Remco schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 20:50:
Even een vraagje over obligaties.
Maar wat als nu de rente gaat stijgen? Dan gaan de obligatie prijzen naar beneden. Als je zelf een obligatie hebt gekocht voor de couponrente etc. dan zal dat niet veel uitmaken. Maar als je deze voor de einddatum wilt verhandelen weer wel.
En zeker met een ETF. Deze kan zelfs een negatieve performance gaan geven.
Dus hoe "veilig" is het dan om een obligatie op te nemen in je portefeuille?
Kan iemand mij hier helderheid in geven?
In aanvulling op wat anderen al gezegd hebben: je moet een aantal vragen voor jezelf beantwoorden:
Waarom wil ik obligaties kopen, wanneer wil ik obligaties verkopen en wat voor obligaties wil ik kopen?
Je leeftijd in obligaties is geen verkeerd idee, maar dat hoef je echt niet ieder jaar te volgen, ongeveer ieder decenium aanpassen lijkt me ok, en dus tijd genoeg voor stijgende rente effecten.
Een andere reden om te verkopen is herbalanceren om je aandelen/obligaties risicoprofiel stabiel te houden (belangrijkste reden om obligaties te hebben). Staatsobligaties hebben meestal een negatieve correlatie met aandelen, als de beurs stijgt, grote kans dat obligaties dalen en vice versa. De rente gaat alleen stijgen als het goed gaat met de economie, dan is de kans groot dat aandelen stijgen en zul je herbalanceren van aandelen naar obligaties en dus obligaties kopen, niet verkopen (herbalanceren hoeft trouwens ook niet ieder jaar).
Als het slecht gaat met de economie, zal de rente niet stijgen, en bovendien eerder kans dat je obligaties in waarde zullen stijgen.
voor bedrijfsobligaties ligt het ingewikkeleder.
En zoals al aangestipt: stijgende rente betekent weliswaar dalende obligatiekoersen, maar de rente inkomsten gaan omhoog bij een fonds (koopt nieuwe obligaties met hogere rente), en als je een obligatie fonds hebt met een niet al te grote duration, en je niet verkoopt, dan heb je binnen een paar jaar je papieren verlies alweer goed gemaakt met de gestegen inkomsten.
BTW: als je toch bang bent voor dalingen, spaargeld of een deposito bij een bank kan dezelfde rol vervullen als staatsobligaties in je beleggingen, en je krijgt nog meer rente dan een euro staatsleningen ETF op dit moment. Je hebt dan niet de dalingen bij stijgende rente, maar ook niet de kowerswinst bij dalende beurskoersen.