Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 28 ... 101 Laatste
Acties:
  • 840.792 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulfix
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
DopjeD schreef op maandag 17 november 2014 @ 16:11:
Heb het onderstaande in het FO topic gepost, daar werd ik doorverwezen naar jullie. Ik zit met het volgende vraagstuk:

Bij financiële onafhankelijkheid hoort mi ook het nadenken over de financiën van je kinderen. Nu heeft mijn dochter een spaarrekening waar meer dan €1000 op staat en ik voel er weinig voor om dit daar tot haar 18e (nog 16 jaar) te laten staan. Het liefst investeer ik dit per €1000 (1x per 1,5 jaar inleggen) in een wereldwijde indextracker (bijv Vanguard all world).

Iemand een goede tip voor de goedkoopste broker bij iedere 1,5 jaar €1000 inleggen? En ja, ik kan het zelf uitzoeken, maar als iemand dit al voor me heeft gedaan profiteer ik daar graag van.
Ik vind zelf Meesman wel geschikt, al hebben die wel relatief hoge vaste jaarlijkse kosten (25 per jaar). Het bedrag voor aan/verkopen is 0,25% (nog bovenop die 25 euro), en de jaarlijkse beheerkosten zijn volgens mij 0,5% voor aandelen Wereldwijd/Europa en 0,3% voor de beheerkosten van Obligaties Eurolanden (Wereld = 0.6%).

Wat mij er echter vooral aan aanspreekt is de klare taal en heldere website. Ik heb eens gebeld met ze en had binnen 5s een vrouw aan de lijn die me direct goed te woord kon staan. Een dergelijke service is voor mij ook wel wat waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
offtopic:
Onder een ander domeintje de whisky posts zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Soulfix schreef op woensdag 19 november 2014 @ 17:35:
Ik vind zelf Meesman wel geschikt, al hebben die wel relatief hoge vaste jaarlijkse kosten (25 per jaar). Het bedrag voor aan/verkopen is 0,25% (nog bovenop die 25 euro), en de jaarlijkse beheerkosten zijn volgens mij 0,5% voor aandelen Wereldwijd/Europa en 0,3% voor de beheerkosten van Obligaties Eurolanden (Wereld = 0.6%).

Wat mij er echter vooral aan aanspreekt is de klare taal en heldere website. Ik heb eens gebeld met ze en had binnen 5s een vrouw aan de lijn die me direct goed te woord kon staan. Een dergelijke service is voor mij ook wel wat waard.
Ik vind de kosten wel behoorlijk hoog en zeker als je een (relatief) klein bedrag langdurig vast wil zetten. Hoeveel service heb je dan nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 11:19

icecreamfarmer

en het is

DivWhis schreef op woensdag 19 november 2014 @ 16:26:
[...]

Ja, mijn posts over de aankoop van Whisky zijnde belegging zou volgens Google aanzetten tot alcoholmisbruik. Ze bleken niet ontvankelijk voor argumenten van mijn kant waarbij ik aangaf dat het juist mijn bedoeling was die flessen niet op te drinken ;).
Je hebt toch geen reclame?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 23:53
Weet iemand of het bij Meesman ook mogelijk is om bijvoorbeeld de eerste drie maanden 1000eu in te leggen en dit daarna te verlagen naar 100eu per maand? Zo 'ontwijk' je de instapeis van 10k beginvermogen en kun je toch met een redelijk bedrag (€3000) beginnen in verhouding met de 25eu administratievergoeding per jaar.

Ik kan dit niet echt duidelijk terugvinden op de site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Bel of mail ze. Meneer Meesman neemt zelf de telefoon op als hij er is. Echt heerlijk dat dat nog kan :)

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 11:35
Gabliboeba schreef op woensdag 19 november 2014 @ 22:01:
Weet iemand of het bij Meesman ook mogelijk is om bijvoorbeeld de eerste drie maanden 1000eu in te leggen en dit daarna te verlagen naar 100eu per maand? Zo 'ontwijk' je de instapeis van 10k beginvermogen en kun je toch met een redelijk bedrag (€3000) beginnen in verhouding met de 25eu administratievergoeding per jaar.

Die instapeis is er - voor zover ik weet - alleen op de 10k. Als je maandelijks stort is er geen instapeis van 10k. Dus dat wat je zou willen, kan dan gewoon.
Ardbeg10 schreef op woensdag 19 november 2014 @ 15:35:
[...]

Niet percé whisky, alhoewel dat natuurlijk wel ook altijd een leuke investering is inderdaad. Maar ik ken mezelf, ik ga geen flessen whisky kopen in de hoop dat ik ze jaren dicht kan laten, dat gaat me toch niet lukken ;-)

Waar ik zelf aan dacht is investeren in Magic: the Gathering producten. Vroegah heb ik dat behoorlijk gespeeld. Als ik m'n verzameling van destijds bekijk en er een nieuw prijskaartje op zou plakken, dan zijn daar producten bij die een mooi rendement hebben opgeleverd (hoewel het lastig na te gaan is hoeveel ik er destijds voor heb betaald).
Ik weet dat dit niet bepaald een investering met een laag risico is, en ik zou het ook deels als hobby zien, maar ik ben er wel nu enkele maanden serieus over aan het denken.

Anyway, ik vroeg me af of mensen in het algemeen ervaring hebben met alternatieve beleggingen (whisky, wijn, auto's, postzegels etc. etc).
Het is niet echt beleggen op de beurs, maar het is inderdaad ook wel een goede vraag waar we dit anders zouden kunnen bespreken :)

Ja de prijsontwikkeling van MTG kaarten is hard gegaan. Daar hebben een paar factoren aan ten grondslag gelegen, maar de belangrijkste zijn de reserved list (kaarten worden niet meer gereprint), de sterkte van de kaart, maar ook met name de opkomst van Legacy als formaat. Dat heeft ervoor gezorgd dat kaarten zoals dubbellandjes en fetchland erg veel waard zijn geworden.

Ook is er een collectable markt aan het opkomen voor de graded alpha's en beta's, maar daarbij is het, net zoals kunst, maar net de vraag wat iets waard is. De markt is erg klein, de bedragen zijn hoog, en daarmee is het risico dus ook erg groot. Jouw PSA 9 Alpha Black Lotus mag jij wel € 30k waard vinden, je moet er ook nog een koper voor vinden.

Daarbij is er ook onlangs een 'crisis' geweest rondom goede kwaliteit reprints uit China. Nou zal dat voor de 20 jaar oude kaarten niet zo'n vaart lopen, maar de meer recente kaarten wel. En die meer recente kaarten staan ook niet bij Wizards op de reserved list, waarbij ze in de laatste uitbreiding net zogenaamde Onslaught fetchlandjes hebben gereprint. Gevolg, de waarde van die en vergelijkbare kaarten kukelde in elkaar van rond de 40-60 euro per stuk, naar de 20-30 euro per stuk. Zeker kaarten in Modern zullen door reprints in-check gehouden worden.

Al met al kwam ik erop uit dat als MTG investering, zaken als dual lands wel konden, maar dat die markt ook al behoorlijk gemanipuleerd wordt. Ik heb dus wel het een en ander, maar ik speel daar ook af en toe mee. Het plezier dat ik eruit haal, maakt de investering het al waard. Als ik er later meer voor terug krijg, all the better.

Nu het alleen nog over mijn hart verkrijgen om die power 9 in beta te halen... da's nogal een bedrag :D

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:40
Speculatie in Magic the Gathering, bloembollen, goud, kunst, etc. hoort niet in dit topic.

• Ardbeg10
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-09 14:55
Rukapul schreef op donderdag 20 november 2014 @ 10:22:
Speculatie in Magic the Gathering, bloembollen, goud, kunst, etc. hoort niet in dit topic.
Bedankt voor je reactie! Zoals ik al zei wist ik niet zeker of dit de juiste plaats was, dus fijn om van een admin te horen dat dit inderdaad niet het geval is.
De logische volgende vraag is dan natuurlijk: Waar dan wel?

PS.
Overigens zie ik het verschil (wat betreft relevantie voor dit topic) niet zozeer met je vermogen laten beheren door (veelal veels te dure) vermogensbeheerder XYZ.
Wat mij betreft staat dat even ver van beleggen op de beurs af als je geld steken in oude auto onderdelen, zeldzame koi karpers of collectables.

[ Voor 29% gewijzigd door Ardbeg10 op 20-11-2014 11:03 ]

• nikao
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-02-2022

die instapeis is er eigenlijk niet. Je kunt ook gewoon starten met 100eu per maand :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-09 23:13

Waarom zou je met maar 3k willen instappen? Lijkt me niet dat dat echt zoden aan de dijk zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-07 20:45
Het Fantoom schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 18:47:
[...]

Waarom zou je met maar 3k willen instappen? Lijkt me niet dat dat echt zoden aan de dijk zet.
Vind je? 3k +100 pm 40 jaar lang @7,5%: http://i.imgur.com/XEEXfeY.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
Als je het zo bekijkt is 10k bij de start inleggen juist een stuk gunstiger, scheelt bijna een ton na 40 jaar.
En je kunt er ook voor kiezen om pas na 5 jaar die 10k ineens te storten, want vanaf 10k inleg begint het rendement ook daadwerkelijk verschil te maken in die grafiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-09 15:48
Het Fantoom schreef op zondag 23 november 2014 @ 02:40:
[...]
En je kunt er ook voor kiezen om pas na 5 jaar die 10k ineens te storten, want vanaf 10k inleg begint het rendement ook daadwerkelijk verschil te maken in die grafiek.
Dat is een makkelijke gemaakte fout. Je kunt beter vroeg beginnen met wát je op dat moment hebt, dan aan de zijlijn staan totdat je een groter instapbedrag hebt opgebouwd.

Bovendien is de procentuele groei + tijd essentieel, het instapbedrag komt op de tweede plaats.

[ Voor 9% gewijzigd door Cyclonist op 23-11-2014 03:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
Cyclonist schreef op zondag 23 november 2014 @ 03:28:
[...]

Dat is een makkelijke gemaakte fout. Je kunt beter vroeg beginnen met wát je op dat moment hebt, dan aan de zijlijn staan totdat je een groter instapbedrag hebt opgebouwd.

Bovendien is de procentuele groei + tijd essentieel, het instapbedrag komt op de tweede plaats.
Waarom, vanwege het risico dat je net voor een crash instapt? In die grafiek hierboven is het rendement constant 7,5%/jaar, dan maakt het niet veel uit of je na 5 jaar pas instapt met 10k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:39
Het Fantoom schreef op zondag 23 november 2014 @ 16:43:
[...]

Waarom, vanwege het risico dat je net voor een crash instapt? In die grafiek hierboven is het rendement constant 7,5%/jaar, dan maakt het niet veel uit of je na 5 jaar pas instapt met 10k.
Nou, toch wel.
Stel dat je na 5 jaar instapt met 10k, dan is je eerste rente in het vijfde jaar 750,-. Kom je op 10.750 na vijf jaar.

Stel daarentegen dat je elk jaar met 2000 instapt (dus na 5 jaar heb je 10k ingelegd) omdat je niet in één keer 10k kan neerleggen.
Dan is na 5 jaar je inleg 10k geweest, maar intussen heb je al 5 jaar rente ontvangen over de 2000 per jaar die je inlegt. Na 5 jaar is je rente 871,26 en je totale som is dan 12.488,04.
Dat scheelt dus zo'n 1738,04.

Als je vervolgens 1200 per jaar stort, dan is na 40 jaar het verschil 21.845,21.

[ Voor 3% gewijzigd door Remco op 23-11-2014 18:52 ]

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
Remco schreef op zondag 23 november 2014 @ 18:51:
[...]
Nou, toch wel.
Stel dat je na 5 jaar instapt met 10k, dan is je eerste rente in het vijfde jaar 750,-. Kom je op 10.750 na vijf jaar.

Stel daarentegen dat je elk jaar met 2000 instapt (dus na 5 jaar heb je 10k ingelegd) omdat je niet in één keer 10k kan neerleggen.
Dan is na 5 jaar je inleg 10k geweest, maar intussen heb je al 5 jaar rente ontvangen over de 2000 per jaar die je inlegt. Na 5 jaar is je rente 871,26 en je totale som is dan 12.488,04.
Dat scheelt dus zo'n 1738,04.

Als je vervolgens 1200 per jaar stort, dan is na 40 jaar het verschil 21.845,21.
Die redenatie kun je blijven volgen met deze uitleg, ongedacht hoe hoog je inleg is. Waarom niet 50k in plaats van 10k? Feit blijft dat het een risicovolle belegging is, en die 3k beginkapitaal is voor mij een juiste afspiegeling van het risico wat ik wil lopen. Stel bijvoorbeeld dat in het jaar 2015 de beurzen wereldwijd een flinke neerwaartse correctie krijgen, dan zit ik daar mooi met m'n 10k wat ik begin 2015 heb ingelegd en nu voor een deel verdampt is. 10k is een te hoog bedrag waarover ik grote onzekerheid over wil hebben. 3k is dat niet.

edit. Sorry, ik las je bericht verkeerd. Ik heb juist jouw redenatie gevolgd. Mijn bericht is een reactie op Het Fantoom.

[ Voor 7% gewijzigd door Gabliboeba op 24-11-2014 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 11:47
Ik had 450 aandelen Imtech en na de stocksplit werden die zomaar gedumpt! Omdat de split 500:1 was. Nu ben ik niet heel bekend met dit soort dingen, maar volgens mij heb ik er helemaal niets voor gekregen?
ZIt er nu aan te denken om gewoon 1 aandeel te kopen :P want dat is dan grofweg de waarde van de 450 aandelen?

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 19:42
Als het goed is heb je daar een heel klein beetje cash voor gekregen. Check je rekeningafschrift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abalone
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Menesis schreef op woensdag 26 november 2014 @ 12:00:
Ik had 450 aandelen Imtech en na de stocksplit werden die zomaar gedumpt! Omdat de split 500:1 was. Nu ben ik niet heel bekend met dit soort dingen, maar volgens mij heb ik er helemaal niets voor gekregen?
ZIt er nu aan te denken om gewoon 1 aandeel te kopen :P want dat is dan grofweg de waarde van de 450 aandelen?
Je zou er een paar euro voor gekregen moeten hebben, maar misschien dat er door de transactiekosten van je broker niks van overblijft.

Edit: trouwens, als je 1 aandeel koopt van 4.20 euro, dan ben je waarschijnlijk ook een veelvoud aan transactiekosten kwijt. Niet echt verstandig dus.

[ Voor 11% gewijzigd door abalone op 26-11-2014 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegury
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 19:58
Deze week wat aandelen BHP Billiton gekocht, die zijn samen met andere grondstoffen/olie aandelen sinds gister flink aan het dalen. Een goede test voor mijn strategie, ik beleg voor de lange termijn dus moet nu niet zenuwachtig worden.

Aan de andere kant wil ik ook nog wat aandelen RDSA kopen, die zijn nu goedkoper. Nog maar even afwachten hoe ver die nog dalen en proberen op tijd toe te slaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:05
Ik heb net nog voor 1500 total gekocht, vind het ook een beetje overdreven zo. RDSA had ik al, das flink gedaald :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Wat is jullie visie dan op energie aandelen op de lange termijn? Als de opec de harde lijn aanhoudt dan heb je kans dat de olieprijs nog een tijd lang laag blijft (want economie bagger icm boost olie uit de VS, libie etc), met problemen bij de Majors en NOC's, LTO/Shale in de VS en allerlei service providers. Combineer dat met steeds hogere capex, terwijl de productie van bijv. de Major's alleen maar daalt. Assets verkopen is leuk maar lijkt mij eindig. Je hebt kans dat over een paar jaar we een dikke productiecruch krijgen, met mogelijk weer een bijbehorende economie-de-nek-omdraaiende pricespike. Maar steeds minder volume. De enige partij die de hoeveelheid "total liquids" (crude, cond. en NGL) flink heeft doen toenemen zijn de Amerikaanse LTO/Shale en Teerzand partijen. En dat lijkt me mogelijk een bubbel die gaat barsten. Wel een dynamische sector nu :D

[ Voor 3% gewijzigd door maratropa op 28-11-2014 10:41 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-09 18:12

fynrd1

Fooled by Randomness

maratropa schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 10:30:
Wat is jullie visie dan op energie aandelen op de lange termijn? Als de opec de harde lijn aanhoudt dan heb je kans dat de olieprijs nog een tijd lang laag blijft (want economie bagger icm boost olie uit de VS, libie etc), met problemen bij de Majors en NOC's, LTO/Shale in de VS en allerlei service providers. Combineer dat met steeds hogere capex, terwijl de productie van bijv. de Major's alleen maar daalt. Assets verkopen is leuk maar lijkt mij eindig. Je hebt kans dat over een paar jaar we een dikke productiecruch krijgen, met mogelijk weer een bijbehorende economie-de-nek-omdraaiende pricespike. Maar steeds minder volume. De enige partij die de hoeveelheid "total liquids" (crude, cond. en NGL) flink heeft doen toenemen zijn de Amerikaanse LTO/Shale en Teerzand partijen. En dat lijkt me mogelijk een bubbel die gaat barsten. Wel een dynamische sector nu :D
Ik zit voor mijn studie een boek te leren over de wereldwijde energie markt. Maar 1000 pagina's vertellen je hetzelfde, niks is zo onderhevig aan manipulatie als deze markt. Energie aandelen is dan ook vrij gevaarlijk om in te stappen, wil je met je visie iets nuttigs doen, kijk dan naar de energie afnemers. De logistieke sector als de industriële sector gaan een flinke boost krijgen aankomend kwartaal.

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke
  • Laatst online: 16:24

Fuelke

Forza Ferrari

In februari heb ik een obligatie van GDF Suez die op vervaldag komt. Ik zat een beetje rond te kijken om het vrijgekomen geld eventueel te investeren in obligaties van Total of van Petrobras. Volgens mij zijn de koersen wel stabieler dan bij de aandelen.

[ Voor 26% gewijzigd door Fuelke op 28-11-2014 15:55 ]

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick The Heazk
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09-2024

Nick The Heazk

Zie jij er wat in?

Ik zou niet voor Petrobras gaan. Die yield van 5% is naar mijn mening (als aandeelhouder) het risico niet waard.

Performance is a residue of good design.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:10

Don Quijote

El Magnifico

vegury schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 10:17:
Deze week wat aandelen BHP Billiton gekocht, die zijn samen met andere grondstoffen/olie aandelen sinds gister flink aan het dalen. Een goede test voor mijn strategie, ik beleg voor de lange termijn dus moet nu niet zenuwachtig worden.

Aan de andere kant wil ik ook nog wat aandelen RDSA kopen, die zijn nu goedkoper. Nog maar even afwachten hoe ver die nog dalen en proberen op tijd toe te slaan...
Ik ben net ook ingestapt in BHP. De daling van vandaag gaf een mooi instap moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegury
DivWhis schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 18:31:
[...]

Ik ben net ook ingestapt in BHP. De daling van vandaag gaf een mooi instap moment.
Inderdaad, helaas dus iets te laat voor mij. Ik kijk uit naar je nieuwe blogpost. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RouterJockey
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-06 23:21
Denk wel dat de lage olieprijzen nog een tijdje gaan aanhouden, voorlopig lijken de Saoedi's de Amerikaanse shale oil industrie kapot te willen maken (inc. de russen, Irak etc) en er is ook sprake van stagnerende wereldeconomie dus minder vraag naar olie.

Energy stocks zijn aardig naar beneden gegaan de laatste tijd:
https://www.google.com/fi...ei=9jh7VLjSFoqowAPZ-oCAAw

Denk wel dat de olie stocks nog wat naar beneden gaan omdat de olieprijs voorlopig nog laag blijft. Dus beng bang dat de bodem voor BHP en Shell nog niet bereikt zijn. Ik wil binnenkort ook weer wat gaan investeren maar wahct de ontwikkeling nog even af.

Iets wat ook goedkoop nu is is BP die zitten dichtbij hun 52 weken dieptepunt, maar zijn wel een stuk riskanter dan RDS volgens mij, er hangt ze nog een uitspraak te wachten over die oil-spil van hun. BHP is wat minder afhankelijk van olie winning dus misschien wat minder riskant.

[ Voor 38% gewijzigd door RouterJockey op 30-11-2014 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 11:57
BHP Billiton daalt vooral op slecht nieuws uit China denk ik. Ik wil BHP misschien ook kopen, maar dan moet ik eerst een gedegen analyse maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
hv08 schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 10:19:
Ik heb net nog voor 1500 total gekocht, vind het ook een beetje overdreven zo. RDSA had ik al, das flink gedaald :(
Ik heb laatst voor 30.50 de helft van RDS verkocht. Als ze rond de 22 euro ofzo staan, dan koop ik ze weer. Gemiddelde inkoopprijs ligt nu nog onder 20 euro :)

Heeft iemand hier nog tips mbt olietrackers? Ik heb een paar jaar geleden, toen de olieprijs ca. 50 dollar kostte, ook een olietracker gekocht, maar deze volgde toen de olieprijs vrijwel niet. Het begint binnenkort weer interessant te worden om daar wellicht weer iets van te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-07 20:45
Sprinter/Turbo kan ook: https://www.ingsprinters....offen/brent-future/page/1

[ Voor 15% gewijzigd door rr7r op 01-12-2014 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke

Fuelke

Forza Ferrari

Dit is wel een link van vorig jaar: http://belegger.tijd.be/vandaag/9305954
Wie gespreid in de Europese oliesector wil beleggen, kan terecht bij olie(diensten)trackers Lyxor ETF DJ Stoxx600 oil & gas (Parijs; tickersymbool OIL; ISIN-code FR0010344960) en DB X-trackers DJ Stoxx 600 oil & gas (Parijs; ticker XOG; ISIN-code LU0292101796).
Die XOG is wel een kapitaliserende tracker.

Ik hoop vandaag misschien Chevron op te pikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvd50
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-07 22:38

rvd50

...................

Hebben jullie tips voor goede nieuwssites met beurs-/marktontwikkelingen en dergelijke. Ik heb tot op heden niet echt een goede en overzichtelijke site gevonden die ik dagelijks raadpleeg.

R.D50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 14:59
Ik ben van plan 10.000 euro te investeren voor de lange termijn in een klein aantal etf's (waarschijnlijk 3) rond de bogleheads mentaliteit. Het zijn dan waarschijnlijk dividend uitkerende ETF's en ben van plan om deze te herinvesteren in dezelfde ETF's.

Aan jullie de vraag welke broker ik hier het best voor kan gebruiken?

De Giro heeft geen aankoopkosten etc. maar ik las dat zij wel een dividendvergoeding kunnen rekenen. Lynx rekent een vast bedrag per transactie wat bij het herinvesteren wellicht prijzig wordt. Binck lijkt duurder dan beiden maar wellicht zie ik wat over het hoofd?

Het gaat uiteraard om zo laag mogelijke kosten aangezien het om een buy en hold strategie gaat waarbij ik jaarlijks de verdeling herbalanceer.

Ben benieuwd wat jullie mij aan zouden raden en waarom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke

Fuelke

Forza Ferrari

DivWhis schreef op z'n blog
In terms of dividend income October was not the best of months, so far I managed to not buy a single quarterly paying stock that pays its dividend in October.
DivWhis je moet dan GlaxoSmithKline kopen :+ :P

Chevron kopen is niet gelukt na hun stijging van gisteren, maar Fifth Street Finance leverde wel dik 3,5% in gisteren, ik wil daar wel een stukje bijkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:34
buzz schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 15:11:
Ik ben van plan 10.000 euro te investeren voor de lange termijn in een klein aantal etf's (waarschijnlijk 3) rond de bogleheads mentaliteit. Het zijn dan waarschijnlijk dividend uitkerende ETF's en ben van plan om deze te herinvesteren in dezelfde ETF's.

De Giro heeft geen aankoopkosten etc. maar ik las dat zij wel een dividendvergoeding kunnen rekenen. Lynx rekent een vast bedrag per transactie wat bij het herinvesteren wellicht prijzig wordt. Binck lijkt duurder dan beiden maar wellicht zie ik wat over het hoofd?

Het gaat uiteraard om zo laag mogelijke kosten aangezien het om een buy en hold strategie gaat waarbij ik jaarlijks de verdeling herbalanceer.

Ik kan je niet echt iets aanraden, maar Meesman heeft een world-tracker die geen dividendlek heeft. 0,25% transactiekosten en 0,5% TER. Dus dat is het overwegen waard. Met name een optie als je maandelijks een laag bedrag wilt inleggen.

Degiro schijnt de goedkoopste te zijn, maar die hebben wel wat schimmige voorwaarden vwb het uitlenen van aandelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Ivm transactiekosten zou ik overwegen om te kijken naar ETF's die zelf hun dividend herbeleggen. Ook belangrijk is om te denken aan mogelijke belastingen van verschillende ETF's. Think ETFs hebben bijv. geen belastinglek in tegenstelling tot die van veel buitenlandse aanbieders.

De Giro zijn prutsers, o.a. met buitenlandse belastingen (veel ETF's) dus zeker niet aan te raden. Lynx is prima en goedkoop, maar misschien wat minder gebruiksvriendelijk voor de beginnende belegger. Binck is prima, maar wel wat duurder. Maar als je maar een paar transacties per jaar doet maakt dat ook weinig uit qua kosten (je hebt immers maar 3 fondsen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegury

DeGiro rekent overigens alleen dividendvergoeding als je een Custody account hebt, dat is een account waarbij aandelen niet worden uitgeleend wat Blik1984 ook opnoemde.

Je kunt dus het uitlenen van aandelen voor lief nemen en geen dividend verwerkingsvergoeding betalen.

Edit: Ik ben het eens met Hielko mbt EFTs die dividend herbeleggen, dit doe ik zelf ook.

[ Voor 3% gewijzigd door vegury op 02-12-2014 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzz
vegury schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 15:27:
[...]

DeGiro rekent overigens alleen dividendvergoeding als je een Custody account hebt, dat is een account waarbij aandelen niet worden uitgeleend wat Blik1984 ook opnoemde.

Je kunt dus het uitlenen van aandelen voor lief nemen en geen dividend verwerkingsvergoeding betalen.

Edit: Ik ben het eens met Hielko mbt EFTs die dividend herbeleggen, dit doe ik zelf ook.
welke ETF's heb jij bijvoorbeeld in belegd die direct zelf herbeleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
Meesman is een zeer scherp geprijsd alternatief geworden nu ze de beheerkosten hebben afgeschaft. Tel daarbij op het feit dat je dividendbelasting terugkrijgt en het is wat mij betreft een no-brainer.

Meesman herbelegt voor beide fondsen (Europe en wereld) de dividenden.

Nadeel is wellicht dat er een beperkte keuze is qua ETF's (Europe, wereld en opkomende landen), maar de verschillen in rendement die je op lange termijn zou kunnen behalen met vergelijkbare ETF's zijn mijns inziens verwaarloosbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegury
buzz schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 15:36:
[...]

welke ETF's heb jij bijvoorbeeld in belegd die direct zelf herbeleggen?
Hier ben ik recentelijk ingestapt: http://www.morningstar.nl/nl/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F0GBR04SKK

Kijk ook zeker ook naar Meesman zoals Gabliboeba zegt, ik wil daar zelf ook nog een keer goed naar gaan kijken nu ze de jaarlijkste kosten hebben afgeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzz
Meesman ziet er inderdaad goed uit als optie. Vooralsnog lijkt dit hem te gaan worden. De duidelijke communicatie helpt inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rundfunk28
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
Voor de geïnteresseerde onder ons in biotech aandelen zou Genfit ook een leuk fonds kunnen zijn.
Ontwikkeld op dit moment een molecuul ''GFT505'' dat ontwikkeld wordt om diabetes te genezen. Inmiddels schijnt uit de eerste resultaten dat het molecuul zelfs gunstig lijkt te zijn voor kanker en ziekte van Crohn.

Medio januari 2015 worden de voorlopige phase2b resultaten bekend gemaakt en in maart 2015 de definitieve studie. Voorlopig ziet het er naar uit dat Genfit een wondermolecuul in handen heeft en mocht alles goed verlopen verwacht ik minimaal een verdrievoudiging van de huidige koers binnen nu en 6-9 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abalone
  • Niet online
Blik1984 schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 15:21:
[...]

Ik kan je niet echt iets aanraden, maar Meesman heeft een world-tracker die geen dividendlek heeft. 0,25% transactiekosten en 0,5% TER. Dus dat is het overwegen waard. Met name een optie als je maandelijks een laag bedrag wilt inleggen.

Degiro schijnt de goedkoopste te zijn, maar die hebben wel wat schimmige voorwaarden vwb het uitlenen van aandelen
Ik zou voor Binck gaan. Als je Binck basic kiest, heb je geen vaste kosten.(dus geen 0.5% per jaar zoals bij meesman). Als je dan een think etf koopt heb je ook geen dividendlek, en de transactiekosten zijn ook nog eens goedkoper dan 0.25% als je 10k in een keer belegd. Just my thoughts...

Edit: als je periodiek wil beleggen kan je er voor kiezen om niet maandelijks, maar elke 2 of 3 maanden ofzo in te stappen om de transactiekosten te drukken.

[ Voor 9% gewijzigd door abalone op 02-12-2014 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:55
Blik1984 schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 15:21:
[...]

Waarom zou je in een indexfonds stappen met een TER van 0.5%? Neem bijvoorbeeld ETF VTI met een TER van 0.05%, dit scheelt een factor 10 aan kosten en hoe hoger de kosten hoe lager het rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
maxoss schreef op woensdag 03 december 2014 @ 00:19:
[...]

Waarom zou je in een indexfonds stappen met een TER van 0.5%? Neem bijvoorbeeld ETF VTI met een TER van 0.05%, dit scheelt een factor 10 aan kosten en hoe hoger de kosten hoe lager het rendement.
De VTI ETF is alleen de Amerikaanse beurs, als je wereldwijde diversificatie wilt dan moet je de Vanguard VT ETF hebben met een 0.18% expense ratio. Daarnaast heeft deze ETF een dividend lek. Bij de huidige dividend yield van 2.37% en er vanuitgaand dat je er gemiddeld 10% wordt ingehouden kost dat je ook nog eens 0,237%/jaar. Zit je alsnog rond de 0.5% qua TER.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
maxoss schreef op woensdag 03 december 2014 @ 00:19:
[...]

Als jij mij vertelt welke broker (niet degiro) deze aanbied met lage transactiekosten en zonder andere kosten dan is het een optie, laat maar weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

kickbakker schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 19:42:
Voor de geïnteresseerde onder ons in biotech aandelen zou Genfit ook een leuk fonds kunnen zijn.
Ontwikkeld op dit moment een molecuul ''GFT505'' dat ontwikkeld wordt om diabetes te genezen. Inmiddels schijnt uit de eerste resultaten dat het molecuul zelfs gunstig lijkt te zijn voor kanker en ziekte van Crohn.

Medio januari 2015 worden de voorlopige phase2b resultaten bekend gemaakt en in maart 2015 de definitieve studie. Voorlopig ziet het er naar uit dat Genfit een wondermolecuul in handen heeft en mocht alles goed verlopen verwacht ik minimaal een verdrievoudiging van de huidige koers binnen nu en 6-9 maanden.
Is dat niet meer speculeren zoals met pharming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick The Heazk

Nick The Heazk

Zie jij er wat in?

Elke belegging in een individueel opstartend biotechbedrijf zonder goedgekeurde producten (en dus zonder inkomsten) zou ik onder "durfkapitaal" klasseren. Je zou dit kunnen bestempelen als "speculeren". Aan de andere kant, stel dat x% van alle opstartende biotechbedrijven met initiele aandeelkoers 1 EUR uiteindelijk faalt met eindprijs 0 EUR, dat y% het schopt tot een bedrijfje met matige inkomsten waarbij de beurskoers op 1 EUR blijft, en dat nog eens (100-x-y)% het ver schopt---alle verwachtingen overtreffende---en uitkomt op 10 EUR---een mooie vertienvoudiging van de aandeelprijs. Wanneer je dit spelletje voldoende speelt verwacht je 10*(100-x-y)/100 + 1*y/100 - 1 winst te maken. Afhankelijk van de slaagpercentages kan het dus alsnog zinvol zijn om in een gediversifieerd mandje van opstartende biotechbedrijven te investeren, zonder dat je dit van de verste verte speculatie hoeft te noemen (dat is gewoon statistiek).

[ Voor 6% gewijzigd door Nick The Heazk op 03-12-2014 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 11:35
Wat ik van http://econowiser.wordpress.com/2013/11/29/1139/ en aanverwante links begreep, heb je geen last van het dividendlek als je US based ETFs koopt, of NL based ETFs (dat is Think). Vanguards euro ETFs zijn gebaseerd in Ierland, en dan zou je wel last hebben van het dividendlek. Think ETFs missen echter wel een hele bak aan aandelen ten opzichte van de index die hij tracked, 250 tegenover 1600.

Ik zie eind dit jaar wel wat ik aan informatie van Meesman krijg rondom de afgedragen dividendbelasting. Ik kan dit echter niet vergelijken met de informatie die je krijgt van Ierse Vanguard ETFs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:55
Bonsaiboom schreef op woensdag 03 december 2014 @ 10:55:
Wat ik van http://econowiser.wordpress.com/2013/11/29/1139/ en aanverwante links begreep, heb je geen last van het dividendlek als je US based ETFs koopt, of NL based ETFs (dat is Think). Vanguards euro ETFs zijn gebaseerd in Ierland, en dan zou je wel last hebben van het dividendlek.
Indeed, the Irish government does not charge dividend witholding tax. However, the USA does (15%).
Hielko schreef op woensdag 03 december 2014 @ 00:43:
[...]

De VTI ETF is alleen de Amerikaanse beurs, als je wereldwijde diversificatie wilt dan moet je de Vanguard VT ETF hebben met een 0.18% expense ratio. Daarnaast heeft deze ETF een dividend lek. Bij de huidige dividend yield van 2.37% en er vanuitgaand dat je er gemiddeld 10% wordt ingehouden kost dat je ook nog eens 0,237%/jaar. Zit je alsnog rond de 0.5% qua TER.
Volgens mij is het zo dat je 15% belasting uit de US kan terugvragen middels het W8-BEN formulier en de overige 15% via de belastingdienst. Mijn inziens is er dus geen dividendlek.

https://econowiser.wordpr...verview-that-makes-sense/

[ Voor 4% gewijzigd door maxoss op 03-12-2014 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
maxoss schreef op woensdag 03 december 2014 @ 14:00:
[...]

[...]

[...]

Volgens mij is het zo dat je 15% belasting uit de US kan terugvragen middels het W8-BEN formulier en de overige 15% via de belastingdienst. Mijn inziens is er dus geen dividendlek.

https://econowiser.wordpr...verview-that-makes-sense/
Het gaat om de dividenden die betaald worden richting de ETF zelf. Ik zie dat er geen withholding tax is voor US equities richting een US ETF, maar voor de buitenlandse bedrijven in de ETF zal waarschijnlijk wel withholding tax worden ingehouden (afhankelijk van land, belastingverdragen etc). Deze kan je niet terugvragen omdat jij helemaal niet in deze schakel zit. Als individuele belegger kan je alleen de eventuele withholding tax terugvragen van het dividend dat de ETF zelf uitbetaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

icecreamfarmer schreef op woensdag 03 december 2014 @ 09:27:
[...]

Laten we in dat licht GT Advanced Technologies niet vergeten. Als je de schrijnende verhalen bijvoorbeeld hier leest (mensen die werkelijk alles hebben verloren), weet je dat je echt alleen met "speel"-geld in dit soort dingen moet stappen.
Als je eens een paar uurtje te doden hebt moet je door dat topic heen lezen. Een beter voorbeeld van groupthink en hoe dat er voor zorgt dat individuele slimme mensen en masse stomme dingen doen is er bijna niet. Het leest bijna als een roman. Het begint in een soort hosanna stemming waarbij iedereen die niet vol in GTAT zit belachelijk wordt gemaakt, want dief van eigen portemonnee en eindigt in een absoluut drama waarbij tientallen mensen hun complete vermogen en pensioen verspelen. Sommige houden er zelfs een tonnen schuld aan over, of moeten hun huis verkopen.

[ Voor 34% gewijzigd door Don Quijote op 03-12-2014 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Ja bijzonder. shit hits the fan vanaf p500..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Hielko schreef op woensdag 03 december 2014 @ 14:10:
[...]

Het gaat om de dividenden die betaald worden richting de ETF zelf. Ik zie dat er geen withholding tax is voor US equities richting een US ETF, maar voor de buitenlandse bedrijven in de ETF zal waarschijnlijk wel withholding tax worden ingehouden (afhankelijk van land, belastingverdragen etc). Deze kan je niet terugvragen omdat jij helemaal niet in deze schakel zit. Als individuele belegger kan je alleen de eventuele withholding tax terugvragen van het dividend dat de ETF zelf uitbetaalt.
Maar is het niet zo dat, dat ook voor NL gebaseerde etf's geldt?
En veruit het grootste deel van de wereldwijde etf's zit in de VS dus dat scheelt ook al veel.
Ik denk dat het dividendlek mee valt maar eerlijk gezegd ben ik geen fiscalist en blijft dit een vaag verhaal voor mij.

[ Voor 9% gewijzigd door icecreamfarmer op 03-12-2014 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke

Fuelke

Forza Ferrari

Als ik in mijn glazen bol kijk (gekocht op bol.com) dan voorspel ik vrijdag een koerssprongetje voor bpost want morgen nabeurs maken ze bekend hoeveel interimdividend ze zullen uitbetalen en wanneer ze dat precies zullen doen. (Sowieso in december én er wordt een bedrag genoemd van rond de 1€ per aandeel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
Is dat dan al niet in de koerst verwerkt?
Je zou eerder verwachten dat het aandeel daalt na vrijdag.

En hier:
http://www.bpost.be/site/.../financial_cal/index.html
Zie ik trouwens dat op 8 december de ex-dividend datum is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Remco schreef op woensdag 03 december 2014 @ 15:51:
Is dat dan al niet in de koerst verwerkt?
Je zou eerder verwachten dat het aandeel daalt na vrijdag.

En hier:
http://www.bpost.be/site/.../financial_cal/index.html
Zie ik trouwens dat op 8 december de ex-dividend datum is?
Dat zit allang in de koers verwerkt, dat is een papieren winst. Lekker voor je zelfvertrouwen maar verder geen waarde, in feite betaal je nu teveel voor het aandeel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke

Fuelke

Forza Ferrari

De koers is de laatste maanden al flink gestegen, maar ik verwacht wel nog altijd dat er een aantal zijn die zich laten verleiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rundfunk28
  • Nu online
icecreamfarmer schreef op woensdag 03 december 2014 @ 09:27:
[...]

Genfit is zeer zeker niet met pharming te vergelijken. Pharming bedient met hun medicijn Ruconest een nichemarkt waarbij zelfs met topverkopen de omzet niet boven de 500 miljoen euro zal komen
Tevens had pharming problemen met goedkeuring van hun product.

Genfit bedient geen nichemarkt maar dé grootste markt die er is, diabetes. Jaarlijkse omzet in deze markt bedraagt volgens analisten 35-40 MILJARD euro. Tevens blijkt uit de voorlopige resultaten dat Genfit zeer veilig is (DMSB goedkeuring en FDA fast track status) en goede efficiëntie laat zien.

Op dit moment zijn er maar 3 bedrijven die in de race voor die een dergelijk medicijn maken en dat zijn Genfit, Intercept en Gilead. Intercept is momenteel teruggezakt van $470 dollar naar $130 dollar ivm bijwerkingen en Gilead lijkt uit de race vanwege teleurstellende resultaten. Genfit blijkt nu dus als enige over te zijn. Zelfs al zou Genfit maar 10% van de markt in handen krijgen dan zou het aandeel al EUR 120,- moeten noteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Zohan
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19-09 10:52
DivWhis schreef op woensdag 03 december 2014 @ 14:19:
[...]

Laten we in dat licht GT Advanced Technologies niet vergeten. Als je de schrijnende verhalen bijvoorbeeld hier leest (mensen die werkelijk alles hebben verloren), weet je dat je echt alleen met "speel"-geld in dit soort dingen moet stappen.
Wow, vanaf pagina 500 is er de speculatie en daarna zie je het echt doordreunen. Dat lijkt me echt vreselijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick The Heazk

Nick The Heazk

Zie jij er wat in?

kickbakker schreef op woensdag 03 december 2014 @ 22:27:
[...]

Genfit is zeer zeker niet met pharming te vergelijken. Pharming bedient met hun medicijn Ruconest een nichemarkt waarbij zelfs met topverkopen de omzet niet boven de 500 miljoen euro zal komen
Tevens had pharming problemen met goedkeuring van hun product.

Genfit bedient geen nichemarkt maar dé grootste markt die er is, diabetes. Jaarlijkse omzet in deze markt bedraagt volgens analisten 35-40 MILJARD euro. Tevens blijkt uit de voorlopige resultaten dat Genfit zeer veilig is (DMSB goedkeuring en FDA fast track status) en goede efficiëntie laat zien.

Op dit moment zijn er maar 3 bedrijven die in de race voor die een dergelijk medicijn maken en dat zijn Genfit, Intercept en Gilead. Intercept is momenteel teruggezakt van $470 dollar naar $130 dollar ivm bijwerkingen en Gilead lijkt uit de race vanwege teleurstellende resultaten. Genfit blijkt nu dus als enige over te zijn. Zelfs al zou Genfit maar 10% van de markt in handen krijgen dan zou het aandeel al EUR 120,- moeten noteren.
Als nuance. Ik ben geen expert ter zake, maar waar heb je het nu over :? Genfit is het bedrijf, hetgeen enkele mogelijke kandidaatbehandelingswijzen in de pipeline heeft. In het meest recente jaarverslag kan ik nergens informatie vinden over behandelingswijzen specifiek voor diabetes. Afgaande op de DMSB goedkeuring maak ik op dat je het over GFT505 hebt, maar dit is geen behandelingswijze voor diabetes. Dit medicijn is volgens het jaarverslag gericht op NASH, hetgeen kan optreden bij patiënten met Type II diabetes. Dit impliceert dus al minstens dat je die markt van 35-40 miljard nog eens mag vermenigvuldigen met het (mogelijk zeer kleine) percentage Type II diabetespatiënten dat NASH ontwikkelt.

Er staat wel wat verder in het jaarverslag dat ze ook zoeken naar biomarkers voor diabetes en uit hun beschrijving van TGFTX3 maak ik op dat deze laatste inderdaad een mogelijke kandidaat is voor de behandeling van diabetes (maar ik kan me ook volledig vergissen daar de beschrijving--in tegenstelling tot deze van GFT505--zeer technisch is). Deze laatste kandidaat zit wel nog maar in de exploratieve fase (enkel op dieren), zo maak ik op uit het jaarverslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rundfunk28
  • Nu online
Nick The Heazk schreef op donderdag 04 december 2014 @ 00:26:
[...]

Als nuance. Ik ben geen expert ter zake, maar waar heb je het nu over :? Genfit is het bedrijf, hetgeen enkele mogelijke kandidaatbehandelingswijzen in de pipeline heeft. In het meest recente jaarverslag kan ik nergens informatie vinden over behandelingswijzen specifiek voor diabetes. Afgaande op de DMSB goedkeuring maak ik op dat je het over GFT505 hebt, maar dit is geen behandelingswijze voor diabetes. Dit medicijn is volgens het jaarverslag gericht op NASH, hetgeen kan optreden bij patiënten met Type II diabetes. Dit impliceert dus al minstens dat je die markt van 35-40 miljard nog eens mag vermenigvuldigen met het (mogelijk zeer kleine) percentage Type II diabetespatiënten dat NASH ontwikkelt.

Er staat wel wat verder in het jaarverslag dat ze ook zoeken naar biomarkers voor diabetes en uit hun beschrijving van TGFTX3 maak ik op dat deze laatste inderdaad een mogelijke kandidaat is voor de behandeling van diabetes (maar ik kan me ook volledig vergissen daar de beschrijving--in tegenstelling tot deze van GFT505--zeer technisch is). Deze laatste kandidaat zit wel nog maar in de exploratieve fase (enkel op dieren), zo maak ik op uit het jaarverslag.
Ach laat ik maar ophouden met reageren wat betreft Genfit. Ik bedoelde het als een tip en je mag er mee doen wat je wilt. Ik blijf zelf braaf 5-6 maanden wachten en dan kijken waar de teller op staat. Blijf een risicovolle belegging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
kickbakker schreef op donderdag 04 december 2014 @ 18:10:
[...]
Ach laat ik maar ophouden met reageren wat betreft Genfit. Ik bedoelde het als een tip en je mag er mee doen wat je wilt. Ik blijf zelf braaf 5-6 maanden wachten en dan kijken waar de teller op staat. Blijf een risicovolle belegging.
Waarom? Een goede onderbouwde discussie is nooit weg. Nick The Heazk geeft zijn mening en heeft wat zitten lezen. Als hij verkeerd zit, dan zou ik het graag willen weten.

Ik zou het persoonlijk wel interessant vinden om af en toe een discussie te zien m.b.t. een aandeel. Immers weet je met z'n allen meer dan 1.
Ikzelf zit nu te kijken naar het aandeel Acomo voor de langere termijn, maar ben er nog niet helemaal uit. De pay-out ratio is vrij hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abalone
  • Niet online
DivWhis schreef op woensdag 03 december 2014 @ 14:19:
[...]

Zeker een interesting read! Veel die inderdaad all-in gaan op 1 aandeel, en die opeens alles kwijt zijn. Verschrikkelijk. Op iex.nl lees je ook wel dat soort verhalen, bv op imtech forum, waar mensen ook heel veel geld hebben zien verdampen. Alleen gaat het daar niet van de een op andere dag, maar duurt het maanden. Door dit soort verhalen durf ik nauwelijks te beleggen in gewone aandelen, behalve Shell / Unilever ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

abalone schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 23:24:
[...]

Zeker een interesting read! Veel die inderdaad all-in gaan op 1 aandeel, en die opeens alles kwijt zijn. Verschrikkelijk. Op iex.nl lees je ook wel dat soort verhalen, bv op imtech forum, waar mensen ook heel veel geld hebben zien verdampen. Alleen gaat het daar niet van de een op andere dag, maar duurt het maanden. Door dit soort verhalen durf ik nauwelijks te beleggen in gewone aandelen, behalve Shell / Unilever ofzo.
De boodschap van dit soort verhalen moet denk ik niet zijn dat je niet meer in aandelen belegt. De boodschap moet zijn dat dit best ook met één van jouw posities kan gebeuren en dat je dus mitigerende maatregelen moet nemen om die risico's te beheersen. Zorg dus voor een goede spreiding, over verschillende sectoren, verschillende financiële producten. en verschillende geografische locaties.Zorg er geen enkele positie in je portefeuille "too big to fail" wordt. Zit je voor 45% van je portefeuille in GTAT, en kan je het financieel niet hebben om die positie tot 0 te zien worden gereduceerd, dan moet je afbouwen. En het belangrijkste misschien nog wel, doe dit soort dingen niet met geld wat niet van jezelf is. Het is erg genoeg om je beleggingsrekening naar 0 Euro te zien gaan maar, zoals je ook leest op dat forum, het is nog veel erger om je rekening naar -400.000 te zien gaan.

tldr; beleg gerust in "groei" aandelen als GTAT, maar doe dit wel verstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoph
  • Niet online
Iemand hier bekend met een broker die geen problemen heeft met diensten verlenen aan een "US PERSON"? Als expat heeft Binck een paar maanden terug aangegeven dat ik te moeilijk was voor ze (http://taxpol.blogspot.co...bank-prohibited-from.html), en mijn account gesloten. Heb ook een aantal US brokers nu, maar zou graag een EU broker blijven behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Laatst online: 06-01 00:49
Heb ook zoiets meegemaakt Christoph. IB affiliates doen in ieder geval niet moeilijk: Today's, Lynx..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:21

Tazzios

..

Een interessant rapport van degiro:
"Orderroutering Binck-Alex/ TOM FlashBoys in Nederland"
https://www.degiro.nl/data/pdf/Onderzoeksverslag_TOM.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerealKiller
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-09 20:07

SerealKiller

Fas est et ab hoste doceri

Ik volg nu al enkele maanden dit topic en heb besloten dat ik een start maak met beleggen. Echter, ik heb eigenlijk te weinig tijd en vooral zin om alles tot in details uit te zoeken. (werk/privé is onwijs druk).

Situatieschets;

Ingestapt bij RobecoOne met 500,- en nog 10.000 beschikbaar om te beleggen (geld wat ik niet direct nodig heb). Ingestapt bij Robeco vanwege de 50,- actie en omdat het mij gewoon interessant leek

Wat is nu het beste plan van aanpak?

Optie 1. Deze 10k verdelen over de 3 fondsen; defensief, neutraal, offensief of juist zelf fondsen zoeken binnen Robeco? De voordelen hiervan zijn natuurlijk dat ik zelf niet teveel hoef te doen, nadeel is natuurlijk een lager rendement.

Optie 2: Naar een bank gaan en hier de opties bekijken, dus via een beleggingsadviseur

Optie 3: Zelf actief beleggen

De laatste optie is momenteel niet echt te doen voor mij, na een dag werk/training etc heb ik echt niet de puf om nog "even" te beleggen en ik wil ook niet, zoals een vriend van mij, gekluisterd zitten aan mijn telefoon om de koersen bij te houden.

War is the only proper school of the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

SerealKiller schreef op woensdag 10 december 2014 @ 18:42:
Ik volg nu al enkele maanden dit topic en heb besloten dat ik een start maak met beleggen. Echter, ik heb eigenlijk te weinig tijd en vooral zin om alles tot in details uit te zoeken. (werk/privé is onwijs druk).

Situatieschets;

Ingestapt bij RobecoOne met 500,- en nog 10.000 beschikbaar om te beleggen (geld wat ik niet direct nodig heb). Ingestapt bij Robeco vanwege de 50,- actie en omdat het mij gewoon interessant leek

Optie 1. Deze 10k verdelen over de 3 fondsen; defensief, neutraal, offensief of juist zelf fondsen zoeken binnen Robeco? De voordelen hiervan zijn natuurlijk dat ik zelf niet teveel hoef te doen, nadeel is natuurlijk een lager rendement.

Optie 2: Naar een bank gaan en hier de opties bekijken, dus via een beleggingsadviseur

De laatste optie is momenteel niet echt te doen voor mij, na een dag werk/training etc heb ik echt niet de puf om nog "even" te beleggen en ik wil ook niet, zoals een vriend van mij, gekluisterd zitten aan mijn telefoon om de koersen bij te houden.
Robeco links laten liggen en gaan voor een wereldwijde etf met lage ter zoals die van Vanguard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Tazzios schreef op woensdag 10 december 2014 @ 15:08:
Een interessant rapport van degiro:
"Orderroutering Binck-Alex/ TOM FlashBoys in Nederland"
https://www.degiro.nl/data/pdf/Onderzoeksverslag_TOM.pdf
Erg interessant om te lezen, lijkt alsof er een oorlog begonnen is, de giro wil Binck aanklagen en vice versa.

Het lijkt erop alsof Binck aandelen niet voor de beste prijs verkoopt. Ik weet nou niet of dit echt door Binck komt (of door high frequancy traders?) en weet ook niet of het nou illegaal is. Bovendien weet ik niet of het onderzoek van degiro nu wel zo betrouwbaar is.
SerealKiller schreef op woensdag 10 december 2014 @ 18:42:

Situatieschets;

Ben het eens met de icecreamfarmer.

Zou een rekening openen bij lynx/Binck/de giro of iets vergelijkbaars. Koop vervolgens elk jaar voor 2000 euro een fonds als ishares world of vergelijkbaar als van Vanguard.

Iets actiever kan ook, koop dan verschillende etfs als ishares euro stoxx 50, sp 500, asia pacific etc. etc. En probeer een beetje te middelen elk jaar of elke paar jaar.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-09 20:58
Eens met bovenstaande posters. Zo snel mogelijk weg bij Robeco - dure rotzooi. Open een accountje bij Binck ofzo en stop je geld in een goedkoop & fatsoenlijk fonds - inderdaad een ETF van Vanguard is een prima optie.

Om het verschil even aan te geven: RobecoOne rekent volgens hun website 1.41% kosten per jaar. Een Vanguard World ETF rekent 0.20% o.i.d. Stel je legt 10k in en je rendement is 8% per jaar dan heb je over tien jaar:

bij Robeco: 10.000 * 1.0659 ^ 10 = 18.930 euro.
bij Vanguard: 10.000 * 1.078 ^ 10 = 21.192 euro.

En het verschil wordt alleen maar groter. Een beleggingsadviseur naait je helemaal een oor aan. Gewoon even een dagje verdiepen in de materie en je kan het prima zelf.

Het bespaart je op de lange termijn zoveel geld dat het argument 'ik heb er geen tijd voor' niet op gaat. Een accountje openen bij Binck en een order inleggen voor een fonds heb je in een middag gepiept.

[ Voor 5% gewijzigd door writser op 11-12-2014 00:13 ]

Onvoorstelbaar!

• Hielko
writser schreef op donderdag 11 december 2014 @ 00:13:
Het bespaart je op de lange termijn zoveel geld dat het argument 'ik heb er geen tijd voor' niet op gaat.
Exact! Je zaken financieel op orde brengen is dermate belangrijk dat je er gewoon tijd voor moet maken.

Verwijderd

In het kader van financieel je zaken op orde brengen, wil ik graag mijn plan met jullie delen. Ik ben ook van plan om te gaan beleggen in indexfondsen/ETFs. Zat persoonlijk aan Meesman te denken omdat ik daar geen last zou hebben van dividendlek. Per 1 januari 2015 vallen de jaarlijkse administratiekosten weg en dit maakt Meesman een erg interessante optie voor mij. De enige kosten die overblijven zijn 0.5% jaarlijkse kosten en 0.25% per transactie. Wat zijn jullie ervaringen met beleggen bij Meesman?

Omdat ik een starter ben en nog niet heel veel geld heb om initieel te investeren, ben ik van plan om 3000 euro in te leggen en dit maandelijks aan te vullen met 650 euro (dit houd ik ongeveer over elke maand). Naast dit bedrag houd ik dan nog ongeveer drie keer mijn maandelijkse uitgaven over als spaargeld/reserves.

Als asset allocation ben ik van plan om me voorlopig volledig op aandelen (indexfondsen) te richten, maar wel te diversificeren in verschillende indexfondsen. Als ik eenmaal een redelijke portefeuille bij elkaar heb gespaard, wil ik mijn leeftijd (=25%) in obligaties te stoppen volgens de Boglehead filosofie.

Risico lopen is op dit moment nog niet zo'n issue omdat ik toch nog geen grote portefeuille heb en het lijkt me slim om nu grote volumes "aandelen" te kopen nu ik nog veel kan sparen. Het is de bedoeling om dit geld voor een erg lange tijd te laten staan (buy and hold) en aan te vullen. Ik zat er ook aan te denken om mijn reserves in kortlopende obligaties te stoppen om hier ook nog wat extra rendement op te halen, maar weet niet of dat slim is.

Hebben jullie nog tips of advies voor mij?

• Hielko
Lijkt me een aardig plan. Ben niet zo'n grote fan van de leeftijd in obligaties strategie omdat je dan bij een jonge leeftijd met nog een tijdshorizon van 50+ jaar al een redelijk conservatieve portfolio neemt. Maar een echte ramp is dat natuurlijk ook weer niet.

Overigens vraag ik me wel af hoe je precies wilt diversificeren tussen indexfonden, en welke. Als je bijv. een world etf koopt is diversificatie nauwelijks nodig, terwijl je ook prima 10 verschillende fonden kan kopen en vervolgens nog steeds geen echte fatsoenlijke diversificatie hebt (bijv. hele specifieke sector).

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Eens met Hielko

nog wat tips voor SerealKiller en NiqK:
kies gewoon 1 ETF als je helemaal geen omkijken wilt hebben, bijvoorbeeld
Vanguard Total World, ticker VT
kost slechts 0.18% per jaar

Als je iets meer tijd wilt investeren, dan wellicht Vanguard Total Stock Market (VTI) en Vanguard FTSE All-World ex-US ETF (VEU), omdat die gezamelijk minder kosten hebben:
rond de 0.05 en 0.15, gemiddeld dus 0.10%.
Zo heb je een hele brede spreiding tegen weinig kosten. Zo doe ik het zelf ook.

Dan dien je wel jaarlijks even te herbalanceren tussen deze twee. Of bijvoorbeeld de ene maand VEU, de andere maand VTI kopen, tenzij 1 van de twee qua portefeuille waarde achterloopt ter grootte van tenminste 1 inleg. Dan koop je die 2 keer achter elkaar.

ga je voor Binck, dan is 650 per maand inleggen niet superveel ten opzichte van de transactie kosten, en ben je iets beter af door per kwartaal in te leggen (uitgaande van de huidige tarieven en 8% rendement). Scheelt niet veel, maar iets meer +EV (@hielko) en kost ook nog minder tijd.

Bij de Giro zou je je wel maandelijks kunnen inleggen voor optimale investment frequency, omdat daar de kosten lager zijn. Wellicht wel iets meer risico.

EDIT: @hieronder sorry ik haalde de tickers VT en VTI door elkaar. gecorrigeerd.
VT is heel de wereld. kost 0.18% https://personal.vanguard...undId=3141&FundIntExt=INT
VTI is alleen US. kost 0.05% https://personal.vanguard...undId=0970&FundIntExt=INT
VEU is world minus US. kost 0.15% https://personal.vanguard...undId=0991&FundIntExt=INT

[ Voor 25% gewijzigd door indexample op 11-12-2014 13:27 ]

Verwijderd

Ben het met eens met Hielko dat nu al geld in obligaties stoppen niet erg aantrekkelijk is, maar het zorgt wel voor een lager risico. Een mogelijk bijkomend voordeel: mochten de beurzen nog een keer instorten, dan is het mogelijk om het geld van de obligaties te gebruiken om grotere volumes ETFs te kopen op een dieptepunt.

Qua diversificatie in fondsen: als ik naar de fondsen van Meesman kijk, zou ik er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om 80% in het wereldwijde fonds en 20% in het opkomende landen fonds te stoppen. Het wereldwijde fonds is al vrij divers, maar investeren in opkomende landen biedt nog wat extra spreiding.

@Indexsample: de combinatie die je suggereert tussen VT & VEU lijkt me ook erg interessant vanwege de lage operating costs. Ik vind het niet erg jaarlijks te moeten balanceren tussen verschillende fondsen. Hier moet echter wel weer rekening gehouden worden met dividendlek toch? Ik vind het moeilijk om dit te verrekenen met de operating costs omdat ik niet zeker weet wat ik wel en niet terug zou kunnen vragen bij de belasting.

• vegury
indexample schreef op donderdag 11 december 2014 @ 12:18:
Eens met Hielko

nog wat tips voor SerealKiller en NiqK:
kies gewoon 1 ETF als je helemaal geen omkijken wilt hebben, bijvoorbeeld
Vanguard Total World, ticker VTI
kost slechts 0.20% per jaar

Als je iets meer tijd wilt investeren, dan wellicht Vanguard Total (VT) en Vanguard ex-US (VEU), omdat die gezamelijk minder kosten hebben:
rond de 0.05 en 0.18, gemiddeld dus 0.11%.
Zo heb je een hele brede spreiding tegen weinig kosten. Zo doe ik het zelf ook.
...
Is VTI niet Total Stock Market, zo'n beetje US only?
http://www.morningstar.nl/nl/etf/snapshot/snapshot.aspx?id=0P00002DAJ
Met kosten 0,03%. Of is dit niet degene die je bedoeld?

Die zou dan gecombineerd kunnen worden met VXUS, met kosten 0,09%?
http://www.morningstar.co....aspx?id=0P0000S9JB&tab=5

Beide zitten in de Kernselectie bij Degiro dus geen kosten voor aan/verkoop daar.

Die samen zijn dan goedkoper dan de 0,14% kosten bij VT, Total World Stock. http://www.morningstar.nl....aspx?id=0P0000G5T2&tab=5

Deze constructie wordt hier bijvoorbeeld besproken: http://www.bogleheads.org/forum/viewtopic.php?t=78904

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
vreemd dat er verschillende bedragen worden genoemd..

VXUS kost volgens vanguard zelf expense ratio: 0.14%
op morningstar is de annual management charge 0.09%

en voor VTI is het 0.05 vs 0.03%

wellicht zijn expense ratio en annual management charge twee verschillende dingen...

verder, jouw suggestie van VXUS in plaats van VEU is wel een interessante. 0.14% vs 0.15% scheelt niet veel, maar er zit wel iets meer small caps in.

[ Voor 35% gewijzigd door indexample op 11-12-2014 13:39 ]

• mazzel123
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-09 08:43
Zit hier zelf ook mee te worstelen. Wat vinden jullie van:
iShares Core EURO STOXX 50 UCITS ETF
Belegt in de 50 grootste aandelen in Europa. TER = 0,10%

Voordelen:
Minder valutarisico en potentieel minder dividendverlies, omdat het alleen Europese bedrijven betreft. Daarnaast wordt dividend automatisch herbelegd.
Doordat je belegt in multinationals heb je vanzelf wereldwijde exposure.

Nadelen
Toch minder wereldwijde exposure
Minder liquide dan Vanguard

• Rukapul
  • Laatst online: 18:40
Toch nog even een flinke waarschuwing voor DeGiro hoor. Het is echt een amateuristische bende :'( Na de dividend-flater loop ik nu ook tegen iets aan:
DEGIRO herstart de servers iedere nacht waardoor u tussen 23.45 en 1.30 uur
geen orders kunt plaatsen. Na 1.30 uur zult u gewoon orders kunnen plaatsen
op de Australische beurs.
Ik had lang geleden dus eens iets op de ASX gekocht, had dat half uit het oog verloren en na diverse verkooppogingen met nietszeggende foutmeldingen toch maar eens gemaild.

Die beurs opent dus om 0.00 of 0.30 wat al irritant is als je ook gewoon eens moet slapen, maar door DeGiro mag je de halve nacht opblijven of vroeg opstaan. Het is namelijk ook niet mogelijk om een order in te leggen als de beurs gesloten is :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RouterJockey
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-06 23:21
De giro gaat nu wel wat doen aan het teveel betalen van belasting over dividend:

"Update: Informatie omtrent ingehouden US dividend
De afgelopen periode is DEGIRO in overleg geweest met de voor haar belangrijkste clearingpartij voor de US. Doel van dit overleg was om het lagere verdragstarief af te rekenen over de in de US ontvangen dividenden.

Vandaag hebben we het bericht ontvangen dat de dividend belasting afrekening over 2014 gecorrigeerd zal worden. Dat betekent dat daar waar het verdragstarief gerekend kan worden, wij het afgerekende bedrag zullen corrigeren voor het lagere verdragstarief, voor zover het stukken betreft die bij deze clearing partij worden aangehouden. Dit geldt in ieder geval voor de posities die u bij DEGIRO heeft aangekocht (en dus niet uit een overboeking van uw vorige broker komen).

Nu het proces duidelijk is, kan DEGIRO beginnen aan de administratieve verwerking. Eén en ander betekent dat het W8-BEN formulier binnenkort door u op onze website moet worden ingevuld. Daarna kan onze clearingpartij de afrekening corrigeren en zullen wie de correcties weer doorvoeren in uw account. Streefdatum voor afronding van dit alles is begin volgend jaar.

Tot slot, samen met de clearing partij hebben we afgesproken dat we in 2015 zoveel mogelijk van te voren de uitbetaalde dividenden waar mogelijk direct tegen verdragstarief belasten. Dit om u verder ongemak te besparen."

Heb wel het idee dat het allemaal langzaam aan het verbeteren is bij de giro.

Iemand een idee wanneer de olieprijs zijn bottom gaat bereiken? Ik wil gaan instappen in olie gerelateerde stocks maar probeer het juiste moment te bepalen. Denk zelf dat het de komende tijd de olie prijs nog iets lager gaat. Daarnaast verwacht ik de eerste helft van 2015 ook nog een lage olieprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emperor_
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-09 16:25
RouterJockey schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 10:43:
De giro gaat nu wel wat doen aan het teveel betalen van belasting over dividend:

"Update: Informatie omtrent ingehouden US dividend
De afgelopen periode is DEGIRO in overleg geweest met de voor haar belangrijkste clearingpartij voor de
...........
Een van de redenen waarom ik ben overgestapt naar Binck Bank, maar goed om te lezen dat ze met terug werkende kracht hun klanten te gemoed gaan komen. Na het lezen van het rapport van de Giro over BinckBank denk ik dat het voor beleggers die vooral "buy and hold doen" of kiezen voor dividend strategie niet heel veel effect zal hebben. Voor daytraders is het misschien een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:23
RouterJockey schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 10:43:
Iemand een idee wanneer de olieprijs zijn bottom gaat bereiken? Ik wil gaan instappen in olie gerelateerde stocks maar probeer het juiste moment te bepalen. Denk zelf dat het de komende tijd de olie prijs nog iets lager gaat. Daarnaast verwacht ik de eerste helft van 2015 ook nog een lage olieprijs.
Dat verwacht ik zelf ook, voornamelijk vanwege de uitspraken van diverse OPEC landen. Deze verwachten dat de vraag naar olie volgend jaar het laagst zal zijn in 12 jaar. Tevens is de bodem op technisch vlak ook nog niet bereikt en zou ik niet verbaast zijn als er nog 20 dollar per vat vanaf gaat, naar 35 a 40 dollar per vat. Hoe dit de prijs van olie gerelateerde aandelen concreet zal beinvloeden weet ik niet goed, maar dat laat zich raden. Nog even wachten met kopen dus, als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALPACINO
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05:55
DJTimo schreef op zondag 14 december 2014 @ 19:20:
[...]
Dat verwacht ik zelf ook, voornamelijk vanwege de uitspraken van diverse OPEC landen. Deze verwachten dat de vraag naar olie volgend jaar het laagst zal zijn in 12 jaar. Tevens is de bodem op technisch vlak ook nog niet bereikt en zou ik niet verbaast zijn als er nog 20 dollar per vat vanaf gaat, naar 35 a 40 dollar per vat. Hoe dit de prijs van olie gerelateerde aandelen concreet zal beinvloeden weet ik niet goed, maar dat laat zich raden. Nog even wachten met kopen dus, als je het mij vraagt.
Ik ben ook van plan om o.a. in Shell te investeren. In de editie van The Economist 6th December kun je een aantal artikelen vinden o.a. over de daling van de prijs. Misschien handig om als achtergrondinformatie te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-09 16:51
Ik was voornemens om aan het begin januari mijn equity portefeuille te liquideren. Ik sta nog in de plus, maar het gaat hard naar beneden de laatste dagen. Wat gebeurt historisch gezien tussen mid december en eind december? Kan ik het beste het einde van het jaar afwachten, of toch maar beter nu liquideren?

Geef mij maar een Warsteiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:36

Kid Buu

Huh, Pietje?

Historisch gezien is december een uptrend periode. Maar met de huidige factoren in het spel heb je niks aan die historie.

Het is echt koffiedik kijken om te voorspellen of nu verkopen beter is dan straks. Persoonlijk denk ik zelf de het opwaartse potentieel stuk kleiner is dan het neerwaartse potentieel. Kijk maar eens wat er gebeurde in 2011, Europa werd daarmee stuk harder getroffen dan de VS op de beurzen.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Knakker schreef op maandag 15 december 2014 @ 20:09:
Ik was voornemens om aan het begin januari mijn equity portefeuille te liquideren. Ik sta nog in de plus, maar het gaat hard naar beneden de laatste dagen. Wat gebeurt historisch gezien tussen mid december en eind december? Kan ik het beste het einde van het jaar afwachten, of toch maar beter nu liquideren?
Ik zal even voor je in mijn glazen bol kijken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke

Fuelke

Forza Ferrari

Hmm, ik bedacht me net dat ik nog op het punt heb gestaan om obligaties in roebel te kopen een maand of twee voor het begon mis te gaan in Oekraïne. Blij dat ik er van af gezien heb. Zou wel een zware gok zijn om er nu wel te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
DJTimo schreef op zondag 14 december 2014 @ 19:20:
[...]
Ik neem aan dat het idd de komende tijd verder zakt. Als het nog een tijdje aanhoudt dan vallen er klappen in de producerende sector. Offshore/deepwater, bitumen/teer en shale/LTO zijn een stukkie lastiger ronde 40$ per vat. Check voor de grap bijv. de koers van EOG of nog erger Continental (CLR) eens. Dit kan bijna niet anders dan de CAPEX in de upstream sector nog verder verlagen, die globaal toch al onder druk stond. Al is er zeer veel geld in shale gepompt bijv. Samen met Canadese bitumen is shale zo'n beetje verantwoordelijk voor alle groei in productievolume de laatste jaren. Soort van grappig dat het success misschien nu de doodslag wordt. Al moet je de Amerikaanse regering niet onderschatten, ze hebben bewezen dat als het moet ze bepaalde tbtf industrie overeind houden.
Maar de verminderde Capex voor E&P zal dan eind van het jaar 2015 een omhoogschietende prijs ten gevolge hebben lijkt me. De vraag is hoe hoog schiet hij en hoe lang blijft hij daar. Dure olie is minder krediet voor de rest van de economie en erodeert de koopkracht. Ik denk dat de maximaal draagbare prijs in een dalende trend zit.

Mijn mening is dat bijv. shale/LTO thermodynamisch helemaal niet te vereenzelvigen is met onze huidige maatschappij en dat er feitelijk een subsidie op zit vanuit bronnen met een hogere EROI. Maar dankzij de schaal en de magie van finance weten we dat pas veel later.

Hoe SuperMajors als Shell het gaan doen.. Ze laten gezamelijk al jaren een verminderde productie zien, maar dankzij asset verkoop, raffinage etc hoeft het niet meteen slecht te gaan. Toch, als het mis gaat in Noord Amerika heb je kans dat er komende jaren een "peak oil" piek in productie gaat komen, en dan ben ik benieuwd of men er heel anders tegen aan gaat kijken.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viavia28
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-07 20:58
Zit nu een week bij Robeco One, met die 50 euro actie.
Inmiddels is het nog maar 48 euro.. Niet echt de goede periode uitgekozen kennelijk, want dit lijkt nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxietheboss
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-09 10:45
Beste Tweakers,

Nadat ik gisteren een mail kreeg van de ING dat de spaarrente op m'n rekening tot 1% werd teruggebracht ben ik gaan nadenken om wat anders te doen met mijn spaargeld, het was maar een verlaging van 0,05% maar is blijkbaar toch een soort mentale barrière.

Mijn situatie op het moment is als volgt:
Ik ben 21 jaar en zit op het moment in het derde jaar van mijn studie rechten. Maandelijks leen ik naast mijn uitwonende beurs en prestatie beurs €280 bij. Dit zet ik altijd apart op een spaarrekening en betaal hier heel af en toe dingen van zoals studieboeken. Aan het eind van het jaar moet dit bedrag gegroeid zijn tot ongeveer €5500 tegen een definitieve lening van €8000. Collegegeld wordt gelukkig nog door mijn moeder betaald. Ik ga een jaar langer doen over mijn bachelor en wil daarna nog een master doen en ik ga er dan ook van uit dat ik twee jaar studiefinanciering zal moeten lenen. Het rentepercentage van DUO voor volgend jaar is 0,12% dus dat ik gelukkig te overzien maar het is natuurlijk niet te zeggen op wat voor percentage dit na mijn studie wordt vastgezet. Ik verwacht dat mijn totale studieschuld bij het afronden van mijn studie ongeveer €30.000 a €40.000 zal zijn.

Sinds deze maand werk ik, dit kan oplopen tot 24 uur per week en dit levert voor mij een behoorlijk groot bedrag op wat ik niet geheel op krijg en dit wil ik dan ook niet. Waarschijnlijk heb ik maar 1/8e tot 1/4e van het loon nodig voor uitgaven.

Nu wil ik vanaf 1-1-2015 het volgende gaan doen:
Een rekening bij Meesman openen voor de lange met als eerste doel het aflossen van mijn studieschuld en daarna vermogensopbouw.
De €5500 euro, welke een lening is dus, in Obligatiefonds Wereldwijd stoppen en dit maandelijks met €280 aanvullen. Redenen voor mij zijn hiervoor de hoge mate van zekerheid tegen een beter rendement dan het op een spaarrekening zetten. Ik realiseer mij dat beleggen met geleend geld eigenlijk not done is en dat in het verleden behaalde resultaten geen garantie voor de toekomst bieden maar volgens mij is het genomen risico bij obligaties niet extreem.
Het bedrag dat ik over houd van mijn loon, ik verwacht dat dit €100-€200 per maand zal zijn, in een mix tussen het Aandelenfonds Wereldwijd en Opkomende landen stoppen.

Het zou mooi zijn als ik dan tegen het einde van mijn studie een aanzienlijk deel van de studieschuld bij elkaar zou hebben. Mocht het rentepercentage op een gunstig percentage worden vastgezet voor 5 jaar dan lijkt het mij handiger om de eerste 2 jaar na studie waarin in je niet per se hoeft af te lossen verder te gaan met vermogensopbouw.

Ik heb nu voornamelijk op de site van Meesman naar informatie gezocht maar ik ben altijd een beetje huiverig van 'Wij van WC-eend...' verhalen dus mochten jullie hier alternatieven voor hebben die ik kan uitzoeken hoor ik graag. Wat mij wel aanspreekt is de eenvoud en hun filosofie. Ik hoef inderdaad niet het onderste uit de kan maar als ik nu al met dit soort zaken begin hoop ik dat ik het aardig geregeld kan hebben voor later.

Graag hoor ik van jullie op- of aanmerkingen op mijn plan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Viavia28 schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 09:23:
Zit nu een week bij Robeco One, met die 50 euro actie.
Inmiddels is het nog maar 48 euro.. Niet echt de goede periode uitgekozen kennelijk, want dit lijkt nergens op.
Als dit je al zenuwachtig maakt zou ik snel weer weg gaan van de beurs. Een daling van 5% in twee weken kan gewoon voorkomen. Sterker nog, er kan deze maand nog wel 10% af gaan. Je stapt dan ook niet in dit soort fondsen voor de korte termijn, maar omdat je de overtuiging hebt dat over je complete beleggingshorizon de beurs gaat stijgen. Niet omdat je verwacht dat in de komende twee weken de beurs gaat stijgen. Dat is namelijk puur gokken . Over vijf jaar weer eens kijken hoe het er voor staat is waarschijnlijk beter ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

maxietheboss schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 09:29:
[...]

Mijn situatie op het moment is als volgt:
Ik ben 21 jaar en zit op het moment in het derde jaar van mijn studie rechten. Maandelijks leen ik naast mijn uitwonende beurs en prestatie beurs €280 bij. Dit zet ik altijd apart op een spaarrekening en betaal hier heel af en toe dingen van zoals studieboeken. Aan het eind van het jaar moet dit bedrag gegroeid zijn tot ongeveer €5500 tegen een definitieve lening van €8000. Collegegeld wordt gelukkig nog door mijn moeder betaald. Ik ga een jaar langer doen over mijn bachelor en wil daarna nog een master doen en ik ga er dan ook van uit dat ik twee jaar studiefinanciering zal moeten lenen. Het rentepercentage van DUO voor volgend jaar is 0,12% dus dat ik gelukkig te overzien maar het is natuurlijk niet te zeggen op wat voor percentage dit na mijn studie wordt vastgezet. Ik verwacht dat mijn totale studieschuld bij het afronden van mijn studie ongeveer €30.000 a €40.000 zal zijn.

[...]
Historisch gezien zijn de verwachte winsten uit aandelen op de relatief korte termijn erg laag bij de huidige waarderingen (shiller/pe, maar ook de winstmarges). Ik zou dan ook niet snel instappen op dit moment wanneer ik weet dat ik over vijf jaar weer uit moet stappen. Dan zou ik het toch iets defensiever spelen.

[ Voor 43% gewijzigd door Don Quijote op 16-12-2014 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:35
Las net dat de Russische Roebel in 1 jaar tijd in waarde bijna is gehalveerd.
De olie prijs is ook bijna gehalveerd.

Zijn er leuke Russische Olie aandelen/fondsen genoteerd in Roebels die je zou kunnen kopen? Die moeten nu wel echt spot goedkoop zijn >:)

Al even gekeken op Binck fundcoach... dit pareltje bijv. Tjokvol met Russische olie bedrijven en een mooi 1 jaars rendement van -42% hahaha... waarvan -36 in de laatste 3 maanden :P

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/14851260/rusland%20olie%20fonds.jpg

[ Voor 35% gewijzigd door Torgo op 16-12-2014 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phasez
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-09 11:21
Ik zal weg blijven bij Russische aandelen/fondsen, voor je het weet zijn ze in Rusland in een dikke crisis beland en zijn ze nog minder waard :9.

Dacht dat het vandaag ook weer een rode dag zou worden, maar einde van de dag zijn mijn aandelen nog allemaal aardig gestegen. Behalve Arseus dat wilt nog niet helemaal.
Pagina: 1 ... 28 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.