Gabliboeba schreef op woensdag 19 november 2014 @ 22:01:
Weet iemand of het bij Meesman ook mogelijk is om bijvoorbeeld de eerste drie maanden 1000eu in te leggen en dit daarna te verlagen naar 100eu per maand? Zo 'ontwijk' je de instapeis van 10k beginvermogen en kun je toch met een redelijk bedrag (€3000) beginnen in verhouding met de 25eu administratievergoeding per jaar.
Ik kan dit niet echt duidelijk terugvinden op de site.
Die instapeis is er - voor zover ik weet - alleen op de 10k. Als je maandelijks stort is er geen instapeis van 10k. Dus dat wat je zou willen, kan dan gewoon.
Ardbeg10 schreef op woensdag 19 november 2014 @ 15:35:
[...]
Niet percé whisky, alhoewel dat natuurlijk wel ook altijd een leuke investering is inderdaad. Maar ik ken mezelf, ik ga geen flessen whisky kopen in de hoop dat ik ze jaren dicht kan laten, dat gaat me toch niet lukken ;-)
Waar ik zelf aan dacht is investeren in Magic: the Gathering producten. Vroegah heb ik dat behoorlijk gespeeld. Als ik m'n verzameling van destijds bekijk en er een nieuw prijskaartje op zou plakken, dan zijn daar producten bij die een mooi rendement hebben opgeleverd (hoewel het lastig na te gaan is hoeveel ik er destijds voor heb betaald).
Ik weet dat dit niet bepaald een investering met een laag risico is, en ik zou het ook deels als hobby zien, maar ik ben er wel nu enkele maanden serieus over aan het denken.
Anyway, ik vroeg me af of mensen in het algemeen ervaring hebben met alternatieve beleggingen (whisky, wijn, auto's, postzegels etc. etc).
Het is niet echt beleggen op de beurs, maar het is inderdaad ook wel een goede vraag waar we dit anders zouden kunnen bespreken
Ja de prijsontwikkeling van MTG kaarten is hard gegaan. Daar hebben een paar factoren aan ten grondslag gelegen, maar de belangrijkste zijn de reserved list (kaarten worden niet meer gereprint), de sterkte van de kaart, maar ook met name de opkomst van Legacy als formaat. Dat heeft ervoor gezorgd dat kaarten zoals dubbellandjes en fetchland erg veel waard zijn geworden.
Ook is er een collectable markt aan het opkomen voor de graded alpha's en beta's, maar daarbij is het, net zoals kunst, maar net de vraag wat iets waard is. De markt is erg klein, de bedragen zijn hoog, en daarmee is het risico dus ook erg groot. Jouw PSA 9 Alpha Black Lotus mag jij wel € 30k waard vinden, je moet er ook nog een koper voor vinden.
Daarbij is er ook onlangs een 'crisis' geweest rondom goede kwaliteit reprints uit China. Nou zal dat voor de 20 jaar oude kaarten niet zo'n vaart lopen, maar de meer recente kaarten wel. En die meer recente kaarten staan ook niet bij Wizards op de reserved list, waarbij ze in de laatste uitbreiding net zogenaamde Onslaught fetchlandjes hebben gereprint. Gevolg, de waarde van die en vergelijkbare kaarten kukelde in elkaar van rond de 40-60 euro per stuk, naar de 20-30 euro per stuk. Zeker kaarten in Modern zullen door reprints in-check gehouden worden.
Al met al kwam ik erop uit dat als MTG investering, zaken als dual lands wel konden, maar dat die markt ook al behoorlijk gemanipuleerd wordt. Ik heb dus wel het een en ander, maar ik speel daar ook af en toe mee. Het plezier dat ik eruit haal, maakt de investering het al waard. Als ik er later meer voor terug krijg, all the better.
Nu het alleen nog over mijn hart verkrijgen om die power 9 in beta te halen... da's nogal een bedrag