Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 26 ... 101 Laatste
Acties:
  • 840.798 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 11:19

icecreamfarmer

en het is

Cyclonist schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 20:35:
Ik zou ook gewoon een goed gespreide ETF nemen en die zelf aankopen bij een bank/broker: Vanguard Total World Stock (VT) bijvoorbeeld.

Ik zit zelf nog erg na te denken over de strategie dividend growth investing versus indexbeleggen. Dat laatste is natuurlijk het 'makkelijkste', maar ik weet niet wat het meeste oplevert. Ik vind actief bedrijven onderzoeken en aankopen namelijk ook best leuk, en als je een grote watchlist aanhoudt kun je daar dan ook voor elk inkoopmoment meest ondergewaardeerde deal nemen in plaats van de 'marktprijs' van de hele index te betalen. Daarnaast krijg je dan ook vaak een net cash dividend uitgekeerd, wat over de jaren heen flink op zal bouwen.

Aan de andere kant zit je natuurlijk met dividendlek/kosten, extra transactiekosten.. Gezien ik een hele poos wil vasthouden aan de optimale strategie wil ik zo weinig mogelijk fouten maken aan het begin van de rit. Zijn er hier ook beleggers die het mixen? 50-50% Bijvoorbeeld.
Ik zou het idd spreiden. Overigens ontvang je met een etf ook dividenden.
Als je zelf aankoopt zouden de dividendlekken minimaal zijn zolang het land een verdrag heeft met NL.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-09 14:55
Cyclonist schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 20:35:
Ik zou ook gewoon een goed gespreide ETF nemen en die zelf aankopen bij een bank/broker: Vanguard Total World Stock (VT) bijvoorbeeld.

Ik zit zelf nog erg na te denken over de strategie dividend growth investing versus indexbeleggen. Dat laatste is natuurlijk het 'makkelijkste', maar ik weet niet wat het meeste oplevert. Ik vind actief bedrijven onderzoeken en aankopen namelijk ook best leuk, en als je een grote watchlist aanhoudt kun je daar dan ook voor elk inkoopmoment meest ondergewaardeerde deal nemen in plaats van de 'marktprijs' van de hele index te betalen. Daarnaast krijg je dan ook vaak een net cash dividend uitgekeerd, wat over de jaren heen flink op zal bouwen.

Aan de andere kant zit je natuurlijk met dividendlek/kosten, extra transactiekosten.. Gezien ik een hele poos wil vasthouden aan de optimale strategie wil ik zo weinig mogelijk fouten maken aan het begin van de rit. Zijn er hier ook beleggers die het mixen? 50-50% Bijvoorbeeld.
Ikzelf heb ca 40% van m'n totale portefeuille in ETFs zitten (ongeveer 25% van het totaal in aandelen ETFs, en ongeveer 15% van het totaal in obligaties ETFs). Dit beschouw ik als het "veilige" deel van m'n portefeuille, waarbij ik er vanuit ga dat ik dit geld vast heb staan voor ten minste 15 jaar. Eventueel kan ik m'n obligaties nog verkopen, mocht ik echt geld nodig hebben, maar dat is alleen in noodsituaties. Eén keer per jaar middel ik dan weer m'n portefeuille uit.

Het overige deel heb ik in afzonderlijke aandelen zitten, vind het namelijk ook leuk om ze zelf uit te zoeken, ook deels hobby natuurlijk. Ik ben van plan om, wanneer ik in mijn ogen echt ondergewaardeerde aandelen tegenkomen m'n ETFs te verkopen en dit in deze aandelen te beleggen, maar dat is natuurlijk makkerlijke gezegd dan gedaan.

Volgens mij is een mix prima. Ik denk dat zeker voor jonge beleggers het raadzaam is niet zondermeer een index te volgen, maar zelf kennis en ervaring op te doen. Het absolute vermogen is vaak nog relatief klein, waardoor eventuele slippertjes relatief eenvoudig te herstellen zijn. Zie het als soort van leergeld. Daarnaast heb je als je jong bent nog de tijd en energie om je erin te verdiepen, de kans dat je wanneer je 55 bent eens "beleggen voor dummies" door gaat nemen acht ik zelf vrij klein. Dus vandaar dat ik nu actief bezig ben met het bestuderen van de literatuur en het vormen van een strategie; deels hobby en deels voorbereiding voor als het straks echt om interessante bedragen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emperor_
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-09 16:25
Ardbeg10 schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 22:32:
[...]

Het overige deel heb ik in afzonderlijke aandelen zitten, vind het namelijk ook leuk om ze zelf uit te zoeken, ook deels hobby natuurlijk. Ik ben van plan om, wanneer ik in mijn ogen echt ondergewaardeerde aandelen tegenkomen m'n ETFs te verkopen en dit in deze aandelen te beleggen, maar dat is natuurlijk makkerlijke gezegd dan gedaan.
Ik ben zelf ook sinds kort begonnen (na maanden te hebben zitten lurken in dit topic :) ) met het opbouwen van een mix tussen ETF en individuele aandelen. Nu heb ik een aantal individuele aandelen in mijn watchlist zitten welke in het verleden regelmatig dividend hebben uitgekeerd. Op welke criteria moet ik nog meer letten behalve het eerder behaalde dividend wat is uitgekeerd?

En wat is jullie aankoop tactiek wanneer je een dividend growth strategie aanhoud? Ik wil namelijk maandelijks een x bedrag inleggen en daarmee 1 order doen, om zo de transactie kosten laag te houden. Maar ik twijfel of dit handig is wat betreft risico spreiding. Wat zijn jullie ideeën hier over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikao
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-02-2022
Emperor_ schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 14:04:
[...]

Ik ben zelf ook sinds kort begonnen (na maanden te hebben zitten lurken in dit topic :) ) met het opbouwen van een mix tussen ETF en individuele aandelen. Nu heb ik een aantal individuele aandelen in mijn watchlist zitten welke in het verleden regelmatig dividend hebben uitgekeerd. Op welke criteria moet ik nog meer letten behalve het eerder behaalde dividend wat is uitgekeerd?
Misschien is dit een goed startpunt voor criteria voor dividend stocks;
http://dividendandwhisky.com/dividend-screener/
En wat is jullie aankoop tactiek wanneer je een dividend growth strategie aanhoud? Ik wil namelijk maandelijks een x bedrag inleggen en daarmee 1 order doen, om zo de transactie kosten laag te houden. Maar ik twijfel of dit handig is wat betreft risico spreiding. Wat zijn jullie ideeën hier over?
Tsja dat ligt natuurlijk helemaal aan de broker, de kosten en hoeveel je per maand kunt inleggen.
Juist vanwege de kosten en mijn wens om continu te investeren heb ik er voor gekozen om dit via Meesman te doen in ETFs; zo heb je toch spreiding en wel de mogelijkheid om maandelijks in te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik ben benieuwd of sommigen van jullie hier aandelen Imtech hebben... Alle aandelen geven (mits in bezit op 8 oktober) recht op 1 claim, welke weer recht geeft tot het aankopen van 131 aandelen van 1 cent per stuk.

Nu zit ik een beetje in dubio... Kijkend naar de resultaten verwacht ik niet heel veel van Imtech, maar gezien de fluctuerende handel zou het behoorlijke uitschieters kunnen opleveren met het aandeel (zowel positief als negatief).

De minimale korting die je krijgt (iets meer dan 20%) op een aandeel dat per dag zomaar omhoog of omlaag kan schieten is ook niet veel.

Ik had mijn risico's behoorlijk verspreid, maar Imtech heeft alle winst die ik gemaakt had inmiddels gecompenseerd :|.

Probleem is... als je nu niet bijkoopt duurt het lang voordat je aandelen weer enigszins op niveau komen (als ze dat überhaupt nog gaan doen), koop je bij en het aandeel hoeft maar 1 cent te stijgen (wat weer 100% stijging is, besef ik me) dan dek je met veel aandelen in ieder geval weer een groot deel af van je duurdere aandelen.

Lastig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:16
Voor imtech: lees even hier. Ik zou er nu niet meer instappen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
hv08 schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 14:44:
Voor imtech: lees even hier. Ik zou er nu niet meer instappen :)
Dat is het nu, ik heb ongeveer 1750 aandelen nu (nu dus weinig meer waard), voordat die weer op niveau zijn dan ben ik mogelijk wel met pensioen. Ik zou dus bijna 230000 aandelen bij kunnen kopen (maar daar zou ik geen goed gevoel meer bij hebben :)).

Aan de andere kant... (stronteigenwijs)... Stel je koopt 230000 aandelen voor 1 cent, en ze stijgen naar 2 cent (weet het, 100% stijging), heb je toch € 2300 gemaakt (bijvoorbeeld). Ik vraag me af of de koers stabiliseert en weer realistisch gaat worden, of dat het zo'n up & down feest wordt zoals recent.

Gewoon de wijze les trekken en lekker laten sudderen is denk ik het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emperor_
fredkroket schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 15:15:
[...]

Dat is het nu, ik heb ongeveer 1750 aandelen nu (nu dus weinig meer waard), voordat die weer op niveau zijn dan ben ik mogelijk wel met pensioen. Ik zou dus bijna 230000 aandelen bij kunnen kopen (maar daar zou ik geen goed gevoel meer bij hebben :)).

Aan de andere kant... (stronteigenwijs)... Stel je koopt 230000 aandelen voor 1 cent, en ze stijgen naar 2 cent (weet het, 100% stijging), heb je toch € 2300 gemaakt (bijvoorbeeld). Ik vraag me af of de koers stabiliseert en weer realistisch gaat worden, of dat het zo'n up & down feest wordt zoals recent.

Gewoon de wijze les trekken en lekker laten sudderen is denk ik het beste.
Gaat imtech geen dividend per aandeel uitkeren wat je meer rendement zou kunnen opleveren?
Misschien is dit een goed startpunt voor criteria voor dividend stocks;
http://dividendandwhisky.com/dividend-screener/
Leuke tool, maar ik zie hier voornamelijk dividend stocks van Amerikaanse bodem. Nederland heeft een belasting overeenkomst met Amerika, maar ik heb nog geen ervaring met het terug vragen hier van. Is het niet handiger om te focussen op hoge dividend aandelen vanuit Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
Je kunt er vergif op innemen dat imtech een reverse split gaat krijgen (1000 aandelen 0.01 tegen 1 aandeel van 10 of iets dergelijks). En dan kan het daarna weer gewoon verder down :)

Divwiz heeft alleen de focus op $ aandelen, dat klopt.

[ Voor 13% gewijzigd door hv08 op 09-10-2014 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 23:53
Ben vandaag op 1,80 in BAM gestapt. Motief is lange termijn koerswinst. Tikje risicovol in huidige tijd, ik ben me er van bewust. Echter kan ik het geld missen. En ik denk dat er in BAM weinig neerwaarts koersrisico is. We gaan zien wat de komende maanden brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 00:33
Wat vinden jullie van MagicJack (CALL)? P/E van 2.7, geen schulden, 64% bruto winstmarge, ondertussen al een aardige betalende userbase opgebouwd. De koers is nogal volatiel en staat nu weer erg laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
pirke schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 20:40:
Wat vinden jullie van MagicJack (CALL)? P/E van 2.7, geen schulden, 64% bruto winstmarge, ondertussen al een aardige betalende userbase opgebouwd. De koers is nogal volatiel en staat nu weer erg laag.
Een interessant aandeel, goede tip in ieder geval. Heb even wat sommetjes zitten maken en het lijkt er op het eerste gezicht op dat dit aandeel ondergewaardeerd is.
Wat ik wel vreemd vind is het negatieve eigen vermogen van de afgelopen jaren, slechts dit jaar is weer sprake van een positief eigen vermogen. De RoE is dan wel weer torenhoog, maar heeft misschien met het voorgaande te maken?

Het lijkt erop dat dit bedrijf de afgelopen jaren heeft gezaaid en spoedig zou kunnen oogsten. Ik weet alleen niet of de markt waarin ze actief zijn (volgens mij een soort gratis telefoon aanbieding als ik me niet vergis) wel nog zo aantrekkelijk is, nu iedereen voornamelijk met mobieltjes belt. En wellicht whatsapp ook met gratis bellen via internet aan komt. Denk dat dat meer toekomst heeft om eerlijk te zijn.
En ik vraag me af of zij een patent hebben op het product dat ze aanbieden.

In ieder geval een mooi aandeel om de komende weken eens wat onderzoek heen te doen, dus nogmaas dank voor de tip! Mocht ik iets interessants tegen komen dan zal ik dat hier ook melden.

[ Voor 4% gewijzigd door Ardbeg10 op 09-10-2014 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
  • Laatst online: 15:39
pirke schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 20:40:
Had je hier al gelezen? http://seekingalpha.com/symbol/CALL

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
De meningen wat ik lees zijn nogal verdeeld, en de hoeveelheid Amerikanen die nog een vaste lijn hebben is erg groot. Potentieel om verder te groeien is er zeker nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 11:57
De correctie is een feit! Hopen dat het doorzet. Aardig wat dividend growers die weer in de juiste prijsrange beginnen te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-09 15:48
Ik kijk de kat nog even uit de boom, al zijn er wel alweer wat Amerikaanse zaakjes op de watchlist gekomen. Ik ben ook erg benieuwd wat de koersen van de grote oliebedrijven gaan doen, o.a. CVX en XOM (en niet te vergeten Shell) gaan hard onderuit vanwege de dalende olieprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Cubic X schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 21:39:
De correctie is een feit! Hopen dat het doorzet. Aardig wat dividend growers die weer in de juiste prijsrange beginnen te vallen.
Idd de cash ligt te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALPACINO
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-09 05:55
Naar aanleiding van de laatste gebeurtenissen ben ik van plan om weer te gaan beleggen in ondergewaardeerde bedrijven. Ik heb vandaag d.m.v. Google en FT.com stock screeners de EU markt gescand, maar het resultaat viel tegen.

Mijn criteria's zijn;

Market Cap: vanaf Micro cap
Dividend Yield%: min. 1%
Gross Margin (5y average): min. 0.1
Net profit Margin: min. -10
Net Profit Margin (5y average): min. 10
EPS growth rate(5y): min. 5
ROI (5y average): min. 1
ROE (5y average): min 13
Total Debt to Capital: tussen 0 - 0,5

P/E ratio: tussen 4 - 15

Wat kan volgens jullie beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
US markt is in mijn ogen interessanter... De Europese economie is nog lang niet sterk. Hier en daar nog deflatie zelfs.

CALL blijft een interessante, vandaag weer mooie stijging laten zien. Ben benieuwd of de daling tot een einde komt / is gekomen.

Ik ben benieuwd wat de grote cijfers de komende twee weken weer laten zien. Google is weer mooi gegroeid, op sommige onderdelen wat minder hard dan gepland, maar desondanks mooie cijfers, om respect voor te hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:56

Don Quijote

El Magnifico

ALPACINO schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 22:16:
Naar aanleiding van de laatste gebeurtenissen ben ik van plan om weer te gaan beleggen in ondergewaardeerde bedrijven. Ik heb vandaag d.m.v. Google en FT.com stock screeners de EU markt gescand, maar het resultaat viel tegen.

Mijn criteria's zijn;

Market Cap: vanaf Micro cap
Dividend Yield%: min. 1%
Gross Margin (5y average): min. 0.1
Net profit Margin: min. -10
Net Profit Margin (5y average): min. 10
EPS growth rate(5y): min. 5
ROI (5y average): min. 1
ROE (5y average): min 13
Total Debt to Capital: tussen 0 - 0,5

P/E ratio: tussen 4 - 15

Wat kan volgens jullie beter?
Tja dat is natuurlijk compleet persoonlijk. Wat is bijvoorbeeld je reden om een minimale P/E ratio van 4 aan te houden? En hoe hard is je 15? En bekijk je dat per sector, of over heel de mark (verschillende sectoren hebben verschillende "normale" P/E ratio's).
Waarom kijk je naar dividend (1%), maar niet naar dividend groei en hoe lang er al dividend wordt uitgekeerd (en hoe veel jaren dit is verhoogd). etc.

In het kort, mijn screener zou er anders uitzien. Maar dat hoeft zeker niet beter te zijn. Wanneer dit de ratio's en cijfers zijn waarbij jij met een gerust hart kan instappen en in de avond lekker kunt slapen, is dit voor jou prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:02
Ik ga binnenkort ook beginnen met ETF's, even in dit optic lezen bij wie ik het beste kan beginnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:46

Fuelke

Forza Ferrari

De portefeuille vandaag kleurt weer groen op dagbasis

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tom
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-09-2024
Scroll door voor de tl;dr.

Al een tijd overweeg ik om te gaan beleggen. Ik heb al een tijd 'gespeeld' met een te verwaarlozen bedrag op Plus500, wat erg leuk was, maar niet iets waar ik mij dagelijks mee bezig wil houden. In een halfjaar tijd heb ik van de oorspronkelijk ingelegde € 250 een leuke € 612 weten te maken.

Efin, mijn plan is om maandelijks een bescheiden bedrag weg te zetten met het oog op langetermijngroei. Ik ben 24 en hou maandelijks € 300 tot € 600 euro over. Daarnaast heb ik € 20.000 aan spaartegoeden / relatief kort lopende deposito's, om toch van de iets hogere rente te profiteren. Het maandelijkse inlegbare bedrag heb ik vastgesteld op € 500.

Ik heb tarieven vergelijken van de verschillende aanbieders. Binck Fundcoach lijkt mij een interessant alternatief. Voor het periodiek inleggen rekent Binck geen transactiekosten, de crux zit hem in service fee. Deze bedraagt 0,15% op jaarbasis (wordt maandelijks berekend), minimaal € 60 euro, maximaal € 200. Met andere woorden, pas bij € 40.000 bedraagt de service fee 0,15%. In het eerste jaar zal deze service fee er dus flink 'inhakken'.

Deze service fee wordt berekend vanaf 1 januari 2015. Aannemende dat ik in november 2014 begin, zal de gemiddelde service fee over 2015 zo'n 3,43% bedragen, wat ontzettend veel is. De gemiddelde service fee zal na 2015 flink dalen. Dan begin ik het jaar met zo'n € 8.000 en eindig met € 14.000, waardoor de gemiddelde service fee onder de 0,80% duikt. Et cetera.

Op de korte termijn is Binck Fundcoach dus niet het meest aantrekkelijke alternatief, maar na een aantal jaar wordt het tarief m.i. acceptabel. Er hoeven geen transactiekosten betaald te worden bij het periodiek aankopen van de ETFs.

Kortom, het lijkt me gezien mijn situatie een verstandige keuze. Op deze manier kan een portfolio opbouwen met een aantal verschillende ETFs in het kader van risicospreiding, zonder dat hier constant aankoopkosten voor gerekend worden (wat nogal aantikt gezien de bedragen waarmee ik wil investeren).

Zie ik iets over het hoofd; zijn er betere alternatieven?

tl;dr Ik wil maandelijks € 500 beleggen en begin bij nul. Op welke manier kan ik de 'lasten' drukken en zoveel mogelijk rendement op de lange termijn pakken. ETF's lijken mij een goede keuze; is Binck Fundcoach hiervoor een goed idee, en zo nee, wat is een verstandig alternatief?

"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill, W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Ga naar degiro.nl en dan ETF (geen transactiekosten) of US aandelen (50 dollar cent / transactie). Geen bewaarloon. Wel 0.1% euro/dollar conversie kosten.

Elk % dat je te veel betaalt geeft alleen maar negatief rendement... bewaarloon en transactiekosten zijn het ergste dat je kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Wel even goed kijken voor welke ETF's bij DeGiro geen kosten worden gerekend. De link naar de PDF waarin dat staat heb ik eerder een keer in dit topic geplaatst.

Hier dus: https://www.degiro.nl/dat...Trackers_Kernselectie.pdf

[ Voor 19% gewijzigd door MrAcid op 17-10-2014 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tom
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-09-2024
Dank voor de reacties. Hoe kijken jullie er tegenaan dat DeGiro niet onder het depositogarantiestelsel valt?

"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill, W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Beleggingen vallen bij geen enkele aanbieder onder het depositogarantiestelsel.

Wellicht wel nog goed om op te merken dat bij DeGiro het "uitlenen" van aandelen een risico is - dat je bij veel andere partijen niet hebt. Ik beleg bij DeGiro slechts met een klein bedrag, dus heb me eigenlijk nooit uitgebreid in dat risico verdiept. Kan je er dus ook niet veel meer over vertellen (klok - klepel). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
Ik zat ook de kijken naar degiro, maar ben toch wel behoorlijk afgehaakt na het lezen van dit artikel: http://www.amsterdamtrade...-i-hate-about-degiro.html

Zeker het stuk over dividend is voor mij een afknapper. Ik zit nu bij Binck, dan maar transacties van minimaal 1500 euro zodat de aankoopkosten in verhouding meevallen.

[ Voor 18% gewijzigd door hv08 op 17-10-2014 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loldor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 20:25
MrAcid schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 18:24:
Beleggingen vallen bij geen enkele aanbieder onder het depositogarantiestelsel.

Wellicht wel nog goed om op te merken dat bij DeGiro het "uitlenen" van aandelen een risico is - dat je bij veel andere partijen niet hebt. Ik beleg bij DeGiro slechts met een klein bedrag, dus heb me eigenlijk nooit uitgebreid in dat risico verdiept. Kan je er dus ook niet veel meer over vertellen (klok - klepel). :)
De meeste ETFs die aan fysieke replicatie doen (e.g. Vanguard en ishares) lenen de onderliggende aandelen ook regelmatig uit. Voor mij is het lastig om het tegenpartij risico comfortabel in te schatten. Maar ik wil maar aangeven dat je hier zeer waarschijnlijk toch mee te maken krijgt bij het beleggen in ETFs, ongeacht of je dit nu via DEGIRO doet.

Daarnaast biedt DEGIRO de mogelijkheid tot een custodian account, waar de ETFs zelf niet worden uitgeleend. Uit mijn hoofd staat hier tegen over dat hogere tarieven voor de ontvangst voor dividend worden gerekend. Iets dat je eventueel kunt ondervangen door in dividend accumulerende ETFs te beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 11:35
Er is volgens mij wel een verschil tussen een ETF zoals Vanguard of iShares die dit doen om hun kosten te drukken, of DeGiro als onderdeel van hun verdienmodel. Ik zou verwachten dat DeGiro bereid is om iets meer risico hierbij te nemen dan een Vanguard of iShares. De ETFs doen dit met 1-2% van hun aandelen als ik het goed begrijp.

[ Voor 11% gewijzigd door Bonsaiboom op 18-10-2014 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Hoe zit dat nu eigenlijk met die 15%-30% dividendbelasting, is dat nog steeds een probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 11:57
pirke schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 12:59:
Hoe zit dat nu eigenlijk met die 15%-30% dividendbelasting, is dat nog steeds een probleem?
Dat blijft ook zo. Je moet aan het eind van het jaar of begn volgend jaar een W8BEN formulier invullen voor de Amerikaanse overheid. Een hoop gedoe helaas waarvan je je kan afvragen of het die paar euro waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:18
Cubic X schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 18:37:
[...]

Dat blijft ook zo. Je moet aan het eind van het jaar of begn volgend jaar een W8BEN formulier invullen voor de Amerikaanse overheid. Een hoop gedoe helaas waarvan je je kan afvragen of het die paar euro waard is.
De vraag is waarom ze dat niet nu direct kunnen regelen. Nu betaal je 30%, en de teveel betaalde belasting kan je niet terug krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Aangezien ik toch voornamlijk buy&hold doe zijn alle eenmalige transactiekosten beter dan een permanente verdubbeling van de dividendbelasting... ik heb zojuist een vraag richting de klantenservice van degiro gestuurd. Voor mij is dit een reden om geen zaken met hun te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-09 20:58
Inderdaad. De kosten an sich vallen potentieel nog mee. Het is meer dat het een redelijk triviaal probleem is (was) om op te lossen en dat het niet echt voor ze pleit dat ze op zo'n onzorgvuldige wijze met hun klanten omgaan.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
Zeker als je buy & hold gaat toepassen zou ik voor een degelijke broker gaan. De initiële aankoopkosten vallen dan in het niet bij toekomstige dividenduitkeringen en dergelijke.

Voor optiehandelen en daytrading/actief handelen zou je wellicht beter voor de goedkoopste kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zodiac
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 10:59
Spannend weekje was het. Dalende BDCs én olie! Wist van gekkigheid niet waar ik m'n geld in moest stoppen. Helaas heb ik m'n kans gemist met Main Street Capital (MAIN, 52-low op $26, afgelopen woensdag), maar inmiddels weer bijna terug op de gebruikelijke $30.

Olie-aandelen lijken ook langzaam naar boven te gaan, kijkend naar Shell, Total en Repsol in Europa . Een aandeel dat ik graag wil hebben is het Canadese Inter Pipeline (IPL), maar deze lijkt nauwelijks geraakt te zijn (Waarschijnlijk omdat het een vervoerder is, geen producent).

In ieder geval waren er een paar mooie kansen voor diegene die zat op te letten en lef had. Zelf heb ik het Engelse BP gekocht en wil ik minimaal 1 BDC in de VS erbij, maar ik zat dus te dutten... :z

Is de gekkigheid voorbij of gaan we de komende weken nog eens naar beneden? Wie durft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
Ik heb idd wel wat gekocht afgelopen week :)

SNH, VNR, total, Unilever en RDS, helaas sommige nog net was daagjes te vroeg :)

Ongeveer 1500 euro per positie. Alles voor de lange termijn.

Dat vnr gaat trouwens alle kanten op, gekocht op iets van 24 van de week, maar heeft sindsdien ook 19 en vrijdag 27 gezien.

[ Voor 33% gewijzigd door hv08 op 19-10-2014 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Ik zit eraan te denken om AEX-index te kopen binnenkort via Binckbank.

Een vraagje over de actie van Robeco One, https://www.robeco.nl/product/robeco-one/. Hoe snel zou je daarbij weer kunnen opzeggen?

Ik weet dat het hier voornamelijk gaat over het kopen van aandelen, e.d., maar ik kan het niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emperor_
pirke schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 20:17:
Aangezien ik toch voornamlijk buy&hold doe zijn alle eenmalige transactiekosten beter dan een permanente verdubbeling van de dividendbelasting... ik heb zojuist een vraag richting de klantenservice van degiro gestuurd. Voor mij is dit een reden om geen zaken met hun te doen.
Ik heb 2 weken geleden contact gehad met DeGiro klantenservice over dit onderwerp. Zij gaven aan binnen 2 maanden een oplossing te implementeren zodat het terug vragen van dividend belasting vanuit Amerika automatisch gaat. Heeft te maken met het wisselen van clearance partner. Nu zit je helaas nog met het W8BEN formulier. Hopelijk gaan ze het snel waar maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:49
Ik vind het echt van de zotte wat DeGiro flikt. Ik heb bijvoorbeeld geruime tijd flinke posities in Intel, Universal Corp en diverse perpetuals gehad op Amerikaanse beurzen. Daar kwamen flinke bedragen aan dividend binnen en extra 15% afromen zou niet bepaald grappig zijn.

Nou was Alex ook niet grappig qua kosten voor dividendafhandeling, maar minder erg dan dit soort grappen.

Het bevestigt dat DeGiro zich vooral op handelaren richt m.i.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
Er wordt hier gesproken over het W8BEN formulier, en dat dit nogal een omslachtige manier is. Maar ik vroeg me af waarom? Het formulier ziet er op het eerste gezicht eenvoudig uit, dus ik vroeg me af of iemand hier echt al ervaringen mee heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Wie kan mij het volgende uitleggen:

Ik beleg wat geld in een ETF (iShares MSCI World UCITS ETF). Een ETF kenmerkt zich doordat het de waarde van de onderliggende index(en) zo goed mogelijk volgt. De waarde van de EFT zou dan in het ideale geval dus 1:1 de waarde van de index(en) zijn.

Nou ga ik zo'n ETF aankopen, via ING Beleggen. Maar daar zie ik "bied/laat" koersen voor die ETF. Dat suggereert voor mij weer dat de waarde van de ETF een kwestie is van de laatste "marktprijs" van de ETF (= wat de gek ervoor geeft). Voor het aankopen ben ik dus weer afhankelijk van verkopers (toch?) en waar die de ETF op dat moment voor kwijt willen. De "koers" kan daarmee afwijken van wat de onderliggende waarde van de index is die de ETF probeert te volgen (lijkt mij).

Mijn vraag is nu: wat bepaalt nou echt de waarde van een ETF? Hoe zit dit? Hoe bepaal ik of ik een goeie prijs betaal?

Hoop dat mijn verwarring duidelijk is. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick The Heazk
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09-2024

Nick The Heazk

Zie jij er wat in?

Essentieel vanwege de efficientie van de markt. Zie bijvoorbeeld het volgende stuk.

Performance is a residue of good design.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Ardbeg10 schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 09:18:
Er wordt hier gesproken over het W8BEN formulier, en dat dit nogal een omslachtige manier is. Maar ik vroeg me af waarom? Het formulier ziet er op het eerste gezicht eenvoudig uit, dus ik vroeg me af of iemand hier echt al ervaringen mee heeft?
Ik heb het ondertussen tweemaal moeten invullen voor twee brokerage accounts en het is niet bepaald rocket science. Tuurlijk is het makkelijk wanneer je broker dat zelf doet (al is het me onduidelijk hoe zat precies kunnen/mogen doen), maar het is ook een kleine moeite om het formulier zelf een keer in te vullen en op te sturen naar je broker. Weet je in ieder geval dat alles goed geregeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Nick The Heazk schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 11:16:
Essentieel vanwege de efficientie van de markt. Zie bijvoorbeeld het volgende stuk.
Dat is best wel een heldere toelichting, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
DivWhis schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 11:26:
[...]

Ik heb het ondertussen tweemaal moeten invullen voor twee brokerage accounts en het is niet bepaald rocket science. Tuurlijk is het makkelijk wanneer je broker dat zelf doet (al is het me onduidelijk hoe zat precies kunnen/mogen doen), maar het is ook een kleine moeite om het formulier zelf een keer in te vullen en op te sturen naar je broker. Weet je in ieder geval dat alles goed geregeld is.
Precies wat ik zelf al vermoedde, maar ik heb het formulier dus nog nooit zelf ingevuld. Vind om heel eerlijk te zijn niet dat je van een nieuwe broker met dergelijk lage tarieven mag verwachten dat ze dit voor iedere belegger gaan doen. Voor een dubbeltje op de eerste rang zeg maar.

On topic: Laatst het boek understanding financial statements besteld, ben benieuwd of dat m'n inzicht in financiele verslagen vergroot, want tot nu toe ben ik een beetje een leek als het om cashflows en balance sheets gaat.

[ Voor 8% gewijzigd door Ardbeg10 op 20-10-2014 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Ardbeg10 schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 20:06:
[...]

Precies wat ik zelf al vermoedde, maar ik heb het formulier dus nog nooit zelf ingevuld. Vind om heel eerlijk te zijn niet dat je van een nieuwe broker met dergelijk lage tarieven mag verwachten dat ze dit voor iedere belegger gaan doen. Voor een dubbeltje op de eerste rang zeg maar.
Het gaat er niet om dat je zelf zo'n W8-BEN formulier moet invullen, het gaat er om dat ze zomaar van clearningpartner wisselen, niet nadenken over de gevolgen/hun klanten niet inlichten en vervolgens ook geen mogelijkheid bieden om te hoge belastingen te voorkomen. Hadden ze maar iedereen (die op de Amerikaanse beurs handelt) een W8-BEN formulier laten invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALPACINO
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-09 05:55
DivWhis schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 13:06:
[...]

Tja dat is natuurlijk compleet persoonlijk. Wat is bijvoorbeeld je reden om een minimale P/E ratio van 4 aan te houden? En hoe hard is je 15? En bekijk je dat per sector, of over heel de mark (verschillende sectoren hebben verschillende "normale" P/E ratio's).
Waarom kijk je naar dividend (1%), maar niet naar dividend groei en hoe lang er al dividend wordt uitgekeerd (en hoe veel jaren dit is verhoogd). etc.

In het kort, mijn screener zou er anders uitzien. Maar dat hoeft zeker niet beter te zijn. Wanneer dit de ratio's en cijfers zijn waarbij jij met een gerust hart kan instappen en in de avond lekker kunt slapen, is dit voor jou prima.
Duidelijk verhaal, bedankt. Eerst het cijfersezioen afwachten en dan nogmaals analyseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
Hielko schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 20:35:
[...]

Het gaat er niet om dat je zelf zo'n W8-BEN formulier moet invullen, het gaat er om dat ze zomaar van clearningpartner wisselen, niet nadenken over de gevolgen/hun klanten niet inlichten en vervolgens ook geen mogelijkheid bieden om te hoge belastingen te voorkomen. Hadden ze maar iedereen (die op de Amerikaanse beurs handelt) een W8-BEN formulier laten invullen.
Excuses, dat was mij niet geheel duidelijk. Volgens mij geldt hier gewoon goedkoop is duurkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuttel
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-09 16:20
Ik ben nu een beetje aan het kloten met het demo account van Plus500, maar ik heb het idee dat het te simpel en te makkelijk gaat.

Ik ben nu een paar dagen bezig en heb van de 20.000 inleg nu een kleine 25.000 gemaakt en op geen enkele positie verlies gedraaid. Zowel genoegen nemen met kleine winstmarges als grote, destijds een nacht laten staan tegen een kleine premie, maar het gaat heel gemakkelijk.

De vraag is dus wat zie ik over het hoofd als ik exact hetzelfde grapje voor het echte werk zou doen, even los van het feit of mijn geluk dan nog staande blijft? Gaan er nog kosten over uitbetalen heen, extra premies etc etc? Ik kan namelijk zelf nog geen addertje vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een paar dagen? Als je het casino inloopt kan je ook gelijk een klapper maken. Als je van 20K naar 25K bent gegaan, heb je daarbij hoogstwaarschijnlijk ook grote risico's genomen. Dat het goed ging is leuk, maar als je het serieus als basis neemt om werkelijk aan de gang te gaan dan kan ik maar één ding zeggen: begin nooit met beleggen - in je eigen belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
Ik vind plus500 geen beleggen maar gokken, kun je net zo goed naar het casino of inzetten op voetbalwedstrijden. Niet dat ik daarmee zeg dat het slecht is, maar ik vind het niet vallen onder beleggen :)

http://www.afm.nl/nl/nieuws/2013/dec/binaire-opties.aspx

http://fd.nl/beurs/897345...-aanbieder-binaire-opties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuttel
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-09 16:20
Dat bedoel ik, even los van het feit of ik geluk heb of niet. Dat was ook niet mijn vraag, ik snap heel goed dat dit verre van representatief is. Ik was meer benieuwd naar het systeem zelf, stel dus dat ik exact hetzelfde grapje had gedaan met mijn eigen geld, kan ik dat dan simpelweg laten uitbetalen en zitten daar verder geen haken of ogen aan vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nu met Plus500 in 2 weken tijd ongeveer 50 transacties uitgevoerd, waarvan 48 met winst, en 2 maal met verlies, eenmaal vanwege een margin call (teveel ingezet met scherp dalende koers) en eenmaal vanwege de limiet van de grondstof waarin ik handelde. (Dat zijn dus fouten die ik niet meer ga maken)

Is dat dan ook nog geluk? Ik slaag er namelijk telkens gemakkelijk in mijn vermogen in een dag te verdubbelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Echt vermogen of speelvermogen?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speelvermogen. Helaas ;)
Maar zit wel te denken om er serieus werk van te gaan maken om met echt geld te gaan handelen. Ik ben vrij overtuigd dat ik toch een redelijke winstmarge per dag kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
Verwijderd schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 12:21:
Speelvermogen. Helaas ;)
Maar zit wel te denken om er serieus werk van te gaan maken om met echt geld te gaan handelen. Ik ben vrij overtuigd dat ik toch een redelijke winstmarge per dag kan maken.
Gewoon instappen joh, wat kan er nou fout gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
Als je 100 euro stort kun je je er geen buil aan vallen toch? Laat het ons weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Kom maar terug als je 't met echt geld doet ;) Dat werkt heel anders qua besluitvorming omdat je 'ah fuck it we zien wel'-idee dan opeens ontbreekt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 12:07:
Ik heb nu met Plus500 in 2 weken tijd ongeveer 50 transacties uitgevoerd, waarvan 48 met winst, en 2 maal met verlies, eenmaal vanwege een margin call (teveel ingezet met scherp dalende koers) en eenmaal vanwege de limiet van de grondstof waarin ik handelde. (Dat zijn dus fouten die ik niet meer ga maken)

Is dat dan ook nog geluk? Ik slaag er namelijk telkens gemakkelijk in mijn vermogen in een dag te verdubbelen.
Ben wel benieuwd waar je dit doet (met dat speel vermogen ook).

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Ik woon in Engeland. Zou ik nog in Nederland aandelen kunnen komen en hier de 1,2% belasting afdragen i.p.v. in Engeland 40% over de winst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
Tuttel schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 11:45:
Ik ben nu een beetje aan het kloten met het demo account van Plus500, maar ik heb het idee dat het te simpel en te makkelijk gaat.

Ik ben nu een paar dagen bezig en heb van de 20.000 inleg nu een kleine 25.000 gemaakt en op geen enkele positie verlies gedraaid. Zowel genoegen nemen met kleine winstmarges als grote, destijds een nacht laten staan tegen een kleine premie, maar het gaat heel gemakkelijk.

De vraag is dus wat zie ik over het hoofd als ik exact hetzelfde grapje voor het echte werk zou doen, even los van het feit of mijn geluk dan nog staande blijft? Gaan er nog kosten over uitbetalen heen, extra premies etc etc? Ik kan namelijk zelf nog geen addertje vinden?
Ik vermoed dat je niet belegt in aandelen, maar in valuta (forex).Er zullen geen addertjes zijn, denk ik. Ik kan helaas de website van Plus500 niet bekijken, omdat ik vanuit buiten NL internet, en dan krijg je geen toegang.
Als je in de Forex handel zit, dan kan ik je maar 1 advies geven: Blijf even langer oefenen dan een paar dagen. Maak er een half jaar van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
DennusB schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 12:57:
[...]
Ben wel benieuwd waar je dit doet (met dat speel vermogen ook).
Zoals hij schrijft bij Plus500. Dat is een Forex broker. Daar kan je inderdaad snel winsten mee behalen, maar nog sneller alles verliezen.
Je kan bij vrijwel alle brokers demo geld krijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door Remco op 21-10-2014 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
chronoz schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 13:01:
Ik woon in Engeland. Zou ik nog in Nederland aandelen kunnen komen en hier de 1,2% belasting afdragen i.p.v. in Engeland 40% over de winst?
Wellicht dat je in Nederland een bedrijf kunt starten (een lege bv kopen met wat vrienden) en daar de aandelen in houden. Als de BV dan dividend uitkeert, betaal je wellicht minder belasting. In Duitsland heb je overigens hetzelfde probleem, maar ik weet niet hoelang ik hier nog blijf wonen, dus ben ik daar niet zo intensief mee bezig.

Je kunt iig wel stellen dat Nederlandse beleggers echt geluk hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Zodiac schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 17:14:
Spannend weekje was het. Dalende BDCs én olie! Wist van gekkigheid niet waar ik m'n geld in moest stoppen. Helaas heb ik m'n kans gemist met Main Street Capital (MAIN, 52-low op $26, afgelopen woensdag), maar inmiddels weer bijna terug op de gebruikelijke $30.

Olie-aandelen lijken ook langzaam naar boven te gaan, kijkend naar Shell, Total en Repsol in Europa . Een aandeel dat ik graag wil hebben is het Canadese Inter Pipeline (IPL), maar deze lijkt nauwelijks geraakt te zijn (Waarschijnlijk omdat het een vervoerder is, geen producent).

In ieder geval waren er een paar mooie kansen voor diegene die zat op te letten en lef had. Zelf heb ik het Engelse BP gekocht en wil ik minimaal 1 BDC in de VS erbij, maar ik zat dus te dutten... :z

Is de gekkigheid voorbij of gaan we de komende weken nog eens naar beneden? Wie durft?
Had er ook zin. Jammer genoeg moet ik een grote deel liquide houden omdat ik van plan ben een huis te kopen :'( .
Dit was een mooi instapmoment geweest.

Mijn aandelen VNR gingen echt alle kanten op. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Ja mooie maand. Valt toevallig ook precies samen met mijn bonus uitkering. Ik hoop dat het herstel nog even uitblijft (voor zover alles nog niet hersteld is), zondat ik nog kan instappen op wat posities.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 11:35
stin schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 09:03:
[...]

Wellicht dat je in Nederland een bedrijf kunt starten (een lege bv kopen met wat vrienden) en daar de aandelen in houden. Als de BV dan dividend uitkeert, betaal je wellicht minder belasting. In Duitsland heb je overigens hetzelfde probleem, maar ik weet niet hoelang ik hier nog blijf wonen, dus ben ik daar niet zo intensief mee bezig.

Je kunt iig wel stellen dat Nederlandse beleggers echt geluk hebben.
Ik weet de ins en outs van het UK en DE belastingstelsel niet precies, maar wel wat over de BV in Nederland.

Als de BV winst maakt over de koersen van de aandelen of dividend ontvangt, moet je 20% VPB betalen tot € 200k winst en 25% daarboven. Dividendbelasting is nog eens 25%. Dat brengt je netto belastingdruk ook naar 40%. Je inbreng kan je natuurlijk te zijner tijd er gratis wel weer uithalen.

Verliezen mag je wel compenseren, ook historisch. Als je voor langere tijd posities wil houden, mag je aan het einde van het boekjaar de effecten waarderen naar marktwaarde, indien dit lager is dan je aanschafwaarde, maar je hoeft ze niet hoger te waarderen, indien de marktwaarde hoger is dan de aanschafwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

DivWhis schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 09:45:
Ja mooie maand. Valt toevallig ook precies samen met mijn bonus uitkering. Ik hoop dat het herstel nog even uitblijft (voor zover alles nog niet hersteld is), zondat ik nog kan instappen op wat posities.
Rare is dat veel van mijn posities zich vandaag al hersteld hebben op de olie fondsen na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke

Fuelke

Forza Ferrari

Eigenlijk al een artikel van een maand geleden, dus de stelling "vandaag" gaat niet echt op: http://www.tijd.be/bear_a...ar_s_MLP.9548943-7469.art
Exmar trapt vandaag zijn beursintroductie op Wall Street af met de registratie van een Master Limited Partnership (MLP). Maar wat is zo’n MLP? En waarom is het goed voor de aandeelhouders van Exmar?

Exmar maakte deze ochtend bekend dat het een registratieaanvraag heeft ingediend bij de Amerikaanse beurswaakhond SEC voor een nieuw vehikel Exmar Energy Partners LP. Hoewel er nog geen voorwaarden werden bekendgemaakt reageren beleggers en analisten verheugd. 'Een MLP kan de waarde van Exmar naar boven halen en geeft het bedrijf de kans om kapitaal te recycleren’, zegt KBC-analistt Wouter Vanderhaeghen.

Wat is een MLP?

Een MLP of Master Limited Partnership is een beursgenoteerd vehikel dat het midden houdt tussen een aandeel en een obligatie. Het noteert op de beurs zoals een aandeel, maar betaalt een vaste coupon uit zoals een obligatie. Doorgaans keert een MLP nagenoeg zijn volledige vrije kasstroom uit. MLP's zijn dus bij uitstek gegeerd door beleggers die hongerig zijn naar rendement. Dat betekent ook dat het behoorlijk rentegevoelige instrumenten zijn. Als de rente stijgt, dan zakken rentegevoelige instrumenten doorgaans in waarde.
Is er iemand hier die ervaringen heeft met MLP's ? Verderop in het artikel wordt er dieper op ingegaan op de werking van een MLP, maar ik vrees dat er mij misschien iets ontgaat. Als ik het goed voor heb brengt het moederbedrijf dan een aantal units naar de beurs en doordat er handel is in de MLP worden er meer en meer units gekocht door andere beleggers en verwatert dus gewoon het belang van het moederbedrijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegury
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 19:58
Leuk topic! Ik heb de laatste tijd veel gelezen en ben van plan langzaam ook in het beleggen te stappen. Zowel indexfondsen/EFTs als het dividend growth investing lijken me goede manieren voor het beleggen op de lange termijn, ik ben van plan zoals velen in dit topic voor een combinatie hiervan te gaan.

Allereerst maar uitvogelen voor welke broker ik het beste kan gaan, DeGiro lijkt het goedkoopste, maar heeft ook wat nadelen zoals de dividend verwerking...

Op welke website houden jullie een Watchlist bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
Wat vinden de investeerders hier van Brill? Ik had er zelf nog nooit van gehoord, waarschijnlijk net als velen? Het is een uitgever die vooral bekend is door haar wetenschappelijke uitgaven, onder meer op het gebied van de oriëntalistiek, de klassieke letteren, biologie, China- en Islamstudies. Ondertussen bestaan ze al meer dan 300 jaar.

De fundamentals van het bedrijf zien er op het eerste gezicht gunstig uit, maar niet uitermate spectaculair:
  • gemiddelde P/E afgelopen 5 jaar van ~13
  • gemiddelde P/B afgelopen 5 jaar van ~1,4
  • Geen schulden
  • Rendement op het eigen vermogen bedraagt ~14%
  • Vrije kasstroom het afgelopen jaar van €3,13 miljoen
Het bedrijf heeft de afgelopen jaren een aantal overnames gedaan, waardoor er volgens mij nog wat groeimogelijkheden zijn. Het aandeel is op dit moment hoog geprijsd, maar volgens een DFC kom ik er toch nog steeds op uit dat het ondergewaard is (fair value van ~25,50 met 30% margin of safety).
Daarnaast betaalt het bedrijf redelijk steady dividend uit: Vanaf 2003 is het dividend rendement ~5%, maar tijdens twee jaren is geen dividend betaald. Volgens mij wel een interessant bedrijf, dat in ieder geval hoog op m'n watchlist staat.

Hoe denken jullie erover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Niet online
Je zou je kunnen afvragen in hoeverre het traditionele verdienmodel van uitgevers nog stand gaat houden de komende jaren.

Twee links die het lezen waard zijn:

Swets (opgericht in 1901 overigens):
With the ongoing upheaval in the publishing industry, it is likely that this third bankruptcy will not be the final one to be seen. The transition from print to digital has been a factor in all three bankruptcies and continues to be a challenge for the industry (as witnessed by the very public battle between Amazon and Hachette Book Group over ebook distribution). The continuing weak economy is not helping either. Regretfully, Swets is now another victim of these challenges. The question is, which company will be next?
http://newsbreaks.infotod...siness-in-Parts-99589.asp

Sander Dekker:
Mijn streven is erop gericht om binnen tien jaar, dus per 2024, de volledige
omslag naar Open Access Golden road te realiseren. Om dit te kunnen bereiken
zal over vijf jaar minimaal 60 procent van de wetenschappelijke publicaties via de
tijdschriften Open Access beschikbaar moeten zijn.
http://www.rijksoverheid....cess-van-publicaties.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:52
Ik kom ook maar eens om raad vragen in dit topic, vorige maand heb ik een huis gekocht en vanaf 01-01-2015 wil ik mijn reserveringen/potjes opnieuw in gaan delen.

Voorheen huurde wij een huis (€730,-) en hanteerde we daarnaast een reservering van €500,- voor ons toekomstige koophuis (op SNS Maxisparen tegen 1,65%)

Nieuwe situatie is een hypotheek 100% annuitair tegen 2,3% rente (1 jaar vast, maandlast bruto €730,-). Hiernaast willen we een reservering aanhouden van €250,-

Deze reservering is deels om het risico van (min of meer) variabele rente af te dekken en deels gewoon om extra af te lossen. Extra aflossen doen we pas als VRH in beeld komt.

Dit geeft het volgende;
per 01-01-2015 starten we met €3k waar €3k per jaar bij komt.

Zelf denk ik nu aan het volgende:
- €125,- per maand naar SNS Maxisparen
- €125,- per maand naar Brand New Day Neutraal profiel

Nu lees ik in alle fora dat niet iedereen kapot is van BND/Robeco en het beter zou zijn te gaan voor (low cost) ETFs (whatever dat is).

Wat ik zoek is:
- mogelijkheid gewoon lekker per maand in te leggen
- geen omkijken naar hebben en mezelf (niet teveel) hoeven verdiepen in beleggen
- rente moet de spaarrekening op de lange termijn (10-20 jaar) verslaan
- variatie in waarde (+/- 20%) geen probleem

Wat is dan nu de beste oplossing?
- mijn oplossing 50%BND/50% sparen
- 100% BND maar ander profiel
- zelf iets regelen met ETF's (waar?)
- andere aanbieder ipv BND
- begin er niet aan met jouw eisen kan je beter gewoon sparen
- nog iets anders

Ik heb betaalrekeningen bij de Rabobank en SNS en op dit moment een rekening lopen bij Robeco waar wat kleingeld op staat. Oplossingen bij deze partijen hebben dus lichte voorkeur.

Hoor graag welke goede adviezen er zijn, bij voorbaat dank!

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Laatst online: 28-12-2022
rekening bij degiro openen, wat blogs lezen over ETF's en een lange adem hebben. Of e.e.a. de spaarrente verslaat weet natuurlijk niemand. Je kan ook kiezen voor High Dividend ETF's, iets meer zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Markprinsen schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 13:36:
rekening bij degiro openen, wat blogs lezen over ETF's en een lange adem hebben. Of e.e.a. de spaarrente verslaat weet natuurlijk niemand. Je kan ook kiezen voor High Dividend ETF's, iets meer zekerheid.
En dan is maandelijks een klein bedrag inleggen mogelijk tegen normale kosten?

Verder hoef ik natuurlijk geen garantie dat de spaarrente verslagen wordt, als de verwachtingswaarde maar positief is (anders heeft het natuurlijk geen zin). Het kan natuurlijk altijd tegenvallen (net zoals mijn variabele rente dat kan).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
is het verder nog van belang dat:

als de rente stijgt, zal je variabele hypotheek rente stijgen en de beurs dalen (?)

dus dan is het het afvangen van de rentestijging met belegd geld wellicht niet de ideale oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
ja, je kan zo de kosten van degiro inzien (trackers zijn gratis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
indexample schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 13:42:
is het verder nog van belang dat:

als de rente stijgt, zal je variabele hypotheek rente stijgen en de beurs dalen (?)

dus dan is het het afvangen van de rentestijging met belegd geld wellicht niet de ideale oplossing?
Hogere hypotheekrente is geen probleem qua betaalbaarheid (in ieder geval niet <12%, daarboven moet nog wel gaan maar past niet in het plan).

Zodra de netto hypotheekrente (veel) hoger is dan het rendement op spaarrekening of belegging los ik extra af.

Eigenlijk komt het er op neer dat ik graag een potje achter de hand houd voor (on)voorziene omstandigheden en ieder geval niet mijn hypotheek af wil lossen als mijn netto rendement op vermogen hoger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Markprinsen schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 13:45:
ja, je kan zo de kosten van degiro inzien (trackers zijn gratis).
Wel 0.1% transactiekosten bij het omzetten van euro -> dollar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Zohan
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:54
Ik ben net begonnen met iets in de richting van beleggen. Ik heb er 0 verstand van, maar was mijn 1% rente gewoonweg zat.

Aangezien ik er geen verstand van heb en er ook geen tijd voor heb om me er dagelijks in te verdiepen, ben ik gaan kijken bij de rekeningen waar je geld stopt in een beheerd fonds en er verder niet naar om hoeft te kijken. Omdat ik al bij de ABN Amro bankier, ben ik daar maar op adviesgesprek gegaan. Ik ben na wat vragen en lijsten invullen qua gewenste risicoprofiel uitgekomen op net tussen ABN AMRO Profielfonds 3 en ABN AMRO Profielfonds 4 in. Ik heb daarom € 7.500 in fonds 3 en € 2.500 in fonds 4 gestopt.
Eerst maar eens kijken hoe dit gaat voordat ik ergens meer in stop, heb nog € 80.000 achter de hand.

Heeft iemand nog tips voor me waar ik op moet letten?
Ik had het idee dat de kosten van het fonds relatief laag zijn (0.2% aankoopkosten, 0,2% verkoopkosten, 0,3% van het belegde vermogen aan jaarlijkse beheerskosten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik zou hard wegrennen bij die fondsen van ABN: de kosten zijn procentueel inderdaad heel erg laag, maar de adviseur is waarschijnlijk per ongeluk vergeten te vertellen dat er per jaar een minimum van 30 euro (uiteraard ex BTW) aan advieskosten berekend wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Zohan
_l_Arjan_l_ schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 22:52:
Ik zou hard wegrennen bij die fondsen van ABN: de kosten zijn procentueel inderdaad heel erg laag, maar de adviseur is waarschijnlijk per ongeluk vergeten te vertellen dat er per jaar een minimum van 30 euro (uiteraard ex BTW) aan advieskosten berekend wordt.
Die kosten zitten in de 0,3% van het belegde vermogen aan beheerkosten.
Met mijn 10.000 euro nu zou ik uitkomen op: € 20,- aan inleg (aankoop) kosten en € 30,- aan beheerkosten. Verder (nog) niks. Zogauw ik mijn inleg weer uitcash komt daar 0,2% van het uitgecashte vermogen bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Niet online
Ja, dat klopt. Omdat je 10k belegd valt die 30ex BTW relatief mee.
Maar die 0.36 procent jaarlijkse kosten die je maakt zijn excl. de kosten van het fonds zelf. Volgens morningstar bedragen die kosten 1.25%. Dus dat ben je totaal 1.6% kwijt aan kosten en komen daar de aan/verkoop kosten nog bovenop.

http://www.morningstar.nl....aspx?id=F0GBR04HW7&tab=5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Zohan
Dank je voor de info. Ik heb daar echter niks over gehoord of gelezen vanuit de ABN? Ik heb de papieren hier voor me liggen, maar daar komt nergens die 1.25% in voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Niet online
Het zou o.a. moeten staan in de folders van de profielfondsen. Via google kon in alleen de folder van 2013 vinden, daar staan weer andere kosten in. Waarschijnlijk kun je morgen het beste even de bank bellen voor meer informatie.

https://www.abnamro.nl/en...N_AMRO_Profielfondsen.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
Je directe kosten zijn:
0.2% bij aankoop, in mindering gebracht op inleg.
0.3% service fee over belegde vermogen, meestal per kwartaal afgerekend. Dit heb je ook bij veel andere partijen. Dit wordt van je rekening afgeschreven.
0.2% bij verkoop, in mindering gebracht op uitkering bij verkoop.

Daarnaast zijn er indirecte kosten, de ter. Deze wordt in de koers verrekend en bevat bijvoorbeeld loonkosten voor de medewerkers binnen het fonds. Deze verschillen behoorlijk per fonds, maar deze hoef je niet apart af te rekenen. Ze worden gewoon in mindering gebracht op het fonds. En daarmee wordt de opbrengst van het fonds voor jou minder.

[ Voor 4% gewijzigd door hv08 op 27-10-2014 07:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Oftewel je zit nu in een crap fonds met belachelijk hoge kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
Dat hoeft natuurlijk niet perse, ik zit zelf ook in een fonds met een TER van 2.3% en aan/verkoopkosten van 0.2% en een service fee van 0.2%. Is het dan per definitie crap en duur? Nee, als het fonds iets doet waar weinig/geen alternatieven voor zijn, je dit bij je huisbank kunt doen, een goed resultaat haalt onder alle marktomstandigheden (verzin eventueel nog zelf een paar redenen) en je daar tevreden mee bent, dan zie ik geen probleem.

Ter info: de kosten waar ik het over heb betreft het ASN-Novib Microkredietfonds

[ Voor 3% gewijzigd door hv08 op 27-10-2014 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Niet online
Dat ASN fonds heeft nog een maatschappelijke functie. Zo'n ABN amro fonds kan je een paar deuren verderop ook voor een fractie van de kosten krijgen. Waarom zou je per jaar 1% rendement inleveren terwijl dat helemaal niet hoeft? 1% per jaar is op lange termijn echt een groot verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Markprinsen schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 13:36:
Nou ik heb een account gemaakt en €50,- geinvesteerd :+ op een rekening van Degiro. Nu maar eens kijken of ik er wijs uit kan worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
Ingewikkeld is het niet ;) Je moet je alleen even verdiepen in de manieren van aan en en verkoop (stoploss, daglimiet, bestens, enzovoorts)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Markprinsen schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 10:38:
Ingewikkeld is het niet ;) Je moet je alleen even verdiepen in de manieren van aan en en verkoop (stoploss, daglimiet, bestens, enzovoorts)
Klinkt ingewikkeld :D

Ik denk dat ik voorlopig eerst maar eens een beetje uitprobeer met een paar euro voordat ik echt mijn spaargeld hier in ga zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-09 18:12

fynrd1

Fooled by Randomness

Ik zie veel voorbij komen over degiro, misschien is dit wel nuttige aanvullende informatie.

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:03
fynrd1 schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 13:33:
Ik zie veel voorbij komen over degiro, misschien is dit wel nuttige aanvullende informatie.
Wij van WC-eend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke

Fuelke

Forza Ferrari

Ter info ... in de USA zijn ze nog niet over naar winteruur, dus Wall Street & Toronto zijn open om 14h30 onze tijd, en sluiten ook een uurtje vroeger deze week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Laatst online: 21:34

Freakie1NL

Grote Baas

Iemand ervaring met ING Beleggen?

Nu wil ik al een hele tijd qua hobby gewoon wat geld gaan beleggen voor de fun. Heb een economische achtergrond, echter ben ik qua werk er totaal niet meer mee bezig en moet ik dus veel dingen weer opgraven.

Heb dus een klein bedrag ad 100 euro ingezet op Imtech toen ik vernam dat ze onder de 0,1 waren gedaald.
Heb dus een limiet order gegeven van 1000 stuks ad 94€ (of net iets meer, iets minder).

Nu heb ik dus echt totaal geen idee wat de ING heeft gedaan. Iemand met wat meer ervaring die dat hier duidelijk kan maken?

Gaat om NL0010886891

Opdracht is gisteren na sluiting beurs gegeven, maar toen ook uitgevoerd.

Datum Opdracht Aantal Prijs
27-10-2014 Deponering effecten 2
6,500
27-10-2014 Lichting effecten -1000
0,013
27-10-2014 Koop 1000
0,009

[ Voor 8% gewijzigd door Freakie1NL op 28-10-2014 16:57 ]

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-09 18:12

fynrd1

Fooled by Randomness

Freakie1NL schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 16:56:
Iemand ervaring met ING Beleggen?

Nu wil ik al een hele tijd qua hobby gewoon wat geld gaan beleggen voor de fun. Heb een economische achtergrond, echter ben ik qua werk er totaal niet meer mee bezig en moet ik dus veel dingen weer opgraven.

Heb dus een klein bedrag ad 100 euro ingezet op Imtech toen ik vernam dat ze onder de 0,1 waren gedaald.
Heb dus een limiet order gegeven van 1000 stuks ad 94€ (of net iets meer, iets minder).

Nu heb ik dus echt totaal geen idee wat de ING heeft gedaan. Iemand met wat meer ervaring die dat hier duidelijk kan maken?

Gaat om NL0010886891

Opdracht is gisteren na sluiting beurs gegeven, maar toen ook uitgevoerd.

Datum Opdracht Aantal Prijs
27-10-2014 Deponering effecten 2
6,500
27-10-2014 Lichting effecten -1000
0,013
27-10-2014 Koop 1000
0,009
Kan je nergens de waarde van je portefeuille inzien?

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Laatst online: 21:34

Freakie1NL

Grote Baas

Jawel.

De totale bel. rekkening is nu 96 waard wat logische is gezien ik ING 4 euro moet betalen voor de uitvoering van de order. Echter de port. zelf is nu waard: (hopen dat die tabel mooi uitkomt, anders maak ik even een screenshot)

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/2mwsem8.jpg

En dus weer 87 euro aan contant geld.

[ Voor 47% gewijzigd door Freakie1NL op 28-10-2014 17:20 ]

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Laatst online: 06-01 00:49
1000 stuks gekocht voor 0,009 = voor 9 euro?
Pagina: 1 ... 26 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.