Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 ... 101 Laatste
Acties:
  • 840.838 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:05
Afhankelijk van de situatie betaal je over Amerikaanse aandelen dividend witholdingtax. Bij een Amerikaanse broker kun je dat als buitenlander voorkomen door de formulieren die Hielko noemt. Bij een NL broker zul je het typisch wel betalen.

De netto ingehouden dividend witholdingtax kun je echter terugkrijgen van de Nederlandse belastingdienst. (Uiteraard geef je het beleggingssaldo wel op in box 3 zodat er VRH over wordt betaald.)

Ik vraag al jaren m'n ingehouden belasting in het buitenland terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kellhus
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-09 21:15
Bedankt, ik ga eens zoeken naar die formulieren.

Mijn werkgever zit voornamelijk in de US, hier in NL zijn we qua grootte nog een start-up, dus geen lokale payroll welke hier kennis van heeft.

Ik ga me even verdiepen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoraxx
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-08 15:03
Ik ben nieuw in de wereld van beleggen maar wil dit graag leren.

Ik heb een account bij Binck geopend met daarop 250 euro.
Nu heb ik voor 100 euro aandelen gekocht en kwam ik erachter dat hier dus al minimaal 10 euro transactie kosten aan verbonden waren. Dit betekend dat de aandelen al 10% moeten stijger om uberhaubt winst te maken.

Als ik nu een nieuwe transactie maak kost mij dit dan dus weer 10 euro? Hoe is het dan mogelijk om toch met een klein bedrag, met wat aandelen te spelen zonder de onrealistische verwachting dat iets 10% gaat stijgen gelijk om de transactie kosten eruit te halen?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scallius
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 27-08 09:46
Thoraxx schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 12:57:
Ik ben nieuw in de wereld van beleggen maar wil dit graag leren.

Ik heb een account bij Binck geopend met daarop 250 euro.
Nu heb ik voor 100 euro aandelen gekocht en kwam ik erachter dat hier dus al minimaal 10 euro transactie kosten aan verbonden waren. Dit betekend dat de aandelen al 10% moeten stijger om uberhaubt winst te maken.

Als ik nu een nieuwe transactie maak kost mij dit dan dus weer 10 euro? Hoe is het dan mogelijk om toch met een klein bedrag, met wat aandelen te spelen zonder de onrealistische verwachting dat iets 10% gaat stijgen gelijk om de transactie kosten eruit te halen?

Alvast bedankt
Dat is bijna niet te doen. Vandaar dat er meestal wordt belegd met veel grotere bedragen. Mijn tip zou ook zijn om het niet te proberen met bijv. 100 euro. Als je minimaal wilt beleggen zou ik toch eerder denken aan €2.000,- voordat het ook maar enigzins de moeite waard zou zijn.

Je kunt natuurlijk spelen met die 100 euro om te kijken hoe het precies in z'n werking gaat, maar om daadwerkelijk eraan te verdienen is het toch echt te weinig.

[ Voor 20% gewijzigd door Scallius op 10-10-2012 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoraxx
  • Laatst online: 10-08 15:03
Bedankt Scallius.

Ik denk dat ik eerst wat speel met die 250 euro en later als ik het wat beter begrijp met meer geld ga proberen.
Wel jammer, ik had gedacht dat ik in veel verschillende kleine bedrijfjes kon gaan beleggen met weinig geld. Maar dit is niet te doen qua transactie kosten helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Beter is om die 250 niet te verspelen aan transactiekosten. Mijn advies is om 100 euro van die 250 te besteden aan boeken. Om te beginnen met "The Intelligent Investor" door Graham.

Overigens kun je regelmatig transactietegoed scoren (bv nu bij Alex), maar om heel eerlijk te zijn zou ik het gewoon niet doen. Beleggen met 250 euro heeft geen zin. En spelen heeft ook geen zin. Inzicht krijgen in wat beleggen is heeft zin, op de knoppen drukken nauwelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:03
Jezelf in de materie inlezen is altijd een aanrader inderdaad. Maar ik kan me voorstellen dat je aan de hand van de praktijk ook een hoop leert, zoals het inleggen van verschillende type orders en het actief in de gaten houden van verschillende producten. Ik heb zelf geen ervaring met het gebruik van virtuele handelsomgevingen voor particulieren (ik kan je er dus niet eentje aanraden), maar ik weet wel dat ze er zijn.

Zelf handel ik ook bij Binck overigens en ik hanteer per aandelentrade minimaal een waarde van €3.000. Dan zijn de kosten nog te overzien en kan ik ook "makkelijker" verlies/winst pakken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 06:54
DJTimo schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 16:01:
Maar ik kan me voorstellen dat je aan de hand van de praktijk ook een hoop leert, zoals het inleggen van verschillende type orders en het actief in de gaten houden van verschillende producten.
Dat lijkt me bij beleggen nou juist niet het geval. Daar kun je het in de praktijk een tijd lang best aardig doen voordat je je neus stoot. En op de knoppen drukken, dat kan met een schaduwportefeuille toch ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:35
Even een vraagje, weten jullie waarom KPN al 5 jaar (en misschien al langer, zover gaat IEX niet) lang in een dalende trend zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:51
bijvoorbeeld omdat

1 - steeds minder mensen een vaste telefoonlijn hebben / gebruiken.
2 - er meer concurrentie op de markt is waardoor de marges verslechteren.
3 - whatsapp, skype ervoor zorgen dat er steeds minder lucratieve sms'jes en dure telefoongesprekken worden gevoerd.
4 - heel veel mensen nu onbeperkt mobiel internetten voor een vast tarief maar wel elk jaar veel meer data verbruiken.
5 - de EU sommige schandalige tarieven op buitenlands bellen / sms-en heeft aangepakt.
6 - de eurocrisis er voor zorgt dat alle Europese aandelen er niet echt lekker bij liggen.
7 - KPN door bovenstaande redenen minder verdient en haar dividend heeft verlaagd deze zomer.

[ Voor 7% gewijzigd door writser op 10-10-2012 23:29 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
8 - KPN is een prooi voor buitenlandse beleggers (hallo Mexico), en heeft dus geen kans meer om zelf iets uit te halen. Aan de andere kant wordt het ook niet overgenomen dus die premium kun je ook vaarwel zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:36

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Robkazoe: je kunt het ook omdraaien, waarom zou KPN volgens jou moeten stijgen? Wat doen ze al jaren beter dan de concurrentie?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-09 11:57

Brons

Fail!

Gizz schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 10:44:
Robkazoe: je kunt het ook omdraaien, waarom zou KPN volgens jou moeten stijgen? Wat doen ze al jaren beter dan de concurrentie?
Gokje: jarenlang te veel dividend uitbetalen en aandelen terugkopen.

Hebben we het niet al een keer gehad over KPN en het feit dat ze op een dood spoor zitten op het gebied van het belonen van de aandeelhouders? Volgens mij valt het verlies van de aandeelhouders redelijk mee als je dividenden meerekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Het aandeel stond 5 jaar geleden rond de 13 euro. Nu staat het aandeel op ongeveer 6 euro. Afgelopen 5 jaar (van 2008 t/m 2012) is 3,48 euro per aandeel aan dividend uitgekeerd. Dus dat betekent nog steeds 27% verlies op de waarde na dividend. Het is minder dan de AEX (zonder dividend van de afgelopen 5 jaar). Deutsche Telekom is van ruwweg 13 euro naar 10 euro gegaan zonder dividend. Daar zit nogal een verschil in zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 21:56
Hoezo? Als Deutsche Telekom van 13 naar 10 is gegaan is dat een verlies van ~23%, ongeveer hetzelfde als de ~27% van KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Zeg nou zelf: bijna al die telecommers doen nul komma nul aan innovatie. Hun business model ziet er ongeveer als volgt uit:
• wacht op technische innovatie van technogieprovider
• investeer bak met kapitaal voor infrastructuur
• (indien te laat met bovenstaande twee koop bestaande spelers en consolideer)
• melk infrastructuur tot op de bodem uit (tegen marginale capex)
• merk dat uitmelken lastig wordt en knijp consument nog iets harder uit met vage marketing shit waar geen consument op zit te wachten
• herhaal bovenstaande stappen
• indien bovenstaande stappen niet meer lukken stap wanhopig in andere activiteiten
• check nogmaals of er met de technologie van een ander niks te melken valt
• kapituleer

Telecommers voegen zelf nauwelijks waarde toe. Ze leveren een commoditydienst. De historische rendementen zijn er vooral op gebaseerd dat diensten te lang te duur (=veel hoger dan de grootste uitgaven zijnde capex zouden billijken) in de markt gehandhaafd konden blijven door een gebrek aan concurrentie.

Kijk maar eens naar het geinvesteerd vermogen van een telecommer / kabelaar: daarop zijn de rendementen nog steeds belachelijk hoog. Het is hooguit wat lucht / goodwill die er nu her en der uitloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Hielko schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 17:26:
Hoezo? Als Deutsche Telekom van 13 naar 10 is gegaan is dat een verlies van ~23%, ongeveer hetzelfde als de ~27% van KPN.
Je loopt appels met peren te vergelijken. KPN had ik WEL rekening gehouden met dividend en bij DT niet.

Voeg bij DT nog eens 3,04 dividend toe van 2008 t/m 2011 (2012 is onbekend, maar laat zeggen 0,70 eurocent) bij DT en dan heb je een redenent van 5% t.o.v. -23% van KPN. Daar zit bijna 30% verschil. Dus of DT doet iets goed, of KPN doet iets fout.

[ Voor 10% gewijzigd door Robkazoe op 11-10-2012 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heren, ik ben van plan om mijn aandelenportefeuille wat meer zelf op te bouwen, deze bestaat momenteel voornamelijk uit trackers maar ik wil zelf wat stocks gaan selecteren (nee ik verwacht niet dat ik direct de markt zal verslaan maar heb uiteraard wel als doel zo goed mogelijke beslissingen te maken).

Nu heb ik oa dit topic met interesse doorgelezen en heb een paar vragen.

Ik heb inmiddels "intelligent investor" en "common stocks uncommon profits" gelezen en ben nu bezig in "the little book that beats the market". Allen zeer interessant met name intelligent investor.
Hebben julie een tip voor een vervolg boek dat iets meer praktijkgericht is? dus meer op bv financial ratios en hoe deze te gebruiken?
ik begrijp wel hoe de ratios te berekenen maar niet welke nu echt belangrijk zijn en voornamelijk niet hoe ze te interpreteren (bijv is een inventory turnover van bv 2 voor een bepaald bedrijf nu goed of slecht)

En mijn tweede vraag: ik ben alvast een beetje stocks aan het screenen en vroeg mij af wat julie van accell vinden? Op het eerste gezicht hebben ze de zaken aardig op orde en is de P/E ratio niet heel hoog. Is er iemand dit dit bedrijf bekeken heeft en kan zeggen wat er goed en vooral ook niet goed aan is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Security Analysis van Graham en Dodd is wel prima om er iets dieper in te duiken.

En je moet je realiseren dat bij de meeste dingen het antwoord is "het hangt er vanaf". Hoe goed of slecht een inventory turnover is hangt af van het type bedrijf en andere kenmerken die daar bij horen. Als het bedrijf bijv. hoge marges heeft op hun producten dan is het niet erg als ze hun voorraden langzaam verkopen. Hebben we het echter over een business met flinderdunne marges dan moet het supersnel om zo toch op een fatsoenlijk ROE te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALPACINO
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:02
Iemand aandelen Google?
Gaat wel lekker daar op de NASDAQ. Eerst worden de (niet conform verwachting) cijfers van Google gelekt door RR Donnelley (info verspreider) en daarna gaat de site van NASDAQ plat. Google vraagt om handel in zijn aandelen stil te leggen.

Schade. Google -9% en RR Donnelley -6%. Wie zegt dat aandelen saai zijn? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martine
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
En wat nou als je op het moment dat het aandeel met een baksteen zakte een portie aandelen gekocht had? Natuurlijk voordat de handel wordt stilgelegd. Wordt dat hele festijn dan terug gedraaid? Je hebt ze dan toch eerlijk gekocht? Hoe gaat dat eigenlijk in zijn werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
In principe niet, sommige mensen zullen pech hebben en andere geluk. En dat is natuurlijk niet heel veel anders dan wat op elke dag kan gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat vinden julie van accel?
De reden dat ik het vraag is omdat ik een beetje probeer te leren over valuations dmv praktijkvoorbeelden.

Hierbij kies ik voor accel omdat ik "begrijp" wat het product (voornamelijk fietsen) is en ze een vrij lage P/E van 8 en P/BV van 1,2 hebben.

Beide zijn vrij laag (ik denk) vanwege tegenvallende resultaten recentelijk maar over de jaren heen zijn ze vrij stabiel en zal ze business waarin ze opereren wel weer aantrekken als de economie wat aantrekt (wederom slechts wat ik denk)

Het wordt alweer een lang verhaal maar dit zijn de redenen waarom ik accel interessant vind om eens nader te bekijken echter weet ik niet zo goed waar op te letten.

Is er iemand die iets kan zeggen over waar ik op moet letten of zelf accel heeft bekeken en iets opvallends zag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Je kan het beter ook vergelijken met de peers van accel. Dan krijg je een beter beeld of iets laag/hoog is en of ze goed presteren of juist niet. Als een concurrent 15% EBITDA-margin heeft en Accel heeft maar 5%, kun je wat meer details bekijken waarom ze slechter presteren.
Voor de rest zou ik ook kijken wat het management voor een plannen heeft. Ik ken de fietsproductie industrie niet echt goed, maar ik zou de strategie eens bekijken waar ze willen groeien en vooral hoe ze willen groeien (met welk geld), of ze ook meegaan met nieuwe trends (elektrisch, etc) of dat ze een Nokia-geval van de fietsindustrie zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door stin op 22-10-2012 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Ik heb er zelf niet naar gekeken, maar waar je bijvoorbeeld aan kan denken: hoe ziet de financiële positie van het bedrijf eruit? Hoeveel schulden hebben ze, hoeveel rente betalen ze, wat voor percentage van de omzet is dat etc?

Of wat maakt het bedrijf meer waard dan boekwaarde? Hebben ze een competitief voordeel? Is economische waarde van hun assets meer dan de accounting waarde?

Of wat te denken van insiders? Hebben die een belang in het bedrijf, hoe krijgen ze betaald?

Etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Ik heb heel kort even naar gekeken. Een paar punten:
• kijk eens kritisch naar de inventories. Inventories is een heel groot deel van de assets. Tevens zit er een rare grote schommeling in die een verklaring verdient.
• goodwill en intangibles moet je bij een fietsenmaker niet meetellen voor bookwaarde. Gewoon richten op tangible bookvalue.
• Check just in case of de winst ook terug te zien is in de cash flow. Men claimt iets van de helft van de winst in dividend uit te keren. Het grootste deel daarvan is echter in form van stock wat de vraag oproept waar het uitgespaarde cash is gebleven.
• Zet van alle belangrijke kengetallen (winst, omzet, tangible assets, liabilities, dividend, uitstaande aandelen) eens op een rijtje van de afgelopen 5 jaar. Als daar rare sprongen inzitten dan moet je op zoek naar de reden
• Hoeveel keer kan men de rente op de uitstaande schulden betalen?
Assets worden overigens netjes geboekt tegen het mindere van aanschaf (onderdelen) en verwachte minimale verkoopwaarde.
• Check waar de investeringen aan besteed worden. (Speciaal aandachtspunt is het opmerken van het kapitaliseren van kosten.)

Los van al deze kwantitatieve aspecten kun je ook naar de business zelf kijken. Ik zou dan vooral richten op welke merken men voert qua fietsen, want fietsen zelf is het grootste deel van de business.

Als je dit allemaal leuk vind dan zou je eens kunnen overwegen om het boek Security Analysis van Benjamin Graham te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
OMG. Ik zie dat iemand gewoon een investment thesis op VIC heeft gepost m.b.t. Intel. En dat nog wel op een koers van $25.

Dat had ik in 2010 ook wel kunnen indienen 8)7 * Rukapul staat op het punt van bijkopen als de koers nog iets verder daalt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ontzettend bedankt iedereen,
Hier kom ik wel een stuk verder mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlobalHawk
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21-09 17:28
Ik vroeg mij iets af en misschien hebben jullie er het antwoord op;

Weten jullie een professioneler alternatief voor Interactive Brokers als je met grotere bedragen wilt gaan beleggen op de Amerikaanse beurs? Dus met een professionelere interface, snelle en betrouwbare informatie, enz. Dus eigenlijk op gelijke voet met de professionals. Het zou me niet helemaal zinnen om een grote portefeuille te hebben achter een weblogin bij een bedrijf waarmee je nooit in contact staat of zelfs maar bezocht hebt. Jezelf extra verzekeren (voor bijv. de cash positie) zou een optie kunnen zijn, maar dat kan kostbaar zijn en zie maar eens een verzekeraar te vinden die daar aan wil beginnen.

Welke route kun je dan het beste bewandelen? Is er een stap tussen IB en een eigen kantoor op Wall Street? Een stap tussen amateur belegger en institutioneel belegger? Bijv. een broker waarbij je nog wel vanuit Nederland kunt beleggen, maar met een account manager van dat bedrijf die de relatie met de cliënt onderhoud. Wat als een succesvol belegger IB (of andere gelijkwaardige broker) ontgroeid is en de boel wat professioneler wil aanpakken?
Customer securities accounts at Interactive Brokers are protected by the Securities Investor Protection Corporation ("SIPC") for a maximum coverage of $500,000 (with a cash sublimit of $250,000) and under Interactive Brokers' excess SIPC policy with certain underwriters at Lloyd's of London for up to an additional $30 million (with a cash sublimit of $900,000) subject to an aggregate limit of $150 million.

[ Voor 23% gewijzigd door GlobalHawk op 24-10-2012 01:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even kort een vraag, is er een site waarop je informatie van meer dan 3-4 jaar terug kunt terugvinden voor europese stocks? (in mijn geval accell).

Ik vind wel informatie op FT.com markets data over de afgelopen paar jaar maar krijg daar niet de balance sheet van bv 5 of 6 jaar terug tevoorschijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Morningstar.com is vaak een goede bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Yahoo heeft veel koersdata over het algemeen.

Jaarverslagen zijn meestal wel te downloaden van de bedrijfswebsite. En anders kun je het telefonisch of per email wel aanvragen bij de investor relations afdeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
GlobalHawk schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 01:18:
Ik vroeg mij iets af en misschien hebben jullie er het antwoord op;

Weten jullie een professioneler alternatief voor Interactive Brokers als je met grotere bedragen wilt gaan beleggen op de Amerikaanse beurs? Dus met een professionelere interface, snelle en betrouwbare informatie, enz. Dus eigenlijk op gelijke voet met de professionals. Het zou me niet helemaal zinnen om een grote portefeuille te hebben achter een weblogin bij een bedrijf waarmee je nooit in contact staat of zelfs maar bezocht hebt. Jezelf extra verzekeren (voor bijv. de cash positie) zou een optie kunnen zijn, maar dat kan kostbaar zijn en zie maar eens een verzekeraar te vinden die daar aan wil beginnen.

Welke route kun je dan het beste bewandelen? Is er een stap tussen IB en een eigen kantoor op Wall Street? Een stap tussen amateur belegger en institutioneel belegger? Bijv. een broker waarbij je nog wel vanuit Nederland kunt beleggen, maar met een account manager van dat bedrijf die de relatie met de cliënt onderhoud. Wat als een succesvol belegger IB (of andere gelijkwaardige broker) ontgroeid is en de boel wat professioneler wil aanpakken?
[...]
Interactive Brokers heeft real-time informatie (als je daar voor betaalt). De interface is, indien gewenst, uit te breiden met eigen algoritmes en/of software. Als je meer dan 1 miljoen op je account zet krijg je een "prime" account met bijbehorende service (link) en je kan evt. je trades automatisch laten overzetten naar een andere custodian (zie hier wat info om te beginnen).

Ik weet niet precies wat je wil en hoeveel geld je hebt, maar het klinkt alsof je een fonds o.i.d. wil beginnen? Volgens is IB dan een prima optie. Met bedragen onder de ~5 miljoen is het amper de moeite waard om een prime brokerage account te nemen bij Goldman of ABN of wat dan ook, tenzij je een paar procent rendement per jaar wil aftikken. Bovendien proberen die gasten je ook nog aan alle kanten te naaien. IB is redelijk low-budget, klinkt juist als een uitstekende optie voor jou. Ik heb nog nooit gehoord van een verzekering van je positie. Je kan overwegen om bijv. via IB te handelen met Kasbank als custodian ofzo, als je de boel niet vertrouwt. Maar weet niet precies wat je van plan bent! :)

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlobalHawk
@writser

Bedankt voor je informatie. Ik weet ook nog niet precies wat ik van plan ben, daarom ben ik me nog aan het orienteren. Geen fonds, puur prive handelen. In ieder geval wel op de Amerikaanse beurs, omdat daar nu eenmaal veel meer keuzes en mogelijkheden zijn. En je kunt 's middags en 's avonds handelen, wat natuurlijk voor veel NL'ers handig is.

Aan zo'n prime brokerage account ben ik nog lang niet toe, maar wat moet ik me daar bij voorstellen? Kan dat nog steeds vanuit huis? En ik weet dat GS zulke relatief kleine klanten als muppets beschouwd, die uitgeknepen moeten worden... ;)

De tarieven van IB zijn behoorlijk laag (0,01 USD per aandeel) en het ziet er goed uit, dus dat lijkt me inderdaad een heel goede optie voorlopig. Eigen algoritmes gebruiken zijn op termijn wellicht ook een optie, ik wist niet dat dat mogelijk was bij IB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02:51
@ GlobalHawk

Sterker nog, ik weet vanuit ervaring dat verschillende Nederlandse Hedge fondsen IB gebruiken als platform om te handelen. Ik denk inderdaad een goede stap voor het 'echte werk' als Morgan Stanley of Goldman Sachs. Zo'n account by Morgan Stanley of Goldman Sachs kan nog steeds vanuit huis, werkt nog beter/sneller, meer reporting opties etc. Staat altijd iemand voor je klaar om ergens mee te helpen etc.

Overigens wel een goede vraag, want meer dan IB kan ik zelf ook niet bedenken in Nederland :)

Daarnaast denk ik dat je eigenlijk meer hebt aan een goede nieuws/data feed als Bloomberg.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Yep, maar een terminal kost je ook zeker ~20k per jaar ofzo, plus nog alle feeds. Reuters is misschien goedkoper maar waardeloos.

@ GlobalHawk, weet niet precies wat je wil gaan doen maar krijg wel het idee dat je nog even goed moet nadenken over het e.e.a. voor je je gehele kapitaal in je eigen handsbedrijf stort. :p Wellicht heb je veel kennis over andere aspecten van de financiele wereld, maar bovenstaande informatie is redelijk ABC als je "in the industry" zit. IB klinkt als een prima optie voor je voorzover ik dat kan beoordelen adhv dit topic.

[ Voor 12% gewijzigd door writser op 26-10-2012 19:39 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoph
  • Niet online
Als je serieus interesse hebt in een fatsoenlijke terminal kan ik ook wel helpen, overigens zit je met de pricing wel verkeerd. Bb is de enige die een steady 22k vraagt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Tja, als je gewoon wat real-time koersen en nieuws wil hebben kom je met Google, Yahoo Finance, Seekingalpha, Morningstar, Excel, en wat feeds van IB een heel eind en dat kost je niks. Als je het beste van het beste wil zijn er niet veel andere opties dan een Bloomberg terminal. Kost wel veel, maar is niet voor niets de de-facto standaard. In tegenstelling tot jou probeer ik niks te verkopen :)

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Ik zag hier overigens een discussie over Accell een paar dagen geleden; kom toevallig een blogpost tegen van iemand die dat bedrijf ook heeft geanalyseerd:

http://valueandopportunit...67532-maybe-another-time/

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Eigenlijk wel een mooie writeup. Eigenlijk had de vraagsteller zelf tot ongeveer zo'n analyse moeten komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlobalHawk
@writser

Nee, ik ga geen gekke dingen doen zonder dat ik weet waar ik mee bezig ben. Ik heb inderdaad weinig ervaring met kortetermijnhandel, maar ik heb misschien een leuke strategie. Moet eerst nog verder ontwikkeld worden, backtesting, forward testing en dan live met een relatief klein bedrag. Dat zou prima gaan met IB. Simulatie en real-world is altijd anders. Als het niet werkt dan stop ik ermee, zonder verlies. Geen leverage of dat soort onzin. Voorlopig nog ontwikkelen dus.

Weten jullie trouwens een beter alternatief voor Google Finance? In de eerste minuten na opening zijn de koersen nogal traag en incompleet, vooral de lijstjes met grootste stijgers en dalers. Of zal ik daar toch echt een IB account voor moeten nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja nu is alles al verklapt, maar iig bedankt en interessant, ik had bijvoorbeeld nog niet opgemerkt dat de aandelen met bijna 50% toegenomen waren (had alleen de split gezien).
Ik liep een beetje vast bij hoe de cash flow statement te interpreteren en snapte weinig van de belastingen.

misschien een domme vraag maar betekent een toename van 50% in aandelen makkelijk gezegt een afname van 33% in waarde per aandeel?

Op die blog staat dat debt to equity 56% is (ws in 2011),
Ik kom op 70% kijkend naar de cijfers van 1e half jaar 2012 kijk. (volgens FT.com 176m TOTAL DEBT om 251 TOTAL EQUITY.
Klopt het dat de interim 2012 cijfer relevanter zijn dan die van 2011?

Wat mij persoonlijk ook nog erg opviel (ook al genoemd hier) is dat de inventory erg snel groeit. 36% groei sinds 2009 op 10% groei in revenue. 1e helft 2012 is de inventory verder gegroeid met 16%.
Mijn conclusie was hierbij dat de verkoop tegenvalt de laatste tijd.

Meest opvallende punten:

- Debt equity ratio wordt slechter.
- Inventory tov sales is groeiende.

+ Als ze dividend niet verlagen haal je al ~7% rendement per jaar op de huidige marktprijs.
+ P/E is laag en ROE hoog.

Over de cashflow en belastingen kan ik niet al teveel zeggen daar moet ik me eerst iets meer in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Verwijderd schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 14:33:
Ja nu is alles al verklapt, maar iig bedankt en interessant, ik had bijvoorbeeld nog niet opgemerkt dat de aandelen met bijna 50% toegenomen waren (had alleen de split gezien).
Ik liep een beetje vast bij hoe de cash flow statement te interpreteren en snapte weinig van de belastingen.

misschien een domme vraag maar betekent een toename van 50% in aandelen makkelijk gezegt een afname van 33% in waarde per aandeel?
Ja, hoeveel aandelen er zijn heeft geen invloed op de waarde van het bedrijf (logisch, want er verandert fundamenteel niks). Dus als er 50% meer aandelen zijn dan is de waarde per aandeel 33% lager.
Op die blog staat dat debt to equity 56% is (ws in 2011),
Ik kom op 70% kijkend naar de cijfers van 1e half jaar 2012 kijk. (volgens FT.com 176m TOTAL DEBT om 251 TOTAL EQUITY.
Klopt het dat de interim 2012 cijfer relevanter zijn dan die van 2011?
Tuurlijk, hoe recenter de cijfers hoe beter. Je wilt niet weten hoeveel schulden het bedrijf had in het verleden, je wilt weten hoeveel schulden het nu heeft.
Wat mij persoonlijk ook nog erg opviel (ook al genoemd hier) is dat de inventory erg snel groeit. 36% groei sinds 2009 op 10% groei in revenue. 1e helft 2012 is de inventory verder gegroeid met 16%.
Mijn conclusie was hierbij dat de verkoop tegenvalt de laatste tijd.
Dat lijkt me een correcte conclusie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _starbuck_
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-08 18:10
Weet je waar in je in Nederland (of eventueel Duitsland) maandelijks ETFs kunt kopen tegen een redelijk tarief? Ik zou graag bv elke maand 100 euro willen inleggen in een ETF, zonder elke keer op, ik zeg maa wat, 3.50 euro aankoopkosten te worden getrakteerd.

[ Voor 3% gewijzigd door _starbuck_ op 02-11-2012 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Kan je het beste in een beleggingsfonds stappen ipv een ETF, zijn redelijk veel fondsen waar je zonder transactiekosten in en uit kan stappen (je betaalt alleen de jaarlijkse beheersvergoeding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _starbuck_
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-08 18:10
Hielko schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 20:08:
Kan je het beste in een beleggingsfonds stappen ipv een ETF, zijn redelijk veel fondsen waar je zonder transactiekosten in en uit kan stappen (je betaalt alleen de jaarlijkse beheersvergoeding).
Ik zit juist al aardig in de fondsen, en wil ter aanvulling ook maandelijks wat in ETFs stoppen.

Dat kan bv in Duitsland bij:
http://www.dab-bank.de/ (voorlopig geen aan- of verkoopkosten voor bepaalde db-x ETFs)
http://www.comdirect.de (1.5% aan/verkoopkosten)
http://www.ebase.com/ (rond de 0.25% aankoopkosten)

Een rekening van uit Nederland schijnt geen probleem te zijn, zolang je maar een keertje in Duitsland op het postkantoor langskomt met je paspoort.

Heeft iemand ervaringen met deze banken?

[ Voor 24% gewijzigd door _starbuck_ op 02-11-2012 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoph
  • Niet online
writser schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 20:39:
Tja, als je gewoon wat real-time koersen en nieuws wil hebben kom je met Google, Yahoo Finance, Seekingalpha, Morningstar, Excel, en wat feeds van IB een heel eind en dat kost je niks. Als je het beste van het beste wil zijn er niet veel andere opties dan een Bloomberg terminal. Kost wel veel, maar is niet voor niets de de-facto standaard. In tegenstelling tot jou probeer ik niks te verkopen :)
Ik probeer niks te verkopen, niemand hier heeft de cash/mandate om iets aan te schaffen. Ik vind het wel interessant om te laten zien wat er nog meer op de markt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Een kleine (beginners)vraag hierzo. Ik beleg al een jaar of 3 met een prima resultaat. Nu heb ik op het moment 450 posities AF-KLM, een aandeel wat momenteel een goudmijn is gebleken.

Nu wil ik niet verkopen, maar wel een order zetten als het aandeel onder de 7,30 uitkomt. Weet iemand wat voor order ik dan moet nemen, Huidige koers is ongeveer 7,50. Wil dus verkopen bij pak en beet 9 euro en als hij zakt onder de7,30. Twijfel of ik dan een stop-limiet moet nemen maar ben bang dat hij dan direct uitgevoerd wordt als bestens omdat de koers al in de bracket ligt :(

[ Voor 3% gewijzigd door Rene op 06-11-2012 11:45 ]

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:03
Handel je met Binck? Ga dan in het Order menu naar Geavanceerde orders:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/UVRrn.png

Maar je kunt natuurlijk ook voor een Trailing-stop kiezen en de verkooplimiet 2 of 3 dubbeltjes onder de Hi leggen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
*grrrrmbl* Alex cancelt blijkbaar doorlopende (aankoop)orders bij ex-dividend. Alsof die 1% dividend boeit op een koersverschil bij inleggen van de order van meer meer dan 10% 8)7

[ Voor 39% gewijzigd door Rukapul op 08-11-2012 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 11:57
Rukapul schreef op donderdag 08 november 2012 @ 16:53:
*grrrrmbl* Alex cancelt blijkbaar doorlopende (aankoop)orders bij ex-dividend. Alsof die 1% dividend boeit op een koersverschil bij inleggen van de order van meer meer dan 10% 8)7
Binck doet hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Dat doet je broker niet, elke beurs cleart het orderbook bij een corporate action. Lijkt me ook logisch, je biedt niet meer op hetzelfde stukje bedrijf.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Dan nog kan een broker daar handiger mee omgaan dan de cancellation zonder nadere actie in ontvangst nemen. Die order staat immers niet voor niets uit.

Anyway, voor heel iets meer heb ik inmiddels weer een pluk Intel erbij. Buffet heeft in Q2 Intel trouwens mooi op de lokale piek weten te verkopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 11:57
Denk jij dat Intel nog gaat stijgen? Ik denk dat Intel voorlopig alleen maar blijft dalen. Hun tablet-processor komt niet goed uit de verf, de pc- en laptopmarkt zakt steeds verder in en straks komt ARM ook in de desktopmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-09 13:12

Kid Buu

Huh, Pietje?

Ik ben onlangs een rit short gegaan op Apple (van 691 t/m 591). Inmiddels zijn we al bijna op de 540 beland vandaag. Wat is jullie visie betreft Apple?

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Cubic X schreef op donderdag 08 november 2012 @ 20:20:
Denk jij dat Intel nog gaat stijgen? Ik denk dat Intel voorlopig alleen maar blijft dalen. Hun tablet-processor komt niet goed uit de verf, de pc- en laptopmarkt zakt steeds verder in en straks komt ARM ook in de desktopmarkt.
Je kunt Intel kopen voor een PE van 9x en een PE6.5 (gemiddelde winst over afgelopen 6.5 jaar) van 13x.

Ik vind Intel een prachtbedrijf. Marktleider. Decennialang track record van innovatie. Actief in markten met grote barrier to entry. In recente jaren zeer sterk geworden in marketing en productsegmentatie (probeer bijvoorbeeld maar eens een processor te kopen die geschikt is voor virtualisatie en heel zuinig en kijk wat dat doet met de prijs ;)).

Ik heb ooit eens rondgelopen in een van de fabs van Intel en dan realiseer je je gewoon dat de paar miljard die zo'n fabriek kost vervolgens gewoon voor miljarden aan processoren uitspuugt terwijl concurrenten bij TSMC of Samsung moeten bedelen om de eerste CPUs van de nieuwe generaties.

Intel heeft ook een goed track record op het gebied van allocatie van kapitaal. Veel dividend, veel aandelenterugkoop, onzinnig onderzoek enkele jaren geleden flink gesaneerd, weinig debiel dure aankopen (wel McAfee voor een paar miljard, maar dat zal nu ook wel een pure cash flow machine zijn).

Dat tablets niet op Intel processoren draaien maakt weinig uit. Die SoC voor mobiele markten is een moeilijke markt waarbij mobieltjesfabrikanten voor een paar cent naar de concurrent overstappen. En arm in de desktopmarkt is een utopie welke nog heel lang tegengewerkt gaat worden doordat OS-en en software niet beschikbaar zijn. Bedrijven draaien hun desktops nog jaren op Intel. En voor servers geldt dat Intel een hele grote technologische voorsprong heeft.

Maar al dit alles maakt op zich nog niet uit wanneer de prijs niet klopt, maar die prijs klopt dus wel. Prima K/W. 4% dividend yield. Zelfs $6.5 tangible book value op een aandeel van $21. M.i. prima rendement, een company met 'moat', en een margin of safety.
Kid Buu schreef op donderdag 08 november 2012 @ 20:39:
Ik ben onlangs een rit short gegaan op Apple (van 691 t/m 591). Inmiddels zijn we al bijna op de 540 beland vandaag. Wat is jullie visie betreft Apple?
Apple beweegt zich in de markt voor modegevoelige high volume electronics en beperkt product portfolio waardoor je een forse margin of safety moet aanhouden omdat de risico's groot zijn. Er is eigenlijk geen reden waarom het niet net zo snel als Nokia of RIM in elkaar kan storten.

Apple zou ik waarschijnlijk alleen voor onder de tangible boekwaarde willen kopen.

[ Voor 13% gewijzigd door Rukapul op 08-11-2012 21:10 ]

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-09 13:12

Kid Buu

Huh, Pietje?

Ik volg Intel ook al een tijdje en heb eergisteren dan ook een limiet order ingelegd op een prijs van $20. Ik heb mijn koop gisteren precies op de sluitprijs van $19.96 kunnen binnenkrijgen :D Voor lange termijn lijkt mij dit een mooi aandeel om vast te houden.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
  • Laatst online: 05-08 17:59
Ik spaar momenteel zelf voor mijn pensioen door maandelijks een vast bedrag over te maken naar Brand New Day. Voordeel is dat dit aftrekbaar is van de belasting. Nu stopt deze aftrekmogelijkheid vanaf volgend jaar, dus ik twijfel wat ik ga doen.

Of gewoon doorgaan bij BND met als belangrijkste nadeel dat je geld vast staat zonder dat je het voordeel van de aftrek hebt.

Of mijn huidige rekening bij Binck ook gaan gebruiken om maandelijks geld te beleggen in beleggingsfondsen. Grootste voordeel is dat je vrij kunt beschikken over je geld (en dan niet voor een nieuwe iPhone, maar als ik bv ongeneeslijk ziek wordt dat ik dan het geld kan opnemen en er mee doen wat ik wil). Nadeel is dat de lange termijn pensioen beleggingen en de korte termijn "hobby" beleggingen door elkaar gaan lopen bij Binck.

Discipline speelt bij mij geen rol, ik heb een bewezen track record qua spaar discipline :*)

Wat zouden de Tweakerts doen in deze situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Volgens mij klopt je aanname dat de pensioenaftrek geheel verdwijnt niet.

Als je een wat grotere portefeuille hebt dan zou ik voor het probleem van het door elkaar heenlopen gewoon eens bellen met Binck. Een extra rekening op je naam openen zou een oplossing kunnen zijn, kost ze vrijwel niks, en leidt mogelijk tot behoudt van een flinke som aan pensioenkapitaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
  • Laatst online: 05-08 17:59
Rukapul schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 09:25:
Volgens mij klopt je aanname dat de pensioenaftrek geheel verdwijnt niet.
OK, ik heb begrepen dat deze helemaal verdwijnt, maar dat is dus niet zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:41

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

DutchAddick schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 08:44:
Of mijn huidige rekening bij Binck ook gaan gebruiken om maandelijks geld te beleggen in beleggingsfondsen. Grootste voordeel is dat je vrij kunt beschikken over je geld (en dan niet voor een nieuwe iPhone, maar als ik bv ongeneeslijk ziek wordt dat ik dan het geld kan opnemen en er mee doen wat ik wil). Nadeel is dat de lange termijn pensioen beleggingen en de korte termijn "hobby" beleggingen door elkaar gaan lopen bij Binck.

Discipline speelt bij mij geen rol, ik heb een bewezen track record qua spaar discipline :*)

Wat zouden de Tweakerts doen in deze situatie?
Als je via Binck in beleggingsfondsen stapt ben je iedere maand aankoopkosten kwijt. (Gelukkig is het bewaarloon onlangs eindelijk afgeschaft!).
Ik weet niet welke fondsen je op het oog hebt maar je zou kunnen overwegen om een rekening bij een andere bank te openen. Ik weet dat je bijv. bij Robeco geen aan- of verkoopkosten betaalt.

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Klaver 4 schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 18:29:
[...]

Als je via Binck in beleggingsfondsen stapt ben je iedere maand aankoopkosten kwijt. (Gelukkig is het bewaarloon onlangs eindelijk afgeschaft!).
Ik weet niet welke fondsen je op het oog hebt maar je zou kunnen overwegen om een rekening bij een andere bank te openen. Ik weet dat je bijv. bij Robeco geen aan- of verkoopkosten betaalt.
VOOR ONZE KERNSELECTIE BETAALT U

0 euro instapkosten
0 euro transactiekosten
0 euro bewaarloon
De beste start voor uw mogelijke winst!
Aldus Binck, mits je deze fondsen neemt.
Kan dus wel goedkoop, maar je bent dan nogal afhankelijk :)

[ Voor 12% gewijzigd door stin op 16-11-2012 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsieflatsie
  • Laatst online: 15-09 10:32
Ik wil short gaan op een Amerikaanse aandeel. Ik verwacht namelijk dat hij over een jaar of 1, 2, stuk lager zal staan. :)

Het is echter een tijd geleden dat ik mij nog op de beurs begaf. Bij mijn weten was er destijds nog wetgeving aangenomen dat short gaan verbood. En ik vermijd turbo's/sprinter's liever, omdat wanneer een aandeel in korte tijd hard terugveert, je turbo eruit kan knallen.

Iemand die mij bij kan praten hoe ik short kan gaan? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-09 15:23
Kid Buu schreef op donderdag 08 november 2012 @ 20:39:
Dat heb je dan netjes gedaan. Ikzelf had de rit van 400 naar 650 gehad. Nu geen aandelen meer. Als ik weer wat geld heb ga ik ze wel weer halen verwacht niet dat ze veel lager gaan en dat ze wel weer stijgen (als in volgend jaar deze tijd staan ze weer minstens op het 700 niveau of hoger).

edit:

Wat was eigenlijk de reden dat je verwachtte dat het aandeel omlaag zou gaan? De P/E ratio van Apple is belachelijk laag, dus dat lijkt me niet de reden?

[ Voor 12% gewijzigd door ZpAz op 18-11-2012 15:52 ]

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Hatsieflatsie schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 18:55:
Ik wil short gaan op een Amerikaanse aandeel. Ik verwacht namelijk dat hij over een jaar of 1, 2, stuk lager zal staan. :)

Het is echter een tijd geleden dat ik mij nog op de beurs begaf. Bij mijn weten was er destijds nog wetgeving aangenomen dat short gaan verbood. En ik vermijd turbo's/sprinter's liever, omdat wanneer een aandeel in korte tijd hard terugveert, je turbo eruit kan knallen.

Iemand die mij bij kan praten hoe ik short kan gaan? :?
Afhankelijk van je broker en het aandeel kan je gewoon een verkooporder inleggen net zoals je een kooporder aanmaakt. Aangezien je over een periode van enkele jaren spreekt moet je de kosten voor het lenen van de aandelen niet vergeten, dit is wederom afhankelijk van het aandeel en je broker.

Goed dat jullie een week geleden over Intel gesproken hebben. Ik zie dat de koers weer mooi omlaag gegaan is en dat het dus tijd is om weer een aankoop te doen :)

[ Voor 8% gewijzigd door Brons op 17-11-2012 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Brons schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 20:14:
Goed dat jullie een week geleden over Intel gesproken hebben. Ik zie dat de koers weer mooi omlaag gegaan is en dat het dus tijd is om weer een aankoop te doen :)
Toch eens advieskosten gaan rekenen :+

Snap jij de daling trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsieflatsie
  • Laatst online: 15-09 10:32
Brons schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 20:14:
[...]

Afhankelijk van je broker en het aandeel kan je gewoon een verkooporder inleggen net zoals je een kooporder aanmaakt. Aangezien je over een periode van enkele jaren spreekt moet je de kosten voor het lenen van de aandelen niet vergeten, dit is wederom afhankelijk van het aandeel en je broker.

Bedankt voor je antwoord.

Ik wil namelijk short gaan op een Amerikaans aandeel, namelijk Amazon.

1. Ik zit bij Binck.
2. Moet ik bij een verkooporder niet een tegenpartij hebben die het overneemt.
3. Hoe kan ik zeker van zijn dat die tegenpartij over een jaar of 2 zijn verplcihtingen nakomt?
4. Er zitten hier dus enige ogen en haken aan. Kan ik dan niet beter een turbo short nemen? Dan zit ik met het punt dat niemand (een turbo is Nederlands, en de handel hierin zit op een laag pitje) meer het overneemt voor een specifiek aandeel als Amazon, en zit ik met een reeks waardeloze turbo's :?.

[ Voor 29% gewijzigd door Hatsieflatsie op 17-11-2012 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
Dit zijn wel heel erg basic vragen en ik zou niet naked short gaan als je dit soort vragen moet stellen. Om de laatste vraag te beantwoorden; ABN verplicht zich om markt te maken voor turbo's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
N.a.v. de recente daling zit ik trouwens eens te kijken naar KPN. Dat bedrijf/aandeel is een goede perfecte case om security analysis op los te laten.

Gewoon een paar aardige punten:
• KPN betaalt effectief 1000 euro per huis waar glasvezel langsloopt aan Reggefiber. Eerdere NMA rapporten noemen ca 15 euro als maandelijkse vergoeding voor de huur ervan.
• het kapitaliseerd jaarlijks voor ca een half miljard aan software ontwikkeling (en schrijft ook zo'n bedrag af)
• het kopernet staat voor ca 2 miljard in de boeken met afschrijving naar 0 voor 2022
• dividend hoger dan vrije cash flow
• financiering voornamelijk via beursgenoteerde bedrijfsobligaties (geen risicovolle convenanten afaik)
• geen quarterly reports
etc etc

Niet om in te beleggen, maar wel een goede oefening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Hatsieflatsie schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 23:43:
[...]

Bedankt voor je antwoord.

Ik wil namelijk short gaan op een Amerikaans aandeel, namelijk Amazon.

1. Ik zit bij Binck.
2. Moet ik bij een verkooporder niet een tegenpartij hebben die het overneemt.
3. Hoe kan ik zeker van zijn dat die tegenpartij over een jaar of 2 zijn verplcihtingen nakomt?
Je hebt een aantal basisvragen over short selling. Daar is niets mis mee maar daar is al veel over geschreven op het internet en de verschillende boeken. Hoe je een order kan plaatsen en uitvoeren kan je het beste vragen aan je broker. De basis kan ik nog wel een keer kort uitleggen:

Als je short gaat verkoop je aandelen die je niet hebt. Om ze toch te kunnen leveren aan de koper van je aandelen zal je ze moeten lenen (tegen een vergoeding) van iemand anders. Jij bent dus de tegenpartij met een verplichting om de aandelen terug te geven.
Rukapul schreef op zondag 18 november 2012 @ 09:55:
N.a.v. de recente daling zit ik trouwens eens te kijken naar KPN. Dat bedrijf/aandeel is een goede perfecte case om security analysis op los te laten.

Gewoon een paar aardige punten:
• KPN betaalt effectief 1000 euro per huis waar glasvezel langsloopt aan Reggefiber. Eerdere NMA rapporten noemen ca 15 euro als maandelijkse vergoeding voor de huur ervan.
• het kapitaliseerd jaarlijks voor ca een half miljard aan software ontwikkeling (en schrijft ook zo'n bedrag af)
• het kopernet staat voor ca 2 miljard in de boeken met afschrijving naar 0 voor 2022
• dividend hoger dan vrije cash flow
• financiering voornamelijk via beursgenoteerde bedrijfsobligaties (geen risicovolle convenanten afaik)
• geen quarterly reports
etc etc

Niet om in te beleggen, maar wel een goede oefening.
Ik vraag mij altijd af wat de plannen zijn van bedrijven die gedurende langere tijd extreem veel cash kwijtraken aan de aandeelhouders. Natuurlijk wil ik graag een beloning hebben als eigenaar maar als je na een aantal jaren met een veel lagere koers en dividend zit hebben ze toch iets fout gedaan. Ik weiger eigenlijk al jaren om aandacht te besteden aan KPN. Bovendien lijkt mij (zonder enige research) de situatie dat veel van de concurrenten van KPN tegelijkertijd klanten zijn niet bevorderlijk voor de bedrijfsvoering. Tijd om de infrastructuur van de hand te doen (spin-off of verkoop)?

Over Intel heb ik eigenlijk weinig nagedacht. Ik weet eigenlijk alleen dat ik afgelopen jaar naar Intel heb gekeken en rond deze prijs puts heb geschreven (ik kan niet meer terugvinden waarom ik niet gewoon de aandelen heb gekocht). Ik denk dat het interessant is om uit te zoeken waarom het aandeel zo snel en sterk is gedaald maar ik denk dat ik niet verder zal komen dan het standaard riedeltje over de teruglopende desktop markt. Wat mij niet zo kan overtuigen tenzij iemand mij kan vertellen waarom Intel geen geld zou kunnen verdienen door chips voor andere toepassingen te verkopen.
Rukapul schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 20:27:
[...]

Toch eens advieskosten gaan rekenen :+
Heb ik niet al een keer een steak dinner aangeboden? Volgende moam? :)

[ Voor 3% gewijzigd door Brons op 18-11-2012 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Ik heb me er niet echt in verdiept, maar het argument is volgens mij dat de markt voor tablet- en smartphonechips toch anders is dan de markt voor desktopchips. Bij de deskops domineert Intel, en doordat ze verreweg de grootste zijn is het extreem lastig voor de concurrentie. Intel kan immers de significante R&D kosten die nodig zijn voor het ontwikkelen van nieuwe chips verdelen over heel veel verkochte exemplaren. Daar kom je concurrent moeilijk tussen.

bij de smartphone en tabletmarkt speelt deze dynamiek op het moment juist andersom: andere partijen hebben daar de markt in handen, en dus hebben die op het moment juist ten opzichte van Intel een schaalvoordeel. Intel kan zich waarschijnlijk prima ook als volwaardige medespeler op deze markt begeven als ze willen, maar dat kost wel een lading geld, en het is zeer de vraag of het bedrijf daar ooit dezelfde positie kan halen als het nu heeft op de desktopmarkt. Als ze de koek moeten delen met andere partijen impliceert dat ook meer concurrentie en lagere winstmarges (voor iedereen). En als desktop-cpu's steeds minder belangrijk worden dan verliest Intel langzaam zijn competitieve edge, en wordt het more or less een normaal bedrijf met normale marges.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Op basis van cijfers kan ik het nog niet ontkrachten. De PC Client Group is verantwoordelijk voor 66% van de omzet dus Intel is zeker kwetsbaar daar. Helaas is deze nog niet uitgesplitst voor het consumenten- en bedrijfssegment.

Op een meer kwalitatieve benadering denk ik dat het meevalt in hoeverre tablets en telefoons verdringing zijn voor PCs en laptops. Er is al een verschuiving van PCs naar laptops geweest, en laptopverkopen lopen iets terug, maar de meeste huishoudens hebben toch nog steeds een PC naast mobiele apparaten.

Wat dat betreft zou in de consumentenmarkt een overstap van Apple van dezelfde orde van grootte kunnen zijn.

Beide effecten spelen overigens specifiek voor de top van de Westerse markt. De rest van de wereld doet het veelal met (goedkopere) PCs/laptops.

En zelfs als de winstmarges morgen met tientallen procenten dalen dan heb je op het huidige koersniveau nog niet eens een dure investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:41

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

Vanochtend een plukje Fugro gekocht en een paar puts geschreven.
Je moet nooit achterom kijken maar ik heb spijt dat ik niet 5 of 10 x zoveel heb gekocht/geschreven.

Doe mij maar vaker zo'n dag. >:)

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Het rapport ziet er aardig uit maar er staat niet heel gedetailleerde informatie in. Intel geeft in dat rapport alleen de omzet aan per segment, niet de winst. Wat ze er niet bijmelden is dat zowel de software- als de wireless divisie op dit moment verliesgevend zijn. De winst wordt alleen verdiend in het desktop-segment (75%) en de server (25%). Wat ik ook nergens kan vinden is hoe het pc-segment is uitgesplitst, bijv. verdienen ze het meest met laptops / tablets of hardware voor desktop pc's? En hoeveel % van de omzet van het pc-segment is daadwerkelijk aan retail-klanten? Dat is de markt die (lijkt me) problematisch kan zijn maar ik heb geen idee hoe groot en winstgevend die is.

We gaan het zien. Heb zelf ook een plukje gekocht. Op basis van meerdere metrieken lijkt het een goedkoop aandeel te zijn en qua R&D en investeringen hebben ze een redelijke voorsprong op andere partijen. ik probeer geen koffiedik te kijken.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
writser schreef op maandag 19 november 2012 @ 19:53:
Het rapport ziet er aardig uit maar er staat niet heel gedetailleerde informatie in. Intel geeft in dat rapport alleen de omzet aan per segment, niet de winst.
Klopt. Had ik ook al even naar gekeken. Misschien dat de 10Q meer info biedt.
Wat ze er niet bijmelden is dat zowel de software- als de wireless divisie op dit moment verliesgevend zijn.
Hoe kan software verliesgevend zijn met de acquisitie van McAfee. Dat moet toch een grote stroom vrije cash flow zijn zou je denken... met uitzondering dan van de miljarden aan goodwill die ze daarvoor hebben betaald en mogelijk een keer een impairment moeten boeken.
De winst wordt alleen verdiend in het desktop-segment (75%) en de server (25%). Wat ik ook nergens kan vinden is hoe het pc-segment is uitgesplitst, bijv. verdienen ze het meest met laptops / tablets of hardware voor desktop pc's? En hoeveel % van de omzet van het pc-segment is daadwerkelijk aan retail-klanten? Dat is de markt die (lijkt me) problematisch kan zijn maar ik heb geen idee hoe groot en winstgevend die is.
Precies mijn vragen :P
We gaan het zien. Heb zelf ook een plukje gekocht. Op basis van meerdere metrieken lijkt het een goedkoop aandeel te zijn en qua R&D en investeringen hebben ze een redelijke voorsprong op andere partijen. ik probeer geen koffiedik te kijken.
Je margin of safety proberen af te schatten is natuurlijk wat anders als koffiedik kijken :)

Toevallig vandaag de aankondiging dat de CEO er met ingang van volgend jaar mee ophoudt. Ruim van tevoren aangekondigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Klaver 4 schreef op maandag 19 november 2012 @ 17:38:
Vanochtend een plukje Fugro gekocht en een paar puts geschreven.
Je moet nooit achterom kijken maar ik heb spijt dat ik niet 5 of 10 x zoveel heb gekocht/geschreven.

Doe mij maar vaker zo'n dag. >:)
Fugro is een interessant bedrijf en ik denk dat het bedrijf in goede economische tijden makkelijk weer op de 60 euro kan staan. Olie blijft hard nodig en hoe meer de voorraden en makkelijke bronnen op raken, des te belangrijker wordt Fugro. Als je kijkt naar de koersval van 20+%, dan is dit een mooi moment om er wat geld in te stoppen. Het is vervelend dat de directeur weg gaat en dat er wat aandelen gecasht is door wat directieleden, maar de business van Fugro staat nog steeds als een huis.

Overigens is het wel raak deze week. Eerst Fugro, toen HP en Imtech er nog bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Snapt iemand dit?
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/gTwgtnXzvmKg9oaqmOFc8HN0/full.jpg
€35 door iemand geboden, blijft lekker een tijdje staan en na 10 minuten verdween het. Gekke glitch?

[ Voor 3% gewijzigd door Gizz op 26-11-2012 11:17 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotografie999
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Jahaa! Eindelijk 18! Nu mag ik ook beleggen! Ik had een kleine hele domme vraag en ik schaam me er voor hem uberhaupt te vragen maar....

Als ik om 13:15 een partij aandelen koop zeg 100 met een waarde van 3euro per stuk
Dan betaal ik dan toch 300euro + kosten voor de aankoop

Als ik dan om 13:30 de 100 aandelen voor 4euro weer kan verkopen dan kan ik ze dan toch gelijk weer verkopen? Of wordt het pas de dag erna geregeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

dat kan meteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Is dat tegenwoordig zo dat je 18 moet zijn? Of was dat altijd al? Ik ben op mijn 12e begonnen met o.a. Philips. Gewoon direct bij de postbank, via zo''n telefoonmenu/girofoon (bah..).

[ Voor 4% gewijzigd door Gizz op 26-11-2012 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Wat ik me er van herinner moest bij beleggingsfondsen (ook Postbank) wel even een ouder meetekenen bij de aanvraag.

edit:
Had ik vandaag toch bijna met slechts 200 euro aan aandelen in een fonds gezeten :P Had een dagorder in een niet zo liquide fonds op de Londense beurs ingelegd vanochtend welke om een uur of 15 voor een klein deel werd ingevuld. Pas in de slotveiling werd de rest ingevuld. De Londense beurs via Alex is duur genoeg om extra transactiekosten te willen vermijden :P

[ Voor 61% gewijzigd door Rukapul op 26-11-2012 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Rukapul schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 23:15:
Aan de andere kant staan er hier in huis een Wii (voorheen GC), een DS en talloze originele games. Idem bij diverse familieleden. Vrijwel elk kind loopt rond met een DS.

Puntje van zorg bij Nintendo is dat het annual report nog tig keer minder verteld dan dat van Apple :+ Het is toch van de zotte dat er geen cijfers per productcategorie in het jaarverslag staan? :P Ook investeringen in ontwikkeling van nieuwe producten is nauwelijks terug te vinden. Een enkele opmerking in het verslag over 2011 noemt ca $600M als research en development kosten, maar dat zegt natuurlijk nog vrij weinig zonder uitsplitsing.

Toch schrijf ik het nog niet helemaal af voor als de daling doorzet.
Een jaar later, koers 10 a 20% lager, en Nintendo heeft zojuist de Wii U gelanceerd. Verlieslatend, geen dividend, waardering rond boekwaarde (met 0 waarde voor software franchises).

Wel het meest coole jaarverslag van alle bedrijven. Jammer dat er zo weinig in staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-09 18:12

fynrd1

Fooled by Randomness

Beetje offtopic, maar bij het rtlzbeursspel wordt door sommige deelnemers vals gespeeld. Zo zie ik dat iemand zijn hele budget kan inzetten op posities, ik dacht wellicht een glitch in het systeem maar ik kan niet een order buiten de regels uitvoeren.. Hoe kan dit? Zo heeft iemand 40k stuks sprinters long kunnen kopen, terwijl ik gelimiteerd ben tot 7k stuks, overigens zelfde product, zelfde prijs, zelfde budget.

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Wat voor software tools gebruiken jullie eigenlijk bij het beleggen? Ik zit bij alex en ik gebruik weleens wat techische analyse tools van hun, of ik gebruik de websites van yahoo of financial times. Maar eigenlijk wil ik iets hebben wat op mijn desktop draait.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Alex heeft toch ook zo'n desktop app, Alex Advanced oid?

Ik houd het gewoon bij de Alex website, Google/Yahoo finance en de websites van de individuele beurzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
Rukapul schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 20:51:
Alex heeft toch ook zo'n desktop app, Alex Advanced oid?

Ik houd het gewoon bij de Alex website, Google/Yahoo finance en de websites van de individuele beurzen.
Alex Pro, afhankelijk van het betalingregime wat je kiest. Ik heb op dit moment niet het juiste regime, en ik vermoed dat het niet draait op linux. Nu zou ik het wel in mijn virtualbox W7 kunnen installeren, maar ik ben in eerste instantie meer nieuwsgierig wat mensen in dit topic gebruiken.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
yahoo, seekingalpha. Real time koersen word je alleen maar gek van :)

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Word je van seekingalpha ook niet gek? Dat is nou een website die ik maar niet op waarde kan schatten.

* Rukapul is vandaag ingestapt in Nindendo. Ik lijk wel gek :P

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 28-11-2012 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Rukapul schreef op woensdag 28 november 2012 @ 21:23:
Word je van seekingalpha ook niet gek? Dat is nou een website die ik maar niet op waarde kan schatten.

* Rukapul is vandaag ingestapt in Nindendo. Ik lijk wel gek :P
Waarom Nintendo als ik mag vragen? Ik ben persoonlijk een behoorlijke Nintendo fan maar ik zie weinig reden om daar op in te stappen:
- De Wii had een hele leuke gimmick welke breed opgepakt werd door iedereen. Ik zie het niet zo snel dat dit met de Wii U ook gaat gebeuren.
- Er is recessie en een apparaat van 200+ euro is dan minder snel gekocht.
- De eerste week sales van de US was behoorlijk tegenvallend.
- De hardware is bij release eigenlijk net zo sterk als de huidige Xbox 360 en PlayStation 3. Kopers die het apparaat kopen, doen dit dus enkel voor de traditionele Nintendo games. Ze pakken hiermee dus amper gamers weg van de Xbox en PlayStation kampen want die blijven wel wachten tot de opvolgers van Sony en Microsoft.

Enkel het 3DS paradepaardje zal het nog wel goed blijven doen, maar dat zal allemaal wel redelijk in de koers verwerkt zitten. Als je dan toch naar techbedrijven zit te kijken, dan zou ik long Nokia, long Microsoft, long KPN of shortterm Apple long gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
De koers van Nintendo doet nu zo'n 10k Yen.
De market cap is 1.2T (triljoen=10^12) Yen.
E10 is 126000 miljoen Yen (0.126T Yen).
PE10 is dus ca 10x.
Tangible bookvalue / equity is 1.2T Yen. Oftewel boekwaarde gelijk aan market cap. Sinds 1998 is de boekwaarde / equity vrijwel lineair toegenomen inclusief moeilijke tijden.
Voor zover mij bekend staat de zeer grote en waardevolle software franchise (Mario, Zelda, Pokemon) niet eens op de balans.

Nintendo lijkt een extreem gedisciplineerd bedrijf op alle vlakken. Als je het jaarverslag van 2002 pakt dan is de opbouw vrijwel gelijk aan 2012. Productontwikkeling is constant als een klok. Content wordt met grote precisie uitgemolken. Financiele degelijkheid overstijgt een Zwitserse bank.

Tot zover de margin of safety. Immers, er is een catalyst nodig om eraan te verdienen:
1. Nintendo heeft aangegeven komend boekjaar weer winst te boeken
2. Nintendo is dividend blijven betalen (1% yield) en keert een vast deel van de winst (1/3 of 1/2) uit.
3. De Wii U wordt verkocht met verlies, maar met 1 game wordt dat al positief.
4. Bij elke majeure release van een nieuwe console zijn de omzet, winst en beurskoers opgelopen. Alleen de hoeveelheid verschilt fors. Zie hieronder voor de grafieken die ik heb gemaakt geannoteerd met de productreleases.
Ik zie dus weinig reden waarom er geld uit zou lopen. Hooguit als de Wii U volstrekt mislukt en een paar miljard van de balans gebruikt wordt voor de ontwikkeling van een nieuwe console. En zelfs dan blijft er nog een ijzersterke balans over.

Afbeeldingslocatie: http://kosteronline.net/pics/topics/nintendo.png
Zie de boogjes van generatie naar generatie. ("dotcom" en "lehman" geven de punten aan waar de markt in algemene zin in elkaar stortte)

Wat betreft de rest van je punten:
• hardware is irrelevant heeft de Wii wel aangetoond
• geen directe concurrent met MS en Sony, want andere doelgroep
• release vlak voor belangrijke feestmaand
• Nintendo is geen techbedrijf, maar een content bedrijf
Enige onzekerheid is het succes van de Wii U zelf wat op de vraag neerkomt of men de klant weet te verleiden. Mijn persoonlijke inschatting is van wel. En dan gok ik niet eens op een groot succes als de Wii, maar gewoon enig succes.

Positie is overigens aan de onderkant van de omvang van een typische investering. M'n positie in Intel is 6x zo groot :P

[ Voor 13% gewijzigd door Rukapul op 29-11-2012 00:13 ]

• Robkazoe
Je hebt opzich prima research gedaan, ik denk alleen dat je fundamentele inschatting anders elkaar zit. Dat ze de markt van Xbox en PlayStation niet aanboren is voor een deel ook niet nodig. Ze hebben met de Wii 97 miljoen apparaten verkocht. Maar de Xbox en PlayStation markt is met 140 miljoen consoles wel een stuk groter. Daar valt dus nog wel winst te behalen (al pak je daar maar 10% van weg).

Daarnaast denk ik dat de Wii een eenmalig succes is geweest. Veel mensen kochten het omdat de eerste spelsessie leuk was, maar bij de meeste mensen is hij heel snel stof gaan happen. Ik vermoed dat de 97 miljoen mensen/apparaten die nu gekocht zijn, veel mensen zich nog wel een tweede keer bedenken. Vooral nu het economisch toch wat slechter gaat. Ik vermoed dat Xbox en PlayStation gamers toch wat actiever zijn op hun apparaat dan de gemiddelde Wii-huishouden.

Daarnaast vind ik het verkopen van consoles onder de kostprijs, wel afbreuk doen aan de stabiliteit van Nintendo. Ze hebben tot nu toe, elk apparaat met winst verkocht en nu opeens moet hij onder de kostprijs verkocht worden. Dit geeft toch ook wel iets aan over het vertrouwen in hun nieuwe apparaat.

• Sallin
  • Niet online
Dek je je trouwens nog in tegen valutafluctuaties?

This too shall pass

• Rukapul
Nooit.

Het is ook vrijwel niet goed te doen behalve voor vastrendende waarden.

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-09 18:12

fynrd1

Fooled by Randomness

Hebben jullie zin om mee te doen met het beursspel? Dan kunnen we eventueel een subklassement maken voor de got-ers. www.rtlzbeursspel.nl

[ Voor 8% gewijzigd door fynrd1 op 29-11-2012 19:42 ]

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:53
Wat vinden jullie van NVIDIA ? Die verkopen toch best veel van die Tegra3 chips voor tablets?

Die markt is booming de komende jaren .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Waarom doe je zelf geen analyse om de vraag in te kleden danwel wat te leren?

Het kostte mij minder dan 100 seconden om uit te vinden dat het segment waarin de Tegra chips gerapporteerd worden in het meest recent gerapporteerde kwartaal 18% van de omzet vormt en zwaar verliesleidend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotografie999
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
fynrd1 schreef op donderdag 29 november 2012 @ 19:41:
Hebben jullie zin om mee te doen met het beursspel? Dan kunnen we eventueel een subklassement maken voor de got-ers. www.rtlzbeursspel.nl
Ik doe mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:55
Robkazoe schreef op woensdag 28 november 2012 @ 22:55:
[...]

- De hardware is bij release eigenlijk net zo sterk als de huidige Xbox 360 en PlayStation 3. Kopers die het apparaat kopen, doen dit dus enkel voor de traditionele Nintendo games. Ze pakken hiermee dus amper gamers weg van de Xbox en PlayStation kampen want die blijven wel wachten tot de opvolgers van Sony en Microsoft.
Dit specifieke punt snijdt weinig hout. De Wii concurreerde maar zeer beperkt met de PS3 en Xbox. Dat was juist waarom het zo'n success was, de Wii verkocht vooral goed buiten de traditionele console-doelgroepen.

Ik vraag me wel af of de Wii U dat ook gaat lukken. Ze zullen vermoedelijk worden gekocht door bestaande Wii klanten die iets nieuws willen, maar de stap vooruit lijkt vooralsnog niet groot genoeg om die vervangingsvraag op grote schaal uit te lokken. Nog een keer een heel nieuwe markt aanboren lijkt mij onwaarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
timag schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 14:54:
[...]

Dit specifieke punt snijdt weinig hout. De Wii concurreerde maar zeer beperkt met de PS3 en Xbox. Dat was juist waarom het zo'n success was, de Wii verkocht vooral goed buiten de traditionele console-doelgroepen.

Ik vraag me wel af of de Wii U dat ook gaat lukken. Ze zullen vermoedelijk worden gekocht door bestaande Wii klanten die iets nieuws willen, maar de stap vooruit lijkt vooralsnog niet groot genoeg om die vervangingsvraag op grote schaal uit te lokken. Nog een keer een heel nieuwe markt aanboren lijkt mij onwaarschijnlijk.
Valide punt. De Wii U richt zich feitelijk op de verwende consument. Daarom is het m.i. ook zo belangrijk dat hij uitgebracht is voor de feestdagen. En weet je wat het stomme is? Ik weet bijna zeker dat ik over een paar jaar de Wii U heb staan terwijl we de Wii nauwelijks aanraken.

Voor de handhelds geldt min of meer hetzelfde: er is weinig reden om een 3DS te kopen, maar toch lopen hele generaties 5-10 jarigen ermee. Sterker nog, omdat ik m'n vrouw (=een ander marktsegment dat Nintendo target) het nieuwe deel van en spelreeks wilde geven heb ik er een 3DS bij moeten geven omdat het 3DS exclusive was 8)7 Dat waren dus 200 euro's die niet in aandelen geinvesteerd werden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Ik zit er ook wel eens naast zoals gisteren bleek voor een van m'n beleggingen:
-98.40%
:+
Pagina: 1 ... 13 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.