De koers van Nintendo doet nu zo'n 10k Yen.
De market cap is 1.2T (triljoen=10^12) Yen.
E10 is 126000 miljoen Yen (0.126T Yen).
PE10 is dus ca 10x.
Tangible bookvalue / equity is 1.2T Yen. Oftewel boekwaarde gelijk aan market cap. Sinds 1998 is de boekwaarde / equity vrijwel lineair toegenomen inclusief moeilijke tijden.
Voor zover mij bekend staat de zeer grote en waardevolle software franchise (Mario, Zelda, Pokemon) niet eens op de balans.
Nintendo lijkt een extreem gedisciplineerd bedrijf op alle vlakken. Als je het jaarverslag van 2002 pakt dan is de opbouw vrijwel gelijk aan 2012. Productontwikkeling is constant als een klok. Content wordt met grote precisie uitgemolken. Financiele degelijkheid overstijgt een Zwitserse bank.
Tot zover de margin of safety. Immers, er is een catalyst nodig om eraan te verdienen:
1. Nintendo heeft aangegeven komend boekjaar weer winst te boeken
2. Nintendo is dividend blijven betalen (1% yield) en keert een vast deel van de winst (1/3 of 1/2) uit.
3. De Wii U wordt verkocht met verlies, maar met 1 game wordt dat al positief.
4. Bij elke majeure release van een nieuwe console zijn de omzet, winst en beurskoers opgelopen. Alleen de hoeveelheid verschilt fors. Zie hieronder voor de grafieken die ik heb gemaakt geannoteerd met de productreleases.
Ik zie dus weinig reden waarom er geld uit zou lopen. Hooguit als de Wii U volstrekt mislukt en een paar miljard van de balans gebruikt wordt voor de ontwikkeling van een nieuwe console. En zelfs dan blijft er nog een ijzersterke balans over.

Zie de boogjes van generatie naar generatie. ("dotcom" en "lehman" geven de punten aan waar de markt in algemene zin in elkaar stortte)
Wat betreft de rest van je punten:
• hardware is irrelevant heeft de Wii wel aangetoond
• geen directe concurrent met MS en Sony, want andere doelgroep
• release vlak voor belangrijke feestmaand
• Nintendo is geen techbedrijf, maar een content bedrijf
Enige onzekerheid is het succes van de Wii U zelf wat op de vraag neerkomt of men de klant weet te verleiden. Mijn persoonlijke inschatting is van wel. En dan gok ik niet eens op een groot succes als de Wii, maar gewoon enig succes.
Positie is overigens aan de onderkant van de omvang van een typische investering. M'n positie in Intel is 6x zo groot
[
Voor 13% gewijzigd door
Rukapul op 29-11-2012 00:13
]