Acties:
  • 0 Henk 'm!

• levdr
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-12-2024
Ah zo, tja, dat weet ik niet. Het hangt er maar vanaf waar je zelf de lat legt. Voor Kid was de ghosting acceptabel omdat het met het blote oog nauwelijks zichtbaar was. Voor een hard core gamer is het dat wellicht niet.

Het probleem is dat je zowel wilt gamen als aan fotobewerking wilt doen en per monitor een budget van 250 euro hebt. Dat betekent dat je compromissen moet sluiten en welke dat zijn hangt vervolgens af van de prioriteiten die je stelt: als je gamen belangrijker dan fotobewerking vindt, koop dan een supersnelle TN monitor en neem genoegen met slechte kijkhoeken en een te wensen overlatende kleurweergave. Als je fotobewerking belangrijker vindt dan gamen, koop dan een zo snel mogelijke IPS monitor en neem eventuele nadelen voor het gamen op de koop toe.

Alleen jij kan die keus maken.

Mac Pro 2,26 GHz 8 Core, iMac 20" Intel C2D 2,16GHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

budget is rekbaar (ik moest toch wat opgeven;))
als de u2410 beter is voor die 400 euro ben ik bereid dat eraan uit te geven maar zo te lezen win ik er te weinig mee voor die 140 euro per scherm extra....
Maar is dat letterlijk de keuze? TN voor gamen en IPS voor fotobewerking?
Gezien ik er 3 wil hebben vind ik de resolutie van 1200 hoog wel een heeeeel sterk punt ook?
Iemand met gameervaring met dit scherm?

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• levdr
DRuw schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 13:23:
Maar is dat letterlijk de keuze? TN voor gamen en IPS voor fotobewerking?
Dat kan ik niet beoordelen omdat ik geen gamer ben maar als een nauwelijks met het blote oog waarneembare ghosting voor jou onacceptabel is dan zou het kunnen dat dat inderdaad de keuze is. Tenzij er IPS schermen zijn die sneller zijn dan de Dell en 100% ghosting- en inputlagvrij zijn maar dat betwijfel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styx1
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

styx1

prutser

Rainesh schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 23:43:
[...]

Heb vandaag mijn Dell U2312 binnen gekregen en ben er erg van te spreken! Kleuren zien er zoveel beter uit, zeker na een hele korte kalibratie! Ben op zoek naar een Spyder3Express
-Is deze scherm ook geschikt voor om films te kijken? Ik weet niet in hoeverre de 8ms response effect hier op kan hebben.
-Zou deze scherm ook gebruikt kunnen worden voor console gaming? (xbox360)

Debian -- The Universal Operating System OF "Ubuntu: Linux for human beings"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurelium
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-09 23:06
Er staat sinds een week een interessant 27" scherm in de pricewatch van benQ

pricewatch: BenQ EW2730V

bevat een MVA paneel, dus mooie kleuren, hoog contrast etc. Ruim voldoende aansluitingen, mooi design (dat is natuurlijk persoonlijk).
Voor slechts ongeveer 350 euro.

De enige review die ik kon vinden is er erg lovend over: http://www.expertreviews.co.uk/monitors/1287688/benq-ew2730v

Hoop dat er snel meer reviews komen, ben wel benieuwd naar dit scherm. Misschien ook iets voor tweakers die op zoek zijn naar 27" maar geen TN paneel willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 19:45
styx1 schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 18:02:
[...]

-Is deze scherm ook geschikt voor om films te kijken? Ik weet niet in hoeverre de 8ms response effect hier op kan hebben.
-Zou deze scherm ook gebruikt kunnen worden voor console gaming? (xbox360)
Ik heb paar films en heel wat series op gekeken en alles ziet er top uit! Scherm zou prima gebruikt kunnen worden voor gaming.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

levdr schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 13:53:
[...]

Dat kan ik niet beoordelen omdat ik geen gamer ben maar als een nauwelijks met het blote oog waarneembare ghosting voor jou onacceptabel is dan zou het kunnen dat dat inderdaad de keuze is. Tenzij er IPS schermen zijn die sneller zijn dan de Dell en 100% ghosting- en inputlagvrij zijn maar dat betwijfel ik.
Ik heb op dit moment een viewsonic vp201b, een ips paneel met 1600x1200 en het ding is echt geweldig.
hij heeft officieel een reactietijd van 16ms (!!) maar nooit echt iets van gemerkt dus ik denk niet dat ik ermee ga zitten en me alleen maar aan andere schermen (TN) ga irriteren anders.
Het lijkt dan toch de U2412M te gaan worden (x3).
iemand nog andere ideeen?
Edit @ Richard!, wellich ook een leuk scherm voor jou? 1920x1200 en net iets meer dan 200 euro maar ook DP port en IPS paneel (met volgens mij weinig reactietijd)....

[ Voor 9% gewijzigd door DRuw op 27-10-2011 22:30 ]

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar wil je de monitor voor gebruiken?
Ik wil de monitor gebruiken om te gamen maar ook voor andere dingen als browsen en eventueel een filmpje kijken.

Wat voor afmetingen had je in gedachte? (bij voorkeur als beeldschermdiagonaal in inches)
Tussen de 23 en 26 inch.

Welke resolutie had je in gedachte?
Ik zat eerst te denken aan een 2560x1440 resolutie alleen deze passen op het moment simpelweg niet binnen het budgen dus ga ik voor een resolutie van 1920x1080 of 1920x1200.

Wat mag het allemaal gaan kosten? (ook niet geheel onbelangrijk)
Maximaal 200~250 euro.

Welke videokaart heb je in je systeem zitten?
De MSI GTX580 Twinfrozr II.

Welke aansluitingen zitten daar op?
2x DVI-I en 1x mini-hdmi.

Hoe wil je de monitor aansluiten? (op welke poort op de videokaart)
Geen voorkeur.

Heb je nog meer schermen aangesloten, of wil je nog meer schermen gaan aansluiten?
Ja, ik wil ook nog een 2e scherm(deze heb ik al) en die is aangesloten met een vga kabel en een verloopje (vga->dvi).

Responsetijd - bijvoorbeeld maximaal 5 ms?
Op het moment heb ik een scherm met een resolutie van 1680x1050 en deze heeft een responstijd van 5ms, ik weet niet of je het verschil merkt tussen 5 en 2 ms maar lager is altijd beter natuurlijk, zeker als het budget het toelaat.

Inputlag - minder dan 33 ms (2 frames), minder dan 16 ms (1 frame)?
Toen ik in de pricewatch rondkeek heb ik dit niet kunnen vinden, en ook van het scherm waar ik nu op game weet ik niet hoeveel(?) de imputlag is maar lager is natuurlijk altijd beter dus als het budget het toelaat het liefst zo laag mogelijk.

Moet het scherm een VESA mount hebben? (zodat je het scherm met een muurbeugel op kan hangen)
Nee.

Vernieuwingsfrequentie - 120 Hz?
Zou mooi zijn maar ik denk dat het budget in combinatie met de andere eisen dit niet toelaat dus dan komt deze waarschijnlijk te vervallen.

Stel je nog specifieke eisen aan het energieverbruik?
Nee

Ben je van plan om films te gaan kijken met meerdere mensen?
Nee

Nee

Wel zou ik nog op willen merken dat als het budget het toelaat en het enigsids redelijk loopt in games ik het liefst een ips scherm zou hebben, dit uiteraard ivm de betere kleurweergave.

In iedergeval bedankt voor iedereen die me helpt met het kiezen van een scherm en mochten er nog vragen onbeantwoord zijn die wel handig zijn bij het kiezen, vraag het ;)

mvg Jeroen

EDIT: De games die ik dan speel zijn vooral fps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurelium
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-09 23:06
Verwijderd schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 16:41:
Ik wil de monitor gebruiken om te gamen maar ook voor andere dingen als browsen en eventueel een filmpje kijken.

Wat voor afmetingen had je in gedachte? (bij voorkeur als beeldschermdiagonaal in inches)
Tussen de 23 en 26 inch.

Ik zat eerst te denken aan een 2560x1440 resolutie alleen deze passen op het moment simpelweg niet binnen het budgen dus ga ik voor een resolutie van 1920x1080 of 1920x1200.

Maximaal 200~250 euro.

De MSI GTX580 Twinfrozr II.

2x DVI-I en 1x mini-hdmi.

Geen voorkeur.

Heb je nog meer schermen aangesloten, of wil je nog meer schermen gaan aansluiten?
Ja, ik wil ook nog een 2e scherm(deze heb ik al) en die is aangesloten met een vga kabel en een verloopje (vga->dvi).

Responsetijd - bijvoorbeeld maximaal 5 ms?
Op het moment heb ik een scherm met een resolutie van 1680x1050 en deze heeft een responstijd van 5ms, ik weet niet of je het verschil merkt tussen 5 en 2 ms maar lager is altijd beter natuurlijk, zeker als het budget het toelaat.

Toen ik in de pricewatch rondkeek heb ik dit niet kunnen vinden, en ook van het scherm waar ik nu op game weet ik niet hoeveel(?) de imputlag is maar lager is natuurlijk altijd beter dus als het budget het toelaat het liefst zo laag mogelijk.

Moet het scherm een VESA mount hebben? (zodat je het scherm met een muurbeugel op kan hangen)
Nee.

Zou mooi zijn maar ik denk dat het budget in combinatie met de andere eisen dit niet toelaat dus dan komt deze waarschijnlijk te vervallen.

Nee

Nee

Nee

Wel zou ik nog op willen merken dat als het budget het toelaat en het enigsids redelijk loopt in games ik het liefst een ips scherm zou hebben, dit uiteraard ivm de betere kleurweergave.

In iedergeval bedankt voor iedereen die me helpt met het kiezen van een scherm en mochten er nog vragen onbeantwoord zijn die wel handig zijn bij het kiezen, vraag het ;)

mvg Jeroen

EDIT: De games die ik dan speel zijn vooral fps.
Een IPS scherm gaat volgens mij sowieso niet lukken in de prijsrange die je noemt. Bovendien wil je er vooral FPS op spelen dus lijkt een TN paneel een prima keuze vanwege de lage responsetijden. VA schermen vallen sowieso af als je FPS wil spelen.120 Hz lijkt ook af te vallen binnen die prijs catagorie...

Kom je uit op de pricewatch: Samsung Syncmaster 2443BW als je graag 1200 pixels wil en anders kun je eigenlijk kiezen uit een van de vele 24" 1080p schermen op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aurelium schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 17:21:
[...]

Een IPS scherm gaat volgens mij sowieso niet lukken in de prijsrange die je noemt. Bovendien wil je er vooral FPS op spelen dus lijkt een TN paneel een prima keuze vanwege de lage responsetijden. VA schermen vallen sowieso af als je FPS wil spelen.120 Hz lijkt ook af te vallen binnen die prijs catagorie...

Kom je uit op de pricewatch: Samsung Syncmaster 2443BW als je graag 1200 pixels wil en anders kun je eigenlijk kiezen uit een van de vele 24" 1080p schermen op de markt.
Oke, bedankt voor het advies alvast! :)
Mischien dat ik toch wel voor de dell u2711 ga maar dan is m'n vraag of dat die zich een beetje leent om te gamen en of dat ik genoeg grafische kracht heb van m'n gtx580 om modern warfare 3 er voluit op te spelen (dus alles op max en dan nog minimaal 50 fps hebben) denk je dat dat lukt of zou ik er dan ook een 2e gpu bij moeten nemen? Of is het mogelijk dat je bijvoorbeeld games op een lagere resoluite (bijv 1080p) kan spelen en dan alleen maar gebruik maken van die 1080p en niet het hele scherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xthemes.us
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-06 18:56
Als je wilt gamen op een 27"/2560x1440 en je wilt niet al te lang sparen dan is er eigenlijk maar 1 optie, de Hazro HZ27WC. De monitor heeft lagere responsetijden dan de u2711 (8.8ms vs 30ms - zie de tftcentral review) en kost stukken minder!
Nadeel, console gamen gaat er niet op lukken. Het scherm heeft namelijk alleen DVI ingang en geen scalers.
Hij is op het moment in de aanbieding bij overclockers.co.uk voor slechts £359.99 - let wel op, die actie loopt dinsdag of woensdag af.

2 andere grote nadelen, het moet vanuit de UK komen en ze accepteren alleen betalingen via creditcard. Hij is wel te bestellen via Hazro.com met een 'direct bank transfer' maar dan ben je wel duurder uit. Voor meer informatie zijn de Hazro thread hier op tweakers.net en de vergelijkbare thread op overclockers.co.uk aanraders.

Of je videokaart alles mooi trekt weet ik helaas niet beantwoorden, kan je wel vertellen dat door de vrij hoge pixel density je de AA wellicht een tandje lager kan zetten en het beeld nog steeds acceptabel vind.

* Xthemes.us heeft trouwens zelf een Samsung 2443bw en een Hazro HZ27WD en waar de 2443BW hem nog nooit heeft weten te bekoren is hij juist dik tevreden over de Hazro.

[edit]
Hier heb je beide monitoren naast elkaar staan, links de 2443BW, Mid de Hazro HZ27WD (een WC is vrijwel hetzelfde maar heeft minder aansluitmogelijkheden en geen scalers). De backlight uniformity van m'n 2443bw is inderdaad verschrikkelijk, en de kijkhoek en het contrast zijn belabberd.
Een bureau met flaporen!
Rechts is overigens een Samsung 206bw, de voorganger van mijn 2443bw en op de resolutie na een betere monitor dan de 2443bw

[ Voor 22% gewijzigd door Xthemes.us op 28-10-2011 23:08 ]

MSI GX640 - 8GB RAM, Radeon 5970, 80GB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• levdr
Xthemes.us schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 22:59:

Hij is op het moment in de aanbieding bij overclockers.co.uk voor slechts £359.99 - let wel op, die actie loopt dinsdag of woensdag af.
Ik had begrepen dat je van buiten de UK alleen via de Hazro site kunt bestellen.

En op overclockers staat ook bij elke Hazro te lezen dat ze alleen aan klanten in de UK leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-09 11:43

Rechts is overigens een Samsung 206bw, de voorganger van mijn 2443bw en op de resolutie na een betere monitor dan de 2443bw
Zit ik momenteel ook achter. Naar mijn mening nog steeds één van de beste 20-inchers toendertijd die vandaag de dag nog prima mee kan en waarschijnlijk beter is dan menigeen 20-inch. De horizontale resolutie 1050 is ook hoger dan wat er nu te krijgen is. Dat is allemaal 900. Maar je hebt gelijk, qua resolutie kan ie niet meer mee want het is allemaal 1920 x 1080 tegenwoordig.

[ Voor 6% gewijzigd door chim0 op 29-10-2011 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xthemes.us
levdr schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 07:14:
[...]

Ik had begrepen dat je van buiten de UK alleen via de Hazro site kunt bestellen.

En op overclockers staat ook bij elke Hazro te lezen dat ze alleen aan klanten in de UK leveren.
Ik kan je verzekeren dat OC UK ook gewoon aan Nederlanders levert want mijn HZ27WD komt daar vandaan. De paypal betaalmogelijkheid is wel enkel aan Engelse klanten voorbehouden.

[edit]
Ook de 3 jaar garantie geld enkel voor Engelse klanten maar omdat het een EU land is kan je je altijd beroepen op in ieder geval 2 jaar garantie.

[ Voor 13% gewijzigd door Xthemes.us op 29-10-2011 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feuille
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:29
Heeft iemand enig idee wat er met de Dell Ultrasharp U2311H is gebeurd? Ik kan hem nergens meer vinden, ook niet op de site van Dell. En als hij niet meer gemaakt wordt o.i.d, weet iemand dan nog een leuek monitor in dezelfde pricerange? (200 euro) Is Edge-lit LED misschien een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Feuille schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 13:38:
Heeft iemand enig idee wat er met de Dell Ultrasharp U2311H is gebeurd? Ik kan hem nergens meer vinden, ook niet op de site van Dell. En als hij niet meer gemaakt wordt o.i.d, weet iemand dan nog een leuek monitor in dezelfde pricerange? (200 euro) Is Edge-lit LED misschien een idee?
Ik denk dat dit de opvolger is pricewatch: Dell Ultrasharp U2312HM
Als je wilt gamen op een 27"/2560x1440 en je wilt niet al te lang sparen dan is er eigenlijk maar 1 optie, de Hazro HZ27WC. De monitor heeft lagere responsetijden dan de u2711 (8.8ms vs 30ms - zie de tftcentral review) en kost stukken minder!
Nadeel, console gamen gaat er niet op lukken. Het scherm heeft namelijk alleen DVI ingang en geen scalers.

2 andere grote nadelen, het moet vanuit de UK komen en ze accepteren alleen betalingen via creditcard. Hij is wel te bestellen via Hazro.com met een 'direct bank transfer' maar dan ben je wel duurder uit. Voor meer informatie zijn de Hazro thread hier op tweakers.net en de vergelijkbare thread op overclockers.co.uk aanraders.

Of je videokaart alles mooi trekt weet ik helaas niet beantwoorden, kan je wel vertellen dat door de vrij hoge pixel density je de AA wellicht een tandje lager kan zetten en het beeld nog steeds acceptabel vind.

* Xthemes.us heeft trouwens zelf een Samsung 2443bw en een Hazro HZ27WD en waar de 2443BW hem nog nooit heeft weten te bekoren is hij juist dik tevreden over de Hazro.

[edit]
Hier heb je beide monitoren naast elkaar staan, links de 2443BW, Mid de Hazro HZ27WD (een WC is vrijwel hetzelfde maar heeft minder aansluitmogelijkheden en geen scalers). De backlight uniformity van m'n 2443bw is inderdaad verschrikkelijk, en de kijkhoek en het contrast zijn belabberd.
[afbeelding]
Ziet er goed uit mischien dat dat hem wel wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• levdr
Xthemes.us schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 12:57:
[...]

Ik kan je verzekeren dat OC UK ook gewoon aan Nederlanders levert want mijn HZ27WD komt daar vandaan. De paypal betaalmogelijkheid is wel enkel aan Engelse klanten voorbehouden.
Raar dan dat er bij elke Hazro staat: Only available to customers in the United Kingdom.
Maar mooi dat het gewoon kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-08 08:57

[edit]
[afbeelding]
Bedoel je hiermee dat die Dell niet zo goed is voor gamen? (jammer dat er nog geen 2540 scherm uit is op 27 inch met 120hz...) :)

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem Boom
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-07 13:28
Ik zou niet voor een scherm zonder scalers gaan voor gamen hoor. Ik loop nu al tegen de hoge resolutie van mijn Dell U2711 aan en draai Battlefield 3 nu op 1920*1080. Dat kan prima door de goeie schaling. Ook bijvoorbeeld m'n PS3 schaalt goed. Van ghosting heb ik totaal geen last.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xthemes.us
Boefmans schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 10:21:
Bedoel je hiermee dat die Dell niet zo goed is voor gamen? (jammer dat er nog geen 2540 scherm uit is op 27 inch met 120hz...) :)
Hierdoor laten sommigen zich wel tegenhouden om tot aanschaf over te gaan. Ik vind het zelf allemaal vrij onzinnig aangezien ik er nog nooit op een monitor hinder van heb ondervonden.

Zoals ik al had aangegeven heb ik zelf een Hazro HZ27WD die het iets beter doet als het op responsetijden aankomt dan de u2711 (3.7ms sneller) . En ik kan je vertellen dat op dit scherm prima te gamen valt, vermaak me prima met bijvoorbeeld Unreal Tournament 3.
De HZ27WD is trager dan de HZ27WC doordat het wel een 'full feature' scherm is met zaken als HDCP ondersteuning en scalers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitchCrew
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-07 00:33
Mij lijkt de Samsung SyncMaster S27A850D een alternatief voor de Dell 27".

Het lijkt ook dat in de loop van volgend jaar dit soort schermen en resolutie meer gemeengoed gaan worden, of vergis ik mij nu erg?

Ik ben op zoek naar een groter scherm dan 24" @ 1920x 1080 waarmee ik op max settings kan gamen met een GTX 70 sli, of kan deze gpu's dit niet meer aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion538
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 31-08 23:26
Gamen (voornamelijk) tezamen met Films e.d. kijken. Af en toe moet ik nog wel eens wat fotoshoppen. Dit is niet te vergelijken met een professionele webdesigner maar toch.

>= 24 inch.

1920x1080 maar ik sla 1920x1200 of groter niet af.

<= 300 euro, maar veeleisend als ik ben zit hier nog wel wat rek in.

Gainward GeForce GTX 570 1280MB Phantom.

DVI en HDMI

Momenteel 2 19 inch schermen aangesloten via VGA -> DVI.

Responsetijd
<= 8ms

Heb momenteel geen idee wat ik mis met monitoren die:
Maximum resolution: 1280 x 1024 @ 75 Hz
Recommended resolution: 1280 x 1024 @ 60 Hz. (copy paste uit philips manual.)
draaien.

Word niet genoemd op product pagina's van fabrikanten, dus geen idee waar ik momenteel aan gewend ben geraakt, lager is beter =P

Kleurintensieve applicaties
Ik werk alleen met zulke applicaties voor hobbie en school (ik heb nog geen baan als programmeur zijnde).
Dit is voor onder andere buttons in het menu, kaders e.d.
Resultaat komt dus in een PSD te staan.

Ja.

Ben je van plan de monitor (vaak) in portretstand te gebruiken? (pivot)
Nee.

Heb je een voorkeur voor een bepaalde coating van de front polarizer? (glossy/matte, glare/anti-glare).
Het liefst een matte en anti-glare monitor. (hekel aan vinger afdrukken e.d.) maar specificaties interesseren me meer dan het uiterlijk.
Als de monitor glossy is, dan maken we wel wat vaker schoon.

Heb je specifieke eisen met betrekking tot ergonomie? (hoogte verstelbaar, voldoen aan bepaalde normen)
Nee, momenteel heb ik monitoren die niet in hoogte verstelbaar zijn. Ik "lig" meestal wel op mijn bureaustoel en dan zijn de schermen precies op oog hoogte.

Lager is beter =P Nouja mijn ouders zeuren vooral dat de energie rekening zo hoog is (vergeleken met andere ict-ers valt dat wel mee d8 ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Laatst online: 14-08 08:01
Fotobewerking in Adobe Photoshop CS5 en Lightroom en films bekijken. Dit is puur als hobby, niet professioneel. Ik neem al mijn foto's in sRGB.

24''

1920x1200

Maximum 400-450 alles inclusief.

Nvidia GT540M in mijn Asus N53SV-SZ404V laptop

VGA en HDMI.

HDMI

Waar heb je zelf al aan gedacht?
Ik twijfel tussen de Dell U2412M en de Dell U2410. De Dell U2410 is volgens internet reeds vanaf de fabriek gekalibreerd, het is dus niet nodig om hiervoor nog een kalibrator bij te kopen?
Het is dus eigenlijk Dell u2412M + X-rite Colormunki Display kalibrator (tenzij jullie mij een andere aanraden?) of de Dell U2410 zonder kalibrator. Wat is volgens jullie de beste oplossing?

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-10-2023
Nieuw kantoor, nieuwe monitor! Ik gebruik mijn monitor vooral voor het maken v websites css/html/jquery. Daarnaast maak ik ook redelijk veel gebruik van illustrator/photoshop, maar ben zo goed als nooit eindverantwoordelijke voor een design dus dat is niet het belangrijkste.
24"
1980x1200
Onder de €300 zou fijn zijn

Zelf had ik de dell ultrasharp U2412M in gedachten. De enige vraag die ik hierover heb is dat ik forens met een laptop die alleen een HDMI aansluiting heeft. Kan ik dan gewoon een HDMI naar DVI-D kabeltje gebruiken? Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xthemes.us
1920x1200 is het maximale dat je over HDMI kunt doen en dat gaat prima met een HDMI->DVI-D verloopstukje. Zo heb ik ook altijd mijn eigen 1920x1200 scherm gebruikt.
Ik denk dat je met de U2412M ook meteen al je ideaale monitor hebt gevonden. Enige nadeel dat ik me zo kan bedenken is dat je een betere monitor hebt dan je doelgroep (de gemiddelde websurfer). Kan dus zijn dat je dingen gaat doen zoals lichtgrijze tekst op een witte achtergrond zetten wat je zelf prima vindt ogen terwijl sommige tn-panelen zowel het grijs als wit als wit tonen.

nwoorion zou ik trouwens ook die monitor aanraden, het led model is zuiniger dan zijn CCFL broertje (zijn je ouders ook weer blij ;)).

Trouwens wel mooi die 'het kan zuiniger' vooruitgang. Ik heb zelf een 20", 24" en 27" monitor (ook chronologisch in die volgorde gekocht) en ze verbruiken allemaal vrijwel hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-10-2023
Xthemes.us schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 15:51:
1920x1200 is het maximale dat je over HDMI kunt doen en dat gaat prima met een HDMI->DVI-D verloopstukje. Zo heb ik ook altijd mijn eigen 1920x1200 scherm gebruikt.
Ik denk dat je met de U2412M ook meteen al je ideaale monitor hebt gevonden. Enige nadeel dat ik me zo kan bedenken is dat je een betere monitor hebt dan je doelgroep (de gemiddelde websurfer). Kan dus zijn dat je dingen gaat doen zoals lichtgrijze tekst op een witte achtergrond zetten wat je zelf prima vindt ogen terwijl sommige tn-panelen zowel het grijs als wit als wit tonen.

nwoorion zou ik trouwens ook die monitor aanraden, het led model is zuiniger dan zijn CCFL broertje (zijn je ouders ook weer blij ;)).

Trouwens wel mooi die 'het kan zuiniger' vooruitgang. Ik heb zelf een 20", 24" en 27" monitor (ook chronologisch in die volgorde gekocht) en ze verbruiken allemaal vrijwel hetzelfde.
Ik had al even gegoogled en las inderdaad dat 1920x1200 zou moeten lukken, ben blij dat jij het ook nog even zegt. Dat kleurverschil is een goede om in gedachte te houden. Ik test m'n sites sowieso op verschillende systemen dus dat moet geen probleem zijn. Bedankt voor je reactie, hij is besteld! :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• levdr
LaurentS schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 11:39:
Fotobewerking in Adobe Photoshop CS5 en Lightroom en films bekijken. Dit is puur als hobby, niet professioneel. Ik neem al mijn foto's in sRGB.

Ik twijfel tussen de Dell U2412M en de Dell U2410. De Dell U2410 is volgens internet reeds vanaf de fabriek gekalibreerd, het is dus niet nodig om hiervoor nog een kalibrator bij te kopen?
Het is dus eigenlijk Dell u2412M + X-rite Colormunki Display kalibrator (tenzij jullie mij een andere aanraden?) of de Dell U2410 zonder kalibrator. Wat is volgens jullie de beste oplossing?
Een monitor kalibreren is niet een eenmalig iets, maar moet je met enige regelmaat doen omdat door het gebruik kleine verschuivingen gaan optreden. Veel mensen doen het eens per maand, ik doe het elke 14 dagen. Omdat je aan fotobewerking doet en zo kleuraccuraat mogelijk wilt werken, ontkom je er niet aan om een colorimeter aan te schaffen.

Een paar belangrijke verschillen tussen de twee monitoren zijn dat:
de 2412 een standaard gamut heeft vs de 2410 een wide gamut.
de 2412 led backlight heeft vs de 2410 CCFL.

Deze verschillen geven al aan dat de 2410 meer is toegesneden op kleuraccuraat werken dan de 2412.
Maar de vraag is of je een wide gamut monitor wilt. Het betekent dat je colour managed moet gaan werken omdat je anders kleuren krijgt die oververzadigd zijn. Bovendien, als je foto's vooral bedoeld zijn voor het web en je print nauwelijks iets, voegt een wide gamut palet niets toe en is het voornamelijk lastig. Dat althans is mijn mening. Natuurlijk heeft de 2410 een sRGB emulatie maar mijn eigen ervaring was dat het nergens op leek. Maar YMMV.

Als ik jou was zou ik lekker voor de 2412 gaan en er een fatsoenlijke colorimeter bij aanschaffen. Dan heb je volgens mij een prima set up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
levdr schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 17:06:
[...]

Een monitor kalibreren is niet een eenmalig iets, maar moet je met enige regelmaat doen omdat door het gebruik kleine verschuivingen gaan optreden. Veel mensen doen het eens per maand, ik doe het elke 14 dagen. Omdat je aan fotobewerking doet en zo kleuraccuraat mogelijk wilt werken, ontkom je er niet aan om een colorimeter aan te schaffen.

Een paar belangrijke verschillen tussen de twee monitoren zijn dat:
de 2412 een standaard gamut heeft vs de 2410 een wide gamut.
de 2412 led backlight heeft vs de 2410 CCFL.

Deze verschillen geven al aan dat de 2410 meer is toegesneden op kleuraccuraat werken dan de 2412.
Maar de vraag is of je een wide gamut monitor wilt. Het betekent dat je colour managed moet gaan werken omdat je anders kleuren krijgt die oververzadigd zijn. Bovendien, als je foto's vooral bedoeld zijn voor het web en je print nauwelijks iets, voegt een wide gamut palet niets toe en is het voornamelijk lastig. Dat althans is mijn mening. Natuurlijk heeft de 2410 een sRGB emulatie maar mijn eigen ervaring was dat het nergens op leek. Maar YMMV.

Als ik jou was zou ik lekker voor de 2412 gaan en er een fatsoenlijke colorimeter bij aanschaffen. Dan heb je volgens mij een prima set up.
Is diegene die ik voorstelde een fastsoenlijke colorimeter? Of raad je mij een andere aan?

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• levdr
LaurentS schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 18:13:
[...]
Is diegene die ik voorstelde een fastsoenlijke colorimeter? Of raad je mij een andere aan?
Ik heb niet zo veel verstand van colorimeters, maar in dit draadje is veel informatie te vinden.

Ikzelf heb een Spyder 3 die ik met de Spectraview ii software gebruik en dat is een combinatie die me prima bevalt. Maar als ik nieuw moest kopen zou ik nu waarschijnlijk de X-Rite i1Display Pro kiezen omdat ik daar toch wat betere dingen over lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jambon
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-09 08:31
Ik volg deze tread nu al maanden ivm aanschaf van een nieuwe monitor,
Na lang wikken en wegen en de vele informatie ben ik toch uitgekomen op de Dell U2410.
Daarom iedereen die hier actief is geweest zeer bedankt voor de behulpzame informatie,
het maakte de keuze niet makkelijker (prijstechnisch) maar ik denk wel de goede. Keep up the good work!

[ Voor 0% gewijzigd door jambon op 03-11-2011 09:46 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fotobewerking, series en misschien zo nu en dan een film plus veel schoolgebruik.

23-27''

1920x1200

Liefst rond de 200 euro maar max 250 euro..

Geen idee, ik gebruik een Macbook Air.

Mini-DisplayPort

HDMI of DisplayPort

Ik twijfel sterk aan onderstaande monitoren:
Samsung Syncmaster S27A350H
Samsung Syncmaster S24A350H
Dell Ultrasharp U2312HM
Het punt is dat ik het ook wel fijn vind dat de monitor er een beetje vlot en strak uitziet, het design telt dus ook mee. Dit is ook een van de redenen dat ik zo sterk twijfel tussen een Samsung en de Dell want ik vind die van Samsung er veel beter uitzien. Nu vraag ik me dus af of het verschil tussen de Samsungs en de Dell echt noemenswaardig is en ook zeker voor mijn gemiddelde gebruik.
Ook is de 27 inch van Samsung redelijk goedkoop maar weet ik niet of ik deze grootte wel echt nodig heb en het dus de meerprijs tegenover de 24 inch waard is.
Iemand die me kan helpen de knoop door te hakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
@zerol : Geen van de 3 die jij opnoemt passen binnen wat je vraagt, je wilt een 1920x1200 resolutie, alle 3 zijn echter 1920x1080 de z.g. "full-hd". Samsungs zijn glimmende plastic bakken met weinig verstelmogelijkheden. Als je een 1920x1200 wilt voor een redelijke prijs, dan is er helaas maar heel weinig keus : Dell U2412M (ips), philips S-line (tn) en HP Compaq 2405.

Als je een matte monitor prima vind, zou ik de dell aanraden

Qua design : Een monitor is een rechthoek met een zwart randje. De keuze is dan uit een glimmende randje of een mat randje. Thats it. En 27inch is een monster, als je een laptop gewend bent, 22-24 is werkbaarder.

Hier een lijstje : KLIK

[ Voor 16% gewijzigd door HaseMike op 04-11-2011 07:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xthemes.us
Ik denk ook dat 27” met die resolutie een beetje overkill is als je een MacBook air gewend bent, de PPI ligt dan wel heel veel lager (~135 of ~128PPI op de air tegenover ~82PPI op een Full HD 27”). Ik ben het er echter niet mee eens dat alle monitoren precies op elkaar lijken want dat randje kan behalve gloss/matte behoorlijk verschillen. Sommige monitoren hebben een enigszins geronde bezel, soms is de rand aan de onderkant dikke dan de overige randen. En een aantal Samsungs heeft ook een asymmetrisch voet wat toch wel erg opvalt. Als 1 van je hoofdcriteria de 'looks' van de monitor zelf is dan durf ik je eigenlijk zo geen advies te geven anders dan eens een lokale winkel binnen te lopen met. Misschien zelfs verstandig om je Air mee te nemen zodat je die ernaast kunt zetten en kunt zien of het een beetje bij elkaar past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• levdr
Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 00:44:
Fotobewerking, series en misschien zo nu en dan een film plus veel schoolgebruik.
Voor fotobewerking wil je een IPS scherm. PVA kan ook nog, maar zeker geen TN.
Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 00:44:
Ik twijfel sterk aan onderstaande monitoren:
Samsung Syncmaster S27A350H
Samsung Syncmaster S24A350H
Dell Ultrasharp U2312HM
De Samsungs zijn allebei TN en dus niet geschikt voor fotobewerking. De Dell is de enige uit je rijtje die een IPS scherm heeft en daarvoor wel geschikt is. Alleen is hij zoals al is opgemerkt niet 1920x1200 maar 1920x1080.
Kijk anders ook eens naar de Dell Ultrasharp U2412M.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de reacties.
Sorry ik had de resolutie gewoon overgenomen van een vorige reactie en dacht dat het diegene was die alledrie de monitoren bij de specs hadden staan maar de Full-HD 1920x1080 is prima..
Oke de 27 inch valt dan sowieso af inderdaad want ik kan me goed voorstellen dat het een overkill is en ik ben inderdaad gewend alleen op die 13,3 inch te werken maar dat is me soms gewoon echt te klein met meerdere documenten en websites open.
Om dan een reactie te geven over het uiterlijk, ik twijfel dan dus nog steeds tussen de Samsung en de Dell. Er stonden helaas geen Dell monitoren in de Media Markt maar wel een Samsung. Ik vind deze er veel stijlvoller uitzien met de touch knoppen en de transparante rand eromheen.
Wat bedoel je precies met verstellen want ik heb er verder dus niet super veel verstand van en wil dan denk ook weinig "verstellen"? Ik twijfel dus nog steeds even, is het Samsung-Dell verschil echt superieur ook voor iemand die er niet veel verstand van heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yintha
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-08 13:34

Yintha

We'll stay gold forever

Enkel een vraag over beeldverhoudingen, ik stond op het punt om een 24" full-HD 16:9 monitor te kopen, nu maakt een vriend van me de opmerking dat 16:10 beter is.

Het is vooral voor gaming msn etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 13:09:
Wat bedoel je precies met verstellen
Verstellen : Omhoog, omlaag, draaien, achteroverhellen van het beeldscherm. Erg belangrijk en hier is het vooral bij de goedkopere monitoren goed mis. Die staan vaak op vaste hoogte op een plastic voetje en verder de groeten. Dell heeft een goed instelbare voet, sommige HP's ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• levdr
Om dan een reactie te geven over het uiterlijk, ik twijfel dan dus nog steeds tussen de Samsung en de Dell. Er stonden helaas geen Dell monitoren in de Media Markt maar wel een Samsung. Ik vind deze er veel stijlvoller uitzien met de touch knoppen en de transparante rand eromheen.
Tsja, als jij liever een monitor hebt met een mooi design maar die waardeloos is voor fotobewerking, dan is dat jouw keus.
Ik twijfel dus nog steeds even, is het Samsung-Dell verschil echt superieur ook voor iemand die er niet veel verstand van heeft?
Ja, een IPS scherm van Dell is echt superieur aan een TN scherm van Samsung.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xthemes.us
Voor fotobewerking is een IPS inderdaad wel aan te raden voor de betere kleurweergave. De MacBook air zelf heeft trouwens wel een tn-paneel. Als je de prijs van die monitor weer net wat te hoog vindt, de 23" Dell Ultrasharp is een stuk goedkoper en heeft een Full HD resolutie.
Een andere 23" die misschien wel een optie is waar je van zegt geweldig is de AOC i2353Fh, deze heeft een IPS paneel en een vrij uniek ontwerp. De aluminium behuizing past waarschijnlijk wel erg goed bij een MacBook air.
edit:
Het idee erachter sluit ook wel aan bij de Air, zo dun en zuinig mogelijk

Let wel op dat je ook een displayport -> HDMI kabeltje aanschaft.

Afbeeldingslocatie: http://www.aoc-europe.com/uploads/tx_useraoc/i2353Fh_front.jpg
Linkje naar de fabrikant omdat pricewatch nog bijgewerkt moet worden met alle gegevens en de site van de fabrikant verschrikkelijk is om iets op te vinden.
Yintha schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 13:24:
Enkel een vraag over beeldverhoudingen, ik stond op het punt om een 24" full-HD 16:9 monitor te kopen, nu maakt een vriend van me de opmerking dat 16:10 beter is.

Het is vooral voor gaming msn etc
16:10 heeft bij hetzelfde grootte scherm normaal gesproken meer pixels, vandaag de dag betekent dat gewoonlijk een vergelijking tussen 24" 1920x1080 (16:9) en 1920x1200 (16:10) schermen. Wat er speelt is dus niet zozeer dat het 1 beter is dan het ander maar dat 16:10 simpelweg meer verticale werkruimte bied. In mijn ogen en die van vele anderen een groot voordeel.
Het nadeel is, deze monitoren zijn een beetje een aflopende zaak. De producenten hebben min of meer besloten geen tot weinig 16:10 monitoren meer te maken waardoor het aanbod een stuk kleiner is. De (goedkope) 1920x1200 (16:10) 24" opties zijn mijn inziens niet het nadeel van een slechter paneel waard is.

De voordelen van 16:9 zijn, meer keuze qua monitoren. En als je sommige mensen wilt geloven zijn ze ook beter voor gamen omdat sommige games geen 16:10 zouden ondersteunen. Vind het zelf niet zo bijzonder boeiend als er een zwart balkje boven/onder staat en meestal betreft dit slechte console ports. En hetzelfde geld voor films, ook daar heb je geen zwarte balken in beeld. Tenzij het 4:3 opnames (van 'vroegah') zijn dan heb je op een 16:9 monitor juist -nog- bredere zwarte balken aan de zijkant dan bij 16:10. Ook zijn sommige films in 21:9 (bioscoop formaat) waardoor je alsnog altijd een zwarte balk in beeld hebt.

--

Je hebt geen model genoemd dus misschien is het handig om die nog even hier te posten ter confirmatie dat je een goede keus hebt gemaakt of dat je beter voor een andere monitor kunt gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
Xthemes.us schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 23:38:
Een andere 23" die misschien wel een optie is waar je van zegt geweldig is de AOC i2353Fh, deze heeft een IPS paneel en een vrij uniek ontwerp.
Heeft iemand al ervaring met deze monitor en hoeveelheid AG die dit scherm heeft ? De U2412M die ik hier heb gaat terug ivm de overdreven AG laag die erop zit, als deze AOC wat dat betreft beter is en ook nog eens de 5ms klopt dan wil ik hem wel eens proberen voor net over de 160 euro, lijkt een koopje als de reviews kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben van plan om een nieuwe monitor te kopen. Maar ik heb echt geen idee wat nou een goeie monitor is. Anyway, ik heb maar gewoon het lijstje ingevuld, als iemand mij kan helpen zou ik dat erg waarderen :)

Gebruik: Games/films/surfen op internet.
responsetijd: Zo laag mogelijk, 2 ms? 5 ms als het niet veel uit blijkt te maken vind ik ook prima
vernieuwingsfrequentie: Liefst zo hoog mogelijk?

Afmeting: 24 inch. 21 inch als dat beter is voor gamen(?)
Welke resolutie: 16:9
Kosten: Rond 150-200 euro
Videokaart: Ati radeon HD 4800 series(kan ik hier mee de laatste games een beetje spelen?) Ik heb deze anderhalf jaar geleden gekocht volgens mij op aanraden van het High End-gamesysteem hier, en dan een iets betere uitvoering ofzo ^^.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• levdr
Voor fotobewerking is een IPS inderdaad wel aan te raden voor de betere kleurweergave.
Ja, plus IPS heeft zeer goede kijkhoeken waardoor er geen kleur- en gammashift optreedt, wat bij TN en PVA/MVA panelen wel optreedt. Een heel kleine hoek is al genoeg voor afwijkingen. Niet iets wat je wilt als je aan fotobewerking doet. Trouwens, voor films is dat ook niet ideaal...
16:10 heeft bij hetzelfde grootte scherm normaal gesproken meer pixels [...]
Het nadeel is, deze monitoren zijn een beetje een aflopende zaak. De producenten hebben min of meer besloten geen tot weinig 16:10 monitoren meer te maken waardoor het aanbod een stuk kleiner is.
Dat is wellicht zo bij TN panelen, maar als je kijkt naar IPS schermen dan zijn alle 24 inch monitoren 16:10 (1920x1200). De 23 inch en 27 inch monitoren zijn allemaal 16:9 (1920x1080 resp. 2560x1440). De 30 inch zijn dan weer 16:10 (2560x1600).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xthemes.us
Ben het helemaal met je eens, maar ook bij IPS valt wel te zien dat de focus naar 16:9 aan het verschuiven is als je ziet hoeveel 24" IPS (1920x1200) er op het moment op de markt zijn vergeleken met het aantal 23" IPS (16:9) monitoren voor laten we zeggen onder de 400 euro (24" 1920x1200 panelen van boven de 400 zijn er ook zat maar dat is voor het merendeel van de bezoekers nou niet echt interessant).

Wat denk ik nog wel een voordeeltje is van in ieder geval de 24" ultrasharp t.o.v. zijn 23" broertje is dat de 24" dacht ik wel factory calibrated is. Hoe nuttig dat is, is dan ook weer open voor debat. De mensen die er echt belang bij hebben zulllen waarschijnlijk eens in de x weken of per maand zelf de calibratie uitvoeren. Degene die de calibratie zelf niet uitvoeren hebben dan enkel een goed startpunt? Aangezien LEDs veel langzamer in lichtopbrengst verminderen dan CCFLs lijkt het me dat deze minder vaak gekalibreerd moeten worden/langer wat aan de fabriek settings hebben. Maar goed dit zijn een hoop aannames want dit is zeker mijn gebied van expertise niet ;)
HaseMike schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 07:37:
Heeft iemand al ervaring met deze monitor en hoeveelheid AG die dit scherm heeft ? De U2412M die ik hier heb gaat terug ivm de overdreven AG laag die erop zit, als deze AOC wat dat betreft beter is en ook nog eens de 5ms klopt dan wil ik hem wel eens proberen voor net over de 160 euro, lijkt een koopje als de reviews kloppen.
Als deze precies dezelfde ag-coating zou hebben zou het effect ervan nog beter te zien zijn door de iets hogere pixel dichtheid. Vandaar ook dat vooral bij de U2711 veel mensen zich er aan storen, die heeft een nog hogere pixel dichtheid dan zijn 23" en 24" broertjes.

Als je gewoon geen ag-coating wilt kun je natuurlijk ook voor een monitor als de LG Flatron IPS236v gaan. Die is gewoon glossy. Dat is volgens mij ook de enige keuze die je op het moment in "IPS-land" hebt op het moment, of een storend aanwezige AG laag of een semi-spiegel.
Anders zou ik zeggen, probeer de Samsung S24A850DW. Deze zou de 'gulden middenweg' moeten volgen en een andere/minder aanwezige coating moeten gebruiken. Reflecties gereduceerd zonder -al- te aanwezig zijn.
Dat is trouwens geen IPS maar een PLS - zou wel vergelijkbaar moeten zijn met IPS

Voor degene die de AOC interessant vinden, deze lijkt inmiddels uit de pricewatch verdwenen te zijn (misschien door de specs verbetering die ik had ingestuurd/goedgekeurd moeten worden?).
Ik heb echter wel 2 sites onthouden die erbij vermeld stonden en waar de monitor (nog steeds) te bestellen is.
Hyperlinkex verzendkosteninc verzendkosten
AFuture€165,20€170,15
Azerty€168,77€175,75

Beide shops met 4 van de 5 sterren @ t.net shopsurvey - heb ook met beide overwegend goede ervaringen. Bij Azerty wel meerdere keren vertraging gehad omdat ze van leverancier veranderen

[ Voor 0% gewijzigd door Xthemes.us op 05-11-2011 16:10 . Reden: th alignment wordt genegeerd :( ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• levdr
Xthemes.us schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 16:02:
Ben het helemaal met je eens, maar ook bij IPS valt wel te zien dat de focus naar 16:9 aan het verschuiven is als je ziet hoeveel 24" IPS (1920x1200) er op het moment op de markt zijn vergeleken met het aantal 23" IPS (16:9) monitoren voor laten we zeggen onder de 400 euro (24" 1920x1200 panelen van boven de 400 zijn er ook zat maar dat is voor het merendeel van de bezoekers nou niet echt interessant).
Getalsmatig houden de 23" en 24" IPS monitoren elkaar wel zo'n beetje in evenwicht, maar je hebt absoluut gelijk dat het merendeel van de 24" monitoren boven de 400 euro grens ligt. Dat komt omdat in die monitoren meestal betere IPS panelen worden gebruikt (H-IPS of S-IPS; 8 bit kleurdiepte). En ja, die zijn vaak te duur voor een algemeen publiek.

Dat lijkt de producenten van IPS monitoren ook te zijn opgevallen want die zijn volgens mij nu begonnen met het vullen van dat gat. De Dell 2412 b.v. is een voorbeeld van een goedkopere 24" IPS monitor. En HP had al de goedkopere HP ZR24w (een true 8-bit trouwens!) en heeft net ook een nieuwe IPS lijn gelanceerd, waaronder ook een 24", n.l. de HP ZR2440w. Ik heb nog geen prijzen kunnen vinden, maar het paneel in die monitor is hetzelfde 6-bit paneel als in de Dell 2412 en het zou me verbazen als de prijs veel hoger dan die van de Dell komt te liggen omdat ze zichzelf dan uit de markt prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf een beetje rondgekeken en ik zit te denken tussen deze: pricewatch: Iiyama ProLite E2409HDS-B1

Of misschien deze versie, al zou ik niet weten waarom^^: pricewatch: Iiyama E2473HDS-B1

of deze: pricewatch: BenQ G2420HD

Maar bij de laatste staat op tweakers dat deze een responstijd van 2 MS heeft maar op alle webwinkels staat dat deze een reponstijd van 5 MS heeft en ik heb toch echt het liefst 2 ms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor fotobewerking is een IPS inderdaad wel aan te raden voor de betere kleurweergave. De MacBook air zelf heeft trouwens wel een tn-paneel. Als je de prijs van die monitor weer net wat te hoog vindt, de 23" Dell Ultrasharp is een stuk goedkoper en heeft een Full HD resolutie.
Een andere 23" die misschien wel een optie is waar je van zegt geweldig is de AOC i2353Fh, deze heeft een IPS paneel en een vrij uniek ontwerp. De aluminium behuizing past waarschijnlijk wel erg goed bij een MacBook air.
edit:
Het idee erachter sluit ook wel aan bij de Air, zo dun en zuinig mogelijk

Let wel op dat je ook een displayport -> HDMI kabeltje aanschaft.
Wauw! Dit is misschien wel de gouden middenweg ;)! Super dat je met deze monitor komt deze had ik zelf nooit gevonden. Ik wil aan lichte fotobewerking gaan doen dus het is niet dat je zegt van ik MOET daarom die monitor, althans dat denk ik. Maar de MacBook Air heeft dus ook een tn paneel terwijl IPS dus veel betere beeldkwaliteit moet leveren? Hier sta ik wel even van te kijken.
Ik denk dat ik dan de keuze ga maken voor de AOC..!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xthemes.us
HaseMike schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 07:37:
Doh, quote ik je voor de tweede keer maar goed, volgens tftcentral.co.uk is de coating lichter dan gewoonlijk (en tftcentral.co.uk is toch min of meer de site als het op reviews van monitoren aankomt).
The screen features a normal anti-glare (AG) coating but this is not as heavy or sparkly as some other competing screens which is pleasing. It seemed to be a low level of coating used here.
Dat klinkt dus erg positief :)
Verwijderd schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 20:44:
Maar de MacBook Air heeft dus ook een tn paneel terwijl IPS dus veel betere beeldkwaliteit moet leveren? Hier sta ik wel even van te kijken.
Stond er zelf ook van te kijken, omdat een hoop mensen claimen dat vooral het scherm van de Macs zoveel beter is had ik verwacht dat ze wel gebruik maakten van een IPS. Toen ik aan het rond googlen was kwam ik er achter dat er een TN-paneel in zit. (De Apple cinema displays en iMacs maken trouwens wel gebruik van een IPS-paneel)

[ Voor 4% gewijzigd door Xthemes.us op 05-11-2011 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
Xthemes.us schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 22:18:
tftcentral.co.uk is de coating lichter dan gewoonlijk (en tftcentral.co.uk is toch min of meer de site als het op reviews van monitoren aankomt).
Thx ! Zier er prima uit, jammer van de backlight bleed, die natuurlijk per stuk weer anders kan zijn, en trage respons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• levdr
Prad (die andere gezaghebbende testsite) was ook niet bepaald enthousiast over de AOC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• actionInvoke
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Hoi Ik zit al een tijdje te kijken naar een nieuw scherm voor mijn thuis PC. Mijn werk is zeer gevarieerd van programmeer werk tot photoshop tot dtp werkzaamheden.

Daarnaast ben ik tevens een vervent gamer en doe ik dit weer steeds meer op de PC.

Ik worstel een beetje met de vraag of mijn werkzaamheden nou echt een IPS scherm rechtvaardigen. Ik zit te overwegen om een groot TN scherm te kopen en mogelijk later een klein ips scherm voor de kleuren.

Welke videokaart heb je in je systeem zitten? MSI N560GTX-Ti Twin Frozr II/OC
Welke aansluitingen zitten daar op? 2x DVI-I, Mini-HDMI
Hoe wil je de monitor aansluiten? (op welke poort op de videokaart) Dvi? Maakt dat uit? dvi vs hdmi?
Heb je nog meer schermen aangesloten, of wil je nog meer schermen gaan aansluiten? Op dit moment 1

60% gamen / 40% werk (waarvan 50/50 design/programmeer taken). Lage response & refresh rate lijken me ideaal (duh ;)). Games die ik speel: alles van Anno tot Battlefield tot Oblivion. Programmas die ik veel gebruik: Visual studio, Photoshop, indesign, illustrator.

Moet de monitor 3D ondersteuning hebben?Zeg er geen nee tegen maar voor de rest een overbodige gimmick
Ben je van plan de monitor (vaak) in portretstand te gebruiken? (pivot) Nee
Heb je een voorkeur voor een bepaalde coating van de front polarizer? (glossy/matte, glare/anti-glare) Geen idee :?
Heb je specifieke eisen met betrekking tot ergonomie? (hoogte verstelbaar, voldoen aan bepaalde normen) Niet echt
Stel je nog specifieke eisen aan het energieverbruik? Minder is beter maar niet het belangrijkst.
Moet de monitor aan bepaalde milieuvriendelijkheidseisen voldoen? (TCO, EPEAT, Energy Star) Ben captain planet niet! ;)
Moet het scherm een VESA mount hebben? (zodat je het scherm met een muurbeugel op kan hangen) Is een pre maar niet nodig.

Ik ben op zoek naar een 27" en zat te kijken naar de Samsung P2770FH. Zou dat een redelijke keuze zijn? Of kan ik beter een ander nemen?

EDIT: Natuurlijk belangrijk: Budget = unlimited maar ik worstel een beetje met super dingen kopen die je mogelijk maar 10% benut. Koop ik liever middenmoot waar ik betere value for money haal.

[ Voor 4% gewijzigd door actionInvoke op 06-11-2011 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xthemes.us
Vind de Samsung P2770FH nou niet echt een aanradertje, naast de (geclaimde) 1ms response time biedt deze monitor weinig bijzonders. Wat wel een voordeel van Samsung is dat ze standaard 3 jaar garantie op monitoren geven (toen mijn eigen Samsung het na 2 jaar en 9 maanden begaf was ik daar maar wat blij mee ;)). De afhandeling is ook echt top, Contact opnemen met Samsung en het probleem vermelden, krijg je per email een UPS label toegestuurd spul inpakken en de UPS komt het kosteloos bij je aan de deur afhalen (en naar mijn ervaring met 2 monitoren heb je het spul ook binnen 5 dagen weer terug). Wat dat betreft biedt volgens mij enkel Dell een nog betere service.
Elke redelijke review (een echt goede heb ik niet kunnen vinden) geeft aan dat het een beetje een middenmoot paneel is.

Met een ongelimiteerd budget zou ik persoonlijk eigenlijk de videokaart vervangen en voor een 2560x1440 scherm gaan ;). Maar goed, als je zoekt naar een 27" tn-paneel dan raad ik de ASUS VE278Q aan. Voor een tn-paneel zijn de kleuren op dit scherm dik in orde en het contrast is ook goed te noemen.
Op deze monitor zit trouwens ook standaard 3 jaar garantie van ASUS zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• actionInvoke
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Oke, kijk ik daar even naar. Wbt de videokaart.... tja, die zit er nog niet zo lang in en ik ben er toch wel tot nu toe tevreden over...

PS: Met ongelimiteerd budget bedoel niet ik dat geld geen issue is maar dat ik naar value for money kijk. Ik zie op dit moment niet zoveel meerwaarde voor mijn gebruik in die 600euro+ schermen. Zelfs al ben ik een best wel zware gebruiker. Op het moment dat ik merwaarde in de dure schermen zie dan koop ik die.

[ Voor 53% gewijzigd door actionInvoke op 06-11-2011 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 18:27:
Ik heb zelf een beetje rondgekeken en ik zit te denken tussen deze: pricewatch: Iiyama ProLite E2409HDS-B1

Of misschien deze versie, al zou ik niet weten waarom^^: pricewatch: Iiyama E2473HDS-B1

of deze: pricewatch: BenQ G2420HD

Maar bij de laatste staat op tweakers dat deze een responstijd van 2 MS heeft maar op alle webwinkels staat dat deze een reponstijd van 5 MS heeft en ik heb toch echt het liefst 2 ms.
Iemand misschien advies?

Na verschillende reviews te hebben gelezen denk ik zelf voor de Iiyama E2473HDS-B1 te gaan.
Goeie game monitor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

levdr schreef op zondag 06 november 2011 @ 11:29:
Prad (die andere gezaghebbende testsite) was ook niet bepaald enthousiast over de AOC.
Bij die gezaghebbende testsite scoort de dell van 30 euro meer nou ook niet schokken goed, iets meer plusjes dan de AOC.. Maar dat verschil wat ik daar lees en ook uit de tabel trek is voor mijn gebruik niet erg hoor levdr ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• levdr
Ik kwam hem op Prad tegen en dacht dat het zou helpen om de link hier te plaatsen. Maar je hebt gelijk: zowel de AOC als de Dell zijn budget monitoren die elkaar niet veel ontlopen. Maar ze zijn evengoed IPS en als zodanig superieur aan een TN. En die AOC ziet er inderdaad mooi uit. Ik heb sinds de jaren 80 altijd Macs gehad en weet maar al te goed dat het oog ook wat wil! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffer
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-08 23:44
- Waar wil je de monitor voor gebruiken?
2 belangrijk maar uiteenlopende zaken.

belangrijste is designwerk, vooral webdesign
daarnaast game ik veel (shooters) het moet dus wel lekker kunnen gamen
TN panelen vallen in zijn geheel af.

- Wat voor afmetingen had je in gedachte? (bij voorkeur als beeldschermdiagonaal in inches)
- Welke resolutie had je in gedachte?
24 inch of groter met full hd res of meer

- Wat mag het allemaal gaan kosten? (ook niet geheel onbelangrijk)
budget is maximaal 500 euro, mijn voorkeur gaat echter uit naar 400 of zelfs 350.

- Welke videokaart heb je in je systeem zitten?
GTX 560TI

- Welke aansluitingen zitten daar op?
mini hdmi, 2x dvi

-Hoe wil je de monitor aansluiten? (op welke poort op de videokaart)
HDMI. door middel van mijn mini hdmi naar hdmi kabel van 2.5 meter
dit wil ik doen omdat ik dan mijn andere aansluitingen vrij houd (liefst vga en dvi) om computers van anderen erbij aan te sluiten

Verdere verwachtingen:
- Ik hou van warme kleuren...kleurechtheid is belangrijker
- response tijd en/of input lag zo min mogelijk zodat ik er goed mee kan gamen
- goede verticale kijkhoek...ik wil nog wel eens onderuitzakken op mijn stoel
- 3 aansluitingen is erg belangrijk. hdmi, dvi en vga
- het zou fijn zijn...geen vereiste om het scherm te kunnen tilten, kantelen hoeft niet
- het zou fijn zijn als het scherm een zwarte niet al te opvallende rand heeft
- refreshrate 60hz...hoger mag maar is niet nodig

Hiernaast wil ik een spyder3 oid gaan aanschaffen voor het kalibreren van mijn beeldscherm.

Wat wel en wat niet:
- Ik heb echt helemaal geen voorkeur qua merk.....al zal ik een eizo niet kunnen betalen.
- ik neem het liefst een merk met goede nederlandse garantie, maarja als de kwaliteit nu eenmaal goed is heb je garantie ook niet nodig

Het kiezen van een scherm is te moeilijk, iemand zegt s-ips, de ander zegt h-ips....weer een ander zegt pva.
ik heb er geen kaas van gegeten, en hoe meer ik me erin verdiep...hoe onduidelijker het voor me wordt.
Ook stel ik natuurlijk wat hoge eissen omdat ik met 1 scherm wil designen en wil gamen.
Ik hoop echt dat er mensen zijn die me wat tips kunnen geven of een aantal schermen kunenn aanraden....ik zoek al tijden en heb inmiddels ook 2 miskopen gedaan met tn panelen.
Ik wil je alvast hartelijk bedanken voor de tijd die je ervoor neemt!

[ Voor 4% gewijzigd door jeffer op 07-11-2011 02:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xthemes.us
Op basis van de combinatie van gebruik/eisen
  1. Geen TN-Paneel
  2. Gamen/Web-werk
  3. 24" of groter (minstens Full HD)
Zou ik zeggen, of de Dell Ultrasharp U2412M of de HP ZR24W (beide 1920x1200 - 24").
Voor beiden geldt dat het standaard gamut (voor webwerk wil je ook helemaal niet wide gamut) schermen zijn met lage response times (de HP is sneller dan de Dell). Naast de prijs zit het grootste verschil hem in de backlight, de HP maakt gebruik van CCFL terwijl de Dell gebruik maakt van LEDS. Hierdoor moet volgens tftcentral.co.uk de Dell wel iets inboeten op het gebied van de colorspace (ik zou zeggen verwaarloosbaar).
Een klein probleem is wel dat de aansluitmogelijkheden niet geheel zijn wat je zoekt. Beide hebben wel 3 aansluit mogelijkheden maar niet HDMI, DVI en VGA. In plaats van HDMI zit er displayport op. Dit is nou niet echt een dealkiller aangezien HDMI-switchjes spotgoedkoop zijn. Denk dat je beter af bent met een HDMI switch en wat DVI verloop stukjes dan een DVI-switch, volgens mij zie je daar namelijk vies vaak een max resolutie bij staan van onder de 1920x1200.

Zou zelf voor de Dell gaan gezien het (enorme) prijsverschil en wetende dat Dell echt top-service biedt. Alhoewel ik van HP hetzelfde zou verwachten, gezien de prijs lijkt me dit toch echt wel een scherm dat onder hun 'pro service' zou moeten vallen.

[edit]
Aanvulling, beide hebben een dunne zwarte rand, kunnen tilten, rotaten, etc.
Ook vallen beide ruim binnen je budget. Misschien handig om te vermelden is dat als je je budget met ~15% zou kunnen verhogen dat dan ook de Dell U2711, HP ZR2740w en Hazro HZ27WD (allen 27" - met een 2560x1440 resolutie) tot de opties behoren.

[edit2]
Voor de mensen die de AOC i2353fh wel interessant vonden, de Pricewatch link werkt ondertussen weer naar behoren en de verbeteringen die ik had ingestuurd aan de specs zijn ook doorgevoerd.

[ Voor 17% gewijzigd door Xthemes.us op 07-11-2011 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• levdr
jeffer schreef op maandag 07 november 2011 @ 02:02:
Het kiezen van een scherm is te moeilijk, iemand zegt s-ips, de ander zegt h-ips....weer een ander zegt pva.
ik heb er geen kaas van gegeten, en hoe meer ik me erin verdiep...hoe onduidelijker het voor me wordt.
Ook stel ik natuurlijk wat hoge eissen omdat ik met 1 scherm wil designen en wil gamen.
Allereerst: Verschillende fabrikanten hanteren verschillende termen. H-IPS is van LG, S-IPS is van Hitachi (hoewel LG nu ook S-IPS monitoren maakt die gebaseerd zijn op de S-IPS schermen van Hitachi).
Punt is dat H-IPS en S-IPS door velen als de beste schermtechnieken gezien worden. e-IPS schermen vind je vooral in de goedkope monitoren, zijn meestal 6-bit, waarbij gebruik gemaakt wordt van A-FRC, een techniek om er 8-bit van te maken, en worden minder goed beoordeeld. Toch is dat maar betrekkelijk, want een e-IPS scherm mag dan iets minder goed zijn dan S-IPS or H-IPS, het is nog altijd stukken beter dan TN.

PVA schermen zitten een beetje tussen TN en IPS in. PVA is op zich een goede techniek met mooie kleuren en een hoog contrast waardoor je heel goede zwartwaarden krijgt. Het is beter dan TN, maar niet zo goed als IPS omdat PVA slechtere kijkhoeken heeft waarbij al gauw kleur- en gammashift optreedt. Bovendien zijn het nogal trage schermen met relatief lange responsetijden en meestal niet erg geschikt om op te gamen.

Als je dus wilt 'designen' en tevens wilt gamen zou ik je een true 8-bit IPS monitor aanraden die ook een beetje snel is.
Kijk ook eens naar deze: de HP ZR24w.
Hier de review op Prad.
En hier op Overclockers een paar enthousiaste gamers.

Edit: Mijn bovenbuurman was me net voor. Nou ja, krijg je twee verschillende invalshoeken... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cogency
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 18:50

Cogency

Ginnunga

Mensen, ik ben eigenlijk een beetje opzoek naar ervaringen met de volgende twee schermen:

LG E2770V-BF
pricewatch: LG E2770V-BF

en

Asus VE278Q
pricewatch: Asus VE278Q

Gamen, Surfen/forums lezen, heeeel af en toe een film. Heb sinds kort ook een nieuwe spiegelreflex camera dus hobby bob af en toe ook wat aan foto's maar niks profi gewoon newbie gepruts. Dus zo'n kleuren nazi ben ik (nog) niet. :)

27"

1920*1080/1200. Ik wou eerst hoger maar dat valt buiten budget heb ik al gezien.

300e

AMD6970

Heb geen voorkeur hoe de monitor word aangesloten
Ik neem aan dat er een DVI kabel bij de monitor zit en denk dat dat wel zal voldoen?

Heb je een voorkeur voor een bepaalde coating van de front polarizer? (glossy/matte, glare/anti-glare)
De zon staat heel de dag op mijn appartement, dus als de zon er is, dan is het ook goed verlicht. Dus het liefst niet een glossy scherm.

Niet echt, ik heb nu een eyefinity setup staan dus ik ga zowiezo groener. ;)

Een beetje rustige monitor voor de ogen zou ook niet verkeerd zijn, aangezien ik hem best veel gebruik. Ook wil ik niet een te fancy rand, gewoon zoiets als bij bovenstaande monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-09 23:29
Ik ben zowel voor mijzelf als voor een kennis op zoek ben naar een beeldscherm dat enkel zal worden gebruikt voor fotobewerking,

De fotobebewerking is in bijde gevallen nu nog voor prive gebruik, En kan wellicht in mijn geval ooit nog professioneel worden. (In dat geval zal er ook een professioneler scherm komen, Maar ik wil dan nu iets waarmee de overgangsfase te overbruggen is.

Waar wil je de monitor voor gebruiken? Zie hierboven, Fotobewerking dus. (RAW, sRGB of AdobeRGB zijn we bijde nog niet helemaal over uit.)
22'' tot 24'' lijkt mij gezein het budget realiseerbaar, 23'' en groter geniet de voorkeur.)
Welke resolutie had je in gedachte? Is van ondergeschikt belang aan de kleur echtheid van het scherm.
Wat mag het allemaal gaan kosten? (ook niet geheel onbelangrijk) € 300,- tot 400,- (Waarbij geld dat indien er voor iets meer dan 400 een veel betere monitor te krijgen is het altijd overwogen kan worden. Voor mij persoonlijk zit er iets meer rek in het budget(€500,-/600,- kan overwogen worden maar dan gaat het puur op kleurechtheid want ik wil absoluut geen groter scherm dan 24'')
Beeldscherm technologie: IPS geniet de voorkeur, Een goede pva/mva of vergelijkbare technologie is overweegbaar. TN valt in elk geval al af.
Welke videokaart heb je in je systeem zitten? Nvidia 8800GT - 2x DVI (512mb van Asus.) Kennis dezelfde of nieuwer.
Waar wil je de monitor voor gebruiken? Zoals al aangegeven was, Fotobewerking.
Bij mij komt daar misschien ook nog DCC bij voor (web en) drukwerk maar ik moet eerst nog maar eens zien of ik dat wel leuk vind om te doen.
Is het professioneel, of alleen als hobby / voor studie? Voor nu hobby, In de toekomst voor mij misschien professioneel
Met welke programma's werk je? (alles wat onder foto-/videobewerking, DCC en CAD valt) View NX van Nikon, Adobe Lightroom, Photoshop en ikzelf eventueel in de toekomst dan ook Indesign en Illustrator.
Werk je in een standaard kleurruimte? (bijvoorbeeld Adobe RGB of sRGB)
Gezien het budget verwacht ik dat als we een zo kleurecht mogelijke monitor willen, We genoegen moeten nemen met sRGB. (Wat eigenlijk ook geen probleem zou mogen zijn gezien het voorlopig nog hobby is en het eindresultaat voornamelijk digitaal verspeid word.)
Zeker gezien het feit ik het liefst een monitor heb die zonder FCR werkt, Wat misschien een te hoge eis is gezien het budget. De HP ZR24w is immers de enigste monitor die ik tot nu toe gevonden heb die aan de eis voldoet en ook nog leverbaar is. (Iets wat ook niet geheel onbelangrijk is nietwaar.)
De grootste vraag waar ikzelf eigenlijk mee zit is of de zoektocht en de eis van een 'true' 8bit scherm eigenlijk wel realistish en noodzakelijk is, Zal zo'n scherm echt zoveel beter presteren dan een 6bit+(A)FRC scherm?
Heb je al een colorimeter en/of een spectraal fotometer? (bijvoorbeeld X-Rite i1Display 2)
Nee, Ik ben wel van plan die er apart bij te kopen. Maar ook alleen in het geval van een standaard gamut scherm, Mocht ik er uiteindelijk toch voor kiezen om een wide gamut scherm te nemen dan wacht ik liever nog even af of er een betaalbare calibratietool komt die beter met wide gamut kan omgaan.

Ik hoop jullie hiermee van voldoende informatie te hebben voorzien, Mocht er iets ontbreken of wil je meer weten vraag het me gerust. (Het is al laat terwijl ik dit bericht aanmaak.)

Na dit allemaal zo uitgetikt te hebben denk ik dat ik kan concluderen dat de voornaamste vraag voor de experts hier als volgt luid:
Is of een 'true' 8-bit IPS als de HP ZR24w wel degelijk de betere keuze is als de eis gelegt word op de best mogelijke kleurechtheid en reproductie voor fotobewerking in het SRGB spectrum, Als je daarvoor toch echt bij een scherm van €1000+ van bijvoorbeeld Eizo moet zijn. Dan is een Dell U2410 mits die voor fotobewerking dezelfde kwaliteit geeft als de HP uiteraard interesanter. Maar dan is de goedkopere U2312hm naar mijn idee ook een (veel goedkopere) optie. (En dan zal ik in de toekomst als ik het wel professioneel ga doen overgaan tot een ~€2000,- kostende Monitor, Zodra die ook terug te verdienen is.)

Ik kom er zelf na veel gelees en gezoek op het internet niet meer uit en zou goed advies dus zeer op prijs stellen.
Alvast bdankt voor jullie tijd.

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffer
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-08 23:44
Xthemes.us en levdr, bedankt voor jullie uitleg.
Beide geven toch net wat verschillende, erg nuttige informatie. Bedankt!

Ik heb eens goed gekeken en vergeleken met de informatie die jullie hebben gegeven...vooral grappig vind ik dat jullie beide de hp aankaarten.
Uiteraard komt er bij mij gelijk de vraag omhoog, waarom wordt er niet gesproken over lg schermen...zijn deze niet zo goed?

Ik zou graag het volgende nog willen vragen om nog wat meer duidelijkheid te krijgen en het gevoel te krijgen achter mijn keuze te kunnen staan bij een bestelling.
(gelukkig is er nog iets als een 7 dagen afkoelingsperiode).

naast h-ips en bijvoorbeeld e-ips zie ik ook p-ips staan...is dit dan weer heel wat anders?
mijn voorkeur gaat in ieder geval wel uit naar een ips paneel, liever geen pva of e-ips.

dan het feit gamen op een ips scherm.
ik hoor dat er een functie op sommige schermen zit wat heet overdive...dit schijnt latency tegen te gaan.
de vraag zou zijn, werkt dit goed en moet ik hier ook echt op gaan letten bij aanschaf?

verder zit ik nog met 1 ding wat ik een beetje raar vind, en misschien is hier wel een goede reden voor...maar ik zie hem niet.

is er een reden dat de dell U2312HM 23 inch 1920x1080 enorm veel goedkoper is dan de U2412M 24 inch 1920x1200 behalve de resolutie en groote van het scherm?
het verschil is in mijn ogen namelijk toch wel echt heel groot.
in die zin zou ik misschien beter af zijn met en 23 inch scherm vanwege de enorm lage aanschafprijs.

Ik overweeg graag nog enkele dagen waarna ik een scherm wil gaan bestellen...uiteraard is iedere hulp enorm meegenomen.
bij beide schermen staan wel wat reviews en is er genoeg op google te vinden.
sommige blijven klagen over ghosting en backlight bleeding maar dat is natuurlijk echt iets wat ik ook met mijn eigen ogen moet ontdekken tijdens het gamen.
met de prijs van het 23 inch scherm zou eventueel een tn paneel er nog wel naast kunnen...alleen vanwege een complete miskoop van mijn huidige tn paneel (Iiyama ProLite E2407HDS-1) is dit pas het overwegen waard als ik een goed paneel heb aangeschaft om te designen en hij echt niet bevalt om te gamen.

De miskoop van het huidige paneel vind ik dat de verticale kijkhoek zo drastisch slecht is dat dit voor mij enorm storend is.
menig iiyama panelen die ik heb gezien hebben dit een stuk beter voor elkaar...ik zal misschien net een te goedkoop paneel hebben aangeschaft ofzo.

nogmaal...alle hulp is erg welkom en dank jullie alvast hartelijk voor het nemen van de ijd om een verhaaltje te typen :)

Edit:
misschien stom om toe te voegen...maar is een betaalbare eizo niet stiekum nog een goede optie naast de hp en dell: pricewatch: Eizo Flexscan EV2333WH Zwart

of zijn van eizo alleen de duurdere ips schermen echt goed te doen?
ik kan namelijk weinig terugvinden over de kwaliteit van dit scherm.

misschien overrate ik eizo een beetje maar behoorlijk wat mensen zweren bij een eizo in tegenstelling tot dell panelen.

[ Voor 8% gewijzigd door jeffer op 08-11-2011 04:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
jeffer schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 03:25:
is er een reden dat de dell U2312HM 23 inch 1920x1080 enorm veel goedkoper is dan de U2412M 24 inch 1920x1200 behalve de resolutie en groote van het scherm?
Is nog best een aardig verschil kijk maar hier. Daarbij is HD een malle resolutie voor een pc scherm, je mist nogal wat hoogte. Een 22 inch 16:10 is zelfs hoger dan een 23 inch 16:9 : KLIK

Daarbij vind ik dat de Dell veel te positief bekeken wordt, de fletse kleuren, ips glow en de zeer zichtbare AG laag zijn nu niet bepaald pluspunten. Die van mij zit weer in de doos omdat mijn oude w2228h een stuk prettiger aan de ogen is. Overigens wel jammer want de 1920x1200 geeft een hoop ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogels
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-09 20:27
Beste Tweakers,

Ben op zoek naar een nieuwe monitor, ga deze voor Photoshop/fotobewerking gebruiken dus moet wel een goede zijn. merk nu nog vaak dat de kleur die ik uitkies op het scherm niet de uiteindelijke kleur is..

Budget weet ik niet denk dat ik rond de 350,- zoek, maar als er rond de 500,- veel verschil zit wil ik daar ook wel naar kijken..

Graag een voorstel voor beide.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xthemes.us
Edit:
misschien stom om toe te voegen...maar is een betaalbare eizo niet stiekum nog een goede optie naast de hp en dell: pricewatch: Eizo Flexscan EV2333WH Zwart

misschien overrate ik eizo een beetje maar behoorlijk wat mensen zweren bij een eizo in tegenstelling tot dell panelen.
Ook dat is een hele goede monitor van Eizo (5 van de 5 sterren @ prad.de) maar niet bepaald geschikt voor je beoogde gebruik/verwachtingen. Ik zal het stukje uit de conclusie van prad.de maar even quoten:
The list of negative points of the Eizo EV2333WH is short. Once more, outstanding image quality cannot be combined with as good a response time. The streaking on the EV2333WH is unbearable for hardcore gamers in particular, despite overdrive implementation. Occasional gamers may also have problems with the slow refresh rate, depending on how sensitive they are.
Zeker geen gamescherm dus, daarnaast moet deze PVA toch echt ook als het op kijkhoeken aankomt zijn meerdere erkennen in een IPS paneel.
Eizo EV2333WH
Afbeeldingslocatie: http://www.prad.de/images/monitore/eizo_ev2333wh/EV2333WH_blickwinkel.jpg

Dell u2412m
Afbeeldingslocatie: http://img18.imageshack.us/img18/1834/viewinganglessmall.jpg

---

@Sato
Loop je nou gewoon een Dell u2410 te beschrijven of ligt dat aan mij? (neem aan dat die 15 euro over het budget niet een enorm probleem is en wellicht reageren ze positief als je een voorstel opstuurt om er 2 af te nemen voor €800 ;))

[ Voor 1% gewijzigd door Xthemes.us op 08-11-2011 19:14 . Reden: tftcentral heeft het niet zo op hotlinking blijkbaar. Dan maar imageshack ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bremg
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-06 06:30
Ik ben aan het kijken naar een nieuwe monitor om mee te gamen.

Paar vraagjes;

Ik ben aan het kijken naar een 27inch, is dit te groot om een beetje lekker te gamen? (diepte bureau 80 cm)

Zitten er nog nadelen aan LED (edge-lit) mbt tot gamen? Bij mijn tv vind ik LED namelijk een groot pluspunt.

Nu zie ik dat jullie vrijwel allemaal naar de duurdere schermen kijken, wat is er mis met de goedkopere alternatieven zoals bijvoorbeeld: http://tweakers.net/productreview/44682/acer-h274hlbmid.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bremg schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 10:26:
Zitten er nog nadelen aan LED (edge-lit) mbt tot gamen? Bij mijn tv vind ik LED namelijk een groot pluspunt.
Je kan beter vragen welke voordelen er aan LED zitten. En nee, betere beeldkwaliteit hoort daar niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bremg
Zou je dat kunnen beargumenteren? Contrast op mijn LED tv is vele malen betere, de kleuren zien er prima uit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De vorm van backlit heeft helemaal niets te maken met het contrast. Dat bepaalt het paneel. Bovendien levert ccfl vrijwel altijd betere kleuren dan led. Het zal zeker niet zo zijn dat een paneel-met-LED-backlight betere kleuren geeft dan een CCFL paneel in dezelfde prijsklasse.

Voordelen van LED zijn energieverbruik, dikte en max. helderheid. Voordelen van CCFL zijn een neutralere kleurtemperatuur (meestal, lees reviews) en potentieel een hogere color gamut. Het type backlit is niet van invloed op het contrast en de kijkhoeken.

Ik krijg ook het idee dat LED panelen vaker last hebben van bleeding, maar dat kan ook aan mij liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-09 23:29
Xthemes.us schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 10:08:@Sato
Loop je nou gewoon een Dell u2410 te beschrijven of ligt dat aan mij? (neem aan dat die 15 euro over het budget niet een enorm probleem is en wellicht reageren ze positief als je een voorstel opstuurt om er 2 af te nemen voor €800 ;))
Ja/nee en ja deels misschien. (Die 15/30 Euro over budget is geen probleem.)
Over de ja/nee: Ik haalde de 2410 wel aan in het laatste stukje maar ik zag net dat ik er een tikfout had gemaakt, Er stond U2411 in plaats van U2410 gelijk maar even aangepast.

Enigste nadeel/voordeel aan de U2410 is dat het een wide gamut scherm is en het scherm ook weer werkt met FRC (8 bit + FRC = 10 bit.) En dat is voor zover ik nu weet niet uit te zetten. (Ik weet wat FRC doet maar niet of het in de software of hardware zit.)
Vandaar ook dat deze monitor mij nog niet helemaal overtuigd heeft als de beste keuze voor het bewerken van foto's.
Hij staat echter wel op de lijst van mogelijke kandidaten.

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bremg
Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 11:22:
De vorm van backlit heeft helemaal niets te maken met het contrast. Dat bepaalt het paneel. Bovendien levert ccfl vrijwel altijd betere kleuren dan led. Het zal zeker niet zo zijn dat een paneel-met-LED-backlight betere kleuren geeft dan een CCFL paneel in dezelfde prijsklasse.

Voordelen van LED zijn energieverbruik, dikte en max. helderheid. Voordelen van CCFL zijn een neutralere kleurtemperatuur (meestal, lees reviews) en potentieel een hogere color gamut. Het type backlit is niet van invloed op het contrast en de kijkhoeken.

Ik krijg ook het idee dat LED panelen vaker last hebben van bleeding, maar dat kan ook aan mij liggen.
Ik zal de ''betere kleuren'' dan waarschijnlijk zo ervaren hebben door de hogere helderheid :)
Duidelijke reactie, ik ga zoeken naar een CCFL scherm..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:57
Hier wordt geclaimd dat PLS tot nu toe de beste techniek is voor een normale prijs (vs. TN, IPS, VA) klopt dit?
Ik dacht namelijk dat PLS inferieur is aan IPS van bijvoorbeeld de Dell U2711.

Ik kan bar weinig informatie vinden over PLS waar je echt wat aan hebt, zoals benchmarks van oa kleur en contrast.

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogels
vogels schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 07:40:
Beste Tweakers,

Ben op zoek naar een nieuwe monitor, ga deze voor Photoshop/fotobewerking gebruiken dus moet wel een goede zijn. merk nu nog vaak dat de kleur die ik uitkies op het scherm niet de uiteindelijke kleur is..

Budget weet ik niet denk dat ik rond de 350,- zoek, maar als er rond de 500,- veel verschil zit wil ik daar ook wel naar kijken..

Graag een voorstel voor beide.

Alvast bedankt
Oeps, de basisvragen die was ik even vergeten.

Photoshop
22" tot 24"
1920 * 1200
ergens tussen de 350,- en 550,- (liever laag dan hoog)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xthemes.us
Op SamsungS24A850DW.blogspot.com staat wel vrij veel informatie over hoe een PLS-productiemodel het doet. In het kort, het is weer een leuk alternatief om erbij te hebben maar weinig bijzonders in de praktijk. Wat sommige mensen aan die specifieke monitor wel zal aanspreken is dat het een semi-matte is. Dus niet zo storend als de coating op de meeste andere monitoren (Dell staat er inmiddels bekend om het nogal zwaar toe te passen) maar ook met minimale reflecties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
naaitsab schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 13:57:
Hier wordt geclaimd dat PLS tot nu toe de beste techniek is voor een normale prijs (vs. TN, IPS, VA) klopt dit?
Ik dacht namelijk dat PLS inferieur is aan IPS van bijvoorbeeld de Dell U2711.
[video]

Ik kan bar weinig informatie vinden over PLS waar je echt wat aan hebt, zoals benchmarks van oa kleur en contrast.
Ik vond de Samsung S27A850D (de eerste S-PLS monitor) zelf niet zo bijzonder. M'n review van dat scherm staat op HWI:

http://nl.hardware.info/r...ng-s27a850-monitor-review

[ Voor 56% gewijzigd door Kid Jansen op 08-11-2011 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• levdr
Sato schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 02:55:
De grootste vraag waar ikzelf eigenlijk mee zit is of de zoektocht en de eis van een 'true' 8bit scherm eigenlijk wel realistish en noodzakelijk is, Zal zo'n scherm echt zoveel beter presteren dan een 6bit+(A)FRC scherm?
Nee, op zichzelf niet. En je zult het meestal niet eens opmerken. Maar, en dit is een groot 'maar', met een 6-bit scherm is er kans op banding en dat wil je niet als je met kleuren werkt, zoals bij fotobewerking. Niet alle 6-bit schermen hebben er evenveel last van, maar het is de voornaamste reden waarom je beter een true 8-bit monitor koopt. Als je een 6-bit monitor op het oog hebt, lees dan wat er in de reviews over banding wordt gezegd.
Sato schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 02:55:
Na dit allemaal zo uitgetikt te hebben denk ik dat ik kan concluderen dat de voornaamste vraag voor de experts hier als volgt luid:
Is of een 'true' 8-bit IPS als de HP ZR24w wel degelijk de betere keuze is als de eis gelegt word op de best mogelijke kleurechtheid en reproductie voor fotobewerking in het SRGB spectrum, Als je daarvoor toch echt bij een scherm van €1000+ van bijvoorbeeld Eizo moet zijn. Dan is een Dell U2410 mits die voor fotobewerking dezelfde kwaliteit geeft als de HP uiteraard interesanter. Maar dan is de goedkopere U2312hm naar mijn idee ook een (veel goedkopere) optie. (En dan zal ik in de toekomst als ik het wel professioneel ga doen overgaan tot een ~€2000,- kostende Monitor, Zodra die ook terug te verdienen is.)
De monitoren van Eizo zijn zo goed als ze zijn, niet uitsluitend vanwege de panelen die ze gebruiken. Panelen die in Eizo monitoren gebruikt worden vind je immers ook terug in (veel) goedkopere monitoren van Dell of HP e.d. Wat Eizo monitoren zo goed maakt, is de technologie eromheen, de aandacht voor detail en de QC, de Quality Control. Fora staan vol met klachten over slecht functionerende Dell monitoren, met allerlei afwijkingen (vreemde wazen, roze hoeken, backlight bleeding etc.). Bij Eizo zouden die niet door de QC komen. Maar zoveel aandacht voor elke afzonderlijke monitor, daar hangt nu eenmaal een prijskaartje aan.

De Dell 2410 en de HP ZR24w hebben beide een true 8-bit scherm. De Dell maakt gebruik van een H-IPS scherm, de ZR24w van een e-IPS scherm, hoewel een betere term eH-IPS zou zijn omdat in het vertikale de H-IPS pixel orientatie behouden is. Verder maken ze beide gebruik van CCFL. In de praktijk zullen beide monitoren elkaar niet veel ontlopen.

Een belangrijk verschil tussen beide monitoren is dat de Dell Wide Gamut is terwijl de HP een standaard kleurenbereik heeft. Denk er goed over na of je een Wide Gamut monitor wilt want dat heeft zo z'n eigen nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• levdr
Uiteraard komt er bij mij gelijk de vraag omhoog, waarom wordt er niet gesproken over lg schermen...zijn deze niet zo goed?
LG is een belangrijke leverancier van lcd panelen. Maar de monitoren die LG zelf maakt doen het meestal niet te goed in reviews en er zijn niet veel mensen die ze aanschaffen zodat er niet veel gebruikerservaringen zijn.
naast h-ips en bijvoorbeeld e-ips zie ik ook p-ips staan...is dit dan weer heel wat anders?
mijn voorkeur gaat in ieder geval wel uit naar een ips paneel, liever geen pva of e-ips.
De P in P-IPS staat voor Professional. Weet je, er is een heel woud aan termen voor IPS schermen die vaak weer afgeleid zijn van de oorspronkelijke namen zoals ze door LG en Hitachi werden gegeven aan hun produkt. Mijn advies is om al die verschillende soorten IPS schermen te negeren. S-IPS H-IPS P-IPS zijn alle drie prima. Bij e-IPS wordt de IPS techniek wat gemodificeerd om het scherm wat economischer te maken (minder stroomverbruik) en ja, het zou kunnen dat het wat minder goed is dan de andere vormen maar ik zou me er niet blind op staren. Ikzelf had een S-IPS scherm en heb nu een e-IPS scherm, zie geen verschil en ben uiterst tevreden.
Het scheelt 86 euro en je krijgt er wel wat 'screen real estate' voor terug. 16:9 of 16:10 maakt wel wat uit. Maar wat kwaliteit van schermtechniek betreft is er geen verschil, het zijn allebei 6-bit (+A-FRC) e-IPS schermen.
Edit:

Ook Eizo maakt monitoren voor de zgn. consumer. Eizo Flexscan monitoren zijn daar een voorbeeld van. Het zijn uitstekende monitoren en deze EV2333WH is daar geen uitzondering op. Prad heeft een review waar de monitor de hoogste waardering 'very good' heeft gekregen.
Het paneel in deze monitor is echter PVA. Dat is een erg goede schermtechniek met prachtige kleuren, geweldige contrastwaarden en daardoor ook schitterende zwarten. Een nadeel van PVA ten opzichte van IPS zijn de kijkhoeken. Natuurlijk is het wel zo dat je meestal niet heel schuin voor je scherm zit, maar bij een hoek van 10º zie je al kleur- en gammashift. Ik had een Eizo CG222. Als ik er recht voor zat, gaven de zijkanten van het scherm al kleurafwijkingen te zien. Dus hou daar wel rekening mee. Maar als je daarmee kan leven zou je aan de Flexscan op zich een prima monitor hebben. Maar voor gamen is de Flexscan niet de beste keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjoeridc
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:28
Verwijderd schreef op zondag 06 november 2011 @ 17:50:
[...]

Iemand misschien advies?

Na verschillende reviews te hebben gelezen denk ik zelf voor de Iiyama E2473HDS-B1 te gaan.
Goeie game monitor?
Heb deze monitor ook en ben er vrij tevreden van. De kleurweergave vind ik goed, de responstijd is zeer snel. Enig minpuntje is dat hij nogal vrij traag opstart.

edit: de kijkhoek valt ook goed mee!

[ Voor 4% gewijzigd door jjoeridc op 08-11-2011 22:00 ]

PSN: joeri213

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brick Top
  • Laatst online: 27-08 09:19

Ik ben sinds kort wat bezig met Photoshop maar op mijn laptop werkt dat niet altijd even lekker (15"). Daarom dat ik een tweede scherm zoek om aan m'n laptop te hangen.

- Wat voor afmetingen had je in gedachte? (bij voorkeur als beeldschermdiagonaal in inches)

23" of 24" Liefst niet kleiner maar zeker niet groter!

1920 x 1080

-Wat mag het allemaal gaan kosten? (ook niet geheel onbelangrijk)

Maximum €200. Ik weet dat dat weinig geld is voor een goed beeldscherm maar ik ben dan ook een absolute beginner in Photoshop. Misschien ben ik het binnen een maand al beu en dan zit ik daar met m'n duur IPS-scherm. Daarom ook dat ik voorlopig een goedkoop scherm wil om dan eventueel na een (half) jaar de overstap te maken naar een duurder modelletje.

Momenteel staat er in de Makro een Samsung in promotie, het gaat om de Samsung Monitor LS24 A300 BL. Prijs bedraagt €180. Wat denken jullie daarvan? Degelijke monitor voor dat geld of betere alternatieven voorhanden?

http://www.makroshop.be/n...sung-monitor-ls24-a300-bl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogels
Beste Tweakers,

Ben op zoek naar een nieuwe monitor, ga deze voor Photoshop/fotobewerking gebruiken dus moet een goede zijn betreft kleur. Merk nu nog vaak dat de kleur die ik uitkies op het scherm niet de uiteindelijke kleur is op papier..

Photoshop
22" tot 24"
1920 * 1200
ergens tussen de 350,- en 550,- (liever laag dan hoog)

Dit is het systeem wat ik wil gaan bestellen waar de monitor behoord:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock Z68 PRO3 GEN3€ 94,50€ 94,50
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 109,-€ 109,-
1Sony Optiarc AD-7280S-0B0 Zwart€ 16,80€ 16,80
1Cooler Master Silencio 550€ 68,-€ 68,-
1Zalman CNPS10X Performa€ 29,90€ 29,90
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 181,-€ 181,-
1XFX Pro 550W€ 59,30€ 59,30
1Corsair Force 3 120GB€ 138,49€ 138,49
1Corsair Vengeance Low Profile CML16GX3M4A1600C9€ 81,90€ 81,90
1Gigabyte GV-N440D3-1GI€ 62,90€ 62,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 841,79

Graag een voorstel voor rond de 350,- en rond de 550,-

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xthemes.us
@Brickt
Geen flauw idee of die Samsung goed is, er is zo goed als geen informatie over te vinden. Met veel moeite is er wel een pagina op de Samsung site te vinden (de filter opties en zoekmachine op hun site werken voor geen meter). Volgens de specs op prad.de zit er een tn-paneel in, weinig bijzonders zo op het eerste gezicht, zeker gezien de niet heel erg lage prijs. In de pricewatch staat de monitor trouwens voor minder dan bij makroshop.be.
Neem aan dat dit dezelfde monitor is ondanks dat er geen L voor de S staat

Als je een IPS paneel voor weinig wilt hebben is denk ik de Dell U2312HM de beste optie. Als je een hekel aan de AG-coating heb dan moet je denk ik naar een LG IPS236v kijken, maar daar lijkt het wel een beetje een loterij te zijn als het op uniformity/backlight bleed aankomt. Kan dus zijn dat je (meerdere malen) gebruik moet maken van de wet op koopafstand ;).

• Orion538
Xthemes.us schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 15:51:

Hartelijk bedankt voor de aanbeveling Xthemes.us.
Alleen ik word een beetje bang (gemaakt) als mensen het hebben over de ghosting van het scherm.
Als ik straks BF3 of MW2/MW3 speel ga ik hier dan ook last van ondervinden?
Is het misschien toch aan te raden om de u2410 te halen? Of om nog door te sparen tot ik de u2711 kan betalen? Momenteel is de 2410 haalbaar.

• Ild
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-01-2024

Ild

Voornamelijk gaming (geen speciale eisen hiervoor), algemene multimedia (films 1080p, etc...) en programmeren.

24" (niet kleiner of groter)

1900 * 1080 (mag meer zijn maar niet noodzakelijk)

- Wat mag het allemaal gaan kosten?
300€ - 350€

- Welke videokaart heb je in je systeem zitten?
ASUS HD5770 (VGA, DVI, HDMI), ik wil de monitor via HDMI aansluiten (mijn huidig scherm met DVI)

- Monitor als TV gebruiken
Eventueel, niet noodzakelijk

- Ben je van plan om films te gaan kijken met meerdere mensen?
Nee

- Ben je van plan een gaming console aan te sluiten?
Liefst wel. Wii en in de toekomst misschien een xbox/ps3 (heb nog geen van beide maar kan wel komen). Wii is met scart en de andere veronderstel ik met HDMI.

- Heb je specifieke eisen met betrekking tot ergonomie?
Liefst redelijk verstelbaar. De ene tafel is de andere niet (bvb. LAN-party)

- Moet het scherm een VESA mount hebben?
Zou enorm handig zijn maar niet noodzakelijk.

- Qua beeldscherm zelf had ik aan LED gedacht. (vraag me niet waarom :P )

Kort samengevat heb ik eigenlijk 2 primaire eisen: HDMI, 24" grootte.

Ik had zelf al gedacht aan bvb een syncmaster (op aanraden van vrienden) bvb. pricewatch: Samsung Syncmaster FX2490HD of pricewatch: Samsung Syncmaster T24A350 maar deze zien er niet echt verstelbaar uit.

• Xthemes.us
nwoorion schreef op donderdag 10 november 2011 @ 00:45:
[...]

Hartelijk bedankt voor de aanbeveling Xthemes.us.
Alleen ik word een beetje bang (gemaakt) als mensen het hebben over de ghosting van het scherm.
Als ik straks BF3 of MW2/MW3 speel ga ik hier dan ook last van ondervinden?
Is het misschien toch aan te raden om de u2410 te halen? Of om nog door te sparen tot ik de u2711 kan betalen? Momenteel is de 2410 haalbaar.
Als gebruiker van een andere 2560x1440 monitor (een Hazro HZ27WD i.p.v. een Dell U2711) ben ik snel geneigd om als het een optie is er voor te gaan. Als je het (er voor over) hebt dan is het namelijk wel echt een flinke stap omhoog in de ruimte die je beschikbaar hebt alhoewel 2 * 1920x1200 of 2 * 1920x1080 dan ook een optie zou kunnen zijn. Betekend waarschijnlijk wel dat bij gamen je genoegen moet nemen met minder dan de allerhoogste settings, ook gezien je videokaart 1280MB RAM heeft kan dat betekenen dat native-ress gamen bij sommige games niet gaat lukken.

Waarom ik geen u2410 heb is aangeraden omdat je het volgende had gepost
Gamen (voornamelijk) tezamen met Films e.d. kijken. Af en toe moet ik nog wel eens wat fotoshoppen. Dit is niet te vergelijken met een professionele webdesigner maar toch.
Voor webdesign wil je namelijk geen wide gamut monitor hebben en dat is waar de meerwaarde (en hogere prijs) van de U2410 dan ook in zit t.o.v. de u2410. Aangezien ik ghosting zelf nooit heb opgemerkt (en velen met mij) ga ik er tegenwoordig maar vanuit dat het niet langer een probleem is (va-panelen uitgezonderd). Mocht het toch tegenvallen dan kan je je in principe altijd nog beroepen op de wet op koop afstand. Daarnaast had je aangegeven dat een lager stroomverbruik wel een klein pluspuntje is en LED monitoren zijn nu eenmaal zuiniger dan hun CCFL tegenhangers.

De u2711 is trouwens net als de u2410 ook een wide-gamut monitor maar aangezien er geen goedkopere variant van bestaat en de sRGB emulatie nagenoeg perfect is hoeft dat geen probleem te zijn. De HP ZR2740w is jammer genoeg ondanks dat het een standaard gamut monitor is ook (nog) niet goedkoper dan de u2711. tftcentral.co.uk raad een xbitlabs artikel aan als je het verschil tussen standaard gamut/wide gamut wil weten.

[ Voor 15% gewijzigd door Xthemes.us op 10-11-2011 10:14 ]

• Recrush
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:31
Even geleden is mijn 5 jaar oude 22" van Samsung overleden. Zit nu tijdelijk met een ander scherm die toch echt gauw plaats moet maken voor een nieuwe!

Even ter verdere inleiding, ik heb kort geleden een LG D3242p aangeschaft (Cinema 3D scherm). Deze heb ik teruggebracht (ten eerste omdat hij te duur was en ik hem nergens kon uitproberen, dus kopen en terugbrengen is het makkelijkst :P). Maar ik heb niet de intentie om deze opnieuw aan te schaffen. Het 3D werkt prima maar in de praktijk heb ik het weinig gebruikt en is de ondersteuning voor games niet optimaal, en het heeft best een grote invloed op mijn fps gehad.

Ik ben nu dus op zoek naar een nieuw scherm. Sterker nog, twee nieuwe schermen. Ik heb nu een 19" en 15" opstelling en dat moeten twee dezelfde monitors worden.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
•Waar wil je de monitor voor gebruiken?
Gamen, fotobewerking, videomontage, en alledaags gebruik natuurlijk!

•Wat voor afmetingen had je in gedachte? (bij voorkeur als beeldschermdiagonaal in inches)
22" tot 24"

•Welke resolutie had je in gedachte?
Minimaal 1920x1080

•Wat mag het allemaal gaan kosten? (ook niet geheel onbelangrijk)
Het liefst zo'n €150,- per scherm. Dus ben wel op zoek naar een zo goed mogelijk budgetscherm.

•Heb je een voorkeur voor een bepaalde coating van de front polarizer? (glossy/matte, glare/anti-glare)
Bij voorkeur met glossy scherm. De LG die ik had was semi-glossy (niet zo weerspiegelend als je op veel laptops ziet maar ook zeker niet zo mat als vele andere normale monitoren). Vind het persoonlijk fjin kijken en mijn ervaring is dat kleuren (en vooral zwartwaardes) dieper overkomen.

•Monitor als TV gebruiken
Nee.

•Aansluitingen
DVI/HDMI

•Heb je specifieke eisen met betrekking tot ergonomie? (hoogte verstelbaar, voldoen aan bepaalde normen)
Verticaal verstelbaar zou fijn zijn.

•Heb je een voorkeur voor een bepaalde kleur of andere vormgevingsaspecten?
Zo slank mogelijk, geen dikke randen en ronde vormen! Glossy is een plus!

•LCD/LED?
Ik sta open voor advies. De LG monitor die ik had was edge-lit LED. Was te spreken over helderheid en witweergave e.d. maar heb wel enige backlight bleeding gezien.

•Overig
Ik vind kleurweergave en zwart/witwaarde belangrijk. Ik kijk graag naar een scherm met een goede, diepe zwartweergave. Kleuren moeten niet dof zijn (zoals bij de LG enigszins het geval was, behalve bij de 3D optie die o.a. kleuren vele malen feller en zwart veel dieper maakte). Dus ik wil wel enigszins dat kleur en contrast eraf kan spatten (games en normaal gebruik), maar vind het ook belangrijk dat er een neutrale kleurweergave gekozen kan worden (presets?)(foto-/videobewerking).

Verder wil ik een scherm zonder rare afwijkingen. Mijn oude Samsung 22" was bovenin een tikkeltje donkerder dan onderin beeld, dat zijn dingen waar ik me aan erger. De P2250 waar ik dit op typ (stage :+) heeft bovenin een roze-achtige waas, wat ik bij de LG ook enigszins vernomen heb. Dit soort dingen wil ik dus niet of zo min mogelijk..

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nog even als aanvulling, ik heb zelf al veel rondgekeken en in de pricewatch wat schermen gefilterd etc. maar kom er niet uit. Ik kijk zelf niet veel verder dan Samsung (ervaring), LG (prijstechnisch interessant) en eventueel Dell ofzo. Verder zie ik door de bomen het bos niet meer. Dus hoop dat iemand met wat goede suggesties kan komen!

• Orion538
Xthemes.us schreef op donderdag 10 november 2011 @ 10:09:
[...]

Als gebruiker van een andere 2560x1440 monitor (een Hazro HZ27WD i.p.v. een Dell U2711) ben ik snel geneigd om als het een optie is er voor te gaan. Als je het (er voor over) hebt dan is het namelijk wel echt een flinke stap omhoog in de ruimte die je beschikbaar hebt alhoewel 2 * 1920x1200 of 2 * 1920x1080 dan ook een optie zou kunnen zijn. Betekend waarschijnlijk wel dat bij gamen je genoegen moet nemen met minder dan de allerhoogste settings, ook gezien je videokaart 1280MB RAM heeft kan dat betekenen dat native-ress gamen bij sommige games niet gaat lukken.

Waarom ik geen u2410 heb is aangeraden omdat je het volgende had gepost

[...]

Voor webdesign wil je namelijk geen wide gamut monitor hebben en dat is waar de meerwaarde (en hogere prijs) van de U2410 dan ook in zit t.o.v. de u2410. Aangezien ik ghosting zelf nooit heb opgemerkt (en velen met mij) ga ik er tegenwoordig maar vanuit dat het niet langer een probleem is (va-panelen uitgezonderd). Mocht het toch tegenvallen dan kan je je in principe altijd nog beroepen op de wet op koop afstand. Daarnaast had je aangegeven dat een lager stroomverbruik wel een klein pluspuntje is en LED monitoren zijn nu eenmaal zuiniger dan hun CCFL tegenhangers.

De u2711 is trouwens net als de u2410 ook een wide-gamut monitor maar aangezien er geen goedkopere variant van bestaat en de sRGB emulatie nagenoeg perfect is hoeft dat geen probleem te zijn. De HP ZR2740w is jammer genoeg ondanks dat het een standaard gamut monitor is ook (nog) niet goedkoper dan de u2711. tftcentral.co.uk raad een xbitlabs artikel aan als je het verschil tussen standaard gamut/wide gamut wil weten.
Momenteel zie ik het voordeel niet in van een 2 * 24" opstelling.
Ik heb nu 2 * 19" en heb alleen de 2e monitor gebruikt voor als ik programmeer.
Vind het echt super makkelijk als de code op 1 scherm blijft en de website op het andere scherm, maar dat code verdwijnt buiten de lijnen van het scherm vind ik irritant.
1*24" en een 19" voldoen dus prima voor mij.

Ik ben zelf erg geneigd om eens een groot scherm te halen om te zien hoe dat is (altijd nog 17" en 19" gehad non-breedbeeld), maar ook vanwege een stage waar ik geprogrammeerd heb op een 24" monitor en dit beviel me echt heel erg goed alles was echt goed te overzien.

Daarbij heb ik op een andere stage wat photoshop werk gedaan en de afbeeldingen gemaakt op:
http://www.computerservicewierden.nl/ en ook de posters ontworpen die te zien zijn op de afbeelding.
Maar hierbij heb ik toch gemerkt hoe belangrijk kleur echtheid is, ik kreeg echt neigingen om het oranje aan te passen omdat die kleur er zo bagger uit zag op mijn monitor.

De belangrijkste reden is misschien nog wel dat ik nog VGA gebruik :).

Maar als je dus zegt dat het verstandig is om nog even te sparen tot ik de u2711 (of een hazro) kan betalen dan doe ik dat.

Overigens valt er nog voordeel uit te halen hoe ik mijn monitor aansluit op mijn pc?
De videokaart heeft, niet zoals ik had gezegd in mijn eerste post 2x hdmi, maar juist 1x DP en 1x HDMI.
Heeft DP nog voordelen voor computer hardware of is het alleen dat de connector zich vast kan klikken (en nog iets maar kan het me niet herinneren)?

Bedankt trouwens voor de informatie. Sommige dingen in de reviews snap ik echt de ballen niet van, maar beetje bij beetje worden de reviews duidelijker door informatie die jullie geven.

• Xthemes.us
Je hebt als je kaart 2x HDMI en 1x Displayport heeft voor een 27" 2560x1440 scherm sowieso de displaypoort nodig (let er dus op dat de monitor dit ondersteunt, om een voorbeeld te geven - De Hazro HZ27WB & HZ27WC henbben enkel een DVI aansluiting).

DVI (dual link) & Displayport gaan tot 2560x1600 (er zijn zover ik weet nog geen grotere monitoren)
*HDMI gaat tot 1920x1200
VGA gaat tot 2048x1536
*Dit klopt niet helemaal maar de aansluitingen die boven de 1920x1200 gaan vind je volgens mij op geen enkel consumenten apparaat op het moment

[edit]
Voor dingen als posters (en ander drukwerk) is wide gamut juist wel weer een goed idee.

@Recrush
Als zwart waardes echt belangrijk zijn dan is de Samsung 2333T wellicht een optie? Goedkoopste VA paneel dat op dat formaat beschikbaar is, helaas bijna niks over te vinden op het net. Misschien wel handig om in ieder geval aan te geven of er nog enige rek in je budget zit. De interessante monitoren liggen er namelijk volgens mij net buiten.

Voor iets meer heb je dus zoals al aangegeven een VA-paneel te pakken wat voor 'echt zwart' het type paneel is dat je wilt hebben. Nadelen zijn ten opzichte van IPS een mindere kijkhoek en slechtere kleurweergave, maar beide zijn dan wel weer beter dan bij een TN-paneel.

Voor nog iets meer is ook de LG IPS236v een optie. IPS geeft je beste kijkhoeken en de beste kleurweergave maar het zwart is minder diep dan bij een VA paneel. Zoals ik in een andere post had aangegeven lijkt het bij deze monitor met betrekking tot de uniformity/backlight bleed wel een beetje een loterij te zijn.

• levdr
Recrush schreef op donderdag 10 november 2011 @ 11:32:

Gamen, fotobewerking, videomontage, en alledaags gebruik natuurlijk!
Het liefst zo'n €150,- per scherm. Dus ben wel op zoek naar een zo goed mogelijk budgetscherm.[/b]
Ik vind kleurweergave en zwart/witwaarde belangrijk. Ik kijk graag naar een scherm met een goede, diepe zwartweergave. Kleuren moeten niet dof zijn (zoals bij de LG enigszins het geval was, behalve bij de 3D optie die o.a. kleuren vele malen feller en zwart veel dieper maakte). Dus ik wil wel enigszins dat kleur en contrast eraf kan spatten (games en normaal gebruik), maar vind het ook belangrijk dat er een neutrale kleurweergave gekozen kan worden (presets?)(foto-/videobewerking).

Verder wil ik een scherm zonder rare afwijkingen. Mijn oude Samsung 22" was bovenin een tikkeltje donkerder dan onderin beeld, dat zijn dingen waar ik me aan erger. De P2250 waar ik dit op typ (stage :+) heeft bovenin een roze-achtige waas, wat ik bij de LG ook enigszins vernomen heb. Dit soort dingen wil ik dus niet of zo min mogelijk..[/b]
Allereerst: als je aan fotobewerking doet kun je niet anders dan een VA of IPS scherm te kiezen. VA heeft verschillende varianten, de beste waarvan is S-PVA. Het is een erg goede schermtechniek met mooie kleuren, zeer goede contrasten en daardoor diepe zwarten. Nadeel is dat de kijkhoeken (hoewel veel beter dan bij TN) niet heel goed zijn en dat ze relatief traag zijn en dus meestal niet geschikt om op te gamen.

De beste schermtechniek is IPS. Ook daarvan zijn allerlei varianten (S-IPS, H-IPS, e-IPS, P-IPS) maar ze ontlopen elkaar niet veel. IPS wint steeds meer terrein en terecht. Het contrast en de zwartwaarden zijn iets minder dan van VA schermen, maar blijven niet veel meer achter en het grote voordeel van IPS is dat de kijkhoeken zeer goed zijn en er geen verschuivingen te zien zijn als je schuin naar je scherm kijkt. IPS schermen waren ooit traag, maar zijn de laatste jaren steeds sneller geworden en de meeste moderne IPS monitoren kunnen nu ook gebruikt worden voor gamen. Als je dus zowel aan fotobewerking wilt doen als wilt gamen raad ik je in elk geval een IPS scherm aan.

Probleem is dat je een zeer beperkt budget hebt voor wat je wilt. En dan wil je eigenlijk ook nog een kwaliteitsmonitor zonder kans op afwijkingen. Ik kan je nu al zeggen dat die in die prijsklasse niet bestaan en dat je compromissen zult moeten sluiten.
Dat wil niet zeggen dat er geen IPS monitoren tot 150 euro zijn zonder de afwijkingen waar je het over hebt, maar een garantie is er niet. Als je Eizo koopt of een scherm uit de PA serie van NEC weet je dat er geen afwijkingen zullen zijn want daar betaal je voor. Bij Dell of LG e.d. moet je het maar afwachten. Die lage prijzen hebben immers een reden...

Als je je budget met twee tientjes kunt verhogen, krijg je dit rijtje waar je uit kunt kiezen.
Over de liyama is al een review te vinden van iemand die er enthousiast over is.

[ Voor 5% gewijzigd door levdr op 11-11-2011 16:36 . Reden: typo ]

• Brick Top
Xthemes.us schreef op woensdag 09 november 2011 @ 18:28:
@Brickt
Geen flauw idee of die Samsung goed is, er is zo goed als geen informatie over te vinden. Met veel moeite is er wel een pagina op de Samsung site te vinden (de filter opties en zoekmachine op hun site werken voor geen meter). Volgens de specs op prad.de zit er een tn-paneel in, weinig bijzonders zo op het eerste gezicht, zeker gezien de niet heel erg lage prijs. In de pricewatch staat de monitor trouwens voor minder dan bij makroshop.be.
Neem aan dat dit dezelfde monitor is ondanks dat er geen L voor de S staat

Als je een IPS paneel voor weinig wilt hebben is denk ik de Dell U2312HM de beste optie. Als je een hekel aan de AG-coating heb dan moet je denk ik naar een LG IPS236v kijken, maar daar lijkt het wel een beetje een loterij te zijn als het op uniformity/backlight bleed aankomt. Kan dus zijn dat je (meerdere malen) gebruik moet maken van de wet op koopafstand ;).
Bedankt voor de reactie Xthemes!

Die Dell die je aanhaalt lijkt me wel een zeer interessant scherm. Heb wat review erop nagelezen en prijs/kwaliteit lijkt dit me wel een toppertje. Nu heb ik ook de andere schermen van Dell een keertje bekeken en zo kwam ik uit bij de Dell Ultrasharp U2412M. Is het de moeite om verder te sparen voor dit scherm of gaat er, de extra inch daargelaten, weinig verschil zijn met de U2312HM?

Nogmaals bedankt!

• Recrush
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:31
Xthemes.us & levdr, bedankt voor jullie reactie!

Ik was bekend met het bestaan van IPS schermen, maar dacht dat die nog een stuk duurder waren. Stom dat ik daar niet naar gekeken heb dus. De VA panelen zijn nieuw voor mij, met daarbij ook hun eigenschappen.

Als ik zo gauw moet kiezen uit wat jullie me vertellen dan prefeer ik denk ik toch een IPS scherm, kleuren zijn wel iets belangrijker voor me dan de zwartweergave. Zwart is ook nog enigszins relatief in mijn ogen (ha-ha).

Aangezien jullie het allebei over mijn budget hebben, er zit nog wel enigszins rek in maar niet heel erg veel. Opzich heb ik het geld er wel voor maar ik ben niet van plan meer dan 400 euro voor twee schermen neer te leggen.

Xthemes, de schermen die jij laat zien vind ik (ook al zou dit geen prioriteit moeten zijn) niet heel erg mooi om naar te kijken. De Samsung heeft ook geen HDMI wat een klein gemis is met het oog op de toekomst.

levdr, het rijtje dat jij laat zien ziet er interessant uit. Zo op het eerste gezicht voel ik van deze selectie wel iets voor de Iiyama. Het einge waar ik niets wijzer op word is of deze schermen glanzend of mat zijn, dat staat er weer niet bij..

Ik denk in ieder geval dat ik nu weer even voldoende stof tot research heb. Jullie hebben allebei wat puntjes laten zien waarop ik verder een monitor uit kan zoeken, dus bedankt daarvoor! Mocht ik nog vragen hebben zal ik ze wel weer in dit topic zetten.

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:58
levdr

Die 1e Asus uit je rijtje heeft een reactietijd van 14ms.
Is dat vandaag de dag te verwaarlozen, of ga je daar toch wel last van ondervinden?

• levdr
NeutraleTeun schreef op donderdag 10 november 2011 @ 22:16:
levdr

Die 1e Asus uit je rijtje heeft een reactietijd van 14ms.
Is dat vandaag de dag te verwaarlozen, of ga je daar toch wel last van ondervinden?
Ik was even vergeten ook de reactietijd mee te nemen in de criteria, maar omdat de vraagsteller ook wil gamen, heb ik het rijtje inmiddels aangepast. Nu zijn het uitsluitend monitoren met een reactietijd van 8ms of minder.

Ik ben geen gamer en kan je vraag niet beantwoorden. Van Kid weet ik wel dat er aan die tijden vaak te veel belang wordt gehecht en dat ze vaak niet eens kloppen. Als je geïnteresseerd bent in een monitor en je wilt er ook op gamen lees er dan de reviews op na.
Wel is het zo dat er in elk geval snellere IPS monitoren zijn dan die Asus...

• levdr
Recrush schreef op donderdag 10 november 2011 @ 21:10:
levdr, het rijtje dat jij laat zien ziet er interessant uit. Zo op het eerste gezicht voel ik van deze selectie wel iets voor de Iiyama. Het einge waar ik niets wijzer op word is of deze schermen glanzend of mat zijn, dat staat er weer niet bij..
Ze zijn mat. Voor zover ik weet zijn alleen de IPS schermen van Apple en Hazro glossy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xthemes.us
Brick Top schreef op donderdag 10 november 2011 @ 17:56:
Is het de moeite om verder te sparen voor dit scherm of gaat er, de extra inch daargelaten, weinig verschil zijn met de U2312HM?
Naast de extra inch win je ook 180 extra verticale pixels (1920x1200 vs 1920x1080) en zit je dus met een andere aspect ratio (16:10 i.p.v. 16:9). Of de andere aspect ratio een voor of nadeel is laten we even in het midden, beide hebben voor en nadelen.

Maar voor de rest zijn het inderdaad vergelijkbare monitoren.
Recrush schreef op donderdag 10 november 2011 @ 21:10:
De Samsung heeft ook geen HDMI wat een klein gemis is met het oog op de toekomst.
Tenzij je een scherm met speakers zoekt kan je HDMI wel van je verlanglijstje schrappen zolang er maar een DVI aansluiting op zit. HDMI en DVI gebruiken hetzelfde signaal (HDMI voegt daar geluid aan toe) en je kan van het 1 naar het ander met verloopstukje van een paar Euro.
[b][message=37114003,noline]levdr, het rijtje dat jij laat zien ziet er interessant uit. Zo op het eerste gezicht voel ik van deze selectie wel iets voor de Iiyama. Het einge waar ik niets wijzer op word is of deze schermen glanzend of mat zijn, dat staat er weer niet bij..
Vrijwel alle IPS schermen op de markt zijn op het moment matte, en net als levdr al aangeeft volgens mij zijn enkel de Hazro's en Mac Cinema displays daar de uitzondering op, en die gaan ruim over je budget. De Hazro HZ27WC is de goedkoopste optie en die heb ik nog niet goedkoper dan 350 pond gezien (tijdens een weekly special).
Er zit wel een verschil in hoe sterk de matte laag is toegepast, de Dells hebben zover ik weet de zwaarste coating en dan ook de meeste klachten over een 'grainy beeld'. Voor sommigen totaal geen probleem, voor anderen zo een grote tegenvaller dat ze niet geheel risicoloos de laag zelf verwijderen (zeker geen aanrader om dit zelf te doen - een hoop mensen ondervinden nog al wat problemen als je wat doorklikt bij die link)

Eentje die ook in de lijst hoort (en zodra de wijzigingen die ik heb ingestuurd heb er ook onder zal staan) is de AOC i2353fh. Bij mijn vorige submission blijkbaar alles behalve het paneel type ingevuld. Echter ook deze heeft backlight bleed problemen, en volgens mij zijn die in tegenstelling tot bij de LG hier vrij consistent (waarschijnlijk doordat ze het ding zo dun hebben gemaakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Ik heb eens een mailtje gestuurd naar Hazro om te vragen of er binnenkort een 24'' 1920x1200 zou uitkomen van hen gezien ze nu enkel `dure' 27'' en 30'' verkopen. Er werd mij gezegd dat er binnen de 2 maanden een 24'' 1920x1200 glossy IPS scherm zou uitkomen bij hen. Over de prijs kon hij niets zeggen, maar hij zou wel (uiteraard) goedkoper worden dan hun overige schermen. Mss ook een interessant scherm als je even kunt wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brick Top
Xthemes.us schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 00:18:
[...]

Naast de extra inch win je ook 180 extra verticale pixels (1920x1200 vs 1920x1080) en zit je dus met een andere aspect ratio (16:10 i.p.v. 16:9). Of de andere aspect ratio een voor of nadeel is laten we even in het midden, beide hebben voor en nadelen.

Maar voor de rest zijn het inderdaad vergelijkbare monitoren.
Wederom bedankt voor je antwoord!

Een laatste vraag. Het scherm is bedoeld om als tweede scherm aan m'n laptop te hangen. Die heeft een 17" scherm (16:9). Geeft dat problemen wanneer je dan als tweede scherm voor een 16:10 kiest? Dus twee schermen met elk hun eigen resolutie en schermverhouding.

't Is ook de bedoeling dat ik m'n Wacom ga gebruiken en die moet dan wel correct werken op beide schermen, liefst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
LaurentS schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 11:01:
Er werd mij gezegd dat er binnen de 2 maanden een 24'' 1920x1200 glossy IPS scherm zou uitkomen bij hen.
Fantastisch nieuws, dat is net wat ik zoek, een foetsoenlijk glossy ! Ben benieuwd wanneer hij komt, zolang moet ik het nog met mijn hp w2228h doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xthemes.us
16:9 aan dezelfde computer (inc laptops) als 16:10 gaat perfect. Heb zelf een 2560x1440 (16:9) en1920x1200 (16:10) scherm aan de laptop hangen en dat gaat prima. In principe gaan Windows en Linux (en ik gok erop OS X ook) perfect om met allerlei vreemde resolutie combinaties.

Alleen bij AMD Eyefinity en NVIDIA surround setups moet je goed opletten wat je precies haalt.

---

Voor de mensen die op de Hazro 24" zitten te wachten. Hou er wel rekening mee dat
1) Hazro tijd-indicaties vrijwel nooit kloppen. Tenminste dat is mijn ervaring, ze zouden ondertussen ook al een verstelbare voet voor de 27" modellen moeten hebben gereleased. De site zou al een tijdje geleden geüpdate moeten zijn alhoewel het laatste wat ik er van gehoord heb is dat het deze maand moet gaan gebeuren. Ook zijn ze nog druk met een refresh van hun 30" modellen (alu behuizing / nieuw paneel).
2) De enige koopopties tot nu voor de Hazro's zijn:
- overclockers.co.uk (OC UK) met als extra hindernis naast dat ze in de UK zitten alleen betaling via creditcard accepteren (paypal is aan UK klanten voorbehouden). Als je iemand anders laat betalen laat het dan ook op zijn of haar adres afleveren, ik heb een tijdje zitten wachten op een refund omdat ze het vertikten te verzenden naar een ander adres dan die waar de creditcard op geregistreerd is.
Wat ook vrij vervelend is aan OC UK is dat de prijzen vrij hoog liggen tenzij er een actie is, en alles lijkt wel eens in de 3-4 weken een week lang een actieprijs te hebben.
- hazro.com - Accepteren betaling via 'direct transfer', voor ons creditcardloze Nederlanders een mooie optie. Contact verloopt vaak wel erg langzaam - prijzen vallen soms nog al vreemd uit als je ze vergelijkt met die van OC UK. Soms duurder, soms goedkoper. Levertijd is vaak iets langer dan bij OC UK zelf.

Maar goed in beide gevallen zal je dus voor garantie het spul terug moeten sturen naar de UK wat niet bepaald ideaal is. Ik had Azerty nog gemailed of ze niet eens contact willen leggen met Hazro om als Nederlandse reseller dienst te doen maar hier waren ze niet in geïnteresseerd. Dus als iemand anders een Nederlandse webshop hiervoor zou weten te strikken dan zou dat leuk zijn ;)

En om misverstanden te voorkomen, ondanks de nadelen vindt ik de monitoren wel de moeite waard, heb zelf een HZ27WD waar ik dik tevreden over ben. De 24" ga ik ook in de gaten houden, als die een aantrekkelijk prijskaartje krijgt dan heb ik de vervanger voor mijn oude Samsung 2443BW gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• levdr
Xthemes.us schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 00:18:
Eentje die ook in de lijst hoort (en zodra de wijzigingen die ik heb ingestuurd heb er ook onder zal staan) is de AOC i2353fh. [...] Echter ook deze heeft backlight bleed problemen, en volgens mij zijn die in tegenstelling tot bij de LG hier vrij consistent (waarschijnlijk doordat ze het ding zo dun hebben gemaakt).
Plus, in de tftcentral review las ik dat de reactietijden ook nogal achterbleven bij de opgegeven waarden:
Ik quoot maar even uit de review (hier te vinden):

The AOC does unfortunately fall behind a bit in pixel response times in practice compared with [...] other IPS models. It's not super-slow and doesn't show any severe ghosting or anything, but it does show more motion blur than some of these other competing models. It doesn't live up to its 5ms G2G spec certainly.

In de conclusie zeggen ze dan ook:

Responsiveness did not live up to its advertised spec at all which was a shame, although it was ok for moderate levels of gaming.

Waarschijnlijk als je gamer bent toch iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-07 23:56
Mijn goedkope monitor van 2 jaar terug is er gisteren mee uitgescheden... heel jammer en moet nog even bellen met m'n boekhouder (maarja tis weekend) of ze even de bon kan opzoeken of die nog voor de garantie retour kan maar eigenlijk was het toch al wel tijd voor een nieuwe sinds deze me gewoon mateloos irriteren :)

Ik zoek heel simpel een nieuwe monitor, wil er het liefst gelijk 2 stuks van hebben (werk altijd dual-monitor) maar zal in de eerste instantie er 1tje aanschaffen en dan later de andere uitfaseren.
Omdat ik er altijd 2 gebruik irriteer ik me mateloos aan dat ik alleen maar schermen nog vind die 22"+ zijn. Ik weet niet waar precies de fetish vandaan is gekomen dat mensen zo groot willen, vermoedelijk omdat er maar weinig mensen werken met 2+ monitoren. Ik heb op m'n bureau ook nog een laptop staan op scherm hoogte dus eigenlijk zelfs 3 tegelijk.

Het gene wat ik zo vreemd vind en ook nergens kan terugvinden is waarom ik in een laptop (bv. de Sony Vaio Z als je het custom bestelt) 1920x1080 op 13" kan krijgen maar als desktop monitor ik ineens verplicht met 20" zit te pielen, da's friggin 7" meer! Het liefst zou ik gewoon 2 monitoren willen hebben die rond de 15" liggen met 1920x1200 (ja liefst 5:3/4:3, geen 16:10/16:9, veels te breed om naast elkaar te zetten!) als resolutie.

Als paneeltje het liefst een (S/H/E)-IPS of (P/M)-VA (hoewel IPS de voorkeur heeft) met LED backlight. Een lichtopbrengst van minimaal zo'n 350cd/m3 en reactiesnelheid kan aan m'n kont roesten 8) zolang dat onder de 10ms ligt vind ik 't best... dingen die ik doe updaten niet zo snel :9

Ik zal eventjes het standaard lijstje invullen voor het snel kunnen doorlezen van m'n post:
Basisvragen
  • Waar wil je de monitor voor gebruiken?
    Alledaagse computer dingen waaronder ook: coden en de van keer tot keer fotobewerking. Maar vind kleurechtheid een must. TN is leuk voor tijdelijk maar irriteerd me matenloos ;)
  • Wat voor afmetingen had je in gedachte? (bij voorkeur als beeldschermdiagonaal in inches)
    15-17" liefst niet breedbeeld
  • Welke resolutie had je in gedachte?
    1920x1200 of hoger.
  • Wat mag het allemaal gaan kosten? (ook niet geheel onbelangrijk)
    Maximaal €500 per scherm, mischien €600 als die exact aan mijn eisen voldoet ;) Maar ben bang dat ik toch al moet gaan compromissen en dan wil ik er niet al te veel geld inpompen... >_>
Aanvullende vragen
[list]• Welke videokaart heb je in je systeem zitten?
Afhankelijk, evt. interne kaart van een MBP of een ATI HD4870 of NVIDIA GTX275
  • Welke aansluitingen zitten daar op?
  • Hoe wil je de monitor aansluiten? (op welke poort op de videokaart)
    DVI-D en anders Displayport (videokaart kunnen we altijd nog wel upgraden :p)
  • Heb je nog meer schermen aangesloten, of wil je nog meer schermen gaan aansluiten?
    Ja nog eentje, wil er in totaal 2 aansluiten.
  • Gamen - stel je bepaalde eisen aan de snelheid van het beeldscherm?
    • Responsetijd - bijvoorbeeld maximaal 5 ms?
      Nee geen eisen over de responsetijd zolang die onder de 10ms ligt ;)
    • Vernieuwingsfrequentie - 120 Hz?
      Niet echt relevant voor mij. Vond een hogere refreshrate belangrijker bij een CRT (daar was het echt storend) en sinds het beeld bij mij vrijwel altijd stilstaat is dat niet echt een must :)

• Kleurintensieve applicaties (fotobewerking, videobewerking, DCC, eventueel ook CAD)
      • Is het professioneel, of alleen als hobby / voor studie?
        Scherm wordt wel voor pro doeleindes gebruikt (ik werk vanuit thuis) maar de fotos die bewerkt worden zullen (op dit moment qua visie) niet pro bewerkt worden. Kleurechtheid is wel een extreme pre.
      • Ben je van plan een gaming console aan te sluiten? (welke? en welke aansluiting wil je gebruiken?)
        Evt, ligt aan de resolutie en of er HDMI aanwezig is. Zoja, mischien en anders helaas pindakaas ;)

• Moet de monitor 3D ondersteuning hebben?
    me no want newfangled things!
  • Ben je van plan de monitor (vaak) in portretstand te gebruiken? (pivot)
    Als die dit kan jazeker!
  • Heb je een voorkeur voor een bepaalde coating van de front polarizer? (glossy/matte, glare/anti-glare)
    Matte is een pre, geen eis. Geen last van directe zon inval hier.
  • Heb je specifieke eisen met betrekking tot ergonomie? (hoogte verstelbaar, voldoen aan bepaalde normen)
    Hoogte verstelbaar is een mooie extra maar niet perze nodig (kan een nieuwe verhoger bouwen ;))
  • Moet het scherm een VESA mount hebben? (zodat je het scherm met een muurbeugel op kan hangen)
    Liefst wel, wil uiteindelijk over naar een ander systeem dat de monitoren aan het bureau vastzitten
  • Stel je nog bepaalde eisen aan de garantie? (hoeveel jaar? carry-in/on-site/pick-up & return? pixelgarantie)
  • Wil je de monitor van te voren kunnen bekijken in een winkel?
    Evt wel maar is erg lastig terug te zoeken waar ze evt. staan ;) Kan hem altijd terusturen als die me niet bevalt!
  • Heb je een voorkeur voor een bepaalde kleur of andere vormgevingsaspecten?Zolang die niet staat te glimmen als een net gepoetste auto is alles ok. Liefst compleet mat-zwart
Ikzelf weet niet in hoeverre het 'complex' is om een 13" paneeltje te kopen die 1920x1080 doet en die in een behuizinkje te knallen en aantesturen vanaf een PC maar als dat helaas de way to go is (wordt het wss een 15" tho :p meestal cheaper) zal ik dat maar moeten overwegen.
Ik zoek dus het liefst een klein scherm met een hoge hoeveelheid pixels.

Bij voorbaat dank!

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xthemes.us
Iemand die voor de verandering niet 27" Full HD schermen als iets positiefs ziet, is weer eens wat anders.

Een beetje informatie
De hoogste pixel dichtheid vind je bij de 27" 2560x1440 monitoren (108.79 PPI) en laat deze nou eens allemaal een IPS paneel hebben. De twee-na hoogste pixel dichtheid vindt je bij 21.5" monitoren met een FULL HD resolutie (102.46 PPI) - link is geloof ik enkel IPS panelen alhoewel ?VA-panelen ook aangevinkt staan.

Optie 1 - 1 is beter dan 2 ;)
Als i.p.v. 2 monitoren 1 grote ook een optie is zou ik zeggen ga voor een 27". Aangezien je een hoge pixeldichtheid waardeert vermoedt ik dat je dicht op het scherm zit en denk ik dat je bij Dell U2711 en Fujitsu P27T-6 IPS nogal hinder zal ondervinden van de AG-coating. Het 'sparkle effect' van de AG-coating (een witte achtergrond geeft een regenboog effect voor elke pixel) is vrij storend als je er dicht op zit. Prad geeft aan dat die bij de Fujitsu erg aanwezig is. Dat mensen bij de U2711 tot waanzin drijft had ik ook al een keertje eerder gepost.
Er zijn ook een hoop mensen die zich er niet storen - noem het in dit geval vooral omdat ik zoals al aangaf vermoed dat je vrij dicht op het scherm zit

Als je voorkeur aan matte geeft dan is een voor de hand liggende optie als je een MBP hebt (een Apple Cinema display) ook niet bepaald een goed idee. Die monitor heeft namelijk naast dat die glossy is er ook een glasplaat voor zitten wat wel heel erg gaat spiegelen.
Ik zou dan ook de HP aanraden, maar let wel op dat die qua connecties vrij armzalig is, enkel displayport en dual link DVI. De keuze van HP om enkel deze connecties te bieden is trouwens wel een logische, andere aansluitingen kunnen geen 2560x1440 aan.
Mocht je ooit een niet-mac laptop kopen let dan heel goed op met de aansluitingen die er op zitten. Geen flauw idee of er niet-macs bestaan met een displayport er op. Laptops met dual-link DVI (de enige andere optie voor de benodigde resolutie) zijn uiterst zeldzaam. Voor laptops met een expresscard is er wel een workaround.

Optie 2 - Zelf de handen uit de mouwen steken
Je eigen suggestie om een laptop scherm als gewone monitor te gebruiken is ook een leuke, als je een geschikt laptop scherm kan vinden dan zou ik zeggen neem contact op met njytouch. Deze ebayer verkoopt alles wat je nodig hebt om een laptopscherm te voorzien en te gebruiken als een normale monitor (inverters, lvds->dvi/hdmi/vga plankjes, etc).
Heb zelf een tijdje met het idee lopen spelen om mijn oude laptop scherm (een 15.4" 1680x1050 scherm) in de kast van mijn homeserver te bouwen. Heb toen contact opgenomen met njytouch en die heeft me toen een lijstje met benodigdheden opgestuurd nadat ik de vraag had gesteld wat ik nodig had in combinatie met die monitor.
Heb helaas niet zo snel een laptopscherm kunnen vinden die aan je eisen voldoet. IPS-schermen bij laptops zijn een zeldzaamheid en achterhalen wat voor scherm er precies in een laptop zit blijkt ook vaak onmogelijk te zijn zonder deze los te draaien.
Als je kan achterhalen welk scherm er in de Lenovo ThinkPad T60p zit dan zou dat in ieder geval een erg interessante zijn. Dat is namelijk een IPS scherm met 4:3 resolutie (1600x1200).

Mocht je het laatste pad bewandelen, deel dan alsjeblieft je ervaringen ergens in een dedicated threadje, ben er erg nieuwsgierig naar aangezien ik zelf de stap nog niet genomen heb (en wellicht ook nooit neem). Wellicht voor de eyefinity fans met een afkeer voor dikke bezels ook een optie (3 17" schermpjes maakt toch ook bijna weer een hele in dat geval).

Pagina: 1 ... 9 ... 19 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees voordat je hier vragen gaat stellen eerst **LET OP** Welke monitor moet ik kopen? door.

Voor alle wat moet ik kopen vragen geldt dat er minimaal antwoord moet worden gegeven op de vier basisvragen.

Beantwoord voor een zo goed mogelijk advies ook zoveel mogelijk van de aanvullende vragen die van toepassing zijn.

Hoewel vrijwel iedereen iets anders verwacht van een monitor zijn sommige vragen toch vergelijkbaar, bekijk daarom ook eens het onderdeel kant en klaar advies.

Twijfel je of je hier wel goed zit? Lees dan ook het Best Buy Guide overzichtstopic.