Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelv5
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16-07-2024
Kid Jansen schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 14:49:
[...]

Als het per se onder de €300 moet is de U2412M wat mij betreft je enige goede keuze, maar houd er rekening mee dat dat scherm ondanks het IPS paneel niet is gemaakt voor video- en fotobewerking.

Het is gewoon een goed scherm, wat vooral bedoeld is voor (zakelijke) gebruikers die iets meer willen dan een TN paneel, maar geen kleurkritisch werk op het beeldscherm uitvoeren.

Als je het scherm kalibreert kan je er wel fotobewerking op uitvoeren, maar houd er rekening mee dat je kleurbereik relatief klein is (ongeveer sRGB). Je kan dus niet in kleurruimtes als Adobe RGB werken en ook met foto's die in RAW zijn geschoten kan je een groot deel van de kleurinformatie niet weergeven op het scherm. Verder heb je ondanks het kleine kleurbereik vooral met tinten waar veel groen in zit nog steeds last van color banding door de 6bit+FRC kleurdiepte van het gebruikte e-IPS paneel.

Mocht je besluiten om nog even door te sparen dan zou ik naar de volgende schermen kijken:

pricewatch: HP ZR2440w (XW477AT)
pricewatch: Dell Ultrasharp U2410
pricewatch: Asus PA246Q
[...]
Bedankt voor je uitleg, videobewerking is meer in de zin van het monteren en effecten toevoegen niet de kleuren veranderen of verbeteren. Foto en videobewerking is geen must het solidworks en autocad wel, vandaar de 1200 pixels in de hoogte.
Misschien onduidelijk omdat ik het er niet bij heb gezet, maar ik ga sparen voor een 2560*1600 paneel. Omdat mijn scherm soms kuren gaat vertonen en ik nog een iets wat verouderd scherm heb wil ik een tijdelijk scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xthemes.us
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-06 18:56
Je eigen rijtje met werkzaamheden meenemende.
Videobewerking -> Dell
Fotobewerking -> Dell
3D Tekenen (SolidWorks2011) -> Maakt weinig uit
AutoCad (electrical schematics) -> Maakt weinig uit
Gamen (sporadisch) -> Enkel op de g2g waarde afgaande de Samsung voor de snelle first person shooters

Ik zou het geen moeilijke keuze vinden om eerlijk te zijn als je tot €300 hebt om uit te geven. Die twee tientjes die de Dell je meer kosten leveren je een IPS paneel op wat zeker voor videobewerking en fotobewerking een enorme plus is. Om op te gamen is het meer een verhaal waar je iets aan hebt in theorie maar in de praktijk niks van merkt (probeer maar eens een gamer te vinden die de u2412m heeft en hem te traag vindt).

[edit]
Hazro heeft onlangs (paar dagen geleden) een 30" uitgebracht die net weer net wat goedkoper is dan de optie die je in Nederland zal vinden. Enige verkooppunt op het moment (zover ik weet) is overclockers.co.uk wie weet scheelt het je een maandje sparen ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Xthemes.us op 21-01-2012 15:06 ]

MSI GX640 - 8GB RAM, Radeon 5970, 80GB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Xthemes.us schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 15:03:
Je eigen rijtje met werkzaamheden meenemende.
Videobewerking -> Dell
Fotobewerking -> Dell
3D Tekenen (SolidWorks2011) -> Maakt weinig uit
AutoCad (electrical schematics) -> Maakt weinig uit
Gamen (sporadisch) -> Enkel op de g2g waarde afgaande de Samsung voor de snelle first person shooters

Ik zou het geen moeilijke keuze vinden om eerlijk te zijn als je tot €300 hebt om uit te geven. Die twee tientjes die de Dell je meer kosten leveren je een IPS paneel op wat zeker voor videobewerking en fotobewerking een enorme plus is. Om op te gamen is het meer een verhaal waar je iets aan hebt in theorie maar in de praktijk niks van merkt (probeer maar eens een gamer te vinden die de u2412m heeft en hem te traag vindt).
Het valt wel mee hoe groot de voordelen zijn van dat IPS paneel, doordat het een relatief goedkoop e-IPS paneel is. De grootste verschillen zie je bij de kijkhoeken, die zijn echt veel beter dan van TN panelen. Maar dit paneel scoort bij zaken als kleurbereik, witbalans, uniformiteit en color banding niet veel beter dan een goede TN monitor.
Hazro heeft onlangs (paar dagen geleden) een 30" uitgebracht die net weer net wat goedkoper is dan de optie die je in Nederland zal vinden. Enige verkooppunt op het moment (zover ik weet) is overclockers.co.uk wie weet scheelt het je een maandje sparen ;)
Die HZ30Wie is nog geen €70 goedkoper dan de pricewatch: Dell Ultrasharp U3011 met de huidige wisselkoers. Die laatste lijkt mij dan interessanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xthemes.us
Dat dezelfde kleur niet zowel groen als rood wordt weergegeven (lagom test -> viewing angle) lijkt me ook een aardig voordeel. Dit gebeurd mij namelijk op zowel de Samsung 2443bw, 2043bw, 206bw als ook m'n laptops eigen scherm (allen TN). Niet alleen bij extreme kijkhoeken maar ook bij afwijkingen van enkele graden. Kleurverschil is ook waarneembaar al (oranje in plaats van rood) als je recht voorzit met de tekst boven en onder in beeld.
Wat dat betreft zou ik dus nooit op een TN-paneel willen vertrouwen voor fotobewerking.

Dat is inderdaad een miniem prijsverschil, voor dat geld zou ik ook zeker voor de Dell gaan (verzendkosten maken het verschil nog kleiner!). Had het nog niet omgerekend, doet de euro het zo slecht of de pond het zo goed? Laatste keer dat ik 580 gbp naar euro's omrekende kwam daar nog 650 uit, nu bijna 700.
Er staat bij Hazro dacht ik nog wel een 8bits model op de planning die weer wat goedkoper zou moeten zijn, dus wel interessant om de in de gaten te houden als de aanschaf toch nog een paar maanden in de toekomst ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megadoom
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-05 21:10
heb ik eindelijk mn scherm weten om te wisselen bij mycom :D. heb ik een dode pixel :/ heb hier al een halve maand voor gewacht.. (zou je bij mycom weer kunnen repareren met 1 dode pixel?)

[ Voor 37% gewijzigd door megadoom op 21-01-2012 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xthemes.us schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 21:51:
[...]

Een LED backlight is energiezuiniger
Een LED backlight neemt minder ruimte in en maakt dan ook dunnere monitoren mogelijk, fabrikanten draven hier echter iets te ver in door aangezien vrijwel alle hele dunne monitoren meer last van backlight bleed lijken te hebben dan monitoren die niet zo extreem dun is (hier komt het misverstand dan ook vandaan dat velen doet zeggen dat LED slechter is dan CCFL voor backlight uniformity - wat het dus niet is)
Leds zijn 'instant on', de monitor hoeft dus niet even aan te staan en op te warmen voordat de juiste hoeveelheid licht is bereikt.
Leds gaan minder snel achteruit en verkleuren niet bij het zwakker worden, je hebt langer wat aan de monitor.

In tegenstelling tot wat veel mensen denken is een 'led monitor' in 99% van de gevallen niet opgebouwd uit leds maar verzorgt het enkel het licht achter het paneel zelf. Je krijg dan ook geen betere kleuren, in tegenstelling zelfs alle wide gamut desktop monitoren maken gebruik van CCFL, Wide gamut = meer kleuren dan een standaard monitor, niet interessant voor gamers, wel voor photoshoppers die aan drukwerk doen.
Dus behalve het energiezuinige, maakt het eigenlijk vrijwel niets uit?

Welke zou jij persoonlijk kiezen uit de twee iiyama schermen die ik linkte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xthemes.us
Dat is een vrij makkelijke keuze, de E2407HDS-B1 is nogal oud (19 januari 2009) terwijl de Iiyama E2473HDS-B1 een stuk jonger is (januari 2011) en de aanrader van zowel de hardware.info als tweaker.net best buy guides.

De E2473HDS-B1 is het gamescherm van het moment (als je tenminste de 120Hz schermen even links laat liggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megadoom
@xthemes, dat is dus nu ook de scherm die ik heb gekregen maar dus wel dode pixel :X , maar moet zeggen dat het een goed scherm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesdop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:20
Even hier inhaken.

Ik ben mij de afgelopen paar dagen aan het oriënteren op een andere monitor.
Ik ben van Samsung, naar Dell om vervolgens toch weer naar Samsung gegaan te zijn, om nu uit te komen op Iiyama, en wel de 247X.Maar kan geen keuze maken tussen de 2472 en 2473.
http://tweakers.net/pricewatch/compare/344/276490;289932

Zo heeft de 72 hogere contrast maar ook weer een langere reactietijd en lagere helderheid waar de 73 in het voordeel is. En andersom natuurlijk. Scherm wordt gebruikt voor alles.

Ik neig naar de 2472 of iemand moet mij overtuigen om dat juist niet te doen.
Budget is <200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xthemes.us schreef op zondag 22 januari 2012 @ 00:26:
Dat is een vrij makkelijke keuze, de E2407HDS-B1 is nogal oud (19 januari 2009) terwijl de Iiyama E2473HDS-B1 een stuk jonger is (januari 2011) en de aanrader van zowel de hardware.info als tweaker.net best buy guides.

De E2473HDS-B1 is het gamescherm van het moment (als je tenminste de 120Hz schermen even links laat liggen).
Heel erg bedankt voor je hulp. Ik bestel hem waarschijnlijk maandag.
Trouwens, wat doet Overdrive precies? Ik lees dat als je het aan zet, het reverse ghosting veroorzaakt. Wat zeg jij, aan of uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megadoom
Flesdop schreef op zondag 22 januari 2012 @ 01:54:
Even hier inhaken.

Ik ben mij de afgelopen paar dagen aan het oriënteren op een andere monitor.
Ik ben van Samsung, naar Dell om vervolgens toch weer naar Samsung gegaan te zijn, om nu uit te komen op Iiyama, en wel de 247X.Maar kan geen keuze maken tussen de 2472 en 2473.
http://tweakers.net/pricewatch/compare/344/276490;289932

Zo heeft de 72 hogere contrast maar ook weer een langere reactietijd en lagere helderheid waar de 73 in het voordeel is. En andersom natuurlijk. Scherm wordt gebruikt voor alles.

Ik neig naar de 2472 of iemand moet mij overtuigen om dat juist niet te doen.
Budget is <200.
Ok, ligt eraan wat je ermee gaat doen, heb ze bijde gehad voor gamen. Voor gamen moet je no-way de 72 kieze, voor gamen moet je de 73 kiezen (de 72 ging bij mij ook na 30 minuten kapot, en heeft vreselijke ghosting). Als je video bewerling/photoediting gaat doen, kies dan wel voor de 72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesdop
  • Laatst online: 11:20
megadoom schreef op zondag 22 januari 2012 @ 10:31:
[...]

Ok, ligt eraan wat je ermee gaat doen, heb ze bijde gehad voor gamen. Voor gamen moet je no-way de 72 kieze, voor gamen moet je de 73 kiezen (de 72 ging bij mij ook na 30 minuten kapot, en heeft vreselijke ghosting). Als je video bewerling/photoediting gaat doen, kies dan wel voor de 72
Zoiezo geen video en fotobewerking, eerder sporadisch een plaatje. Gamen doe ik wel graag en ook vaker dus dan kan ik beter voor de 73 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megadoom
Flesdop schreef op zondag 22 januari 2012 @ 11:04:
[...]

Zoiezo geen video en fotobewerking, eerder sporadisch een plaatje. Gamen doe ik wel graag en ook vaker dus dan kan ik beter voor de 73 gaan.
yup zeker weten de 73.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSXnoob
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-07 15:33
megadoom schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 17:23:
heb ik eindelijk mn scherm weten om te wisselen bij mycom :D. heb ik een dode pixel :/ heb hier al een halve maand voor gewacht.. (zou je bij mycom weer kunnen repareren met 1 dode pixel?)
8 dagen dode pixel omruilgarantie, dat houdt in dat een scherm met dode pixel direct voor u wordt omgeruild, mits onbeschadigd en in originele staat en verpakking.

Staat dus niet bij of er sprake is van 1 of 11 ruilingen, dus neem aan van wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megadoom
Tuzla schreef op zondag 22 januari 2012 @ 12:20:
[...]

8 dagen dode pixel omruilgarantie, dat houdt in dat een scherm met dode pixel direct voor u wordt omgeruild, mits onbeschadigd en in originele staat en verpakking.

Staat dus niet bij of er sprake is van 1 of 11 ruilingen, dus neem aan van wel.
bedankt, dat zocht ik net, kon het nergens vinden :D. (als plastic eraf is geld t toch nog wel?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xthemes.us
Verwijderd schreef op zondag 22 januari 2012 @ 04:25:
Heel erg bedankt voor je hulp. Ik bestel hem waarschijnlijk maandag.
Trouwens, wat doet Overdrive precies? Ik lees dat als je het aan zet, het reverse ghosting veroorzaakt. Wat zeg jij, aan of uit?
Overdrive kan je normaal gesproken altijd beter aan laten staan, heb laatst wel een review gelezen van een monitor waar het zo agressief werd toegepast dat je het beter uit kon laten staan maar ik kan me niet herinneren welke monitor dat was, en dat is de uitzondering op de regel ;)
Wat het precies doet is te lezen op tftcentral.co.uk

[ Voor 0% gewijzigd door Xthemes.us op 22-01-2012 14:29 . Reden: woordje 'laten' vergeten in de eerste zin ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eew
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-12-2018

eew

Ik heb het vandaag per ongeluk in mijn hoofd gehaald een 2e monitor te nemen. Ik moest iets doen waarvoor een 2e scherm zeer handig was, en toen heb ik een hele oude slechte 17 inch TFT (Medion MD9404QB) naast mijn Eizo FlexScan S2431W gezet. Binnen een halve dag weet ik dat ik een 2e monitor wil (die Medion gebruiken zou kunnen, maar zijn beeld is niet om aan te zien). Nou blijkt dit om een aantal redenen nogal lastig te zijn. Als ik een 2e monitor als extended desktop wil gebruiken is het voor mij absoluut noodzakelijk dat de PPI overeen komt, hier loopt mijn zoektocht vast. 1920*1200 op 24 inch is 94 ppi, dit komt voldoende overeen met de 17 inch die ik er nu naast heb staan.

Nu kan ik nog een 24 inch bakbeest met die resolutie kopen (voor zover die nog te krijgen zijn) maar dat zou betekenen dat ik ze gelijkwaardig moet gaan gebruiken, met als voordeel dat ik op twee schermen kan gamen. Waarschijnlijk gaat het verschil tussen deze twee monitoren mij dan opvallen. Ook vanwege de ruimte moet ik dit uit mijn hoofd zetten.

Dan was de 2e gedachte die ik had om een 1680*1050 20" monitor er op zijn kant naast te zetten. Maar die zijn ook amper meer te krijgen, en probeer er dan maar eens eentje te vinden die kan draaien...

Dus nu denk ik toch dat een 17 inch (ook voor zover die nog te krijgen zijn) heb beste is. Maar ook eentje met die eisen die ik stel lijk ik niet te kunnen vinden.

1. Geen dithering of framerate control, daar kan ik niet naar kijken.
2. Tot behoorlijk hoog in hoogte verstelbaar (minstens 15 centimeter).

Met een "goede" TN kan ik in dit geval leven.

Ik heb momenteel het idee dat ik van een andere planeet kom, toen ik me voor het laatst met monitoren bezig hield (2008) hadden HD monitoren nog een resolutie van 1920*1200 en was 1680*1050 een zeer normale resolutie. Ik snap er niets meer van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamepc
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:43
Beste Tweakers,

Heb net een nieuwe gamepc gekocht. I5 2500, 8gig geheugen, HD6770(crossfire) alleen heb ik nog een oud 19inch beeldscherm van Tatung (1280x1024). Ik speel nu vaak Battlefield 3 maar haal dus eigenlijk niet het optimale uit mijn nieuwe pc.

Ik zit zelf te denken aan de: iiyama TFT Monitor E2273HDS-B1 dankzij de positieve review op Hardware.info (silver award) maar kan voor de rest weinig reviews vinden over deze monitor.

Op mijn HD6770 zit een HDMI en DVI aansluiting. ik speel voornamelijk Battlefield 3 en wil graag op een resolutie van 1920x1080 spelen. Het is belangrijk dat de inputlag en ghosting zo laag mogelijk zijn.
Daarnaast lees ik vaak powerpoints en artikelen in PDF formaat, ik weet niet goed welke parameters dan belangrijk zijn voor een beeldscherm? Ik zit op een kamer op het zuiden en heb ondanks de luxaflex toch nog wel eens last van laagstaande zon, een scherm wat hier goed mee op kan gaan heeft een pré.

Ik kijk af en toe een film en ik denk dat 22inch wel voldoende is. Mijn budget het liefst zo laag mogelijk 145 euro zoals bij de iiyama is toch wel echt mijn max maar als er een beeldscherm is wat de zelfde kwaliteiten heeft voor minder, dan hoor ik het graag.

Alvast bedankt voor de suggesties.

[ Voor 6% gewijzigd door Gamepc op 23-01-2012 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xthemes.us
eew schreef op zondag 22 januari 2012 @ 20:00:
1920*1200 op 24 inch is 94 ppi, dit komt voldoende overeen met de 17 inch die ik er nu naast heb staan.
--snip--
Dan was de 2e gedachte die ik had om een 1680*1050 20" monitor er op zijn kant naast te zetten. Maar die zijn ook amper meer te krijgen, en probeer er dan maar eens eentje te vinden die kan draaien...
--snip--
1. Geen dithering of framerate control, daar kan ik niet naar kijken.
1920x1200 en 1680x1050, de 16:10 verhouding is op zijn retour, op een enkele uitzondering na is dat nou enkel aan de 'profesionele' markt voorbehouden. Alle gewone consumenten kijken toch enkel films met een 16:9 verhouding en die zijn nog eens goedkoper te maken ook dus hebben alle fabrikanten dan ook maar besloten om te maken.
Afijn, je bent dus niet van een andere planeet maar de fabrikanten zagen een kans om kosten te besparen en het merendeel van de consumenten vond dit geen probleem.

Wat is je afkeer tegen dithering/FRC? Dit zijn technieken die je eigenlijk niet (op een negatieve manier) zou moeten zien. Nou zijn er een aantal monitoren die dit wel op een foute manier hebben toegepast waardoor het storend is maar om nou elke monitor die er gebruik van maakt op af te schrijven... dan hou je weinig over. Vooral een TN-paneel zonder FRC vinden kan nog wel eens moeilijk zijn. Het wordt vrijwel overal gebruikt alhoewel niet overal vermeldt.

1680x1050 monitoren zijn er simpelweg niet meer met een DPI ruwweg gelijk aan je Eizo. Dus je moet of de tweedehandse markt op of je kan kijken naar schermen met Full HD resolutie (alles is tegenwoordig zo'n beetje full hd op de laptops na)
1920x1200 @ 24" = 94.34 DPI (je Eizo, de standaard)
1920x1080 @ 23" = 95.78 DPI (afwijking + 1.44)
23" Full HD monitoren met pivot mogelijkheid zijn er in overvloed. Ga er echter maar van uit dat die allen gebruik maken van FRC.

Maar goed, laten we het eens over een andere boeg gooien. Je Eizo heeft als ik de handleiding mag geloven een 100x100 vesa mount optie. Als je nou een tweede scherm erbij haalt die dit ook heeft, kan je dan wel twee monitoren comfortabel op je bureau kwijt? Een echte goede monitor arm (met gasveer) is wel vrij prijzig. De Ergotron MX Desk Mount welke ik zelf heb is volgens mij 1 van de goedkopere en die is al €120. Op Amazon is echter wel een hele lading goedkopere simpele monitor armen te vinden. De MDM11S gebruik ik bijvoorbeeld om een Samsung 2443BW in portrait mode te laten hangen (half over de rand van m'n bureau). Deze heeft geen gasveer en is dan ook een rotding om in hoogte te verstellen maar ik heb gebruik hem enkel om de monitor op zijn plek te houden en daar werkt het prima voor. Kost nog geen £30. De reviews die klagen over dat de 'joints' te makkelijk bewegen zijn volgens mij geschreven die de kracht missen om ze vast genoeg te draaien ofzo. Het is enkel de rotatie optie die ik graag wat minder 'los' had gezien. Deze is niet aan te passen en je monitor draait met een lichte aanraking al iets opzij.

De Hazro rep heeft trouwens op overclockers.co.uk forum gepost dat ook zij een monitor arm zullen uitbrengen wat wellicht de gulden middenweg is. Deze zou ~£60 pond moeten kosten en gebruikmaken van een gasveer, ook zou er standaard al een Mac -> VESA bracket bij zitten. Als je die bracket op vraag & aanbood weet te slijten dan zal dat een verrekte goedkoop monitor armpje zijn lijkt mij zo.
Aan die Iiyama heb je met dat budget een goede. Even doorsparen voor een 24" model is geen optie? ~3 tientjes voor ~3 inch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eew

eew

Xthemes.us schreef op maandag 23 januari 2012 @ 01:43:
[...]

1920x1200 en 1680x1050, de 16:10 verhouding is op zijn retour, op een enkele uitzondering na is dat nou enkel aan de 'profesionele' markt voorbehouden. Alle gewone consumenten kijken toch enkel films met een 16:9 verhouding en die zijn nog eens goedkoper te maken ook dus hebben alle fabrikanten dan ook maar besloten om te maken.
Afijn, je bent dus niet van een andere planeet maar de fabrikanten zagen een kans om kosten te besparen en het merendeel van de consumenten vond dit geen probleem.

Wat is je afkeer tegen dithering/FRC? Dit zijn technieken die je eigenlijk niet (op een negatieve manier) zou moeten zien. Nou zijn er een aantal monitoren die dit wel op een foute manier hebben toegepast waardoor het storend is maar om nou elke monitor die er gebruik van maakt op af te schrijven... dan hou je weinig over. Vooral een TN-paneel zonder FRC vinden kan nog wel eens moeilijk zijn. Het wordt vrijwel overal gebruikt alhoewel niet overal vermeldt.

1680x1050 monitoren zijn er simpelweg niet meer met een DPI ruwweg gelijk aan je Eizo. Dus je moet of de tweedehandse markt op of je kan kijken naar schermen met Full HD resolutie (alles is tegenwoordig zo'n beetje full hd op de laptops na)
1920x1200 @ 24" = 94.34 DPI (je Eizo, de standaard)
1920x1080 @ 23" = 95.78 DPI (afwijking + 1.44)
23" Full HD monitoren met pivot mogelijkheid zijn er in overvloed. Ga er echter maar van uit dat die allen gebruik maken van FRC.

Maar goed, laten we het eens over een andere boeg gooien. Je Eizo heeft als ik de handleiding mag geloven een 100x100 vesa mount optie. Als je nou een tweede scherm erbij haalt die dit ook heeft, kan je dan wel twee monitoren comfortabel op je bureau kwijt? Een echte goede monitor arm (met gasveer) is wel vrij prijzig. De Ergotron MX Desk Mount welke ik zelf heb is volgens mij 1 van de goedkopere en die is al €120. Op Amazon is echter wel een hele lading goedkopere simpele monitor armen te vinden. De MDM11S gebruik ik bijvoorbeeld om een Samsung 2443BW in portrait mode te laten hangen (half over de rand van m'n bureau). Deze heeft geen gasveer en is dan ook een rotding om in hoogte te verstellen maar ik heb gebruik hem enkel om de monitor op zijn plek te houden en daar werkt het prima voor. Kost nog geen £30. De reviews die klagen over dat de 'joints' te makkelijk bewegen zijn volgens mij geschreven die de kracht missen om ze vast genoeg te draaien ofzo. Het is enkel de rotatie optie die ik graag wat minder 'los' had gezien. Deze is niet aan te passen en je monitor draait met een lichte aanraking al iets opzij.

De Hazro rep heeft trouwens op overclockers.co.uk forum gepost dat ook zij een monitor arm zullen uitbrengen wat wellicht de gulden middenweg is. Deze zou ~£60 pond moeten kosten en gebruikmaken van een gasveer, ook zou er standaard al een Mac -> VESA bracket bij zitten. Als je die bracket op vraag & aanbood weet te slijten dan zal dat een verrekte goedkoop monitor armpje zijn lijkt mij zo.
Ik heb eventjes snel een telefoonfoto gemaakt van hoe de boel nu staat. Die Medion op die wijnkist heeft verschrikkelijke kleuren en een oneven backlight, maar ik heb van 2004 tot 2008 naar dat ding gekeken (het was onze eerste tft).

Afbeeldingslocatie: http://img810.imageshack.us/img810/6565/20120123101640.th.jpg

Wat je nu al zit is dat de bezel van dat medion ding te groot is ze kunnen dichter bij elkaar. Aan de hand van deze foto moet direct duidelijk worden dat een 2e HD monitor eigenlijk niet gaat, tenzij ik het gedeelte van mijn bureau dat bedoelt is voor studiewerk dat niet met een computer te maken heeft ga opofferen, maar dat is om verschillende redenen geen goed idee. Door die schuine kap (het dak van het huis begint halverwege mijn kamer) kan ik ook niet ver de hoogde in. Ik denk dus eigenlijk dat een een goede 17 inch vinden eigenlijk het beste is, maar zijn er nog goede 17 inch monitoren te krijgen? Ik heb de indruk dat het echt allemaal van dat goedkope kantoor spul is. Een HD monitor op zijn kant (die dan op mijn bureau begint) zal ook kunnen passen, maar ik weet niet in hoeverre dat nuttig is. Het moet toch een monitor zijn waar ik informatie neer zet, niet iets waar ik echt aan ga werken daar heb ik een monitor van 700 euro voor die recht voor mijn neus staat.

Ik weet niet of ik iets tegen dithering of tegen framerate control heb, maar als ik naar goedkope monitoren kijk zie ik blokjes en als ik dan mijn ogen beweeg vallen ze extra op, dat is heel irritant (ik behoor ook tot de mensen die niet naar CRT's met een vernieuwingsfrequentie van lager dan 75 Hz kon kijken). Gek genoeg doet deze rare Medion monitor uit 2004 dat niet, die zal wel de andere techniek gebruiken om te verhullen dat hij niet genoeg kleuren weer kan geven (ik kan zijn specificaties nergens vinden, maar het lijkt met sterk dat hij 32 bits is).

Ik snap overigens niet waarom alles naar 16:9 moet, ik doe ook 16:9 dingen op 16:10, ik erger me echt niet aan die twee balkjes van 60 pixels, en ik kan zonder problemen (omdat mijn Eizo zo vriendelijk is het niet uit te rekken) 1600*1200 draaien mocht dat ergens voor nodig zijn, en zelfs 800*600 is toonbaar omdat het precies de helft daarvan is. Ik snap niet waarom ze daar mee gestopt zijn, maar het kan de stomme consument blijkbaar niets meer schelen.

Wat mij ook opvalt is de berg aan IPS schermen die er nu verkocht word. In 2008 had je alleen IPS monitoren van meer dan 1000 euro.

Het is een niet noodzakelijk grapje, ik ga niet met monitor steunen van honderden euro's aan de slag. Ik denk dat ik een 2e HD monitor uit mijn hoofd moet zetten en een goede 17 inch moet zoeken. Probleem waar ik nu tegenaan loop is dat de 17 inch monitoren die nog op de markt zijn niet gereviewt lijken te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitsuj
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-12-2024
Waar wil je de monitor voor gebruiken?
Gaming (3D) en 3D films bekijken
Wat voor afmetingen had je in gedachte? (bij voorkeur als beeldschermdiagonaal in inches)
40-50"
Welke resolutie had je in gedachte?
minimaal 1920 x 1080
Wat mag het allemaal gaan kosten? (ook niet geheel onbelangrijk)
MAX: 900 euro

Welke videokaart heb je in je systeem zitten?
Asus 580 GTX MATRIX
Welke aansluitingen zitten daar op?
1x HDMI 2x DVI en nog 1 wat op hdmi lijkt maar langwerpiger
Hoe wil je de monitor aansluiten? (op welke poort op de videokaart)
Maakt mij niet veel uit (hoogstwaarschijnlijk HDMI, of wat die andere poort is voor betere quality.)
Heb je nog meer schermen aangesloten, of wil je nog meer schermen gaan aansluiten?
Heb op het moment 1 beeldscherm die op HDMI en DVI kan. Komen geen andere schermen.

Gamen
Responsetijd
max; 5ms
Vernieuwingsfrequentie
60hz+
Inputlag
Zo min mogelijk (dus ik denk 16ms dan)

Monitor als TV gebruiken
Ben je van plan om films te gaan kijken met meerdere mensen?
Ja
Ben je van plan een gaming console aan te sluiten? (welke? en welke aansluiting wil je gebruiken?)
Nee

Moet de monitor 3D ondersteuning hebben?

Ja (indien mogelijk met 2d -> 3d conversie)
Ben je van plan de monitor (vaak) in portretstand te gebruiken? (pivot)
Wordt hoogstwaarschijnlijk constant gebruikt.
Heb je een voorkeur voor een bepaalde coating van de front polarizer? (glossy/matte, glare/anti-glare)
Geen voorkeur
Heb je specifieke eisen met betrekking tot ergonomie? (hoogte verstelbaar, voldoen aan bepaalde normen)
Nee
Stel je nog specifieke eisen aan het energieverbruik?
Geen plasma (LED / LCD ), dus dat de stroomverbruik niet beetje hoog ligt.
Moet de monitor aan bepaalde milieuvriendelijkheidseisen voldoen? (TCO, EPEAT, Energy Star)
Nee
Moet het scherm een VESA mount hebben? (zodat je het scherm met een muurbeugel op kan hangen)
Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xthemes.us
Als ik je foto zie / beschrijving van de situatie lees.. dan zou ik zeggen, ga dan voor een wall mount. Gebruik je de monitor niet, dan klap je hem vrijwel plat tegen de muur aan en heb je het hele bureau vrij voor andere werkzaamheden.
Ook hier zou ik zeggen, kijk weer naar Amazon.co.uk. Er staan echt belachelijk goedkope wallmounts op met goede user feedback. 10 pond is echt geen geld.

Als je vast blijft houden aan dat je geen FRC/Dithering wilt zien dan is de goedkoopste 'true 8 bit' monitor die ik zo weet te noemen de Iiyama Prolite XB2472HD. Alleen of die te wallmounten is.. Iiyama geeft geen ja of nee op hun site. Volgens prad.de heeft de monitor wel een VESA mount mogelijkheid.
Nitsuj schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 00:05:
Gaming (3D) en 3D films bekijken
40-50"
minimaal 1920 x 1080
max; 5ms
60hz+
Zo min mogelijk (dus ik denk 16ms dan)
Wordt hoogstwaarschijnlijk constant gebruikt.
Ik ben enigszins in de war. Ik neem aan dat je de monitor juist niet constant in portrait mode wil gebruiken?

Afijn, met zo'n gigantisch scherm zoek je geen monitor maar een TV en helaas TVs hebben zeker geen lage inputlag. De grootste 3d monitoren zijn 27", bijna de helft van wat je vraagt. Het aantal 40-50" < €900 is niet bijzonder groot dus je zou kunnen kijken of iemand 1 van die TVs al als monitor heeft weten te gebruiken.

Ik moet bekennen dat ik ook geen flauw idee heb of de 3d functionaliteit in games überhaupt werkt in combinatie met een TV. Panasonic/NVIDIA werken wel samen op dat gebied maar die TVs liggen ver buiten je budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milton
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-04 12:22
Hallo allen,

Ik ben op zoek naar een nieuwe monitor ter vervanging van mijn oude Eizo CRT.
Ik gebruik het scherm hoofdzakelijk voor professioneel ontwerp werk (70% web, 30% print - fotobewerking, illustratie, UI design, videobewerking, hoofdzakelijk met Adobe CS producten), naast Internet, Office en af en toe een video. Gezien de bureauruimte zoek ik naar een 24" H-of S-IPS scherm (27" is gewoon te groot).

Een correcte weergave van kleuren is natuurlijk erg belangrijk in mijn werk, maar moet gezien de 70% werk voor digitale media niet overdreven worden. Kleur uniformiteit is dan net wat belangrijker. Ook belangrijk is aftersales.
Budget = < €500,-

Met bovenstaande in het achterhoofd zijn er volgens mij maar twee reële opties:

Dell U2410
HP ZR24w

Ik leun sterk naar de Dell (aftersales, pixelgarantie, reviews), ongeacht dat die een stuk duurder is.

Waar ik sterk over twijfel is of het verstandig is om voor een Wide Gamut scherm zoals de Dell te gaan. Ik maak me niet druk over de kleuren binnen een kleurbeheerde omgeving zoals Photoshop, maar wel hoe de kleuren er in bijvoorbeeld een webbrowser of andere omgeving waar de kleuren in sRGB standaard worden weergegeven (over-verzadiging van bijvoorbeeld rood tinten).

Nu weet ik dat de Dell een sRGB modus heeft die best goed schijnt te werken. Maar hoe goed is die sRGB emulator kwaliteit voor ontwerpers en hoe werkt dat als je switched tussen een ICC beheerde omgeving als Photoshop en bijvoorbeeld een Internet browser? Ben je dan de hele tijd de setting van je monitor aan het passen?

Ik hoor graag jullie mening/advies :-)
Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitsuj
[...]

Ik ben enigszins in de war. Ik neem aan dat je de monitor juist niet constant in portrait mode wil gebruiken?

Afijn, met zo'n gigantisch scherm zoek je geen monitor maar een TV en helaas TVs hebben zeker geen lage inputlag. De grootste 3d monitoren zijn 27", bijna de helft van wat je vraagt. Het aantal 40-50" < €900 is niet bijzonder groot dus je zou kunnen kijken of iemand 1 van die TVs al als monitor heeft weten te gebruiken.

Ik moet bekennen dat ik ook geen flauw idee heb of de 3d functionaliteit in games überhaupt werkt in combinatie met een TV. Panasonic/NVIDIA werken wel samen op dat gebied maar die TVs liggen ver buiten je budget.
Ah sorry voor de verwarring. Ik bedoelde eigenlijk dat ik de scherm dan constant gebruik voor gamen of films kijken en dus nooit potrait mode.

Op het moment gebruik ik al een TV (47") als beeldscherm monitor maar helaas is de inputlag beetje hoog in verhouding tot mijn andere 24" beeldscherm wat ik al vrij klein vind. De 3d functionaliteit werkt in games (sommige games ondersteunen het niet en daarom vroeg ik ook om 2d -> 3d conversie want dat werkt ook want ik heb de 47LW4500 en 't werkt gewoon. Alleen de conversie is de 3d effect subtieler dan als het programma zelf 3d ingebouwd heeft). Ik ga dan maar denk is een periode wachten totdat tvs met lage inputlag komen of beeldschermen met 3d rond the 40-50" komen te liggen.

Bedankt voor de hulp.
mvg
Justin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eew

eew

Xthemes.us schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 01:58:
[...]
Als je vast blijft houden aan dat je geen FRC/Dithering wilt zien dan is de goedkoopste 'true 8 bit' monitor die ik zo weet te noemen de Iiyama Prolite XB2472HD. Alleen of die te wallmounten is.. Iiyama geeft geen ja of nee op hun site. Volgens prad.de heeft de monitor wel een VESA mount mogelijkheid.
8 bit? Ben ik nou in de war? 2^8 is 256. 32 bit waarvan 24 gebruikt voor kleuren gebruikt was het toch? 2^24 is 16,7 miljoen. Vroeger kon je zelfs als het het niet in de specificaties vermelden zien of ze echt 24 bit waren of niet door te kijken of er 16,7 of 16,1 miljoen kleuren stonden. Dat werkt dus ook niet meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSXnoob
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-07 15:33
Maar wat ik nou niet snap, bij de iiyama's.

iiyama TFT Monitor 22" E2208HDS-B2 FullHD ( 126e )
iiyama TFT Monitor 22" E2273HDS-B1 LED ( 145e )

FullHD is toch altijd mooier, scherper, beter en alles, hoe kan het dat FHD nu steeds goedkoper is dan normale schermen? Of mis ik als amateur nu iets over het hoofd?

Ik voel me aangetrokken tot deze 22 iiyama's om te gebruiken bij me game-pc, maar dit snap ik dus niet helemaal :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xthemes.us
Nitsuj schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 10:28:
Ik ga dan maar denk is een periode wachten totdat tvs met lage inputlag komen of beeldschermen met 3d rond the 40-50" komen te liggen.
Denk dat je in beide gevallen erg lang moet wachten. TV's hebben in 99.9% van de gevallen een hoge input lag. De enige TV die ik me kan herinneren die echt als 'game scherm' werd aangeraden is de LG 42LK450U maar dan weer enkel de UB.CWMYLH revisie. Maar wie weet brengt het OLED/QLED tijdperk leuke dingen.
Monitoren zijn zover ik weet nog nooit groter dan 30" gemaakt, en dat zijn enkel 2560x1600 IPS modellen.

Het is niet mogelijk om simpelweg dichterbij het scherm te gaan zitten? De Samsung S27a750d voldoet namelijk wel aan de rest van je wensen en doet het erg goed in reviews.
Milton schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 10:18:
Nu weet ik dat de Dell een sRGB modus heeft die best goed schijnt te werken. Maar hoe goed is die sRGB emulator kwaliteit voor ontwerpers en hoe werkt dat als je switched tussen een ICC beheerde omgeving als Photoshop en bijvoorbeeld een Internet browser? Ben je dan de hele tijd de setting van je monitor aan het passen?
Misschien kan je die vraag beter in het Ultrasharp topic stellen. Daar zullen meer mensen met de monitor te vinden zijn.
eew schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 10:57:
8 bit? Ben ik nou in de war? 2^8 is 256. 32 bit waarvan 24 gebruikt voor kleuren gebruikt was het toch? 2^24 is 16,7 miljoen. Vroeger kon je zelfs als het het niet in de specificaties vermelden zien of ze echt 24 bit waren of niet door te kijken of er 16,7 of 16,1 miljoen kleuren stonden. Dat werkt dus ook niet meer?
Zoals in de prad.de review van de u2412m is te lezen maakt die monitor gebruik van AFRC[/url] terwijl de specs op de dell pagina spreken van 16.7 miljoen kleuren. Dus nee, dat werkt niet. Ik denk ook nog steeds dat je een probleem zoekt die er niet is en dat je best tevreden zult zijn met bijvoorbeeld een AOC e2350SDA om maar eens de goedkoopste monitor met VESA mount te noemen.
[i]Zag trouwens op de Nederlandse Iiyama site dat de eerder gelinkte Iiyama met VA-paneel inderdaad een VESA mount mogelijkheid heeft, staat vreemd genoeg niet aangegeven op de engelstalige site/de manual.
Tuzla schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 12:11:
Ik voel me aangetrokken tot deze 22 iiyama's om te gebruiken bij me game-pc, maar dit snap ik dus niet helemaal :+
Ik ben bang dat ik jou ook niet helemaal snap. Verbaas je je er over dat ze zo goedkoop zijn ondanks dat ze een Full HD resolutie hebben? Of over het feit dat kleinere monitor duurder is?
Misschien dat je je antwoord vindt als je ze simpelweg naast elkaar zet in de pricewatch.
De e2273HDS-B1 is een stuk nieuwer en heeft een rotatiemogelijkheid wat het prijsverschil verklaard.

Of als je denkt dat de één wel Full HD is en de ander niet dan heb je het fout, Full HD wil niet meer zeggen dan dat de native resolutie 1920x1080 is. In dit geval gaat dat dus voor beide monitoren op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vooral games: RPG's zoals Guild Wars 2 die binnenkort uitkomt en ook FPS zoals BF3 (afstand van 80cm - 1m)
Af en toe een keer een film kijken op een afstandje (2 - 2,5m)

Wat voor afmetingen had je in gedachte? (bij voorkeur als beeldschermdiagonaal in inches)
Heb zelf lang en breed zitten kijken naar de 27 inch, maar vraag me af of die pixel pitch me erg gaat storen, bovendien zullen dode pixels e.d. meer opvallen, niet waar? Wat is aan te raden voor mijn combinatie van gebruik?

Minstens 1080p (FULL HD)

Maximaal 300, maar het liefst hier wat onder aangezien ik ook de nodige kabels aan zal moeten schaffen en een nieuwe headset wil (Fatal1ty :))

Moet de monitor 3D ondersteuning hebben?
Nee

Nee

Heb je een voorkeur voor een bepaalde coating van de front polarizer? (glossy/matte, glare/anti-glare)
Matte, Anti-glare
Heb mijn PC naast een raam dus de zon schijnt er relatief vaak op.

Heb je specifieke eisen met betrekking tot ergonomie? (hoogte verstelbaar, voldoen aan bepaalde normen)
Zou van zijn als er wat verstelmogelijkheden opzitten zodat ik het beeld kan optimaliseren als ik er voor zit

Stel je nog specifieke eisen aan het energieverbruik?
Nee

Moet de monitor aan bepaalde milieuvriendelijkheidseisen voldoen? (TCO, EPEAT, Energy Star)
Nee

Moet het scherm een VESA mount hebben? (zodat je het scherm met een muurbeugel op kan hangen)
Nee

Voor de rest vind ik een lage responsetime echt een + en moeten spellen vloeiend en mooi kunnen spelen, geen lelijke hoeken of kleuren of dat ik achter muren wordt doodgeschoten, want daar heb ik een pesthekel aan. =P Qua connectiviteit zou ik graag een HDMI en DP willen, maar ik vraag me af of dat nodig is? Bestaan er connectors die eenzelfde kwaliteitsniveau houden, niet dat het raar gaat lopen ofzo?

Bedankt!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2012 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitsuj
Xthemes.us schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 14:17:
[...]

Denk dat je in beide gevallen erg lang moet wachten. TV's hebben in 99.9% van de gevallen een hoge input lag. De enige TV die ik me kan herinneren die echt als 'game scherm' werd aangeraden is de LG 42LK450U maar dan weer enkel de UB.CWMYLH revisie. Maar wie weet brengt het OLED/QLED tijdperk leuke dingen.
Monitoren zijn zover ik weet nog nooit groter dan 30" gemaakt, en dat zijn enkel 2560x1600 IPS modellen.

Het is niet mogelijk om simpelweg dichterbij het scherm te gaan zitten? De Samsung S27a750d voldoet namelijk wel aan de rest van je wensen en doet het erg goed in reviews.
Zal is er over nadenken. Het is wel een flinke stap achteruit in grootte van het scherm (+- helft wat ik nu heb). Misschien desnoods die beeldscherm kopen en nog een zelfde videokaart (kom ik rond de 850-900 euro denk ik) en dan 4 beeldschermen tegelijk gebruiken(heb namelijk hier al 3 staan) 1 speciaal 3d gaming, andere 3d films kijken(tussendoor of vrienden tegelijk) en 1-2 als extra scherm voor de game zoals strategies voor bepaalde games/skype/stuff. Iets om over na te denken.

Van harte bedankt Xthemes.us voor je tijd en hulp.
mvg
Justin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xthemes.us
Als je het zo vloeiend en snel mogelijk wil hebben zou ik zeggen kijk naar de 120Hz modellen. Helaas is de stap onder 27" bij de 120Hz modellen een vrij grote, namelijk 23" (of 24 maar dat zijn er niet veel). Tenminste.. als je het enigszins betaalbaar wilt houden.

Zoals je in de pricewatch met 120Hz <= 27" filters kunt zien is er niet bijzonder veel keus. De BenQ XL2410T is de grootste die enigszins in de buurt van je budget komt maar zou ik geen aanrader willen noemen. De XL2420T is van wat ik van de userreviews heb begrepen wel een aanrader en weet de zwakke punten van de XL2410T goed aan te pakken. Zit echter wel ruim (+~20%) boven je budget en je geeft aan liever minder uit te geven.

Binnen je budget (en binnen de pricewatch) blijft enkel de Samsung S23a700d over wat zeker een goede monitor is. Nadeel: "Ultra Clear Panel" reduceerd reflecties iets, maar is vrij glossy. In mijn ogen een voordeel, zit ook naast een raam met een glossy monitor, maar daar hebben ze gordijnen voor uitgevonden.

Binnen je budget maar buiten de pricewatch om, de ASUS VG236HE is belachelijk veel goedkoper op de duitse Amazon site. Deze heeft echter net als de Acer HS244HQBMii last van een 'groen tint'. Beiden wel spotgoedkoop voor een 120Hz paneel.

Als het hele 120Hz verhaal je niet warm of koud maakt dan is de Iiyama E2437HDS-B1 de aanrader van het moment (zie bijvoorbeeld de januari best buy guide voor gamesystemen van zowel tweakers.net als hardware.info).
[edit]
Oh ja, als 120Hz genegeerd wordt dan vallen de 27" schermen weer binnen je de budget, de pricewatch: Samsung Syncmaster S27A350H is dan een goede en goedkope keuze. Persoonlijk vind ik het er niet uitzien voor alles behalve games/films waar je door de bewegende beelden toch geen tijd hebt om de details op te merken.

[ Voor 8% gewijzigd door Xthemes.us op 24-01-2012 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRyzenDude
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-07 16:47
Goedeavond,

Ik ben op zoek naar een ander beeldscherm voor mijn pc.

Momenteel heb ik een LG Flatron W2241S.

Wat zoek ik.

Voornamelijk een goed scherm om films mee te gaan kijken(evt 3d)1080P gaming doe ik niet veel.
Merendeels bezig op chatprogramma's zoals second life.

wat raden jullie mij aan budget tot 400 euro ongeveer.

je leeft maar 1 x maak er dan ook in 1x wat van en maak geen half werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
*EDIT*

[ Voor 97% gewijzigd door JPtjeeNL op 24-01-2012 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xthemes.us
amdboy1983 schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 20:04:
Momenteel heb ik een LG Flatron W2241S.
Gezochte grote? b.v. 23-27"?
En waarom ben je op zoek naar een nieuwe, grote minpunten gevonden bij de LG?

---
En even globaal, iemand een idee waarom de pricewatch: Samsung Syncmaster S27A850D zo goedkoop is geworden? De prijsgrafiek geeft toch wel een aardige en plotse verlaging in prijs aan. De monitor is daarmee goedkoper dan de Dell u2711 geworden en is nu dan ook de goedkoopste WQHD monitor! Samsung lijkt zijn claim van een goedkoper IPS alternatief bij deze dan toch waar te maken met hun PLS-techniek. Voor de niet photoshopper lijkt me het dan ook de aanrader geworden voor mensen op zoek naar meer digitale beeldschermruimte.
[edit]
Oh, de Dell zelf is ook aardig in prijs gezakt! veel duurder is die niet. Jammer dat het nog een maand duurt voordat de tftcentral.co.uk review van de s27a850d wordt vrijgegeven. Volgens mij hadden ze beter op een ander betaalmodel kunnen inzetten dan het tijdelijk enkel tegen betaling beschikbaar maken van reviews (geen frames gebruiken en gewoon advertenties op de site plaatsen lijkt me een stuk effectiever).

[ Voor 75% gewijzigd door Xthemes.us op 24-01-2012 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tirinium
  • Laatst online: 20-07 15:38
Vraag me af of de lage prijzen van de Samsung Syncmaster S27A850D wel kloppen, aangezien deze bij de winkels die hem voor deze prijs aanbieden niet beschikbaar is, enkel bij de bedrijven waar deze meer dan 700 euro kost. Ik vraag me dan ook af, of als je hem besteld bij 1 van de anderen of de bestelling niet geannuleerd zal worden i.v.m. niet leverbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Misschien dat het om een oude revisie gaat en dat die nu op is, maar dat is slechts een idee. Ik kan ook maar één EAN code vinden voor de S27A850D, dus dat maakt het onwaarschijnlijker dat er meerdere versies zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xthemes.us
Hij was eerst ~€600, ongeveer gelijk aan de pricewatch: Fujitsu P27T-6 IPS / pricewatch: HP ZR2740w.
Dus de prijs hoeft in ieder geval geen €700 te zijn voor een te leveren model. Daarnaast geeft winkelman automatisering aan dat ze de monitor verwachten morgen op voorraad te hebben alhoewel hun net tussen de ~500 en ~700 groep inzitten. Ik acht het in ieder geval mogelijk dat het hier niet om een fout gaat maar om een prijsverlaging door een nieuwe revisie die nog niet goed te leveren is of iets in die richting. Kan ook komen doordat de monitoren geïntroduceerd op de CES op het punt staan uit te komen en die maken gebruik van dezelfde technologie dus wie weet hebben ze productie weten te optimaliseren, het is in ieder geval een koopje en ik moet zeggen dat ik de Hazro HZ27WC nu niet echt meer een aanrader kan noemen voor gamers op zoek naar een WQHD scherm. (De Samsung had toch een lage inputlag?)
Met de huidige pond/euro koers en zover mijn persoonlijke ervaring gaat de veel betere service van Samsung is de S27a850D een aantrekkelijkere optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• innerchild
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-01-2023

- Gamen op mijn xbox 360

- Tussen de 22 en 24 inch

1980

tot 250 euro

Ik ben specifiek opzoek naar een glossy beeldscherm omdat ik matte beeldeschermen er niet uit vind zien qua kleur beleving. Zwart ziet er bruinig uit op een mat scherm.

Helaas kan ik geen selectie maken in pricewatch op basis van glossy.

Als iemand een suggestie heeft dan hoor ik dat graag.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous Copra
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 31-07 19:05
In verband met de mediamarkt actie ben ik eens druk bezig geweest met het uitzoeken van een nieuwe monitor.
Na vandaag bij de mediamarkt geweest te zijn heb ik een paar vragen:

-Wat is het verschil tussen de S24A350H en de S24A300BL. Dit omdat ik in eerste instantie de S24A350H zou kopen, maar mijn mediamarkt verkoopt die niet. Ik heb al in de pricewatch en op de samsung site gekeken maar de enige verschillen die ik zie: De S24A300BL is niet kantelbaar, heeft dvi i.p.v. hdmi en is 23,6" i.p.v. 24". Als dit de enige verschillen zijn lijkt het mij dat ik voor de S24A300BL moet gaan omdat ik mijn scherm niet zal draaien, ik de hdmi niet zal gebruiken en die 0,4" zal ik niet echt missen. Of is het waard om een 27" scherm te kopen? Want die is met deze actie €235, wat eigenlijk net boven mn budget zit... Maar het is wel 3" groter.

De Dell Ultrasharp U2312M is al afgevallen omdat ik deze niet in het echt kon bezichtigen en de levertijd zeer slecht was.

Kortom:
S24A350H of S24A300BL of meer betalen en dan de S27A350H.

Edit: Vragen vergeten:

-Waar wil je de monitor voor gebruiken?
Games, Internet, School en heel heel af en toe wat foto bewerking. Ook zou ik het fijn vinden als ik er leuk een filmpje op kan kijken.

-Wat voor afmetingen had je in gedachte? (bij voorkeur als beeldschermdiagonaal in inches)
Minimaal 24", als 27" echt veel voordelen heeft 27".

-Welke resolutie had je in gedachte?
Full HD 1920 x 1080

-Wat mag het allemaal gaan kosten? (ook niet geheel onbelangrijk)
Voor 24" niet meer dan 200, liefst onder de 180. Met 27" onder de 250 maar dat wil ik alleen als het echte meerwaarde heeft, want dat zit al over mn budget.

-Welke videokaart heb je in je systeem zitten?
8600 GT, wordt in maart vervangen

-Welke aansluitingen zitten daar op?
Dvi, VGA

-Hoe wil je de monitor aansluiten? (op welke poort op de videokaart)
DVI

-Heb je nog meer schermen aangesloten, of wil je nog meer schermen gaan aansluiten?
Nee

Verder heb ik niet echt speciale wensen.

[ Voor 24% gewijzigd door Famous Copra op 25-01-2012 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous Copra
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 31-07 19:05
@innerchild

Ik stel voor dat je alle eisen behalve glossy invoert in de pricewatch en dan worden de resultaten op populariteit gesorteerd, daarna kan je kijken welke glossy zijn en welk niet (uit mijn hoofd zijn de ilaya en de Dell schermen mat, maar ik ben niet zeker van mijn zaak)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xthemes.us
Onze oosterbuur prad.de kan je daarmee van dienst zijn. Op prad.de kan je namelijk wel een >=22" en glossy monitor selectie van onder de 250 euro maken.

In de pricewatch:Zal je wel één ding opvallen, die laatste is 120Hz en met de Nederlandse prijs ver buiten je budget. Nou is nut van 120Hz bij een xbox natuurlijk ook een beetje ver te zoeken. Wat nou precies het verschil is tussen beide HP 2310EI's is me ook niet duidelijk. Ja, uit mijn eigen link heeft de 1 een pivot mogelijkheid en de andere niet maar de pricewatch specs zijn ook niet altijd naar waarheid ingevuld. Hardware.info heeft wel de goedkopere van de 2 getest en vergeleken met een hele zut andere monitoren. Een moeilijke keuze waarbij ik geen advies kan geven, normaal kijk ik naar het aantal shops, de prijs etc.. maar in dit geval is het aantal shops in alle gevallen aan de karige kant.
Zou zelf waarschijnlijk voor de Acer gaan, weinig over te vinden omdat die wel extreem nieuw is (nog geen 3 weken in de pricewatch). Kan er in ieder geval nog niks negatiefs over vinden, ook niet als ik google op woorden als +"input lag" of "bleed". Als je voor die monitor gaat, zou mooi zijn als je er ook een productreview over kan schrijven, stellen andere mensen die op zoek zijn naar een glossy monitor vast ook op prijs ;).
Ik heb trouwens niet op de aansluitmogelijkheden gelet, let hier dus zelf goed mee op

Als ik de glossy eis even links laat liggen zou ik zeggen probeer de BenQ EW2430 uit. Die wordt in de erg uitgebreide pcmonitors.org BenQ EW2430 review als "semi glossy" omschreven. Daarnaast maakt deze monitor gebruik van een VA-paneel en dat zorgt voor 'echt' zwart. Nadeel is dat dit type paneel normaal gesproken voor gamers niet echt aan te raden is, zoals in de review hierboven staat heeft BenQ dat bij deze monitor echter vrij goed weten aan te pakken. Dit is weer typisch zo'n dingetje wat sterk per persoon zal verschillen in hoeverre ze zich aan de ghosting ergeren, of het überhaupt waarnemen. De enige manier om er echt achter te komen is het uit te proberen, dus wees voorzichtig bij het het uitpakken en als het niet bevalt retour verkooppunt onder de wet op koopafstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capsaicin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Ik heb momenteel een Iiyama Prolite B2409HDS (2009-model) die ik wil vervangen omdat hij mat en uitgeput oogt. Mijn intentie was om de LG D2342P (met passieve 3d) aan te schaffen, maar nu Tweakers en Hardware.info zo positief over de Dell Ultrasharp U2312HM zijn, twijfel ik toch een beetje...

- Waar wil je de monitor voor gebruiken?
Video's kijken, internetten, teksten lezen en bewerken, gamen. (absoluut geen fotoshop)
- Wat voor afmetingen had je in gedachte? (bij voorkeur als beeldschermdiagonaal in inches)
23-24 inch.
- Welke resolutie had je in gedachte?
Geen voorkeur
- Wat mag het allemaal gaan kosten? (ook niet geheel onbelangrijk)
Zo rond de 200 euro
- Welke videokaart heb je in je systeem zitten?
XFX HD 6870, 2 x VGA, 1 HDMI. Ik heb geen voorkeur voor de aansluiting
- Moet de monitor 3D ondersteuning hebben?
Dit is wel een pre. Sommige games en films kunnen 3d afgespeeld worden, en ik ben wel benieuwd naar die ervaring. Mijn voorkeur gaat uit naar passieve 3d. Maar als deze techniek nog in de kinderschoenen staat, en de 3d tv's die binnen mijn budget vallen flink inleveren op het gebied van 2d beeldkwaliteit, kan ik misschien beter voor een goede 2d monitor gaan?
- Heb je een voorkeur voor een bepaalde coating van de front polarizer? (glossy/matte, glare/anti-glare)
Met mijn huidige monitor heb ik wel eens last van de zon...

[ Voor 8% gewijzigd door Capsaicin op 25-01-2012 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xthemes.us
Er zijn nog geen IPS panelen die 3d doen, dus vergeleken met de Dell hebben alle 3d monitoren slechtere kijkhoeken. Als het goed is komt in februari LG met een aantal IPS passive-3d monitoren dus als je graag de kijkhoeken van de Dell wil maar dan met met 3d optie dan is het waarschijnlijk verstandig je aanschaf nog even uit te stellen.

Of de nieuwe LG 3D monitoren ook voor de rest vergelijkbaar zijn met de Dell en wat ze gaan kosten is natuurlijk nog even afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• innerchild
Xthemes.us schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 18:00:
[...]

Onze oosterbuur prad.de kan je daarmee van dienst zijn. Op prad.de kan je namelijk wel een >=22" en glossy monitor selectie van onder de 250 euro maken.

In de pricewatch:Zal je wel één ding opvallen, die laatste is 120Hz en met de Nederlandse prijs ver buiten je budget. Nou is nut van 120Hz bij een xbox natuurlijk ook een beetje ver te zoeken. Wat nou precies het verschil is tussen beide HP 2310EI's is me ook niet duidelijk. Ja, uit mijn eigen link heeft de 1 een pivot mogelijkheid en de andere niet maar de pricewatch specs zijn ook niet altijd naar waarheid ingevuld. Hardware.info heeft wel de goedkopere van de 2 getest en vergeleken met een hele zut andere monitoren. Een moeilijke keuze waarbij ik geen advies kan geven, normaal kijk ik naar het aantal shops, de prijs etc.. maar in dit geval is het aantal shops in alle gevallen aan de karige kant.
Zou zelf waarschijnlijk voor de Acer gaan, weinig over te vinden omdat die wel extreem nieuw is (nog geen 3 weken in de pricewatch). Kan er in ieder geval nog niks negatiefs over vinden, ook niet als ik google op woorden als +"input lag" of "bleed". Als je voor die monitor gaat, zou mooi zijn als je er ook een productreview over kan schrijven, stellen andere mensen die op zoek zijn naar een glossy monitor vast ook op prijs ;).
Ik heb trouwens niet op de aansluitmogelijkheden gelet, let hier dus zelf goed mee op

Als ik de glossy eis even links laat liggen zou ik zeggen probeer de BenQ EW2430 uit. Die wordt in de erg uitgebreide pcmonitors.org BenQ EW2430 review als "semi glossy" omschreven. Daarnaast maakt deze monitor gebruik van een VA-paneel en dat zorgt voor 'echt' zwart. Nadeel is dat dit type paneel normaal gesproken voor gamers niet echt aan te raden is, zoals in de review hierboven staat heeft BenQ dat bij deze monitor echter vrij goed weten aan te pakken. Dit is weer typisch zo'n dingetje wat sterk per persoon zal verschillen in hoeverre ze zich aan de ghosting ergeren, of het überhaupt waarnemen. De enige manier om er echt achter te komen is het uit te proberen, dus wees voorzichtig bij het het uitpakken en als het niet bevalt retour verkooppunt onder de wet op koopafstand.
Thanks voor je input.

Ik ga zeker even kijken naar de pricewatch: Acer S240HLBID.

Die is qua prijs en grote erg in mijn straatje. Ik kan alleen niet opmaken van de specs of deze een glossy scherm heeft.

Ik ga in iedergeval mijn ilyama e2473hds vanavond inpakken.

In iedergeval hartstikke bedankt voor je hulp.

EDIT 1 :

Het lijkt erop, gezien de gebruiker ervaringen, dat de ACER een mat scherm heeft en geen glossy scherm.
Bought primarily for my PS3 it showed a high resolution image at 1080p which I was quite impressed with, however the image didn't seem to be quite as sharp or crisp as I expected, I think this is largely due to the matte screen finish which gives the impression you are viewing the image through frosted glass.
De gebruiker reviews zijn ook niet allemaal lovend. Ik kijk alleen naar de negatieve reacties om een eerlijker beeld te krijgen ( what's in the name ) en ik zie dat deze ACER eigenlijk dezelfde issues heeft als het scherm waar ik nu mee werk..

http://www.amazon.co.uk/p...ewpoints=0#R392YORLKMIX3A

EDIT 2 :

De hp's had ik toevallig vandaag bekeken bij de media markt en die zien er echt vet top uit. Zwart is ook echt zwart door gebruik van glas oa. 1 nadeel weer voor mij....zit geen hdmi op. Als deze een hdmi aansluiting hadden gehad had ik er 1 gekocht.

EDIT 3 :

Dit gaat hem denk ik worden ..

- HP x2301 23 inch

http://www.wehkamp.nl/com...ax=100000&F=1,2,3,17&SM=4

Een glossy HP monitor van 23 inch onder de 200 euro EN led met glas.

http://reviews.cnet.com/l...35001762.html#reviewPage1

[ Voor 12% gewijzigd door innerchild op 26-01-2012 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xthemes.us
Vrijwel alle "geen dvi" problemen zijn met zoiets op te lossen:
pricewatch: ICIDU HDMI naar DVI-D Verloopstuk
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagelarge/1298988758.jpeg
De uitzondering op vrijwel alle is uiteraard dat geluid niet werkt over HDMI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• innerchild
Xthemes.us schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 21:31:
Vrijwel alle "geen dvi" problemen zijn met zoiets op te lossen:
pricewatch: ICIDU HDMI naar DVI-D Verloopstuk
[afbeelding]
De uitzondering op vrijwel alle is uiteraard dat geluid niet werkt over HDMI.
Thanks, ik had dit ook al reeds overwogen, ware het niet dat ik ook de pc er op aangesloten wil hebben en dan is 1 dvi aansluiting niet genoeg (of ik moet met dual connectors gaan rommelen )

Ik heb vandaag uiteindelijk gekozen voor de :

- HP x2301

Voor 155 euro gekocht bij BCC en het is echt een beest van een monitor.
De andere tft/lcd/led monitors vielen echt in het niets qua kleur. Zwart is ook echt git zwart en de kleuren spatten van het beeldscherm af.

Mede door het gebruik van een glossy scherm en een hele hoge contrast. Ben heel erg picky betreft 'kwaliteit' en deze doorstaat mijn test met vlag en wimpel :)

Ik zag dat er nog geen review van was en ik denk dat ik die wel ga toevoegen.
Top monitor voor een top prijs qua glossy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerotorescue
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-07 14:07
Op dit moment heb ik een Samsung Syncmaster 2443BW met een LG Flatron W2242TE (closest match) en ik zit al een lange tijd te denken om voor Eyefinity te gaan. Nu heb ik besloten om te beginnen met 1 nieuw scherm zodat ik, met de 3 schermen die ik dan heb, al een idee kan krijgen of het me bevalt waarna ik kan besluiten of ik nog een 2e van dit nieuwe scherm ga kopen en of ik mijn mobo nog steeds wil upgraden zodat ik een R6950 in crossfire kan zetten om Eyefinity to ondersteunen zonder settings lager te moeten zetten. Maar goed, dat is long-term.

In het kort: Ik heb een 24" @ 1920x1200 scherm en wil een 3e scherm voor Eyefinity te gebruiken voor FPS shooters.

Gaming, series/films kijken, programmeren, enzovoorts. De activiteit waar de keuze echt om draait is fanatiek FPS gaming (met name CoD; snelle acties met mensen die door de schaduw kruipen).

Wat voor afmetingen / resolutie had je in gedachte?
24" @ 1920x1200 (16:10 vind ik toch een must voor Eyefinity).

Wat mag het allemaal gaan kosten?
Bij voorkeur €200-€250 voor één scherm, max. €300 als dat echt de moeite waard is.

Uiteindelijke doel?
Waar ik uiteindelijk naar toe wil werken is het volgende:ofof gewoon 3x Samsung SyncMaster 2443BWs - indien jullie dat aanraden ipv voor een ander type te gaan.

Daarnaast heb ik geen extra eisen aan de nieuwe monitor.

Ik zit zelf te twijfelen tussen de volgende twee schermen:
- Dell Ultrasharp U2412M
- Samsung SyncMaster 2443BW
Ze zijn allebei net zo duur en na wat ik heb gelezen qua gebruikerservaringen heb ik het idee gekregen dat het IPS paneel van de Dell redelijk is voor gaming hoewel de specs en de hierop getrokken conclusies in reviews dit tegenspreken (wat dit dus geen simpele keuze maakt). Oja, de behuizing van de Dell ziet er ook nog eens een stuk beter uit.

De andere schermen die ik hier vond missen helaas de reviews waar ik mijn keuze op zou kunnen baseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milton
Ik ben uiteindelijk toch van mijn eerste keuze (Dell u2410) afgestapt. Hoewel het qua specs het beste scherm is, blijkt uit veel bronnen toch dat mits je wide gamut niet echt nodig hebt (en ik ontwerp maar voor een klein deel voor print), het meer gezever oplevert dan wat anders.

Dus focus ik me nu op 24" IPS sRGB schermen en dan blijven er momenteel een tweetal over waar al voldoende recenties en gebruikerservaringen voor zijn:

HP ZR24w

Dell Ultrasharp U2412M

De nieuwe HP2440w is nog zo nieuw dat er maar enkele recenties zijn (het schijnt wel een verbetering te zijn op de al goed bekend staande ZR24w volgens TFT Central).

Kijk ik op basis van de recenties puur naar beeldkwaliteit, dan heeft de HP ZR24w de overhand tov de Dell.
De Dell is ook maar een 6bit FRC en de HP is 8Bit.

Verder geeft de HP (75.2% Adobe RGB, 96.7% sRGB) ook meer kleuren van het sRGB spectrum weer dan de Dell (74.3% Adobe RGB, 95.8% sRGB) - zie o.a. 2412m review van Kid Jansen. Maar of dat verschil nu echt zichtbaar is voor een meer professionele gebruiker?

Appeltje eitje dus, zou je zeggen... kopen die HP ;)

Alleen schijnt het verschil redelijk klein te zijn, en de Dell komt ook nog eens met die erg goede Ultrasharp vervangings en dode pixel garantie. HP heeft zoiets niet en als ik het scherm bij bijv. een 4launch koop, dan kost een dode pixel garantie extra. En dan is er dus geen onsite omruil-geen-gezeik garantie.

Dus is de HP echt significant beter dan de Dell, zodat het de mindere garantie wel waard maakt?

Jullie mening wordt gewaardeerd :)

[ Voor 12% gewijzigd door Milton op 29-01-2012 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Web-design en het bekijken van films/series.

27"

2560*1440

Geen direct maximum.

NVIDIA GeForce 9400M 256 MB (15" Macbook Pro 2.8ghz 4gb medio 2009)

Mini-displayport

Is het professioneel, of alleen als hobby / voor studie?
Het scherm zal voornamelijk gebruikt worden voor freelance ontwerp opdrachten, het is dus van belang dat kleuren correct overkomen.

Met welke programma's werk je? (alles wat onder foto-/videobewerking, DCC en CAD valt)
Photoshop, Illustrator, Lightroom (Adobe)

Is het eindresultaat drukwerk of digitaal? (web, PDF, PowerPoint, etc.)
Hoofdzakelijk web, print komt af en toe voor.

Stel je nog specifieke eisen aan kleurafwijking en uniformiteit? (bijvoorbeeld DeltaE < 2)
Stel je specifieke eisen aan de helderheid? (bijvoorbeeld DeltaE < 2 bij 120 cd/m²)
Moet de monitor aan bepaalde kleurgerelateerde standaarden voldoen? (Fogra, Ugra)

Ik ben niet bekend met deze termen, maar het is van belang dat kleuren correct overkomen.

Monitor als TV gebruiken
Ben je van plan om films te gaan kijken met meerdere mensen?

Niet met meerdere personen, wel alleen.

Ben je van plan een gaming console aan te sluiten? (welke? en welke aansluiting wil je gebruiken?)
Geen vereiste, als het mogelijk is een PS3 via HDMI.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar een glossy scherm door het 'versterken' van kleuren.

Alvast hartstikke bedankt voor alle feedback!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xthemes.us
Verwijderd schreef op zondag 29 januari 2012 @ 20:14:
2560*1440
Mini-displayport
Hoofdzakelijk web, print komt af en toe voor.
Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar een glossy scherm door het 'versterken' van kleuren.
pricewatch: Apple Cinema Display LED 27" maar die had je vast zelf ook al gevonden. Nadeel: Flink prijskaartje.

Interessant alternatief: De Hazro HZ27WC/HZ27WD, voor beide monitoren is echter geen Nederlands verkooppunt voor te vinden dus je moet bij onze ooster- of westerburen aankloppen. Let wel op de huidige actie van overclockers.co.uk dinsdag of woensdag eindigt en de prijs weer aardig stijgt
Als je een keuze hebt tussen glas en geen glass model ga dan bij Hazro voor de niet glas-versie. Met de glasversie kan je problemen krijgen met stof die achter de glasplaat terecht komt. Daarnaast wordt de productie van de glasversies stopgezet (of deze is al stopgezet want OC UK had vorige week ook al de glasversie van de HZ27WC in de aanbieding, lijkt erop dat ze van een oude batch afmoeten).

Zowel de Hazro's als de Mac maken gebruik van precies hetzelfde paneel dus doen weinig voor elkaar onder. De Hazro HZ27WC is vergelijkbaar met de Mac monitor in dat ze beide geen OSD hebben en 'slechts' 8 bits zijn. De Hazro HZ27WD is 8 bits +FRC voor "10bits". Theoretisch gezien heeft de HZ27WD de beste kaarten in handen qua kleurweergave maar veel success met het verschil te zien ;). De WD heeft ook een OSD wat een voordeel kan zijn bij het kalibreren (neem aan dat je een kalibrator hebt of van plan bent er 1 aan te schaffen). Mocht het je interesseren dan zijn de Hazro's ook geschikt om op te gamen, in tegenstelling tot het Mac scherm maken de Hazro's wel gebruik van pixel overdrive wat ghosting/tearing tegengaat bij snel wisselende beelden.

Voor webwerk zijn deze alleen zeer geschikt, voor drukwerk zou je een wide gamut scherm kunnen overwegen zoals de pricewatch: Dell Ultrasharp U2711 maar je geeft zelf aan dat dit weinig voorkomt. Nadeel is erg goed zichtbare AG-coating, bij deze pixeldichtheid valt die wel heel erg op. Mocht je extreem hoge eisen stellen wat me onwaarschijnlijk lijkt als je voor het merendeel webwerk ligt dan zijn er ook andere interessante monitor een nog veel hoger prijskaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xthemes.us schreef op zondag 29 januari 2012 @ 20:48:
[...]
"De Hazro HZ27WC is vergelijkbaar met de Mac monitor in dat ze beide geen OSD hebben en 'slechts' 8 bits zijn. De Hazro HZ27WD is 8 bits +FRC voor "10bits". Theoretisch gezien heeft de HZ27WD de beste kaarten in handen qua kleurweergave maar veel success met het verschil te zien ;). De WD heeft ook een OSD wat een voordeel kan zijn bij het kalibreren (neem aan dat je een kalibrator hebt of van plan bent er 1 aan te schaffen).
Als ik het dus goed begrijp is de WD 8bits, goedkoper en iets minder dan de WC, die 10bits is, maar dit verschil zie je praktisch niet met het oog?

Ik heb verder geen kalibrator en weet niet wat OSD is, zou je dat kunnen uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xthemes.us
Verwijderd schreef op zondag 29 januari 2012 @ 21:02:
Als ik het dus goed begrijp is de WD 8bits, goedkoper en iets minder dan de WC, die 10bits is, maar dit verschil zie je praktisch niet met het oog?

Ik heb verder geen kalibrator en weet niet wat OSD is, zou je dat kunnen uitleggen?
Ah wist dat ik iets vergeten was. Het prijsverschil van de WD wordt vooral veroorzaakt doordat deze ook met een hele hoop inputs komt. In tegenstelling tot de WC kan je daar dus ook je PS3 aan hangen want er zit er gewoon HDMI op. 8 bits vs 10 bits is inderdaad een verschil die je met het bloge oog (ik in ieder geval niet) niet ziet.

Een OSD = On Screen Display. Dat scherm dat over je normale scherm heen floept als je een knop op de monitor indrukt met de mogelijke opties. Hier kan je normaal gesproken zaken als brightness en contrast etc regelen, bij de WC en de Cinema Display kan dat niet. Als je echt 'kleurecht' wilt werken dan is het aan te raden om een kalibrator te halen. De Hazro's zijn wel aardig goed factory calibrated (geen flauw idee of ze dat ook met de Mac schermen ook doen) maar zijn niet natuurlijk niet op je thuisomgeving afgestemd. Daarnaast zal de backlight met de tijd zwakker worden waardoor de kleuren na verloop van tijd verschillen.
Ik dacht dat goedkoopste kalibrator de pricewatch: Datacolor Spyder 3 Express is en over het algemeen als goed genoeg beschouwd wordt. Vragen met betrekking kalibratie zijn echter meer het pakkie aan van Kid Jansen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xthemes.us schreef op zondag 29 januari 2012 @ 22:44:
[...]

Ah wist dat ik iets vergeten was. Het prijsverschil van de WD wordt vooral veroorzaakt doordat deze ook met een hele hoop inputs komt. In tegenstelling tot de WC kan je daar dus ook je PS3 aan hangen want er zit er gewoon HDMI op. 8 bits vs 10 bits is inderdaad een verschil die je met het bloge oog (ik in ieder geval niet) niet ziet.

Een OSD = On Screen Display. Dat scherm dat over je normale scherm heen floept als je een knop op de monitor indrukt met de mogelijke opties. Hier kan je normaal gesproken zaken als brightness en contrast etc regelen, bij de WC en de Cinema Display kan dat niet. Als je echt 'kleurecht' wilt werken dan is het aan te raden om een kalibrator te halen. De Hazro's zijn wel aardig goed factory calibrated (geen flauw idee of ze dat ook met de Mac schermen ook doen) maar zijn niet natuurlijk niet op je thuisomgeving afgestemd. Daarnaast zal de backlight met de tijd zwakker worden waardoor de kleuren na verloop van tijd verschillen.
Ik dacht dat goedkoopste kalibrator de pricewatch: Datacolor Spyder 3 Express is en over het algemeen als goed genoeg beschouwd wordt. Vragen met betrekking kalibratie zijn echter meer het pakkie aan van Kid Jansen ;)
Merci, dat verschil is de prijs dan wel waard! Het overwegen zeker waard.

Wat betreft het kalibreren, het kan dus niet via OSD. Wel kan dit gewoon via de kleur profielen van je mac zelf toch? Moet je het natuurlijk wel zelf doen maar dat moet lukken.

Hartstikke bedankt voor je hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xthemes.us
Op het oog kalibreren mag je geen kalibreren noemen imo, en al helemaal niet als je kleurecht wilt werken. Om mijn stagebegeleider van jaren geleden maar te quoten "Meten is weten, gissen is missen".
Dan ben je mijn inziens nog beter af door de factory calibratie te laten voor wat die is en eens in de zoveel tijd de backlight 1 stapje omhoog te schroeven.

Hardware kalibratie doen volgens mij enkel een aantal Eizo's. Het geniet vaak wel de voorkeur om de kleuren zo dicht mogelijk in de buurt te krijgen via het OSD en vervolgens de rest via de kalibrator/het kleurprofiel van het besturingssysteem te laten regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zeker waar!

Dan nog 1 vraag, zijn er nog alternatieven op het ACD los van de hazro's? Ik haal mijn scherm toch liever in Nederland m.b.t. garantie etc. Ook heb ik het topic gelezen van Hazro hier op en ik zie dat mensen zacht gezegd nou niet helemaal tevreden zijn over de klantenservice / garantie, dit voorkom ik liever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abb0
  • Laatst online: 24-01-2022
Dag heren, ik ben op zoek naar wat advies over de aanschaf van een 25+ inch gamemonitor.
Met een fps van 75 hertz (mischien hoger)
Een lage response tijd
En een zo laag mogelijke input lag tijd (moelijk te vinden data)
Ik erger mij (getest met vrienden bovengemiddeld) snel en lang aan hakkelig gamen en ghosting.
Ik wou even vriendelijk vragen of jullie nog modellen voor mij kunnen aanbevelen met deze eisen in het achterhoofd.
Maakt de keuze van aansluitingkabel nog veel uit voor de input lag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmIMeYet
  • Niet online
Op volgorde van gebruik:
  • Internetten
  • Programmeren
  • Gamen
  • Series kijken
  • Een beetje beeldbewerking
Heb je nog meer schermen aangesloten, of wil je nog meer schermen gaan aansluiten?
Dit scherm komt naast mijn laptop display te staan.

23" of 24"

1920x1080

Max. 200 euro.

NVIDIA GeForce 540M (1GB)

HDMI, VGA

Nee, dat zal ik niet vaak gebruiken.

Commentaar
Ik merk dat ik vaak achter mijn scherm 'hang', waardoor ik op mijn huidige laptop scherm kleurverschillen krijg. Hiervoor zou IPS handiger zijn.

Ik heb al een tijdje gezocht, en deze kwam er het voordeligste uit:
http://www.monitorstore.nl/product/130913/lg-e2370v.html
Echter, er zal vast een reden zijn waarom hij niet zo populair is.

Ik heb ook naar deze gekeken:
http://tweakers.net/price...l-ultrasharp-u2312hm.html
Maar deze heeft niet echt veel betere specs dan de LG - behalve dat het een Dell is dan. Ook is hij 30 euro duurder voor de zelfde specs. Voor de Dell moet ik dan ook nog een HDMI->DVI adapter kopen.

Is de LG toch een verantwoorde keuze? Is de bouwkwaliteit van de Dell zó veel beter voor die prijs? Of kunnen jullie me iets beter aanraden? Thanks!

[ Voor 5% gewijzigd door AmIMeYet op 30-01-2012 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xthemes.us
Dell staat bekend om hun goede service alhoewel dat bij deze 'niet professionele' displays dacht ik dan weer aardig tegenvalt. Grote voordeel van de Dell zet hem in de geweldige voet die in hoogte verstelbaar is en ook pivot mode ondersteund, dat zijn features waar toch een meerprijs voor zal moeten worden (en bij deze Dell is dat een zeer geringe meerprijs).

De LG heeft als je de user-reviews er op na leest wel meer problemen met ghosting. Als je geld wilt besparen kan je beter voor de pricewatch: Iiyama ProLite X2377HDS-B1 gaan dan de LG. Scheelt iets in aanschaf en scheelt een HDMI->DVI convertor.
Abb0 schreef op maandag 30 januari 2012 @ 16:37:
Dag heren, ik ben op zoek naar wat advies over de aanschaf van een 25+ inch gamemonitor.
Met een fps van 75 hertz (mischien hoger)
Een lage response tijd
En een zo laag mogelijke input lag tijd (moelijk te vinden data)
Ik erger mij (getest met vrienden bovengemiddeld) snel en lang aan hakkelig gamen en ghosting.
Ik wou even vriendelijk vragen of jullie nog modellen voor mij kunnen aanbevelen met deze eisen in het achterhoofd.
Maakt de keuze van aansluitingkabel nog veel uit voor de input lag?
Even wat informatie om een beter beeld te kunnen vormen. 75Hz is volgens mij geen optie meer bij moderne monitoren. Bij de paar modellen die dit in de pricewatch wel vermelden is dit zover ik weet simpelweg verkeerd ingevuld. Als je boven de 60Hz wilt kom je op 120Hz uit, 120Hz monitoren heb je in 3 formaten. 23", 24" en 27". Als je dus hoger dan 25" wilt dan wordt het 27".

De, als de conclusie dan wordt dat jij een 27" 120Hz scherm zoekt. Dan is mijn suggestie de pricewatch: Samsung Syncmaster S27A750D je hebt geen budget genoemd dus daar heb ik dan ook weinig rekening mee gehouden (wel de s27a750 i.p.v. de s27a950d geopperd omdat het verschil enkel in de voet en aansluitmogelijkheden zit).

De aansluiting zou weinig uit mogen maken qua input lag alhoewel ik nergens een vergelijking heb waarbij op dezelfde monitor de inputlag over verschillende aansluitingen wordt getest.
Verwijderd schreef op maandag 30 januari 2012 @ 12:54:
Zeker waar!

Dan nog 1 vraag, zijn er nog alternatieven op het ACD los van de hazro's? Ik haal mijn scherm toch liever in Nederland m.b.t. garantie etc. Ook heb ik het topic gelezen van Hazro hier op en ik zie dat mensen zacht gezegd nou niet helemaal tevreden zijn over de klantenservice / garantie, dit voorkom ik liever.
Nee. Glossy monitoren (met uitzondering van laptop schermen) zijn een zeldzaamheid. Als je de combinatie van IPS + Glossy zoekt blijft er maar 1 grootte/resolutie over en slechts 2 fabrikanten. Hazro en Apple.
De pricewatch: Samsung Syncmaster S27A850D heeft wel een veel lichtere coating dan de Dells/HPs etc.

Als je iets moet terugsturen naar de UK kan dit wel lastig zijn. Bij onze oosterburen is dat echter volgens mij niet zo een probleem, de DPD is erg goedkoop. In beide gevallen heb je zover ik weet in ieder geval op zijn minst dezelfde rechten als in Nederland. Zeven dagen om het zonder opgave van reden retour te sturen en 2 jaar garantie. Daar kunnen ze je in het shopping forum vast beter over inlichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pricewatch: Dell ST2220T Touch

Hoe vaak ik die wel niet genoemd heb ik dit topic :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Xthemes.us schreef op zondag 29 januari 2012 @ 22:44:
...8 bits vs 10 bits is inderdaad een verschil die je met het bloge oog (ik in ieder geval niet) niet ziet...
Op een 2560x1440 scherm kan je dat zeker wel zien. Bij een maximaal kleurverloop over de breedte van het scherm is elke gradatie verspreid over 10 pixels (2.33 mm) in het geval van 8 bit, maar een kleurverloop is vrijwel nooit 100%, dus die gradaties zijn vaak nog veel breder dan dat. Dergelijke banding kan je op wide color gamut schermen eigenlijk altijd wel zien, zelfs op sRGB schermen is het vaak nog zichtbaar, vooral als het kleurverloop vooral in het groenkanaal zit.

Met 10 bits heb je per kanaal 4x zoveel gradaties, wat voor een gigantische vermindering zorgt aan banding. De reden dat je het verschil niet ziet is omdat het van begin tot eind 10 bit moet zijn (en dat is vrijwel nooit het geval):

applicatie > OS > videokaartdriver > videokaart > interface > elektronica scherm > paneel.

De bottlenecks daarin heb ik boldface gemaakt.

Er zijn bijna geen applicaties die overweg kunnen met 10 bit kleurdiepte, de enige die ik ken is Photoshop (volgens mij sinds CS4). Er zijn vast nog wel zeer gespecialiseerde professionele programma's die er mee overweg kunnen, maar van de programma's die onder consumenten populair zijn is Photoshop volgens mij echt de enige.

In de videokaartdrivers voor de Nvidia Geforce en AMD Radeon kaarten kun je volgens mij nog steeds niet 10 bit kleurdiepte activeren, ondanks dat de kaarten het wel hardwarematig aankunnen (AMD/ATI Radeon al sinds HD 3xxx serie over DisplayPort en 4xxx over HDMI). In de Nvidia Quadro en AMD FirePro drivers kan het wel.

Als laatste is het aantal panelen dat echt native 10 bit kleurdiepte heeft zeer klein.

Van het LG Display LM240WU5-SLA1 paneel weet ik 100% zeker dat hij een native kleurdiepte heeft van 10 bit. Dat paneel wordt gebruikt in de HP LP2480zx, de LG W2420R en de Quato IntelliProof 240 excellence LED.

Verder is het vrijwel zeker dat het LG Display LM300WQ5-SLA2 paneel dat in de NEC MultiSync PA301W en NEC SpectraView Reference 301 wordt gebruikt een native kleurdiepte heeft van 10 bit.

Ook het paneel dat waarschijnlijk in de Dell UltraSharp U3011 zit, het LG Display LM300WQ5-SLA1 paneel, heeft waarschijnlijk native 10 bit kleurdiepte.

Vrijwel alle andere normaal verkrijgbare "10 bit" monitoren hebben geen paneel dat native 10 bit kleurdiepte ondersteunt. Deze schermen maken gebruik van FRC (Frame Rate Control) om 10 bit kleurdiepte te simuleren.

Dit wordt gedaan door bij elk nieuw frame te wisselen van tint om een tussengelegen tint weer te geven.

Stel je wilt, omgerekend naar 8 bit kleurdiepte, de grijstint [27.5 ; 27.5 ; 27.5] weergeven. Dan zal de monitor elk oneven frame [27 ; 27 ; 27] weergeven en elk even frame [28 ; 28 ; 28].

Dit heeft echter twee nadelen. Ten eerste werkt het alleen met statische content. Daarnaast krijg je een flikkering in het beeld met een frequentie gelijk aan de helft van de framerate, door het wisselen van tint bij elk nieuw frame (vooral goed zichtbaar bij donkere tinten).
Op sRGB-gamut schermen voldoet eigenlijk elke kalibrator wel. Voor wide gamut schermen moet je echt kijken naar de X-Rite i1Display Pro colorimeter of liever nog naar één van de sets waar de X-Rite i1Pro spectraalfotometer in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xthemes.us
Kid Jansen schreef op maandag 30 januari 2012 @ 23:50:
Met 10 bits heb je per kanaal 4x zoveel gradaties, wat voor een gigantische vermindering zorgt aan banding. De reden dat je het verschil niet ziet is omdat het van begin tot eind 10 bit moet zijn (en dat is vrijwel nooit het geval):
Doh, had dat moeten weten.. ook de reden dat ik het zelf niet heb gezien. Heb namelijk actief naar een verschil lopen zoeken op m'n eigen Hazro. Compleet vergeten dat ik natuurlijk nog gewoon 8 bits zat te werken. De rest van de uitleg is denk ik een beetje overkill voor lenkoster maar ik moet zeggen dat het wel weer interessante leeskost is, zal het na een goede nachtrust nog eens doornemen.

PS: Ik dacht de laatste (beta?) Gimp builds ook eindelijk meer dan 8 bits aankonden (Gebruik zelf enkel een beta versie voor de 'all-in-one-window' mode - en het hilarische startup scherm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Ik heb nu besloten om een extra monitor aan te schaffen omdat ik liever meer ruimte heb om mijn dagelijkse bezigheden te doen.

De monitor zal voornamelijk gebruikt worden voor fotobewerking (Hobby), websites maken (amateur), design in InDesign, Illustrator en Photoshop(studie), verschillende 3d programma's waaronder autocad en cinema 4d.
Ik zou hem ook graag willen gebruiken als televisie maar er hoeft geen tuner in te zitten.
Playstation 3 word er wel op aangesloten, geluid gaat dan via koptelefoon.

De monitor zal aangesloten worden op een lenovo W520. De videokaart is een quadro 1000M. Hij kan aangesloten worden via Displayport of VGA (of usb 3.0 ;) )

Qua afmeting zat ik te denken groter of gelijk aan 24 inch. Met een resolutie van minimaal 1920x1200 pixels. Voornamelijk omdat dit toch wat extra ruimte bied in de hoogte die goed te gebruiken is bij Lightroom en Word. (overal natuurlijk maar hier mis ik dat erg vaak).

Nu zou ik het zelf erg prettig vinden als de monitor toch behoorlijk kleurecht is. Alleen gaat mijn budget niet verder dan ongeveer €250,00. Ik las dat pricewatch: Dell Ultrasharp U2412M deze dan behoorlijk aan de eisen voldoet alleen lees ik nu ook een paar opmerkingen dat de kleurechtheid niet helemaal top is doordat er een matig e-ips scherm gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De U2412M is zo ongeveer je enige optie als je minimaal 1920x1200 wil en enigszins kleurecht voor maximaal €250. Matig zou ik het gebruikte e-IPS paneel zeker niet noemen, maar op een aantal vlakken is het zeker een treetje lager ten opzichte van de meer high-end H-IPS panelen zoals gebruikt worden in de U2410, U2711 en U3011. Voor €242,50 kan je ook niet veel meer verwachten overigens, voor dat geld is het een topmonitor.

De kleurechtheid kan je tot prima werkbare niveaus tillen door het scherm te kalibreren. Wellicht kan je van iemand een colorimeter lenen.
Xthemes.us schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 01:01:
Doh, had dat moeten weten.. ook de reden dat ik het zelf niet heb gezien. Heb namelijk actief naar een verschil lopen zoeken op m'n eigen Hazro. Compleet vergeten dat ik natuurlijk nog gewoon 8 bits zat te werken. De rest van de uitleg is denk ik een beetje overkill voor lenkoster maar ik moet zeggen dat het wel weer interessante leeskost is, zal het na een goede nachtrust nog eens doornemen.
Ik vergat overigens nog twee stappen in de 10 bit reeks:

Content en bestandsformaat. Als de content niet met 10 bits kleurinformatie is aangemaakt maakt het weinig uit of alles wat daarna komt wel 10 bit is. Na de content moet ook het bestandsformaat het nog aankunnen.

Je camerasensor kan bijvoorbeeld wel 10 bit kleurdiepte aan (vaak zelfs 14 of 16 bit), maar als je niet in RAW schiet, maar in JPEG wordt het grootste deel daarvan meteen weer weggegooid bij het opslaan.

Anyway, er komt dus nog redelijk wat bij kijken voordat je echt profijt hebt van 10 bit kleurdiepte. Het is allemaal wel mogelijk, maar we zitten echt vastgeroest in die 8 bit zooi. Zelfde geldt voor kleurbereik, refresh rate, resolutie, etc.

Het kan nog makkelijk 10 jaar duren, maar ik kan niet wachten op Super Hi-Vision of Ultra High Definition:

7680 x 4320 pixels
120 Hz progressive frame rate
12 bit kleurdiepte per kanaal
Kleurbereik is nog niet vastgesteld, maar het wordt sowieso groter dan sRGB

Backwards compatibility is de enige reden dat we dat nu al niet hebben. Het is jammer dat je niet zomaar even een clean cut kan maken en opnieuw beginnen. Daarvoor zijn er veel te veel onderdelen bij betrokken. Je kan moeilijk verwachten dat softwaremakers compleet nieuwe applicaties en besturingssystemen gaan schrijven en hardwarefabrikanten hetzelfde doen met videokaarten en beeldschermen. Maar juist doordat er zoveel onderdelen bij zijn betrokken zitten we dus echt vastgeroest met veel beeldschermeigenschappen.

Als dat SHV echt populair wordt, wordt het de eerste standaard die echt breekt met veel oude standaards.
PS: Ik dacht de laatste (beta?) Gimp builds ook eindelijk meer dan 8 bits aankonden (Gebruik zelf enkel een beta versie voor de 'all-in-one-window' mode - en het hilarische startup scherm)
Was het niet zo dat Gimp vrij recent color managed is geworden? Of in ieder geval color aware (rekening houden met ICC profielen). Van 10 bit ondersteuning heb ik niks gehoord

[ Voor 69% gewijzigd door Kid Jansen op 31-01-2012 05:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xthemes.us
Kid Jansen schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 05:07:
Was het niet zo dat Gimp vrij recent color managed is geworden? Of in ieder geval color aware (rekening houden met ICC profielen). Van 10 bit ondersteuning heb ik niks gehoord
De gimp developers hebben hun 'holy grail' gevonden in GEGL. Vandaar dat ik het startscherm ook noemde. Het startscherm toont namelijk de GEGL mascotte (een 5 potige geit).

GEGL zal ervoor moeten zorgen dat de Gimp ook hogere bitdiepte gaat ondersteunen.
When can we see 16-bit per channel support (or better)?

For some industries, especially photography, 24-bit colour depths (8 bits per channel) are a real barrier to entry. Once again, it's GEGL to the rescue. Work on integrating GEGL into GIMP began after 2.4 was released, and will span across several stable releases. This work will be completed in GIMP 3.0, which will have full support for high bit depths. If you need such support now and can't wait, cinepaint and krita support 16 bits per channel now.

It should be noted that for publishing to the web, the current GIMP release is good enough.
Trouwens interessant dat Krita het wel ondersteund wist niet dat Qt (het framework waarin Krita en andere KDE applicaties geschreven worden) er ondersteuning voor bood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Bedankt. Ik heb de Dell U2412 aangeschaft en vandaag opgehaald bij paradigit. De laatste die er was. Ben er blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouddieehh
  • Laatst online: 20-04 14:48
Beste,

Ik design sinds 6 maanden in indesign en wil hier graag in door gaan maar mijn monitor is te klein. Ik heb momenteel een 17" Samsung syncmaster uit 2002 (max res 1280x1024). Nu wil ik dus een IPS scherm kopen zonder daar teveel geld aan uit te geven.

Budget: 350-450 euro
Grootte: voorkeur 24" ivm de ruimte indien niet anders kan ivm kwaliteit 27"
Resolutie 16:9 (1920x1080 of 2560x1440)
In hoogte verstelbaar
Geen glasplaat (ivm zonlicht en gewone verlichting)
Doel: DTP werkzaamheden / incidenteel film kijken

Ik heb hier en daar gekeken op dit forum en in de reviews van anandtech, tftcentral en cnet. Maar zie nu door de bomen het bos niet meer. Ik wil een monitor in 16:9 formaat (sorry wil ook films kijken op het scherm zonder zwarte balken) dus ik kom sowieso uit op een monitor 1920x1080 of 2560x1440.

Probleem is welke monitor moet ik aanschaffen? Allereerst heb je S-IPS, H-IPS, E-IPS en P-IPS allemaal mooie termen en waar ik ook zoek is er nergens echt een duidelijk antwoord. Daarnaast zie ik dus monitoren met 16,7 miljoen en 1,03 miljard kleuren maar voor die 1,03 miljard kleuren heb je volgens mij een SDI aansluiting nodig of werkt dat met die AFRC optie? Dat van de SDI stond vermeld op meerdere websites van de fabrikanten (LaCie / Eizo / Hazro)
Bron: Eizo http://www.eizo.com/globa...e/cg232w/index.html#tab02
Display Colors
SDI: 1.07 billion from a palette of 278 trillion
DVI: 16.77 million from a palette of 278 trillion

Daarnaast vind ik het kleuren bereik ook vrij ingewikkeld en weet ik niet precies waar ik op moet letten. Ik werk alleen met Adobe producten dus ik neem aan dat ik een 100% Adobe RGB / sRGB moet hebben? Als er iemand (liefst met design ervaring) kort kan vertellen waar ik op moet letten en welke monitor geschikt is in mijn budget ben ik zeer dankbaar.

Wanneer ik zou afgaan op mijn a-technische interpretatie zou de Hazro HZ27WB (http://www.hazro.com/HZ27WB.php) de beste keus zijn. Ondanks dat deze slechts 1 review heeft van tft central...

In ieder geval alvast bedankt voor het lezen en voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:31

Vis

Dell heeft hele mooie IPS schermen... kijk eens bij de Ultrasharp series, ook topic op GoT

Heb zelf al 4 jaar een Ultrasharp 2209WA (is volgens mij niet meer leverbaar).

Maar de Ultrasharp serie staat bekend om zijn prachtige kleurweergave, vooral ook voor mijn fotografie doeleinden: photoshop, lightroom etc. d.m.v. IPS

Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-07 08:07

Jiffy

God, you're ugly!

Dell heeft idd héle mooie en scherp geprijsde IPS schermen. Ik heb zelf sinds kort een U2711 en dat is echt een superscherm. :)

Dit model valt weliswaar buiten je budget (EUR 540) en is groter dan je eisen (27 inch), maar je kunt in de Ultrasharp-reeks natuurlijk ook gaan kijken naar een 24 inch modelletje.

Het leuke is dat ik vooraf dus niet echt enthousiast werd van het merk Dell, maar toen ik mijn eisenpakket samen ging stellen en reviews ging lezen kwam ik al snel bij dit model uit. Tja. Gevoelsmatige bezwaren opzij gezet, scherm aangeschaft en genieten maar. :)

Of 2560x1440 op een 24 inch scherm prettig werkt waag ik trouwens te betwijfelen. De U2711 is ook 2560x1440 en er zijn mensen die dat (blijkens reviews) op 27 inch al aan de kleine kant vinden. Ik heb daar geen last van, maar bij een 24 inch wordt het denk ik toch wel érg klein allemaal...

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spocky
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Waarom wil je een 16:9 scherm? Ik heb zelf veel liever een 16:10 scherm vanwege de extra verticale pixels.

Ik zou je aanraden eens naar de Dell Ultrasharp u2410 te kijken: pricewatch: Dell Ultrasharp U2410 dat is echt een heel goede IPS monitor.

Portugese Wijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xthemes.us
Bouddieehh schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 23:36:
Budget: 350-450 euro
Grootte: voorkeur 24" ivm de ruimte indien niet anders kan ivm kwaliteit 27"
Resolutie 16:9 (1920x1080 of 2560x1440)
In hoogte verstelbaar
Geen glasplaat (ivm zonlicht en gewone verlichting)
Doel: DTP werkzaamheden / incidenteel film kijken
Mag het ook een inch minder?
De combinatie van je budget, gewenste schermgrootte, paneel voorkeur en 16:9 eis sluiten alle mogelijkheden uit tenzij je de 2de-handse markt op gaat.
23" = 16:9 (te klein)
24" = 16:10 (verkeerde verhouding)
27 = 16:9 (buiten je budget)

Je zou echter een 8-bits VA-paneel kunnen overwegen
#ProductPrijsSubtotaal
1BenQ EW2430€ 226,-€ 226,-
1Ergotron MX Desk Mount LCD Arm€ 112,50€ 112,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 338,50

In hoogte verstelbaar door de monitor arm en een monitor met vesa mount.
Bouddieehh schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 23:36:S-IPS, H-IPS, E-IPS en P-IPS allemaal mooie termen en waar ik ook zoek is er nergens echt een duidelijk antwoord.
Daarnaast zie ik dus monitoren met 16,7 miljoen en 1,03 miljard kleuren maar voor die 1,03 miljard kleuren heb je volgens mij een SDI aansluiting nodig of werkt dat met die AFRC optie? Dat van de SDI stond vermeld op meerdere websites van de fabrikanten (LaCie / Eizo / Hazro)
Ik dacht dat het wikipedia artikel vrij veel informatie over de verschillende IPS types bevatte. Maar goed, tftcentral.co.uk to the rescue? Zelfde site, ander artikel kan je informatie over 6/8/10 bit vinden.
Wanneer ik zou afgaan op mijn a-technische interpretatie zou de Hazro HZ27WB (http://www.hazro.com/HZ27WB.php) de beste keus zijn. Ondanks dat deze slechts 1 review heeft van tft central..
Die valt ruim buiten je budget? De £490.80 pond die ervoor gevraagd wordt zal met verzendkosten erbij op op ~620-630 uitkomen. De pricewatch: Dell Ultrasharp U2711 doet alles wat de Hazro HZ27WB doet, heeft een enorm veel betere garantie, een hele hoop meer input mogelijkheden en een USB hub.

Ik zou zeggen, lees eerst de informatie op tftcentral.co.uk door en kijk dan of je misschien je eisen kan aanvullen of bijstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milton
Milton schreef op zondag 29 januari 2012 @ 15:18:
Ik ben uiteindelijk toch van mijn eerste keuze (Dell u2410) afgestapt. Hoewel het qua specs het beste scherm is, blijkt uit veel bronnen toch dat mits je wide gamut niet echt nodig hebt (en ik ontwerp maar voor een klein deel voor print), het meer gezever oplevert dan wat anders.

Dus focus ik me nu op 24" IPS sRGB schermen en dan blijven er momenteel een tweetal over waar al voldoende recenties en gebruikerservaringen voor zijn:

HP ZR24w

Dell Ultrasharp U2412M

De nieuwe HP2440w is nog zo nieuw dat er maar enkele recenties zijn (het schijnt wel een verbetering te zijn op de al goed bekend staande ZR24w volgens TFT Central).

Kijk ik op basis van de recenties puur naar beeldkwaliteit, dan heeft de HP ZR24w de overhand tov de Dell.
De Dell is ook maar een 6bit FRC en de HP is 8Bit.

Verder geeft de HP (75.2% Adobe RGB, 96.7% sRGB) ook meer kleuren van het sRGB spectrum weer dan de Dell (74.3% Adobe RGB, 95.8% sRGB) - zie o.a. 2412m review van Kid Jansen. Maar of dat verschil nu echt zichtbaar is voor een meer professionele gebruiker?

Appeltje eitje dus, zou je zeggen... kopen die HP ;)

Alleen schijnt het verschil redelijk klein te zijn, en de Dell komt ook nog eens met die erg goede Ultrasharp vervangings en dode pixel garantie. HP heeft zoiets niet en als ik het scherm bij bijv. een 4launch koop, dan kost een dode pixel garantie extra. En dan is er dus geen onsite omruil-geen-gezeik garantie.

Dus is de HP echt significant beter dan de Dell, zodat het de mindere garantie wel waard maakt?

Jullie mening wordt gewaardeerd :)
Na flink spitten in Hardforum, blijkt dat tussen de 6bit Dell u2412m en 8bit HP ZR24w in de praktijk weinig tot geen zichtbaar verschil zit. Dus zeker geen reden om voor de aanzienlijk minder prettige HP garantie en service te kiezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinister81
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01-08 00:31
Ik ben op dit forum tegen gekomen om meer te weten over dit model: E2475HDS , om erachter te komen dat niemand niks weet en nergens informatie te vinden is. Leuk :P. Even wachten nog dus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enomiss
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-02-2024
Bouddieehh schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 23:36:
/knip
Ik wil een monitor in 16:9 formaat (sorry wil ook films kijken op het scherm zonder zwarte balken) dus ik kom sowieso uit op een monitor 1920x1080 of 2560x1440.
/knip
Dit vind ik toch altijd zo een raar argument. Wat maakt het nou uit of je zwarte balken hebt, of zwarte plastic van de monitor langs je film. Mensen met dit soort argumenten hebben toch een beetje een kronkel in hun hoofd. :X Voor alles behalve films heb je gewoon 120 pixels meer met 1920x1200. Dat is gewoon super voor ALLES.

Niet te vergeten, dat de meeste films tegenwoordig SOWIESO zwarte balken geven. Kijk je naar onderstaand ratio overzicht, dan heb je met een 16:9 monitor alleen je gewenste resultaat (geen balken) in gevalletje nr 2. Kijk je gevalletje 1, dan heb je met een 1920x1200 monitor zelfs nog groter beeld. Kijk je gevalletje 3 of 4 dan heb je sowieso zwarte balken.

1. Standaardformaat tv 1,33 (oude films)
2. Breedbeeld tv 1,78 (als je geluk heb, romantische komedies en zo)
3. Bioscoopformaat 1,85 (bijna alle huidige films, zeker de blockbusters)
4. Breedste bioscoop formaat 2,35 (vrij zeldzaam)

Echt waar, ik zou nooit van mijn leven een 16:9 monitor willen, tenzij groter dan 27 inch met een grotere resolutie dan 1080 in de hoogte.

De zwarte balken hebben zelfs voordelen:
- Je kunt de ondertiteling onder de film zetten zodat deze het beeld niet stoort.
- Je kunt in die zwarte balken nog het een en ander zetten wat je in de gaten wil/kan houden. Een chat venstertje of iets anders.
- Een ruimte van rust rond je film, in plaats van het plastic met het merk, het logo en de instellingsknoppen erop.

Overigens nu ik over die balken zit na te denken, denk ik opeens aan ambilight. Bestaat er een player die het zwart omtovert in kleurverlopen, aangepast aan het beeld? Zou wel grappig zijn, een soort van ambilight effect... idee? :*)

[ Voor 17% gewijzigd door enomiss op 02-02-2012 13:53 ]

https://opensea.io/seaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De huidige films zijn vaak juist 21:9 (2.35 :1), kijk maar op IMDb. De blu-ray (rips) zijn dat vaak ook, meestal afgerond naar 1920x800 (2.4 : 1).

EDIT:
2.35: 35 mm anamorphic prior to 1970, used by CinemaScope ("'Scope") and early Panavision. The anamorphic standard has subtly changed so that modern anamorphic productions are actually 2.39,[2] but often referred to as 2.35 anyway, due to old convention. (Note that anamorphic refers to the compression of the image on film to maximize an area slightly taller than standard 4-perf Academy aperture, but presents the widest of aspect ratios.) All Indian Bollywood films released after 1972 are shot in this standard for theatrical exhibition.

2.37 (64:27 = 43:33): As of 2010, TVs have been introduced with this aspect ratio and are marketed as "21:9 cinema displays". This aspect ratio is not recognized by storage and transmission standards.

2.39: 35 mm anamorphic from 1970 onwards. Aspect ratio of current anamorphic (wide-screen) theatrical viewings. Often commercially branded as Panavision format or 'Scope.

2.40: Used for Blu-ray releases of 2.39:1 films (1920x800 resolution).
Van Wikipedia: Aspect ratio (image)

[ Voor 79% gewijzigd door Kid Jansen op 02-02-2012 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enomiss
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-02-2024
Kid Jansen schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 17:54:
De huidige films zijn vaak juist 21:9 (2.35 :1), kijk maar op IMDb. De blu-ray (rips) zijn dat vaak ook, meestal afgerond naar 1920x800 (2.4 : 1).

EDIT:

[...]

Van Wikipedia: Aspect ratio (image)
Je hebt gelijk, dus nog te meer reden om voor 16:10 te gaan.

https://opensea.io/seaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op verzoek van Hatsieflatsie heb ik een link naar [Centraal] Multi-monitor setup toegevoegd aan het onderdeel links > overige van de startpost van dit topic.

Mocht je een multimonitorsetup overwegen, dan is het wellicht interessant om dat topic eens te bekijken, vooral wanneer het om drie schermen of meer gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezzid
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-07 01:36
Hallo, ik ben op zoek naar een drietal van dezelfde monitors voor een desktop.
Ik ga hierop vooral gamen, en ik zou ze graag in de hoogte naast elkaar willen opstellen.
De minimale resolutie is 1920x1080 mag hoger, minimaal 24 inch en een snelle responsetijd.

Budget per monitor; maximaal 250 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annihilism
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-07 17:52
Waar wil ik het voor gebruiken:
Photoshop/fotobewerking.

Resolutie: Minimaal 1080p

Geen glossy scherm.

Liefst zo min mogelijk backlight bleeding.

Prijs: 200 ~ 350 per scherm

Ik zat naar de Dell ultrasharps te kijken maar het schijnt dat deze nog redelijk last hebben van backlight bleeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zarrack
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-04-2023

Op volgorde van gebruik:
Gamen
Series kijken
I
nternetten

Ik heb 2 24"schermen voor browsers en videos.

liefst 27"

1920x1080

Wat mag het allemaal gaan kosten?

Max. 250 euro.

De monitor is voor mijn nieuwe systeem. Daar zitten 2x7950's in.

HDMI, DVI

nee

Commentaar

Ik wil eens een wat grotere monitor proberen, ik heb however geen verstand van monitoren. Waar moet op gelet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abb0
Budget
Tot 600

Gaming Internet

27 of groter

1920x1080 misschien hoger

3d?
Is misschien wel leuk, maar zeker geen hoofdzaak.

Max. 600 euro.

Ati GTX 560 ti Hawk (niet echt belangrijk hier, als die te zwak is wordt is koop ik een 2e of misschien een andere erbij)

2xDVI, 1mini DPC

Nee.

Commentaar

Dit wordt dus hoofdzakelijk een gaming monitor.
De echt belangrijkste punten voor mij zijn een refresh rate van minimaal 85 hertz en zeer lage inputlag en responsetijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xthemes.us
Mezzid schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 09:30:
Hallo, ik ben op zoek naar een drietal van dezelfde monitors voor een desktop.
Ik ga hierop vooral gamen, en ik zou ze graag in de hoogte naast elkaar willen opstellen.
De minimale resolutie is 1920x1080 mag hoger, minimaal 24 inch en een snelle responsetijd.

Budget per monitor; maximaal 250 euro
Als de pricewatch: Dell Ultrasharp U2412M snel genoeg voor je is (zie eventueel ook het [TFT] Dell UltraSharp Serie - Deel 18 draadje voor gebruikerservaringen) dan is dat zeker een aanrader. De beter kijkhoeken van een IPS zijn best prettig als je drie monitoren naast elkaar zet.Vergeet ook zeker niet de review tab te checken voor de review van Kid Jansen
Moet ik maar gokken op basis van de budget prijs-range dat het hier om de u2412m gaat?
De backlight bleed is niet erger dan bij andere soortgelijke monitoren, wel wordt soms IPS glow voor backlight bleed aangezien. Wat meer informatie dan je hebt gegeven zou wel handig zijn.
Zarrack schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 13:13:
Ik wil eens een wat grotere monitor proberen, ik heb however geen verstand van monitoren. Waar moet op gelet worden?
Volgens mij had je beter 1 videokaart minder kunnen kopen als je toch op Full HD blijft plakken (hoger wordt het niet met zo'n budget). Een enkele 7950 doet toch alles al op de beste settings?
Je huidige monitor budget + prijs van een 7950 had er voor gezorgd dat 2560x1440 of 120Hz panelen tot de opties behoren. Nu zijn je enige opties 27" monitoren die naast 3" extra ten opzichte van je huidige 24" monitoren weinig meerwaarde hebben. (Neem aan dat die 24" monitoren van je Full HD zijn)

Waar je op moet letten voor gamen is inputlag (maar dat is vaak niet te achterhalen) en statische contrastwaardes (ook veelal niet of moeilijk te achterhalen).
De pricewatch: Samsung Syncmaster S27A350H & pricewatch: Iiyama ProLite E2773HDS-B1 zijn goede keuzes die nog net binnen je budget vallen.

Misschien interessanter om er een derde 24" monitor bij te halen voor een eyefinity setup?
Abb0 schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 20:22:
Dit wordt dus hoofdzakelijk een gaming monitor.
De echt belangrijkste punten voor mij zijn een refresh rate van minimaal 85 hertz en zeer lage inputlag en responsetijd.
85Hz of hoger is in dit geval gewoon 120Hz (hogere resolutie gaat dan ook niet lukken, 120Hz schermen zijn maximaal 1920x1080).

Van de 120Hz 27" panelen zijn de Samsung S27A750D en S27A950DS de aanraders. Ze hebben net iets andere aansluitingen en een andere behuizing maar ze gebruik hetzelfde paneel en zijn dan ook gelijk aan elkaar. Zou persoonlijk de S27A750D aanraden omdat die net iets goedkoper is en minder backlight problemen heeft. De vrij aparte voet onder de S27A950D lijkt net iets teveel druk op de onderkant van de monitor uit te oefenen met backlight problemen ten gevolg.
De best review van de s27a750d (met een link erin naar de s27a950d review) is te vinden op pcmonitors.org.

Let wel op dat de 'beste' manier om gebruik te maken van 3D op deze monitoren in games afhankelijk is van AMD drivers wat met een NVIDIA kaart natuurlijk enigszins problematisch is. Maar goed je gaf al aan dat dit bijzaak is. Daarnaast heeft de monitor een feature om zelf beelden naar 3D om te zetten, die werkt blijkbaar (zelf geen ervaring mee) voor games niet zo geweldig. Voor films wel, maar goed het is dan ook dezelfde technologie als in de Samsung TV's.
Ik dacht trouwens dat het mogelijk was om met een beetje gehack monitoren die niet 3D vision compatibel zijn dat wel te maken. Hoe en hoe goed het werkt kan ik je echter niet vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
* Waar wil je de monitor voor gebruiken?
Games en websurfen maar vooral gaming (shooters, rpg, strat).
Het is dus belangrijk dat de monitor geen last heeft van ghosting en dergelijke.
Mooie kleuren zijn uiteraard ook belangrijk (want men wil uiteraard ook van de game genieten).

De monitor zal overigens via DVI aangesloten worden (maar met verloop stukken is HDMI uiteraard ook een optie).

* Wat voor afmetingen had je in gedachte? (bij voorkeur als beeldschermdiagonaal in inches)

22-24 inch.

* Welke resolutie had je in gedachte?

1920*1080 (ik heb op het moment 1650*1050 dus een stapje hoog zal denk ik wel leuk zijn)

* Wat mag het allemaal gaan kosten? (ook niet geheel onbelangrijk)

Het liefst max 200 euro (tenzij ik voor een tientje of 2 opeens een flinke stap beter kan krijgen),

* Moet de monitor 3D ondersteuning hebben?
Nee

* Ben je van plan de monitor (vaak) in portretstand te gebruiken? (pivot)
Nee nooit.

* Heb je een voorkeur voor een bepaalde coating van de front polarizer? (glossy/matte, glare/anti-glare)
Nee.

Voor de rest geen eisen betreffende VESA mount, energieverbruik etc

Op het moment heb ik een Samsung 2253bw welke vandaag kapot gegaan is.

Dus morgen ben ik van plan naar de lokale BCC en Mediamarkt (heerlen) te gaan (misschien nog de Duitse MM.

Het liefst koop ik mijn monitoren bij de Mediamarkt of BCC (omdat je ze in de winkel kunt bekijken en vanwege de no nonsens ruil optie) dus het liefst iets wat ik daar kan kopen zolang de prijs uiteraard goed is.

[ Voor 6% gewijzigd door Deadsy op 04-02-2012 03:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abb0
Bedankt Xthemes, die twee kwamen al eerder naar voren op de pricewatch, ik denk dat ik gewoon jouw advies volg en de 750d neem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xthemes.us
Bij de BCC is de enige monitor die ik in het overzicht zie en over het algemeen als een degelijke monitor wordt gezien de Samsung S24A350H. In de pricewatch ook één van de hoogst gepositioneerde monitoren als op populariteit gesorteerd wordt. Volgens hardware.info is het echter zeker geen uitblinker. Je zou natuurlijk de lijst met monitoren die door hardware.info wel wordt aangeraden nog even naast het aanbod van BCC/MM kunnen leggen om te zien of er iets beter te verkrijgen is.

Bij de mediamarkt zie ik eigenlijk helemaal niks bekends op een paar monitoren na die niet geweldig zijn om op te gamen. Vraag me of ze het complete aanbod wel op de site hebben staan.

De aanraders van het moment kan je zo uit het monitor advies van de vorige BBG plukken. Dat zijn o.a. pricewatch: Iiyama E2473HDS-B1 en de pricewatch: Dell Ultrasharp U2312HM.

De Iiyama is erg snel met ook snelle overgangen dankzij het tn-paneel en de inputlag is ook erg laag. Zowel de tweakers als hardware.info BBG raden die monitor aan voor de gamesystemen dus dat geeft wel aan dat het voor gamers een zeer degelijke monitor is.
De Dell is een tikje trager met overgangen, met een e-IPS paneel is dat ook niet zo'n wonder. In de praktijk lijkt het weinig uit te maken aangezien er bijvoorbeeld in het [TFT] Dell UltraSharp Serie - Deel 18 draadje met geen kwaad woord over gesproken wordt. Groot voordeel van het gebruikte paneel is de veel beter kijkhoeken. De Dell steekt qua verstelbaarheid ook met kop en schouders boven de Iiyama uit. Roteren (voor jou niet interessant), in hoogte te verstellen, te kantelen.. alles is mogelijk.

[ Voor 66% gewijzigd door Xthemes.us op 04-02-2012 12:02 . Reden: Err, heb een oude post proberen te editten door hem in deze post te quoten.. ging iets niet helemaal goed. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Xthemes.us schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 11:44:
Bij de BCC is de enige monitor die ik in het overzicht zie en over het algemeen als een degelijke monitor wordt gezien de Samsung S24A350H. In de pricewatch ook één van de hoogst gepositioneerde monitoren als op populariteit gesorteerd wordt. Volgens hardware.info is het echter zeker geen uitblinker. Je zou natuurlijk de lijst met monitoren die door hardware.info wel wordt aangeraden nog even naast het aanbod van BCC/MM kunnen leggen om te zien of er iets beter te verkrijgen is.

Bij de mediamarkt zie ik eigenlijk helemaal niks bekends op een paar monitoren na die niet geweldig zijn om op te gamen. Vraag me of ze het complete aanbod wel op de site hebben staan.

De aanraders van het moment kan je zo uit het monitor advies van de vorige BBG plukken. Dat zijn o.a. pricewatch: Iiyama E2473HDS-B1 en de pricewatch: Dell Ultrasharp U2312HM.

De Iiyama is erg snel met ook snelle overgangen dankzij het tn-paneel en de inputlag is ook erg laag. Zowel de tweakers als hardware.info BBG raden die monitor aan voor de gamesystemen dus dat geeft wel aan dat het voor gamers een zeer degelijke monitor is.
De Dell is een tikje trager met overgangen, met een e-IPS paneel is dat ook niet zo'n wonder. In de praktijk lijkt het weinig uit te maken aangezien er bijvoorbeeld in het [TFT] Dell UltraSharp Serie - Deel 18 draadje met geen kwaad woord over gesproken wordt. Groot voordeel van het gebruikte paneel is de veel beter kijkhoeken. De Dell steekt qua verstelbaarheid ook met kop en schouders boven de Iiyama uit. Roteren (voor jou niet interessant), in hoogte te verstellen, te kantelen.. alles is mogelijk.
Bedankt voor de tips.
De site van de MM valt inderdaad tegen qua aanbod (wat bij mij weer de vraag oproept waarom ze er überhaupt eentje hebben). In de winkel zelf hebben ze een flink groter aanbod alhoewel zich qua merk wel weer beperkt tot slechts een paar merken zoals HP, Samsung en ik geloof Acer en dan nog een beetje LG en Philips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik zie net deze 22" 1080p pricewatch: Dell ST2220M voor minder dan 100 euro, soortgelijke schermen zijn makkelijk 160 euro en meer. Hij is echter alleen te koop bij redcoon, dus vroeg me af hoe dit kan? Gewoon een leuke dagaanbieding?

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xthemes.us
Ik weet niet wat jij onder soortgelijk verstaat maar als ik op soortgelijke monitoren zoek dan zijn dat er toch nog 49.
Ik zie dus alle 1920x1080, <€120 van 21.5/22" als soortgelijk. 21.5" monitoren worden vaak onrecht als 22" aangegeven

Denk dat het feit dat de monitor (op het moment) alleen bij Redcoon te verkrijgen is in combinatie met de introductiedatum er op duid dat dit een EOL verklaard model is. Prijs is te zien aan de prijsgrafiek van de pricewatch plots flink gezakt. Alles duid er op dat dit een laatste batch is die Redcoon in het magazijn heeft liggen, opslag kost ook geld dus dan kan het beter voor een lagere prijs verkocht worden.

* Xthemes.us vind z'n post een beetje vreemde post voor dit topic, is meer logisch redeneren dan monitor advies :P

[ Voor 6% gewijzigd door Xthemes.us op 05-02-2012 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slipperydippery
  • Laatst online: 30-09-2023
Beste screen tweakers, ik ben ook klaar om een scherm te kopen, maar zou wel wat assistentie kunnen gebruiken. Hieronder een overzicht van mijn eisen:

* Waar wil je de monitor voor gebruiken?
40% Grafisch ontwerpen en fotobewerking (Voornamelijk digitaal, af en toe print)
30% Office werkzaamheden & Web
20% Gaming
10% Films

* Wat voor afmetingen had je in gedachte? (bij voorkeur als beeldschermdiagonaal in inches)
23-24 inch.

* Welke resolutie had je in gedachte?
1920*1080 of meer (verhouding maakt niet uit)

* Wat mag het allemaal gaan kosten? (ook niet geheel onbelangrijk)
400

* Moet de monitor 3D ondersteuning hebben?
Nee

* Ben je van plan de monitor (vaak) in portretstand te gebruiken? (pivot)
Misschien, niet heel erg belangrijk

* Heb je een voorkeur voor een bepaalde coating van de front polarizer? (glossy/matte, glare/anti-glare)
Nee.

Ik heb me de afgelopen dagen proberen te verdiepen in de materie, en ik kom steeds uit bij de Dell U2412M. De U2410 krijgt geweldig lovende reviews, maar ik heb begrepen dat de wide gamut ook een enorme kopzorg kan zijn - zeker voor digitaal ontwerpen in verschillende apps / browsers.
Als laatste: Eizo EV2333WH-BK pricewatch: Eizo Flexscan EV2333WH Zwart Deze krijgt ook lovende reviews, maar dan wel van 2 jaar geleden, en heeft naar wat ik lees last van motion blurring. En ja, ik kijk graag een film en speel ook graag een game.

Dus ik vraag me af: is er een scherm binnen de 400 euro (of een paar tientjes meer wellicht) die de U2412M overtreft en zijn meerwaarde waard is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xthemes.us
De 27" 2560x1440 monitoren liggen bijna binnen handbereik met dat budget en zijn net iets beter, die zijn allemaal 'echt' 8 bit.
De Hazro HZ27WC bij mediafrost of als je een aanbieding afwacht bij overclockers.co.uk vallen imo onder de 'paar tientjes meer'. Als je het in Nederland zelf wil aanschaffen de pricewatch: Samsung Syncmaster S27A850D.
De Samsung kan wel vrij veel backlight bleed hebben, verschilt uiteraard van exemplaar tot exemplaar maar de kans is wel vrij groot

Als je bureau er de ruimte toe bied zou ik het zeker aanraden om dan toch maar voor 3" groter dan je nu zelf aangeeft. Als je de (veel) hogere resolutie en het grotere scherm in combinatie met een 'true' 8 bit scherm niet interessant vind dan zal de Dell u2412m inderdaad waarschijnlijk de beste keuze zijn. Er zijn wel vergelijkbare monitoren maar die zijn stuk voor stuk duurder en qua beeld kwaliteit niet echt beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xthemes.us schreef op maandag 06 februari 2012 @ 00:03:
Als je het in Nederland zelf wil aanschaffen de pricewatch: Samsung Syncmaster S27A850D.
De Samsung kan wel vrij veel backlight bleed hebben, verschilt uiteraard van exemplaar tot exemplaar maar de kans is wel vrij groot
Is daat in combinatie met fotobewerking wel een goed idee? Wil je naar een monitor die op dat vlak wel echt goed uit de verf komt moet er volgens mij wel gelijk een aanzienlijk bedrag bovenop die 400 euro. Dan lijkt 24" me toch interessanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milton
Het verschil tussen native 8bit FRC of 6bit FRC is met het blote oog meestal niet waarneembaar. Ik (als professioneel ontwerper) zat met hetzelfde dilemma (24" IPS scherm), kon niet kiezen tussen de Dell u2412m en de HP ZR24w. Heb ze dus maar allebei besteld en naast elkaar gezet. Het verschil is verwaarloosbaar. Natuurlijk is de kleurweergave qua warmte niet gelijk, en het menu van de Dell is veel prettiger t.o.v. de HP. Maar qua IQ, kleurdiepte en bijvoorbeeld kleurverlopen zie ik geen verschil.

Overigens zijn de zwart waarden beter bij de Dell.

Als je niet specifiek voor print ontwerp, kan je beter wide gamut vermijden. De colorspace die jij gebruikt is sRGB.

[ Voor 4% gewijzigd door Milton op 06-02-2012 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slipperydippery
  • Laatst online: 30-09-2023
Bedankt voor alle input! Zoals gewoonlijk lijkt het weer een kwestie te worden van 'je krijgt waar je voor betaalt'.

Die 27" schermen worden lastig op m'n bureau en in m'n budget, maar de extra pixels en de hogere resolutie klinken erg aanlokkelijk. Ik heb even zitten rekenen en kwam uit op ongeveer 1834 pixels/cm2 op de schermen van 27" en 1380 pixels/cm2 op die van 24". Daar stond ik wel even van te kijken.

Maar ja, het prijsverschil is er dan ook wel naar; de 27" is gewoon 2 keer zo duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xthemes.us
De 2560x1440 monitoren hebben inderdaad een erg hoge pixeldichtheid, onder de desktopschermen zelfs de hoogst van allemaal. Als het op je bureau en binnen je budget past zou ik het echter zeker naar deze monitoren kijken. Als je weinig ruimte in de hoogte hebt dan is het waarschijnlijk geen probleem, mijn 24" 1920x1200 monitor (Samsung 2443bw) is zo goed als even hoog als mijn 27" 2560x1440.
Door het grotere scherm en de 'bredere' aspectratio zijn de 27" monitoren echter wel vrij breed, maar goed de maten staan in de pricewatch/hazro.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xthemes.us schreef op maandag 06 februari 2012 @ 11:40:
De 2560x1440 monitoren hebben inderdaad een erg hoge pixeldichtheid, onder de desktopschermen zelfs de hoogst van allemaal.
Even voor de volledigheid: CRT haalt hogere PPI's/heeft hogere PPI's gehaald. Niet dat het in dit verhaal erg relevant is, maar een hogere pixeldichtheid is dus mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En hogere pixeldichtheid is zeker mogelijk. Zie laptops. Maar grote formaten zijn niet fatsoenlijk verkrijgbaar icm een hoge pixeldichtheid. (en dan bedoel ik > 120ppi)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-06 11:36

jdwrist

En het antwoord is koekje

Voor de mensen die eventueel een Iiyama ProLite E2475HDS of de B2475HDS willen aanschaffen. Ik heb hem nu sinds november in gebruik en ik ben er op zich goed tevreden over.

Enige minpuntje wat me de laatste tijd opvalt is dat als er veel zwart word afgespeeld er langs de randen een blauwige gloed is te onderscheiden.

Ben efkes kwijt dat genoemd wordt.

Live youre Life and Enjoy every Day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jokapo schreef op maandag 06 februari 2012 @ 12:13:
Voor de mensen die eventueel een Iiyama ProLite E2475HDS of de B2475HDS willen aanschaffen. Ik heb hem nu sinds november in gebruik en ik ben er op zich goed tevreden over.

Enige minpuntje wat me de laatste tijd opvalt is dat als er veel zwart word afgespeeld er langs de randen een blauwige gloed is te onderscheiden.

Ben efkes kwijt dat genoemd wordt.
Backlight bleed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

na overleg met de winkel gelijk maar even een rma aangemaakt bij iiyama :-) ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jokapo schreef op maandag 06 februari 2012 @ 22:44:
na overleg met de winkel gelijk maar even een rma aangemaakt bij iiyama :-) ben benieuwd
Waarom dan, vanwege die backlight bleeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

yup :-) volgens yorcom hoort dat niet voor te komen bij die monitor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xthemes.us
Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2012 @ 12:12:
[...]

Even voor de volledigheid: CRT haalt hogere PPI's/heeft hogere PPI's gehaald. Niet dat het in dit verhaal erg relevant is, maar een hogere pixeldichtheid is dus mogelijk.
Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2012 @ 12:13:
En hogere pixeldichtheid is zeker mogelijk. Zie laptops. Maar grote formaten zijn niet fatsoenlijk verkrijgbaar icm een hoge pixeldichtheid. (en dan bedoel ik > 120ppi)
Ik had het dan ook over desktopschermen, en hoewel niet vermeld dan ook over modellen die op het moment nog gemaakt/verkocht worden. CRT's worden al een tijdje niet eens meer gemaakt.

Pagina: 1 ... 15 ... 19 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees voordat je hier vragen gaat stellen eerst **LET OP** Welke monitor moet ik kopen? door.

Voor alle wat moet ik kopen vragen geldt dat er minimaal antwoord moet worden gegeven op de vier basisvragen.

Beantwoord voor een zo goed mogelijk advies ook zoveel mogelijk van de aanvullende vragen die van toepassing zijn.

Hoewel vrijwel iedereen iets anders verwacht van een monitor zijn sommige vragen toch vergelijkbaar, bekijk daarom ook eens het onderdeel kant en klaar advies.

Twijfel je of je hier wel goed zit? Lees dan ook het Best Buy Guide overzichtstopic.