Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2012 @ 00:37:
Nog nooit eerder een monitor aangeschaft, dus ik weet niet zo goed waar ik naar moet kijken behalve de resolutie, responstijd en grootte natuurlijk. Ik vind veel 24 inch full-HD 2ms monitoren, maar dingen als dynamisch contrast, helderheid, frequenties etc. zeggen mij vrij weinig. Hopelijk kan iemand mij helpen. Het gaat bij mij vooral om de prijs/kwaliteit verhouding.
Dynamische constratratio's kan je negeren, die worden min of meer uit de gezogen door de meeste fabrikanten. De statische contrastratio's zijn wel interessant, bij de betere monitoren op het moment is dat 1000:1. Uitgezonderd VA-panelen die wel een drie keer hogere contrastratio hebben maar waar weer andere nadelen aankleven. Als je wilt gamen kan je de VA-panel beter links laten liggen, deze geven nogal wat ghosting.
Vrijwel alle monitoren zijn veel helderder dan je ze ooit wilt hebben, het is dan ook zelden aangeraden om de monitor op zijn standaard 'brightness' te laten aangezien dit vrijwel altijd oogverblindend fel is. Het verhaal bij de frequenties is vrij simpel, je hebt 60Hz en 120Hz. De 120Hz monitoren zijn vooral voor de FPS gamers interessant doordat het scherm vaker geüpdate wordt en snelle bewegingen dan ook soepeler aanvoelen. Met je budget liggen 120Hz monitoren echter buiten bereik.
Staar je niet blind op de responsetijden, dit is de tijd die nodig is om een pixel van grijs naar grijs te laten schakelen. Dit geeft niet het totaalbeeld van hoe 'snel' een monitor is, input lag telt ook mee en het kan zijn dat andere kleuren een stuk langzamer schakelen alhoewel het bij vrijwel alle moderne monitoren wel in orde is.
--
Ik denk dat je het beste af bent met een
Iiyama E2473HDS-B1. Zowel aangeraden door tweakers.net in het
BBG gamesysteem als bij
concullega hardware.info in hun versie van de BGG. Een zeer schappelijk geprijsde monitor met goede (game-) eigenschappen.
dunedanh schreef op maandag 16 januari 2012 @ 21:27:
De vraag waar ik mee zit, is eigenlijk hoe veel je merkt van de pixeldichtheid van grotere schermen. Een 22" 1080p scherm heeft natuurlijk een veel hogere pixeldichtheid dan een 27" met dezelfde resolutie. Ik ben al meerdere malen de stelling "1080p is vrij weinig voor een 27" scherm" tegengekomen. Gaat een groot formaat scherm met "maar" 1920*1080 tegenvallen, en kan ik daarom eventueel beter voor een kleiner scherm kiezen?
Tjah dat is moeilijk te zeggen, wellicht zorgen de volgende nummers voor een betere beeldvorming.
1280x1024 @ 19" = 86.27 PPI
1920x1080 @ 27" = 81.59 PPI
1920*1080 @ 24" = 91.79 PPI
Je huidige monitoren hangen er dus net tussen in. Eerlijk gezegd denk ik dat je alles alles als een enorme upgrade gaat zien gezien de leeftijd van je huidige monitoren

. De interessantere monitoren voor jou zijn de hierboven genoemde 24" Iiyama, de Dell
u2312hm en de
Samsung S27a350h. Grote voordeel bij de Dell zijn de veel betere kijkhoeken ten opzichte van andere twee, nadeel is natuurlijk dat het ook de kleinste is.
De Hanss.G kan ik geen aanrader meer noemen. Ik lees ook veel de overclockers.co.uk forums en daar zijn aardig veel posts van dat de monitor rond het einde van de garantieperiode kapot gaat en dat de service erbij om te huilen is. Niet goed functionerende exemplaren worden na maanden wachten vervangen door andere niet functionerende exemplaren. Daarnaast lijkt het er sterk op dat deze monitor
EOL is verklaard. Het aantal webshops dat de monitor nog kan leveren is een stuk kleiner geworden.
Een hoop mensen klagen over de slechte voet van de 550h in de user reviews en ook de enige t.net user review is behoorlijk negatief over de monitor.
High-end monitoren weet ik helaas weinig van af maar met met een
paar filters in de pricewatch wordt al wel snel duidelijk dat ook niet veel keuze is. Bevestigd ook meteen wat ik al vermoedde, de Dell u2711 is waarschijnlijk je beste optie. Als de resolutie je niks doet of als je er 2 haalt en 2 keer 27" toch teveel van het goede is op 1 bureau.. dan kom je uit bij de u2410,
Het enige alternatief (vergelijkbaar met de Dell) dat ik zo uit mijn hoofd weet is de Hazro HZ27WB maar deze biedt heel wat minder extra features (geen sRGB emulatie voor starcraft, geen usb hub, geen osd) en heeft nagenoeg dezelfde prijs.
Wat wellicht interessant is om te weten is dat Hazro heeft aangekondigd dat ze om de kosten te drukken de HZ27WB in dezelfde behuizing gaan verkopen als de HZ27WC/HZ27WD. Dat in combinatie met de weekly en weekend deals van overclockers.co.uk zou ervoor kunnen zorgen dat in de nabije toekomst er een erg goedkope wide gamut monitor bijkomt.
Op het moment ga je denk ik geen betere optie vinden dan de u2410/u2711 binnen het budget. Denk ook dat je er weinig over te klagen zal hebben in combinatie met een calibrator. Voordeel van beide Dells is ook dat er geen gebrek is aan userreviews. De
Ultrasharp threads staan er vol mee.
Ziet het advies aan donorbrain