[MacBook Air] Ervaringen & Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 18 Laatste
Acties:
  • 106.051 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

40 tabjes... grote kans dat er wat flash en ads tussen zitten die je accu leeg slurpen idd. Adblock + flashblock zou ik zeggen.

[ Voor 16% gewijzigd door Philflow op 23-06-2011 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karstnl
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-09 22:33
Philflow schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 14:25:
40 tabjes... grote kans dat er wat flash en ads tussen zitten die je accu leeg slurpen idd. Adblock + flashblock zou ik zeggen.
Bij een paar reviews kwam zelfs naar voren dat het zelfs scheelt om flash geheel te verwijderen ipv flashblock te gebruiken. Maar dan heb je geen flash meer, al kun je voor youtube al html5 gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:45

Fiber

Beaches are for storming.

Ad-block ben ik tegen, die ads zijn er niet voor niets. Sites met te veel, te grote of te storende ads en pop-ups gaan sowieso direct uit en kom ik nooit meer terug.

Helaas heb ik flash soms gewoon nog nodig, hoewel het steeds minder wordt.

Er zijn geen trucks als onderclocken of zo?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

14 july wordt Lion gelanceerd, hopelijk zijn dan ook de nieuwe Air's aan de beurt!

EXCLUSIVE: Mac OS X Lion, July 14. iPhone 5 (with iOS 5), September 7

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

En dat is mooi nieuws, waarschijnlijk toch een iPhone 5 in Juli (vermoed ik zelf)
En anders i.p.v de iPod Touch. (En laten ze dan eindelijk een betere camera in de iPad doen zeg...)

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:40
fsfikke schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 01:12:
14 july wordt Lion gelanceerd, hopelijk zijn dan ook de nieuwe Air's aan de beurt!

EXCLUSIVE: Mac OS X Lion, July 14. iPhone 5 (with iOS 5), September 7
[Update 2] – RazorianFly has received a number of anonymous tips claiming the document is in fact FAKE. RazorianFly aims to up-keep its pristine track record it has worked hard in maintaining while breaking the absolute latest Apple-related news you and 100,000+ others love. However, this is sometimes not always possible.

helaasch :)

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03 14:09
De MyCom heeft op=op bij de Macbooks Air staan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verbal_Kint schreef op maandag 27 juni 2011 @ 12:04:
De MyCom heeft op=op bij de Macbooks Air staan..
Dit geldt eveneens voor Amazon en bestbuy in Amerika, zie 9to5mac website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-09 10:05

Flappiewappie

Hier nog meer

Met de meeste recente snow leopard update haal ik opeens ook veel meer snelheid uit mijn SSD. Waar deze voor de patch bleef steken op 130mbs (aja hdd test) schiet deze nu vaak naar de 160, 180mbs. Meer mensen deze ervaring of zie ik ze vliegen? Kan dit komen door de TRIM support?

Altijd leuk mee genomen natuurlijk.

Tevens hoop ik echt op een nieuwe MB-air met Thunderbult, en dan een Cinema display met ingebouwde hdd, videokaart en optical drive. Dat zou echt meesterlijk zijn!

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Flappiewappie schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 19:14:
Met de meeste recente snow leopard update haal ik opeens ook veel meer snelheid uit mijn SSD. Waar deze voor de patch bleef steken op 130mbs (aja hdd test) schiet deze nu vaak naar de 160, 180mbs. Meer mensen deze ervaring of zie ik ze vliegen? Kan dit komen door de TRIM support?
Dat kan best, TRIM maakt het garbage collection proces veel makkelijker dus best kans dat het behoorlijk wat uitmaakt in een benchmark waarbij de SSD weinig tijd krijgt om het zelf te doen.

Ik denk dat je er in dagelijkse situaties niet zo veel verschil van merkt, want de SSDs hadden al vrij goede eigen garbage collection.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRCreations
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-09 11:27
Flappiewappie schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 19:14:
Tevens hoop ik echt op een nieuwe MB-air met Thunderbult, en dan een Cinema display met ingebouwde hdd, videokaart en optical drive. Dat zou echt meesterlijk zijn!
Dat heet een iMac :+

Maar helaas zie jouw visie niet zo snel gebeuren! :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 12:52

Bosmonster

*zucht*

Zie het nut er ook niet zo van in. Het zou het systeem compleet scheeftrekken (ULV CPU, beperkte RAM, etc)

Voor praktisch niks meer heb je een complete iMac die je wel de power van een desktop systeem geeft.

Apple zoekt z'n oplossing niet zozeer in proberen 1 systeem overal in te kunnen pluggen, maar juist meer in alle devices als gelijken kunnen gebruiken via iCloud. Als ik Apple moet geloven zou je in de toekomst gewoon je Air dicht moeten kunnen klappen en verder werken op je iMac.

[ Voor 13% gewijzigd door Bosmonster op 28-06-2011 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het gaat om de mid-july release en een meer specifiekere datum, de rest is oud nieuws :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 16:06
Prijzen van die chips zijn wel fors hoger dan de C2D's, ben benieuwd of ze de prijzen hetzelfde houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karstnl
Brm-G schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 11:42:
Prijzen van die chips zijn wel fors hoger dan de C2D's, ben benieuwd of ze de prijzen hetzelfde houden.
Ik vind de i5 chip anders best interessant, daar mag hij best wel wat duren voor worden. Maar ze zullen vast weer een soort gelijke prijs vast houden, al krijg je dan vast een bijna gestripte MBA met een goedkope Celeron ofz. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Apple heeft nog nooit Celerons of anderszins gestripte processoren in z'n computers gestopt. Zelfs in de goedkopere MacBooks zaten vanaf het begin gewoon processoren uit de T2x00-serie en niet de goedkopere T2x20 met minder cache.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als deze 3 processoren erin komen ga ik denk ik ook voor de i5. Het verschil tussen de i7 langzaamste model en de i5 zul je toch niet zo snel merken in het dagelijks simpel gebruik of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Brm-G schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 11:42:
Scheelt wel dat er geen losse nVidia meer bij hoeft. Dus denk dat het netto wel ongeveer gelijk zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karstnl
Canaria schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 11:52:
Apple heeft nog nooit Celerons of anderszins gestripte processoren in z'n computers gestopt. Zelfs in de goedkopere MacBooks zaten vanaf het begin gewoon processoren uit de T2x00-serie en niet de goedkopere T2x20 met minder cache.
Klopt, maar ik zag het meer als een optie. Al verwacht ik het niet dat ze het ook daadwerkelijk zouden toepassen.
Verwijderd schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 11:57:
Als deze 3 processoren erin komen ga ik denk ik ook voor de i5. Het verschil tussen de i7 langzaamste model en de i5 zul je toch niet zo snel merken in het dagelijks simpel gebruik of wel?
Nee, alleen tussen de i5 en de i7 is eigenlijk het enige echte verschil het cache en de kloksnelheid. Dus zulke afwijkende prestaties verwacht ik er niet bij.
Bosmonster schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 11:58:
[...]

Scheelt wel dat er geen losse nVidia meer bij hoeft. Dus denk dat het netto wel ongeveer gelijk zal zijn.
Waren die EOM chips van nVidia zo duur dan? Zou daar wel een bron van willen zien, want zo geweldig vind ik hem niet. Liever een HD3000 + i5 dan een C2D + nVidia, al zijn de drivers van Intel wel redelijk brak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

karstnl schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 12:02:
[...]

Waren die EOM chips van nVidia zo duur dan? Zou daar wel een bron van willen zien, want zo geweldig vind ik hem niet. Liever een HD3000 + i5 dan een C2D + nVidia, al zijn de drivers van Intel wel redelijk brak.
Ik zeg toch niet dat ze duur waren, maar dat een C2D + 320M samen waarschijnlijk weinig zal verschillen van een enkele i5.

Aan de drivers wordt, o.a. onder druk van Apple, door Intel flink gesleuteld overigens. 10.6.8 was ook weer een flinke performance upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Canaria schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 11:52:
Apple TV had een Pentium M :P

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pineapple
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 07:37
Beste mede tweakers,

Ik zit met het volgende;
Op het moment gebruik ik een late 2008 Unibody MacBook met:
  • 2.0 ghz Core2Duo.
  • 8 GB RAM.
  • 320 GB HD
  • Geforce 9400M GPU
Nou vind ik de MacBook nogal zwaar soms om mee te slepen naar college, en daarom overweeg ik een MacBook Air aan te schaffen (2010 model met C2D en Geforce 320M).

(ik weet dat er binnenkort waarschijnlijk Sandy Bridge modellen aankomen. Maar deze hebben waarschijnlijk geen Nvidia graphics en dus geen mogelijkheid tot het gebruik van CUDA).

Voor studie (HBO Bio-informatica) en in m'n vrije tijd doe ik o.a.
  • Programmeren in Java (Netbeans).
  • Programmeren in Python (TextMate).
  • Taverna Workflow management
  • Webbrowsing & email.
  • Office (word, powerpoint en excel).
  • 720p MKV's kijken met VLC.
  • Muziek luisteren met iTunes.
  • Torrents downloaden met Transmission (naar een NAS).
  • Starcraft 2.
  • Team Fortress 2.
  • Guild Wars (via Crossover Games).
Al het bovengenoemde kan ik zonder problemen doen op m'n huidige MacBook.
In hoeverre zou een MacBook Air krachtig genoeg zijn om deze dingen te kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ik heb het laatste 2010 model / 256 gb SSD en ben er zeer tevreden mee, elk programma werkt supersnel en is derhalve krachtig genoeg. Mijn software: Adobe Bridge / Photoshop CS5 / Parallels i.c.m VM Windows 7 / Office / VLC - mkvtjes/ Iphoto / Itunes / Iweb / Mail / Safari 10 tabs, En dit staat bijna dagelijks standaard aan zonder problemen, ik denk niet dat de programeer software heel veel meer intensiever is dan boven genoemde.

Gamen heb ik niet geprobeerd, want daar is hij niet echt geschikt voor.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:32
Destianto schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 16:01:
Ik heb het laatste 2010 model / 256 gb SSD en ben er zeer tevreden mee, elk programma werkt supersnel en is derhalve krachtig genoeg. Mijn software: Adobe Bridge / Photoshop CS5 / Parallels i.c.m VM Windows 7 / Office / VLC - mkvtjes/ Iphoto / Itunes / Iweb / Mail / Safari 10 tabs, En dit staat bijna dagelijks standaard aan zonder problemen, ik denk niet dat de programeer software heel veel meer intensiever is dan boven genoemde.

Gamen heb ik niet geprobeerd, want daar is hij niet echt geschikt voor.
Gamen werkt ook prima hoor, speel regelmatig Portal 1 en Portal 2 in hoge kwaliteit, maar ook Age of Empires 3 draait uitstekend in hoge kwaliteit.

(En dat op mijn Late 2010 MBA 13" met maar 2GB ram)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pineapple
jvsjmedia.nl schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 16:08:
[...]

Gamen werkt ook prima hoor, speel regelmatig Portal 1 en Portal 2 in hoge kwaliteit, maar ook Age of Empires 3 draait uitstekend in hoge kwaliteit.

(En dat op mijn Late 2010 MBA 13" met maar 2GB ram)
Ok, klinkt goed allemaal.
Ik denk dat ik ga kijken voor een tweedehands of refurb MacBook Air als de nieuwe modellen straks uitkomen. En dan nog een vraag, weet iemand hoe groot het performance verschil is tussen 2 of 4 GB RAM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saninl
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-09 14:16

Saninl

pineapple schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 17:12:
[...]

Ik denk dat ik ga kijken voor een tweedehands of refurb MacBook Air als de nieuwe modellen straks uitkomen. En dan nog een vraag, weet iemand hoe groot het performance verschil is tussen 2 of 4 GB RAM?
Ik heb op het moment ook een Macbook unibody, en ik wil eigenlijk ook de overstap maken naar de Air.

Ik ben alleen bang dat ik ook niet meer af en toe een spelletje kan spelen (op WinXP).

Maar mijn vraag aan jou; waarom wil jij precies niet wachten op de nieuwe Air?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

[...]

Bespaar niet op RAM aangezien dit niet te vervangen is, 4gb is een Must anno 2011. Meer is welkom, minder niet. Als je Itunes,office,safari,mail,photopshop hebt open staat zit je al snel over de 2gb heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Ik heb nog nooit meer dan 2GB nodig gehad in OS X. Ik zet veel browsers open, office en muziek. Photoshop doe ik niet aan.

2GB vind ik geen must onder OS X, tenzij je applicaties draait die dat nodig hebben zoals Photoshop of VMware etc.
[...]
En dan nog een vraag, weet iemand hoe groot het performance verschil is tussen 2 of 4 GB RAM?
Ligt eraan wat je doet. Voor de gemiddelde huis tuin en keuken gebruiker is er geen verschil.

[ Voor 71% gewijzigd door Philflow op 01-07-2011 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pineapple
Saninl schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 17:14:
[...]

Ik heb op het moment ook een Macbook unibody, en ik wil eigenlijk ook de overstap maken naar de Air.

Ik ben alleen bang dat ik ook niet meer af en toe een spelletje kan spelen (op WinXP).

Maar mijn vraag aan jou; waarom wil jij precies niet wachten op de nieuwe Air?
Ik heb het verkeerd verwoord denk ik.
Ik wil zeker wel wachten op de nieuwe Air (omdat de huidige modellen dan goedkoper worden en mensen deze tweedehands gaan aanbieden omdat ze upgraden).

Maar zoals het er nu uitziet krijgt de nieuwe Air een Intel Sandy Bridge processor (i3/i5) met
geintegreerde graphics (waarschijnlijk Intel HD3000, net als de 13" MBP's).
Dit alles uitgaande van alle geruchten die ik op internet lees.

Aangezien de performance van de Intel HD3000 achterblijft bij die van Geforce 320M*, en de HD3000 geen ondersteuning biedt voor CUDA, wil ik liever de huidige generatie MacBook Air.

Zie de onderstaande link:

Gaming test:
(http://www.barefeats.com/mbps04.html)

*deze GPU zit in de huidige Air en vorige generatie MacBook Pro zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Ik weet niet of je een 13" of 11" zoekt, toevallig heb ik nog een 11" macbook air in de aanbieding:
V&A aangeboden: Apple MacBook Air 11.6" 64GB SSD 4GB

Ik ben erg benieuwd naar de nieuwe Air's, toch zal ik mijn eigen air niet verkopen, die is snel genoeg voor alles tot op heden. Het enige wat niet perfect loopt is flash fullscreen op 2560x1440 :P

[ Voor 28% gewijzigd door Fietsbel op 01-07-2011 18:16 ]

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fietsbel, hoe bevalt jou de 11 inch? Werk je er veel op? Is het een goed formaat?
Ik wil namelijk een 11 inch, wel de nieuwe. Ik ga er mee naar colleges, en zal er dus veel mee onderweg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-09 15:10

Sick Nick

Drop the top!

Ik ga de mijne ook verkopen, omruilen voor de nieuwe Vaio Z :9 Dus mocht iemand interesse hebben in een 13" met 4GB erin en een ZAGG full body shield en toetsenbord/muis/hdmi adapter voor een scherpe prijs zie m'n advertentie op marktplaats: http://link.marktplaats.nl/462458449

Zit door de weeks in Brussel en in het weekend voorlopig nog in Nederland dus beide landen afgedekt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:32
Destianto schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 17:28:
[...]

Bespaar niet op RAM aangezien dit niet te vervangen is, 4gb is een Must anno 2011. Meer is welkom, minder niet. Als je Itunes,office,safari,mail,photopshop hebt open staat zit je al snel over de 2gb heen.
Die applicaties heb ik dagelijks allemaal open staan op mijn werk als developer.
(Incl. Firefox, Chrome, met diverse vensters en tabjes voor alle browser, daarkomt bij nog 2 editors (waarvan 1 een IDE) en tussendoor nog Terminal, Adium, en nog veel dingen op de achtergrond waaronder BTT, BST, Growl, DropBox, Twitterific, ook nog tussendoor een merge programma, Windows XP in Virtualbox (staat soms aan, niet continu) maar nooit last van vastlopers of een traag systeem. (Let op; 2 GB en 128GB SSD, dus de minimale specs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OSX Lion komt wss de 14e juli volgens 9to5mac geruchten. Hopelijk komt de MacBook air iets eerder of gelijktijdig. Hoop niet later!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:40
Volgens macrumors wordt in de nieuwe MBA's ook een efficientere SSD schijf gebruikt waardoor er nóg sneller wordt opgestart en ook het accuverbruik minder sterk is. Klinkt veelbelovend...!

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• repsaj
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-08 15:18
hebben meerdere mensen er last van dat de MB air meer gaat blazen (ventilator) na een paar maanden? in het begin was het alleen bij 720p filmpjes kijken, maar nu zelfs tijdens het surfen al begint ie te blazen. en nee, ik gebruik geen flash

x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siebelouis
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-06-2022
Een paar maanden geleden was het winter, nu is het zomer en al snel 23 / 24 graden binnenshuis. Dit maakt een groot verschil in koelvermogen van de fan, en de fan zal dus meer moeten draaien om hetzelfde koelvermogen te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Toen het winter en koud was stond de kachel aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-09 15:50

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Schroef hem eens open en ontdoe de binnenkant van stof?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:45

Fiber

Beaches are for storming.

Bij mij was het toch de Flash. FlashBlock aanzetten in Google Chrome deed wonderen...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opdiefiets
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-09 06:38
Het zou kunnen dat Apple de mogelijkheid biedt om een externe grafische unit via Thunderbolt aan te sluiten, dan kun je beschikken over wat meer grafische kracht. Die zou je ook aan kunnen sluiten op een MBP 13 en MacMini, als die een TB poort krijgt. Maar misschien denk ik nu te on-macs. Sony heeft i.i.g. bewezen dat het technisch gezien kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• repsaj
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-08 15:18
@DaMarcus ; De MB Air kan toch niet open worden geschroefd? :') Ik heb iig geen goed passende schroevendraaier, en verneuk je daar de garantie niet mee?
@Siebeloui ; in de winter/lente woonde ik in Spanje, dus ook warm zat.

x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Je Air kan open geschroefd worden zonder garantie te verliezen, je moet er alleen we de juiste schroevendraaiers voor vinden... (iFixit.com ff checken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-09 15:50

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Jaspur schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 13:17:
@DaMarcus ; De MB Air kan toch niet open worden geschroefd? :') Ik heb iig geen goed passende schroevendraaier, en verneuk je daar de garantie niet mee?
Zeker wel ;) Check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_V
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09 11:48

M_V

Ik ben van plan een MBA te kopen na de refresh, kom van een MBP (met mat scherm), maar gebruik hem alleen maar voor Word etc, dus dan is een MBA meer dan genoeg

Maar nu zit ik met een vraag... Wat is op dit moment de beste manier om een MBA zoveel mogelijk non-glossy te krijgen. Ik heb een bloedhekel aan glossy (vooral buiten en in de trein is het gewoon onwerkbaar), maar vind de MBA eigenlijk ideaal voor onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

De MBA spiegelt eigenlijk nauwelijks. Heb je er weleens mee gewerkt? Een MBP met glasplaat spiegelt veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is even afwachten naar het scherm van de nieuwe MBA's. Ik denk dat deze week veel bekend wordt, aangezien men 14 juli ook OSX Lion verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Ik neem aan dat dat gewoon hetzelfde blijft, net als de rest van de behuizing. Maar zeker weten doe ik dat natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_V

M_V

Philflow schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 22:34:
De MBA spiegelt eigenlijk nauwelijks. Heb je er weleens mee gewerkt? Een MBP met glasplaat spiegelt veel meer.
I know, maar nog steeds vind ik het irritante spiegelingen. Ik kan ongeveer 2 seconden met een MBP werken voordat ik gillend gek word, maar na 20 seconden heb ik het met de MBA ook wel gehad (heb overigens nooit gewerkt met de 2010 versie, wel met de 2009, maar volgens mij is het scherm vrijwel hetzelfde gebleven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cc12
  • Laatst online: 12-09 11:47
Jammer dat de 4GB versies van de 11 inch MBA uitverkocht zijn bij Mycom. Je krijgt daar standaard 3 jaar garantie en dat scheelt weer 250 euro die je niet nodig hebt aan AppleCare.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_V

M_V

cc12 schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 10:51:
Jammer dat de 4GB versies van de 11 inch MBA uitverkocht zijn bij Mycom. Je krijgt daar standaard 3 jaar garantie en dat scheelt weer 250 euro die je niet nodig hebt aan AppleCare.
Hebben ze daar ooit 4 Gig versies gehad? Dat is interessant....

Wat zijn op dit moment de gedachten voor de nieuwe MBA qua geheugen? Zou er 2 Gig in blijven? Dat begint toch wel wat magertjes te worden (zeker omdat Apple er meestal naar streeft dat je 3 jaar goed met je hardware uit de voeten moet kunnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karstnl
cc12 schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 10:51:
Stond vorige week nog 1tje in Groningen, maar die zal vast nu ook wel weg zijn. Al zou ik niet al te veel verwachten van hun garantie al is het natuurlijk wel interessant. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Rudy_V schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 10:51:
[...]
I know, maar nog steeds vind ik het irritante spiegelingen. Ik kan ongeveer 2 seconden met een MBP werken voordat ik gillend gek word, maar na 20 seconden heb ik het met de MBA ook wel gehad (heb overigens nooit gewerkt met de 2010 versie, wel met de 2009, maar volgens mij is het scherm vrijwel hetzelfde gebleven).
Misschien toch eens de 2010 proberen. Ik heb echt geen last van spiegelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Philflow schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 22:37:
Ik neem aan dat dat gewoon hetzelfde blijft, net als de rest van de behuizing. Maar zeker weten doe ik dat natuurlijk niet.
Werd het nieuwe design toen groots aangekondigd? Als dat niet zo is, dan misschien een kleine wijziging ofzo. Of geen natuurlijk, ook geen probleem mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Verwijderd schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 12:13:
[...]
Werd het nieuwe design toen groots aangekondigd? Als dat niet zo is, dan misschien een kleine wijziging ofzo. Of geen natuurlijk, ook geen probleem mee.
Toen was het wel bekend dat er een redesign zou komen ja. Het design nu is nog te nieuw denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Philflow schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 11:14:
[...]

Misschien toch eens de 2010 proberen. Ik heb echt geen last van spiegelingen.
Hier ook totaal geen last van spiegeling, raam achter me, tl lampen boven me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cc12
  • Laatst online: 12-09 11:47
karstnl schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 11:09:
[...]
Al zou ik niet al te veel verwachten van hun garantie al is het natuurlijk wel interessant. :>
Het is vooral jammer dat je weinig van Apple zelf kan verwachten. Mijn asus netbookje had toen ik deze kocht standaard 2 jaar garantie (volgens mij nu ook maar 1 jaar) terwijl het om een apparaat van net 400 euro ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Ik werk gewoon op kantoor tussen de ramen en lampen op een glossy scherm en heb zelfs nergens last van :P

Misschien moet je er gewoon niet zo op letten.

[ Voor 19% gewijzigd door Bosmonster op 06-07-2011 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even voor de mensen met de interesse voor een MBA...waarschijnlijk komt deze 15 juli tegelijk met LION...

volgens de geruchten komt deze met een onboard flash harde schijf...nadeel niet te vervangen, voordeel sneller en minder energie slurpend..

en waarschijnlijk komt er ook een thunderbolt in..en hiermee kan je dan waarschijnlijk ook beter externe schermen aansturen ondanks de minder video kaart..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt! Maar volgens mij was dit bij de meeste al bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:51

Zjemm

...

:)

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Bosmonster schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 18:49:
Misschien moet je er gewoon niet zo op letten.
Sommige mensen kunnen er gewoon minder tegen, om dan te zeggen dat je er maar minder op moet letten vind ik een beetje kleinerend. :/

Voor mij was het ook een verademing toen ik mijn MBP weg deed en een Mac Mini kocht met 23" mat scherm.

Maar de air is inderdaad minder erg dan een pro. Een glossy scherm zelf (de display) heeft meestal een antireflectie coating waardoor je het een beetje ziet maar dan vooral in het paars vanwege de coating, dat valt een stuk minder op, bovendien is het dan minder fel.

De glasplaat op de pro heeft geen antireflecterende coating zodat hij in full-colour reflecteert. Bovendien heb je dan 2 reflecties, eentje van de glasplaat en een van het scherm zelf. Ik vond die van de glasplaat ook een stuk feller.

Omdat de air die glasplaat niet heeft, en zo'n klein scherm heeft, is er makkelijker mee om te gaan, maar zo prettig als een mat scherm wordt het voor mij ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_V

M_V

GekkePrutser schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 20:59:
[...]

Sommige mensen kunnen er gewoon minder tegen, om dan te zeggen dat je er maar minder op moet letten vind ik een beetje kleinerend. :/
Eens, heb er ook niet om gevraagd dat dit mij zo irriteert, had liever gewoon naar de winkel gegaan en daar een MBA, MBP of wat dan ook gekocht zonder dat ik gillend gek word.

In het verleden heb ik dit al een keertje eerder gehad met die Iiyamas met steundraden. Iedereen gaf toen aan dat dit wel went, maar ik heb toen mijn peperdure iiyama na 2 weken weer weggedaan.

Overigens ben ik gisteren nog even in de macwinkel gaan kijken en volgens mij is de reflectie precies hetzelfde als in de 2009-versie. Ik hoop nog steeds een beetje dat er een matte mogelijkheid komt bij de refresh, maar anders koop ik hem en plak er een antiglarefilm op als ik er echt gek van word. Ik weet dat dit de kleuren helemaal sloopt, maar gek genoeg boeit dat me weer totaal niet.

[ Voor 59% gewijzigd door M_V op 08-07-2011 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Rudy_V schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 09:30:
[...]

Eens, heb er ook niet om gevraagd dat dit mij zo irriteert, had liever gewoon naar de winkel gegaan en daar een MBA, MBP of wat dan ook gekocht zonder dat ik gillend gek word.

In het verleden heb ik dit al een keertje eerder gehad met die Iiyamas met steundraden. Iedereen gaf toen aan dat dit wel went, maar ik heb toen mijn peperdure iiyama na 2 weken weer weggedaan.

Overigens ben ik gisteren nog even in de macwinkel gaan kijken en volgens mij is de reflectie precies hetzelfde als in de 2009-versie. Ik hoop nog steeds een beetje dat er een matte mogelijkheid komt bij de refresh, maar anders koop ik hem en plak er een antiglarefilm op als ik er echt gek van word. Ik weet dat dit de kleuren helemaal sloopt, maar gek genoeg boeit dat me weer totaal niet.
Gillend gek worden bij een MBA scherm vind ik toch inderdaad redelijk overdreven... Ik zit hier ook in een omgeving met TL lampen en met mijn rug naar een raam... Met mijn vorige MBP kon ik niet op deze plek zitten maar nu met de Air geen enkel probleem..

Misschien moet je even checken of je niet op een iets andere plek kunt zitten (rug naar de muur of iets dergelijks) want "gillend gek worden" van de spiegeling klinkt voor iedereen die een Air gebruikt gewoon overdreven omdat deze namelijk bijna niet spiegelt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

GekkePrutser schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 20:59:
[...]

Ik bedoel het niet kleinerend, maar het is ook een kwestie van focus. Als ik focus wat er op mijn scherm staat, zie ik spiegeling ook niet. En als ik aan het werk ben heb ik er dus ook helemaal geen last van.

Ik kan ook gaan focussen op de spiegeling (die er dus wel degelijk is) en dan word ik ook gek :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_V

M_V

Jongens, het zijn mijn ogen en ik weet het beste wat ik zie. Ik ben niet op zoek naar een discussie over mijn vraag, maar naar een antwoord op mijn vraag.

Ik gebruik mijn laptop 80% van de tijd in de trein en dan ook nog eens op tijden dat de zon laag staat, dus verzitten enzo is geen optie.

Ik ben dus op zoek naar OF een film, OF een scherm replacement. Films zijn er genoeg op internet, maar over de kwaliteit wordt niks gemeld.En de enige screen replacement is van techrestore, maar dat is in de US en volgens mij alleen maar aangekondigd.
http://www.techrestore.com/pr/macbook-air-matte-screen.html

Iemand een idee waar ik reviews van de verschillende films?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:56
Rudy_V schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 12:47:
Jongens, het zijn mijn ogen en ik weet het beste wat ik zie.
Precies, je bent zelf degene die uit moet maken wat geschikt voor je is.
Ik heb totaal geen last van zo'n scherm, maar ik word dan weer gek van hele hoge (bij)geluiden uit apparaten die andere mensen totaal niet waar kunnen nemen (of er blijkbaar geen last van hebben).

Eenieder moet dat voor zichzelf bepalen, wat een ander ervan denkt is bijzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Bosmonster schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 12:34:
[...]
Ik bedoel het niet kleinerend, maar het is ook een kwestie van focus. Als ik focus wat er op mijn scherm staat, zie ik spiegeling ook niet. En als ik aan het werk ben heb ik er dus ook helemaal geen last van.

Ik kan ook gaan focussen op de spiegeling (die er dus wel degelijk is) en dan word ik ook gek :P
Sorry, ik reageerde ook een beetje fel, komt door de vele irritaties met mijn oude MBP scherm. Ik had naar aanleiding van mijn iPhone (waar ik geen last van heb) gedacht dat ik daar prima mee zou kunnen werken maar het is bij zo'n groot oppervlak veel lastiger. Bij de iPhone draai je hem automatisch van de reflecties weg. Gelukkig heb ik hem uiteindelijk voor een goede prijs kunnen verkopen.

Je draagt trouwens een goed punt aan: Ik ben bijziend en zit altijd zonder bril achter de computer. De reden is dat mijn ogen de afstand tot het scherm nog wel kunnen zien, en het voordeel dan is dat ze dan niet hoeven focussen omdat de afstand tot het scherm dicht bij de verschoven 'oneindig' afstand van mijn ogen is (omdat bijziendheid het 'oneindig' focuspunt dichterbij haalt). Dit betekent dat ik langer kan computeren zonder vermoeide ogen te krijgen.

Maar het nadeel hiervan is dat zowel het beeld als de reflectie tegelijk ongeveer in focus zijn. Dus ik zie dat verschil niet. Ik heb hetzelfde in de auto: Zonder bril kan ik niet door de regendruppels heen kijken zoals je met goede ogen wel kan, dus het beeld is dan bij regen erg rommelig (maar ik rijd dan ook altijd auto met bril, omdat de meeste dingen die ik wil zien wel ver weg zijn natuurlijk).

Dus hier heeft het ook zeker mee te maken. Punt blijft wel dat een mat scherm en zonder bril voor mij nog steeds het fijnste werkt. Maar ik denk dat ik met het MBA scherm wel kan leven zoals ik al zei, zeker de 11".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf een 13" MBA en wil een 11" voor mijn vriendin kopen, nu zag ik staan dat er een nieuwe MBA aankomt.

Dan zou ik nog even willen wachten.

Kan iemand aangeven ( schatting) dat dit ook op korte termijn echt gaat gebeuren?

Ik heb zelf totaal geen last van glanzend scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

De verwachting is dat deze eind volgende week in de stores komt.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fietsbel schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 11:41:
De verwachting is dat deze eind volgende week in de stores komt.
Bedankt voor snelle antwoordt, dan wacht ik even en/of hou ik de prijzen wel in de gaten.

Weet iemand nog een betere aanbieding als er dan toch nieuwe aankomen moeten deze vast ergens te vinden zijn ( het goedkoopste wat ik kan vinden is 938,- ) via http://www.dagvergelijker...cm--11-6--gf-320m-nl-.asp

Ik heb het normaal niet op 2de hands, maar als de prijs echt goed is ( regio de Betuwe ) en het is maar voor mijn vriendin ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Je hebt niet eens de moeite genomen om in ons eigen V&A te kijken?

hij staat daar namelijk voor een betere prijs met garantie en het is een tweaker met goede recensies.

[ Voor 11% gewijzigd door Greatsword op 09-07-2011 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Verwijderd schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 12:45:
[...]
Weet iemand nog een betere aanbieding
Ebay, studentenkorting, Marktplaats, V&A etc.

Maar zoals gezegd, even wachten t/m ~ 15 juli. Grote kans dat er hele interessante korting komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Destianto schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 13:29:
Je hebt niet eens de moeite genomen om in ons eigen V&A te kijken?

hij staat daar namelijk voor een betere prijs met garantie en het is een tweaker met goede recensies.
Vergeet mijn link ook niet O-) ;)
V&A aangeboden: Apple MacBook Air 11.6" 64GB SSD 4GB

voor de refresh verwacht ik buiten thunderbolt en de simpelste I3 serie proc niet veel veranderingen.
Thunderbolt heeft in mijn ogen al geen al te beste start, er is tot nu toe alleen een kneiter dure externe nas te koop.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04:06

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sorry, ben net nieuw hier ik zal met beter inlezen voor ik vragen stel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:16
Woensdag de 13e zijn er nieuwe Airs!

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan08
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-07-2023

daan08

PEBKAC

Fietsbel schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 15:48:
[...]voor de refresh verwacht ik buiten thunderbolt en de simpelste I3 serie proc niet veel veranderingen.
Thunderbolt heeft in mijn ogen al geen al te beste start, er is tot nu toe alleen een kneiter dure externe nas te koop.
Maar wat er op stapel staat is niet mis, oa voor videomontage 3G-SDI in en uit voor macbooks en imacs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

robbinonline schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 17:21:
Woensdag de 13e zijn er nieuwe Airs!
Bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-09 13:50

4POX

Everybody is wired

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

je kan nog gewoon naar apple.nl en dan naar het store gedeelte. Daarnaast bevat de Air nog steeds een Core2Duo dus hij is niet geupdate?

edit: maar als je wilt bestellen is hij idd offline... dus misschien zit het eraan te komen? Ergens vandaag, eens, ooit.

[ Voor 31% gewijzigd door Gropah op 10-07-2011 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino112
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:55
Natuurlijk is ie er nu niet, zondag is (bijna) altijd onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michie23
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:08

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:16
Lijkt me vrij logische en de geruchten worden elk uur sterker. Lion komt die dag uit en Apple wacht op Lion tot de nieuwe Airs in de verkoop gaan.

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk niet dat Lion op de airs wacht, eerder andersom ;).

14 juli is t trouwens, een donderdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTBS
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-07 18:19
Als ze deze week gelanceerd worden, veronderstel ik dat dat in de VS is? Of zijn ze ook onmiddellijk beschikbaar in Europa?

Jammer genoeg dus blijkbaar geen backlight, maar hopelijk wel standaard meer geheugen (en opslagruimte als het even mag).

MBP i5 2,7 GHz 8 Gb RAM / iMac 21,5" i5 2,7Ghz 12Gb RAM / iPhone XS / Ipad Pro / Apple Watch 2 (Nike) / ATV3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Onmiddelijk hier ook. Hoe kom je erbij dat er geen keyboard backlight zal zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTBS
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-07 18:19
Philflow schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 08:23:
Onmiddelijk hier ook. Hoe kom je erbij dat er geen keyboard backlight zal zijn?
Ik baseer me idd enkel op de geruchten die ik nu al weken aan het opvolgen ben op alle mogelijke sites en fora in mijn zoektocht en twijfel tussen de MBA en MBP.

MBP i5 2,7 GHz 8 Gb RAM / iMac 21,5" i5 2,7Ghz 12Gb RAM / iPhone XS / Ipad Pro / Apple Watch 2 (Nike) / ATV3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Ik hou nog hoop dat we wel een backlit keyboard krijgen :) Apple weet hoe het gewaardeerd wordt, het zal veel mensen doen upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UntamedNL
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 29-08 21:00

UntamedNL

Drumming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laat maar komen, die nieuwe Airs! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wss ook nog eens goedkoper dan eerst. Zie 9to5mac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

"We've been getting word from some international Apple retailers that not only are MacBook Airs, Minis and White MacBooks getting updated tomorrow, but they are also going to see modest-significant price drops in some countries we've polled. While we can't get into the specifics of where and how much, we can tell you some models are being reduced more than the equivalent of $100."
Macrumors.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Philflow schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 21:03:
"We've been getting word from some international Apple retailers that not only are MacBook Airs, Minis and White MacBooks getting updated tomorrow, but they are also going to see modest-significant price drops in some countries we've polled. While we can't get into the specifics of where and how much, we can tell you some models are being reduced more than the equivalent of $100."
Macrumors.com
Het lijkt me dat dit vnml met de Mini's te maken heeft.. Die is toch redelijk "ongunstig" geprijsd tov het vorige model... Zeker ook de server editie, die zal zo maar eens een paar honderd euro kunnen droppen in prijs aangezien de serversoftware straks al in Lion zit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:39
Ben benieuwd, 100 dollar equiv. eraf zou leuk zijn.
Air voor 929 ofzo dan.
01:00 UK refresh las ik.

[ Voor 18% gewijzigd door matthijst op 13-07-2011 21:45 ]

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, zou leuk zijn als die deze nacht wordt aangekondigd. Het lijkt mij wel erg fijn als er een basisstation via thunderbolt kan worden aangesloten, voor meer power. Zoals de nieuwe Sony Vaio Z dat doet:
Engadget link naar de Sony..
Pagina: 1 ... 7 ... 18 Laatste

Dit topic is gesloten.