denk het niet aangezien de MBA in oktober nog een update gekregen heeft. misschien een kleine wijziging met thunderbolt, maar een andere processor gaan we niet zien totdat AMD APU's ready zijn. (i.v.m. energie gebruik)Verwijderd schreef op zaterdag 02 april 2011 @ 16:44:
[...]
Oke, ja met mijn Sony S haal ik nu 3-4 uur. Ik zag dat de 11 inch 5 uur heeft en de 13 inch 7 uur.
Komt er binnenkort (over 2 maanden) een update uit van de Air? Aangezien de Pro ook onlangs vernieuwd is.
Zo, dat is wel lager dan ik dacht. Heb je de 13 of de 11"? En maakt het nog veel uit hoe hoog je de helderheid zet?4POX schreef op zaterdag 02 april 2011 @ 18:23:
Het is zeker een fijne laptop voor iemand die zijn energieverbruik terug wil brengen.
(volle accu. normale dingen. Bij hoge belasting springt de meter naar 21 watt)
Dit probleem lijkt zich vanzelf te hebben opgelost... het heeft een paar dagen aangehouden, maar nu heb ik nergens last meer vanXcalibur schreef op maandag 28 maart 2011 @ 23:03:
Ik heb sinds de kerst een MBA 11.6", en sinds vanavond maakt hij een soort tikkend geluid.
Het geluidje duurt nog geen seconde "tiktiktiktiktiktiktik", en repeteert na een paar seconden.
Het komt uit de linkerkant van m'n MBA, ergens onder de escape-toets. Het komt niet uit de speaker, want ook gemute of met de balans helemaal rechts doet ie het ook.... als hij uit staat of in sleep-mode stopt het geluid.
Iemand een suggestie?
Bij gebrek aan het een harde schijf heb ik niet veel ideeën eigenlijk
Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39
Iemand enig idee waar ik de "Crumpler Henkel" kan krijgen?
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Welke wil je?Toppe schreef op zondag 03 april 2011 @ 23:27:
Iemand enig idee waar ik de "Crumpler Henkel" kan krijgen?
http://www.snelaanbieding...in-Orangeice-Blue/1368047
PSN: ForcedReboot | XBL: Froggle | NSO: SW-6166-3842-4608 | Strava | Untappd
In een winkel... Sorry:p maar wil m uiteraard wel eerst passen omdat hi eigenlijk voor 13" is...
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Misschien kan je beter het volgende topic raadplegen:
[Transport] Neem je Macbook mee! - deel 2
zag pas later je post
[Transport] Neem je Macbook mee! - deel 2
zag pas later je post
[ Voor 12% gewijzigd door Greatsword op 04-04-2011 00:08 ]
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Ik kan niet kiezen tussen een MBP basis met een SSD of een MBA basis met 4GB. Ik wil er eigenlijk alleen mee gaan tekstverwerken, internetten, mailen etc. In ieder geval geen games of zware applicaties draaien. Het enige wat mij bij de MBA tegenstaat is die CPU. De MBP heeft die i5 en ik heb me laten vertellen dat die toch wel een stuk sneller is dan de C2D in de MBA. Hoe ervaren jullie deze cpu in de MBA?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
de MBA is erg "snappy", kan me niet voorstellen dat een andere CPU beter/prettiger werkt voor de dingen die jij wilt doen
Ook niet met het oog op de toekomst? Wil hem toch wel een aantal jaar gebruiken.Xcalibur schreef op maandag 04 april 2011 @ 10:56:
de MBA is erg "snappy", kan me niet voorstellen dat een andere CPU beter/prettiger werkt voor de dingen die jij wilt doen
Verwijderd
Ik denk inderdaad ook dat de MBA meer dan snel genoeg is voor de toepassingen die jij noemt. Hij is, van wat ik gezien heb, erg rap in het laden van applicaties (hetgene waar jij mee te maken hebt) door de SSD die er in zit.UntamedNL schreef op maandag 04 april 2011 @ 10:37:
Ik kan niet kiezen tussen een MBP basis met een SSD of een MBA basis met 4GB. Ik wil er eigenlijk alleen mee gaan tekstverwerken, internetten, mailen etc. In ieder geval geen games of zware applicaties draaien. Het enige wat mij bij de MBA tegenstaat is die CPU. De MBP heeft die i5 en ik heb me laten vertellen dat die toch wel een stuk sneller is dan de C2D in de MBA. Hoe ervaren jullie deze cpu in de MBA?
Voor dat soort applicaties heb je geen i5 nodig, draait allemaal prima op mijn MBA.UntamedNL schreef op maandag 04 april 2011 @ 10:37:
Toekomst gezien is de MBP beter, maar qua uiterlijk.....kan niets op tegen de Air.UntamedNL schreef op maandag 04 april 2011 @ 10:37:
Al heb je een superprocessor, dan nog heb je er niets aan als je nog steeds een langzame opslagbron hebt. Dat is leuk voor als je gaat gamen, videobewerken etc.
Een SSD is zo'n 250x sneller met access tijd vergeleken met een conventionele harddisk. Dus of je nou een C2D hebt of een i5, een conventionele harde schijf is altijd de bottleneck. Echter ligt het bij Mac wel een beetje anders...
Snow Leopard is namelijk sowieso al erg is. Safari, Mail, Office Word, als deze eenmaal geopend zijn, en je sluit ze af door op het kruisje te drukken, dan blijft deze in de achtergrond draaien en sluit niet compleet af zoals bij windows. Dus open je een programma opnieuw dan is deze meteen geopend. Een SSD geeft in dat geval geen snelheidsverbetering vergeleken met een HDD.
Een SSD heeft bij Snow Leopard dus alleen nut voor:
- opstarten
- een programma de eerste keer openen.
Voor de rest vind ik het zelfs vrij nutteloos op een Mac.
Een SSD is zo'n 250x sneller met access tijd vergeleken met een conventionele harddisk. Dus of je nou een C2D hebt of een i5, een conventionele harde schijf is altijd de bottleneck. Echter ligt het bij Mac wel een beetje anders...
Snow Leopard is namelijk sowieso al erg is. Safari, Mail, Office Word, als deze eenmaal geopend zijn, en je sluit ze af door op het kruisje te drukken, dan blijft deze in de achtergrond draaien en sluit niet compleet af zoals bij windows. Dus open je een programma opnieuw dan is deze meteen geopend. Een SSD geeft in dat geval geen snelheidsverbetering vergeleken met een HDD.
- opstarten
WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300
Dat is een beetje kort door de bocht. Je hebt maar een beperkte hoeveelheid geheugen. Uiteindelijk zullen er toch ongebruikte zaken uit je geheugen worden getrapt wanneer deze vol dreigt te gaan zitten. Zeker wanneer je veel met VM's of grote files (danwel tekst, video, audio, of foto's) werkt, kan zo'n SSD nog extra nut bieden naast de zaken die je al noemt. Voor mij was de upgrade HDD naar SSD duidelijker te merken dan die van 2GB naar 4GB RAM.
Ik zit ook al een tijdje met precies hetzelfde dilemma... Een 13,3" MBP + BTO 128GB SSD kost evenveel als een 13,3" MBA met 4GB RAM. http://db.tt/R2ZI6suUntamedNL schreef op maandag 04 april 2011 @ 10:37:
Ik wacht nog even de zomer af (er zijn sterke aanwijzingen / geruchten dat de MBA al deze zomer een update krijgt naar SB) en dan hak ik de knoop door
http://news.cnet.com/8301-13924_3-20031434-64.html
[ Voor 6% gewijzigd door JanvdVeer op 04-04-2011 19:24 ]
Hangt er vanaf.Mick1990 schreef op maandag 04 april 2011 @ 18:31:
Al heb je een superprocessor, dan nog heb je er niets aan als je nog steeds een langzame opslagbron hebt. Dat is leuk voor als je gaat gamen, videobewerken etc.
- opstarten
Ik noem mezelf een Apple poweruser. Ik doe veel handelingen niet met de muis, maar met het toetsenbord. In april heb ik een paar weken gewerkt met een normale harddisk. Ik werd helemaal gek. Ik moest overal op wachten. Nadat de SSD weer in mijn werkstation zat ging alles zoals ik het gewend ben.
Ik zoek erg veel informatie in spotlight, mail en Evernote. Je hebt met al die applicaties zeker voordeel met een SSD.
Surf je met je Apple. Prima. Dan is een SSD overkill. Maar werk je veel met informatie. Dan is een SSD zeker een aanwinst.
Ik ben overgestapt van een Macbook Pro 2.4 Ghz naar een Air 1.83. Heb er geen moment spijt van. Het is zo fijn ding.
In Juni komt de Lion OSX en iOS 5 + een iphone 5. Dus kleine kans dat ze dan ook direct de Air gaan updaten. Daarnaast moet eerst de iMac worden geupdate. Het is nog nooit voorgekomen dat een product 2 korte updates kreeg voordat een andere product ondertussen al een update heeft gehad.JanvdVeer schreef op maandag 04 april 2011 @ 19:14:
[...]
Ik zit ook al een tijdje met precies hetzelfde dilemma... Een 13,3" MBP + BTO 128GB SSD kost evenveel als een 13,3" MBA met 4GB RAM. http://db.tt/R2ZI6su
Ik wacht nog even de zomer af (er zijn sterke aanwijzingen / geruchten dat de MBA al deze zomer een update krijgt naar SB) en dan hak ik de knoop door
http://news.cnet.com/8301-13924_3-20031434-64.html
Misschien krijgt de Air een stille upgrade samen met de iMac. Maar ik denk dat dit pas Oktober is. Op zijn vroegst.
Iedereen wilt een Air met een snellere processor, maar vergeet het doel van de Air. De Air is sinds begin al een product dat qua processor kracht achter andere aanliepen. Dat maakt niet uit als je andere eigenschappen hebt. Dus een Air met straks een goede snelle SB, gaat de MBP verslaan. Dat mag ook weer niet.
Verwijderd
Ik denk dat uiteindelijk de Air en Pro samengaan. Specs qua de Pro en het design qua de Air zal de notebook van de toekomst worden.kx22 schreef op maandag 04 april 2011 @ 21:46:
[...]
In Juni komt de Lion OSX en iOS 5 + een iphone 5. Dus kleine kans dat ze dan ook direct de Air gaan updaten. Daarnaast moet eerst de iMac worden geupdate. Het is nog nooit voorgekomen dat een product 2 korte updates kreeg voordat een andere product ondertussen al een update heeft gehad.
Misschien krijgt de Air een stille upgrade samen met de iMac. Maar ik denk dat dit pas Oktober is. Op zijn vroegst.
Iedereen wilt een Air met een snellere processor, maar vergeet het doel van de Air. De Air is sinds begin al een product dat qua processor kracht achter andere aanliepen. Dat maakt niet uit als je andere eigenschappen hebt. Dus een Air met straks een goede snelle SB, gaat de MBP verslaan. Dat mag ook weer niet.
@Zapara, Ga er maar vanuit dat die tijd nog wel even gaat duren. SSD is nog steeds belachelijk duur, dus voordat de standaard MacBooks er uit gaan zien als de Air zijn we sowieso weer 5 jaar verder.
Als het iets minder is, vind ik het natuurlijk niet erg, want dan kan die mooi m'n Air vervangen tegen die tijd.
Maar misschien kan die MacBook Air er nog wel voor zorgen dat die SSD's in een kortere tijd goedkoper worden.. http://www.macrumors.com/...-into-mainstream-product/
Als het iets minder is, vind ik het natuurlijk niet erg, want dan kan die mooi m'n Air vervangen tegen die tijd.
Maar misschien kan die MacBook Air er nog wel voor zorgen dat die SSD's in een kortere tijd goedkoper worden.. http://www.macrumors.com/...-into-mainstream-product/
[ Voor 23% gewijzigd door Froggle op 04-04-2011 23:16 . Reden: linkje toegevoegd naar een nieuwsbericht over de verkopen van de huidige MacBook Air. ]
Die reparaties bij iCentre a'dam gaan inderdaad snel. Zondag air gebracht, maandag waren onderdelen besteld en vandaag is de reparatie verwerkt. Ik verwacht dat het moederbord vervangen is en hoop dat ik hem morgen kan ophalen.
De air zal geen Pro zijn. Maar de Air zal op ten duur wel beter gaan verkopen dan de Pro. Steeds meer mensen (in mijn omgeving) realiseren zich dat draadloze laptop fijner is dan een 17 inch bakbeest.Froggle schreef op maandag 04 april 2011 @ 23:11:
@Zapara, Ga er maar vanuit dat die tijd nog wel even gaat duren. SSD is nog steeds belachelijk duur, dus voordat de standaard MacBooks er uit gaan zien als de Air zijn we sowieso weer 5 jaar verder.
Het apparaat heeft een groei cijfer van 330 %
http://www.onemorething.n...s-een-succes-aan-de-kassa
Als je op tijd bent kan je hem misschien vandaag nog ophalen, de laatste status van de mail wordt pas verwerkt als je hem daadwerkelijk hebt afgehaald, bel anders even voor de zekerheid, had ik destijds ook gedaan. Ze zijn tot 18.30 geopend vandaag.Philflow schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 16:34:
Die reparaties bij iCentre a'dam gaan inderdaad snel. Zondag air gebracht, maandag waren onderdelen besteld en vandaag is de reparatie verwerkt. Ik verwacht dat het moederbord vervangen is en hoop dat ik hem morgen kan ophalen.
Er wordt me dus hier aangeraden om naar Amsterdam af te reizen -ik woon overigens in Noord-Brabant- en bij de iCentre de MBA te halen. (of er moet tegen die tijd een officiële Apple Store zitten op het Leidseplein
). Zoals ik het hier in elk geval lees, niet langer dan een week m'n laptop kwijt bevalt me wel. 
Wat moet ik met dat nieuwsbericht van OMT? Hun halen het van MacRumors (die link die ik dus gaf) en daar zie ik trouwens 333% staan.4POX schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 16:59:
[...]
De air zal geen Pro zijn. Maar de Air zal op ten duur wel beter gaan verkopen dan de Pro. Steeds meer mensen (in mijn omgeving) realiseren zich dat draadloze laptop fijner is dan een 17 inch bakbeest.
Het apparaat heeft een groei cijfer van 330 %
http://www.onemorething.n...s-een-succes-aan-de-kassa
[ Voor 47% gewijzigd door Froggle op 05-04-2011 17:33 ]
Voorlopig zie ik die twee nog niet samen gaan. Er zal altijd verschil bestaan tussen gebruikers die met name waarde hechten aan mobiliteit en autonomie en andere gebruikers die power nodig hebben om heavy lifting te doen zoals videobewerking.Verwijderd schreef op maandag 04 april 2011 @ 22:41:
[...]
Ik denk dat uiteindelijk de Air en Pro samengaan. Specs qua de Pro en het design qua de Air zal de notebook van de toekomst worden.
Wat wel zal gebeuren is dat de Pro kleiner wordt. Ik denk dat we bij de volgende update van de MacBook Pro een nieuwe dunnere body mogen verwachten zonder optische drive maar wel met plek voor zowel een harde schijf als een ssd.
Ik ben erg blij met mijn 11 inch Air. Omdat hij zo lekker werkt ben ik 'm echter ook voor meer dingen gaan gebruiken dan ik oorspronkelijk had verwacht. Wat extra prestaties kan ik goed gebruiken in Photoshop, Axure en SketchUp. Voor webgebruik en als tekstverwerker werkt de MBA geweldig. Het toetsenbord is erg fijn en wat ik ook kan waarderen is dat de font rendering veel beter is dan onder Windows plus je krijgt mooie lettertypes zoals Helvetica en GillSans voor gratis.kx22 schreef op maandag 04 april 2011 @ 21:46:
[...]
Het een update hoef je mijn inziens niet te verwachten voor oktober. Met een laag geklokte Sandy Bridge kan de volgende generatie MBA een stuk sneller worden.
Dat hoop ik ook, simpelweg omdat men dan misschien gaat inzien dat je voor die enkele keer dat je een CD/DVD drive nodig hebt, het gewoon extern of via een desktop PC kan doen. Want de DVDRW drive is op de batterij na het grootste component qua cm³ in de Macbooks, dus men kan met wat verbeelding al ver komen.Femme schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 17:35:
[...]
Wat wel zal gebeuren is dat de Pro kleiner wordt. Ik denk dat we bij de volgende update van de MacBook Pro een nieuwe dunnere body mogen verwachten zonder optische drive maar wel met plek voor zowel een harde schijf als een ssd.
Als de DVDRW eruit zou gaan, zou het gedeelte zonder scherm makkelijk een halve centimeter dunner kunnen en op 2.41mm dikte inclusief scherm telt het al. Kijk maar naar de Macbook Air met 17.1mm op het dikste punt. Als de SuperDrive (For Macbook Air) dan direct voor alle toestellen bruikbaar wordt en de prijs zakt, dan is het helemaal geen probleem lijkt me.
De toekomst ligt bij SSD en optical-loze toestellen, ik ben benieuwd wanneer Apple weer de pionier gaat spelen op mainstreamvlak. Op zich is de Macbook Air 11" dat al, maar het is iets te klein om daarin te passen, het is een ultraportable.
Ik geloof dat de Air 13" wel snel samensmelt met de Pro.
Steve heeft de Air ontworpen als een designproduct. Het was nooit het snelste, maar wel het mooiste. Door de groei van Netbooks kwam zo de Air 11". Omdat de naam Air verbonden was met dun en design, kon een nieuwe Netbook net zo goed onder de categorie Air vallen. Maar er moet wel een 13" zijn voor de oude liefhebbers.
De 11" is ook de perfecte masker voor Steve's mening over Netbooks. Hij vond het ondingen. Voor 10" had hij al de iPad en wie iets meer wou kon dan de Air kopen. Wel natuurlijk 2 a 3 keer duurder, maar tegenover veel kwaliteit.
Steve heeft de Air ontworpen als een designproduct. Het was nooit het snelste, maar wel het mooiste. Door de groei van Netbooks kwam zo de Air 11". Omdat de naam Air verbonden was met dun en design, kon een nieuwe Netbook net zo goed onder de categorie Air vallen. Maar er moet wel een 13" zijn voor de oude liefhebbers.
De 11" is ook de perfecte masker voor Steve's mening over Netbooks. Hij vond het ondingen. Voor 10" had hij al de iPad en wie iets meer wou kon dan de Air kopen. Wel natuurlijk 2 a 3 keer duurder, maar tegenover veel kwaliteit.
Same, here. Ik vind de snelheidverbetering van SSD tov HDD echt enorm. Ik kan mij nu al bijna niet meer voorstellen dat ik ooit nog een HDD koop anders dan voor in een NAS. Alleen die prijzen he....4POX schreef op maandag 04 april 2011 @ 19:56:
[...]
Hangt er vanaf.
Ik noem mezelf een Apple poweruser. Ik doe veel handelingen niet met de muis, maar met het toetsenbord. In april heb ik een paar weken gewerkt met een normale harddisk. Ik werd helemaal gek. Ik moest overal op wachten. Nadat de SSD weer in mijn werkstation zat ging alles zoals ik het gewend ben.
Ik zoek erg veel informatie in spotlight, mail en Evernote. Je hebt met al die applicaties zeker voordeel met een SSD.
Surf je met je Apple. Prima. Dan is een SSD overkill. Maar werk je veel met informatie. Dan is een SSD zeker een aanwinst.
Ik ben overgestapt van een Macbook Pro 2.4 Ghz naar een Air 1.83. Heb er geen moment spijt van. Het is zo fijn ding.
Ik heb een MBA 13" 4GB 128 SSD overigens.
Het grootste probleem in deze is vooralsnog de prijs. Ze kunnen niet de 13" MBP uit de line-up halen zolang het alternatief een stuk duurder is.kx22 schreef op woensdag 06 april 2011 @ 00:30:
Hmm...

Ben benieuwd wat er verandert aan de store.
Overigens weet ik wel dat ik mijn MBP ga vervangen met een Air zodra er SB in komt. Ik weiger vooralsnog zoveel geld uit te geven voor een C2D. Ook zou ik graag een optie zien voor 6-8GB geheugen, maar dat zie ik nog niet zo snel gebeuren helaas.
[ Voor 20% gewijzigd door Bosmonster op 06-04-2011 08:45 ]
Ik had hem gewoon online besteld. Bij iCentre A'dam hebben ze in 2 dagen het hele moederbord vervangen. Nette service.Froggle schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 17:31:
Er wordt me dus hier aangeraden om naar Amsterdam af te reizen -ik woon overigens in Noord-Brabant- en bij de iCentre de MBA te halen. (of er moet tegen die tijd een officiële Apple Store zitten op het Leidseplein). Zoals ik het hier in elk geval lees, niet langer dan een week m'n laptop kwijt bevalt me wel.
Zo simpel is het niet. Steve Jobs heeft al subtiel en niet zo subtiel duidelijk gemaakt dat de Macbook Air zijn visie zijn van de toekomst op laptop/notebook gebied en onrealistisch is het niet: gezien de evolutie worden laptops steeds dunner en lichter, zoals bij GSM's, MP3-spelers en nog veel meer consumer electronics. Echter is de laatste 5 jaren zeer weinig impuls geweest uit de industrie om verder te ontwikkelen en men is dan ook nauwelijks vooruitgegaan. Fabrikanten gebruiken allemaal langdurig "insta-scratch" glossy plastic, batterijduur verbetert niet, toestellen blijven even dik en schermresoluties zijn enkel interessant bij dure professionele oplossingen. Stilstand is achteruitgang inzake technologie !kx22 schreef op woensdag 06 april 2011 @ 00:30:
Toen kwam de Macbook Air, die evenals de iPod, iPhone en iPad, de gehele portable computermarkt een slag van de handschoen gaf dat iedereen stilstond. Het resultaat mag er zijn: Lenovo (IBM) heeft de X300-reeks "ineens", de Samsung 9-serie die op de frontpage staat spreekt ook boekdelen, Sony was niet ongewoon in de ultraportables maar de X-serie is toch iets anders en ook Dell met zijn Adamo waagde een eigen interpretatie.
Voor Apple is de Macbook Air zeker geen toestel dat gemaakt is voor zijn design, maar is het juist een toestel dat functie in balans met vorm heeft. Sony zijn VPC-EA reeks met 5 kleuren, dát is een "design"-toestel met "form over function" principe, waar miljoenen vrouwen over vallen, voornamelijk over de witte, roze en blauwe.
Steve Jobs bedoelde dat de huidige itteratie van de netbooks gewoon niet klopt en daar kan je de oude man geen ongelijk in geven. Een netbook was in het beginne bedoeld als zeer simpel (en beperkt) toestel om mee te kunnen browsen en emails te checken. Echter een Atom N270 bleek al snel te traag voor een volledige versie van Windows (XP in die periode) en het besturingssysteem was ook helemaal niet geschikt voor een klein scherm met een lage resolutie.De 11" is ook de perfecte masker voor Steve's mening over Netbooks. Hij vond het ondingen. Voor 10" had hij al de iPad en wie iets meer wou kon dan de Air kopen. Wel natuurlijk 2 a 3 keer duurder, maar tegenover veel kwaliteit.
Dus begon men met Linux wat de toestellen opmerkelijk sneller deed reageren en volledig customizable maakte voor fabrikanten. Maar de mens heeft altijd schrik van het onbekende en eiste zowat elke koper een Windows XP. Echter stond ineens Windows 7 voor de deur, Microsoft zag een nichemarkt en ontwikkelde Windows 7 Starter, wat niet meer was als Windows 7 Home Premium, met onlogisch gekozen uitgeschakelde opties. Want dan kan met een upgrade naar Home Premium erbij verkopen waardoor Microsoft toch zijn Home Premium licentie heeft verkocht aan de klant, maar de fabrikant enkel de goedkopere Starter.
Wat zien we nu helaas ? Dat de nieuwe reeks Atom CPU's, de N450, N455 en de Z5xx reeks, allemaal nog steeds zeer traag zijn en zeker omdat Windows 7 toch veel zwaarder op een systeem is als Windows XP. Sommige fabrikanten lossen dat op met dual-core Atom processors (N330, N550) met 2GB geheugen, maar gekoppeld met een dan verplichte Windows 7 Home Premium licentie, zit je al snel in het vaarwater van ultraportables. Die dan ook nog eens véél sneller, uitgebreider (DVDRW, poorten) en bruikbaarder zijn (schermgrootte/resolutie).
De consumenten hebben dan ook 2 jaar nodig gehad om te realiseren dat een netbook niet doodgewoon een "mini-laptop" is en dat is deels de fout van de klant, door dat wel te verwachten, en deels door de fabrikanten, door het zo te omschrijven. Dat men nu bij een netbook onmiddellijk denkt aan "instap kleine laptop van 300€" is onze schuld als koper en als verkoper.
Toen kwam Steve Jobs met de aankondiging van de Macbook Air 11", die voorzien is van Intel Core 2 Duo processors, 2GB geheugen, snelle SSD's, aluminium behuizing, mooie schermen en een goede uitwerking van de input zoals een grote en goede touchpad evenals toetsenbord. Dit was Steve Jobs (en team) zijn visie van een netbook zoals het had moeten zijn. Het ding gaat retevlot (Femme en Fietsbel approved), is heerlijk dun en compact, ziet er ook nog eens mooi uit en het werkt gewoon zeer goed out of the box.
We mogen blij zijn dat er bedrijven als Apple zijn die telkens de volledige markt uitdagen met concepten te realiseren en te verkopen waar andere merken nog maar amper van konden dromen. Het zijn de pioniers die ervoor zorgen dat de consumer electronics markt niet stilvalt in kopies en klonen uit te brengen die marginaal verschillen. Dat is makkelijk, dat is goedkoop.
Zelfde hier... Ik wil dolgraag een MacBook Air, maar de C2D vind ik net even te zwak, zeker aangezien bijvoorbeeld de 2537M, intels 1.4Ghz Sandy Bridge ULV Core i5 chip, volgens Engadget een stuk beter presteert dan de C2D in de 1.86 Ghz 13" Macbook Air. Dus als de de nieuwe 11" Sandy Bridge krijgt dan wordt die een stuk sneller dan de huidige 13" air, zelfs als de kloksnelheid gelijk blijft ten opzichte van de C2D processor.Bosmonster schreef op woensdag 06 april 2011 @ 08:43:
Overigens weet ik wel dat ik mijn MBP ga vervangen met een Air zodra er SB in komt. Ik weiger vooralsnog zoveel geld uit te geven voor een C2D. Ook zou ik graag een optie zien voor 6-8GB geheugen, maar dat zie ik nog niet zo snel gebeuren helaas.
Ik zou die extra snelheid heel goed kunnen gebruiken voor VMWare, een VMetje van mijn werk laptop mee nemen en ik hoef dan alleen nog maar de Air mee te nemen op vakanties. Ik denk dat dat met de C2D net nog even te langzaam gaat. Plus dat je dan een chip hebt die de nieuwste technieken ondersteunt zoals QuickSync, VT-d, AES-NI
De GPU zal wel achteruit gaan, de HD3000 in de MBP is wel ongeveer even snel als de 320m maar de ultra low voltage versies zijn ondergeklokt en zullen daar wel onder gaan. Maar gamen ga ik er toch niet op doen dus dat interesseert me niets.
Thunderbolt zou ook tof zijn (maar ik vraag me erg af of ze wel plaats voor die chip kunnen maken op de printplaat), dan zou de Air eindelijk ook gigabit ethernet kunnen krijgen. Dat zou erg helpen met het overzetten van grote bestanden.
Wat betreft VM ware, kan ik je geruststellen, ik heb ervoor gekozen om W7 d.m.v bootcamp op een aparte partitie te installeren, en met Paralles kan je deze ook virtueel lanceren, qua processors performance heb ik op dit vlak niets te klagen, alles gaat snel door de SSD en met meest noemenswaardig vindt ik dat hij stil blijft bij dit soort intensieve taken.
[ Voor 4% gewijzigd door Greatsword op 06-04-2011 12:43 ]
Ik neem aan dat jullie toch wel begrijpen dat het voor Apple niet rendabel is of het er gewoon niet in past. Tuurlijk willen we allemaal zoveel mogelijk in zo'n klein mogelijk apparaat, maar met wat jullie nu aankomen wordt dat apparaat gelijk stukken duurder en had het waarschijnlijk ook niet de huidige verkoopcijfers bereikt.
Je kan dan wel leuk in het belang van de consument denken, maar ik denk dat je blij mag zijn dat een bedrijf als Apple in staat is om een ultraportable laptop van deze kwaliteit op de markt te brengen.
Je kan dan wel leuk in het belang van de consument denken, maar ik denk dat je blij mag zijn dat een bedrijf als Apple in staat is om een ultraportable laptop van deze kwaliteit op de markt te brengen.
De Sandy Bridge processoren kosten even veel als de C2D variant die er nu in zit, en ze sparen dan ook de nVidia chip uit dus daar wordt het alleen maar goedkoper van. De Sandy Bridge chip die ik noemde is gewoon de opvolger van de chip die er nu in zit, zelfde clocksnelheid, zelfde verbruik (TDP CPU is hoger maar dat komt omdat er een hoop is verplaatst van chipset naar CPU, dus de TDP van de chipset is veel lager geworden). Die chip is alleen maar sneller omdat hij gewoon efficienter is, omdat hij volgens de standaarden van tegenwoordig is ontwikkeld.Froggle schreef op woensdag 06 april 2011 @ 12:43:
Ik neem aan dat jullie toch wel begrijpen dat het voor Apple niet rendabel is of het er gewoon niet in past. Tuurlijk willen we allemaal zoveel mogelijk in zo'n klein mogelijk apparaat, maar met wat jullie nu aankomen wordt dat apparaat gelijk stukken duurder en had het waarschijnlijk ook niet de huidige verkoopcijfers bereikt.
Bovendien zal Apple wel moeten want intel stopt met het maken van de C2D chips: Op 29 April kunnen ze voor het laatst besteld worden en dan tot eind Oktober uitgeleverd worden.
@Destianto: Ja ik had al gehoord dat VMWare goed draait, maar mijn werk heeft nogal een zwaar VM image, zelfs op mijn oude Pro draaide die niet erg lekker (terwijl een schone W7 installatie perfect werkte daarop).
Edit: Prijzen, SU9400 (huidige instap cpu 11" model): $262, 2537M (Sandy Bridge ULV i5 1.4Ghz): $250
[ Voor 14% gewijzigd door GekkePrutser op 06-04-2011 12:53 ]
Ah, ik ben niet zover op de hoogte van de ontwikkeling, maar dat klinkt voor zover dan zeker niet verkeerd. Desondanks stel ik mijn aankoop van de MBA niet uit, gezien mijn huidige 3,5 jaar oude Toshiba wel aan vervanging toe is.
13" 1,83 met 4GB ram en 128 SSDGekkePrutser schreef op zondag 03 april 2011 @ 00:05:
[...]
Zo, dat is wel lager dan ik dacht. Heb je de 13 of de 11"? En maakt het nog veel uit hoe hoog je de helderheid zet?
Met een W7 VM, Photoshop, IDE en wat browsers heb ik alleen niet genoeg aan 4GB RAM. Dus echt als development machine kan ik het dan niet gebruiken. Zal dus iets meer RAM ondersteund moeten gaan worden voor het voor mij interessant wordt.Destianto schreef op woensdag 06 april 2011 @ 12:42:
Wat betreft VM ware, kan ik je geruststellen, ik heb ervoor gekozen om W7 d.m.v bootcamp op een aparte partitie te installeren, en met Paralles kan je deze ook virtueel lanceren, qua processors performance heb ik op dit vlak niets te klagen, alles gaat snel door de SSD en met meest noemenswaardig vindt ik dat hij stil blijft bij dit soort intensieve taken.
Je zegt "development machine".Bosmonster schreef op woensdag 06 april 2011 @ 14:15:
[...]
Met een W7 VM, Photoshop, IDE en wat browsers heb ik alleen niet genoeg aan 4GB RAM. Dus echt als development machine kan ik het dan niet gebruiken. Zal dus iets meer RAM ondersteund moeten gaan worden voor het voor mij interessant wordt.
Daar is de Air nou net niet voor bedoeld, dan moet je gewoon een Pro kopen....
Met een SB en 8GB is het prima als dev machine. Met 4GB ook wel, maar dan ietwat beperkter (ik heb toevallig vrij veel zware toepassingen nodig voor mijn vakgebied, maar genoeg developers hebben dat niet nodig).
De Air is dan juist perfect als ultra-mobiel werkstation.
[ Voor 28% gewijzigd door Bosmonster op 06-04-2011 14:23 ]
Dat heeft ook voordelen op de grootte van het toestel want bij nader onderzoek blijkt dat de Macbook Air echt propvol zit. Als 25cm² kan uitgespaard worden, kunnen die ergens anders weer gebruikt voor worden want Apple zijn ingenieurs hebben een goed ruimtelijk inzicht als je hun toestellen bekijkt. Voor mij zou hij niet dunner hoeven maar meer batterijduur of betere koeling voor krachtigere processoren mag altijd. Die twee staan wel in conflict maar samen zouden ze misschien kunnen zorgen voor betere prestatie met dezelfde batterijduur.GekkePrutser schreef op woensdag 06 april 2011 @ 12:49:
...en ze sparen dan ook de nVidia chip uit dus daar wordt het alleen maar goedkoper van.
Ah Tweakers heeft net toevallig een review online gezet van de Samsung NP900X3A, dit is de eerste review op internet (voor zover mij bekend) die de 2537M direct vergelijkt met de SU9400!
En hij is in sommige gevallen inderdaad 2x zo snel hoewel ze allebei op 1.4Ghz draaien. Kijk maar naar de SuperPI en Cinebench scores van de Toshiba R600 die dezelfde chip gebruikt als de MBA 11". Een deel van de winst komt natuurlijk door de Turbo Boost functie, maar ook met multicore benchmarks is hij veel beter, al is het niet 2x.
Als deze chip dus inderdaad in de 11" Air komt wordt dat een flinke verbetering (behalve GPU). Voor de 13" Air zijn er ook nog andere kandidaten met 2.1 en 2.3Ghz (ik ben verbaasd dat Samsung daar niet voor gekozen heeft)
Die Samsung heeft trouwens nog een backlit toetsenbord ook!
Als ik niet per se Mac OS nodig had dan zou ik hem zeker overwegen ondanks de hogere prijs.
Maar dat is ook de reden dat ik denk dat ze mogelijk wel genoeg ruimte zouden kunnen vinden voor een Thunderbolt-chip.
En hij is in sommige gevallen inderdaad 2x zo snel hoewel ze allebei op 1.4Ghz draaien. Kijk maar naar de SuperPI en Cinebench scores van de Toshiba R600 die dezelfde chip gebruikt als de MBA 11". Een deel van de winst komt natuurlijk door de Turbo Boost functie, maar ook met multicore benchmarks is hij veel beter, al is het niet 2x.
Als deze chip dus inderdaad in de 11" Air komt wordt dat een flinke verbetering (behalve GPU). Voor de 13" Air zijn er ook nog andere kandidaten met 2.1 en 2.3Ghz (ik ben verbaasd dat Samsung daar niet voor gekozen heeft)
Die Samsung heeft trouwens nog een backlit toetsenbord ook!
Nouja die 25 cm^2 wordt niet per se uitgespaard want er hoort bij de Intel chip ook een chipset (Q67 ofzo). Maar dat is maar een chip met een TDP van 3,4W terwijl die van de nVidia veel hoger was, dus misschien is de chip zelf ook wat kleiner. Er hoeft nu immers ook geen GPU en geheugencontroller meer in te zitten omdat die nu in de CPU zitten.Phuncz schreef op woensdag 06 april 2011 @ 16:02:
[...]
Dat heeft ook voordelen op de grootte van het toestel want bij nader onderzoek blijkt dat de Macbook Air echt propvol zit. Als 25cm² kan uitgespaard worden, kunnen die ergens anders weer gebruikt voor worden want Apple zijn ingenieurs hebben een goed ruimtelijk inzicht als je hun toestellen bekijkt. Voor mij zou hij niet dunner hoeven maar meer batterijduur of betere koeling voor krachtigere processoren mag altijd. Die twee staan wel in conflict maar samen zouden ze misschien kunnen zorgen voor betere prestatie met dezelfde batterijduur.
Maar dat is ook de reden dat ik denk dat ze mogelijk wel genoeg ruimte zouden kunnen vinden voor een Thunderbolt-chip.
[ Voor 60% gewijzigd door GekkePrutser op 06-04-2011 16:48 ]
MacRumors over Sandy Bridge. Kans is blijkbaar groot dat in juni de Air een upgrade krijgt.
Er zijn geruchten dat, betekent nog niet dat de kans heel groot is. Driekwart jaar na de update lijkt me toch heel snel, ik zou dan eerder eind dit jaar gokken.Froggle schreef op woensdag 06 april 2011 @ 17:49:
MacRumors over Sandy Bridge. Kans is blijkbaar groot dat in juni de Air een upgrade krijgt.
youtube.com/@hisrep
Apple heeft nog nooit haar release-schema aangepast aan hardware-releases, dus zie niet in waarom dat nu ineens anders zou zijn.
Niet dat ik er blij mee ben, maar verwacht de nieuwe SB Airs niet voor oktober.
Niet dat ik er blij mee ben, maar verwacht de nieuwe SB Airs niet voor oktober.
[ Voor 74% gewijzigd door Bosmonster op 06-04-2011 18:26 ]
Je zit dan wel met een erg kleine resolutie. Een externe monitor kan wel, maar zelf heb ik daar niet altijd de beschikking over. Twee monitoren kan niet, omdat een monitor de terminator moet zijn van de Thunderbolt daisychain.Bosmonster schreef op woensdag 06 april 2011 @ 14:22:
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
De resolutie van de 13" Air is een stuk hoger dan van de 13" MBP en gelijk aan de normale resolutie van de 15" MBP.
De hoge resolutie is juist een van de grote pluspunten van de Air als ultramobiel workstation.
De hoge resolutie is juist een van de grote pluspunten van de Air als ultramobiel workstation.
[ Voor 31% gewijzigd door Bosmonster op 06-04-2011 18:49 ]
Plus ik verwacht dat Apple pallets C2D's heeft ingekocht / gereserveerd. Op of niet op bij Intel.... Of denk ik dan te simpel?DeNachtwacht schreef op woensdag 06 april 2011 @ 18:06:
[...]
Er zijn geruchten dat, betekent nog niet dat de kans heel groot is. Driekwart jaar na de update lijkt me toch heel snel, ik zou dan eerder eind dit jaar gokken.
Ja, Apple is namelijk niet achterlijk. Als ze een refresh gepland hadden in juni, dan hebben ze natuurlijk niet enorme voorraden opgebouwd voor die tijdautoreverse schreef op woensdag 06 april 2011 @ 18:49:
[...]
Plus ik verwacht dat Apple pallets C2D's heeft ingekocht / gereserveerd. Op of niet op bij Intel.... Of denk ik dan te simpel?
Verwijderd
Ik las laatst dit stukje tekst waar in mijn ogen goed naar toe valt te redeneren. Dit was net na de Macbook Pro vernieuwing :Femme schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 17:35:
[...]
Voorlopig zie ik die twee nog niet samen gaan. Er zal altijd verschil bestaan tussen gebruikers die met name waarde hechten aan mobiliteit en autonomie en andere gebruikers die power nodig hebben om heavy lifting te doen zoals videobewerking.
That recent MacBook Pro announcement had me surprised. Like many people here, I expected bells and whistles: thinner body, high-res screen, SSD - basically anything that would have made the Mac “cooler” than the average PC. I even expected Apple to surprise us with a revamped feature, not necessarily requested but much appreciated once you know how it works, something à la the glass Trackpad that came with the unibody redesign. Instead, we mainly got a specs bump. We, however, got a huge one. Seriously, who expected that? Core i5 or i7 in the 13”, and i7 quads in the 15” and 17”?. People expected an i3 in the 13”, hoped for an i5, and even feared that the C2D would stay. This had me thinking, and my guess is that Apple is taking the MBP into another direction. They’re giving the “Pro” back to MacBook Pro. Let’s recap what happened in the past years.
Back during the pre-unibody MacBook era, there was a strong distinction between a MacBook and a MacBook Pro. For one, the price difference was huge. You almost had to be a Pro to justify to buy one of those machines. You had discrete graphics, matte screens, and all the ports a Pro would want. The MacBook, on the other hand, was an accessible machine, very popular for home and amongst students. Then the Unibody MacBook came. I bought one myself, and loved it. It wasn’t that much more expensive than the regular MacBook, yet felt like a much more high-end product. Then, they renamed it to MacBook Pro 13”. That’s when the product segmentation changed. A Mac didn’t have to be that powerful anymore to be called “Pro”. So much that even the 15” MBP dropped discrete graphics on its lower configuration. That was weird. But hey, the MacBook Pro then had a new price point and sold much more than before. It became the most popular Mac, selling as much as all other Mac computers combined. Even people on a budget felt that is was worth stretching the extra cash for a 13” MBP. I think it was, in fact, one of the best computer lines ever produced and reached a very broad market.
The white MacBook gradually became less in less popular, and for a reason. People buying it basically bought it for being “the cheapest Mac laptop”. The product itself wasn’t very appealing, except maybe for young women who thought it was fashionable and girly. The MacBook Air was still expensive, and perceived by people as a “form over function” computer, more meant for Apple to break a record and get the crowd’s attention than to actually serve a purpose. Then the MBA got better. It went down in price, and had SSD standard. As the horsepower on more powerful machines kept upgrading, people started to understand that a hard drive was a huge bottleneck for performance. The MBA got credit for being more than just a thin computer. It was also the fastest for light usage. But meh, 64GB or 128GB of storage? That’s small. 256GB so expensive that you could get a 15” MBP instead? Seems like a better choice. It wasn’t a total success.
People had faith that this was in fact, like Apple claims, “the MacBook of the future”. Since the MacBook everybody buys is the MacBook Pro, people translated this as “That’s what the MacBook Pro will be inspired by”. That’s what I thought. And now, this new refresh makes me doubt. It seems to me like the MBP is leaving the casual market, leaving place for the MacBook Air to take the ground. It’s not ready yet, but the transition is starting to take place.
Remember the iPods? Yeah. That’s what happened. The iPod (classic) used to be very popular. It was big, strong, powerful, had lots of storage, but was on the pricey side. Just like the old MacBook Pro. Then came the Nano, like the MacBook Pro 13”. Its limited storage was enough for a lot of people, and the iPod appealed to an even wider market. Then came the iPod touch. It had the newest technology, but was very pricey compared to a classic, especially for its storage size. It wasn’t that popular at first. “What would you need an iPod touch for?” people asked. It seemed like a touchscreen was mainly good for the “cool factor”. People didn't expect to pay 500$ for a music player offering very little storage space when the Classic/Nano did the job just fine. Seems familiar? That’s what’s happening with the MacBook Air right now. Notice how the iPod touch is also the best-selling iPod right now, yet didn’t change that much since its introduction. Price went down. Storage went up. It kept being refined every generation, and hit the mass market. Hard. Now why would you want an iPod classic? Some people do have very large music collections, but for most people, 160GB is overkill. Just like a quad-core i7 MacBook Pro is overkill for the average consumer, who just wants to check websites, emails, Facebook, use Office, maybe use iLife or Photoshop a bit.
They’ll buy it because it’s a Mac, and want a Mac. Half of people buying Macs are buying their first, and there is quite a lot of people who will buy them without any idea of what “Core i7” means. They just want a good computer and trust Apple. Right now, the MBP kind of has the “default Mac” status. Apple’s efforts seem to be to change that.
Notice how they made a lot of advertising around the MacBook Air, while this MBP refresh has almost been silent. The Air stayed on Apple.com’s frontpage for months, until this week in fact, with the highly noticeable, contrasting black background. Apple doesn’t release sale numbers for specific Mac models, but working for an Apple reseller myself, I can tell you that sales of the MacBook Air are nothing compared to the Pro. Then why would they waste their time advertising a product that's so unpopular? Because that makes them in total control of what's happening next.
By “The next generation of MacBooks”, Apple didn’t mean the Air would influence the Pro. They meant it would replace its position as the mass market Mac. The MacBook Pro will keep getting more "Pro" until it's no longer competing as much with the Air, just like the iPod Classic and Mac Pro, it will have its own market. The Air got the new SSD standard first. The high-resolution screen standard first. What’s next? It’s the Air that’s getting the bells and whistles, and it won’t stop. It’s getting featured in all new Apple promotional material, such as the Mac App Store and OS X Lion pictures. I’m starting to think that the MacBook Pro I was dreaming about last week will in fact come to life, just not with the “Pro” name attached to it. High-res 15”, Core i5, superdrive-less, all-SSD, Thunderbolt-equipped MBA at an affordable price sounds like the future to me.
And the white MacBook? I guess it will take the path of the Nano and stay the cute and affordable way to get into the family.
Lijkt me sterk dat de Air in juni al wordt geupdate. Gemiddeld zit er 336 dagen tussen updates.
De gemiddeldes zeggen niet heel veel. Zo soms een aantal hele korte en lange periodes tussen verschillende modellen in. Daarnaast heeft de air nog niet zoveel voorgangers waarop dit gemiddelde is gebaseerd.Philflow schreef op woensdag 06 april 2011 @ 20:31:
Lijkt me sterk dat de Air in juni al wordt geupdate. Gemiddeld zit er 336 dagen tussen updates.
Lekker stukje leesvoer en klinkt inderdaad aannemelijk. Je moet er maar op komen!Verwijderd schreef op woensdag 06 april 2011 @ 19:37:
[...]
Ik las laatst dit stukje tekst waar in mijn ogen goed naar toe valt te redeneren. Dit was net na de Macbook Pro vernieuwing :
[...]
[ Voor 26% gewijzigd door SquareOne op 06-04-2011 20:51 ]
Er is 1 manier om ervoor te zorgen dat er zeker een update komt in Juni.
Als heel de wereld na 29 april besluit om een Air te kopen, zal Apple in Juni wel met een andere moeten komen. Na 29 april wordt de C2D niet meer gemaakt en is de voorraad vast. Op = op.
Als heel de wereld na 29 april besluit om een Air te kopen, zal Apple in Juni wel met een andere moeten komen. Na 29 april wordt de C2D niet meer gemaakt en is de voorraad vast. Op = op.
Bron?kx22 schreef op woensdag 06 april 2011 @ 20:45:
Na 29 april wordt de C2D niet meer gemaakt en is de voorraad vast. Op = op.
[ Voor 24% gewijzigd door Bosmonster op 06-04-2011 21:40 ]
Staat niks in dat artikel over de 9400/9600. En de C2D's die wel genoemd worden gaan volgens het bericht pas het vierde kwartaal dit jaar uit productie.
Al met al kan ik dat geen argument noemen voor een juni-update.
Al met al kan ik dat geen argument noemen voor een juni-update.
[ Voor 18% gewijzigd door Bosmonster op 06-04-2011 22:05 ]
Tijdens de Worldwide Developers conference zal hoogst waarschijnlijk OSX Lion worden geïntroduceerd. Omdat op de plaatsje Lion overal wordt afgebeeld met een MBA zou dit een aanwijzing kunnen zijn dat de Air gelijktijdig wordt ge-update.
Eerlijk gezegd geloof ik er zelf niet echt in voor september/oktober.
Eerlijk gezegd geloof ik er zelf niet echt in voor september/oktober.
Wat mij altijd opvalt is dat mensen heel graag geruchten over Apple interpreteren alsof ze waar zijn, terwijl de geschiedenis juist leert dat er van al die geruchten weinig klopt. Zo zouden de laatste Pro's standaard uitgerust gaan worden met SSD schijven, een batterijduur hebben van 12 uur en zou de witte Macbook worden afgeschaft. En wie herinnert zich nog de berichten dat MobileMe vanaf begin maart gratis zou worden? Allemaal onwaar gebleken.
Waar mensen hier geen rekening mee houden is dat Apple gewilde producten maakt en dat geruchten hierover veel traffic en dus advertentiekosten oplevert. Kortom tot Apple zelf iets zegt is er zeer weinig zinnigs over te zeggen. Simple as that...
Waar mensen hier geen rekening mee houden is dat Apple gewilde producten maakt en dat geruchten hierover veel traffic en dus advertentiekosten oplevert. Kortom tot Apple zelf iets zegt is er zeer weinig zinnigs over te zeggen. Simple as that...
[ Voor 3% gewijzigd door DeNachtwacht op 06-04-2011 23:11 ]
youtube.com/@hisrep
Er zijn ook genoeg geruchten die wel waar zijn gebleken.
Maar het blijft speculeren, maar dat mag wel toch? Niemand neemt iets voor waar aan.
Maar het blijft speculeren, maar dat mag wel toch? Niemand neemt iets voor waar aan.
Als 1/5de waar blijkt te zijn is het veel. Zowiezo zie je door de bomen het bos niet meer met alle geruchten omdat men er zeer ver in gaat.
Ben me aan het orienteren op een nieuwe mac, omdat ik veel van huis weg ben en dan niet over een laptop beschik ben ik opzoek naar een laptop die ik makkelijk mee kan nemen. Het gaat erom dat ik savonds wat kan internetten, gamen(starcraft 2, world of warcraft, diablo 3..) en ik er word en excel op kan draaien voor me werk.
Nu lees ik dat de 320M beter presteert dan de Intel HD Graphics 3000 in de nieuwe Pro. Daardoor overweeg ik een Air, Met name om de games wat beter te kunnen draaien. Maar dan vraag ik me af hoeveel help de I5 van de Pro daarbij?
Zijn er hier gebruikers van de 11inch Air die wel eens van de bovenstaande games draaien? En zo ja hoe lopen die dan?
Nu lees ik dat de 320M beter presteert dan de Intel HD Graphics 3000 in de nieuwe Pro. Daardoor overweeg ik een Air, Met name om de games wat beter te kunnen draaien. Maar dan vraag ik me af hoeveel help de I5 van de Pro daarbij?
Zijn er hier gebruikers van de 11inch Air die wel eens van de bovenstaande games draaien? En zo ja hoe lopen die dan?
Benchmark Macbook Air: http://www.barefeats.com/mbpp30.html.
Voor games wil je geen Air. Punt. SC2 draait op mijn MBP i7 al voor geen meter, laat staan WoW in drukke gebieden of D3 dat nog niet eens uit is op een mobiele C2D.
Tenzij je het niet erg vindt om alles in ultra-low te spelen.
[ Voor 51% gewijzigd door Bosmonster op 07-04-2011 12:02 ]
MBA eigenaren, een vraagje. Ik heb mijn scherm in sluimerstand staan. en het beeldscherm is daarom inactief. Als ik echter goed kijk dan zie ik toch het apple logo als het ware er doorheen schijnen, en als ik met mijn hand aan de achterkant beweeg zie ik dat zelfs door het logo/ scherm heen. Ik heb even een foto geschoten met een BB, dus sorry voor de slechte kwaliteit. Ben benieuwd of jullie hetzelfde ervaren.

[ Voor 9% gewijzigd door Greatsword op 07-04-2011 16:04 ]
Yup, Schrok er zelf ook van, maar is bij iedereen zo. Je ziet het vaak ook alleen als er direct zonlicht achterzit.
[ Voor 11% gewijzigd door Ronwiel op 07-04-2011 16:10 ]
Mijn PowerBook uit 2004 had dat zelfs al. Als je echt felle zon tegen je hebt dan zie je zelfs op een gewoon verlicht scherm een appeltjeronwiel schreef op donderdag 07 april 2011 @ 16:04:
Yup, Schrok er zelf ook van, maar is bij iedereen zo. Je ziet het vaak ook alleen als er direct zonlicht achterzit.
Het komt door de manier waarop dat appeltje verlicht wordt: Gewoon via de backlight spreader laag. Er zit daardoor op die plek niets dat het licht blokkeert tussen het scherm en het appeltje.
Waarom is dat appeltje uberhaupt nog verlicht? Die energie kunnen ze beter inzetten voor backlight op het toetsenbord imho.
"Het komt door de manier waarop dat appeltje verlicht wordt: Gewoon via de backlight spreader laag. Er zit daardoor op die plek niets dat het licht blokkeert tussen het scherm en het appeltje."Roamor schreef op donderdag 07 april 2011 @ 16:52:
Waarom is dat appeltje uberhaupt nog verlicht? Die energie kunnen ze beter inzetten voor backlight op het toetsenbord imho.
Het is dus geen "extra" lampje maar de backlight die het appeltje verlicht..
Extra ten opzichte van wat? Het wordt verlicht door je beeldscherm, dus die energie verbruik je sowieso. En als je je beeldscherm uithebt mag ik aannemen dat het appeltje ook niet verlicht is.
Dit. Kost niks extra dus.loeberce schreef op donderdag 07 april 2011 @ 17:03:
[...]
Extra ten opzichte van wat? Het wordt verlicht door je beeldscherm, dus die energie verbruik je sowieso. En als je je beeldscherm uithebt mag ik aannemen dat het appeltje ook niet verlicht is.
Sorry maar met zo'n uitleg het nog niet snappen..? De backlight gaat toch uit als de notebook dicht klapt? Kost dus geen extra energie...
Alle energie die aan dat appeltje wordt besteed, verschijnt niet op het scherm; toch? Conclusie; men kan dezelfde schermprestaties bereiken met minder energie al men daarbij ook niet het appeltje hoeft te verlichten. En dan heb ik het gewoon over het in gebruik zijn van de notebook, de slaapstand nemen we voor lief.D-Ed schreef op donderdag 07 april 2011 @ 17:18:
[...]
Sorry maar met zo'n uitleg het nog niet snappen..? De backlight gaat toch uit als de notebook dicht klapt? Kost dus geen extra energie...
Verwijderd
Maar als ze het appeltje er niet zouden insteken zouden ze dezelfde energie gebruiken om het scherm te verlichten, aangezien je toch een verlicht scherm wilt neem ik aan.. Enige verschil is dan dat je het appeltje niet hebt.
Verwijderd
Roamer heeft wel een punt. Zonder logo zou minder energie nodig zijn om het scherm te verlichten. Vergelijk het met de verwarming aanzetten met de deur open. De kamer zou met de deur dicht, met minder energie even warm worden. Maar het is wel een beetje mierenneukerij hoor...
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2011 18:01 ]
Ik betwijfel of dat iets uitmaakt met dat mini beetje bleeding aan de achterkant via het logo. Zal die backlight niet hoger van hoeven.
Ik heb mijn Air nu aan een extern Samsung scherm hangen. Als ik alleen op de monitor wil werken moet ik de laptop dicht klappen en vervolgens een toets op het externe tobo indrukken (google).
Is er ook een snellere manier, bijv. een toets combinatie, om het MBA scherm uit te zetten en alleen op het externe scherm te werken? Ik vind dit nogal omslachtig.
Is er ook een snellere manier, bijv. een toets combinatie, om het MBA scherm uit te zetten en alleen op het externe scherm te werken? Ik vind dit nogal omslachtig.
[ Voor 5% gewijzigd door Philflow op 07-04-2011 18:57 ]
Een betere vergelijking kun je maken door de deur dicht te laten, deze deur is dan voorzien van een glazen raamVerwijderd schreef op donderdag 07 april 2011 @ 18:00:
Roamer heeft wel een punt. Zonder logo zou minder energie nodig zijn om het scherm te verlichten. Vergelijk het met de verwarming aanzetten met de deur open. De kamer zou met de deur dicht, met minder energie even warm worden. Maar het is wel een beetje mierenneukerij hoor...
Waarom wil je het scherm van de MBA uitdoen? Je kunt ook gewoon instellen dat het externe scherm je primaire scherm is. Als je het scherm dan aansluit, dan verschuift je dock daar automatisch naartoePhilflow schreef op donderdag 07 april 2011 @ 18:49:
Ik heb mijn Air nu aan een extern Samsung scherm hangen. Als ik alleen op de monitor wil werken moet ik de laptop dicht klappen en vervolgens een toets op het externe tobo indrukken (google).
"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."
Ik wil op 1 scherm werken, alleen het externe scherm. Omdat ik dat prettig vind. Op Windows laptops heb je daar een mooi knopje voor...Hoedje schreef op donderdag 07 april 2011 @ 21:18:
[...]
Waarom wil je het scherm van de MBA uitdoen? Je kunt ook gewoon instellen dat het externe scherm je primaire scherm is. Als je het scherm dan aansluit, dan verschuift je dock daar automatisch naartoe
[ Voor 3% gewijzigd door Philflow op 07-04-2011 21:31 ]
Dan doe je toch wat je al zei? MacBook dichtklappen als je die niet wilt gebruiken en met je toetsenbord je externe scherm activeren.
Geen extra knopjes nodig
Geen extra knopjes nodig
[ Voor 10% gewijzigd door Bosmonster op 07-04-2011 21:37 ]
Erg omslachtige manier. Ik dacht dat Apple het gebruiksgemak voorop had staanBosmonster schreef op donderdag 07 april 2011 @ 21:36:
Dan doe je toch wat je al zei? MacBook dichtklappen als je die niet wilt gebruiken en met je toetsenbord je externe scherm activeren.
Ik vraag me dan af wat je dan omslachtig vind. Als je je laptop dichtklapt lijkt het me dan toch logisch om dan even een knopje in te drukken om de computer in deze modus over te laten schakelen? In mijn ogen hebben ze daar goed over na gedacht en de meest efficiënte oplossing met de minste stappen gekozen die mogelijk was.
Het is een kwestie van laptop openklappen, aanzetten, dichtklappen, op een muisknop/toetsenbord key drukken en verderwerken. De aan/uit knop zijn immers op het toetsenbord te vinden, dus hoe dan ook moet je altijd je scherm openklappen om je pc aan te zetten.
Het is een kwestie van laptop openklappen, aanzetten, dichtklappen, op een muisknop/toetsenbord key drukken en verderwerken. De aan/uit knop zijn immers op het toetsenbord te vinden, dus hoe dan ook moet je altijd je scherm openklappen om je pc aan te zetten.
[ Voor 12% gewijzigd door k5052 op 07-04-2011 22:00 ]
Ik zet mijn laptop altijd uit omdat de stroom van de laptop afgaat.
Nu moet ik dus de Air openklappen, aanzetten, dicht klappen, laptop gaat in slaapstand en dan de laptop uit slaapstand halen met toets indruk. En dit iedere keer als ik mijn computer aanzet. (lijkt me nogal duidelijk dat dit omslachtig is)
Met een Windows laptop is het een kwestie van de laptop aanzetten en klaar.
Nu moet ik dus de Air openklappen, aanzetten, dicht klappen, laptop gaat in slaapstand en dan de laptop uit slaapstand halen met toets indruk. En dit iedere keer als ik mijn computer aanzet. (lijkt me nogal duidelijk dat dit omslachtig is)
[ Voor 6% gewijzigd door Philflow op 07-04-2011 22:07 ]
Verwijderd
Het is wel een feit, dat starcraft 2 een heel stuk meer van je grafische kaart vraagt dan WoW....Bosmonster schreef op donderdag 07 april 2011 @ 12:01:
Voor games wil je geen Air. Punt. SC2 draait op mijn MBP i7 al voor geen meter, laat staan WoW in drukke gebieden of D3 dat nog niet eens uit is op een mobiele C2D.
Ik heb ook een MacBook met een nvidia 320M en daar draait wow ook prima op, natuurlijk niet op de hoogste instellingen, maar daar is een MacBook ook niet voor gemaakt.
Als dat echt een probleem is moet je de laptop openlaten, dan hoef je de Air alleen maar aan te zetten. Of je moet natuurlijk een windows laptop gebruiken....Philflow schreef op donderdag 07 april 2011 @ 22:06:
Ik zet mijn laptop altijd uit omdat de stroom van de laptop afgaat.
Gast. Dat appeltje is niks anders dan een 'raampje' in plaats van een 'muur' (de alu behuizing). Kortom het kost geen cent extra energie. Dat verklaart ook waardoor je er altijd wat licht doorheen blijft zien tenzij hij dicht zit; het schijnt simpelweg licht door.Roamor schreef op donderdag 07 april 2011 @ 17:26:
[...]
Alle energie die aan dat appeltje wordt besteed, verschijnt niet op het scherm; toch? Conclusie; men kan dezelfde schermprestaties bereiken met minder energie al men daarbij ook niet het appeltje hoeft te verlichten. En dan heb ik het gewoon over het in gebruik zijn van de notebook, de slaapstand nemen we voor lief.
[ Voor 9% gewijzigd door DeNachtwacht op 07-04-2011 22:47 ]
youtube.com/@hisrep
Bij het aanzetten begint de Air weer in dual display mode. Jammer.Brm-G schreef op donderdag 07 april 2011 @ 22:40:
[...]
Als dat echt een probleem is moet je de laptop openlaten, dan hoef je de Air alleen maar aan te zetten.
Verwijderd
Als ik de hele topic doorlees dan denk ik dat het allemaal veel lastiger gemaakt wordt dan dat het is. Ik heb de MBA 13" gekocht omdat ik een laptop wilde die licht, snel, mooi, draagbaar en werkbaar was voor mijn behoeftes. Ik hoef geen externe drives, hoef geen spelletjes te spelen maar wil alleen maar een snelle machine voor mijn dagelijkse werkzaamheden. De MBA 13" die ik heb voldoet daar uitstekend aan. Als je meer power wilt, een CD drive of andere aansluitingen koop je lekker een MacBook of een MacBook pro.
Naast mijn Imac is de MBA een perfecte aanvulling en ik ben daar heel tevreden mee. Wachten op een upgrade ? Ja dat kan maar kijk naar vandaag en niet wat morgen (eventueel) kan komen.
Ben ik te nuchter, ja misschien wel
Naast mijn Imac is de MBA een perfecte aanvulling en ik ben daar heel tevreden mee. Wachten op een upgrade ? Ja dat kan maar kijk naar vandaag en niet wat morgen (eventueel) kan komen.
Mooi gezegdVerwijderd schreef op donderdag 07 april 2011 @ 23:22:
Als ik de hele topic doorlees dan denk ik dat het allemaal veel lastiger gemaakt wordt dan dat het is. Ik heb de MBA 13" gekocht omdat ik een laptop wilde die licht, snel, mooi, draagbaar en werkbaar was voor mijn behoeftes. Ik hoef geen externe drives, hoef geen spelletjes te spelen maar wil alleen maar een snelle machine voor mijn dagelijkse werkzaamheden. De MBA 13" die ik heb voldoet daar uitstekend aan. Als je meer power wilt, een CD drive of andere aansluitingen koop je lekker een MacBook of een MacBook pro.
Ik snap de "ik wil betere specs!!!11" discussie in dit topic niet zo....
Aanzetten? Als je hem gewoon laat slapen kun je toch met je toetsenbord hem gewoon weer activeren?Philflow schreef op donderdag 07 april 2011 @ 22:52:
[...]
Bij het aanzetten begint de Air weer in dual display mode. Jammer.
Dat is de enige workaround sofar. Ik hou er echter niet van dat de accu loopt te lekken. Als ik hem de volgende dag weer aanzet zal de accu 98% zijn ofzo, dan gaat ie op een gegeven moment weer opladen naar 100% = onnodige wear.Bosmonster schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 01:34:
[...]
Aanzetten? Als je hem gewoon laat slapen kun je toch met je toetsenbord hem gewoon weer activeren?
[ Voor 3% gewijzigd door Philflow op 08-04-2011 07:15 ]
Ik moet wel toegeven dat de zogenaamde battery drain minmaal is in tegenstelling tot andere laptops. vanuit de slaapstand verlies ik inderdaad c.a 2% maar daar kan ik wel meeleven. En volgens mij had apple Smart battery functie o.i.d zodat hij niet direct oplaadt.
Ja klopt de wear is klein. Toch heb ik het liever niet.
Ik las ergens dat cmd-eject de display zou uitschakelen maar dat werkt niet.
Ik las ergens dat cmd-eject de display zou uitschakelen maar dat werkt niet.
Als je accu voor 2% leeg is zal hij inderdaad niet gaan opladen naar 100%. En als je hem laat slapen terwijl ie aan het netstroom hangt wordt er uiteraard geen gebruik gemaakt van de accu.
Dit topic is gesloten.