Is er al geschreven over dit
goedkope 7-inch tabletje met Android 2.2 erop?
Heb 'm donderdag ontvangen en ben er toch best tevreden mee, zeker voor die prijs! Besteld bij BuyInCoins en zonder inklaringskosten/btw ontvangen. Prima verpakt en in goede staat aangekomen.
Bouwkwaliteit is behoorlijk goed, wel plastic maar niet gammel. Er zit een uitbreiding bij voor 2xUSB en ethernetkabel en die is wel van een goedkoop plastic (werkt overigens prima). Helaas ook in een andere kleur (tablet is zwart, uitbreiding is wit).
Ik wilde een erg goedkoop tabletje met Flash (dus Android 2.2) om een beetje mee te surfen, wat te mailen, om pdf-bestanden te lezen en om eventueel video's mee te bekijken.
Ik had al gelezen dat de standaard firmware teleurstellend is. Gelukkig blijkt dit tabletje gelijk te zijn aan de Eken m900s en zijn er diverse custom firmwares te vinden. Installatie is een fluitje van een cent. Downloaden, unzippen op een mini-sd en daar het tablet mee starten. Na installatie sd-kaart eruit (en wissen) en dan werkt het. Er waren wat verhalen over touchscreens die het niet meer zouden doen maar daar had ik gelukkig geen last van. Met een custom firmware wordt het tablet opeens een stuk sneller.
De beste custom firmware is voor mij Uberoid (
info/download: Uberoid_WM8650_2.2_v1.2.2_NL_v20110409-HcH for M009S).
Nederlandstalig, Flash wordt ondersteund en de Android Market werkt! Het icoon van de Android Market op de 'desktop' werkt vreemd genoeg niet maar in de lijst van applicaties doet-ie het prima. Dus even zelf verwijderen van de desktop en opnieuw plaatsen.
Pluspunten tot nu toe (na installatie van de custom firmware)
- Flash werkt!
- Android Market werkt!
- Bediening gaat vlot genoeg (minder soepel dan op m'n HTC Desire maar die kost ook aardig wat meer

)
- Bouwkwaliteit is prima voor
65 euro 60 euro
(zie edit onderaan)
- Scherm is mooi helder en reageert goed voor een resistief scherm. Na een capacitief scherm even wennen maar dat gaat snel genoeg.
- Geschikt om een beetje mee te browsen zolang pagina's niet te 'ingewikkeld' zijn. De Opera browser werkt nog wat soepeler dan de standaard browser.
- PDF's lezen gaat prima (m.b.v. de Market even Adobe Reader installeren)
- Ook e-boeken lezen gaat goed. Wel even een reader installeren uit de market. Er zijn er genoeg goede gratis te vinden. Ik gebruik FBReader voor oa. ePub-bestanden.
- Mailen werkt ook goed m.b.v de standaardmailapplicatie. Hotmail werd volledig automatisch ingesteld.
- Video's kijken gaat prima. Om soepel af te spelen moet ik ze wel even op m'n laptop omzetten naar een formaat met een wat lagere bitrate. Dit doe ik met WinAVI. Voordeel is dat dan ook de bestandsgrootte direct aanzienlijk kleiner wordt. De lagere bitrate is overigens op 7 inch voor mij niet zichtbaar.
- Apps die niet te veel snelheid vragen draaien prima (bv. de nu.nl app)
- Video's in de Youtube app draaien prima (wel de laagste kwaliteit).
- Wifi-bereik valt me mee. Mijn router staat in de meterkast op de begane grond en ook op zolder heeft de tablet nog bereik (nieuwbouwhuis, dikke vloeren, Linksys-router.
Minpunten tot nu toe
- Je moet eerst zelf aan de slag met andere firmware
- Geen multitouch (soms lastig als je wilt zoomen)
- Het is zeker geen snelheidsmonster. Angry birds... 't draait net maar speelt niet lekker. Online video of games m.b.v. Flash? 3D-apps? Dat gaat met dit tabletje niet lukken.
- Webpagina's die wat zwaarder zijn gaan dus ook wat traag
- Resistief scherm: heel precies aanklikken gaat moeilijk, bij de randen is het ook wat lastiger. Een stylus gebruiken is hierbij een uitkomst. Ik wil wel eerst een sceenprotector aanbrengen voordat ik dat veel ga doen.
- Voor de adapter is een verloopstukje nodig (Amerikaans model steker).
- Opladen kan niet met USB snoer, alleen met de adapter.
- Verwacht geen wonderen van de accu, 't is niet in een vloek en zucht leeg maar uren gebruiken zal ook niet lukken.
- Wifi is niet heel snel. Alhoewel dit ook gewoon aan de processor/browser kan liggen.
- Portraitmode ziet er erg uitgerekt uit. Schijnt iets van dit scherm te zijn.
- Er zit een cameraatje op maar die stelt niet veel voor. Na gebruik liep ook opeens het tablet vast... kan toeval zijn.
Dus... leuk tabletje om eens uit te proberen. 65 euro is het zeker waard, maar verwacht er geen wonderen van.
Edit: Ik zie dat het tabletje inmiddels weer $9 dollar goedkoper is dan toen ik 'm 2 à 3 weken geleden kocht: geen $89 maar $80 dollar. Dan zou je 'm dus nu net onder de 60 euro kunnen kopen.
[
Voor 3% gewijzigd door
pbk op 30-04-2011 13:51
]