En bedankt!Zonnetje83 schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 11:41:
[...]
Moet je maar niet naar die spannende topgun fimpjes kijken ;-)
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
En bedankt!Zonnetje83 schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 11:41:
[...]
Moet je maar niet naar die spannende topgun fimpjes kijken ;-)
Het zal er ook mee te maken hebben hoeveel applicaties je al open hebt staan... Zo heb ik zelf vaak Photoshop CS5 en meer van dat soort spul open staan. Nog even een YouTube 1080P video erbij en je hebt een straaljagerIgor92 schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 12:01:
[...]
Hier ook een MBP 2011, 15" (hi res) en verder 'basic' blaast totaal niet bij youtube 1080P, en alles. Pas toen ik even ging gamen (UT2004, voor de 'fun') ging hij pas blazen. Verder geen enkele keer gehoord.
Verwijderd
Probeer eens een speler die hardware accelaration heeft voor films. VLC heeft dat niet en speelt ze wel af, maar echt lekker loopt dat niet. Ik gebruik Plex, maar er zullen ook wel andere spelers zijn.Verwijderd schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 12:25:
Helemaal goed..Werkt nu idd..Alleen in het begin haperde het beeld wat..Nu al wat beter denk ik..Heb wel een HD film gedownload, maar dat moet niets uitmaken toch? De plasma is uiteraard full HD en VLC/Macbook moeten dit aankunnen toch? Kan ik eindelijk weer eens films kijken fatsoenlijk..Thanx!!!
Grijs 'bolletje' rechts bovenin?RKD schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 13:42:
hmm ben nu heel dom geweest denk ik, maar ik ben in 1 keer mijn navigatie kolom kwijt in me finder, kent iemand dat? (Waar je desktop enzo kan kiezen) de optie om hem aan te zetten is ook greyed out...
Verwijderd
YesUnbreukable schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 16:58:
Ik sta op het punt om een macbook te gaan kopen. Ik wil deze eigenlijk alleen geen gebruiken om te internetten, af en toe een dvdtje kijken en koop hem als vervanging van mijn vaste (windows) pc. Wat ik wil is mijn complete iTunes bibliotheek uit windows overzetten naar mijn nieuwe macbook, heb al een back op van de muziek map op een externe hd, kan dat zonder problemen?
Er zijn hele sloten (semi-) professionele geluidskaarten te krijgen zodat je je keyboard via een midi-plug aan kunt sluiten. Kijk voor wat merken eens in deze lijst of bij deze Nederlandse webwinkel.Daarnaast wil ik hem gaan gebruiken om zelf muziek te maken (niet profi maar gewoon als hobby) ik wil wel een keyboard (geen toetsenbord, maar piano toetsen zeg maar) er op aansluiten. In eerste instantie om een beetje met Garageband te spelen en later misschien Reason en/of Logic erbij kopen. Iemand tips mbt het aansluiten van een keyboard?
Als je niet gamet of de grafische kaart nodig hebt voor andere (OpenCL-)berekeningen (Adobe CS5-pakket bijv.), dan is het instapmodel (eventueel met SSD en 8GB geheugen) een veel betere optie.Verder twijfel ik nog tussen de 2 15 inch uitvoeringen... ik vraag me af welke ik het beste zou kunnen nemen en of het verschil van 400 euro zich gaat terug betalen. Voor mij gevoel krijg ik alleen wat meer opslag geheugen en wat meer grafische kracht maar weet niet of ik dat ook nodig ga hebben...
Geen enkel probleem. Je hebt alleen een s/pdif-kabeltje nodig: van toslink naar 3,5mm jack toslink. In VLC kun je dan zonder problemen DTS of Dolby Digital aanzetten. (menu audio --> audio device).Oh, en kan ik hem aansluiten op een Z5500 van logitech en dan gebruik maken van de surround mogelijkheden van de set (tijdens dvd kijken bijvoorbeeld)?
Ja hoor meer dan voldoende waarschijnlijk had ^^ je vraag verkeerd begrepen ik gebruik ook gewoon een midi keyboard met usb aansluiting en doet het perfect.Unbreukable schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 17:29:
Thanks voor je snelle en goede reactie, dus gewoon een keyboard aansluiten met usb (bv een korg nanokey) is niet voldoende?
Dit vraag ik mij ook af.tweakG5 schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 17:51:
hoe kun je ervoor zorgen dat als je het scherm van je laptop sluit nog wel alles actief blijft? Want als ik nu het scherm sluit gaat de laptop automatisch in sluimerstand.
Verwijderd
[ Voor 107% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2011 18:57 ]
Verwijderd
Nee, je moet gewoon een Mini Displayport naar HDMI adapter halen. Een normale DVI aansluiting ondersteund namelijk geen geluid...catbread schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 20:00:
Als ik een Mini DisplayPort-naar-DVI-adapter koop en dan een DVI naar HDMI-kabel aansluit stuurt hij dan ook het geluid door?
Oke, dan gebruik ik daarnaast voor het geluid wel een 3.5 jack naar phono kabel voor de tv.MitchellOnline schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 20:34:
[...]
Nee, je moet gewoon een Mini Displayport naar HDMI adapter halen. Een normale DVI aansluiting ondersteund namelijk geen geluid...
[ Voor 18% gewijzigd door Phuncz op 17-03-2011 22:24 ]
[ Voor 76% gewijzigd door Hoedje op 21-03-2011 16:07 ]
[ Voor 123% gewijzigd door Hoedje op 21-03-2011 20:29 ]
Eens, maar Apple zou het niet zo makkelijk moeten maken om te frauderen. Vraag dan om een kopie van een geldige student-id. Winst <=> pakkans <=> gevolgen/straf.Dannr schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 23:27:
[...]
Goed idee! Fijn! En op een zeker moment wordt daar zoveel misbruik van gemaakt dat Apple besluit daar maar mee te stoppen, en dan zijn de echte studenten de dupe. Tof!
[ Voor 19% gewijzigd door Rudyy op 17-03-2011 23:49 ]
Is InsomniaX wat je zoekt?tweakG5 schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 17:51:
hoe kun je ervoor zorgen dat als je het scherm van je laptop sluit nog wel alles actief blijft? Want als ik nu het scherm sluit gaat de laptop automatisch in sluimerstand.
Als je met extern scherm werkt kun je hem weer aanzetten door te klikken op je toetsenbord/muis.
Bezit de voorlaatste versie van de 15", PS opstarten duurt 3 seconden. Ermee werken gaat al net zo vloeiend. Heb de goedkoopste processor, maar heb wel een 8 GB RAM en een SSD erin zitten.Verwijderd schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 20:04:
Iemand die photoshop CS5 draait op het nieuwe 15" instapmodel en iets kan vertellen over de snelheid? Hier is het namelijk niet vooruit te branden en ik weet niet of het aan CS5 ligt of aan de laptop. Vooral brushen, slepen, pan & zoom gaan gepaard met veel lag (zelfs in 72dpi). CS3 op een oude Powermac G5 die ik hier ook nog heb staan gaat een stuk vlotter.
Zijn er bepaalde programma's om de snelheid en performance van m'n macbook eens goed te testen?
[ Voor 5% gewijzigd door havana op 18-03-2011 08:05 ]
Niet het nieuwste model (2010 versie, een-na-laatste), maar wel het instapmodel. CS5 werkt hier als een zonnetje. Zoomen, slepen e.d. gaat gewoon vlot.Verwijderd schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 20:04:
Iemand die photoshop CS5 draait op het nieuwe 15" instapmodel en iets kan vertellen over de snelheid? Hier is het namelijk niet vooruit te branden en ik weet niet of het aan CS5 ligt of aan de laptop. Vooral brushen, slepen, pan & zoom gaan gepaard met veel lag (zelfs in 72dpi). CS3 op een oude Powermac G5 die ik hier ook nog heb staan gaat een stuk vlotter.
Zijn er bepaalde programma's om de snelheid en performance van m'n macbook eens goed te testen?
[ Voor 7% gewijzigd door NickH op 18-03-2011 08:56 ]
Dat is inderdaad wel voldoende, tenminste voor jou wel denk ikUnbreukable schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 17:29:
Thanks voor je snelle en goede reactie, dus gewoon een keyboard aansluiten met usb (bv een korg nanokey) is niet voldoende?
Zo heb ik mijn MacBook Pro via de TU Delft link besteld en kreeg 12% korting geloof ik... had hem in elk geval voor 1.011,- euro (MBP 13")Janusch schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 23:04:
[...]
Iedereen kan dit toch?
Gewoon de studenten store openen, iedereen krijgt daar 6%, heb je geen studenten gegevens voor nodig
Kia EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2
[ Voor 78% gewijzigd door Hoedje op 21-03-2011 16:04 ]
Het is een aluminium laptop en niet de silver surfer... Overal kan je deukjes en krasjes op krijgen... Zolang je laptop gewoon perfect blijft funtioneren is het ok imho... Je neemt de laptop immers mee en daar zitten risico's aan vast, wil je dat er niets mee gebeurd? zet deze dan op je bureau en gebruik de laptop alleen daar...Miauw schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 11:24:
Ik heb zelf een 2 maandjes oude macbook 13" helaas is nu al een deukje in de zijkant van het aluminium gekomen jammer ik had echt verwacht dat het aluminium wat meer aan kon.
Helaas dat gaat via Surfspot, je logt daar in met je hogeschool/uni ID en vanaf daar krijg je de kortingRudyy schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 11:37:
[...]
Heft iemand mischien zon link voor me?Iemand die er bv toch niet gebruik van maakt?
[ Voor 83% gewijzigd door Hoedje op 21-03-2011 20:29 ]
[ Voor 85% gewijzigd door Hoedje op 21-03-2011 20:29 ]
[ Voor 84% gewijzigd door Hoedje op 21-03-2011 20:30 ]
Dude, de huidige MBP's zijn net 2 weken uit ofzo. Als je bang bent dat er volgende week een nieuwe versie wordt aangekondigd dan kan ik je bij dezen gerust stellen.fwegberts schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 12:52:
Beste mensen,
Ben ook van plan om over te stappen naar een macbook pro 15 inch hi res. Nu lees ik hier en daar op internet dat er over een tijdje nieuwe sandy bridge processors uit komen die kleiner/zuiniger zijn. Weet iemand binnen hoeveel tijd Apple haar Macbook pro normaliter een upgrade geeft? Stel dat er deze zomer nog nieuwe uit komen dan wacht ik liever even..
Mijn tweede vraag is: In hoeverre is het strafbaar om een link te gebruiken van een andere hogeschool die meer korting geeft? Mijn eigen school (Saxion) geeft namelijk 8 procent, en ik zie overal ook linkjes met 12%.
Alvast bedankt!
3 weken geleden zijn er nieuwe macbook pro's uitgebracht met de sandy bridge processoren, dus op het moment is het nog een heel 'fris' model. Ik heb nu zelf anderhalve week een 2011 MBP 15" hi res, en hij bevalt me super!fwegberts schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 12:52:
Beste mensen,
Ben ook van plan om over te stappen naar een macbook pro 15 inch hi res. Nu lees ik hier en daar op internet dat er over een tijdje nieuwe sandy bridge processors uit komen die kleiner/zuiniger zijn. Weet iemand binnen hoeveel tijd Apple haar Macbook pro normaliter een upgrade geeft? Stel dat er deze zomer nog nieuwe uit komen dan wacht ik liever even..
Mijn school geeft volgens mij 6% korting. Maar ik heb hem ook via de TU Delft link besteld, en heb er niets van gehoord.Mijn tweede vraag is: In hoeverre is het strafbaar om een link te gebruiken van een andere hogeschool die meer korting geeft? Mijn eigen school (Saxion) geeft namelijk 8 procent, en ik zie overal ook linkjes met 12%.
Alvast bedankt!
Verwijderd
Waarschijnlijk wel, iLife en Mac OSX staan ook gewoon op bijgeleverde dvd's. Zie het voorgeïnstalleerd zijn als een extra service.Unbreukable schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 13:36:
Ik ben nog steeds in het process van bestellen en ik twijfel of ik direct logic express erbij zal doen. Je betaald dan 200 euro en dan is ie voorgeinstalleerd staat er, krijg je dan niet een schijfje erbij?
Logic is als je het los koopt net zo duur.Unbreukable schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 13:36:
Ik ben nog steeds in het process van bestellen en ik twijfel of ik direct logic express erbij zal doen. Je betaald dan 200 euro en dan is ie voorgeinstalleerd staat er, krijg je dan niet een schijfje erbij?
Edit2: gewoon een orderbevestiging gekregen net, dus denk dat ze mijn 'aanbod' van 1670 voor een 15inch met antiglare accepteren2.4 Door een Bestelling te plaatsen, doet u ons een aanbod de Producten die u heeft geselecteerd onder deze Voorwaarden te kopen. Wij behouden ons het recht voor dit aanbod niet te accepteren.
2.5 Indien wij uw Bestelling accepteren, zullen wij u hiervan op de hoogte stellen door u een Orderbevestiging te sturen.
[ Voor 70% gewijzigd door Martijn op 18-03-2011 14:36 ]
Consumentenrecht is dan niet van toepassing, je hebt dus geen 8 dagen bedenktijd bij koop of afstand.Martijn schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 13:54:
Is het een risico om de MBP via de link zakelijk te bestellen? Ik kan via de link gewoon een order plaatsen en mijn bedrijfsnaam invullen, dus ik krijg een BTW bonnetje. Afgezien van het feit dat het niet de bedoeling is (ik weet het, ben niet roomser dan de paus). Gaat dit garantie wise nog issues opleveren wellicht?
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
Dat snap ik, maar daar doet Apple sowieso nooit moeilijk over, ook als bedrijf krijg je gewoon je centen terug als je niet tevreden bent over het product.Johnny schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 14:03:
[...]
Consumentenrecht is dan niet van toepassing, je hebt dus geen 8 dagen bedenktijd bij koop of afstand.
Bekend probleem helaas met de nieuwe modellen.. Ik zelf heb er geen last van op een 17 model.frennek schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 14:18:
Gister ook besloten de nieuwe mac book pro 13 inch te halen (i5 core), maar ik heb nu al 2 vastlopers gekregen terwijl ik geen intensieve taken aan het doen ben. Bij een vastloper kan ik vervolgens niks meer doen, waarbij de muis ook onbeweegbaar is. Komt dit vaker voor of is het een ernstiger probleem?
heb de MBP nu een dag, (zelfde model als jij) maar tot op heden nog geen vast lopers gehad, en ben flink aan het installeren en downloaden hij houd zich nog goed ( afkloppen)frennek schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 14:18:
Gister ook besloten de nieuwe mac book pro 13 inch te halen (i5 core), maar ik heb nu al 2 vastlopers gekregen terwijl ik geen intensieve taken aan het doen ben. Bij een vastloper kan ik vervolgens niks meer doen, waarbij de muis ook onbeweegbaar is. Komt dit vaker voor of is het een ernstiger probleem?
Volgens mij is dat normaal. In de afweging geluid/warmte heeft Apple gekozen om het geluid dat de laptop maakt zoveel mogelijk te minimaliseren. Dat betekent dat de fan dus pas aanspringt wanneer het echt nodig is (tijdens een spel), maar dus ook dat de CPU vrij heet wordt. Als je echt zeker wilt zijn kan je natuurlijk altijd eens binnenspringen.Pranger schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 18:25:
Heb zo ongeveer 2 weken nu ook een MBP 13" instap model. Ben hier zeer tevreden mee maar ik maak me nogal zorgen over de temperaturen van de CPU. Als ik een beetje zit te surfen in chrome enzo wordt hij niet zo schrikbarend warm, ongeveer 38 a 39 graden. Maar zodra ik ook maar 1 youtube filmpje kijk (360p) schiet hij al naar 50 graden, de CPU is dan onder 10% load. Youtube 720p 15% load en 55 graden. Maar met bijvoorbeeld Minecraft zit ik op 23% load en 75 graden! Ik heb zelfs 95 graden gezien met een extern 1080p scherm en daar boxee op die video afspeelde.
Deze waarden heb ik gemeten met istat nano, en in elk scenario had ik minimaal Chrome, iTunes, Twitter en Skype aan staan maar die stonden meestal redelijk niks te doen. Hij staat ook normaal op m'n bureau dus niet op een kussen of iets wat de luchtcirculatie zou kunnen belemmeren.
Moet ik me hierover echt zorgen gaan maken en even langs de Apple premium reseller gaan?
Aperture zal zo weinig van de GPU gebruiken dat je er niet veel van zal merken denk ik. De 6490 is ook geen slechte chip alleen voor gamen is hij niet geweldig. Zelfs applicaties die OpenCL gebruiken om zich door de GPU te laten versnellen, hebben er genoeg aan, zoveel rare dingen doet Aperture niet.Martijn schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 17:45:
Heb net de 15inch 2.0 besteld, maar ben nu toch weer aan het twijfelen tussen de 2.0 en 2.2...![]()
Voornamelijk omtrent de GPU performance. Ik speel eigenlijk nauwelijks games, echter hoor ik toch redelijk wat verhalen dat de GPU power ook wel flink veel invloed heeft op bijvoorbeeld programma's als Aperture. Dat gebruik ik dan wel weer erg veel...
Iemand die hier wat zinnigs over kan zeggen?
[ Voor 18% gewijzigd door GekkePrutser op 18-03-2011 21:31 ]
Verwijderd
Ik vraag me af of dit een SSD probleem zou kunnen zijn? Ik heb een Kingston V100 dus zonder Garbage collector? Heb nu ook windows er eens afgehaald omdat ik nooit problemen had vroeger(heb dit enkel geinstalled sinds ik de SSD heb).Verifyng volume "Mac OS X"
Checking Journaled HFS Plus volume.
Checking extents overflow file.
Unused nod is not erased (node = 348) <= this is red of color
Checking catalog file.
Invalid node structure <= this is red of color
The volume Mac OS X could not be verified completely. <= this is red of color
Error: This disk needs to be repaired. Click Repair Disk. <= this is red of color + bold
[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2011 11:12 . Reden: update ]
Ik MOEST een scan van mijn studentenpas naar apple sturen voordat ze mij de macbook pro toestuurde (ik kreeg korting via Avans).fwegberts schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 12:52:
Mijn tweede vraag is: In hoeverre is het strafbaar om een link te gebruiken van een andere hogeschool die meer korting geeft? Mijn eigen school (Saxion) geeft namelijk 8 procent, en ik zie overal ook linkjes met 12%.
Ongetwijfeld is het strafbaar. Maar zoals zo velen het doen, heb ik het ook gedaan. Ben niet eens student en had hem binnen een week in huis. Het schijnt allemaal steekproefgewijs te gaan.fwegberts schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 12:52:
Kia EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2
[ Voor 4% gewijzigd door Scirocco op 19-03-2011 12:03 ]
Te duur als in "CTO via Apple" ??? Of is aftermarket ook goed? In dat geval kan je bij oa je Apple Reseller vast aan een goede SSD en 8gb ram komen voor veel minder dan de CTO via Apple zelf... De Reseller zal het er vast nog wel gratis voor je inzetten ookScirocco schreef op zaterdag 19 maart 2011 @ 11:55:
Ik ben me aan t orienteren op de aankoop van een MBP 15inch maar heb nog een paar vraagjes over welke setup het best voor mij werkt.
Eigenlijk wil ik het highres scherm van 1680*1050, maar wil dat eerst in de winkel ff bekijken.
Op mn huidige windows gebruik ik lightroom, maar ben ook bereid over te stappen naar aperture. Dus ik ga nog even kijken welk programma ik voor fotobewerking op de MBP ga gebruiken. Verder wil ik video editing gaan doen en gewoon webuse, HD films kijken etc. Ik heb helemaal geen 750GB harde schijf nodig want ik zet bijna alles op een externe schijf. In principe zou ik voldoende hebben aan +/- 250GB.
De keuze die ik wil maken is de volgende
1. 2,0GHz met SSD 254GB
2. 2,2GHz met ATA hardeschijf (5400rpm of 7200?)
3. 2,2GHz met ATA hardeschijf en 8GB ram?
2,2GHz met SSD vind ik net te duur eigenlijk en weet ook niet of ik dat wel nodig heb.
Wat is jullie advies
Ja preciesPat-Juh schreef op zaterdag 19 maart 2011 @ 12:29:
[...]
Te duur als in "CTO via Apple" ??? Of is aftermarket ook goed? In dat geval kan je bij oa je Apple Reseller vast aan een goede SSD en 8gb ram komen voor veel minder dan de CTO via Apple zelf... De Reseller zal het er vast nog wel gratis voor je inzetten ook.
Lightroom vs Aperture... tjah gewoon even testen wat lekkerder werkt voor jou, Lightroom ken je al dus daar heb je al ervaring mee, Aperture is geheel nieuw, gewoon kijken wat jou beter aanvoelt.
de Standaard res of de hogere res versie moet je idd even zien of het niet te klein wordt voor je.
Verwijderd
Ze controleren het volgens mij steekproefgewijsTHE_BASE schreef op zaterdag 19 maart 2011 @ 11:48:
[...]
Ongetwijfeld is het strafbaar. Maar zoals zo velen het doen, heb ik het ook gedaan. Ben niet eens student en had hem binnen een week in huis. Het schijnt allemaal steekproefgewijs te gaan.
Natuurlijk is het niet netjes om 140 euro korting te krijgen, waar je in feite geen recht op hebt. Maar 140 euro laten liggen is moeilijk. ;-)
Als je hibernation en trim wilt op je SSD dan moet je die van Apple nemen. De aftermarket SSD (sandforce controllers) werken ook goed alleen hibernation werkt niet icm de intel chipset.Scirocco schreef op zaterdag 19 maart 2011 @ 11:55:
Ik ben me aan t orienteren op de aankoop van een MBP 15inch maar heb nog een paar vraagjes over welke setup het best voor mij werkt.
Eigenlijk wil ik het highres scherm van 1680*1050, maar wil dat eerst in de winkel ff bekijken.
Op mn huidige windows gebruik ik lightroom, maar ben ook bereid over te stappen naar aperture. Dus ik ga nog even kijken welk programma ik voor fotobewerking op de MBP ga gebruiken. Verder wil ik video editing gaan doen en gewoon webuse, HD films kijken etc. Ik heb helemaal geen 750GB harde schijf nodig want ik zet bijna alles op een externe schijf. In principe zou ik voldoende hebben aan +/- 250GB.
De keuze die ik wil maken is de volgende
1. 2,0GHz met SSD 254GB
2. 2,2GHz met ATA hardeschijf (5400rpm of 7200?)
3. 2,2GHz met ATA hardeschijf en 8GB ram?
2,2GHz met SSD vind ik net te duur eigenlijk en weet ook niet of ik dat wel nodig heb.
Wat is jullie advies
Vanaf 10.7 is er volgens mij standaard TRIM ondersteuning voor alle SSDs in het OS gebouwd. En daar tegen staat dat ik nu al ruwweg een jaar me SSD in me MBP heb zitten (WD 128gb SIlicon Blue, niet het snelste van het snelste maar wel betaalbaar toen) en het is nog steeds ongelooflijk snel dus zonder kan je ook gewoon leven hoorSamplex schreef op zaterdag 19 maart 2011 @ 12:55:
[...]
Als je hibernation en trim wilt op je SSD dan moet je die van Apple nemen. De aftermarket SSD (sandforce controllers) werken ook goed alleen hibernation werkt niet icm de intel chipset.
8GB geheugen had ik gewoon los gekocht van Kingston scheelt weer de helft met de Apple prijs en krijg je nog 1333Mhz geheugen ipv 1066 van Apple
Ik las dat het vanaf OS X Lion wel in de SSD zat. Klopt dat?Samplex schreef op zaterdag 19 maart 2011 @ 12:55:
[...]
Als je hibernation en trim wilt op je SSD dan moet je die van Apple nemen. De aftermarket SSD (sandforce controllers) werken ook goed alleen hibernation werkt niet icm de intel chipset.
8GB geheugen had ik gewoon los gekocht van Kingston scheelt weer de helft met de Apple prijs en krijg je nog 1333Mhz geheugen ipv 1066 van Apple
En wil je toch TRIM op je ssd, dan kan dit gedaan worden doormiddel van een live cd van Ubuntu, diskTRIM installeren en uit laten voeren op je ssd.Pat-Juh schreef op zaterdag 19 maart 2011 @ 13:21:
[...]
Vanaf 10.7 is er volgens mij standaard TRIM ondersteuning voor alle SSDs in het OS gebouwd. En daar tegen staat dat ik nu al ruwweg een jaar me SSD in me MBP heb zitten (WD 128gb SIlicon Blue, niet het snelste van het snelste maar wel betaalbaar toen) en het is nog steeds ongelooflijk snel dus zonder kan je ook gewoon leven hoor.
Trim word alleen geactiveerd als je een Aplple SSD hebt helaas.. http://www.hardmac.com/news/2011/03/05/about-trim-on-mac-os-xPat-Juh schreef op zaterdag 19 maart 2011 @ 13:21:
[...]
Vanaf 10.7 is er volgens mij standaard TRIM ondersteuning voor alle SSDs in het OS gebouwd. En daar tegen staat dat ik nu al ruwweg een jaar me SSD in me MBP heb zitten (WD 128gb SIlicon Blue, niet het snelste van het snelste maar wel betaalbaar toen) en het is nog steeds ongelooflijk snel dus zonder kan je ook gewoon leven hoor.
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
Met een simpel verloopje niet maar er zijn wel oplossingen voor. Maar niet in de prijsklasse 'verloopjes' helaasServertje schreef op zaterdag 19 maart 2011 @ 21:47:
Is het mogelijk om doormiddel van een verloopje 2 beeldschermen aan te sluiten op een Macbook Pro?
13" 2010
Verwijderd
Ik heb in de eerste 2 dagen van gebruik met mijn 13.3" i5 2 freezes gehad. Sindsdien niet meer, maar zodra het weer gebeurd ga ik hem retourneren voor een reparatie.Verwijderd schreef op zondag 20 maart 2011 @ 18:36:
Regelmatig volg ik de Apple discussion fora en die staan nu vol met problemen gerelateerd aan de nieuwe macbook pro 2011. Het meest voorkomende is freezing en overheating.
Het valt me echter op dat hier op tweakers.net er weinig over gezegd wordt. Ik ben wel erg benieuwd wat de ervaringen zijn van de macbook pro 2011 bezitters. Hebben jullie last van freezes en/of overheating?
Want er schijnen toch wel veel problemen te zijn met deze nieuwe macbooks...
Inderdaad niet echt in die prijsklasse. 200,- voor zoon ding man echt gek.GekkePrutser schreef op zondag 20 maart 2011 @ 15:09:
[...]
Met een simpel verloopje niet maar er zijn wel oplossingen voor. Maar niet in de prijsklasse 'verloopjes' helaas
Dit is wel een gewoon kabeltje, de thunderbolt controllers in de macbook pro en de display zorgen ervoor dat de data omgezet wordt, de kabeltjes dienen alleen voor transport.Phuncz schreef op zondag 20 maart 2011 @ 22:14:
Anyway, in theorie kan je in de toekomst met Thunderbolt dit doen dankzij daisy-chaining en mogelijke andere oplossingen, maar dat gaat ook niet gewoon een kabeltje worden.
Verwijderd
A single Thunderbolt jack can accept a daisy-chain of up to six high-speed data devices or five data devices and a display, all without the need for a hub. Apple’s wording is quite specific, though: you cannot daisy-chain multiple displays. As a proponent of multiple-display Macs, I think that’s too bad, but perhaps a future version of Thunderbolt will support multiple displays, or Apple will provide multiple Thunderbolt ports to allow this option. (The Thunderbolt spec does support connecting up to two displays, though the MacBook Pro configuration handles the laptop’s internal display and one external monitor; see “Secrets of Thunderbolt and Lion,” 27 February 2011.)
[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2011 11:17 ]
Ik heb de goedkoopste MBP 13" gekocht de dag dat hij uit kwam en ik heb nog geen enkel probleem ondervonden. Je moet er wel rekening mee houden dat alleen mensen die problemen ondervinden topics openen he. Mensen gaan geen topics maken van 'mijn mbp werkt perfect'Verwijderd schreef op zondag 20 maart 2011 @ 18:36:
Regelmatig volg ik de Apple discussion fora en die staan nu vol met problemen gerelateerd aan de nieuwe macbook pro 2011. Het meest voorkomende is freezing en overheating.
Het valt me echter op dat hier op tweakers.net er weinig over gezegd wordt. Ik ben wel erg benieuwd wat de ervaringen zijn van de macbook pro 2011 bezitters. Hebben jullie last van freezes en/of overheating?
Want er schijnen toch wel veel problemen te zijn met deze nieuwe macbooks...
Verwijderd
There's been speculation that the issue is related to the graphics driver or power management, and it seems the issue is reliably reproducible. A wiki has been organized to document the issue. Apple is reportedly aware of the issue, but no reliable solution has been provided.
Verwijderd
Heb je daar een bron voor ? De Thunderbolt bus bestaat uit een PCI-e bus en een DisplayPort bus. Maar zover ik weet kan op die Displayport geen twee schermen tegelijk aansluiten of toch zeker niet met een hoge resolutie. En via PCI-e heb je een controller nodig die niet in/op een kabeltje past.invoil schreef op zondag 20 maart 2011 @ 22:57:
[...]
Dit is wel een gewoon kabeltje, de thunderbolt controllers in de macbook pro en de display zorgen ervoor dat de data omgezet wordt, de kabeltjes dienen alleen voor transport.
Verwijderd
Er is een verbindingsprobleem tussen iOS apparaten en de nieuwe generatie MacBook Pro'sVerwijderd schreef op maandag 21 maart 2011 @ 15:00:
Het enige probleem waar ik steeds tegenop blijf lopen is het feit dat de Macbook niet gekoppeld kan worden met mijn iPhone4 en een eerste generatie Apple TV. Zodra ik probeer om via home sharing in iTunes deze apparaten te koppelen dan krijg ik de melding dat dit succesvol is geweest maar als ik dan de muziek via Apple Remote op de iPhone wil raadplegen dan krijg ik de foutmelding dat ik mijn netwerk moet controleren... Ik weet zeker dat dit in orde is, omdat ik met mijn zes jaar oude Lenovo laptop hier totaal geen problemen mee had. Apple Care al gebeld en na 2 uur aan de telefoon te hebben gehangen heb ik nog steeds geen oplossing. Zéér irritant!
Klopt, ik heb het net even getest en er ook last van. Lig er niet wakker van, zal wel gefixt wordenFrameWork. schreef op maandag 21 maart 2011 @ 15:12:
[...]
Er is een verbindingsprobleem tussen iOS apparaten en de nieuwe generatie MacBook Pro's
Kort, nee. Had je met een beetje lezen in dit topic ook zelf wel uit kunnen vinden trouwens...Verwijderd schreef op maandag 21 maart 2011 @ 23:27:
kan het kwaad dat mijn CPU 80 graden word?
Verwijderd
Haha inderdaad.. Ze hadden mijn post net gelezenVerwijderd schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 00:23:
En inderdaad, de update naar Mac OSX 10.6.7 verhelpt het probleem! Alles communiceert nu goed met elkaar.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq