Ah okay, ben je er tevreden mee? Ik zoek er een voor zowel muziek als films en games, voornamelijk de laatste 2.Kasai schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:33:
[...]
Ik heb gekozen voor de "Bowers & Wilkins ASW608", ik had een leuke deal hiervoor bij Smits Arnhem.
Ik gebruik het alleen voor muziek en ik vind de toevoeging op de LSX voor deze prijs prima.zafer94 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:22:
[...]
Ah okay, ben je er tevreden mee? Ik zoek er een voor zowel muziek als films en games, voornamelijk de laatste 2.
Atlas#22744
Mooie prijs voor een paar KEF Q150's via Bol.com
https://www.bol.com/nl/nl...spreker/9200000079179854/
Misschien is het een foutje, maar ik ga een paar bestellen voor mijn Denon AVC-X4700H icm met een TS2 sub van Harman Kardon.
https://www.bol.com/nl/nl...spreker/9200000079179854/
Misschien is het een foutje, maar ik ga een paar bestellen voor mijn Denon AVC-X4700H icm met een TS2 sub van Harman Kardon.
[ Voor 20% gewijzigd door tzeunis op 20-01-2022 14:28 ]
| Losing my religion |
Een beetje off-topic, maar zaten er bij jullie schoteltjes bij de KEF Q950 geleverd? Ik heb ze bij mij niet gezien..
Post afgesplitst van Speakers op spikes. Wel/geen schoteltjes of steen er onder?. Reden moge duidelijk zijn...
Post afgesplitst van Speakers op spikes. Wel/geen schoteltjes of steen er onder?. Reden moge duidelijk zijn...
[ Voor 39% gewijzigd door FeaR op 22-02-2022 14:36 ]
De Reference- en Blade-series zijn nu vernieuwd met Meta-materiaal.
https://international.kef...lade-and-reference-launch
Nooit gedacht dat een plaatje pijn kan doen aan je oren: https://media.kef.com/articles/KEF-Blade-/img-blog-stn06.jpgwillemd schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 16:29:
De Reference- en Blade-series zijn nu vernieuwd met Meta-materiaal.
Tenzij het natuurlijk speciaal acoustisch glas en beton is.
Maar wat zou ik toch graag zulke speakers eens willen vergelijken met m'n LS50's, gewoon om te kijken wat er allemaal nog meer mogelijk is thuis qua audio.
Ik heb tweedehands een paar Kef’s Q1’s gekocht. Ze zijn ongeveer 20 jaar oud. Wanneer zou de ferrofluid vervangen moeten worden ? Of is dit niet nodig en hoor je na afloop weinig verschil?
Als de ferrofluid stroperig wordt, dan zal het hoog eronder lijden. Moeilijk te zeggen of jouw speakers er last van hebben. Met een uitgebreide luistertest wordt dat wel duidelijk.markb72 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 14:41:
Ik heb tweedehands een paar Kef’s Q1’s gekocht. Ze zijn ongeveer 20 jaar oud. Wanneer zou de ferrofluid vervangen moeten worden ? Of is dit niet nodig en hoor je na afloop weinig verschil?
MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....
Ik heb naast deze een paar Wharfedale 220, die helderder klinken dan de Kef’s. Maar tijdens het luisteren naar de Kef’s valt het verschil in hoge tonen niet op. De Kef’s klinken wel voller en hebben meer bas. Kan het misschien aan de constructie van de Kef’s liggen , dat de tweeter in de woofer zit?
@markb72 Als je het zeker wilt weten, dan kan je een ferrofluid wissel doen. Niet de eenvoudigste ingreep, maar met rust en gezond verstand goed te doen.
Voor de mensen die nog naar de eerste generatie KEF LS50's kijken, bij Ibood kan je vandaag een set halen voor €600
https://www.ibood.com/ele.../kef-ls50-speakerset.html
https://www.ibood.com/ele.../kef-ls50-speakerset.html
Ik overweeg de LS50 Wireless 2 aan te schaffen, maar ik was eigenlijk van plan nog een maandje of 3 te wachten tot ik verhuisd ben. Nu zag ik echter deze aanbieding voorbijkomen: https://m.apollo.nl/nl/18...less-ii-zwart-paas-aktie/
Dus nu vraag ik me af of deze vaker voor zo'n bedrag in de aanbieding zijn, of dat dit heel uitzonderlijk is. Iemand die daar iets nuttigs over kan zeggen?
Dus nu vraag ik me af of deze vaker voor zo'n bedrag in de aanbieding zijn, of dat dit heel uitzonderlijk is. Iemand die daar iets nuttigs over kan zeggen?
Mooi aanbieding. Zou er voor gaan als ik in de markt was .K0L3N schreef op zondag 17 april 2022 @ 16:02:
Ik overweeg de LS50 Wireless 2 aan te schaffen, maar ik was eigenlijk van plan nog een maandje of 3 te wachten tot ik verhuisd ben. Nu zag ik echter deze aanbieding voorbijkomen: https://m.apollo.nl/nl/18...less-ii-zwart-paas-aktie/
Helaas besloten toch maar ff te wachten, verhuizen gaat nog een maand of 3 duren dus vind het een beetje zonde om ze zo lang in de doos te laten zitten.NeWSJuNK schreef op zondag 17 april 2022 @ 20:19:
[...]
Mooi aanbieding. Zou er voor gaan als ik in de markt was .
Ben zeer gecharmeerd van de KEF LSX als upgrade van de Sonos One. We wonen echter klein en de ruimte naast de TV is (zeer) beperkt. Eigenlijk zijn de LSX net te groot. Ik kan ze ook niet naast de TV kast plaatsen.
Zo jammer...
Zo jammer...
Hier had uw reclame kunnen staan.
Zou die momenteel sowieso niet kopen. Hoor en lees dat de software nogal wat issues heeft, en het zou me niks verbazen als er binnen afzienbare tijd een refresh aankomt. Dat gezegd hebbende zijn het prachtige speakertjes. Ik woon ook klein maar heb gewoon ruimte gemaakt voor mijn LS50's, maar goed, je moet ook weer ruimte hebben om ruimte te maken. Voor de LSX zijn wel mooie smalle stands beschikbaar.Eiríkr schreef op zondag 24 april 2022 @ 10:13:
Ben zeer gecharmeerd van de KEF LSX als upgrade van de Sonos One. We wonen echter klein en de ruimte naast de TV is (zeer) beperkt. Eigenlijk zijn de LSX net te groot. Ik kan ze ook niet naast de TV kast plaatsen.
Zo jammer...
Kreeg een mailtje (met spelfout
) dat over 7 dagen het 60-jarig jubileum product wordt onthuld met een groot LS60 Wireless logo. Afgaande daarop worden dat vloerstaanders. Na even te hebben gezocht wordt er mogelijk wel wat meer aangekondigd. In ieder geval zeer benieuwd! Ben niet direct van plan mijn LS50's te vervangen maar altijd mooi om wat nieuws te zien natuurlijk. Wel opvallend dat ze zo inzetten op 'wireless' / actief. Nu snap ik de appeal ook wel, maar goed, de purist zal toch echt een losse versterker willen.
/f/image/qxw95q72Yst6q33QVAmNREcr.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 26% gewijzigd door Thomas op 05-05-2022 10:49 ]
Vind dit ook niet erg mooi. Wellicht in het zwart mooier. Vind vooral de voet en het logotje (denk ik?) bovenop lelijk.willemd schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 11:27:
https://www.reddit.com/r/...d_on_kef_australias_site/
Ik ben niet zo enthousiast over het design.
Url werkt helaas al niet meer.. ook de originele imgur link geeft nu een 404.
@Thomas Jeetje die spelfout is wel echt heel slecht.. en dat niemand van marketing dat ook gezien heeft.
edit: even zoeken leverde deze site op:
https://www.audiosciencer...ess-just-announced.33705/
Met bijbehorende plaatjes:
@Thomas Jeetje die spelfout is wel echt heel slecht.. en dat niemand van marketing dat ook gezien heeft.
edit: even zoeken leverde deze site op:
https://www.audiosciencer...ess-just-announced.33705/
Met bijbehorende plaatjes:
[ Voor 45% gewijzigd door DonJunior op 05-05-2022 14:13 ]
*sowieso
Meer info inmiddels op de website: https://nl.kef.com/pages/ls60-wireless
Wel een prijsje hoor 6600 euro...
[ Voor 4% gewijzigd door renegrunn op 12-05-2022 15:52 ]
Dat is inderdaad een flink prijsje. Maar goed, het scheelt veel andere apparatuur. Ben alleen wel benieuwd of metingen van DAC/voorversterker en eindversterker zullen aantonen dat die ook op hifi niveau zijn. Luidsprekers maken beheersen ze wel..
Koga F3 8.0, NAD M33, KEF R11, Asus Maximus Z790
Heb al wat (uitpak) filmpjes bekeken op YouTube. Het Design spreekt met toch wel aan. Slechts 13 cm breed en 33 cm diep. Het is me niet duidelijk of er ook een soort van roomcorrection op zit. Bij mijn huidige versterker en LS50 Meta heb ik dat wel. Nu zijn de LS60 een gesloten systeem dat scheelt wel iets qua bass management.
Anoniem: 159816
700W aan versterking en onderstaande maakt veel (alles) goed. Dit is echt een goede luidspreker:renegrunn schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 15:52:
Meer info inmiddels op de website: https://nl.kef.com/pages/ls60-wireless
/f/image/FV2DBQ12gMnNIKdrlhSxliox.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 12-05-2022 23:50 ]
Wireless is natuurlijk de trend. Ik snap het wel, ze plukken bovendien een heftige marge mee.Thomas schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:47:
Kreeg een mailtje (met spelfout) dat over 7 dagen het 60-jarig jubileum product wordt onthuld met een groot LS60 Wireless logo. Afgaande daarop worden dat vloerstaanders. Na even te hebben gezocht wordt er mogelijk wel wat meer aangekondigd. In ieder geval zeer benieuwd! Ben niet direct van plan mijn LS50's te vervangen maar altijd mooi om wat nieuws te zien natuurlijk. Wel opvallend dat ze zo inzetten op 'wireless' / actief. Nu snap ik de appeal ook wel, maar goed, de purist zal toch echt een losse versterker willen.
[Afbeelding]
De reden waarom ik ze niet zou willen is omdat je speakers hooguit zo goed zijn als je software. Plus dat er veel meer kapot kan. Met een losse versterker ben je veel flexibeler in de toekomst zodra er nieuwe standaarden zijn, of wanneer je naar een andere setup wilt.
Ja, dat is de afweging die je uiteindelijk maakt: de geluidskwaliteit van een actieve luidspreker ten opzichte van de flexibiliteit van een passieve.Cid Highwind schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 07:36:
[...]
Wireless is natuurlijk de trend. Ik snap het wel, ze plukken bovendien een heftige marge mee.
De reden waarom ik ze niet zou willen is omdat je speakers hooguit zo goed zijn als je software. Plus dat er veel meer kapot kan. Met een losse versterker ben je veel flexibeler in de toekomst zodra er nieuwe standaarden zijn, of wanneer je naar een andere setup wilt.
Dat is precies de afweging. Zelf heb ik de LS50 Wireless II, juist omdat ik geen versterker (en kast / rek) in de kamer wilde.Cid Highwind schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 07:36:
[...]
Wireless is natuurlijk de trend. Ik snap het wel, ze plukken bovendien een heftige marge mee.
Ik had al met een schuin ook gekeken naar deze 60 serie, maar 3x de prijs van een LS50WII set is mij iets te enthousiast nog.
Het is jammer dat je niet kan kiezen om ze aan te sluiten als passieve speakers. Dan zou je ze nog steeds kunnen gebruiken als de DAC en streaming/connectiviteit is verouderd. Nu zijn ze na 10 jaar niets meer waard.
Qua DAC ga je er echt niet meer op vooruit, moderne DACs zijn al jaren 100% transparant. Je krijgt ook niet dezelfde response uit de luidspreker als je ze passief aan zou sluiten.onzichtbaar schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:58:
Het is jammer dat je niet kan kiezen om ze aan te sluiten als passieve speakers. Dan zou je ze nog steeds kunnen gebruiken als de DAC en streaming/connectiviteit is verouderd. Nu zijn ze na 10 jaar niets meer waard.
Over 10 jaar zullen we nog steeds wel s/pdif en PCM 2.0 hebben toch? Voor een set stereospeakers wordt het toch niet beter dan dat?
Zou niet weten waarom niet, maar je weet maar nooit. Voor stereo heeft s/pdif voldoende bandbreedte om dat uncompressed (via PCM) door te geven. S/pdif en PCM 2.0 zijn overigens wel twee heel verschillende dingen natuurlijk.willemd schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:56:
Over 10 jaar zullen we nog steeds wel s/pdif en PCM 2.0 hebben toch? Voor een set stereospeakers wordt het toch niet beter dan dat?
Op de 2e hands markt blijft s/pdif nog heel lang in leven, stel dat wordt over 10 jaar niet meer op nieuwe apparaten gebruikt.
[ Voor 12% gewijzigd door Hulleman op 13-05-2022 14:31 ]
LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |
Zou niet weten waarom niet. Uiteindelijk gaat er gewoon een analoog signaal naar de luidsprekermagneten.Anoniem: 159816 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:39:
[...]
... Je krijgt ook niet dezelfde response uit de luidspreker als je ze passief aan zou sluiten.
Analoge crossover gaat nooit hetzelfde resultaat krijgen als een actieve crossover inclusief eventuele DSP correcties.onzichtbaar schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 14:58:
[...]
Zou niet weten waarom niet. Uiteindelijk gaat er gewoon een analoog signaal naar de luidsprekermagneten.
Aangezien 44/16 nog altijd transparant is haal je geen meerwaarde uit wat anders.willemd schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:56:
[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 13-05-2022 15:16 ]
Een passieve variant zou onvoldoende bass genereren vanwege de relatief kleine gesloten kast, aldus KEF.onzichtbaar schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:58:
Sinds een aantal maanden heb ik een setje Kef Q7 spelen. Erg fijne speakers. Heel af en toe een beetje teveel bass, maar heb de afdichtrubbers er helaas niet bij.
Wellicht dat ik ooit nog eens ga kijken naar de Q11. Maar de kans bestaat ook dat ik (net zoals toen ik naar nieuwe speakers zocht en bij deze Q7's uitkwam) serieus ga kijken naar B&W.
Wellicht dat ik ooit nog eens ga kijken naar de Q11. Maar de kans bestaat ook dat ik (net zoals toen ik naar nieuwe speakers zocht en bij deze Q7's uitkwam) serieus ga kijken naar B&W.
Wat bevalt er nu niet aan je huidige luidsprekers?Dharion schreef op zondag 15 mei 2022 @ 12:26:
Sinds een aantal maanden heb ik een setje Kef Q7 spelen. Erg fijne speakers. Heel af en toe een beetje teveel bass, maar heb de afdichtrubbers er helaas niet bij.
Niets, maar ik wil van tijd tot tijd eens wat anders hebben staan, tenzij ik op een punt ben waarbij ik zoveel extra moet gaan investeren voor weinig meerwaarde.Anoniem: 159816 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:28:
[...]
Wat bevalt er nu niet aan je huidige luidsprekers?
Als je wat anders wilt impliceert dat dat je ergens niet tevreden mee bent. Als je alleen vindt dat je teveel bass hebt dan ga je met het wisselen van luidsprekers niet zoveel winnen. KEF heeft geen boost in het laag, dus als je minder wilt dan dat zal je naar kleinere luidsprekers moeten óf het gewoon rechttrekken met een MiniDSP of iets dergelijks.Dharion schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 18:14:
[...]
Niets, maar ik wil van tijd tot tijd eens wat anders hebben staan, tenzij ik op een punt ben waarbij ik zoveel extra moet gaan investeren voor weinig meerwaarde.
Als je niet teveel laag wilt in een luidspreker zou ik metingen van de luidspreker die je op het oog hebt erbij pakken en kijken hoe het laag zich verhoud tot de rest van het frequentiebereik.
Zeker fraai. Bij welke winkel kon je de oude speakers inruilen ?Grandisimo schreef op zondag 5 juni 2022 @ 13:23:
[Afbeelding]
Mijn Q950 ingeruild voor deze set R7.
Erg fraai.
Grt. Rob
Nou,Robbedopje schreef op zondag 5 juni 2022 @ 20:55:
[...]
Zeker fraai. Bij welke winkel kon je de oude speakers inruilen ?
Grt. Rob
Ik heb ze verkocht via marktplaats.
Maar er zijn winkels die ze innemen.
Maar denk dat het zo meer oplevert.
Heb je deze toevallig ook vergeleken met de R3? Zit nu naar de R3 of R7 te kijken of toch het budget iets oprekken en een Revel f206. Ga binnnkort wat luistersessies inplannen. Qua looks winnen de KEF.Grandisimo schreef op zondag 5 juni 2022 @ 13:23:
[Afbeelding]
Erg fraai.
Ik heb niet naar de R3 gekeken, ik wou echt weer staanders hebben.Johan Bogle schreef op zondag 5 juni 2022 @ 21:43:
[...]
Heb je deze toevallig ook vergeleken met de R3? Zit nu naar de R3 of R7 te kijken of toch het budget iets oprekken en een Revel f206. Ga binnnkort wat luistersessies inplannen. Qua looks winnen de KEF.
Ik zou inderdaad gaan luisteren, maar de R7 moet je echt horen.
Ga ik zeker luisteren. De R3 vond ik in ieder geval erg goed klinken.Grandisimo schreef op zondag 5 juni 2022 @ 21:53:
[...]
Ik heb niet naar de R3 gekeken, ik wou echt weer staanders hebben.
Als die R7 net zo fraai spelen als ze eruit zien klinken ze vast mooi. Ikzelf kan niet wachten op de LS60W.
@Grandisimo Mooie speakers ga je veel plezier van hebben denk ik..
Ik heb in mijn zoektocht naar nieuw speakers gisteren geluisterd naar de R11 en die klinken echt fantastisch !
Had al geluisterd naar de BW 702S2 de Klipsch R7III en de Monitor audio gold maar deze R11 klinken in mijn oortjes echt heel erg fraai. Die gaan het goed doen aan mijn buizen bakkie denk ik zo.... :-)
Nog een keer luisteren naar de 702 signature en de Dali Rubicon en dan een beslissing nemen....
Ik heb in mijn zoektocht naar nieuw speakers gisteren geluisterd naar de R11 en die klinken echt fantastisch !
Had al geluisterd naar de BW 702S2 de Klipsch R7III en de Monitor audio gold maar deze R11 klinken in mijn oortjes echt heel erg fraai. Die gaan het goed doen aan mijn buizen bakkie denk ik zo.... :-)
Nog een keer luisteren naar de 702 signature en de Dali Rubicon en dan een beslissing nemen....
MuziekLiefhebbert
Bedoel je de R11 toevallig?oldsmelly schreef op maandag 6 juni 2022 @ 14:16:
Ik heb in mijn zoektocht naar nieuw speakers gisteren geluisterd naar de X11 en die klinken echt fantastisch !
Had al geluisterd naar de BW 702S2 de Klipsch R7III en de Monitor audio gold maar deze X11 klinken in mijn oortjes echt heel erg fraai. Die gaan het goed doen aan mijn buizen bakkie denk ik zo.... :-)
Prachtige speakers. Bij verhuizing naar een groter huis zijn de R7's of wellicht R11's voor mij ook groot kanshebber om het setje LS50's te vervangen. Dan gaan die naar mijn bureau. Moet zeggen dat ik de LS60W er ook erg mooi uit vind zien, maar zou op termijn een surround set willen hebben en dat gaat niet / moeilijk. Die R7's kun je natuurlijk mooi aanvullen met een center en achter twee R3's (mits je de ruimte en het budget hebt... Goedkope hobby is het nietGrandisimo schreef op zondag 5 juni 2022 @ 13:23:
[Afbeelding]
Erg fraai.
Ja helemaal gelijk .. X11

MuziekLiefhebbert
Ik heb de R900 en die klinken nu pas goed, met een M23 eindversterker van 2x200 watt. Hiervoor had ik 2x80 watt en dat was echt onvoldoende. Niet zozeer qua volume, maar wel klank, etc. Ik vermoed dat de R11 ook een flinke versterker nodig heeft om recht te doen aan de potentie.
@onzichtbaar Weet niet of het aantal watt nu een kenmerk van een versterker is die er echt toe doet. Je leest vaak reviews van best lastige aan stuurbare speakers die het op een 2watt Decware versterker beter lijken te doen dan op een versterker die veel meer watt aan boord heeft.
MuziekLiefhebbert
Het vermogen van een versterker speelt wel degelijk een rol. 2 Watt is in ieder geval te weinig. Hoeveel je wel nodig hebt hangt af van de luidsprekers en de luistersitustie. Heb je genoeg vermogen dan maakt meer het ook niet meer beter.oldsmelly schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 06:09:
@onzichtbaar Weet niet of het aantal watt nu een kenmerk van een versterker is die er echt toe doet. Je leest vaak reviews van best lastige aan stuurbare speakers die het op een 2watt Decware versterker beter lijken te doen dan op een versterker die veel meer watt aan boord heeft.
@Anoniem: 159816 Je hebt gelijk ik lees nu even terug en inderdaad je moet wel hoog rendement speakers hebben voor 2 watt ..... my bad
MuziekLiefhebbert
Het is goed mogelijk dat je 2 watt gemiddeld gebruikt, maar om de dynamische pieken aan te kunnen heb je bij een piek van 15dB ongeveer 50 watt nodig. Watts zijn gelukkig niet zo prijzig meer tegenwoordig.oldsmelly schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 07:48:
@Anoniem: 159816 Je hebt gelijk ik lees nu even terug en inderdaad je moet wel hoog rendement speakers hebben voor 2 watt ..... my bad
Van 80W naar 200W levert meestal geen winst op, maar om het direct af te schieten als placebo gaat ook wat ver. Misschien luistert hij wel op zeer hoge volumes. Bij normaal woonkamer volume ga je geen verschil merken, tenzij de 80W versterker overgespecificeerd is.
[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 07-06-2022 08:23 ]
Ik ben heel blij met de R3, die aan de NAD C399 hangen, die ik sinds afgelopen week in gebruik heb.
Klipsch en B&W kun je beter links laten liggen als je goed klinkende speakers wilt hebben. Bij KEF ben je dan bij een veel beter adres.oldsmelly schreef op maandag 6 juni 2022 @ 14:16:
@Grandisimo, gave speaker zeg! Mooi zo in het wit. Veel plezier daarmee.
LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |
Redelijk ongerelateerd, maar zag laatst een review van de Topping PA5 langskomen. Ik vind hun koptelefoon gear echt volledig het einde (heb deze stack staan).Anoniem: 159816 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 08:10:
[...]
Het is goed mogelijk dat je 2 watt gemiddeld gebruikt, maar om de dynamische pieken aan te kunnen heb je bij een piek van 15dB ongeveer 50 watt nodig. Watts zijn gelukkig niet zo prijzig meer tegenwoordig.
Van 80W naar 200W levert meestal geen winst op, maar om het direct af te schieten als placebo gaat ook wat ver. Misschien luistert hij wel op zeer hoge volumes. Bij normaal woonkamer volume ga je geen verschil merken, tenzij de 80W versterker overgespecificeerd is.
Goed, die PA5 is een miniscuul kastje wat gewoon op je bureau past, maar perst er wel 2*125W uit, en hoe. Presteert objectief beter dan mening versterker van 10 of zelfs 20 keer (of meer) de prijs. Dan voel ik me toch een beetje dom met een dure versterker in huis.
[ Voor 4% gewijzigd door Thomas op 07-06-2022 16:37 ]
Maar 50W in 8ohm, dus afhankelijk van de situatie zal je nog wel wat tekort kunnen komen. Die ervaring heb ik zelf in ieder geval met versterkers met ongeveer zoveel vermogen. Boven de 100W maakt het allemaal niet meer zoveel uit, tenzij je luidsprekers hebt met een zeer lage gevoeligheid.Thomas schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 16:37:
[...]
Redelijk ongerelateerd, maar zag laatst een review van de Topping PA5 langskomen. Ik vind hun koptelefoon gear echt volledig het einde (heb deze stack staan).
Goed, die PA5 is een miniscuul kastje wat gewoon op je bureau past, maar perst er wel 2*125W uit, en hoe. Presteert objectief beter dan mening versterker van 10 of zelfs 20 keer (of meer) de prijs. Dan voel ik me toch een beetje dom met een dure versterker in huis.
Wat zou een zeer lage gevoeligheid zijn in dat kader?
Aangezien dit het KEF-topic is, hoe schat je dan bijv. de 85 dB van de KEF LS50 in?
Aangezien dit het KEF-topic is, hoe schat je dan bijv. de 85 dB van de KEF LS50 in?
Gevoeligheid van 85 dB is vrij laag. Zie link beneden om uit te rekenen wat voor versterker je nodig hebt. Zit een spreadsheetje bij. http://www.zenaudio.be/ve...e-kies-je-een-versterker/
Van 80 naar 200 doet inderdaad weinig voor het volume. Maar de KEF R900 en ook R11 zijn zeer nauwkeurige luisprekers. Bij muziek met veel zachte en harde passages zoals sommige klassieke muziek, maar ook “in the flesh” van Pink Floyd The Wall, hoor je het duidelijk als die plotselinge pieken er niet distortion vrij uitkomen. Ook moet de versterker die plotselinge vermogenspiek razendsnel kunnen leveren en weer afknijpen. De NAD M23 kan dat gewoon veel beter dan de NAD C268 met 2x80. Dus inderdaad het gaat vooral om hoeveel vermogen kan de versterker storingsvrij leveren. Bij 2x200W is er in het algemeen gewoon meer reserve. Ik zag overigens dat de nieuwe LF60 per speaker, 3 ingebouwde versterkers heeft; 100W voor HF, 100W voor MF en 500W voor LF!Anoniem: 159816 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 08:10:
[...]
Ik denk dat je overschat hoeveel piek vermogen je echt gebruikt, zeker bij vrij gevoelige luidsprekers zoals de R11. Je kan dit overigens niet direct vergelijken met actieve luidsprekers, daar is vooral in het laag meestal meer vermogen nodig omdat er DSP correctie wordt toegepast om het laag nog wat extra dB te boosten (voor 3dB extra gaat je vermogen x2).onzichtbaar schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 22:33:
[...]
Van 80 naar 200 doet inderdaad weinig voor het volume. Maar de KEF R900 en ook R11 zijn zeer nauwkeurige luisprekers. Bij muziek met veel zachte en harde passages zoals sommige klassieke muziek, maar ook “in the flesh” van Pink Floyd The Wall, hoor je het duidelijk als die plotselinge pieken er niet distortion vrij uitkomen. Ook moet de versterker die plotselinge vermogenspiek razendsnel kunnen leveren en weer afknijpen. De NAD M23 kan dat gewoon veel beter dan de NAD C268 met 2x80. Dus inderdaad het gaat vooral om hoeveel vermogen kan de versterker storingsvrij leveren. Bij 2x200W is er in het algemeen gewoon meer reserve. Ik zag overigens dat de nieuwe LF60 per speaker, 3 ingebouwde versterkers heeft; 100W voor HF, 100W voor MF en 500W voor LF!
Ik heb een poosje terug geluisterd naar een paar LS50 Meta, LS50 Wireless II en de R3's.
We zijn aan het kijken naar een compacte geluidsset voor zowel stereo muziek luisteren als films. Een subwoofer komt er nu niet (net mijn huidige verkocht).
De R3 had een beter laag dan de LS50 Meta, het is een 3-weg speaker en ik zie dat er een aanbieding is van deze speakers. De LS50 Wireless II klonk ook heel goed en qua laag zit deze een beetje tussen de LS50 meta en de R3 in voor mijn gevoel. Ze stonden in een andere ruimte. Hij had nog een open doos set, volledig nieuw zonder beschadigingen die voor 1999 euro weg mocht.
De verkoper gaf aan dat je de LS50 Wireless II niet kon koppelen met bijvoorbeeld surround speakers. Dus alleen 2.1 (met KEF subwoofer). Hij zei dat dit vast nog komt in de toekomst.
Maar goed die garantie heb je niet en ik wil die gok ook niet nemen.
Eerst zat ik te denken aan een Bluesound Powernode N330 als reciever en daar dan de te kiezen speakers op aan te sluiten. De fronts bekabels en de rears draadloos (bijv. Bluesound Flex 2i).
Nu zag ik dat KEF met de LSX II komt: https://nl.kef.com/blogs/news/lsx-2-wireless-hifi-system
Nu vraag ik me af (even los van de kosten), is het mogelijk om een 4.0 opstelling te realiseren met een set LS50 Wireless II als front en LSX II als rear speakers? Op deze manier kun je een volledig draadloze geluidsset aansluiten en geen reciever benodigd. Je bent dan wel beperkt tot het KEF systeem en dus minder flexibel. Mijn vriendin is erg gecharmeerd van de looks en het geluid
We zijn aan het kijken naar een compacte geluidsset voor zowel stereo muziek luisteren als films. Een subwoofer komt er nu niet (net mijn huidige verkocht).
De R3 had een beter laag dan de LS50 Meta, het is een 3-weg speaker en ik zie dat er een aanbieding is van deze speakers. De LS50 Wireless II klonk ook heel goed en qua laag zit deze een beetje tussen de LS50 meta en de R3 in voor mijn gevoel. Ze stonden in een andere ruimte. Hij had nog een open doos set, volledig nieuw zonder beschadigingen die voor 1999 euro weg mocht.
De verkoper gaf aan dat je de LS50 Wireless II niet kon koppelen met bijvoorbeeld surround speakers. Dus alleen 2.1 (met KEF subwoofer). Hij zei dat dit vast nog komt in de toekomst.
Eerst zat ik te denken aan een Bluesound Powernode N330 als reciever en daar dan de te kiezen speakers op aan te sluiten. De fronts bekabels en de rears draadloos (bijv. Bluesound Flex 2i).
Nu zag ik dat KEF met de LSX II komt: https://nl.kef.com/blogs/news/lsx-2-wireless-hifi-system
Nu vraag ik me af (even los van de kosten), is het mogelijk om een 4.0 opstelling te realiseren met een set LS50 Wireless II als front en LSX II als rear speakers? Op deze manier kun je een volledig draadloze geluidsset aansluiten en geen reciever benodigd. Je bent dan wel beperkt tot het KEF systeem en dus minder flexibel. Mijn vriendin is erg gecharmeerd van de looks en het geluid
[ Voor 3% gewijzigd door Binnetie op 11-06-2022 07:51 ]
Je bent afhankelijk van de aansluitingen op je master speakers, in dit geval de nieuwe LS50 wireless. Voor de LSX maakt het niet zoveel uit. Versie I of II…
Maar kun je ze dan wel in een surround modus zetten? Ga ze onderling niet verbinden, enige kabel is de stroomkabel en de rest wireless.onzichtbaar schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 09:56:
Je bent afhankelijk van de aansluitingen op je master speakers, in dit geval de nieuwe LS50 wireless. Voor de LSX maakt het niet zoveel uit. Versie I of II…
Voor zover ik weet is dat geen optie. De wireless speakers van KEF zijn echt afzonderlijk van elkaar als stereo set bedoeld, niet als surround systeem en ook niet om te mixen en matchen. Je kunt er zoals je zegt nog wel een sub op aansluiten, maar dat kan ook een niet-KEF sub zijn. Wil je wel een surround systeem dan moet je naar een andere oplossing kijken. Met een losse versterker en passieve speakers heb je de meeste opties natuurlijk.
Wat wel zou kunnen is 2x een Powernode gebruiken (als 2e een 2i bijvoorbeeld), en dan een set LS50 meta voor en oudere LS50 achter. Met de 2 Powernodes kun je dan wel een surround groep maken.
Even op MP gekeken en je zou dan al kunnen slagen voor 2x Powernode N330 = 1500 + 1650 (set LS50 meta en set LS 50) = 3150. Minder dan de 3500 die je voor LS50w2 + LSX2 kwijt bent.
Even op MP gekeken en je zou dan al kunnen slagen voor 2x Powernode N330 = 1500 + 1650 (set LS50 meta en set LS 50) = 3150. Minder dan de 3500 die je voor LS50w2 + LSX2 kwijt bent.
Waar is die R3 in de aanbieding? 😁Binnetie schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 07:48:
Ik heb een poosje terug geluisterd naar een paar LS50 Meta, LS50 Wireless II en de R3's.
https://www.iear.nl/product/kef-r3/ voor 649 euro. Normaal gesproken 899 (en bij een aantal winkels 799, exclusief eventuele onderhandelingskorting).
De reviews zijn alleen wel minder van deze winkel.
Zelf geen slechte ervaringen met iEar.Binnetie schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 14:50:
[...]
https://www.iear.nl/product/kef-r3/ voor 649 euro. Normaal gesproken 899 (en bij een aantal winkels 799, exclusief eventuele onderhandelingskorting).
De reviews zijn alleen wel minder van deze winkel.
Ik ken iEar nog van jaren geleden toen ik nog in Tilburg woonde, nooit wat gekocht maar was altijd gewoon een nette winkel.
Is er merkbaar verschil tussen de R700 en R900?tslh schreef op maandag 12 april 2021 @ 19:50:
Beste Tweakers, ik had 2 maal R700 als front speakers en deze sinds gisteren vervangen door 2 maal R900's. De R700's worden mijn side speakers en ik heb een R2C als center.
Center R2C: Amplifier power 15 - 200W
Side R700: Amplifier requirements 25 - 200 W
Main R900: Amplifier requirements 25 - 250 W
Rear: Q50a: Amplifier Requirements 10-100W
Om dit alles aan te sturen heb ik een Marantz SR7011 die de volgende specs heeft op papier: 7x125W, maar ik lees dat er bij gebruik van alle 7 kanalen maar iets van 75W overblijft. Nu denk ik erover om losse eindversterkers aan te schaffen, wellicht twee maal MM7025 die 2x140W per versterker leveren. Iemand ervaringen met een dergelijke combi? Wordt het geluid beter? Is het verstandig om het vermogen beter te verdelen? Andere tips? Ben benieuwd!
Ik heb nu de Q-series 900 voor en achter en wil ooit de overstap maken naar de R-serie.
Ik heb een setup met de 4xQ900, de Q600c en 2x Q400b.
Recent heb ik 1 van de subs vervangen door een R400b. Dat leverde een probleem op, omdat die zijwaarts uitstoten en met een plaatsing naast de bank dus direct in mijn oren staat te tetteren. Eigenlijk zou het beter zijn deze naast/tussen de fronts te plaatsen? Ik heb daar nu geen plek voor. De Q400b's stonden niet direct op mijn gericht en dat voelde voor mij prima aan.
[ Voor 17% gewijzigd door Paulus0013 op 11-06-2022 20:27 ]
Ik zit een beetje in twijfel modus. Heb nu de LS50 Meta met sub en dat klinkt best prima. Nu bracht de reeds aangekondigde LS60 mij in verleiding. Ik ben zeer benieuwd naar de sound maar afgezien ik in het noorden van het land woon geen kans gezien ze in een winkel te beluisteren. Nu is mijn woonkamer niet echt groot dus twijfel of deze speakers een zinvolle upgrade zullen zijn. Moeilijk moeilijk..
@NeWSJuNK Ja, wat noem je niet groot?
Als je eens in de randstad bent zijn daar genoeg winkels die de LS60's op termijn in de winkel zullen hebben. Gewoon eens kijken / horen of het bevalt kan altijdNeWSJuNK schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 00:21:
Ik zit een beetje in twijfel modus. Heb nu de LS50 Meta met sub en dat klinkt best prima. Nu bracht de reeds aangekondigde LS60 mij in verleiding. Ik ben zeer benieuwd naar de sound maar afgezien ik in het noorden van het land woon geen kans gezien ze in een winkel te beluisteren. Nu is mijn woonkamer niet echt groot dus twijfel of deze speakers een zinvolle upgrade zullen zijn. Moeilijk moeilijk..
De ruimte met open keuken 32m2. De zithoek komt op ongeveer 18m2.
Bedankt voor de tip. In een winkel is het anders dan thuis uiteraard.Thomas schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 09:38:
[...]
Als je eens in de randstad bent zijn daar genoeg winkels die de LS60's op termijn in de winkel zullen hebben. Gewoon eens kijken / horen of het bevalt kan altijd.
Vandaag uitgebreid geluisterd en de Kef’s hebben gewonnen :-)Grandisimo schreef op zondag 5 juni 2022 @ 21:53:
[...]
Ik heb niet naar de R3 gekeken, ik wou echt weer staanders hebben.
Heb de R7 net online voor 999 per stuk gezien dus bijna zeker dat die het worden.
Heb je een link?Johan Bogle schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:10:
[...]
Vandaag uitgebreid geluisterd en de Kef’s hebben gewonnen :-)
Heb de R7 net online voor 999 per stuk gezien dus bijna zeker dat die het worden.
https://www.correct.nl/pr...-per-stuk-afname-per-paar
Weliswaar met inruil oude speakers, maar prima prijs zo.
[ Voor 12% gewijzigd door Johan Bogle op 22-06-2022 22:57 ]
En aangeschaft. Zijn wel flinke units zeg. Had me een beetje verkeken op de diepte van die dingen. Morgen kabeltje halen om de versterkers te verbinden en dan eens wat uurtjes laten spelen.
De eerste luisterervaring van de R7 thuis: Vocals, jazz etc klinkt allemaal prachtig. Toch nog net iets mooier dan op mijn vorige speakers (Mordaunt Short) De bas is in hiphop en EDM wat aan de zware kant, maar denk dat ik dit kan oplossen met betere ontkoppeling (voetjes) en moet Dirac nog doen. Voor Eur 1000 per speaker denk ik echt een hele goede koop. Andere kandidaten waren de Revel F206, Monitor Audio Gold 100/200, Dynaudio 30, Focal Aria en de Dali Epicon 2. De Dali’s waren de enige andere die ik serieus heb overwogen, maar prijsverschil was zo gigantisch dat de Kef’s hebben gewonnen. ATC en Harbeth vielen helaas bij voorbaat af door de lelijke looks.
Plaatsing kan ook nogal wat invloed hebben, zou de R7's zo ver mogelijk van de muur afhalen.Johan Bogle schreef op zondag 26 juni 2022 @ 12:06:
De eerste luisterervaring van de R7 thuis: Vocals, jazz etc klinkt allemaal prachtig. Toch nog net iets mooier dan op mijn vorige speakers (Mordaunt Short) De bas is in hiphop en EDM wat aan de zware kant, maar denk dat ik dit kan oplossen met betere ontkoppeling (voetjes) en moet Dirac nog doen. Voor Eur 1000 per speaker denk ik echt een hele goede koop. Andere kandidaten waren de Revel F206, Monitor Audio Gold 100/200, Dynaudio 30, Focal Aria en de Dali Epicon 2. De Dali’s waren de enige andere die ik serieus heb overwogen, maar prijsverschil was zo gigantisch dat de Kef’s hebben gewonnen. ATC en Harbeth vielen helaas bij voorbaat af door de lelijke looks.
Yep. KEF zelf geeft 22,5cm aan, maar ze klinken beter bij 1 meter. Het meest wat ik kan doen zonder ruzie te krijgen is 40cm. Lang leve Dirac :-)Thomas schreef op zondag 26 juni 2022 @ 13:22:
[...]
Plaatsing kan ook nogal wat invloed hebben, zou de R7's zo ver mogelijk van de muur afhalen.
Anoniem: 499527
Dat zijn nogal uiteenlopende kandidaten, qua karakter...Johan Bogle schreef op zondag 26 juni 2022 @ 12:06:
Andere kandidaten waren de Revel F206, Monitor Audio Gold 100/200, Dynaudio 30, Focal Aria en de Dali Epicon 2.
Ik heb persoonlijk ervaring met de Revel F206. Beste luidsprekers die ik ooit heb gehad.
F206 klonken ook erg goed. Vond het verschil te klein voor een meer dan dubbele prijs.
Ik heb onlangs een nieuwe set KEF LSX II + KC62 aangeschaft. In het begin kon ik bij de instellingen komen in de KEF App. Nu is het instellingen menu niet meer te openen op een blauw tandwieltje na. Hier iemand met dezelfde ervaringen in de KEF App?
De Reference 3 (2014 serie) is nu wel erg gedaald in prijs. Ref 3 vs R11 paar is nog maar €2000 verschil! Iemand anders die de Ref serie 2014 overweegt?
Dank je voor de tip. Wil je misschien ook delen voor welke prijs je ze hebt gezien en vooral waar?onzichtbaar schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 00:40:
De Reference 3 (2014 serie) is nu wel erg gedaald in prijs. Ref 3 vs R11 paar is nog maar €2000 verschil! Iemand anders die de Ref serie 2014 overweegt?
Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2
Radio correct en andere winkels is de R11 €1999 en bij iEar de Ref 3, maar €5950 per paar. Allen nieuw! Ik vermoed zelf dat de R serie nu minder verkoopt sins alle andere KEF modellen “Meta” zijn geworden.
[ Voor 33% gewijzigd door onzichtbaar op 26-07-2022 09:50 ]
Nu de Reference Meta uit is zullen de oude modellen inderdaad wel met een flinke korting verkocht worden. Best een interessante aanbieding ja! De oude Reference blijft klasse.
Ik heb zelf de Ref 1, erg blij mee.
Ik heb zelf de Ref 1, erg blij mee.
Heb wat gegoogled, maar moeilijk om objectieve vergelijkingen te vinden tussen R11 (2018) en Reference 3 (2014). Is het de meerprijs van €2000 waard?
Iemand toevallig ervaring met deze setup: LG OLED C1, Apple TV en Kef LS50 W2 ?
Ik loop tegen een probleem aan waarbij het regelen van het volume niet lukt middels de Apple TV afstandbediening.
Ik kom van een situatie waarbij voorheen in deze setup een Denon 800H gebruikt werkt voor het audio gedeelte. Deze was aangesloten middels ARC op de LG TV en ik kon zonder problemen het volume van deze Denon bedienen via de Apple TV.
Nu deze Denon vervangen is door een setje Kef LS50 W2 werkt het regelen van het volume niet meer. Wel werkt de volume regeling van de Kef’s als ik de afstandbediening van de TV gebruik.
Ik ben nog een beetje zoekende of dit nu een probleem tussen de Kef’s en de TV is of dat het de combinatie Kef’s en Apple TV is.
Ik heb alle instellingen nagelopen op zowel de TV als de Apple TV, maar alles lijkt goed te staan vwb CEC / (e)ARC.
Als laatste hoop heb ik alle updates geinstalleerd van zowel de Apple TV, LG TV en Kef LS50 speakers, maar helaas nog geen verbetering.
Enige oplossing die ik nu heb is om de Apple TV te bedienen met de afstandbediening van de LG TV, maar het liefst gebruik ik de afstandbediening van de Apple TV omdat wij alles via de Apple TV bekijken.
Ik loop tegen een probleem aan waarbij het regelen van het volume niet lukt middels de Apple TV afstandbediening.
Ik kom van een situatie waarbij voorheen in deze setup een Denon 800H gebruikt werkt voor het audio gedeelte. Deze was aangesloten middels ARC op de LG TV en ik kon zonder problemen het volume van deze Denon bedienen via de Apple TV.
Nu deze Denon vervangen is door een setje Kef LS50 W2 werkt het regelen van het volume niet meer. Wel werkt de volume regeling van de Kef’s als ik de afstandbediening van de TV gebruik.
Ik ben nog een beetje zoekende of dit nu een probleem tussen de Kef’s en de TV is of dat het de combinatie Kef’s en Apple TV is.
Ik heb alle instellingen nagelopen op zowel de TV als de Apple TV, maar alles lijkt goed te staan vwb CEC / (e)ARC.
Als laatste hoop heb ik alle updates geinstalleerd van zowel de Apple TV, LG TV en Kef LS50 speakers, maar helaas nog geen verbetering.
Enige oplossing die ik nu heb is om de Apple TV te bedienen met de afstandbediening van de LG TV, maar het liefst gebruik ik de afstandbediening van de Apple TV omdat wij alles via de Apple TV bekijken.
Heeft iemand ervaring met de inbouwproducten van KEF?
Ik overweeg de Ci4100QL-THX voor de speakers aan de voorzijde (links, rechts van de tv en aan de onderzijde), vier Ci160QR in het plafond en 4 Q150 als satelietspeakers. Heeft iemand deze opstelling ook en wat zijn daarbij de ervaringen?
Ik overweeg de Ci4100QL-THX voor de speakers aan de voorzijde (links, rechts van de tv en aan de onderzijde), vier Ci160QR in het plafond en 4 Q150 als satelietspeakers. Heeft iemand deze opstelling ook en wat zijn daarbij de ervaringen?
The stuff that dreams are made of
Je kan KEF eens mailen en vragen om CEA 2034-A-2015 (Spinorama) metingen als die al niet de brochures staan. Daar kan je qua tonaliteit al een hoop van afleiden. Je mist dan alleen SPL/vervorming en compressie als andere datapunten.MaltheseFalcon schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 12:47:
[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 18-08-2022 17:25 ]
Die zullen echt wel prima klinken. Maar als je voor perfectie gaat zal de exacte plaatsing ook veel doen. Hieronder vind je andere gebruikerservaringen:MaltheseFalcon schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 12:47:
https://www.audiosciencer...03/&q=Kef+thx&o=relevance
Even een algemene vraag. Ik overweeg mijn huidige 5.1 systeem van Quadral (icm Marantz SR6007) te vervangen voor een 2.0 of 2.1 van Kef. Daarbij kijk ik op dit moment vooral naar de wireless systemen van Kef (LS50 en LS60).
Nu vraag ik me af of ik mijn UHD Blu-Ray speler op Kef kan aansluiten en dan nog steeds gebruik kan maken van True HD of DTS-HD Master audio.
Nu vraag ik me af of ik mijn UHD Blu-Ray speler op Kef kan aansluiten en dan nog steeds gebruik kan maken van True HD of DTS-HD Master audio.
Of de bron nog aan te sluiten is, check de outputs van de bron met de inputs op de KEF. Aangezien een term als "UHD Blu-Ray" niet specifiek is kan daar niets over worden gezegd. Enige vorm om Dolby TrueHD dan wel DTS HD in te voeren is via HDMI en KEF heeft daar maar één input voor die eigenlijk voor HDMI eARC is. UHD Blu-Ray via de TV is een optie mits de TV HDMI eARC ondersteunt én zowel doorgifte van Dolby TrueHD en DTS HD. Maar vanwaar zou je een surround formaat willen versturen naar een stereo set?synorluna schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:24:
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Het gaat me dan vooral om de geluidskwaliteit van de film en niet zozeer dat het surround is. De tv heeft wel eARC, maar ondersteunt geen DTS.FeaR schreef op donderdag 1 september 2022 @ 11:22:
[...]
Of de bron nog aan te sluiten is, check de outputs van de bron met de inputs op de KEF. Aangezien een term als "UHD Blu-Ray" niet specifiek is kan daar niets over worden gezegd. Enige vorm om Dolby TrueHD dan wel DTS HD in te voeren is via HDMI en KEF heeft daar maar één input voor die eigenlijk voor HDMI eARC is. UHD Blu-Ray via de TV is een optie mits de TV HDMI eARC ondersteunt én zowel doorgifte van Dolby TrueHD en DTS HD. Maar vanwaar zou je een surround formaat willen versturen naar een stereo set?
De Blu-Ray speler die ik heb heeft twee uitgaande HDMI-poorten. Op dit moment gaat 1 uitgaande HDMI-kabel naar de tv voor beeld en 1 kabel naar de Marantz voor geluid. Zoals gezegd probeer ik geen surround uit twee speakers te krijgen, maar ben ik zoekende in hoe ik zo’n goed mogelijk geluid uit een degelijke setup zou kunnen halen.
De vraag was toch echt hoe je een surround HD formaat naar de speakers kon krijgen. Antwoord is zoals ik het zie "niet". KEF ondersteunt die codecs niet. Terug naar 2.0 LPCM is de max wat je er uit gaat halen. Kef stelt dat de max input 192kHz/24bit PCM is. 24-bit/192kHz haal je over S/PDIF in de vorm van Digitale Coax. Optisch gaat dat volgens de ene bron wel halen, de andere bron zegt weer van niet. Het is zeker wel mogelijk, haal het hier met de Logitech Squeezebox ook over optisch dus mogelijk is dat per bron (en lengte kabel) verschillend.synorluna schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 00:10:
[...]
Zoals gezegd probeer ik geen surround uit twee speakers te krijgen, maar ben ik zoekende in hoe ik zo’n goed mogelijk geluid uit een degelijke setup zou kunnen halen.
[ Voor 26% gewijzigd door FeaR op 02-09-2022 09:05 ]
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.