Koga F3 8.0, NAD M33, KEF R11, Asus Maximus Z790
Wat zijn ze mooi in walnoot (vond de renders op de KEF site maar niks) en klinken wel héél goed, helaas klinkt de prijs minder goed.
Viel me op hoe goed de zang/stem mooi naar voren komt.
Ga even zoeken waar ze de Q6 en Q7/Q11 in demo hebben.
Helaas op de website van KEF is niets in de Q reeks te boeken als demo.
Ik heb mijn eerste KEFs (R900) gekocht bij de Radio Correct Koopjeskelder. Lekker luisteren en als je het zeker weet, nog een beetje pingelen. Wel meteen meenemen.BlackShadow schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 16:47:
Q Concerto Meta misschien? Die is een stuk vriendelijker geprijsd en schijnt ook goed te klinken.BlackShadow schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 16:47:
Gaan luisteren is echt geen goed plan voor mijn budget, vandaag de R5 gaan beluisteren, eigen muziek (Adele en Wheel Of Fortune) in FLAC meegenomen en via bluetooth gestreamd.
Wat zijn ze mooi in walnoot (vond de renders op de KEF site maar niks) en klinken wel héél goed, helaas klinkt de prijs minder goed.
Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/
Vorig jaar ook gekeken naar de R5 meta’s, fraai en echt goed klinkend maar ben uiteindelijk gegaan voor de Atohm GT2-HD’s die beter klinken en er volgens mij vrouw beter uitzagen.BlackShadow schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 16:47:
Gaan luisteren is echt geen goed plan voor mijn budget, vandaag de R5 gaan beluisteren, eigen muziek (Adele en Wheel Of Fortune) in FLAC meegenomen en via bluetooth gestreamd.
Ook geluisters naar de Reference 3Meta ’s die echt nog wel een stapje beter zijn (en een hele forse meerprijs) maar ik fysiek gewoon te groot vindt voor in de woonkamer.
PS: flac streamen via BT kan in theorie met de juiste protocollen maar in de praktijk heb je al snel een flinke compressie te pakken. Meeste audio zaken hebben streamers zat staan om dit probleem op te lossen is mijn ervaring.
Ik zie 2 mogelijkheden rond hetzelfde budget:
Q11 meta + Q6 Meta
Q950 + R6 Meta
(heb daarnaast als sub dual SVS PC-2000 non-pro)
Overschat ik met de laatste combinatie de rol van de center? Het biedt wel de mogelijkheid om eventueel later naar bvb R5 te upgraden.
[ Voor 5% gewijzigd door BlackShadow op 01-01-2026 17:30 ]
Voor muziek zou ik optie 1 kiezen, voor film optie 2. Als muziek én film even belangrijk zijn, dan optie 1.
Uit eigen ervaring vind ik de Q950 nogal boomy in een kleinere ruimte, heeft de ruimte nodig. Wellicht dat dat nog van invloed kan zijn. De Q11 is wat slanker en ik verwacht wat beter in wat kleinere kamers.
Hegel H190, Marantz Cinema 40, KEF R11, KEF R6 META, 2x KEF Q350, 4x KEF Q50A, ELAC Sub 2070
Waarom niet de Q7 Meta + Q6 Meta?BlackShadow schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 17:28:
Ik heb besloten mijn budget op te trekken maar twijfel, vooral omdat ik wel onder de indruk was van de R5. Echter de oude of nieuwe Q nergens kunnen beluisteren (in BE) laat staan echt met elkaar vergelijken. R5 (demomodel aan 3000) met R6 is way over budget.
Ik zie 2 mogelijkheden rond hetzelfde budget:
Q11 meta + Q6 Meta
Q950 + R6 Meta
(heb daarnaast als sub dual SVS PC-2000 non-pro)
Overschat ik met de laatste combinatie de rol van de center? Het biedt wel de mogelijkheid om eventueel later naar bvb R5 te upgraden.
De R6 Meta is goed hoor, maar de Q6 Meta is ook al heel goed. De hele nieuwe Q range is heel goed dus wellicht voel je straks helemaal geen noodzaak om naar de R serie te gaan.
Mijn voorstel zou zijn Q7 Meta + Q6 Meta. Als dat nog wat te duur wordt is de Q Concerto Meta ook heel goed.
Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/
Voor muziek (stereo) inderdaad optie 1 omdat de R6 center dan niet mee doet.acid_rain schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 22:41:
Dat is wel een leuke keuze 😉
Voor muziek zou ik optie 1 kiezen, voor film optie 2. Als muziek én film even belangrijk zijn, dan optie 1.
Uit eigen ervaring vind ik de Q950 nogal boomy in een kleinere ruimte, heeft de ruimte nodig. Wellicht dat dat nog van invloed kan zijn. De Q11 is wat slanker en ik verwacht wat beter in wat kleinere kamers.
Maar ik vind op dit moment film belangrijker dan muziek, laat ons zeggen 30% / 70%, maar ik zeg op dit moment want ik merk dat ik, nu ik héél veel (misschien te veel) reviews en tests lees, terug veel meer naar muziek luister. Al zal het maximaal 50% / 50% worden, de SVS subwoofers zijn ook gekocht vooral voor film, fantastisch gewoon als de bank mee trilt met donder enz...
De Q Concerto heb ik overwogen omdat de reviews heel goed zijn, ik zou de Concerto serieus overwegen mocht hij wall mountable zijn uit plaatsbesparing, want dat is een discussiepunt met de vrouw des huizes geworden sinds de 2 subwoofers er staan en de huidige vloerstaanders gaan vervangen worden door een groter exemplaar.Ramon schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:14:
[...]
Waarom niet de Q7 Meta + Q6 Meta?
De R6 Meta is goed hoor, maar de Q6 Meta is ook al heel goed. De hele nieuwe Q range is heel goed dus wellicht voel je straks helemaal geen noodzaak om naar de R serie te gaan.
Mijn voorstel zou zijn Q7 Meta + Q6 Meta. Als dat nog wat te duur wordt is de Q Concerto Meta ook heel goed.
Als ze toch evenveel plaats innemen als een Q7 of Q11, dan kan ik in mijn ogen beter mijn budget nu iets optrekken en voor een vloerstaande speaker gaan. Ook speelt mee dat als ik ooit zou downsizen naar bijvoorbeeld nog 1 subwoofer, ik dan wat meer compenseer met de Q11.
Q7 Meta kan ik nog even vergelijken en zal ook advies inwinnen in de winkel volgende week, al speelt hier in mijn hoofd hetzelfde: wat meer bass mocht ik downsizen qua subwoofers.
Als het goed is kan ik volgende week Q Concerto en R3 gaan beluisteren/vergelijken, ik heb eindelijk een winkel gevonden die beiden op voorraad heeft. Dat zou me toch een idee moeten geven hoe Q zich verhoudt tegenover R.
Daarnaast krijg ik ook een leuke korting in de lokale zaak als ik Q11 en Q6 (1899 + 649) zou nemen.
Deze beluisteren zal niet mogelijk zijn, het lijkt alsof niemand de Q11 op voorraad heeft in Vlaanden. Ik wil er gerust wat afstand voor afleggen, dus mocht iemand eentje weten staan, let me know.
Laat gerust weten als ik denkfouten maak, dit is zowat de conclusie na uren reviews bekijken en lezen.
Ik denk dat je ze wel kan beluisteren bij Radio Correct in Rotterdam of iEar in Tilburg.BlackShadow schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:42:
[...]
Daarnaast krijg ik ook een leuke korting in de lokale zaak als ik Q11 en Q6 (1899 + 649) zou nemen.
Deze beluisteren zal niet mogelijk zijn, het lijkt alsof niemand de Q11 op voorraad heeft in Vlaanden. Ik wil er gerust wat afstand voor afleggen, dus mocht iemand eentje weten staan, let me know.
Laat gerust weten als ik denkfouten maak, dit is zowat de conclusie na uren reviews bekijken en lezen.
Die R6 Meta is wel een eindbaas center, dus nu aanschaffen en nooit meer omkijken naar iets anders. ☺️BlackShadow schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:42:
[...]
Voor muziek (stereo) inderdaad optie 1 omdat de R6 center dan niet mee doet.
Maar ik vind op dit moment film belangrijker dan muziek, laat ons zeggen 30% / 70%, maar ik zeg op dit moment want ik merk dat ik, nu ik héél veel (misschien te veel) reviews en tests lees, terug veel meer naar muziek luister. Al zal het maximaal 50% / 50% worden, de SVS subwoofers zijn ook gekocht vooral voor film, fantastisch gewoon als de bank mee trilt met donder enz...
Hegel H190, Marantz Cinema 40, KEF R11, KEF R6 META, 2x KEF Q350, 4x KEF Q50A, ELAC Sub 2070
:strip_exif()/f/image/nabAGEE4b897AAqJthnmft8h.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VANyk913kFE8si4evj1OEf4L.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mb6xXsN48xZNM63k7vdoGx4Z.jpg?f=fotoalbum_large)
Korte update mbt Ci200QR. Getest met Denon Home Amp in de keuken. Backboxes zitten in de koof en stucwerk is inmiddels klaar. De speakers nu weer demonteren voor verdere klussen en verfwerk. Maar die dingen gaan hard! Maar goed, serieus luisteren en beoordelen komt pas als de keuken gereed is, net als die 2 in de woonkamer. Ze zitten ongeveer 3 meter uit elkaar, ieders met eigen backbox en met polyesterwol bekleed.
[ Voor 3% gewijzigd door acid_rain op 06-01-2026 12:28 ]
Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //
Ik weet niet waar je in Vlaanderen woont, je kan Poulissen in Roermond (Ned. Limburg) bellen, die hebben normaliter ook wel KEF staan.BlackShadow schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:42:
[...]
Als demo 2 liedjes en een stuk filmmuziek kunnen beluisteren, telkens op beide afwisselend.
De R7 klonk fantastisch, vooral mid en hoge tonen, maar ook absoluut geen gebrek aan bass.
De Q7 klonk daarnaast eerder dof en een gecompresseerd geluid, heel opvallend voor mijn nochtans niet getraind oor.
Bij de R7 was gewoon veel meer detail hoorbaar, bijvoorbeeld het ademen tijdens het zingen was hoorbaar bij de R7 en niet bij de Q7.
MAAR het was een speciaal ingerichte demo ruimte, volledig voorzien van materialen om de akoustiek te verbeteren en ook nog eens aangesloten op een high end Marantz versterker, ik vermoed Model 10.
Niet helemaal representatief voor de gemiddelde woonkamer, maar ik was echt omver geblazen van wat de R7 aan geluid produceerde, echt indrukwekkend.
Hoe moet ik dit nu correct inschatten naar mijn eigen woonkamer zonder enige room treatment en een versterker ver onder deze prijsklasse? De Q reeks is nu bijna afgeschreven, maar had ik waarschijnlijk de hemel ingeprezen als ik ze had vergeleken met mijn huidige Jamo budget setje.
Ik snap natuurlijk het prijsverschil maar uit de vele reviews die ik gezien heb was de conclusie toch vaak dat het verschil tussen Q Meta en R Meta niet heel groot was, ik ging er dus van uit dat deze demo sessie mijn keuze makkelijk ging maken met slechts een miniem of zelfs misschien voor mij niet hoorbaar verschil tussen beide. Dat is nu duidelijk niet het geval.
[ Voor 14% gewijzigd door BlackShadow op 09-01-2026 07:49 ]