GT-R schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 19:41:
Heeft iemand nog suggesties voor een versterker voor de KEF LS50 Meta? Na veel zoeken en lezen heb ik eigenlijk alleen maar meer vragen erbij gekregen. M'n budget probeer ik onder de 1000€ te houden,
Nu vraag ik me met name af wat dan het normaal gesproken het beste op zou leveren voor dit geld:
Veruit de meeste bang voor je bucks krijg je natuurlijk door tweedehands te kopen. Of een Chromecast gebruiken als streamer. Een Chromecast + HDMI audio extractor digitaal (coax/toslink) aangesloten op een integrated versterker. Imo een perfecte streamer voor Spotify/Tidal achtige diensten voor nog geen 100 piek.
Of een Chromecast audio vinden op marktplaats, deze heeft ook een digitale uitgang maar zijn al enige tijd uit productie.
De rest van het budget kan naar een versterker toe. Denk wel even goed na of je in een later fase wellicht subwoofers wilt gaan toevoegen. Iets wat de LS50 eigenlijk wel nodig heeft. Ook is DSP software als Dirac, ARC, Auddysey steeds meer aan het toe treden in de stereo wereld. Zeker de moeite waard om hier rekening mee te houden.
Qua opties die je noemt, ik ben geen fan van Chi-Fi, helaas is NAD/Bluesound dat tegenwoordig eigenlijk ook. De software van NAD en BluOS is imho buggy, hier komen wel regelmatig software updates voor uit. Echter lijkt dat met het fixen van een probleem iedere keer weer een ander probleem ontstaat.
Als je DSP interessant vind en je hebt momenteel al een versterker, zou ik wachten tot het aanbod integrated versterkers met DSP is toegenomen.
Sidenote, de verhalen dat een LS50 pas goed klinkt met een versterker van x bedrag met x vermogen moet je met een flinke korrel zout nemen.