Speakers op spikes. Wel/geen schoteltjes of steen er onder?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.760 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 103720
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-05 16:30
Onlangs nieuwe speakers gekocht (KEF Q950). Deze worden geleverd met spikes en bijbehorende schoteltjes.

De speakers staan op een natuurstenen vloer en nu vroeg ik me af wat nu het beste is?

A ) De speakers rechtstreeks met de spikes op de vloer (met een groot risico op beschadigingen in de vloer).

B ) De speakers met de spikes in de bijbehorende schoteltjes op de vloer.

C ) De speakers met de spikes rechtstreeks op een tegel (waarmee ik beschadigingen in de vloer voorkom).

Want de speakers met de spikes in de schoteltjes op een tegel, daar zie ik geen meerwaarde in. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zeker zit daar wel een meerwaarde in. De speakers staan maar met een zeer klein oppervlak op de schoteltjes waardoor er nagenoeg geen contactoppervlak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 103720
@sypie Wat ik bedoelde was dat ik er van uit ging dat het niet uitmaakt voor het geluid wanneer ik de speakers op schoteltjes heb staan op een natuurstenen vloer, of dat ze op schoteltjes staan op een tegel op de natuurstenen vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Iets te snel gelezen :-)

En ja, het klopt. Het maakt niet uit of je ze direct op steen neerzet of met schoteltjes op steen. Tenzij je heel zuinig bent met de steen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02 22:06
Ik heb gisteren de spikes na lange tijd eindelijk gemonteerd.
Ik heb onder de schoteltjes een rond stukje vilt gedaan.
Staat zeer stabiel zo.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qHH8Q9uHAkTd29lgLYHQsTPDqtA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RgEsHKuslLXfc5cpklyeTfB4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 103720
@Grandisimo, wow imposant. Maar jij hebt ze dus ook niet op tegels staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Ik zou ze ook op de schotels zetten omdat er best veel druk op de puntjes komen van de spikes, de schotels zijn daar speciaal voor en met die schotels zullen de spikes niet verder in de tegels zakken. Twee voordelen: de tegels blijven heel en met de schotels heb je nog minder contact oppervlak dan de tegels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02 22:06
103720 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 10:20:
@Grandisimo, wow imposant. Maar jij hebt ze dus ook niet op tegels staan?
Nee, de schoteltjes met vilt direct op de vloer.
Ik weet niet of het een verschil maakt om ze alsnog op steen te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makkink72
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 05-05 19:24
Ik heb deze ook waar heb je de schotels enz vandaan als ik mag vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10-06 10:55
makkink72 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:34:
Ik heb deze ook waar heb je de schotels enz vandaan als ik mag vragen.
Ja ook interesse in schoteltjes onder de spikes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebis
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Je kan ze bijvoorbeeld vinden op https://www.amazon.nl/s?k=luidspreker+spikes+onderlegger. Verder heeft iedere hifi winkel ze wel liggen maar daar zal waarschijnlijk een wat hoger prijskaartje aan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servpage
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:38
Ik had ze afgelopen jaar bij Hobo Hifi gehaald, zie nu dat ze een aanzienlijke inflatie correctie hebben toegepast van bijna € 10. :(
https://www.hobo.nl/audio...egschijf-30-mm-zwart.html

Collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biatch
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-05 09:26
Servpage schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:53:
Ik had ze afgelopen jaar bij Hobo Hifi gehaald, zie nu dat ze een aanzienlijke inflatie correctie hebben toegepast van bijna € 10. :(
https://www.hobo.nl/audio...egschijf-30-mm-zwart.html
Een paar muntjes van 5 cent er onder werkt net zo goed en stukken goedkoper 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servpage
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:38
5 cent stukken er onder heb ik ook eerst een poosje gehad om te proberen en daarna de keus gemaakt om er onderleggers onder te plaatsen, gewoon omdat ik het netter vind staan :-)

Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biatch
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-05 09:26
Servpage schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 18:43:
5 cent stukken er onder heb ik ook eerst een poosje gehad om te proberen en daarna de keus gemaakt om er onderleggers onder te plaatsen, gewoon omdat ik het netter vind staan :-)
Daarom heb ik high fancy quarters uit de usa er onder 😂🥳

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:02

Killjoy

Klingon lawn products

Biatch schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:00:
[...]

Daarom heb ik high fancy quarters uit de usa er onder 😂🥳
Die van mij stonden op dubbeltjes. Tja, het waren immers vintage speakers :+

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keen34
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14-05 13:45
Bij mij staan ze op granieten platen van 5cm dik en merk dat het lage beter klinkt meer diepte heeft dan op spikes…. Rubber plaatjes heb ik nog niet geprobeerd…. Heeft iemand daar ervaring mee ? Dat zijn van die ronde of vierkante plaatjes met kleine rondjes erop, die de daarmee minimaal het oppervlak eronder raken (in (en in mijn geval Fins graniet 70x70x5) draai met MF220 maar wordt binnenkort de MF-A1000 voor de kenners wel bekend in combinatie met Driade 55 en 44 en als bron de X777ES met upgrade.

Ik zal een foto toevoegen…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4MDDGmD0OF1q3BEfrCQ5EypAcEQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ldD2MfG2Wp9MNtAg7CKSzqPK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:11

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Keen34 Welkom op het forum! De aanvankelijke discussie is inmiddels 3 jaar oud en ook de kick van 2 jaar terug is inmiddels belegen. Het is zeer aardig dat je wilt bijdragen, maar waarschijnlijk is het voor de posters voor je, weinig relevant meer. Als je zelf graag een antwoord wilt op je vragen, dan raad ik je aan om even te kijken of er een ervaringentopic is over jouw vraag en anders zelf een nieuw topic te starten.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.