Vicariously I live while the whole world dies
Als er ooit een MOBA komt die 5v5v5v5 heeft ben ik gelijk om.
Ik hoop dat riot ooit op een dag ook een 7v7 map maakt.
Want na duizend potjes SR wil je weleens wat anders...
EDIT:
Ik vermoed dat als ze bij Blizzard ooit het idee krijgen om een MOBA-styled WOW-battleground te maken 5v5 dat het ook vrij populair zou worden.
[ Voor 32% gewijzigd door MazeMouse op 03-04-2011 14:34 ]
sudo apt-get rekt
Wat mij betreft mag Riot wel wat variatie brengen in het spel, hetzij nieuwe maps, hetzij nieuwe game modes.
PlayerUnknown's Battleground: TryingDutchman
League of Legends [Last Updated 22-08-2012]: [EUW] Jeffro (Now:Silver, S1:Bronze), RankedSolo5x5: 1502 [120W/106L], Dominion: 84W, TT: 3W, Normal: 504W
Nou bewijs dat we laatsts tegen marcks, virual en baristo kwamen te spelen
http://www.lolbase.net/matches/view/EU114907090
-:iRacing profiel:- // LoL EUW = BatsAap //
Ik veronschuldig mij bij voorbaat voor het bovenstaande.
De win10cent guide gelezen?
Het lijkt goed te werken maar ik heb het zelf nog niet geprobeerd.
sudo apt-get rekt
^^MazeMouse schreef op zondag 03 april 2011 @ 22:17:
[...]
League of Legends [Last Updated 22-08-2012]: [EUW] Jeffro (Now:Silver, S1:Bronze), RankedSolo5x5: 1502 [120W/106L], Dominion: 84W, TT: 3W, Normal: 504W
Doe eens linkenMazeMouse schreef op zondag 03 april 2011 @ 22:17:
[...]

Surfin' paradise!
Nog niet geprobeerd. Heb je geen chronisch tekort aan mana?
Modern technology has its origins in an altogether non-practical search for useless knowledge.
Totaal nietydegart schreef op maandag 04 april 2011 @ 00:02:
[...]
Nog niet geprobeerd. Heb je geen chronisch tekort aan mana?
Early game iets minder spammen en harrassen met Q en passive en daarna nadat je sheen koopt heb je meer als genoeg mana

Ik post een beetje veel screenies atm xD maar weer 1 gewonnen. Was 2nd top dmg (Amumu top dmg)
Veel ranked
Speel je solo lane of duo?
Modern technology has its origins in an altogether non-practical search for useless knowledge.
Tot nu toe duo hele tijd, heb het wel lastig gehad in duo lanes maar vooral midgame en lategame word het echt ziekydegart schreef op maandag 04 april 2011 @ 00:17:
Ik sta echt te kijken. Een paar dagen geleden heb ik die guide gelezen, maar niet geprobeerd omdat ik dacht dat het vanwege manatekort niet te doen zou zijn.
Speel je solo lane of duo?
Ligt er maar net aan hoe je speelt, had ook een potje waar ik echt insane dmg doe tegen bijvoorbeeld Caitlyn en andere squishies
Als iemand nog interesse heeft in een nog maar 1 Nexus Turret over in eigen team naar -> een keiharde turnaround en alsnog winnen
Heb hier een replay voor je dan: http://puu.sh/1qLo
[ Voor 14% gewijzigd door Jeffroiscool op 04-04-2011 00:20 ]
Met een Rabadon's en Lich Bane (300 AP) doe je 300 extra damage na elke spell. Qua gold ongeveer net zo duur.
Replay ga ik zeker morgen kijken
[ Voor 10% gewijzigd door ydegart op 04-04-2011 00:25 ]
Het gaat vooral om je passive, dat is echt autoattack dmg en om een lichbane en rabadons te halen moet je toch een stukje langer farmen. Early game doe je gwn hartstikke veel dmg. Geloof me, probeer het gewoonydegart schreef op maandag 04 april 2011 @ 00:24:
Toch vraag ik me af hoe efficiënt dit is.
Met een Rabadon's en Lich Bane (300 AP) doe je 300 extra damage na elke spell. Qua gold ongeveer net zo duur.
Replay ga ik zeker morgen kijken
Ga ik zeker doenJeffroiscool schreef op maandag 04 april 2011 @ 00:27:
Het gaat vooral om je passive, dat is echt autoattack dmg en om een lichbane en rabadons te halen moet je toch een stukje langer farmen. Early game doe je gwn hartstikke veel dmg. Geloof me, probeer het gewoon
Verwijderd
AP blitzcrank is LACHE (soort off tank er nog is bij eig als je beetje in je items komt ). Wat de meeste zeggen is wel waar. Die pull moet je echt kunnen timen. Had gistere wel een geniale pull op vlad die ik via de bosjes recht in een 5 man gank pullde
sta 2-1
Bestaat er zo geen elo calculator ofzo ? (probleem is dat ik dus geen elo overzicht krijg
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2011 08:51 ]
Wil Sona al een tijdje halen gelijk die guide proberen
Pas na 10 ranked games krijg je je elo te zien, ook onder de 1200 als het goed is (anderen zien onder de 1200 niet).Verwijderd schreef op maandag 04 april 2011 @ 08:50:
Bestaat er zo geen elo calculator ofzo ? (probleem is dat ik dus geen elo overzicht krijg)
Klopt. Bovendien zie je na je game rechtsboven de verandering in je ELO.RTG schreef op maandag 04 april 2011 @ 09:12:
[...]
Pas na 10 ranked games krijg je je elo te zien, ook onder de 1200 als het goed is (anderen zien onder de 1200 niet).
Over ranked gesproken: gister nog 2 ranked games met Chromakey gedaan. Dan denk je: duoqueue met 2 iig redelijke spelers, dan maak je wel een redelijke kans. Niet dus. Eerste game lanede ik als Ashe met een Mundo samen maar ging de solo top al 3x dood door zijn lane veel te ver te pushen > ganked. Mundo was een complete randdebiel die met 40% health gewoon vrolijk op de 2 enemy champs afrende om een cleaver te missen, dus die ging alleen in de laning phase al 4x dood ofzo. Eindigde op 0/7/0. Vervolgens besloten de overige 3 dat het handig was om met 3 man verspreid de enemy jungle in te lopen om te kijken waarom ze allemaal missing waren. Resultaat laat zich raden: 5v3 verloren waarna ze 2 torens ompushten bij ons. Vervolgens maar surrender gedaan, leek nergens meer op.
Uit frustratie hierna nog een game gedaan maar het werd niet veel beter. Ik moest als AP sion lanen met een Amumu die zo mogelijk nog slechter was dan de mundo uit de game daarvoor. Amumu eindigde op 1/9/2 ofzo (maar 2 assists! HOE DAN!) en onze nocturne deed in de game 5 ultimates en haalde daar 0 kills uit. Ondanks dat wonnen we in het begin ook nog: we stonden 2 kills voor en hadden al hun outer turrets weg. Bleek achteraf niets meer waard nadat we alle teamfights verloren dankzij slechte initiaties en een nocturne die vrolijk gaat junglen en ons 4v5 laat vechten.
Mijn ELO is nu dusdanig laag dat ik het niemand meer aan wil doen om te duo-queuen. Ik hou het wel bij normal games, ben er ff klaar mee.
Het is dan ook meestal beter om te lanen met je duo queue zodat je betere coordinatie hebt van nu pakken we hem, jij stunt nu en dan hebben we hem enzo.Vicarious schreef op maandag 04 april 2011 @ 09:21:
[...]
Klopt. Bovendien zie je na je game rechtsboven de verandering in je ELO.
Over ranked gesproken: gister nog 2 ranked games met Chromakey gedaan. Dan denk je: duoqueue met 2 iig redelijke spelers, dan maak je wel een redelijke kans. Niet dus. Eerste game lanede ik als Ashe met een Mundo samen maar ging de solo top al 3x dood door zijn lane veel te ver te pushen > ganked. Mundo was een complete randdebiel die met 40% health gewoon vrolijk op de 2 enemy champs afrende om een cleaver te missen, dus die ging alleen in de laning phase al 4x dood ofzo. Eindigde op 0/7/0. Vervolgens besloten de overige 3 dat het handig was om met 3 man verspreid de enemy jungle in te lopen om te kijken waarom ze allemaal missing waren. Resultaat laat zich raden: 5v3 verloren waarna ze 2 torens ompushten bij ons. Vervolgens maar surrender gedaan, leek nergens meer op.
Uit frustratie hierna nog een game gedaan maar het werd niet veel beter. Ik moest als AP sion lanen met een Amumu die zo mogelijk nog slechter was dan de mundo uit de game daarvoor. Amumu eindigde op 1/9/2 ofzo (maar 2 assists! HOE DAN!) en onze nocturne deed in de game 5 ultimates en haalde daar 0 kills uit. Ondanks dat wonnen we in het begin ook nog: we stonden 2 kills voor en hadden al hun outer turrets weg. Bleek achteraf niets meer waard nadat we alle teamfights verloren dankzij slechte initiaties en een nocturne die vrolijk gaat junglen en ons 4v5 laat vechten.
Mijn ELO is nu dusdanig laag dat ik het niemand meer aan wil doen om te duo-queuen. Ik hou het wel bij normal games, ben er ff klaar mee.
Hiermee krijg je vaak de tower verbazingwekkend snel down en kan je de rest van de lanes helpen.
Verwijderd
of met iemand die voldoende hersens in zen hoofd heeft om eerst een char zoals fiddlesticks aan te harassen ipv een rammus ... ( in het algemeen zelfs mensen die tanks focussen ... )Jeffroiscool schreef op maandag 04 april 2011 @ 09:24:
[...]
Het is dan ook meestal beter om te lanen met je duo queue zodat je betere coordinatie hebt van nu pakken we hem, jij stunt nu en dan hebben we hem enzo.
Hiermee krijg je vaak de tower verbazingwekkend snel down en kan je de rest van de lanes helpen.
"effe een sidenote"
Nog mensen die niet kunnen inloggen op Xsplit ? Wou gisteren streamen maare geraakte er niet in.
Dit probleem het ik ook al het hele weekendVerwijderd schreef op maandag 04 april 2011 @ 09:31:
[...]
of met iemand die voldoende hersens in zen hoofd heeft om eerst een char zoals fiddlesticks aan te harassen ipv een rammus ... ( in het algemeen zelfs mensen die tanks focussen ... )
"effe een sidenote"
Nog mensen die niet kunnen inloggen op Xsplit ? Wou gisteren streamen maare geraakte er niet in.
-
lukt vaak niet ivm teamcompositie. Dan zouden we amumu mid hebben moeten laten gaan bijv.Jeffroiscool schreef op maandag 04 april 2011 @ 09:24:
[...]
Het is dan ook meestal beter om te lanen met je duo queue zodat je betere coordinatie hebt van nu pakken we hem, jij stunt nu en dan hebben we hem enzo.
Verwijderd
Vlad is gewoon easy te counteren. Team kiest vlad.. dan gaje gewoon teemo of een non dependant ult dieje moet channelen of die van ver komt (dus niet : ashe, ezrael, Nunu etc etcNazanir schreef op maandag 04 april 2011 @ 09:34:
Vladimir blijft Trolltastisch om mee te spelen, het is gewoon heerlijk om je Sanguine Pool goed te timen en dat mensen dan meteen in chat gaan ragen, heerlijk. Verder lijken weinig mensen te beseffen, dat Vlad voor level 9, erg kwetsbaar is: Zijn pool kost 20% van je huidige HP om te casten, en je Q is dan max elke 5-6 seconden beschikbaar. Pas vanaf level 9, is Q elke 2-3 seconden beschikbaar (afhankelijk van je CDR), en dan is het gewoon spammen met Q. Toch heb ik wel een leuke build voor hem: Rylai's, Deathcap, Will of the Ancients en Zhonya's. Vlad zou gewoon altijd mid moeten zijn en als je vs hem laned, een Annie of een Kassadin en Anivia kunnen hem het leven compleet zuur maken.
Elke char valt te counteren (er is maar 1tje die ik op dit moment echt haat.. en dat is nocturne )
met teemo pak ik vlads no problemoJeffroiscool schreef op maandag 04 april 2011 @ 10:04:
[...]
Het probleem is echter dat een Vladimir fear aanduid, jij harrassed hem met 1 spell, hij harrassed je terug, krijgt z'n leven terug en jij staat daar met minder hp als hem.
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2011 10:05 ]
Het probleem is echter dat een Vladimir fear aanduid, jij harrassed hem met 1 spell, hij harrassed je terug, krijgt z'n leven terug en jij staat daar met minder hp als hem.Nazanir schreef op maandag 04 april 2011 @ 09:34:
Vladimir blijft Trolltastisch om mee te spelen, het is gewoon heerlijk om je Sanguine Pool goed te timen en dat mensen dan meteen in chat gaan ragen, heerlijk. Verder lijken weinig mensen te beseffen, dat Vlad voor level 9, erg kwetsbaar is: Zijn pool kost 20% van je huidige HP om te casten, en je Q is dan max elke 5-6 seconden beschikbaar. Pas vanaf level 9, is Q elke 2-3 seconden beschikbaar (afhankelijk van je CDR), en dan is het gewoon spammen met Q. Toch heb ik wel een leuke build voor hem: Rylai's, Deathcap, Will of the Ancients en Zhonya's. Vlad zou gewoon altijd mid moeten zijn en als je vs hem laned, een Annie of een Kassadin en Anivia kunnen hem het leven compleet zuur maken.
Met Teemo vs Vlad is het altijdJeffroiscool schreef op maandag 04 april 2011 @ 10:04:
[...]
Het probleem is echter dat een Vladimir fear aanduid, jij harrassed hem met 1 spell, hij harrassed je terug, krijgt z'n leven terug en jij staat daar met minder hp als hem.
Autoattack(Poison) + Blind vs 1Q + Autoattack (vaak zelfs alleen 1Q)
Ik heb regrowth pendant dus die Q-damage is in het begin niet zo bijzonder
Ondertussen ben ik de tel kwijt hoeveel vlads er tot achter hun eigen toren stonden te ragen dat Teemo OP is
sudo apt-get rekt
Verwijderd
het leukste is dan nog dit:MazeMouse schreef op maandag 04 april 2011 @ 10:31:
[...]
Met Teemo vs Vlad is het altijd
Autoattack(Poison) + Blind vs 1Q + Autoattack (vaak zelfs alleen 1Q)
Ik heb regrowth pendant dus die Q-damage is in het begin niet zo bijzonder
Ondertussen ben ik de tel kwijt hoeveel vlads er tot achter hun eigen toren stonden te ragen dat Teemo OP is
Ze ragen tot achter hun toren waardoor jij rustig kan farme en oppushe en stilletjes aan een "german-minefield" kan neerpleuren
1x mid game als ze komen ganken is het "pop - pop - pop - pop" aan shrooms.
en het enige wat ik dan krijg ik in teamchat is: MORE TEEMO MORE !
Vraagje:
Hoe speelt AP sion eig ? Iemand ervaringen mee qua lane partner ofzo (ik kom die ook amper tege
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2011 10:43 ]
-
Wat vinden jullie trouwens van Lee Sin. Ben echt nog geen goede tegen gekomen, hij is een beetje underwhelming imo.
Brokh - Dota 2 - https://dotabuff.com/players/25884604
Triforce, Bloodthirster, Banshee's, Ghostblade en boots.
Dit is op zich een redelijk nette build, beetje survavability, goede mix van damage en attackspeed.
Hij deed gewoon echter niets. Hij heeft echt geen burst, dus hij moet het hebben van zijn DPS, maar ook daar faalt hij naar mijn gevoel best wel. Het enige wat hij echt heeft, is zijn ult. Maar daar is hij gewoon te gimmicky voor. Hij kan een beetje zoals Shen, allies beschermen, maar hij is geen tank. Hij kan chasen en heet een gap closer (denk aan Xin), maar hij is geen carry. Hij kan anderen shielden, maar hij is geen support. Hij heeft ook zijn passive met attack speed increase, maar doet ervoor te weinig damage.
Ik heb wel goede Lee Sin's gezien. Zij wisselen tussen de skills, om het maximale uit hun passive te krijgen, en doen dit ook echt goed. Maar zelfs de mensen die Lee Sin kunnen managen (al zijn non ult skills zijn 2 delig, kosten flink wat energy, dus weten wanneer je passive klaar is en je het verlengstuk van je skill moet gebruiken etc) is Lee Sin alles behalve intimiderend in een gevecht.
Maar goed, dit zei men ook over Irelia toen ze net uit was, en ineens werd ze OP. Misschien dat het met Lee Sin nog gebeurt, wanneer men de juiste builds en speelstijlen heeft gevonden. Maar het zou me niet verbazen als hij nog wat kleine buffs ging krijgen in de nabije toekomst.
-
haha is prima, maar bereid je dan maar wel voor op een paar rage-potjes (niet dat ik een rager ben, maar je gaat vanzelf achter je pc zitten ragen van zoveel noobheid).Forn schreef op maandag 04 april 2011 @ 11:01:
Vicarious, ik wil wel met je duo queuen, mijn elo is ook dusdanig laag gezakt. En potjes met jou heb ik nog niet verloren haha. Dit is Vykro trouwens.
Wat vinden jullie trouwens van Lee Sin. Ben echt nog geen goede tegen gekomen, hij is een beetje underwhelming imo.
@nazanir, ik heb nog niet zoveel tegen Lee Sin gespeeld maar in grote lijnen ben ik het wel met je eens eigenlijk.
En over Vlad: Vlad is early game makkelijk te counteren door aggressief te spelen omdat zijn Q nog een hoge cooldown heeft en zijn overige spells health kosten. Alleen oppassen met towerdiven als zijn pool nog up is. Die moet je dus even uitlokken. Mid game is hij (tenzij hij slecht farmt) bijna niet af te stoppen door zijn q met een cooldown van 3 seconden en een gelevelde pool. Later in het spel (35+ minuten) worden AP characters altijd wat zwakker dan de AD characters dus dan is hij weer redelijk aan te pakken. Het is dus zaak om hem early game flink kort te houden en liefst nog een paar keer te killen dmv ganks.
Ach, negen van de tien keer is een verlies te wijten aan andere spelers. Pas in de tweede plaats omdat het spelletje vijf tegen vijf wordt gespeeld. In de eerste plaats omdat men het graag gelooft. 'Willekeurig item/ability/champion is OP' is een eenvoudige zondebok.Nazanir schreef op maandag 04 april 2011 @ 11:22:
Maar goed, dit zei men ook over Irelia toen ze net uit was, en ineens werd ze OP. Misschien dat het met Lee Sin nog gebeurt, wanneer men de juiste builds en speelstijlen heeft gevonden. Maar het zou me niet verbazen als hij nog wat kleine buffs ging krijgen in de nabije toekomst.
Toegegeven, ik maak me er zelf ook wel eens schuldig aan, maar het spel is op z'n minst in zoverre gebalanceerd dat je dat ene godvergeten truukje dat op geen mogelijke manier te counteren is, zelf ook gewoon had kunnen toepassen. In handen van een goede of goed spelende speler is alles al wel OP genoemd.
Dit blijft toch een dominante champ seg...
zeker als je volleidg ad gaat, dan kan hij zo gruwelijk zij
Grab, speed up, ulti en push up en bang daar ligt de volgende
Verwijderd
speel hem dan is op APKnupoltor schreef op maandag 04 april 2011 @ 12:21:
Laatsts nog paar potjes gespeeld met Blitz.
Dit blijft toch een dominante champ seg...
zeker als je volleidg ad gaat, dan kan hij zo gruwelijk zij
Grab, speed up, ulti en push up en bang daar ligt de volgende
Ult 25secs CD daar dan nog eens CDR boots op => 22secs.
=> SPAMFEST
Zo speel ik hem ook. Shurelya's Reverie + Frozen Heart + wat runes en je zit aan de hardcap. Kan je met Boots of Speed ook nog eens de hele map door rennenVerwijderd schreef op maandag 04 april 2011 @ 12:23:
[...]
speel hem dan is op AP![]()
Ult 25secs CD daar dan nog eens CDR boots op => 22secs.
=> SPAMFEST
Bah, bijna 3150 puntjes en wou eigenlijk Teemo kopen, maar gisteren op m'n smurf Urgot gekocht en die bevalt me ook wel (ultieme harassment!) en nu zie ik ook iedereen ownen met Sona
Surfin' paradise!
Verwijderd
mijn build zal ik vanavond effe posten. Weet hem niet vanbuiten (heb meestal alle builds die ik heb in een schone browser versie openstaan op men laptopSnappie88 schreef op maandag 04 april 2011 @ 12:26:
[...]
Zo speel ik hem ook. Shurelya's Reverie + Frozen Heart + wat runes en je zit aan de hardcap. Kan je met Boots of Speed ook nog eens de hele map door rennen
Bah, bijna 3150 puntjes en wou eigenlijk Teemo kopen, maar gisteren op m'n smurf Urgot gekocht en die bevalt me ook wel (ultieme harassment!) en nu zie ik ook iedereen ownen met SonaBah bah bah, waarom heeft Riot die IP gain zo freaking laag gemaakt! Oude systeem was beter. Men zei ook dat als het huidige systeem niet dezelfde IP gain zou opleveren ze het zouden aanpassen... Mooi aanpassing
vanavond eens ranked teemo AP shroomster spele
Ik zeg niet dat AP niet goed is, heb hem ook vaak zo gespeeld maar Ad is toch eens wat anders
Ik zie ze vaak snel weglopen omdat blitz toch ook makkelijk 300 hits kan doen.
Spammen van skills met ad blitz heb je makkelijk 1200 dmg ( zeker die ene skill waardoor de volgende attack nog eens 100% extra doet, in dit geval dus 600 dmg )
Verwijderd
En ik heb er geen spijt van. Ik vind Lee Sin er leuk om mee te spelen, lekker harassen earlygame met je Q en dan terug blinken met je W. Ook de damage is wel hoog (als je tegenstander geen armor heeft). Verder haal ik met Lee Sin zeker goede scores (11-1-14 is mijn beste score met lee sin op dit moment).
Wel ben ik het ermee eens dat Lee Sin iets underwelmed is en de damage soms laag lijkt. De nockback van je ulti lijkt soms niet (goed) te werken. Ook zijn shield en lifedrain is soms niet te merken maar dat zal wel aan mij liggen, maar ik gebruik de shield als blink ability om in of out of harms way te gaan.
Ach, ik kan er lekker mee spelen en heb er lol mee dus ik vind het een geweldige champion, zeker als mensen je uitschelden dat je Lee Sin neemt omdat tie slecht is en ik dan het tegendeel bewijs.
Verwijderd
sudo apt-get rekt
Ik heb ook meerdere verschillende build geprobeerd ene keer faal ik andere keer lukt het maar hij is wel beetje UP helaas. En ulti faalt volgens mij soms gisteren deed ik me ulti op sion en die bleef gewoon staan :x. Om zo je teammates uit die verschrikkelijke teamfight te redden.Dreanor schreef op maandag 04 april 2011 @ 12:37:
Ik heb zelf Lee Sin vrij direct gekocht en dat doe ik eigenlijk nooit. Wil zelf altijd eerst een champion uitproberen voordat ik hem koop maar Lee Sin leek mij geweldig (en in de youtube champ spotlight leek hij zelfs overpowered).
En ik heb er geen spijt van. Ik vind Lee Sin er leuk om mee te spelen, lekker harassen earlygame met je Q en dan terug blinken met je W. Ook de damage is wel hoog (als je tegenstander geen armor heeft). Verder haal ik met Lee Sin zeker goede scores (11-1-14 is mijn beste score met lee sin op dit moment).
Wel ben ik het ermee eens dat Lee Sin iets underwelmed is en de damage soms laag lijkt. De nockback van je ulti lijkt soms niet (goed) te werken. Ook zijn shield en lifedrain is soms niet te merken maar dat zal wel aan mij liggen, maar ik gebruik de shield als blink ability om in of out of harms way te gaan.
Ach, ik kan er lekker mee spelen en heb er lol mee dus ik vind het een geweldige champion, zeker als mensen je uitschelden dat je Lee Sin neemt omdat tie slecht is en ik dan het tegendeel bewijs.
Maar welke build gebruik jij dan...?
[ Voor 3% gewijzigd door mklcln op 04-04-2011 13:17 ]
Olaf is lastig om mee te spelen. Hij is volledig melee en in het begin vrij zwak. Daarom MOET je met hem ook eigenlijk junglen, want lanen is hij echt slecht in. Verder is zijn bijltje best lastig om mee te hitten bij bewegende/wegrennende targets.Verwijderd schreef op maandag 04 april 2011 @ 12:37:
Ik zit er aan te denken om binnenkort Olaf eens te kopen (tenzij hij in de nieuwe champ. rotation voorkomt, dus ik wacht nog even. Ik kom Olaf alleen heel weinig tegen in games, is daar een reden voor die ik nog niet weet
Echter, je kan supersnel junglen met olaf met zijn q-skill (bijltje gooien) en je blijft redelijk hoog in health door zijn w-skill die lifesteal geeft. Ganken kan vaak van achter ook wel aardig door je bijl en de hoeveelheid damage op je e-skill en als je in het begin redelijk kan farmen en een killetje of 2 mee kan pakken kun je met Olaf vrijwel unstoppable worden. Dan heb je namelijk veel health en armor, een beetje magic resist maar ook een shitload aan damage, lifesteal en naarmate je life lager wordt wordt je attack speed hoger (waardoor je weer meer lifesteal hebt). Je kan dan iedereen 1v1 aan en 1v2 lukt vaak zelfs ook nog wel dan. Maar als je early game kut gaat, dan krijg je een heel vervelende game.
- Lantern ding (jungle item) maar de ward is gewoon awesome + andere stats
- Boots (meestal met magic resist/stun reduct)
- Item met attack speed, crit en move speed (de kleine van 1500 goud ongeveer)
- De bijl met attack speed/armor pen on hit
Verder kom ik vaak niet.
Maar ik zou vanavond betere reactie plaatsen als ik thuis ben.
Verwijderd
ik heb maar 1 goede laner gezien met olaf en das hotshotGG. als je kan moet je replays zoeke van hoe hij zen minions paktDreanor schreef op maandag 04 april 2011 @ 13:22:
Zit nu op werk dus kan niet alles achterhalen, maar het volgende
Verder kom ik vaak niet.
Gisteren Wickd weer zien spelen met voor go4lol cup jenna... jeezes.. hoezo support ?
Jij bedoelt:Dreanor schreef op maandag 04 april 2011 @ 13:22:
Zit nu op werk dus kan niet alles achterhalen, maar het volgende
Verder kom ik vaak niet.
- Wriggle's lantern
- Mercury treads
- Zeal
- Black Cleaver
Zeal kun je nog uitbouwen naar phantom dancers of trinity force als de game lang genoeg duurt dan
Ik zou er nog een Frozen Mallet bij doen of een andere survivability item. Je bent namelijk zo squishy als hell zonder juiste runesVicarious schreef op maandag 04 april 2011 @ 13:25:
[...]
Jij bedoelt:
- Wriggle's lantern
- Mercury treads
- Zeal
- Black Cleaver
Zeal kun je nog uitbouwen naar phantom dancers of trinity force als de game lang genoeg duurt dan
-
Ik bouw na wriggle's en merc treads met olaf vaak een Warmog en dan een atma, maar frozen mallet is ook een goede optie. Zodra je warmogs eenmaal hebt word je niet meer gefocust terwijl je met je q en je e toch behoorlijke damage doet. Zodra je atma daarbij komt heb je ook nog eens 200 auto-attack damage en nog meer armor.
Aangezien niemand had gereageerd op AP Sion, hier even een simpele schets van hoe je skills te gebruiken en wat voor mij (persoonlijk dus), wel lekker werkt:Verwijderd schreef op maandag 04 april 2011 @ 10:36:
[...]
het leukste is dan nog dit:
Ze ragen tot achter hun toren waardoor jij rustig kan farme en oppushe en stilletjes aan een "german-minefield" kan neerpleuren
1x mid game als ze komen ganken is het "pop - pop - pop - pop" aan shrooms.
en het enige wat ik dan krijg ik in teamchat is: MORE TEEMO MORE !
Vraagje:
Hoe speelt AP sion eig ? Iemand ervaringen mee qua lane partner ofzo (ik kom die ook amper tege)
AP Sion heeft een heel sterk schild, en zijn Stun heeft behalve 2s duratie, ook een goede AP Ratio (ik meen uit mijn hoofd, dat zijn schild en stun, 1:1 AP ratios hebben). Je shield is een beetje tricky, hij duurt 10 seconden, maar ik meen na 4 seconden dat je de skill nog een keer kan triggeren, om vervroegd te exploderen. Dit is bijzonder belangrijk om te weten. Deeltje 2, als je meer damage krijgt dat je schield kan absorberen, ploft hij gewoon weg zonder damage te doen.
Wat je het liefst wilt doen, is of ergens wat verderweg van je tegenstande je shield activeren, of dit vanuit een bush doen. Wacht tot net een seconden voor je hem handmatig kan activeren, loop naar je tegenstander, stun (bam veel damage), loop daarna naar hem toe en detoneer je shield. Dit is eingelijk hoe je AP Sion speelt. Hij heeft echter wel een paar dingen waar je heel erg rekening mee moet houden:
Beide skills hebben een relatief hoge cooldown. CDR met runes/masteries en een beetje CDR in je build, is gewoon een echte must. Je kan niet spammen zoals een Vlad, Annie, Ryze, etc. Je hebt verder ook geen andere skills om damage mee te doen, meestal bewaar ik zijn ult tot level 11, dan heb je toto level 10, zijn shield en stun gemaxed. Een item zoals een DFG of een Lich heb je ook echt hard nodig, bij voorkeur toch een Lich. Je hebt dan namelijk een enorme burst, en toch weer een beetje damage erbij. Let op dat het aan/uitzetten van HP bonus skill (naam even kwijt) Lich niet triggered (rode bijl skill zeg maar). Veel AP items, zoals: Rylais, Deathcap, RoA, Zhonya's, Abyssal zijn erg goed. Omdat resist berekend word voor je shield, maakt dit je shield ook weer een stukje sterker en geeft je net dat beetje survivability die je nodig hebt.
In teamfights moet je echt opletten, dat je alles bewaart voor de carries (deze maak je dan ook genadeloos af), de reden is, als je je cooldowns hebt gebruikt, ben je gewoon een free kill. Geen escapes, geen goede DPS, echt helemaal niets. Get in, get tje job done en get out.
Qua runes/masteries, redelijke standaard caster build 9/0/21 en magic pen, CDR en misschien wat mana regen, want je hebt gewoon GEEN mana early game. 2 casts en je bent leeg. Om die reden kan het verleidelijk zijn om Clarity te nemen, maar dit raad ik af. Flash/Ghost met Ignite raad ik bijv veel meer aan. Maar het is veiliger om misschien Clarity te nemen als je Sion nog niet zoveel hebt gespeeld. Dan zit je ook nooit zonder mana op kritieke momenten.
-
Ik zou dus beginnen met een doran's ring, die zorgt voor de broodnodige mana regen en geeft ook nog hitpoints en ability power. Ideaal starting item. Als boots ga ik meestal voor sorc boots en daarna bouw ik sheen. Die zorgt in ieder geval goedkoop al voor een beetje extra burst doordat zijn auto-attack wat meer damage doet na je burst. Bovendien geeft hij ook mana en AP en dat heb je ook nodig. Na ring + boots + sheen ga ik voor Rabadon's Deathcap en daarna bouw ik de sheen af naar lich bane. Meestal is het dan toch echt wel over.
Qua skills doe ik het iets anders. Ik stop altijd 1 punt in die rode bijlskill. 2 redenen hiervoor: elke kill die je doet levert je permanent 1 life op (op hogere skills ook meer life). De kill hoeft dus niet per se door die bijl zelf te zijn, met je shield is ook prima! En aangezien je later in het spel met 1 shield explosion een hele creepwave in 1x wegmaait kan het best aardig oplopen. De tweede reden is dat je auto attack meer damage doet. In een teamfight boeit dat niet zoveel, maar in de laning phase is het vaak zo zonde dat je je burst kan doen en de tegenstander vervolgens met 100 hp wegloopt en jij niks kan doen. Met je ene punt in je rode bijlskill krijg je echter ook flink wat attack damage erbij om hem te rammen, zeker met sheen merk je dat verschil wel.
Verder max ik mijn shield VOOR mijn stun. De stun levert alleen extra damage op en geen extra duration of minder cooldown. Je shield ook, maar zorgt ook dat je meer kan absorberen (dus minder snel dood). Ult doe ik pas echt aan het einde meestal, heb je bijna niks aan. Skillvolgorde dus: W > Q > E > R met in de eerste 6 levels: q, w, w, e, w, q en zo verder.

^ allemaal surrender van enemey team op 20ste minuut.
Als AP Sion speler ben ik echt helemaal NIET akkoord met Lich Bane. Als je AP sion speelt ga je NOOIT maar dan ook NOOIT melee gaan vechten (behalve early game, in ieder geval toch niet meer wanneer je lich bane kan kopen.)
Ikzelf neem altijd deze volgorde:
1: Stun
2: Shield
3: Stun
4: Enrage
5: Stun
6: Ulti
Die ulti is wel useful tot aan lvl 10 ofzo want toch heel wat van je damage in lanephase komt nog steeds van je auto attack.
Ook moet je ALTIJD blue buff hebben. Ik heb geen CDR in mijn runes maar heb wel 9/0/21 tree voor max CDR in masteries. Aan level 18 met Rod of ages & die evil tome en blue heb je 40% (max) CDR.
Ik sta altijd duo lane met een maat van me die Lux/Poppy of iets anders speelt. Vrijwel ieder game hebben we first-blood en domineren we de rest van het spel.
Dus TL;DR:
Teamfights: achter je team staan. AP sion is een nuker. Je overleeft geen focus en je shield doet ook niets als hij geabsorbed word.
Stel je hebt 400-500 AP (niet ondenkbaar lijkt me) met Lichbane er bij in. Je Shield en Stun doen bij elkaar een leuke damage 1600 (even voor MR), maar met een auto attack van Lichbane, kan je daar nog een totaal van 600 bij optellen (op level 18 heb je minstens 100 base AD + 500 AP = 600 damage). En een beetje mana, MR en movespeed zijn zeker niet weg, je kan sneller er in rennen stunnen -> auto attack -> shield en weer wegrennen.
Maar goed, dit is natuurlijk mijn specefieke speelstijl.
En nee, RoA geeft geen CDR.
-
Verwijderd
de Ghostblade geeft olaf een beetje extra crits en reduced zijn cooldown. Het echt interessante is natuurlijk zijn active waarmee je even +50% as krijgt voor tot 12 seconden.
Btw, ben ik er langzaam aan het achter komen dat jungler de game wint/faalt. Vooral als je beetje op hoger elo speeld. Ook de keuze van jungler is belangrijk + samenwerking mer je team.
Zelf ben ik heel erg van het counter junglen, het kan gebeuren dat een soloQ team dat niet begrijpt. Als je 3x draak + altijd blu van enemy hebt op de 18de minuut is het gewoon GG voor jouw team. Los van feeders of towers down.
Dragon is 190 gold elke 6 min
Tower is 150 gold en maar 1x verkrijgbaar
Ward bij blue van enemy kan je vaak een kill opleveren + de buff.
Lee Sin is voor mij de eerste champ ooit die ik kocht zonder hem eerst te proberen. Vanwege zijn aantrekkelijke, unieke speelstijl.
Snelle versie
Skill Order:
Q > W > Q > E > Q > R

Item Build:

Als de match dan nog niet voorbij is dan deze items (pas mij aan de match aan uiteraard):

Runes:
Red: Armor Pen
Yellow: Health
Blue: Cooldown reduction
Quint: 2x health + 1x health/lvl
Match History:

Uitgebreide versie/uitleg
Met de start ben ik een beetje aan het experimenteren, maar het is altijd een van de drie items die je kan uitbouwen tot de Wriggle's Lantern.
- Vampiric Septer vind ik wat zwak voor Lee Sin, de lifesteal is erg weinig en je MOET vechten om health bij te krijgen. Wat soms erg lastig kan zijn tegen dubbel ranged.
- Cloth Armor + 5 health pots vind ik erg fijn om mee te beginnen. Voor de health pots maken dat ik erg veel harash kan plegen en extra aanvallend kan zijn.
- Long Swort + 1 health pot is ook wel fijn, de extra damage is wel merkbaar, zeker in het eerste gevecht zonder minion hulp.
Skill uitleg
De tweede skill wordt de "W-skill", niet voor de shield/lifedrain maar voor de flash naar vriendelijk doel (minion, champ of ward). Dit is ook de reden dat ik eerst een Wriggle's Lantern wil. De ward geeft mij extra zicht in brush maar ook een ontsnapping met mijn "W-skill".
Ik combineer Q met W ontzettend veel, van een afstand Q schieten op champs, als ze raken dan nogmaals Q en met W instant terug achter de minions.

Verder de E skill leuk als je je aanval echt doorzet omdat het extra damage is en daarna als slow werkt. Ook leuk om minion groups mee te farmen.
Lee's ulti gebruik ik niet zoveel vanwege de nockback. Tuurlijk, ik gebruik hem zo vaak mogelijk als ik wil ontsnappen, of iemand in tower range kan schoppen of als finisher. Alleen moet je goed inschatten als je het als finisher gebruikt want nog wel regelmatig sla ik iemand veilig ipv dood.
Items uitleg
Terug naar de items, vervolgens koop ik de boots, Mercury's Treads. Eigenlijk standaard omdat ik kwetsbaar ben tijdens slows/stuns. Als het heel erg een auto attack heavy team is dan koop ik Ninja Tabi, maar dit komt zelden voor.
Hierna ga ik voor de Zeal. Want ik ben iemand die bijna altijd hoge move speed wil, vraag me niet waarom maar ik wordt gewoon geil van snelle champions (

Als ik dit heb, ga ik voor de damage en koop ik B. F. Sword welke ik ombouw tot The Black Cleaver.
Vaak is de match voorbij als ik dit item heb, zo niet dan ga ik mij aanpassen aan de tegenstander. Uiteraard bouw ik eerst de Zeal uit tot een Phantom Dancer.
- Ben ik naar mijn mening te vaak dood gegaan dan koop ik Frozen Mallet.
- Ben ik aan het ownen dan ga ik voor Infinity Edge of The Bloodthirster.
- Erg heavy magic team wat mij owned Force of Nature.
Verder experimenteren
Verder wil ik binnenkort eens proberen om de Sheen in mijn build op te nemen. Gezien Lee Sin erg veel skills gebruikt (7 skills om precies te zijn
UNDERWHELMING
Ik merk dat veel spelers Lee Sin als underwhelming beschouwen en liever geen Lee Sin in hun team zien. Hier kan ik zeker inkomen, ondanks dat ik redelijk met Lee kan ownen.
Lee Sin's "Q-skill" vind ik prima, de damage is goed, de combo is lekker. Vind deze skill niet over of under powered.
De "W-skill" vind ik matig. Zoals hierboven gezegd neem ik hem enkel 1x voor de flash ability en niet voor de shield/lifedrain. Beide vind ik erg laag, ook al kan je een teammate ook shield geven heeft het nog nooit iemand kunnen reden van een ignite, karthus ulti, etc. Iets wat Nocturne shield wel kan (op zichzelf).
De "E-skill" voelt als net niet, de damage is wel leuk alleen kost het erg veel energy om de slow te activeren. En de slow werkt alleen als er nog een vijand is die door de eerste damage van de skill geraakt is. Je kan hem dus niet gebruiken als je niemand met de damage geraakt hebt en dat is zeker een minpunt!
De ULTI lijkt bugged of ik doe het verkeerd. De nockback werkt, maar regelmatig is het zo kort dat melee champs mij toch nog raken. Dit komt volgens mij omdat de nockback die je target op andere moet hebben niet goed werkt. Hoe precies weet ik niet maar zo voelt het wel.
Als finisher werkt hij eigenlijk niet want door de nockback kunnen vijanden vaak juist wegkomen ipv dat ze doodgaan. Een slow aan de nockback toevoegen zou misschien goed zijn (alleen slow voor eerste target, niet de secundaire targets).
Squishy is Lee Sin zeker en daardoor voelt hij denk ik het meest als underwhelming. De meeste champs hebben Lee eerder dood dan Lee zijn vijand kan killen. Dit is misschien wel het grootste probleem ...
Zo, weer een boek geschreven, nu hopen dat er iemand is die dit doorleest ... kuddo's voor diegenen die het wel doorlezen.
En als jij in melee range staat met Sion doe je het heel erg fout. Weet je wel hoe groot de range van dat shield is?
Verwijderd
Ze hoefde maar door 3 paddies (mushrooms) geraakt te worden, en het was al game-over wahha. Heerlijk!
In ieder geval minder groot dan de range van een flash en je stun en da's niet zo heel groot. Het hoeft niet helemaal melee range te zijn maar wel in de buurt. Maargoed, ieder zijn speelstijl toch? Voor jou werkt dit overduidelijk prima gezien je resultaten.keejoz schreef op maandag 04 april 2011 @ 19:00:
Nee ik bedoelde dat RoA & Die tome mijn core items zijn.![]()
En als jij in melee range staat met Sion doe je het heel erg fout. Weet je wel hoe groot de range van dat shield is?
En dan komt niemand op het idee om wards of Oracle's Elixir te kopen?Verwijderd schreef op maandag 04 april 2011 @ 19:03:
Zoo, ik had vanmiddag zoveel paddies geplaatst in midlane met teemo... Dat was echt niet meer leuk voor de tegen partij, ze liepen telkens om via de raarste wegen haha.
Ze hoefde maar door 3 paddies (mushrooms) geraakt te worden, en het was al game-over wahha. Heerlijk!
Vliegtuigjes bouwer - i.o.
MAAR WTF! Sheen + Zeal into Trinity Force rocks my world me Lee Sin. Beste van beide werelden ... Nog maar eens een paar potjes met deze item probleren.
Welke niet dan? Als je ze ziet kan zelfs een melee champ ze kapot maken.keejoz schreef op maandag 04 april 2011 @ 20:40:
Plus niet elke hero kan die shrooms ook werkelijk kapot maken...
Verwijderd
8 rijen met 5 shrooms op mid ... en dan baiten (zelfs op ranked => Epic win)Dreanor schreef op maandag 04 april 2011 @ 20:40:
Dat is ook weer waar. De meeste minefield teemo's in unranked soloQ leggen ze ook wel in bosjes, maar ook erg veel gewoon in de lane ...
MAAR WTF! Sheen + Zeal into Trinity Force rocks my world me Lee Sin. Beste van beide werelden ... Nog maar eens een paar potjes met deze item probleren.
Overigens Lee Sin is er nog maar een week maar we hebben weer een nieuwe champion op het oog:
http://www.leagueoflegend...k-brand-burning-vengeance
(The Human Torch) -> Lee Sin still on Fire
[ Voor 28% gewijzigd door mklcln op 05-04-2011 08:38 ]
Gister 3v3 gedaan tegen een zwaar goeie jax, op het einde stond hij serieus 15-1 of zo. We kregen hem niet dood. en hij was niet eens gefeed hij jungelde op het begin? Maar toen hij tegen de 10 kills ofzo aanzet 2 shotte hij mij. En toen hebben we maar gesurrenderd want helaas was alleen hun nocturne een beetje slecht. Al met al toch leuk potje.
Iemand die hier veel Jax speeld?
Welke dag is dat in de 'week'?
Speel hem meestal op hybrid. En je krijgt ook nog eens mass veel HP. 3/4k ofzo.
[ Voor 19% gewijzigd door mklcln op 05-04-2011 09:36 ]
Verschilt per week, is helaas niet straks gedefinieerd. Soms is het op maandagavond, soms pas op woensdagochtend (Nederlandse tijd). In ieder geval gebeurt het wel altijd in dit intervalEagleman7 schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 09:34:
>Elke 'week' komen er 10 champions beschikbaar die je die periode gratis kunt spelen. Het is de ideale manier om een champion die je nog niet hebt eens uit te proberen.
Welke dag is dat in de 'week'?
Gamen op een laptop is best ok .... echt
Verwijderd
Gisteren potje ranked AP sion gedaan en het was tegen heavy stun team dus had ik al vrij vroeg catalyst gekocht voor BV te maken later. Ik ga 1st voor rabadons deathcap daarna voor lichbane en verder voor void staff. En het werkt best.
Verwijderd
SOTD is misschien redelijk handig in een 1v1 situatie, maar dan nog moet je genoeg damage doen om hem in die paar seconden neer te krijgen.
-
Wat zou jij aanraden om hem te countere in team fights dan?
-
Man man man wat is zij toch een heerlijke champ
Ik kon mid gewoonweg domineren 2vs1 zonder teveel in moeilijkheden te komen ...
lekker veel aoe dmg
Verwijderd
gisteren LuX full AP runes gespeelt.Timmiewimie schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 11:16:
Ik heb laatst mid gespeeld met lux tegen cassa. Wat vrij simpel ging. Waarschijnlijk speelde of ik erg goed of zij niet erg goed haha. Ik zie hem vaak gespeeld worden met ik heb het idee dat hij makkelijk te countere valt.
Op het einde => 900 AP => 1 shot MF etc
Echt superveel luck. Olaf die altijd weggeraakte met 10hp ofzo

Is de free rotation al aangepast of ?
Wss speelde hij dan erg slechtTimmiewimie schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 11:16:
Ik heb laatst mid gespeeld met lux tegen cassa. Wat vrij simpel ging. Waarschijnlijk speelde of ik erg goed of zij niet erg goed haha. Ik zie hem vaak gespeeld worden met ik heb het idee dat hij makkelijk te countere valt.
Gisteren stond ik tegen vlad en blitz in het midden en niemand durfde echt tot bij mij komen.( ik had dan ook al 3 kills op 10 min
Ik ben zelf ook veel met Cass aan het oefenen en ze komt op mij nogal over als SupportDPS. Die ene persoon die dankzij de DoT's en slows mensen low-HP en in de buurt weet te houden zodat de rest het sneller af kan maken.Knupoltor schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 11:07:
Laatsts cassiopea gekocht.
Man man man wat is zij toch een heerlijke champ![]()
Ik kon mid gewoonweg domineren 2vs1 zonder teveel in moeilijkheden te komen ...
lekker veel aoe dmg, perfect voor late game team battles
Op papier klinkt het allemaal erg goed.
Harrass op d'r Q (hoge DoT op lage CD)
Zoning op d'r W
Met wat AP al snel een fikse nuke op de E (lage CD of "geen" CD op poisoned mensen)
En een R die teamfights kan maken of breken. (en een security is dat mensen je niet zomaar bumrushen)
sudo apt-get rekt
Zeker fikse nuke met E, vooral wnr de tegenstander geen mr heeft en constant poisonous is ...MazeMouse schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 11:27:
[...]
Ik ben zelf ook veel met Cass aan het oefenen en ze komt op mij nogal over als SupportDPS. Die ene persoon die dankzij de DoT's en slows mensen low-HP en in de buurt weet te houden zodat de rest het sneller af kan maken.
Op papier klinkt het allemaal erg goed.
Harrass op d'r Q (hoge DoT op lage CD)
Zoning op d'r W
Met wat AP al snel een fikse nuke op de E (lage CD of "geen" CD op poisoned mensen)
En een R die teamfights kan maken of breken. (en een security is dat mensen je niet zomaar bumrushen)
bovendien kan ze makkelijk ontsnappen met haar slow down ... ( flash is needed though
Tenzij ik dan ook een slow of stun heb.. 1v1 valt ze goed te doen, gewoon niet omdraaien.Knupoltor schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 11:30:
[...]
Zeker fikse nuke met 1, vooral wnr de tegenstander geen mr heeft en constant poisonous is ...
bovendien kan ze makkelijk ontsnappen met haar slow down ...
Want dan wel een grappig tactic is als ik cass speel en er komt iemand op men af en hij staat bij short range te attacke gewoon snel achter hem lopen en stunne ? :x
Halverwege het vierde potje hebben we net een toren gesloopt en rennen met drie man weg voor de aanstormende kudde boze poppetjes. Terwijl mijn twee allies de lane doorlopen, kies ik voor de jungle omdat ik door het terrein heen wil flashen. De woeste menigte komt echter steeds dichterbij en onze Ashe zegt ijskoud: "Run! Let her die."
Daar gaat m'n serie perfect games... =[
Nog steeds aan het spelen met soroka ?Marcks schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 11:37:
Gisteren weer eens een paar potjes ranked gespeeld. Dat hele draft pick doet me niet zoveel, maar ik wilde toch wel eens een beeld van m'n rating hebben. Drie potjes op rij gewonnen zonder deaths... yay!
Halverwege het vierde potje hebben we net een toren gesloopt en rennen met drie man weg voor de aanstormende kudde boze poppetjes. Terwijl mijn twee allies de lane doorlopen, kies ik voor de jungle omdat ik door het terrein heen wil flashen. De woeste menigte komt echter steeds dichterbij en onze Ashe zegt ijskoud: "Run! Let her die."
Daar gaat m'n serie perfect games... =[
Dit topic is gesloten.