Vicarious schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 11:30:
Nouja je zegt het zelf al: een goede tank kan de carries beschermen en zorgen dat het andere team zich op hem focust. Hij kan veel damage 'tanken' dus als men zich een paar seconden op hem focust kan de rest van jouw team flinke damage doen en zelf weinig tot geen damage ontvangen. Het is dus een rol die wel degelijk een toegevoegde waarde heeft aan een team.
Daarmee wil ik niet zeggen dat je absoluut niet kan winnen zonder tank. Wel denk ik dat het je winstkansen substantieel verhoogt als je een gebalanceerd team hebt. En daarmee bedoel ik dat je minimaal 1 DPS, 1 mage (AP) en 1 tank hebt in je team van 5.
edit: ik ben trouwens wel benieuwd naar HoN. Wat zijn nou in het kort de verschillen en wat is er beter / slechter aan dan LoL?
De scaling in LoL is wat apart. Op level 1 heb je 10-15% van iemands HP weg met een enkele auto attack. Op level 3 voelen ze de auto attacks nog maar amper, op level 6 is het al insignificant ( zonder DPS items)
in HoN ben je sowieso nog redelijk "Squishy" en gaat dat veel geleidelijker omhoog dan in LoL.
Zonder directe boosts voelt het alsof de skills in LoL ook maar weinig damage doen als je naar de HP pools kijkt, het voelt wat insignificant aan. Zonder DPS boost items althans.
in HoN zijn de meeste skills statisch (vooral de spells, de non carries) en zijn ze een stuk significanter qua HP% removal dan in LoL. In LoL moet je echt een lading AP kopen wil je dat je skills iets doen.
in HoN focus je meer op HP/mana/movement speed/CC dan op DPS. (tenzij je carry bent, nogmaals.)
Er is geen courier in LoL, je moet naar base om je items te purchasen.. dit vind ik erg irritant

In HoN heb je een leuk beestje dat netjes je items naar je toe komt brengen.. kan je gewoon in lane blijven.
het lasthiten in LoL voelt erg gemakkelijk aan. in HoN kan je de eerste paar levels misschien 2-3% van een mobs HP per hit weghalen, en is het ook een uitdaging om überhaupt last hits te halen. in LoL haal je al snel 10% van een mobs HP weg met een enkele hit op level 1.
in HoN kan je al je creeps "denyen", oftewel je allied creeps last hitten waardoor de enemy hem niet meer kan last hitten en of 1/3 (als enemy ranged is) of 2/3 (als enemy melee is) XP krijgt, ipv de volle 100%.
Dit maakt het lanen intenser en een constante uitdaging, het is een stuk moeilijker in HoN.
in LoL is er een stuk meer consumables voor een goedkopere prijs beschikbaar, wat je continue in lane houdt.
in HoN moet je zeer voorzichtig zijn met je HP.
Het junglen in LoL is ook een stuk moeilijker, de mobs zijn een pak sterker, waardoor jungling alleen voor een aantal champions is weggelegd. er zijn geen "easy" camps, sommige champions kunnen gewoon echt niet junglen en amper iets uithalen (dit zal ook wel rune gerelateerd zijn)
Ook merk ik dat individuele skill/level/gold advantage een pak minder uithaalt in LoL dan in HoN.
ALs je in HoN een 5/0/0 stats hebt 8 min into the game en een grote gold advantage, dan zal 3 man zeer veel moeite hebben je als solo neer te halen. in LoL ga je in no-time neer..
Towers in LoL doen echt VEEL damage, ze 2 hitten creeps waardoor het last hitten tegen een tower, vrijwel onmogelijk is. in HoN doet een toren er nog 5 hits over een creep te killen, waardoor last hitten nog wel lukt en de enemy de lane niet wil pushen. in LoL kan het voordelig zijn de lane te pushen, aangezien ze veel CK mislopen.
ook towerdiven is onbegonnen werk in LoL vanwege de damage die de torens doen.. in HoN kwam je er nog enigzins mee weg, in LoL never nooit niet. tenzij je een bepaalde hero speelt that is.
LoL heeft ability range mods, HoN niet.
in LoL scaled elke hero, in HoN niet.
in LoL krijg je door te levelen een groot pak HP mee, in HoN totaal niet.
de itemization is ook totaal niet te vergelijken..
Durf ik het te zeggen? Ja ik durf het te zeggen.. dusver van wat ik heb gezien is de community in LoL, veel minder competitief gericht. ze auto attacken creeps terwijl ze het in de low ranges van HoN niet doen. Ik speel met "redeijke" players maar niemand plaatst ooit wards. Niemand communiceert van wat ze doen of wanneer, zo nu en dan een ping maar that's it. Geen VOIP in-game wat echt balen is..
Ze rushen naar binnen, geen situation-assessment..
Maar dit zal ook wel aan de low tier liegen waar ik klaarblijkelijk in speel.
in HoN harass je voornamelijk dmv auto attacks, een misstap en je krijgt een enkele CC op je, en je hebt al groot kans dat je dood gaat. in LoL heb je veel meer survivability en kom je vaker wel dan niet weg met missplacement.
in LoL harass je voornamelijk dmv spells, zelfde geldt voor last hitten. vanwege de insane regen die je standaard hebt, kan je gewoon spells spammen.
in LoL is er een zeer korte assist timer, na 7 seconden ofzo, krijg je al gene assist meer.. in HoN is dat >30 sec..
Dit maakt intiieeren zeer onwenselijk, en dit maakt long-range ashe ults ook nutteloos bijvoorbeeld, echt irritant.
De blue/red buff zijn ook gamebreaking in LoL, equivalent van HoN runes i guess.
HoN runes spawnen elke 2 minuten.. het kan of haste (522ms (cap)) of double damage(2x base damag), of illusion(2 illusions) of invisibility(whats in a name) of regeneration(whats in a name again

) zijn.