Verwijderd schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 12:16:
...De lite Dac's...Zoals ik al aangaf gaf de mod, het bypassen van de opamps, bij mij thuis niet het gewenste resultaat. Het geluid was zijdezacht qua klank en gaf het gevoel dat het geluid "druk" miste en als het ware in "de speaker bleef plakken". Het was gewoon mijn sound niet. Omdat ik wat berichten zag van Koifarm en hij dichter bij Zwolle woont ben ik bij hem langs geweest.
in plaats van mij de kans te geven van te demonstreren wat ik bedoelde Door naar de Dac's te luisteren en het te hebben over wat voor geluid ik wilde trok Koifarm de conclusie dat het
kan liggen aan de versterker. Of deze wel voldoende
laagohmig is. Want dat heeft veel invloed op het geluid en of de opamp's wel of geen meerwaarde hebben.
Dat moet zijn: hoogohmig. Zoals ik al zei heeft de Yarland 47kOhm ingangsimpedantie IIRC.
We hebben zowel naar zijn gemodde shanling CD speler geluisterd als naar de DAC. De conclusie was dat het midden en hoog met de Leclance caps er geen verschil waarneembaar was.
deze vergelijking is voor de lezer niet duidelijk omdat je geen beschrijving van de verschillende apparaten gegeven hebt; waar zitten die Leclanche caps?In het laag wel maar dat komt doordat de Shanling CD speler buisjes heeft. Op de Shanling ging het laag minder diep echter de Shanling had wel een betere focus.
in het laag focus hebben is natuurkundig onmogelijk door de lange golflengte en zou een teken zijn van harmonische vervorming De Lite dac gaat sowieso lager en heeft een mindere focus.
Dat komt door gebruik van de TDA 1543's. je brengt het hier toch echt als een feit terwijl dit een ongefundeerde mening is. Van een zuivere bas is de locatie niet te bepalen, van een onzuivere bas met harmonischen wel
Vervolgens heeft Koifarm de mod in de dac met de leclance caps teruggedraaid.
welke mod is dat dan?Vervolgens zijn we weer een A/B vergelijk gaan maken met de Shanling. Conclusie...geen enkel verschil merkbaar.
tussen ... ? Met of zonder opamps zat er geen verschil in het geluid. Echter zijn versterker is
laagohmig.
ingangsimpedantie? Je bedoelt weer laagohmig?Dat zou ook wel's het geval kunnen zijn met de Classic amp van Jeep.
ingangsimp NEE; uitgangsimp ja want buizen maar dat heb jij ookEr zit voldoende druk in het geluid en rolt met gemak de huiskamer in. Overigens deze dac heeft ook andere opamps, de BB OPA134.
Vervolgens de gemodde Dac met obbligato's caps beluisterd. Nu waren er wel verschillen waarneembaar. Het geluid is een stuk ronder en gaf de indruk wat langzamer te zijn. Het hoog is minder puntig en sprankelend. Jeep zei eens "dat het geheel wat romiger klonk". Dat klopt precies.
nee, want dat bedoelde ik niet. Ik doelde op het verschil tussen geen caps, wat ik aanraadde maar wat jij niet wilde en caps ertussen, in dit geval Obbligato's en dan ook nog een verkeerde weerstand tussen aarde en signaal Koifarm heeft een stel obbligato's in zijn hypex modules gebouwd voor zijn open baffle project omdat ze romig klinken en zo de directheid en linear geluid wat uit de hypex modulen halen.
dat is niet waar ik op doelde met mijn opmerking. En dit is geen hifi maar myfi BTW
Vervolgens ook bij deze DAC de mod teruggedraaid en weer een A/B vergelijk gemaakt.
tussen wat vergelijken we hier dan? Wederom klink de dac met Obbligato's romiger dan met Leclance caps en volgens Koifarm zijn de AD AD847 opamps nogal saai van klank. Dus de opamps kunnen hierin een rol spelen.
Eenmaal thuis klinkt het zeer goed en geeft
in grote lijnen wat dan precies? het geluid weer zoals ik dat bij Koifarm hoorde.
dus ligt het niet aan de ingangsimpedantie misschien maar puur aan je max haalbare volume van de 10W Yarland icm de Mobile Fidelity met 88dB/WOok het verschil met de dac met obbligato caps en leclance caps is merkbaar. Echter, dat is best voordelig want met de leclance caps klinken moderne opnames ietwat te dynamisch
of is dit overmodulatie? Extra dynamiek komt niet uit de lucht vallen, je kunt geen dynamiek bijmaken en met de obbligato's is dat net even prettiger luisteren. Visa versa geldt voor de meer oudere opnames. Dan sluit de DAC met Leclance caps beter aan. Ik ben hoe dan ook erg tevreden. Ik moet zeggen dat ik anderen met een buizenversterker eerder wat dynamisch klinkende caps zou aanbevelen zoals de leclance caps in plaats van de obbligato's. Je loopt dan het risico dat het geheel te rond gaat klinken.
Ik trek nu wel de conclusie en volgens mij Koifarm ook (maar goed, dan kan hij beter bevestigen dan dat ik voor hem spreek) dat opamps wel degelijk zinvol kunnen zijn en dienen als buffer om voldoende signaal te leveren aan de amp.
ik ben hiervan verre van overtuigd Kortom, het verwijderen van de opamps hoeft niet te leiden tot een verbetering en is sterk afhankelijk of de amp voldoende laagohmig is
Feit? dat hebben we anders nog steeds niet vastgesteld of dit überhaupt wel zo is. De Dac met Leclance caps en de BB OPA134 is mijn favoriet. Het klink puntig, vlot, dynamisch en geeft veel diepte.
Tot slot. Ik wil Jeep en Koifarm bedanken voor hun werk

. Door de mod en het terugdraaien ervan heb ik nu wel geluid dat ik vind het lekkerst vind!!
terwijl je bij mij gehoord wat de kosten daarvoor zijn: gebrek aan openheid en detaillering en vervorming op bv pianoaanslagen Daar was ik anders niet zo duidelijk achter gekomen.
Uhh...vergelijk een opamp met een gerecht dat voldoende smaak heeft maar met een snufje zout net even lekkerder is. De ene gerecht (amp) heeft wel wat aan een snufje zout en een ander gerecht (amp) niet.
je doet het alleen niet in de thee Die kan voldoende smaak van zichzelf hebben.
of het niet nodig hebben zoals ik en diverse gerenommerde ontwerpers en de ontwerpers van Philips beweren Kortom, het is persoonlijk en afhankelijk van je amp

.