HiFi uit China versus de bekende commerciele HiFi deel 12 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 25 ... 40 Laatste
Acties:
  • 363.615 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na een avondje bij een kennis naar een concert opname te hebben geluisterd (queen) heb ik besloten om een goede stereo audio installatie aan te schaffen. De betreffende kennis had een Marantz receiver en Klipsch zuilen in combinatie met een marantz DVD speler. Dit was genieten wat mij betreft.

Ik ben vervolgens een paar winkels wezen kijken en luisteren en heb verschillende mooie setjes gezien: Harman Kardon, Denon, Yamaha, Marantz, JBL, Bose enzovoorts... Om me verder hierin te verdiepen ben ik vervolgens op het net wat reviews gaan lezen. En kwam tot de conclusie dat bijna alle reviews positief waren :S vervolgens maar eens de fora opgezocht waar ik dit draadje over chinese HiFi tegen kwam.

Inmiddels een flink aantal uren en chinese hifi forumdraadjes verder ben ik van plan een mooi setje uit china samen te stellen. Maar.... dat is nog moeilijker dan een setje uit de winkel aangezien ik niet even binnen kan lopen om de verschillende setjes te beluisteren.

Wie o wie kan mij op weg helpen bij het samenstellen van een set? Ik weet namelijk door de gigantische hoeveelheid informatie niet waar ik moet beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
misschien is het een idee om eens even na te denken over wat je precies zo aansprak. Heb je al een muziekcollectie of wil je die nog opbouwen? CD, FLAC of LP?
Hoe (waarmee) wil je je muziek afspelen, wat voor formaat speakers, wil je alle soorten muziek kunnen weergeven of heb je een sterke voorkeur voor 1 richting. En natuurlijk vooral wat wil je er aan uitgeven?

Wel bijzonder dat je de woorden "bose" en "mooie setjes" in 1 zin durft uit te spreken. :P

Je mag trouwens altijd langskomen in Ede.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2013 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:41
En hoe luister je nu naar muziek?
Als je nu je iPhone in een knakendock propt, dan ga je er al snel op vooruit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinz98
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07-02-2022

vinz98

Whatmovesyou? Tell me

Misschien wil je je profielgegevens wat completeren zodat we kunnen zien wie je kan laten wegkwijlen bij een luisterdemo bij een van de tweakers...
Dan ben je die audiowinkel snel vergeten denk ik....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En hoe groot is je luisterruimte, hoe ver zit je van je speakers, hoeveel volume wil je vrijmaken om die dingen te plaatsen. Mijn god, wat een hoop variabelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinz98

vinz98

Whatmovesyou? Tell me

Pcies, heb je een makkelijke vrouw?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGreatCornholio
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-02 20:37
schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 22:27:
Wel bijzonder dat je de woorden "bose" en "mooie setjes" in 1 zin durft uit te spreken. :P

Je mag trouwens altijd langskomen in Ede.
Kom op Jeep, welk merk presteert het om surround door twee speakers te kunnen weergeven ? Bose toch ? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben vervolgens een paar winkels wezen kijken en luisteren en heb verschillende mooie setjes gezien: Harman Kardon, Denon, Yamaha, Marantz, JBL, Bose enzovoorts... Om me verder hierin te verdiepen ben ik vervolgens op het net wat reviews gaan lezen. En kwam tot de conclusie dat bijna alle reviews positief waren
Ik heb het vage vermoeden dat je niet in de juiste winkels bent geweest als ik moet oordelen naar de merken die je opnoemt. Een echte audio speciaalzaak heeft hele andere merken staan. Het kan natuurlijk ook zijn dat je die niet herkend hebt natuurlijk.
Het lezen van die reviews moet je ook een beetje leren inschatten. Het probleem is dat recensenten niet zo snel iets af zullen branden omdat ze afhankelijk zijn van de medewerking van importeurs en fabrikanten. Je moet dus tussen de regels door lezen of ze ergens echt enthousiast over zijn of beleefd opmerken dat "de markt erg competitief is". En hetgeen ze juist weglaten. Het is met als bij mensen; goede eigenschappen kunnen doorslaan in een valkuil. Een 'neutrale klank' kan ook saai betekenen. Een volle bas ook een gebrek aan demping, 'gedetailleerd hoog' wordt zomaar gemeen scherp en vermoeiend. Alleen ruimtelijkheid is eigenlijk nooit breed en diep genoeg.
Bij goedkope componenten gaat het vaak over frequentieweergave (basweergave, hoge tonen), ritme en stemmen. Bij high end gaat het eerder over ruimtelijkheid, plaatsing, stilte tussen instrumenten en het gevoel in de ruimte aanwezig te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-08 17:12
Iemand die ik ken heeft van die bose speakers staan en die klinken toch echt wel leuk voor gamen en films. Voor muziek heb ik ze nog niet geluisterd maar deze zijn door de eigenaar op de plek gezet van electrostaten.

Afbeeldingslocatie: http://www.atomic2mod.com/images/sold/misc/BoseSpeakers1.jpg

Maarrrr, dit komt waarschijnlijk uit de tijd dat bose nog goed was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat zijn de 901 waar Bose mee bekend geworden is. Maar voor de rest maken ze goedkope rommel die met veel marketing duur verkocht wordt. Ze compenseren de mechanische tekortkomingen met elektronica in de hoop dat de consument er in trapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thanks voor de vele reacties!

@ ]eep:
Wat mij erg aansprak was het gevoel alsof ik in de zaal bij het concert aanwezig was. Ik vind het moeilijk om het te omschrijven, maar het was net alsof Freddy live voor me neus stond.
Ik heb wel een redelijke collectie muziek, Veel 70's 80's rock, maar ik betwijfel de geluids kwaliteit hiervan aangezien het grotendeels Mp3 is. Voor mn ipod en in de auto is het goed. Ik heb wel wat klassiek in zeer hoge kwaliteit, maar zal de collectie toch hier en daar wat moeten vernieuwen als er een goede audio set staat. De muziek collectie is dus allemaal digitaal, maar.... ik ben erg gecharmeerd van concerten op DVD, dus dat is mijn 2de eis aan de set, ik wil die thuis kunnen ervaren.
De merken die ik noemde zijn de standaard merken zoals ze bij de MM staan. Ik heb dus geen idee of Bose goed geluid geeft of niet. Ik vond 1 van de HarmanKardon setjes wel interessant en er strak uit zien, voor 700 euro in dit geval. Het budget is overigens rond de 700-1000 euro voor de hele set inclusief speakers. Voor dit budget heb je in de reguliere winkels een HK of Onkyo setje met Klipsch of JBL speakers. Ik hoop met hulp van jullie een setje uit verweggistan samen te stellen die dit compleet wegblaast.

@Raymond
Ik luister nu muziek via een surround setje van sony, en daarnaast op een actief stereo philips speakersetje in combinatie met een ipod touch. Beter geluid dan dit is niet zo moeilijk vermoed ik.

@vinz98
Ik kom uit de regio van Rotterdam.
En mijn vrouw/vriendin is niet zo moeilijk, ze heeft wel als eis dat ze naar de radio moet kunnen luisteren. Dus er moet een tuner aangesloten gaan worden, of ik laat de huidige speakers voor haar met haar radio staan, en zet het audio setje er los van neer.

@hotemetoot
Momenteel luister ik in mijn huiskamer, verre van ideaal. In de loop van 2013 verhuizen we, en zal ik de zolder dusdanig inrichten dat ik daar kan genieten. Maar tot die tijd zal het in de huiskamer staan.

Ik hoop hiermee iets meer duidelijkheid te hebben gegeven. Ik heb overigens wat sites met chinese hifi bekeken, maar heb geen idee waar ik op moet letten.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2013 10:06 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet wat voor luidsprekers je wil groot/klein, maar meschien is dit wat?
Boston Acoustics A25
Kosten niet erg duur hou je nog wat ruimte in je budget voor een versterker/receiver.
zijn wel erg klein, maar als ik al die verhalen mag geloven op internet zijn ze erg goed mits je er een goede versterker aanknoopt.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=111189.0

Of als je van vloerstaanders houd. Boston Acoustics A 250
kosten 250pstk dus hou je nog 500 over voor de rest van de spullen.
http://www.avtrader.nl/sp...50_zwart&utm_nooverride=1
en zo zijn er nog duizenden luidsprekers ik noem alleen 1 voorbeeld.

Voor dit budget zou ik op de 2ehands markt kijken, daar staan vaak versterkers en andere apparatuur voor een prikkie van de nieuwprijs, zou kan je kwalitatief nog een hoogwaardig systeempje maken.

Volgens mij kom je toch uit op een stereo/surround receiver als je dvd wil kijken, en radio wilt luisteren of je moet er een losse tuner bij bestellen en een dvd of blu ray speler.
Of een Receiver kopen en er een goede mediaspeler bij halen waar je films/muziek enzo mee kan downloaden en afspelen.
Er bestaan wel mooie dingen uit china dacht ik van emotiva maar dat kost ook nog best wat.
http://shop.emotiva.com/

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2013 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelisprul
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-09 14:12
Verwijderd schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 01:52:
.....Maar voor de rest maken ze goedkope rommel die met veel marketing duur verkocht wordt. Ze compenseren de mechanische tekortkomingen met elektronica in de hoop dat de consument er in trapt.
Ik liep recentelijk nog bij de Mediamarkt langs een schap met desktopspeakers (geen idee waarom ik daar überhaupt nog kom). Zag daar zo'n Bose setje van 299,-. Aangezien ik wel eens wilde wat Bose nu levert voor zo'n relatief hoog bedrag, heb ik alles in de directe omgeving uitgezet en had ik ca 2 minuten om alleen naar dat Bose setje te luisteren (daarna kwam er een kwade medewerker aan die alles weer overdreven hard aan begon te zetten). In 1 woord...... afgrijselijk! Ik kan niet echt omschrijven wat ze met het geluid doen, maar het is echt niet om aan te horen.

Ter illustratie, een meter verderop stond een Sweex setje van 29,- met een vergelijkbaar geluid.

C64 met datarecorder (Giana Sisters 4ever)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als je in R'dam woont zou ik eens bij Snijders Hifi of stud. Zwaard gaan kijken. Daar staat iets andere kwaliteit spul.
Waar ik aan denk is dat je het beste geluid zult behalen met zo goed mogelijke speakers en een t-ampje (€50) aangestuurd door mijn dacje (€120) en een gewone dvd-speler of Bluray (€65). Je hebt ook nog wat kabels nodig van goede kwaliteit (beter dan de standaard dropveters)(€65). Dan hou je €700 over voor echt goede speakers. Nog niks teveel.
Ik zou eens gaan kijken op hifi.nl naar goede vloerstaande speakers. Al zie ik er nu ff zo snel niks bij staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 14:58:
Als je in R'dam woont zou ik eens bij Snijders Hifi of stud. Zwaard gaan kijken. Daar staat iets andere kwaliteit spul.
Waar ik aan denk is dat je het beste geluid zult behalen met zo goed mogelijke speakers en een t-ampje (€50) aangestuurd door mijn dacje (€120) en een gewone dvd-speler of Bluray (€65). Je hebt ook nog wat kabels nodig van goede kwaliteit (beter dan de standaard dropveters)(€65). Dan hou je €700 over voor echt goede speakers. Nog niks teveel.
Ik zou eens gaan kijken op hifi.nl naar goede vloerstaande speakers. Al zie ik er nu ff zo snel niks bij staan.
Qua speakers heb ik een tijd geleden bij feedback naar KRK's (Rokit 6 volgens mij) geluisterd en vond die dingen goed klinken, maarja.... daar waren ze op een mac g5 aangesloten via een firewire interface apparaatje. Ik wil geen hele grote speakers, dus zuilen worden het niet. Formaat van de KRK Rokit zijn goed voor mij. De speakers komen in de woonkamer te staan dus ze moeten er wel netjes uit zien. Wat zijn de meningen over de KRK speakers?

Een t-ampje is een transistor amp toch? Waarom raad je deze aan ipv een buizen amp? En een dac is een digitaal naar analoog converter? Die heb je ook met buizen toch? Is buizen beter/mooier/voller qua geluid gezien de bron: een PC of laptop met flac audio bestanden.
Als ik het goed begrijp worden de speakers op de amp aangesloten, de amp op de dac, en de dac op mijn laptop of PC. Welke verbindingen (en dus kabels) worden er dan gebruikt? (Een setje in de winkel is geen probleem om zo aan te sluiten voor mij, maar dit is andere koek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
De volgorde is laptop -> USB kabel -> DAC -> interconnects -> versterker -> luidsprekerkabel -> luidspreker.
In een buizen amp zit geen dac. Dat is gewoon een versterker die het signaal van de dac genoeg versterkt om een grote luidspreker aan te sturen.
De reden dat jeep een t-ampje aanraad is (denk ik) dat deze in die prijsklasse het beste geluid geeft. Als je een goede buizen versterker wil ben je veel meer geld kwijt aan de amp en heb je dus minder geld over voor speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinz98

vinz98

Whatmovesyou? Tell me

In mijn Vraag en aanbod heb ik nog een goede Yarland!
En evt Chario Constellation Lynx twee weggers met de groene scanspeak tweeters...op de originele palen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:11
Verwijderd schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 16:35:
Een t-ampje is een transistor amp toch?
Een T-amp is simpel gezegd een digitale eindversterker. Die gebruikt een PCM techniek om de speakers aan te sturen. De eindtransistoren (je hebt dus gelijk) schakelen daarbij tussen hoog en laag ipv lineaire aansturing. Bij lineaire aansturing heb je veel meer energieverlies, de versterkers worden veel warmer.

De T van T-amp staat voor Class T wat in feite een trademark is van Tripath ipv een specifieke versterker class (zoals class A, -B of -AB). De gebruikte chips van Tripath zijn goedkoop, simpel toe te passen, efficient (wordt nauwelijks warm) en klinken ook nog eens erg goed.

Mag ik iets vragen aan de ervaringsdeskundigen hier: Ik wil op ebay een USB DACje kopen en wel een gebaseerd op de PCM2704 chip. Ja, ik weet het, die gaat maar tot 48kHz @ 16 bits maar ik heb ook alleen materiaal van 44.1kHz @ 16bits. Zijn er nog andere nadelen aan deze DAC's (bijvoorbeeld die van Muse) zoals brom, ruis of ander gestoor? Of zijn ze gewoon goed verder?

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinz98

vinz98

Whatmovesyou? Tell me

Naar mijn idee maken de gekozen chiponderdelen het verschil en doen ze allen wat ze moeten doen.
De een heeft een TI en de ander weer een andere chipmaker aan boord. De klankverschillen zijn qua smaak verschillend en zullen je wel of niet aanspreken. Op een gegeven moment weet je wel waar je van houdt, ik heb nu de PCM 1793 die erg zuiver klinkt en daar houd ik dan van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
Welke heb jij dan? Als ik zoek op pcm1793 en USB (geen keuze) dan kom ik qua prijs snel in de 3 cijfers terecht.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinz98

vinz98

Whatmovesyou? Tell me

http://www.head-fi.org/products/smsl-sd-793-minidac

Hier zit geen usb op maar ik sluit gewoon de optische uitgang van mijn htpc aan. Klinkt ge-wel-dig
Usb "moet je niet willen", alleen maar nadelen.
Als je hier meer over wilt weten moet je een heel stuk teruglezen waar het al eerder bedicussieerd is.

[ Voor 147% gewijzigd door vinz98 op 05-01-2013 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dat is idd de reden dat ik voor een t-amp kies. Je hebt dat budget gewoon te hard nodig voor goede speakers.
Kijk eens bij Pacific audio naar de Aurum Cantus Leisure 2SE. Dat zijn kleine monitortjes die je zo bij de juwelier kunt zetten. Klank is echt heel goed. Alleen je hebt stands nodig. Goede. Daarom raad ik vloerstaanders aan. Meer bas en vloeropp heb je toch nodig. Aan de wand is opstellingstechnisch niet altijd even geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij beperkt budget zou je ook naar zelfbouw dat gedumpt wordt kunnen kijken, prijs/kwaliteit daarvan heeft al de naam hoger te zijn en tweedehands liggen de prijzen daarvan nog lager omdat zelfbouw minder aantrekkelijk klinkt om tweedehands aan te schaffen.

Zonder waardeoordeel een aantal voorbeelden:
Visaton Classic 200
Visaton Vib Extra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynion
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-08 20:39
Ik kom ook weer eens langs kijken, afgezien van het meelezen dat ik wel doe, gezien hier het niveau altijd hoog genoeg ligt om te leren:)

Mijn oortjes (sennheiser cx880) zijn een week geleden gesneuveld, kabelbreuk iets achter de jackplug... Nu weet ik weer waarvoor trekontlasting was... Hoe dan ook, bijna 3 jaar oud geworden en heel veel plezier van gehad. Wie weet er leuke alternatieven met een budget van ±60 euro...? ik hecht geen waarde aan bekende merken of uiterlijk, alleen aan geluidskwaliteit en voornamelijk aan degelijkheid. Zit ook te twijfelen over een koptelefoon,moet wel fullsize EN gesloten (ivm omgevingsgeluid) zijn.

voor zover ik weet kan je uit china alleen versterkers en luidsprekers van topkwaliteit halen, en geen portable dingen... maar ]eep kennende heeft hij vast weer een zekere briljantheid:)

edit: Mooie dingen die visatons... Vond de eerste best leuk, lijken me een verbetering tegenover mijn b&w 601... vond 225 wel net iets te duur:(

[ Voor 8% gewijzigd door Dynion op 06-01-2013 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb hifiman oortjes. De Re0. Dat zijn dynamische. Veel beter dan Sennheiser of Klipsh of Bose en al helemaal voor de prijs. En toch vind ik mijn Etymotic HF5 armatuurtjes beter. Paar jaar terug bij Amazon UK gehaald voor €80. Geen baswonder maar eerder neutraal (zoals het hoort dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynion
JAAAA.... fatsoenlijke mp3 spelers bestaan!

Hifiman HM-serie... zo'n ding zoek ik al heel lang, nu eindelijk een merk gevonden dat het wat betaalbaarder doet dan astell & kern.

Zijn er meer leveranciers van DAP's? want ik heb ze nooit echt kunnen vinden...:(

Hoe dan ook... Zijn de HIFIMAN oortjes ook in nederland (of duitsland, daar heb ik genoeg contacten en mensen die ik bezoek) te krijgen?:P

Etymotic ben ik ook al een paar keer tegengekomen maar ik vond ze extreem fragiel ogen, misschien zit ik daarmee fout, zeker gezien de cx880 er ook niet solide uitzien maar bijna 3 jaar een kutleven hebben doorstaan...

edit2: ja ik zit fout, kabels zijn gereinforceerd met kevlar, dat is toch wel voor merken die denken aan de bouwkwaliteit. Nog wel een vervolgvraag... welke serie is nou beter/hoger... HF of MC...?

En verder... Die Hifiman's die je hebt? hoe lang heb je die kunnen houden, of doen ze het nog? (met buitengebruik neem ik aan)

edit:

om mijn eigen vraag betreffende mp3 spelers te beantwoorden

http://www.head-fi.org/pr...al-audio-flac-mp3-players

en ik vond nog een tip over een sansa clip+ met rockbox. Iemand ervaring hiermee?

[ Voor 22% gewijzigd door Dynion op 06-01-2013 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Ik heb de re-zero's en die zijn echt heel stevig, solide metalen behuizing. Ik heb de re-0 en de re-zero vergeleken op een meeting en alhoewel het verschil tussen de twee niet heel groot was vond ik toch de zero beter, deze heeft ook een stuk lagere impedantie dus misschien is deze makkelijker aan te sturen.

Sansa clip is een heel leuk dingetjes voor die prijs! betere prijs/kwaliteit krijg je denk ik niet.
Als je nog een stapje hoger zou willen zou je ook op de FiiO x3 kunnen wachten. Er is alleen nog niks bekend over hoe het klinkt maar FiiO maakt altijd wel goede bang for your buck producten.

Hier de re-0. http://head-direct.com/Products/?act=detail&id=38
Dit is de officiele dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynion
WOW

die fiio X3 is écht vet:P sansa clip + rockbox zou alleen wel aanzienlijk goedkoper zijn, en als ik alle lyrische mafkezen mag horen, komt die in de buurt van een fiio x3

hifiman is dus tof. Dan weet ik weer even genoeg. Ik ga even aanbieding loeren. tot over een paar weken, dan zullen jullie me diep ongelukkig mogen aanhoren... iets met vervangende, goedkope sony oortjes die hoofdpijn kweken met hun schelle getweeter... (ok heel flauwe woordspeling)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweekdingen
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-11-2024
Heb zelf ook een sansa cllip+. Prima spelertje, en rockbox is eigenlijk een must, alles werkt veel sneller, uitgebreide codec suport. Heel veel instellings mogelijkheden. (playlist, uitgebreide search, enz)

Op ebay te koop voor rond de 26 euro, (wel refurbished)
http://www.ebay.nl/itm/4G...ayers&hash=item3a77bd9549

[ Voor 18% gewijzigd door tweekdingen op 06-01-2013 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
tweekdingen schreef op zondag 06 januari 2013 @ 22:09:
Heb zelf ook een sansa cllip+. Prima spelertje, en rockbox is eigenlijk een must, alles werkt veel sneller, uitgebreide codec suport. Heel veel instellings mogelijkheden. (playlist, uitgebreide search, enz)

Op ebay te koop voor rond de 26 euro, (wel refurbished)
http://www.ebay.nl/itm/4G...ayers&hash=item3a77bd9549
Holy moly, 26 euro is wel heel goedkoop! Dan zou ik dr bijna een halen. Mijn Cowon J3 sterft langzaam uit en deze past in het hoesje van mijn ciems.

En ehh. Heb net de re-zero ingeplugt. Klinken beter dan mijn hd518's. Super geluid. stemmen vind ik het mooist klinken. Vooral vrouwen stemmen. Soundstage is een goed punt. Bass is weinig aanwezig maar ik heb de gewone tips nu in. Wat ik eerder deed is de triflanges van de meelec m6 erop zetten, dan heb je wat meer bass. Comfort was slecht maar het geluid super! :) Alleen heb je hier weinig aan want zo te zien worden de re-zero's niet meer verkocht. De re-0 nog wel. (In de aanbieding!) Je zou ook de re-400 kunnen pre orderen maar daar is nog heel weinig over bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynion
50 dollar!?:D die re-0 is dus zeer betaalbaar binnen budget

de re-zero (dat is ook eeen 0 lijkt mij, maar goed)... die is dus beter, maar niet te koop?

edit:

nog een klein vraagje... sommige mensen (waaronder ik) raken de siliconen doppies nog wel eens kwijt, waar zou ik die eventueel op nieuw kunnen kopen?

[ Voor 34% gewijzigd door Dynion op 06-01-2013 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De Re0 voor $49 is een prikkie. De mijne waren toen in de aanbieding en kosten geen 120 maar $100. Ook voor $100 zijn ze veel beter dan wat je hier in de winkel kunt kopen. En ze zijn ook best degelijk.
De zero was geloof ik een opvolger met iets andere vorm. Zoveel zal het niet verschillen. Ik vind het een prima dopje die niks verkeerd doet zoals de rest wel. Hij blinkt ook nergens in uit zoals de Etymotic wel.

Oh ja, er komt $10 verzendkosten bij bij Head-Direct IIRC.
welke serie is nou beter/hoger... HF of MC
HF hebben een armatuur (snel en dynamisch), de MC zijn dynamisch (moving coil?) en hebben meer bewegende massa en klinken dus meer zoals de Hifiman.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2013 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynion
45 euro, prima!:D

niemand kabelbreuken met de re0?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynion
wat zeggen jullie trouwens van die fiio hoofdtelefoonsverstkers? die zijn bij die winkel ook flink goedkoper dan hier... daarnaast is de enige winkel hier niet bepaald betrouwbaar... E11 en E6 zijn flink in de aanbieding. E6 lijkt me best boeiend. Iemand ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Volgends mij was een versterkertje bij de re-0 wel aan te raden. Maar dit weet ik niet zeker, dat zou je zelf even op kunnen zoeken.
Een ding waar je de e6 wel voor zou kunnen gebruiken mocht je de bass wat te weinig aanwezig vinden is de bassboost die er op zit. Alleen het nadeel van deze stand is dat deze de treble ook ietsjes naar beneden bijstelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het ligt eraan waar je je dopjes op aansluit. Ik vind de FiiO E5 prima zijn werk doen. De bassboost is soms wel aangenaam en hij kan hard zat. Ik gebruik m wel eens om de uitgang van een cd-speler te testen. Op mijn smartphone heb ik m eerlijk gezegd niet nodig. Op mijn oude Samsung Star gebruikte ik hem wel omdat daar geen 3,5mm stekker in kon.
Kabels zijn gewoon sterk. Maar alles kan kapot. Je moet er ook niet mee achter de deur blijven haken.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2013 03:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patatjemet
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-09 18:16
Net terug van een weekje Finland vanavond weer eens zitten luisteren naar mijn set (inclusief yaqin buizen buffer). Of het door de betere impedantie match komt of door de toegevoegde (tweede harmonische) vervorming komt, of door iets anders, ik hoor details in muziek die ik nog niet eerdere hoorde. Ik ga zeker ook proberen tussen mijn dac en pre (hij zit nu tussen de pre en amps). Misschien later eens zo'n pass buffer bouwen om te vergelijken. Het begint er voor mij op te lijken dat er met impedantie matchen aardig wat winst te halen valt (hehe, komt ie nu achter 8)7 )!

Kan iemand hier smd solderen? Ik heb tijdens een mod actie mijn smsl-sd-793 verprutst (een pootje van de 1793 is afgebroken) en zoek iemand die er een nieuwe 1793 voor mij op kan (en wil) solderen (tegen vergoeding uiteraard). Een nieuwe dac van hetzelfde type is niet verkrijgbaar, hij is vervangen door een model met headphone amp erin - wat ik niet nodig heb.

- raid does not fix stupid -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelisprul
Redelijk offtopic, maar ik stel mijn vraag toch maar hier aangezien de meeste buizenliefhebbers hier lijken rond te hangen

Mijn APPJ is eindelijk door de douane en zal dus met een weekje wel afgeleverd worden (eindelijk mijn eerste buizenversterker). Nu zit ik er een beetje mee dat ik een kleine heb rondlopen / kruipen en kinderhandjes en hete buizen volgens mij niet zo'n geweldige combinatie vormen. Aangezien ik vrij beperkt ben in de plekken waar ik dat ding neer kan zetten vrees ik dat buiten bereik plaatsen even niet aan de orde is.

Hebben jullie toevallig nog suggesties voor een of andere vorm van een afdekkap Zit te denken om zelf iets te fabriceren van gaas, of op zoek te gaan naar een (veel te kleine) hamsterkooi oid.

Zou evt wel een plank op kunnen hangen

[ Voor 198% gewijzigd door cornelisprul op 09-01-2013 14:27 . Reden: Gezien de snelle reactie maar teruggeplaatst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat merken kinderen toch snel genoeg dat ze daar af moeten blijven? Ik zou alleen wel alle gaten waar iets ingestopt kan worden afsluiten, mijn ouders kwamen daar pas op toen de reparateur vroeg of de witte en rode plastic pinnetjes die hij eruit had gehaald ze bekend voorkwamen. Of gewoon geen Zeeslag in huis hebben. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynion
ik denk dat gaas te slap is.

kleine hamsterkooi kan. Ik zat zelf te denken aan de potloodbakjes die we vroeger hadden op de basisschool. die zijn open en het juiste formaat.

loop anders een keer een xenos of blokker in, daar vind je vast wel wat.

edit: Succes met de plank :P lijkt me ook een goede optie

[ Voor 10% gewijzigd door Dynion op 09-01-2013 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelisprul
Dank voor de suggesties. Ga inderdaad maar eens een blokker ofzo inlopen. Plank kan altijd nog

NB: Dynion, wat voor potloodbakje bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Nu online

Gotez

42

Ik zou iets moois maken van plexiglas. Dat staat net wat mooier dan een bakkie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@@

[ Voor 103% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2013 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
eh, mag ik eens vragen? Heb jij thuis om elke halogeen of gloeilamp ook een kooi gemaakt? Die zijn veel heter dan zo'n 6.3V lampje van een EL84. Hij wordt wel warm maar ik schat een graad of 70-80. Net te heet om vast te pakken maar niet direct brandwonden. Even aanraken en ze weten het gelijk dat ze er af moeten blijven. Veel gevaarlijker is de spanning in het apparaat. Een kooi nodigt alleen maar meer uit om een breinaald in te steken.
Kinderen moeten gewoon weten dat ze er niet aan mogen komen. En als je niet altijd op kunt letten dan moet je het gewoon buiten bereik neerzetten. En zorg dan wel dat ze niet aan een kabel het apparaat van de schap kunnen trekken.

edit: het V maakt natuurlijk niet uit voor hoe warm hij wordt. Het gaat om het aantal W maar dat is van een EL84 ook niet echt veel. 10w?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2013 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Juiste keuze want de diameter van mijn speakerkabel is te groot voor de aansluiting van de 2021. Alleen kwamen ze gisteren beide aan in NL en werd de versterker wel geleverd en die natuurlijk weer niet, dus het oordeel laat nog even op zich wachten.

Iemand ervaring met crossovers voor subs? Ik kan bijzonder weinig Aziatisch spul daarvan vinden, en dat is dan nog eens non-assembled. Ik zoek een (goedkope) oplossing om alles boven de max 50Hz gefilterd te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R8dical
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-01 12:44
Ik wil me eigenlijk wel wagen in de vinyl wereld, dus zoek een mooie platenspeler om mee te beginnen.
Geen Thorens of Technics, maar een recente waar je niet van alles en nog wat aan moet modificeren.

Dacht zell aan de nieuwe Project Debut Carbon met Ortofon 2M Red element of de Edwards Audio TT1 met een Goldring Elektra element. Dit is ook ongeveer mijn budget.

Iemand advies welke van de twee de betere instapper is, of natuurlijk een ander type.. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voor subfilter: wel eens gekeken naar Reckhorn F-1?

Is Rik Stoet/Takumi TT level2 draaitafel (595 euro) te duur? Ik zou in ieder geval wel de Esprit uitvoering nemen met het acryl plateau. Dan heb je denk ik toch een iets betere dan de Rega/Edwards Audio TT1. Beter dikker plateau, betere arm, beter element. En goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
Verwijderd schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 18:36:
Die zijn veel heter dan zo'n 12V lampje van een EL84.
offtopic:
De EL84 heeft een 6.3V gloeidraad (de 12AX7 heeft b.v. wel een 12.6V gloeidraad, net als alle '12xxx' buizen begrijp ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 20:20:
Als ik dit zo lees is een subsonic filter op de sub-uitgang verantwoordelijk voor filtering op alles beneden 25Hz, het idee is dat de sub die range wel gebruikt. Wel het soort dat ik zoek, dank.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2013 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik [url="'http://www.reckhorn.com/media/Frequenzweichen/F-1/F1HigherOutputVoltage.jpg"]hier[/url] naar het schema kijk is dat eenvoudig te verhelpen. Er zit een simpel 2e order butterworth filter op de sub, en als je de koppelcondensatoren daarvan (C1, C3, C7, C8) overbrugt houdt je een buffer over. Desgewenst mag je de weerstanden R19, R20, R23 en R24 er gewoon uitknippen.

Als je dan toch bezig bent, vervang dan de IC's (4558) meteen door iets beters, minstens een NE5532, of anders een LM4562 of zoiets. Kost ook (bijna) niks, en zijn pin-for-pin replacements.

Die buffer wel laten zitten, want anders krijg je een kromme karakteristiek op je crossover-karakteristiek.

Overigens heeft signaal beneden de 15Hz weinig toegevoegde waarde maar vreet wel een hoop energie en kan snel je speakers mollen. Je moet minstens een 18" sub hebben om dat een beetje gereproduceerd te krijgen, met een 12" is dat echt een exersitie in futiliteit en slecht voor je reputatie bij audiofiele vrienden.

Maar, euh. Heeft jouw sub geen alternatief ingebouwd? De meeste die ik ken hebben dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, ik heb een zelfbouw Petit Orgue van Marktplaats gehaald waar het volgende dus mee gedaan is:
Hint: The bass part of the "Petit Orgue", on its own without the full-range drivers, connected direct up to an active source without a passive crossover, acts as an excellent subwoofer and can be used, either singly or as a pair, to support music-orientated high-end loudspeakers and full-range loudspeakers down to the lowest bass frequencies.
Ik kan je zeggen dat zonder cutoff van de hogere frequenties het nergens naar klinkt. :)

Ik heb redelijk veel aangeprutst met bewerking van vanalles de afgelopen jaren en simpele soldeerwerk ga ik ook niet uit de weg, maar bovenstaande ga ik me niet aan wagen ivm te weinig ervaring / kennis en dus grote kans op niet-optimaal resultaat.

Subsonic filter op 15Hz zou prima zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ah, dat is een ripole. Die moet je absoluut afkappen boven de 150Hz. Daarboven krijg je namelijk een door verdubbeling een enorme piek. Dat komt omdat het een omgevouwen open baffle is.
Dan hoef je ook niet te kijken naar die 25 Hz of 15Hz want dat kan ie toch niet weergeven. Het is een open baffle en bij die frequentie krijg je akoestische kortsluiting.

Afbeeldingslocatie: http://www.lautsprechershop.de/hifi/images/n_profil_freq.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R8dical
Verwijderd schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 20:20:

Is Rik Stoet/Takumi TT level2 draaitafel (595 euro) te duur? Ik zou in ieder geval wel de Esprit uitvoering nemen met het acryl plateau. Dan heb je denk ik toch een iets betere dan de Rega/Edwards Audio TT1. Beter dikker plateau, betere arm, beter element. En goedkoper.
Die Takumi TT level2 is een mooie speler, ook kwa looks. Echter moet ik er ook nog een phono pre bij aanschaffen dus dan wordt het totaal plaatje wel wat hoog. De Pro-Ject Debut Carbon Esprit version komt dan meer in mijn prijs richting.

Ik lees trouwen dat het Goldring Elektra element een erg goed beginners element is. Is deze niet beter dan de Ortofon 2M Red. Hier lees ik namelijk niet veel goede dingen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinz98

vinz98

Whatmovesyou? Tell me

Hier heb ik een Yarland KT88 staan die opeens raar doet, 1 kanaal plopt enkele keren als hij aan wordt gezet, in de buis zie je dan een vlammetje mee pulseren. Een andere buis geeft hetzelfde effect dus aan de buis kan het dan niet liggen. Wie weet wat het zou kunnen zijn? Ik had hem al opengeschroefd maar dan wordt de schakeling toch wel abracadabra voor me, daar heb ik geen verstand van. Tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 04:31:
Ah, dat is een ripole. Die moet je absoluut afkappen boven de 150Hz. Daarboven krijg je namelijk een door verdubbeling een enorme piek. Dat komt omdat het een omgevouwen open baffle is.
Dan hoef je ook niet te kijken naar die 25 Hz of 15Hz want dat kan ie toch niet weergeven. Het is een open baffle en bij die frequentie krijg je akoestische kortsluiting.

[afbeelding]
Begrijp ik de tekst verkeerd dan? Mijn interpretatie is dat zolang hij op voldoende afstand van de muur staat hij in staat zou moeten zijn beneden die 25Hz te duiken. Mijn reguliere luidsprekers geven al redelijk wat laag dus die 150Hz kan meer naar beneden.

Kan ik hier iets mee? Ik kan er nergens een boxed versie van vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinz98

vinz98

Whatmovesyou? Tell me

Hij zal (theorethisch en met veel moeite) onder de 25 kunnen maar dan moet je hem erg hard zetten als ik de grafiek bekijk. Je zult dan alles boven 75 Hz er uit moeten filteren om er geen bonk kast van te maken op dat volume.

Als je een actief filter gebruikt betekent dat ook dat je een aparte versterker nodig zult hebben.
Hij is leuk voor feestjes maar had toch een klein Relletje gekocht man.

[ Voor 15% gewijzigd door vinz98 op 10-01-2013 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk voor feestjes? Daar ging het me juist niet om en de begeleidende tekst luidt:
that is designed to appeal to listeners who may not need absolute top-of the range volume levels but who do require deep black crisp bass
Aparte versterker begrijp ik. Alles boven de 50Hz filteren is ook het plan.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2013 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinz98

vinz98

Whatmovesyou? Tell me

Een tekst zegt ook niet alles.
Vaak wordt de halve waarheid verteld.
Je oren zeggen de hele waarheid.

bijvoorbeeld: deze luidspreker gaat tot wel 15 Hz!!!!!

(bij -24 dB)

[ Voor 26% gewijzigd door vinz98 op 10-01-2013 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee, een ripole is wel degelijk een hele fijne sub omdat hij namelijk juist NIET bonkt. Geen resonerende kast of baspoort. Het geluid aan de achterkant is in tegenfase met het geluid aan de voorkant zodat je geen knopen in de woonkamer krijgt (resonantiepieken op bepaalde plaatsen). Dat past veel beter bij een electrostaat. Zelfde afstralingskarakteristiek.
Alleen als je baffle smaller is dan een halve golflengte (klopt dat?) krijg je akoestische kortsluiting dus daarom zie je de grafiek ook bij 30Hz vrij snel aflopen. Je hebt nog wel volume bij 20Hz maar al 6dB minder. Als je dat wilt veranderen moet je de maten van de kast aanpassen.

Ik kwam op ZBA net een topicje over de grote broer grand orguetegen, het gaat ook over filtering etc.

Even voor de duidelijkheid: zo ziet het er uit.
Afbeeldingslocatie: http://hangfalmania.hu/shop/img/visaton_petit_orgue.jpg

Schematisch:
Afbeeldingslocatie: http://www.lautsprechershop.de/hifi/images/dipol_ridtahler.gif
achtergrondinfo
info ripol
Filtert man die Höhen mit einer 6 dB-Spule weg und unterdrückt die starke Übertreibung bei 200-300 Hz mir einem Saugkreis (L in Serie zu C), dann ergibt sich im Raum (ca 1m vom Subwoofer) unten rechts dargestellter Frequenzgang.

Dieser Dipol nach Ridtahler erzeugt einen sehr sauberen Bass der den Eindruck großer Leichtigkeit vermittelt; man hat den Eindruck dass sich weniger Resonanzen im Raum ausbilden und dass der Bass nicht zu orten ist (was man sich von einem Subwoofer so wünscht).

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2013 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vinz98 schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 09:32:
Hier heb ik een Yarland KT88 staan die opeens raar doet, 1 kanaal plopt enkele keren als hij aan wordt gezet, in de buis zie je dan een vlammetje mee pulseren. Een andere buis geeft hetzelfde effect dus aan de buis kan het dan niet liggen. Wie weet wat het zou kunnen zijn? Ik had hem al opengeschroefd maar dan wordt de schakeling toch wel abracadabra voor me, daar heb ik geen verstand van. Tips?
Geldt dit voor alle vier de buizen ? welke kt 88 buizen gebruik jij ? JJ soms ? zo ja , ik heb dit in het verleden ook meegemaakt met de JJ 's . JJ staat er om bekend dat er vrij veel uitval is helaas .... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
R8dical schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 08:01:
Die Takumi TT level2 is een mooie speler, ook kwa looks. Echter moet ik er ook nog een phono pre bij aanschaffen dus dan wordt het totaal plaatje wel wat hoog. De Pro-Ject Debut Carbon Esprit version komt dan meer in mijn prijs richting.

Ik lees trouwen dat het Goldring Elektra element een erg goed beginners element is. Is deze niet beter dan de Ortofon 2M Red. Hier lees ik namelijk niet veel goede dingen over.
Ja, maar het is maar een elementje van €50. (deze review komt vrij eerlijk over). Wat ik lees is de Red ook erg goed voor zijn geld en hij kost het dubbele. Als je het mij vraagt zou ik geen van beide nemen (ik persoonlijk iets tegen de klank van Ortofon). Ik zou bij minimaal budget echt een Denon DL110 nemen.
Afbeeldingslocatie: http://cgim.audiogon.com/i/rv/s/f/1120426005.gif
Dit is een high output MC met 2.2V normaal aan te sluiten. Als je hem in Japan koopt kost ie €140 incl verzk. (Ebay link). Bij Jason (JP) of 2juki (HK, heb ik al eens gekocht). Hier in NL (of EU) is hij belachelijk duur (€250).
Een goed element maakt wel veel uit hoor. Op een goede draaitafel met een goede arm zoals de debut carbon kan echt een veel beter element.
[img]http://cgim.audiogon.com/i/rv/s/f/1120426005.gif[/url]
Je zou natuurlijk ook een RPM 1.3 zwart€259) kunnen kiezen met een dik acrylplateau (€144) en dan zelf een beter element uitzoeken. Of deze voor €471 met 33mm plateau, puck en Ortofon Red.

Het is nog lastig om een budget draaitafel uit te kiezen zonder element.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2013 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 11:05:
Kan ik hier iets mee? Ik kan er nergens een boxed versie van vinden.
Stel dat ik zoiets zou gaan ondernemen, wat heb ik naast bovenstaande en een transformer nog meer nodig aan materiaal (niet gereedschap) om het te laten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinz98

vinz98

Whatmovesyou? Tell me

Verwijderd schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 15:36:
[...]

Geldt dit voor alle vier de buizen ? welke kt 88 buizen gebruik jij ? JJ soms ? zo ja , ik heb dit in het verleden ook meegemaakt met de JJ 's . JJ staat er om bekend dat er vrij veel uitval is helaas .... :'(
Ja, het zijn JJ's maar als ik de buizen verwissel dan blijft het pobleem op dezelfde buisvoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinz98

vinz98

Whatmovesyou? Tell me

Nee, een ripole is wel degelijk een hele fijne sub omdat hij namelijk juist NIET bonkt.
Maar met een open "kast" is het toch onmogelijk om zo vreselijk laag te gaan als 15 Hz? Je kunt dat middelste gat zien als een soort orgelpijp/basspoort maar dan nog staat ie afgestemd op één frequentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat zei ik ook. Het is zelfs erger: hij gaat bij 300Hz al aflopen. Daarom is het rendement ook zo laag. Je houdt dit over:
Afbeeldingslocatie: http://www.lautsprechershop.de/hifi/images/ripol30_freq.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vinz98 schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 19:02:
[...]

Ja, het zijn JJ's maar als ik de buizen verwissel dan blijft het pobleem op dezelfde buisvoet.
Tsja , ik ben bang dat jij het richting voeding moet zoeken , misschien een "leuk' klusje voor Jeep ?
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:39
Verwijderd schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 16:38:
[...]

Ja, maar het is maar een elementje van €50. (deze review komt vrij eerlijk over). Wat ik lees is de Red ook erg goed voor zijn geld en hij kost het dubbele. Als je het mij vraagt zou ik geen van beide nemen (ik persoonlijk iets tegen de klank van Ortofon). Ik zou bij minimaal budget echt een Denon DL110 nemen.
[afbeelding]
Dit is een high output MC met 2.2V normaal aan te sluiten. Als je hem in Japan koopt kost ie €140 incl verzk. (Ebay link). Bij Jason (JP) of 2juki (HK, heb ik al eens gekocht). Hier in NL (of EU) is hij belachelijk duur (€250).
Een goed element maakt wel veel uit hoor. Op een goede draaitafel met een goede arm zoals de debut carbon kan echt een veel beter element.
Je zou natuurlijk ook een RPM 1.3 zwart€259) kunnen kiezen met een dik acrylplateau (€144) en dan zelf een beter element uitzoeken. Of deze voor €471 met 33mm plateau, puck en Ortofon Red.

Oeeee, de Denon DL-110. Die heb ik 2jr geleden ook aangeschaft, ik ben er nog steeds verliefd op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09 18:41

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Goed, de kans is vrij groot dat ik compleet voor gek verklaard ga worden, maar:
Ik heb altijd Denon versterkers met Tannoy speakers gehad, deze bevielen mij altijd super. Zo'n drie jaar geleden heb een nieuw huis gekocht en voor de wederhelft wat fraaiere (of zoals als zij het zegt net iets minder lelijke) speakers gekocht, maar ook een nieuwe 3D tv. Op dat moment waren er geen 3D geschikte versterkers van Denon in mijn klasse en heb ik tijdelijk een Onkyo (TX-NR1008) gekocht. Mede doordat de speakers 4 Ohm zijn met dips tot 3 Ohm waren er niet zoveel keuzes met 3D. De Onkyo staat bekend als een echte powerbak (5x 117Watt op 8 Ohm bij 0.1% THD of 220Watt in stereo 4 ohm bij onafhankelijke meting), maar ik vind het geluid veel te klinisch en heb nog steeds het gevoel volume te kort te komen.

Specs en metingen (De Onkyo 1007/1008/1009 hebben dezelfde stroomvoorziening en eindversterkers, ik heb alle daar genoemde Sonus Fabers, behalve de sub):
http://www.hometheater.co...und-system-specifications
http://www.hometheater.co...receiver-ht-labs-measures

Nu wil ik het eigenlijk beter doen (De Onkyo was sowieso een tijdelijk redmiddel), maar ik weet niet waar ik verstandig aan doe. Keuze mogelijkheden:
  • De Onkyo als voorversterker houden en losse eindversterkers aanschaffen (buizen? 8) )
  • De veilige keuze en de Denon AVR4520 aanschaffen. :9~

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap niet helemaal waarom je perse een HDMI 1.4 cert. versterker nodig hebt. Je sluit toch gewoon je bluray op de tv aan met een hdmi kabel, optische kabel van de tv naar je dac/receiver en klaar.

Je zou je Sonos Fabers eens op een goede stereo set moeten horen. Goed stereo is een andere beleving dan surround bij film. Surround en zeker video leid gewoon teveel af. Ook de akoestiek van de opname en je woonkamer krijg je nooit hetzelfde. De surroundset probeert het geluidsbeeld in je hoofd te projecteren net als bij een koptelefoon. Bij een goede stereo zit je voor een podium en breid het beeld zich tot aan de overkant van de straat en naast je speakers uit.

Het zou me niet verbazen als een t-ampje van €50 met een goede dac je Denon of Onkyo ongenadig de oren zou wassen. Ik heb het pas nog gehoord t/o een Mission Cyrus. Maar een leuke 10W buizenversterker met 4 Ohm uitgang zou het ook wel kunnen (90dB@4Ohm is best een goed rendement). En de rest van de 9.2 kanalen kun je dan gewoon voor de rest van de surround gebruiken.

offtopic:
waarom vullen mensen nou nooit de plaatsnaam in hun profiel in? Dat praat een stuk makkelijker.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2013 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een paar antwoorden in één post.
1) Ripole: Ik bevestig wat ]eep zegt, mooi ding maar geen power in het echt diepe laag. Dat is gewoon een kwestie van de hoeveelheid lucht die verplaatst wordt. En als dat geen gesloten kast is stroomt het gewoon rond. Volgens mij was het overigens een kwart van de golflengte, maar ik kan me vergissen.

2) Wat betreft "wat heeft 'refused' nog meer nodig": Zelfvertrouwen en een kritische blik. Dit is geen gegarandeerde successtory, ik hoop dat je je verwachtingen niet te hoog geschroefd hebt, want je zou wel eens iets anders kunnen hebben gekocht dan je verwacht had. Er is verschil tussen diep laag en diep laag, en dat hangt ook af van het materiaal. Bij films wordt heel wat anders verwacht dan bij hifi.Voor de betere film-beleving kom je niet om joekels van kasten heen, want dan moet je luchtverplaatsing hebben voor diep diep laag. Voor hifi ga je juist iets minder diep maar wel gecontroleerd. Je hebt hifi laag gekocht, en wel ongeveer 2 1/2 oktaaf ervan. En ik zou het filter daarom minstens op 80Hz zetten, en liefst nog wat hoger, misschien wel 120Hz. En let op, 90% van de subwoofers staat te hard! Als je 'm hoort is het fout, maar als je 'm mist als je 'm uitzet is het goed.

3) Ik snap best waarom iemand een HDMI 1.4 versterker wil, heb er zelf ook eentje tegenwoordig, geen 4520 maar een 3313 van Denon, dat ding klinkt verrassend goed. Maar om daar nou een Sonus Faber setje aan te hangen, dat gaat me toch echt te ver. Dan toch liever een stel Klipsch-en of iets anders lomps. Die SoFa Domus is echt van een andere orde, dat verdient beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik doelde eigenlijk op het gelinkte filter specifiek wat ik aan klein spul (kabels / connectoren / ?) nodig zou hebben. Maar om op je antwoord in te gaan: als het teleur gaat stellen soit, ik weet dat het geen toegevoegde waarde zou kunnen zijn, maar dan heb ik het iig uitgetest. Het is voor hifi-laag, maar voordat het überhaupt dienst kan doen ontbreekt nog een filter.

Mijn Alto III c doet het vanaf zeg 50Hz afdoende (zie onder), daar heb ik de sub niet voor.

Afbeeldingslocatie: http://www.visaton.com/bilder/frequenz/gross/alto3c_fs.gif

Zoals ik het begrijp moet het woofergedeelte van de Petit Orgue voor het gedeelte beneden 50Hz wel iets kunnen toevoegen:

Afbeeldingslocatie: http://www.visaton.com/bilder/frequenz/gross/petitorgue_fs.GIF

Met een low pass-filter en aansturing van een aparte versterker hoeft het lage rendement toch niets uit te maken als de lijn redelijk horizontaal is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat het met de alto samen best een goede combi is. Gewoon ff zo'n Reckhorn opsnorren en spelen maar. Probeer alleen wel de Altos direct vnaf de versterker aan te sturen en niet via de Reckhorn. Dat verziekt je geluid (teveel electronica ertussen).

Zo. ik ben net ff een paar uurtjes bezig geweest met de Yaqin MS22b phono. Ik heb er een paar mooie Sprague caps in gezet. Ik vind het alleen jammer dat er zo weinig goede info over mods te vinden is. Echt blinde vinken werk. Moet ik nou weer alles zelf verzinnen?

Er is een filmpje op Youtube en dat is zo ongeveer het enige (de enige persoon iig) en die heeft m opengeschroefd en zag 4 caps van 1uF op rij en heeft daar 4 enorme K40y PiO's voor in de plaats gezet zodat de kast niet meer dicht kan. Waarom noem ik dat nou blinde vinken werk? Omdat er maar 2 van in de signaalweg zitten. De andere 2 zitten in de feedbackloop voor de RIAA eq. En wat er tussen de buishelften in wel in de signaalweg zit heeft ie gewoon overgeslagen. Dat zijn hele kleintjes maar wel van belang. Ik heb alleen niks voor 10nF. Hoewel? 47nF (of 0.047uF) kan vast ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelisprul
Beste allemaal,
Na ca 3 weken wachten (viel me nog mee) heb ik eindelijk mijn APPJ PA0901A (Miniwatt N3) binnen.
Afbeeldingslocatie: http://www.32ohmaudio.com/img/N3silverside.jpg

Hij werd geleverd met een Elektro Harmonix 12AX7E4 en 2 Sovtek? 6p14 (Ster met een ovaal eromheen) buizen. De laatste heb ik vrijwel meteen vervangen door een paar NOS (1989) Reflector buisjes die ik had gekocht omdat ik eigenlijk een paar Chinese buizen verwachtte, en wel benieuwd was naar het verschil. Helaas is mijn DAC ergens bij de post zoekgeraakt, dus maar rechtstreeks op mijn Airport Express aangesloten (voor de vergelijking alleen maar beter, zo was de HK ook aangesloten)

Na een paar uurtjes luisteren bij deze een 1e indruk. Nu moet ik eerlijkheidshalve wel opmerken dat ik 0 ervaring heb met buizenversterkers en kan ik alleen maar vergelijken met een eind jaren 90 HK630.

Allereerst, wat een volume voor 2x 3,5 Watt op een paar 90 db speakers (B&W 201i) . Nooit verwacht dat ik nog zoveel over zou hebben.

Detail is fantastisch. ‘Jazz at the Pawnshop’ opgezet en kon de positie van de muzikanten en publiek in principe uittekenen. Echt een nieuwe wereld voor mij! Verder laten met name de middentonen veel meer detail horen. Stemmen klinken (hierdoor) wat fragieler. Mensen als Clapton en Bette Middler krijgen echt wat extra’s in hun stem. Axl Rose daarentegen klinkt alsof hij de avond daarvoor flink is doorgezakt (al kon dat gezien mijn ervaring met live concerten van hem wel eens een veel realistischer geluid zijn). Gitaren klinken bijna alsof je er naast staat. Zeker de wat rustige nummers zijn echt prachtig. Hoog klinkt ook goed maar minder bijzonder dan de middentonen. Laag lijkt toch minder te zijn (bleek ook al uit de reviews). Zodra het echt de diepte ingaat, lijkt het allemaal wat krap te worden. Met name bij muziek die wat drukker is (Metallica, AC/DC, Rammstein) is het er wel, maar het lijkt niet helemaal los te komen. Ik laat hem nog maar een paar dagen inspelen, misschien dat nog wat beter wordt.

@Jeep: zou het door jou gesuggereerde vervangen van die koppelcaps daar nog wat in kunnen betekenen? 100nF lijkt wel wat krap (ervan uitgaande dat die foto’s kloppen). De opgegeven frequentie responsie van 30 Hz lijkt dat te bevestigen. Heb je nog suggesties waar ik die het beste voor kunnen vervangen?

NB: Zo heet worden die buizen inderdaad niet. Heb hem nu (tijdelijk) gewoon in een vrij ruim bemeten kast staan. Lijkt minder warmte af te geven dan die HK die er voor die tijd stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTB81
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-09 12:10
Verwijderd schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 16:38:
[...]

[afbeelding]

Even een kleine duit in het zakje doen. Ik heb de ortofon Red enkele jaren geleden gekocht en ben er zeer tevreden over voor het geld. De Denon was te zwaar voor mijn arm en de Ortofon kon net nog. Voor een budget element klinkt het heerlijk.

www.tweakers.net/gallery/107938/sys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R8dical
Detail is fantastisch. ‘Jazz at the Pawnshop’ opgezet en kon de positie van de muzikanten en publiek in principe uittekenen. Echt een nieuwe wereld voor mij! Verder laten met name de middentonen veel meer detail horen. Stemmen klinken (hierdoor) wat fragieler. Mensen als Clapton en Bette Middler krijgen echt wat extra’s in hun stem. Axl Rose daarentegen klinkt alsof hij de avond daarvoor flink is doorgezakt (al kon dat gezien mijn ervaring met live concerten van hem wel eens een veel realistischer geluid zijn). Gitaren klinken bijna alsof je er naast staat. Zeker de wat rustige nummers zijn echt prachtig. Hoog klinkt ook goed maar minder bijzonder dan de middentonen. Laag lijkt toch minder te zijn (bleek ook al uit de reviews). Zodra het echt de diepte ingaat, lijkt het allemaal wat krap te worden. Met name bij muziek die wat drukker is (Metallica, AC/DC, Rammstein) is het er wel, maar het lijkt niet helemaal los te komen. Ik laat hem nog maar een paar dagen inspelen, misschien dat nog wat beter wordt.
Misschien dat dit toch door het lage uitgangsvermogen komt Cornelis. Ik had dit namelijk ook met mijn Yarland F34CIII. Deze is 2x12 watt en had ik op 89dB speakers aangesloten. Ik had ruim volume alleen bij drukkere muziek met meer instrumenten en punch werd het ook krap.

Bij de KT88 welke ik nu heb, met 2x30 watt in triode, heb ik dit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelisprul
Misschien heb je gelijk. Al meende ik ook ergens gelezen te hebben dat dit ook wel eens een berperking van de voeding kan zijn (veel duurdere SET el 84 had dit verschijnsel namelijk niet). Maar goed, wacht even af hoe het zich ontwikkeld. Eventueel zou ik nog wat andere buizen kunnen proberen, of de koppelcaps vervangen.

Ook grote kans dat ik er gewoon aan gewend raak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind ze niet en de reeds verkochte op webfora etc die ik tegenkom zijn redelijk aan de prijs wat me doet vermoeden dat goedkope alternatieven niet zomaar voorhanden zijn. Enige betaalbare alternatief op dit moment is de soldeerbout van stal halen en aan de slag met eerdergenoemde transformator en lowpass-board.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@@

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2013 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Cornelisprul ik vind dat je het anders heel goed beschrijft.

Ik zou zeker die caps vervangen. Meestal wordt er een 0.22 - 0.47uF gebruikt in versterkers. IK zou gewoon een paar 0.22 gebruiken. En er is ruimte genoeg voor. Voor de wat magere bas ervaring kan ik een aantal zaken verzinnen:
(verkeerde) gewenning [gaat vanzelf over]
koppelcaps te klein of klankmatig niet geschikt [hoe dan ook vervangen]
trafos te klein [weinig aan te doen]
impedantiedip bij de speakers in de bas (dubbele woofers?) [ook weinig aan te doen anders dan vervangen of je moet het filter gaan 'verschlimbessern']

Dat de voeding moeite heeft met 30W leveren lijkt me sterk.

Ik vond nog een Nederlandse review van de Miniwatt. (pdf.
En nog een compleet blad: affordable$$audiojuli 2010 (met reviews van de Miniwatt N3, Grant audio/Xiangsheng dac-01 en de AKG702)
Gratis blad met voordelige audio en ook veel chinese spullen erbij. Je kunt uit het archief zo alle nrs downloaden. Hier is de index.

@refused, ik bedoelde de F-1, die kost niet zo veel en kun je gewoon zo kopen. Ik heb er trouwens nog een nieuwe liggen.
Ik wilde nml ook ripoles bouwen. :z

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2013 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toshiro
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-04 19:45
Wow, die Miniwatt is gaaf! En die ontdek ik net nu ik een Indeed ta2021 onderweg heb :(

Ze zijn niet echt met elkaar te vergelijken, maar zouden jullie toch de ene boven de ander preferen? Ik ben op zoek naar een kleine versterker die goed klinkt en krachtig genoeg is om een woonkamer te vullen. Hij wordt aangesloten op een buizendac van xiang sheng en Kef speakers. Buizen is natuurlijk übercool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 19:05:
@refused, ik bedoelde de F-1, die kost niet zo veel en kun je gewoon zo kopen. Ik heb er trouwens nog een nieuwe liggen.
Ik wilde nml ook ripoles bouwen. :z
Gezien de verleden tijd vanaf gezien vanwege de nadelen?

Ik heb ook op de F-1 gezocht, enkel tweedehands al verkochte bij de hits en geen enkele in de buurt van de prijs waarvoor jij 'm gekocht hebt (kwam je aanwinstbericht ook ergens tegen, kan het alleen niet meer terugvinden nu). Gebruik je 'm niet en wil je er vanaf?

@ toshiro: tussen de Indeed en de Miniwatt zit een behoorlijk prijsverschil. Mijn Indeed speelt de Marantz er iig wel uit in ruimtelijkheid. Volume is wel iets minder maar nog steeds meer dan genoeg om niet boven een kwart uit te hoeven draaien zonder angst voor burenoverlast. De bananenpluggen liggen nog steeds ergens bij de PostNL-douane dus maar even de luidsprekerkabel voorzichtig iets gesplitst aangesloten.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2013 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R8dical
Verwijderd schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 18:03:
@R8dical....goeiemorgen...van een PP EL84 ampje naar een KT88 amp, die waarschijnlijk ook PP is, is inderdaad een aanzienlijk verschil. Echter klinkt de KT88 gedetailleerd? Er moeten meer verschillen zijn dan enkel meer power. Waar verschilde het nog meer.
Tja, daar heb je een punt. Verschil was bij mij vooral de bas en power. Op detail lever je natuurlijk wat in.
Gezien ik veel rock luister kan ik hier zeker mee leven.

De el84 blijft een erg mooie buis. Vooral de Telefunken , Siemens of Phillips Miniwatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@@

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2013 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 20:51:
Gezien de verleden tijd vanaf gezien vanwege de nadelen?

Ik heb ook op de F-1 gezocht, enkel tweedehands al verkochte bij de hits en geen enkele in de buurt van de prijs waarvoor jij 'm gekocht hebt (kwam je aanwinstbericht ook ergens tegen, kan het alleen niet meer terugvinden nu). Gebruik je 'm niet en wil je er vanaf?
Nee, gewoon omdat ik geen werkplaats heb. Ik heb de woofers klaarliggen. Ik zit er alleen aan te denken ze nog te verdubbelen zodat ik netjes op 8Ohm uitkom. Met 4 van die jongens per kant kom ik op een beetje geluidsniveau uit.

Ik zit er nog over te denken of ik hem wegdoe.
Echter de oplossing zit hem niet directe oplossing zoals caps vervangen.
Hoe kun je dat nou zo stellig beweren? Een beetje genuanceerder graag. In mijn geval met mijn Yarland was caps vervangen dé oplossing: in 1x was de diepe bas aanwezig met caps van de zelfde waarde. Maar het maakt in dit geval niet uit. Wat er nu inzit is te klein en matig van kwaliteit.
Wat Koifarm zegt is wel waar maar 100dB vind ik wat overdreven. Ik heb hier ook een EL84 (parallel) die 3dB meer kan leveren en die gaat echt loeihard op mijn speakers (92dB). En met plenty bas. Ik heb ook nog een KT88 SE die net zulke kleine trafo's heeft en waar ik ook niks aan mis in de bas.
Ik denk dat ik liever zelf uitmaak waar het vermogen blijft: hard maar dan zonder diepe bas of gewoon volume maar wel vol.

Allemaal leuk en aardig maar het blijft droogzwemmen. Ik denk dat je er zonder experimenteren niet komt. En op welke speakers heb je de Appj aangesloten?

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2013 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cornelisprul, die 100nf caps zijn ervoor om te zorgen dat de versterker geen sub hoeft te versterken. Anders zou er bakken vervorming uit de versterker komen omdat dan een 3,5 Watt veel te weinig is voor jou luidsprekers. Het verhogen van de waarde van de koppelcondensatoren kan een dieper laag geven maar vooral mogelijk verzadiging van de uitgangstrafo's en meer vervorming. Hardrock luisteren met 3,5 watt kan prima maar dan met luidsprekers met een rendement van 100db/w of meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@@

[ Voor 101% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2013 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
WTF. Ben ik nou gek? Hoe is 4 mogelijke oorzaken opnoemen ongenuanceerd? En daarvan 1 er uit pikken en ontkennen wel?

Ik dacht dat ik het al over 0.22uF caps had gehad, liefst PiO. Zoek op de capacitor test van Tony Gee en kies wat uit. Wat ik aan vergelijkbare schema's heb gezien (ECC83/EL84) zit er of een 0.22 of een 0.47 tussen.

Eerst het apparaat leren kennen gaat sowieso wel gebeuren neem ik aan. Als Cornelisprul al zo'n goeie beschrijving kan geven na hem zo kort te hebben zal hij vast nog even door luisteren zo. :) En bovendien kun je de caps zo weer terugdoen als het niet bevalt.
Die buisjes met ster en ellips kunnen ook wel Chinese zijn. In de Chinese vlag zitten ook sterren.

Ik heb een tijd lopen zoeken op Appj en Miniwatt maar ik kwam niet echt veel mods tegen. Niet uitgewerkt iig. Wat ik wel onthouden heb is iets over een 'diode mod' en dat de volume potmeter erg matig is. Vervangen of eruit halen en alleen als eindversterker gebruiken. Is er plek voor een Alps blue velvet (25mm)³?

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2013 02:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toshiro
@ refused het prijsverschil is natuurlijk te overzien. De een is een buizenversterker en de ander een t-amp, dus verschil is te verwachten. Dat de Miniwatt voor €200 te krijgen is, is echter het grootste winstpunt. Vandaar dat ik hem wil overwegen. Als ik de Indeed deze week niet besteld had, was het een no-brainer geweest. Nu moet ik gaan kiezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelisprul
Heren, toch mooi om te zien dat iets wat een 'simpele' lekenvraag leek, tot dit soort discussies kan leiden. Leer er enorm veel van. Momenteel geniet ik eigenlijk nog veel te veel van een volledig nieuw klinkende muziekcollectie om al de neiging te krijgen te gaan modden. Geef mijzelf en de APPJ maar even de tijd om aan elkaar te wennen. Heb het idee dat we al wat naar elkaar aan het toegroeien zijn. Die russische NOS buizen die ik er nu in heb zitten lijken ook wel een klein subtiel verschil te maken, al kan dit ook suggestie zijn.

Mijzelf kennende schroef ik hem over een week of 2 toch wel open. Mocht ik dan nog steeds het gevoel hebben dat er wat laag mist dan kan ik altijd nog wat met andere buizen experimenteren (iemand suggesties) en / of de koppelcaps vervangen door een paar mooie PIO ofzo, al heb ik bij het laatste vast jullie hulp nodig. De vraag is inderdaad of je die iets groter kunt nemen (0.15 / 0.22) zonder de output trafo te verzadigen. Maar ja, daar kom je natuurlijk maar op 1 manier achter.

@jeep die potmeter mod gaat volgens mij over de originele miniwatt. Heb nog nergens kunnen vinden of hier dezelfde inzit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@@

[ Voor 115% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2013 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cornelisprul, ik zag dat jou luidsprekers tot 66hz laag gaan. Als je nog lager wilt kost dat zeer veel vermogen omdat de versterker de afval na 66hz ook moet kompenseren.

Een perfecte bas weergave is met buizen zeer moeilijk te verkrijgen. Het blijft altijd een beetje rommelig. Maar dat is de charme van buizen, ze zijn niet perfect maar heel fijn om naar te luisteren.

Modificeren is lang niet altijd een betere oplossing. Je moet eerst heel goed de limieten van de te modificerende schakeling en de apparatuur die ervoor en ernaar gebruikt wordt kennen. Anders wordt het vaker een verslechtering als een verbetering.

Toch blijft modificeren een zeer leuke bezigheid :) om zelf te doen. Met de nadruk op zelf doen. Want als je afhankelijk bent van een ander en de mod staat je niet aan, moet je altijd wachten op die ander.

Richard, gemiddeld zitten luidsprekers rond de 90db

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2013 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelisprul
@Bronco: Discussie is altijd goed. Dat is volgens mij de essentie van de wetenschap. Dank voor de tips mbt de buizen en de caps. Gold Lion lees ik inderdaad veel goeds over al vraag ik me altijd wel af in hoeverre je voor de naam betaald, maar goed dat is misschien een heel andere discussie. Eerst maar eens een paar weken aankijken.

@Koifarm: Mijn luidsprekers zijn inderdaad niet de meest geschikte, moet ik nog steeds eens vervangen door zelfbouw. Op zich heb ik niet zoveel behoefte aan bas (anders was ik niet aan buizen begonnen, en zeker niet aan SET). Mocht ik gaan modificeren dan wil ik dat ook zeker zelf doen, dat is een belangrijk deel van de lol. Met hulp bedoel ik meer tips over soldeerbouten, tin, aanpak etc. Moet misschien alleen eerst even op wat oude printplaten oefenen. Mijn laatste soldeerervaring is van jaren geleden. :-p

NB: Ik zit nog eens te rekenen. Een (opgegeven) frequentieresponsie vanaf 30Hz met een koppelcap van 0.1uF zou inhouden dat er een (relatieve hoge) input impedantie van 500kOhm gebruik wordt. Die koppelcap vervangen door 0.22 uF zou de frequentieresponsie naar onder de 15 Hz verschuiven, misschien wel wat te veel van het goede. 0.15uF zou rond de 20Hz opleveren, klinkt als een wat veiliger keuze, al kun je je natuurlijk afvragen of er niet een goede reden is waarom ze dit niet in 1e instantie al hebben gedaan. Nou ja kwestie van uitproberen, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2013 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinz98

vinz98

Whatmovesyou? Tell me

Snelbinders lenen Jeep?? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Effe een paar dingen rechtzetten, want er wordt hierboven door diverse schrijvers nogal wat beweerd wat niet geheel overeenkomstig de waarheid is of ruimte laat voor misinterpretatie (zie hoe genuanceerd ik mij uitdruk!)
1) Het vergroten van de ingangs-koppelC kan weinig kwaad. Vervorming kan wel, maar dat hangt dan toch af van het materiaal. Over het algemeen zal het een verbetering zijn, opnames met overdreven sub50Hz zijn toch niet van al te beste kwaliteit.
2) Een versterker compenseert geen signaal onder 66Hz als je speakers afvallen,Koifarm! Ik zou tenminste niet weten hoe je een mooie terugkoppeling via je speakers zou willen doen. Odysee? Oempf! Als je al iets wil compenseren moet je toch al naar de cross-over van je speakers kijken.
3) Niemand heeft behoefte aan bas, tot je 'm een keer goed gehoord hebt, dan kan je niet meer zonder.
4) Effiseengedeelddoortweepieercee, ofwel 30Hz/100n komt neer op 50K input-impedantie. Toen ik nog input-stages deed was het altijd 10K/1u =>15Hz. Let op dat een 1e orde filter al snel begint af te vallen, dus wat ruimer in de specs zitten is nooit weg!
5) En tenslotte: advies aan iedereen: Luister eerst minstens 3 maanden naar het orgineel voor je gaat modden. Anders weet je echt niet of het wel een verbetering is. Echt niet! Tenzij het absolute bagger is, maar dan ga je niet modden, dan gooi je het weg en koop je wat anders.

Vraagje: Wordt het niet eens tijd voor deel 13?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelisprul
Verwijderd schreef op zondag 13 januari 2013 @ 01:08:
4) Effiseengedeelddoortweepieercee, ofwel 30Hz/100n komt neer op 50K input-impedantie. Toen ik nog input-stages deed was het altijd 10K/1u =>15Hz. Let op dat een 1e orde filter al snel begint af te vallen, dus wat ruimer in de specs zitten is nooit weg
Ik kan me vergissen (ben een leek), maar haal je nu niet de corner frequentie en de frequentie reponsie door elkaar? Voor zover ik weet probeer je over het algemeen je cornerfrequentie richting 2Hz te krijgen, voor een frequentie responsie rond de 20Hz.

Even ter veruidelijking de functie in standaard vorm
C=1/(2pi*f*zin)
C= capaciteit in F
f= corner frequentie in Hz
Zin= input impedanie in Ohm

Of in dit bestaande geval
0,0000001=1 / (6,28*3*zin) => zin = 500.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
cornelisprul schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 12:06:
@Koifarm: Mijn luidsprekers zijn inderdaad niet de meest geschikte, moet ik nog steeds eens vervangen door zelfbouw. Op zich heb ik niet zoveel behoefte aan bas (anders was ik niet aan buizen begonnen, en zeker niet aan SET). Mocht ik gaan modificeren dan wil ik dat ook zeker zelf doen, dat is een belangrijk deel van de lol. Met hulp bedoel ik meer tips over soldeerbouten, tin, aanpak etc. Moet misschien alleen eerst even op wat oude printplaten oefenen. Mijn laatste soldeerervaring is van jaren geleden. :-p
Als ik het zo zie lijkt het idd een optelsom te zijn waardoor het niet echt hard gaat in de laagte. De makkelijkste route om wat te winnen is dan om eerst te kijken naar andere speakers (die wel de potentie hebben om lager door te gaan). En daarna pas wat aan je versterker te gaan doen. Dan hoor je tenminste ook echt het verschil.

Het is allemaak klein werk dat je wil gaan (de)solderen. Veel vermogen heb je dus niet nodig ik zou onder de 25 watt blijven als je nog een soldeerbout moet kopen. De printplaat zelf wil je niet al te gek verhitten net als je CAPS. De CAPS die er nu in zitten kan je vaak wel los knippen, dan kan je daarna de nieuwe CAP aan het oude draadje solderen. Werk zo netjes mogenlijk, maak er geen tingieterij van. Dus eerst de draadjes netjes vertinnen en dan vast zetten. mocht je onderdelen moeten desolderen is het soms handig om eerst een heel klein beetje tin toe te voegen. Een niet al te lompe punt is ook wel prettig voor priegel werk. De kant lijkt me klein dat je enorm vette of geoxideerde draden gaat solderen dus S39 zal je niet zo snel nodig hebben. Dus met alleen een kleine soldeerbout, een kniptangetje,een punt tangetje en draad/tin ben je er al.

Haal trouwens een dag van te voren de spanning er af dat de CAPS zicht rustig kunnen ontladen.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hotemetot, tegenwoordig is het heel normaal dat voor het laaggebied dsp, bas enchancer of parametrische toonregeling wordt gebruikt om het laagbereik van de luidsprekers te verbeteren cq te verlagen. Dit kost dan bakken met vermogen. Waarbij je bij buizenversterker van het kaliber 3,5 Watt al snel tegen de limiet komt.

Als in het versterker ontwerp de koppelcondensatoren dusdanig zijn berekend dat deze een hogere doorlaat frequentie hebben zodat de versterker het makkelijker krijgt, dan is het verhogen van de waarde van deze condensatoren niet aan te raden. Hij gaat dan lager in frequentie maar zal veel sneller vervormen. Vaak heb je minimaal 2 koppelcondensatoren. 1 aan de ingang en 1 tussen de voor/stuurtrap en eindbuizen. Dit kan dan al goed zijn voor 12db filtering.

Als je iets wilt proberen en je bron is DC vrij( of heeft zelf een uitgangscondensator) dan kun je de ingangscondensator verwijderen of overbruggen. Het eerste wat ik altijd doe bij modificeren is kijken wat er allemaal uit kan. ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.ict-net.net/op2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toshiro
@cornelisprul beetje brutaal misschien, maar mocht je de Miniwatt willen verkopen, dan heb ik wel interesse. Waar heb je hem trouwens besteld?
Pagina: 1 ... 25 ... 40 Laatste

Dit topic is gesloten.