HiFi uit China versus de bekende commerciele HiFi deel 12 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 19 ... 40 Laatste
Acties:
  • 363.610 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mag ik even wat opmerken?
Amplify signal on downmixing
Dat betekent niet
'wil je surround naar stereo mixen?'
maar
'als ik surround naar stereo mix wil je het geluid versterken?'
Het niveau van de achterkanalen en de sub wordt dan namelijk gewoon bij de fronts opgeteld. Daardoor gaat hij boven 100%, en dus gaat ie clippen.
In principe zou je denken dat als een signaal optisch uitgestuurd is dat er dan bar-weinig met het signaal gebeurt toch ?
Zie boven: als je een digitale weergave hebt van geclipte sinus komt er bijna het zelfde uit als een echt geclipte analoge sinus, alleen iets minder boventonen maar wel scherper. Je krijgt dan hele mooie blokgolven met ronde zijkanten. Oftewel als je het digitale signaal laat clippen hoor je pas echt wat clippen is. Niet fijn.

Dus: probeer zo dicht mogelijk tot 100% uit te sturen maar ga er nooit en te nimmer aan raken. Het is net als met replaygain (oa Foobar) als albumpeak 100% is dan is er reden tot wantrouwen, is het 99,9% dan is hij gewoon goed gemasterd (nou ja, de uitsturing dan).
Je zegt dat ik de alsamixer zo ver mogenlijk open moet zetten en mijn versterker zo weinig mogenlijk ? Zou dat meer detail opleveren?
Ja, mits ^ ^
Je moet altijd alles 99,9% open zetten en pas op het laatst voor je eindversterking het volume regelen. Of je doet het digitaal aan het begin zodat je alle potmeters mooi uit de signaalweg kunt halen maar dan heb je dus kans op grote knallen (weg ballen, eh, ik bedoel boxen).
Moment dat je aan de voedingskabel zit / die er uit haalt dan hoor je die ontzettende knal.
Kan het zijn dat je HTPC de stroom naar de dac onderbreekt na x tijd? Dan moet de dac zijn eigen stroom (stopcontact).

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2012 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinz98
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07-02-2022

vinz98

Whatmovesyou? Tell me

Ik kan helaas stellen dat je krijgt waarvoor je betaal T.
Een DAC van 23 euro. Doet wat hij moet doen : Geluid geven.
Klopt de spanning wel? Meet eens na terwijl hij aan staat en dus stroom trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinz98

vinz98

Whatmovesyou? Tell me

aha, pakt de dac stroom via usb? Dan moet je hem achterin de pc stoppen of in een powered hub. Anders is er niet voldoende stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
beetje OT
offtopic:
grrr, ik moet ff luchten hoor...
begin ik net te wennen aan m'n mooie nieuwe led-tv istie stuk. :( (voedingsrelais klikt continu aan/uit).
Net als ik morgen lekker TdF wil kijken nu het spannend wordt. Heb ik dat? Mijn oude trinitron heeft nooit 1x gehaperd of kuren gehad in 15 jaar.

Ik zit net even een nieuw stukje muziek te luisteren (head-fi 'open your ears' HD test tracks), maar ook daar heb ik nu gewoon ff geen aardigheid aan.

Nou moet ik noodgedwongen in bed tv kijken op mijn mobiel met een alternatieve setup voor het geluid: zelfbouw woofers met losse tweets erop via een t-ampje. Klinkt wel lekker voor weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinz98

vinz98

Whatmovesyou? Tell me

ja, back to basic is wel lekker op zijn tijd. Waardeer je het allemaal even wat meer.
Enne: Je ziet, hoop ik, toch wel in dat dit een luxe probleem is...haha of had je die LEDTV ergens gestolen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ja, luxe probleem
dat is het ook wel maar dan heb je er toch ff de pest in.
Dan ga ik maar weer gewoon muziekje luisteren vanavond.

Of eh, niet tour de france kijken maar zelf doen :)F
offtopic:
Wel vermoeiend moet ik zeggen met al die wegomleidingen, na de Amerongse berg in Rhenen moeten omrijden... 6%>8%>10% en daarna nog een keer de grebbeberg en als laatste Wageningen-hoog. En dan thuis lekker 60km met 36 gemiddeld op de teller. Het is geen TdF niveau maar doe het maar eens na :)F

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2012 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lees reeds enige tijd mee en heb een aantal vragen.

Ik wil binnenkort een Topping TP22 gaan bestellen, dit naar aanleiding van goede gebruikerservaringen.
De TP41 biedt denk ik weinig meerwaarde gezien de voldoende power van de TP22.
Mijn weergevers hebben een gevoeligheid van 90dB/8 Ohm.

Nu overweeg ik er ook en DAC bij te bestellen, Topping heeft 2 modellen, namelijk de TP D20 en de TP D2.
Nu ga ik zeker geen headphones gebruiken dus een aansluiting hiervoor is voor mij niet van belang.
Het is de bedoeling dat ik via de MacBook Pro (late 2011) de boel aan ga sluiten, middels toslink.
Heeft iemand enig idee welk model van de 2 de voorkeur zou moeten hebben?
Vind zelf de TP D2 wel strak van design, weinig toeters en bellen.

Verder vraag ik me af welke eBay webshop een betrouwbare is, wie heeft er ervaring met welke shop, aanraders graag :P

De webshop shenzhenAudioStore heeft de Topping's staan maar is deze betrouwbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil binnenkort een Topping TP22 gaan bestellen, dit naar aanleiding van goede gebruikerservaringen.
Van wie? Hoe kom je er achter of die ook kloppen? Wat is het referentiekader?
Het lijkt allemaal wel veel op elkaar maar het is niet allemaal het zelfde. Dat wat je uitgezocht hebt zal wel goed klinken maar niet het best mogelijk.
De TP22 versterker heeft een stukje meer vermogen (waarvoor?) maar ik zie aan de ingang een aantal dingen die mij niet aanstaan. Ik ben bang dat door het teveel aan elektronica (ivm de 2 ingangen, handig, maar dan moet je het wel goed uitvoeren) de geluidskwaliteit van zijn audiofiele kwaliteiten ontdaan wordt.
De TP41 heeft een mooie interne voeding maar ook daar wordt het verprutst bij de ingang. Ik zie daar allemaal chipjes zitten en smd componenten die weinig goeds voorspellen.
Hoe moeilijk is dat dan om tussen 2 ingangen te wisselen: 12v heb je al, schakelaartje, 2 ingangsrelais; klaar.

Ook de dac's: de ene heeft een PCM1793 de andere een AD1852. Allemaal prima als je er een goede analoge I/V conversietrap achter hangt. Maar met opampjes weer hetzelfde als hierboven. Het ligt natuurlijk ook aan de kwaliteit van de opampjes (die ik niet kon achterhalen omdat ze niet vermeld worden en in dit geval is geen nieuws slecht nieuws).

Ik vind eigenlijk alle opties die je aangeeft te duur, te ingewikkeld en daardoor ook niet goed. Neem gewoon een eenvoudige 2021 amp van ongeveer €50 en een NOS dac of buizendac (4xTDA1543 NOS; of CS4398 of Wolfson dac met buizen). Die laatste optie is nooit goedkoop maar dan heb je wel ongeveer het beste wat er in DAC's te koop is met een (over)gedetailleerd geluid en een brede en diepe soundstage. Een NOS dac geeft een eerlijk muzikaal geluid dat niet vermoeiend is en de muziek zelf laat spreken. Door de rust in het geluidsbeeld kun je elk detail horen zonder dat het zich opdringt. Het beeld is diep maar wat smaller.
Je moet alleen welde gemodde versie hebben door een of andere audioot die hier rondloopt ;) (PM me maar)

Edit:
omdat de tv toch ff kapot is en ik dit zo zit te tikken begint het weer te kriebelen en moet het Muse dacje toch maar weer hier aangesloten worden.
Ik heb deze HD tracks net (Open your ears, samenwerking Chesky en Head-Fi) en vond het maar van die 'audiofiele' (in the bad sense) muziek, van die muziek waar je op shows mee dood verveeld wordt.
Dus van PCM1793+opamp >buizenamp naar 4xTDA1543 direct>buizenamp en ik zit ineens weer te swingen achter (cq vóór) mijn pc. De muziek sleept je gewoon direct mee. oOo

Ik moet er gewoon 2 hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2012 04:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zo te zien (op de site van Topping) hebben de beide dac's een Burr-Brown OPA2134

http://www.tpdz.net/en/products.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
welke het is wordt het niet veel anders van, het gaat er om dat ze er tussen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJK
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:27

AJK

...

Even wat anders als een Dac..

Afbeeldingslocatie: http://anthonykok.nl/Foto/rsz_kt88.jpg
Eind trap rechts

Afbeeldingslocatie: http://anthonykok.nl/Foto/rsz_print.jpg
De onderkant

Afbeeldingslocatie: http://anthonykok.nl/Foto/rsz_2stack.jpg
Totaal

Het is een Yaqin MC-50L. Eigenlijk is het exact een MC-10T maar dan met 12AT7/12AU7/KT88 en een iets andere opbouw.

Schematisch is een kant als volgt:
Afbeeldingslocatie: http://anthonykok.nl/Foto/rsz_1schema.jpg

Voor zover nog niks op aan te merken kwa geluid, Klinkt gewoon prima: Goed gebalanceerd tussen hoog en laag. Ik heb wel het gevoel dat de volume knop een eind open moet om voldoende attack te krijgen maar dat zal vooral aan de speakers liggen ...

Eigenlijk zou ik best wat willen mods willen proberen, geen idee waar te beginnen. Mischien eens kijken hoe triode klinkt of de DC block condensators swappen..

[ Voor 9% gewijzigd door AJK op 10-07-2012 11:41 . Reden: Links fixen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinz98

vinz98

Whatmovesyou? Tell me

C104 en C105 kun je ook even bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dat zijn namelijk de koppelcondensatoren. Zo uit de foto te zien zijn het die zwarte met een tiewrap eromheen. Dat lijkt wel erg op ... niet zo geweldig. Hij zit tussen die 2 elco's lijkt het.
Het zijn de condnsatoren die het meest uitmaken voor het geluid omdat het signaal er direct doorheen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJK

AJK

...

C104 en C105 staan inderdaad op de planning voor vervanging. Dat zijn nu de kleine rechthoekkige blauwe mkp's. De grotere blauwe mkp's zijn C101 die zijn dus onderdeel van de fasedraaier.
Het zwarte spul onder de elko's is een soort van.schuim om ze vast te zetten.

De Mkp's gaan in ieder geval vervangen worden door Wima of Mundorf condensators. Daarna even kijken naar de elkos in de voeding. Voor de liefhebber heb ik nog het complete schema als PDF (het plaatje nu is maar 1 kanaal).

[ Voor 4% gewijzigd door AJK op 11-07-2012 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De Mkp's gaan in ieder geval vervangen worden door Wima of Mundorf condensators
check even welke waarde ze moeten zijn (µF en V minimaal). Er zijn mooiere dan wima of mundorf voor een betere prijs vindbaar.
En dan heb je nog R112 R113 daar zou je ook nog kunnen kijken naar beter klinkende weerstanden (Carbon Film Resistor van bv Takman of Bradley).

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2012 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJK

AJK

...

Verwijderd schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 18:28:
[...]

check even welke waarde ze moeten zijn (µF en V minimaal). Er zijn mooiere dan wima of mundorf voor een betere prijs vindbaar.
En dan heb je nog R112 R113 daar zou je ook nog kunnen kijken naar beter klinkende weerstanden (Carbon Film Resistor van bv Takman of Bradley).
Er zit nu 100nf, 275V (Philips) in, wat zou je suggereren ipv wima of mundorf? Die2 gebruik ik meestal voor audio maar iets nieuws proberen is altijd interessant.

De takman weerstanden heb ik gevonden, de bradley niet, of je moet op de NOS Allen-Bradley weerstanden doelen, dan heb ik hier nog een (Buizen) scoop vol staan. Bij het zoeken op carbon film kom ik ook merken zoals RMG en Cadock tegen, heb je hier ervaring mee?

[ Voor 5% gewijzigd door AJK op 11-07-2012 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik bedoel idd Allen-Bradley (kon er ff niet opkomen)
Ik heb (nog) geen ervaring met weerstanden maar alles wat direct in de signaalweg zit maakt uit. Een carbon weerstand is heel kort dus minder invloed dan een lange opgewonden draad.
Hier heb je een overzichtje van sjieke weerstanden met een beschrijving.

Ik vind het trouwens wel een beetje raar dat er een zo grote weerstand tussen voor- en eindbuis zit. Dat is toch 5 stappen vooruit, 4 stappen terug en dan weer 3 stappen vooruit?

Bij 0.1µF kun je ook wel teflon caps proberen of mooie PiO's. Als die het V halen (dat moet je meten tijdens inschakelen, de waarde die erin zit kan veel hoger zijn dan nodig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJK

AJK

...

Thnx, das een goede link.
Ik heb het een en ander besteld, als het goed is kan ik dat over een paar weekje of wat in solderen :D

Daarna eens kijken of een paar andere buizen iets positiefs met de klank doen. Heb hier nog een stapeltje oude GE, RCA en Telefunken 12at7's en 12au7's liggen, misschien dat dat wat leuks doet Aan de andere kant een setje nieuwe EHX buizen zou ook wel netjes zijn. ;)

Overigens, ik heb hier nog nog 8x een Vishay 850V 90uf GMKP liggen, jammer dat ze bij elkaar net zo groot zijn als de versterker anders had ik iets moois voor in de voeding liggen..

[ Voor 18% gewijzigd door AJK op 14-07-2012 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb weer wat anders spannends... ik zeg nog niet wat maar het komt van voorbij China zelfs en ik kijk er al sinds 1990 :9~ naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-08 17:12
Verwijderd schreef op zondag 15 juli 2012 @ 02:11:
ik heb weer wat anders spannends... ik zeg nog niet wat maar het komt van voorbij China zelfs en ik kijk er al sinds 1990 :9~ naar.
Een katana uit Japan? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nee, een urushi (ik hoor google al laden)
Maar een echte katana zou ook heel vet zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2012 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-08 15:56
Verwijderd schreef op zondag 15 juli 2012 @ 16:44:
nee, een urushi (ik hoor google al laden)
Maar een echte katana zou ook heel vet zijn.
Cartridge?

Trouwens! ]eep! Ik zag dat je onlangs wat op en aanmerkingen over de TP22 had. Hoe zou jij hem modden? Ik heb er een en sta altijd open voor een experimentje. :)

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
de tp22 maakt het lastig vanwege de inputselector denk ik. De kleintjes hebben maar 1ingang en die gaat dan direct naar de ingangscondensator. Dat is prima.
Maar als je daarvoor fratsen gaat uithalen dan verlies je kwaliteit.

offtopic:
ik word nu wel een beetje zenuwachtig van dat bieden op google. Ik dacht dat er geen interesse was omdat er nog niks geboden was maar nu op het laatst toch wel. Het is een flink bedrag (zeker per gram >:) ) en ik weet niet wat de douane hiervan vind

F*k wat was dat spannend. Gelukkig had ik mijn maximumbod precies hoog genoeg om een andere bieder af te schrikken... wel een beetje duurder geworden dan gepland. Maargoed, weer wat goud en diamant rijker.

Dit is m:
Afbeeldingslocatie: http://www.joynetmall.com/shop/images/koetsu_urushi_wajima.jpg
Koetsu Urushi Wajima Phono Cartridge.
Het plaatje is hem ongeveer, ze zijn allemaal weer anders. Eigenlijk wilde ik de Vermillion maar deze is mss nog wel mooier. Het is een rosewood gelakt met speciale urushi lak (van een bepaalde boomhars) ingelegd met vlokjes bladgoud. Het is een element dat erg verouderingsvrij is door de gebruikte materialen. En deze zijn de moeite van het retippen waard.

Waarom ik deze wilde hebben: Vroeger las ik HFN&RR en daar stond deze in: pagina 1, pagina 2. En toen al dacht ik: als ik later groot ben... en dat is dus nu geworden. Ik had er met de draaitafel, phono-amp etc al rekening mee gehouden dat dit er ooit eens in moest kunnen. Ik had met de draaitafel al een heel stuk bespaard tov een Hanns Acoustics T-30 turntable. Dat werd me toch wat te gortig zonder arm.

Vorige week zag ik ineens een Dynavector Te Kaitora Rua staan op hifi.nl (iets beter dan mijn Karat D17MK2) en toen ben ik weer even gaan kijken naar de Koetsu op Ebay en daar zag ik er ineens 2 voor een redelijke prijs. Nu heb ik er een van ee Brit gescoord (dus geen gedoe met douane) voor een iets hogere prijs dan, maar ok. Het is nog geen derde van de nieuwprijs voor een (zo te zien) zeer net onderhouden vrij nieuw exemplaar.
Omdat ik nu de Kiseki blue ingebouwd heb ben ik het karakter toch wel gaan waarderen, alleen de tracking is niet zo geweldig meer van dit ouwetje. De Koetsu doet dat wel goed en is nog een beetje meer van alles.

[ Voor 102% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2012 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edtbonep
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:26
Zijn de (verbeterde) Yarland FV34CIII met ClarityCap SA koppelcondensatoren buizenversterkers eigenlijk nog ergens in Nederland te verkrijgen?

[ Voor 19% gewijzigd door edtbonep op 15-07-2012 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
misschien in een winkel nog ergens?

ik zag dat ze bij tripleMaudio een 2eH FV88 hebben staan met betere buizen voor iets meer (€725).
[edit: is blijkbaar al weg]

Of misschien heb je interesse in mijn FV34A of mijn Relyon KT88 (dus gemod door mij)

offtopic:
beetje OT
Ik zie dat ik nog geluk gehad heb ook met bieden. Echte veilingen vind ik toch behoorlijk tricky. Terwijl ik van huis uit toch aardig meegekregen heb hoe je moet handelen.
Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/00/s/NzIwWDk5OQ==/$(KGrHqN,!h0E+0rwvklUBP-ilDMVb!~~60_1.JPG?set_id=8800005007
Urushi vermillion used
Net gemist op 1 minuut...

Gelukkig heb ik de vorige veiling gewonnen, en uit GB, dus minder gedoe als Canada, maar je hoogste bieding net in de laatste minuut (:( !!!!) met $25 dollar overboden zien worden is toch zuur. Je kunt dan echt niet een moment verslappen. Ja en natuurlijk snap ik wel dat dat met een programmaatje gedaan wordt. Maar als je ziet dat het door een opkoper geboden is (welke prive persoon heeft in de laatste 30d >20 (dure) dingen gekocht?) is het toch wat zuur. Dan was het toch een goede deal (beter dan geld op een wankele bank) en pis ik net naast het potje... :'(

Nou ja, luxeproblemen... je moet ergens over zeuren he?

Mijn 2eH aanbiedingen heeft trws niks met het bieden te maken hoor.

[ Voor 110% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2012 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R8dical
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-01 12:44
]eep, wil je van je Relyon KT88 af??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brechts
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online
Ik ben op zoek naar een budget-vriendelijke, modulaire stereo-oplossing. Geluidsbron wordt mijn pc, die dacht ik via een optische aansluiting aan een Fiio D3 DAC (veel goede dingen over gelezen, ook wat mindere, maar voor die 30 dollar wel het proberen waard denk ik) te hangen en van daaruit naar een T-amp.

Voor de T-amp zat ik te denken aan een Dayton Audio DTA-100a omdat deze (voor zover ik heb kunnen vinden) de meeste power kan leveren. Speakers zullen zeer waarschijnlijk hoog gevoelige worden, ik zat te denken aan vloerstaanders, vooral geïnteresseerd in de Monitor Audio BX 5 op dit moment met een rendement van 90dB.
http://www.monitoraudio.c...ze-bx/bx5/#/specification

Speakers echter nog niet beluisterd, dus dat gaat zeker nog gebeuren voor ik overga tot een aankoop. Wat ik vooral wil weten is of deze T-amp goed in staat is vloerstaanders aan te sturen (ze worden meestal gebruikt met bookshelf speakers, maar ik heb er toch ook al met vloerstaanders mee gezien).

Moesten vloerstaanders niet goed gaan, zou ik voor bookshelves/standmounters gaan (daar leek de Monitor Audio RX 1 mij wel wat), deze zijn echter 6 Ohm, waarbij de Dayton amp enkel aangeraden wordt voor 8 Ohm speakers dus dat is weer een ander probleem.

Budget is dus ongeveer wat ik hierbij geschetst heb, overgrote deel gaat naar speakers (600-tal euro), die toch het belangrijkste deel uitmaken, DAC en T-amp (op dit moment samen +- 130 euro) kunnen altijd duurder natuurlijk indien niet goed genoeg
Hulp is altijd welkom bij de DAC en T-amp keuze (speakers is persoonlijk natuurlijk), ik volg deze thread al enige tijd dus ik weet met wat voor kenners we hier te maken hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Als je geld over heb voor een wat betere dac zou ik voor de fiio e10 gaan. Zeer goed geluid. Al heb ik geen ervaring met de e3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
R8dical schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 09:57:
]eep, wil je van je Relyon KT88 af??
Willen is wat sterk uitgedrukt :P
Maar ik wil ook geen tentoonstelling beginnen, dus ik moest maar eens wat dingen ergens anders gaan huisvesten bij andere liefhebbers.

@brechts
Je hebt dit op tnt-audio zeker al gelezen over de Dayton? Hij kan een 2,5-weg met 6 Ohm zeker wel hebben hoor. Maak je daar maar niet ongerust over. Maar waarom de Dayton? Kijk eens naar de binnenkant?
Afbeeldingslocatie: http://www.tnt-audio.com/jpg/dayton_dta100_inside1.jpg
Vergelijk dat eens met de mijne:
Afbeeldingslocatie: http://desmond.imageshack.us/Himg837/scaled.php?server=837&filename=dt50pcbtop.jpg&res=medium
Ok, ik met nog niet klaar met modden, maar het ZIET er wel heel anders uit.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2012 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxietheboss
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:45
Ik zit nu al een tijdje te denken om een HiFi setup te kopen. Heb momenteel een goede koptelefoon (Superlux HD668B, op head-fi aangeschreven als zeer goed voor de prijs) en versterker/dac (Fiio E7/E9). Ik ben hier zeker tevreden mee maar ik heb toch liever luidsprekers geloof ik, vind ik toch comfortabeler dan lang een koptelefoon op en je bent minder afgesloten van de wereld. De setup zal op een studentenkamer geplaatst worden, dus denk tussen de 12m2 en 18m2
Qua speakers zit ik te denken aan de Wharfedale Diamond 10.1's, goede reviews en een betaalbare prijs. Als DAC vind ik de HRT Music Streamer II wel goed er uit zien, de Fiio spullen wil ik thuis houden.
Versterkers vinden is voor mij alleen wat lastiger, ben wel bekend met de merken versterkers voor koptelefoons maar vaak zijn deze niet sterk genoeg voor speakers, als ik naar geïntegreerde versterkers kijk zie ik veel Marantz, Onkyo en Pioneer voorbij komen. Mij lijkt het echter wel leuk om een buizenversterker te nemen aangezien ik vooral naar bluesrock, jazz en andere oude muziek luister. Wat is er op dit gebied aan te raden uit China, weet uit de van mijn koptelefoonversterker speurtocht nog wel dat er vaak hele leuke versterkers uit China kwamen. Mijn budget is ongeveer 200, maximaal 250 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brechts
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 17:35:
[...]

Willen is wat sterk uitgedrukt :P
Maar ik wil ook geen tentoonstelling beginnen, dus ik moest maar eens wat dingen ergens anders gaan huisvesten bij andere liefhebbers.

@brechts
Je hebt dit op tnt-audio zeker al gelezen over de Dayton? Hij kan een 2,5-weg met 6 Ohm zeker wel hebben hoor. Maak je daar maar niet ongerust over. Maar waarom de Dayton? Kijk eens naar de binnenkant?

Ok, ik met nog niet klaar met modden, maar het ZIET er wel heel anders uit.
Ja die review gelezen hoor, die vond ik ook vrij positief, samen met alle gebruikersreviews op parts-express (natuurlijk wel gekleurde mening daar meestal). Ik had ook gelezen dat er 6 Ohm speakers (en 4 Ohm ook) feilloos mee werkten, maar liever zeker zijn dan ietsje besparen op een amp en veel duurdere speakers ermee kapotmaken.

Binnenkant inderdaad ook gezien, is niet het meest propere werk, ik zie dat jij een T-amp van Muse Audio hebt, maar welke is het precies? In de url zie ik iets staan van DT 50, als ik daarop zoek kom ik bij een T-amp met afstandsbediening terecht, maar die binnenkant ziet er anders uit. Dus andere aanraders voor een T-amp dan de Dayton? :) Modden ga ik me niet aan wagen, ben absoluut niet technisch geschoold/hobbyist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de muse dt50 inderdaad. Maar eerlijk gezegd zou ik het eerst maar eens bij een 2021B versterker houden. Je mist dan 3dB maar het is wel veel simpeler en veel goedkoper. En echt, 15W is met 90dB speakers zat. Je kunt je geld beter uitgeven aan betere (2eH) speakers icm met een €50 2021B T-ampje. Het dacje is misschien toch wat belangrijker dan je denkt.

Om het wat inzichtelijker te maken is het misschien handig wat cijfers te geven (pin me er niet op vast). De Dayton 2050 schat ik op 70%, de Topping of Muse 75% (die met 2 ingangen), het dacje van FiOO op 85%. De Muse 2021B op 90%, een goede dac-chip icm opamps 90%, - icm buizen of discrete I/V 98%, mijn Muse NOS dacje 97%, kleine monitorspeakers van €400 60%-70%, redelijke vloerstaanders 65%-75%, echt goede speakers 80-90% en cost no object (een ton€) speakers 98%. Als je dat met elkaar vermenigvuldigd zie je wat je van je oorspronkelijke opname overhoud. Vooropgesteld dat je het uiteindelijke geluidsdrukniveau in de kamer buiten beschouwing laat want dat verschilt ook nog per kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brechts
  • Nu online
Wat verder rondgezocht met jouw adviezen, Fiio dacje ga ik beter vervangen door een Muse mini dac of evenwaardig alternatief denk ik, de Fiio klinkt blijkbaar niet echt "muzikaal" eerder een echt utility product om gewoon geluid uit je tv te converteren en klinkt blijkbaar vrij scherp en digitaal. (Nee ben geen believer in elfenkabels enzo, maar van een dac van 30 euro valt nu niet zoveel te verwachten, dan maar voor eentje van rond de 60 euro gaan). Deze dan (jij hebt dezelfde maar dan gemod dacht ik?): http://www.aliexpress.com...NOS/809689_556833265.html

De Muse M21 (die bedoelde je denk ik?) ziet er zeer aantrekkelijk geprijsd uit, ik zie echter ook de M50 staan, die wat meer power heeft en slechts een zeer kleine meerprijs heeft, als deze "beter" is (en intern kwalitatief evenwaardig aan de M21) ga ik niet besparen op enkele euro's, temeer omdat ik nog niet weet welk rendement mijn toekomstige speakers gaan hebben.
(edit: Ik zie wel dat de M50 precies een ander merk/soort chipset heeft dan de Tripath chips uit de M21 en jouw DT-50)

Ik denk wel dat de Monitor Audio RX serie onder de vrij goede (maar nog betaalbare) speakers kunnen geplaatst worden, zeker omdat ze niet zo hoog geprijsd worden als bvb vergelijkbare B&W's. Misschien dat ik wel voor de RX6 kan gaan, omdat ik nu toch geen dure conventionele versterker moet kopen, maar dat moet dus nog allemaal beluisterd worden.

Bedankt alleszins al voor het gegeven advies, zeker interessant voor mij (en hopelijk andere lezers hier).

[ Voor 3% gewijzigd door brechts op 18-07-2012 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
brechts schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 14:26:
...Deze dan (jij hebt dezelfde maar dan gemod dacht ik?): aliexpress
ja die, maar gewoon op ebay is makkelijker. Of bij mij gemod. Dan is ie beter en gaat ie langer mee. (PM me voor evt info)
De Muse M21 (die bedoelde je denk ik?) ziet er zeer aantrekkelijk geprijsd uit, ik zie echter ook de M50 staan, die wat meer power heeft en slechts een zeer kleine meerprijs heeft, als deze "beter" is (en intern kwalitatief evenwaardig aan de M21) ga ik niet besparen op enkele euro's, temeer omdat ik nog niet weet welk rendement mijn toekomstige speakers gaan hebben.
(edit: Ik zie wel dat de M50 precies een ander merk/soort chipset heeft dan de Tripath chips uit de M21 en jouw DT-50)
De M50 is een andere chip en het geleverde vermogen is nogal afhankelijk van hoeveel V je hem voert. Dat is bij alle chipamps natuurlijk maar de TPA3123 heeft volgens mij veel meer V nodig (>24V) dan 13.5V van de bijgeleverde voeding om de spec te halen (zie specsheet).
Aha, gevonden in klare taal:
15 W / 8 Ohm bei einem Klirrfaktor THD+N von 0,05 %
50 W / 4 Ohm THD+N 10 %, VDC 24 V
40 W/ 4 Ohm THD+N 10 %, VDC 20 V
23 W/ 8 Ohm THD+N 10 %, VDC 20 V
14 W / 8 Ohm THD+N 10 %, VDC 14 V
Reken je dus maar niet rijk. Wat ik al zei, ga nou maar gewoon voor een 2021.
Ik denk wel dat de Monitor Audio RX serie onder de vrij goede (maar nog betaalbare) speakers kunnen geplaatst worden, zeker omdat ze niet zo hoog geprijsd worden als bvb vergelijkbare B&W's. Misschien dat ik wel voor de RX6 kan gaan, omdat ik nu toch geen dure conventionele versterker moet kopen, maar dat moet dus nog allemaal beluisterd worden.

Bedankt alleszins al voor het gegeven advies, zeker interessant voor mij (en hopelijk andere lezers hier).
Ik zou ook nog maar eens goed gaan kijken naar 2eH, daar kun je hele leuke dingen tegenkomen waar de kop al vanaf is. De RX6 kost toch €490 per STUK? Het is er bij handelaren bijna met geen stok uit te slaan at ze speakerprijzen per stuk opgeven. Alsof ze hun sokken ook per stuk kopen. :F |:( 8)7

graag gedaan btw.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2012 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brechts
  • Nu online
Dac linkje was gewoon als voorbeeld hoor, was het eerste wat ik tegenkwam.

Goed gevonden van die M50, het zijn die dingen waar ik niets van afweet waarvoor deskundig advies zeer nuttig is, weg van blijven dus, de Muse M21 (staat ook op amazon.co.uk dus makkelijk te verkijgen) ziet er dan goed uit voor mij.

Speakerprijs is inderdaad per stuk, vind ik ook wel wat vreemd, vaak staat er dan nog bij dat ze altijd per paar dienen gekocht te worden... (Bij boekenplank zou ik het nog kunnen begrijpen aangezien sommigen een boekenplank als centerspeaker willen om rondom volledig dezelfde speakers te hebben). 2e hands zal ik ook in de gaten houden, maar ga liever voor nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ja dat snap ik, maar zonder mods is hij minder goed en is de levensduur misschien niet wat je verwacht (sommige gaan binnen 6 mnd al kapot zoals hij wordt afgeleverd).Ik zie op hifi.nl hele mooie speakers staan voor minder dan de MA. Bv Focal 716W of Audio Physic Spark 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foetus_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-12-2024
Zucht :(.
HM5 besteld bij mp4nation, Fedex is net langsgekomen. Mooi pakje, alleen geen HM5 maar de B2 (in ears).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bijna hetzelfde toch? :S

Heb je toch maar mooi $20 korting te pakken...

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2012 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Is iedereen op vakantie of zo:?

Ik ben weer wat tegengekomen: Yarland is op dit moment niet meer via nl winkels te koop maar in de UK zie ik ze ineens wel onder een ander merk. En ook een aardig stukje duurder. Onder het merk Ariand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJK

AJK

...

Verwijderd schreef op zondag 29 juli 2012 @ 18:39:

Ik ben weer wat tegengekomen: Yarland is op dit moment niet meer via nl winkels te koop maar in de UK zie ik ze ineens wel onder een ander merk. En ook een aardig stukje duurder. Onder het merk Ariand.
Geen vakantie hier. Ik zit te wachten op wat spul van ebay: 4x een Russische 0,1uf Silver Mica en een Mc-22B Preamp.

De prijzen van ariand zijn gewoon de Ebayprijs + shipping met een marge van 40-50%? Das niet zo heel spectaculair voor een winkel toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:14
.

[ Voor 99% gewijzigd door mekkieboek op 30-07-2013 11:12 ]

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edtbonep
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:26
Verwijderd schreef op zondag 29 juli 2012 @ 18:39:

Yarland is ook in Italië te koop.

http://www.yarland.it/Home_page.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Klopt. Maar waarom moet het in de UK ineens van naam veranderen? Onder deze naam staat ie ook in de bladen - die veel publiciteit en dus omzet opleveren. Die bladen liggen overal in de winkel, niet alleen in de UK. Daardoor viel het me ook ineens op.
De prijzen van ariand zijn gewoon de Ebayprijs + shipping met een marge van 40-50%? Das niet zo heel spectaculair voor een winkel toch?
Uhm, de Ebay prijs is ook een winkelprijs natuurlijk, maar dan vanuit HK of zo. De Engelse importeur besteld natuurlijk niet op Ebay maar laat in China zijn eigen merk er op zetten. Of misschien zit het hem wel in het verhaal met Ornec (Knoxed zit in Manchester iirc) en wilden ze daarom van de gelijke naam af. Als ik op ebay kijk zie ik deze staan:
Ariand Audio FV34B-EU MK IV Tube amplifier - Hi Fi News Editors Choice voor €825. Dat is toch bijna 2x zo duur als hij via Crafty (nl importeur) in de Nederlandse winkel koste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJK

AJK

...

Verwijderd schreef op zondag 29 juli 2012 @ 23:49:

[...]

Dat is toch bijna 2x zo duur als hij via Crafty (nl importeur) in de Nederlandse winkel koste.
Inderdaad, maar volgens mij is dit redelijk normaal in audioland: spullen met een dergelijke marge verkopen? Tenminste mijn ervaring proaudio leert dat als je genoeg spul meeneemt er weer 40% vanaf kunnen halen (en zelf nog genoeg overhouden). Door ebay kunnen we als consument gewoon erg goedkoop inkopen vanaf de fabrikanten van "boutique"spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dat is niet alleen normaal. Het moet eigenlijk gewoon, anders hou je het niet vol. Het is niet alleen service wat geld kost, je hebt je huur van je pand, administratie, personeel, belastingen, verzekeringen, garantieafhandeling etc etc. Ik denk dat Crafty misschien gewoon wat tè goedkoop was. Dat bedoel ik eigenlijk. Ja, óf je schuift alleen dozen vanuit je garage.

Ik heb trouwens mijn Koetsu Urushi Wajima net binnen. En ingebouwd. Vroeger zweette ik dan altijd peentjes, nu gaat het alsof het gewoon is met een paar 1000 € aan een paar schroefjes te priegelen (hij is niet nieuw, anders had ik hem echt niet kunnen betalen).
Ik plaats zo wel ff een foto.

Afbeeldingslocatie: http://www.freebits.nl/images/647Koetsu_Urushi_Wajima_i_tn.jpg
Doosje met inhoud
Afbeeldingslocatie: http://www.freebits.nl/images/932Koetsu_Urushi_Wajima_c_tn.jpg
Close-up. Je ziet wel wat veroudering van de vernis maar hij ziet er netjes uit na even afsoppen.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2012 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJK

AJK

...

Waarschijnlijk wel, ik denk dat je bij dergelijke chinese kwaliteit flink wat bij komende kosten hebt aan service en garantie. Ja, de fabriek levert reserve onderdelen maar die moeten door iemand ingebouwd worden, terug sturen kost een vermogen dus daar ga je al. Ook al zit dit spul nog relatief goed in elkaar.

Ik zie op google een gesugereeerde verkoopprijs van $5500 voor de Koetsu Urushi Wajima, is dat nieuw of 2e hands? In ieder geval flink aan de prijs. Had je al met ons gedeeld wat je als RIAA/preamp gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als je hem hier in de buurt koopt is hij nog duurder. Daarom is het meestal 'prijs op aanvraag'. De Wajima is wat duurder nog door de afwerking. Ik ben eigenlijk wel blij dat ik hem uit Engeland heb. Mij had de schrik voor de douane niet lekker gezeten.

Hier de foto's:
Afbeeldingslocatie: http://www.freebits.nl/images/369Koetsu_Urushi_inbouw_s.jpg
Ik heb nog een verzameling schroefjes omdat ik de LP altijd trouw gebleven ben sinds 1985. Die ongelijke zijn van aluminium. Eentje daarvan is eens afgebroken in een element. :F Ik heb toen met een heeeeel klein boortje en een hobbymesje alles er uit moeten purken. Argh! Gebruik dus liever geen alu voor schroefjes, dat is gewoon te slap. Het element heb ik gelukkig weten te redden (ik heb m nog: Milltek Aurora).
Dat blokje hoort bij de Satisfy arm. Dat weegt 3,5g en kun je op het element leggen voor verzwaring van de arm met lichte of laag compliante elementen. Dat heb ik er wel tussen gezet anders komt mijn resonantiefrequentie te hoog.

Afbeeldingslocatie: http://www.freebits.nl/images/909Koetsu_Urushi_inbouw_b.jpg
De ronde moertjes zijn echt klein. Ik heb alles behalve kolenschoppen. Als je eerst het moertje tegen het element aandrukt en dan het boutje er van boven indoet gaat het vrij makkelijk. Dan hou je zelfs een hand over om een foto te nemen. ;)
Eerst even los-vast zodat je nog kunt stellen.
Afbeeldingslocatie: http://www.freebits.nl/images/272Koetsu_Urushi_inbouw_o.jpg
het begin van het inbouwen: de gewone stevige hex-moer past hier niet. Gelukkig had ik nog kleine ronde Alu met schroefsleuf. De lengte is precies goed!
Afbeeldingslocatie: http://www.freebits.nl/images/504Koetsu_Urushi_inbouw_a.jpg
Netjes uitlijnen. Super makkelijk met zo'n recht blokje.
Afbeeldingslocatie: http://www.freebits.nl/images/125Koetsu_Urushi_inbouw_N.jpg
Naaldkracht afstellen. Het mag iets zwaarder (1.8-2.0 g) maar ik was nog bezig. Weegschaaltje komt van Dinodirect voor €10 of zo. Iets goedkoper dan de speciale naaldkrachtwegers en doet zijn werk prima. :) Er moet alleen wel wat non-magnetisch tussen want de flinke magneet trekt het metalen weegschaaltje aan.
Afbeeldingslocatie: http://www.freebits.nl/images/765Koetsu_Urushi_spelend.jpg
En spelen. Nu ben ik even de VTA aan het afstellen; Hij stond daarnet iets te laag (oplopend). Ik heb de arm iets hoger gezet zodat dat hij een fractie afloopt naar de punt, Koetsu's en Kiseki's hebben dat graag.

Ik heb het als volgt aangesloten: element met kabel ineens naar een MC-trafo (Audio Innovations MC1000) naar een Jolida JD9 phonotrap (MM ingang laagste versterking; met 2 Philips ECC83). Dat gaat via de Classic 16.2 naar de Reference3A Master Controls.
Die Jolida kun je uitgebreid instellen maar ik heb alle muizentrapjes op 0 staan (weerstand 100, 300, 1k, 47k, capaciteit 47p, 100p, 150p, 220pF, MM, MC-high, MC-low). Ook de MM dus uit (? versterking?). Zo heb ik het meest schone signaal, het gaat loeihard - meer dan cd, en weinig ruisen. Ik heb met de Dynavector met 0.2mV ook geen enkel probleem.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2012 02:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:24

franssie

Save the albatross

edit 2: ah aangepast fotos werken, top!

edit:// en dank voor je leuke topic, ik lurk hier gewoonlijk alleen.

[ Voor 111% gewijzigd door franssie op 01-08-2012 01:19 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hier wat foto's van de Jolida JD9. Uitstekende phonotrap. Zeker voor het geld. Al zat er bij mij een rateltje in dat je om de minuut of zo heel zacht hoorde. Dat is nu weg.

Ik zie dat de Franse Jolida site schaamteloos mijn foto van het interieur gebruikt.
Afbeeldingslocatie: http://www.jolida.fr/images/jolidajd9insidetd6.jpg
Dat is mijn tafel en ik heb dat afdekplaatje expres zo omgedraaid zodat ik on the fly kan aanpassen.
Afbeeldingslocatie: http://www.freebits.nl/images/459Jolida_JD9_dipsw.jpg
HIer zie je de dipswitches waarmee je je element optimaal kunt aanpassen.
Afbeeldingslocatie: http://www.freebits.nl/images/355Jolida_JD9_opamps.jpg
Volgens mij gebruikt elke stage (MM, MChigh,MC) een extra opamp en die gebruik ik dan niet. Daarvoor komt de RIAA-eq en daarna de buizen.

Ik zie trouwens net dat er op diverse fora al aardig wat mods gedaan zijn. Hier staat een hele thread met allemaal mods en reacties. En hier en hier nog meer. Toen ik hem pas had (5 jaar geleden) heb ik wel wat gedaan maar was ik nog niet zo bedreven. Met deze voorbeelden kan ik denk ik veel meer beginnen.

En 1 van mijn favorieten... gewoon over het hoofd gezien; caps vervangen voor de buizen. 2 van 1µF heb ik vast wel wat mooiers voor.
De 6 opamps vervangen heeft volgens mij niet zoveel nut als ik niet weet welke ik gebruik. De voorgestelde opamps zijn toch niet bepaald goedkoop te noemen. De ene kost >€10 en de andere kom je al zo aan de €30. En dat maal 6... dat tikt toch wel aan voor een apparaat waar ik zelf €250 voor betaald heb.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2012 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zo en weer een mod klaar. Ik heb de Jolida JD9 maar even aangepakt. Het was wel even werk maar het is tenminste in 1x gelukt. En netjes. Ik heb de onbekende kabeltjes (ziet eruit als gewoon verzinkt koperdraad) er maar gelijk tussenuit gehaald. Vooral met de lage spanningen van een phonotrap heb ik gemerkt dat kabels nogal flink uitmaken. Als ik op de kabels tik klink het uit de speakers net alsof een kick van de drum. Ik heb er dus maar weer milspec afgeschermd verzilverd draad ingedaan en telkens de kous aan 1 kant geaard. En netjes met stukjes krimpkous gewerkt voor isolatie en L/R markering. Als ze tegen een buisje aankomen is niet erg want de buitenmantel is teflon. Dat was 1.

Ik heb de 1µF CBB22 uitgangscaps vervangen door 2µF Sprague 121P met natuurlijk weer krimpkous op de leads. Eén keer een apparaat kapot door kortsluiting over de caps vind ik genoeg leergeld. Dat was 2.

Als 3e het ledje vervangen voor zo'n mooie paarse/rose/magenta, zelfde als mijn amp. Matched het weer.

Of er nog meer komt? De opamps kun je er zo uitpakken. Dat nodigt wel erg uit. Maar eerst even zien te achterhalen welke wat doen. Dan weet ik hoeveel ik er nodig heb.
Er zijn ook nog mods met betere diodes in de voeding en andere caps bij de opamps.

Wat ik al gedaan had was de stekkertjes in de signaalweg er tussenuit halen zodat daar geen oxidatie tussen kan komen en extra overgangsweerstanden etc vermijden. Waar het kan stukjes PCB baantjes afgekort. Andere buisjes erin; Philips Miniwatt. De nepvoetjes eraf gehaald en vervangen door rubber waar ik ook de kast wat mee gedempt heb.

Afbeeldingslocatie: http://www.freebits.nl/images/676Jolida_JD9_detail_tube.jpg
Detail tubestage
Afbeeldingslocatie: http://www.freebits.nl/images/582Jolida_JD9_inside_open.jpg
Overzicht binnenkant zonder afschermblik.

Nog iets waar ik mee in mijn maag zat: ook het nieuwe element sloeg over bij oude platen. Ik dacht al WTF? :? Hoe kan dat nou. Dan til ik even de plaat op aan de buitenrand en dan gaat ie weer verder. Ik had al een provisorische platenpuck gemaakt om de plaat wat meer vlak te houden. Hielp niet echt.
Ik heb nog een ringmat liggen; zo'n onderlegger in plaats van vilt met kurken ringen. Icm. de klem werkte dat meestal.

Nou zat er op de brug van armlift een lange 'druppel' doorzichtig rubber geplakt maar die kwam steeds los. Dus ik dacht ik doe daar ook wel even een krimpkous overheen dan ziet het er netjes uit en gaat ie nergens meer heen. Krimpkous is maar een halve mm dik maar nu haalde de naald het niet meer tot de plaat. :? Huh? Ik die 'druppel' er tussenuit gehaald en nu kwam ie er wel weer.

Maar toen zag ik het probleem: de armlift staat gewoon te hoog! |:( Vandaar dat het probleem zich met oude (120 en 140g) platen voordeed. Die zijn zo dun dat de naald helemaal geen neerwaartse druk meer had en bijna boven de plaat zweefde. Beetje versteld en nu doet hij het zoals het hoort. Kom er maar eens op!

Pfff. Opluchting. Dat is altijd vervelend als je dure 2eH spullen koopt en je weet niet waar het aan ligt en je hebt geen service.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2012 04:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe staat de Fiio E10 bekend onder de China audiofielen hier :)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Ik vind het een hele goede dac! Heb verder geen ervaring met andere dac's.
Ik raad je wel aan om voor een odac te gaan (google) een 100$ dac die net zo transparant is als een 1600$ dac.
Hier kan je niet rechtstreeks een koptelefoon op aansluiten. (volgens met met wat diy wel) maar anders kan je hem combineren met een o2amp (zelfde ontwerper) is veel over te vinden op internet en is wel een interessante read.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJK

AJK

...

Dat ziet er goed uit. Wat voor effect ondervind je van het vervangen van de condensator van 1uf naar 2uf? Ik neem aan dat je dit gedaan hebt omdat je deze waardes nog had liggen?

Ik heb ondertussen mijn versterker aan een (voor mij) nieuw stukje software gehangen: Audiotester. Na een begin met een berg errors het onderstaande resultaat.

Afbeeldingslocatie: http://anthonykok.nl/Foto/rsz_response.png

Het abrupte einde bij 50khz is overigens deels verkeerde instelling van de software een deels gewoon het eind van mijn interface.

[ Voor 5% gewijzigd door AJK op 02-08-2012 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
2uF was idd wat ik had liggen. Het was kiezen tussen dat of 0.47, en dan zou het misschien wel te veel naar boven opschuiven. Stel dat 1uF 20Hz geeft dan zou de bas al bij 40Hz gaan aflopen. In 2uF heb ik Wima Mkp10 of deze Sprague (geen pio maar iets in die trant).

Ik ben nu nog even met de VTA van de arm bezig. Hij stond echt iets te hoog en je hoorde het in de vervorming in het middengebied. Je hoort dan een te scherp randje op stemmen. Nu heb ik de arm met een meetlat uitgemeten en nu klinken stemmen zuiver, energiek en heel natuurlijk. En met een ruimtelijkheid... echt geweldig mooi. Je hoort de akoestiek van de zaal tot ver achterin en ook heel breed. Dat was met klassiek (Bach kantate). Ik heb nu een oude plaat van m'n vader opstaan (von Karajan) en het is net of ik bij een knappend haardvuur zit te luisteren zo gehavend is hij. Maar daar doorheen hoor je nog steeds indrukwekkende muziek die er echt uitknalt en met een ruimtelijkheid... :9

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2012 02:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Verwijderd schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 02:48:
Ik heb nu een oude plaat van m'n vader opstaan (von Karajan) en het is net of ik bij een knappend haardvuur zit te luisteren zo gehavend is hij. Maar daar doorheen hoor je nog steeds indrukwekkende muziek die er echt uitknalt en met een ruimtelijkheid... :9
Is dat niet slecht voor de naald? Ik heb hier ook nog een aantal mooie platen liggen maar durf ze niet te draaien omdat ik bang ben dat ik m'n naald ermee verniel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
is goudse kaas slecht voor een kaasschaaf?
Diamant is zoveel harder dan vinyl, ook al is de vorm niet meer zoals origineel bedoeld dat het amper wat uitmaakt. Kijk, als je stof in de groef hebt liggen dan wordt het wat anders (stof kan mineraal zijn en dus veel harder). Je moet je platen dus wel schoon houden.

Als je de groefwand \/ ziet dan beweegt de hele \ wand als een geheel ~ voor links en / voor rechts. Als er op die '/ een pukkeltje zit dan krijg je een tikje te horen op rechts. Zit er onderin een vuiltje \,/ dan hoor je een tikje in het midden maar het muzieksignaal ~ is er nog wel. Als je plaat grijsgedraaid is door een slechte naald \O/ (of een naald die door de baan rammelt als een slecht bestuurde bobslee tgv te lage naaldkracht of slechte ophanging) dan valt er ook niks meer te wassen. Dan is het hele oppervlak harig geworden met versleten vinyl en hoor je constant ruisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Aah mooie toelichting ;)
Wat is een goeie en goedkope (gratis) manier om platen een beetje schoon te krijgen? Het hoeft niet heel goed. Het is toch maar een element van 30 euro. Mij gaat het meer om de nostalgie :+
Voor kwaliteit heb ik mijn dac. Meer staat mijn studenten budget toch niet toe :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
je neemt een hele zachte borstel zoals bv velours (veel fijne haartjes) of een hele versleten tandenborstel en een beetje afwasmiddel waarvan het water zo mooi van de borden mee parelt. Je maakt de plaat eerst nat (niet het label) met het sop en maakt cirkelbewegingen met de groef mee. Een schone ondergrond of draaiplateau is wel handig. Als je alles goed gehad hebt maak je een klein niet druppelend straaltje koud water en spoel zo de hele plaat rondom draaiend vanaf het label af. Je ziet dat het straaltje mooi alle sop en water zonder druppels schoontrekt. Het is even werk maar je krijgt hem heel goed schoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
Met al dat water (koud inderdaad!) loop je toch kans om het label eraf te weken? Vroegah hadden we zo speciaal wasrek waarmee je de groeven van de plaat door een bad kon draaien.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik doe het zo dat geen druppel het label raakt. Altijd van je af werken.

Ik zag dat op hifi.nl een artikeltje staat over de FiiO E7. Ik vind het niet echt een review, meer een soort van aankondiging. Beetje flutartikel, maar het is iig iets.

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2012 01:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-08 15:56

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op zich wel een mooie dac denk ik. Goeie chips. Eigen voeding.
Wat ik minder mooi vind zijn de smd onderdeeltjes, de opamps (dat is onvermijdelijk bij goedkopere sigma-delta dacs) en het niet zo mooie uiterlijk. Die opamps zijn dan wel weer makkelijk te vervangen voor iets beters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romius
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:37
Ook ik heb de overstap gewaagd naar chinese audio, via Pacific Audio. Heb nu een Marantz SR8002 surround receiver en ga toch weer terug naar stereo, omdat ik nu meer muziek luister dan films draai.
Als het goed is staat er morgen een Shanling A300 versterker met aangepaste buizen - Sylvania 7308's en een MHZS CD88F cd-speler te wachten op mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@@

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2013 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
He, dat doen we dus niet he! :( Iets zeggen en dan hard wegrennen. :P
Ik kon merken dat de zaken, als het ware, nog even moesten "inbranden/inspelen" ofzo en ja ik weet dat de meningen daarover verdeeld zijn, maar toch
[hart onder de riem modus]
Wat klopt er niet aan deze zin? Je geeft een waarneming. Dat andere zijn meningen! Als dat jouw waarneming is dan kan niemand daar iets van zeggen!
[/hart onder de riem modus]
Zo heb ik bijv. 16 Horsepower een keer gehoord op een Krell installatie en bleek de opname niet mooi te zijn. Dat hoorde ik niet op mijn set. Nu wel!
Terwijl er dus heel veel mensen/liefhebbers zijn die zeggen dat 16hp geweldig is opgenomen. Ik vind dus ook van niet. Het kllinkt gewoon muf en schimmelig (ja dat is beeldspraak).

Ik zou wel een foto willen zien van de binnenkant.

Ik zou deze wel eens willen vergelijken met die van Hermankora. Eerlijk gezegd geef ik die meer kans in een vergelijking. Daar zitten namelijk geen overbodige opamps in; wat is het nut van eerst verzwakken en dan weer versterken? De 8xTDA1543 geven namelijk meer dan genoeg output.Maargoed da's misschien iets voor later. Eerst zo maar eens genieten.

Goeie vakantie! ;w

En toch ben ik verplicht aan het uitzoeken wat goede opamps zijn. Omdat ze in mijn Jolida phonotrap zitten. Ik vond hier wel een goede leidraad...
opamptest
De BB OPA627 en 637 {AP en BP wil zeggen packaging: dip voetje) (gedetailleerd) en de AD843 (gepolijst) lijken de betere single opamps.

Ik heb net de JD9 weer even opengemaakt. Ik had het idee om de uitgangcaps maar helemaal weg te laten. Onder het motto: "Alles is minder dan niks" (geen beter klinkende cap dan geen cap)... alleen de DC-offset word na de ECC83 buisjes dan gelijk 104V O-) Dus toch maar niet weglaten.

Ik heb ook proberen te achterhalen hoe het zit met de draadjes naar het muizetrappetje voor de instelling van de ingangcapaciteit (voor MM), ingangsweerstand (voor MC) en de versterkingsgraad (MM, MC-high, MC). Van de ingang gaat een kabeltje naar het bordje met muizetrap waarmee je xxpF of XXOhm aan je ingang kunt hangen (de condensatortjes en weerstandjes zijn alleen niet echt geweldig) en vandaar gaat het signaal naar de eerste opamp; de meest rechtse. Daar zit geloof ik de RIAA compensatie. Vandaar gaat het naar de middelste opamp. Na Net hiervoor gaat er een kabeltje uit naar het 2e muizetrappetje om een weerstand er tussen te zetten voor de versterkingsfactor MM-MC. Wat ik alleen niet snap hoe de versterkingsfactor het laagst kan zijn zonder weerstandje ertussen. Aan de klank te oordelen zit er dan de minste elektronica tussen. *1
Als laatste gaat het dan naar de meest linkse opamps voor de output driver section.

Ik zou graag een schema hebben hiervan want volgens mij klopt mijn verhaal nog niet helemaal.

Update *1
MC low=33 Ohm
MC High=100 Ohm
MM = 1000 Ohm
geen dipsw=1MOhm (>oneindig ivm+pF)

Dat laatste is hetzelfde als de draad er af is. Dus ik haal gewoon de hele boel er tussenuit en rout de ingang direct naar het PCB met #28 milspec. Lekker simpel en geen overbodige omleidingen.

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2012 04:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
Verwijderd schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 19:23:
Terwijl er dus heel veel mensen/liefhebbers zijn die zeggen dat 16hp geweldig is opgenomen. Ik vind dus ook van niet. Het kllinkt gewoon muf en schimmelig (ja dat is beeldspraak).

Ik zou wel een foto willen zien van de binnenkant.
De binnenkant? Van 16 Horsepower?
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
eh, nieuwe alinea, nieuw onderwerp? Toch? Ik bedoel, ik trek graag de boel open om van binnen te bekijken maar dan graag zonder bloedvergieten. Meestal toch mijn eigen. Auw.

Ik bedoel dus de binnenkant van de Lite DAC AH. Niet alle mods leveren evenveel op. Hermankora had ook een 'verbeterde' versie waarbij het gedeelte bij de op-amps beter uitgevoerd was. En misschien nog iets, hij koste €30 meer of zo. Vervolgens heb ik dat hele stuk geby-passed met 1 Obbligato cap en toen klonk hij pas echt goed. Dan kun je misschien de stroomverzorging voor de opamps wel gaan verbeteren (voor opamps zinvol) maar als je de overbodige opamps er uit sloopt wat is er dan het nut van? Hij had net zo goed de gewone versie kunnen nemen. Maar ja, daar kom je altijd later pas achter...

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2012 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
Ja sorry, flauwe grap kon het niet laten :) .

Over het modden van gear, ik heb het er niet zo op. Mss als iets niet goed is (zoals de rechter tweeter in mijn auto, die gaat krassen boven een bepaald volume, echt afgrijselijk). Of als iets bromt, ruist of kraakt, dat soort dingen. Gear moet gewoon goed klinken en heel precies neem ik het daar niet bij. Is gewoon mijn mening hoor, iedereen moet doen waar hij/zij zich lekker bij voelt.

Heb je ook wel eens een wijziging die het niet het verwachte resultaat had en dat je het weer ongedaan hebt gemaakt? Ik bedoel uiteraard niet een DC bias van 104V :) maar dat iets slechter klonk terwijl je beter had verwacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goeie vraag. Ook wel een gewetensvraag.
Even buiten dat ik weleens wat gemold heb perongeluk. Ik heb ook weleens dat ik wat gewijzigd heb en dat ik denk van 'ok, goed gelukt maar is dit beter dan'. Dat heb ik weleens met kabels vervangen. Maar dan is het naast (g)een klankmatige verbetering vaak ook een structurele verbetering (geen losse contacten die kunnen verouderen of oxideren).
Edit:
Zo ook met de laatste update van mijn Jolida: het maakt niet zo heel veel maar ik heb het idee dat het allemaal wat schoner klinkt. Foto's volgen nog.
Sommigen mensen hebben op de buisjes enorme dempingsringen tegen microfonie. Ik heb er bij mij eens flink op los geklopt maar je hoort helemaal niks. In tegenstelling tot de draden die in het apparaat gaan; die hoor je direct alsof er iemand op een drumstel slaat.
Afbeeldingslocatie: http://www.vinylengine.com/turntable_forum/gallery/image.php?mode=large&image_id=18629

Een upgrade die eerst wel het probleem oploste maar later toch niet was wat ik wilde is de koppelcaps van mijn Yarland vervangen. Met de originele Vishay MKP's had ik helemaal geen diepe bas. Met nieuwe ClarityCap SA had ik ineens te veel en te wollige bas, mooie ruimtelijkheid en terughoudend hoog. In eerste instantie was het dus een verademing maar uiteindelijk niet tevredenstellend.
En nu onlangs een NOS dacje anders dan anders gemod op zoek naar verdere verbetering volledig buiten heb PCB om gesoldeerd naar betere losse tulppluggen. Blijkbaar iets verkeerd gedaan want nu krijg ik alleen brom. Of iets vergeten of met lossolderen iets te ongeduldig geweest en iets losgetrokken. Ik weet nog niet hoe ik het ga aanpakken.

Met de Koetsu had ik in eerste instantie ook even last van de aankoop te moeten rechtvaardigen. Het klonk wel goed maar niet wat ik ervan verwachte. Ik hoorde vervorming en hij sprong over. Gelukkig bleek dat ik de arm te hoog had.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2012 04:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
Ooit had ik het idee om zelf een gitaarversterker te maken. Interessante theorie, componenten selecteren op basis van de te verwachten vervorming in plaats van hifi kwaliteiten. Een opampschakeling met heel veel versterking en het signaal afkappen met twee diodes in de terugkoppellus, germaniumdiodes want die hebben een rondere karakteristiek dan silicium. Buizen vs transistoren idem dito, transistoren hebben een e macht in de overdrachtsfunctie, dat geeft meer lelijke harmonischen als je 'm ver overstuurt, bij buizen is dat meen ik alleen de oneven harmonischen. Anyway dat soort theorien.
Lang verhaal kort (en ik hou erover op want totally off-topic) gitaarversterker gemaakt met diverse bouwkits, dikke dure speaker, dik hout en veel meer dingen. Hij deed het en dat was het enige goede. Verder klonk ie beroerd (lelijke resonantie), was veel te gammel (zeker voor oefenruimtes en podium) en zag er bovendien niet uit. Totale flop en ik was er klaar mee dus een kant en klare gekocht (die kon je bovendien eerst proberen voor je er een bak geld in stak). Die klonk dus wel goed, was stevig als een bunker en zag er wel goed uit (het oog wil ook wat). Sindsdien is mijn electronica getweak een stuk minder geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:10

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Weet iemand of een random obscuur electonica zaakje oid ook mijn MHZ CD33 kan modden? destijds toen deze cd speler hier nog een hot-item was werd er nog al wat over het modden van deze cd speler gesproken en als ik de verhalen mag/mocht geloven waren de verbeteringen behoorlijk.

Dusja sindsdien loop ik met het gevoel rond dat het allemaal beter ka :+ probleem is echter dat ik er zelf weinig verstand van heb en als ik met een soldeerbout aan de gang ga weet ik ook zeker dat de MHZ bij het oud vuil kan... :P

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan het toch ook voor je doen? Ik heb nog 4 Sprague 0.27µF caps, buisjes te over en ik weet hoe het moet.
De voeding aanpassen voor een hogere spanning kan ik ook nog wel maar ik vond dat eigenlijk minder belangrijk (mss beetje winst in dynamiek).
Ik heb geloof ik zelfs nog een HK dacje om in te bouwen waarvan 1 trace los zit maar dat is met wat precisiewerk wel te herstellen.

He mekkieboek, je laat je door 1 misschien wat te ambitieus ingezette zelfbouw-mislukking toch niet ontmoedigen? Zelf bouwen is toch wel iets anders dan modden. Als het lukt, vet. Maar er zijn zoveel dingen te koop waar je gewoon niet tegenop kunt bouwen, tenzij je veel tijd hebt en goedkoop aan je spullen kunt komen. Vaak zijn de componenten voor zelfbouw duurder dan het hele apparaat gemaakt en geassembleerd in China of w/e. Maar... en daar komt ie, tenminste in mijn ervaring... kun je standaard producten soms flink verbeteren door met een kritische blik naar de opbouw of componenten te kijken. De ene keer is er verkeerd bezuinigd, de andere keer is gewoon dom de specsheet aangehouden en aan elkaar geplakt zonder te weten waarom iets er tussen zit. Of zoals bij diverse cd-spelers die ik gezien heb een (hele trits zelfs zoals bij Shanling) aan onnodige opamps om te kunnen laten zien hoeveel goede opamps er wel niet in zitten. Voorbeeld: MHZS en Lite DAC AH: eerst verzwakken met weerstanden en daarna weer versterken met opamps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
@]eep

Er zijn bepaalde opamps die een minimale gain nodig hebben, anders gaan ze oscilleren.
(dus een gain groter dan 1)
Het kan dan soms zo zijn dat je veel te hoog uitkomt, dus zul je eerst moeten verzwakken.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat snap ik dan ook wel. Net zoiets als tussen OPA627 en 637.
Maar je gaat niet eerst met de trap 3 verdiepingen de kelder in leiden om dan te kunnen laten zien hoe een geweldige roltrap van 3 verdiepingen je hebt in je bungalow. Bij de Shanling was het echt 3x achter elkaar terwijl de buizentrap alleen voldoende was. Bij de MHZS zit een gettoblaster BB DAC in met ingebouwde I/V stage. Daar zat dan een 9k weerstand achter geplakt en dan een OPA2604 en die gaat dan weer naar de buizentrap.
In mijn 4X TDA1543 komt genoeg signaal uit zonder iets er achter. De Lite AH, Teradak etc met 8xTDA komt dus vanzelf 3dB meer uit. Alles wat je toevoegt (buiten uitgangs impedantie en -condensator) levert verlies op.

Ik heb net een aantal opamps ingekocht. Het bedrag viel me nog redelijk mee. Het zou dom zijn om zo'n duur element te gebruiken en dan niet alles er uit te halen vanwege een zestal niet eens zo dure matige opamps.
Ik heb diverse paartjes besteld: Burr Brown OPA627, - 637, Analog Devices 843K en Lineair Technology 1028CN. Dat zijn allemaal enkele net als de AD37 die er al in zitten.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2012 05:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
:+ 8)7 :D Wat een vergelijking ]eep.

Sja het is een kwestie van keuze.
Soms heb je bepaalde eigenschappen nu eenmaal nodig (lage ruis, bandbreedte etc).
Dan ontkom je er niet aan helaas.
Voor audio is het allemaal ietwat overdreven, maar ziet er gelijk weer interessant uit natuurlijk ;)

Tipje, opamps kun je gewoon gratis samplen.
(ook als particulier)

[ Voor 8% gewijzigd door B_FORCE op 13-08-2012 08:51 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Verwijderd schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 21:16:
Ik kan het toch ook voor je doen? Ik heb nog 4 Sprague 0.27µF caps, buisjes te over en ik weet hoe het moet.
De voeding aanpassen voor een hogere spanning kan ik ook nog wel maar ik vond dat eigenlijk minder belangrijk (mss beetje winst in dynamiek).
Ik heb geloof ik zelfs nog een HK dacje om in te bouwen waarvan 1 trace los zit maar dat is met wat precisiewerk wel te herstellen.
Dat kan maar zoals gewoonlijk zul jij vanuit mijn noordelijk perspectief wel in verwegistan wonen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-08 17:02
Ik geloof dat ie nog niet in dit topic voorbij is gekomen, maar zou deze class a hybrid tube headphone amp van Dealextreme wat zijn? Voor 33 euro nog best het proberen waard. Moet je d'r nog wel een powersupply bij kopen.

http://www.dealextreme.co...hone-amplifier-red-147151
Afbeeldingslocatie: http://img.dxcdn.com/productimages/sku_147151_1.jpg

Enig idee wat ik kan verwachten voor een paar tientjes? Is het een beter alternatief dan de aansluiting op een doorsnee home cinema set? Of moet ik wat meer uitgeven voor een degelijk merk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K4F
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:28

K4F

Ik heb een vergelijkbare versterker van Bravo echter zie je ze ook van Muse en Indeed labs op ebay verschijnen. Zijn veel mods voor op het Rockgrotto forum (lees; alles vervangen op een aantal weerstanden en connectors na)
Komt verder best een leuk geluid uit alleen worden ze aardig warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Chaoss schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 09:00:
Dat kan maar zoals gewoonlijk zul jij vanuit mijn noordelijk perspectief wel in verwegistan wonen :+
Ligt eraan, ik woon 10km van het geografisch midden van Nederland (Ede). Maar dan moet je wel naar het buitenland :+
Je kunt evt ook naar Koifarm maar dat is achterin Drenthe aan de grens, bijna net zo ver.
B_FORCE schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 08:50:
:+ 8)7 :D Wat een vergelijking ]eep.

Sja het is een kwestie van keuze.
Soms heb je bepaalde eigenschappen nu eenmaal nodig (lage ruis, bandbreedte etc).
Dan ontkom je er niet aan helaas.
Voor audio is het allemaal ietwat overdreven, maar ziet er gelijk weer interessant uit natuurlijk ;)

Tipje, opamps kun je gewoon gratis samplen.
(ook als particulier)
Voor opamps is 'audio-kwaliteit' het uitschot he? >:) Ik moet zeggen dat op sommige plaatsen opamps helemaal niet verkeerd zijn. Voor een phonotrap inderdaad. Lekker stil en veel versterking. Bij mijn Jolida misschien zelfs wel iets tè veel.

Hoe doe je dat trouwens (en waar) die opamps sampelen?

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2012 01:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
born2tweak schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 11:01:
Ik geloof dat ie nog niet in dit topic voorbij is gekomen, maar zou deze class a hybrid tube headphone amp van Dealextreme wat zijn? Voor 33 euro nog best het proberen waard. Moet je d'r nog wel een powersupply bij kopen.

http://www.dealextreme.co...hone-amplifier-red-147151
[afbeelding]

Enig idee wat ik kan verwachten voor een paar tientjes? Is het een beter alternatief dan de aansluiting op een doorsnee home cinema set? Of moet ik wat meer uitgeven voor een degelijk merk?
Ik wil m graag uitproberen. Heb helaas geen 24v dc voeding :+ Misschien dat ik een universele adapter erbij haal, die heb ik toch nog nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een 24V voeding kon nog best wel eens lastig te vinden zijn. Je moet altijd checken of er een voeding bij geleverd wordt en wat voor stekker er dan aan zit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romius
Heeft iemand nog suggesties voor een beetje goede chinese bekabeling, heb nu Xindak's en zijn prima, maar deze zijn wel wat slechter te leveren merk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Verwijderd schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 23:22:
[...]

Ligt eraan, ik woon 10km van het geografisch midden van Nederland (Ede). Maar dan moet je wel naar het buitenland :+
Je kunt evt ook naar Koifarm maar dat is achterin Drenthe aan de grens, bijna net zo ver.
Jah koifarm had ik ook al eens contact mee gehad, schiet qua reistijd ook niet op :P

Nu kom ik wel eens bij mijn zwager in Veenendaal dus dat is vlakbij Ede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Daar kijk ik op dit moment zo ongeveer bij de mensen de huiskamer in. Dat is echt vlakbij ja. Stuur maar een PB of een mailtje (staat in mijn profiel) dan spreken we wel een keer af.

@ Romius:
Xindac vind ik nog vrij duur. Er zijn nog we meer dingen op Ebay te vinden die er interessant uitzien. Ik maak ze nu gewoon zelf met custom materialen. Die zijn zeker net zo goed. Het zit hem er niet in hoeveel materiaal je gebruikt maar welk en hoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romius
Ja, zo handig ben ik dan ook weer niet, tenminste een kabeltje in mekaar draaien is natuurlijk niet zo moeilijk, maar met welke materialen je het beste resultaat krijgt.

Ik zag ook nog Choseal bij Dinodirect, zo op het zicht ziet het er goed uit: http://nl.dinodirect.com/...cy-EUR.html?DDID=3520-616

Xindak was overigens een tijdje terug betaalbaar, maar ze hebben een beetje de westerse prijzen overgenomen.

[ Voor 14% gewijzigd door Romius op 15-08-2012 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinz98

vinz98

Whatmovesyou? Tell me

Waarom liever een kabel bestellen via een webshop waarvan je geen weet hebt van de werkelijke kwaliteit die van binnen blijkt te zijn gebruikt, dan via iemand die het kan onderbouwen?
Het leven kan soms zo simpel zijn. :?

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan ook zo een kabel voor je maken hoor. Zeg maar wat je wilt (via PB dan). Lengte, afwerking, pluggen...

• Romius
vinz98 schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 23:36:
Waarom liever een kabel bestellen via een webshop waarvan je geen weet hebt van de werkelijke kwaliteit die van binnen blijkt te zijn gebruikt, dan via iemand die het kan onderbouwen?
Het leven kan soms zo simpel zijn. :?
Door alles te wantrouwen, maak je je leven heel simpel inderdaad.

@Jeep: Bedankt, ik zal je wel even een PB sturen.

Verwijderd

Topicstarter
Jullie hadden nog een foto tegoed van de mods van Jolida JD9.
Afbeeldingslocatie: http://www.freebits.nl/images/765Jolida_JD9_inside_open_tn.jpg
Overzicht. Ik heb nu alle kabels intern vervangen door verzilverd OFC in teflon. De lichtblauwe zijn afgeschermd. De outputcaps zijn Sprague 121p, geen 'echte' paper in oil maar wel net zo goed. De leads heb ik met krimpkous ommanteld. Het PCB voor input-impedantie en -capaciteit heb er helemaal tussenuit gehaald en ergens in de kast geplakt omdat ik het toch niet gebruik (kan ik het ook niet kwijtraken voor ongedaan maken).

Als je hem zo open gebruikt hoor je trouwens duidelijk nog brom al is het niet veel. Als je het blik weer op de doos doet zit er ook een tussenschot tussen de voeding en de opamps en dan is hij helemaal stil. Het enige wat je dan nog hoort is ruis van de buizen (meest) als je hem heel hard zet.

Afbeeldingslocatie: http://www.freebits.nl/images/920Jolida_JD9_input_mod_tn.jpg
Korte directe kabeltjes naar de ingang. Scheelt weer overgangscontact en kabeltjes. De opampjes komen dus nog. De andere onderdelen weet ik niet of dat nog wat oplevert.

Ik weet zo snel niet meer wie er vroeg om hoe je goedkoop LP's schoon kunt maken. Ik kwam de houtlijm-methode net tegen met foto's die weinig aan de verbeelding overlaten met een flink verschil voor en na!
Hier op audiokarma
Dik opsmeren en een wapeningmat op leggen (non-woven vlies of zoiets) zodat je alles er weer goed in 1 keer af kunt pellen, 5 uur drogen (tot het doorzichtig is +30 min), pellen, brandschoon.
Hier nog details en scopebeelden voor en na het pellen:
Afbeeldingslocatie: http://i656.photobucket.com/albums/uu290/Mopic5/RavelA.png
Afbeeldingslocatie: http://i656.photobucket.com/albums/uu290/Mopic5/RavelAExt-Glue.png

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2012 04:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinz98

vinz98

Whatmovesyou? Tell me

Het schijnt ook met siliconenkit te kunnen. Het is onlangs nog getest met een lp van Vanessa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
:P
duurde ff 5 sec voor ik m doorhad.

Ik ben nog even met mijn Muse DT-50 bezig geweest. Ik heb de bypass naar de eindversterker er weer tussenuit gehaald en de PT2314 voorversterker chip er weer tussen gelaten (volume, bass, treble, en inputselection), maar nu met betere inputcaps er voor.

Er zitten standaard kleine 2.2µF elco's in. Op 47kOhm lijkt mij dat nogal ruim genomen dus ik heb er 0.47 PiO op input 2 en 2.2µF MKT (zilverkleurige gelaagde Siemens) op input 1 ingedaan. Ik kan voor de bass en treble ook nog wel een paar caps vervangen maar aangezien ik dat toch niet gebruik laat ik dat maar. Ik heb ook nog even met ClarityCap SA geprobeerd om een wat vollere romigere klank te krijgen. Blijkbaar herken ik de klank en ben er allergisch voor geworden; ik vond het maar niks.

Op zich klinkt hij zo best aardig. Net niet zo helder, ruimtelijk en gestoken scherp als een 2021 zonder voorversterker maar wel in de buurt en met een stuk meer vermogen. De toonregeling werkt ook wel al is het binnen grenzen bruikbaar. Je moet het niet meer als 2 klikjes geven anders klinkt het overdreven.

Als je nou niet meer weet hoe de toonregeling staat en je wilt hem op 0 hebben dan moet je hem helemaal terugdraaien en dan 5 klikjes weer terug. Het totaalbereik is nml 10 klikjes. Als je 1x de volumeknop indrukt heb je treble en brand het blauwe ledje, nog 1x indrukken is bass en brand het rode ledje, nog een keer is weer volume (LED uit).

Het enige vervelende is alleen dat de input chip naar mijn idee nogal snel overgemoduleerd raakt. Met mijn Jolida phono die nogal veel (heel veel) sap geeft gaat het helemaal mis (ik vond net de spec: High: 27 Vrms max; gek he? :P).
Op de low-output van de Jolida gaat het beter maar nog niet vrij van OM in pieken. Op de DAC's gaat het prima.

[ Voor 104% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2012 01:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er hier mensen op het forum die bijvoorbeeld een leuke t-amp of DAC hebben van het merk AUNE?
Ik kwam laatst de AUNE mini x2 tegen en vraag me af hoe deze kwalitatief tegenover de Topping en eventueel Muse t-ampjes en DAC's staat.

De recensies van de AUNE spulletjes op het internet lijken behoorlijk gekleurd weergegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De Aune's zijn naar ontwerpen van de chinese site DIY-audio. Je kunt dezelfde designs dus ook van een ander merk tegenkomen. Ze zijn best goed, zeker in verhouding met gewone 'winkelmerken'. Ze werken de designs in ieder geval heel netjes uit.

Of het design goed is heb ik wel een mening over. Ik denk dat je hiermee wel iets goeds hebt maar geen high-end. Daarvoor zit er een plafond op. Daarmee bedoel ik dat een goede sigma-delta DAC met opamps toch op een bepaald niveau blijft hangen. Daarom heb ik er ook nog geeneen gekocht. De T-amps vind ik wat te duur in vergelijking met bv. Muse etc.

Ik draai op het moment meestal (nu ook) met mijn Muse NOS dacje (wel met mijn eigen mods). Dat heeft juist niet dat wow-effect (zie Vinz V) maar sleept je langzaam maar zeker mee in de muziek. Dat gekke ding blijft boeien. Mijn andere dac is een CS4398 met buizen I/V-stage en heeft een hele brede stage en sprankelende sound maar dan zonder de sluier van opamps. Netto dus gelijke kwaliteit maar anders. Je zou denken dat hij beter is maar ... zie regel 1. :)
Mijn Musiland Monitor 02US heeft een PCM1793 en opamps en als ik dit met de koptelefoon (via OTL buizenverst) luister kan me dit toch niet zo boeien als via de NOS DAC. Dat is dus echt een stapje minder.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2012 02:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinz98

vinz98

Whatmovesyou? Tell me

Ik heb ze nooit gehoord maar kan je wel vertellen dat een Sigma Delta DAC wel een heel aantrekkelijke "vette" (à la spatial stereo) klank heeft. Als je begrijpt wat ik bedoel.
De klank heeft in eerste instantie een soort wauw effect, maar als je dan kritisch gaat luisteren merk je dat deze overdreven blijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik was net aan het kijken op taobao.com waar ik een aantal versterkers zie staan. Wanneer ik de prijzen om ga rekenen kost het werkelijk niks.

Mis ik ergens iets? Zie ik ergens iets over de kop?

Ik weet dat de douane ook nog een zakcentje wil verdienen, alhoewel ik niet exact weet hoeveel het zal worden bij zo'n apparaat.

Ik ga niet voor een AV-versterker maar ben op zoek naar een eenvoudige buizen phono-amp. Ik wil in ieder geval even zeker zijn over de genoemde prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet of je iets over het hoofd ziet? Ik weet niet wat je gezien hebt voor hoeveel renminbi.

((prijs+chinaporto)x commissie taobaoagent + transport internationaal) 1,19 BTW + tarief invoer aangifte Postduif. En dan moet je wel weten of het geen bouwpakket is.

Wat ik zo tegenkwam op 唱头放大器 en 唱放 zag ik geen bijzondere prijzen. Yaqin, Opera, Amari, Ming Da etc zag ik geen bijzondere dealtjes bij. De Amari platenwasser is daar trouwens wel lekker goedkoop. Maar, daar komt ook nog weer een hoop bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinz98

vinz98

Whatmovesyou? Tell me

Je gaat weer lekker Jeep, ze zullen bij de plaatselijke chinees wel stapelgek van je worden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
biel bij? :9
het is geen geheimschrift hoor. Er zijn toch een miljard mensen die dat kunnen lezen? En het is een universeel schrift: het is voor elke taal bruikbaar. Als je op Taobao wilt kijken moet je toch èrgens op zoeken?

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2012 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJK

AJK

...

Zo even weer wat geknutseld aan mijn phono preamp. Die blauwe blokken lagen er al uit voor ik bedacht dat ik een foto wou gaan maken.

Voor:
[url="http://http://anthonykok.nl/Foto/ms22pre.jpg"]Afbeeldingslocatie: http://anthonykok.nl/Foto/rsz_ms22pre.jpg[/url]

Na:
[url="http://http://anthonykok.nl/Foto/ms22post.jpg"]Afbeeldingslocatie: http://anthonykok.nl/Foto/rsz_ms22post.jpg[/url]
[url="http://http://anthonykok.nl/Foto/ms22post2.jpg"]Afbeeldingslocatie: http://anthonykok.nl/Foto/rsz_ms22post2.jpg[/url]

Wereld van verschil.

Allereerst zitten nu alle componenten maximaal 0.5% van de bedoelde waarde af. Ipv de 5-10% tolerantie op de originele stukjes.
Dit muv van de MKP's. De mundorf's zaten allemaal ergens -1.1 tot -1.4% maar waren wel L&R te matchen. de originele blauwe blokken weken van -10.5% tot +1.94% af.

Daarnaast zijn de componenten L en R zo goed als gematched (<0.1%). Bij de 8200pf condensatoren was dit een kwestie van 40 stuks cherrypicken tot er 2 exemplaren waren met exact dezelfde waarde: 8182pf (iemand nog een 8200pf condensator nodig?) De rest van de onderdelen waren makkelijker met een strakke tolerantie te krijgen.

Als laatste ben ik op de onderzijde aan de slag gegaan. Ik heb een gridresistor op de ingangen gezet zodat de tube protectors niet meer nodig zijn en de amp minder kieskeurig wordt kwa buizen (microphonie Low pass RC tegen RF).

Als laatste is een 100pf condensator toegevoegd om de input capitance op orde te krijgen. (op de foto staan 2 stuks, maar dat was te veel van het goede) Dat brengt de capaciteit op 235pf inclusief alle bekabling, perfect voor de M97xe die ik gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinz98

vinz98

Whatmovesyou? Tell me

Waarmee/hoe meet je die hele precieze waardes eigenlijk?
Pagina: 1 ... 19 ... 40 Laatste

Dit topic is gesloten.