mag ik even wat opmerken?
'wil je surround naar stereo mixen?'
maar
'als ik surround naar stereo mix wil je het geluid versterken?'
Het niveau van de achterkanalen en de sub wordt dan namelijk gewoon bij de fronts opgeteld. Daardoor gaat hij boven 100%, en dus gaat ie clippen.
Dus: probeer zo dicht mogelijk tot 100% uit te sturen maar ga er nooit en te nimmer aan raken. Het is net als met replaygain (oa Foobar) als albumpeak 100% is dan is er reden tot wantrouwen, is het 99,9% dan is hij gewoon goed gemasterd (nou ja, de uitsturing dan).
Je moet altijd alles 99,9% open zetten en pas op het laatst voor je eindversterking het volume regelen. Of je doet het digitaal aan het begin zodat je alle potmeters mooi uit de signaalweg kunt halen maar dan heb je dus kans op grote knallen (weg ballen, eh, ik bedoel boxen).
Dat betekent nietAmplify signal on downmixing
'wil je surround naar stereo mixen?'
maar
'als ik surround naar stereo mix wil je het geluid versterken?'
Het niveau van de achterkanalen en de sub wordt dan namelijk gewoon bij de fronts opgeteld. Daardoor gaat hij boven 100%, en dus gaat ie clippen.
Zie boven: als je een digitale weergave hebt van geclipte sinus komt er bijna het zelfde uit als een echt geclipte analoge sinus, alleen iets minder boventonen maar wel scherper. Je krijgt dan hele mooie blokgolven met ronde zijkanten. Oftewel als je het digitale signaal laat clippen hoor je pas echt wat clippen is. Niet fijn.In principe zou je denken dat als een signaal optisch uitgestuurd is dat er dan bar-weinig met het signaal gebeurt toch ?
Dus: probeer zo dicht mogelijk tot 100% uit te sturen maar ga er nooit en te nimmer aan raken. Het is net als met replaygain (oa Foobar) als albumpeak 100% is dan is er reden tot wantrouwen, is het 99,9% dan is hij gewoon goed gemasterd (nou ja, de uitsturing dan).
Ja, mits ^ ^Je zegt dat ik de alsamixer zo ver mogenlijk open moet zetten en mijn versterker zo weinig mogenlijk ? Zou dat meer detail opleveren?
Je moet altijd alles 99,9% open zetten en pas op het laatst voor je eindversterking het volume regelen. Of je doet het digitaal aan het begin zodat je alle potmeters mooi uit de signaalweg kunt halen maar dan heb je dus kans op grote knallen (weg ballen, eh, ik bedoel boxen).
Kan het zijn dat je HTPC de stroom naar de dac onderbreekt na x tijd? Dan moet de dac zijn eigen stroom (stopcontact).Moment dat je aan de voedingskabel zit / die er uit haalt dan hoor je die ontzettende knal.
[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2012 19:07 ]