W.Zijlstra. schreef op maandag 25 juni 2012 @ 23:21:
Vandaag is mijn FiiO D3 DAC binnen gekomen vanaf DealExtreme!
EN: Hoe klinkt ie ? Geen flauw idee. Ik had ook een optische kabel besteld maar die duurt blijkbaar nog twee week voordat die binnen komt. Wat blijft DX toch ook een fijne winkel xD *Facepalm*
*To be continued*
Verwijderd schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 04:37:
"shifting the burden of proof" heet dat trucje uit de logica/kunst van het debatteren.
Die FiiO D3 is toch alleen maar een dac he? Er zit een Wolfson 8805 receiver chip in maar ik ben er nog niet achter wat voor dac-chip. En ik neem aan dat er ook een dual opamp-chip in zit.
Idd:
[...]
Opamp lijkt me niet echt geweldig.
Voor het geld kun je natuurlijk niets mis doen en als je beter wilt moet je ws veel meer betalen. Maarja, ik ben nogal verwend dus ik vermoed dat ik er niet warm voor zal lopen. Kom maar eens een shootout maken

De FiiO D3 is inderdaad alleen een DAC. Ik heb een optisch-out op mijn moederbord zitten en het leek mij wel gaaf om een DAC te proberen. Digitaal signaal > Om laten zetten door een gerenommeerde Wolfsom chip, dat
moet toch wel degelijk geluid opleveren
Gister kwam mijn optische kabeltje binnen! Het probleem alleen was dat ik onder de douche stond en nog net de postbode wist te onderscheppen bij z'n bus =D
Overigens, mijn luister setup :
HTPC (Asrock iOn Atom 330)
Denon PMA-1060
JBL TLX -710
Kabeltje was dus in huis, aansluiten geblazen! Bijna vergeten de geluidskaart weer aan te zetten in de bios (Gebruikte voorheen m'n USB Tascam geluidskaart/Midi controller).
Vervolgens zorgen dat Linux (HTPC / XBMC ) ook daadwerkelijk het geluid er heen wilde sturen en na een half uurtje stoeien : GELUID!
Maaarrr...........
SLECHT!!!!!
Erg slecht. Bij het switchen naar een ander nummer hoor je elke keer een plopje. Daar kan ik nog wel mee leven. Maar, als het apparaatje na een minuut geen signaal meer krijgt (film/muziek op pauze) dan leek het blijkbaar een goed idee om een knal uit te sturen met 100% output naar men versterker. Oftewel dan klinkt er een rot-knal door de woonkamer.
Nou denkt een slimme tweaker: Ja, maar ho-even. Je versterker staat dan ook gewoon veel te hard.
Nee.
Het probleem is, als je de DAC boven de 80-90% output laat aansturen (zodat de versterker weinig hoeft te versterken) dan vervormen de hoge tonen, en krijg je van die over-stuur kraakjes. Niet fijn.
Enige nadelen dus, maar hoe zit het met de geluidskwaliteit ?
Het grootste wat mij opviel was het pure gebrek aan emotie, zeer beperkte soundstage, licht verbeterd stereobeeld, algemene dofheid.
Het is erg lastig om te omschrijven hoe iets klinkt, maar ik ga een poging doen aan de hand van een voorbeeld.
Ik heb de Bluray van Adele - Live in the Royal Albert Hall. Met mijn Tascam zit je midden in de muziek, valt alles te onderscheiden, publiek hoor je individueel klappen (gechargeerd), en krijg je kippenvel bij het derde nummer.
Met de FiiO D3 daarentegen : De Bluray klinkt alsof hij opgenomen is in een studio en het een ineen-keer een studio-versie is geworden. Véél minder detail. Publiek klinkt als één massa, en de kippenvel is volledig weg. Het klinkt dof, het klinkt saai. Het is niet leuk.
Misschien levert mijn Tascam wel niet het meest zuivere, simpele signaal, en ben ik er aan gewend. Maar het verschil is niet alleen klank-kleur maar ook detail. En dát verschil is niet te wijten aan mijn persoonlijke voorkeur. S'avonds een mede hi-fi'er laten luisteren, hij merkte het ook!
Ik kan helaas stellen dat je krijgt waarvoor je betaald. Een DAC van 23 euro. Doet wat hij moet doen : Geluid geven.
Maar ik ga vluchtig weer terug naar men Tascam!