Na een paar pagina's gelachen te hebben, heb ik besloten dan toch maar serieus te reageren.
LiveTo42: In Nederland zul je, op een paar trajecten na voor daadwerkelijke academische hoogvliegers die zich weten te kwalificeren (ik meen dat bijvoorbeeld Shell zoiets heeft), weinig plekken vinden waar je als starter meer dan 3K beurt. Via detacheerders en vacatures in blaadjes kom je daar niet, nou ja, misschien adverteert men. Wat doe je zoal om in contact te komen met bedrijven?
Dan moet je ook niet uit het oog verliezen dat jouw ogenschijnlijke doel ("Maakt niet uit wat het is, als het maar dik schuift en semi-prestigieus klinkt.", tenminste, zo komt het hier over. De realiteit is hopelijk iets genuanceerder) niet direct ter sprake komt. Dat komt m.i. voort uit een verschil in perceptie: Over het algemeen zijn dergelijke organisaties met bijbehorende reputatie redelijk gevestigd en krijgt men voldoende aanbod van talent, terwijl je hier de indruk lijkt te wekken alsof men je moet werven alsof je de volgende messias. Voor een dergelijke positie wordt meestal gekozen uit een aardig aanbod aan mensen, dus kennismaking is niet alleen dat men vertelt wat voor traject er is en hoeveel het schuift. Dat proces kost gewoon tijd en een verkeerde indruk wekken lijkt me niet de handigste strategie.
Daarnaast komt een en ander je niet direct aanwaaien. Je stelt hier geregeld dat je alles best kan, maar zolang daar geen bewijs voor is zul je daar eerst voor moeten zorgen: Je zult je moeten bewijzen.
Een PhD is overigens niet alleen een kwestie van intelligentie, maar vooral ook van doorzettingsvermogen en discipline. Zelf ben ik na het afstuderen (ir/MSc informatica) aan de slag gegaan en heb ik geen PhD nagestreefd. Dat komt deels doordat de academische wereld me niet heel erg ligt en ik me ook afvraag of ik die rit tot het eind uit zou kunnen of willen zitten. Misschien later, als ik groot ben.
Neemt niet weg dat je misschien best slim genoeg bent om een PhD-titel te bemachtigen, maar zolang je het niet doet zijn het slechts woorden. Dan hebben we het trouwens alleen nog maar over het academisch traject gehad. Dat is pas het begin van jezelf bewijzen, als je aan de slag gaat met je vervolgcarriere (academisch of bedrijfsmatig).
Hoewel ik geen echte academische hoogvlieger was, ben ik financieel meer dan goed op m'n pootjes terecht gekomen. Laatbloeier wellicht. Een van de dingen die ik gemerkt heb die van belang zijn is een netwerk in combinatie met prestaties. Omdat ik hier ook geregeld als een botte hork om me heen sla kan ik de discrepantie wel zien tussen forumlullerij en het echte leven, hoop ik dat het imago dat je hier neerzet niet geheel overeenkomt met de werkelijkheid. Het probleem met je imago is dat je de mensen wel tegen de haren instrijkt: Zo ben ik ook geenszins van plan je op weg te helpen.
edit: Sorry Smartdodo, dit stond een tijd in de edit, zag niet dat je gemodbreakt had. Nuke 'em maar als je wilt.
Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.
Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.