Hmm, mijn lijstje dan ook maar eens posten. Ik ben alleen geen ICT'er maar goed.
Leeftijd: 24
Opleiding(en): HBO Bachelor Elektrotechniek - Industriële Automatisering
Certificaten: VCA, NEN 3140, Pilz Machineveiligheid (2x), Siemens Veilig elektrisch installatie-ontwerp, Eplan P8.
Werkervaring: 4,5 jaar (inclusief stages en parttime

)
Werkgever: Klein elektrotechnisch engineeringsbureau, 15-20 man.
Huidige functie: Industrial Automation engineer.
Vakantiegeld: Half maandsalaris
Vakantiedagen: 30
13/14e maand of winstuitkering: Half maandsalaris.
Laptop: Ja
GSM: Ja
Leaseauto: Bij >40 km regelt het bedrijf een auto, ofwel van de zaak ofwel een huurauto.
Werkweek: 40 uur, flexibele werktijden.
Pensioenregeling: (nog) niet, wordt momenteel in gang gezet
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden: Heel soepele baas; even 's middags boodschappen doen is geen probleem als het werk aan het eind maar af is.
Land: Duitsland, vlak over de grens met NL.
Regio: Aken als uitvalsbasis. Verder projecten in Eindhoven, Vlaanderen, Limburg, Nordrhein Westfalen.
Reistijd: 30 minuten.
Maand salaris (bruto): 3460
Bijzonderheden Omdat het een Duits salaris is is het wat moeilijk vergelijken, ik val in de duurste belastingklasse. (Steuerklasse 1) Ik schat dat het te vergelijken is met 2700 bruto in NL. In het bruto-salaris zit ook direct de zorgverzekering opgenomen; dat moet je er dus in gedachten wel weer bij tellen voor de vergelijking. Km-vergoeding is 34 ct/km.
Functieomschrijving: Het ontwerpen van de elektrische hardware van industriële installaties, en het tekenen van de elektrische schema's hiervan. Hieronder vallen ook voedingsverdelingen, machineveiligheid, de bijbehorende berekeningen, busnetwerken. Zelf richt ik me meer op de industrie; enkele collega's richten zich meer op de infrastructuur (schakelstations, energiecentrales) of openbare gebouwen (ziekenhuizen, scholen). Sinds ik bij mijn huidige werkgever ben richt ik me óók op de halfgeleider industrie, waar onder andere specifieke Amerikaanse UL-normen geëist worden.
Ook inbedrijfnames en soms een klein stukje (PLC-)programmeren vallen onder deze functie, en soms zul je ook nog wat gereedschap moeten vasthouden om een machine aan de praat te krijgen.
Kortom, het is een vrij breed vak, maar daardoor ook lekker afwisselend.