Het grote SSD topic ~ Deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 15 Laatste
Acties:
  • 94.674 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op de intel site staat de 310 Soda Creek http://www.intel.com/desi...nd/310series/overview.htm

40GB and 80GB 34nm Intel® NAND Flash Memory Multi-Level Cell Components

Sustained Sequential Reads Up to 170 MB/s (40GB) Up to 200 MB/s (80GB)
Sustained Sequential Writes Up to 35 MB/s (40GB) Up to 70 MB/s (80GB)

Random 4KB Reads Up to 25 K IOPS (40GB) Up to 35 K IOPS (80GB)
Random 4KB Writes Up to 2.5 K IOPS (40GB) Up to 6.6 K IOPS (80GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:58
Micron, met zijn marvell controller, sorry maar ik ben verward, is Micron en jMicron nou een en dezelfde? jMicron was best slecht in de artikels op anand uit 08/09 die ik heb doorgespit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:22
Sjah schreef op zondag 13 februari 2011 @ 12:35:
Micron, met zijn marvell controller, sorry maar ik ben verward, is Micron en jMicron nou een en dezelfde? jMicron was best slecht in de artikels op anand uit 08/09 die ik heb doorgespit.
Compleet verschillende bedrijven, dus nee, Micron en jMicron zijn niet hetzelfde.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bijna het tegenovergestelde. Marvell en Intel maken de beste NAND controllers, terwijl JMicron en Samsung de slechtste controllers maakte. JMicron is vooral bekend van de JMF-602 die enorm hoge write latencies had, met als gevolg 'stotterende' systemen.

De reputatieschade was zo groot dat nieuwe SSDs met JMicron controller de naam JMicron weg-gelasert werd en er Toshiba op fysiek dezelfde chip werd gezet, om mensen maar niet te herinneren aan het JMicron tijdperk. JMicron maakt wel redelijke SATA chips, maar ook die zitten vol fouten. JMicron is gewoon een slecht bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Samsung, maakt controllers voor SSD's in Lenovo en Apple, dat kan niet slecht zijn, dat moet gewoon werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TI_Observer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-08 08:14
is er een manier om de netwerkkaart en de router sneller te laten communiceren als je de pc opstart? pc start nu zo snel op dat ik telkens moet wachten tot hij verbonden is met het internet, dus msn kan niet meteen inloggen omdat hij denkt dat er geen verbinding is etc

ik heb een pci netwerkkaart
windows 7
dir 655

Ik lieg ALTIJD... zie je dat was weer een leugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Is dat niet een eigen topic waard, die vraag? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 14:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

sheez88 schreef op zondag 13 februari 2011 @ 13:21:
is er een manier om de netwerkkaart en de router sneller te laten communiceren als je de pc opstart? pc start nu zo snel op dat ik telkens moet wachten tot hij verbonden is met het internet, dus msn kan niet meteen inloggen omdat hij denkt dat er geen verbinding is etc

windows 7
dir 655
Infinite DHCP lease om mee te beginnen? Anders een vast IP instellen?
Deze vraag is hier offtopic, en hem splitten naar een eigen topic komt hij in huidige vorm en door gebrek aan vooronderzoek niet voor in aanmerking. Ga eens op zoek wat de mogelijkheden zijn. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Ultraman op 13-02-2011 13:30 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@sheez88
Of gewoon onboard ethernet gebruiken als het een driverprobleem is? PCI mag je anno 2011 laten voor wat het is. Zoveel gezeik mee dat is toch een feest om vaarwel tegen te zeggen? Die oude PCI drivers waar niemand meer om geeft, dat wil je toch niet draaien op je eigen systeem?

@Sjah: samsung 470 presteert zeer degelijk, ongeveer als een Intel. De oudere Samsung controllers waren JMicron-style. Trager dan Indilinx.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2011 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
sheez88 schreef op zondag 13 februari 2011 @ 13:21:

windows 7
dir 655
Misschien is de oplossing om je SSD te vervangen door een HDD? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben nu nog oriënterend op zoek naar een vervanging van mijn Intel Postville X-25M SSD omdat er hele nieuwe series uit gaan komen die een SATA 600 Gb/s aansluiting hebben.

In het lijstje stond ook de OCZ Revodrive, echter in onderstaande specificaties staat dat ik in mijn geval (Asus Xabertooth X58) de kaart in het 2e PCI-e slot moet gebruiken en ik tevens de Marvell SATA 600 controller dien uit te schakelen:

http://www.ocztechnology....Z_Revo_IBIS_MoboGuide.pdf

Voor mij is dit geen optie omdat ik een CrossfireX opstelling heb en de Marvell gebruik voor een backup-schijf (met nog drie schijven in RAID-0 op de ICH10R).

Misschien hebben meer mensen iets aan dit overzicht.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2011 14:04 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TI_Observer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-08 08:14
onboard netwerkkaart werkt niet goed met mijn kabel + router (maar dat is een ander verhaal)

heb nu in me router ip gereserveerd en in windows dat ip toegewezen... het gaat nu iets sneller maar nog steeds niet instant waardoor msn nog steeds denkt dat hij geen verbinding heeft

dus nja , als jullie denken dat dit niet ssd gerelateerd is dan stop maar met reageren op dit bericht, meer dan dit kan ik er toch niets meer aan doen

Ik lieg ALTIJD... zie je dat was weer een leugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:16

3DDude

I void warranty's

Verwijderd schreef op zondag 13 februari 2011 @ 14:03:
Ik ben nu nog oriënterend op zoek naar een vervanging van mijn Intel Postville X-25M SSD omdat er hele nieuwe series uit gaan komen die een SATA 600 Gb/s aansluiting hebben.

In het lijstje stond ook de OCZ Revodrive, echter in onderstaande specificaties staat dat ik in mijn geval (Asus Xabertooth X58) de kaart in het 2e PCI-e slot moet gebruiken en ik tevens de Marvell SATA 600 controller dien uit te schakelen:

http://www.ocztechnology....Z_Revo_IBIS_MoboGuide.pdf

Voor mij is dit geen optie omdat ik een CrossfireX opstelling heb en de Marvell gebruik voor een backup-schijf (met nog drie schijven in RAID-0 op de ICH10R).

Misschien hebben meer mensen iets aan dit overzicht.
Ik ben me ook mogelijk aan het orienteren voor een Sata3 (dus 600) SSD. die zouden halverwege dit jaar uit moeten komen geloof ik. Helaas is daar nog vrij weinig info over behalve dat OCZ Vertex 3 wel hele nette snelheden haalde 550MB/s read/write o.i.d. Maar of dat een test was met de oude geheugenchips (34 nm v.s. 25nm) i don't know :(

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mag ik het bekende plaatje weer eens aanhalen?

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/EF5JMCr2bxSQltT4XgBjEN0Y/full.png

OCZ test met atto, deze bencht met goed comprimeerbare resultaten, de cristaldiskmark scores komen stukken dichter bij de werkelijkheid. In de praktijk zul je dit nooit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• green-tea
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-06-2024
Ik dacht ga dus ook maar eens een SSD bestellen en dus de vortex 2 besteld van OCZ, annuleren dus?

AlphaSim.eu | Sim Racing Accessories

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Day
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22-01 08:18
XIDESIGN schreef op zondag 13 februari 2011 @ 22:59:
Ik dacht ga dus ook maar eens een SSD bestellen en dus de vortex 2 besteld van OCZ, annuleren dus?
Heb hem helaas net gehaald voordat het 25 nm debacle bekend werd. Haal met hd tune nu gemiddeld snelheden van 130 MB/s... Da's net iets sneller dan een F1?

Racism is a symptom of illiteracy. It's in our DNA: the human race is 1, not many.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ken je eenheden, een F1 haalt nauwelijks 1MB/s random read

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• green-tea
Kan hem nog annuleren, ga voor de C300 daar lees ik wel goeie verhalen over. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

DrDDay schreef op zondag 13 februari 2011 @ 23:10:
[...]

Heb hem helaas net gehaald voordat het 25 nm debacle bekend werd. Haal met hd tune nu gemiddeld snelheden van 130 MB/s... Da's net iets sneller dan een F1?
Iets meer context a.u.b.
Als een F1 dat op sequentieel haalt issie snel, doet een SSD dat sequentieel, dan issie langzaam.
Doet een F1 dat op random, dan is er iets mis (corrupte results), doet een SSD dat op random, dan is dat geloofwaardig.
Probeer ook eens te testen met CrystalDiskMark.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oud:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/c0nE8NMK481bDp7hzUWFlsY3/full.png

2 dagen later:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/uVlBiCQwPyPOCTwTmayWanTa/full.png

Geen punt, we draaien gewoon de SSD optimizer, toch? Toch?
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Ngi7rmySFt2lwJQtvY08HeQL/full.png

:|

Gut, trim werkt dus niet, en kan me best voorstellen dat de SSD optimizer het pas doet als trim ook werkt.
Dan nu de hamvraag: Hoe krijg ik trim wél werkend? Toch maar de standaard ms driver proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Welke SSD mag dat zijn?

Ook mij scores maar even, Vortex2 60

Afbeeldingslocatie: http://www0.xup.in/exec/ximg.php?fid=15450743
Die 3 dagen na aanschaf, nieuwstaat.

Maar als we 2 weken later kijken, lijkt ook hier de TRIM niet te werken?
Afbeeldingslocatie: http://www0.xup.in/exec/ximg.php?fid=25198710

En mij seq leessnelheid vind ik ook tegenvallen, zowel in de 1e als 2e bench, waar ligt dat aan? Je zou mijn nForce 430 chipset verdenken, dit was dan ook een bugetmoederbordje destijds. :) Ten overvloede vermeld ik dat die geen AHCI heeft, wat je kan zien aan de belabberde 4k-QD32 leessnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_V
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09 11:48

M_V

Hey mensen,

Ik heb al meer dan een jaar een 160Gb X25 Postville in mijn Mac zitten, maar onder OSX heeft deze geen TRIM. Nu zit ik te overwegen een 180 Gb Vertex2 te kopen, want de GC daarvan werkt wel en die dingen kosten opeens helemaal niks meer.

Maar nu lees ik over die Vertexen ook weer allemaal horrorverhalen met slecht geheugen etc, dus dat heeft mij ook weer aan het twijfelen gebracht. Maar wat is op dit moment voor mij de beste keuze?

Vertex heeft GC en hogere snelheden
Intel is gewoon rock solid....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Een winkel als Salland is niet vaak te beroerd om even na te gaan of dit nog een oud model is, of al een heel nieuwe. Zou bij zulke zaken informeren, dan hebje goeie kans om nog een 34nm te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een gloednieuwe postvile 80GB, na de installatie van de laatste firmware heb ik hetzelfde verhaal.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2011 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Oeps, dubbel...

[ Voor 97% gewijzigd door McKaamos op 14-02-2011 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Sjah schreef op maandag 14 februari 2011 @ 09:31:
Welke SSD mag dat zijn?

Ook mij scores maar even, Vortex2 60

[afbeelding]
Die 3 dagen na aanschaf, nieuwstaat.

Maar als we 2 weken later kijken, lijkt ook hier de TRIM niet te werken?
[afbeelding]

En mij seq leessnelheid vind ik ook tegenvallen, zowel in de 1e als 2e bench, waar ligt dat aan? Je zou mijn nForce 430 chipset verdenken, dit was dan ook een bugetmoederbordje destijds. :) Ten overvloede vermeld ik dat die geen AHCI heeft, wat je kan zien aan de belabberde 4k-QD32 leessnelheid.
nForce 430 heeft wel AHCI, maar dat moet je aan zetten en drivers voor installeren ;)
Daarbij vreten de drivers geen TRIM Passthrough, dus dan werkt TRIM idd niet.
Welk OS draai je trouwens? indien niet Win7, dan heb je idd sowieso nooit TRIM.

Edit:
Even je specs link geklikt. Heb een soortgelijk mobo hier ;) M2N-E ipv een M2N.
Definately wel AHCI, maar alleen met de bijbehorende drivers. nVidia's AHCI implementatie suckt hard en mist TRIM passthrough ;)

TRIM krijg je alleen werkend met een Intel of AMD chipset, of een chipset die AHCI icm Microsoft drivers kan doen.

[ Voor 14% gewijzigd door McKaamos op 14-02-2011 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Nou volgens mij heeft mijnes geen AHCI, Google geeft me dat pas vanaf de MCP65 AHCI erop zit, ik heb aldus de MCP61. En de M2N-E is volgens mij toch een andere chipset, nForce 570 als ik het goed heb. Over de M2N-E is ook stuk meer te vinden, de M2N die ik heb is bijna niet gekocht doour enthiousiasts, heb ik weer...

Maar tuurlijk, mocht je een link hebben naar AHCI drivers, dan wil ik die wel even proberen. O+ Maar dan nog moet je me in de bios komen aanwijzen waar AHCI-enable staat, want dat staat er dus niet. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Sjah op 14-02-2011 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-08 17:43

frankknopers

Goud is geen geld

Hier mijn scores van een Intel X25-M 80 GB Postville SSD in mijn ASUS G73JH systeem. Uiteraard op 1000MB getest om het effect van caching te minimaliseren. De SSD is praktisch vol met 4 GB vrije ruimte. Volgens SSD Life heeft de disk al 1635 uren gedaan, wat mij erg veel lijkt.. :P Is ook een 2e hands exemplaar die ik een klein jaar geleden heb overgenomen van een tweaker.

Afbeeldingslocatie: http://www.knopers.net/webspace/tweakers/intelx25-mpostville80gb-cdm.png

Afbeeldingslocatie: http://www.knopers.net/webspace/tweakers/intelx25-mpostville80gb-ssdlife.png

Al met al zeer tevreden over de performance. Ik heb in mijn desktop al een Vertex 60 GB (Indlinx chip) sinds deze op de markt kwam en eigenlijk merk ik tussen deze twee geen verschil. Beide snel met booten en programmas opstarten enz.. Zie dan ook geen reden om een snellere SSD te kopen, meer capaciteit is wel wenselijk na verloop van tijd.

[ Voor 23% gewijzigd door frankknopers op 14-02-2011 11:15 ]

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Sjah schreef op maandag 14 februari 2011 @ 11:03:
Nou volgens mij heeft mijnes geen AHCI, Google geeft me dat pas vanaf de MCP65 AHCI erop zit, ik heb aldus de MCP61. En de M2N-E is volgens mij toch een andere chipset, nForce 570 als ik het goed heb. Over de M2N-E is ook stuk meer te vinden, de M2N die ik heb is bijna niet gekocht doour enthiousiasts, heb ik weer...

Maar tuurlijk, mocht je een link hebben naar AHCI drivers, dan wil ik die wel even proberen. O+ Maar dan nog moet je me in de bios komen aanwijzen waar AHCI-enable staat, want dat staat er dus niet. ;)
AHCI staat er bij mij ook niet duidelijk in, maar wordt geregeld door de compatibility mode uit te zetten.
Daarbij zitten de drivers gewoon in de nForce driverpackage. (nForce Storage Conroller driver)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Laatst online: 01:13

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Had vroeger de Mtron Mobi 7000... Goede tijden. :p

Maar nu kan ik een SSDSA2MJ080G201 regelen voor 120 euro.

Tweedehands, maar wel gesealed; doen denk ik? Gebruik hem voor mijn Netbook straks. Of zou het dom zijn om deze te kopen, aangezien de G3 eraankomt etc?

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Gewoon doen.
Het is niet zo dat je het echt merkt, tussen de verschillende generaties.
Ze hebben allemaal lage accesstime en dat is het ding wat je erg merkt.
Dat de throughput toevallig ook nog twee keer zo hoog is als een normale HDD is een leuke bijzaak.
Al was een SSD maar half zo snel als een HDD, dan maakten de accesstimes nog alles goed, wat gebruikservaring betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
McKaamos schreef op maandag 14 februari 2011 @ 11:15:
[...]

AHCI staat er bij mij ook niet duidelijk in, maar wordt geregeld door de compatibility mode uit te zetten.
Daarbij zitten de drivers gewoon in de nForce driverpackage. (nForce Storage Conroller driver)
Het spijt me maar het klopt niet wat je zegt, ik heb het niet, je zet me bijna op het verkeerde been ook nog met je knipoog. Compatibility mode heb ik niet in de bios, enige wat ik kan doen is IDE uit of aan zetten, en dat staat uit. En ja ik heb al eens getest met de nVstor driver en die IDE uit, en wat krijg je dan? Dit....

Afbeeldingslocatie: http://www0.xup.in/exec/ximg.php?fid=11509775

Voortaan gewoon op google een link geven voordat je zo zeker over je zaak doet.
Sorry dat ik pissed ben, maar heb net door dit gedoe ook alweer een syteemherstel moeten draaien. :P

[ Voor 5% gewijzigd door Sjah op 14-02-2011 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Sjah schreef op maandag 14 februari 2011 @ 11:45:
[...]

Het spijt me maar het klopt niet wat je zegt, ik heb het niet, je zet me bijna op het verkeerde been ook nog met je knipoog. Compatibility mode heb ik niet in de bios, enige wat ik kan doen is IDE uit of aan zetten, en dat staat uit. En ja ik heb al eens getest met de nVstor driver en die IDE uit, en wat krijg je dan? Dit....

[afbeelding]

Voortaan gewoon op google een link geven voordat je zo zeker over je zaak doet.
Sorry dat ik pissed ben, maar heb net door dit gedoe ook alweer een syteemherstel moeten draaien. :P
Mijn excuses daar voor.

Maaruh, de problemen die je krijgt zijn toch juist bewijs dat het klopt?
Windows houd er niet bepaald van om z'n bootdisk oppeens via AHCI aan te moeten spreken ipv IDE. Dat resulteert in BSOD's, unmountable boot devices, etc.
Of is dat iets van het WinXP tijdperk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Nee dat klopt wel d8 ik, ook in het 7-tijdperk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Sjah schreef op maandag 14 februari 2011 @ 12:17:
Nee dat klopt wel d8 ik, ook in het 7-tijdperk. :)
Mooi, dan ben ik niet gek :P

Maar het komt er dus wel op neer dat je dus de driver al in AHCI moet hebben tijdens het installeren van Windows.
Achteraf switchen is gegarandeerd problemen omdat Windows dan de TXTMode driver mist. (ok, zijn ook fixes voor schijnbaar, maar dat is weer een ander verhaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Achteraf wisselen betekent dat je eerst een Registry-waarde moet omzetten, dan kun je wisselen naar AHCI.

Nog even een waarschuwing aan Sjah: die nvstor driver ondersteunt GEEN trim! Wellicht ten overvloede, maar beter dus terug naar pciide.sys zodat je in elk geval TRIM hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 16:03
Verwijderd schreef op maandag 14 februari 2011 @ 13:00:
Achteraf wisselen betekent dat je eerst een Registry-waarde moet omzetten, dan kun je wisselen naar AHCI.

Nog even een waarschuwing aan Sjah: die nvstor driver ondersteunt GEEN trim! Wellicht ten overvloede, maar beter dus terug naar pciide.sys zodat je in elk geval TRIM hebt.
Voor de geinteresseerde onder ons:
http://www.sevenforums.co...able-windows-7-vista.html

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-08 17:43

frankknopers

Goud is geen geld

Ook mijn Vertex 60 GB even opnieuw getest, ook deze met maar weinig reserve opslagruimte.

Afbeeldingslocatie: http://www.knopers.net/webspace/tweakers/oczvertex60gb-cmd.png

Tis wel een oudje inmiddels :P

Afbeeldingslocatie: http://www.knopers.net/webspace/tweakers/oczvertex60gb-ssdlife.png

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Laatst online: 01:13

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Hmm, Net win7 64 op mijn nieuwe 80GB Postville geinstalleerd (IDE mode, AHCI haakt(mobo probleem)).

Zie MIJN resultaten:
Afbeeldingslocatie: http://img89.imageshack.us/img89/4034/verottessd.jpg

En de resultaten van AS SSD:
http://www.alex-is.de/PHP/fusion/downloads.php?cat_id=4

:o Trim wordt ondersteund, maar waarom zijn mijn results zo "laag"?

[ Voor 8% gewijzigd door SalimRMAF op 14-02-2011 22:35 ]

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blisterin_Bull
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:05

Blisterin_Bull

⭐⭐⭐⭐⭐

Omdat je AHCI uit hebt staan waarschijnlijk.
Mijn jaar oude Postville :D
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2011/02/14/1297705148-050.png
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2011/02/14/1297705189-20.png

[ Voor 8% gewijzigd door Blisterin_Bull op 14-02-2011 22:52 ]

Systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nog steeds geen trim, en ik krijg het idee dat mij opties opraken:

AHCI? check
SSD met trim ondersteuning? check
fsutil behavior query DisableDeleteNotify? check
Laatste firmware? check

Volgens mij komt het verder aan op de drivers, well, niet dus. Met zowel msahci, intel rapid storage, als intel matrix driver blijft de schrijfsnelheid "laag" (sub 30MB/s, zoals je in de post hierboven ziet hoort dat 42MB/s te zijn, en dat haalde bij ook op dag 1)

Om trim te testen draai ik eenmaal intel SSD optimizer gevolgd door een crystaldiskmark (op 3x50MB, 4k test).

Heeft er iemand nog briljante ideeën? Ik had het idee dat trim min of meer plug & play was..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
BIOS al geupdate? Kan heel goed het probleem zijn.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor het eerst dat ik hoor dat het bios roet in het eten kan gooien, maar ik zal het wel even doen ;)

Het betreft overigens een studio 15 met PM45 chipset en een intel postvile 80GB, de specs staan ook in mijn sig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Verwijderd schreef op maandag 14 februari 2011 @ 23:39:
Voor het eerst dat ik hoor dat het bios roet in het eten kan gooien, maar ik zal het wel even doen ;)

Het betreft overigens een studio 15 met PM45 chipset en een intel postvile 80GB, de specs staan ook in mijn sig.
Als er in de SATA BIOS een bug zit dan ben je snel klaar. Dus dat is zeker het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Done, als verwacht maakt het geen verschil (had ik ook niet verwacht, in de updates van de afgelopen zoveel bios updates stond enkel "enhanced display quality" zonder verdere toelichting).
Bedankt voor het meedenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Verwijderd schreef op maandag 14 februari 2011 @ 23:52:
Done, als verwacht maakt het geen verschil (had ik ook niet verwacht, in de updates van de afgelopen zoveel bios updates stond enkel "enhanced display quality" zonder verdere toelichting).
Bedankt voor het meedenken :)
Geen probleem, jammer dat het niet hielp. Kan je misschien in een lijst specifiek weergeven hoe je het volgende hebt ingesteld?:
Bios SATA mode, Windows versie, Intel driver versie, wat zegt SSDlife pro over TRIM, msahci waarde in register.

Dan is het makkelijker je verder te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bios: AHCI
Windows 7 x64
getest met drivers: standaard (uit 2006 meen ik...), nieuwste msahci (via windows update), intel rapid storage tech, intel matrix storage tech.
Op dit moment intel matrix storage.

AS SSD:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/pD7y2.png

SSDlife:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/yxw51.png

CDM:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/TxUFa.png

Wat bedoel je met msahci waarde uit register? het resultaat van deletenotify is een 0, wat inhoud dat er trim commando's worden verstuurd door het filesystem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb bijna 1 jaar 2 intel ssd, daarbij houd trim de boel best snel in tegenstelling tot mijn vertex2

Anyway heb ik me vertex2 in de laptop van me vrouw geduwd en 2x40gb intel drives komen daaruit.

Nu zoek ik een nieuwe ssd voor in me pc maar zoals ik het nu meekrijg allemaal ben ik genoodzaakt om een Intel te kopen.

Zijn die 34nm dingen van ocz dan meteen overal uitverkocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 00:30:
Zijn die 34nm dingen van ocz dan meteen overal uitverkocht?
Hoeft niet, het punt is dat je aan de buitenkant onmogelijk kan zien of het een 34 of 25nm SSD betreft.
De alternatieven zijn: intel, crucial C300, en corsair F.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02:47
Update voor de mensen met een 25 nm Vertex 2:

Onder bijbetaling* kun je je 25 nm inwisselen voor een 34 nm versie.
klikkerdeklik

* volgens ocz het verschil in prijs tussen de 25nm en 34 nm modules.

@Darkstone: Weet je zeker dat TRIM niet werkt? Een totaal onbeschreven SSD geeft altijd de beste score. Mijn vertex 2 begon ook met 135 mb/s write en zit nu op ~85 (en daar blijft hij ongeveer, afhankelijk van de hoeveelheid achterstallige GC).

[ Voor 14% gewijzigd door - J.W. - op 15-02-2011 01:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze persoon bijvoorbeeld haalt iets hogere scores.

Maar je opmerking is wel terecht, heb ik het mis als ik roep dat mijn random write weer meteen 40MB/s is na het draaien van de SSD optimizer met trim geactiveerd.

Laat ik even testen: ik schakel trim expres uit en kijk wat er gebeurt.

Edit: nope, nog steeds 30MB/s na de hele drive gevuld te hebben met crap na het uitzetten van trim.

Wat een onzinverhaal van OCZ zeg... verschil in kosten :') Je bedoelt dat de consument nog niet genoeg hebben betaald?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2011 01:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
Ik weet niet precies wat je kunt verwachten met zo'n optimizer..
De enige manier om een Vertex 2 weer met nieuwstaat prestaties te krijgen is hem volledig te legen* (vziw). Ik zou gewoon een weekje niet benchen en dan weer een meting doen, kijken of het gestabiliseerd is.
* niet echt aan te raden, na 1x schrijven zit hij toch weer in dezelfde state.

't Is een dubieuze actie van OCZ, maar 't is al wel beter dan daarvoor :)

[ Voor 9% gewijzigd door - J.W. - op 15-02-2011 01:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 00:36:
[...]

Hoeft niet, het punt is dat je aan de buitenkant onmogelijk kan zien of het een 34 of 25nm SSD betreft.
De alternatieven zijn: intel, crucial C300, en corsair F.
Dat was al duidelijk, wat ik bedoel is of er dan geen verkopers aangeven zijn die aangeven nog oude stock te verkopen.

Als dat ergens bekend was konden we daar toch bestellen. Zolang de voorraad strekt natuurlijk.

Bijbetaal regeling zuigt ook, ik weet niet hoeveel je moet betalen dan maar samen met verzendkosten is het nooit rendabel lijkt me. Iig niet voor de mensen die nog moeten kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

- J.W. - schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 01:28:
Ik weet niet precies wat je kunt verwachten met zo'n optimizer..
De enige manier om een Vertex 2 weer met nieuwstaat prestaties te krijgen is hem volledig te legen* (vziw). Ik zou gewoon een weekje niet benchen en dan weer een meting doen, kijken of het gestabiliseerd is.
* niet echt aan te raden, na 1x schrijven zit hij toch weer in dezelfde state.

't Is een dubieuze actie van OCZ, maar 't is al wel beter dan daarvoor :)
De optimizer gooit de hele drive vol met wat grote bestanden en verwijdert deze, mits trim werkt heb je vervolgens (in mijn geval) ruim 35GB "schoon" flash.

Als trim niet werkt heb je daarna slechts ~5GB schoon flash, hetgeen lagere prestaties geeft. (theoretisch, althans..)

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2011 01:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
Ik denk idd dat je daar gelijk in hebt, niet alleen theoretisch, getuige deze pdf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 15:45
Verwijderd schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 01:41:
De optimizer gooit de hele drive vol met wat grote bestanden en verwijdert deze, mits trim werkt heb je vervolgens (in mijn geval) ruim 35GB "schoon" flash.

Als trim niet werkt heb je daarna slechts ~5GB schoon flash, hetgeen lagere prestaties geeft. (theoretisch, althans..)
Volgens mij is het juist andersom: Als trim werkt doet de Optimizer niet veel bijzonders (de GC een schop geven, zodat ie trim-gemarkeerde ruimte geforceerd gaat opschonen, ipv wachten tot de wearleveller langs komt fietsen). Zonder trim heeft de optimizer geen andere keus dan de lege ruimte volpompen, waardoor de GC ook redelijk tot lege blokken resulteert.

Waarom het bij jouw niet werkt.. geen idee. Ik neem aan dat de SSD ook de laatste firmware is, en dat je de laatste toolbox gebruikt. Misschien system restore een keer helemaal uitzetten, zelf wat grote bestanden er op zetten/weggooien en dan nog een keer die Optimizer proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Verwijderd schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 00:21:
Bios: AHCI
Windows 7 x64
getest met drivers: standaard (uit 2006 meen ik...), nieuwste msahci (via windows update), intel rapid storage tech, intel matrix storage tech.
Op dit moment intel matrix storage.

<snip>

Wat bedoel je met msahci waarde uit register? het resultaat van deletenotify is een 0, wat inhoud dat er trim commando's worden verstuurd door het filesystem.
Dit bedoel ik met msahci waarde uit het register:
“HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\msahci”
Deze moet 0 zijn, wanneer deze op 3 staat dan staat AHCI niet goed aan in W7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo , die firmware update zorgt voor een toename in 4KQD32 read ,oemf :P

Vindt die write best meevallen , houd het even in de gaten of die sneller wordt met schrijven ivm met de trim.
Als die echt te langzaam gaat worden , kun je nog een secure erase proberen , dan is die weer maagdelijk nieuwen onbetast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flyduck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-03 13:37
Heeft iemand hier ervaring met Fusion-IO drive in combinatie met een SQL database?
Ben benieuwd wat de performance winst is geweest....

Zijn er mensen die deze regel lezen? Graag terugkoppeling gewenst (onopvallend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Op het Yahoo Finance Member Board ook al de verhalen m.b.t. de slechte nieuwe reeks OCZ disks. Ook de koers begint te reageren: OCZ Technology Group.

[ Voor 18% gewijzigd door Megalodon_67 op 15-02-2011 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 15:13
After using it for a few weeks I started getting some corrupted files. It happened fairly frequently so I pulled the drive out. I opened the drive up to take a look at what they built it with. I recognized the Micron part number but they weren't the typical Micron packages. (yes, I'm an engineer and I work with this stuff so I know what I'm looking at).

I called a friend at Micron and gave him the part number. My friend told me that the part number was a very early rev of their new 25nm flash and it was not suitable for storage devices. Apparently these early devices can only be written a very limited number of times and light usage will burn out the drives in a year or so.
Ai, dat klinkt echt als een hele slechte zet van OCZ. Was een early adopter met een OCZ Vertex drive, maar dat gaat hem niet meer worden. Nu toch maar een C300 en G2 aangeschaft om even het 25nm gezeur te ontlopen en heb toch wat nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• green-tea
Heb ik een sata 3 SSD en sata 3 Moederboord, werkt het niet goed samen :( op sata2 perfect!

Echt stom;

1) op sata 3 win 7 geïnstalleerd (ide)
2) via register de start naar 0 gezet voor ASCII
3) in bios op ASCII gezet en SSD geupdate
4) win 7 wil niet meer laden op sata3 wel sata2 (alleen op ide, maar dan slaat hij vast)

Heel appart.

[ Voor 67% gewijzigd door green-tea op 16-02-2011 01:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Megalodon_67 schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 22:35:
Op het Yahoo Finance Member Board ook al de verhalen m.b.t. de slechte nieuwe reeks OCZ disks. Ook de koers begint te reageren: OCZ Technology Group.
Ik denk dat OCZ nu klaar is met het verkopen van SSD, dit gaan ze nooit meer recht breien bij tweakers. Hooguit dat een 'normale' gebruiker nog OCZ SSD's aanschaft.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb voor de zekerheid maar een 80GB Intel aangeschaft voor het vrouwtje, daar zat ook een 40GB intel in.

Zelf heb ik een oude 60 gb vertex2 en blij toe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:18

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Mijn OCZ vertex 60GB vd week overleden.
Zat in Itunes mijn iphone te updaten, en had tijdelijk de firmware op mijn SSD(ook tevens bootschijf).
Vervolgens slaat Itunes vast. (tijdens uitpakken firmware)
Ik doe CTRL-ALT-DEL (na 10 min wachten)
Ik zie het scherm tevoorschijn komen (login) waar normaal taakbeheer hoort te komen.

Nu staat er iets met beveiligingsinstellingen controleren en het HDD lampje van mijn pc blijft vollop branden.
Mijn overige schijven doen niets (je hoort geen geratel).

Ik denk ik wacht even en rook een sigaret, na 10/15min kom ik terug en zie nog hetzelfde scherm.
Vervolgens doe ik de pc maar uit met de uitknop (paar sec ingedrukt houden)

Ik zet hem vervolgens weer aan, en het duurt een minuut of 5 voordat ik in mijn bios kom (checking ide devices) vervolgens ziet hij mijn SSD niet meer.

Heb kabels (stroom en SATA) omgewisseld met andere harde schijven en BD/DVD drive. (geen resultaat)

Zag in het bios ook staan een optie (iets van check SATA as AHCI,IDE) (moet dit bij een SSD op AHCI?)

Heb deze schijf 2e hands van een mede tweaker overgenomen en had nog garantie.

Dus terug naar computerland en volgens de bon was er 170 euro voor betaald.

Ik kreeg ter vervanging meteen een 80GB postville mee (plus 20 euro cashback actie, plus verschil in bedrag terug, iets van 28 euro) Wat overigens topservice is.

Hebben jullie een idee wat hier mogelijk de oorzaak van zou kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dCY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-05 15:11

dCY

ApC_IcE schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 07:57:
Mijn OCZ vertex 60GB vd week overleden.
Zat in Itunes mijn iphone te updaten, en had tijdelijk de firmware op mijn SSD(ook tevens bootschijf).
Vervolgens slaat Itunes vast. (tijdens uitpakken firmware)
*knip*

Hebben jullie een idee wat hier mogelijk de oorzaak van zou kunnen zijn?
*kuch*.. iTunes *kuch*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XRayXI
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-08-2020
Ik ben aan het twijfelen of SSD wel het juiste moment is of welk het beste it de 'bus' komt of in de (brieven)bus.

Volgens mij doe ik het toch niet slecht toch? Samsung HD103SJ;
Afbeeldingslocatie: http://i543.photobucket.com/albums/gg446/X-RayXI/th_FreshRAID0.jpg

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Wees beleefd en lief voor je PC, soms eet het niets en mag je uitzoeken, wat niet smaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
MegaTronics schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 07:42:
[...]

Ik denk dat OCZ nu klaar is met het verkopen van SSD, dit gaan ze nooit meer recht breien bij tweakers. Hooguit dat een 'normale' gebruiker nog OCZ SSD's aanschaft.
Het hangt er vanaf. Als de Vertex 3 binnenkort uitkomt en ze met hernieuwde inzichten zsm de Vertex 2 EOL verklaren is het misschien gauw vergeten (veel mensen weten het ook nog niet).

Maar iedere dag dat ze verder gaan met deze Vertex 2-oplichterij kost ze geld en vooral reputatie.
Modest71 schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 08:56:
[afbeelding]

Je moet niet sequentiele snelheden vergelijken, daar kan een normale hdd nog aardig mee komen. Maar wat je "voelt" in de dagelijkse bezigheden zijn meer de 4k random reads en dan doet een SSD het stukken beter. Bekijk bijv dit plaatje:

[img=533,243]http://www.binken.org/pics/x25/X25-cd-vergelijk.jpg[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:18

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Beetje flauwe reactie. Itunes sloopt mijn ssd? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Modest71 schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 08:56:
Ik ben aan het twijfelen of SSD wel het juiste moment is of welk het beste it de 'bus' komt of in de (brieven)bus.

[afbeelding]

Versus SSD raid :)
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2011/02/16/1297830147-660.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
MegaTronics schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 07:42:
Ze komen binnenkort met een officiële verklaring.

Ik denk dat de combinatie van 25nm EN grotere NANDs teveel was voor de kleinere Vertexen. En dat ze gewoon 25nm gaan gebruiken met dezelfde grootte. Dan is het aantal effectieve GBs ook weer hetzelfde en de sequentiële snelheid zal ook enigzins hersteld zijn (door het herstellen van het aantal kanalen). Met een officïele omruilactie voor gedupeerde gebruikers.

Dat iemand post, dat er prototype flash is gebruikt, zal niet zo boeien. Zonder feiten kan iedereen onzin uitkramen. Het kan net zo goed de geruchtenmachine van de concurrent zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zit net een review te lezen over de vertex ,daar valt wel op dat de open gemaakte versie
van de 2xnm , minder chips bevat als de 3xnm .Opzich niks mis mee , de problemen zijn begonnen omdat die onder de naam vertex 2 is uitgebracht . Terwijl de vertex 2 behoorlijke aanhang heeft van gebruikers die hoge verwachtingen hebben met een nieuwe vertex .

http://www.storagereview....nm_review_oczssd22vtxe60g

Als ze de nieuwe vertex 2.5 hadden genoemd met uitleg wat het verschil is compleet met harde data , dan is het met de goede prijs erbij niet eens een verkeerd ssd tje .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• green-tea
Hij doet het lekkerrr :D

Mijn C300 64GB doet het eindelijk naar wens, kan helaas niet volledige eruithalen aangezien hij niet goed werkt op sata 3. Of het mobo of SSd probleem is i dont know.

Afbeeldingslocatie: http://www.afbeeldingenuploaden.nl/uploads/644935crystal.png

[ Voor 107% gewijzigd door green-tea op 16-02-2011 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

ApC_IcE schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 09:36:
[...]

Beetje flauwe reactie. Itunes sloopt mijn ssd? :X
Nope natuurlijk niet, gewoon random Apple-fear.

Waarschijnlijk heeft je controller de geest gegeven, iets wat bij de Vertex 2 nogal veel voorkomt de laatste tijd. Daarvoor is er gelukkig garantie. Wel leuk om te horen dat je zo goed bent verder geholpen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hobbelisback
  • Laatst online: 08-09 15:34
-----------------------------------------------------------------------
CrystalDiskMark 3.0.1 (C) 2007-2010 hiyohiyo
Crystal Dew World : http://crystalmark.info/
* MB/s = 1,000,000 byte/s [SATA/300 = 300,000,000 byte/s]

Sequential Read : 201.243 MB/s
Sequential Write : 138.591 MB/s
Random Read 512KB : 189.198 MB/s
Random Write 512KB : 136.425 MB/s
Random Read 4KB (QD=1) : 17.809 MB/s [ 4348.0 IOPS]
Random Write 4KB (QD=1) : 42.397 MB/s [ 10350.9 IOPS]
Random Read 4KB (QD=32) : 112.025 MB/s [ 27349.8 IOPS]
Random Write 4KB (QD=32) : 119.152 MB/s [ 29089.9 IOPS]

Test : 1000 MB [C: 81.2% (15.9/19.5 GB)] (x1)
Date : 2011/02/15 21:09:58

Ahci aan in de bios, eerst met std microsoft drivers en daarna amd drivers, scores verschillen niet veel...
gaat om ocz vertex 2

Even extra systeemspecs:
- AMD Phenom II X4 955 black
- 2 x 2GB DDR3
- Asrock 870 extreme 3
- Bios in ahci
- Windows 7 x86 Ultimate nl

is dit acceptabel of moet er nog een firmware update van de ocz?

had het ook al in het amd en ssd topic gepost, maar die wordt niet echt gebruikt geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hobbelisback schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 14:15:

is dit acceptabel of moet er nog een firmware update van de ocz?

had het ook al in het amd en ssd topic gepost, maar die wordt niet echt gebruikt geloof ik.
Dat komt omdat er onduidelijkheid is wat betrefd prestaties die gehaald worden op de vertex 2 .

nieuws: 'OCZ's Vertex 2-ssd's met 25nm-geheugen presteren slechter'

Persoonlijk vindt ik je cdm score best oke ,en voor normaal pc gebruik zijn het gewoon down to earth snelle prestaties . Maar de vraag is eerder ben jij tevreden ermee ,of valt het je tegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Lijkt me dat het scores zijn van de oude vertex2. Bijna 140MB compressed data schrijven is nogal wat en prima resultaat. Zekers als het een 60GB versie betreft, maar zal wel een 120GB versie zijn.

offtopic: Je weet wel dat een 20GB partitie voor problemen gaat zorgen zonder tweaks?

[ Voor 18% gewijzigd door _H_G_ op 16-02-2011 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tharobboos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-07-2024
Ik zit nu te twijfelen over het volgende: Mijn c: is momenteel 175 gb in gebruik (games installed)
(2x hdd's raid 0)
Bij een nieuwe installatie van windows 7 64-bit kan ik de game installs gewoon op mijn HDD raid 0 omgeving zetten. Ik denk dat 100gb dan voldoende moet kunnen zijn voor mijn gebruik (bij voorkeur 120)

Ik zit te vergelijken op diverse sites, maar kan nu niet kiezen uit het volgende:

OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 180GB á 236,87 euro
OCZ RevoDrive PCI-Express SSD 120GB á 250,35 euro
OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 120GB á 171,59

of 2x vertex 2 SATA II 2.5"SSD 120 GB á 344 euro in raid 0

Wat is het snelste? (met voorkeur zoveel mogelijk storage te behouden)
Ik lees net dat de ICH10R controller wel trim ondersteund bij raid 0. Dus ik vraag me af hoe de vertex 2 120gb in raid 0 zich verhoudt tot de Revodrive.

Of kan ik gewoon beter voor 1x SSD gaan en dan meteen 180 gb = probleem opgelost qua ruimte en voldoende snelheid....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ehh, als je even 2 posts terug leest zie je dat OCZ een erg slechte keus is op dit moment ;)

Nog los van het feit dat je hier moet zijn: [BBG aanschaf] SSD

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2011 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boaty
  • Laatst online: 07:35
Ik heb van de week een OCZ Vertex 2 gekocht. Gelukkig heb ik nog een oude 34 nm versie, alleen loop ik nu tegen het probleem aan dat hij gewoon data kwijt raakt. Vandaag de hele dag aan een opdracht gewerkt en die is gewoon verdwenen van mijn computer. Updates die al geinstalleerd waren zijn weer weg, en een programma dat ik gedeinstalleerd had is weer terug, kortom het systeem is teruggebracht in een oude staat. Hoe kan dit en hoe is dat probleem op te lossen?

Het is zelfs zo dat hij vergeten is dat hij in die tijd gedraaid heeft. Als ik in Crystal Disk Info kijk naar het aantal uren dat hij gedraaid heeft kijk, staat dat nog steeds op 4 uur. Daar stond hij gisteravond ook op, terwijl ik de hele dag met de computer gewerkt heb.

[ Voor 22% gewijzigd door boaty op 16-02-2011 23:25 ]

Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Bij ons op de zaak zijn we aan het bekijken hoe we een van onze primaire processen kunnen versnellen en hierbij kijken we ook naar SSD technieken. Eerst het goede nieuws:

Afbeeldingslocatie: http://spilleman.net/gathering/IO_accelerator.jpg

Zo'n HP I/O accelerator is een leuk ding (mag ook wel voor dat geld :p) en de snelheid is dik in orde.

Ook hebben we gekeken naar een goedkopere oplossing door SSD schijven in de server te stoppen. Hiervan vind ik de performance enorm tegenvallen:

Afbeeldingslocatie: http://spilleman.net/gathering/HP_SSD.jpg

Stop je er twee van in RAID0 word het wel beter maar houd het niet over:

Afbeeldingslocatie: http://spilleman.net/gathering/HP_SSD_RAID0.jpg

Ik heb het vermoeden dat hier de gebruikte array controller (een SmartArray P410) hier de bottleneck is. Heeft er hier iemand ervaringen mee en weet hoe die de performance eventueel kan verhogen?

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Verrassing:

Anandtech: OCZ Vertex 3 Pro Preview: The First SF-2500 SSD

[ Voor 29% gewijzigd door Help!!!! op 17-02-2011 09:08 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

De vertex 3 serie wordt uitgerust met Sata 600 configuratie niet waar? Betekend dit dat deze SSD's niet aan te sluiten zijn op een sata 300 poort, of is het net zoals USB 3.0 nog steeds compatible met USB 2.0 maar dan met een kleinere performance winst.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• DaneV
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-09 08:49
Hmpf... ik had wat beter ondezoek moeten doen voordat ik mijn SSD kocht.
Ik heb maandag week een 80GB Vertex II en ik vond de benchmarkresultaten erg tegenvallen (32MB/s sequential write :| ) en zie nu pas dat dit normaal schijnt te zijn bij de nieuwe vertex II serie.

Enfin; hij gaat vandaag dus terug naar de winkel. Ik ben nu aan het twijfelen welke disk ik het beste kan nemen. Ik heb momenteel mijn ogen op; pricewatch: Intel Postville X25-M SSDSA2MJ080G201 80GB

Maar ik begrijp dat intel ook bezig is met het omschakelen naar 25nm? Kan iemand die wat meer weet over de huidige stand van zaken en/of mij wat aankoopadvies wil geven ? :>

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Destianto schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 09:46:
De vertex 3 serie wordt uitgerust met Sata 600 configuratie niet waar? Betekend dit dat deze SSD's niet aan te sluiten zijn op een sata 300 poort, of is het net zoals USB 3.0 nog steeds compatible met USB 2.0 maar dan met een kleinere performance winst.
Als je die preview nou ff leest luie donder 8)7 , dan heb je gelijk je antwoord. :>

ps: als ik sata3 had zou ik deze schijf willen en als ik sata6 had (heb ik :) ) Dan wil ik hem zeker ook! :P

[ Voor 10% gewijzigd door Help!!!! op 17-02-2011 10:22 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Dat heb ik gedaan, maar ik ben niet helemaal thuis in de termen, vandaar dat ik de vraag stelde. Maar uit jou antwoord begrijp ik dus dat mijn aanname correct was.Backwards compatible met iets mindere performance. Dank.

[ Voor 13% gewijzigd door Greatsword op 17-02-2011 10:49 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Destianto schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 10:43:
Dat heb ik gedaan, maar ik ben niet helemaal thuis in de termen, vandaar dat ik de vraag stelde. Maar uit jou antwoord begrijp ik dus dat mijn aanname correct was.Backwards compatible met iets mindere performance. Dank.
Ok. Dat klopt helemaal.

PC Specs

• hobbelisback
  • Laatst online: 08-09 15:34
_H_G_ schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 18:59:
Lijkt me dat het scores zijn van de oude vertex2. Bijna 140MB compressed data schrijven is nogal wat en prima resultaat. Zekers als het een 60GB versie betreft, maar zal wel een 120GB versie zijn.

offtopic: Je weet wel dat een 20GB partitie voor problemen gaat zorgen zonder tweaks?
het gaat om een 120 gb versie inderdaad, wat voor problemen dan?

ik heb hem gesplitst in 20 - 100 gb ind e veronderstelling dat windows 7 aan 20 gb wel genoeg had, hier in staat dus alleen het os en een aantal programma's als office en photoshop etc.

had met name de write score sneller verwacht, al met al heb ik een vijf jaar oud systeem vervangen voor dit systeem dit is zeker wel een groot verschil. Het is lekker snel :)

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

De reviews over de Vertex 3 Pro lopen binnen. Hetgeen me opvalt is dat de supercapacitator enkel bij de Pro-versie gaat zitten blijkbaar, die makkelijk een factor 2 of 3 duurder is. Zijn er andere SSD's gepland die het wel gaan hebben voor de consumer markt ?

Zover ik weet helpt het de betrouwbaarheid van de drive vooruit, maar is het al gekend in welke mate ? Zou bv. de hoge uitval van de Vertex 2 reeks een duidelijk symptoom zijn ?

• - J.W. -
Phuncz schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 12:39:
Zou bv. de hoge uitval van de Vertex 2 reeks een duidelijk symptoom zijn ?
Huh, bron?

• _H_G_
hobbelisback schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 12:15:
ik heb hem gesplitst in 20 - 100 gb ind e veronderstelling dat windows 7 aan 20 gb wel genoeg had, hier in staat dus alleen het os en een aantal programma's als office en photoshop etc.
Door updates / bijhouden van verschillende dll versies / usermap / etc zal die partitie vol lopen. Misschien krijg je zelfs al problemen zodra SP1 er is (al heb ik nog geen idee wat er allemaal in zit). Je kan wel wat tweaken, maar wordt nogal off-topic (en er is genoeg over te vinden).
had met name de write score sneller verwacht, al met al heb ik een vijf jaar oud systeem vervangen voor dit systeem dit is zeker wel een groot verschil. Het is lekker snel :)
Als je een gemiddelde review had gelezen, dan kom je toch ook niet veel verder dan 140MB/s? De OCZ specificatie is via ATTO getest (met name vorig topicdeel heeft hier veel informatie over, als je wat zoekt op die termen).

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 19:59

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

boaty schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 23:20:
Ik heb van de week een OCZ Vertex 2 gekocht. Gelukkig heb ik nog een oude 34 nm versie, alleen loop ik nu tegen het probleem aan dat hij gewoon data kwijt raakt. Vandaag de hele dag aan een opdracht gewerkt en die is gewoon verdwenen van mijn computer. Updates die al geinstalleerd waren zijn weer weg, en een programma dat ik gedeinstalleerd had is weer terug, kortom het systeem is teruggebracht in een oude staat. Hoe kan dit en hoe is dat probleem op te lossen?

Het is zelfs zo dat hij vergeten is dat hij in die tijd gedraaid heeft. Als ik in Crystal Disk Info kijk naar het aantal uren dat hij gedraaid heeft kijk, staat dat nog steeds op 4 uur. Daar stond hij gisteravond ook op, terwijl ik de hele dag met de computer gewerkt heb.
Dat klinkt meer alsof je een systeemherstel hebt uitgevoerd, waarbij je een oud herstelpunt hebt teruggezet... Zal niet aan de SSD liggen. (opstartherstel van windows 7 wil ook wel eens voorstellen om een herstelpunt terug te gaan als herstellen niet lukt, pas nog gehad bij aanzetten van ahci in bios en vergeten de reg-key te zetten....)

[ Voor 9% gewijzigd door W1LL3M op 17-02-2011 13:20 ]

• Koldur
Die supercapacitor is vooral belangrijk voor korte termijn data verlies. Het beschermt de cache welke in veel SSD's vluchtig zijn (spanning nodig hebben om hun data te behouden). Dit komt voor bij write acties en is echt voor de laatste seconden belangrijk.
De cache zorgt ervoor dat de geschreven data sneller wordt verwerkt in de SSD, hierbij schrijft de cache het dan ook weer zo snel mogelijk naar de NAND in de SSD. Als de stroom er dus vanaf vliegt in een thuis omgeving dan ben je dus de data kwijt welke in de cache stond op het moment van stroomuitval, zonder supercap. In de praktijk zal dit niet echt een groot probleem opleveren. Als je echt met belangrijke stukken bezig bent (bij documenten opslaan merk je het verschil niet tussen HDD en SSD) is het verstandig deze op te slaan op een HDD, of een UPS aan te schaffen. Ook al heb je geen SSD is een UPS geen overbodige luxe voor mensen welke vaak met belangrijke bestanden werken.
In zakelijke omgevingen kan het veel sneller een verlies van data betekenen wat kan zorgen voor een grote schade post, daarom worden ze daar als onmisbaar gezien. Ik vind het daar een beetje een wassen neus, gezien in dat soort gevallen met UPSen gewerkt wordt, alleen bij voeding uitval zal het dan een uitkomst bieden.

Ik zelf zie daardoor het nut niet zo in van een supercap voor de consumenten markt. Kan geen kwaad om er één te hebben, maar is in het geval van belangrijke documenten omheen te werken (HDD, werkt niet minder snel in de meeste gevallen) of op te lossen door een UPS.

Verwijderd

Best wel een tegenvaller ja, ook het feit dat de Vertex 3 'preview' helemaal geen preview is van wat we straks kunnen kopen. Er wordt namelijk nog 34nm NAND geheugen gebruikt en niet de nieuwe 25nm met productieproblemen, dus in feite een bijna nutteloze review van een product wat nooit te koop zal zijn.

De opmerking dat alleen de OCZ Vertex 3 Pro de Supercap zal hebben is ook een tegenvaller. Vooralsnog zouden de Marvell C400 en Intel G3 wel over een supercap beschikken.

Dat kan inderdaad de hoge uitval onder SSDs verminderen, aangezien SSDs erg gevoelig zijn voor voltagewisselingen en gemakkelijk in een baksteen veranderen zou de supercap dit probleem kunnen afdichten en dus hoge uitval en corruptie in één klap kunnen oplossen.

OCZ ontpopt zich echter tot budget-maatschappij van B-kwaliteit spul, gezien de strategische keuzes die ze maken omtrent 25nm NAND. Dus ik hoop dat het afblazen van supercaps voor OCZ niet betekent dat we ook veilige en niet-corrumperende Sandforce SF2000 familie SSDs kunnen kopen.

Verwijderd

theforce81 schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 13:17:
Die supercapacitor is vooral belangrijk voor korte termijn data verlies. Het beschermt de cache welke in veel SSD's vluchtig zijn
De supercap is er niet voor de DRAM; maar voor de NAND. NAND corrumpeert bij te lage voltages. Het is dus niet een simpel geval van het beschermen van de DRAM, maar juist het beschermen van de NAND. De NAND mag niet zomaar zonder stroom komen te zitten. Gebeurt dat wel dan blijft de NAND doorschrijven met corrupte data, ook op plekken waar helemaal niet geschreven mócht worden.

Het grote verschil met HDDs is dat HDDs alleen hun laatst geschreven data kwijt zijn; alles op de platter staat er gewoon nog. SSDs kunnen niet-beschreven data toch overschrijven bij lage voltages, dan doet zich dus ernstige corruptie voor. Die corruptie kan zich ook in gereserveerde ruimte voordoen, waar de HPA wordt opgeslagen. Als dat gebeurt denk ik dat je SSD er gewoon mee ophoudt en je een bricked SSD erbij hebt.
De cache zorgt ervoor dat de geschreven data sneller wordt verwerkt in de SSD, hierbij schrijft de cache het dan ook weer zo snel mogelijk naar de NAND in de SSD. Als de stroom er dus vanaf vliegt in een thuis omgeving dan ben je dus de data kwijt welke in de cache stond op het moment van stroomuitval
Geldt sowieso alleen voor Sandforce en Marvell. Intel gebruikt geen DRAM voor write-back maar intern 192KiB SRAM cache.

Een supercap voor een SSD is niet hetzelfde als een BBU voor je RAID controller. Bij dat laatste hoeft alleen data die recent geschreven is beschermd te worden, omdat de RAID controller de zogenaamde flush buffer requests in de prullenbak gooit en ze negeert. Zonder BBU kan dat een corrupt filesystem betekenen en met BBU kun je dus een veiligheidsmechanisme van je filesystem uitschakelen.
Ik zelf zie daardoor het nut niet zo in van een supercap voor de consumenten markt.
Het nut is geen corruptie meer op je SSD wat relatief aan HDDs veel gebeurt, en hopelijk minder bricked SSDs die spontaan de geest geven na een unclean shutdown.

Voor mensen die ZFS gebruiken is een Supercap de enige geschikte SSD voor de ZIL functie, die je data beschermt tegen inconsistentie en corruptie op je ZIL dus dodelijk is voor je data.

• _H_G_
Ze hebben op het forum al toegegeven fout te zitten. Er worden geen vertex2's meer gemaakt met de helft van de oorspronkelijke ICs (wat de oorzaak is van de ruimtevermindering en een groot deel van de snelheidsvermindering) en al geleverde 25nm versies kunnen worden omgeruild. Ik praat de gang van zaken niet goed, maar ik vind de oplossing wel redelijk.

Ik kan me ook best voorstellen dat ze moeilijk/niet meer aan 34nm nand kunnen komen: Intel/Micron heeft wellicht een aantal van de productielijnen omgebouwd: wat er nog over is, is voldoende voor hunzelf en lopende contracten (Apple bijv.). Relatief kleine klanten zullen waarschijnlijk niet dergelijke contracten hebben afgesloten. Tony zou nog wel komen met AS SSD benchmarks van 34nm vs. 25nm, met hetzelfde aantal ICs. Heb ze nog niet gezien: het zal wat wat lager zijn, maar ik verwacht geen drama zoals de 30MB/s.

Verwijderd

OCZ is de enige die nu al overstapt op 25nm. Een SF1200 met 34nm NAND kun je gewoon kopen bij elk ander merk dan OCZ. Corsair Force bijvoorbeeld, zelfde als een oude Vertex 2.

OCZ heeft door kostenbesparingen gewoon 4 kanalen gebruikt in plaats van 8, gaan ze dat ook terugdraaien? Was wel even lekker cashen voor OCZ!

Waar elke andere fabrikant wacht tot de 25nm NAND kwaliteit/performance/yields beter worden, heeft OCZ gewoon even lekker cash gepakt door zo snel al van B-kwaliteit NAND gebruik te maken met slechts de helft aantal chips en channels, en dacht dat ze door hun compressie er wel mee weg zouden komen, domme consumenten immers. Nou dat valt dus nog vies tegen, ook al begrijpen mensen niet helemaal waar het nou door komt, dat er wat is met OCZ gaat als een lopend vuurtje rond. En goed ook, waarom zou je nog OCZ kopen? Anderen genoeg die precies dezelfde hardware zonder naaitrucs aanbieden.

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

theforce81 schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 13:17:
Die supercapacitor is vooral belangrijk voor korte termijn data verlies. Het beschermt de cache welke in veel SSD's vluchtig zijn (spanning nodig hebben om hun data te behouden). Dit komt voor bij write acties en is echt voor de laatste seconden belangrijk.
De cache zorgt ervoor dat de geschreven data sneller wordt verwerkt in de SSD, hierbij schrijft de cache het dan ook weer zo snel mogelijk naar de NAND in de SSD. Als de stroom er dus vanaf vliegt in een thuis omgeving dan ben je dus de data kwijt welke in de cache stond op het moment van stroomuitval, zonder supercap. In de praktijk zal dit niet echt een groot probleem opleveren. Als je echt met belangrijke stukken bezig bent (bij documenten opslaan merk je het verschil niet tussen HDD en SSD) is het verstandig deze op te slaan op een HDD, of een UPS aan te schaffen. Ook al heb je geen SSD is een UPS geen overbodige luxe voor mensen welke vaak met belangrijke bestanden werken.
In zakelijke omgevingen kan het veel sneller een verlies van data betekenen wat kan zorgen voor een grote schade post, daarom worden ze daar als onmisbaar gezien. Ik vind het daar een beetje een wassen neus, gezien in dat soort gevallen met UPSen gewerkt wordt, alleen bij voeding uitval zal het dan een uitkomst bieden.

Ik zelf zie daardoor het nut niet zo in van een supercap voor de consumenten markt. Kan geen kwaad om er één te hebben, maar is in het geval van belangrijke documenten omheen te werken (HDD, werkt niet minder snel in de meeste gevallen) of op te lossen door een UPS.
Ik zie jouw argumentatie juist als een betoog voor een supercap in cons. produkten en wellicht niet in zakelijke apparaten.

Zakelijke markt heeft al UPS dus niet nodig.
Gemiddelde consument is niet bezig met op welke schijf een document staat en ook daar kunnen belangrijke docs bij zijn. Voor consument kun je beter een foolproof product hebben. :)

Daarnaast hoeveel duurder zal zo'n cap het product nou helemaal maken.... :?

PC Specs

Pagina: 1 ... 4 ... 15 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Aanschafadvies? Begeeft u allen naar [BBG aanschaf] SSD.