Wat een tegenvaller van Intel zeg. Ik had toch echt gehoopt op wat meer IOPS, vooral in write valt het nogal tegen tegenover de Vertex 3.
Ik ben nu zelf erg aan het twijfelen en kan eigenlijk wel wat advies gebruiken. Ik ben op zoek naar een SSD met veel IOPS voor een MySQL server (+- 1000 querys per seconde). Het zijn allemaal lichte UPDATE querys, dus het beste kan ik kijken naar de 4Kb random read/write.
Er zit momenteel een 160Gb Intel Postville in. Er wordt momenteel een kleine 40Gb per dag beschreven en de SSD doet nu al dienst voor bijna anderhalfjaar. Echter, 550 dagen * 40Gb en ik kom op 22Tb uit wat er inmiddels geschreven is. (Is er ook een tool waarmee ik de SMART waarden kan uitlezen op Linux waarin staat hoeveel er totaal beschreven is?)
Ik lees hier en daar dat de SSD maar 'maximaal' 15Tb kan schrijven voordat deze failed. Ik heb er nog niks van gemerkt, maar wil toch op zekerheid spelen en een nieuwe aanschaffen.
Welke zal ik dan het beste kunnen aanschaffen? De kosten maken niet uit: de performance van een goeie SSD wel. De server heeft SATA 2 maar voor de IOPS maakt dat nauwelijks uit.
Ik heb eens naar de benchmarkts van Anandtech gekeken, en daar is de read van de Vertex 3 vrijwel gelijk aan de Intel 2/3 generatie. Daar hoef ik het dus niet om te doen.
Als ik echter naar de writes kijk (
http://images.anandtech.com/graphs/graph4244/36227.png) is er wel dergelijk verschil. Echter lees ik hier dat de Sandforce gebruik maakt van compressie. Moet ik deze 4kb write dan met een korrelzout nemen of is de Vertex 3 wel degelijk 4x zo snel als de Intel?
Dan nog qua betrouwbaarheid.. Momenteel heeft de server een load van 0.00, een echte performance boost is dus niet echt nodig. Zijn de Intels echt zoveel betrouwbaarder dan de Vertexen?
Lastig, lastig.. Ik ga er nog maar een paar nachten over slapen denk ik.