Ik ben nog steeds bezig met het leren van Maya, en ben nu aangekomen bij de materials en textures. Dit gebied is volgens mij wat ingewikkelder dan modeling, maar een must om te beheersen als het maken van fotorealistische renders je doel is.
Technisch kan ik het allemaal redelijk bevatten tot nu toe (behalve de UV's, maar dat komt later wel), alleen struikel ik een beetje over de terminologie.
Er wordt het volgende gezegd:
"So lets first talk about materials. And those really are just the way that a surface shades".
Wat wordt er nou precies bedoeld met 'to shade'? Ik zit meteen aan licht en schaduw te denken, maar zou ik het vrij mogen vertalen naar 'eruitzien'? Een material bepaald volgens mij namelijk gewoon hoe iets eruit ziet. Klopt hè?
Alsof het dan allemaal nog niet ingewikkeld genoeg is, bestaan er ook nog eens shaders. Het is natuurlijk maar de vraag of ik hier ooit mee te maken krijg, maar wat is nou weer het verschil tussen materials en shaders? Niemand lijkt het met elkaar eens te zijn over de definitie (dus ik verwacht ook niet dat dat op GoT het geval is

) maar een hoop mensen zeggen dat shaders een soort van programma zijn dat instructie geeft om een bepaald effect toe te passen op een object. Een gloed ofzo. Klopt dit, of heeft iemand een betere omschrijving?
Hebben materials en shaders überhaupt iets met elkaar te maken? Materials zitten namelijk ook nog in shading groups en er zijn ook shading networks als ik me niet vergis. Ik ben de weg soms echt even kwijt op dat gebied. Is het überhaupt belangrijk om al deze termen van elkaar te kunnen onderscheiden?
[
Voor 9% gewijzigd door
mcdronkz op 18-07-2011 20:28
]