Al enkele jaren kom ik hier zo af en toe eens kijken en sta soms toch echt versteld wat sommigen hier gedaan krijgen. Zelf heb teken ik al jaren (professioneel en hobby) met Inventor en soms nog wat AutoCad.
Omdat ik al enige jaren met een project in mijn hoofd zit waar ik toch eens aan wil beginnen moet ik de stap maken naar surface-tekenprogramma's. Wat ik wil doen is een auto ontwerpen volledig naar mijn zin. De eerste stap is dus een body uittekenen en dan kom je er niet meer met Inventor alleen. De volgende stap is dus alle technische zaken gaan uitwerken (buizenframe, ophanging, motor, etc.).
Wat voor mij dus handig is is een goede samenwerking tussen het tekenpakket waar ik de body in teken en Inventor waar ik alle technische zaken in ga tekenen. Hierdoor ben ik terecht gekomen bij Alias Automotive. Ik heb al wat filmpjes bekeken waar ze de interactie tussen beide programma's presenteren en deze is echt wat ik nodig heb. Je kan beide programma's tegelijkertijd open hebben staan en vervolgens switchen en het model wordt direct mee aangepast.
Nu had ik hier wel al gelezen dat hier meer fans zitten van 3D Max (en Maya als ik het goed heb), mede omwille van de uitgebreide en vele tutorials wat natuurlijk heel handig is als beginner. Mijn ervaring met de solid-tekenpakketten is echter dat de interface wel wat kan verschillen maar dat de technieken wel gelijkaardig zijn bij de verschillende software pakketten.
Wat ik dus aan jullie wou vragen is;
1) Of het goed doenbaar is om direct met Alias Automotive te beginnen?
2) Maken jullie gebruik van 3D-muizen of is dat overrated? 2de-hands is
deze wel te vinden voor een €150.
3) Is het doenbaar om een carrosserie te ontwerpen op een 20" scherm met resolutie 1680x1050? Mij lijkt dat eerlijk gezegd wat klein als je met die 4 views bezig bent. Ik ben al eens aan het kijken geweest naar een 27" scherm met een resolutie van 2560x1440 maar dan spreken we over minimum €500. Wat wel flink wat geld is voor een hobby projectje.
Als het project uiteindelijk uitgevoerd gaat worden is dat bedrag natuurlijk een peulschil op de totale kost maar het is dan ook nog niet zeker of dit uitgevoerd gaat worden. Het moet namelijk nog haalbaar zijn qua budget en wetgeving

4) Een vraag waar ik al mee zit sinds ik dit topic volg. Als ik in Inventor een tekening maak dan worden er eerst parts gecreëerd, die gaan vervolgens in een sub-assembly en die sub-assembly's worden uiteindelijk in de totale assembly gestoken.
Gaat dit ook zo als je bv. zo'n slagschip zoals hierboven tekent of is dat één model waar je met werkt? Het lijkt me dat dit enorm onoverzichtelijk wordt als je dan enkel met je mesh aan het tekenen bent. Je ziet dan namelijk alle achterliggen lijnen ook die er eigenlijk niet toe doen.
Die laatste vraag is voor mijn project niet relevant maar daar zit ik al jaren mee dus die moest er even bij.
(De praktische haalbaarheid is iets wat achteraf grondig bekeken gaat worden. Als het haalbaar is zo veel te beter, indien niet dan heb ik toch een mooi model getekend en weeral wat softwarekennis erbij.)
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.