Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.
Zelf ben ik bezig geweest met een wat meer realistische wagen. Deze keer ook een wat mooier plaatje ^^

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden

[...]
De staart, vingers, etc animeer ik eigenlijk nog niet, maar voor de renders maar wel even snel gedaan, viel dus nog best tegen
Prachtig wireframe, stinkend jaloers op. Hoe pak je zoiets aan?SomerenV schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 21:10:
@Andyk: ziet er goed uit hoor! En ik had dat van de radius van de kamers niet gezien, maar hoe authentieker, hoe beterBen érg benieuwd naar het uiteindelijke resultaat! Ga je hem ook unwrappen of niet?
Zelf ben ik bezig geweest met een wat meer realistische wagen. Deze keer ook een wat mooier plaatje ^^
[afbeelding]
By the way, tegenwoordig zijn vertices belangrijker dan triangle count dus misschien dat je die erbij kan vermelden
[ Voor 9% gewijzigd door Wolfos op 14-06-2012 22:46 ]
Dat had ik niet verwacht! Was juist bang dat m'n wireframe niet goed zou zijn ofzoWolfos schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 22:45:
[...]
Prachtig wireframe, stinkend jaloers op. Hoe pak je zoiets aan?
By the way, tegenwoordig zijn vertices belangrijker dan triangle count dus misschien dat je die erbij kan vermelden
Bij dit model was het best tricky. Normaal gebruik je een voor-, zij- en boven-aanzicht, maar ik had alleen een zij-aanzicht van de body en een boven-aanzicht van het de carrosserie van het model. Uiteindelijk dus alles ge-poly-modeled op basis van het zij-aanzicht in Max en wat referentie-foto's vanuit verschillende hoeken.
Ik ben begonnen met een plane met 1 segment. Die heb ik op de hoogte van het dak geplaatst en van daaruit eigenlijk uitgebreid tot de hele auto gedaan was. Dan heb je in principe een halve auto (één helft maken is makkelijker dan de complete vorm in een keer), die clone je, flip je en dan plak je beide helften aan elkaar. Vooral veel op gevoel werken in mijn geval aangezien ik nog nooit de tijd heb genomen voor een auto-tutorial

Verwijderd
Ik ben de laatste tijd veel bezig geweest met CAD en rapid prototyping. Als ik je kan helpen doe ik het graag, DM me maarScipionyx schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 17:06:
Wie heeft (recente) ervaring met het laten printen van een 3d-model/object..? Wil misschien iets laten printen voor m'n wederhelft
Gaat me vooral om prijs/kwaliteit-verhouding. Iemand ervaring?
Wat wil je precies weten en over welke techniek, er zijn er meerdereScipionyx schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 17:06:
Wie heeft (recente) ervaring met het laten printen van een 3d-model/object..? Wil misschien iets laten printen voor m'n wederhelft
Gaat me vooral om prijs/kwaliteit-verhouding. Iemand ervaring?
Ik heb redelijk wat ervaring met het printen in polyamide, mooi spul, erg toffe techniek. En afhankelijk van de dikte is het ontzettend sterk, en redelijk gedetailleerd.
Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram
Bedankt voor het aanbod. Ik hou het in gedachten!Verwijderd schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 05:34:
[...]
Ik ben de laatste tijd veel bezig geweest met CAD en rapid prototyping. Als ik je kan helpen doe ik het graag, DM me maar
Ja, dat maakt het er niet makkelijker op, al die technieken/modellenSpike_wolf schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 08:25:
[...]
Wat wil je precies weten en over welke techniek, er zijn er meerdere
Ik heb redelijk wat ervaring met het printen in polyamide, mooi spul, erg toffe techniek. En afhankelijk van de dikte is het ontzettend sterk, en redelijk gedetailleerd.
Nou, ik wil dus misschien wat modelleren en laten printen, maar ben nogal huiverig voor wat ik ervoor terugkrijg. En dan doel ik met name de kwaliteit van het geprinte model. En ook niet onbelangrijk; de prijs
Eigenlijk zou ik ergens binnen moeten kunnen lopen en modellen bekijken. Zo kan ik zelf oordelen. Heb er 1 gevonden, zo 's ff mail tikken en kijken wat er uit komt.
Heb jij zelf een 3d-printer Spike_wolf? En hoe is de kwaliteit van dat polyamide?
Model wat ik trouwens in gedachten heb is 1 bloem (roos, madeliefje ofzo) op een gras plateautje. Misschien 20 a 30 cm hoog. Niet al te ingewikkeld dus.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
Heb zelf niet heel veel verstand van wapens, behalve luchtbugsen en in games dandarkpluisje schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 14:48:
[...]
ja .38 is dan net weer een geval apart omdat die oorspronkelijk werden ontworpen om in een .357 gebruikt te worden (was goedkoper omdat dan niet alle wapens vervangen hoefde te worden) waardoor alleen de huls anders is qua maat (.38) maar de kogel nog steeds .357 is (hij moet immers door een .357 loop heen)
de radius bepalen is inderdaad lastig, ik zou gewoon een cilinder maken van 9.1mm en dan een beetje passen en meten aan de hand daarvan.
Nu ben ik niet onbekend met wapens en daarom viel het me op maar de meeste mensen zullen het niet door hebben![]()
Alsnog, mooi gemoddeld zo
Weet nog niet of ik hem ga unwrappen, het modelleren kost al erg veel tijd. In ieder geval meer dan ik had gehoopt. Denk dat ik eerst nog wat modellen ga maken en later low-poly versies en ga texturenSomerenV schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 21:10:
@Andyk: ziet er goed uit hoor! En ik had dat van de radius van de kamers niet gezien, maar hoe authentieker, hoe beterBen érg benieuwd naar het uiteindelijke resultaat! Ga je hem ook unwrappen of niet?
[afbeelding]
Je wagen ziet er weer geweldig uit, ook erg goede en mooie textures voor het aantal poly's! Je wireframe is ook erg solid, geen overbodige details etc.. Ben je nog wat van plan met al die mooie modellen die je maakt?
Mooie spiegel en tafel, alleen aan de zijkant zitten paar render foutjes of is dat het licht van vray? En bij het wieltje boven de spiegel lijkt het licht aan een kant wel juist te zijn en de andere kant niet, misschien een unwrap iets?De Hupie schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 21:12:
Ik heb een spiegel bij mijn tafel gemaakt (zo rond 200k triangles) :
[afbeelding]
[afbeelding]
Hierbij mijn aangepast model, hij is bijna af

Polyamide is heel sterk, ik heb hier het een en anders staan wat mij in het begin ook verbaasdeScipionyx schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 14:20:
[...]
Ja, dat maakt het er niet makkelijker op, al die technieken/modellen
Nou, ik wil dus misschien wat modelleren en laten printen, maar ben nogal huiverig voor wat ik ervoor terugkrijg. En dan doel ik met name de kwaliteit van het geprinte model. En ook niet onbelangrijk; de prijs
Eigenlijk zou ik ergens binnen moeten kunnen lopen en modellen bekijken. Zo kan ik zelf oordelen. Heb er 1 gevonden, zo 's ff mail tikken en kijken wat er uit komt.
Heb jij zelf een 3d-printer Spike_wolf? En hoe is de kwaliteit van dat polyamide?
Model wat ik trouwens in gedachten heb is 1 bloem (roos, madeliefje ofzo) op een gras plateautje. Misschien 20 a 30 cm hoog. Niet al te ingewikkeld dus.
Met printen in Poliamide zit je vast aan een minimale print dikte van 0,7mm, details (gleufjes en dergelijke) kunnen wat dunner, maar je moet rekening houden met een mogelijke printafwijking van 0,2-0,3mm.
Voor een stel sprieten zal het qua prijs wel mee vallen, je betaald voor de hoeveelheid materiaal die er in zit, een solide kubus van 10x10x10 cm is vele malen duurder dan een 'wireframe' kubus van dezelfde afmeting.
Ik heb zelf niet zo'n printer, zit nog even niet in het budget
Als je met je neus op zo'n geprint model gaat zitten zie je wel een structuur, het materiaal is door de techniek een klein beetje ruw, je kunt je modellen ook laten polijsten waardoor ze wel compleet glad worden, maar dat is met een hoop losse sprieten wellicht wat lastig.
Voor een prijs indicatie, dit model is 10cm hoog, en kostte me 13 euro excl.

Detailshot voor een idee van de structuur die het heeft als het uit de printer komt.

[Edit]
Wat ook handig is, is dat je weet HOE je moet modellen om het vlekkeloos te laten printen, daar zitten namelijk wat restricties aan
[ Voor 7% gewijzigd door Spike_wolf op 15-06-2012 15:39 ]
Humankind… be both.
Je bedoelt de rechterkant van de spiegel? De spiegel heeft een kleine bevel en aan de rechterkant zie je een stukje raam waar het licht door heen komt. Ziet er inderdaad uit als een renderfout, maar is het niet. Zal wel gefixt worden later.Andyk125 schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 14:58:
[...]
Mooie spiegel en tafel, alleen aan de zijkant zitten paar render foutjes of is dat het licht van vray? En bij het wieltje boven de spiegel lijkt het licht aan een kant wel juist te zijn en de andere kant niet, misschien een unwrap iets?
Hoe het zit met het wiel boven de spiegel weet ik niet. Zou inderdaad een unwrap iets kunnen zijn (grootste gedeelte is snel geunwrapped via box mapping).
Hey Nr12, heb je al gezien dat jullie inmiddels ook op io9 en The Mary Sue staan?nr12 schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 15:59:
Hallo Jongens,
2 weken terug hebben we onze showreel gelanceerd. Nu is het tijd voor onze laatste korte film. Deze keer iets met Nederlands gesproken tekst. Was weer eens wat anders, dan onze vorige film zonder gezichten en spraak =).
Deze film heeft in alle Pathe bioscopen in Nederland gedraaid voor de film "de smurfen".
https://vimeo.com/43598400
Ben benieuwd wat jullie er van vinden.
Humankind… be both.
Verwijderd
Welke techniek is dat? SLS of lithografisch (SLA)?Spike_wolf schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 15:33:
Polyamide is heel sterk, ik heb hier het een en anders staan wat mij in het begin ook verbaasde
Met printen in Poliamide zit je vast aan een minimale print dikte van 0,7mm, details (gleufjes en dergelijke) kunnen wat dunner, maar je moet rekening houden met een mogelijke printafwijking van 0,2-0,3mm.
Voor een stel sprieten zal het qua prijs wel mee vallen, je betaald voor de hoeveelheid materiaal die er in zit, een solide kubus van 10x10x10 cm is vele malen duurder dan een 'wireframe' kubus van dezelfde afmeting.
Zo heb je aan het einde van het proces een cabine vol poeder met daar middenin alle solide 3d modellen. De bak word leeg gegooid, en de modellen een nachtje te drogen gelegd, daarna kunnen ze nog behandeld worden met een groot scala aan kleuren (wel één per model, tenzij je weer een andere print techniek pakt). Dan weer even drogen en voilà
Humankind… be both.

Er is nog veel te doen, maar het begint ergens op te lijken.
- glazen sphere vervangen met lenzen
- glas ietwat donkerder / minder transparant
- studio setting maken om de belichting / reflecties te verbeteren
Op het werk gebruiken wij voornamelijk Solidworks (boolean modifiers everywhere), dit is toch wel andere koek
Sony A7III | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400
Verwijderd
Mijn zilver is nog niet binnen, ik ben erg benieuwd hoe dat wordt. Ander geprint zilver heb ik wel gezien en dat zag er wel erg goed uit. In was kan je ook belachelijk hoge resoluties halen (vier keer hoger dan bij het genoemde PP) en dat gieten ze dan vervolgens in zilver via de lost wax-methode, maar zilver is wel wat bewerkelijker wat betreft randvoorwaarden. Verder heb ik gespeeld met FDM (thermoplastisch laagjes opbouwen, bekend van de Repraps), wat niet zo gedetailleerd is maar wel sterk en goedkoop, en LOM (laagjes karton of plastic uitsnijden en opbouwen), maar dat kan me niet zo bekoren. Te fragiel, bewerkelijk en onpraktisch, al kan je van karton toch wel zinnige dingen maken. Voor het huidige project zal het wel voornamelijk SLS worden, al is SLA ook een optie.
Bij TNO heb ik toen ook mogen kijken hoe ze met DMLS roestvrijstalen dingen konden printen d.m.v. sinteren, dat is wel erg gaaf
Ik zit persoonlijk het meest te wachten op betaalbare SLS voor thuis, of betaalbare en beschikbare lost wax voor aluminium en staal. Ik wordt al helemaal blij als ik bedenk wat je daar allemaal mee zou kunnen doen

Unwrappen kost inderdaad wat tijd, maar is in mijn ogen de moeite meer dan waardAndyk125 schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 14:58:
Weet nog niet of ik hem ga unwrappen, het modelleren kost al erg veel tijd. In ieder geval meer dan ik had gehoopt. Denk dat ik eerst nog wat modellen ga maken en later low-poly versies en ga texturen![]()
Je wagen ziet er weer geweldig uit, ook erg goede en mooie textures voor het aantal poly's! Je wireframe is ook erg solid, geen overbodige details etc.. Ben je nog wat van plan met al die mooie modellen die je maakt?
Bedankt voor het mooie compliment over de poly's en texture ^^ Heb nooit een opleiding gevolgd en die rallywagen is welgeteld mijn 6 auto die ik ook in 3DS Max gemaakt heb, waarbij de twee eerste echt dramatisch slecht waren
Een droom zou zijn om een spiritueel vervolg te maken op Re-Volt, maar dan wat lomper en bruter en met de power-ups in een aparte game-mode naast rondjes racen en van A naar B racen. En dat alles met het gevoel van de Motorstorm Pacific Rift teaser-trailer. Zoiets zou echt een 'dream come true' zijn. Helaas ben ik allesbehalve een game-maker en kan ik niet veel met Unity behalve mijn wagens laten werken op Edy's Vehicle Physics
Vandaag trouwens wat gemaakt wat heel erg hard Re-Volt schreeuwt, namelijk de Clockwork-wagentjes, uiteraard in een 2012 jasje en met eigen ontwerp. Ze zijn overigens uit de losse pols gemaakt, met wat referentiefoto's op m'n tweede scherm

[ Voor 7% gewijzigd door SomerenV op 16-06-2012 01:04 ]
* Steef doet aan modelbouw
Wat betreft mijn 3d geneuzel; voor de vergelijking heb ik mijn wip-status refraction cube laten renderen in mental ray en iRay. Ik moet zeggen dat, na het lezen van alle negatief gestelde meningen m.b.t iRay ik dit resultaat niet had verwacht!
iRay produceert wel een vervelende grain en 'fireflies' by korte renders, die gaan gelukkig geheel weg met een langere render tijd. Helaas verloopt dit in de praktijk exponentieel langer.
mental ray:

iray:

Valve's Dota2 character art guide: http://media.steampowered...ota2CharacterArtGuide.pdf
En nog aardig wat dingetjes van geleerd ook.
[ Voor 16% gewijzigd door apNia op 17-06-2012 17:45 ]
Ik heb echt 0 verstand van Mental Ray, maar de tweede render (iRay) ziet er in mijn ogen nét iets beter uit, al kan ik niet echt zeggen waarom :\ De model zelf ziet er oveirgens erg netjes uitThaRabbit schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 23:52:
@SomerenV: ze zijn lief!Is de interesse in RC games / models nog op basis van een non digitale hobby?
* SomerenV doet aan modelbouw
Wat betreft mijn 3d geneuzel; voor de vergelijking heb ik mijn wip-status refraction cube laten renderen in mental ray en iRay. Ik moet zeggen dat, na het lezen van alle negatief gestelde meningen m.b.t iRay ik dit resultaat niet had verwacht!
iRay produceert wel een vervelende grain en 'fireflies' by korte renders, die gaan gelukkig geheel weg met een langere render tijd. Helaas verloopt dit in de praktijk exponentieel langer.
mental ray:
[afbeelding]
iray:
[afbeelding]
En de interesse in RC games/models komt eigenlijk nergens vandaan. Een tijdje terug kwam ik toevallig weer Re-Volt tegen en toen besloot ik dat ik auto'tjes ging maken
Anyways, vandaag weer een nieuw wagentje

Ja inderdaad, wat een waardeloze PDF zeg!Wolfos schreef op zondag 17 juni 2012 @ 21:34:
Zag hem al eerder langskomen. Laggy PDF'je, op iPhone was ie beter maar ook niet echt leesbaar.
Verwijderd
Volgens mij komt het door de glimmertjes en de schaduw die het ding op zichzelf werpt. Daardoor ziet het er net iets gelikter uit, in plaats van een wat platte render.SomerenV schreef op maandag 18 juni 2012 @ 01:40:
Ik heb echt 0 verstand van Mental Ray, maar de tweede render (iRay) ziet er in mijn ogen nét iets beter uit, al kan ik niet echt zeggen waarom :\
Ik vermoed dat ook dat mijn mental ray instellingen niet juist waren. iRay rendert uit zichzelf 100% accurate belichting (incluus refractions, reflections, schaduw en caustics), mental ray is hier ook toe in staat maar vereist wat meer configuratie om dit te benaderen.Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2012 @ 03:45:
[...]
Volgens mij komt het door de glimmertjes en de schaduw die het ding op zichzelf werpt. Daardoor ziet het er net iets gelikter uit, in plaats van een wat platte render.
Je ziet in de iRay render inderdaad dat het model van onderen belicht word via de vloer. Ook in de cube zelf is bij de iRay render meer lichtreflectie te zien.
Het is bij iRay dan ook niet mogelijk om belichting trucs uit te halen om het gewenste optische effect te behalen, je bent gebonden aan levensechte grenzen.
Wat betreft de scene, de bedoeling is om de cube uiteindelijk in een portal-esque scene te zetten. Zodra het model af is ga ik beginnen aan de companion cube en de button, ook weer met de bedoeling deze zo levensecht mogelijk over te laten komen.
Ik zie trouwens nu wel dat de iRay render het glas wel kleurt, maar het licht wat door het glas valt wit laat

op het moment staat mijn os x machine relatief stil en als er hier mensen zijn die willen renderen is dat voor mij geen probleem (momenteel maya en AE 6 geinstalleerd maar als er evt vraag is naar andere renders dan kan ik hier ook wel naar kijken)
zelf ben ik alleen niet thuis in remote renderen dus mocht je intresse hebben dan is het wel handig om te weten hoe het opgezet moet worden
Dat heb je mooi voor elkaar gekregen.. je laatste model ziet er weer netjes uit, al mag hij wat mij betreft aan de voorkant wel een iets grotere grill en lichten hebbenSomerenV schreef op maandag 18 juni 2012 @ 16:30:
Goed nieuws! =D Ik mag Edy's Vehicle Physics (€60) gratis gebruiken in ruil voor wat van m'n modelsDeze week wat custom Edy-textures maken en beginnen aan een test-track. Scheelt me toch weer een paar tientjes ^^
Ik ben ook weer iets verder gekomen, was eerst niet van plan om zo uitgebreid wta te gaan maken maar toen ik er een plaatje van zag kon ik het toch niet laten

http://unity3d.com/?unity4
Nog 128 dagen en dan eindigt mijn licentie
EDIT:
volgens mij hebben ze het er weer af gehaald, alleen Develop heeft nog een artikel:
http://www.develop-online.net/news/41138/Unity-4-unveiled
[ Voor 42% gewijzigd door Wolfos op 18-06-2012 17:06 ]

Verwijderd
Ik wil je overigens wel helpen vrezen voor een nette prijs
Ik frees grote vrezen...
Overigens mensen met verstand van constructie, jij dus
Op het einde van het liedje kan ik hopelijk mooi dit model rechtstreeks naar mijn ferrari model overzetten, 2 vliegen in 1 klap
[ Voor 58% gewijzigd door Schuey op 18-06-2012 23:31 ]
Verwijderd
Ik ben de laatste weken vooral bezig geweest met lofts, sweeps, surfaces en al dat soort ongein en dan vergeet je nog wel eens dat 'gewoon' filletten ook nog bestaatSchuey schreef op maandag 18 juni 2012 @ 23:29:
Rechte extrude met variabele fillets idd, knao lastig!
Qua constructie vind ik het moeilijk er nu iets over te zeggen, zeker omdat ik ook niet helemaal weet hoe het uiteindelijk zijn plaats krijgt. Het enige dat me nu te binnen schiet is dat het er, indien inderdaad gefreesd wordt uit waarschijnlijk metaal, e.e.a. wel flink zwaar zal worden. Misschien dat je dan toch met twee helften moet/kan werken. Ook omdat de vorm nu wel lijkt te kloppen met de plaatjes die ik op internet zie, maar dat daarbij ook nog delen van schuimrubber zijn e.d. Als je dat wilt namaken zo dan moet je toch met meerdere delen gaan werken.

Verwijderd
Het plan is om hem uit Polyethyleen te laten maken en dan te bekleden met 1 of 2 lagen carbon. Voor de duidelijkheid zal ik vanavond even een plaatje maken met de 3 grote onderdelen bji elkaar. Het gaat om een voorkant, frame, en achterkant. Het geel/grijze onderdeel is een bestaand onderdeel wat ik zo kan bestellen.Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2012 @ 23:40:
[...]
Qua constructie vind ik het moeilijk er nu iets over te zeggen, zeker omdat ik ook niet helemaal weet hoe het uiteindelijk zijn plaats krijgt. Het enige dat me nu te binnen schiet is dat het er, indien inderdaad gefreesd wordt uit waarschijnlijk metaal, e.e.a. wel flink zwaar zal worden. Misschien dat je dan toch met twee helften moet/kan werken. Ook omdat de vorm nu wel lijkt te kloppen met de plaatjes die ik op internet zie, maar dat daarbij ook nog delen van schuimrubber zijn e.d. Als je dat wilt namaken zo dan moet je toch met meerdere delen gaan werken.
Iig wat je nu ziet, het eerste plaatje is de binnenkant van het paneel met de handgrepen aan de voorkant, het 2e plaatje is de achterkant met gemonteerde quick release. Deze laatste wordt aan het frame gemonteerd maar de schroeven lopen door het achterpaneel.
Ik had het idee om een prototype uit hout te laten frezen, maar ik heb geen idee of dat uberhaupt mogelijk is.
(Het is me nog niet duidelijk of je nu echt iemand kent die dat goedkoop kan of dat je een grap maakte
Het schuimrubber wordt er later gewoon opgeplakt, dat stelt ook meer niet voor
[ Voor 12% gewijzigd door Schuey op 19-06-2012 09:06 ]
IK ken er genoeg die kunnen frezen, maar om dat model van jou voor een leuk prijzje te laten frezenSchuey schreef op maandag 18 juni 2012 @ 22:07:
Weer een update, mocht iemand nog een persoon kennen die netjes kan frezen voor een nette prijs houd ik me aanbevolen
[afbeelding]
[afbeelding]
Als ik je constructief comentaar mag geven, ik denk dat het makkelijker is om de handvaten en het midden gedeelte in aparte stukken te construeren, dit scheelt zeer veel opspanningsproblemen met het frezen en dit helpt de prijs drastisch omlaag. Misschien was je dat al wel van plan hoor, zodat de handvaten van ander materiaal gemaakt kunnen worden.
Heb even een formule 1 stuur opgezocht om zo het model wat beter te snappen, maar als ik kijk naar de voorkant van het stuur, (CHRG en DIF IN) dan lijkt me het erg onhandig om dit te laten frezen, dit zul je het beste ook uit aparte delen kunnen construeren. Dit zit alleen op de andere kant van jou model.
Gebruik trouwens aluminium voor het midden gedeelte, dit scheelt veel tijd met het frezen en is makkelijk te bewerken, en kun je mooi zwart laten anodiseren!
EDIT: net te laat met posten had je bericht nog niet gezien schuey.
Het frezen in hout is wel mogelijk. En daarnaast is het makkelijk met de hand bij te werken. dus het heeft zo wel zijn voordelen.. Maar dan zou ik eerder voor een 3d print gaan, si waarschijnlijk nog goedkoper
Ziet er uit als een leuk projectje, veel succes ermee!
[ Voor 13% gewijzigd door Andyk125 op 19-06-2012 09:11 ]
Over de handgrepen, ik heb me ook al afgevraagd hoe je dat netjes kan inspannen zodra de voorkant is gedaan.. De achterkant moet ook bewerkt worden zodat er ruimte is voor de electronica, dus in principe kunnen de handgrepen gelijk meegenomen worden toch?
Vanavond heb ik meer plaatjes om de boel wat te verduidelijken
De CHRG en DIF IN stukken zijn hol aangezien er een rotary encoder in komt dus ik weet niet of dat goed te doen is.
Wordt aluminium niet veel te zwaar?
Ik kan niet wachten mijn eerste rondjes te gaan rijden, maar dat gaat nog wel even duren ben ik bang
Mocht het nog niet duidelijk zijn, ik heb absoluut geen achtergrond in techniek, ik vind het al heel wat dat ik met Inventor tot nu toe al zo ver ben..
edit:
Ok cool , als het werkstuk dan maar niet in de fik vliegt
Heb een offerte bij iemand aangevraagd, zal wel posten wat de uitslag daarvan is
Is absoluut een leuk project, ook gelijk 1tje voor de lange duur. Ik ga als het goed is met de technisch tekenaar op mjin werk ook nog even kijken naar de modellen. Binnenkort ook beginnen met ontwerpen en prototypen van de schakel en koppel mechanismen, zal de 3d plaatjes jullie niet onthouden
edit2:
Nu je het zegt, is het niet een idee om het frame van aluminium te maken? Dan is het een sandwich:
polethyleen<-aluminium->polyethyleen
edit3:
kak dat had je dus al ge-edit
edit4:
voor een 3d print zal ik eens gaan kijken, maar de vraag is, als ik daarmee ga testen, breekt dat ding dan niet bij de eerste beste stuurbeweging doormidden? Voordat ik de echte versie ga laten maken wil ik een volledig werkend prototype hebben draaien namelijk
[ Voor 38% gewijzigd door Schuey op 19-06-2012 09:22 ]
idem. En who the fuck cares of het bestaat of niet.Verwijderd schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 00:07:
Vond ik het blauw op de vloer toch leuker.
Ik ben constructeur en technisch tekenaar, dus ik kan je altijd wel een beetje helpen met technische vragenSchuey schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 09:11:
Thx Andy!
Over de handgrepen, ik heb me ook al afgevraagd hoe je dat netjes kan inspannen zodra de voorkant is gedaan.. De achterkant moet ook bewerkt worden zodat er ruimte is voor de electronica, dus in principe kunnen de handgrepen gelijk meegenomen worden toch?
Vanavond heb ik meer plaatjes om de boel wat te verduidelijken
De CHRG en DIF IN stukken zijn hol aangezien er een rotary encoder in komt dus ik weet niet of dat goed te doen is.
Ik kan niet wachten mijn eerste rondjes te gaan rijden, maar dat gaat nog wel even duren ben ik bangWil eerst alles helemaal geplanned en in orde hebben, budget enzo
Mocht het nog niet duidelijk zijn, ik heb absoluut geen achtergrond in techniek, ik vind het al heel wat dat ik met Inventor tot nu toe al zo ver ben..
Ik wacht wel op de wat uitgebreidere plaatjes om een betere indruk te krijgen van je model, maar voor aluminium bedoel ik eigenlijk alleen het middengedeelte. Het CHRG en DIF IN gedeetlte zou ik er compleet uitfrezen en hier kapjes voor te maken.
Het model laten maken van Polyethyleen is ook een goed idee. Het goedkoopste zou zijn als iemand nog op school zit en hier wat mee doet, die kan dit altijd in zijn vrije uurtjes laten maken op de machines voor miss een leuk prijzje
Als je de constructie af hebt kan ik wel eens iemand vragen of hij je een offerte wil maken, hij houd namelijk wel van uitdagingen! Het probleem is alleen wel dat zijn uren natuurlijk duur zijn, maar misschien als ik zge dat het een hobby projectje is dat hij er wat meer mee kan
[ Voor 8% gewijzigd door Andyk125 op 19-06-2012 09:31 ]
Idd mijn collega vond dat ook een zeer goed idee om het midden frame uit aluminium te laten maken, dat wordt een goede stijve constructie als alles erop zit
Als je nog leerlingen kent hou ik me aanbevolen
Vanavond even Inventor aanslingeren en wat plaatjes maken.
Mooi werk dit trouwens, al vind ik 3d art nog steeds het moooist
edit:
Thanks voor je aanbod, ik zal het onthouden! Het gaat nog wel even duren voordat het echt af is, maar als de frames en panel af genoeg zijn kan ik natuurlijk een versie doormailen. Boorgaten die nog niet zeker zjin eruit laten en dan moeten we een eind kunnen komen
[ Voor 34% gewijzigd door Schuey op 19-06-2012 09:34 ]
Verwijderd
Dat hangt van je model afSchuey schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 09:11:
Waarom kies je overigens voor polyethyleen? Uiteraard is het afhankelijk van de exacte samenstelling, maar vaak is dat wat weker en bovendien kan je er vervolgens vrij lastig mee lijmen. Ze maken er exact om die reden snijplanken van: plakt niet. Ik zou bij een kunststof denk ik eerder voor ABS, PLA of acryl gaan. Dat zijn ook allemaal dingen die makkelijk te printen zijn, je moet dan alleen even opletten of de afmetingen wel te doen zijn in de printer naar keuze. (Hele) grote prints zijn wel mogelijk (tot aan complete autobumpers aan toe), maar dan wordt het wel rap duurder. Een stuurtje zou goed te doen moeten zijn.
In hout prototypen kan wel, maar je moet wel oppassen dat het dan niet breekt o.i.d. Ik denk dat je dan het beste voor een soort MDF of kunt kiezen, zodat je een homogeen materiaal hebt.
Ik moet overigens wel toegeven dat ik eerder naar printen dan frezen neig omdat ik met printen ervaring heb en met frezen veel minder
Dat kan goed en is ook wel een stuk chiquer. Vaak is een combinatie van (op maat gemaakte) materialen al fancy en een fijne plak aluminium maakt dat alleen maar beteredit2:
Nu je het zegt, is het niet een idee om het frame van aluminium te maken? Dan is het een sandwich:
polethyleen<-aluminium->polyethyleen

Waarom zouden plastic prints zwakker zijn dan andere onderdelen van hetzelfde plastic? Ik heb hier een PLA onderdeel liggen met een lipje van 2 bij 1 millimeter en zo'n centimeter lang en daar heb ik met mijn duim(en) volop op gehangen. Ik krijg dat niet stuk, terwijl dat eruit ziet alsof je dat zo afbreekt.edit4:
voor een 3d print zal ik eens gaan kijken, maar de vraag is, als ik daarmee ga testen, breekt dat ding dan niet bij de eerste beste stuurbeweging doormidden? Voordat ik de echte versie ga laten maken wil ik een volledig werkend prototype hebben draaien namelijk

De body + spoiler zijn gebaseerd op het model uit Re-Volt en de rest is op gevoel gedaan inclusief wat eigen interpretatie. Zelf vind ik hem erg geslaagd, maar wat vinden jullie ervan?
En ik weet niet meer wie het zei van de grill op de Dakar RC wagen, maar die ga ik vanavond wat vergroten
Edit: heb de render veranderd. De spoiler zat te hoog en dit is even aangepast

[ Voor 18% gewijzigd door SomerenV op 19-06-2012 12:09 ]
Oh cool dat moet ik eens gaan onderzoekenVerwijderd schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 11:46:
[...]
Dat hangt van je model afJe kunt in Solidworks heel gemakkelijk laten uitrekenen wat iets zou moeten wegen, ik neem aan dat dat in Inventor ook geen probleem moet zijn
Ik heb nog geen keuze gemaakt, dit is slechts een optie. Ik zal eens kijken wat de kosten zijn om ABS bijvoorbeeld te laten printen en wat de technische eisen hiervoor zinWaarom kies je overigens voor polyethyleen? Uiteraard is het afhankelijk van de exacte samenstelling, maar vaak is dat wat weker en bovendien kan je er vervolgens vrij lastig mee lijmen. Ze maken er exact om die reden snijplanken van: plakt niet. Ik zou bij een kunststof denk ik eerder voor ABS, PLA of acryl gaan. Dat zijn ook allemaal dingen die makkelijk te printen zijn, je moet dan alleen even opletten of de afmetingen wel te doen zijn in de printer naar keuze. (Hele) grote prints zijn wel mogelijk (tot aan complete autobumpers aan toe), maar dan wordt het wel rap duurder. Een stuurtje zou goed te doen moeten zijn.
Goede tipIn hout prototypen kan wel, maar je moet wel oppassen dat het dan niet breekt o.i.d. Ik denk dat je dan het beste voor een soort MDF of kunt kiezen, zodat je een homogeen materiaal hebt.
Het is mij om het even, het gaat erom wat de beste prijs/kwaliteit verhouding isIk moet overigens wel toegeven dat ik eerder naar printen dan frezen neig omdat ik met printen ervaring heb en met frezen veel minder
Heb weleens kleine printjes voorbij zien komen en die leken me nogal zwak... Als het zo sterk is als dat je beweert, en het is veel goedkoper dan frezen, tja, dan lijkt het me niet moeilijkWaarom zouden plastic prints zwakker zijn dan andere onderdelen van hetzelfde plastic? Ik heb hier een PLA onderdeel liggen met een lipje van 2 bij 1 millimeter en zo'n centimeter lang en daar heb ik met mijn duim(en) volop op gehangen. Ik krijg dat niet stuk, terwijl dat eruit ziet alsof je dat zo afbreekt.
Bij inventor is het ook heel gemakkelijk om het gewicht te berekenen, let wel op dat je het juiste materiaal selecteerdSchuey schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 12:14:
[...]
Oh cool dat moet ik eens gaan onderzoeken
[...]
Ik heb nog geen keuze gemaakt, dit is slechts een optie. Ik zal eens kijken wat de kosten zijn om ABS bijvoorbeeld te laten printen en wat de technische eisen hiervoor zin
[...]
Goede tip
[...]
Het is mij om het even, het gaat erom wat de beste prijs/kwaliteit verhouding is
[...]
Heb weleens kleine printjes voorbij zien komen en die leken me nogal zwak... Als het zo sterk is als dat je beweert, en het is veel goedkoper dan frezen, tja, dan lijkt het me niet moeilijk
http://forums.autodesk.co...-in-inventor/td-p/2562087
Ik heb niet veel ervaring met 3d printen, maar ga ermaar van uit dat hoe steviger het materiaal is des te duurder zal de print zijn, het kost namelijk meer energie om stevige materialen te bewerken of dit nu frezen of printen is.
Als je niet te veel geld wilt besteden let wel op dat je beter een koedkoop prototype kunt gaan maken, want prototypes maken voor een enkel product is niet echt gewenst lijkt me
Zoals Camasha al zei is MDF voor een protoype uitstekend, ook makkelijk te frezen. Zodat je simpel en snel de juiste contouren hebt.
Natuurlijk kunnen de geprinte of gefreezde modellen ook nog wel nabewerkt worden, zolang het gekozen materiaal dat toelaat!
Weer een erg mooi model, wat ik me trouwens bij de voige modellen al afgevraagd heb is hoe je de spiralen van de vering gemoddeld hebt? Ze lijken in ieder geval aardig netjes, waardoor je volgens mij aardig wat poly's nodig hebt.SomerenV schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 11:59:
Gisteren heb ik een wel héél iconische RC racer nagemaakt, eentje die élke Re-Volt fan kent!
[afbeelding]
De body + spoiler zijn gebaseerd op het model uit Re-Volt en de rest is op gevoel gedaan inclusief wat eigen interpretatie. Zelf vind ik hem erg geslaagd, maar wat vinden jullie ervan?
En ik weet niet meer wie het zei van de grill op de Dakar RC wagen, maar die ga ik vanavond wat vergrotenThanks voor de feedback!
Edit: heb de render veranderd. De spoiler zat te hoog en dit is even aangepastHier ook meteen mijn versie vs de ingame versie van Re-Volt
[afbeelding]
Begin maar aan een Re-volt remake, heb me altijd uistekend vermaakt met die game vooral tegen me broer
[ Voor 26% gewijzigd door Andyk125 op 19-06-2012 12:51 ]
Verwijderd
Het hangt uiteraard wel van het materiaal en de gekozen techniek af, maar het mooie van plastic prints is juist dat ze gewoon full on bruikbaar (kunnen) zijnSchuey schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 12:14:
Heb weleens kleine printjes voorbij zien komen en die leken me nogal zwak... Als het zo sterk is als dat je beweert, en het is veel goedkoper dan frezen, tja, dan lijkt het me niet moeilijk
Mooi voorbeeldje is iemand die een printbare quadcopter heeft ontworpen en geprint heeft op zijn thuisprintertje. De oppervlaktdetail is daarbij wat minder (ruwe lijntjes), maar dat is dan ook een printertje van 400 euro. Het onderstaande filmpje is het antwoord op de vraag of dat wel sterk genoeg is (vanaf 1:20):

Dat telt bij printen veel minderAndyk125 schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 12:47:
Ik heb niet veel ervaring met 3d printen, maar ga ermaar van uit dat hoe steviger het materiaal is des te duurder zal de print zijn, het kost namelijk meer energie om stevige materialen te bewerken of dit nu frezen of printen is.
Zilver is bijvoorbeeld aanzienlijk duurder dan staal, ook als je de materiaalprijs in je vergelijking wegstreept (want zilver is natuurlijk van zichzelf veel duurder).
Goede opmerking! Printen of frezen is geen eindpunt, of hoeft dat niet te zijn. Je kan daarna nog ontzettend veel dingen verzinnen!Natuurlijk kunnen de geprinte of gefreezde modellen ook nog wel nabewerkt worden, zolang het gekozen materiaal dat toelaat!
Kijk zo valt er voor iedereen nog wat te lerenVerwijderd schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 13:10:
[...]
Dat telt bij printen veel minderABS en PLA zijn (voor kunststof) sterk als wat, maar door hun thermoplastische eigenschappen heel gemakkelijk te printen. Die prints zijn dan ook heel erg goedkoop. Het gaat meer om de kosten van het apparaat/de techiek, de printtijd, eventuele nabewerking en een klein beetje de kosten van het basismateriaal dan om de hardheid van het materiaal.
Goede opmerking! Printen of frezen is geen eindpunt, of hoeft dat niet te zijn. Je kan daarna nog ontzettend veel dingen verzinnen!
Mooie quadcopter trouwens, is dat het model waar je eens vragen over gepost hebt?
Ben weer verder gegaan met me 3d model, hij is verre van af maar het schiet al mooi op

[ Voor 7% gewijzigd door Andyk125 op 19-06-2012 14:09 ]
Je hebt een Helix-spline Spring-object (onder Dynamic Objects) in 3ds Max. Hiermee kun je makkelijk een veer modellen simuleren.Andyk125 schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 12:47:
[...]
Weer een erg mooi model, wat ik me trouwens bij de voige modellen al afgevraagd heb is hoe je de spiralen van de vering gemoddeld hebt? Ze lijken in ieder geval aardig netjes, waardoor je volgens mij aardig wat poly's nodig hebt.
Jup, heb ik me ook altijd prima mee vermaakt!Begin maar aan een Re-volt remake, heb me altijd uistekend vermaakt met die game vooral tegen me broer
Voel ik hier een (Unity) remake aankomen?
[ Voor 5% gewijzigd door Scipionyx op 19-06-2012 14:39 ]
Voor de veer heb ik zo'n dynamic object gebruikt in 3DS Max (damper?) en het gebruikt niet heel veel polys. Zal vanavond wel eens kijken hoeveel er precies door gebruikt worden. En een Unity remake? Dan moet ik eerst leren scriptenScipionyx schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 14:06:
[...]
Je hebt een Helix-spline Spring-object (onder Dynamic Objects) in 3ds Max. Hiermee kun je makkelijk een veer modellen simuleren.
[...]
Jup, heb ik me ook altijd prima mee vermaakt!
Voel ik hier een (Unity) remake aankomen?

Ik mis heel erg:
-align to (other) object
-zoom extends selected/all
en nog wat dingen die ik niet echt begrijp:
1) de schaal van objecten (van 3ds max via FBX naar unity). Ik heb het in 3ds op meters staan en in fbx ook. Maar het komt nooit overeen met het firstperson icoontje van unity (dat 2m hoog is in unity)
2) M'n geimporteerde 3d model komt altijd ergens random in de unity scene terecht, terwijl het in 3ds op de origin staat. Is daar wat aan te doen?
3) gebruiken jullie de lightbake van unity of iets anders? (jammer dat dat alleen in de trial/gekochte versie kan..)
4) iemand al de 3d space navigator (3d muis) werkend in de editor of in runtime?
Mixed Reality dev
Heel erg bedankt zo ver!
Vanavond nog ga ik een bedrijf aanschrijven om te kijken wat de kosten zijn
Je kan ook gewoon Max files importeren in Unity als je Max geïnstalleerd hebt (zelfde geld voor Maya, Blender en Modo), hij converteerd ze dan automatisch (en onzichtbaar) naar FBX.
[ Voor 10% gewijzigd door Wolfos op 19-06-2012 17:20 ]
Is er inderdaad niet. Je kan wel het object parenten aan het object waar aan je het wilt alignen en dat de transform van het object dat je wilt gaan alignen op nul zetten.Menesis schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 15:41:
Klopt het dat er in Unity3D wat handige 3D tools missen?
Ik mis heel erg:
-align to (other) object
Selecteer en object en druk op F.-zoom extends selected/all
1 unit in Unity is 1 meter in Max. Dit werkt echter alleen als je je unit setup goed hebt ingesteld. Bij het importeren moet je de mesh wel de goede scale geven in de import setting. Ikzelf werk altijd op 0,1 meter in Max en exporteer op decimeters. Vervolgens zet ik mijn import scale op 0.1. In Max op meters werken is belachelijk als je inzoomed op je model. Dus dit is mijn oplossign daarvoor.en nog wat dingen die ik niet echt begrijp:
1) de schaal van objecten (van 3ds max via FBX naar unity). Ik heb het in 3ds op meters staan en in fbx ook. Maar het komt nooit overeen met het firstperson icoontje van unity (dat 2m hoog is in unity)
Klopt je pivot? Heb je de XFOM gereset?2) M'n geimporteerde 3d model komt altijd ergens random in de unity scene terecht, terwijl het in 3ds op de origin staat. Is daar wat aan te doen?
Voor games die het nodig hebben gebruik ik het ja. Zie game uit mijn sig bijvoorbeeld. Werkt perfect. Zelf lightmaps maken is teveel moeite vind ik voor iets wat out of the box ook prima resultaten geeft. Je moet het alleen ff door hebben.3) gebruiken jullie de lightbake van unity of iets anders? (jammer dat dat alleen in de trial/gekochte versie kan..)
Geen ervaring met dat ding. MAar ik heb begrepen dat de interface is gebaseerd op Maya. Dus als je daarin kan werken kan je ook in Unity werken en vice versa.4) iemand al de 3d space navigator (3d muis) werkend in de editor of in runtime?
De interface is inderdaad gebaseerd op Maya, shortcuts zijn ook grotendeels hetzelfde, wat erg prettig werkt als Maya gebruikerSenzuboon schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 18:20:
[...]
Geen ervaring met dat ding. MAar ik heb begrepen dat de interface is gebaseerd op Maya. Dus als je daarin kan werken kan je ook in Unity werken en vice versa.
De Spacenavigator werkt niet onder Unity, dat heeft ook weinig met de Maya interface te maken, 3DConnexion moet unity ondersteunen in hun driver, en dat doen ze niet. Ik hoop wel dat het snel komt want dat werkt vele malen fijner.
Humankind… be both.
Kan wel.Senzuboon schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 18:20:
[...]
Is er inderdaad niet. Je kan wel het object parenten aan het object waar aan je het wilt alignen en dat de transform van het object dat je wilt gaan alignen op nul zetten.
"Surface Snapping
While dragging in the center using the Translate Tool, you can hold Shift and Control (Command on Mac) to snap the object to the intersection of any Collider. This makes precise positioning of objects incredibly fast. "
http://unity3d.com/suppor...ioning%20GameObjects.html
Ik gebruik lekker mijn Razer DeathAdder. Wacom vind ik alleen fijn voor 2D dingen en een 3D muis heb ik nog nooit geprobeerd. Ze zijn ook vies duur volgens mij.
[ Voor 10% gewijzigd door Wolfos op 19-06-2012 20:45 ]
1
2
| if collide then this.position = collision.normal.position |
http://i46.tinypic.com/35d92ll.jpg
http://i49.tinypic.com/4zti5e.jpg
http://i50.tinypic.com/ei08kh.jpg
http://i50.tinypic.com/2mg10t5.jpg
Ik heb een mailtje gestuurd naar modelmakerij.net
Spikewolf, jij had ook al eens iets laten printen toch?
[ Voor 17% gewijzigd door Schuey op 19-06-2012 21:04 ]

Wireframe:

Zonder subdivision:

449 vertices zonder Catmull-Clark subdivision, 1695 met. Moet beter kunnen denk ik zo.
http://wiki.polycount.com/FaceTopology?highlight=%28\bCategoryTopology\b%29
Ik heb zelf ook niet veel kaas gegeten van character topologie, wellicht dat andere mensen je kunnen wijzen op specifieke edgeloop verbeteringen als je dat wilt.

Valt wel mee toch, rond de mond? Ogen kunnen inderdaad wel verbetering gebruiken maar dat wist ik zelf ook wel. Bedankt voor de link!
Ook even texture + shader geprobeert. Niet heel erg tevreden, maar kan ermee door.

[ Voor 22% gewijzigd door Wolfos op 19-06-2012 23:08 ]

Nu valt er over deze topology ook nog wel wat te zeggen, een loopje over de neus heen rond de mond zou ook wel lekker zijn.
[ Voor 31% gewijzigd door Schuey op 19-06-2012 23:11 ]
"laad nieuw bestand en vraag niet het oude op te slaan"
EDIT:
Ondertussen dit. Heb wel op sommige plekken bewust gekozen om de vertexcount laag te houden wat niet ten goede komt van de geometrie.

[ Voor 31% gewijzigd door Wolfos op 20-06-2012 10:00 ]
Verwijderd
Het is mijn hobby en inmiddels ook mijn werk, dus ik help je graagSchuey schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 15:47:
Heel erg bedankt zo ver!
Vanavond nog ga ik een bedrijf aanschrijven om te kijken wat de kosten zijn
Ken je Shapeways? Dat is normaal gesproken wat meer voor het kleine spul, maar er kan daar veel. Nederlands bedrijf uit het zuiden van het land, met bijbehorende behulpzame mentaliteit.
Moet wel origineel zijn, net zoals dit:

Ik heb je plaatjes even bekeken en het ziet er allemaal netjes uit, toch zijn er enkele dingen die ik zou aanpassen als je er voor zou kiezen om het blauwe deel te laten frezen uit aluminium.Schuey schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 20:50:
Zoals beloofd, een andere kleur is een apart onderdeel(de rode wordt waarschijnlijk kant en klaar aangeleverd)
http://i46.tinypic.com/35d92ll.jpg
http://i49.tinypic.com/4zti5e.jpg
http://i50.tinypic.com/ei08kh.jpg
http://i50.tinypic.com/2mg10t5.jpg
Ik heb een mailtje gestuurd naar modelmakerij.net
Spikewolf, jij had ook al eens iets laten printen toch?
Heb even snel het plaatje bewerkt met paint, maargoed die overlappende delen onder van de handvaten zul je moeten verwijderen. Dit gaat je met geen enkele normale frees lukken en speciaal gereedschap moet je vermijden.
Het CHRG en DIF IN gedeelte is op deze manier wel te frezen, dit moet geen probleem zijn, echter om dat gedeelte hol te maken wordt wel een probleem als de handvaten mee gefreest moeten worden. Het is wel mogelijk, maar dan heb je weer speciaal gereedschap nodig wat de meeste productiebedrijven niet standaard hebben.
Waarom heb je ze niet direct hol gemaakt voor een print? Scheelt materiaal en voor het printen maakt het niets uit.. Die schroeven die erop komen kun je altijd nadehand nog printen.
Hier trouwens een voorbeeldje van een aluminium deel die zwart geanodiseerd is, zo maken wij tegenwoordig onze cilinders. Anodiseren ziet er gelikt uit en heeft zo ook paar goede voordelen: corrosieweerstand verhogend, De slijtvastheid verhogen, hardheden realiseerbaar hoger dan van glas. En ook na langdurig gebruik nauwelijks materiaalverlies, Van allerlei kleuren kunnen worden voorzien en elektrisch isolerend zijn.
http://www.cnc-custommach...for_motorycle_bicycle.jpg

Als ze de maten niet correct hebben dan kunnen ze deze zelf ook makkelijk wijzigen door je model te verschalen dus als je de juiste maten aangeeft is dat vast geen probleemSchuey schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 09:05:
Shapeways is nu de prijs aan het berekenen en kijken of de vorm die ik heb ge-upload geprint kan wordenDe site heeft wel de maten verneukt geloof ik, het bestand is in millimeters, maar hij maakt er toch tot nu geen correcte centimeters van. (1.2 centimeter ipv 12 centimeter bijvoorbeeld)
[ Voor 11% gewijzigd door Andyk125 op 20-06-2012 09:16 ]
Ik had ondertussen nog wat gevonden over de 3d muis. Iemand heeft een scriptje geschreven om hem in de editor te gebruiken. Vraagt ie wel 70 dollar voor, meer dan ik voor die muis betaald heb
Dit heeft verder niet zoveel met unity te maken, maar ondertussen zijn de nieuwe drivers van de space navigator ineens heel erg verbeterd. Je kunt nu zelf toetsaanslagen/muis bewegingen/joystick movements aan de assen van de muis koppelen.
Is geloof ik nog een beta driver.
Mixed Reality dev
Thanks, ja de onderkant van de handvaten aan de achterkant, en bovenkant eigelijk ook, moeten nog wat aangepast worden, goed gezien!Andyk125 schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 09:11:
[...]
Ik heb je plaatjes even bekeken en het ziet er allemaal netjes uit, toch zijn er enkele dingen die ik zou aanpassen als je er voor zou kiezen om het blauwe deel te laten frezen uit aluminium.
Heb even snel het plaatje bewerkt met paint, maargoed die overlappende delen onder van de handvaten zul je moeten verwijderen. Dit gaat je met geen enkele normale frees lukken en speciaal gereedschap moet je vermijden.
Het CHRG en DIF IN gedeelte is op deze manier wel te frezen, dit moet geen probleem zijn, echter om dat gedeelte hol te maken wordt wel een probleem als de handvaten mee gefreest moeten worden. Het is wel mogelijk, maar dan heb je weer speciaal gereedschap nodig wat de meeste productiebedrijven niet standaard hebben.
Waarom heb je ze niet direct hol gemaakt voor een print? Scheelt materiaal en voor het printen maakt het niets uit.. Die schroeven die erop komen kun je altijd nadehand nog printen.
Hier trouwens een voorbeeldje van een aluminium deel die zwart geanodiseerd is, zo maken wij tegenwoordig onze cilinders. Anodiseren ziet er gelikt uit en heeft zo ook paar goede voordelen: corrosieweerstand verhogend, De slijtvastheid verhogen, hardheden realiseerbaar hoger dan van glas. En ook na langdurig gebruik nauwelijks materiaalverlies, Van allerlei kleuren kunnen worden voorzien en elektrisch isolerend zijn.
http://www.cnc-custommach...for_motorycle_bicycle.jpg
[afbeelding]
[...]
Als ze de maten niet correct hebben dan kunnen ze deze zelf ook makkelijk wijzigen door je model te verschalen dus als je de juiste maten aangeeft is dat vast geen probleem
Ik heb idd het gele object opgestuurd naar Shapeways, ik zal er eens een mailtje aan wagen vanavond. Ben benieuwd naar de prijs!
Dat aluminium is mooi zeg zeg, ik zal ook eens kijken hoe en wat qua prijzen.
Overigens, aangezien dit gebaseerd is op een bestaand design, zou Shapeways daar moeilijk over doen ?
Ik kan echt niet wachten met het hele productie process te gaan beginnen! Helaas komt er nog een verhuizing die voor gaat.
Dit weekend zal ik meer updates posten. Dit keer worden de grips zoals hierboven al gezegd afgewerkt en gaat elk onderdeel op de schop qua constructie, ik wil het zo stijf en stevig mogelijk
Zal de rondingen ook nog even netjes uithollen idd.
[ Voor 10% gewijzigd door Schuey op 20-06-2012 09:33 ]
Ben erg benieuwd wat het resultaat wordt, als je nog vragen hebt stel ze gerust!Schuey schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 09:19:
[...]
Thanks, ja de onderkant van de handvaten aan de achterkant, en bovenkant eigelijk ook, moeten nog wat aangepast worden, goed gezien!
Ik heb idd het gele object opgestuurd naar Shapeways, ik zal er eens een mailtje aan wagen vanavond. Ben benieuwd naar de prijs!
Dat aluminium is mooi zeg zeg, ik zal ook eens kijken hoe en wat qua prijzen.
Overigens, aangezien dit gebaseerd is op een bestaand design, zou Shapeways daar moeilijk over doen ?
Ik kan echt niet wachten met het hele productie process te gaan beginnen! Helaas komt er nog een verhuizing die voor gaat.
Dit weekend zal ik meer updates posten. Dit keer worden de grips zoals hierboven al gezegd afgewerkt en gaat elk onderdeel op de schop qua constructie, ik wil het zo stijf en stevig mogelijk
Zal de rondingen ook nog even netjes uithollen idd.
Het laten anodiseren van paar van die delen kost niets, misschien een keer €20,- Maar is het zeker waard!
Ik denk niet dat shapeways moeilijk gaat doen over een bestaand design, die sturen lijken allemaal op elkaar of nu speelgoed is of professioneel en zolang het nog niet echt over grotere aantallen gaat zullen ze er nooit moeilijk om doen
Succes met je verhuizing in ieder geval, bepaalde dingen zijn ook belangrijker
Hierbij weer een update, het model is bijna klaar ik moet alleen nog een flashlight maken en dan ben ik er wel klaar mee

Dat model ziet er echt retestrak uit, aimpoint is ook bijna precies zoals hij moet zijn, de mount is niet helemaal juist maar dat is een beetje mierenneuken.
Deze verdient een set goede textures.
Heb je wat wires? Is het allemaal polywerk of ook wat normal/bump of wellicht displace werk?
Verwijderd
dit is echt geen goede topologie, niet compleet waardeloos, maar vooral niet om als voorbeeld te gebruiken.Schuey schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 23:10:
Kijk en vergelijk
[afbeelding]
Nu valt er over deze topology ook nog wel wat te zeggen, een loopje over de neus heen rond de mond zou ook wel lekker zijn.
Mocht het nodig zijn kan ik wel referentie posten die ik zelf ook gebruik, kwa topologie.
Bedankt! De mount klopt niet 100% want er zijn wel 1000 verschillende mounts en die van het referentieplaatje kon ik niet terugvinden, ik ben dus van een andere mount uitgegaan. Voor de rest moet hij aardig kloppen of ik mis iets? Eerst nog een flashlight en dan zal ik er nogover nadenken om hem te texturenSchuey schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 13:31:
Thx dat komt wel goed
Dat model ziet er echt retestrak uit, aimpoint is ook bijna precies zoals hij moet zijn, de mount is niet helemaal juist maar dat is een beetje mierenneuken.
Deze verdient een set goede textures.
DankjeapNia schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 14:52:
Echt prachtig andy
Heb je wat wires? Is het allemaal polywerk of ook wat normal/bump of wellicht displace werk?
Ja zelfs die zijn gemoddeldapNia schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 15:49:
Maar zelfs die 'bobbeltjes' die je eerder postte die op de hamer (?) zitten?
Daarna heb ik de boolean functie gebruikt om het overtollige materiaal te verwijderen. Hierdoor is het wel slordig, maar met een vlotte clean-up zag het er al snel netjes uit.
[ Voor 15% gewijzigd door apNia op 20-06-2012 16:36 ]
Haha laten we daar maar niet aan beginnen
Hierbij de wire van het model, heb even een snelle render gedaan hoor dus het stelt niet zo veel voor!

Verwijderd
deze vind ik het duidelijkste;

in jouw versie mis ik de edgeloops van neus naar mond en de edgeloops die je nekspier(sterno cleido mastoid) volgen het meest. En dit zijn wel belangrijke loops tijdens het animeren.
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2012 19:35 ]
Overigens, op shapeways moet ik 291 euro betalen voor de print voor slechts het voorpaneel, in het goedkoopste materiaal

[ Voor 18% gewijzigd door Wolfos op 20-06-2012 20:31 ]
Anyway, een iets meer constructieve reply..
Als ik je reply lees, heb je volgens mij meer aan een tutorial die je wegwijs maakt in je 3d pakket, en je game engine. Het is dan wel handig te weten welke dit zijn natuurlijk want er zijn zoveel combinaties mogelijk. Ik vermoed Blender+Unity, maar ik heb het vaak mis..
[ Voor 61% gewijzigd door Schuey op 20-06-2012 23:34 ]
Als ik dit zo lees kan ik maar één ding bedenken: jij moet een UWV Unwrapping tutorial volgen. Ik kan het ook mis hebben, maar zo niet: een tutorial voor Blender, Maya en Maxkokkie1 schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 22:13:
Een paar post terug liet ik een bankje zien die in een spel moest komen. Het bankje was te gedetailleerd dus jullie gaven mij de tip om het bankje een transparante texture te geven. Nu heb ik het model wel af en de poly count van 2.5 k terug te dringen naar 50 polies, maar nu krijg ik de textures niet goed. Ten eerste komen mijn textures helemaal niet goed over en worden het er heel veel en hele kleine textures van mijn orginele texture. En als ik het wel voor elkaar krijg ziet de doorzichtigheid er heel vreemd uit. Zou iemand mijn een PM kunnen sturen met iets van een duidelijke tutorial of zelf uitleg kunnen geven?
Zeg dat wel, voor welk onderdeel was dat dan. Ik dacht dat je die gele plaat had opgevraagd? Als dat zo is dan zijn ze echt niet goed wijs en snap ik heel goed dat het 3D printen nog een lange weg heeft te gaan om echt interessant te worden.Schuey schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 20:36:
Wat een prijzen...
Die gele plaat kun je in wat voor materiaal ook zeer gemakkelijk laten produceren hoor, voor rond de €30,- kan bijna elk kunststof of productiebedrijf je wel zo'n plaat leveren.
Heb je trouwens al gekeken wat het midden gedeelte gaat wegen als je het van aluminium laat maken?
Voor de prijs van dat enkele onderdeelte kun je bijna het hele stuur maken naar mijn mening, ik laat behoorlijk lastige blokken frezen wel in pisbakkenstaal maar die kosten nog geen €60,- en dan zijn ze ook nog elektrolitisch verzinkt!
Enige nadeel wat jij hebt is dat het maar een enkel product is en dat het schrijven voor een programma natuurlijk ook betaald moet worden en dat wordt normaal in de aantallen verrekend.
Als ik je advies mag geven en je wilt een prototype maken, ga lekker na een hout bewerkingsbedrijf, met een freesmachine en laat je model met simpele contouren in een 15 of 20mm MDF plaat frezen. Als je de countouren zelf in een .dxf op schaal aanleverd dan scheeld dat al veel kosten.
SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"
ik heb maya maar opgegeven idiote programma blijft maar vastlopenSnoeiKoei schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 09:07:
Even een brainfart van me... Dit topic ging altijd specifiek over 3D Graphics maar de laatste tijd komen er steeds meer CAD en rapid prototyping-gerelateerde posts. Niet dat het me stoort -als industrieel ontwerper gebruik ik dagelijks CAD-software en laat ook ik zo nu en dan prototypes printen- maar ik vraag me wel af of het voor iedereen interessant genoeg is om het door een graphics-gerelateerd topic heen te weven. Verdienen CAD-modellen/software en rapid prototyping geen eigen onderwerp(en)?
wel intresse in apparte topics hiervoor trouwens nu is het een beetje zeven door alles heen..
Het nadeel van printen is dat het berekend wordt qua volume en er best veel volume in het ding zit, 410 cm3 geloof ik.
Het gele onderdeel wil ik graag zo stevig mogelijk hebben dus dat zal wel aluminium worden, maar dan moet ik even kijken hoe zwaar dat gaat worden ja, dit is een projectje voor in de weekenden dus van het weekend heb ik weer genoeg te doen
Ik heb nog wel 2 offertes uitstaan dus die wacht ik even af. Beiden zijn voor het blauwe onderdeel, te frezen in polyethyleen, abs en hout. Ook nog een print offerte aangevraagd maar die man zei in eerste instantie dat het model te groot was voor de printer. Ik kwam er gisteravond achter dat dat model in meters ge-exporteerd was ipv centimeters, dus met een beetje gelijk komt hij straks met een meer reeële prijs. Als dat niet zo is zal ik toch bij frezen blijven steken denk ik.
De knoppen die ik zelf gemaakt heb die zijn prima te printen en dat zal ik ook wel doen zo ziet het er nu naar uit
Het eerste prototype ga ik idd van hout maken, moet goed te doen zijn qua prijs. Ik heb gisteren al een papieren versie uitgeprint en uitgeknipt, de afmetingen zijn spot on zo op het eerste gezicht
Overigens, als de grote onderdelen qua constructie af zijn staat je aanbod hoop ik nog steeds om het naar die kennis door te sturen?
Het is misschien ook wel leuk om tezijnertijd een middelbare school op te bellen ofzo, kijken of ze in de technieklessen ruimte over hebben. Vinden die gasten vast leuker dan een schaakstukje op de draaibank maken...
Dat heeft weinig met het programma zelf te makenAjDuLion schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 09:11:
[...]
ik heb maya maar opgegeven idiote programma blijft maar vastlopen![]()
wel intresse in apparte topics hiervoor trouwens nu is het een beetje zeven door alles heen..
Het is een leuk idee, maar het is slechts incidenteel dat er iemand een cad modelletje post. Eindresultaten heb ik ook slechts 1 of 2 keer gezien en dat waren zelfs nog 3d prints ook denk ik. Dit topic loopt al relatief slecht als je kijkt naar een aantal jaar geleden en ik denk dat met een soort van afsplitsing alleen maar versplintering komt. Of dit dan juist weer meer cad mensen aantrekt, dat kan ik niet zeggen. In het kort, zie er het nu niet direct van in en past gewoon in het huidige formatSnoeiKoei schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 09:07:
Even een brainfart van me... Dit topic ging altijd specifiek over 3D Graphics maar de laatste tijd komen er steeds meer CAD en rapid prototyping-gerelateerde posts. Niet dat het me stoort -als industrieel ontwerper gebruik ik dagelijks CAD-software en laat ook ik zo nu en dan prototypes printen- maar ik vraag me wel af of het voor iedereen interessant genoeg is om het door een graphics-gerelateerd topic heen te weven. Verdienen CAD-modellen/software en rapid prototyping geen eigen onderwerp(en)?
[ Voor 42% gewijzigd door Schuey op 21-06-2012 09:17 ]
was het maar zo ik heb het op windows geprobeerd os x 2012/2013 maar elke keer is het zo instabiel als de pest soms dan werkt het prima en andere keren moet je tig keer rebooten omdat ie anders niet opstart, op diverse fora kom ik niets anders tegen als gezeur erover..Schuey schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 09:12:
[...]
Dat heeft weinig met het programma zelf te maken
ben blij dat het via een studenten licentie is want ik zou als je de software los aanschaft echt helemaal gek worden ><
Bijna goed, ik gebruik 3ds max 2013 en unity.Schuey schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 22:56:
Niet moeilijk gaan lopen doen met vooroorlogse praktijken en slim modellen is nog steeds mijn devies...
Anyway, een iets meer constructieve reply..
Als ik je reply lees, heb je volgens mij meer aan een tutorial die je wegwijs maakt in je 3d pakket, en je game engine. Het is dan wel handig te weten welke dit zijn natuurlijk want er zijn zoveel combinaties mogelijk. Ik vermoed Blender+Unity, maar ik heb het vaak mis..
@SomerenV
Hier zat ik ook al aan te denken maar alleen in de material editor kan je textures transparant maken en dit gaat niet in de uvw unwrap. Of je moet een template maken van de texture en hiervan ook een alpha map?
Ik werk vanaf 2006 met Maya en werkelijk nog nooit problemen met stabiliteit gehad. Ik denk dat het ergens andes moet zoeken dan maya zelf.AjDuLion schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 09:22:
[...]
was het maar zo ik heb het op windows geprobeerd os x 2012/2013 maar elke keer is het zo instabiel als de pest soms dan werkt het prima en andere keren moet je tig keer rebooten omdat ie anders niet opstart, op diverse fora kom ik niets anders tegen als gezeur erover..
ben blij dat het via een studenten licentie is want ik zou als je de software los aanschaft echt helemaal gek worden ><
Ik zou maar eens wat basis tutorials gaan doenkokkie1 schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 09:43:
[...]
Bijna goed, ik gebruik 3ds max 2013 en unity.
@SomerenV
Hier zat ik ook al aan te denken maar alleen in de material editor kan je textures transparant maken en dit gaat niet in de uvw unwrap. Of je moet een template maken van de texture en hiervan ook een alpha map?
[ Voor 25% gewijzigd door Schuey op 21-06-2012 09:55 ]
In mijn klas hebben veel mensen dat ook met Max dus het is echt een Autodesk probleem.
[ Voor 12% gewijzigd door Wolfos op 21-06-2012 09:58 ]
Voor het blauwe deel kan ik er me nog wat bij voorstellen ja, maargoed dan wordt het een aardig kostbaar projectje en kun je misschien beter een stuur kopen. Maar dat is natuurlijk nooit zo leuk als er zelf een maken.Schuey schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 09:12:
Dat was voor het voorste paneel met de handgrepen, het blauwe onderdeel, niet misselijk idd!
Het nadeel van printen is dat het berekend wordt qua volume en er best veel volume in het ding zit, 410 cm3 geloof ik.
Het gele onderdeel wil ik graag zo stevig mogelijk hebben dus dat zal wel aluminium worden, maar dan moet ik even kijken hoe zwaar dat gaat worden ja, dit is een projectje voor in de weekenden dus van het weekend heb ik weer genoeg te doen
Ik heb nog wel 2 offertes uitstaan dus die wacht ik even af. Beiden zijn voor het blauwe onderdeel, te frezen in polyethyleen, abs en hout. Ook nog een print offerte aangevraagd maar die man zei in eerste instantie dat het model te groot was voor de printer. Ik kwam er gisteravond achter dat dat model in meters ge-exporteerd was ipv centimeters, dus met een beetje gelijk komt hij straks met een meer reeële prijs. Als dat niet zo is zal ik toch bij frezen blijven steken denk ik.
De knoppen die ik zelf gemaakt heb die zijn prima te printen en dat zal ik ook wel doen zo ziet het er nu naar uit
Het eerste prototype ga ik idd van hout maken, moet goed te doen zijn qua prijs. Ik heb gisteren al een papieren versie uitgeprint en uitgeknipt, de afmetingen zijn spot on zo op het eerste gezicht
Overigens, als de grote onderdelen qua constructie af zijn staat je aanbod hoop ik nog steeds om het naar die kennis door te sturen?
Het is misschien ook wel leuk om tezijnertijd een middelbare school op te bellen ofzo, kijken of ze in de technieklessen ruimte over hebben. Vinden die gasten vast leuker dan een schaakstukje op de draaibank maken...
Als je alle onderdelen klaar hebt dan wil ik het wel even doorsturen om te kijken wat de kosten eventueel zijn om het te laten frezen of naruurlijk een andere bewerking!
Die gele plaat kan namelijk uitstekend gelaserd worden, wat misschien nog wel goedkoper is. Naast aluminium kun je die gele plaat ook uistekend uit een carbon plaat halen, wil je het zo licht en sterk mogelijk wilt hebben. Dit gaat alleen wel wat duurder worden
Naast het gele onderdeel zou ik de onderdelen inderdaad uit een kunststof laten frezen, misschien met of zounder de handgrepen. Als je zonder handgrepen doet, kun je op een later moment nog veel tijd besteden om de handgrepen zo goed mogelijk te maken en ze misschien van hard rubber te laten gieten
Denk net zoals Schuey al zei, dat dit wel leuk bedacht is maar zoveel leven zit er ook niet in dit topic volgens mij en is dit wel een leuke toevoeging aan het topic, maargoed dat is mijn meningSnoeiKoei schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 09:07:
Alleen al om dat hele hoggish licentie gebeuren (en de grimmige manier waarop ik een studentenversie scoor) zou ik naar Blender over willen stappen. Maar ja, industriestandaarden heWolfos schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 09:57:
Die Maya licentie crap werd mij anders ook teveel. Kreeg op een gegeven moment het hele programma niet meer aan de praat en Autodesk support is ook echt walgelijk (die komen alleen met dode links, en op een gegeven moment zeggen ze dat je hardware niet op hun supported lijst met 3 verschillende graka's staat).
In mijn klas hebben veel mensen dat ook met Max dus het is echt een Autodesk probleem.
'Een texture transparant maken gaat niet in de uvw unwrap'? 0_o Daar is de unwrap ook helemaal niet voorkokkie1 schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 09:43:
[...]
Bijna goed, ik gebruik 3ds max 2013 en unity.
@SomerenV
Maar ik ben het met Shuey eens, tijd voor wat basis! Hoe ben je trouwens met 3DS Max begonnen?