Ik las het gisteren. Inderdaad een erg mooi artikel. Het laat goed zien welke rendersystemen er momenteel zijn en wat hun sterke en zwakke punten zijn.
Arnold is een retesnel rendersysteem dat helaas niet voor de huis, tuin en keuken 3d'ers te verkrijgen is

en momenteel alleen voor Softimage en Maya.
Het is veel sneller dan Vray en heeft een minimale "precomputation" pass. Het wordt momenteel gebruikt door vele grote bedrijven (ILM, Digic, The Mill etc...).
Hier een voorbeeld van hoe snel het is met een oude beta, AO rendert binnen enkele seconden:
Paar mooie commercials gerenderd met Arnold:
Mijn verhaal voor mensen die Softimage overwegen en van Max komen:
Ik heb een tijd niet ge3d'ed en probeer de laatste week Softimage te leren en vind het erg jammer dat het zo weinig wordt gebruikt. Ik vind het fijner werken dan 3DS Max en alles werkt gewoon zonder gezeik.
Hoewel 3DS Max meer modelling tools heeft wil dat niet zeggen dat ze fijn werken. Als je met Softimage speelt dan wordt het direct duidelijk dat je met Softimage meer met minder kunt doen. Wat ik fijn vind is de Nex achtige modelling tool die er in zit waar je erg snel mee kunt modellen. Iedere keyboard shortcut kun je aanpassen(zelfs de navigatie) en de sticky keys, die je ook in Silo hebt, werken erg fijn.
Deze modelling tutorial laat veel van de modelling tools zien, op de sample clip kun je er misschien een beetje van zien:
http://www.thegnomonworks.../3D-Design-for-Production
Verschillen met 3DS Max:
- Voor rigging heb je de opensource rigging framework GEAR dat vele malen fijner is dan CAT. Ook heb je Face Robot waarmee je facial rigs kunt genereren, voor menselijke gezichten. Gear 2.0 zal ook facial rigging tools krijgen.
- Voor particles heb je standaard ICE, wat vele malen sneller en krachter is dan pFlow en veel verder gaat dan alleen particles. ICE is zo ver ik weet multithreaded en pFlow niet. Je kunt met ICE modellen, animeren, deformen en physics simuleren.
- Voor physics heb je standaard Syflex, PhysX en Bullet.
- Voor rendering heb je standaard Mental Ray en los Vray, 3Delight, Arnold, Maxwell, Fryrender/Octane. Geen iRay en geen Vray RT.
- Fumefx heb je helaas niet. Voor Rayfire-achtige simulaties heb je Momentum of ImplosiaFx of kun je ICE gebruiken om de shatters te genereren.
- Alles is node-based.
- Shift extrusion of duplicate zoals in Max werkt bijna hetzelfde als in Softimage met de duplicate tool.
- Betere curve editor. Clusters.
- Material editor werkt bijna hetzelfde als in Max.
- UV-Mapping gaat in max toch iets fijner, heb het nog niet goed getest in Softimage.
- Render passes. Zit nu ook in 3DS Max 2013, maar ik las ergens dat het daar niet vlekkeloos werkte. Met Softimage's renderpasses kun je veel meer dan alleen materials en rendersettings aanpassen. Je kunt properties overriden op groepen of individuele objecten. Een property kan van alles zijn.
- Render channels. Je kunt zelf renderchannels maken.
Ik moet wel toegeven dat het voor een beginner misschien moeilijk kan zijn om het te leren. 3DS Max en Maya hebben een veel grotere community en voor alles heb je wel een plugin, maar als je wat tijd in Softimage steekt zul je zien dat je bijna niets mist en op vele vlakken veel meer kunt en snelheidswinst behaalt.
@Milky:
Je bent echt enorm vooruit gegaan. Als ik eens tijd heb ga ik mij ook forceren anatomie beter te leren zoals jij dat hebt gedaan.