Make something idiot proof, and someone will make a better idiot.
Verstand op nul en nadenken!
Ziet er zeer bekend uit, had zelf ook eens zoiets:Borgoth schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 22:35:
Zo, bijna klaar met het unwrappen van het huisje dat ik aan het maken ben.
Hoe ik me op dit moment voel?
[afbeelding]
(Zal zo het resultaat posten als ik de laatste 2-3 objecten heb gedaan.

(klik voor groter)

(klik voor groter)
[ Voor 27% gewijzigd door Myke op 20-10-2011 11:16 . Reden: Afbeelding URL's vervangen ]
Ja die 404-pagina's van Dropbox passen wel goed in het 3D-topic.D-rez schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 09:07:
@ mike, Hoera voor de 404's
SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"
Zijn die allemaal al aan de bak? Of zijn die nog aan het solliciteren, of zelfs overgestapt naar een ander vakgebied?
Van mijn klas hebben na 2 jaar, 5 mensen een baan in hun vakgebied.
De rest doet ongeschoold werk.
Ikzelf ben ook nogsteeds op zoek naar een baan.
SlaineMcRoth#2316 76561197992282479
Jep, helaas maak ik met 3,5 uur reistijd (enkele reis) geen kans voor de enige actieve vacature die er in mijn werkgebied te vinden is.Wolfos schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 11:17:
Kijk hier eens:
http://control-online.nl/jobs/
Ben ik even blij dat ik een programmeur ben...
SlaineMcRoth#2316 76561197992282479
Krijg nu dit:
https://dl-web.dropbox.co.../blanketUV.png?w=21d701ec
Mijn eigen FTP server staat momenteel uit, en ik ben vergeten hoe dat programma heet zodat ik hem weer op kan starten.
[ Voor 32% gewijzigd door Wolfos op 20-10-2011 11:25 ]
Mixed Reality dev
Werk nu bij Nintendo, plus vorig jaar Art lead geworden van een indie project waar we inmiddels ook een bedrijf voor hebben geregistreerdhexta schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 10:10:
Ik ben toch wel benieuwd hoe het de werkzoekenden is vergaan?
Zijn die allemaal al aan de bak? Of zijn die nog aan het solliciteren, of zelfs overgestapt naar een ander vakgebied?
[ Voor 12% gewijzigd door Schuey op 20-10-2011 18:51 ]
Ikzelf ben momenteel ook op zoek naar een baan. Maar het valt niet mee om iets te vinden in mijn vakgebied. Maarja dat was te verwachten...hexta schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 10:10:

Ik weet niet of je mij ook bedoelt met werkzoekenden maar ik heb nu een baan als 3d artist bij het bedrijf waar ik eerst stage heb gelopen, namelijk Team 6 Games in Assen. Ik ben nog wel steeds op zoek naar nieuwe kansen aangezien ik slechts een korte contractduur heb.hexta schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 10:10:
Voor de mensen die nog geen baan hebben zou ik adviseren om stug verder te oefenen met tutorials kijken, 3d fora lezen, aan wedstrijden meedoen en wat voor mij erg belangrijk is geweest, het joinen van de juiste modteams (tip: doe goed vooronderzoek en wees kritisch!). Ik ben net klaar met mijn studie en als ik nu geen baan had gehad, had ik vast en zeker al bij een of meerdere mod/indie teams gezeten.
Tja, mensen die nog geen baan hebben maar nog wel in het stadium zitten tutorials nodig te hebben, tjah, dan kan je nog lang zoeken ben ik bang*... Zorgen dat je dan in een goed team terecht komt of een stage doet leer je veel meer van
*: De wat grotere bedrijven zoeken enkel en alleen Senior mensen in de art richting, je moet echt geluk hebben ergens in op te vallen of binnengeloodst worden door een werknemer, en zelfs dat laatste bied geen enkele garantie
[ Voor 42% gewijzigd door Schuey op 20-10-2011 20:51 ]
Mijn persoonlijke ervaring met stage lopen is dat ik niet veel nieuwe 3d skills geleerd heb, maar vooral werken in een productieomgeving (alles moet snel snel en er is geen tijd om uberprachtige portfolio stukken te maken). Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat andere mensen wel heel veel leren van een stage. Leren uit zelfdiscipline in je vrije tijd vind ik echter het beste!
Dat is de kern ja, tutorials kijken alleen is leuk.. maar als je het nooit toepast of, de omgekeerde wereld, iets moet toepassen en er niet 100% zelf uit komt, dan leer je er dus veel meer van. Zijn we het toch min of meer eensDe Hupie schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 21:42:
Kwa tutorials ben ik het niet met je eens Schuey, ik weet dat er nog ontzettend veel te leren valt van verscheidene tutorials van bijvoorbeeld Eat3D, 3Dmotive, en Gnomon Workshop om er maar een paar te noemen. Zelfs al heb je een baan, dan lijkt het mij nodig om bij te blijven met de techniek en dus nieuwe tutorials te blijven volgen ook. Maar het is natuurlijk niet alleen tutorials kijken, het beste is om dit te combineren met modteams joinen en aan wedstrijden meedoen.
Mijn persoonlijke ervaring met stage lopen is dat ik niet veel nieuwe 3d skills geleerd heb, maar vooral werken in een productieomgeving (alles moet snel snel en er is geen tijd om uberprachtige portfolio stukken te maken). Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat andere mensen wel heel veel leren van een stage. Leren uit zelfdiscipline in je vrije tijd vind ik echter het beste!
Wel jammer dat je minder op 3d gebied bijgeleerd hebt dan je misschien gehoopt had, maar je bracht natuurlijk al veel ervaring zelf mee vanuit warm gun als ik het me goed herinner!
Leren en groeien terwijl je er lekker betaald voor krijgt, vind ik echter het beste
edit:
Hoop toch dat ik binnen nu en een half jaar ons project kan aankondigen, maar zal nipt worden

[ Voor 4% gewijzigd door Schuey op 20-10-2011 22:59 ]

[ Voor 14% gewijzigd door stevens20 op 20-10-2011 23:05 ]
https://www.flickr.com/people/137281057@N05/
Verwijderd
Hoe werkt dat eigenlijk, tegelijk aan je eigen spul werken terwijl je een baan hebt? In Nederland is het (gek genoeg) met software zo dat zelfs als je iets in je eigen tijd schrijft, het gewoon van je baas is. Mocht het dan een succes blijven kan hij roet in het eten gooien en er vandoor gaan met je mooie plan. Volgens mij geldt dat ook in andere sectoren, tenzij je het exliciet in je contract uitgesloten hebt.Schuey schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 22:58:
edit:
Hoop toch dat ik binnen nu en een half jaar ons project kan aankondigen, maar zal nipt wordenWe willen gelijk met iets vets komen, veel werk!
Verwijderd
In Nederland is het wel echt iets om rekening mee te houden trouwens, want het is helemaal geen fictieve situatie. Het kan voorkomen (en komt ook echt voor) dat je achteraf alles kwijt bent, ook al heb je alles met privémiddelen in privétijd gedaan.
Hoop maar dat het niet echt zo streng is als dat het nu overkomt
Het ligt er ook echt aan wat je doet denk ik. Voor een artist zijn ze denk ik lang niet zo streng als voor een programmeur die in zijn vrije tijd wat aan het hobby-en is. Helemaal als hij er nog een eenmanszaakje bij heeft, dan kun je weleens spannende situaties krijgen ja

De artists hier hoeven zich hier echt niet druk om te maken, maar een gewaarschuwd mens telt voor 2, nooit dit soort dingen verzwijgen op sollicitaties! Sterker nog, ze vinden het altijd een pré als je thuis met je vak bezig bent, zeker als je met mod teams in de weer gaat.
[ Voor 3% gewijzigd door Schuey op 20-10-2011 23:23 ]
Verwijderd
De meeste mensen weten het niet of zullen er geen punt van maken, maar als je een hit-indy produceert kunnen er natuurlijk wel eens dollartekens in iemands ogen verschijnen. Zeker als iemand vindt dat jij bepaalde zaken (deels) te danken hebt aan inspiratie of middelen van de zaak.
Zoals ik al zei, jij werkt in Duitsland en ik kan me voorstellen dat het daar weer heel anders ligt (net zoals die debiele wetten in België), maar als Nederlander/in Nederland zou ik me absoluut indekken als ik zelf met iets bezig was. Zodra het in je contract staat is het ook als het goed is geen enkel probleem: iedereen weet van elkaar waar hij aan toe is.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2011 23:29 ]
Ben wel benieuwd hoe dit dan moet wanneer je in je vrije tijd (bijvoorbeeld als zzp'er) bezig wilt zijn in hetzelfde vakgebied? Dit zou dan min of meer onmogelijk zijn?
QFTD-rez schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 20:11:
hoera voor Nico! (en je gaat er geen spijt van krijgen, is ff wennen mar dan kun je niet meer zonder)

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram
Verwijderd
Er was eerder een topic over van iemand die scripts had geschreven voor een werkgever die hij nu verliet, maar ik heb er naar gezocht en kan het zo niet meer vinden. Ik ga nog even voor je kijken of ik het verder kan vinden.De Hupie schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 10:32:
Heb je hier ook bronnen of links voor? Ik ben hier wel heel erg benieuwd naar namelijk. Hoe zit het dan als je 2 werkgevers hebt? Moeten die dan vechten om je privé werk? En waarom is het prive werk opeens eigendom van je baas als hier geen vergoeding tegenover staat? Deze regel klinkt me eerlijk gezegd nogal debiel in de oren, vandaar dat ik er wel meer over wil weten.
Ik moet eerlijk zeggen dat het mij ook bijzonder onredelijk in de oren klonk, maar daarom is het des te beter het te weten voor je er opeens last van hebt. In dat topic werd ook aangegeven dat twee werkgevers in dezelfde sector hebben daarom soms ook erg lastig kan zijn. Privéwerk is voor zover ik begreep van je baas omdat je dus in dienstverband staat en alles onder dat dienstverband valt. Misschien dat hij (over)uren zou moeten afdragen, maar die details ken ik eerlijk gezegd niet en het staat natuurlijk meestal niet in verhouding tot wat het hem kan opleveren.
Ik ga nog eens even zoeken.
Edit: topic en interessante blogpost.
Zoals gezegd, laat opnemen dat jouw andere werkzaamheden niet van je baas zijnCrystalViriS schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 13:38:
Ben wel benieuwd hoe dit dan moet wanneer je in je vrije tijd (bijvoorbeeld als zzp'er) bezig wilt zijn in hetzelfde vakgebied? Dit zou dan min of meer onmogelijk zijn?
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2011 23:14 ]
Ik kan wat hulp gebruiken met Blender.
Ik heb de eerste 7 tutorials gedaan op deze site.
Voor een leek zijn het mooie tuts. Even de belangrijkste dingen zien en doen.
En nu wil ik aan de volgende stap beginnen. De ballonnen. Het gaat best wel goed tot ongeveer 6 min 49. Dan doet hij een extrude op 90 graden.
En daarna laat hij hem rond de Z-as draaien.
Het zal wel iets eenvoudig zijn maar mij lukt dat niet.
Welke hotkeys gebruikt hij?
Alvast bedankt.
dit is een kleine mededeling en niet bedoeld om een max vs maya flamewars te starten waarbij wat blender/xsi fans nog langskomen met hun ongezouten mening

An a day keeps the doctor away.
Humankind… be both.
Dankzij die smiley neem ik de hele opmerking niet serieus. En terecht: max ftw!Spike_wolf schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 15:46:
En toch moet ik zeggen dat ik Maya veel prettiger vind werken dan Max

Maya FTW!

Humankind… be both.
edit:
apNia heeft zijn lolbroek aan vandaag
[ Voor 17% gewijzigd door Schuey op 23-10-2011 20:20 ]
Humankind… be both.
MacOS en iOS komen er bij mij ook niet in, doe mij maar flexibele softwareSpike_wolf schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 20:21:
Tuurlijk is maya het beste, net zoals dat MacOS beter is dan Windows, en iOS beter dan Android of dat gezeur van Nokia enzo

Precies, zut die nooit werk, traag is en altijd vast loopt is beter dan snelle software die altijd doet wat het moet doen en nog eens intuïtief werkt ookSnoeiKoei schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 21:00:
[...]
MacOS en iOS komen er bij mij ook niet in, doe mij maar flexibele software

Hebben we genoeg lol gehad nu? Wellicht dat we weer inhoudelijk over 3D kunnen babbelen dan
Of beter nog, ga allemaal werken aan je inzendingen voor de GFX Contest
Humankind… be both.
Kan iemand mij vertellen hoe ze die animatie vanaf minuut 38:00 voor elkaar hebben gekregen?
Hebben jullie ook zoveel crashes met maya 2012? Morgen (/later vandaag) weer 2011 installeren..misschien zelfs 2010. 2011 crashte iig niet zo vaak als 2012 *zucht*
slaap lekker
Spike_wolf schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 21:08:
[...]
Precies, zut die nooit werk, traag is en altijd vast loopt is beter dan snelle software die altijd doet wat het moet doen en nog eens intuïtief werkt ook
See, I rest my case... max ftw!Nico schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 04:00:
=_= Ik dus toch nog even verder met maya, was voor m'n gevoel best lekker bezig zo. Crasht het gewoon 3x, waarvan maar 1x dat ie saved naar een tempfile..die uiteindelijk gewoon niet aangemaakt is.
Sorry, I couldn't resist!
Wellicht een idee om eens te kijken naar mocap files op het web en die te gebruiken om hem te laten dansen?
[ Voor 50% gewijzigd door Spike_wolf op 24-10-2011 09:08 ]
Humankind… be both.
Als ik tijd heb voor 3D gaat prioriteit naar de contest, dus ik ben er nog geen stap verder meeSpike_wolf schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 09:06:
Hoever ben je trouwens met je dansende smurf Snoei?
Wellicht een idee om eens te kijken naar mocap files op het web en die te gebruiken om hem te laten dansen?
De contest is op het moment ook wat drukkender natuurlijk, hoewel een getexturde dansende smurf met een redelijke omgeving wellicht straks iig een mooi portfolio stuk is
Humankind… be both.
Humankind… be both.
Like this?Spike_wolf schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 11:18:
Eens kijken of we NMe zover kunnen krijgen dat zodra Snoei z'n winnaars titel verliest er een countdown van die weken onder z'n naam komt
Op school krijgen we ook geen modelling les eigenlijk =_=
Maya zeker?Nico schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 23:21:
*zucht* weer een avond modellen en het lukt gewoon niet. Punt.
Het betreft een parkeer garage en daar zitten veel (64) lichten in. Maar ondanks dat vind ik dat langxxl! Nadeel is sowieso dat Revit dus geen hyperthreading ondersteunt ofzo... mijn processor (i7) is altijd op 50% bezig en daarbij gebruikt hij mijn GPU niet tijdens het renderen. Maar dan nog vind ik 15 uur vrij lang.
Hyperthreading verhaal: (users guide)
When you render an image, the rendering process will use up to 4 CPUs.
[ Voor 10% gewijzigd door stevens20 op 25-10-2011 08:44 ]
Zul je ook even in moeten stellen.De Core i7 is een reeks van Intel-processors gebaseerd op de Intel Nehalem-structuur. De processors kennen nieuwe instructiesets zoals SSE 4.1 en SSE 4.2. Elke processor ondersteunt X86-64 en bevat hyper-threading waardoor quadcoreprocessors acht threads kunnen gebruiken.
@snoei; JA
Je GPU word sowieso niet gebruikt tijdens renderen, tenzij je met een hardware renderer werkt.
Als je het idee hebt dat je rendertijd overdreven is, dan kloppen je instellingen niet. Volg enkele tutorials van de renderengine in kwestie. Dit ga daarna zelf aan de slag met kleine scenes. gewoon een paar primatives op een plane. Zet hierop voor de gekozen renderengine STANDAARD materials en begin met 1 instelling tegelijk te spelen, om te zien wat het doet. Als je dat wat onder de knie hebt, kun je het zelfde doen voor je materialen, 1 parameter per keer. Je moet eerst kunnen kruipen, voor je kan rennen.
Verwijderd
stevens20 schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 08:31:
Hyperthreading verhaal: (users guide)
When you render an image, the rendering process will use up to 4 CPUs.
Wacht even, even wat misverstanden de wereld uit helpen. Hyperthreading zorgt ervoor dat Windows dus 8 virtuele cores ziet, maar er zijn nog steeds maar 4 fysieke cores. Hypertheading is in feite een klein stukje processor dat dubbel uitgevoerd is waardoor de daadwerkelijke cores wat effectiever aan het werk gezet kunnen worden. Immers, idletijd is verlies. Dit verklaart dus ook gelijk waarom in het gunstigste geval hyperthreading maar zo'n 20% winst oplevert (en in een slecht geval geen winst): het is niet alsof het een octocore is. Of beter, het is juist alsof het een octocore is, met de nadruk op alsof.Nico schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 11:27:
Zelf heb ik ook een i7 en dat is al een quad, hyperthreading verdubbelt dat dus.
Als je dus 4 van je zogenaamde 8 cores goed aan de bak hebt doe je het al heel aardig, want dan gebruik je dus die 4 echte cores volop. Die 4 CPU's maximaal zal er voor zorgen dat je geen effectief gebruik kan maken van Hyperthreading, maar dat is dus tegelijk ook geen ramp.
Tot zover Camacha's hardwareles
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2011 11:47 ]
Helaas gaat het niet goed... even kijken waar dit aan ligt.

[ Voor 11% gewijzigd door stevens20 op 25-10-2011 12:29 ]
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Doe eens met de normale render?
Wil je dan toch nog GI gebruiken in je render, kun je hier wat aan tweaken, maar dan heb je de bron van je 'probleem' in ieder geval gevonden.
even terugkomend op de 3D muis, ik heb een flinke update gegeven aan mijn review. (misschien interessant voor de twijfelaars)
productreview: 3Dconnexion SpaceNavigator PRO review door D-rez
Ondanks wat gevloek nu en dan zou ik op dit moment niet anders willen hoor.
Moet wel zeggen dat ik verder nog geen ervaring heb met 2012
Overigens weet ik niet hoe het nu met de opleidingen zit maar tijdens mijn lessen op school heb ik een uitgebreide introductie gehad (zo noem ik 't dan maar), de rest heb ik toch wel in mijn eigen tijd moeten doen.
Dit mede ten koste van de rest van mijn opleiding overigens
@JVO ik weet ook niet of het echt de bedoeling is maar ik zie graag een hoop plaatjes!
Leuke uitdaging trouwens om zo'n model helemaal werkend te maken, ga je er ook iets mee doen? animeren?
Zelf ben ik klaar met riggen etc, nu lekker blendshapes maken, leuk!
en dan ook maar weer een plaatje

Net zoals de OSX/Win discussie altijd. Elk heeft z'n voors en de ander z'n tegens
fier0x schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 14:46:
haha waar komt toch die negativiteit voor Maya vandaan?
Ondanks wat gevloek nu en dan zou ik op dit moment niet anders willen hoor.
Moet wel zeggen dat ik verder nog geen ervaring heb met 2012
Overigens weet ik niet hoe het nu met de opleidingen zit maar tijdens mijn lessen op school heb ik een uitgebreide introductie gehad (zo noem ik 't dan maar), de rest heb ik toch wel in mijn eigen tijd moeten doen.
Dit mede ten koste van de rest van mijn opleiding overigens
@JVO ik weet ook niet of het echt de bedoeling is maar ik zie graag een hoop plaatjes!
Leuke uitdaging trouwens om zo'n model helemaal werkend te maken, ga je er ook iets mee doen? animeren?
Zelf ben ik klaar met riggen etc, nu lekker blendshapes maken, leuk!
en dan ook maar weer een plaatje
[afbeelding]

Jullie hebben gewoon allemaal down ofzow, Blender3D for the win!apNia schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 15:14:
Dat Maya/Max battletje was gewoon een grapje van een paar dagen geleden, waar we de draak staken met de aloude discussie of softwarepakket A beter was of pakket B
Net zoals de OSX/Win discussie altijd. Elk heeft z'n voors en de ander z'n tegens

Verwijderd

Ik kon nog even spelen met het Freeform spul en een dergelijk pennetje had ik wel eens op plaatjes gezien en dat werkte wel zoals ik verwacht had. Wat ik totaal niet verwacht had was dat het ding force feedback heeft. Wat je op het scherm ziet voel je dus ook in je 3D-pen terug. Uiteraard kreeg ik van het hele gebeuren slechts een eerste indruk, maar het lijkt me wel erg leuk speelgoed om langer mee te werken. Die force feedback maakt echt een wereld van verschil.
Het was niet dit geval, maar wel iets soorgelijks:
Helaas zijn die lui best snugger en koop je de software en de hardware altijd samen. Het gaat zelfs zo ver dat de software niets doet tenzij zo'n unit ingeplugd is.
Toch altijd leuk, aan duur speelgoed zitten

Even paar jaartjes het nog laten ontwikkelen allemaal

Het modelling avontuur van vandaag gaat tot dusver al beter
Zou iemand met modelling ervaring zijn mening kunnen geven over mijn pokébal? (de pokébal omdat het een cirkelvormige inkeep heeft op een rond oppervlak en ik 't leuk vind om iets te maken dat herkenbaar is
Je moet iets maken om te oefenen toch?
In mijn ogen is dit de enige oplossing om die uitkeping strak te krijgen.
Ook ondervind ik dat het makkelijker is om je model op te delen in zoveel mogelijk floating geometry, maar ik weet weet niet of dat goed is. Eerst probeerde ik dit ding uit 1 mesh te maken. Toen trok ik de haren uit mijn kop.
Dus lieve tweakerts
Eigenlijk moet je dus overal waar een scherpe hoek moet komen, twee (of meer) verschillende smoothinggroups laten botsen.
I wish I couldD-rez schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 13:53:
als je de platte "snijlijn" een andere smoothing group geeft, gaat die lijn perfect strakzijn als je bij turbosmooth instelt dat hij rekening moet houden met smoothinggroups.
Eigenlijk moet je dus overal waar een scherpe hoek moet komen, twee (of meer) verschillende smoothinggroups laten botsen.
Is dit beter dan Koei? Want als ik het naast elkaar leg, trekken de edges nog steeds hetzelfde alleen heb ik dit maal geen quad maar 2 tri's =_=
En in mijn beleving waren quads altijd heilig behalve op perfect vlakke oppervlakken. Dan maakt t geen hol uit

[ Voor 26% gewijzigd door Nico op 26-10-2011 14:47 ]
Zover ik nog niet uitgeleerd ben met Cinema is het wel fijn in ieder geval!

Go easy on me! denk dat die pas mijn 3de poging is om een model te maken, Kritiek is welkom.
[ Voor 14% gewijzigd door lightstyle op 26-10-2011 15:23 ]
eerste actie update; dit..is...GENIAAAAAAAAAAAAAAL
[ Voor 24% gewijzigd door Nico op 26-10-2011 18:41 ]
Is dit Vray? het lijkt een beetje op irriadiance map voor primary bounces en dan lightcache voor secundairy bounces. dit vind je bij je global illumination instellingen. Je moet het gewoon in iets anders veranderen zoals bijvoorbeeld bruteforce (primairy bounces) en irradiance map (secundairy bounces), zo naar de scene gekeken (ik weet nu niet wat voor materialen het zijn) zou het niet veel langer dan 12 minuten hoeven duren op hoge instellingen en een resolutie van 800x600...stevens20 schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 11:55:
he bhet model door een groepsgenoot lichter laten maken. Ik render nu op mijn laptop (ook i7) op MEDIUM (thuis op HIGH) en ben nu in 4,5 minuut op 31 procent. Heb hem alle lichten die niet in beeld zijn eruit laten halen en de verdiepingen die niet in beeld zijn ook laten verwijderen. Dit scheelt aanzienlijk! Weet niet hoe lang het gaat duren als ik dit op high zet maar toch... verschil tussen high en medium zal geen 14 uur zijn denk ik.
Helaas gaat het niet goed... even kijken waar dit aan ligt.
[afbeelding]
portfolio : www.breeed.com
Wat wel eens wil helpen is om er een lekker glimmend materiaal op te plakken en een hdri belichting gebruiken. Dan zie je meteen alle oneffenheden. Als het er goed uitziet lekker zo latenNico schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 18:35:
Hoewel ik nog steeds een antwoord zoek op mijn modelling kwestie, even ander nieuws. Mijn 3d muis is binnen!
eerste actie update; dit..is...GENIAAAAAAAAAAAAAALsuper makkelijk
Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?
Dit is niet helemaal waar. Het heet inderdaad niet hetzelfde, maar je kan wel hetzelfde effect bereiken. Ik wilde afgelopen weekend ook Maya leren en liep hier ook tegenaan. Wat je moet doen is het volgende:Nico schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 14:40:
[...]
I wish I couldMaya heeft geen smoothing groups...
1. In edge mode gaan
2. Edge selecteren
3. SHIFT+RMB
4. Over 'soften/harden edges' heen floaten
5. Kies je gewenste modus en ga weer verder met modellen.
Wat ik heb gemerkt is dat dit alleen toepasbaar is op edges. Maar het werkt, dus ik klaag niet.

Verwijderd
Mwoah, als je het beste wil uiteraard wel, ik heb behoorlijk indrukwekkende resultaten gezien van printertjes die gewoon te betalen zijn (500-1500 euro, hoe gek je het zelf wilt maken). De printkosten liggen dan op 0,02 euro per kubieke centimeter o.i.d., behoorlijk verwaarloosbaar.Nico schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 13:38:
EINDHOVUH JONGUH! Dat 3d printen etc is allemaal erg vet, maar zoooo duur
@camacha; hmmm...klinkt al beter, maar bijvoorbeeld iets als shapeways vind ik nog steeds wel prijzig
Het is geen Vray. Het is gewoon Autodesk Revit Architecture.Maarten_Br schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 20:03:
[...]
Is dit Vray? het lijkt een beetje op irriadiance map voor primary bounces en dan lightcache voor secundairy bounces. dit vind je bij je global illumination instellingen. Je moet het gewoon in iets anders veranderen zoals bijvoorbeeld bruteforce (primairy bounces) en irradiance map (secundairy bounces), zo naar de scene gekeken (ik weet nu niet wat voor materialen het zijn) zou het niet veel langer dan 12 minuten hoeven duren op hoge instellingen en een resolutie van 800x600...
Dit is het hele model in wireframe.

Ik heb thuis nog een render gemaakt met maar 5 lampen in het model en zonder GI maar ook dan doet hij nog steeds 12 uur over een plaatje van met de kwaliteit op BEST.
Ook in Revit kies je een render engine toch?stevens20 schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 09:33:
[...]
Het is geen Vray. Het is gewoon Autodesk Revit Architecture.
Nee, je kan op render drukken en wat instellingen veranderen maar meer ook niet... ben wel tegengekomen dat revit gewoon 3 tot 4x langzamer renders produceert dan max.SnoeiKoei schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 09:42:
[...]
Ook in Revit kies je een render engine toch?
Ik weet niet of je een legale en geregistreerde versie van Revit gebruikt, met een Autodesk account, maar dan kan dit nog wel interessant voor je zijn:stevens20 schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 10:36:
[...]
Nee, je kan op render drukken en wat instellingen veranderen maar meer ook niet... ben wel tegengekomen dat revit gewoon 3 tot 4x langzamer renders produceert dan max.
En anders zou ik renderen in max met Mental Ray of VRay, render engines waarbij de wereld aan instellingen en tweaks te doen is. Koop een boek over renderen met die render engine zodat je op weg geholpen wordt en go.Cloud-based rendering with the experimental plug-in dubbed Project Neon, located on Autodesk Labs is in the beta phases and allows for the user to render their images through their Autodesk account instead of locally through their own computers.
Ja ik gebruik legale versies (studenten kunnen daar gratis gebruik van maken). Ik kwam het idd net tegen toen ik aan het googlen was. Ik ga er zeker even naar kijken.SnoeiKoei schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 10:44:
[...]
Ik weet niet of je een legale en geregistreerde versie van Revit gebruikt, met een Autodesk account, maar dan kan dit nog wel interessant voor je zijn:
[...]
En anders zou ik renderen in max met Mental Ray of VRay, render engines waarbij de wereld aan instellingen en tweaks te doen is. Koop een boek over renderen met die render engine zodat je op weg geholpen wordt en go.
Eerst heb ik het model voor een laatste keer terug gegeven aan mijn groepsgenoot om het model leeg te halen. Hij heeft er vrijwel niks aan gedaan dus ik zat nog steeds 64 tl lampen te renderen. Daarbij laat ik hem de materialen controleren of dat niet te zwaar is.
Ik heb geprobeerd het model in max te openen maar datwerk niet helemaal lekker, MAX sluit iedere keer af. Daarbij krijg ik de melding dat de renderer niet mental ray is... en een aantal dingen niet gesupport worden...
[ Voor 5% gewijzigd door stevens20 op 27-10-2011 11:11 ]
Ik probeer het modellen er bij mij in te stampen en ben bezig om steeds dingen te maken tot ze lukken.. Kijkend naar goede edgeflow etc en hoewel tri's etc niet persé slecht zijn, probeer ik zoveel mogelijk gebruik te maken van quads.
Nu heb ik regelmatig dat ik extra edgeloops ergens ingooi om een edge strak te krijgen, maar brengt ook ooit problemen met zich mee. Voor het gemak heb ik een versimpeld voorbeeld gemaakt van een vergelijkbare situatie waar ik mee bezig ben.
Rij 1,2 en 3 (plaatjes hier onderaan) zijn hoe ik tot het obstakel/probleem kom. Mijn doel is om het er in ge-extrude vierkant voorzien is van strakke edges als ik mijn mesh smooth of smooth-preview. Daarvoor zijn de oranjeachtige edgeloops voor nodig, maar die leveren extra vertices op de buitenrand. Op zich geen probleem, maarrrr... Als ik ooit nog iets moet veranderen aan de rand, bijvoorbeeld de curve van het algehele object bijstellen, levert het een lelijke hoek op. Die zou ik handmatig moeten aanpassen en op complexere meshes waar de edgeloops nog veel verder door kunnen lopen is dat mijns inziens geen doen.
Wat is volgens jullie dé manier om de edges eerder te beïndigen?
Klikkuh die plaatjuh

Overdreven voorbeeld van hoek:

Voor de liefhebbers hier een file'tje:
http://wtrns.fr/45rDwEIGcbLWi8
Wat heb ik zelf al geprobeerd
nope.jpg

nope2.jpg

OMG?!

Deze laatste valt denk ik in de categorie, type een lang bericht en uiteindelijk ben je er zo mee bezig dat je ineens op het antwoord stuit.

Echter, experts

Thanks als je het hebt gelezen
Even snel plaatje:

Goede thread over Sub-D modelling als je tijd over hebt:
http://www.polycount.com/forum/showthread.php?t=56014
Waarschijnlijk zijn deze video tutorials precies wat je zoekt:
http://www.3dtotal.com/tu...tials/hard_surface_01.php
Edit: Vimeo link http://vimeo.com/10941211
[ Voor 3% gewijzigd door De Hupie op 30-10-2011 09:49 ]
snel voorbeeldje:

[ Voor 37% gewijzigd door De Hupie op 30-10-2011 11:27 ]

Valt in mijn ogen samen met wat Grant Warwick (thanks voor de link maar die had ik al wel goed bekeken
Die polycount link kende ik nog niet