Hou er tevens ook rekening mee dat hoe hoger de ISO, hoe lager het contrast.
Dus wanneer het object stabiel is, probeer dan een statief of iets dergelijks te gebruiken. Ik heb bijvoorbeeld een tijdje geleden foto's gemaakt voor de catering van mijn stage (catering van een welzijnsorganisatie), iemand voor mij had uit de hand op auto geschoten, door het relatief slechte licht had de camera hoog ISO's gebruikt, buiten dat de foto's zelf al lelijk waren gemaakt, was het contrast bijzonder slecht en als je tomaat dan niet echt rood is, dan ziet dat er wel heel lelijk uit.
Zelf natuurlijk een statief neergezet, tevens geschoten met f1.8-f2.2 (35mm f1.8 nikkor)
Bij fotografie is het al kiezen wat het beste is, tenzij je optimale omstandigheden heb, dan zal je toch moeten kiezen wat je wilt opgeven om de plaat scherp te krijgen.
Je zou ook is Program mode kunnen proberen (P op je toestel), in die modus kan je wat aanpassen waarbij de camera dan de sluitertijd zal instellen.
De flitser is sowieso niet meer automatisch, die komt alleen op wanneer jij de flitsknop indruk.
ISO kan jezelf instellen, jouw camera heeft immers niet alle informatie, die weet echt niet op er een bewegende vogel is, of juist een stabiele ondergrond voor een landschapsfoto, dus die kiest al snel voor iets er tussenin.
Tevens kan je met je wieltje naar links je diafragma kleiner maken (hoger f getal) zetten en naar rechts kan je de sluitertijd versnellen. Maak je diafragma kleiner dan maakt die de sluitertijd langer, maak je de sluitertijd korter dan zal die doorgaan tot je grootste diafragma (laagste f getal), in het midden, wanneer er geen * bij de P staat dan doet die dat zelf.
Uiteraard zie je wanneer je de ISO veranderd direct ook andere instellingen veranderen, dit om de sluitertijd snel genoeg te houden.
Het grote voordeel is uiteraard dat jijzelf echt bepaal wat de camera doet terwijl je weer niet constant alles hoeft in te vullen.
EDIT: Probeer Windows Live Photo Gallery, zit in het pakket van Live Essentials, kan je zo vinden via een zoekmachine.
[
Voor 3% gewijzigd door
Benjamin- op 30-04-2011 10:30
]
Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900