↑ top
Dave Wouters zei op 7 december 2009 om 15:46
Origineel geplaatst door DatBenIk
@4saus: Dat klinkt allemaal heel leuk zo maar volgens Europese wetgeving heeft een consument 2 jaar garantie op alle elektronica en anders mag het simpelweg niet binnen Europa verkocht worden… ze overtreden dus simpelweg de wet.
Correct! er geld een Europese minimale wettelijke bescherming van 2 jaar op consumenten elektronica. Op witgoed (wasmachines, drogers etc.) is dit (voor zover ik weet) zelfs 3 jaar.
—
Origineel geplaatst door Nils Breunese
Ik zou graag eens horen waar ik het exacte Europese wetsartikel kan vinden wat zegt dat je langer recht hebt op gratis reparaties. En die ‘economische levensduur’ van een laptop is volgens mij ook nergens gedocumenteerd. In dit artikel lees ik 5 jaar, elders weer 2 of 3 jaar. Ik zou graag ergens naar kunnen verwijzen op het moment dat ik met een klacht naar een verkoper stap. Kortom: het zou fijn zijn als ‘er werk van maken’ wat eenvoudiger zou zijn.
Voor Europese wetgeving m.b.t. consumentenrecht,
Kijk op de website van het ECC, het Europees Consumenten Centrum:
http://www.eccnl.eu.
—
Origineel geplaatst door Ik word hier soms erg moe
… Volgens EU (en ook NL, BE, …) wetten mag apple geen prijzen vaststellen!
Klopt niet helemaal, maar goed… ze mogen wel een prijs vast stellen, maar dat mag geen verticaal gebonden prijs zijn, de prijs heet dan een ADVIES-prijs.
Een geadviseerde prijs, vaak is dit de prijs die een fabrikant minimaal voor zijn product wil hebben, de inkoop prijs voor de verkoper/reseller ligt vaak enkele procenten lager dan die adviesprijs.
Een winkel/verkoper/reseller etc. is vrij om
1: op die adviesprijs zijn producten te verkopen.
2: Meer dan de adviesprijs te vragen. (dat doen de meeste winkels dus)
3: Rond de inkoopprijs het product te verkopen.
4: Onder de advies-of inkoopprijs het product verkopen.
—
Origineel geplaatst door Ik word hier soms erg moe
Apple zal gewoon eens hardhandig moeten leren dat ze hun Amerikaanse praktijken niet zonder meer naar de EU kunnen transporteren zoals MS dat ook al heeft moeten leren. Mooie klus voor de nieuwe EU commissaris.
Ja inderdaad, Kroes heeft wel al wel meerderenmalen MS om de oren geslagen met torenhoge miljoenen boetes, maar Apple heft nul,komma,nul boetes gekregen!!! Ik zeg Nieuwe EU commissaris: PAK APPLE EENS FLINK AAN, met: HONDER MILJOEN MILJARD BOETE!
—
@Boeiend: Ik weet niet waarom je nu auto’s aanhaalt, maar doorgaans koop je geen garantie op een auto, maar sluit je een VERZEKERING af…. Lijkt me een beetje raar als je naast je all risk of (wa) casco ook nog eens bij de dealer een garantie wil krijgen.
—
@Roger: Apple weet weldegelijk wat hun verplichtingen zijn… (lees daarvoor verder)
—
Origineel geplaatst door Wessel Meijer
“De Consumentenbond stelde dat Apple zich niet aan de wettelijke regelingen houdt….Marcel van Beusekom van de Consumentenbond, vindt dat die termijn (1 jaar) veel langer zou moeten zijn.”
Vreemd dat die Marcel de Europese wet niet aanhaalt, want die termijn IS al langer. Namelijk 2 jaar op alle binnen de EU verkochte consumenten elektronica. Geeft een fabrikant/producent of verkopende partij hier niet aan toe, dan mag het product simpelweg gewoon NIET VERKOCHT worden binnen de EU.
—
@4saus: Ben ik weer met je eens, Felix Meurders/Kassa maakt een punt, over de slechte garantie afwikkeling, maar ze maken een cruciale fout door niet volledig uit te leggen hoe verkoop (en ook wederverkoop) in NL bepaald is. Felix gaat zelfs zo ver door de APR’s “Apple winkels” te noemen terwijl het niet de eigen Store’s van Apple zijn, maar zelfstandige ondernemers/mkb’s die een assortiment van Apple producten voeren.
—
@Wessel Meijer: zie hierboven mijn reactie op Nils Breunese, je moet op de site van het ECC kijken.
—
@Ik word hier soms erg moe:
@WvB22:
Europese wetgeving gaat inderdaad over het algemeen boven die van de lokale, m.b.t. tot consument recht is dit echter een aanvulling op de Nederlands (of Belgische) wetgeving.
Voorbeeld: in de NL-wet kennen wij de term “verwachtte technische levensduur” die bepaald hoelang je van een product deugdelijke werking mag verwachten. Voor computers is dit (net als voor wasmachines/drogers) 5 jaar, mp3 spelers 3 jaar etc.
De Europese wet kent dit onderscheid echter nog niet (wordt overigens aan gewerkt), daar is dus een conflict, Europa schrijft wel voor dat als een bepaalde lokale wat meer bescherming bied, die wet of regel voorgaat.
Deze regel gaat dus voor na de door Europa minimale garantie periode (die zowel product/ fabrikant als winkelier moet naleven).
Deze NL-wet zegt daarbij dat binnen die “technische levensduur” je niet hoeft op te draaien voor de volledige reparatie kosten, een winkelier moet je aanbieden om een deel¹ te betalen, en de winkel moet het andere grotere deel betalen.
Dit zorgt en dat is het lastige, voor een groot deel van de onduidelijkheid voor klanten (kopers) en winkeliers (verkopers).
Nog zo’n onduidelijkheid: De Nederlandse wet schrijft niet een minimum garantie periode voor, de Europese doet dat wel!
In dit geval gaat de Europese wet voor, daar deze hier meer bescherming biedt!
¹(aanvankelijk van de nieuw of aanschafwaarde en de leeftijd v.h product)
—
@4saus:
@Ik word hier soms erg moe:
Technische en juridisch gezien zijn APR’s op papier (officieel) geen franchises.
Ze zijn dit echter wel officieus, ze dragen immers de tekst ‘APR’ of voluit “Apple Premium Reseller”: in hun naam.
Voor de wet en juridisch zijn ze dus geen franchise maar enkel zelfstandige ondernemers cq. MKB’ers.
Dat Apple een franchise in de vorm van “Premium Reselling” wil voeren in (een groot deel van de Apple verkopende) winkels is natuurlijk aan elke ondernemer zelf om hier in te stappen.
Er zijn gelukkig nog een aantal winkels, die geen APR is maar wel Apple producten verkoopt. (Denk hierbij aan de Dixons, It’s etc.)
Maar nogmaals, op papier (officieel) is en blijft het GEEN FRANCHISE!
Je kunt natuurlijk wel stellen dat ze het concept (de Apple Store filosofie oid) als franchise voeren, maar meer dan dat niet.
——————————————
Nu mijn eigenlijke verhaal, zoals ik al tegen Roger zij:
Apple weet weldegelijk dat er in veel gebieden (lees Europa) andere regels gelden dan dat ze van uit Amerika door onze strot kan douwen.
Ik ben zelf op wat onderzoek gegaan,
en het blijkt dat Apple wettelijke bepalingen wel verwoord (zij het in niet 1-2-3 begrijpbare tekst) in hun garantie overeenkomst
(je weet wel, dat vierkante boekje (die geen hond leest) met zwartte, vette opdruk: “Apple Inc. ” en “Software License Agreement” en “Apple One-Year Limited Harware Warranty“.)
Dan staat er in het NLD’s: “Nederlands – Beperkte Garantie voor één (1) jaar – Wereldwijd“.
(haak aub NIET af!)
We duiken nu de wondere wereld van jurisprudentie, bepalingen, uitsluitingen, beperkingen en juridische- en wettechnische teksten in.
In het boekje kijkend, lezen we het volgende: (en ik citeer)
NEDERLANDS
Beperkte Garantie voor één (1) jaar – Wereldwijd
TEN AANZIEN VAN CONSUMENTEN OP WIE WETGEVING TER BESCHERMING VAN CONSUMENTEN IN HUN LAND VAN AANKOOP OF HUN LAND VAN VERBLIJF VAN TOEPASSING IS, GELDT DAT DE DOOR DEZE GARANTIE VERLEENDE VOORDELEN IN AANVULLING KOMEN OP ALLE RECHTEN EN ERHAALSMOGELIJKHEDEN DIE ZULKE WETGEVING TER BESCHERMING VAN CONSUMENTEN GEEFT. RECHTEN VAN CONSUMENTEN DIE VOORKOMEN UIT NON-CONFORMITEIT MET EEN VERKOOPCONTRACT WORDEN NIET UITGESLOTEN, BEPERKT OF OPGESCHORT DOOR DEZE GARANTIE. IN SOMMIGE LANDEN, STATEN EN PROVINCIES IS DE UITSLUITING OF BEPERKING VAN INCIDENTELE SCHADE OF GEVOLGSCHADE EN DE UITSLUITING OF BEPERKING VAN DE DUUR VAN IMPLICIETE GARANTIES OF VOORWAARDEN NIET TOEGESTAAN, WAARDOOR DE ONDERSTAANDE BEPERKINGEN EN UITSLUITINGEN MOGELIJK NIET OP U VAN TOEPASSING ZIJN. DEZE GARANTIE GEEFT U SPECIFIEKE RECHTEN. BOVENDIEN KUNNEN VOOR U, AFHANKELIJK VAN HET LAND, DE STAAT OF DE PROVINCIE, NOG ANDERE RECHTEN GELDEN. DEZE BEPERKTE GARANTIE WORDT BEHEERST DOOR EN ZAL WORDEN UITGELEGD VOLGENS HET RECHT VAN HET LAND WAARIN DE AANKOOP VAN HET PRODUCT PLAATSVOND. APPLE, DE GARANTIEGEVER INGEVOLGE DEZE BEPERKTE GARANTIE, WORDT AAN HET EINDE VAN DIT DOCUMENT AANGEDUID AFHANKELIJK VAN HET LAND OF DE REGIO WAARIN DE AANKOOP VAN HET PRODUCT PLAATSVOND.
Hier uit is weldegelijk op te maken dat Apple zich ervan bewust is dat er in bepaalde gebieden andere regels (en wetten) gelden.
Nogmaals: “TEN AANZIEN VAN CONSUMENTEN OP WIE WETGEVING TER BESCHERMING VAN CONSUMENTEN IN HUN LAND VAN AANKOOP OF HUN LAND VAN VERBLIJF VAN TOEPASSING IS, GELDT DAT DE DOOR DEZE GARANTIE VERLEENDE VOORDELEN IN AANVULLING KOMEN OP ALLE RECHTEN EN VERHAALSMOGELIJKHEDEN DIE ZULKE WETGEVING TER BESCHERMING VAN CONSUMENTEN GEEFT.”
Apple’s garantie bepalingen en voordelen (lees: ‘de eigenlijke garantie(s)’) komen dus in aanvulling op wettelijke rechten en verhaalsmogelijkheden. (…So far so good…)
En: “RECHTEN VAN CONSUMENTEN DIE VOORKOMEN UIT NON-CONFORMITEIT MET EEN VERKOOPCONTRACT WORDEN NIET UITGESLOTEN, BEPERKT OF OPGESCHORT DOOR DEZE GARANTIE.”
Het verkoop contract in deze is jouw bon (van de winkel, ook als het online gekocht is [“kopen op afstand”] en Apple’s voorwarden (deze geciteerde teksten dus).
Non-conformiteit, nog zo’n term waar een normaal mens niet van snapt.
Simpelweg betekend het, dat wanneer er onenigheid² is met lokale of interlokale (lees: “Europese”) wetgeving, dat dat dan niet wordt uitgesloten, beperkt of opgeschort.
² (cq tegenstrijdigheid of inderdaad met een chiq woord “non-conformiteit”)
En: “IN SOMMIGE LANDEN, STATEN EN PROVINCIES IS DE UITSLUITING OF BEPERKING VAN INCIDENTELE SCHADE OF GEVOLGSCHADE EN DE UITSLUITING OF BEPERKING VAN DE DUUR VAN IMPLICIETE GARANTIES OF VOORWAARDEN NIET TOEGESTAAN, WAARDOOR DE ONDERSTAANDE BEPERKINGEN EN UITSLUITINGEN MOGELIJK NIET OP U VAN TOEPASSING ZIJN.”
Onder landen, staten en provincies valt in deze ook *weer* Europa te verstaan.
In Europa is het, je raad het al, eveneens niet toegestaan om “BEPERKING VAN DE DUUR VAN IMPLICIETE GARANTIES OF VOORWAARDEN” op te leggen.
Dus je ziet, Apple noemt het wel maar verwikkeld de clausule in abracadabra tekst.
Nog eentje, voor we verder gaan met de een ander clausule:
“DEZE BEPERKTE GARANTIE WORDT BEHEERST DOOR EN ZAL WORDEN UITGELEGD VOLGENS HET RECHT VAN HET LAND WAARIN DE AANKOOP VAN HET PRODUCT PLAATSVOND.”
Nogmaals: De garantie “WORDT BEHEERST DOOR” en zal “WORDEN UITGELEGD VOLGENS HET RECHT VAN HET LAND” waarin de aankoop plaatsvond.
Aangezien Europa een unie is met algeheel geldende wetten en regels moet je onder “LAND” ook Europa verstaan.
——
Verderop in de tekst, na alle garantie bepalingen en verhaalsmogelijkheden, lezen wij de volgende clausule:
“VOOR ZOVER TOEGESTAAN OP GROND VAN TOEPASSELIJK RECHT, ZIJN DEZE GARANTIE EN DE BOVENSTAANDE VERHAALSMOGELIJKHEDEN EXCLUSIEF EN KOMEN DEZE IN DE PLAATS VAN ALLE ANDERE ZOWEL MONDELINGE ALS SCHRIFTELIJKE, WETTELIJKE, EXPLICIETE ALS IMPLICIETE GARANTIES, VERHAALSMOGELIJKHEDEN EN VOORWAARDEN. VOOR ZOVER TOEGESTAAN OP GROND VAN TOEPASSELIJK RECHT WIJST APPLE IN HET BIJZONDER ALLE WETTELIJKE EN IMPLICIETE GARANTIES VAN DE HAND, INCLUSIEF MAAR NIET BEPERKT TOT GARANTIES VOOR VERKOOPBAARHEID, GESCHIKTHEID VOOR EEN BEPAALD DOEL EN GARANTIES TEGEN VERBORGEN GEBREKEN. INDIEN APPLE WETTELIJKE OF IMPLICIETE GARANTIES NIET RECHTMATIG VAN DE HAND KAN WIJZEN, ZIJN VOOR ZOVER TOEGESTAAN OP GROND VAN TOEPASSELIJK RECHT AL DEZE GARANTIES IN TIJDSDUUR BEPERKT TOT DE TERMIJN VAN DEZE EXPLICIETE GARANTIE EN TOT DE SERVICE VAN REPARATIE OF VERVANGING, TER UITSLUITENDE KEUZE VAN APPLE.”
Dit is het toppunt van klant vriendelijkheid.
De rechten en garantie zijn inprincipen exclusief en komen in de plaats van… en
Apple wijst in het bijzonder wettelijke en impliciete garanties van de hand, Tenzij dit niet rechtmatig is!
“VOOR ZOVER TOEGESTAAN OP GROND VAN TOEPASSELIJK RECHT, ZIJN DEZE GARANTIE EN DE BOVENSTAANDE VERHAALSMOGELIJKHEDEN EXCLUSIEF EN KOMEN DEZE IN DE PLAATS VAN ALLE ANDERE ZOWEL MONDELINGE ALS SCHRIFTELIJKE, WETTELIJKE, EXPLICIETE ALS IMPLICIETE GARANTIES, VERHAALSMOGELIJKHEDEN EN VOORWAARDEN”
Voor zover het is toegestaan.
De Europese wet en ook onze Nederlandse wet (en naar alle waarschijnlijkheid de Belgische ook) staat het NIET toe om ze exclusief te houden en als vervanging voor de wet te dienen!
“INDIEN APPLE WETTELIJKE OF IMPLICIETE GARANTIES NIET RECHTMATIG VAN DE HAND KAN WIJZEN, ZIJN VOOR ZOVER TOEGESTAAN OP GROND VAN TOEPASSELIJK RECHT AL DEZE GARANTIES IN TIJDSDUUR BEPERKT TOT DE TERMIJN VAN DEZE EXPLICIETE GARANTIE EN TOT DE SERVICE VAN REPARATIE OF VERVANGING, TER UITSLUITENDE KEUZE VAN APPLE.”
Indien Apple de wettelijke garanties niet rechtmatig van de hand kan wijzen…
Daar zit het al “indien” maar in Euopa kan geen enkele fabrikant/producent wetten of regels van de hand wijzen.
En “zijn voor zover toegestaan” “al deze garanties in tijdsduur beperkt”.
Voor zover toegestaan. In tijdsduur beperkt. Ook in deze regel, als het is toegestaan (in een land, gebied, staat, provincie of regio) beperkt Apple de garantie tot 1 jaar.
Het is in Europa NIET toegestaan. Op Alle consumenten elektronica verkocht binnen de EU geld standaard twee (2) jaar [minimaal] garantie! Apple kan dus de garantie niet beperken tot 1 jaar!
Zoals je in de eerste clausule kon lezen: “WAARDOOR DE ONDERSTAANDE BEPERKINGEN EN UITSLUITINGEN MOGELIJK NIET OP U VAN TOEPASSING ZIJN”
In Europa zijn dus de meeste beperkingen die Apple van uit Amerika wil opleggen: NIET VAN TOEPASSING!
Om als laatste een beeld te schetsen:
ik ben begin september naar de APR in mijn buurt gegaan die toen (na een krap jaar en 1 maand na aankoop) mijn iMac (van august ’08) reparatie weigerde.
Ben eind vorige week terug gegaan, heb deze teksten te geciteerd. En daarbij gemeld dat onder toepasselijk Nederlands alsmede ook Europees recht, de voorwaarden niet van toepassing zijn. Ze gingen toen, eindelijk accoord met kosten loze reparatie.
Vandaag een mailtje ontvangen dat-ie onderweg is naar hun TD, ze verwachten hem voor eind deze week gerepareerd terug.
(Nieuwe harddisk (die was volledig dood, weg bestanden en programma’s en nieuwe Superdrive die dee het ook niet meer omdat die drives zoals bekent is slecht zijn)