eerste wat dan in me opkomt zijn die open luchtfilters .. maar als je niet oppast zuigt ie allemaal warme lucht aan. Dus als je dat kunt voorkomen met een luchtduct, dan zou je dat simpel kunnen proberen.
De resonator box is al verwijderd.
nou dat iig ja.
voor de looks is het iig wel

Zou dit nou goed kunnen werken?
De binnendiameter van de buis is afgestemd op de grotere gasklep van een F430. Ze adviseren de montage op een originele gasklep met een siliconen verloopstuk (zie plaatje). Ik vraag me een aantal dingen af:
a) of het significant meer inlaatgeluid oplevert?
een geribbelde rubberen slang dempt geluid. Een harde buis werkt als een basreflex-poort .. de klanken zullen gereflecteerd worden tot de uitgang, en afhankelijk van de diameter bepaalde frequenties beter, groter is lagere tonen.
b) wat het effect is van de feitelijk te grote binnendiameter van de buis? Kan dit bijv. leiden tot koppelverlies?
Op hogere toeren wil je meer lucht = grotere diameter ... maar koppel zit hem vooral in de lengte van de inlaatbuis. Geen buis is juist averrechts voor koppel als ik het goed heb. De lengte blijft ongeveer hetzelfde als het origineel, maar de diameter is wel groter.. I don't know. Op toeren zul je wel voordeel hebben (maar misschien 1 a 2 pk? tenzij je ook een grotere gasklep monteert)
c) hoe het geheel omgaat met vibraties/trillingen van de motor, aangezien de carbon buis niet flexibel is en in het originele inlaattraject die harmonicabocht zit tbv opvangen trillingen?
tja, dat is een goed punt. Hoeveel schommelt de motor t.o.v. de luchtinlaat en zit dat allemaal gefixeerd? Dit is niet onbelangrijk.. de trillingen zullen primair in dat rubber verloop gaan zitten maar grote schommelingen (bij starten/stoppen?) zullen toch op de buis aankomen tenzij je dit flexibel kunt ophangen.
d) of de kans bestaat dat er storingen ontstaan omdat de auto op LPG loopt? Of zou de LMM dit wel aan kunnen? Ik heb nu geen storingen en wil dat graag zou houden.
Officieel kun je de boel het beste weer laten afstellen, maar daarna voorzie ik geen problemen.
Niemand zal met deze specifieke combinatie ervaring hebben, maar ik ben wel benieuwd naar de inschatting van de technisch meer onderlegde Alfisten

persoonlijk zou ik liever dezelfde diameter behouden, ook omdat ie dan mogelijk op hogere toeren beter klinkt en je andere complicaties ermee voorkomen kunt.
Maar bel Squadra inderdaad, die kan je dit perfect vertellen .. en zeg er ook bij dat je op LPG rijdt. Liefst zal ie'm na de mod voor je willen chippen zodat alles perfect is afgestemd op de nieuwe diameter.
[
Voor 5% gewijzigd door
Alfa Novanta op 20-09-2021 10:10
]