AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC
Marketingtechnisch zal het vast beter zijn om een auto met 320 pk te kopen, maar ik denk dat het wetgeving technisch gewoon niet mag of dat het Alfa niet lukt om de gewenste uitstoot te halen met hetzelfde aantal pk's.
De Stellantis Alfa's zijn inderdaad geen Alfa's meer, maar voor een Stellantis Alfa ben ik sowieso niet in de marktArcticWolf schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 21:07:
[...]
Ik hoop het echt... maar naar mijn weten heeft Alfa nagenoeg 0 auto's verkocht dit jaar (even overdreven naar beneden afgerond) maar op een gegeven moment is het bij het moederbedrijf Fiat ook wel klaar en is het einde merk (beetje zoals Saab...).
Voor ik m'n huidige auto kocht had ik stiekem ook nog een 147 op het oog uit 2008, maar da's toch een TwinSpark en dat deed me wat twijfelen, dus toen werd 't de elcheapo fransoos die me werd aangeboden.
Stiekem vind ik een 159 ook wel heel mooi. Maar ze zijn bepaald niet storingsvrij heb ik al begrepen
Ford Mondeo Wagon 2.0 16v '06 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.
Vind de 159 ook erg mooi, te groot voor mij, maar zo erg storen ze niet toch? Kan mij niet echt heugen dat ik echt grote problemen met de 159 voorbij heb zien komen.Destruction schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 21:44:
[...]
De Stellantis Alfa's zijn inderdaad geen Alfa's meer, maar voor een Stellantis Alfa ben ik sowieso niet in de markt![]()
Voor ik m'n huidige auto kocht had ik stiekem ook nog een 147 op het oog uit 2008, maar da's toch een TwinSpark en dat deed me wat twijfelen, dus toen werd 't de elcheapo fransoos die me werd aangeboden.
Stiekem vind ik een 159 ook wel heel mooi. Maar ze zijn bepaald niet storingsvrij heb ik al begrepen
Blijf voorlopig ook bij m'n Giulietta QV uit 2011, ding heeft laatst de 200k km aangetikt maar rijdt nog helemaal prima en kan m'n trailer en paard ermee trekken. Zou wel een Giulia willen, maar past geloof ik niet in m'n garage (qua draaicirkel) en kost wel iets meer dan een Giulietta
AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC
Een vriend van me heeft ook een Giullietta uit 2011, z'n 2e inmiddels. Maar die mag 1300kg trekken. Kom je dan wel uit met een paardentrailer? Want die hebben ook al vrij snel een hoog eigen gewicht, en zo'n paard weegt ook niet echt 100kg ofzoArcticWolf schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 22:13:
[...]
Vind de 159 ook erg mooi, te groot voor mij, maar zo erg storen ze niet toch? Kan mij niet echt heugen dat ik echt grote problemen met de 159 voorbij heb zien komen.
Blijf voorlopig ook bij m'n Giulietta QV uit 2011, ding heeft laatst de 200k km aangetikt maar rijdt nog helemaal prima en kan m'n trailer en paard ermee trekken. Zou wel een Giulia willen, maar past geloof ik niet in m'n garage (qua draaicirkel) en kost wel iets meer dan een Giuliettaal zijn de Giulietta 2014+ modellen allemaal in prijs gestegen. En kunnen die modellen niet m'n trailer trekken vreemd genoeg...
Ford Mondeo Wagon 2.0 16v '06 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.
Klopt, paard weegt 520, trailer 690 en dan nog 20kg aan gear. Die vol alu trailers wegen niet meer zoveel gelukkig. Zit ik dus op ca. 1230kg, 70kg marge... Ik weet niet waarom de auto maar 1300kg mag trekken want merk echt niet dat de trailer erachter hangtDestruction schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 23:14:
[...]
Een vriend van me heeft ook een Giullietta uit 2011, z'n 2e inmiddels. Maar die mag 1300kg trekken. Kom je dan wel uit met een paardentrailer? Want die hebben ook al vrij snel een hoog eigen gewicht, en zo'n paard weegt ook niet echt 100kg ofzo
de betaler vervuilt
:strip_exif()/f/image/fmRhhkJjrvJ2qwACz3GIZh0z.jpg?f=fotoalbum_large)
Inmiddels mijn tweede Alfa, dus ik moet mij hier ook nodig eens melden. Nu een paar maanden in bezit, en bevalt erg goed. Het is een 1750 TBI (een TI, maar dat is op de foto al te zien natuurlijk). Ik begrijp nog niet helemaal wat die TBI in een auto als een 4C te zoeken heeft, maar in een comfortabele stationwagen zoals dit is het een erg fijne motor.
Wat ik echt eens aan moeten pakken zijn de speakers. Zowel links als rechts is de boel helemaal gaar. Ik zou verwachten dat de foamranden simpelweg op zijn, maar het klinkt _ook_ alsof de tweeters overleden zijn.
Nu zit ik alleen mijn opties te overwegen, en gek genoeg kan ik nergens op internet vinden waar de kabels naar de speakers in de deur en de tweeters in het dashboard splitsen. Ik weet dat er 1 kabel uit de headunit komt, en dat er bij de speaker en tweeter beide 1 kabel te zien is. Maar ik ben bang dat de splitsing ergens achter het dashboard zit. Dus ik lijk 3 opties te hebben:
- De bestaande tweeters loskoppelen en full range units in de deuren zetten
- Een nieuwe set met losse speakers en tweeters erin zetten die alleen een filter op de tweeters hebben (zoals de 159 standaard ook heeft). Ik heb (logisch ook) niet het idee dat dit te koop is.
- Het hele dashboard eruit halen en dan speakers en tweeters vervangen en bijbehorend wisselfilter ertussen zetten waar de kabels nu splitsen. Hier ga ik niet aan beginnen denk ik, dan kies ik liever voor optie 1.
Heeft iemand hier stomtoevallig ervaring mee bij een 159 (het is een non-Bose, maar vraag me af of dat voor de wiring uitmaakt).
Mooie 159 heb je, ik heb er 1tje in het wit.Nikel schreef op zondag 16 november 2025 @ 16:11:
[Afbeelding]
Inmiddels mijn tweede Alfa, dus ik moet mij hier ook nodig eens melden. Nu een paar maanden in bezit, en bevalt erg goed. Het is een 1750 TBI (een TI, maar dat is op de foto al te zien natuurlijk). Ik begrijp nog niet helemaal wat die TBI in een auto als een 4C te zoeken heeft, maar in een comfortabele stationwagen zoals dit is het een erg fijne motor.
Wat ik echt eens aan moeten pakken zijn de speakers. Zowel links als rechts is de boel helemaal gaar. Ik zou verwachten dat de foamranden simpelweg op zijn, maar het klinkt _ook_ alsof de tweeters overleden zijn.
Nu zit ik alleen mijn opties te overwegen, en gek genoeg kan ik nergens op internet vinden waar de kabels naar de speakers in de deur en de tweeters in het dashboard splitsen. Ik weet dat er 1 kabel uit de headunit komt, en dat er bij de speaker en tweeter beide 1 kabel te zien is. Maar ik ben bang dat de splitsing ergens achter het dashboard zit. Dus ik lijk 3 opties te hebben:
- De bestaande tweeters loskoppelen en full range units in de deuren zetten
- Een nieuwe set met losse speakers en tweeters erin zetten die alleen een filter op de tweeters hebben (zoals de 159 standaard ook heeft). Ik heb (logisch ook) niet het idee dat dit te koop is.
- Het hele dashboard eruit halen en dan speakers en tweeters vervangen en bijbehorend wisselfilter ertussen zetten waar de kabels nu splitsen. Hier ga ik niet aan beginnen denk ik, dan kies ik liever voor optie 1.
Heeft iemand hier stomtoevallig ervaring mee bij een 159 (het is een non-Bose, maar vraag me af of dat voor de wiring uitmaakt).
Je vergelijk met de 4C klopt niet helemaal. De 4C heeft niet helemaal de zelfde motor als wat er in een 159 zit. De motor uit de Giulietta QV en de 4C zijn wel gelijk. Als ik het goed heb is het onderblok uit de 159 van gietijzer en die van de 4C van aluminium. Waardoor deze dus lichter is en meer vermogen heeft. De TBi uit de 159 heeft 200 PK vs 240PK in de 4C. Daarbij heeft de 4C een TCT bak en is veel lichter dan een 159.
Ik heb de mijne uitgevoerd met een turbo van JTD performance met de bij behorende software, dat geeft +/- 260 PK bij een turbo druk van 1,6 bar. Als je daarmee gaat rijden dan snap je dat Alfa deze motor in de 4C gelepeld heeft. Maar let op, deze uitleg is geheel mij eigen mening
Terug komende op je vraag over de Bose speakers vs de standaard speakers:
Er zit vooral verschil in de bedrading van de radio naar de bose versterker en subwoofer.
Op deze website vind je allerlei handige schema's en verder info.
https://4cardata.info/elearn/939/2/939000002/939000005/939000000/939011679
Ik heb even voor je genavigeerd naar WIRING DIAGRAM CONNECT NAV+, denk dat je daar wel mee verder kan. Ik zou de bestaande speakers uitwisselen voor gelijkwaardige nieuwe speakers.
Ben benieuwd wat je gaat doen.
Thanks! Ik neem aan dat dat ding in de 4C nog steeds nergens naar klinkt en nog steeds een turbogat heeft. Maargoed, dat is ook smaak natuurlijk.H-W Engineer schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 12:02:
[...]
Mooie 159 heb je, ik heb er 1tje in het wit.
Je vergelijk met de 4C klopt niet helemaal. De 4C heeft niet helemaal de zelfde motor als wat er in een 159 zit. De motor uit de Giulietta QV en de 4C zijn wel gelijk. Als ik het goed heb is het onderblok uit de 159 van gietijzer en die van de 4C van aluminium. Waardoor deze dus lichter is en meer vermogen heeft. De TBi uit de 159 heeft 200 PK vs 240PK in de 4C. Daarbij heeft de 4C een TCT bak en is veel lichter dan een 159.
Oja, ik heb de oil catch cans set liggen van JTD performance (kreeg ik erbij). Moet ik ook eens van uitzoeken hoe moeilijk installatie daarvan is. Die zul jij dan ook wel hebben gok ik.Ik heb de mijne uitgevoerd met een turbo van JTD performance met de bij behorende software, dat geeft +/- 260 PK bij een turbo druk van 1,6 bar. Als je daarmee gaat rijden dan snap je dat Alfa deze motor in de 4C gelepeld heeft. Maar let op, deze uitleg is geheel mij eigen mening
Terug komende op je vraag over de Bose speakers vs de standaard speakers:
Er zit vooral verschil in de bedrading van de radio naar de bose versterker en subwoofer.
Op deze website vind je allerlei handige schema's en verder info.
https://4cardata.info/elearn/939/2/939000002/939000005/939000000/939011679
Ik heb even voor je genavigeerd naar WIRING DIAGRAM CONNECT NAV+, denk dat je daar wel mee verder kan. Ik zou de bestaande speakers uitwisselen voor gelijkwaardige nieuwe speakers.
Ben benieuwd wat je gaat doen.
/f/image/fRAlmBSq5RImALtTquh0Kz1K.png?f=fotoalbum_large)
Dat schema is inderdaad het juiste schema. Maar de vraag waar het me eigenlijk dus vooral om gaat; die 2 splitsingen die ik hier met rood heb omcirkeld, waar zitten die fysiek nou precies en kan ik daar redelijkerwijs bij komen.
Ik heb de oil catch cans er niet tussen, naar mijn idee niet nodig.
De splitsing van de speakerdraden zit denk ik in de ronde stekkers in de deuren. Zie connector D031
https://4cardata.info/ele...00005/939000000/939003892
Maar ik weet dit niet zeker en haal het uit de schema's
:strip_exif()/f/image/DYyFSwn24TU2pH7cps5NpLcr.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb de defecte turbo van mijn 159 TBI sedan sport ca. 3 jaar geleden vervangen voor een hybrid turbo van turbo dynamics uit de uk. pakt sneller op en hij lijkt meer vermogen te hebben. ik moet nog een keer langs Squadra of JTD voor een chiptuning. Dan weet ik of hybrid turbo echt verschil maakt.
Tip voor de TBI eigenenaren. neem de gemodificeerde banjobout van JTD. ik heb ook t filter eruit geboord op advies. Daarnaast heb ik de Afdichting oliepomp modificatie JTD/TBi geinstalleerd.
6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput
:strip_exif()/f/image/DPpDfKjPAjOHFTXVA0zWwnjl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AL4WsHJKR7H4lo9hNzwBXSlZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is geen Alfa, maar alsnog eindelijk weer is iets Italiaans voor de deur ipv de Suzuki bakfietsvervanger waar nooit iets aan stuk gaat.
Uiteraard valt er aan deze wel eea te verbeteren en heeft ie nog wat onderhoud nodig, maar daar maak ik me niet druk om, meerendeel kan ik nog steeds zelf.
Bedoeling is om er in de zomer mee op vakantie te gaan naar Oostenrijk en daarna is het de backup gezinsauto als de Ford Focus wagon uit de lease is in oktober, en daarna zien we wel weer wat er terug komt.
Specs:
Delta van BJ2010 met de 120pk 1.4 Tjet. Deze schijnen trouwens structureel meer pk's te hebben (130 ish) en het rijd echt prima. Stukje comfortabeler dan een Giulietta ook.
Oorspronkelijk een import uit Frankrijk maar heeft sindsdien 10 jaar in hetzelfde dorp rondgereden en is daar ook onderhouden bij de lokale garage.
AMD Ryzen 7 5700X / 32GB DDR 3200 /AMD Radeon RX6700 XT / 2x Kingston 1Tb SSD Nvme
Ik rijd al jaar en dag op continental eco of premium contact.. die houden het zo'n 70k vol op mijn Stelvio en 100k+ (!) op mijn kleinere Italiaan (vergelijkbaar met een Mito).Polycom schreef op maandag 9 februari 2026 @ 10:31:
Mijn Giulietta heeft vier nieuwe banden nodig. Ik heb er 40K geleden nieuwe Michelin Primacy 4 (225/45/17, zomer) onder laten zetten maar die zijn wel erg snel afgesleten. Iemand nog aanraders voor een ander merk?
Bij de bandenboer wel altijd een blaartrekkend verhaal over dat continental zo duur is geworden en dat <insert B merk met hogere marge> echt veel beter is en goedkoper.
https://www.tyrereviews.c...ews-Comfort-Tyre-Test.htm
Die Michelin heeft ook weinig tread...
Pirelli Cinturato C3 & Continental PremiumContact 7 doen het beter en hebben meer tread, maar geen idee of dat daadwerkelijk iets over de slijtage snelheid zegt.
Ikzelf heb Michelin PS4S maar die kan ik je niet aanraden ook al zijn het fijne banden.
Waarom kun je die niet aanraden?ArcticWolf schreef op maandag 9 februari 2026 @ 12:54:
...
Ikzelf heb Michelin PS4S maar die kan ik je niet aanraden ook al zijn het fijne banden.
Die halen echt de 40.000km niet, nu rij ik redelijk sportief en in het verleden nog weleens een rondje Nordschleife maar m'n huidige voorbanden gaan de 20.000 nog niet halen denk ik. Achter heb ik nog PZ4 zitten, die slijten minder hard.
Welke ga je vlg x er onder monteren?ArcticWolf schreef op maandag 9 februari 2026 @ 18:52:
[...]
Die halen echt de 40.000km niet, nu rij ik redelijk sportief en in het verleden nog weleens een rondje Nordschleife maar m'n huidige voorbanden gaan de 20.000 nog niet halen denk ik. Achter heb ik nog PZ4 zitten, die slijten minder hard.
Goeie... ik wilde eigenlijk voor de PZ4 gaan omdat ik die voor dagelijks gebruik fijner vind dan de PS4S en ik toch geen Nordschleife meer rij...
Maar zie dat die ruim 50 euro per band duurder zijn dan de PS4S, misschien PS5?
Kan me niet heugen dat ik zoveel voor die PZ4 heb betaald destijds
De vervanging is niet zozeer door de slijtage maar meer voor het nu optredende cuppen. Bij mijn vorige Dunlop Sport Maxx RT‘s was dit al veel sneller.
Ik ben ook aan het oriënteren voor nieuwe banden, ik rij een 159 Ti met 19inch velgen. Onder welke auto heb jij de Continental banden zitten? En wat is de bandenmaat?Nutsky schreef op maandag 9 februari 2026 @ 19:09:
Ik heb er de Continental Premium Contact 6 nu ca 65.000 km onder liggen en zit nu ook aan een nieuw setje te denken: het worden weer Continental Premium Contact’s.
De vervanging is niet zozeer door de slijtage maar meer voor het nu optredende cuppen. Bij mijn vorige Dunlop Sport Maxx RT‘s was dit al veel sneller.
Ik heb in 30 dkm een setje hankook ventus s1 evo 2 versleten tot +/-3mm. Maar niet echt tevreden over, veel banden lawaai in de auto en grip op natwegdek ook niet echt geweldig. Nu op winterbanden dus even tijd om te oriënteren.
Ik was heel tevreden met zowel de hankooks als continental onder mijn 159 met 19 inch. Echter alleen na een uitlijning die afweek van de fabriekswaarden. Hierdoor werd de bandenslijtage voor een stuk minder heftig op de binnenkant en de auto spoorde over het algemeen ook veel beter. Heb dit destijds laten doen bij Lammert in Dokkum. Reviews zeggen genoeg, elke auto die ik koop gaat nu in de eerste week van bezit daar naar toe.H-W Engineer schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:25:
[...]
Ik ben ook aan het oriënteren voor nieuwe banden, ik rij een 159 Ti met 19inch velgen. Onder welke auto heb jij de Continental banden zitten? En wat is de bandenmaat?
Ik heb in 30 dkm een setje hankook ventus s1 evo 2 versleten tot +/-3mm. Maar niet echt tevreden over, veel banden lawaai in de auto en grip op natwegdek ook niet echt geweldig. Nu op winterbanden dus even tijd om te oriënteren.
Nadeeltje is dat de Delta steek 4x98 heeft, anders had ik er zonder pardon een mooie set van een Giulietta onder gezet. Nu dus vooral aan het kijken voor originele Delta wielen, of als alternatief iets van de Fiat Bravo, Alfa MiTo of Abarth500 (met spacers)...
Qua bandjes is het dan even afhankelijk welke maat velg het uiteindelijk wordt. Maar voor 17" neig ik naar Pirelli PZero Nero's wegens goede grip ervaringen. Maar ook Continental of Bridgestone is al prima.
Verder heeft de Delta recent een nieuwe distributieriem, multiriem, waterpomp, thermostaat en oliebeurt gekregen, en kreeg ik als compliment van de garage dat het een goede auto was (ondanks nog enkele aandachtspunten).
Heb inmiddels een nieuwe motorsteun besteld, nieuwe ruitenwissers en arm achterzijde (want lekkage bij het versleten raam rubbertje).
Binnenkort alle remdelen bestellen en zelf monteren. En dan mag de Delta eind april weer naar de garage voor resterend onderhoud (remvloeistof, bakolie, draagarmen en uitlijnen).
Hopelijk is er dan nog wat budget over voor wat kleinschalige tjoening en dan kan de Delta in juli de Duitse autobahn en Oostenrijkse bergweggetjes onveilig maken (met uiteraard her en der wat foto's maken onderweg).
AMD Ryzen 7 5700X / 32GB DDR 3200 /AMD Radeon RX6700 XT / 2x Kingston 1Tb SSD Nvme
Ik wil voor de Alfa nu in elk geval iets sportievers, maar heb eigenlijk geen idee wat het moet worden. Ik neig naar weer een B12 set. Ergens vind ik een kneiterharde auto wel mooi, maar ergens vind ik het ook leuk als mijn partner niet van haar stoel afstuitert. En dan is zo'n B12 set een aardig compromis.
Zijn hier nog mensen met goede suggesties?
Ik ben inmiddels aan het rondkijken voor andere velgen (en banden) voor de Lancia.
Nadeeltje is dat de Delta steek 4x98 heeft, anders had ik er zonder pardon een mooie set van een Giulietta onder gezet. Nu dus vooral aan het kijken voor originele Delta wielen, of als alternatief iets van de Fiat Bravo, Alfa MiTo of Abarth500 (met spacers)...
Qua bandjes is het dan even afhankelijk welke maat velg het uiteindelijk wordt. Maar voor 17" neig ik naar Pirelli PZero Nero's wegens goede grip ervaringen. Maar ook Continental of Bridgestone is al prima.
Je zou kunnen kijken naar Abarth velgen van MAK, zijn aardig gelijk aan origineel qua looks.
Ik vind 40K vrij rap voor het type banden die ik zo voorbij zie komen, voor de PS4S snap ik het wel maar dat is dan ook een vrij nutteloze band bij gewoon gebruik. Is de Giullietta zo'n erge bandenvreter dan?Polycom schreef op maandag 9 februari 2026 @ 10:31:
Mijn Giulietta heeft vier nieuwe banden nodig. Ik heb er 40K geleden nieuwe Michelin Primacy 4 (225/45/17, zomer) onder laten zetten maar die zijn wel erg snel afgesleten. Iemand nog aanraders voor een ander merk?
||| F1-aeroblog || Battlelog |||
Giulia is nog erger hahafynrd1 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 01:06:
[...]
Ik vind 40K vrij rap voor het type banden die ik zo voorbij zie komen, voor de PS4S snap ik het wel maar dat is dan ook een vrij nutteloze band bij gewoon gebruik. Is de Giullietta zo'n erge bandenvreter dan?
alles valt en staat met rijgedrag. Tuurlijk zit er verschil in pk's maar met 170 pk kreeg ik ze voor ook wel in 40k opgegumd. Gewoon conti sportcontactjes erop.fynrd1 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 01:06:
[...]
Ik vind 40K vrij rap voor het type banden die ik zo voorbij zie komen, voor de PS4S snap ik het wel maar dat is dan ook een vrij nutteloze band bij gewoon gebruik. Is de Giullietta zo'n erge bandenvreter dan?
*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains
De PZ4S's gaan teminste 20k mee (helpt ook niet dat je niet voor en achter kan kruizen/wisselen)
Sinds kort heb ik ook een Tesla als 2e auto maar voor iedereen in dit topic, wees gerust, de Alfa rijdt beter.
Mooi spul !! 330 GTCGA!S schreef op woensdag 15 april 2026 @ 11:51:
Tijdje terug een middagje naar de Classic Remise in Düsseldorf geweest. Erg leuk om een paar uurtjes rond te lopen. Staan een paar hele mooie 105's tussen en ik vind die 4c met de originele koplampen ook erg cool.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
jammer van die Russische bakstenen ertussen
My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2
Weet niet wat ze erop hebben gezet maar denk dat het gouden wiellagers waren, wat een geld: ze hebben 270 euro (ex btw...)! gerekend voor de lagers en daar kwam nog arbeid op ook
Voor het eerst in jaren dat ik even een wtf momentje heb van de garage waar ik meestal wel tevreden over ben.
Ik ben van de PZ3 en PZ4 overgestapt op de Michelin PS4S. Die Pirellis worden echt snoei hard voordat het profiel op is. Na 2 jaar zijn ze onbruikbaar. Eens kijken of de Michelins wat gelijkmatiger verouderen. Wel een rib en een nier armer voor een setje 275x30x20...Buzz_NL schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:58:
Ach er is altijd baas boven baas8k km in 1 seizoen op Pirelli Pzero Corsa.....
![]()
De PZ4S's gaan teminste 20k mee (helpt ook niet dat je niet voor en achter kan kruizen/wisselen)
de betaler vervuilt
Anyway, dit jaar besloten om niet te gaan vliegen met alle ellende in de wereld en besloten om met vrouw en kids een rondje Toscane te doen in onze Tonale PHEV.
Moet zeggen dat het een heerlijke, comfortabele reisauto is. Zelfs met 20 inch en sportonderstel is het prima te doen op de italiaanse weggetjes.
HuldeBuzz_NL schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:34:
...maar imho goed rubber is het verschil tussen de bocht halen of in de greppel liggen, nooit op bezuiningen!
... een nieuwe auto is altijd duurder dan een setje banden zeg ik dan maar
Ook moet je niet de impact onderschatten van "oud rubber achter, nieuw voor" achtige dingen, of 2 verschillende types/merken vóór/achter. Ga er dan maar vanuit dat de grip-balans tussen voor en achter oneven is en je net zo gemakkelijk onderstuur/overstuur krijgt. Al een paar keer meegemaakt met slappe/stugge wangen bijvoorbeeld omdat het verschillende merken waren. In kritieke situaties doet dit je de das om. ALTIJD rondom dezelfde banden imo
[ Voor 47% gewijzigd door Alfa Novanta op 26-04-2026 16:14 ]
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2
Paar weken geleden zelf nog de remschijven en blokken vervangen, zitten nu sportschijven onder van Mtec UK, en Brembo remblokken. Goed genoeg voor dagelijks gebruik.
Draagarmen vervangen, bakolie ververst, bougies vervangen en achterste wiellager vernieuwd ivm kapot schroefdraad (dankzij vorige eigenaar).
Dus al het onderhoud (sinds aanschaf) is nu gedaan behalve het luchtfilter, wellicht kan ik daar nog een leuke air intakeset voor kopen (op de Giulietta kon je daar bepaalde snelle fietsers mee laten schrikken)...
Anyway er zitten nu 17" Alfa MiTo velgen onder (ipv aftermarket rommel velgen) waarbij de hoefijzervorm eigenlijk ook door kan gaan als het Delta logo. Zitten nieuwe Bridgestone Turanza banden onder.
Alleen de uitlijning is nog niet goed, dus daar mag de garage zich opnieuw aan wagen...
Pics:
![]() | ![]() |
[ Voor 7% gewijzigd door Specht op 07-06-2026 23:09 ]
Totdat mijn vaste garage belde: ze hadden een Stelvio binnengekregen. Weliswaar iets ouder dan ik in gedachten had, en ook niet in de favoriete kleur Verde Visconti, maar wél heel erg passend binnen het budget. Natuurlijk ben ik snel gaan kijken en ik was meteen verkocht. De kleur (Rosso Competizione), de bekleding, de velgen, alles klopte eigenlijk wel. En zo werd de Giulietta werd ingeruild en de Stelvio mocht mee naar huis.
Afgelopen week had ik eindelijk de tijd om de auto eens écht te leren kennen tijdens een roadtrip naar de Großglockner in Oostenrijk én de Stelvio-pas. Wat een heerlijke auto om in te toeren, maar ook zeker om eens flink gas te geven op deze uitdagende bergpassen. Ik heb er onwijs van genoten en hoop dat er nog vele plezierige kilometers volgen!
Aan het begin van de Stelvio Pas vanuit Prato. Hier was het nog regen, later werd het natte sneeuw, wat ik toch wel even spannend vond.
:strip_exif()/f/image/IwHFEJnhCcHBjanPQojJpnl6.jpg?f=fotoalbum_large)
De Grossglockner op weg naar het hoogste punt.
:strip_exif()/f/image/oc530bWpMxTfsgduSYP8gKDr.jpg?f=fotoalbum_large)
En de ingeruilde Giulietta
[ Voor 62% gewijzigd door cheiron op 07-06-2026 23:17 . Reden: Te snel op ctrl s gedklikt ]
Flickr PSN ID= cheironnl
Is de multiair unit betrouwbaarder dan bij de 1.4? Ook al kan je dat verrekte filtertje bij de 2.0 niet vervangen. Zie ze regelmatig met flinke km-standen aangeboden, dus ergens zou je denken dat dat wel goed moet zitten toch?
Geloof dat de Giulia en de Stelvio wel wat geplaagd worden door elektronische storingen door slechte accus en wat relais die roet in het eten gooien, maar dat is redelijk te overzien geloof ik.
@JipJapGoedje Er zijn hier en daar wel meldingen van mensen met multiair problemen bij de 2.0T. maar ook weer niet zo heel veel. Ik geloof niet dat het percentage gelijk is als dat van de 1.4 (de mijne ging ook). Ik weet niet of het bij de 2.0T vanaf de E6D update beter is geworden of niet.
Vrijwel alle elektronische storingen komen inderdaad door de accu en die relais. Maar dat is alleen bij de pre facelift (2020) modellen voor zover ik weet.
Veel veilige kilometers gewenst!!!
Vorig jaar met de MX5 en Q ook alpen gereden, vond persoonlijk Stelvio het minst leuk(te druk, te smal) zal ff aan de directrice vragen welke passen dat ook al weer waren.
Wat grappig. Ben echt blij dat mijn auto daar in onderhoud is. Wel zijn ze wat streng als je met een ongewassen auto langs komtBuzz_NL schreef op maandag 8 juni 2026 @ 14:08:
@cheiron bekende kentekenplaathouder! Kom zelf al 20+ jaar bij Michel en Don echte liefhebbers!
Veel veilige kilometers gewenst!!!
Vorig jaar met de MX5 en Q ook alpen gereden, vond persoonlijk Stelvio het minst leuk(te druk, te smal) zal ff aan de directrice vragen welke passen dat ook al weer waren.
Ik had enorme mazzel op de Stelvio dat het beide dagen dat ik daar was niet al te best weer was (plus, geen vakantie) waardoor ik weinig verkeer had. Maar eens, Grossglockner (breder, vloeiender) en de weg naar Val Mustaïr (prachtig tussen de bergen door) vond ik misschien wel leuker. Die zou ik ook met het gezin nog eens rijden. Van de Stelvio pas worden ze achterin niet blij denk ik.
Flickr PSN ID= cheironnl
:strip_exif()/f/image/n280KjaPj8kzXtZYOTp7j2Q5.jpg?f=fotoalbum_large)
Spider is weer door de APK. Stuurhuis was lek, wordt gereviseerd en dan is ze weer als nieuw. Inmiddels staat de teller op 65.000km. Niet slecht voor een fase 2 van 25 jaar oud.
Ik zit met een scheef oog te kijken naar een vervanger van de RS5. Ik heb er in 5 jaar tijd bijna 150.000 bijgereden. Teller staat op 298.000 en heb een paar mooie aanbiedingen gehad om haar in te ruilen op een andere RS5. Ik wil nog met een Giulia Quadrifoglio gaan rijden, maar ik denk dat het toch een RS5 met veel minder kilometers gaat worden. Die atmosferische V8 is toch een stuk meer beleving dan een geblazen V6.
de betaler vervuilt
Al eens in een Q gereden?
Bijna niets meer nieuw te krijgen. Stuurhuis wordt gereviseerd omdat een nieuwe niet te vinden is. Met een Q heb ik nog niet gereden, maar weet ook niet of ik dat ga doen. De standaard auto's trekken me eigenlijk niet meer zo. Ik hou meer van de echte sportwagens dan de opgefokte versie van een basismodel. Eerder een F-Type, 997 of een Vantage dan een snelle Giulia of A4 / 3-series etc.Buzz_NL schreef op maandag 15 juni 2026 @ 09:15:
65k dat is praktisch nieuw, staat er knap bij! geen problemen om onderdelen te krijgen? Op het laatst met de GT werd het al een dingetje....
Al eens in een Q gereden?
de betaler vervuilt
De Klausenpass was erg gaaf, maar met name de Timmelsjoch was heerlijk sturen.
:strip_exif()/f/image/tWmynQBUGMoRzwyj4e9NsjlS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/B8Fam6Yqd4znAmgRphPVSSHw.jpg?f=fotoalbum_large)
@GA!S tja dat zijn dé "dilema's"
[ Voor 3% gewijzigd door GA!S op 16-06-2026 19:35 ]
de betaler vervuilt
Maar hoop dat Alfa Romeo weer eens met een mooi model komt maar ik vrees een beetje dat het moederbedrijf het merk de nek wilt omdraaien.
Maar in de woorden van captain slow "it didnt'give me fizz"
Vind persoonlijk maar weinig nieuwe auto's mooi, sowieso geen fan van al die schermen/touchscreens en de laatste gen audi's vind ik exterieur erg druk. en idd Tonale en helemaal de junior geen alfa's
weetje wat het is. Voor mensen als ik, geen pure purist maar wel een liefhebber van mooie auto’s en vooral ook niet de 20e in de straat willen zijn met een Skoda, is de tonale wel een uitkomst. Gezin kan erin en persoonlijk vind ik hem dus wel mooi. Stelvio is de volgende (dromen mag
Helemaal eens, fabrikanten raken hun identiteit kwijt en komen makkelijk ontwerp spul, want blijkbaar goedkoop en makkelijk te verkopen.Buzz_NL schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:11:
Heb jaren geleden zo een eerste generatie S3 sedan zakelijk gereden, smoelde in dat navarrablauw heel goed, beste stoelen waar ik tot op heden in heb mogen zitten, noemde het "mijn rijdende kantoor". en imho vergelijkbaar interieur als de Guilia/Stelvio.
Maar in de woorden van captain slow "it didnt'give me fizz"
Vind persoonlijk maar weinig nieuwe auto's mooi, sowieso geen fan van al die schermen/touchscreens en de laatste gen audi's vind ik exterieur erg druk. en idd Tonale en helemaal de junior geen alfa's
Als ik even mag vloeken in het Alfa topic dan vind ik de Kia EV6 en Hyundai i30N wel een van de mooiere auto's van de afgelopen jaren.
Toen ik laatst die nieuwe Ferrari Luce zag, kon ik niet geloven dat Ferrari met zo'n gedrocht de markt op ging
En zelfs de Lamborghini Revuelto is minder populair dan de Aventador SVJ...
maar goed die auto's zal ik nooit in m'n leven kunnen betalen, maar het zegt wel iets over de markt
Groot gelijk heb je Skodas zijn er al genoegChabio schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 15:38:
Toch zit er een alfa logo op mijn neus![]()
weetje wat het is. Voor mensen als ik, geen pure purist maar wel een liefhebber van mooie auto’s en vooral ook niet de 20e in de straat willen zijn met een Skoda, is de tonale wel een uitkomst. Gezin kan erin en persoonlijk vind ik hem dus wel mooi. Stelvio is de volgende (dromen mag)[Afbeelding]
heb de mild hybride (edizione Speziale), vooral omdat ik niet te veel wilde inleveren aan kofferbak ruimte. Anders was ik denk ik ook voor de plug-in gegaan. (Als ik me niet vergis is het nieuwe model enkel nog plug-in te verkrijgen, maar persoonlijk vind ik die neus dan weer minder mooi).H-W Engineer schreef op maandag 22 juni 2026 @ 08:31:
[...]
Groot gelijk heb je Skodas zijn er al genoeg, welke versie heb je van de Tonale? Kijk zelf af en toe ook wel eens naar een Tonale, en dan de plug in hybrid versie.
Excuus, het is maar mijn ongezoute mening...iets van over smaak valt niet te twisten of opinions & A-holes.Chabio schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 15:38:
weetje wat het is. Voor mensen als ik, geen pure purist maar wel een liefhebber van mooie auto’s en vooral ook niet de 20e in de straat willen zijn met een Skoda, is de tonale wel een uitkomst. Gezin kan erin en persoonlijk vind ik hem dus wel mooi. Stelvio is de volgende (dromen mag)[Afbeelding]
Het is meer dat binnen de Stellantis groep er zo veel overlap is, ihmo in plaats van badge engineering zouden ze mijns inziens A, B en C klasse SUV's bij de franse merken en Fiat moeten laten.
De kracht en historie( Cuore Sportivo) van AR liggen in sportief vervoer voor jan modaal, met uitstapjes naar de racerij(GTA's) Dus A,B en C klasse warme/hete hatchbacks en sedans.(en please een coupé en een kleine cabrio!!) imho vol inzetten op hybride techniek, maar dan niet half bakken, maar zoals Porsche het nu toepast op de 911 992.2 GTS(elektromotor op de versnellingsbak) of een BEV alla Ioniq 5N of Renault5.
en dan grote sedans/SUV's -> Maserati
159/Brera qua interieur en exterieur 100% Alfa's, heb 159 1.8 en brera 3.2 proefgereden, maar had toen nog de GT 3.2 en voelde toen niet als een stap vooruit, dus doorgereden met de GT
Dan heb je wel een mooie uitvoering gekozenChabio schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:22:
[...]
heb de mild hybride (edizione Speziale), vooral omdat ik niet te veel wilde inleveren aan kofferbak ruimte. Anders was ik denk ik ook voor de plug-in gegaan. (Als ik me niet vergis is het nieuwe model enkel nog plug-in te verkrijgen, maar persoonlijk vind ik die neus dan weer minder mooi).
Excuus is niet nodig, net als je al stelt iedereen heeft zijn eigen mening. Verder ben ik het met je eens dat er in de Stellantis veel veel overlap is. Het blijft jammer dat er al jaren geen duidelijke lijn in het Alfa gamma is. Met modellen die elkaar opvolgen. Dat moet toch beter kunnen, zoals bv BMW en Audi het doen met hun modellen 1, 3/4 en 5 en A3 A4/5 en A6/7. Maar bij Alfa zit er veel te veel tijd tussen nieuwe opzich zelf staande modellen. BV 159 / Giulia.Buzz_NL schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:53:
[...]
Excuus, het is maar mijn ongezoute mening...iets van over smaak valt niet te twisten of opinions & A-holes.
Het is meer dat binnen de Stellantis groep er zo veel overlap is, ihmo in plaats van badge engineering zouden ze mijns inziens A, B en C klasse SUV's bij de franse merken en Fiat moeten laten.
De kracht en historie( Cuore Sportivo) van AR liggen in sportief vervoer voor jan modaal, met uitstapjes naar de racerij(GTA's) Dus A,B en C klasse warme/hete hatchbacks en sedans.(en please een coupé en een kleine cabrio!!) imho vol inzetten op hybride techniek, maar dan niet half bakken, maar zoals Porsche het nu toepast op de 911 992.2 GTS(elektromotor op de versnellingsbak) of een BEV alla Ioniq 5N of Renault5.
en dan grote sedans/SUV's -> Maserati
159/Brera qua interieur en exterieur 100% Alfa's, heb 159 1.8 en brera 3.2 proefgereden, maar had toen nog de GT 3.2 en voelde toen niet als een stap vooruit, dus doorgereden met de GT
Als je met een Alfa 159 TBi had proef gereden was je vast om gedaan. De 1.8 is veel te tam en de 3.2 te zwaar in de neus. Maar dat is geheel mijn eigen mening
Nieuwe museum is wel aardig, maar het pand waar ze zitten is natuurlijk verschrikkelijk lelijk als je het vergelijkt met musea van andere (Duitse) merken zoals Porsche en BMW.
Verder miste ik stiekem ook wel meer modellen dan dat ze in het museum hadden staan. Ik zou eigenlijk op zijn minst een zaal verwachten waar gewoon van elk model wat ze gemaakt hebben 1 exemplaar zou staan.
Anyway een selectie met foto's volgen nog...
PS: de huurauto in Italie had een Alfa Tonale kunnen zijn.... echter kreeg ik een "nieuwe" Citroen C3 Aircross mee (6000km en al helemaal vol met hagelschade).
Wat een verschrikkelijk **** hok is dat zeg... en stonden we ergens geparkeerd, stond er een Opel Frontera naast. Is exact dezelfde auto. Stellantis...
[ Voor 3% gewijzigd door Specht op 30-06-2026 20:17 ]
Het was een TBI(was helemaal vergeten dat er idd ook nog een 1.8(mpi?) instapper was, heerlijk blok en rap genoeg, maar vond het te weinig spektakel/sensatie zeker ivm met de GT.H-W Engineer schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:13:
[...]
Excuus is niet nodig, net als je al stelt iedereen heeft zijn eigen mening. Verder ben ik het met je eens dat er in de Stellantis veel veel overlap is. Het blijft jammer dat er al jaren geen duidelijke lijn in het Alfa gamma is. Met modellen die elkaar opvolgen. Dat moet toch beter kunnen, zoals bv BMW en Audi het doen met hun modellen 1, 3/4 en 5 en A3 A4/5 en A6/7. Maar bij Alfa zit er veel te veel tijd tussen nieuwe opzich zelf staande modellen. BV 159 / Giulia.
Als je met een Alfa 159 TBi had proef gereden was je vast om gedaan. De 1.8 is veel te tam en de 3.2 te zwaar in de neus. Maar dat is geheel mijn eigen mening
Misschien is het museum niet zo mooi als die van duitse merken, maar ik vind het wel gaaf dat het op het oude Arese fabrieksterrein staat en dat het museumrestaurant ook de verkapte bedrijfskantine is.
Vorige week ook weer wat rondjes gereden, kon met mijnn woon-werk autootje toch best heel aardig meekomen
Wel een auto met wat "ervaring" dus wat aandachtspuntjes, zoals kapotte spiegel schakelaar links, ruitensproeier achter komt niks uit (pompje draait wel) en het pop-up Nav scherm popt niet meer up
Iemand nog goede tips?
olie iedere 15k vervangen ivm Multi air module en turbo? Welke olie? 5W30 las ik? C3?
Waarschijnlijk is de kabelboom incl. sproeier leiding in je achterklep deels kapot en lek:Alfa Novanta schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 11:56:
Vrouwlief haar MiTo had afkeur op de dorpels, compleet onverwacht, de verf was nog prima maar je kon hem met de duim gewoon al induwen, dus zacht eronder. We zaten een beetje in tijdnood (tip, doe de apk tijdig!!) dus besloten dr MiTo in te ruilen op een 1.4T Giulietta. Dat loopt best wel! Vanmiddag ophalen
Wel een auto met wat "ervaring" dus wat aandachtspuntjes, zoals kapotte spiegel schakelaar links, ruitensproeier achter komt niks uit (pompje draait wel) en het pop-up Nav scherm popt niet meer up
Iemand nog goede tips?
olie iedere 15k vervangen ivm Multi air module en turbo? Welke olie? 5W30 las ik? C3?
https://qverde.com/nl-NL/...k4PaTlIq8SPEhjCLpLYJPlgs4
Zou rechts ook vervangen als je begint:
https://qverde.com/nl-NL/...HdFF1hyLf7RQvHw9VIfZrIpaW
[ Voor 8% gewijzigd door ArcticWolf op 23-07-2026 12:12 ]
Als het een 1.4T MA is:Alfa Novanta schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 11:56:
Vrouwlief haar MiTo had afkeur op de dorpels, compleet onverwacht, de verf was nog prima maar je kon hem met de duim gewoon al induwen, dus zacht eronder. We zaten een beetje in tijdnood (tip, doe de apk tijdig!!) dus besloten dr MiTo in te ruilen op een 1.4T Giulietta. Dat loopt best wel! Vanmiddag ophalen
Iemand nog goede tips?
Heb zelf altijd die olie ieder jaar vervangen en ik reed indertijd tussen de 10k en 13k km per jaar. Nooit gedoe gehad.
Uberhaupt een goed advies om olie frequent te vervangen ipv al die long-life olie. Je voorkomt namelijk dat de boel ongemerkt contamineert.
En veel plezier met je aankoop.
Giulietta inmiddels thuis en de ruitensproeier al gefixed, slangetje lag los nabij de accu, erop geschoven kloar!ArcticWolf schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 12:10:
Waarschijnlijk is de kabelboom incl. sproeier leiding in je achterklep deels kapot en lek:
https://qverde.com/nl-NL/...k4PaTlIq8SPEhjCLpLYJPlgs4
Zou rechts ook vervangen als je begint:
https://qverde.com/nl-NL/...HdFF1hyLf7RQvHw9VIfZrIpaW
De sleutel was ook vet versleten, setje op Amazon gescoord, overgezet kloar!
Aanrader!
/f/image/vkB9kBUua1ebCukBdjeoMI4J.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ewNHTzMHOQ1d2ZWDay7TgFKQ.png?f=fotoalbum_large)
De auto had een prachtige SD-kaart met Navteq navigatie, in DVD-hoes met boekje uit .. 2011
Even de website van Navteq opgezocht, bestaat niet meer
Opvolger website opgezocht, kaartupdate gevonden .. € 179
Toch maar Google maps blijven gebruiken dan
echt rampzalig altijd die onboard navigatie systemen .. paar jaar updates en vervolgens zoek je het maar uit. Gelukkig heeft de Giulia en dergelijke nu "lifetime" updates. Misschien wordt het nog eens wat, tegen de tijd dat hij hier op de oprit staat.
[ Voor 44% gewijzigd door Alfa Novanta op 23-07-2026 19:31 ]
Geen idee of mijn Stelvio kaart up-to-date is, ik gebruik de navigatie eigenlijk nooit want Android Auto met Waze/Google Maps werkt véél beter en sneller dan wat Alfa bedacht heeft.Alfa Novanta schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 19:24:
echt rampzalig altijd die onboard navigatie systemen .. paar jaar updates en vervolgens zoek je het maar uit. Gelukkig heeft de Giulia en dergelijke nu "lifetime" updates. Misschien wordt het nog eens wat, tegen de tijd dat hij hier op de oprit staat.
Ik moet nog even kijken of de Bluetooth module uit de Mito ook achter in deze Giulietta radio past, dan is dat waarschijnlijk het simpelste. Dat Blue&me is ook niet echt je-van-het geloof ik
/f/image/foE0xTM804SQEzYOsBYhL157.png?f=fotoalbum_large)
Had hem binnen 5 minuten weer uit de Mito toen we hem gingen inruilen. Heb hem ook in mijn GT. Bevalt me perfect en de auto blijft mooi origineel. Echt top ding! supersimpel!
hmmm .. misschien toch niet
:strip_exif()/f/image/pCITnM3eLyD40MQiXnOpHysj.jpg?f=fotoalbum_large)
die laatste zit in onze Giulietta
Mogelijk kan ik de Blue&me module afkoppelen en daarop aansluiten .. eens ff puzzelen
[ Voor 40% gewijzigd door Alfa Novanta op 23-07-2026 20:47 ]
Goeie tip van die sleutel, moet ik ook eens gaan doen! Even voor de zekerheid, gewoon fysiek de hardware omgezet, niet 'omgeprogrammeerd' neem ik aan?Alfa Novanta schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 19:21:
[...]
Giulietta inmiddels thuis en de ruitensproeier al gefixed, slangetje lag los nabij de accu, erop geschoven kloar!![]()
Aanrader!inclusief Alfa Romeo logootje btw! (staat niet op de pics!)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Verder hier een paar weken geleden ook een typisch dingetje. Ik wil uitstappen en heb de linker deurklink in mn hand
De Giulietta heeft nu 210k gelopen. Ik vind het, ondanks zn 13jaar, nog steeds heerlijk rijden. De luxe mis ik niet. Cosmetisch wel wat slijtage (stoelwang, steenslag, etc) maar dat hoort erbij. En qua reparaties nog niet heel veel geks of duurs. Toch knaagt het langzaam voor wat nieuws, en staat de Giulia stipt op 1 op mijn wensenlijst. Echter, ik rijd +- 25k per jaar. Ik twijfel een beetje of het dan niet een heel dure aangelegenheid wordt een Giulia te rijden. Wat is de ervaring hier met slijtage/onderhoud? En algemene ervaringen? Tips om op te letten, do's en don'ts? In veel leeftijden, km-standen en prijzen zijn er te vinden. Lastig...
fookin mad fer it
ja beide openen (kleine schroefjes), sleutel-blad overzetten en het printje, en weer in elkaarDikkeBMW schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 20:54:
Goeie tip van die sleutel, moet ik ook eens gaan doen! Even voor de zekerheid, gewoon fysiek de hardware omgezet, niet 'omgeprogrammeerd' neem ik aan?
zat een half A4tje bij met kleurenfoto's en aanwijzingen
[ Voor 7% gewijzigd door Alfa Novanta op 23-07-2026 22:06 ]
Die sleutel tip is wel handig, dank! Die van mij moet ook vervangen worden.Alfa Novanta schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 19:21:
[...]
Giulietta inmiddels thuis en de ruitensproeier al gefixed, slangetje lag los nabij de accu, erop geschoven kloar!![]()
Aanrader!inclusief Alfa Romeo logootje btw! (staat niet op de pics!)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik rij ook slechts 5000 a 7500 per jaar met m'n Guilietta 1750TBi, wel voornamelijk met geladen paardentrailer en de kosten voor de olie zijn idd te verwaarlozen.paul-s83 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 18:16:
Rijd hier nog geen 6000 per jaar met mijn 1.4 MA, maar vervang toch elk jaar de olie uit voorzorg. Zijn ook de kosten niet imo.
En veel plezier met je aankoop.
H&S Corse verkoopt:
(EURO 5) Selenia Mopar 5w40KPE C3 olie
(EURO 6) Selenia Mopar 0w30 C2 olie
Gewoon zorgen dat je de juiste spec hebt volgens het boekje toch?Tusk schreef op maandag 27 juli 2026 @ 13:47:
olie voor de multiair moet een speciale subspecificatie hebben.
H&S Corse verkoopt:
(EURO 5) Selenia Mopar 5w40KPE C3 olie
(EURO 6) Selenia Mopar 0w30 C2 olie
Kroon heeft voor de e6 gewoon dezelfde 0w30 c2 als die in mijn franse thp hok gaat (en wslk elke bmw en mini met dezelfde motor), juiste fiat spec en al (en via winparts of zo ook niet duur)
Nou neem ik olie ook erg serieus (dat franse ding krijgt ook om de 10k vers ipv 20), maar specificatie is specificatie, en zolang t dan geen c merk action rommel is geloof ik t wel.
Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings
Het is een prachtige auto! Ik wou hem echt heel graag, maar de kofferbakruimte van de facelift is echt veel te weinig voor zo'n formaat auto (en voor wat ik in het dagelijks leven mee moet nemen). Dus toch maar weer 3 jaar in een SkodaChabio schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 15:38:
Dan de daily. Na bijna 5 jaar afscheid genomen van mijn RS5, met 300.000 op de klok werd het tijd voor wat "anders".
:strip_exif()/f/image/2Xachb7NSA6j0ibW1vhZNWaY.jpg?f=fotoalbum_large)
Nog maar een keer een RS5, ook uit 2010, maar met slechts 100.000 km echt in nieuwstaat. Daytona grijs in plaats van Phantom Black. Velgen en Akrapovic heb ik over laten zetten. Wat ontwerp betreft blijf ik dit toch een van de beste ontwerpen van Walter da Silva vinden. De generaties hierna zijn me iets te overdreven.
Ik heb nog getwijfeld of ik een Giulia Quadrifoglio zou nemen, maar vind het toch te veel lease-wagen-on-steroids. Met deze overstap koop ik in ieder geval wat tijd om op mijn gemak naar een echte opvolger te gaan zoeken.
de betaler vervuilt
Ja dat is spijtig die ruimte. Zelfs de versie die ik nu heb valt enigszins tegen en is eigenlijk vergelijkbaar met een audi q2 waar ik toch gehoopt had op meer. Klonk misschien wat oneerbiedig, maar niks mis met Skoda’s hoor haha!Erwin schreef op maandag 27 juli 2026 @ 23:02:
[...]
Het is een prachtige auto! Ik wou hem echt heel graag, maar de kofferbakruimte van de facelift is echt veel te weinig voor zo'n formaat auto (en voor wat ik in het dagelijks leven mee moet nemen). Dus toch maar weer 3 jaar in een Skoda.
Grappig, als er iets bij die defnitie past zijn het wat mij betreft de Audi RS modellen wel.GA!S schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 11:24:
Ik heb nog getwijfeld of ik een Giulia Quadrifoglio zou nemen, maar vind het toch te veel lease-wagen-on-steroids.
Wel handig dat 'ie met een mattenklopper op de voorkant komt
Klopt, ik heb ook helemaal niets de overige RS modellen. Oké, het is een A5 on steroids, ,maar de A5 blijft in de basis gewoon een mooie coupé. Je ziet dat het model een eigen ontwerplijn heeft. Het is geen sedan met twee deuren minder zoals de M3 of C coupé.Tusk schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:22:
[...]
Grappig, als er iets bij die defnitie past zijn het wat mij betreft de Audi RS modellen wel.
Wel handig dat 'ie met een mattenklopper op de voorkant komt
Als ik een echt Italiaans alternatief zou willen dan eerder een Maserati Coupé dan de Juul. Het is eeuwig zonde dat Alfa geen coupé op het platform van de Juul heeft uitgebracht.
de betaler vervuilt
ah jij bent een coupe man. Ja een Giulia coupe zou ook wel HEEL gaaf zijn geweest inderdaad.GA!S schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:42:
[...]
Klopt, ik heb ook helemaal niets de overige RS modellen. Oké, het is een A5 on steroids, ,maar de A5 blijft in de basis gewoon een mooie coupé. Je ziet dat het model een eigen ontwerplijn heeft. Het is geen sedan met twee deuren minder zoals de M3 of C coupé.
Als ik een echt Italiaans alternatief zou willen dan eerder een Maserati Coupé dan de Juul. Het is eeuwig zonde dat Alfa geen coupé op het platform van de Juul heeft uitgebracht.

[ Voor 19% gewijzigd door Tusk op 28-07-2026 14:44 ]
de betaler vervuilt
vrouw haar nieuwe toettoet, Giulietta 1.4 Turbo MultiAir 16v van 2001
:strip_exif()/f/image/RUUqLE6aTtId7aN4OuWxpFZb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/y9sdBtkTGSifsK7nwkcCDVHk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SKruZohfo1Rab4ZrKl4nlUq1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fqif67NnwaLv9qKMbYlc4jsn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BjiEaEmwRAQu7ZDUXYjzdu2u.jpg?f=fotoalbum_large)
Wel wat gebruikspoortjes met 245k op de teller maar man, zo'n 1.4 turbo wil wel
Allereerst wou het RadioNav scherm niet meer ophoog .. het kraakte en was duidelijk dat er iets mis was met de motor en tandwielen. Via Onderdelenlijn.nl een ander (defect) scherm op de kop getikt en de motor overgezet. Hoppa!
De audio was helaas een beetje brak ..
en ook de vrouw is niet vies van een goed stukje muziek! Dus volgend project gestart!
Ik vond een Pioneer setje wat plug-and-play was, lekker makkelijk
https://pioneer-car.eu/nl...kers/products/TS-Q160C-FT
:strip_exif()/f/image/rsJ5ap8fMNqdiadBjGvRE7yq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qMIMZb5qzm88CcfIKQ0JoduW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/d6phvkltcm8tUxF0ncMBxeer.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ltLzUMwq72qIgUa0GBdpPYBa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TzPbpkMdFHLS41nRwA4pVDhu.jpg?f=fotoalbum_large)
.. de speaker rechtsachter liep aan ggggg-gggg-gggg-ggg
Van de speaker linksachter had ik ineens de magneet in mijn hand ........
:strip_exif()/f/image/c6Zp4bxc550U33br94XDD9l8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/i9DHZD9QDQzE8X9lNK0jpJFt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uhMZlaIx14lA2AiCfUMbKxcV.jpg?f=fotoalbum_large)
echt top kwaliteit dat standaardspul !
Anyway.. installatie ging best goed verder, met een vleugje MacGyver hier en daar
:strip_exif()/f/image/wNbJDj05352bb1nwVOYvzcFj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Vuxmpv40n7pblThGskDvSOlQ.jpg?f=fotoalbum_large)
En het resultaat is helemaal prima voor het geld!
Owja, en aangezien ik toch bezig was met de deurpanelen ook meteen deze gekocht op Temu .. beetje als experiment!
/f/image/ZL0d67qjGo7JGAd3wioPeoRz.png?f=fotoalbum_large)
maar gewoon plug-en-play dus! Niks geen gedonder. Geen Proxy-alignment, gewoon erin en gaan! Bij mijn GT moest ik met een originele GT-module dus wel een Proxy-alignment doen met MultiECUscan. Heel apart
[ Voor 8% gewijzigd door Alfa Novanta op 04-08-2026 19:55 ]
Ik zou'm doenTusk schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 14:41:
ah jij bent een coupe man. Ja een Giulia coupe zou ook wel HEEL gaaf zijn geweest inderdaad.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/1JaxnRzg3VYMFVSowTMHx9Ux.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Oioop5xRGFYwVDEbz8qrljla.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/MDG1QOjN5dOvPVxolCRURbpz.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/39a2XsyI6ludDSAZO9Kpz7gj.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/v3ZGORuUvatsO4rHjBLRKWli.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/s23fDHGmwGKw2NtKXJvZCcA9.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/iFUg11zOZ53iARfkgTSRP4lg.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Mc2533QlB8hEbodryb5i7ENC.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Q26TU2fQD86ebcwOhVeW0Okl.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/3qf9KQdfXWHR3vqph6Tg4NHP.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/FCOT8yUj0KmPqzCq3t7v1jvn.jpg?f=fotoalbum_large)