De afstand tot welke tuner maakt mij niet zoveel uit. Ik heb zelf erg veel positieve verhalen gehoord over Squadra. Maar zijn er mensen met ervaring hier qua tuning?
Mag ik even meeliften op deze vraag, maar dan voor een GT 3.2 V6.joshje schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:07:
De afstand tot welke tuner maakt mij niet zoveel uit. Ik eb zelf erg veel positieve verhalen gehoord over Squadra. Maar zijn er mensen met ervaring hier qua tuning?
Zit ook aan een chip kuurtje te denken, maar welke van de 3 (Squadra, Savali of H&S)?? Lichte voorkeur nu voor Squadra omdat ik daar wat goede verhalen over heb gehoord, maar verder geen onderbouwing voor.
Mijn 156 2.4JTD was Squadra getuned, probleem was wel dat de koppeling (ook een nieuwe) slipte, maar dat is dan meer een limiet van de onderdelen.
In principe zeiden ze al dat het huidige koppel/vermogen al was "afgesteld" op de koppeling, de motor kon nog wel wat meer hebben.
Liever had ik nóg iets minder koppel gehad zonder slippende koppeling, was ook lastig verkopen zo.
In principe zeiden ze al dat het huidige koppel/vermogen al was "afgesteld" op de koppeling, de motor kon nog wel wat meer hebben.
Liever had ik nóg iets minder koppel gehad zonder slippende koppeling, was ook lastig verkopen zo.
Ehm... N stand waarmee je ook echt vooruit komtjoshje schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:01:
N stand is hij lekker rustig en beheerst maar ook comfortabel.
Wanneer hij in de D stand gaat merk je meteen een behoorlijk verschil.
En de D stand is een Sport stand ?!
Lekker handig als je vanuit een auto met een normale automaat komt :
- N = Neutral = Stilstaan.
- D = Drive = Normale schakelmodus.
Nee... laten we het lekker anders doen! Veel beter om tegen de standaarden in te gaan!

/EDIT :
Ahh! Op die fiets!Alfa90_Buttje schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 15:55:
zal wel over de DNA knop gaan
Alfa Romeo DNA: Dynamic, Natural, All Weather (and Race Modes)
[ Voor 19% gewijzigd door nero355 op 15-05-2020 15:57 ]
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Ik ben vanaf het begin lid geweest van de 156 club, daar heb ik toch redelijk wat ervaringen meegelezen en ook ervaren.joshje schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:07:
De afstand tot welke tuner maakt mij niet zoveel uit. Ik heb zelf erg veel positieve verhalen gehoord over Squadra. Maar zijn er mensen met ervaring hier qua tuning?
Qua kwaliteit zit je bij alle drie goed. Voordeel van Savali is de rollenbank. Ik heb mijn auto voor en na op de rollenbank gehad, dat is wel een leuke bevestiging. Ze kunnen ook naar wens tunen, ik heb bv destijds een paar parameters laten aanpassen naar mijn wensen. Bv iets minder koppel, om de koppeling een beetje te sparen, gasrespons, stationair toerental.
Doe waar je je goed bij voelt en waar je het minst ver voor hoeft te rijden
Waiting on the world to change
Voor een 1.4 Turbo zou ik eens bij H&S kijken, die hebben hier heel veel mooie projecten mee gedaan.joshje schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:07:
Zelf heb ik ooit één alfa laten tunen bij Squadra en een andere bij Savali.
Beiden waren twinsparks, dus vrij weinig eer aan te behalen op dat gebied, maar ik had bij beiden een goed gevoel.
zal wel over de DNA knop gaannero355 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 15:34:
[...]
Ehm... N stand waarmee je ook echt vooruit komt
En de D stand is een Sport stand ?!
Lekker handig als je vanuit een auto met een normale automaat komt :
- N = Neutral = Stilstaan.
- D = Drive = Normale schakelmodus.
Nee... laten we het lekker anders doen! Veel beter om tegen de standaarden in te gaan!![]()
![]()
Alfa Romeo DNA: Dynamic, Natural, All Weather (and Race Modes)
My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2
Squadra = Stephan Lenoir en is al sinds mensenheugenis Alfa Romeo liefhebber en tuner. Weet het goed duidelijk en bondig te vertellen op zijn website. En hij heeft ook altijd wel mooie projecten gedaan, zoals een 916 GTV bi-motore. En nu is hij een Lancia Stratos 2020 versie aan het bouwen, geheel zelf als kit-car.joshje schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:07:
https://www.facebook.com/Stratos4C-178687369383568/
:strip_exif()/f/image/4cBcbCKjJnVnTtbYUPmvsVG1.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben wel fan van dit soort down-to-earth benaderingen en dit soort projecten, dan ben je echt wel gepassioneerd liefhebber!
hier staan zijn specials:
https://squadra-tuning.nl/specials/
Dax Alfa Romeo met een GTA 3.2 V6@303pk/340Nm

Je kunt met Squadra ook bij een rollenbank afspreken, dan tuned hij ter plekke en kun je ook een voor/na uitdraai krijgen, komt de kosten van de bank wel bij natuurlijk. Geen idee wie dan goedkoper is.pinda powerrr schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 15:40:
Ik ben vanaf het begin lid geweest van de 156 club, daar heb ik toch redelijk wat ervaringen meegelezen en ook ervaren.Qua kwaliteit zit je bij alle drie goed. Voordeel van Savali is de rollenbank. Ik heb mijn auto voor en na op de rollenbank gehad, dat is wel een leuke bevestiging. Ze kunnen ook naar wens tunen, ik heb bv destijds een paar parameters laten aanpassen naar mijn wensen. Bv iets minder koppel, om de koppeling een beetje te sparen, gasrespons, stationair toerental.
Ik ben iig een fan van zijn werk
[ Voor 38% gewijzigd door Alfa Novanta op 15-05-2020 17:08 ]
My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2
Bedankt voor de reacties!
We gaan voorlopig nog even origineel rijden maar de tuning gaat zeker een keer gebeuren! Dit is voor mijn vriendin al een behoorlijk verschil met haar ouwe auto (citroen c1)
We gaan voorlopig nog even origineel rijden maar de tuning gaat zeker een keer gebeuren! Dit is voor mijn vriendin al een behoorlijk verschil met haar ouwe auto (citroen c1)
Ik heb een paar jaar geleden mijn Mito bij Savali laten tunen. Ik vond de opbouw van het koppel net wat mooier. Daarnaast had ik een kortingscode waardoor het net wat goedkoper was.
Het gasresponse is aangepast in N en D tijdens tuning dat was top in het begin totdat mijn koppeling vervangen moest worden (niet als gevolg van tunen) en sindsdien pakt de koppeling veel sneller op waardoor soepel rijden in D niet altijd even soepel gaat.
Overall toch best tevreden ook al was vermogen winst beperkt.
Het gasresponse is aangepast in N en D tijdens tuning dat was top in het begin totdat mijn koppeling vervangen moest worden (niet als gevolg van tunen) en sindsdien pakt de koppeling veel sneller op waardoor soepel rijden in D niet altijd even soepel gaat.
Overall toch best tevreden ook al was vermogen winst beperkt.
Als je de grenzen op gaat zoeken zou ik naar Savali of H&S gaan, die kunnen een compleet pakket met onderdelen op je auto schroeven. Squadra is gewoon heel goede software.mitsumark schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:46:
Mijn 156 2.4JTD was Squadra getuned, probleem was wel dat de koppeling (ook een nieuwe) slipte, maar dat is dan meer een limiet van de onderdelen.
de betaler vervuilt
Hier een 159 met Squadra Massimo en erg tevreden
Samsung Galaxy Z Fold6 1TB
Ik twijfel nog steed wat ik moet doen met mijn Giulietta.
Met een kleine op komst is het gewoon niet de meest praktische auto, en gaat er tzt wel een keer "slijtage" onderhoud aankomen, bijv: draagarmen, remmen, schokdempers, en de turbo heeft ook niet het eeuwig leven vermoed ik.
Verder rijd het ook niet echt bijzonder, het enige leuke blijft het open luchtfilter icm afblaasgeluid van de turbo.
Inruilwaarde bij bedrijven is extreem laag en prive verkopen voor een marktconform bedrag lukt ook niet.
Maar aan de andere kant is oprijden wellicht dan toch de beste keus, met eventueel wat tunen om het rijden weer leuker te maken. MTD uit Griekenland doen leuke dingen qua tuning met Multiair blokjes (225 pk tot 400 pk).
Maar iets snellers met 6 of 8 cilinders moet ik toch ook nog zeker een keer gereden hebben als eigen auto, en dat is dan weer makkelijker te combineren met een iets ruimere auto... maar dan wordt het waarschijnlijk geen Alfa.
Moeilijk moeilijk.
Met een kleine op komst is het gewoon niet de meest praktische auto, en gaat er tzt wel een keer "slijtage" onderhoud aankomen, bijv: draagarmen, remmen, schokdempers, en de turbo heeft ook niet het eeuwig leven vermoed ik.
Verder rijd het ook niet echt bijzonder, het enige leuke blijft het open luchtfilter icm afblaasgeluid van de turbo.
Inruilwaarde bij bedrijven is extreem laag en prive verkopen voor een marktconform bedrag lukt ook niet.
Maar aan de andere kant is oprijden wellicht dan toch de beste keus, met eventueel wat tunen om het rijden weer leuker te maken. MTD uit Griekenland doen leuke dingen qua tuning met Multiair blokjes (225 pk tot 400 pk).
Maar iets snellers met 6 of 8 cilinders moet ik toch ook nog zeker een keer gereden hebben als eigen auto, en dat is dan weer makkelijker te combineren met een iets ruimere auto... maar dan wordt het waarschijnlijk geen Alfa.
Moeilijk moeilijk.
AMD Ryzen 7 5700X / 32GB DDR 3200 /AMD Radeon RX6700 XT / 2x Kingston 1Tb SSD Nvme
400 pk uit een viercilinder 2.0 Turbo blok halen is al niet leuk meer te noemen dus laat staan zo'n 1.4 blokSpecht schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 16:00:
MTD uit Griekenland doen leuke dingen qua tuning met Multiair blokjes (225 pk tot 400 pk).

Ik denk dat je niet voorbij die 225 pk moet willen met een dergelijk blok, want dan krijg je een gigantisch turbogat!

Koop toch lekker een 156 GTA Sportwagon of zo...
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Volgens mij liep je hier in 2018 ook al tegenaan toch? En toen besloot je ook om hem uiteindelijk toch te houden en te gaan tunen?Specht schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 16:00:
Maar aan de andere kant is oprijden wellicht dan toch de beste keus, met eventueel wat tunen om het rijden weer leuker te maken. MTD uit Griekenland doen leuke dingen qua tuning met Multiair blokjes (225 pk tot 400 pk).![]()
Moeilijk moeilijk.
Je kan hem ook gewoon te koop zetten, wie weet kom je nog wel een keer een liefhebber tegen.
BlaBlaBla
We hebben 1 kind + kinderwagen etc 2,5 jaar lang prima in een GTV kunnen vervoeren. Daarna 8 jaar lang twee exemplaren in GT's en nu twee tieners in een A5 coupé. Het is meer een kwestie van willen dan van kunnen.
de betaler vervuilt
Wij hadden bij onze eerste een Peugeot 106 XSi, de kinderwagen (Mutsy nog wat, heel groot) ging daar makkelijk in. Daarna een Alfa 156 gekocht, lekker ruime achterbak, not.... Kinderwagen pastte niet
Ondertussen twee tieners en ik ben kleiner gaan rijden (Fiat Bravo). Eventuele ruimteproblemen zijn maar kortstondig
voor je het weet sleep je nog maar 1/3 mee van de zooi. Heb je een tweede kind, dan wordt je helemaal makkelijk
Ondertussen twee tieners en ik ben kleiner gaan rijden (Fiat Bravo). Eventuele ruimteproblemen zijn maar kortstondig
Precies. @Specht Mijn ouders hebben nooit een station gehad. De ouders van mijn vriendjes destijds ook niet. Ik heb ze nooit horen klagen. Het is nu eerder 'mode' om een station of SUV 'nodig' te hebben. De hoeveelheid troep die men nodig denkt te hebben als ze even op visitie gaan bij kenissen is bizar!GA!S schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 10:41:
We hebben 1 kind + kinderwagen etc 2,5 jaar lang prima in een GTV kunnen vervoeren. Daarna 8 jaar lang twee exemplaren in GT's en nu twee tieners in een A5 coupé. Het is meer een kwestie van willen dan van kunnen.
De Giulietta is gewoon een ruime hatchback, waar je met 2 kinderen makkelijk mee door het leven kunt. Als je wilt...
*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains
Dat idee heb ik ook inderdaad!Tusk schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:01:
Precies. @Specht Mijn ouders hebben nooit een station gehad. De ouders van mijn vriendjes destijds ook niet. Ik heb ze nooit horen klagen. Het is nu eerder 'mode' om een station of SUV 'nodig' te hebben. De hoeveelheid troep die men nodig denkt te hebben als ze even op visitie gaan bij kenissen is bizar!

IMHO zijn er ruimere auto's die beter zullen voldoen, maar het is maar net wat je eisen zijn inderdaadDe Giulietta is gewoon een ruime hatchback, waar je met 2 kinderen makkelijk mee door het leven kunt. Als je wilt...
Tja, ik ben zo'n persoon die gewoon het halve huis inpakt, en de helft ongebruikt weer mee terug neemt, hoef je met inpakken niet zo na te denken.
Wij zaten met de fiat punto evo (en die is vergeleken een mito groot te noemen) al te denken hoe we dit zouden moeten doen met nog 1-2 kinderen erbij...
Wij zaten met de fiat punto evo (en die is vergeleken een mito groot te noemen) al te denken hoe we dit zouden moeten doen met nog 1-2 kinderen erbij...
Allemaal een Opel Zafira, Ford S-Max, of nog beter een VW Transporter voor je eerste kind!!!!
Vroeger....toen gingen we in een oude Opel Ascona (zonder airco) naar midden Spanje, zittend op je kussens en de tas met spullen die niet meer in de achterbak konden, ertussen in
Vroeger....toen gingen we in een oude Opel Ascona (zonder airco) naar midden Spanje, zittend op je kussens en de tas met spullen die niet meer in de achterbak konden, ertussen in
Dat is mijn ouders ook gelukt met mij in een Volvo 740, en zo oud ben ik nog nietpinda powerrr schreef op maandag 25 mei 2020 @ 22:55:
Om toch on-topic te blijven: deze maand mijn nieuwe tweedehandse MiTo voor de eerste keer langs de APK + beurt. Benieuwd wat eruit gaat komen.
Pfff.... zo grootpinda powerrr schreef op maandag 25 mei 2020 @ 22:55:

Dat kan kleiner!
Wikipedia: Zastava 750
Ai memories: daarmee ooit gemigreerd van middenoost-Europa naar België met z'n vijven....
This space was intentionally left blank.
Heb er lang over getwijfeld maar uiteindelijk nooit gedaan omdat het voor de GTA motoren vrij zinloos is om te chippen tenzij je de downpipes gaat vervangen. Probleem zit in de restricties van de dubbele katalysatoren in de downpipes, die kun je vervangen door exemplaren van de eerste generatie GTV 3.0 24v, daarna heeft het zin om de software aan te passen om de laatste PK's uit het blok te persen.Bucephalus schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:12:
[...]
Mag ik even meeliften op deze vraag, maar dan voor een GT 3.2 V6.
de betaler vervuilt
Thanks voor de info. Ik zou het niet zo zeer voor de extra PK's doen, had al gezien dat dat vrij weinig toevoegd. Vraag me wel af in hoeverre het de "driveability" verbetert. Daar zou ik dan voornamelijk om doen. Heb je daar ervaring mee?
Ik kon met de GT in de 3e versnelling wegrijden bij het stoplicht, hoeveel meer drivability wil je nog hebben.
de betaler vervuilt
Squadrachip op een 3.2 V6 kan ik je aanraden. Vond het bij mijn 147 GTA erg lekker rijden t.o.v. standaard. Gretiger (nog gretiger ja) op het gas.Bucephalus schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:12:
[...]
Mag ik even meeliften op deze vraag, maar dan voor een GT 3.2 V6.
Zit ook aan een chip kuurtje te denken, maar welke van de 3 (Squadra, Savali of H&S)?? Lichte voorkeur nu voor Squadra omdat ik daar wat goede verhalen over heb gehoord, maar verder geen onderbouwing voor.
Ik heb ook een Squadra chip op de GT 3.2 V6 en heb geen klachten, maar kan helaas niet vergelijken omdat deze er al op zat bij aanschaf. Belangrijk verschil is ook wel dat toerenbegrenzer met de chip van 6800rpm naar 7350 rpm gaat__1337__ schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 14:49:
[...]
Squadrachip op een 3.2 V6 kan ik je aanraden. Vond het bij mijn 147 GTA erg lekker rijden t.o.v. standaard. Gretiger (nog gretiger ja) op het gas.
En het stationair toerental gaat omhoog, gaat trillingen tegen en laat de motor veel mooier rond lopen.Er1k989 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 17:08:
[...]
Ik heb ook een Squadra chip op de GT 3.2 V6 en heb geen klachten, maar kan helaas niet vergelijken omdat deze er al op zat bij aanschaf. Belangrijk verschil is ook wel dat toerenbegrenzer met de chip van 6800rpm naar 7350 rpm gaat
Ik vraag me af hoe vaak je een Busso in de toerenbegrenzer gooit als je weet wat een motorrevisie inmiddels kost. :Er1k989 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 17:08:
[...]
Ik heb ook een Squadra chip op de GT 3.2 V6 en heb geen klachten, maar kan helaas niet vergelijken omdat deze er al op zat bij aanschaf. Belangrijk verschil is ook wel dat toerenbegrenzer met de chip van 6800rpm naar 7350 rpm gaat
de betaler vervuilt
Jij hebt geen Busso dan?
Want zo'n 3.2 blijft zo fijn doorsleuren dat de toerenbegrenzer op 6800 echt wel goed te bereiken is. Oh en het gehuil helpt ook je voet plat op de grond te houden
Ik denk dat ik de begrenzer elke week een paar keer aantik, even in de 2 doortrekken na een rotonde ofzo.
Want zo'n 3.2 blijft zo fijn doorsleuren dat de toerenbegrenzer op 6800 echt wel goed te bereiken is. Oh en het gehuil helpt ook je voet plat op de grond te houden
Ik denk dat ik de begrenzer elke week een paar keer aantik, even in de 2 doortrekken na een rotonde ofzo.
Vraag, mijn Oostenrijkse import Giulietta kwam met een FSW uitlaat en onbekende tune.
Remap inmiddels goed laten doen bij H&S en ze loopt prachtig.
Nu heb ik de mogelijkheid om een downpipe zonder kat te bemachtigen.
De huidige uitlaat is ook al zonder kat. Wat is het gevolg, een volledige uitlaat-lijn zonder kat, maar wel met een demper aan het eind van de FSW lijn.
Wat is nu werkelijk het probleem in zo'n setup? Is dit een APK overtreding op emissie meting? Of geluid?
Kan ik hiervoor aangehouden worden op de weg?
Wil gewoon even weten of dit het waard is of niet. Ik ben fan van het geluid
Ik gebruik de wagen echter ook voor mijn werk en kom dan nog wel eens in het land.
Remap inmiddels goed laten doen bij H&S en ze loopt prachtig.
Nu heb ik de mogelijkheid om een downpipe zonder kat te bemachtigen.
De huidige uitlaat is ook al zonder kat. Wat is het gevolg, een volledige uitlaat-lijn zonder kat, maar wel met een demper aan het eind van de FSW lijn.
Wat is nu werkelijk het probleem in zo'n setup? Is dit een APK overtreding op emissie meting? Of geluid?
Kan ik hiervoor aangehouden worden op de weg?
Wil gewoon even weten of dit het waard is of niet. Ik ben fan van het geluid
Ik gebruik de wagen echter ook voor mijn werk en kom dan nog wel eens in het land.

In AvE we trust
Niet helemaal hetzelfde: Mijn 156 diesel was volledig katloos. De downpipe zorgde ervoor dat de turbo behoorlijk sneller opspoelde. Nadeel was dat ik altijd als een soort vliegtuig de straat in kwam rijden (geluid).
Zover ik even uit mijn hoofd kan zeggen, een kat is verplicht (diesel vanaf 2006, benzine eerder). Nu heb je mooie katvervangers en bij een apk mogen ze het er niet af halen om te kijken of het echt is.
Verder mag je uiteraard geen foutmeldingen hebben van sensoren die er niet meer zitten, of zoiets.
De meting is belangrijk, als je daar doorheen komt, is er vrij weinig aan de hand.
Een downpipe kunnen ze niet zien/valt niet op, dus goede upgrade
Zover ik even uit mijn hoofd kan zeggen, een kat is verplicht (diesel vanaf 2006, benzine eerder). Nu heb je mooie katvervangers en bij een apk mogen ze het er niet af halen om te kijken of het echt is.
Verder mag je uiteraard geen foutmeldingen hebben van sensoren die er niet meer zitten, of zoiets.
De meting is belangrijk, als je daar doorheen komt, is er vrij weinig aan de hand.
Een downpipe kunnen ze niet zien/valt niet op, dus goede upgrade
Mooi dit... Ik heb gisteren maar eens het 12V-contact van de Spider uit elkaar te trokken, dat ding weigert al een tijdje mijn navigatie op te laden. Hele ding uit elkaar gehaald en de contacten schoongemaakt, bij meten gaf het daarna netjes 12V. De navigatie wilde echter nog steeds niet opladen... Daarna dus nogmaals het ding losgehaald, de stekker erin gestopt en nog eens goed gekeken, het bleek dat die maffe Italianen het ding stomweg te diep gemaakt te hebben
De pen van de stekker maakte net geen contact met de plus-pool.
Het schroefdraad waarmee de boel vast zat had gelukkig genoeg ruimte over waardoor ik er een rubberen ringetje tussen kon doen om de pluspool net wat hoger te krijgen, nu werkt het eindelijk wel
Het schroefdraad waarmee de boel vast zat had gelukkig genoeg ruimte over waardoor ik er een rubberen ringetje tussen kon doen om de pluspool net wat hoger te krijgen, nu werkt het eindelijk wel

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul
Die krengen kosten best geld als je ze nodig hebtErwin schreef op maandag 15 juni 2020 @ 10:15:
Mocht er nog iemand baat bij hebben, heb hier nog 4 mooie naafkapjes in 52mm liggen met het vorige logo. Uiteraard gratis af te halen en anders tegen verzendkosten.Wou ze toch even delen voordat ze de bak in gaan.
[Afbeelding]

In het verleden inderdaad genoeg voor betaald (niet voor dit setje hoor, krijgertjes bij velgen) maar ze blijven wel mooi t.o.v. chinese stickerspinda powerrr schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 00:11:
[...]
Die krengen kosten best geld als je ze nodig hebt
[ Voor 21% gewijzigd door Erwin op 30-06-2020 23:01 ]
Valt toch wel soort van mee? Het is toch gewoon een normale hatchback? Ik heb zelf met twee kiddos, waarvan de kleinste echt in het eerste stoeltje, in een polo en een clio rondgereden. Okee, vakantie met bagage zit er niet in zonder dakkoffer, maar alles pastte aan boord.Specht schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 16:00:
Met een kleine op komst is het gewoon niet de meest praktische auto
Wat dat betreft twijfel ik ook over de GT, er staat "binnenkort" ook nog een derde kiddo in de planning, dus dan gaat de GT het veld wel ruimen, ook al is het niet de primaire gezinsauto, een maxi cosi achterin een drie deurs hengelen heb ik weinig zin in. De vraag is alleen of ik zo lang ga wachten tot de GT vervangen wordt, hoewel het best een fijne auto is, en hij weer een jaartje mag zonder grote kosten (
Maar dan.. een mito is 3 deurs, dus kan nu een jaartje, en dan moet ie ook weg, een giulietta zou kunnen, maar zelfs na 10 jaar ben ik nog niet over de neus heen...
Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings
Giulietta is gewoon net niet praktisch genoeg.
De isofix zitten beroerd weggewerkt en het erin klikken van maxi cosi basis duurt gewoon echt te lang.
Verder is de toegang via de achterdeuren matig, in geval van vastmaken van de gordel voor een kinderstoeltje zit je ook enorm te kloten.
En ik heb het al vaker gezegt, de Giulietta is een prima auto, maar doet me verder nog steeds niks.
Geeft geen Alfa gevoel.
Dus voor het geld kan ik dan ook net zo goed iets anders rijden met meer pk's en meer ruimte. Dus zodra ik tegen iets leuks aanloop dan gaat de Giulietta weg.
Overigens is laatst de Blue&me module stuk gegaan, kost weer 500 euro als ik het laat maken met een nieuwe, dus qua km stand en leeftijd wordt het tijd om de Giulietta weg te doen voordat er meer spul kapot gaat.
De isofix zitten beroerd weggewerkt en het erin klikken van maxi cosi basis duurt gewoon echt te lang.
Verder is de toegang via de achterdeuren matig, in geval van vastmaken van de gordel voor een kinderstoeltje zit je ook enorm te kloten.
En ik heb het al vaker gezegt, de Giulietta is een prima auto, maar doet me verder nog steeds niks.
Geeft geen Alfa gevoel.
Dus voor het geld kan ik dan ook net zo goed iets anders rijden met meer pk's en meer ruimte. Dus zodra ik tegen iets leuks aanloop dan gaat de Giulietta weg.
Overigens is laatst de Blue&me module stuk gegaan, kost weer 500 euro als ik het laat maken met een nieuwe, dus qua km stand en leeftijd wordt het tijd om de Giulietta weg te doen voordat er meer spul kapot gaat.
AMD Ryzen 7 5700X / 32GB DDR 3200 /AMD Radeon RX6700 XT / 2x Kingston 1Tb SSD Nvme
@Specht Dan volg ik em wel, een hoop kleine dingetjes, en weinig echt verlangen om het ding te houden.
Heb ik bij de GT dus ook last van, ik kan er alleen maar niet aan uit wat het dan zou moeten worden. Ik zou graag een tikje compacter/zuiniger gaan rijden, maar ben toch ook wel bang dat langzamer niet gaat wennen.
Heb ik bij de GT dus ook last van, ik kan er alleen maar niet aan uit wat het dan zou moeten worden. Ik zou graag een tikje compacter/zuiniger gaan rijden, maar ben toch ook wel bang dat langzamer niet gaat wennen.
Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings
Hebben 3 jaar in een guilietta rond gereden met 3 kids. Ging prima met de juiste stoelen. Ok er zijn auto's die handiger zijn maar goed kunnen redden. Isofix kun je dan niet gebruiken maar met gordels ging het goed. Voor de maxicosi hadden we een base die met gordel vast kon. Hierdoor kon je de maxicosi eenvoudig vast klikken.
Kinderen zijn nu 6,4 en 2. Helaas nu moeten overstappen naar Ford omdat er geen geschikte alfa's meer zijn als opvolger.
Rij nu Ford focus wagon st line maar moet toegeven wat stuurt dat strakker dan de guilietta... Ben alfa fan en al veel modellen gereden. Hopelijk in de toekomst weer een alfa.
Kinderen zijn nu 6,4 en 2. Helaas nu moeten overstappen naar Ford omdat er geen geschikte alfa's meer zijn als opvolger.
Rij nu Ford focus wagon st line maar moet toegeven wat stuurt dat strakker dan de guilietta... Ben alfa fan en al veel modellen gereden. Hopelijk in de toekomst weer een alfa.
Ik las toevallig net dat Alfa vandaag 110 jaar bestaat
Zaterdag wezen kijken bij meerdere auto's, maar toen ik deze rode 159 2.2 sportwagon zag was ik meteen verkocht
. Heeft wel wat liefde nodig, dus heb ik alvast nieuwe emblemen, grille scudetto en snorharen besteld.
:strip_exif()/f/image/ynbWuxwiEEZkDF8HPWYVUMxv.jpg?f=fotoalbum_medium)
De dealer heeft nog een nieuwe APK geregeld, dus zaterdag kan ik haar pas ophalen. Ik kan niet wachten

Zaterdag wezen kijken bij meerdere auto's, maar toen ik deze rode 159 2.2 sportwagon zag was ik meteen verkocht
:strip_exif()/f/image/ynbWuxwiEEZkDF8HPWYVUMxv.jpg?f=fotoalbum_medium)
De dealer heeft nog een nieuwe APK geregeld, dus zaterdag kan ik haar pas ophalen. Ik kan niet wachten

T minus whenever it feels right
Mooi! Ik wacht nog steeds tot de juiste langs komt, 159 1.7t in het roodCrimsoon schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 11:08:
Ik las toevallig net dat Alfa vandaag 110 jaar bestaat![]()
Zaterdag wezen kijken bij meerdere auto's, maar toen ik deze rode 159 2.2 sportwagon zag was ik meteen verkocht. Heeft wel wat liefde nodig, dus heb ik alvast nieuwe emblemen, grille scudetto en snorharen besteld.
[Afbeelding]
Ja sorry, een maand later, maar toch ffpinda powerrr schreef op maandag 25 mei 2020 @ 22:55:
Ik en mijn ouders + 2 zusjes zijn heel West-Europa afgecrossed in een 3-deurs E Kadett, in de laatste jaren van die auto met een imperiaal en dakkoffer. Waarom men tegenwoordig een station of MPV nodig meent te hebben als ze 1 of 2 kinderen hebben is me echt een raadsel
Is uiteindelijk weg gegaan omdat de mooie blauwe kleur langzaamaan bruin werd en je door de auto heen kon kijken als je er gehurkt naast ging zitten
Het comfort, zodat je niet bekaf aankomt bij de bestemming!FastFred schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 16:30:
Waarom men tegenwoordig een station of MPV nodig meent te hebben als ze 1 of 2 kinderen hebben is me echt een raadsel
En vaak kom je er pas achter dat je daar last van hebt op het moment dat je het verschil merkt tussen twee auto's terwijl je dacht dat het niet zoveel uitmaakt...
Heb je ook een nieuwe distributieketting besteldCrimsoon schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 11:08:
Zaterdag wezen kijken bij meerdere auto's, maar toen ik deze rode 159 2.2 sportwagon zag was ik meteen verkocht. Heeft wel wat liefde nodig, dus heb ik alvast nieuwe emblemen, grille scudetto en snorharen besteld.
[Afbeelding]

Gefeliciteerd! Liefde moet je hem vooral geven, ga je hem zelf/ of laten polijsten?Crimsoon schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 11:08:
[Afbeelding]
||| F1-aeroblog || Battlelog |||
Met de goeiste velgen ook__1337__ schreef op maandag 29 juni 2020 @ 21:34:
Sinds twee weken trotse bezitter van een Giulia. Betreft een 2.2 JTD met Squadra Massimo tuning, Veloce interieur en panoramadak. Nooit gedacht dat ze nog zulke fijne machines zouden maken!
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
It's funny. But not ha-ha funny.
Zit de kentekenplaat nou scheef gemonteerd? Verder een prachtbak, gefeliciteerd!
AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB
WoW!!!!__1337__ schreef op maandag 29 juni 2020 @ 21:34:
Sinds twee weken trotse bezitter van een Giulia. Betreft een 2.2 JTD met Squadra Massimo tuning, Veloce interieur en panoramadak. Nooit gedacht dat ze nog zulke fijne machines zouden maken!
Je bent wel "gegroeid"! Ik ken je nog van andere fora, toen reed je nog iets kleiners
Veel plezier en veilige kilometers gewenst!
Net zoals @KhaZ trouwens, we go way back!
Ik rij alweer bijna 3 jaar een Passat (nu even geschorst i.v.m. thuiswerk) 2.0 TDI, ik mis het rijden in de 156 Ti nog steeds..
Kijk elke dag op Autoscout en mobile.de naar nieuw aanbod van Alfa 159 Ti 2.0/2.4 JTD of 1750 TBI..
Maarja, vrouw, huis + onderhoud, kind, vakanties, leven is duur
Deze is wel perfect trouwens: https://www.autoscout24.n...53-0100007fac6a?cldtidx=1
Kijk elke dag op Autoscout en mobile.de naar nieuw aanbod van Alfa 159 Ti 2.0/2.4 JTD of 1750 TBI..
Maarja, vrouw, huis + onderhoud, kind, vakanties, leven is duur

Deze is wel perfect trouwens: https://www.autoscout24.n...53-0100007fac6a?cldtidx=1
AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB
Heeeeeeeeeeeeeerlijke bak !__1337__ schreef op maandag 29 juni 2020 @ 21:34:
Kentekenplaat is een drama op deze auto's. Je zit met de koplampsproeier die vrij moet zijn, maar ook met overgevoelige parkeersensoren. Als de plaats iets over de bumper heen komt richting de grille, dan gaat de sensor continue af. Italiaanse charmeKhaZ schreef op maandag 29 juni 2020 @ 21:50:
Zit de kentekenplaat nou scheef gemonteerd? Verder een prachtbak, gefeliciteerd!![]()
Ja klopt! Ruim 10 jaar busso gereden (3x 916 GTV, 147 GTA, 156, 166 (dat was een juweeltje)), daarna een MiTo. Ik zou met veel kilometers in ieder geval nooit meer een MiTo aanraden. Jij 156 1.9JTD toen, toch?pinda powerrr schreef op maandag 29 juni 2020 @ 22:05:
[...]
WoW!!!!![]()
Je bent wel "gegroeid"! Ik ken je nog van andere fora, toen reed je nog iets kleiners![]()
Veel plezier en veilige kilometers gewenst!
Net zoals @KhaZ trouwens, we go way back!![]()
[ Voor 7% gewijzigd door __1337__ op 30-06-2020 11:10 ]
Wat was er met de MiTo? Onderhoud, of comfort op de lange afstand? Ik zit nog steeds met een schuin oog naar deze auto’s te kijken voor het najaar.__1337__ schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 11:08:
[...]
Ja klopt! Ruim 10 jaar busso gereden (3x 916 GTV, 147 GTA, 156, 166 (dat was een juweeltje)), daarna een MiTo. Ik zou met veel kilometers in ieder geval nooit meer een MiTo aanraden. Jij 156 1.9JTD toen, toch?
It's funny. But not ha-ha funny.
Comfort op lange afstand. Tip, neem geen TwinAir of JTD.
Klopt!__1337__ schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 11:08:
[...]
Ja klopt! Ruim 10 jaar busso gereden (3x 916 GTV, 147 GTA, 156, 166 (dat was een juweeltje)), daarna een MiTo. Ik zou met veel kilometers in ieder geval nooit meer een MiTo aanraden. Jij 156 1.9JTD toen, toch?
:strip_exif()/f/image/MjuYG1xPfFVb0mbIgMvsBLN2.jpg?f=fotoalbum_large)
Ben in de kleine zus gaan rijden. Is bijna gelijk aan een Giulietta (alleen beter betaalbaar).
/f/image/ZOwmGstet2G6xEbt5hRQ3AiH.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/pwFOiDXY8m3ffvNjgLp3ytAY.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/wKURQtYt1NSkLukCbGE750TG.png?f=fotoalbum_large)
Bravo is ook veel leuker om te zien. Dikke bak!
@__1337__ Is het wat die Juul? Ik twijfel of ik na de A5 terug ga naar een Busso over verder naar een Juul. Hoewel de V6 diesel net zo veel vermogen en een bak meer koppel heeft mis ik de beleving van de Busso. Ik denk dat dat bij een 4 pitter ondanks de turbo hetzelfde is.
de betaler vervuilt
QED: 156 V6vectormatic schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 10:15:
[...]ook al is het niet de primaire gezinsauto, een maxi cosi achterin een drie deurs hengelen heb ik weinig zin in.
Maar dan.. een mito is 3 deurs, dus kan nu een jaartje, en dan moet ie ook weg, een giulietta zou kunnen, maar zelfs na 10 jaar ben ik nog niet over de neus heen...
Hah, zou best leuk zijn, maar een 20 jaar oude auto als daily... weet niet of ik daar dapper genoeg voor ben. Ik denk dat een roestvrije 156 nu zeldzamer is dan menig zeer exotisch spul.
Nee, voorlopig ligt de auto zoektocht ff stil, de GT voldoet nog prima, dus heb er ook geen haast mee. Vind het alleen wel jammer dat gezien de eisen die ik zo in mn hoofd heb, alfa waarschijnlijk niks te bieden heeft als ik weer ga rondkijken
Ik moet zeggen dat het een ontzettend lekker rijdende auto is. Onderstel is goed, dieselmotor niet zo aanwezig als in een GT/147/156. Isolatie is ook een stuk beter natuurlijk. De ZF8 traps is een heerlijke automaat. Ik had niet gedacht dat ze nog zo'n lekker rijdende auto zouden maken na het Busso tijdperk.GA!S schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 10:02:
@__1337__ Is het wat die Juul? Ik twijfel of ik na de A5 terug ga naar een Busso over verder naar een Juul. Hoewel de V6 diesel net zo veel vermogen en een bak meer koppel heeft mis ik de beleving van de Busso. Ik denk dat dat bij een 4 pitter ondanks de turbo hetzelfde is.
Ja, dat geloof ik graag, maar mis ik nou ook in jouw verhaal de emotie, sensatie en beleving in vergelijking met die prachtige V6 blokjes... 
Misschien maar eens een 6 pitter boxer zoeken voordat alles elektrisch wordt...
de betaler vervuilt
Voor liefhebbers van de 2006 Seat Leon wellicht? Het mist echt de mooie lijnen zoals een Alfa die heeft__1337__ schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 21:23:
Bravo is ook veel leuker om te zien. Dikke bak!
Busso geluid zal een diesel nooit krijgen natuurlijk. Dat weet jij ook. Overigens had de busso in de Giulia prima gepast. Vermogen zou ook prima zijn geweest.GA!S schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 17:45:
Ja, dat geloof ik graag, maar mis ik nou ook in jouw verhaal de emotie, sensatie en beleving in vergelijking met die prachtige V6 blokjes...
Wel is de diesel na Squadra Tuning erg soepel qua koppel en vermogen. Wat dat betreft heeft Stephan behoorlijk het koppel, vermogen en drive ability weten af te stellen dat de motor wel 'aanvoelt' als een benzinemotor met gaskabel.
[ Voor 18% gewijzigd door __1337__ op 01-07-2020 22:12 ]
Buso geluid, nee, maar dit kan zelfs met een Golf:__1337__ schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 22:07:
[...]
Busso geluid zal een diesel nooit krijgen natuurlijk. Dat weet jij ook. Overigens had de busso in de Giulia prima gepast. Vermogen zou ook prima zijn geweest.
Wel is de diesel na Squadra Tuning erg soepel qua koppel en vermogen. Wat dat betreft heeft Stephan behoorlijk het koppel, vermogen en drive ability weten af te stellen dat de motor wel 'aanvoelt' als een benzinemotor met gaskabel.
* Joopieboy laat zijn eigen wel weer uit

Het leven is te kort om geduld te hebben!
Dat is nog erger als je in een of ander duur model zit en vervolgens staat de leasebak 1.9/2.0 diesel versie naast je bij het stoplicht of parkeerplaats die denkt net zo interessant te zijn!Joopieboy schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 22:20:
Buso geluid, nee, maar dit kan zelfs met een Golf:
[YouTube: Golf mk4 1.9 TDI PD 300HP Firad80/GTB2260VK/272 Cam]
* Joopieboy laat zijn eigen wel weer uit![]()
Echt... als je in iets dat saai en generiek is wilt rijden : Koop een Golf!

Of een Polo natuurlijk! Die is tegenwoordig toch bijna net zo groot!
Heb vóór mijn Giulietta een jaar een gloednieuwe Golf 7 FL gereden als werk-lease. Prima wagen!nero355 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 00:39:
[...]
Dat is nog erger als je in een of ander duur model zit en vervolgens staat de leasebak 1.9/2.0 diesel versie naast je bij het stoplicht of parkeerplaats die denkt net zo interessant te zijn!
Echt... als je in iets dat saai en generiek is wilt rijden : Koop een Golf!
Of een Polo natuurlijk! Die is tegenwoordig toch bijna net zo groot!
Grote voordelen waren de tech (auto cruise control met afstand houden, inparkeren automatisch en lane assist), de zuinigheid van de 1.0 liter 3 cyl 110pk met DSG maar vooral de aanpasbaarheid middels programmering met een OBD plug. Kleurtjes van Led-verlichting, speciale handeling van sensoren, display aanpassingen, 1,2,3,4,5 keer knipperen bij aantikken van links/rechts knipperlicht, e.d. Alles verloopt via een computer, dus alles is programmeerbaar. Heeft zijn charmes en zwaktes, maar biedt een berg mogelijkheden...
Dat type modificaties mis ik erg in de Alfa/Fiat/Chrysler stal. die optionele dingen die te activeren zijn met een smartphone/tablet/laptop en wat software. Een Giulietta waarbij de buitenspiegels automatisch inklappen bij op slot doen, dat moet te programmeren zijn, geen Italiaanse 3rd party set die shady te bestellen is. OBD zou dat absoluut moeten kunnen...
Waar zijn onze opties?

In AvE we trust
Het is maar wat je mist, geef mij maar een dikke Busso met mooie V6 soundtrack en een setje Bilsteins. Als ik een rijdende playstation wil ga ik wel een Tesla leasen.
de betaler vervuilt
Je bedoeld MultiECUScan? De 'VAGCOM' voor Fiat/Chrysler...fheerens schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 01:21:
[...]
Heb vóór mijn Giulietta een jaar een gloednieuwe Golf 7 FL gereden als werk-lease. Prima wagen!
Grote voordelen waren de tech (auto cruise control met afstand houden, inparkeren automatisch en lane assist), de zuinigheid van de 1.0 liter 3 cyl 110pk met DSG maar vooral de aanpasbaarheid middels programmering met een OBD plug. Kleurtjes van Led-verlichting, speciale handeling van sensoren, display aanpassingen, 1,2,3,4,5 keer knipperen bij aantikken van links/rechts knipperlicht, e.d. Alles verloopt via een computer, dus alles is programmeerbaar. Heeft zijn charmes en zwaktes, maar biedt een berg mogelijkheden...
Dat type modificaties mis ik erg in de Alfa/Fiat/Chrysler stal. die optionele dingen die te activeren zijn met een smartphone/tablet/laptop en wat software. Een Giulietta waarbij de buitenspiegels automatisch inklappen bij op slot doen, dat moet te programmeren zijn, geen Italiaanse 3rd party set die shady te bestellen is. OBD zou dat absoluut moeten kunnen...
Waar zijn onze opties?
leuk dat customizen, maar 110 pk in een golf....bij een beetje bergop ga je achteruit

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains
Je noemt nu zo'n beetje alles op wat ik liever niet zie in een auto en in dit geval inclusief de auto zelf!fheerens schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 01:21:
Heb vóór mijn Giulietta een jaar een gloednieuwe Golf 7 FL gereden als werk-lease. Prima wagen!
Waar zijn onze opties?
Daarnaast : Hoe zwaar was dat ding ?! 1600 Kg of zo ?! Stuurt lekker joh!

Nissan GT-R is ook een optie : Daarom is die ook zo zwaar!GA!S schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 08:50:
Het is maar wat je mist, geef mij maar een dikke Busso met mooie V6 soundtrack en een setje Bilsteins. Als ik een rijdende playstation wil ga ik wel een Tesla leasen.
Mwahahaha!Tusk schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 10:43:
leuk dat customizen, maar 110 pk in een golf....bij een beetje bergop ga je achteruit
Je kan strepen op een ezel schilderen en het een zebra noemen, maar het is en blijft een ezel.pinda powerrr schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 19:23:
[...]
Klopt!
[Afbeelding]
Ben in de kleine zus gaan rijden. Is bijna gelijk aan een Giulietta (alleen beter betaalbaar).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je bent zelf een ezelPolycom schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 14:15:
[...]
Je kan strepen op een ezel schilderen en het een zebra noemen, maar het is en blijft een ezel.
Onderhuids is een Bravo nou eenmaal nauw verwant aan de Giulietta. Ik had ook graag een Giul gereden, maar de combinatie budget en wensenlijst was niet haalbaar.
Heb vijftien jaar Alfa Romeo gereden en ik gok dat daar heus nog wel wat jaartjes bij komen in de toekomst
Ik kan het wel waarderen hoor, mensen die zo loco zijn van zo'n hok dat ze bereid zijn om er zo veel euro's in te pompen dat ze ook een platte kever hadden kunnen kopen. Zie ik toch liever dan met een OBD kabel kreupele software herstellen.
* GA!S heeft ook zo'n Rosstech VCDS kabel liggen om zijn VAG hok te ontkreupelen...
...maar of je daar nou heel gelukkig van wordt. Ik sleutel toch 10x liever aan hardware dan aan software.
* GA!S heeft ook zo'n Rosstech VCDS kabel liggen om zijn VAG hok te ontkreupelen...
...maar of je daar nou heel gelukkig van wordt. Ik sleutel toch 10x liever aan hardware dan aan software.
de betaler vervuilt
Gast... Tijd om de bril af te zetten...nero355 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 14:08:
[...]
Je noemt nu zo'n beetje alles op wat ik liever niet zie in een auto en in dit geval inclusief de auto zelf!
Daarnaast : Hoe zwaar was dat ding ?! 1600 Kg of zo ?! Stuurt lekker joh!![]()
https://www.autoweek.nl/c...83125&id3=76287&id4=76288
Gast...mitsumark schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 16:39:
Gast... Tijd om de bril af te zetten...
https://www.autoweek.nl/c...83125&id3=76287&id4=76288
Je bewijst daarmee juist mijn punt : Kleine auto's zijn tegenwoordig veel en veeeel te zwaar!
En in ons kikkerlandje betekent dat dus lekker veel wegenbelasting betalen voor een kleine auto!

Zowel die Giulietta als de Golf hebben sowieso de aandrijfassen aan de verkeerde wielen zitten
Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul
Een Golf van 1110 kg is veel te zwaar?nero355 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 16:50:
[...]
Gast...
Je bewijst daarmee juist mijn punt : Kleine auto's zijn tegenwoordig veel en veeeel te zwaar!
En in ons kikkerlandje betekent dat dus lekker veel wegenbelasting betalen voor een kleine auto!
Álle auto's zijn zwaarder geworden vanwege alle opties die we tegenwoordig willen en de verbeterde veiligheid, ik vind dat bij de Golf wel meevallen.
Sterker nog, voordat ik het op zocht dacht ik dat ie veel zwaarder zou zijn.
(een golf 4 was net zo zwaar)
[ Voor 6% gewijzigd door mitsumark op 02-07-2020 17:36 ]
Met zo'n lullig motortje erin : JA! Absoluut!mitsumark schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 17:35:
Een Golf van 1110 kg is veel te zwaar?
Gelukkig zijn er hier en daar nog wat modellen te vinden die relatief licht zijn en niet allemaal meteen richting de 1500 a 1600 Kg gaanÁlle auto's zijn zwaarder geworden vanwege alle opties die we tegenwoordig willen en de verbeterde veiligheid, ik vind dat bij de Golf wel meevallen.
Ik snap je waarschijnlijk gewoon niet, hoe kom je aan 1500-1600 kilo? Of heb je het over compleet andere auto's??
Hoe bedoel je tegenwoordig veel te zwaar, met welke oude modellen vergelijk je?
Of ben je zelf naar iets specifieks op zoek waar wat je niet kunt vinden waar ik geen weet van heb?
Een 20+ jaar oude 145 met hetzelfde vermogen is een stuk korter en slechts 50-100 kg lichter dan de giulietta en even zwaar als een nieuwe golf...
https://www.autoweek.nl/c...a.php?id1=17751&id2=17752
Golf 3 en 4 ook korter en iets lichter dan de 7, geen schokkende dingen.
Een Polo is nu (haast) net zo groot als de Golf 3/4, met meer vermogen, meer opties en minder gewicht...
Zoek je nog lichter is er ook nog genoeg keus, zelfs onder de 950kg zijn er auto's van 4 meter te krijgen.
Hoe bedoel je tegenwoordig veel te zwaar, met welke oude modellen vergelijk je?
Of ben je zelf naar iets specifieks op zoek waar wat je niet kunt vinden waar ik geen weet van heb?
Een 20+ jaar oude 145 met hetzelfde vermogen is een stuk korter en slechts 50-100 kg lichter dan de giulietta en even zwaar als een nieuwe golf...
https://www.autoweek.nl/c...a.php?id1=17751&id2=17752
Golf 3 en 4 ook korter en iets lichter dan de 7, geen schokkende dingen.
Een Polo is nu (haast) net zo groot als de Golf 3/4, met meer vermogen, meer opties en minder gewicht...
Zoek je nog lichter is er ook nog genoeg keus, zelfs onder de 950kg zijn er auto's van 4 meter te krijgen.
En een 145 was voor zn tijd ook een dikkertje. De 146 idem. En dat icm de boxers uit de <950kg 33 waren dat best wel barre auto's. Niet zo gek dat die compleet van de aardbodem verdwenen zijn.
Eensch, zou er zo voor kiezen, maar bij lease heb je weinig te kiezen tegenwoordig. Een diesel is al niet meer mogelijk en men wil je graag in een elektrisch ding hebben. Tuurlijk heeft de Guul 200.000% meer charme en gevoel, maar daar geeft de lease maatschappij geen ene flikker om. Kon destijds ook een diesel Giulia kiezen, was alleen maandelijks een extra €150 vanwege gewicht, verzekering en vooral uitstoot.GA!S schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 08:50:
Ja MES, maar dit biedt niet de mogelijkheden als een goede programmer binnen VAGCOM. Ik mis het uitschakelen van meldingen (hyperknipper bij LED richtingaanwijzers), programmeren van functies, e.d.B-lex schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 09:02:
[...]
Je bedoeld MultiECUScan? De 'VAGCOM' voor Fiat/Chrysler...
Dit alles is gewoon mogelijk, alleen lijkt de ontwikkeling niet mee te gaan.
En dat met een automaat... Traag was hij zeker, maar comfortabel was het wel op lange ritten die ik destijds voor werk moest maken. Nu gelukkig andersTusk schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 10:43:
[...]
Eens dat de auto zelf geen enkele emotie heeft, maar ik zie genoeg potentie om aan te passen middels software in het FCA kamp. Uiteraard zijn HW matige aanpassingen wel fijner, maar een SW aanpassing is simpel en snel gedaan. Bedenk eens wat een goed ontworpen mapping kan doen met een wagen. Golfje woog minder dan 1200 kg overigens en kwam prima van zijn plek met wat gratis SW aanpassingen, berg plastic heh.nero355 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 14:08:
[...]
Je noemt nu zo'n beetje alles op wat ik liever niet zie in een auto en in dit geval inclusief de auto zelf!
Daarnaast : Hoe zwaar was dat ding ?! 1600 Kg of zo ?! Stuurt lekker joh!![]()
In AvE we trust
Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Ben goed bekend met MES, maar de dingen die ze kunnen aanpassen aan een VAG-groep auto middels VCDS, die zijn ongekend!fheerens schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 23:26:
Ja MES, maar dit biedt niet de mogelijkheden als een goede programmer binnen VAGCOM. Ik mis het uitschakelen van meldingen (hyperknipper bij LED richtingaanwijzers), programmeren van functies, e.d.
Dit alles is gewoon mogelijk, alleen lijkt de ontwikkeling niet mee te gaan.
* GA!S mag een rijdende playstation leasenfheerens schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 23:26:
[...]
Eensch, zou er zo voor kiezen, maar bij lease heb je weinig te kiezen tegenwoordig. Een diesel is al niet meer mogelijk en men wil je graag in een elektrisch ding hebben. Tuurlijk heeft de Guul 200.000% meer charme en gevoel, maar daar geeft de lease maatschappij geen ene flikker om. Kon destijds ook een diesel Giulia kiezen, was alleen maandelijks een extra €150 vanwege gewicht, verzekering en vooral uitstoot.
... maar ik reed destijds liever in de Busso en nu in de V6 TDI. Er valt genoeg te kiezen, maar je moet het wel willen.
[ Voor 3% gewijzigd door GA!S op 03-07-2020 01:50 ]
de betaler vervuilt
Ach mijn Golf TDI van 2003 weegt ook 1205kg, maar met 160pk en 340Nm koppel best prima te rijden.mitsumark schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 17:35:
[...]
Een Golf van 1110 kg is veel te zwaar?
Álle auto's zijn zwaarder geworden vanwege alle opties die we tegenwoordig willen en de verbeterde veiligheid, ik vind dat bij de Golf wel meevallen.
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Tja, willen en kiezen zijn nogal verschillend.GA!S schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 01:48:
[...]
* GA!S mag een rijdende playstation leasen
... maar ik reed destijds liever in de Busso en nu in de V6 TDI. Er valt genoeg te kiezen, maar je moet het wel willen.
Willen is in veel gevallen een stuk onbereikbaarder dan kiezen. Ik denk dat ik hierin niet alleen ben.
Ik heb mijn lease-rechten opgegeven om een eigen wagen te kunnen rijden. Veel meer liefde en charme.
[ Voor 10% gewijzigd door fheerens op 04-07-2020 02:59 ]
In AvE we trust

Toch weer mooie reclame voor ons merk jongens
Ach, hij roest tenminste niet van je scherm af.
de betaler vervuilt
Hey, De andere alfa heeft wel in zn eentje het hele RBR team voorbij gescoredPolycom schreef op zondag 5 juli 2020 @ 17:48:
[Afbeelding]
Toch weer mooie reclame voor ons merk jongens
Either way, morgen ochtend een proefrit staan in een GT V6, op zich moet ik als GT rijder wel een aardig gevoel hebben bij de auto, maar zijn er nog dingen waar ik echt op moet letten? Het platform rij ik al vier jaar mee rond, dus draagarmen, roestige dorpels, floppy gearstick etc. zijn me bekend, maar dit wordt wel de eerste busso waar ik plaats in ga nemen.
Busso is een ander beest. Onderdelen zijn zeldzaam en onderhoudskosten zitten vooral in arbeid omdat je nergens bij kunt zonder eerst een half blok af te breken. Ik haak zelf direct af bij een geoxideerd blok, algemene indicatie van gebrek aan aandacht en onderhoud, hoe laag de km stand ook mag zijn. Verder:
Inlaatslangen zijn bijna niet meer te krijgen, let op scheuren in de ribbels. Veel slangen zijn of vervangen of geducttaped, laatste optie is voor mij reden om hem te laten staan, zegt wat over de bereidheid tot gelduitgeven van de eigenaar.
Luchtmassameter kun je goedkoop regelen door de stift van een Iveco bus over te zetten in het huis van de GTA.
Kleppendekselpakking gaat zweten na 2 a 3 jaar, simpele klus om te vervangen maar je inlaatspruitstuk moet los. Ben je zelf niet handig dan kost het je al snel een halve dag arbeid. Doe je het niet dan kan met name de achterste olie lekken in de dynamo, gaat die stuk dan ben je een dag arbeid +500 euro onderdelen verder.
Let op olielekkage bij de oliekoeler (rechts-voor achter de koplamp). Zijn volgens mij niet meer nieuw te krijgen en vervanging + slangen is niet goekoop.
Als het kan is de beste indicatie van de motor de long term fuel trim (LTF in %). Je kunt het simpel meten met een OBD stekker en appje op je telefoon. Dit geeft de bijregeling van de twee cilinderbanken weer en mag bij een gezonde motor ergens rond de +/-5% zitten. Mijn 3.2 op LPG lekte langs een injector waardoor de LTF uiteindelijk over de 25% ging en dat geeft een motorstoring tot gevolg. Diagnose is simpel, de oplossing kan je handen vol geld kosten aangezien je dan op het niveau komt van nieuwe injectoren en koprevisie (reken dan op 5k).
Uitlaatspruitstuk kan scheuren, vooral achter is dat een probleem omdat de motor los moet anders kom je er niet bij. Even goed luisteren of je geen lekkage hoort onder de kap. Let op dat de hitteschilden aanwezig zijn, soms vergeten ze die terug te zetten en boven het hitteschild zit de ECU. Als die te warm wordt kan hij stuk gaan en ben je het haasje (ca. 2.5k onderdelen).
Downpipes schuren over de grond, vooral bij verlaagde auto's. Zijn dure dingen om te vervangen, goed kijken op de brug of ze niet lek zijn.
Aircoslangen zitten achter het schutbord, als ze daar lek gaan moet de motor eruit om ze te kunnen repareren. Auto's met defecte airco zou ik lekker laten staan om deze reden.
Versnellingsbak moet goed schakelen, koppeling kun je niet testen behalve of hij slipt maar dan moet ie sowieso vervangen worden. Doordat de hele bak los moet laten de meeste meteen het differentieel vervangen (uiteraard door een sper) en kun je overwegen om meteen de hele bak te laten reviseren. Je bent toch al geld aan het uitgeven, dan kun je het beter meteen goed doen.
Stuurhuis van de 156/147/GT is een zwak punt. Gaan nogal eens stuk, GTA hebben een eigen onderdeelnummer dat extreem duur is. Met een standaard 147 stuurhuis + polyester bussen van een 166 is dat op te lossen.
Algemene GT ding: let op dat ze niet zijn opgetild aan de kokerbalken, deuken leiden altijd tot roest aan de binnenkant. Let bij deze leeftijd op roest in de kokerbalken, dorpels, spatschermen en bodem.
Overige zaken zoals remmen en onderstel laat ik even buiten beschouwing, die zijn alleen maar duurder in onderdelen, maar niet noodzakelijk ingewikkeld om te vervangen. Iedere garage moet dat gewoon kunnen. Lijstje hierboven is meer specialistenwerk.
Inlaatslangen zijn bijna niet meer te krijgen, let op scheuren in de ribbels. Veel slangen zijn of vervangen of geducttaped, laatste optie is voor mij reden om hem te laten staan, zegt wat over de bereidheid tot gelduitgeven van de eigenaar.
Luchtmassameter kun je goedkoop regelen door de stift van een Iveco bus over te zetten in het huis van de GTA.
Kleppendekselpakking gaat zweten na 2 a 3 jaar, simpele klus om te vervangen maar je inlaatspruitstuk moet los. Ben je zelf niet handig dan kost het je al snel een halve dag arbeid. Doe je het niet dan kan met name de achterste olie lekken in de dynamo, gaat die stuk dan ben je een dag arbeid +500 euro onderdelen verder.
Let op olielekkage bij de oliekoeler (rechts-voor achter de koplamp). Zijn volgens mij niet meer nieuw te krijgen en vervanging + slangen is niet goekoop.
Als het kan is de beste indicatie van de motor de long term fuel trim (LTF in %). Je kunt het simpel meten met een OBD stekker en appje op je telefoon. Dit geeft de bijregeling van de twee cilinderbanken weer en mag bij een gezonde motor ergens rond de +/-5% zitten. Mijn 3.2 op LPG lekte langs een injector waardoor de LTF uiteindelijk over de 25% ging en dat geeft een motorstoring tot gevolg. Diagnose is simpel, de oplossing kan je handen vol geld kosten aangezien je dan op het niveau komt van nieuwe injectoren en koprevisie (reken dan op 5k).
Uitlaatspruitstuk kan scheuren, vooral achter is dat een probleem omdat de motor los moet anders kom je er niet bij. Even goed luisteren of je geen lekkage hoort onder de kap. Let op dat de hitteschilden aanwezig zijn, soms vergeten ze die terug te zetten en boven het hitteschild zit de ECU. Als die te warm wordt kan hij stuk gaan en ben je het haasje (ca. 2.5k onderdelen).
Downpipes schuren over de grond, vooral bij verlaagde auto's. Zijn dure dingen om te vervangen, goed kijken op de brug of ze niet lek zijn.
Aircoslangen zitten achter het schutbord, als ze daar lek gaan moet de motor eruit om ze te kunnen repareren. Auto's met defecte airco zou ik lekker laten staan om deze reden.
Versnellingsbak moet goed schakelen, koppeling kun je niet testen behalve of hij slipt maar dan moet ie sowieso vervangen worden. Doordat de hele bak los moet laten de meeste meteen het differentieel vervangen (uiteraard door een sper) en kun je overwegen om meteen de hele bak te laten reviseren. Je bent toch al geld aan het uitgeven, dan kun je het beter meteen goed doen.
Stuurhuis van de 156/147/GT is een zwak punt. Gaan nogal eens stuk, GTA hebben een eigen onderdeelnummer dat extreem duur is. Met een standaard 147 stuurhuis + polyester bussen van een 166 is dat op te lossen.
Algemene GT ding: let op dat ze niet zijn opgetild aan de kokerbalken, deuken leiden altijd tot roest aan de binnenkant. Let bij deze leeftijd op roest in de kokerbalken, dorpels, spatschermen en bodem.
Overige zaken zoals remmen en onderstel laat ik even buiten beschouwing, die zijn alleen maar duurder in onderdelen, maar niet noodzakelijk ingewikkeld om te vervangen. Iedere garage moet dat gewoon kunnen. Lijstje hierboven is meer specialistenwerk.
[ Voor 6% gewijzigd door GA!S op 06-07-2020 15:01 ]
de betaler vervuilt
Goede post GA!S!
Veel "aankoopadviezen" op internet spreken vooral over standaard dingen als draagarmen en het vervangingsinterval van de distributieriem. Terwijl juist de specifieke dingen tot heel hoge kosten kunnen leiden.
Dit is wellicht ook nog een handige video:
Lekke inlaatslang heb ik nu ook op mijn GTV 3.0. Nergens meer te krijgen inderdaad. Heb nu maar een siliconenrubber slang besteld bij Autolusso. Daar heb je overigens ook een oplossing voor een lekke oliekoeler.
Veel "aankoopadviezen" op internet spreken vooral over standaard dingen als draagarmen en het vervangingsinterval van de distributieriem. Terwijl juist de specifieke dingen tot heel hoge kosten kunnen leiden.
Dit is wellicht ook nog een handige video:
Lekke inlaatslang heb ik nu ook op mijn GTV 3.0. Nergens meer te krijgen inderdaad. Heb nu maar een siliconenrubber slang besteld bij Autolusso. Daar heb je overigens ook een oplossing voor een lekke oliekoeler.
Ik kan me voorstellen dat een 156 GTA of de GT toch wel anders/directer stuurt dan de andere modellen dus is het wel handig om dan 147 en 166 onderdelen te gaan gebruikenGA!S schreef op maandag 6 juli 2020 @ 14:57:
Heeft de GT 3.2 eigenlijk standaard een zwaarder vliegwiel dan een GTA? Mijn GTV heeft namelijk bij de laatste vervanging van de koppeling ook een enkelmassavliegwiel van een GTA gekregen staat op de rekening. Het was me wel al opgevallen dat mijn GTV beter reageert op het gaspedaal bij revmatching/heel-toe dan mijn GT 3.2, terwijl die laatste toch ook bij Squadra is geweest. Zou dit door een lichter vliegwiel kunnen komen?
Moet zeggen dat ik de GTV steeds meer ga waarderen. Nu ik geen woonwerkverkeer meer rijd, gebruik ik hem vooral voor plezierritjes en dan is het nogal stevige onderstel vaker een zegen dan een vloek. Wat heeft dat ding een grip voor een FWD, Q2 differentieel draagt natuurlijk ook bij aan de feestvreugde (heeft de GT gelukkig ook).
Enige vervelende is alleen nog de brandstoflucht in het interieur bij een volle tank. Er is nergens een lekkage gevonden, suggestie van de monteur was om het koolstoffilter te vervangen, maar dat is nergens meer te krijgen. Heeft iemand van jullie nog tips? Misschien toch een keer de achterbank loshalen om te kijken of daar ergens te zien is. Het is echt alleen met een volle tank, na ca. 150km verdwijnt de lucht. Draaiende motor maakt het niet erger, het komt van achteren volgens mij.
Overigens heb ik onlangs ook nog een GTV6 bekeken. Moest helaas teveel aan gebeuren, heb ik nu geen budget voor over. Drie Busso's is natuurlijk ook wel een beetje veel
Maar een echte klassieker aan de vloot toevoegen staat nog wel op het wensenlijstje. Iets als een 2600 Sprint zal voorlopig nog wel bij dromen blijven, maar ook op de meer haalbare lijst staan vooral Italiaanse barrels.
Moet zeggen dat ik de GTV steeds meer ga waarderen. Nu ik geen woonwerkverkeer meer rijd, gebruik ik hem vooral voor plezierritjes en dan is het nogal stevige onderstel vaker een zegen dan een vloek. Wat heeft dat ding een grip voor een FWD, Q2 differentieel draagt natuurlijk ook bij aan de feestvreugde (heeft de GT gelukkig ook).
Enige vervelende is alleen nog de brandstoflucht in het interieur bij een volle tank. Er is nergens een lekkage gevonden, suggestie van de monteur was om het koolstoffilter te vervangen, maar dat is nergens meer te krijgen. Heeft iemand van jullie nog tips? Misschien toch een keer de achterbank loshalen om te kijken of daar ergens te zien is. Het is echt alleen met een volle tank, na ca. 150km verdwijnt de lucht. Draaiende motor maakt het niet erger, het komt van achteren volgens mij.
Overigens heb ik onlangs ook nog een GTV6 bekeken. Moest helaas teveel aan gebeuren, heb ik nu geen budget voor over. Drie Busso's is natuurlijk ook wel een beetje veel

166 3.2 heeft een dubbel massa vliegwiel, denk dat de GT die dus ook heeft. En dat scheelt heel wat kilos met een GTA vliegwielLVGH schreef op maandag 6 juli 2020 @ 17:57:
Heeft de GT 3.2 eigenlijk standaard een zwaarder vliegwiel dan een GTA?
Volgens mij zijn er series van de GT met dubbelmassa en met enkelmassa. Zoiets postte Allerd ooit op het 156 forum. Die werkte toen bij A37.
@GA!S dank, de busso specifieke dingen was ik naar op zoek idd, en dingen als kleppendeksel pakking lukt me wel, maar alles wat motor er uit is wordt werk voor de specialist
Wat de fuel trim betreft, dat is dan een lekkende injector neem ik aan, moet je ook ruiken toch?
Wat de fuel trim betreft, dat is dan een lekkende injector neem ik aan, moet je ook ruiken toch?