vectormatic schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 13:48:
[...]
Ik zou er zoiezo van uit gaan dat er geen 100% in orde GTA te koop is, en als ie er wel staat, komt er toch wel een dikke rekening ergens in het eerste jaar.
Een normale 147 is een redelijke standaard hatchbackje, met een paar "premium" dingetjes (double wishbone ophanging, vind dat maar eens op je golf) en alfa-itis waardoor ie een tandje duurder is in gebruik dan een golf/astra
Een GTA, is dezelfde boddy, met een belachelijke motor er in gelepeld, andere ophanging (dempers/veren), remmen, bredere banden, en wordt ook doorgaans iets meer mee doorgeragd dan een 1.6-je (als is het maar omdat een 1.6 niet van dezelfde snelheden zal moeten remmen/door de bocht gaat)
En al die speciale onderdelen zijn zeldzamer, en dat blok laat erg weinig werkruimte over, dus voor veel klussen moet ie er uit etc...
Dus reken er bij een GTA op dat je een fors stuk meer kwijt bent aan running costs dan met een 1.6, ook al is dat het 100% waard

Ik snap je punt, maar ik heb al alles uitgerekend hoe duur ik uit ben met verzekering, wegenbelasting en de eventuele kosten. Ze zijn inderdaad niet goedkoop, maar een 147 GTA met weinig (nou ja, rond de 90000 km) word steeds zeldzamer en ik wil er 1 gehad hebben voordat ze allemaal tegen de 2 ton aantikken of dat ze wel in prijs schieten vanwege de zeldzaamheid

)
EDIT: Ik zoek stiekem iemand die mij wel meer kan vertellen over GTA's. Waar ik nog meer moet opletten tijdens het kopen van 1.
- Olie lekkage
- Stugge koppeling
- Roest aan de onderkant
- Komplete onderhoud bekend
- Wanneer de riem vervangen is en wanneer die vervangen word
- Remschijven (optioneel, ik weet dat 305 MM standaard is, maar mensen drukken er ook 330 MM onder)
- Of alle elektronica het doet (logisch ff alles testen in de cabine)
- Hoe de auto er zelf uit ziet of er bekende schades zijn
- Oliepijl
- Koelvloeistof
- Rekening mee houden met onderhoud wat moet gebeuren in de eerste 3 maand na de koop
Als er mensen zijn die mijn lijstje kan aanvullen van punten waar ik op moet letten, heel graag!
[
Voor 20% gewijzigd door
silverchaoz op 06-03-2018 15:56
]