vectormatic schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 08:38:
[...]
Dit zou ik dus niet eens serieus meenemen, mijn 1.6 TS slurpt een litertje elke 2 tot 4.000 km (afhankelijk van rijstijl), en dat spul (de correcte selenia 10w40) kost me €6 de liter, ofwel 0.2 cent de kilometer
Als je je daar druk om gaat maken mag je ook meenemen dat een APK keuring voor een diesel gemiddeld een tikje duurder is, of je voor een beurt meer betaalt (
http://www.martijngoorden.nl/, ~€170 voor een TS, €240 voor een JTD), of dat een JTD zwaarder is en je voorbanden wat sneller slijten, en ga zo maar door.
Olie verbruik mag je je druk om maken als het om gebruiksgemak gaat (ik check netjes elke 500km en top zonodig een beetje af, terwijl al mijn voorgaande leasebakken voor mij gesloten systemen waren), of het risico dat het fout zou gaan als je niet op tijd bijvult, de kosten zijn verwaarloosbaar.
Je vergelijking slaat helemaal nergens op, zeker niet als iemand qua kilometers rond het omslagpunt zit. Met een gemiddelde TS (
9,9/100) en JTD (
6,5/100) zit het omslagpunt al onder de 10.000 km, afgaande op alleen brandstofverbruik, en belasting. Terwijl 30.000 km als standaard vuistregel wordt gebruikt om een diesel te overwegen.
Qua aanschafprijs staan de diesels ook vaak wat lager geadverteerd dan de benzine varianten, wat weer ruimte overhoudt voor een jonger/luxer exemplaar.
Betreft het hoge olieverbruik, dat is zeker iets om je over druk te maken. Het is niet slechts wat vaker bijvullen, het verkort ook flink de levensduur van je motor in het algemeen. Geen zin om alles op te sommen, maar spreek uit ervaring na een 1.6TS, 1.8TS en 2.0JTS, dat het hoge olieverbruik een vicieuze cirkel in gang zet, waar uiteindelijk een kostenplaatje aan vast hangt waar je een tweede auto van kon kopen. Buiten dat, is 1:2000~4000 alles behalve normaal, omdat 1:2000 wordt beschouwt als problematisch, en je de 1:4000 waarschijnlijk alleen haalt al je veel ritjes doet waar de olie niet goed warm wordt, waardoor het doorgaans nog te dik is, en zich waarschijnlijk ook heeft gemengd met vocht.
Gefeliciteerd, ik zit zelf in een tweestrijd, 159 of een A5. Wat voor motor zit erin, en hoeveel kosten kwamen erbij voor het importeren en dergelijke?
[
Voor 6% gewijzigd door
fynrd1 op 20-02-2018 19:56
]