.. maar dan zou hij
altijd afwijken, zoals ik in mijn eerdere post ergens ook al aan gaf, én hij hangt ook nog eens in de koude aanzuiglucht, én hij werkt nota bene door het opwarmen van een elementje welke afkoelt in diezelfde frisse trijwind, dus ik geloof niet dat hij erg afhankelijk is van het opwarmen van de motor.
Ook kun je rijden compleet
zónder LMM door gewoon de stekker los te trekken .. dan loopt de motor direct op vaste -failsafe- ECU waarden! Kun je snel testen door hem los te trekken als hij net koud gestart is. En ga dan rijden .. trekt ie nog net zo beroerd op naar 3000 rpm dan was hij het niet, want je rijdt 100% op failsafe waarden uit de ECU.
Heb alleen geen idee waar ik de stekker kan vinden in de motor ruimte. Dus als je een tip voor me heb hoor ik het graag.
Op je eigen foto, stekkers bovenaan, op de inlaat, tegen het schutbord is o.a. de lambdasonde midden onder de auto. De lambda's op je pijp(en) vóór zitten bij de radiateur. Even kabels nalopen/aantrekken dan zie je het vanzelf.
Auto loopt beroerd tot een bepaalde moment. Dan voel het alsof er iets in of juist uitgeschakeld wordt (lijkt op ouderwets chocke) en vanaf dat moment loopt de motor perfect op benzine.
We staan er niet bij stil .. maar bij koude motoren regelt injectie zelf een soorte-van-choke. Exact weet ik het niet, maar houdt o.a. in dat Lambda waarden genegeerd worden en hij vaste waarden uit de ECU gebruikt, tot x seconden.
Echter, zet je mij nu wel aan het denken .. mogelijk geeft een temp sensor verkeerde waarden af!!
Dus hij geeft bijvoorbeeld -altijd- 80 graden af .. dus ook als hij nog ijskoud is .. én dus krijg je geen automatische "choke"! Resultaat beroerd starten/lopen. Tot de motor opwarmt tot 80 graden en de temp sensor "per ongeluk" de juiste waarde afgeeft. Echter, of dat geleidelijk of abrubt gaat weet ik niet .. ik denk geleidelijk! De werkelijke waarde kruipt naar de afgegeven waarde .. maar mogelijk zit er wel een hard in/uit schakel moment voor de "auto-choke". Dunno
De andere mogelijkheid zou zijn dat de sensor altijd te laag aangeeft, dus altijd 12 graden bijvoorbeeld. Dan zou hij bij starten gewoon de auto-choke gaan gebruiken, maar daar dan ook op blijven rijden ... dus dan loopt ie bovenin toeren en op de juiste bedrijfstemperatuur nog stééds op de auto-choke ... dan rijdt hij juist warm beroerd ... (!!)denk ik (!!)
Dat vind ik dus raar. Want als de brandstofpomp of een bobine het probleem zou zijn, dan zou ik toch de hele tijd een probleem hebben en niet alleen alleen als de motor koud is? Of denk ik te simpel?
Brandstofpomp kan slecht contact zijn .. misschien toevallig vooral tijdens de koude start. Of denk aan de koolborstels die slecht zijn ... zodra de boel éénmaal draait (en warm wordt!) valt het nog nét weer allemaal op zijn plek. Denk het niet(!!), maar zou nog kunnen..
Als het goed is heb ik morgen twee kabels waarmee ik de auto zou kunnen aflezen (dat is altijd het eerste wat ik koop als ik een nieuwe auto heb.)
Moet alleen nog uitvinden welke software ik het beste kan gebruiken.
Op de volgende site worden verschillende software pakketen besproken:
http://forum.alfa145.com/index.php?showtopic=18638
Misschien dat iemand hier een tip kan geven welke ik het beste kan gebruiken.
Ikzelf ben frequent gebruiker van Multiecuscan (formerly called FiatECUScan) op mijn Alfa 156, mijn pa's Fiat Doblo en tegenwoordig mijn Fiat Grande Punto. Heb ook de volledige versie voor € 50
Als je een ritje Friesland ziet zitten, dan wil ik je wel helpen!
edit:
Voor 50 euro kun je altijd de nieuwste versie downloaden zonder geneuzel en je krijgt support ............. 'levenslang' ... en je ondersteunt de ontwikkeling ervan, die erg actueel en frequent is. Imho de € 50 wel waard. Met de gratis versie kun je trouwens nog steeds al heel veel doen!
[
Voor 9% gewijzigd door
Alfa Novanta op 25-10-2014 01:38
]