My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2
Voor de mensen die zich afvroegen of LED kentekenverlichting past: Jazeker!

Geen foutmelding en lekker helder licht
K to the KillaZ
---RAWE CEEK!!!---
over 5 jaar misschien als ze betaalbaar worden
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2
BMW 535D
Zaten nu met de apk best wel veel kosten aan en roest begon nu toch ook wel een issue te worden.
Daarnaast wist ik nog wat zaken die er aan zaten te komen (distributie, achterdemper), dus als je alles
optelt was ik tegen maart 2014 misschien wel weer 1500 achterop .. en moet je dat dan wel doen?
Bovendien rijdt de 156 welliswaar op LPG maar 1 op 10 is niet meer van deze tijd. De Grande Punto doet 1 op 16 of nog minder (6 bak !!!) en heeft zelfs een 6 bak (!!!!) dus 3000 rpm bij 120 km/u !! Deed de 156 bij 3500 rpm en de normale Punto's met 5 versnellingen zelfs 3900! Dus dat is best vet! 80km/u bij 2000 rpm! Bijna Dieselpower
Verder lever ik qua rijden eigenlijk niet in, heeft ook airco, sportonderstel, sportstoelen, toerenblok .. ligt als een kart!
Nadeeltje dat het een 3 deurs is en hij een achterbank uit 1 stuk heeft, maar daar komen we wel overheen
Iemand nog een GT2256V van een 2.4 20V 175PK 156 in de aanbieding? Dat is de versie met V-band aansluiting.
Doel is 190pk/380nm koppel.

oooow ... een turbothijszor schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 00:34:
Iedereen is aan het klussen om z'n italiaan op de weg te houden, geen tijd om te tikken
Iemand nog een GT2256V van een 2.4 20V 175PK 156 in de aanbieding? Dat is de versie met V-band aansluiting.
Doel is 190pk/380nm koppel.

dacht al .. een GT/GTV/GTV6/GTV8/GTV916 en 12V 24V kan ik nog wel plaatsen, maar een GT2256V
Maar goed, in beide gevallen kan dan de 155 eindelijk weer de weg op.
AMD Ryzen 7 5700X / 32GB DDR 3200 /AMD Radeon RX6700 XT / 2x Kingston 1Tb SSD Nvme

*kuch* en de 90? *kuch*
En zo begon de dag.....

De koppelingscilinder is in ieder geval nog als nieuw, dat is een meevallertje. Op de bodemplaat kun je al een gedeelte zien van lekkende keerring, de plaat is al aardig vet.

Downpipes gedemonteerd

Achterste spruitstuk eraf, daar zit ookal wat vettigheid, maar de foto geeft niet echt duidelijk beeld.

Spruitstukje, ziet er nog aardig uit voor zijn leeftijd denk ik zo :-)

Subframe er geheel onderuit en zie daar al de eerste tekenen van de versnellingsbak

Hé... wat is dat ringetje daar?

De koppeling is al een keer eerder gewisseld bij 120.000 km, ongeveer 48.000 km geleden. Het ringetje wat je nu ziet is een restant van de allereerste drukgroep.. deze is door de voorgaande dealer niet weggehaald. Zometeen meer over deze beunpraktijken.

En aanschouw de boosdoener! De krukaskeerring, versleten en wel, zie hieronder.

Nu valt de lekkage goed te zien. Vermoedelijk is deze niet meegenomen bij de vorige vervanging van de koppeling. Axiale speling op de krukas is gelukkig ruim binnen de toleranties, dus daar is geen sprake van!

Een gat in de versnellingsbak? Hoe kan dat dan? Nou... omdat de vorige drukgroep niet goed was verwijdert en de nieuwe niet goed vastklikte (je hebt maar een kans om dit te doen heb ik begrepen), en men daar pas achterkwam bij het opbouwen, heeft men voor de ultieme beunoplossing gekozen: een gat boren in het koppelingshuis. Uiteindelijk functioneerde de koppeling dus wel goed. Dit allemaal bij een officiële dealert. Wat een kwaliteit

Verder was de startmotor niet volledig vast gemonteerd bij dezelfde wissel. Was ook gebruikt gemaakt van twee verschillende naafmoeren. Een originale (de grote) en een die de monteur blijkbaar in zijn broekzak had zitten. En bij de startmotor kom je écht alleen als je werkzaamheden aan de bak doet, of hij moet kaput zijn. Ook de achterste lambda zat niet helemaal vast.
Eind resultaat dag 1:

En dit allemaal mogelijk gemaakt door:

Nu dus morgen in elkaar schroeven als de onderdelen er zijn :-)

Eeej kerel!! Jij ook nog hier. Alles goed?
Thanks!
tja .. in afwachting ..*kuch* en de 90? *kuch*
http://www.vrijstellingoldtimer.nl
[ Voor 3% gewijzigd door Alfa Novanta op 15-10-2013 20:32 ]
Op de roest na zie ik totaal geen reden om de 156 weg te doen, maar dat zal wel aan mij liggening._Buttje schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 23:28:
Hij is van 2001 dus niet meer de jongste, heb er al heel veel mee gehad .. behalve geluk eigenlijk.![]()
Zaten nu met de apk best wel veel kosten aan en roest begon nu toch ook wel een issue te worden.
Daarnaast wist ik nog wat zaken die er aan zaten te komen (distributie, achterdemper), dus als je alles
optelt was ik tegen maart 2014 misschien wel weer 1500 achterop .. en moet je dat dan wel doen?
Bovendien rijdt de 156 welliswaar op LPG maar 1 op 10 is niet meer van deze tijd. De Grande Punto doet 1 op 16 of nog minder (6 bak !!!) en heeft zelfs een 6 bak (!!!!) dus 3000 rpm bij 120 km/u !! Deed de 156 bij 3500 rpm en de normale Punto's met 5 versnellingen zelfs 3900! Dus dat is best vet! 80km/u bij 2000 rpm! Bijna Dieselpower.. en ook bij 80 trekt ie ook nog wel in de 6 dus je hebt er zeer zeker wel wat aan!
Verder lever ik qua rijden eigenlijk niet in, heeft ook airco, sportonderstel, sportstoelen, toerenblok .. ligt als een kart!.. en dan de extra luxe die ik nu niet heb, 17" velgen, mistlampen voor, hele uitgebreide boordcomputer (verbruiksmeter), 6 bak(!!!), mooi geluid .. en van 2007 dus 6 jaar er op vooruit.
Nadeeltje dat het een 3 deurs is en hij een achterbank uit 1 stuk heeft, maar daar komen we wel overheen
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
.....autoscout
K to the KillaZ
Verwijderd
Ik heb mijn zin in het leven er bijna mee verloren.
Nou inderdaad, knoeierij 1e klasse..........ing._Buttje schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 20:32:
[video]_O_ goed bezig!! ... wat een beunhazerij is dat idd geweest zeg .. niet normaal!![]()
[...]

Yep! Zeker alles goedEeej kerel!! Jij ook nog hier. Alles goed?
Thanks!
De Alfa's blijven kriebelen maar denk niet dat er nog snel eentje komt.
Duimen maar.......... al vrees ik het ergste.

http://www.vrijstellingoldtimer.nl/nieuws
eat that Weekers!
ik welnero355 schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 03:13:
[...]
Op de roest na zie ik totaal geen reden om de 156 weg te doen, maar dat zal wel aan mij liggen

2 nieuwe veren voorzijde,
3 plekken lassen i.v.m. roest,
nieuwe einddemper,
4 nieuwe banden,
scheur in spruitstuk (lassen of vervangen)
nieuwe distributieriem + nokkenasversteller,
aircopomp, stuurbekrachtigingspomp óf dynamo snerpt, moet worden vervangen
+ arbeid
+ btw
.. tel maar eens op
Bovendien zweet en verbruikt het blok olie, lpg hapert nu en dan, roest is in opkomst .. auto is van 2001, dus hoelang blijf je daar nog zoveel geld in steken?
Ik heb besloten het geld te gebruiken voor een nieuwe(re) Punto en de 156 dan maar in te ruilen.
Punto is nieuwer dus hopelijk minder kosten, goedkoper in de wegenbelasting en minder verbruik
En met dit sportpakket en 17" rims verwacht ik redelijk wat stuurplezier
[ Voor 7% gewijzigd door Alfa Novanta op 16-10-2013 10:51 ]
Als ik dit zo lees verbaas ik mij echt dat dit bij een dealer is gedaan. Weet je ook iets van of het door een leerlingmonteur gedaan is of hoe? Want als een volwaardige 1e monteur dit doet dan is die geen knip voor zijn neus waard... Hoe ga je dat nu oplossen met de versnellingsbakhuis?
Iig een beste klus. Succes!
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Dat weet ik niet, ik heb wel een mail gestuurd naar de beste dealer met een verklaring van feiten en foto's. Ben erg benieuwd hoe ze daarop reageren. Het gat in het koppelingshuis is in principe geen technische belemmering gelukkig..
En hier deel twee:

Verse krukaskeerring

Verse koppeling, de oude koppeling was al aan het aftakelen. Had er nog wel 50.000 km mee kunnen rijden, maar goed beter nu investeren in goed spul.

Nieuwe drukgroep.

Leuk detail: op foto 1 zie je hoe het druklager moet zitten (de ring). Op foto 2 hoe het niet moet. Het gat in de bak is destijds geboord omdat bij hen foto 2 van toepassing was. Op het moment dat alles gemonteerd is, kan je geen weg meer terug (tenzij je een nieuwe drukgroep + lager bestelt natuurlijk) want alles zit dan vast in elkaar.
Einde verhaal
Dat had je er eerst niet bij gezeting._Buttje schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 10:47:
[...]
ik wel![]()
2 nieuwe veren voorzijde,
3 plekken lassen i.v.m. roest,
nieuwe einddemper,
4 nieuwe banden,
scheur in spruitstuk (lassen of vervangen)
nieuwe distributieriem + nokkenasversteller,
aircopomp, stuurbekrachtigingspomp óf dynamo snerpt, moet worden vervangen
+ arbeid
+ btw
.. tel maar eens op
Bovendien zweet en verbruikt het blok olie, lpg hapert nu en dan, roest is in opkomst .. auto is van 2001, dus hoelang blijf je daar nog zoveel geld in steken?
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
25 foto's en 3 filmpjes gemaakt voor een geintereseerde. Vp was toen 2750. Krijg een bod van 2000, ik zak uiteindelijk naar 2300. Nee, bod blijft 2000...

Kan hem beter uit elkaar trekken lijkt wel. Velgen zijn al 400 waard, draagarmen zijn bijna nieuw met 10k km er op. Blok is nog prima. etc. etc.
K to the KillaZ
Nieuwe motor met 110k op de klok en LPG G3 boeide ze geen drol ..
.. ik had nog nooit van gaspedaal.nl gehoord

Verwijderd
Die had ik even gemist. Balen man. Mijn GT is inmiddels weer opgebouwd, maar dat heeft ook 3 weken geduurd...__1337__ schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 19:14:
En zo begon de dag.....
En zo begon de dag.....
de betaler vervuilt
Gaspedaal.nl is perfect, maar weet je wat het is; ik had hiervoor een perfecte 916 GTV V6 Turbo. Ding was 10.000 km terug compleet uit elkaar geweest inclusief motorrevisie. Eerste wat ze doen is kijken op gaspedaal.nl naar een vergelijkend bouwjaar, kmstand en opties. En dat is dan hun verkoopprijs en aan de hand daarvan wordt jouw inruilprijs bepaald. En dat terwijl mijn GTV V6 TB toch echt een van de best onderhouden 916's was in Nederland, maar daar word niet naar gekeken hoor. Want dan moeten ze wachten op een liefhebber en dat duurt ze veel te lang. Vervolgens verkopen ze jouw auto als 'uniek' etc etc.... hoe dan ook, goed onderhoud zie je zelden terug in je inruilprijs helaas.FastFred schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 11:35:
Is gaspedaal.nl zo slecht dan? Ik vind het vreselijk makkelijk, gewoon in 1x een overzicht van auto's die te koop staan op alle verkoopsites, behalve Marktplaats
Enige die niet op gaspedaal.nl kijkt is Wim Prins en Sam van Dalen, want daar komen de liefhebbers graag over de vloer.
@ GA!S: ja ontzettend balen, maar goed niks aan te doen. Hoe bevalt jouw GT nu weer? Rijd ie fijn?
[ Voor 5% gewijzigd door __1337__ op 17-10-2013 13:14 ]
De liefhebbersfactor zie je financieel zelden terug, maar dat is geen nieuws toch?
Belangrijkste nadeel vind ik is dat je niet alle auto's ziet als je selectiecriteria te breed zijn. Dat is n.a.v. een rechtszaak van Wegener tegen Gaspedaal enige jaren geleden. Pas als je criteria strakker gat zetten (bijv. naast bouwjaar ook kilometerstand en een zoekwoord e.d. beperkt) ga je meer resultaten zien. Ik hanteer dus altijd Gaspedaal maar ook Autotrack en Marktplaats als ik iets zoek.FastFred schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 11:35:
Is gaspedaal.nl zo slecht dan? Ik vind het vreselijk makkelijk, gewoon in 1x een overzicht van auto's die te koop staan op alle verkoopsites, behalve Marktplaats
[ Voor 20% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 17-10-2013 13:24 ]
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
Verwijderd
een al 22jaar stilstaande Porste 924S. Van binnen helemaal als nieuw, tof om in zo'n staat te zien.
Leuk sleutelprojectje.

Mooie auto's !
Strakjes de Punto ophalen
Heel veel lurken, heel weinig posten..
pff voorlopig ff geen nieuwe auto's meer hoor .. al dagen lopen voor te bereiden, maar had het kenteken bewijs deel 1 en 2 in mijn andere jas, reserve sleutel vergeten en tot overmaat van ramp tot 3x toe de pincode verkeerd ingetypt!

Gelukkig knepen ze bij de bank een oogje dicht anders hadden we terug moeten lopen ..
---RAWE CEEK!!!---

Ik zie dat de 155 van mijn pa ook op Gaspedaal staat.
Inmiddels ook een bod binnen van 750, heb een tegenbod gedaan van 800, en als ie dat niet accepteerd heeft ie pech. Dan blijft ie fijn voor 1100/1000 euro op internet staan.
Gister trouwens mijn rode GTV verkocht voor de vraagprijs, dus zo kan het ook.
Komende week mijn 155 naar de apk brengen, en een nieuwe distributieriem laten plaatsen.
AMD Ryzen 7 5700X / 32GB DDR 3200 /AMD Radeon RX6700 XT / 2x Kingston 1Tb SSD Nvme
De GT is inmiddels terug en rijdt weer zoals het hoort. Komende weken nog even rustig aan en alle vloeistoffen goed op peil houden. De GTV heeft in jaren niet zo veel gereden, gisteren nog even nieuwe remslangen geplaatst en dan kan ze de garage weer in.
de betaler vervuilt
Maar voor 750 koop ik hem zelf, en trek ik hem in onderdelen uit elkaar. Maakt mij niet uit, dit is ook een prima donor auto voor mezelf.
Maar idd, bij inruil auto is eerste wat 90% doet, gaspedaal.nl om te kijken wat de goedkoopste vraagt en daar eigenlijk nog onder zitten... Een enkeling belt nog even rond of een van hun handelsmaatjes de auto niet kan gebruiken of evt weet wat zo'n ding waard moet zijn. Vorige auto uiteindelijk particulier verkocht, meer dan de gemiddelde dealer me gaf en de koopster was helemaal happy...
Wat is er trouwens mis met 1:10 ... ?
[ Voor 3% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 20-10-2013 18:32 ]
de betaler vervuilt
btw .. jouw 156 staat ook nog in de TS. Heb je die ook nog dan??

@ rlkz & harry .. feitelijk mag mijn 52-HK-DK er af.
Of je moet er een soort ere vermelding van willen maken

Dit afgelopen weekend met de Grande Punto op-en-neer geweest naar Zeeland, ff ruim 750km gereden en dat ging voortreffelijk.
Hij is wel wat stug met zijn Notivec -4 veren eronder
De vorige eigenaar blijkt een grote liefhebber te zijn geweest en heeft nu zijn 3e Grande Punte, d.w.z. een Evo twinair
de betaler vervuilt
Ik heb de olie toen ververst naar 10w40 (ik denk dat er eerst 5w40 in zat). Nu heb ik na 300 km nog geen druppel verbruikt..
Twee dingen die dit kunnen veroorzaken denk.. 1. Er zat gewoon veel condens in (ik rij de auto wel elke dag warme en de vorige eigenaar veel kleine stukjes gereden..) 2. De olie 10w40 is gewoon veel beter dan de 5w40 en verminderd het verbruik aanzienlijk
Phase 1 model.
Zal ik vanmiddag even doen en uploaden. Als dit gaat of om het afdekkapje waar ''alfa romeo'' op staat. Dit is van plastic in de kleur zilverGA!S schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 13:32:
Maak eens een foto van je blok.
[afbeelding]
CF1
[afbeelding]
CF2
[afbeelding]
CF3
Voor de record, welke can de CF's is nu het beste? En welke gebruikte het meest/minst olie
[ Voor 21% gewijzigd door ls789 op 22-10-2013 13:44 ]
Ja paar torx schroefjesMektheb schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 13:44:
Is die afdek klep trouwens "zomaar" te verwijderen ?, zou namelijk graag de letters vernieuwen in een andere kleur en de dop vervangen voor een nieuwe.
Dus om hem te poetsen etc kan het geen kwaad om hem te verwijderen en vervolgens de letters opnieuw te maken ?.
( heb hem nog niet open gehaald vandaar
Lijkt mij van niet. Ik heb laatst de bougies vervangen. Dat afdekkapje heb ik er afgehaald door de schroefjes los te maken (torx) en de oliedop moet verwijderd worden (kun je als het afdekkapje eraf is gewoon weer terugdraaien, anders komt er misschien vuil bijMektheb schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 13:46:
[...]
Dus om hem te poetsen etc kan het geen kwaad om hem te verwijderen en vervolgens de letters opnieuw te maken ?.
( heb hem nog niet open gehaald vandaar. )
thats it
de Letters zijn helemaal afgesleten, en aangezien het rood niet bij het groen past was ik van plan de letters groen te maken.
Maar daar ga ik nog over nadenken, alles wat niet orgineel is is altijd een beetje hmmm wel of niet.
En deze blokken zuipen dus? Ik moet dit nog precies meten etc.. tot nu toe na 300 km geen olievebruik te zien
[ Voor 6% gewijzigd door ls789 op 22-10-2013 17:49 ]
CF1 2.0 TS 16v uit de GTV met 155 pk.ls789 schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 13:43:
oh zie nu de foto's pas! CF1 heb ik denk sowieso niet.. ziet er erg gedateerd uit. Ik heb denk ik CF3.. zal na mijn werk even kijken of ik de oxygen sensor etc zie zitten daar
Voor de record, welke can de CF's is nu het beste? En welke gebruikte het meest/minst olie
de betaler vervuilt
Verder heeft een 147 heeft altijd een CF3 motor. Een 156 heeft zowel CF1 (alleen 1.6) CF2 en CF3 gehad.
Maar ze hebben allemaal evenveel kans op lagerschade, krukas is voor alle versies hetzelfde qua zwakheid, namelijk te zacht metaal en te dunne taps voor de drijfstangen, en dus gevoeliger voor te weinig smering dan andere motoren.
Sommige claimen dat de 1.6jes minder gevoelig zijn voor te weinig smering (laag oliepeil), maar ikzelf geloof daar niet zo in.
Oke dan. En op basis van mijn foto's ? Kom je ook tot de conclusie dat dit de CF3 is? Ben nu wel benieuwd wat het verbruik zal zijn ^^ .. maak ongeveer 800km per maand dus moet nog even wachten voor ik hier een goed oordeel over kan hebben
Zijn er binnen die cf3 blokken dan ook modificaties geweest vanuit de fabriek? Want ik lees wel verhalen van mensen die een 147 hebben maar geen olieverbruik hebben.Specht schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 18:17:
CF1 en CF2 zijn de beste Twinspark motoren, CF3 is veruit de mindere, zeker zonder zuigerveer modificatie is het oliezuipende rommel. CF3 heeft ook een minder "goede" zuigers vergeleken bij CF2.
Verder heeft een 147 heeft altijd een CF3 motor. Een 156 heeft zowel CF1 (alleen 1.6) CF2 en CF3 gehad.
Maar ze hebben allemaal evenveel kans op lagerschade, krukas is voor alle versies hetzelfde qua zwakheid, namelijk te zacht metaal en te dunne taps voor de drijfstangen, en dus gevoeliger voor te weinig smering dan andere motoren.
Sommige claimen dat de 1.6jes minder gevoelig zijn voor te weinig smering (laag oliepeil), maar ikzelf geloof daar niet zo in.
Dat zijn dan alleen de exemplaren die onder garantie terug kwamen gok ik.__1337__ schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 18:45:
Voor zover ik weet werd het meeste gewoon binnen Nederland uitgevoerd bij Sam van Lingen. Ik ken iemand die daar dag en nacht niks anders deed dan zuigermodificaties aan de Twinspark blokken. Diegene is ook om die redenen weggegaan daar toen.
Verder lijkt het mij heel sterk dat ze allemaal een modificatie gehad hebben, er zijn van de 147 alleen al 17000 stuks verkocht in Nederland. Even aannemen dat de helft daarvan een Twinspark is, dan houd je 8500 stuks over (waarvan een groot gedeelte CF3 zonder modificatie), en dan heb ik het nog niet eens over de 156 en GT die hetzelfde probleem hadden.
Dus het is onmogelijk dat die allemaal bij Sam van Lingen (of andere dealers) langs zijn geweest, want de kosten daarvoor zijn allemaal voor de importeur, en ik geloof niet dat die destijds het budget hadden (Kroymans).
Er is ook nooit een officiele terugroep actie over geweest vanuit de importeur, dus eventuele klachten met olieverbruik zijn indien de auto garantie nog had, dus ook onder garantie "opgelost" en thats it.
Opgelost tussen aanhalingstekens omdat de zuigerveer modificatie niet altijd helpt... of beter gezegt het olieverbruik een stuk acceptabeler maakt maar niet altijd oplost.
De CF3 hebben een minder goede zuiger dan de CF1 en2, en zullen dus altijd in meer of mindere mate olieverbruik kennen voor zover ik het heb begrepen.
Ik zie geen foto's want je attachments doen het niet op deze manier. Mijn engie opmerking is dat de beste Twin Spark de CF1 2.0 TS 16v uit de GTV is. Dat is een heerlijk blok met lekkere rauwe sound en wat extra pk's door een ander motormanagement.ls789 schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 18:17:
[...]
Oke dan. En op basis van mijn foto's ? Kom je ook tot de conclusie dat dit de CF3 is?
de betaler vervuilt

verder eensch met bovenstaande, hoewel ik qua vermogen mijn 156 best leuk vond hoor. Hij was sneller dan de 90 met bovenstaande TS iig. 215 op de klok gehad een keer vlak voor Lemmer op dat schitterende rechte stuk als je uit de Polder komt
Scheelde wel dat de distributie na een paar jaar eindelijk goed stond van het nieuwe blok

de betaler vervuilt
En ik vond het al zo raar dat die andere foto's allemaal 90 graden verdraaid waren ...

de betaler vervuilt
veel neutraler en lichtvoetiger dan zo'n dikke V6 ook .. alleen de sound hé
[ Voor 91% gewijzigd door Alfa Novanta op 22-10-2013 21:37 ]

is op zich wel fixable als ik me niet vergis? Spoelen of toch inlaat erachter weg? Da's meer werk ..
edit:
http://forum.alfa156.net/forum/forum_posts.asp?TID=37964

[ Voor 34% gewijzigd door Alfa Novanta op 23-10-2013 00:06 ]
Euhm de ECU's van alle CF1 2.0 TS-en zijn exact hetzelfde hoor. Zit geen verschil tussen modellen. Onzin verhaal dus.GA!S schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 20:42:
[...]
Ik zie geen foto's want je attachments doen het niet op deze manier. Mijn engie opmerking is dat de beste Twin Spark de CF1 2.0 TS 16v uit de GTV is. Dat is een heerlijk blok met lekkere rauwe sound en wat extra pk's door een ander motormanagement.
ing._Buttje schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 23:59:
Ja ik zag 'm .. pff .. JTS hé![]()
is op zich wel fixable als ik me niet vergis? Spoelen of toch inlaat erachter weg? Da's meer werk ..
edit:
http://forum.alfa156.net/forum/forum_posts.asp?TID=37964
[afbeelding]

Dat soort plaatjes en linkjes heb ik in het verleden ook al diverse keren gepost.
Squadra tuning heeft dat verhaal ook al eeuwen op hun site staan.
En bij een JTS is dat vervuilingsverhaal dus niet te fixen ivm directe injectie verhaal.
Verder hebben de JTS-en ook vaak niet gemodificeerde zuigerveren (zelfde kwaal als CF3 TS, dus ook olieverbruik) en daardoor dus oa een hogere carterdruk waardoor er olie via de carterontluchting terug de luchtinlaat ingaat en de inlaatkleppen vervuilen en je dus vermogen mist.
Conclusie van het verhaal is gewoon een gaatje boren in het inlaatspruitstuk en dit kan je dan bij de distributiewissel steeds mooi toepassen.
__1337__ schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 08:12:
Helaas werken de foto's niet meer, maar er is wel een manier om dit frequent te fixen: http://www.alfaforum.nl/f...inlaatkleppen-JTS-motoren
vBulletin Mededeling
Je bent niet ingelogd of je hebt niet de benodigde rechten om toegang tot deze pagina te krijgen. Dit kan meerdere redenen hebben:
Je bent niet ingelogd.
.. jammer want ik was best benieuwd
[ Voor 45% gewijzigd door Alfa Novanta op 23-10-2013 23:24 ]
Zoals bekent hebben de Jts motoren die in de 156 en Gt worden toegepast, vaak last van ernstige vervuiling.
Bij bv bij een TS motor wordt de brandstof voor de inlaatkleppen ingespoten waardoor deze constant schoongemaakt worden door de langskomende brandstof. Bij een Jts wordt de brandstof direct in de verbrandingsruimte gespoten waardoor er op de inlaatkleppen niet door de benzine schoongespoeld worden. En deze met kool resten besmeurd worden.
[IMG]http://i58.*************************************/Remco-sS2/12062009528.jpg[/IMG]
Je kunt dit laten zitten wat op den duur voor vermogensverlies kan zorgen en evt motorstoringen, maar je kunt dit ook "laten" reinigen.
In de loop van de jaren zijn er diverse fabriekanten met reinigings spullen op de markt gekomen, maar tot nu toe heb ik zelf de beste ervaring met Forté.
Hoe te handellen bij vervuiling van de inlaat kleppen.
Voorheen gebruikte ik voor het reinigen van de inlaat gedeelte diverse producten van forte, maar tegenwoordig hebben ze iets nieuws op de markt:
Forté lanceert met haar Valve Cleaner een product dat is ontwikkeld voor de meest recente motorontwerpen en (bio-)brandstoffen voor direct en indirect ingespoten benzinemotoren. Een reiniging van het inlaatgedeelte en de kleppen met Forté Valve Cleaner is een alternatief voor de demontage van de cilinderkop en het handmatig reinigen van de losse onderdelen.
Moderne direct ingespoten benzinemotoren hebben als nadeel dat het inlaatgedeelte, de inlaatkleppen, de klepstelen en de klepschotels niet meer schoon gehouden worden door een langsstromend lucht-brandstof mengsel. Dit kan zich uiten door inhouden en stotteren bij optrekken vanuit lage toerentallen, verminderde trekkracht, onregelmatig draaien bij koude motor en licht inhouden bij constante snelheid. Forté stelt dat de nieuwe kleppenreiniger het motorvermogen weer herstelt en de rijeigenschappen naar de oorspronkelijke staat verbetert.
Hoe ik het dus meestal doe, in de aluminium inlaat boor ik kleine gaatjes, en tap deze op 6mm gaatjes met schroefdraad, hier plaats ik een passend boutje met afdicht ring in, zodat je geen valse lucht krijgt.
[IMG]http://i58.*************************************/Remco-sS2/17062009540.jpg[/IMG]
Hierdoor spuit ik de Valve cleaner van Forte, dat een mouse vorm heeft en laat dit ongeveer 1 tot 1,5 uur in weken. Dan draai ik de motor rond (1 krukas omwenteling) en herhaal de behandeling nog een keer (dit omdat nu de andere kleppen gesloten zijn) En herhaal dit tot de bus leeg is.
Aangezien er nu nog een beetje reiniger in de verbrandings ruimte zit, start ik de motor even zonder bougie's (uiteraard wel afgedekt) en zo verlaat de rest van de reiniger de verbrandings ruimte (anders kans op vloeistof slag)
[IMG]http://i58.*************************************/Remco-sS2/16062009538.jpg[/IMG]
De vervuiling die nu nog op de kleppen zit is vrij zacht en zal er met een proefrit vanaf trillen.
De motor flush ik eerst nog voor het rijden, omdat de olie toch ook met enige reiniger is vermengd.
Is er een soort grens? Van "ja nu moet je een modificatie doen"
En is het eigenlijk schadelijk.. Stel een alfa vebruikt 1 op 500km (wat veel is), en je houdt het altijd goed bij en zorgt dat het peil altijd tussen halfvol en vol staat. Maakt dit dan uit? Of als de auto teveel olie vebruikt gaat hij op ten duur kapot?
Maar geen idee, meestal weten mensen het niet / kijken ze niet naar het verbruik, en loopt 'ie stuk door gebrek aan olie.
dat is niks .. mijn 156 deed bij aankoop al 1 liter op 1000km en zelfs dat haalde ie soms al niet eens..ls789 schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 18:04:
Hmm na 400 km is er ongeveer 0.2 liter olie verbruikt.
ja, de dagwaarde van je auto .. ik geloof niet (meer) dat zulke investeringen uit kunnen. Alleen als je een fantastisch exemplaar hebt welke je nog lange tijd houden wilt en de centen missen kunt.. uit kan het nooit.Ik vroeg mijzelf af, wanneer is het nu "nodig" om de zuigers te modificeren. Het is nogal een duur grapje.. (1500 euro?).
Is er een soort grens? Van "ja nu moet je een modificatie doen"
Ja volgens mij wel. Bij mij brak er een klep af op den duur .. hield het ook keurig bij en vulde keurig bij .. maar de boel krijgt kool aanslag en verzwakt, althans dat was toen onze conclusie. Heb er geen über experts bij gehad..En is het eigenlijk schadelijk.. Stel een alfa vebruikt 1 op 500km (wat veel is), en je houdt het altijd goed bij en zorgt dat het peil altijd tussen halfvol en vol staat. Maakt dit dan uit? Of als de auto teveel olie vebruikt gaat hij op ten duur kapot?
Ah oke.. ja ik vind het ook totaal niet erg dat hij dit verbruikt (komt neer op 1900km de liter ongeveer). Maar ik zit niet te wachten op dingen die kapot gaan na een half jaar vanwege dat olieverbruik bijvoorbeeld.ing._Buttje schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 22:47:
[...]
dat is niks .. mijn 156 deed bij aankoop al 1 liter op 1000km en zelfs dat haalde ie soms al niet eens..
Hoe lang heb je nog met die 156 kunnen rijden voordat die klep afbrak?

Ja het blijft gokken/risico.. mijn alfa heeft nu 110.000 gelopen. Ben benieuwd hoelang die het volhoudting._Buttje schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 22:56:
gekocht in 2006 @ 163k, motorschade in 2008 @205k ... nieuw blok erin, en 110k later zopas in 2013 ingeruild. Blok ging nog als een trein maar verbruikte ook alweer richting de 1 op 1000km dus die was klaarblijkelijk ook niet gemodificeerd .. dus hoe dat verder zou zijn gegaan was ook een zorg.
Ik ga er ongeveer 15.000 per jaar mee rijden.
https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983
Mijn inziens de beste motoren gemaakt door AR. Mijn jongste broertje heeft alweer een poosje een witte 75 1.8 op carbs... erg fijnGA!S schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 21:32:
Kei vet die ouwe 8 klepper, veel plezier mee gehad in een 75. Nog een echte twin spark in plaats van die marketing bougie van die 16v's.
XXXVI
Ik ga van het weekend een parrot installeren namelijk, maar er staan nergens radiocodes in mijn boekjes (niet ingevuld door de dealer). Dat kan betekenen dat het niet nodig is, of ze laks waren en ik straks de lul ben
Platte strips, rode achterlichten, turbo bumper, XT-**-KR?ephymerous schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 08:45:
[...]
Mijn inziens de beste motoren gemaakt door AR. Mijn jongste broertje heeft alweer een poosje een witte 75 1.8 op carbs... erg fijn
---RAWE CEEK!!!---
Verwijderd
Ja, daar heb je een radio-code voor nodig.ls789 schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 14:34:
Iemand hier enig idee of je voor een alfa 147 (1,6 ts uit 2002) een radiocode nodig hebt bij het loshalen van de geïntegreerde radio?
Ik ga van het weekend een parrot installeren namelijk, maar er staan nergens radiocodes in mijn boekjes (niet ingevuld door de dealer). Dat kan betekenen dat het niet nodig is, of ze laks waren en ik straks de lul ben
Ik heb dus bij m'n versnellingspook het leren zakje weggehaald, ik kan dus bij de aansluiting nu. Maar wat ik hiermee moet doen is een raadsel. Ik denk zelf het middelste stekkertje gebruiken en deze in de "icnigtion" Kabel doen van de parrot?
Iemand een idee? Het gaat om een tspark 147 1,6
Groet Robin