Alfa Romeo, post hier pics van Alfa [Deel 31] Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 116 ... 118 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:32
ThePhoto schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:56:
[...]

Zal weer eens een update delen over mijn Giulietta.

Toentertijd toch niet de garage gebeld voor de haperingen in de motor maar doorgereden, vooral omdat ik er tijdens sommige ritten er simpelweg geen last van heb.
Echter, na een weekendje Haarlem begin november (200km enkele rit) op de heenweg amper last gehad (1 of 2 keer) maar op de terugweg.. denk wel 7-8 keer, werd mij nogmaals duidelijk om er echt werk van te maken.

Zo geschiedde, vanmorgen naar een Auto Italia geweest in Deurne (ipv de dealer) met goede reviews en meerdere Giulietta's in onderhoud. Ik moest toch nog de achterruitverwarming laten repareren en een licht voor dus kon ik het mooi combineren.

Helaas kon de monteur niks vinden wat de haperingen zou kunnen verklaren. De motor is uitgelezen maar hierin stonden geen storingen geregistreerd. Eerste stap die we wel genomen hebben is injectiereiniger, deze is toegevoegd aan de benzine. Ook nu weer, geen haperingen gehad op de heen- en terugweg naar de garage (45min rijden). Nu hopen dat deze eenvoudige oplossing misschien toch de oplossing is O-)

In ieder geval wel de achterruitverwarming weer gefixt, wel handig met dit weer :) en dat er dan wat mooie Maserati's en een Ferrari in de garage staan is dan altijd leuk om over te dromen :D
Wat vreemd dat er niets uit te lezen was. Bij mij was dat destijds wel namelijk 'misfire cilinder ' etc.

Destijds heb je de multiair filter gereinigd. Is toen ook een olie verversing gedaan?
Gewoon het hele riedeltje, nieuwe multiairfilter en nieuwe olie (oude olie weg) ?

*sowieso

• ThePhoto
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 16:55
DonJunior schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:26:
Wat vreemd dat er niets uit te lezen was. Bij mij was dat destijds wel namelijk 'misfire cilinder ' etc.

Destijds heb je de multiair filter gereinigd. Is toen ook een olie verversing gedaan?
Gewoon het hele riedeltje, nieuwe multiairfilter en nieuwe olie (oude olie weg) ?
Dat zij de monteur ook, dat er dus ook geen misfires zijn geregistreerd. Dus daarom deze oplossing voor nu voordat we naar andere data gaan kijken om te kijken of daar afwijkingen in zitten zonder dat die storingen triggeren.

Bij de grote beurt bij de dealer in Februari hebben ze in principe dat allemaal gedaan ja: olie verversing, filter gereinigd/vervangen. En ik heb zelf ook nog naar het filter gekeken 3-4 maanden terug en toen ook gereinigd (maar het filter was eigenlijk gewoon schoon). Vreemd genoeg is het toen allemaal een beetje begonnen maar zonder duidelijke oorzaak of aanwijzing waar het fout gaat..

Sony A7III | Sony FE 200-600mm G | Tamron 28-200mm Di III RXD | Alfa Romeo Giulietta

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
ThePhoto schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:32:
[...]

Dat zij de monteur ook, dat er dus ook geen misfires zijn geregistreerd. Dus daarom deze oplossing voor nu voordat we naar andere data gaan kijken om te kijken of daar afwijkingen in zitten zonder dat die storingen triggeren.

Bij de grote beurt bij de dealer in Februari hebben ze in principe dat allemaal gedaan ja: olie verversing, filter gereinigd/vervangen. En ik heb zelf ook nog naar het filter gekeken 3-4 maanden terug en toen ook gereinigd (maar het filter was eigenlijk gewoon schoon). Vreemd genoeg is het toen allemaal een beetje begonnen maar zonder duidelijke oorzaak of aanwijzing waar het fout gaat..
Kan het zijn dat je mogelijk valse lucht aanzuigt via de multiair filter? Omdat je zegt dat het sinds je de filter zelf hebt gereinigd het issue eigenlijk is begonnen?
Als in, mogelijk zit het filter er gewoon niet helemaal lekker in (je moet het ver genoeg en strak genoeg aandraaien voor zover ik weet)

Mulitiair unit is zo gevoelig :(

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThePhoto
DonJunior schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:51:
Kan het zijn dat je mogelijk valse lucht aanzuigt via de multiair filter? Omdat je zegt dat het sinds je de filter zelf hebt gereinigd het issue eigenlijk is begonnen?
Als in, mogelijk zit het filter er gewoon niet helemaal lekker in (je moet het ver genoeg en strak genoeg aandraaien voor zover ik weet)

Mulitiair unit is zo gevoelig :(
Ah ik zie dat ik het onhandig heb verwoord in mijn vorige bericht. Maar het probleem is juist begonnen na de grote beurt bij de dealer 8)7 Het zelf reinigen van het filter heeft weinig uitgehaald uiteindelijk..

Maar het is nu dus even afwachten of de injectiereiniger iets doet! Zou natuurlijk heel fijn zijn, stuk goedkoper dan een nieuwe MA O-)

Sony A7III | Sony FE 200-600mm G | Tamron 28-200mm Di III RXD | Alfa Romeo Giulietta

• Tusk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-09 15:43

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Ik ben me eens aan het oriënteren op een Giulia (budget laat net wel/niet een 2018 of ouder toe). Op internet lees ik veel over matige accu's en bijbehorende problemen aan allerlei elektronicasystemen, wanneer de voltages ook maar iets zakken.

De auto zal niet dagelijks gereden worden en kan zelfs zo maar eens 2 weken stil staan. Geen eigen oprit/garage dus een druppelaar is geen optie.

Zijn er mensen die hier eerste hand ervaring mee hebben?

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
ThePhoto schreef op donderdag 12 december 2024 @ 15:43:
[...]

Ah ik zie dat ik het onhandig heb verwoord in mijn vorige bericht. Maar het probleem is juist begonnen na de grote beurt bij de dealer 8)7 Het zelf reinigen van het filter heeft weinig uitgehaald uiteindelijk..

Maar het is nu dus even afwachten of de injectiereiniger iets doet! Zou natuurlijk heel fijn zijn, stuk goedkoper dan een nieuwe MA O-)
Volgens mij wist de computer (enkel de ECU) automatisch fouten na X tijd als ze niet terugkomen. ABS fouten blijven bijv. wel staan maar dan had je een lampje moeten hebben.

Maar kan het mis hebben, verschilt per auto merk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Specht
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-06 19:37

Specht

Il Cuore Sportivo

DonJunior schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:26:
[...]

Ik herken het van mijn Giulietta die ik gehad heb. Ook deze had ondanks geen uitleesbare storingen soms hetzelfde euvel. Denk toch dat het de multiair unit is die gewoon simpelweg af en toe een hapering veroorzaakt.
Als ik het me goed herinner heb ik het bij de mijne redelijk onder controle gekregen dmv een dubbele motorflush, en dus in feite 3x olie + filter ververst en daarna als laatste weer een nieuw MA filter.

Dus de vraag is heeft jouw dealer alleen olie ververst of ook tegelijk een motorflush gedaan? Want dat is dan waarschijnlijk nog de enige "goedkope" oplossing om het proberen weg te krijgen. De andere optie is waarschijnlijk een nieuwe multiair unit.
Injector reiniger kan verder geen kwaad, maar dan zou ik eerder gewoon consequent Vpower of super98 blijven tanken (over de grens :P)

Bovenstaande is voor mij een reden om geen 1.4 multiair blok meer te nemen, want je weet gewoon dat die MA een keer kuren gaat geven.

AMD Ryzen 7 5700X / 32GB DDR 3200 /AMD Radeon RX6700 XT / 2x Kingston 1Tb SSD Nvme

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Specht schreef op donderdag 12 december 2024 @ 20:31:
[...]

Dus de vraag is heeft jouw dealer alleen olie ververst of ook tegelijk een motorflush gedaan? Want dat is dan waarschijnlijk nog de enige "goedkope" oplossing om het proberen weg te krijgen.
Ah.. Dat is dan waarschijnlijk de reden dat een monteur vond dat de Punto van mijn zus een flush nodig vond...
Op een 1.2 FIRE 8)7

Ik vroeg mij al een tijd af waarom dat toen gedaan was aangezien hij prima liep en nu heel fijn nagelende klepstoters heeft..

Althans ik neem aan dat de gedachte was want ik snapte niet waarom dat gedaan was.

Sorry voor de offtopic maar bedank voor dit inzicht.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:41
Tusk schreef op donderdag 12 december 2024 @ 16:56:
Ik ben me eens aan het oriënteren op een Giulia (budget laat net wel/niet een 2018 of ouder toe). Op internet lees ik veel over matige accu's en bijbehorende problemen aan allerlei elektronicasystemen, wanneer de voltages ook maar iets zakken.

De auto zal niet dagelijks gereden worden en kan zelfs zo maar eens 2 weken stil staan. Geen eigen oprit/garage dus een druppelaar is geen optie.

Ik heb een 2017 Giulia gehad die 2-3 dagen per week stil stond en voor de rest voornamelijk korte stadsritjes maakte. Ik heb nooit last van de accuproblemen gehad. Ik begrijp dat het allemaal ook niet zo’n vaart loopt; de Giulia is een vrij probleemloze auto; de accuproblemen worden vaak genoemd bij gebrek aan erger :+
Maar n=1 natuurlijk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:37

Laat je daar niet door tegen houden. Dat zijn vooral mensen die de auto 1 x per maand gebruiken. En de standaard af-fabriek accu vervangen kost de wereld ook niet en is prima zelf te doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:22

Heb een veloce uit 2017, 1e keer dat nu wat accu kuren krijg enige voordeel is dat start stop niet werkt 😂
Makkelijk op te lossen met een 95ah ipv een 80ah accu.
Starten doet ie altijd btw. Beste Alfa die ik ooit gehad heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
alki schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 00:12:
[...]

Heb een veloce uit 2017, 1e keer dat nu wat accu kuren krijg enige voordeel is dat start stop niet werkt 😂
Makkelijk op te lossen met een 95ah ipv een 80ah accu.
Starten doet ie altijd btw. Beste Alfa die ik ooit gehad heb.
Lol dat 'issue' heb ik ook met mijn Giulietta.
Ik denk een jaar of twee geleden een nieuwe accu erin gezet en toen ontdekte ik ineens dat ik start-stop had in die auto (had het sinds [2e hands] aanschaf voorheen nooit gedaan)
Ik heb er denk ik een maand of 3 'last' van gehad dat start-stop werkte. Sindsdien werkt het wederom niet. Maar de rest van de auto werkt prima, start elke ochtend zonder problemen (ook al deze een dagje of twee stil heeft gestaan)
Onlangs (weer of 2 geleden) nog aan de druppellader gehad (gewoon voorbereiding winter) en start-stop blijft inactief. Ik vind het helemaal goed! ;)

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:49
Dat klinkt heel bekend. Dat je na een lange rit opeens bij het stoplicht staat en denkt "hé, de start-stop doet het weer."

Hier bij een 2011 Giulietta overigens. Het is wel iets waar ik mij in de zoektocht naar een Stelvio een beetje zorgen om maak. Maar ja, het aanbod Stelvio's is toch zo klein dat die zoektocht nog wel even gaat duren ;)

Flickr PSN ID= cheironnl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Start-stop staat bij mij permanent uit. Ik moet 'm juist inschakelen wil ik er gebruik van maken. Het tegenovergestelde dus :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stiggy
Verwijderd schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 08:42:
Start-stop staat bij mij permanent uit. Ik moet 'm juist inschakelen wil ik er gebruik van maken. Het tegenovergestelde dus :)
Bij mij ook. Heb ik zo laten doen door Savali bij het tunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePhoto
Specht schreef op donderdag 12 december 2024 @ 20:31:
Ik herken het van mijn Giulietta die ik gehad heb. Ook deze had ondanks geen uitleesbare storingen soms hetzelfde euvel. Denk toch dat het de multiair unit is die gewoon simpelweg af en toe een hapering veroorzaakt.
Als ik het me goed herinner heb ik het bij de mijne redelijk onder controle gekregen dmv een dubbele motorflush, en dus in feite 3x olie + filter ververst en daarna als laatste weer een nieuw MA filter.

Dus de vraag is heeft jouw dealer alleen olie ververst of ook tegelijk een motorflush gedaan? Want dat is dan waarschijnlijk nog de enige "goedkope" oplossing om het proberen weg te krijgen. De andere optie is waarschijnlijk een nieuwe multiair unit.
Injector reiniger kan verder geen kwaad, maar dan zou ik eerder gewoon consequent Vpower of super98 blijven tanken (over de grens :P)

Bovenstaande is voor mij een reden om geen 1.4 multiair blok meer te nemen, want je weet gewoon dat die MA een keer kuren gaat geven.
Ik verwacht dat de dealer toen alleen olie heeft ververst.

Bij de garage waar ik nu ben geweest hebben we nu dus als eerste stap een injectiereiniger toegevoegd. De volgende stap, mocht het probleem aanhouden, zou een motorflush zijn (met evt. nieuwe filter, maar die ziet er eigenlijk gewoon nog goed uit) zoals jij toen ook hebt gedaan. Mocht dat allemaal niet helpen, dan wellicht een nieuwe MA unit. Maar dat is koffiedik kijken. Eerst maar eens zien wat de injectiereiniger doet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:11
GA!S schreef op zondag 17 november 2024 @ 17:38:
De grootste hobbel is genomen. Ik kan alle buttons uitlezen met een arduino :D Leve de repair manuals die op internet zweven. Het toestenbordje is een simpele 5x6 matrix waarin alle knoppen zitten. Deze zitten direct op de flatcable naar het moederbord. Ik kan de rijen en kolommen van de matrix direct aftappen van de flatcable. Nu nog een mooie connector voor maken en dan kan ik het binnenwerk gaan bouwen. Wordt een simpele RPi met audio interface en een class-D versterkertje. Alles inbakken in de oude behuizing en het zou een drop-in replacement moeten zijn.
Wat vet dit dat dit kan!!! Wel secuur solderen op die radio zeg haha. Daar ben ik nog niet.
Kan je delen welk script je gebruikt voor die arduino?

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohit
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:27

Als ik jou was dan zou ik lekker wachten en meer sparen zodat je de facelift kan betalen :) aangezien je toch niet dagelijks ermee gaat rijden. Goedkope auto voor nu tijdelijk omdat je hem blijkbaar wel ooit een x nodig hebt. Maar dat zou ik persoonlijk zelf doen..

Samsung Galaxy Z Fold6 1TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cramthabam
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 09:32

Cramthabam

Leef en laat leven

ThePhoto schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:56:
[...]

Zal weer eens een update delen over mijn Giulietta.

Toentertijd toch niet de garage gebeld voor de haperingen in de motor maar doorgereden, vooral omdat ik er tijdens sommige ritten er simpelweg geen last van heb.
Echter, na een weekendje Haarlem begin november (200km enkele rit) op de heenweg amper last gehad (1 of 2 keer) maar op de terugweg.. denk wel 7-8 keer, werd mij nogmaals duidelijk om er echt werk van te maken.

Zo geschiedde, vanmorgen naar een Auto Italia geweest in Deurne (ipv de dealer) met goede reviews en meerdere Giulietta's in onderhoud. Ik moest toch nog de achterruitverwarming laten repareren en een licht voor dus kon ik het mooi combineren.

Helaas kon de monteur niks vinden wat de haperingen zou kunnen verklaren. De motor is uitgelezen maar hierin stonden geen storingen geregistreerd. Eerste stap die we wel genomen hebben is injectiereiniger, deze is toegevoegd aan de benzine. Ook nu weer, geen haperingen gehad op de heen- en terugweg naar de garage (45min rijden). Nu hopen dat deze eenvoudige oplossing misschien toch de oplossing is O-)

In ieder geval wel de achterruitverwarming weer gefixt, wel handig met dit weer :) en dat er dan wat mooie Maserati's en een Ferrari in de garage staan is dan altijd leuk om over te dromen :D
Als het gebeurt als de auto al warm is. Dan eens naar je bpm sensor laten kijken. 147 en de gt allebei ermee still gestaan. Als deze sensor ouder wordt dan met meer warmte faalt die en stopt de motor ermee of begint te bokken. Afgekoeld doet die het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JipJapGoedje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:46
Ik zit al een tijdje te overwegen om begin komend jaar een andere auto aan te schaffen.
Er komt wat geld vrij en ik roep al jaren dat ik een Lexus IS 300h wil omdat ik het een prachtige auto vind om te zien en wegens dat het een hybride is.

Tevens ben ik OOK in de gelegenheid een Alfa Giulia 2.0t te kunnen kopen. Want ze zitten in de zelfde prijsklasse, maar niet altijd zelfde bouwjaar km. En dit is eigenlijk de mooiste sedan die je op dit moment kan kopen.

Laten we zeggen dat mijn budget maximaal 25.000 is. Hier komen verschillende mooie Giulia's voor voorbij maar ook mooie 300h's. En ja het is beetje vloeken in de kerk hier. Ik weet het.

Moet toegeven dat ik beide auto's nog nooit heb gereden. Dus tegen de tijd dat het echt zover is denk ik wel dat ik beide ga proefrijden uiteraard.

Wat betreft de Lexus. Ik vind het dus een prachtige auto om te zien. Is hybride. Staat voor kwaliteit. En als ik 1 zou kopen dan bij een goed aanschreven dealer (bijv Louwman of Lexus zelf) want voor het geld wat het kost wil ik volledige garantie.

Of ik er met mijn 1.95 goed in pas moet ik dus zelf nog ervaren, maar ik lees uit verschillende reviews dat de auto ontzettend stil is als je kijkt naar zijn leeftijdsgenoten en concurrenten. De motor en elektromotor combo erg goed werkt en dus mooi op de achtergrond blijft. Maar ook dat de gasrepsonse beetje als een elastiek voelt. Nogmaals, iets wat ik zelf natuurlijk moet gaan ervaren, maar ik lees het veel.

Iets wat ik me altijd af heb gevraagd is hoe betrouwbaar het ICE gedeelte van een hybride pakket is. Want zo'n motor komt niet op temperatuur zoals een normale auto dat doet. Als je vanuit accu aandrijving over gaat naar de verbrandingsmotor maakt die direct een boel toeren terwijl de motor dus nog niet op temperatuur is. Hoe zit dat in de praktijk? Iemand die daar iets zinnigs over kan vertellen? Heb nooit begrepen hoe ze dat oplossen qua techniek.

Ongetwijfeld kent de auto ook wat nadelen voor zover mij bekend.
- Ik lees een niet zo hele grote (diepe) kofferbak.
- Ondanks uiterlijk geen echte sportieve auto.
- De auto vind ik zwaar +- 1600kg en wordt volledig op MRB belast. Bijna 100,- per maand waar ik woon.
- Ze zijn eigenlijk niet zo zuinig. Op de verschillende verbruikssites is een 1/15 helemaal niet zeldzaam.

Dan de Giulia. In mijn ogen de de mooiste sedan die er op moment is.
En hoewel ik al heel wat jaren een Alfa Romeo heb gereden waren dit voornamelijk diesels, waarbij ik motorisch gezien zo goed als niks bijzonders heb meegemaakt. Ze blijven het gewoon doen.
Nu is dit een 2.0T in een 200 of 280pk configuratie. En volgens de kenners moet je eigenlijk 1 vanaf 2019/2020 hebben ipv de eerste serie vanaf 2017. Maar ook die na 2019/2020 heeft zijn bekende problemen als ware.

Grootste kwaal is de Multiair unit. Vroeg of laat is die aan de beurt. In de 1.4 motoren van Alfa zit deze ook, maar is een stuk beter te onderhouden. De nodige filters IN de unit kan je vervangen. Bij de 2.0 niet. Dan moet de kop eraf. Hoe ze dat hebben kunnen bedenken is me een raadsel. Want heeft 1 van vorige eigenaren het niet zo nauw genomen met de juiste olie of de oliebeurten dan ben je gewoon aan de beurt en kan je niet controleren. Daarnaast zijn er andere plaaggeesten te lezen zoals lege accu's, rijtje relais die het begeven, water in modules, zwakke componenten in het koelsysteem. Maar dit kan uiteraard ook uitvergroot zijn omdat het een 'Alfa' is. Desalniettemin zijn het wel serieus voorkomende issues. Daarnaast zijn het ook geen zuinigheidswonders.

Pluspunten voor mij zijn
- Mooiste sedan die er is
- modern interieur, mooie sportstoelen (ten opzichte wat ik gewend ben)
- aantrekkelijke kleuren
- goede automaat
- tuning potentie van de 200pk versie
- achterwiel of AWD aandrijving

Ook deze zou ik alleen met garantie kopen, maar ik rijd maar 10.000 tot 15.000 per jaar. Kans is groot dat je daarbuiten aan de beurt bent.

Zoals je ziet nogal een spagaat tussen 2 totaal verschillende auto's. Waarom zou ik voor de Giulia moeten gaan volgens de nu/voorheen Giulia rijders? Wat hebben jullie als grote voordelen maar ook als nadelen ervaren? Qua afschrijving weet ik ook niet wat ik tussen beide kan verwachten. Hybride auto's worden nu volledig belast en dan is 1600KG best zwaar, maar de alfa zit met de 200pk versie op een kleine 1400 geloof ik. Dus zo heeeel veel scheelt dat nu ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
@JipJapGoedje heb je al met beide auto's gereden? Ik zou verwachten dat dat je ook heel veel wijzer zou maken, omdat het wel echt twee compleet verschillende auto's zijn.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buzz_NL
  • Laatst online: 14:57
Gewoon proefrit doen.

Het zijn beide goede wagens, die je weinig ziet (dikke plus) maar voor uit een lopende doelgroepen.

Heb meerdere keren de IS250 en 300h van mijn pa gereden. gewoon degelijke kilometervreter.
Heb een Giulia veloce in de lease gehad, stuurt geweldig, snel.

Ben bevooroordeeld, maar durf er wel een potje bier op te zetten dat je wordt weggeblazen door de proefrit met de Giulia

maar imho is de Q het totaal pakket.
Dr Jekyll and Mr Hyde optimaforma - dag je knallen op het circuit en dan in alle rust naar huis rijden... ;)

[ Voor 92% gewijzigd door Buzz_NL op 21-12-2024 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JipJapGoedje
Snap ik. En zonder proefrit sowieso nooit wat kopen. Maar los van het imago heeft de Giulia toch best merkwaardige aandachtspunten. Dat heeft niks met de rij ervaring tijdens een proefrit te maken natuurlijk

Wat is hier de ervaring daarmee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
(Giulia rijder hier)
Zo te zien heb je aardig wat internet research gedaan en heb je veel wat je in fora tegenkomt wel gevonden. Daarbij moet je wel even realistisch blijven: pas als je een probleem hebt start je een topic. Dat je dus e.e.a. vindt over de multiair unit betekend dat onder de mensen met problemen de unit een oorzaak kan zijn. Maar het betekent niet dat multiair units masaal falen en dat “iedereen een keer aan de beurt komt” zoals je schrijft. De Giulia scoort over het algemeen best goed uit allerlei betrouwbaarheidsonderzoekjes (beter dan vorige Alfa’s in ieder geval 😉)

Lexus en Alfa zijn wel 2 tegenpolen. Persoonlijk heb ik niets met Lexus, maar als je betrouwbaarheid en degelijkheid als nummer 1 prio hebt, dan kan ik me voorstellen dat je daar voor moet gaan. Vindt je autorijden leuk, geniet je van lekker sturen op een mooie weg en design belangrijk, dan lijkt me Alfa een betere keuze.

Als je sowieso al een beetje autoliefhebber bent dan kan een Alfa ook veel meer worden dan een auto/vervoersmiddel. Je hebt vast wel gelezen over “het altijd een keer omkijken” als je wegloopt bij je geparkeerde Alfa. In mijn geval ook echt waar. Je wordt ook een beetje blij als je er naar toe loopt en geniet van de lijnen. Vorige auto’s gingen vaak door de wasstraat, een Alfa vertroetel je en was je liever met de hand. Je gaat plannen maken om toch maar weer eens naar Italie te gaan en de Stelvio-pas te rijden, of op bezoek bij het Alfa museum in Arese. Kortom, je hebt ineens een Alfa virus te pakken 😅.

Dat de kenners zeggen dat je de facelift (2020) versie moet hebben is niet iets dat ik herken. Ik heb mijn 2017 versie om diverse redenen wel heel snel ingeruild op een 2021 variant en ik vind het een hele fijne upgrade waar ik zeker geen spijt van heb, maar in basis is het wel dezelfde auto. De 2021 voelt vanwege zijn nieuwere infotainment en adas dingen aan als een modernere auto. De 2017 is misschien nog net iets puurdere rijdersauto.

Qua budget: Ik begon ook rond de €25.000,- te zoeken. Kwam na rondkijken tot de conclusie dat ik eigenlijk wel een Veloce wilde, en eentje met niet te veel kilometers en moest al oprekken richting €30k. Vond toen die een hele mooie 2017 voor €35k en die heb ik dus alweer vrij snel ingeruild op die 2021 variant voor een nog veel belachelijker bedrag. Kan hard gaan dus; echt mooie Giulia’s blijven erg prijzig, zeker als je bij de bekende specialisten koopt (Wim Prins, Sam van Dalen, Avanti, etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_NL
Imho om de meeste issues voor de zijn moet je 2 dingen doen;

1. Squadra tune - ivm deactiveren start stop onzin
2. Accu vervangen door klasse zwaarder

en doe een PPI bij 1 van bekende specialisten;
https://www.clubalfaromeo...-alfa-romeo-specialisten/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
Nog wat aanvullingen:
  • Neem bij je proefrit wel even de tijd om vertrouwd met de auto te raken, zorg dat je ook wat mooie bochtige wegen pakt en probeer uiteraard de D-stand en de bak in handmatig zetten en zelf flipperen. Ik ben wel eens dealers tegengekomen waar je een auto een half dagje mag hebben, dat is ideaal natuurlijk.
  • De 2.0T is geen zuinigheidswonder. Reken op de snelweg op iets van 1op12 (ik heb eens kortstondig 1 op 14 gezien als allerbeste), maar in de stad en spits moet ik heeeel erg mijn best doen wil ik boven de 1 op 9.5 blijven. Dan rij ik niet sportief maar heel rustig, uit laten rollen, etc. (Daarvoor rij je eigenlijk geen Alfa 🙂)
  • Een tune is idd een mooie optie, ik zou aanraden de start/stop niet te deactiveren maar om te laten draaien (standaard uit, op verzoek aan). Een enkele keer is het best wel eens nuttig, bv in een stad waar je continu voor verkeerslichten staat te wachten. Mijn beide Giulia’s zijn getuned door Savali en hebben de knop omgedraaid, dus ik weet niet beter. Let wel op dat bij tunen aangeraden wordt om ook op super 98 te gaan rijden, dat is een lekker stuk duurder (heb ook wel eens 95 getankt en dat gaat ook prima hoor, maar het topvermogen v/d tune haal je dan niet),

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobmeister
Die start stop kun je ook omdraaien met een adapter van 20 euro. Daarvoor hoef je hem niet te tunen. Het tunen doe je voor het extra vermogen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Stiggy schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 10:47:
Nog wat aanvullingen:
  • Neem bij je proefrit wel even de tijd om vertrouwd met de auto te raken, zorg dat je ook wat mooie bochtige wegen pakt en probeer uiteraard de D-stand en de bak in handmatig zetten en zelf flipperen. Ik ben wel eens dealers tegengekomen waar je een auto een half dagje mag hebben, dat is ideaal natuurlijk.
  • De 2.0T is geen zuinigheidswonder. Reken op de snelweg op iets van 1op12 (ik heb eens kortstondig 1 op 14 gezien als allerbeste), maar in de stad en spits moet ik heeeel erg mijn best doen wil ik boven de 1 op 9.5 blijven. Dan rij ik niet sportief maar heel rustig, uit laten rollen, etc. (Daarvoor rij je eigenlijk geen Alfa 🙂)
  • Een tune is idd een mooie optie, ik zou aanraden de start/stop niet te deactiveren maar om te laten draaien (standaard uit, op verzoek aan). Een enkele keer is het best wel eens nuttig, bv in een stad waar je continu voor verkeerslichten staat te wachten. Mijn beide Giulia’s zijn getuned door Savali en hebben de knop omgedraaid, dus ik weet niet beter. Let wel op dat bij tunen aangeraden wordt om ook op super 98 te gaan rijden, dat is een lekker stuk duurder (heb ook wel eens 95 getankt en dat gaat ook prima hoor, maar het topvermogen v/d tune haal je dan niet),
1 op 9,5 gemiddeld hoop ik? Want ik haal geen 1 op 9,5 binnen de bebouwdekom hier met m'n Giulietta TBi :+ eerder 1 op 7

Ding slurpt als je langzaam rijdt en constant moet optrekken, op de snelweg gaat het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
Bobmeister schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 11:40:
Die start stop kun je ook omdraaien met een adapter van 20 euro. Daarvoor hoef je hem niet te tunen. Het tunen doe je voor het extra vermogen..
Ja, en aangezien je die tune toch wilt kun je net zo goed de start/stop meteen om laten draaien ipv nog een losse adapter kopen ;)
ArcticWolf schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 11:48:
[...]
1 op 9,5 gemiddeld hoop ik? Want ik haal geen 1 op 9,5 binnen de bebouwdekom hier met m'n Giulietta TBi :+ eerder 1 op 7
Ding slurpt als je langzaam rijdt en constant moet optrekken, op de snelweg gaat het wel.
Ik haal de 1 op 9 wel met vooral stadsverkeer, 1 op 9.5 met een klein stukje snelweg en provinciaal erbij. Maar dan rij ik dus met een volledige focus op zo zuinig mogelijk. Soms in standje A, start/stop aan, heel ver anticiperen en uitrollen, zo min mogelijk afremmen voor bochten en rotondes. Je moet er echt een beetje sport van maken. Ik zie het maar als boetedoening voor de keren dat ik de Alfa wel gebruik voor waar hij bedoeld is :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Proefritje gemaakt in een Giulia Veloce Q4. Hoewel de wegligging erg goed was, was het niet echt spannend. Het werd pas spannend met idioot hoge snelheden. Das natuurlijk een plus voor de rijeigenschappen, maar in mijn boekje een minnetje voor de rijervaring.

Daarnaast viel mij op dat de wangen van de sportstoelen ontzettend dicht bij elkaar zitten. Elke keer als ik inademde voelde ik de wangen als een soort drukkende factor. Alsof ik niet volledig kon ademhalen. Aangezien ik met mijn maatje S zeker onder het gemiddelde BMI zit, ben ik benieuwd hoe anderen dit ervaren? Mijn huidige auto heeft Recaro stoelen met ook forse wangen, maar deze zitten een stukje verder uit elkaar. Daar voel ik de wangen alleen als ik ook daadwerkelijk een bocht maak.

Al met al een behoorlijke tegenvaller, want het is echt een bloedmooie auto!

[ Voor 7% gewijzigd door Tusk op 30-12-2024 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
@Tusk hè wat jammer.. Zijn de wangen dan niet instelbaar en stonden ze gewoon op standje 'minion'?

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_NL
Tja...herken wel wat je bedoelt, het is bijna onmogelijk om over het limiet te gaan bij de Q4(trust me i tried) en de 2.0l is qua audio beleving 3x niks. Maar als je dat belangrijk vindt hoef je niet eens te gaan proefrijden met een lexus...

Als rijbeleving belangrijker is moet je gaan kijken naar oudere auto's(oude busso) of bijvoorbeeld een BRZ, GT86, MX-5

(we hebben naast de Giulia ook MX-5 ND 2.0 voor de deur, dan heb je rijbeleving zonder dat je direct je rijbewijs op het spel zet. maar obv mijn circuit ervaring is in alle opzichten de Giulia de betere/sneller auto, de grens ligt alleen veel verder)

Btw wat jij aangeeft was een primaire reden om de Quadrifoglio aan te schaffen, maar dan moet wel op je tellen passen;

Afbeeldingslocatie: https://cloud.autoblog.nl/2022/01/Alfa-Romeo-Giulia-Quadrifoglio-crash-2-1-918x612.jpg

Als ik het mij nog goed kan herinneren, zijn de wangen in de veloce stoelen elektrisch verstelbaar...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Tusk schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:14:
Proefritje gemaakt in een Giulia Veloce Q4. Hoewel de wegligging erg goed was, was het niet echt spannend. Het werd pas spannend met idioot hoge snelheden. Das natuurlijk een plus voor de rijeigenschappen, maar in mijn boekje een minnetje voor de rijervaring.

Daarnaast viel mij op dat de wangen van de sportstoelen ontzettend dicht bij elkaar zitten. Elke keer als ik inademde voelde ik de wangen als een soort drukkende factor. Alsof ik niet volledig kon ademhalen. Aangezien ik met mijn maatje S zeker onder het gemiddelde BMI zit, ben ik benieuwd hoe anderen dit ervaren? Mijn huidige auto heeft Recaro stoelen met ook forse wangen, maar deze zitten een stukje verder uit elkaar. Daar voel ik de wangen alleen als ik ook daadwerkelijk een bocht maak.

Al met al een behoorlijke tegenvaller, want het is echt een bloedmooie auto!
Hoe bedoel je "spannend"? Je wilt liever de onstabiliteit van de Giulietta QV? 8) vind dat ook wel geweldig maar de Giulia is echt een ander type auto en een stuk zwaarder, dan is 280pk "rustig" te noemen idd...

Wat @Buzz_NL ook zegt, dan moet je echt voor een QV gaan, dan wordt het echt leuk.

:9~ mocht ik ooit het geld hebben...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stiggy
@Tusk : De Giulia wordt vrijwel unaniem omschreven als de auto met de leukste rijervaring en waarin je het meeste plezier beleeft (in zijn klasse natuurlijk). Wel apart dat je het niet spannend vond! Een GT86, Muscle car of echte sportwagen is natuurlijk iets anders, maar ik neem aan dat je dat niet zoekt als je een Giulia gaat proefrijden.

De wangen van de Veloce stoelen zijn inderdaad instelbaar (2 kleine knopjes aan de zijkant van de stoel). Als ik ze op zijn kleinst zet vind ik het ook nogal claustrofobisch, andere standen zijn prima. Ik heb wel last van iets anders (op lange ritten): als je je linkervoet op de steun laat rusten dan staat je linkerbeen een beetje naar links. De wang van het zitvlak priemt dan in je been; niet echt comfortabel. Hebben meer mensen last van. Desalniettemin zou ik altijd wel voor de Veloce stoelen gaan; ze zijn gewoon veel mooier dan die uit de Super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk

Tusk

Sticky Bomb likes you!

De Giulia rijdt absoluut lekker, zeker in dit segment.

Ik rij momenteel met 280 pk op de vooras met mech.sper en handbak. Dat geeft zoveel beleving (en bizar goede wegligging). Als ik daar in z'n 2 (of 3 of 4) het gas in trap, krijg ik veel meer een woohooo gevoel dan in de Giulia. Mede ook door de automaat en het geluid voelt die veel zakelijker aan.

Wel goed om te weten (en slecht dat de verkoper me dit niet kon vertellen) dat de wangen nog verstelbaar zijn. Want de Giulia blijft nog steeds op mijn lijstje staan. Wellicht komt er weer eens een voorbij en waag ik nog een proefritje. Veloce's zijn er alleen maar in Q4 toch? De QV is ver buiten budget ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buzz_NL
Wat je nog kan overwegen is een Q2 en dan een tune . De 2,0L motor in alle versies is identiek.

Heb geen ervaring met die combi, maar ben bang dat het weinig uitmaakt, het chassis van Giulia is gewoon te goed.

Daarnaast 280pk op de voorbanden is ten alle tijden een andere rijervaring dan aandrijving op de correcte as.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-R-L
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09:50
De '11 MiTo 1.3 JTD van mijn wederhelft vraagt met het indringende knipperende olielampje om een oliewissel. Klusje die prima zelf bij een DHZ garage te doen is. Echter, hoe krijg ik die melding gereset? Ik lees de wisselende verhalen van automatische detectie van nieuwe schone olie, OBD reader nodig, contact diverse keren aan/uit... Iemand wie hier een goed uitsluitsel op kan geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

R-R-L schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 16:22:
De '11 MiTo 1.3 JTD van mijn wederhelft vraagt met het indringende knipperende olielampje om een oliewissel. Klusje die prima zelf bij een DHZ garage te doen is. Echter, hoe krijg ik die melding gereset? Ik lees de wisselende verhalen van automatische detectie van nieuwe schone olie, OBD reader nodig, contact diverse keren aan/uit... Iemand wie hier een goed uitsluitsel op kan geven?
Met de Giulietta moet ie echt met een ODB apparaat gekoppeld worden, die de instellingen kan resetten. Geen idee of dat bij de Mito ook zo is. Ik gok van wel.

Het is inderdaad nog al een lelijk systeem. Met andere merken heb ik dat nog nooit gehad, daar kan het gewoon netjes vanuit instellingen op je dashboard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobmeister
R-R-L schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 16:22:
YouTube: reset service oil light / remise à zero voyant vidange alfa romeo M...

Dit werkt op mijn 1.3 , alleen bij die laatste stap staat me iets bij dat je de auto niet moet uitzetten maar moet opstarten (vanuit 1e sleutelstand).

Het kan ook met multiecuscan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-R-L
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09:50
Eerste simpele stap dan maar om het volgens die video te bekijken. Mocht dat niet werken dan maar eens zien of ik ergens een OBD tool kan lenen of zelf aanschaffen. Hou al niet van brandende lampjes, rood knipperend al helemaal niet.

Zie in die video overigens ook een olieniveaumeter. Is dat vrij te schakelen of afhankelijk van de versie? Olieverbruik is nul, maar toch prettig om dat extra metertje te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
R-R-L schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 11:33:
Eerste simpele stap dan maar om het volgens die video te bekijken. Mocht dat niet werken dan maar eens zien of ik ergens een OBD tool kan lenen of zelf aanschaffen. Hou al niet van brandende lampjes, rood knipperend al helemaal niet.

Zie in die video overigens ook een olieniveaumeter. Is dat vrij te schakelen of afhankelijk van de versie? Olieverbruik is nul, maar toch prettig om dat extra metertje te hebben.
OBD scanner kost de wereld niet als je er eentje pakt op bluetooth en met een app via de telefoon verbind. Ik heb ooit eens zo'n ding aangeschaft via Amazon voor 20 euro ofzo en die is super simpel en kan lang niet alles maar heeft me toch al een aantal keer uit de brand geholpen

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

ThePhoto schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:23:
[...]

Ik verwacht dat de dealer toen alleen olie heeft ververst.

Bij de garage waar ik nu ben geweest hebben we nu dus als eerste stap een injectiereiniger toegevoegd. De volgende stap, mocht het probleem aanhouden, zou een motorflush zijn (met evt. nieuwe filter, maar die ziet er eigenlijk gewoon nog goed uit) zoals jij toen ook hebt gedaan. Mocht dat allemaal niet helpen, dan wellicht een nieuwe MA unit. Maar dat is koffiedik kijken. Eerst maar eens zien wat de injectiereiniger doet :)
Kijk uit met flushen en additieven bij de MA. Bij onze Punto was na een beurt met de verkeerde C-klasse olie de MA overleden. Iets met te sterke reiniging waardoor te veel vuil loskomt wat in de oliekanalen van de MA unit blijft hangen. Die MultiAirs kunnen heeeeel slecht tegen verkeerde olie. Zou goed kunnen dat dit de oorzaak van het probleem is als het na een beurt is begonnen.

de betaler vervuilt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

pfff, 916 forum is ook al uit de lucht, er blijft niet veel over zo. Weer een bak met kennis die verloren gaat na het afsterven van de 156 club.

de betaler vervuilt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
GA!S schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 21:03:
[...]

Kijk uit met flushen en additieven bij de MA. Bij onze Punto was na een beurt met de verkeerde C-klasse olie de MA overleden. Iets met te sterke reiniging waardoor te veel vuil loskomt wat in de oliekanalen van de MA unit blijft hangen. Die MultiAirs kunnen heeeeel slecht tegen verkeerde olie. Zou goed kunnen dat dit de oorzaak van het probleem is als het na een beurt is begonnen.
Dit idd, flushen bij een MA unit heeft sowieso weinig nut aangezien die elektrisch aangedreven is.

Additieven is altijd een optie, maar lost waarschijnlijk de problemen niet op. Ook bij de TBi (direct ingespoten) motoren werkt dit niet omdat de carbon aanslag aanwezig blijft, al helpt het wel bij de reiniging van de injectoren.
Additieven / flushen zijn eigenlijk alleen maar een goede optie bij multi (of dual) point ingespoten motoren als "reparatie".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:45

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

GA!S schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 23:06:
pfff, 916 forum is ook al uit de lucht, er blijft niet veel over zo. Weer een bak met kennis die verloren gaat na het afsterven van de 156 club.
Inderdaad jammer, waren beide leuke en actieve fora. Nu eigenlijk allen nog de CAR (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/forum/) en SCARB (https://www.alfaclub.nl/) over. En die laatste is meer een club voor oude Alfa's dan de nieuwere modellen.

Ik ben sinds kort Alfa-loos, na ruim 20 jaar, maar het virus blijft actief... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

mkrmr schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:43:
[...]

Inderdaad jammer, waren beide leuke en actieve fora. Nu eigenlijk allen nog de CAR (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/forum/) en SCARB (https://www.alfaclub.nl/) over. En die laatste is meer een club voor oude Alfa's dan de nieuwere modellen.

Ik ben sinds kort Alfa-loos, na ruim 20 jaar, maar het virus blijft actief... O-)
Zonde, de GTV verkocht? Zat er nog LPG in de laatste jaren of had je de tank laten verwijderen?

de betaler vervuilt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:45

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

GA!S schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:22:
[...]

Zonde, de GTV verkocht? Zat er nog LPG in de laatste jaren of had je de tank laten verwijderen?
Lang getwijfeld, toch verkocht. Vakanties en tourritten gaan op de motor tegenwoordig. 8)

En ja, de LPG zat er nog in, maar die gaat de nieuwe eigenaar wel eruit halen om alles weer zoveel mogelijk origineel te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThePhoto
GA!S schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 21:03:
Helemaal eens dat er voorzichtigheid is geboden met de MA unit! De MA unit zelf en de gevoeligheid daarvan maakt ook dat ik onderhoud wil laten doen bij een dealer dan wel specialist. De dealer zei toen ook, na het verversen van de olie, dat die haperingen mogelijk veroorzaakt werden door losgekomen vuil dat dan in de kanalen blijft hangen.

Dit was de eerste beurt nadat ik de Giulietta gekocht had, dus wat de eigenaar vóór mij aan onderhoud/olie gebruikte, is voor mij onbekend helaas. Dealer-onderhouden was hij in ieder geval niet en het leek ook geen specialist te zijn.

Daarnaast vertrouw ik wel op de kennis en kunde van de dealer dan wel Alfa-specialist die dagelijks aan dat soort auto's werkt. Snap dat een flush niet ideaal is, maar dat werd ook als laatste redmiddel gezien, anders wordt het de MA unit vervangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Je moet die MA gewoon zien als een verbruiksartikel. Gewoon een hele dure distributieriem die je ieder 60k moet vervangen. Dan zijn ze best betrouwbaar. :+

de betaler vervuilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JipJapGoedje
GA!S schreef op maandag 6 januari 2025 @ 17:25:
Je moet die MA gewoon zien als een verbruiksartikel. Gewoon een hele dure distributieriem die je ieder 60k moet vervangen. Dan zijn ze best betrouwbaar. :+
Bij de 1.4 kun je nog mazzel hebben door goed te reinigen. Ik heb overigens begrepen dat je door de auto goed vanuit hoge toeren op de motor af te laten remmen de MA unit goed aan het werk gaat. Weet niet precies hoe dat werkt, maar de aanplak komt toch doordat de olie eigenlijk veel/lang stilstaat in die unit? In welk rijbereik of gedrag wordt de MA unit goed aan het werk gezet zodat nieuwe olie ook daadwerkelijk door de MA circuleert?

Echter de 2.0T. Daar kun je niet goed onderhoud aan plegen aan dat systeem. Je kan niet bij het fijne MA filter komen. Dan moet je de cilinderkop lichten voor de 2.0T.
Hoe ze daar bij zijn gekomen om dat zo te doen is me een raadsel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

JipJapGoedje schreef op maandag 6 januari 2025 @ 17:31:
Ik heb overigens begrepen dat je door de auto goed vanuit hoge toeren op de motor af te laten remmen de MA unit goed aan het werk gaat. Weet niet precies hoe dat werkt, maar de aanplak komt toch doordat de olie eigenlijk veel/lang stilstaat in die unit?

In welk rijbereik of gedrag wordt de MA unit goed aan het werk gezet zodat nieuwe olie ook daadwerkelijk door de MA circuleert?
Het is niks anders van een VTi/V-TEC/VVT oplossing : Wikipedia: MultiAir
Maar dan niet net zo betrouwbaar als die in een Japanner >:) :+

Afhankelijk van de motor kan het alles boven de 3500 rpm (MIVEC van een Evo IX) rpm of 5500 rpm (V-TEC van een S2000) zijn dus een gevalletje RTFM gok ik :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JipJapGoedje
Nu vind je op internet voornamelijk de verhalen dat het fout gaat, maar de consensus lijkt wel dat het niet de betrouwbaarste motor lijkt te zijn.

Ik lees vooral op buitenlandse fora technische issues mbt de 2.0T. Auto is in NL ook niet met hele grote aantallen verkocht. Als je zoekt op GME T4 kom je aardig wat meer tegen omdat de motor in veel meer auto's is gebruikt dan enkel de Giulia.

- LSPI issues (schijnt ook door Alfa een andere olie spec te zijn afgegeven met een SN+ / SP olie specificatie)
- Accu problemen
- Multiair die het begeeft
- rare elektrische storingen, waarschijnlijk doordat accu management gewoon slecht is
- Slechte bouwkwaliteit motoren uit de vroege bouwjaren wordt er gezegd. Heb al foto gezien van een zuiger waar de zuigerringen fout zijn geplaatst in de fabriek.
- Oververhitting

Daarnaast wordt er vaak heilig naar Selenia olie gewezen, maar buiten Alfa wordt dat in geen enkele andere auto waar deze motor ook in zit aangeraden. zie ook:
https://www.reddit.com/r/..._oil_are_you_using/?tl=nl

En tuurlijk hebben alle fabrikanten zo hun ziektes in de moderne motoren van tegenwoordig.
Zou nog bijna gaan kijken naar een BMW met een B48/B58 motor. Maar die zie je overal al....

Keuzes, keuzes... ha

[ Voor 9% gewijzigd door JipJapGoedje op 09-01-2025 10:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
nero355 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 17:27:
[...]

Het is niks anders van een VTi/V-TEC/VVT oplossing : Wikipedia: MultiAir
Maar dan niet net zo betrouwbaar als die in een Japanner >:) :+

Afhankelijk van de motor kan het alles boven de 3500 rpm (MIVEC van een Evo IX) rpm of 5500 rpm (V-TEC van een S2000) zijn dus een gevalletje RTFM gok ik :)
Het zwakke punt van de MultiAir is dat het hydraulisch aangedreven is... veel bewegende delen. Maar goed laat me niet beginnen over het VANOS systeem van BMW.

Blij dat m'n 1750TBi alleen VVT heeft (al heeft die motor ook z'n dingetjes, zoals de turbo), zuinig is die toch niet O-)
Ik heb geprobeerd als een oma te rijden sinds de laatste tankbeurt en beter dan 1:8,5 haal ik niet (gecombineerd), helaas is de verkeerssituatie hier en rondom Hoevelaken om te huilen dus dat is nog best goed :+

@JipJapGoedje
Risico is er altijd... BMW gehad (bij een dealer gekocht, zou goed onderhouden zijn...) 4 maanden lang alleen maar problemen, 3x gestrand op de snelweg. Van ellende 1 op 1 ingeruild op een goedkope Opel Astra en daarmee nooit problemen mee gehad. Toen 3 jaar lang een Astra OPC gehad, alleen de toeter deed het niet (bekend probleem bij dat model :P )

Uiteindelijk ingeruild omdat ik een auto met aanhanger nodig heb, voor een Giulietta 1.4 MultiAir, was niks mis met de MultiAir maar na een tijdje nam het vermogen af als hij warm was... uiteindelijk bij een motor revisie bedrijf naar laten kijken, minder dan 5 bar op alle cilinders 8)7 maar toen was die al uit de garantie (occasion). Waarschijnlijk ook een keer oververhit geweest...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

ArcticWolf schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:07:
[...]

Het zwakke punt van de MultiAir is dat het hydraulisch aangedreven is... veel bewegende delen. Maar goed laat me niet beginnen over het VANOS systeem van BMW.

Blij dat m'n 1750TBi alleen VVT heeft (al heeft die motor ook z'n dingetjes, zoals de turbo), zuinig is die toch niet O-)
Ik heb geprobeerd als een oma te rijden sinds de laatste tankbeurt en beter dan 1:8,5 haal ik niet (gecombineerd), helaas is de verkeerssituatie hier en rondom Hoevelaken om te huilen dus dat is nog best goed :+

@JipJapGoedje
Hoe doe je dat dan? Mijn normale verbruik is ca. 1:9 als ik nergens op let. Maar dat is met een 4.2 V8...

de betaler vervuilt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
GA!S schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:56:
[...]

Hoe doe je dat dan? Mijn normale verbruik is ca. 1:9 als ik nergens op let. Maar dat is met een 4.2 V8...
Het rijdt hier echt nooit door, het merendeel rij ik in de 2 anders loop ik constant tussen de 2 en de 3 te schakelen. Van de ene rotonde naar de andere...
Ik heb roadrage opgegeven want 30 in een 50 zone en 60 in een 80 zone is hier normaal geworden :X maar het helpt absoluut niet voor het gebruik, juist als ik gewoon vlot door kan rijden dan loopt die zuinig.

Sterker nog, ik heb vanaf de Nordschleife gemiddeld 160km/u terug gereden naar de grens en daar haalde ik 1:10 over ca. 200km en de laatste 80km haalde ik 1:14 en daarna 45 min in de file gestaan en toen zat ik weer op 1:8 ofzo :X

Blijkbaar zuipt deze TBi motor onderin heel erg (opzich ook niet echt vreemd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02:22

fynrd1

Fooled by Randomness

ArcticWolf schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:22:
[...]

Het rijdt hier echt nooit door, het merendeel rij ik in de 2 anders loop ik constant tussen de 2 en de 3 te schakelen. Van de ene rotonde naar de andere...
Ik heb roadrage opgegeven want 30 in een 50 zone en 60 in een 80 zone is hier normaal geworden :X maar het helpt absoluut niet voor het gebruik, juist als ik gewoon vlot door kan rijden dan loopt die zuinig.

Sterker nog, ik heb vanaf de Nordschleife gemiddeld 160km/u terug gereden naar de grens en daar haalde ik 1:10 over ca. 200km en de laatste 80km haalde ik 1:14 en daarna 45 min in de file gestaan en toen zat ik weer op 1:8 ofzo :X

Blijkbaar zuipt deze TBi motor onderin heel erg (opzich ook niet echt vreemd).
Flink verbuik voor zo'n relatief kleine motor.. Wat voor banden heb je eronder zitten?

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

JipJapGoedje schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:42:
Zou nog bijna gaan kijken naar een BMW met een B48/B58 motor. Maar die zie je overal al....

Keuzes, keuzes... ha
ArcticWolf schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:07:
@JipJapGoedje
Risico is er altijd... BMW gehad (bij een dealer gekocht, zou goed onderhouden zijn...) 4 maanden lang alleen maar problemen, 3x gestrand op de snelweg.
BMW is toch dat merk waarvan de eigenaren zeggen "Ik heb leren sleutelen sinds ik een BMW heb!" :? :+

Ik heb een tijdje wat verhalen zitten lezen @ https://forum.driving-fun.com/ waar voornamelijk BMW eigenaren schijnen te zitten en daar word je niet vrolijk van :
- Mini Cooper/One spul dat eigenlijk gewoon niet betrouwbaar te noemen is...
- E92 M3 motor die je gewoon mag reviseren als je betrouwbaar wilt blijven rondrijden...
- De grote peperdure 7-serie die iets van 8 motoren of zo heeft waarvan maar 1 echt betrouwbaar te noemen is...

W-T-F ?!?! :X :| :F
Toen 3 jaar lang een Astra OPC gehad, alleen de toeter deed het niet (bekend probleem bij dat model :P )
LOL! :D _O-

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Mini van de generatie die stuk gaat is een PSA blok. Heb er hier ook eentje op de oprit staan. Wel nog in de garantie. 8)

de betaler vervuilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

GA!S schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 22:20:
Mini van de generatie die stuk gaat is een PSA blok. Heb er hier ook eentje op de oprit staan. Wel nog in de garantie. 8)
Dat is minder... :/

Maar er werden meerdere blokken genoemd en ook dingen als hoog olievebruik en zo...?!

Ik werd er in ieder geval heel erg minder enthousiast van qua "Leuk grappig autotje zo'n retro Mini" -O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alki
Wilde mn vriendin een mini kopen dus ik dacht ik join de mini fb groep om me wat in te lezen. Man man man wat een ellende lees ik daar. Zo slecht zijn Alfas nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Alles kan stuk en alles kun je maken. Ik zie het probleem niet zo. Hoe complexer de techniek, hoe groter de kans dat het een keer stuk gaat. Als je dat niet wil moet je in een pre-euro 5 ongeblazen diesel gaan rijden of zo'n stuk electrisch witgoed op wielen. Alle moderne ICE motoren zijn stukgereguleerd.

de betaler vervuilt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
fynrd1 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 21:15:
[...]

Flink verbuik voor zo'n relatief kleine motor.. Wat voor banden heb je eronder zitten?
Michelin PS4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
GA!S schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 22:20:
Laatst nog bezig geweest met een Mini (diesel) die constant stil viel op de snelweg maar waarvan de error codes inconsistent waren tov. het gedrag van de auto. Uiteindelijk heeft de eigenaar die auto ook maar weggedaan, het zat ergens in het brandstof gedeelte en dat kostte meer dan de auto zelf had gekost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
nero355 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 21:46:
[...]

[...]

BMW is toch dat merk waarvan de eigenaren zeggen "Ik heb leren sleutelen sinds ik een BMW heb!" :? :+

Ik heb een tijdje wat verhalen zitten lezen @ https://forum.driving-fun.com/ waar voornamelijk BMW eigenaren schijnen te zitten en daar word je niet vrolijk van :
- E92 M3 motor die je gewoon mag reviseren als je betrouwbaar wilt blijven rondrijden...
- De grote peperdure 7-serie die iets van 8 motoren of zo heeft waarvan maar 1 echt betrouwbaar te noemen is...

E92 M3 heeft toch wel de slechtste motor ooit denk ik van BMW, ver van weg blijven tenzij je geld haat. De Audi series waarbij de ketting aan de achterkant zit komt ook in de buurt van ver weg blijven...
[...]

Kan je vertellen als ex-roadrager is het niet hebben van een toeter echt klote :D

[ Voor 5% gewijzigd door ArcticWolf op 10-01-2025 01:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JipJapGoedje
nero355 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 21:46:
[...]

[...]

[...]

Ja voor BMW zijn dat vooral de N-motoren tot aan 2016 en een aantal M modellen hebben inderdaad zo zijn aandachtspunten met voornamelijk drijfstanglagers. Met de B-serie hebben ze echt een goeie slag gemaakt zowel de 4 als 6 cilinders. Maar goed. Dit is geen BMW Topic en een Giulia 2.0 is ook niet een BMW M natuurlijk :X

Heb zelf op moment een MINI Clubman Cooper S met zo'n horror THP. 140.000km op de teller inmiddels. Tot heden geen enkel probleem. Lust wel slokje olie. Weet niet hoeveel exact, maar op 9000km is er ruim meer dan een liter doorgegaan. Wat op zich weer keurig lijkt voor wat het is.

Maar zoals ik zei, zo heeft elk merk wel van die verhalen.

Over paar maanden wil ik naar een andere auto kijken. Shortlist gaat alle kanten op dus ik moet gewoon gaan proefrijden en wat research doen.

Shortlist:
- Alfa Romeo Giulia 2.0
- BMW 320i F30/F31
- Lexus IS 300H

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-09 19:19

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Ik kon mijzelf niet bedwingen en heb nog een 146 gekocht. Ditmaal een TI met een bijzondere geschiedenis. van 1e eigenaar
(formeel van 2e maar dat is een liefhebber die geen tijd heeft om m op te knappen) 330k op de teller met de nodige arbeid voor de buitenkant ivm loslatende blanke lak op de liggende delen en de nodige deuken en butsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GfyxGw8CCiIJvfPQZCMRDv1qGwU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x04gB090cmNE2dz8PclTdpfd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UnqT5epub8A52GuXop_cjKZKtCE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1b1fsOvVH7MGKatZJp9tO1Rp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aXl2hFmAO0ojL-kX9afOC0qwtoI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z5bufq8ix4t06d8SNdo4iQaL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PDbKzA6aoQOmajLaWKL4V1KoUuo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3cNvoBFab2NKoKX0Ylwh4eAF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K3A1vmR8c2R5urQHTjDORQM8d_s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rrRE2UnGBSh2dNWfu9ZMWycG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oq1IoLe3_2S-t3Yezj7KZtcemtM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HXJ8jdezhe4ovxK2c50zc1Nq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/criHah_Uq9UTw8dBH6hMifpWshc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bk4Sq01JD3oH6FpP14GqJp2P.jpg?f=fotoalbum_large

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JipJapGoedje
Zuluman schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:28:
Ik kon mijzelf niet bedwingen en heb nog een 146 gekocht. Ditmaal een TI met een bijzondere geschiedenis. van 1e eigenaar
(formeel van 2e maar dat is een liefhebber die geen tijd heeft om m op te knappen) 330k op de teller met de nodige arbeid voor de buitenkant ivm loslatende blanke lak op de liggende delen en de nodige deuken en butsen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Weet niet wat je van plan bent, maar hier ben je wel even mee bezig denk ik. Je ziet ze echt nooit meer de Alfa's van deze generatie. Heb zelf een 155 2.0 16v widebody gehad in Proteo Rosso met witte 17inch OZ superturismo's. De oude échte versie, niet de nieuw met die lelijke spaken.

Deze zaten er onder:
Afbeeldingslocatie: https://a.allegroimg.com/s1024/0c805f/f267bb8d403cbbf68cf273deb995

Fantastische auto.

Ik zie overigens 9 eigenaren (waarvan 5 handelaren). Dus klopt dat wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, dit is dan oorspronkelijk een Alfa topic. Maar veel Alfa gebruikers hebben ondertussen wat anders en hier word ook veel over andere ICE auto's gepraat.
Misschien omtoveren tot aan algemeen PetrolHead topic? :) Zijn vast meer enthousiastelingen te vinden op GoT die er dan ook aan gaan bijdragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

JipJapGoedje schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:05:
[...]

Weet niet wat je van plan bent, maar hier ben je wel even mee bezig denk ik. Je ziet ze echt nooit meer de Alfa's van deze generatie. Heb zelf een 155 2.0 16v widebody gehad in Proteo Rosso met witte 17inch OZ superturismo's. De oude échte versie, niet de nieuw met die lelijke spaken.

Deze zaten er onder:
[Afbeelding]

Fantastische auto.

Ik zie overigens 9 eigenaren (waarvan 5 handelaren). Dus klopt dat wel?
ik had alleen op rdw gekeken en daar staat 2 maar die gaat niet zo ver terug dus.. Wat ik had begrepen was het een demo auto voor alfa romeo nederland toendertijd.

Dit is trouwens mijn 4e 146. Ik heb een 146 boxer uit mei 1995 sinds maart 2003 in bezit. 3 jaar gelden een 146 1.6 Ts voor mijn gekocht en verleden jaar een 146 1.4 TS met 118k km op de teller voor mijn vrouw gekocht. als je zoekt op t forum kan je de fotos zien.

En op de 146 Ti meoten idd OZ velgen komen maar in t zwart icm het groen.

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:53

pinda powerrr

Slow down...

Verwijderd schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:43:
Ok, dit is dan oorspronkelijk een Alfa topic. Maar veel Alfa gebruikers hebben ondertussen wat anders en hier word ook veel over andere ICE auto's gepraat.
Misschien omtoveren tot aan algemeen PetrolHead topic? :) Zijn vast meer enthousiastelingen te vinden op GoT die er dan ook aan gaan bijdragen.
Zo'n topic is er al in HK ;)

Ondertussen ben ik ook al wat jaartjes Alfa loos...
Maar rijd tevreden rond in een Volvo V70. Natuurlijk is dat wel een andere klasse auto, maar wat zit het verrekte degelijk in elkaar zeg. Na al die jaren sleutelen aan Alfa's is dit wel andere koek 8)7

Had graag bij Alfa Romeo gebleven, maar er is gewoon niks wat betaalbaar is en aan de wensen voldoet. Maar dat is niet zo gek met zo'n klein assortiment. In de loop van de tijd ga je dat dus steeds meer zien. De auto's in de middenklasse zoals de 147, 156 en 159 waren maken ze niet meer. De toch wel erg mooie Giullietta hebben ze ook maar vakkundig de nek omgedraaid. En een klein handzaam autootje als de Mito is tegenwoordig vloeken.

Alles moet premium in een poging de Aziatische en Amerikaanse markt te veroveren. Stellantis heeft grootheidswaanzin en sloopt met veel precisie Europese merken met een lange geschiedenis.

Waiting on the world to change

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Show je auto - deel 174 - 2025!

Maar een scheiding tussen EV meuk en ICE zou wel leuk zijn ja. Lullen over grijze leasehokken kan ik op het werk ook. >:)

de betaler vervuilt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
GA!S schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:46:
[...]

Show je auto - deel 174 - 2025!

Maar een scheiding tussen EV meuk en ICE zou wel leuk zijn ja. Lullen over grijze leasehokken kan ik op het werk ook. >:)
Blijkbaar ben ik niet goed genoeg voor dat topic :X
Je hebt geen toegang tot dit forum

Het topic dat je op hebt gevraagd bevindt zich momenteel in een voor jou afgesloten forum.

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

DonJunior schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:08:
[...]

Blijkbaar ben ik niet goed genoeg voor dat topic :X

[...]
Same…. :/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bobmeister
@Verwijderd
@DonJunior
Jullie kunnen je aanmelden voor de huiskamer en zo te zien voldoen jullie wel aan de vereisten.
Nee nee houd al die BMW tokkies maar in hun eigen topic :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

JipJapGoedje schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 08:07:
Heb zelf op moment een MINI Clubman Cooper S met zo'n horror THP. 140.000km op de teller inmiddels. Tot heden geen enkel probleem. Lust wel slokje olie. Weet niet hoeveel exact, maar op 9000km is er ruim meer dan een liter doorgegaan. Wat op zich weer keurig lijkt voor wat het is.
Ik vind dat dus echt belachelijk veel... :X :| :/
Maar zoals ik zei, zo heeft elk merk wel van die verhalen.
Heel eerlijk gezegd denk ik dat het vooral Europese merken zijn dan met hier en daar wat uitzonderingen...

En de USA bakken kunnen af en toe ook vreemde dingen vertonen waarvan je denkt "Hoe krijg je het toch voor elkaar ?!?!" 8)7

Best wel jammer, want elektrisch rijden is iets waar ik niet aan moet denken : Nu niet en in de toekomst ook niet !! :r
- Lexus IS 300H
Gezien het interieur van een Giulia net die van de gemiddelde Lexus lijkt kan je net zo goed die kiezen! :+
JipJapGoedje schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:05:
witte 17inch OZ superturismo's. De oude échte versie, niet de nieuw met die lelijke spaken.

Deze zaten er onder:
[Afbeelding]
:> NICE!!! <3 8) :9~ d:)b
Dat klinkt heel eng... :$ Doe maar niet! :P :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Dit is het show je Alfa topic. Dus ook Ev's/hybrides. Er mag meer geshowed worden vindt ik en dat probeer ik te doen. in dit geval alleen de Junior en de Tonale. Of een mooie Alfa EV restomod. Voor alle andere merken mag een ieder wat mij betreft in een ander topic posten of een aanmaken. Al is het wel zo dat er weinig alfisten zijn hier op tweakers.

Eerlijk gezegd heb ik alleen een FB account voor alle alfa groepen. Daar zijn er een stuk meer, Mijn favoriete is het Alfa 145/146/155 liefhebbers Nederland

Daarnaast Club Alfa Romeo en diverse 159 pagina's. Niet alleen voor showen maar vooral voor het delen van kennis en kunde. zo heb ik mijn turbo van mijn 159 tbi vervangen na aanmoediging van diverse alfisten op de diverse fora's. Inmiddels heb ik draagarmen, wielllagers, schokbrekers, veren, motorsteun, baksteun, thermostaat,etc vervangen. En ben ik druk bezig met de restauratie van mijn 146 boxer. Van laswerk tot het herstellen van mijn remklauwen.

Donderdag nog APK op de TBI gekregen zonder enige punten. Complimenten van de keurmeester die duidelijk kon zien dat t een liefhebbersauto is. Al is de 159 een van de betere Alfa's technisch gezien van de laatste jaren. Goed onderhoud is voor elke auto van belang.

Ik wil in de toekomst van een 146 een EV restomod maken. Eerst maar de 146 boxer en de 146 TI herstellen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Specht
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-06 19:37

Specht

Il Cuore Sportivo

In het kader van post hier Alfa pics: de Ford Focus moest voor een beurtje naar de dealer, en het voordeel daarvan is dat je via de Ford showroom de Alfa/Fiat/Jeep showroom in kan lopen en even een rondje kan doen. Is natuurlijk tegenwoordig geen feest, 2x een Tonale, 2x een Junior en 1x een Stelvio. :N

Tonale doet mij niks en de Junior dus ook niet. In het zwart is ie dan nog het minst lelijk... Denk echt dat Alfa hier de plank mee mis slaat qua ontwerp. Als je hiermee kopers wil trekken van merken zoals Kia, Peugeot, of Renault dan moet je het ding goedkoper maken. En als je kopers van Duits premium wil hebben dan moet je hem beter maken. Beide is niet gelukt, en waarschijnlijk de reden dat CEO Imperato eruit is gegooid. :')

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mi4iAxrbbsb6yk7gcrLVg6A1j9s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gv4Z4pxXxfXtaHtv0wmsGiKR.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals ik al tijdje terug melde, ben ik wel weer op zoek naar een "tijdelijke" Alfa mits de Suzuki eerst verkocht wordt. Stiekem gaat de voorkeur uit naar een facelift 166 met V6 (gewoon omdat het kan) of een Lancia Thesis 5cil of V6 (Anche perché può (ma con la voce di Silvio Berlusconi). :+

Oh ja en nog even over de multiair, de Griekse tuners van MTD tuning geven op basis van hun ervaringen als dringend advies om elke 5000 km de olie te verversen bij de 1.4 Multiair blokken... kortom dan liever terug naar een Alfa met een 16v Twinspark. :')

AMD Ryzen 7 5700X / 32GB DDR 3200 /AMD Radeon RX6700 XT / 2x Kingston 1Tb SSD Nvme

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Specht schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 20:00:
In het kader van post hier Alfa pics: de Ford Focus moest voor een beurtje naar de dealer, en het voordeel daarvan is dat je via de Ford showroom de Alfa/Fiat/Jeep showroom in kan lopen en even een rondje kan doen. Is natuurlijk tegenwoordig geen feest, 2x een Tonale, 2x een Junior en 1x een Stelvio. :N

Tonale doet mij niks en de Junior dus ook niet. In het zwart is ie dan nog het minst lelijk... Denk echt dat Alfa hier de plank mee mis slaat qua ontwerp. Als je hiermee kopers wil trekken van merken zoals Kia, Peugeot, of Renault dan moet je het ding goedkoper maken. En als je kopers van Duits premium wil hebben dan moet je hem beter maken. Beide is niet gelukt, en waarschijnlijk de reden dat CEO Imperato eruit is gegooid. :')

[Afbeelding]

Zoals ik al tijdje terug melde, ben ik wel weer op zoek naar een "tijdelijke" Alfa mits de Suzuki eerst verkocht wordt. Stiekem gaat de voorkeur uit naar een facelift 166 met V6 (gewoon omdat het kan) of een Lancia Thesis 5cil of V6 (Anche perché può (ma con la voce di Silvio Berlusconi). :+

Oh ja en nog even over de multiair, de Griekse tuners van MTD tuning geven op basis van hun ervaringen als dringend advies om elke 5000 km de olie te verversen bij de 1.4 Multiair blokken... kortom dan liever terug naar een Alfa met een 16v Twinspark. :')
Alfa Romeo is een beetje de weg kwijt... De Guilia en Stelvio waren de "laatste" ben ik bang voor.

Het is een beetje een trend geworden om zoveel mogelijk op 1 platform (danwel gedeeld) te focussen en Alfa probeert de markt te volgen ipv hun eigen identiteit te houden. Ook de Alfa Romeo Junior is weer zo'n eenheidsworst die weer op Hyundai, Kia, of wat dan ook lijkt... Het is geen lelijke auto, maar het doet mij in ieder geval helemaal niks.
Als je dan leest dat Alfa Romeo nog geen 450 auto's heeft verkocht afgelopen jaar, vrees ik een beetje voor het merk... :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

[Afbeelding]

Al dat suv geweld moeten ze mee stoppen bij Alfa Romeo. Stelvio is nog discutabel voor mij. maar de junior is toch wel een van de ergste ontwerpen van alle alfa's die er zijn. vooral die scudetto. lijkt net een boemerang. oor de rest is t 13 in een dozijn t ontwerp.

En ze hadden best een Giulia Sw mogen maken. Acht we doen het maar met de oude modellen. Ik heb nog een 33, 75 en 155 op t verlanglijstje. en zo wil mijzelf verder in de tijd terug werken tot een Giulia GTA uit mijn eigen bouwjaar van 71.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
In het kader van post hier Alfa pics: de Ford Focus moest voor een beurtje naar de dealer, en het voordeel daarvan is dat je via de Ford showroom de Alfa/Fiat/Jeep showroom in kan lopen en even een rondje kan doen.
Alfa Breda toevallig?

[ Voor 65% gewijzigd door DonJunior op 11-01-2025 22:41 ]

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Bobmeister schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 23:27:
@Verwijderd
@DonJunior
Jullie kunnen je aanmelden voor de huiskamer en zo te zien voldoen jullie wel aan de vereisten.

[...]

Nee nee houd al die BMW tokkies maar in hun eigen topic :P
Thnx. Maar eerlijk gezegd vind ik het nergens op slaan om mij te moeten aanmelden om een specifiek forum gedeelte te lezen. Elitaire onzin…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Lancia Thesis 5cil of V6 (Anche perché può (ma con la voce di Silvio Berlusconi). :+
Ik heb een keer in een Thesis gezeten bij Milano.nl die een volledig uit blauwe tinten bestaand interieur had en OMFG wat was dat gaaf !!! :> 8) :9~ _O_ <3

Het was gewoon een rijdende woonkamer qua luxe !!! :D

Dus als je wat leuks vindt : Gewoon DOEN!!! d:)b
Oh ja en nog even over de multiair, de Griekse tuners van MTD tuning geven op basis van hun ervaringen als dringend advies om elke 5000 km de olie te verversen bij de 1.4 Multiair blokken...
Ik ken auto's met veel meer power die hetzelfde nodig hebben of twee keer zo ver kunnen rijden met dezelfde olie dus dat is echt ronduit belachelijk te noemen 7(8)7
ArcticWolf schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 20:55:
Ook de Alfa Romeo Junior is weer zo'n eenheidsworst die weer op Hyundai, Kia, of wat dan ook lijkt...
Liever een Hyundai i30 N of een Kia Stinger met iets van 367 pk dan zo'n beetje alle huidige Alfa Romeo modellen eerlijk gezegd :$ O-)

Al die EV troep kan natuurlijk meteen de shredder in }) :+
Als je dan leest dat Alfa Romeo nog geen 450 auto's heeft verkocht afgelopen jaar, vrees ik een beetje voor het merk... :X
"If you love something then let it go!" is misschien niet eens een heel gek idee i.p.v. met al die gekke modellen doorgaan... :X

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

compactklasse cklasse dklasse ecoupéspider
jaren '70Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2d/Alfetta_FL1.jpgAfbeeldingslocatie: https://www.aronline.co.uk/wp-content/uploads/2021/12/alfa_romeo_alfa_6_64.jpegAfbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fb/Alfa_romeo_giulia_sprint_gt_1600_%28cropped%29.jpgAfbeeldingslocatie: https://bringatrailer.com/wp-content/uploads/2022/01/1975_alfa-romeo_spider_Spider_002_web-scaled.jpg?fit=2048%2C1363
jaren '70 - '80Afbeeldingslocatie: https://philmiresclassiccars.co.uk/cdn/shop/articles/11_jpg.webp?v=1696363991Afbeeldingslocatie: https://www.automoli.com/common/vehicles/_assets/img/gallery/f117/alfa-romeo-giulietta-116.jpgAfbeeldingslocatie: https://miro.medium.com/v2/resize:fit:1400/1*-OhQjN6gw47gWXc6QJ1sYg.jpegAfbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/3f/Alfa_Romeo_Alfetta_GT_%2801%29.JPG/1920px-Alfa_Romeo_Alfetta_GT_%2801%29.JPGAfbeeldingslocatie: https://cdn.prod.website-files.com/63fe11299d35c575d57a5632/646f6a0b4f23488e9602b06a_Alfa-Romeo-Spider-2.jpeg
jaren '80 - '90Afbeeldingslocatie: https://assets.autoweek.nl/m/m1by0a6bj0er_800.jpgAfbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/proxy/HtcR7IzFb9t13ALfZd-Qa9bOPZHf0TqjlBRgqHqWLQ4yJcGYKUuXNBySmhbbfgh0RK2ghbIlNCOlLMrwetgGkeztMLbB2svEa90Jia1jOt1s4QvR6rws54U2bQxpi7i_9UozPzl4ltkdco4Gfa6uI3WNnu7C810Afbeeldingslocatie: https://stelvio.dk/wp-content/uploads/2022/01/D7K_3844.jpgAfbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e7/Alfa_SZ_AutoItalia_Brooklands_May_2012_THP_7123.jpgAfbeeldingslocatie: https://lexclassics.nl/wp-content/uploads/2017/11/Alfa-Romeo-Spider-S4-1-1170x778.jpg
jaren '90Afbeeldingslocatie: https://assets.adac.de/image/upload/v1/Autodatenbank/Fahrzeugbilder/im01106-1-alfa-romeo-146.jpgAfbeeldingslocatie: https://assets.autoweek.nl/m/jp4y43obbvvk_800.jpgAfbeeldingslocatie: https://goauctionmpc.blob.core.windows.net/stock/1949-1.jpg?v=63836964924123Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/55/Alfa_Romeo_GTV_20TB-Cropped.jpgAfbeeldingslocatie: https://jacco.nl/wp-content/uploads/2023/11/Alfa-Romeo-Spider-916-38.jpg
jaren '90 - '00Afbeeldingslocatie: https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/5caed8960cf57d49530e8c60/0fac3713-0166-4394-8fa2-f1380bcf5fe0/art-mg-alfaromeo147gta09.jpgAfbeeldingslocatie: https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/56e8421ac2ea5108b73fe126/1595590486474-9W3H6BHVVUGHQ6SHY85S/Alfa156GTA.jpgAfbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/56/Alfa_Romeo_GT_1.8_TS_16V_Progression_%E2%80%93_Frontansicht%2C_3._Juli_2011%2C_Essen.jpg/1200px-Alfa_Romeo_GT_1.8_TS_16V_Progression_%E2%80%93_Frontansicht%2C_3._Juli_2011%2C_Essen.jpg
jaren '00 - '10Afbeeldingslocatie: https://jacco.nl/wp-content/uploads/2023/02/Alfa-Romeo-Mito-QV-JacCo-11.jpgAfbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/76/2011_Alfa_Romeo_Giulietta_Veloce_JTDm-2_2.0_Front.jpg/1920px-2011_Alfa_Romeo_Giulietta_Veloce_JTDm-2_2.0_Front.jpgAfbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/2c/Alfa_159_grey.jpg/1200px-Alfa_159_grey.jpgAfbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/55/Alfa_Romeo_Brera_S_v6_%2851387501962%29.jpg/1920px-Alfa_Romeo_Brera_S_v6_%2851387501962%29.jpgAfbeeldingslocatie: https://jacco.nl/wp-content/uploads/2022/10/Alfa-Romeo-Spider-939-JacCo-22.jpg
jaren '10 - '20Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f3/Alfa_Romeo_Junior_Leonberg_2024_IMG_0970.jpg/1280px-Alfa_Romeo_Junior_Leonberg_2024_IMG_0970.jpgAfbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bd/Alfa_Romeo_Tonale_1X7A0313.jpgAfbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/29/Alfa_952_26.06.19_JM_%281%29_%28cropped%29.jpgAfbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/ad/Alfa_Romeo_Stelvio_Suv_Free_Car_Picture_-_Give_Credit_Via_Link.%28cropped%29.jpg/1200px-Alfa_Romeo_Stelvio_Suv_Free_Car_Picture_-_Give_Credit_Via_Link.%28cropped%29.jpg

Niet genoeg plaatjes, nou hier dan. :D Kies maar. Je kunt wel zien dat de jaren '90 / '00 de toptijd voor Alfa was. Echt zo zonde dat er geen spider of een coupe meer in het assortiment zit. Lijstje is niet volledig of 100% correct, geeft wel een mooi overzicht van de modelopvolging.

Als we gaan afstrepen dan hebben we van dit lijstje gehad:

Alfasud, Alfa 33 (2x), Alfa 75 (2x), Alfetta GTV, Alfa 155 (2x), Alfa 156 (4x), GTV (2x), Alfa GT (2x), 916 Spider en de Brera.

[ Voor 4% gewijzigd door GA!S op 13-01-2025 07:53 ]

de betaler vervuilt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JipJapGoedje
nero355 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 00:40:
[...]

Ik vind dat dus echt belachelijk veel... :X :| :/

[...]
ha, ja ik snap wat je zegt, maar deze beruchte PSA blokken (Peugeot THP/Mini Cooper S/BMW) lusten meestal een ruime 1l per 2000/3000km.

Downsize issues met verkeerde olieringen op de zuigers en uitgeharde klepsteelrubbers zijn de grootste boosdoeners.

En nu weer verder met Alfa. Een Giulia is echt een prachtige auto, maar de techniek kan je serieus kopzorgen brengen. Dus ik twijfel of ik wel hiervoor moet gaan kijken en mijn shortlist niet moet verkleinen naar een:
  • BMW F30/F31 vanaf MY2018
  • Lexus IS300h vanaf MY 2018 (of iig de laatste facelift)
We gaan het zien, verwacht ergens in maart de knoop dan door te kunnen hakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Ik denk dat alle moderne direct ingespoten euro-6 motoren dezelfde problemen hebben (interne vervuiling en gebouwd met extreem kleine toleranties). Daarvoor zou ik de Giulia niet laten staan. Wil je safe spelen dan moet je een 1.9 JTD of een ouwe 8v Twin Spark zoeken, die gaan nooit stuk.

de betaler vervuilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GA!S schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:29:
Ik denk dat alle moderne direct ingespoten euro-6 motoren dezelfde problemen hebben (interne vervuiling en gebouwd met extreem kleine toleranties). Daarvoor zou ik de Giulia niet laten staan. Wil je safe spelen dan moet je een 1.9 JTD of een ouwe 8v Twin Spark zoeken, die gaan nooit stuk.
Dit + onderhoud boekje lezen. Hebben ze bezuinigd of netjes elke 15K - 20K ververst/nagekeken of elke 30K?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stiggy
JipJapGoedje schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:35:
[...]

ha, ja ik snap wat je zegt, maar deze beruchte PSA blokken (Peugeot THP/Mini Cooper S/BMW) lusten meestal een ruime 1l per 2000/3000km.

Downsize issues met verkeerde olieringen op de zuigers en uitgeharde klepsteelrubbers zijn de grootste boosdoeners.

En nu weer verder met Alfa. Een Giulia is echt een prachtige auto, maar de techniek kan je serieus kopzorgen brengen. Dus ik twijfel of ik wel hiervoor moet gaan kijken en mijn shortlist niet moet verkleinen naar een:
  • BMW F30/F31 vanaf MY2018
  • Lexus IS300h vanaf MY 2018 (of iig de laatste facelift)
We gaan het zien, verwacht ergens in maart de knoop dan door te kunnen hakken.
Ik heb je nu al verschillende malen zien posten dat de Giulia zo onbetrouwbaar is, maar heb je daar ook ervaring mee of is het allemaal internetwijsheid? De Giulia rijders die ik ken ervaren dat helemaal niet zo.

Volgens onderzoek (enquete) v/d Consumentenbond kwam de Giulietta er inderdaad nog niet zo best uit (score 5,7), maar de Giulia scoort een hele nette 8.2. Dat is hoger dan de 8.1 van de BMW 3. Kijk je naar hoe tevreden mensen desondanks met hun auto zijn dan scoort de Giulia een 8.8! Kortom: hij is zo leuk dat je wat storingen hier en daar vergeeft. :+

Uiteraard ook genoeg onderzoeken die weer een ander beeld geven, maar ik heb echt ontzettende veel gebruikersreviews gelezen en gezien, en het algemene beeld is toch wel dat het een redelijk probleemloze auto is. Zeker in Alfa termen ;)

Maar als je mindset is dat hij betrouwbaar boven alles moet zijn en je overtuiging dat een Giulia je kopzorgen gaat geven dan zou ik elders kijken. Die initiële overtuiging raak je niet kwijt vrees ik, en bij het eerste de beste dingetje denk je: zie je wel! Bij een Italiaanse auto rijden hoort nou eenmaal dat er af en toe wat geks gebeurd en daar moet je we mee om kunnen gaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DonJunior
Net terug van een proefrit in een Alfa Romeo Junior Elletrica

Ik kreeg helaas geen rode, maar een blauwe (Navigli Blue) mee.
Eveneens een mooi auto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g0qBzABgplL4GBgpowIpUFb8sFQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/yiPKMWCALdmo8uxrAFuQgFoY.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YzOwGq7Ofold4DBquqNZ-oNzJLg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CLJrLIsvjzcEBYm0PpAPidjl.jpg?f=user_large

Mijn eerste indruk viel toch wat tegen moet ik zeggen. Met name het multimedia systeem is compleet onlogisch. Zoal het bij een Alfa hoort zitten de knoppen niet waar je ze kan verwachten. Stoel verwarming aanzetten moet vrij gecompliceerd via het menu ergens en kan niet direct met een knopje op de stoel (zoals dat in mijn Alfa 147 wel al kon, gewoon simpel, knopje op de stoel) Maar nogmaals, het is een Alfa dus ik had me mentaal voorbereid op dit soort fratsen. Daar kan ik wel mee leven.

Dan het rijden, ik had een Elettrica Speciale mee. 156pk is prima om door het verkeer te komen en ook de snelweg op is prima te doen. Verwacht geen wonderen. Zeker niet met dit weer, 0 graden buiten en asfalt wat glad. De auto is daardoor wel erg snel grip kwijt. Maar zelfs met een beetje gooi en smijt werk is de auto goed te controleren. Ja je merkt dat je traktie verliest maar geenszins wordt het oncontroleerbaar.
Het is natuurlijk niet zo leuk als met een achterwielaangedreven auto maar ach.
ADAS systemen werken prima en geven, godzijdank, niet bij elke scheet een PLONG of PLING. Maar gewoon netjes eerst een notificatie op het scherm en als het te gek wordt dan krijg je wel een waarschuwingstoon. Prima dus.

Dan voor mij het punt wat helaas wel echt een afknapper is.. de ruimte achterin evenals de kofferbak.

Ik heb dus iemand opgehaald die 1.93 is en die achter het stuur gezet, ben vervolgens zelf op de achterbank gaan zitten met mijn 1.71
Dan kun je simpelweg niet meer bewegen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4o5x3yWuQRvqOWWG9ql-1shH_tM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/cvBcWoAOx6G8LOHzpggOiHdP.jpg?f=user_large

Hij blijft voor nu op mijn shortlist staan maar echt overtuigd was ik niet.
Als je dan na de proefrit de showroom weer inloopt en dan de rode Junior ziet staan, dan wordt ik daar toch er wel echt blij van.. Zoveel mooier dan al het grijze spul nu op de weg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a4OA7XDpnJ3y5fMWQiR0bn3T9kM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/b45NEEHWH5TPwSGoACjFIxTh.jpg?f=user_large

Maar dan staat er een Giulia naast.. en die vind ik toch zoveel mooier.
Dus ... de mogelijkheid bestaat ook nog dat ik toch niet ga leasen maar een Giulia ga kopen.

[ Voor 7% gewijzigd door DonJunior op 21-01-2025 12:46 ]

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
Stiggy schreef op maandag 13 januari 2025 @ 17:53:
[...]

Ik heb je nu al verschillende malen zien posten dat de Giulia zo onbetrouwbaar is, maar heb je daar ook ervaring mee of is het allemaal internetwijsheid? De Giulia rijders die ik ken ervaren dat helemaal niet zo.

Volgens onderzoek (enquete) v/d Consumentenbond kwam de Giulietta er inderdaad nog niet zo best uit (score 5,7), maar de Giulia scoort een hele nette 8.2. Dat is hoger dan de 8.1 van de BMW 3. Kijk je naar hoe tevreden mensen desondanks met hun auto zijn dan scoort de Giulia een 8.8! Kortom: hij is zo leuk dat je wat storingen hier en daar vergeeft. :+

Uiteraard ook genoeg onderzoeken die weer een ander beeld geven, maar ik heb echt ontzettende veel gebruikersreviews gelezen en gezien, en het algemene beeld is toch wel dat het een redelijk probleemloze auto is. Zeker in Alfa termen ;)

Maar als je mindset is dat hij betrouwbaar boven alles moet zijn en je overtuiging dat een Giulia je kopzorgen gaat geven dan zou ik elders kijken. Die initiële overtuiging raak je niet kwijt vrees ik, en bij het eerste de beste dingetje denk je: zie je wel! Bij een Italiaanse auto rijden hoort nou eenmaal dat er af en toe wat geks gebeurd en daar moet je we mee om kunnen gaan.
Wat een kolder rij een 2017 veloce al 4 jaar probleemloos nu 135000km op de teller en nog geen centje pijn. Automaat is heerlijk, maargoed ik zal wel iets gekleurd zijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alki
GA!S schreef op maandag 13 januari 2025 @ 00:03:
jaren '70[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
jaren '70 - '80[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
jaren '80 - '90[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
jaren '90[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
jaren '90 - '00[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
jaren '00 - '10[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
jaren '10 - '20[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Niet genoeg plaatjes, nou hier dan. :D Kies maar. Je kunt wel zien dat de jaren '90 / '00 de toptijd voor Alfa was. Echt zo zonde dat er geen spider of een coupe meer in het assortiment zit. Lijstje is niet volledig of 100% correct, geeft wel een mooi overzicht van de modelopvolging.

Alfasud, Alfa 33 (2x), Alfa 75 (2x), Alfetta GTV, Alfa 155 (2x), Alfa 156 (4x), GTV (2x), Alfa GT (2x), 916 Spider en de Brera.
Hier ook Alfa 33, Alfa 147, Alfa GTV 916, Alfa Mito,Alfa giulietta QV, Giulia Veloce
Mijn vader Alfasud, Alfa 75, Alfa 155, Alfa 156, Alfa GTV,Alfa 164, Alfa 166, Alfa Mito

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Ik dacht effe een lelijke Renault Clio of zo te zien :+

Maar toen zag ik het dashboard :
Niet mijn ding, maar wel beter dan in een Renault :)
Mijn eerste indruk viel toch wat tegen moet ik zeggen. Met name het multimedia systeem is compleet onlogisch. Zoal het bij een Alfa hoort zitten de knoppen niet waar je ze kan verwachten. Stoel verwarming aanzetten moet vrij gecompliceerd via het menu ergens en kan niet direct met een knopje op de stoel (zoals dat in mijn Alfa 147 wel al kon, gewoon simpel, knopje op de stoel).
Dat is volgens mij bij al die UConnect modellen het geval helaas... :/
Dan voor mij het punt wat helaas wel echt een afknapper is.. de ruimte achterin evenals de kofferbak.

Ik heb dus iemand opgehaald die 1.93 is en die achter het stuur gezet, ben vervolgens zelf op de achterbank gaan zitten met mijn 1.71
[Afbeelding]
Als je dat wilt dan moet je een veel groter model kiezen IMHO :)
Sowieso! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
nero355 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 22:04:
[...]

..
Als je dat wilt dan moet je een veel groter model kiezen ..
Thanks captain obvious :+

Maar ik had dus nog geen Junior in het wild gezien dus geen idee van de ruimte.
Ik heb nu een ID3 in de lease en die is veel ruimer ondanks dat die auto van buiten niet veel groter lijkt.

Daarbij moet de auto ook in het leasebudget passen he.. dus zomaar een groter model kiezen moet ook wel gaan ;)

Qua lease wil ik graag electrisch, prive is benzine prima. Maar Alfa loopt een beetje achter (zoals gewoonlijk) en heeft niks te bieden. Want ook de range en het accupakket zijn eigenlijk al een beetje achterhaald wat mij betreft.

[ Voor 0% gewijzigd door DonJunior op 22-01-2025 15:27 . Reden: sloot aan typfouten verbeterd ]

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FOoXnquk_6HJss9MY4KzisYgiPA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WlIUJReTQNCil0vXrodDwh79.jpg?f=user_large

Iemand een idee hoe ik dit kan fixen? Sinds gisteren is de helft van mijn kofferbak 'offline'

*sowieso

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
DonJunior schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:55:
[Afbeelding]

Iemand een idee hoe ik dit kan fixen? Sinds gisteren is de helft van mijn kofferbak 'offline'
Zou eerst de bekabeling van je achterklep even checken die kan nog weleens kapot gaan:

ArcticWolf in "Alfa Romeo, post hier pics van Alfa [Deel 31]"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
ArcticWolf schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:09:
[...]

Zou eerst de bekabeling van je achterklep even checken die kan nog weleens kapot gaan:

ArcticWolf in "Alfa Romeo, post hier pics van Alfa [Deel 31]"
Thanks, ik wist dat ik het ergens had gezien, maar zoeken op kofferklep gaf geen resultaat.
Mooi klusje voor als de zon weer gaat schijnen.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:49

Polycom

Poes van goud

DonJunior schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 12:45:

Ik kreeg helaas geen rode, maar een blauwe (Navigli Blue) mee.
Eveneens een mooi auto.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mijn eerste indruk viel toch wat tegen moet ik zeggen. Met name het multimedia systeem is compleet onlogisch. Zoal het bij een Alfa hoort zitten de knoppen niet waar je ze kan verwachten. Stoel verwarming aanzetten moet vrij gecompliceerd via het menu ergens en kan niet direct met een knopje op de stoel (zoals dat in mijn Alfa 147 wel al kon, gewoon simpel, knopje op de stoel) Maar nogmaals, het is een Alfa dus ik had me mentaal voorbereid op dit soort fratsen. Daar kan ik wel mee leven.

Dan het rijden, ik had een Elettrica Speciale mee. 156pk is prima om door het verkeer te komen en ook de snelweg op is prima te doen. Verwacht geen wonderen. Zeker niet met dit weer, 0 graden buiten en asfalt wat glad. De auto is daardoor wel erg snel grip kwijt. Maar zelfs met een beetje gooi en smijt werk is de auto goed te controleren. Ja je merkt dat je traktie verliest maar geenszins wordt het oncontroleerbaar.
Het is natuurlijk niet zo leuk als met een achterwielaangedreven auto maar ach.
ADAS systemen werken prima en geven, godzijdank, niet bij elke scheet een PLONG of PLING. Maar gewoon netjes eerst een notificatie op het scherm en als het te gek wordt dan krijg je wel een waarschuwingstoon. Prima dus.

[Afbeelding]

Hij blijft voor nu op mijn shortlist staan maar echt overtuigd was ik niet.
Als je dan na de proefrit de showroom weer inloopt en dan de rode Junior ziet staan, dan wordt ik daar toch er wel echt blij van.. Zoveel mooier dan al het grijze spul nu op de weg.
[Afbeelding]

Dus ... de mogelijkheid bestaat ook nog dat ik toch niet ga leasen maar een Giulia ga kopen.
Heb je de Tonale PHEV overwogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Tja, sorry, maar :
Maar ik had dus nog geeb Junior in het wild gezien dua geen idee van de ruimte.
Wat had je verwacht van een model dat maatje 147 heeft :?
Ik heb nu een ID3 in de lease en die is veel ruimer ondanks dat die auto van buiten niet veel groter lijkt.
Dat is een doos op wielen dus kan me voorstellen dat ze daar wat meer ruimte uit hebben geknepen :+
Daarbij moet de auto ook in het leasebudget passen he.. dus zomaar een groter model kiezen moet ook wel gaan ;)
Ik dacht dat kopen ook een optie was :
:?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJunior
Polycom schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:49:
[...]

Heb je de Tonale PHEV overwogen?
Jup, maar qua lease volledig buiten budget helaas.

@nero355 Kopen is ook een optie maar zoals gezegd ik had de Junior nog niet gezien. En eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik überhaupt nog geen maten had bekeken. Ik kreeg vorige week te horen dat ik moest gaan oriënteren naar een nieuwe lease ivm aflopen hudige. Dus ik was aan het sorteren tussen EVs en toen kwam de Alfa bovenaan de lijst en heb zonder verder goed te kijken direct een proefrit geboekt. :o

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:07
GA!S schreef op maandag 13 januari 2025 @ 00:03:
jaren '70[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
jaren '70 - '80[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
jaren '80 - '90[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
jaren '90[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
jaren '90 - '00[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
jaren '00 - '10[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
jaren '10 - '20[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

nice! :)

de Alfa 90 mag uiteraard een regeltje lager. Gelanceerd in 1984 tot 1987 O+

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:07

Ik heb nog nooit met mijn benen rechtuit in een auto achterin gezeten, heb altijd een knie links en rechts van de stoel voor me. Anders zouden veel meer auto's afvallen.
Bovendien voor de bestuurder ook knap k*t 2 knieën in de rug :+

maargoed, in een Alfa hoor je voorin te zitten en kids redden zich maar achterin :+

[ Voor 9% gewijzigd door Alfa Novanta op 22-01-2025 16:30 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Pagina: 1 ... 116 ... 118 Laatste