Laatst is er al een kabelboom vervangen omdat de achterruitenwisser het niet meer deed. Maar misschien moet de andere kant ook vervangen worden.alki schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:14:
[...]
Kabelboom kofferbak wss. opzich makkelijk te verhelpen
Ik had eerst ook alleen links vervangen en toen werkte de achterruit verwarming alsnog niet.hikhakhok schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:50:
[...]
Laatst is er al een kabelboom vervangen omdat de achterruitenwisser het niet meer deed. Maar misschien moet de andere kant ook vervangen worden.
ArcticWolf in "Alfa Romeo, post hier pics van Alfa [Deel 31]"
Maar rechts zit een grote massadraad en die was bij mij ook doormidden, toen rechts ook vervangen en alles werkte weer correct.
ephymerous schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 10:47:
Overigens is die V6 wel erg aantrekkelijk, helaas krijg ik dat er niet doorheen bij mijn vriendin.
DonJunior schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 10:51:
hahaha idem
Dan weten jullie alle drie wat je het eerst moet gaan upgraden!Tux3.14 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:17:
Same story hier.
/Kon het niet laten

Ik vind die dingen net of je in een kartonnen doos rondrijdt gewoon... Echt 0,0 design aan...Zit er al over na te denken dat mijn volgende auto van de zaak een ID3 oid word.

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Het lastige is dat tijden veranderen... ik vind m'n QV nog steeds echt geweldig, hele fijne auto. Maar je hebt er helemaal niks meer aan. Ik woon naast Hoevelaken en het staat hier eigenlijk altijd vast en daarnaast staan er zoveel flitsers hier dat 45km/u toch wel echt het maximum is, bij wijze van. Ding slurpt als een malle met deze lage snelheden en het stadsverkeer en constant achterom kijken (bij wijze van) is ook vermoeiend.
Enige voordeel is dat ik m'n paardentrailer met deze auto mag trekken, dus heeft de auto nog enig nut maar de lol gaat er wel steeds meer af bij mij.
Overigens is het in Duitsland tegenwoordig ook niet veel beter meer, je kan beter investeren in hele goede remmen...
Enige voordeel is dat ik m'n paardentrailer met deze auto mag trekken, dus heeft de auto nog enig nut maar de lol gaat er wel steeds meer af bij mij.
Overigens is het in Duitsland tegenwoordig ook niet veel beter meer, je kan beter investeren in hele goede remmen...
Als je richting Barneveld rijdt dan kan je toch wel een beetje gassenArcticWolf schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 17:05:
Ik woon naast Hoevelaken en het staat hier eigenlijk altijd vast
Anders effe lekker de boel uitlaten op de A28 of kan dat ook niet meer ondertussen ?!
Weet nog wel dat ze daar flink in de weer waren met camera's aanleggen op bepaalde stukken...
Duitsland a.k.a. Baustelleland is inderdaad steeds minder leuk en die gekke Duitsers rijden tegenwoordig net zo slecht of nog slechter dan de meeste NederlandersOverigens is het in Duitsland tegenwoordig ook niet veel beter meer, je kan beter investeren in hele goede remmen...

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Snelwegen zijn nou niet echt de plekken om plezier te hebben met je auto. Dat is dom rechtdoor rijden. Plezier heb je hier vooral op de B wegen. En nee, daar ga je geen 300 rijden met een QV. Maar juist een bochtje door, gas indrukken en dan het geluid, stuurwerk etc. maken het juist leuk.
[ Voor 33% gewijzigd door Tux3.14 op 27-06-2024 21:24 ]
Ik heb mijn vriendin tien jaar geleden al 'geupgrade' .. het is nu mijn vrouwnero355 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 15:42:
[...]
[...]
[...]
Dan weten jullie alle drie wat je het eerst moet gaan upgraden!![]()
![]()
/Kon het niet laten
[...]
Ik vind die dingen net of je in een kartonnen doos rondrijdt gewoon... Echt 0,0 design aan...![]()
![]()
De ID3 is zeker niet de knapste.. dat vind ik zelf ook. Maar ze rijden wel prima (als ze het doen) heb de mijne (lease) gewrapt en andere (eigen) velgen gestoken om er nog iets van te maken. Maar zeker met de Alfa is het qua uiterlijk helemaal niets, dat is waar.
*sowieso
Dat gebeurd al..Buzz_NL schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 09:42:
De truc is gescheiden financiën en dan een spaarpotje vullen[..]
*sowieso
Dat is meer een andere licentie aanschaffen dan upgraden...DonJunior schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 07:45:
Ik heb mijn vriendin tien jaar geleden al 'geupgrade' .. het is nu mijn vrouw
En nog een behoorlijke dure ook!
Richting Barneveld staat ook altijd vast, A30 is misschien nog wel het fijnst om te gassen maar daar staan ze ook dagelijks te flitsen. Tussen Barneveld en Hoevelaken is 's avonds nog weleens leuk, daar kun je tussen einde geluidsscherm en de afslag nog wel volgas, maar het is daar vaak zo druk dat dat ook niet kan.nero355 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 19:24:
[...]
Als je richting Barneveld rijdt dan kan je toch wel een beetje gassen
Anders effe lekker de boel uitlaten op de A28 of kan dat ook niet meer ondertussen ?!
Weet nog wel dat ze daar flink in de weer waren met camera's aanleggen op bepaalde stukken...
[...]
Duitsland a.k.a. Baustelleland is inderdaad steeds minder leuk en die gekke Duitsers rijden tegenwoordig net zo slecht of nog slechter dan de meeste Nederlanders
A28 tussen Nijkerk en Harderwijk kan nog wel, maar zo vaak kom ik daar niet.
A2 tunnel bij Utrecht was ook wel leuk, maar volgens mij hebben ze daar tegenwoordig ook camera's neergezet.
De A28 tussen Zeist en Leusden doe ik nog weleens "hard" maar dat is vanwege het overzicht op de berm.
Ik waag het er allemaal niet meer op eigenlijk overdag en 's avonds ook maar beperkt. Over de 150km/u (overdag) of 180km/u ('s avonds) en je mag al voorkomen en je betaald nu al 13,5 euro per kilometer te hard

Weet nog wat dat ik Polen de lol van m'n leven had, daar mag je 90km/u op alle buiten wegen... was echt geniaal door de heuvels heen daar. Helaas wel een velg krom gereden (de wegkwaliteit is iets minder
Wellicht dat iemand met hier op weg kan helpen:)
Ik heb een Giulia uit 2017 die ruitenwisservloeistof lekt. Als ik m helemaal vul heb ik een dag later een klein plasje vloeistof bij het linkervoorwiel liggen. Vervolgens lekt het relatief langzaam weg (duurt echt wel een aantal dagen dus het lek is klein) en dat lekker stopt op den duur. Na een aantal keren gebruiken geeft de auto aan dat de vloeistof bijna op is. Erg irritant.
Nu lijkt het me (naar aanleiding van de foto's die ik online vind van nieuwe exemplaren) dat het lek ergens in de buurt van de vulslang moet zitten. Dit zit ergens halverwege het reservoir en de overige slangen/aanslutingen zitten hoger of lager. Dit klinkt als iets dat wellicht nog wel te fixen is.
Om daarnaar te kunnen kijken moet ik (wederom volgens internet) het wiel verwijderen, en vervolgens de wielkuip (liner, hoe we dat ook willen noemen).
Ik heb zelf een momentsleutel, goedkope krik en 2 linkerhanden:)
Het verwijderen van het wiel moet me wel lukken, daarna de kuip, dat zouden wat torx/schroeven moeten zijn. Moet me ook wel lukken. Maar heeft iemand ervaring of ik er dan bij kan? En zo ja, verder nog tips?
Ook de vraag hoeveel nm jullie de wielen zouden geven? Online lees ik tussen de 120 en 130nm. Klopt dat ongeveer?
Ik heb een Giulia uit 2017 die ruitenwisservloeistof lekt. Als ik m helemaal vul heb ik een dag later een klein plasje vloeistof bij het linkervoorwiel liggen. Vervolgens lekt het relatief langzaam weg (duurt echt wel een aantal dagen dus het lek is klein) en dat lekker stopt op den duur. Na een aantal keren gebruiken geeft de auto aan dat de vloeistof bijna op is. Erg irritant.
Nu lijkt het me (naar aanleiding van de foto's die ik online vind van nieuwe exemplaren) dat het lek ergens in de buurt van de vulslang moet zitten. Dit zit ergens halverwege het reservoir en de overige slangen/aanslutingen zitten hoger of lager. Dit klinkt als iets dat wellicht nog wel te fixen is.
Om daarnaar te kunnen kijken moet ik (wederom volgens internet) het wiel verwijderen, en vervolgens de wielkuip (liner, hoe we dat ook willen noemen).
Ik heb zelf een momentsleutel, goedkope krik en 2 linkerhanden:)
Het verwijderen van het wiel moet me wel lukken, daarna de kuip, dat zouden wat torx/schroeven moeten zijn. Moet me ook wel lukken. Maar heeft iemand ervaring of ik er dan bij kan? En zo ja, verder nog tips?
Ook de vraag hoeveel nm jullie de wielen zouden geven? Online lees ik tussen de 120 en 130nm. Klopt dat ongeveer?
https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983
Hey dit Alfa topic staat al halverwege pagina 2. Dat kan natuurlijk niet voor het enige merk dat er echt toe doet, dus maar even een pic posten
Tadaa: mijn nieuwe aanwinst:
:strip_exif()/f/image/VN9yPrf7zjXFYUzQoxTgFEsT.jpg?f=fotoalbum_large)
En voor degene die zeggen: Amai Stiggy, die heb je toch al gepost, want die had je in februari gekocht? Uhm nee, de zwarte 2017 Giulia Veloce die ik toen gekocht had heb ik 4 maandjes later alweer ingeruild op een, uhm, zwarte Giulia Veloce.
De eerste beviel geweldig, wat een heerlijke rijdersauto! Maar de stap van altijd nieuwe & moderne (lease) auto's naar een 2017 Giulia was best groot. En ik ben een halve detailer; ik stond op zijn minst wekelijks met mijn poetsspulletjes te boenen op de gebruikssporen die nu eenmaal bij een 2017 auto horen (ondanks dat het een erg net exemplaar was). Kon ik niet zo goed tegen. Auto had ook wel wat dingetjes waardoor ik dacht: hmmm, dit is geen auto waar ik nog vele jaren zonder zorgen in rij.
Dus wat doe je dan? Zelfde dealer had ook een eind 2021 exemplaar staan. Die stond al 13 maanden te koop, dus had effectief maar 1,5 jaar gereden en werd geadverteerd met 'als nieuw' en 26.000km op de teller. De 2021+ modellen hebben een facelift gehad met een wat beter interieur, flink verbeterde infotainment met touch en connectiviteit, adas 2 rijhulpjes en deze had ook nog alle optiepakketten die er waren. Inclusief lederen dashboard/deurbekleding, sper differentieel, panoramadak, adaptieve dempers, etc. Financieel niet helemaal verantwoord: de aanschaf van de vorige was eigenlijk al 5k meer dan ik echt uit wou geven. Maar ja, vakantiegeld werd gestort en het bleef kriebelen. Toch maar even gaan kijken, en ja, da's net zoiets als gaan kijken naar een puppy in het asiel he?
Deze was helemaal black line, met zwarte uitlaten, scudetto, badges velgen. Dat vond ik wat teveel zwart, dus ik heb dat laten vervangen door chroom/zilver en de velgen van mijn vorige over laten zetten. De meeste mensen zien dus niet eens dat ik een andere auto heb, hoewel deze zwart metallic is en de vorige uni-zwart.
Ik was (ben?) er superblij mee. Traffic Jam en Highway assist werken geweldig, en het voelt nu gewoon als een redelijk moderne auto. De rijassistenten werken ook gewoon beter dan op de Mazda 3 leaseauto die ik hiervoor had. Niet verwacht van het in basis toch wel oude Giulia model! Maar helaas is er wel een smetje op de feestvreugde: vorige week naar een professionele detailer geweest om wat kleine imperfecties die ik uiteindelijk op deze ook wel vond weg te laten polijsten. Perfect gelukt, maar de detailer constateerde dat de auto wel schade heeft gehad. Affijn, zelf een speurtocht opgezet en het blijkt inderdaad een schadeauto te zijn (geweest). Bedrijf waar ik hem gekocht heb beweerd (uiteraard) dat ze het niet wisten. Maar tot nu toe werken ze goed mee. Ik mag hem teruggeven als ik er vanaf wil, maar als hij in orde blijkt te zijn dan hou ik hem liever. De lak is niet helemaal goed hersteld (blanke lak laat bij de dakrand los), dat ga ik op hun kosten laten overspuiten. En ik heb voor komende week een afspraak (ook op hun kosten) bij een onafhankelijke Bovag schadehersteller om de auto technisch te laten keuren. Is de auto goed, dan hou ik hem. Vinden ze dingen die niet goed hersteld zijn, dan gaat hij wel (helaas) terug. Ik heb hem ondertussen ook al bij een andere schadehersteller op de brug gehad en bekeken, ga er vanuit dat dat niet nodig is.
Tadaa: mijn nieuwe aanwinst:
:strip_exif()/f/image/VN9yPrf7zjXFYUzQoxTgFEsT.jpg?f=fotoalbum_large)
En voor degene die zeggen: Amai Stiggy, die heb je toch al gepost, want die had je in februari gekocht? Uhm nee, de zwarte 2017 Giulia Veloce die ik toen gekocht had heb ik 4 maandjes later alweer ingeruild op een, uhm, zwarte Giulia Veloce.

De eerste beviel geweldig, wat een heerlijke rijdersauto! Maar de stap van altijd nieuwe & moderne (lease) auto's naar een 2017 Giulia was best groot. En ik ben een halve detailer; ik stond op zijn minst wekelijks met mijn poetsspulletjes te boenen op de gebruikssporen die nu eenmaal bij een 2017 auto horen (ondanks dat het een erg net exemplaar was). Kon ik niet zo goed tegen. Auto had ook wel wat dingetjes waardoor ik dacht: hmmm, dit is geen auto waar ik nog vele jaren zonder zorgen in rij.
Dus wat doe je dan? Zelfde dealer had ook een eind 2021 exemplaar staan. Die stond al 13 maanden te koop, dus had effectief maar 1,5 jaar gereden en werd geadverteerd met 'als nieuw' en 26.000km op de teller. De 2021+ modellen hebben een facelift gehad met een wat beter interieur, flink verbeterde infotainment met touch en connectiviteit, adas 2 rijhulpjes en deze had ook nog alle optiepakketten die er waren. Inclusief lederen dashboard/deurbekleding, sper differentieel, panoramadak, adaptieve dempers, etc. Financieel niet helemaal verantwoord: de aanschaf van de vorige was eigenlijk al 5k meer dan ik echt uit wou geven. Maar ja, vakantiegeld werd gestort en het bleef kriebelen. Toch maar even gaan kijken, en ja, da's net zoiets als gaan kijken naar een puppy in het asiel he?
Deze was helemaal black line, met zwarte uitlaten, scudetto, badges velgen. Dat vond ik wat teveel zwart, dus ik heb dat laten vervangen door chroom/zilver en de velgen van mijn vorige over laten zetten. De meeste mensen zien dus niet eens dat ik een andere auto heb, hoewel deze zwart metallic is en de vorige uni-zwart.
Ik was (ben?) er superblij mee. Traffic Jam en Highway assist werken geweldig, en het voelt nu gewoon als een redelijk moderne auto. De rijassistenten werken ook gewoon beter dan op de Mazda 3 leaseauto die ik hiervoor had. Niet verwacht van het in basis toch wel oude Giulia model! Maar helaas is er wel een smetje op de feestvreugde: vorige week naar een professionele detailer geweest om wat kleine imperfecties die ik uiteindelijk op deze ook wel vond weg te laten polijsten. Perfect gelukt, maar de detailer constateerde dat de auto wel schade heeft gehad. Affijn, zelf een speurtocht opgezet en het blijkt inderdaad een schadeauto te zijn (geweest). Bedrijf waar ik hem gekocht heb beweerd (uiteraard) dat ze het niet wisten. Maar tot nu toe werken ze goed mee. Ik mag hem teruggeven als ik er vanaf wil, maar als hij in orde blijkt te zijn dan hou ik hem liever. De lak is niet helemaal goed hersteld (blanke lak laat bij de dakrand los), dat ga ik op hun kosten laten overspuiten. En ik heb voor komende week een afspraak (ook op hun kosten) bij een onafhankelijke Bovag schadehersteller om de auto technisch te laten keuren. Is de auto goed, dan hou ik hem. Vinden ze dingen die niet goed hersteld zijn, dan gaat hij wel (helaas) terug. Ik heb hem ondertussen ook al bij een andere schadehersteller op de brug gehad en bekeken, ga er vanuit dat dat niet nodig is.
@Stiggy He wat jammer dat er dan zoiets toch weer uitkomt. Hoop voor je dat het allemaal meevalt en dat je er nog lang van kan genieten. houd ons op de hoogte. Interessante kwestie dit.
*sowieso
@DonJunior Ik ben ondertussen bij 2 Bovag schadeherstellers geweest voor een onafhankelijke technische inspectie, Éen was een vrijblijvende check, de ander zou een “rapport” opstellen (werd een mailtje) op kosten van de dealer die hem geleverd heeft.
Conclusie van beiden: lak is op de grote vlakken wel goed gespoten, maar herstel is zo goedkoop mogelijk gedaan. Dat zie je dat doordat ze dan bv de tankdop er niet uithalen, maar afplakken. Idem bij raamrubbers e.d. Krijg je wel randjes van, dus als je echt vakwerk levert doe je het niet zo. Beiden gaven aan dat je dit wel vaker ziet, leasemaatschappijen eisen vaak ook “zo goedkoop mogelijk” en dan doen ze het zelf ook zo.
Qua technische staat: kunnen ze niet al te veel van zeggen zonder hem uit elkaar te halen. Maar als hij recht spoort en remt (doet hij) dan moet het in principe goed zijn. Duitse dealer die hem hersteld heeft is ook een officiële Alfa dealer en de normen zijn daar wat hoger dan hier. Ze konden ook zien dat alle ophangingsdelen origneel zijn en niet vervangen. Die zijn dus niet beschadigd geweest. Het schadebedrag (ong. €5700) komt ook overeen met deurtje & spiegel vervangen, uitdeuken en spuiten. Ik had de Duitse dealer gesproken die hem hersteld heeft en die gaf aan dat dat ongeveer is wat ze gedaan hebben, dus dat komt dan overeen. Als hij echt significant in elkaar gezeten heeft zou het schadebedrag hoger geweest zijn.
Al met al heb ik wel een aardige lijst met puntjes. Lak dus niet zo netjes hersteld. De bumper is niet goed gemonteerd toen ze de uitlaatstukken van de vorige over gezet hebben. Bumper had ook wat craquelé en dealer had dat voor aflevering laten herstellen, maar dat is ook prut spuitwerk. Er zit iets los in de stoel en de home knop van het infotainment werkt niet helemaal lekker. Best een bummer voor een auto van 50k dus en ik baal er redelijk van.
Aan de andere kant is het voor de rest een prachtige auto die maar 1,5 jaar gereden heeft en nu net 27.000km op de teller heeft. Ik vind zo geen 2022+ Giulia Veloce’s met panodak en alle overige opties met zeg minder dan 40.000km. De enige examplaren die je wel eens ziet zijn de dealer demo auto’s van 70-80.0000 euro. Dat is idioot geld dat ik nooit ga hebben, dus ik ga deze maar houden en hoop dat er zo veel mogelijk hersteld kan worden.
Conclusie van beiden: lak is op de grote vlakken wel goed gespoten, maar herstel is zo goedkoop mogelijk gedaan. Dat zie je dat doordat ze dan bv de tankdop er niet uithalen, maar afplakken. Idem bij raamrubbers e.d. Krijg je wel randjes van, dus als je echt vakwerk levert doe je het niet zo. Beiden gaven aan dat je dit wel vaker ziet, leasemaatschappijen eisen vaak ook “zo goedkoop mogelijk” en dan doen ze het zelf ook zo.
Qua technische staat: kunnen ze niet al te veel van zeggen zonder hem uit elkaar te halen. Maar als hij recht spoort en remt (doet hij) dan moet het in principe goed zijn. Duitse dealer die hem hersteld heeft is ook een officiële Alfa dealer en de normen zijn daar wat hoger dan hier. Ze konden ook zien dat alle ophangingsdelen origneel zijn en niet vervangen. Die zijn dus niet beschadigd geweest. Het schadebedrag (ong. €5700) komt ook overeen met deurtje & spiegel vervangen, uitdeuken en spuiten. Ik had de Duitse dealer gesproken die hem hersteld heeft en die gaf aan dat dat ongeveer is wat ze gedaan hebben, dus dat komt dan overeen. Als hij echt significant in elkaar gezeten heeft zou het schadebedrag hoger geweest zijn.
Al met al heb ik wel een aardige lijst met puntjes. Lak dus niet zo netjes hersteld. De bumper is niet goed gemonteerd toen ze de uitlaatstukken van de vorige over gezet hebben. Bumper had ook wat craquelé en dealer had dat voor aflevering laten herstellen, maar dat is ook prut spuitwerk. Er zit iets los in de stoel en de home knop van het infotainment werkt niet helemaal lekker. Best een bummer voor een auto van 50k dus en ik baal er redelijk van.
Aan de andere kant is het voor de rest een prachtige auto die maar 1,5 jaar gereden heeft en nu net 27.000km op de teller heeft. Ik vind zo geen 2022+ Giulia Veloce’s met panodak en alle overige opties met zeg minder dan 40.000km. De enige examplaren die je wel eens ziet zijn de dealer demo auto’s van 70-80.0000 euro. Dat is idioot geld dat ik nooit ga hebben, dus ik ga deze maar houden en hoop dat er zo veel mogelijk hersteld kan worden.
:strip_exif()/f/image/SjG74muaTzVQeju5VR2SVzhF.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door Stiggy op 20-08-2024 22:19 . Reden: In dit topic hoort er natuurlijk een plaatje bij ]
@Stiggy en die komt bij Sam van Dalen vandaan ?
@Stiggy eigenlijk het enige wat telt is wat je onderbuik zegt.
Als je nu al twijfelt kan je de Giulia maar beter inleveren, want dit gaat je steeds meer irriteren en tegen staan.
Als je nu al twijfelt kan je de Giulia maar beter inleveren, want dit gaat je steeds meer irriteren en tegen staan.
@alki : Inderdaad. Vorige ook. Tot nu toe ben ik nog positief over ze, ondanks dit "voorval" (wat ze ook wel netjes op willen lossen zo lijkt het).
@Buzz_NL Klopt. Op het clubalfaromeo forum heb ik een uitgebreide thread over dit topic lopen. Even kijken wat de komende dagen brengt en hoe SvD gaat reageren op het "rapport'. Als de lak en de andere puntjes goed hersteld wordt dan ben ik er wel blij mee. Een Giulia Veloce met alle opties is behoorlijk zeldzaam (en ik vind ze allemaal fijn! 😆)
@Buzz_NL Klopt. Op het clubalfaromeo forum heb ik een uitgebreide thread over dit topic lopen. Even kijken wat de komende dagen brengt en hoe SvD gaat reageren op het "rapport'. Als de lak en de andere puntjes goed hersteld wordt dan ben ik er wel blij mee. Een Giulia Veloce met alle opties is behoorlijk zeldzaam (en ik vind ze allemaal fijn! 😆)
@Stiggy Inderdaad. Ik heb ook ooit een schade 147 gehad, als je het eenmaal weet dan blijf je het zien en heb nooit meer zo genoten van die auto als toen ik hem net had (en nog niet wist dat het een schade bak was geweest)Buzz_NL schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:11:
@Stiggy eigenlijk het enige wat telt is wat je onderbuik zegt.
Stom genoeg ging ik nadat ik het wist, terugkijken naar de advertentie foto's en zag ik toen ook ineens de bepaalde zaken die er scheelde (scheven naden etc)
Was toen een dure les voor mij..
*sowieso
Maandenlang geen problemen gehad met de Giulietta en dan ga je op vakantie in Duitsland en dan boost hij weer slecht 
Zelfde issue als een paar maanden geleden... Hopelijk lost het zichzelf weer op anders wordt het geen (goed) rondje Nurburgring over een paar dagen.
En ik ga het nu proberen los te laten, was erg frusterend een auto die in houd bij de 200km/u
Zelfde issue als een paar maanden geleden... Hopelijk lost het zichzelf weer op anders wordt het geen (goed) rondje Nurburgring over een paar dagen.
En ik ga het nu proberen los te laten, was erg frusterend een auto die in houd bij de 200km/u
@ArcticWolf oh echt? dat is zuur zeg. Wat was destijds het probleem en de oplossing dan? Ik rijd helaas echt te weinig met Giulietta om dit soort zaken op te merken
*sowieso
Hier ook een Giuliuetta die 2 dagen voor de vakantie naar Oostenrijk aangaf er geen zin meer in te hebben. Gelukkig kon ik meteen terecht bij de garage en is de multi-air module vervangen. Dure ingreep, maar liever dat dan op vakantie stilstaan.
Was wel een trigger om de zoektocht naar een mooie Stelvio te intensiveren.
Flickr PSN ID= cheironnl
Geen idee, na 2 dagen was het opeens weg.DonJunior schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 22:38:
@ArcticWolf oh echt? dat is zuur zeg. Wat was destijds het probleem en de oplossing dan? Ik rijd helaas echt te weinig met Giulietta om dit soort zaken op te merken
Maar idd was alweer 2,5 week geleden dat ik ermee heb gereden, vind deze auto ook niet fijn.
Verder kom je deze issues pas over de grens tegen want bij normaal gebruik merk je er helemaal niks van.
Denk dat de turbo toch einde leven is helaas...
Edit:
Of toch niet... Vandaag weer niks aan de hand

[ Voor 10% gewijzigd door ArcticWolf op 25-08-2024 11:12 ]
Oh ja, die heb ik ook al een keer gehad. Dure grap die Multiair module.cheiron schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 23:52:
Hier ook een Giuliuetta die 2 dagen voor de vakantie naar Oostenrijk aangaf er geen zin meer in te hebben. Gelukkig kon ik meteen terecht bij de garage en is de multi-air module vervangen. Dure ingreep, maar liever dat dan op vakantie stilstaan.
*sowieso
Bij mij ook de 2e keer nu. De eerste was gelukkig binnen de garantie, dus dat deed geen pijn. Nu moest ik toch even slikken..DonJunior schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 12:19:
[...]
Oh ja, die heb ik ook al een keer gehad. Dure grap die Multiair module.
Flickr PSN ID= cheironnl
De 1.4T heeft de multi air als zwak punt en de TBi de turbo
Dat een nieuwe multi air nog voorradig is echt een wonder haha. Turbo's, turbo revisie kitjes of een nieuwe carter ontluchtingskit (klepdeksel) staan al maanden in backorder...
Dat een nieuwe multi air nog voorradig is echt een wonder haha. Turbo's, turbo revisie kitjes of een nieuwe carter ontluchtingskit (klepdeksel) staan al maanden in backorder...
Die MA perikelen zijn toch te voorkomen door volsynthetische olie te gebruiken?
Nagenoeg iedere auto van 2005+ gebruikt vol synthetische olie.Loei123 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 20:46:
Die MA perikelen zijn toch te voorkomen door volsynthetische olie te gebruiken?
Het gerucht gaat dat een MA langer mee gaat als je de officieel voorgeschreven merk olie gebruikt. Maar geen idee of dat echt waar is... Je kan beter het MA filter wat vaker reinigen.
De MA heeft juist behoefte aan de officieel voorgeschreven olie. Afwijken = vragen om problemen.ArcticWolf schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 21:52:
[...]
Nagenoeg iedere auto van 2005+ gebruikt vol synthetische olie.
Het gerucht gaat dat een MA langer mee gaat als je de officieel voorgeschreven merk olie gebruikt. Maar geen idee of dat echt waar is... Je kan beter het MA filter wat vaker reinigen.
Is trouwens een ding bij vrijwel alle moderne motoren.
Duidelijk.
Eens in de zoveel tijd "flushen" of spoelen zou ook grotere ellende moeten voorkomen.
Zelf een Mito 1.4 MA gehad, was het eerste wat ik heb laten doen na aankoop.
Eens in de zoveel tijd "flushen" of spoelen zou ook grotere ellende moeten voorkomen.
Zolang de olie specs maar kloppen maakt de merknaam toch weinig uit?Tux3.14 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 22:09:
[...]
De MA heeft juist behoefte aan de officieel voorgeschreven olie. Afwijken = vragen om problemen.
Is trouwens een ding bij vrijwel alle moderne motoren.
Maar goed heb altijd een 1L fles 5w40 mee voor het geval dat (hij verbruikt niet zoveel olie). Maar zal eens kijken waar ik Petronas Selenia kan krijgen... Spul moet wel van goud gemaakt zijn voor die prijs
Tuynder/QVerdeArcticWolf schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:13:
[...]
Maar zal eens kijken waar ik Petronas Selenia kan krijgen... Spul moet wel van goud gemaakt zijn voor die prijs
Even je kenteken invullen en zoeken naar motorolieArcticWolf schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 18:31:
[...]
https://tuynder.nl/auto-o...ance-sc35-1l-sel1d498617/
Deze denk ik dan..?
Wellicht deze?
Shell helix is net zo goed. Mijn Giulia wil ook alleen 0W30 vorige week 6 liter gekocht voor een beurt, rond de 56 euroArcticWolf schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:13:
[...]
Zolang de olie specs maar kloppen maakt de merknaam toch weinig uit?
Maar goed heb altijd een 1L fles 5w40 mee voor het geval dat (hij verbruikt niet zoveel olie). Maar zal eens kijken waar ik Petronas Selenia kan krijgen... Spul moet wel van goud gemaakt zijn voor die prijs
[ Voor 9% gewijzigd door alki op 27-08-2024 09:28 ]
Ja dat dacht ik ook maar goed.
M'n Giulietta rijdt weer prima en net gepeild, olie zit nog helemaal vol dus vanavond de Nordschleife op (of het GP Circuit...) beide zijn open voor de verandering en kan niet kiezen
Edit:
Niet m'n beste rondje maar de auto reed echt perfect, 2x in de weg gereden door Nederlanders
10 min rond dit keer, had niet zoveel vetrouwen in de Michelin PS4, helaas waren de PS4S destijds niet leverbaar.
:strip_exif()/f/image/WmKQDn5MmtxIOwNZn7rClNnC.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 45% gewijzigd door ArcticWolf op 27-08-2024 18:41 ]
Ook al heb ik de Ring minstens 20x gereden, deze foto vond ik toch wel waardig om te kopen :- )
/f/image/KYkfgWMhGgloduzjVqrbUCNT.png?f=fotoalbum_large)
Toen ik onderweg was naar de Nordschleife kreeg ik random een misfire cilinder 3... Ik dacht einde motor en een bougie dwars door het blok heen. ECU ging in noodloop en zag veel rook in de spiegel. Ben aan de kant gegaan en de motor uitgezet en toen weer aan. Met m'n stomme kop de fault gewist, ik dacht P1106 maar die bestaat niet eens... anywho, na het wissen van de fault 0,0 problemen. Rondje Ring ook zonder problemen kunnen doen, vol gas overal. Vanmorgen ook zonder problemen naar huis gereden, op de Autobahn ook 225km/u (GPS) gehaald (erg druk en kon niet vol gas).
Motor heeft bijna 200k km gelopen... ik denk dat de misfire een vervuilde injector was, maar lastig te bewijzen. Werkt Injector reiniger bij dit blok even goed als bij een indirect ingespoten blok?
/f/image/KYkfgWMhGgloduzjVqrbUCNT.png?f=fotoalbum_large)
Toen ik onderweg was naar de Nordschleife kreeg ik random een misfire cilinder 3... Ik dacht einde motor en een bougie dwars door het blok heen. ECU ging in noodloop en zag veel rook in de spiegel. Ben aan de kant gegaan en de motor uitgezet en toen weer aan. Met m'n stomme kop de fault gewist, ik dacht P1106 maar die bestaat niet eens... anywho, na het wissen van de fault 0,0 problemen. Rondje Ring ook zonder problemen kunnen doen, vol gas overal. Vanmorgen ook zonder problemen naar huis gereden, op de Autobahn ook 225km/u (GPS) gehaald (erg druk en kon niet vol gas).
Motor heeft bijna 200k km gelopen... ik denk dat de misfire een vervuilde injector was, maar lastig te bewijzen. Werkt Injector reiniger bij dit blok even goed als bij een indirect ingespoten blok?
Gaaaaaaf! Rondje Nordschleife is er bij mij nog nooit van gekomen (Zandvoort wel 2x, met Giuliettas), en ondertussen weet ik ook niet of ik het wel aandurf.
Zit er zo’n groot verschil tussen de Michelin PS4 en PS4S? Op aanraden van velen heb ik op mijn Guilia achter ook PS4S laten zetten. Wel tevreden mee, maar voor heb ik nog Pirelli run flats. Je hoort wel eens dat zoiets een beroerde combi is, maar tot nu toe vind ik het best een mooi uitgebalanceerd geheel.
Zit er zo’n groot verschil tussen de Michelin PS4 en PS4S? Op aanraden van velen heb ik op mijn Guilia achter ook PS4S laten zetten. Wel tevreden mee, maar voor heb ik nog Pirelli run flats. Je hoort wel eens dat zoiets een beroerde combi is, maar tot nu toe vind ik het best een mooi uitgebalanceerd geheel.
Rondje Nordschleife is veel veiliger dan Zandvoort, heb video's van Zandvoort gezien en daarop besloten nooit mee te doen met zo'n sessie. De meeste mensen op de Ring houden en weten hoe ze rekening moeten houden met langzaam verkeer, dat maakt het zoveel veiliger. PS4S zijn wel echt een stuk beter is mijn mening, kon daar altijd veilig een rondje mee doen en liggen ook standard op Porsche.Stiggy schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 21:40:
Gaaaaaaf! Rondje Nordschleife is er bij mij nog nooit van gekomen (Zandvoort wel 2x, met Giuliettas), en ondertussen weet ik ook niet of ik het wel aandurf.
Ik heb PS4S op m'n OPC laten leggen en later Pz4 (Pirelli), 2 jaar geleden ook nieuwe Pz4 op deze TBi laten leggen, ging ansich prima op de Ring. Nieuwe banden erop laten leggen afgelopen APK... en de PS4S waren niet op voorraad, maar had niet zo'n groot verschil verwacht.
Halverwege het rondje werden de banden echt ijs... doodeng. Dat ik een 10 min flat heb gereden is echt een wonder, m'n record staat op 9:30 en dat was met Pz4.
Ik weet wel dat ik nooit meer met deze PS4 het circuit op ga. Poh.
[ Voor 5% gewijzigd door ArcticWolf op 28-08-2024 22:06 ]
Ik wist wel dat de 4S de performance variant is maar had niet verwacht dat je met de gewone PS4 zo snel in de problemen zou komen.
Een van mijn keren op Zandvoort was tijdens Italia a Zandvoort met de Giuletta recordpoging (zo veel mogelijk Giuliettas op de baan). Ik weet niet precies hoeveel, stuk of 60-80 of zo. Dat was echt leuk. Heel veel mensen durfden niet echt door te trappen, dus met mijn 170pk MA stak ik zelfs QVs links en rechts voorbij. Iedereen leek goed op te letten dus geen moment het idee gehad dat het gevaarlijk was. Was na een minuutje of 20-25 of zo een van de laatste die van de baan af ging. Dat was met een witte, uhm (niet verder vertellen) lease Giulietta. Die hield zich ook verbazingwekkend goed. Stond netjes tikkend af te koelen, maar niks geen fading in het rempedaal of wat dan ook. (Op de Stelviopas naar beneden gek genoeg wel, ondanks veel op de motor remmen). Bandjes heb ik ook niet een echt veel slijtage op gezien. Wel een kwart tank bezine weg. 😆
Nu heb ik net mijn 2e Giulia gekocht. Het zit qua geluk niet mee met de Giulias (nu weer iemend die zijn deur lomp open gewieberd heeft tegen de mijne: handvat beschadigd… 🤬) dus ik lok het maar even niet uit op het circuit.
Een van mijn keren op Zandvoort was tijdens Italia a Zandvoort met de Giuletta recordpoging (zo veel mogelijk Giuliettas op de baan). Ik weet niet precies hoeveel, stuk of 60-80 of zo. Dat was echt leuk. Heel veel mensen durfden niet echt door te trappen, dus met mijn 170pk MA stak ik zelfs QVs links en rechts voorbij. Iedereen leek goed op te letten dus geen moment het idee gehad dat het gevaarlijk was. Was na een minuutje of 20-25 of zo een van de laatste die van de baan af ging. Dat was met een witte, uhm (niet verder vertellen) lease Giulietta. Die hield zich ook verbazingwekkend goed. Stond netjes tikkend af te koelen, maar niks geen fading in het rempedaal of wat dan ook. (Op de Stelviopas naar beneden gek genoeg wel, ondanks veel op de motor remmen). Bandjes heb ik ook niet een echt veel slijtage op gezien. Wel een kwart tank bezine weg. 😆
Nu heb ik net mijn 2e Giulia gekocht. Het zit qua geluk niet mee met de Giulias (nu weer iemend die zijn deur lomp open gewieberd heeft tegen de mijne: handvat beschadigd… 🤬) dus ik lok het maar even niet uit op het circuit.
Never nooit voor en achter verschillende banden nemen!! Misschien gript voor beter en verlies je de achterkant opeens .. gebeurt je waarschijnlijk in de regen wanneer je het niet verwacht, been there done that .. en toen lag mijn 156 in de slootStiggy schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 21:40:

Of met de Neon van de vrouw meegemaakt, voor stijve banden, achter slappe wangen ivm ander merk .. met stevige zijwind een vrachtwagen ingehaald en toen ik er voorbij was brak bijna de achterkant uit toen de wind er ineens weer op kwam. tankslapper..
Ik bezuinig niet op banden.
[ Voor 16% gewijzigd door Alfa Novanta op 28-08-2024 22:35 ]
My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2
ik snap wat je zegt maar ben het er niet helemaal mee eens. als jij in de 10 minuten lapt kun je goed meekomen, maar met mijn 1.8 16v kon ik dat niet, noch vertrouw ik de remmen 100% dus ik rij met ruime marge, dus ik zit de hele tijd op rechts tegen het gras en kijk de hele tijd in de spiegel en nóg knallen meerdere lui rakelings langs mijn spiegel met 200+ .. echt kogels daar !!ArcticWolf schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 21:51:
Rondje Nordschleife is veel veiliger dan Zandvoort, heb video's van Zandvoort gezien en daarop besloten nooit mee te doen met zo'n sessie. De meeste mensen op de Ring houden en weten hoe ze rekening moeten houden met langzaam verkeer, dat maakt het zoveel veiliger.
Daarnaast is de Nordschleife veel gevaarlijker om fouten te maken, het is een hele lange baan met weinig ruimte voor fouten .. op Zandvoort zijn er maar een paar plekken waar ik bang ben voor de vangrails, op de Ring eigenlijk zo'n beetje de volle ronde wel..
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2
Ik weet het en het plan is de Pirelli’s ook te vervangen door Michelin PS4S zodra ze maar enigszins in de buurt van slijtage komen. Maar nu zijn ze er nog heel veel profiel op dus een beetje zonde. Ik heb al wat driftjes gehad, zowel op droog als op nat en verbaas me erover hoe beheersbaar het aanvoelt, helemaal geen onbalans. Dus dat drukt de noodzaak nog wat verder.Alfa Novanta schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 22:33:
[...]
Never nooit voor en achter verschillende banden nemen!! Misschien gript voor beter en verlies je de achterkant opeens .. gebeurt je waarschijnlijk in de regen wanneer je het niet verwacht, been there done that .. en toen lag mijn 156 in de sloot
Of met de Neon van de vrouw meegemaakt, voor stijve banden, achter slappe wangen ivm ander merk .. met stevige zijwind een vrachtwagen ingehaald en toen ik er voorbij was brak bijna de achterkant uit toen de wind er ineens weer op kwam. tankslapper..
Ik bezuinig niet op banden.
Nou, hadden we het er net nog over..
Biker (45) stirbt nach Crash auf Nürburgring

imo een hele goede opmerking op Facebook
hoe vaak ik deze nou onderhand al niet gezien heb, ik blijf me verbazen
misschien is het een Megane dingetje

Biker (45) stirbt nach Crash auf Nürburgring
imo een hele goede opmerking op Facebook
waarschijnlijk doelt hij vooral op motorrijders .. maar ook met auto's kan het raar gaanDale Lomas
Oof, just saw the blue light report. I'll copy paste what I wrote somewhere else.
It's a incredible that in this day and age, we are still allowed to just buy a ticket and enter (without any briefing, training, or instruction) the worlds most challenging (and dangerous) permanent racetrack. The highly-experienced race driver and instructor in me finds this appalling.
But the libertarian motorcyclist that I am absolutely loves it.
Heck, it's why I moved here 16 years ago.
But the "just send it" crowd are gonna be the death of it.
I have no idea how this poor New Zealander crashed, if this was his first lap or not.
But the number of people giving advice in this thread which amounts to "don't worry about it, just ride it" is irking me grossly.
RIDE IT LIKE THE MOST DANGEROUS TWISTY ROAD YOU CAN IMAGINE.
Check your mirrors. Watch the surface.
Just because you've entered a racetrack doesn't make you a racer. If you think doing 200kmh on a public street is fast, you've literally no idea what fast really is. I'm a crusty old git who's survived dumb stuff through sheer luck. I've ridden Irish roadrace circuits. I've raced bikes all over the world. I've crashed them, all over the world.
Ignorance begets ignorance. Have some humility. Ride your bike at speeds you already know
I've been riding the Nordschleife for 25 years last month - AND IT STILL SCARES ME. It should scare you too.
If you're not scared, you're ignorant. Being scared is OK. How you react to the fear is what's important.
Be calculating, be measured.
That's all.
hoe vaak ik deze nou onderhand al niet gezien heb, ik blijf me verbazen

misschien is het een Megane dingetje
[ Voor 75% gewijzigd door Alfa Novanta op 28-08-2024 23:20 ]
Er zijn 4 punten op de Nordschleife waar ik rond of net boven de 200km/u zit, maar daarna laat ik toch wel echt los.. harder kan wel maar wat je zegt een foutje zit in een klein hoekje.Alfa Novanta schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 22:40:
[...]
ik snap wat je zegt maar ben het er niet helemaal mee eens. als jij in de 10 minuten lapt kun je goed meekomen, maar met mijn 1.8 16v kon ik dat niet, noch vertrouw ik de remmen 100% dus ik rij met ruime marge, dus ik zit de hele tijd op rechts tegen het gras en kijk de hele tijd in de spiegel en nóg knallen meerdere lui rakelings langs mijn spiegel met 200+ .. echt kogels daar !!
Daarnaast is de Nordschleife veel gevaarlijker om fouten te maken, het is een hele lange baan met weinig ruimte voor fouten .. op Zandvoort zijn er maar een paar plekken waar ik bang ben voor de vangrails, op de Ring eigenlijk zo'n beetje de volle ronde wel..
Werd ook zwaar afgesneden door een Nederlandse Clio (sloom hok...) maar die kerel wilde zich bewijzen want hij hield meerdere op en later sneed hij mij af (lang leven de Brembo's), daarna maar in z'n spiegel blijven hangen tot hij wel uit de weg ging.
Meeste daar zijn wel sportief of ze kijken goed uit, gelukkig mag je op de Touristenfahrten alleen links inhalen.
Paar regels die ik mijzelf heb opgelegd voor een rondje;
-nooit meer dan 2 rondjes rijden (3e rondje is het meest gevaarlijk want dan wordt je overmoedig).
-negeer je ego
-bij 200km/u gas los ook al kan het harder (Flugplatz/Kottenborn kun je makkelijk met 240km/u nemen bv
linksom of rechtsom het blijft een enorm risico, maar de adrenaline rush is het wel waard
dit is denk ik een hele verstandige en sluit ik mij bij aan. Kijk als je een oud hok hebt wat crashen mag en je bent ook niet bang voor € 2000 schade aan vangrail en afsleepkosten, be my guest .. maar als het hoe dan ook heel blijven moet (je daily drive) dan is dit imo de beste tip!ArcticWolf schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 10:48:
Paar regels die ik mijzelf heb opgelegd voor een rondje;
-nooit meer dan 2 rondjes rijden (3e rondje is het meest gevaarlijk want dan wordt je overmoedig).
Dat zou ik zeker niet doen. MA is extreem gevoelig voor additieven in de olie. Onze Punto was na een oliewissel (C2 ipv C3) binnen 50 km naar de klote. Probleem was dat de additieven de interne vervuiling iets te agressief losweken en de oliekanalen in de MA verstoppen. Ik zou heel erg uitkijken met flushen, kans is heel groot dat je hem juist sloopt.Loei123 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 22:23:
Duidelijk.
Beste advies is de door Alfa/Fiat voorgeschreven olie gebruiken en regelmatig verversen zodat ze zo min mogelijk vervuilen.
de betaler vervuilt
Hmm bijzonder, werd mij juist aangeraden door de garage (Alfa kenner).GA!S schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 20:40:
[...]
Dat zou ik zeker niet doen. MA is extreem gevoelig voor additieven in de olie. Onze Punto was na een oliewissel (C2 ipv C3) binnen 50 km naar de klote. Probleem was dat de additieven de interne vervuiling iets te agressief losweken en de oliekanalen in de MA verstoppen. Ik zou heel erg uitkijken met flushen, kans is heel groot dat je hem juist sloopt.
Beste advies is de door Alfa/Fiat voorgeschreven olie gebruiken en regelmatig verversen zodat ze zo min mogelijk vervuilen.
Ik heb het hier trouwens niet over additieven, maar de MA module onder druk schoon "spoelen".
Dit is ook iets wat ik van meerdere Alfa (en FCA in het algemeen) specialisten/dealers te horen krijg. Volgens mij vergelijkbaar met het spoelen van een automaat bak. Even wat liters olie er doorheen jagen en job done, even simpel gezegd.Loei123 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 07:59:
[...]
Hmm bijzonder, werd mij juist aangeraden door de garage (Alfa kenner).
Ik heb het hier trouwens niet over additieven, maar de MA module onder druk schoon "spoelen".
Verder wat @GA!S klopt wel, en wellicht is dat ook waarom @ArcticWolf issues ervaart. Het moet echt exact dezelfde olie zijn wat word voorgeschreven. Dus niet enkel kijken naar 0W40 (of wat het ook mag zijn) maar ook naar andere waardes. En altijd een AAA merk nemen, geen goedkope meuk van de Action.
@Tux3.14 okee dan ben ik wel benieuwd, ik heb vorig jaar dit 'olie wissel pakket' gekocht en de Alfa Giulietta een beurt gegeven. https://www.qverde.nl/qv21480
Het jaar ervoor had ik de multiair filter al laten vervangen. (ik dacht ik doe op en af qua filter vervangen en wel elk jaar nieuwe olie)
Ik rijd echt heel weinig (Giulietta is mijn 2e auto) (lees minder dan 10k kilometers per jaar)
Is dat een beetje een okee aanpak dan? Of toch sowieso elk jaar ook de multiair filter meenemen?
Het jaar ervoor had ik de multiair filter al laten vervangen. (ik dacht ik doe op en af qua filter vervangen en wel elk jaar nieuwe olie)
Ik rijd echt heel weinig (Giulietta is mijn 2e auto) (lees minder dan 10k kilometers per jaar)
Is dat een beetje een okee aanpak dan? Of toch sowieso elk jaar ook de multiair filter meenemen?
*sowieso
Uiteindelijk hebben ze deurslot vervangen, dit was de oplossing. Gisteren moest die voor APK, maar kreeg het slechte nieuws te horen dat het klinkt of de versnellingsbak er aan gaat komen. In de achteruit en 1ste versnelling maakt die hoog gierend geluid, zelf ook al wel gehoord. Maar lijkt dat de TCT op zijn einde zit, ook lijkt die wat koelvloeistof te drinkenArcticWolf schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 12:07:
[...]
Ik had eerst ook alleen links vervangen en toen werkte de achterruit verwarming alsnog niet.
Maar rechts zit een grote massadraad en die was bij mij ook doormidden, toen rechts ook vervangen en alles werkte weer correct.
Ze hebben hem weer APK klaar gemaakt, hopelijk houd die het nog jaartje vol. Teller staat nu op 315 duizend
Hoho er zit gewoon Selenia olie in hoorTux3.14 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 08:44:
[...]
Dit is ook iets wat ik van meerdere Alfa (en FCA in het algemeen) specialisten/dealers te horen krijg. Volgens mij vergelijkbaar met het spoelen van een automaat bak. Even wat liters olie er doorheen jagen en job done, even simpel gezegd.
Verder wat @GA!S klopt wel, en wellicht is dat ook waarom @ArcticWolf issues ervaart. Het moet echt exact dezelfde olie zijn wat word voorgeschreven. Dus niet enkel kijken naar 0W40 (of wat het ook mag zijn) maar ook naar andere waardes. En altijd een AAA merk nemen, geen goedkope meuk van de Action.
Toen die motoren nieuw waren was dat wellicht een goed idee om ze zo schoon mogelijk te houden, maar met een motor van een jaar of 10 oud waarvan je niet weet hoe vervuild hij is zou ik het risico niet nemen. Door de motor te flushen forceer je het vuil los en loop je een groot risico dat de interne oliekanalen van de MA unit juist verstopt raken door deeltjes die loskomen.
Wat betreft olie: niet zomaar wat nemen op basis van specs, gewoon exact de olie nemen die Fiat voorschrijft.
Wat betreft olie: niet zomaar wat nemen op basis van specs, gewoon exact de olie nemen die Fiat voorschrijft.
de betaler vervuilt
Dat lijkt mij eerder een standaard olie beurt pakket dan een spoel beurt waar @Loei123 het over had.DonJunior schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 08:52:
@Tux3.14 okee dan ben ik wel benieuwd, ik heb vorig jaar dit 'olie wissel pakket' gekocht en de Alfa Giulietta een beurt gegeven. https://www.qverde.nl/qv21480
Of dat een oke aanpak is weet ik niet, ben zelf geen FCA specialist. Dus dit is ook wat ik te horen krijg
Ik rijd zelf een Alfa Giulietta diesel (2.0 JTDm), ook een 2de auto en tikken we de 10K ook bij lange na niet aan. Geen MA systeem, maar ik verwissel altijd de filters, zowel interieur als olie filter. Ik wil niet op die ''paar'' euro besparen imo.
Reden dat we nog een diesel als 2de auto hebben is dat we ooit wel 35 a 40K per jaar hier mee reden. 2 jaar geleden een auto van de zaak gekregen, dus dat is nu onze kilometer vreter.
De Alfa heeft bijna 200K op de klok, maar inruil waarde is gewoon laag. Je moet best wat bij betalen voor een benzine auto dat je de besparing op wegenbelasting er binnen 5 jaar er niet uit haalt. Bovendien weten we wat we aan deze auto hebben, heeft al de nodige reparaties en onderhoud gehad. Dus de komende jaren is het vrij eenvoudig onderhoud. Helaas zit diesel nog steeds in een verdom hoekje, dus we rijden 'm wel op. Al gaat dat nog lang duren
Dat kan. Maar het moet wel volgens de Fiat specs zijn zoals @GA!S aangeeft. 1% afwijking en het is vragen om issues.ArcticWolf schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 08:56:
[...]
Hoho er zit gewoon Selenia olie in hoorde reserve olie die ik heb is alleen geen Selenia en ik heb geen idee wat de vorige eigenaar deed...
Klopt is standaard, nee oliespoelen zou ik sowieso laten doen, geen idee hoe ik onder druk olie door de motor krijg op de mijn oprit.Tux3.14 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 09:00:
[...]
Dat lijkt mij eerder een standaard olie beurt pakket dan een spoel beurt waar @Loei123 het over had.
[..]
Maar goed. Ik had de MA al eens laten vervangen vandaar dat ik nu elk jaar de olie doe.
*sowieso
Hier een Giulietta (1.4 benzine) gekocht eind 2021 op 61K en inmiddels op 124K gereden.
2x de olie laten vervangen (3e keer komt er aan), rond de 90K (grote beurt: distributieriem, nieuwe waterpomp en MA filter laten schoonmaken) en rond de 105K (alleen olie en filter). Nog geen problemen met de MA (klopt op hout).
2x de olie laten vervangen (3e keer komt er aan), rond de 90K (grote beurt: distributieriem, nieuwe waterpomp en MA filter laten schoonmaken) en rond de 105K (alleen olie en filter). Nog geen problemen met de MA (klopt op hout).
Ik sta op film
6:31
YouTube: Nordschleife Touristenfahrten Impressions & Uncommon perspectives (2...
6:31
YouTube: Nordschleife Touristenfahrten Impressions & Uncommon perspectives (2...
Aangezien de Giulietta nog steeds erg fijn rijdt en heerlijk op de weg ligt, weinig roest heeft, toch maar besloten om de turbo te vervangen; als de cilinders in orde zijn.
Compressie test kit besteld bij HBM. Als de cilinders in orde zijn dan haal ik een nieuwe turbo (ze zijn weer op voorraad
)
1500 euro voor de turbo
100 euro voor de pakkingen/boutjes
en gelijk maar nieuw BMC filter op (280 euro). Bougies 1,5 jaar geleden vervangen dus die laat ik nog even
Enige waar ik een beetje nerveus voor ben is dat de tapeindes afbreken bij het demonteren van de huidige turbo... begin binnenkort alvast met inspuiten van de tapeindes.
Iemand enige ervaring met het vervangen van deze turbo?
Compressie test kit besteld bij HBM. Als de cilinders in orde zijn dan haal ik een nieuwe turbo (ze zijn weer op voorraad
1500 euro voor de turbo
en gelijk maar nieuw BMC filter op (280 euro). Bougies 1,5 jaar geleden vervangen dus die laat ik nog even
Enige waar ik een beetje nerveus voor ben is dat de tapeindes afbreken bij het demonteren van de huidige turbo... begin binnenkort alvast met inspuiten van de tapeindes.
Ik heb vorige jaar twee keer een poging gedaan om de spruitstukpakking (op het blok) te vervangen en kreeg met geen mogelijkheid het hitteschild rondom de turbo eraf. Uiteindelijk (na twee middagen foeteren) toch maar langs de Alfa specialist gegaan. Die kreeg hem er ook niet netjes af (ik blij dat het toch niet helemaal aan mijzelf lag) en heeft moeten slijpen om het los te krijgen.ArcticWolf schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 17:08:
Aangezien de Giulietta nog steeds erg fijn rijdt en heerlijk op de weg ligt, weinig roest heeft, toch maar besloten om de turbo te vervangen; als de cilinders in orde zijn.
Compressie test kit besteld bij HBM. Als de cilinders in orde zijn dan haal ik een nieuwe turbo (ze zijn weer op voorraad)
1500 euro voor de turbo
Nu heb ik geen 1.7 helaas (slechts een 1.4 ) maar als die kwaliteit enigszins overeenkomt dan wens ik je heel veel sterkte. En ben benieuwd naar de foto's van het klussen. Altijd interessant.
*sowieso
Hitte schild kreeg ik een tijdje geleden wel los, bouten en moeren zitten er naar mijn weten nog steeds in (zal het binnenkort checkenDonJunior schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 19:56:
[...]
Ik heb vorige jaar twee keer een poging gedaan om de spruitstukpakking (op het blok) te vervangen en kreeg met geen mogelijkheid het hitteschild rondom de turbo eraf. Uiteindelijk (na twee middagen foeteren) toch maar langs de Alfa specialist gegaan. Die kreeg hem er ook niet netjes af (ik blij dat het toch niet helemaal aan mijzelf lag) en heeft moeten slijpen om het los te krijgen.
Nu heb ik geen 1.7 helaas (slechts een 1.4 ) maar als die kwaliteit enigszins overeenkomt dan wens ik je heel veel sterkte. En ben benieuwd naar de foto's van het klussen. Altijd interessant.
De locatie van de turbo van de 1.75L en 1.4L is wel verschillend dus lastig te vergelijken denk ik.
Edit:
Gereedschap binnen
:strip_exif()/f/image/bh8rYQOysU5Zu0NVfNIDjbTN.jpg?f=fotoalbum_large)
edit 2:
cilinder compressie test best goed... 1 uitschieter (cilinder 4):
130 - 130 - 134 en 147 psi.
Die laatst is curieus maar goed, niet slecht.
edit 3:
Eindelijk een website gevonden die losse kapjes voor de PCV verkoopt!!!
https://oldtimerparts.de/...entlueftung-68242274aa-2/

[ Voor 32% gewijzigd door ArcticWolf op 08-09-2024 18:09 ]
200 euro:
https://tuynder.nl/auto-o...ilatie-unit-tbi-55251937/
600 euro:
https://tuynder.nl/auto-o...ilatie-unit-tbi-55215132/
Lijkt exact dezelfde unit? Tuynder geeft ook aan dat ze beide compatible zijn met m'n 940FXC1A motor... mis ik iets?
Soms word ik echt gek van Alfa Romeo. Lees net ook dat olie in de bougie gaten van cilinder 3 en 4 NIET door de carterventilatie pakking worden veroorzaakt maar door een andere pakking
Zou bijna alle pakkingen bestellen en ze allemaal vervangen die ik tegen kom
600 euro:
Lijkt exact dezelfde unit? Tuynder geeft ook aan dat ze beide compatible zijn met m'n 940FXC1A motor... mis ik iets?

Soms word ik echt gek van Alfa Romeo. Lees net ook dat olie in de bougie gaten van cilinder 3 en 4 NIET door de carterventilatie pakking worden veroorzaakt maar door een andere pakking

Hen zelf vorige week onderdelen in polen besteld voor de helft vd prijs en binnen 3 dagen binnen. Hier 3 weken levertijd voor een retourslang van t koelwaterArcticWolf schreef op maandag 9 september 2024 @ 20:45:
200 euro:
600 euro:
![]()
Soms word ik echt gek van Alfa Romeo. Lees net ook dat olie in de bougie gaten van cilinder 3 en 4 NIET door de carterventilatie pakking worden veroorzaakt maar door een andere pakking![]()
https://allegro.pl/oferta...i-regeneracja-13231776859
Misschien heb je er wat aan
[ Voor 6% gewijzigd door alki op 09-09-2024 21:47 ]
Wow, dat is echt goedkoop... hoe heb je daar besteld? Gewoon met behulp van Google TL?alki schreef op maandag 9 september 2024 @ 21:40:
[...]
Hen zelf vorige week onderdelen in polen besteld voor de helft vd prijs en binnen 3 dagen binnen. Hier 3 weken levertijd voor een retourslang van t koelwater
https://allegro.pl/oferta...i-regeneracja-13231776859
Misschien heb je er wat aan
edit:
oh je krijgt later de optie om taal te veranderen

[ Voor 7% gewijzigd door ArcticWolf op 09-09-2024 22:08 ]
En dan komen ze die morgennacht van mijn auto halen om door te verkopen aan jou zeker?ArcticWolf schreef op maandag 9 september 2024 @ 22:06:
[...]
Wow, dat is echt goedkoop... hoe heb je daar besteld? Gewoon met behulp van Google TL?
edit:
oh je krijgt later de optie om taal te veranderen
*sowieso
We gaan het zienDonJunior schreef op maandag 9 september 2024 @ 22:19:
[...]
En dan komen ze die morgennacht van mijn auto halen om door te verkopen aan jou zeker?
Voor die prijs is het de gok wel waard.. hopelijk halen ze het niet van jouw auto af
@ArcticWolf ja accountje aanmaken en via google tl op de laptop gaat t veel beter
Bij mijn 90 heb ik dergelijke moeren dan vervangen door rvs exemplaren dan is het de volgende keer tenminste wat gemakkelijker. Vooral ook aan de onderzijde. Klemmetjes van het één of ander waar geen grote krachten op hoeven komen maar gewoon vast moeten zitten. Wel rvs (veer) ringen gebruiken ook. Zou bij zo'n schildje ook niet zo'n gek idee zijn wellicht. Wel even de draad vergelijken (grof/fijn)ArcticWolf schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 22:08:
Hitte schild kreeg ik een tijdje geleden wel los, bouten en moeren zitten er naar mijn weten nog steeds in (zal het binnenkort checken)
[ Voor 8% gewijzigd door Alfa Novanta op 12-09-2024 17:27 ]
Btw mijn vrouwlief haar Citroen C2 is eindelijk aan vervanging toe en na wat rondkijken op websites vind ze de Mito toch de leukste sportiefste optie 
Nu gaspedaal maar even in de gaten houden. Genoeg opties
https://www.gaspedaal.nl/...mito?kmax=120000&srt=pr-a
Waarschijnlijk wordt het dan gewoon een 1.4 16v zoals ik destijds in mijn Grande Punto had.
Toch zou je wellicht ook geschikt een diesel kunnen nemen omdat die naar verhouding waarschijnlijk goedkoper zijn en ze dan bijna nooit meer hoeft te tanken want veel rijdt ze niet, alleen de wb is wat duurder uiteraard. Ik zie zo een rits opties maar ze moet hem zelf maar vinden/uitzoeken.
Mocht iemand nog specifieke tips hebben waar op te letten dan hoor ik het graag.
Sfeer fotootje

Nu gaspedaal maar even in de gaten houden. Genoeg opties
https://www.gaspedaal.nl/...mito?kmax=120000&srt=pr-a
Waarschijnlijk wordt het dan gewoon een 1.4 16v zoals ik destijds in mijn Grande Punto had.
Toch zou je wellicht ook geschikt een diesel kunnen nemen omdat die naar verhouding waarschijnlijk goedkoper zijn en ze dan bijna nooit meer hoeft te tanken want veel rijdt ze niet, alleen de wb is wat duurder uiteraard. Ik zie zo een rits opties maar ze moet hem zelf maar vinden/uitzoeken.
Mocht iemand nog specifieke tips hebben waar op te letten dan hoor ik het graag.
Sfeer fotootje

[ Voor 5% gewijzigd door Alfa Novanta op 12-09-2024 17:41 ]
Goed idee, zijn gewoon standaard bouten/moeren inderdaad.Alfa Novanta schreef op donderdag 12 september 2024 @ 17:26:
[...]
Bij mijn 90 heb ik dergelijke moeren dan vervangen door rvs exemplaren dan is het de volgende keer tenminste wat gemakkelijker. Vooral ook aan de onderzijde. Klemmetjes van het één of ander waar geen grote krachten op hoeven komen maar gewoon vast moeten zitten. Wel rvs (veer) ringen gebruiken ook. Zou bij zo'n schildje ook niet zo'n gek idee zijn wellicht. Wel even de draad vergelijken (grof/fijn)
@alki
Kreeg wel een bericht in het Pools van de verkoper (retour voorwaardes volgens mij
Al een tijdje mee aan het lezen op dit topic met mede Alfa-liefhebbers, mooi om te zien
Ben zelf sinds november vorig jaar een gelukkige eigenaar van een mijn Alfa Romeo Giulietta uit 2012 (origineel NL) met 170pk
Geweldige auto!
Echter merk ik de laatste tijd dat de auto soms gewoon vermogen verliest maar dat is dan kort en daarna opgelost. Wat/wanneer merk ik dat:
Wat relevante info wellicht: 140.000 km gelopen, in maart 2024 nog grote beurt + apk gehad bij de Alfa-dealer.
Bedankt alvast!
Echter merk ik de laatste tijd dat de auto soms gewoon vermogen verliest maar dat is dan kort en daarna opgelost. Wat/wanneer merk ik dat:
- Wanneer: Vaak na een koude start, maar heel soms ook als het motorblok al goed warm is. Ook meestal op lagere snelheden en wanneer ik schakel van bijv. 1 naar 2 of 2 naar 3
- Wat: motor stottert/hapert wat, ik versnel wel maar vele malen langzamer dan hoe het hoort en met de nodige trillingen. Meestal is het dan weer weg na een paar honderd meter of een keer schakelen
Wat relevante info wellicht: 140.000 km gelopen, in maart 2024 nog grote beurt + apk gehad bij de Alfa-dealer.
Bedankt alvast!
[ Voor 1% gewijzigd door ThePhoto op 13-09-2024 10:58 . Reden: Extra verduidelijking ]
Sony A7III | Sony FE 200-600mm G | Tamron 28-200mm Di III RXD | Alfa Romeo Giulietta
Ik heb geen alfa, maar is dit een turbo motor? Dan even slangen checken. Heb soortgelijks gehad met een clio (diesel) gehad, daarvan was de slang van turbo naar inlaat ingescheurd.ThePhoto schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 10:58:
Al een tijdje mee aan het lezen op dit topic met mede Alfa-liefhebbers, mooi om te zienBen zelf sinds november vorig jaar een gelukkige eigenaar van een mijn Alfa Romeo Giulietta uit 2012 (origineel NL) met 170pk
Geweldige auto!
Echter merk ik de laatste tijd dat de auto soms gewoon vermogen verliest maar dat is dan kort en daarna opgelost. Wat/wanneer merk ik dat:Heeft iemand hier eerder ervaring mee gehad of dit eerder voorbij zien komen op fora, bij vrienden, etc? Zelf heb ik het idee dat het aan de multi-air module ligt, wellicht wat verontreinigd?
- Wanneer: Vaak na een koude start, maar heel soms ook als het motorblok al goed warm is. Ook meestal op lagere snelheden en wanneer ik schakel van bijv. 1 naar 2 of 2 naar 3
- Wat: motor stottert/hapert wat, ik versnel wel maar vele malen langzamer dan hoe het hoort en met de nodige trillingen. Meestal is het dan weer weg na een paar honderd meter of een keer schakelen
Bedankt alvast!
@twowheeler inderdaad een turbo, was handig geweest om dat ook te melden. Maar dank voor je input, zal zometeen eens kijken of ik iets kan zien/vinden!
Sony A7III | Sony FE 200-600mm G | Tamron 28-200mm Di III RXD | Alfa Romeo Giulietta
Een Giulietta met 170pk is altijd een turbo motor.twowheeler schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 11:21:
[...]
Ik heb geen alfa, maar is dit een turbo motor? Dan even slangen checken. Heb soortgelijks gehad met een clio (diesel) gehad, daarvan was de slang van turbo naar inlaat ingescheurd.
Als een Turbo slang defect is dan verlies je altijd vermogen lijkt me? Niets zoals @ThePhoto omschrijft 'maar kort en daarna is alles weer ok' .. toch?
@ThePhoto Heb je van de onderhoudsbeurt bij de Alfa Dealer ook een gespecificeerde factuur gehad?
Klinkt mij persoonlijk als een multiair probleem, maar als ze netjes de mulitair filter hebben vervangen tijdens de oliewissel zou die kans weer minder moeten zijn.
*sowieso
welkomThePhoto schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 10:58:
Al een tijdje mee aan het lezen op dit topic met mede Alfa-liefhebbers, mooi om te zienBen zelf sinds november vorig jaar een gelukkige eigenaar van een mijn Alfa Romeo Giulietta uit 2012 (origineel NL) met 170pk
Geweldige auto!
Echter merk ik de laatste tijd dat de auto soms gewoon vermogen verliest maar dat is dan kort en daarna opgelost. Wat/wanneer merk ik dat:Heeft iemand hier eerder ervaring mee gehad of dit eerder voorbij zien komen op fora, bij vrienden, etc? Zelf heb ik het idee dat het aan de multi-air module ligt, wellicht wat verontreinigd?
Bedankt alvast!
Even de ECU laten uitlezen welke foutcode's erin staan. Je zou wel een waarschuwingslampje op het dashboard verwachten trouwens. Uitlezen kun je ook zelf doen met een bluetooth module en MultiECUscan.
Mocht je in het noorden wonen kan ik hem er wel eens aan hangen en anders even bij de garage laten doen.
ditDonJunior schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 11:33:
Een Giulietta met 170pk is altijd een turbo motor.
hangt misschien van het kantelen van de motor af, naarmate je meer/minder gas geeft.. zou kunnen. Slang(klemmen) nalopen kan nooit kwaad.Als een Turbo slang defect is dan verlies je altijd vermogen lijkt me? Niets zoals @ThePhoto omschrijft 'maar kort en daarna is alles weer ok' .. toch?
[ Voor 4% gewijzigd door Alfa Novanta op 13-09-2024 11:56 ]
Toen mijn multiair aan het moeilijk doen was kreeg ik sporadische en motorstoringslampje. Maar niet altijd. Soms deed deze het dagen 'goed' en dan wel met af en toe wat sputteren.. en dan een paar dagen later ging ineens het motorstoringlampje aan en liep de auto op 3 cilinders.Alfa Novanta schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 11:54:
[...]
welkom![]()
Even de ECU laten uitlezen welke foutcode's erin staan. Je zou wel een waarschuwingslampje op het dashboard verwachten trouwens. Uitlezen kun je ook zelf doen met een bluetooth module en MultiECUscan.
Mocht je in het noorden wonen kan ik hem er wel eens aan hangen en anders even bij de garage laten doen.
Die multiair storingen zijn niet altijd direct duidelijk en beginnen meestal met wat vermogensverlies en wat gesputter.
*sowieso
Dat zou je verwachten ja maar is niet zo blijkbaar. Bij de clio gebeurde het af en toe omdat de scheur klein was en in een bocht zat. Kantelde de motor tijdens volgas ging de scheur open en trok de auto voor geen meter. Gas los en weer opnieuw was soms net genoeg om de boel weer dicht te zetten. Er waren ook ritten waar er niks aan de hand was. Het werd wel steeds erger. Even nakijken kan geen kwaad, check vooral de flexibele delen.DonJunior schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 11:33:
[...]
Een Giulietta met 170pk is altijd een turbo motor.
Als een Turbo slang defect is dan verlies je altijd vermogen lijkt me? Niets zoals @ThePhoto omschrijft 'maar kort en daarna is alles weer ok' .. toch?
@ThePhoto Heb je van de onderhoudsbeurt bij de Alfa Dealer ook een gespecificeerde factuur gehad?
Klinkt mij persoonlijk als een multiair probleem, maar als ze netjes de mulitair filter hebben vervangen tijdens de oliewissel zou die kans weer minder moeten zijn.
Thanks allemaal voor de tips én de snelle reacties! Ik krijg overigens geen motorstoringslampje,
@DonJunior ik zal zo eens het factuur erbij pakken om te kijken of het filter toentertijd is meegenomen. De problemen die jij hebt ervaren klinken wel redelijk vergelijkbaar als wat ik heb.
Maar wat @twowheeler zegt komt ook erg overeen met wat ik heb. Want soms is het sputteren weg na een bocht waarna alles weer prima werkt voor de rest van de rit.
@Alfa Novanta bedankt voor jou tip en het aanbod, helaas woon ik in midden-Limburg dus is het uitlezen door jou niet echt een optie
Ga zo na de F1 training eens even kijken
@DonJunior ik zal zo eens het factuur erbij pakken om te kijken of het filter toentertijd is meegenomen. De problemen die jij hebt ervaren klinken wel redelijk vergelijkbaar als wat ik heb.
Maar wat @twowheeler zegt komt ook erg overeen met wat ik heb. Want soms is het sputteren weg na een bocht waarna alles weer prima werkt voor de rest van de rit.
@Alfa Novanta bedankt voor jou tip en het aanbod, helaas woon ik in midden-Limburg dus is het uitlezen door jou niet echt een optie
Ga zo na de F1 training eens even kijken
[ Voor 11% gewijzigd door ThePhoto op 13-09-2024 12:11 ]
okay, toch kan het best zijn dat er wel foutmeldingen zijn, even checken kan geen kwaad.ThePhoto schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 12:05:
Thanks allemaal voor de tips én de snelle reacties! Ik krijg overigens geen motorstoringslampje,
ach, dan is hij tenminste even lekker warmgereden@Alfa Novanta bedankt voor jou tip en het aanbod, helaas woon ik in midden-Limburg dus is het uitlezen door jou niet echt een
dank voor de reminderGa zo na de F1 training eens even kijken
Goed om te weten! Wilde toch al langs de dealer gaan vanwege een niet werkende achterruitverwarming, dus dan ook meteen de vraag om de ECU te checken.Alfa Novanta schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 12:12:
okay, toch kan het best zijn dat er wel foutmeldingen zijn, even checken kan geen kwaad.
Klinkt verleidelijk, vriendin is bijna jarig, misschien maar weekendje waddeneiland doen dan als cadeauach, dan is hij tenminste even lekker warmgereden.. plak je er een weekendje waddeneiland aan vast
Zojuist wezen kijken bij de Alfa. Kon niet zo snel iets vinden aan de slangen die van en naar de turbo lopen, lijkt allemaal goed te zijn. Uberhaupt geen teken nog van slijtage daar, dus dat lijkt het niet te zijn.
Heb ook even het keuringsrapport erbij gepakt, ze hebben het oliefilter wel vervangen, maar lijkt mij niet dat dat van de multi-air module is? Mijn gevoel zegt dat het daar wel eens mee te maken kan hebben. Had dit namelijk ook direct na de grote beurt al, toen met de garage gebeld waarop ze zeiden dat het kan komen doordat de nieuwe olie wat vuiligheid kan schoonspoelen. Wellicht is het filter simpelweg (licht) verstopt.`
Oja, en natuurlijk nog even een foto voor de liefhebbers
:strip_exif()/f/image/xHCnshfbEwfxgcwPylgoJwts.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 30% gewijzigd door ThePhoto op 13-09-2024 13:01 ]
De 1.4 MA 135pk maakt een erg lekker geluidje.Alfa Novanta schreef op donderdag 12 september 2024 @ 17:40:
Achterruit verwarming is bekend probleem, is de bedrading in de achterklep, check mijn post:ThePhoto schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 12:57:
[...]
Goed om te weten! Wilde toch al langs de dealer gaan vanwege een niet werkende achterruitverwarming, dus dan ook meteen de vraag om de ECU te checken.
[...]
Klinkt verleidelijk, vriendin is bijna jarig, misschien maar weekendje waddeneiland doen dan als cadeau![]()
Zojuist wezen kijken bij de Alfa. Kon niet zo snel iets vinden aan de slangen die van en naar de turbo lopen, lijkt allemaal goed te zijn. Uberhaupt geen teken nog van slijtage daar, dus dat lijkt het niet te zijn.
Heb ook even het keuringsrapport erbij gepakt, ze hebben het oliefilter wel vervangen, maar lijkt mij niet dat dat van de multi-air module is? Mijn gevoel zegt dat het daar wel eens mee te maken kan hebben. Had dit namelijk ook direct na de grote beurt al, toen met de garage gebeld waarop ze zeiden dat het kan komen doordat de nieuwe olie wat vuiligheid kan schoonspoelen. Wellicht is het filter simpelweg (licht) verstopt.`
Oja, en natuurlijk nog even een foto voor de liefhebbers![]()
[Afbeelding]
Niet het duurste probleem om te verhelpen, al ben je wel even bezig als je het zelf doet. Ik heb nog ergens een handleiding liggen als je het zelf wilt proberen.
Stotteren en of inhouden zal niet heel snel door de turbo komen, dat kan je overigens zelf checken via de boordcomputer (als je Dynamic aan zet dan zal hij een boostmeter laten zien). Vaak hoor je de turbo ook anders aanzuigen/afblazen als er iets mis is met de slangen.
Met betrekking tot de MA unit:
MA filter zit aan de linkerzijde van het de cilinderkop aan de inlaatzijde (niet op de achterkant van het blok). Kun je er met een inbus uitdraaien, is niet heel erg lastig. Die zou je dus even kunnen checken...
Zijn de bougies ook vervangen tijdens die grote beurt?
Verder heb ik ook ontdekt dat de ECU niet alle foutmeldingen toont als motorstoring... ik krijg weleens een lambda error en die laat die dus niet zien, tenzij ik inlog met m'n scanner. Enige wanneer ik erachter kom is dat de motor bij de 190km/u wat begint te stotteren dat ik weet dat die weer aanwezig is
[ Voor 19% gewijzigd door ArcticWolf op 13-09-2024 15:25 ]
Die handleiding zou misschien wel handig zijn (als het een andere is dan het normale instructieboekje), had jouw post hierover al eens voorbij zien komen met die kabelboom. Wil best eens een poging wagen.ArcticWolf schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 15:18:
Achterruit verwarming is bekend probleem, is de bedrading in de achterklep, check mijn post:
Niet het duurste probleem om te verhelpen, al ben je wel even bezig als je het zelf doet. Ik heb nog ergens een handleiding liggen als je het zelf wilt proberen.
Net even een filmpje gekeken op YouTube, lijkt inderdaad niet zo'n heel moeilijk klusje te zijn om bij het filter te komen. Heb het materiaal niet, maar wellicht morgen even shoppen en dan zelf een poging wagen!ArcticWolf schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 15:18:
[...]
Stotteren en of inhouden zal niet heel snel door de turbo komen, dat kan je overigens zelf checken via de boordcomputer (als je Dynamic aan zet dan zal hij een boostmeter laten zien). Vaak hoor je de turbo ook anders aanzuigen/afblazen als er iets mis is met de slangen.
Met betrekking tot de MA unit:
MA filter zit aan de linkerzijde van het de cilinderkop aan de inlaatzijde (niet op de achterkant van het blok). Kun je er met een inbus uitdraaien, is niet heel erg lastig. Die zou je dus even kunnen checken...
Zijn de bougies ook vervangen tijdens die grote beurt?
Wat voor spray/cleaner zou je dan aanraden? In het filmpje dat ik zag was het een air flow sensor cleaner (zoiets als deze) maar een carb cleaner als deze wordt ook genoemd
[ Voor 10% gewijzigd door ThePhoto op 13-09-2024 15:52 ]
heb hem even op m'n server gegooid:ThePhoto schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 15:47:
[...]
Die handleiding zou misschien wel handig zijn (als het een andere is dan het normale instructieboekje), had jouw post hierover al eens voorbij zien komen met die kabelboom. Wil best eens een poging wagen.
https://deadly-silence.or...a%20Romeo%20Giulietta.pdf
EGR reiniger of remmenreiniger zullen beide wel goed hun werk wel doen. Het is niet echt een kwetsbaar filter ofzo.[...]
Net even een filmpje gekeken op YouTube, lijkt inderdaad niet zo'n heel moeilijk klusje te zijn om bij het filter te komen. Heb het materiaal niet, maar wellicht morgen even shoppen en dan zelf een poging wagen!
Wat voor spray/cleaner zou je dan aanraden? In het filmpje dat ik zag was het een air flow sensor cleaner (zoiets als deze) maar een carb cleaner als deze wordt ook genoemd
Kudos voor al het werk en zo, maar eigenlijk vind ik dit net zo verschrikkelijk als een BMW 4 Serie of Audi A5 die ineens 4 i.p.v. 2 deuren heeftBwlian schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 13:19:
Zuid Afrikaans project die nu af is na meerdere iteraties.

Laat een Coupé lekker een Coupé blijven !!!
Wat dat model betreft vond ik de Spider sowieso het mooist, want die had die verschrikkelijke "Megane kont" niet
Zo, met behulp van YouTube het Multiairfilter kunnen vinden en schoonmaken! Het filter zag er eigenlijk wel al schoon uit nadat ik hem eruit had (helaas geen before foto gemaakt). Met de EGR reiniger zag ik weinig vuil of iets dergelijks er vanaf komen. Maar wel leuk klusje!
Met alles vastmaken wel nog beetje schroefdraad uit het draadgat/schroefgat eruit gedraait
kan dat kwaad? (Ziet foto) Is van de schroef waarmee je de plastic kap vast maakt, waar dan het filter weer achter zit.
:strip_exif()/f/image/FghrPwTRgVrc2HDHuOtG6QhN.jpg?f=fotoalbum_large)
Met alles vastmaken wel nog beetje schroefdraad uit het draadgat/schroefgat eruit gedraait

:strip_exif()/f/image/FghrPwTRgVrc2HDHuOtG6QhN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cw70wAdlVCrsqPPlHgWzESe1.jpg?f=fotoalbum_large)
Iets meer project informatie en context zou wel tof zijn eigenlijk.Bwlian schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 13:19:
Zuid Afrikaans project die nu af is na meerdere iteraties.[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat ik begrijp is dat je een 159 sedan hebt gepakt en daar een brera kont op hebt gezet of?
Interessant project, kun je er meer over vertellen (laten zien?)
*sowieso
Dat lijkt wel een stukje van een reparatieset waarbij je nieuw stukje schroefdraad in een uitgeboord gat zet. Waar komt dat vandaan? Lijkt te klein t.o.v. het MA filter.ThePhoto schreef op zondag 15 september 2024 @ 16:39:
Zo, met behulp van YouTube het Multiairfilter kunnen vinden en schoonmaken! Het filter zag er eigenlijk wel al schoon uit nadat ik hem eruit had (helaas geen before foto gemaakt). Met de EGR reiniger zag ik weinig vuil of iets dergelijks er vanaf komen. Maar wel leuk klusje!
Met alles vastmaken wel nog beetje schroefdraad uit het draadgat/schroefgat eruit gedraaitkan dat kwaad? (Ziet foto) Is van de schroef waarmee je de plastic kap vast maakt, waar dan het filter weer achter zit.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
de betaler vervuilt
Nee het is schroefdraad uit het schroefgat waarmee je de plastic kap vast maakt en daar zit het MA filter achter, zie hier screenshot uit een filmpje met rood omcirkeld om welke schroef het gaat. Deze kap zit overigens ook nog vast met een andere schroef.GA!S schreef op maandag 16 september 2024 @ 09:47:
Dat lijkt wel een stukje van een reparatieset waarbij je nieuw stukje schroefdraad in een uitgeboord gat zet. Waar komt dat vandaan? Lijkt te klein t.o.v. het MA filter.
/f/image/jY4yRLN1uC32BlxeZNd14c3Y.png?f=fotoalbum_large)
Het is niet mijn project, ik kwam het tegen op Facebook. Ongeveer een jaar later dan ik er eerder foto's van zag.DonJunior schreef op maandag 16 september 2024 @ 09:13:
[...]
Iets meer project informatie en context zou wel tof zijn eigenlijk.
Wat ik begrijp is dat je een 159 sedan hebt gepakt en daar een brera kont op hebt gezet of?
This space was intentionally left blank.
Bwlian schreef op maandag 16 september 2024 @ 20:25:
[...]
Het is niet mijn project, ik kwam het tegen op Facebook. Ongeveer een jaar later dan ik er eerder foto's van zag.

*sowieso
Het is even geleden dat ik een MA had maar dat kapje zit ook met clipjes vast toch? Anders even vastmaken met een tiewrap als je het niet vertrouwt.ThePhoto schreef op maandag 16 september 2024 @ 11:13:
[...]
Nee het is schroefdraad uit het schroefgat waarmee je de plastic kap vast maakt en daar zit het MA filter achter, zie hier screenshot uit een filmpje met rood omcirkeld om welke schroef het gaat. Deze kap zit overigens ook nog vast met een andere schroef.
[Afbeelding]
Je kan er altijd nog een keer een helicoil indraaien (of de garage het laten doen).
Heb het idee dat het fotoshops of AI gegeneerde plaatjes zijn. De velgen lijken er wel onder te zweven en lijken meer CGI dan echte foto's. De kwaliteit van de foto's zijn ook niet echt heel hoog. Op foto 4 lijken de naden tussen de kofferbak klep en de achterbumper ook groter te zijn dan op foto 5.Bwlian schreef op maandag 16 september 2024 @ 20:25:
[...]
Het is niet mijn project, ik kwam het tegen op Facebook. Ongeveer een jaar later dan ik er eerder foto's van zag.
Zijn hier meer beelden van? Vaak zit bij dergelijke projecten ook veel foto's tijdens de complete W.I.P.
Klopt, het kapje zit ook vast met klipjes aan ik dacht een koelslang en nog een andere slang dus verwacht dat hij daar wel mee blijft zitten. Meldt het wel bij mijn volgende garagebezoek om te kijken of er iets mee gedaan moet wordenArcticWolf schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 08:52:
Het is even geleden dat ik een MA had maar dat kapje zit ook met clipjes vast toch? Anders even vastmaken met een tiewrap als je het niet vertrouwt.
Je kan er altijd nog een keer een helicoil indraaien (of de garage het laten doen).
Blijkbaar is die wel echt:Tux3.14 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 09:04:
[...]
Heb het idee dat het fotoshops of AI gegeneerde plaatjes zijn. De velgen lijken er wel onder te zweven en lijken meer CGI dan echte foto's. De kwaliteit van de foto's zijn ook niet echt heel hoog. Op foto 4 lijken de naden tussen de kofferbak klep en de achterbumper ook groter te zijn dan op foto 5.
Zijn hier meer beelden van? Vaak zit bij dergelijke projecten ook veel foto's tijdens de complete W.I.P.
https://www.carmag.co.za/...-4-door-alfa-romeo-brera/
Thanks. Mooi dat het echt is. Wel gaaf dit soort projecten :-) Al hoort een Brera (net als alle andere coupe's) gewoon 3 deurs te zijn ipv 5 =PArcticWolf schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 09:34:
[...]
Blijkbaar is die wel echt:
https://www.carmag.co.za/...-4-door-alfa-romeo-brera/
https://www.carmag.co.za/...-4-door-alfa-romeo-brera/DonJunior schreef op maandag 16 september 2024 @ 09:13:
[...]
Iets meer project informatie en context zou wel tof zijn eigenlijk.