|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Laat maar weten, als past, neem ik de Q mee.GA!S schreef op zondag 7 mei 2023 @ 09:57:
[...]
Binnenkort maar eens een cars&coffee ergens houden, kunnen we een onafhankelijke luistertest doen.
Mooi stukje over de Sprint en de periode dat Alfa nog eigenwijs haar eigen koers volgde.
de betaler vervuilt
https://www.telegraaf.nl/...r-je-vermoordde-ons-bijna
[ Voor 3% gewijzigd door paul-s83 op 23-05-2023 14:11 ]
Ah had die voorbij zien komen, wat een pannenkoekpaul-s83 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 14:10:
toch wel zonde van die Stelvio...
https://www.telegraaf.nl/...r-je-vermoordde-ons-bijna

High res foto's komen (misschien) nog, vind het leuk om 1 foto te kopen maar ze zijn 11 a 15 euro per stuk

En daarom beste mensen, kan je beter geen fotograaf worden, tenzij je in armoede door het leven wilt gaan!ArcticWolf schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 12:52:
High res foto's komen (misschien) nog, vind het leuk om 1 foto te kopen maar ze zijn 11 a 15 euro per stukdus hier maar even met watermerk...
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
nero355 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 14:46:
[...]
En daarom beste mensen, kan je beter geen fotograaf worden, tenzij je in armoede door het leven wilt gaan!
Ken wel genoeg mensen die er 3 a 4 kopen per keer, maar ik vind 1 wel genoeg... denk dat ze genoeg verdienen anders zouden ze het niet doen. En het was toen ik begon (4 a 5 jaar geleden) bijna de helft goedkoper dan tegenwoordig.
Resultaat is best ok, van dichtbij zie je dat er nog wel wat beter kan maar voor nu al zeer tevreden.
Eerste keer ooit iets met polijsten gedaan dus ik klaag niet..
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RmuI0oUkRyAWwu284f11gYio.jpg?f=user_large)
*sowieso
ik wil ook de dakrand (glas? ) tussen het voorraam en schuifdak doen. dat zit ook vol met krassen en is dof.
If it still works, tweak it ! until it is broke.. then start over again..
Hier twee plaatjes uit de oude doos.

Dit jaar gewoon nog niet aan toegekomen om een rondje met de Spider te rijden. Gelukkig staat ze niet stil, maar zonde is het wel.
de betaler vervuilt
:strip_exif()/f/image/Xbn4ajicIQUxm5Qznwg3yK9I.jpg?f=fotoalbum_large)
In het Le Mans museum was een speciale tentoonstelling met historische Le Mans auto's waaronder ook enkele Alfa's.
:strip_exif()/f/image/GrOuobg7VxFLHmeeaI1sAY0l.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/28L2c71hjBDpuC9lCjrttvp7.jpg?f=fotoalbum_large)
Geen Alfa meer, nu de Bravo die me absoluut niet bevalt. Rij tegenwoordig weer wat langere afstanden en zit te kijken naar een Volvo V70GA!S schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 08:26:
Vroeger bleef dit topic nooit 2 weken zonder reply, wat is dat nou toch.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit jaar gewoon nog niet aan toegekomen om een rondje met de Spider te rijden. Gelukkig staat ze niet stil, maar zonde is het wel.
Met heel mijn hart wil ik Alfa Romeo rijden, maar er zit weinig tussen wat me kan bekoren (of wat ik kan betalen).
Waiting on the world to change
Kijk of je een model met R pakket kan scoren : Lekkere dikke grote remklauwen krijg je dan erbij !!pinda powerrr schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 14:37:
Rij tegenwoordig weer wat langere afstanden en zit te kijken naar een Volvo V70ouder model, flinke motor en automaat er in.
+1Met heel mijn hart wil ik Alfa Romeo rijden, maar er zit weinig tussen wat me kan bekoren (of wat ik kan betalen).
En daarnaast is er bij andere merken gewoon veel leuker spul tekoop wat waarschijnlijk wel binnen mijn (tweedehands) budget past!
Men zegt dat de prijzen van dergelijke auto's de afgelopen jaren zijn gestegen!pinda powerrr schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 16:14:
Moet zeggen dat de prijzen van volvo's van 13/14 jaar oud niet misselijk zijn zeg ...ok het is wel E segment, maar toch.

Dus dat zou inderdaad zomaar kunnen...
Voorbeeld: 3 jaar terug had je A en B segment auto's nieuw voor 15K. Diezelfde auto kost nu nieuw meer dan 20K.
Nu kun je diezelfde A of B segment auto voor 17K op Marktplaats kwijt.
Onze overheid maakt auto rijden steeds duurder, minder plezierig en op ten duur meer een elite ding.
Ik rij nu een nieuwe Ford Focus Station (MK4.5), een 1liter 3 cylinder Mild-Hybrid. Een C segment auto. Koste ongeveer 42K. Daar had je een aantal jaar terug een degelijke D segment auto met een 2 liter blok voor.
Ik vond dit vroeger zo'n lelijke auto! Toen ie uitkwam vond ik het echt drie keer niks met die rare lijnen en verhoudingen. Tegenwoordig kan ik de auto enorm waarderen. Tegenover de eenheidsworst die tegenwoordig geproduceerd wordt is dit zo'n prachtig eigenzinnig ontwerp! Ik kan er echt van genietenGA!S schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 08:26:
Vroeger bleef dit topic nooit 2 weken zonder reply, wat is dat nou toch.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
Als Duits niet zo'n irritante taal was dan zou ik serieus overwegen om te verhuizen!Tux3.14 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 20:04:
Onze overheid maakt auto rijden steeds duurder, minder plezierig en op ten duur meer een elite ding.
Daar kosten zelfs de leukere auto's gewoon minder dan de helft van wat ze in Nederland kosten!!!

Het is inderdaad opvallend hoe duur doodgewone auto's zijn geworden, zowel nieuw als tweedehands. Als particulier een auto nieuw kopen is eigenlijk gekkenwerk. Alleen een Dacia of een Kia met 7 jaar garantie o.i.d. kan ik nog enigszins begrijpen. Maar ook van de prijzen die worden betaald voor tweedehands auto's kijk ik af en toe op, waaronder ex-leaseauto's met meer dan een ton en minimaal onderhoud (leve de longlife olie!Tux3.14 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 20:04:
Sommige occasions zijn zelfs duurder geworden dan de nieuwprijs.
Voorbeeld: 3 jaar terug had je A en B segment auto's nieuw voor 15K. Diezelfde auto kost nu nieuw meer dan 20K.
Nu kun je diezelfde A of B segment auto voor 17K op Marktplaats kwijt.
Ik rij nu een nieuwe Ford Focus Station (MK4.5), een 1liter 3 cylinder Mild-Hybrid. Een C segment auto. Koste ongeveer 42K. Daar had je een aantal jaar terug een degelijke D segment auto met een 2 liter blok voor.

Er zijn zoveel moderne auto's met motorproblemen, ik zou m'n zuurverdiende centen er niet aan durven uitgeven. Het kost mij dan weer geen moeite om geld uit te geven aan het onderhoud van mijn hobbyauto's.
Rij nog steeds als daily mijn GT 3.2 op gas. Inmiddels zo'n 290k op de teller en ik geniet nog steeds van de motor, het geluid, het weggedrag. De motor zal ooit wel eens gereviseerd moeten worden, maar dat zie ik dan wel weer. Hij haalde in elk geval nog vrij moeiteloos 250-252 km/u op de GPS bij diverse runs op een lege Autobahn (RON98). Busso
Jep de meeste moderne auto's krijgen om de 30K pas nieuwe olie, want dat staat in het boekje, dus vind de leasemaatschappij dat prima. Gebeurd ook met mijn auto van de zaak (geen Alfa trouwensLVGH schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:05:
[...]
Het is inderdaad opvallend hoe duur doodgewone auto's zijn geworden, zowel nieuw als tweedehands. Als particulier een auto nieuw kopen is eigenlijk gekkenwerk. Alleen een Dacia of een Kia met 7 jaar garantie o.i.d. kan ik nog enigszins begrijpen. Maar ook van de prijzen die worden betaald voor tweedehands auto's kijk ik af en toe op, waaronder ex-leaseauto's met meer dan een ton en minimaal onderhoud (leve de longlife olie!).
Er zijn zoveel moderne auto's met motorproblemen, ik zou m'n zuurverdiende centen er niet aan durven uitgeven. Het kost mij dan weer geen moeite om geld uit te geven aan het onderhoud van mijn hobbyauto's.
Rij nog steeds als daily mijn GT 3.2 op gas. Inmiddels zo'n 290k op de teller en ik geniet nog steeds van de motor, het geluid, het weggedrag. De motor zal ooit wel eens gereviseerd moeten worden, maar dat zie ik dan wel weer. Hij haalde in elk geval nog vrij moeiteloos 250-252 km/u op de GPS bij diverse runs op een lege Autobahn (RON98). Busso
In het YouTube programma 'Klokje rond' van Autoweek zie je dat ook regelmatig terugkomen: auto's die elke 15K een verse slok olie hebben gekregen doen het ook veel beter dan met 300K+ op de klok.
Wegenbelasting van de Giulia ook even 10 euro per maand omhoog per 1 juliLVGH schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:05:
[...]
Het is inderdaad opvallend hoe duur doodgewone auto's zijn geworden, zowel nieuw als tweedehands. Als particulier een auto nieuw kopen is eigenlijk gekkenwerk. Alleen een Dacia of een Kia met 7 jaar garantie o.i.d. kan ik nog enigszins begrijpen. Maar ook van de prijzen die worden betaald voor tweedehands auto's kijk ik af en toe op, waaronder ex-leaseauto's met meer dan een ton en minimaal onderhoud (leve de longlife olie!).
Mijn Giulietta is een diesel. Betaal dacht ik iets van 115 euro per maand aan wegenbelasting. Een jaar of 6 geleden gekocht toen ik nog iets van 40K KM per jaar reed. Kon er toen ook makkelijk uit. Zuiniger dan een benzine + de literprijs van diesel was een stuk lager dan benzine.alki schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 15:12:
[...]
Wegenbelasting van de Giulia ook even 10 euro per maand omhoog per 1 juli
Nu rijden we hooguit 10K KM per jaar met deze Alfa. Kan er qua wegenbelasting never nooit niet uit. Maar wat hierboven al werd gezegd: occasions zijn idioot duur. Dus inruilen levert onder aan de streep helemaal niks op. Komt nog bij wat we deze auto 'kennen' en al de nodige onderdelen zijn vervangen, dingen die stuk kunnen gaan zijn al een keer stuk gegaan en vervangen. Anders was ie al wel ingeruild, wellicht voor een Giulietta QV =P
Diesel inruilen is financiële zelfmoord helaas... zijn in principe niks meer waard. Ken zelfs dealers die ze alleen voor handelsprijs inruilen en dan gaan ze meteen richting Afrika ofzo.Tux3.14 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 15:20:
[...]
Mijn Giulietta is een diesel. Betaal dacht ik iets van 115 euro per maand aan wegenbelasting. Een jaar of 6 geleden gekocht toen ik nog iets van 40K KM per jaar reed. Kon er toen ook makkelijk uit. Zuiniger dan een benzine + de literprijs van diesel was een stuk lager dan benzine.
Nu rijden we hooguit 10K KM per jaar met deze Alfa. Kan er qua wegenbelasting never nooit niet uit. Maar wat hierboven al werd gezegd: occasions zijn idioot duur. Dus inruilen levert onder aan de streep helemaal niks op. Komt nog bij wat we deze auto 'kennen' en al de nodige onderdelen zijn vervangen, dingen die stuk kunnen gaan zijn al een keer stuk gegaan en vervangen. Anders was ie al wel ingeruild, wellicht voor een Giulietta QV =P
Alleen zuinige benzine of "specials" zoals de QV / OPC / AMG etc zijn nog wat waard.
Gelukkig word diesel wel weer iets populairder, lang niet op het niveau dat het was. Zal ook wel nooit gaan gebeuren verwacht ik. Stiekem wel een beetje hoopArcticWolf schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 18:42:
[...]
Diesel inruilen is financiële zelfmoord helaas... zijn in principe niks meer waard. Ken zelfs dealers die ze alleen voor handelsprijs inruilen en dan gaan ze meteen richting Afrika ofzo.
Alleen zuinige benzine of "specials" zoals de QV / OPC / AMG etc zijn nog wat waard.
En in België dan
Dat is altijd het land van de diesel zuipende auto's geweest, toch ?!
Geen idee, in woon niet in Belgiënero355 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 00:09:
@ArcticWolf @Tux3.14
En in België dan
Dat is altijd het land van de diesel zuipende auto's geweest, toch ?!
Mijn LPG Busso in de GT heeft een afgebroken bougie overleefd en met 320.000 KM reed ze nog altijd prima. Met wat tlc en goede olie komen ze aardig ver.LVGH schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:05:
[...]
de betaler vervuilt
Mijn A5 TDI ging na inruil op de RS5 direct door naar de export.ArcticWolf schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 09:31:
[...]
Denk dat hij bedoelde om de auto te verkopen in België.
de betaler vervuilt
-edit-
Via internet gevonden: P1023 Regelklep brandstofdruk (N276), kortsluiting naar massa.
Wel helemaal *** dit, ga volgende week op vakantie
[ Voor 19% gewijzigd door Polycom op 28-07-2023 15:18 ]
P1023 bij Alfa Romeo is een actuator intake fout op cilinder 3... (dus de Multiair)Polycom schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:50:
Hoi, mijn Giullieta (1.4 multiair - TCT, benzine) had net de foutcode P1023, de motor wilde niet goed starten. Na 5min weer wel, even naar de buurtgarage gegaan en aan de OBD. De foutcode heb ik laten wissen, stukje gereden en de foutcode/storing is nog niet terug gekomen. Iemand een idee welk probleem dit kan zijn?
-edit-
Via internet gevonden: P1023 Regelklep brandstofdruk (N276), kortsluiting naar massa.
Wel helemaal *** dit, ga volgende week op vakantie
Wat waren de eventuele aandachtspunten voor een Stelvio en hoe controleer ik of de laatste up date er op staat?
De melding waarvan je weet dat 'ie komt bij een MA motor: de MA moet vervangen worden.ArcticWolf schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 17:07:
[...]
P1023 bij Alfa Romeo is een actuator intake fout op cilinder 3... (dus de Multiair)
Hoewel de mijne na 180.000km nog origineel was
Hopelijk valt het mee, een MA swap is best een prijzige aangelegenheid.
Heeft iemand een foto van een Giulietta (940) met 15"?
En.. -zomaar een gedachte- een met 15" voor en 18" achter?
(Of is dat niet toegestaan?)
edit: Ik zit nu te denken misschien was hij voor de classic en stond hij er per abuis bij.
[ Voor 18% gewijzigd door MrMonkE op 31-07-2023 13:06 ]
★ What does that mean? ★
Als het goed is valt het mee.
Na het wissen van de code ongeveer 250KM gereden zonder problemen. Vandaag bij de Alfa garage geweest en volgens de garage heeft deze foutcode te maken met de nokkenas positiesensor op het kleppendeksel. Op de weg terug nog even op d'r staart getrapt (advies) en dat ging gewoon prima. De komende weken 2500km rijden, dus we gaan het zien
Dan valt het wel mee ja, heb die stomme melding van de nokkenas positiesensor ook af en toe bij m'n TBi (liet hem laatst afslaan en met de trailer aankoppelen de auto constant starten/stoppen). Is wel een andere foutcode bij mijPolycom schreef op maandag 31 juli 2023 @ 15:03:
@ArcticWolf en @link_mario
Als het goed is valt het mee.
Na het wissen van de code ongeveer 250KM gereden zonder problemen. Vandaag bij de Alfa garage geweest en volgens de garage heeft deze foutcode te maken met de nokkenas positiesensor op het kleppendeksel. Op de weg terug nog even op d'r staart getrapt (advies) en dat ging gewoon prima. De komende weken 2500km rijden, dus we gaan het zien
Ik had 21-7 een afspraak bij zeeuw voor distri+waterpomp+multiriem+grote beurt. Helaas kon de turbo niet tussendoor en ze plaatsen alleen nieuwe (€ 2.000,-) en geen gereviseerde ( € 600,-) Afspraak afgezegd en mbv online hulp van een Alfist zelf de turbo gedemonteerd, intercooler gespoeld, turbopatroon vervangen (van Turbo Technics UK via ebay) gemodificeerde olieleiding van JTD performance en daarna de turbo hermonteert en de auto gestart.
En vandaag heeft dezelfde alfist die mij online assistentie heeft gegeven de olie ververst met nieuwe gemodificeerde oliekeering, distri+waterpomp+multiriem+alle filters vervangen. distri bleek 1 tandwiel verkeerd te staan op de uitlaatnokkenas. en oliefilter bleek erg oud. Dus niet vervangen bij beurten maar stond wel op de bon. Bij aankoop werd verteld dat er een gemodificeerde olieleiding op zat en die zat er dus niet op. De olieleiding, icm met de verzakte/uitgeharde oliekeering kan dus voor veel schade veroorzaken. Vooral icm een oude oliefilter en oude olie.
Enfin. Hij rijdt weer als een zonnetje.
Edit:
De kosten voor de turbo:
Turbopatroon €145,-
Gemodificeerde olieleiding €90,-
Diverse vloeistoffen € 65,-
Distri, multiriem, waterpomp (4c) oliekeering, alle filters materiaal € 400,-
Arbeid € 500,-
:strip_exif()/f/image/HchSnpSIn5nWl3EyLmfWxL4y.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/O5QkteTGSMfYlf1Elh3sLGTm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Pa3Z0iQltiaCRycuqxw2zFDC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jMYyC0KFObRPHJx8shf7aDKb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BNxDVPsAoo8hA8T2LWbZdypR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zSUX4FUOoDC80iwR2qCZZtMn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9vgY3LTf2nIVVeF70B3m685F.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/y2ssDosh7dHFOLS1GM9vRm49.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cleSgxGMcZHg2EtCeJgHbgs1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/j4lDMoK4nD1EsVa9ZY5JSQsy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lLQh7hrXD8DkkksuiquTgeng.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kj58ZK27yhwX0fCf1rmTcRl5.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 35% gewijzigd door Zuluman op 02-08-2023 11:18 ]
6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput
Waar heb je de gemodificeerde oliekeering gekocht? Bij mij heb ik de originele oliekeering gebruikt maar wil het eigenlijk nog gaan vervagen door een gemodificeerde.
Vreemd dat de riem niet goed stond, die verschuift toch niet bij een kapotte turbo. Heb je de nieuwe er opgezet met blokkeer gereedschap?
Het wel vervangen van onderdelen wel op de bon zetten maar niet op de auto, dat is mij ook al overkomen

Ik doe het liefst altijd ook zoveel mogelijk zelf aan mijn auto, al laat ik dat wel beperkt tot 'droge' onderdelen. Zaken waarbij olie ververst word laat ik altijd doen. Mijn huidige garage auto monteur vertrouw ik ondertussen de volle 100%, maar de eerst keer (en bij de garage's daarvoor) zette ik altijd wel iets van een markering zodat ik achteraf kon zien of het wel/niet gedaan was.H-W Engineer schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 08:29:
Mooi stukje sleutelwerk op straat. Hoe heb je het carter er onderuit gekregen? Ik heb het laatst ook zelf gedaan maar dan op een brug en dat viel al niet mee. Vooral die bout waarbij je in een uitsparing in het vliegwiel moet zien te komen.
Waar heb je de gemodificeerde oliekeering gekocht? Bij mij heb ik de originele oliekeering gebruikt maar wil het eigenlijk nog gaan vervagen door een gemodificeerde.
Vreemd dat de riem niet goed stond, die verschuift toch niet bij een kapotte turbo. Heb je de nieuwe er opgezet met blokkeer gereedschap?
Het wel vervangen van onderdelen wel op de bon zetten maar niet op de auto, dat is mij ook al overkomen. Daarom probeer ik alles zelf te doen.
De vorige eigenaar heeft deze laten chippen naar 280PK. De auto is ruimschoots snel genoeg voor mij, maar dat waren de proefritten met de 200PK ook. Gechipt heeft mij niet naar deze auto geduwd. Kan dat chippen kwaad? Slijt er spul sneller door de extra 80 pk?
De accu is aan vervanging toe. Afgelopen winter met enige regelmaat geen achterruit verwarming, nu ook een start-stop melding wat duid op een accu welke aan vervanging toe is.Volgens mij geen groot probleem na ruim 6 jaar.
Het mediascherm heeft hele kleine microscheurtjes. Dit is ook een bekend probleem. De enige optie die de dealer heeft is om het complete scherm te vervangen a 1200 euro (WTF). iemand ervaringen met een andere oplossing? Gezien dit enkel de plexiglas laag voor het scherm is sta ik er van te kijken dat Alfa Romeo geen andere oplossing bied voor iets dat duidelijk een ontwerpfout/materiaalkeuzefout betreft.
De auto remt en schakelt soms wat lomp. Niet heel erg, maar vooral op lagere snelheden of bij voorzichtig rijden voel ik de auto schakelen en gaat het afremmen wat lomper. Volgens Driessen in Eindhoven is er vwb motor of versnellingsbak niks aan de hand.
https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983
Ik heb alleen de turbo vervanging en intercooler gespoeld op straat. De rest heeft een bekende van mij gedaan in zijn werkplaats op de brug.H-W Engineer schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 08:29:
Mooi stukje sleutelwerk op straat. Hoe heb je het carter er onderuit gekregen? Ik heb het laatst ook zelf gedaan maar dan op een brug en dat viel al niet mee. Vooral die bout waarbij je in een uitsparing in het vliegwiel moet zien te komen.
Het wel vervangen van onderdelen wel op de bon zetten maar niet op de auto, dat is mij ook al overkomen. Daarom probeer ik alles zelf te doen.
De gemodificeerde olieleiding voor de turbo en de gemodificeerde oliekeerring heb ik bij jtd performance gekocht.
De turbovervanging heeft geen blokkeer gereedschap nodig. Maar toen hij de distri ging vervangen met het officiële gereedschap viel hem op dat er markeringen zijn aangebracht en desondanks dat de uitlaatnokkenas 1 tand verkeerd stond. De vorige eigenaar heeft dat dus bij een garage laten doen die geen officeel gereedschap heeft gebruikt. Nu is 1 tand verkeerd geen ramp bij de uitlaat nokkenas maar hij hij liep dus niet optimaal.
:strip_exif()/f/image/j4lDMoK4nD1EsVa9ZY5JSQsy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/btgPPogsvTtlGPWdb4oJPaHi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LeKOKWf5chfEqSlszLYpjYQw.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door Zuluman op 02-08-2023 11:27 ]
6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Anyway, ik heb goede verhalen gehoord over Italia Auto Corse in Den Haag. Iemand misschien nog aanraders?
Volgens mij is de Giulia motor standaard 280PK maar door de EU heeft Alfa deze terug geklokt naar 200PK om aan regelgeving te voldoen. Die 80PK extra is dus eigenlijk niet extra en zal daarom geen schade aan jouw motor toebrengen.boomr schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:51:
Ik rij nu ruim een jaar in een Giulia uit 2017. Over het algemeen erg tevreden met de auto maar toch benieuwd naar wat reacties. De vorige eigenaar heeft deze laten chippen naar 280PK. De auto is ruimschoots snel genoeg voor mij, maar dat waren de proefritten met de 200PK ook. Gechipt heeft mij niet naar deze auto geduwd. Kan dat chippen kwaad? Slijt er spul sneller door de extra 80 pk?
[ Voor 56% gewijzigd door Polycom op 02-08-2023 17:45 ]
Klopt de 200pk en 280pk motoren zijn identiek, de 200pk versie is elektronisch 'teruggetuned'. Die 80pk "extra" is dus veilig.Polycom schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 11:30:
Ik ga op zoek naar een nieuwe Alfa garage, mijn vorige garage vond het nodig om mij een rekening van 37euro te sturen voor het uitlezen van de motorstoring (5 minuten werk).![]()
Anyway, ik heb goede verhalen gehoord over Italia Auto Corse in Den Haag. Iemand misschien nog aanraders?
[...]
Volgens mij is Giulia motor standaard 280PK maar door de EU heeft Alfa deze terug geklokt naar 200PK om aan regelgeving te voldoen. Die 80PK extra is dus eigenlijk niet extra en zal daarom geen schade aan jouw motor toebrengen.
Ik zit al 18 jaar bij auto italia corse met mijn 146 boxer. Erik en Ronald zijn kundige mensen met passie voor de italianen. eerlijke prijzen en goed service.Polycom schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 11:30:
Ik ga op zoek naar een nieuwe Alfa garage, mijn vorige garage vond het nodig om mij een rekening van 37euro te sturen voor het uitlezen van de motorstoring (5 minuten werk).![]()
Helaas konden ze mij alleen niet helpen met de turbo van mijn 159 TBI. Ze gaven eerlijk toe dat ze daar geen (goede) ervaring mee hebben. Ze kunnen m wel vervangen maar weten vaak niet wat de oorzaak is/was. Dat is lastig voor een kleine garage. Daar moet je vaak een turbo specialist voor inhuren of zelf doen zoals ik :-)
Omgeving Den Haag kun je altijd nog naar Len Jansen in Voorburg, kom ik al vanaf dat hij voor zichzelf begon. Enige nadeel, hij is druk....altijd vijf bruggen vol (en vaak met mooi spul!) Liefhebber en rijdt zelf ook een Giulia QV.Polycom schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 11:30:
Van Doorn en Top hier in Nijkerkerveen, allemaal liefhebbers maar best een eind voor je als je nu in omg. Den Haag zit.Polycom schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 11:30:
[...]
Volgens mij is de Giulia motor standaard 280PK maar door de EU heeft Alfa deze terug geklokt naar 200PK om aan regelgeving te voldoen. Die 80PK extra is dus eigenlijk niet extra en zal daarom geen schade aan jouw motor toebrengen.
Kan ik alleen maar beamen. Die hebben nog echt een Alfa hart en kennis van zaken.ArcticWolf schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 16:41:
[...]
Van Doorn en Top hier in Nijkerkerveen, allemaal liefhebbers maar best een eind voor je als je nu in omg. Den Haag zit.
Je hebt toch niet mijn oude lease Giulia toevallig? :-) Oh man, nog dagelijks pijn in mijn hart dat ik haar moest laten gaan na 4 jr en 190.000km. Destijds via de garage laten chippen, die kregen bezoek van ...... naam even kwijt maar bekende Alfa chipper.boomr schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:51:
Ik rij nu ruim een jaar in een Giulia uit 2017. Over het algemeen erg tevreden met de auto maar toch benieuwd naar wat reacties.
De vorige eigenaar heeft deze laten chippen naar 280PK. De auto is ruimschoots snel genoeg voor mij, maar dat waren de proefritten met de 200PK ook. Gechipt heeft mij niet naar deze auto geduwd. Kan dat chippen kwaad? Slijt er spul sneller door de extra 80 pk?
Het betreft een zilvergrijze uit 2017. Die (sorry Ze) had 93K gelopen toen ik m gekocht had. Ietsje minder dus dan die van jou:)TheGabeMan schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 09:28:
[...]
Je hebt toch niet mijn oude lease Giulia toevallig? :-) Oh man, nog dagelijks pijn in mijn hart dat ik haar moest laten gaan na 4 jr en 190.000km. Destijds via de garage laten chippen, die kregen bezoek van ...... naam even kwijt maar bekende Alfa chipper.
Gisteren bij Van Mossel geweest. Accu blijkt in goede staat maar was vrij leeg, vraag of ik veel korte stukken reed. Ja, dagelijks naar mijn werk, ongeveer 15-20 minuten. Maar vorig weekend van en naar amsterdam ongeveer anderhalf uur en vanmorgen naar tilburg zo'n 40 minuten. Zou wel verwachten dat de accu dan enigszins opgeladen is:)
Ik lees meer van dit soort problemen met de giulia. Iemand suggesties? Ik heb geen zin om in de winter weer een niet-werkende achterruit verwarming te hebben.
https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983
Bij de Action heb je een accu oplader voor rond de 10 euro. Hang ‘m daar een nachtje aan en dan is ie wel vol. Mocht je daarna nog issues hebben dan is je accu stuk, of je hebt iets wat je accu leeg slurpt. In dat laatste geval zou je kunnen checken of er achteraf iets is ingebouwd.boomr schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 12:06:
[...]
Het betreft een zilvergrijze uit 2017. Die (sorry Ze) had 93K gelopen toen ik m gekocht had. Ietsje minder dus dan die van jou:)
Gisteren bij Van Mossel geweest. Accu blijkt in goede staat maar was vrij leeg, vraag of ik veel korte stukken reed. Ja, dagelijks naar mijn werk, ongeveer 15-20 minuten. Maar vorig weekend van en naar amsterdam ongeveer anderhalf uur en vanmorgen naar tilburg zo'n 40 minuten. Zou wel verwachten dat de accu dan enigszins opgeladen is:)
Ik lees meer van dit soort problemen met de giulia. Iemand suggesties? Ik heb geen zin om in de winter weer een niet-werkende achterruit verwarming te hebben.
Alle tips en ideeën zijn van harte welkom.
*sowieso
Dasty ontvetterDonJunior schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 07:16:
Iemand enig idee hoe dat ik het stuur van mijn Giulietta (940) schoon krijg? Heb al wat zaken geprobeerd (zonder sop, met sop, droge doek) maar het stuur, eigenlijk meer het claxon/airbag stuk, begint te plakken waardoor er allerlei pluisjes aan blijven hangen. Zou dit graag weer 'plakvrij' willen hebben. Heb dit destijds ook gehad bij de raamschakelaars van mijn voorgaande Alfa 147 en daar kon ik gewoon lomp de plaklaag eraf schrobben tot ik schoon plastic over had, dat gaat met een stuur niet lukken natuurlijk..
Dat gele spul uit die spuitbus van de Wibra?
Die heb ik wel in huis ja.. gebruik ik voor mijn velgen
..durfde ik niet zomaar op mijn stuur te spuiten.
Maar goede tip dan ga ik dat toch eens proberen.
De Giulietta staat nu bij de garage (vervangen uitlaatspruitstukpakking, is mijzelf uiteindelijk niet gelukt helaas) dus zodra deze terug is zal ik dat eens doen.
*sowieso
Geel/groenig idd :-)DonJunior schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:50:
[...]
Dat gele spul uit die spuitbus van de Wibra?
Die heb ik wel in huis ja.. gebruik ik voor mijn velgen![]()
..durfde ik niet zomaar op mijn stuur te spuiten.
Maar goede tip dan ga ik dat toch eens proberen.
De Giulietta staat nu bij de garage (vervangen uitlaatspruitstukpakking, is mijzelf uiteindelijk niet gelukt helaas) dus zodra deze terug is zal ik dat eens doen.
Gewoon eerst een klein stukje proberen.
De Self Healing Italian Technology (SHIT) heeft zijn werk dus goed gedaan
Geprobeerd.. is helaas alleen maar plakkeriger gewordenTux3.14 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:36:
[...]
Geel/groenig idd :-)
Gewoon eerst een klein stukje proberen.
*sowieso
Aj, balen! Bij de plastic plakdelen van een Volkswagen Lupo was mij dat wel een keer gelukt.DonJunior schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 16:20:
[...]
Geprobeerd.. is helaas alleen maar plakkeriger geworden
Misschien dat de Italianen andere weekmakers gebruiken.
Je zou in het auto detail topic wellicht om advies kunnen vragen.
Volgens de ANWB meneer zou je iets van 470 km. in één keer moeten rijden om je accu weer helemaal op te laden en dan moet je dynamo ook nog eens in goede staat zijn!boomr schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 12:06:
Accu blijkt in goede staat maar was vrij leeg, vraag of ik veel korte stukken reed.
Ja, dagelijks naar mijn werk, ongeveer 15-20 minuten.
Maar vorig weekend van en naar amsterdam ongeveer anderhalf uur en vanmorgen naar tilburg zo'n 40 minuten.
Zou wel verwachten dat de accu dan enigszins opgeladen is:)
Mooie acculader TIP van de tweewielers besturende medeTweakers in het verleden :Ik lees meer van dit soort problemen met de giulia. Iemand suggesties?
Ik heb geen zin om in de winter weer een niet-werkende achterruit verwarming te hebben.
- https://www.einhell.nl/p/1002225-ce-bc-4-m/
- https://www.einhell.nl/p/1002235-ce-bc-6-m/
- https://www.einhell.nl/p/1002245-ce-bc-10-m/
Één van die was destijds voor € 20 of zo tekoop en is echt ideaal om effe de status te meten of ook daadwerkelijk op te laden daarna!
Je kan natuurlijk ook één van de andere modellen overwegen : https://www.einhell.nl/tools/automotive/acculaders/
Als het een muis/toetsenbord/afstandsbediening/USB Stick/enz. was met een vervelende coating dan zou ik zeggen pak een schuursponsje en CIF erbij en poets erop los totdat die troep is verdwenen, maar in dit geval geen idee...DonJunior schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 07:16:
Iemand enig idee hoe dat ik het stuur van mijn Giulietta (940) schoon krijg? Heb al wat zaken geprobeerd (zonder sop, met sop, droge doek) maar het stuur, eigenlijk meer het claxon/airbag stuk, begint te plakken waardoor er allerlei pluisjes aan blijven hangen. Zou dit graag weer 'plakvrij' willen hebben. Heb dit destijds ook gehad bij de raamschakelaars van mijn voorgaande Alfa 147 en daar kon ik gewoon lomp de plaklaag eraf schrobben tot ik schoon plastic over had, dat gaat met een stuur niet lukken natuurlijk..
Grappig dat je dat zegt, zo heb ik namelijk de plakkerige raamknoppen van mijn Alfa 147 destijds wel schoon gemaakt. Daaronder zat gewoon hard plastic dus dat was prima. Maar dat gaat inderdaad niet lukken bij het stuur.nero355 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 23:55:
[...]
Volgens de ANWB meneer zou je iets van 470 km. in één keer moeten rijden om je accu weer helemaal op te laden en dan moet je dynamo ook nog eens in goede staat zijn!
[...]
Mooie acculader TIP van de tweewielers besturende medeTweakers in het verleden :
- https://www.einhell.nl/p/1002225-ce-bc-4-m/
- https://www.einhell.nl/p/1002235-ce-bc-6-m/
- https://www.einhell.nl/p/1002245-ce-bc-10-m/
Één van die was destijds voor € 20 of zo tekoop en is echt ideaal om effe de status te meten of ook daadwerkelijk op te laden daarna!
Je kan natuurlijk ook één van de andere modellen overwegen : https://www.einhell.nl/tools/automotive/acculaders/
[...]
Als het een muis/toetsenbord/afstandsbediening/USB Stick/enz. was met een vervelende coating dan zou ik zeggen pak een schuursponsje en CIF erbij en poets erop los totdat die troep is verdwenen, maar in dit geval geen idee...
@boomr Ik heb zelf een acculader van TecMate (de Optimate 7) die hebben namelijk draden welke je aan je accu vastmaakt en aan het uiteinde een stekker welke je los kan klikken in je acculader. Eens in de zoveel tijd moet ik de accu namelijk ook bijladen (omdat we eigenlijk te korte stukjes rijden) en dan klik ik gewoon de stekker erin.. en laden maar.
Dit idee: https://img.mapp.nl/images/prod/optimate-extra-kabel.jpg
*sowieso
Het kost wel wat : https://optimate1.com/product/om7/DonJunior schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 01:17:
@boomr Ik heb zelf een acculader van TecMate (de Optimate 7) die hebben namelijk draden welke je aan je accu vastmaakt en aan het uiteinde een stekker welke je los kan klikken in je acculader.
Eens in de zoveel tijd moet ik de accu namelijk ook bijladen (omdat we eigenlijk te korte stukjes rijden) en dan klik ik gewoon de stekker erin.. en laden maar.
Dit idee: https://img.mapp.nl/images/prod/optimate-extra-kabel.jpg
Maar dat systeem met die kabel is wel gaaf gedaan!
*sowieso
Wat een schitterende auto zeg! Goed om te zien dat het bouwen van sportwagens nog steeds in het DNA en de strategie van dit merk past:

[ Voor 42% gewijzigd door paul-s83 op 31-08-2023 00:14 ]
Waarschijnlijk zelfs om nooit te gaan zien in het echt .. 33 stuks worden er gemaakt. Die gaan nooit gereden worden natuurlijk. Dat is puur een beleggingsobject. Jammer.TheGabeMan schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 07:08:
Mix van 4C en 8C. Allemaal iets strakker. Mooie auto om nooit te mogen bezitten 😁
*sowieso
Prachtige auto, maar zie toch liever wat betaalbare modellen voor ons. Tonale is t allemaal net nietpaul-s83 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 00:13:
https://www.autoblog.nl/n...oedmooie-supercar-3540391
Wat een schitterende auto zeg! Goed om te zien dat het bouwen van sportwagens nog steeds in het DNA en de strategie van dit merk past:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ze mogen ook wel wat aan hun dashboards doen, want die worden steeds minder Alfa Romeo waardig wat mij betreft!alki schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 09:34:
Prachtige auto, maar zie toch liever wat betaalbare modellen voor ons. Tonale is t allemaal net niet.

Zelfs die 33 Stradale is niet echt bijzonder mooi te noemen wat dat betreft!

Dit soort dashboards vind ik veel mooier :
GTV & Spider :

156 :

Of zoiets :

166 :

159 :

Zelfs die van de 8C was leuker :

* nero355 heeft iets met retro dashboards

Het is een 2006 159 SW (met meest gehate motor als ik zo lees) 1.9 JTS.
Auto heeft 10.000 geleden nieuwe ketting en koppeling gehad. Rijd echt als een zonnetje.
Is geen nieuwe auto dus er moet wat dingen aangepakt worden. Als eerste heb ik een nieuwe Accu in gestopt want oude was echt op.
Kon niet eens de auto stofzuigen met de deuren open en lampjes aan want dan was het al klaar . Starten ging al niet.
Daarna een Android unit ingebouwd met wireless Android auto
Auto rijdt echt goed , ook in lage toeren. Schokt nergens.
Enig is wel dat stationair auto nog al bromt , alsof het een diesel is. Dus vermoed dat een motor steun niet goed is.
Verder voelt stuurbekrachtiging niet echt lekker. Daarom even bij de sloopt een andere pomp en reservoir gehaald, en gelijk alles gespoeld en juist olie gebruikt.
Jammer genoeg is deze pomp niet veel beter dan die van mij. Daarom ben ik bezig om een andere te krijgen van een 159 waar er geen stuur issues mee zijn.
Ga gelijk ook de hoge druk slag vervangen. Rubber gedeelte wilt wel eens gaan uitzetten waardoor binnen diameter kleiner wordt en dan is de kans erg groot dat pomp ook van gaat gieren omdat die harder moet werken.
We gaan het zien.
Verder wil ik ook kijken of een dubbel uitlaat van een 2.2 JTS er onder kan. Volgens mij wel, alleen nog even checken vanaf waar dan de nieuwe einddempers vervangen moeten worden.
:strip_exif()/f/image/1PsnQ1Hc3HMpu4Y9JyY2Tz5M.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/d2alS37DxNTtJSQj9hQEUKOa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NsgI4Nogv3SX6vRVAHcd9Vq5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mYbDstrVE6CQdbDQCvpySOYB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qnYAE8GSwsJqC1IO1KJgwJWM.jpg?f=fotoalbum_large)
Afgezien van overspuiten of wrappen , zijn er nog reparatie mogelijkheden ?
En als het spuiten of wrappen wordt; wat zouden jullie doen ? Ik wil hem wel Alfa groen laten maken....
Ugh dat is zuur zeg.Whizzy schreef op zondag 17 september 2023 @ 16:02:
Vandaag weer even de Giulietta schoongemaakt en ik zie steeds meer blanke lak loskomen
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En als het spuiten of wrappen wordt; wat zouden jullie doen ? Ik wil hem wel Alfa groen laten maken....
Qua wrappen kan ik je alleen melden dat je deze er meestal niet langer dan 4 jaar op moet laten. Omdat je steeds lastiger de wrap los krijgt en dat dit dan slecht voor je lak is.. al maakt dat bij jou nu weinig uit

Volgens mij, als je hem een heel ander kleur wilt spuiten moet je dit ook opgeven bij de RDW eigenlijk, anders kloppen je papieren niet meer.
https://www.rdw.nl/partic...eur-van-uw-auto-aanpassen
*sowieso
Er zijn in principe 4 opties:Whizzy schreef op zondag 17 september 2023 @ 16:02:
Vandaag weer even de Giulietta schoongemaakt en ik zie steeds meer blanke lak loskomen
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
1 opschuren en nieuwe blanke lak laten aanbrengen
2 opschuren en volledig nieuwe kleur en blanke lak laten aanbrengen
3 wrappen
4 laten zitten
Wrappen zou ik alleen doen als ik weet dat nadat de wrap is versleten de auto een enkeltje sloop krijgt... ik zou optie 1 proberen als het nog niet lang aanwezig is (wat bij jou het geval lijkt).
Ik zou voor het zekere eerst een nieuw reservoir kopen, onderdeelnummer: 60694766. Er zit namelijk een filter in die raakt verstopt en dan krijg je ook een hoop lawaai tijdens het sturen.seninha schreef op zondag 17 september 2023 @ 14:20:
Sinds twee weken wederom Alfa rijder geworden (8 jaar geleden kort in een 147 gereden)
Het is een 2006 159 SW (met meest gehate motor als ik zo lees) 1.9 JTS.
Verder voelt stuurbekrachtiging niet echt lekker. Daarom even bij de sloopt een andere pomp en reservoir gehaald, en gelijk alles gespoeld en juist olie gebruikt.
Jammer genoeg is deze pomp niet veel beter dan die van mij. Daarom ben ik bezig om een andere te krijgen van een 159 waar er geen stuur issues mee zijn.
Ga gelijk ook de hoge druk slag vervangen. Rubber gedeelte wilt wel eens gaan uitzetten waardoor binnen diameter kleiner wordt en dan is de kans erg groot dat pomp ook van gaat gieren omdat die harder moet werken.
We gaan het zien.
Verder wil ik ook kijken of een dubbel uitlaat van een 2.2 JTS er onder kan. Volgens mij wel, alleen nog even checken vanaf waar dan de nieuwe einddempers vervangen moeten worden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als je nog belang bij twee einddempers van Novitec hebt dan hoor ik het wel. ik heb er twee liggen die komen onder mijn 159 SW vandaan. Wij vonden het te zwaar klinken. Op verzoek kan ik je wel wat foto's sturen.
Je kan een middenpijp van een diesel kopen met dubbele uitlaat dan heb je de verdeling naar links en rechts. De diesels hebben geen middendemper namelijk, en de diameter is gelijk. Dan kan je met 1 koppelstuk werken en hou je de originele ophangpunten.
[ Voor 6% gewijzigd door H-W Engineer op 18-09-2023 09:09 ]
Altijd Alfa gereden sinds de 156 en de laatste was 4 jaar een Giulia 1.8 JTD mogen rijden (getuned naar 220PK) in de lease. Door nieuw lease beleid overgegaan op BMW, maar boh, dat valt tegen.
Ben er over aan het denken om dan over 2 jr niet meer te leasen maar prive een Giulia te kopen. Momenteel valt de simpelste Giulia buiten lease budget. Maar omdat ik echt geen verstand heb van auto techniek zal ik bij elk probleempje op een garage aangewezen zijn. Vandaar de vraag: Is de Giulia een goede auto of ga ik veel extra kosten hebben?
Is natuurlijk nooit te voorspellen, je kunt er eens een echt slechte tussen hebben, maar over het geheel genomen.....
Voor zover ik weet zijn zowel de benzine motoren als de diesels gewoon betrouwbaar.TheGabeMan schreef op maandag 18 september 2023 @ 09:10:
Is de Giulia een kwalitatief goede auto om prive te rijden?
Altijd Alfa gereden sinds de 156 en de laatste was 4 jaar een Giulia 1.8 JTD mogen rijden (getuned naar 220PK) in de lease. Door nieuw lease beleid overgegaan op BMW, maar boh, dat valt tegen.
Ben er over aan het denken om dan over 2 jr niet meer te leasen maar prive een Giulia te kopen. Momenteel valt de simpelste Giulia buiten lease budget. Maar omdat ik echt geen verstand heb van auto techniek zal ik bij elk probleempje op een garage aangewezen zijn. Vandaar de vraag: Is de Giulia een goede auto of ga ik veel extra kosten hebben?
Is natuurlijk nooit te voorspellen, je kunt er eens een echt slechte tussen hebben, maar over het geheel genomen.....
Het enige wat ik wel eens voorbij zie komen zijn vreemde slijtagepatronen van banden maar dat is natuurlijk prima op te lossen.
Of.... je zorgt dat je een potje hebt voor onderhoud. Vroeg of laat kom je met elke auto een keer aan de beurt. Zorg gewoon dat je backup hebt voor onvoorziene kosten en het lijkt mij dat het dan goed moet komen.TheGabeMan schreef op maandag 18 september 2023 @ 09:10:
Ik zou over dit soort vraagstukken niet eens twijfelen.. als ik uberhaupt ooit de mogelijkheid krijg een Giulia te kunnen rijden.
*sowieso
Rijd mijn Giulia al 2,5 jaar zonder problemen en dat met een model van 2017 waar ik lees dat ze problemen hebben. Ik merk iig niks van, gewoon elke 12k onderhoud en er is niks aan de hand. De beste auto die ooit heb gehad tot nu toe.TheGabeMan schreef op maandag 18 september 2023 @ 09:10:
Voor deze auto hebben ze echt hoogwaardige onderdelen gebruikt vooral bij de automaat en Motor
[ Voor 4% gewijzigd door alki op 18-09-2023 11:31 ]
Prima auto rij hem zelf al bijna 3 jaar zonder grote problemen! Altijd netjes onderhouden, op tijd olie verversen. Moet nu wel de riem + waterpomp etc. vervangen en dat is aan onderdelen al bijna 500 euro.. Dus dat is even slikken maar goed dit hoeven we niet elk jaar te doen gelukkig!TheGabeMan schreef op maandag 18 september 2023 @ 09:10:
Maar Giulia 1.8j jtd? Die bestaat niet haha. Bedoel je een Giulietta?
[ Voor 3% gewijzigd door Rohit op 18-09-2023 13:44 ]
Samsung Galaxy Z Fold6 1TB
Been there met mijn 2014 Giulietta (blauw), heb er uiteindelijk niks aan gedaan. Is begin dit jaar een exportje geworden (2.0 Diesel...).Whizzy schreef op zondag 17 september 2023 @ 16:02:
Alfa onderdelen zijn helaas altijd wel duur, moet een uitlaatbeugel vervangen (hangt nu met 2 dikke tiewraps vast). 80 euroRohit schreef op maandag 18 september 2023 @ 13:40:
[...]
Prima auto rij hem zelf al bijna 3 jaar zonder grote problemen! Altijd netjes onderhouden, op tijd olie verversen. Moet nu wel de riem + waterpomp etc. vervangen en dat is aan onderdelen al bijna 500 euro.. Dus dat is even slikken maar goed dit hoeven we niet elk jaar te doen gelukkig!

Thermostaat 160 euro, nieuwe boostpijp 240 euro etc...

Carterventilatie unit van m'n Giulietta? 500 euro ... en een halve dag bezig met montage
Geen 1.8JTD ? Eeuhm even denken wat t dan ook alweer was.Via kentekencheck even gekeken:Rohit schreef op maandag 18 september 2023 @ 13:40:
[...]
Prima auto rij hem zelf al bijna 3 jaar zonder grote problemen! Altijd netjes onderhouden, op tijd olie verversen. Moet nu wel de riem + waterpomp etc. vervangen en dat is aan onderdelen al bijna 500 euro.. Dus dat is even slikken maar goed dit hoeven we niet elk jaar te doen gelukkig!
Maar Giulia 1.8j jtd? Die bestaat niet haha. Bedoel je een Giulietta?
Cilinderinhoud : 2143 cm³
Aantal cilinders : 4
Vermogen : 110 kW (149 pk)
Met tuning kwam ik tegen de 220 PK :-)
Zo zag ze er uit, nu waarschijnlijk in een ver buitenland iemand van aan het genieten:
:strip_exif()/f/image/rPCiAIGyEES1n7k0gZkUou4P.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja helaas weet ik dat haha na een 156, 159,159 en nu de Giulia!ArcticWolf schreef op maandag 18 september 2023 @ 13:47:
[...]
Alfa onderdelen zijn helaas altijd wel duur, moet een uitlaatbeugel vervangen (hangt nu met 2 dikke tiewraps vast). 80 euro![]()
Thermostaat 160 euro, nieuwe boostpijp 240 euro etc...![]()
Carterventilatie unit van m'n Giulietta? 500 euro ... en een halve dag bezig met montage
2.2 JTDTheGabeMan schreef op maandag 18 september 2023 @ 13:52:
[...]
Geen 1.8JTD ? Eeuhm even denken wat t dan ook alweer was.Via kentekencheck even gekeken:
Cilinderinhoud : 2143 cm³
Aantal cilinders : 4
Vermogen : 110 kW (149 pk)
Met tuning kwam ik tegen de 220 PK :-)
Zo zag ze er uit, nu waarschijnlijk in een ver buitenland iemand van aan het genieten:
[Afbeelding]
Samsung Galaxy Z Fold6 1TB
Reservoir heb ik ook vervangen. Wel met een 2de hands maar heb filter schoongemaakt.H-W Engineer schreef op maandag 18 september 2023 @ 09:05:
[...]
Ik zou voor het zekere eerst een nieuw reservoir kopen, onderdeelnummer: 60694766. Er zit namelijk een filter in die raakt verstopt en dan krijg je ook een hoop lawaai tijdens het sturen.
Als je nog belang bij twee einddempers van Novitec hebt dan hoor ik het wel. ik heb er twee liggen die komen onder mijn 159 SW vandaan. Wij vonden het te zwaar klinken. Op verzoek kan ik je wel wat foto's sturen.
Je kan een middenpijp van een diesel kopen met dubbele uitlaat dan heb je de verdeling naar links en rechts. De diesels hebben geen middendemper namelijk, en de diameter is gelijk. Dan kan je met 1 koppelstuk werken en hou je de originele ophangpunten.
Was trouwens zelfde type wat ik al had.
Weet dat er toen een modificatie was maar weet niet wat verschil was tussen beide reservoirs.
Wat ophangpunten betreft, heb nog niet onder de auto gekeken dus moet nog kijken of rechts ook wat is.
Maar bedankt voor tip over dieselmiddenpijp
Wat je Novitec einddempers betreft, wil ook niet zwaar laten klinken. Vind auto nu al mooi donker klinken. Moet niet meer worden.
Dubbel uitlaat is puur voor looks. Vind kont dan helemaal af
Geen idee of je ervan op de hoogte bent of niet, maar met een beetje geluk kan je dat als "spotreparatie" laten doen voor € 50 per stuk zoals bij een buitenspiegel met steenschade bleek onlangs!Whizzy schreef op zondag 17 september 2023 @ 16:02:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Iets dat ik in ieder geval graag veel eerder had geweten...

Wat een prachtige auto is het toch, hoop dat het komende design net zo mooi wordt.
Dat gaat hem niet worden, de lak begint echt overal los te laten ,al heel wat kleine bubbeltjes die allemaal uitgroeien .. ik ga wel een paar offertes opvragen.nero355 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 19:24:
[...]
Geen idee of je ervan op de hoogte bent of niet, maar met een beetje geluk kan je dat als "spotreparatie" laten doen voor € 50 per stuk zoals bij een buitenspiegel met steenschade bleek onlangs!
Volgens mij heeft modificatie te maken met het soort stuurbekrachtigingsolie rood naar groen. Of omgekeerd.seninha schreef op maandag 18 september 2023 @ 18:33:
[...]
Reservoir heb ik ook vervangen. Wel met een 2de hands maar heb filter schoongemaakt.
Was trouwens zelfde type wat ik al had.
Weet dat er toen een modificatie was maar weet niet wat verschil was tussen beide reservoirs.
Wat ophangpunten betreft, heb nog niet onder de auto gekeken dus moet nog kijken of rechts ook wat is.
Maar bedankt voor tip over dieselmiddenpijp
Wat je Novitec einddempers betreft, wil ook niet zwaar laten klinken. Vind auto nu al mooi donker klinken. Moet niet meer worden.
Dubbel uitlaat is puur voor looks. Vind kont dan helemaal af
Als je het puur voor de looks wil doen dan zou ik er gewoon een steje orginele demers onder zetten.
Olie heb ik ook al vervangen.
Krijg volgende week andere pomp en hoge druk leiding binnen.
Dus we gaan zien of het beter wordt .
[ Voor 45% gewijzigd door seninha op 20-09-2023 10:59 ]
Eigenlijk best wel bizar dat zoiets kan gebeuren bij een auto die zo jong is en in principe met moderne technieken gemaakt zou moeten zijn!Whizzy schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 23:09:
Dat gaat hem niet worden, de lak begint echt overal los te laten ,al heel wat kleine bubbeltjes die allemaal uitgroeien .. ik ga wel een paar offertes opvragen.

Het is niet een of ander cheapass ding van 40 jaar geleden of zo!

Uit de tijd dat autolak nog tegen vogelpoep kon bedoel je?nero355 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:37:
[...]
Eigenlijk best wel bizar dat zoiets kan gebeuren bij een auto die zo jong is en in principe met moderne technieken gemaakt zou moeten zijn!
Het is niet een of ander cheapass ding van 40 jaar geleden of zo!![]()
de betaler vervuilt
Toen ik jaren terug rondkeek naar een MiTo en ik wat google onderzoek deed naar waar op te letten, werd wel gewezen op de zwakte van de rode i.v.m. steenslag.nero355 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:37:
[...]
Eigenlijk best wel bizar dat zoiets kan gebeuren bij een auto die zo jong is en in principe met moderne technieken gemaakt zou moeten zijn!
Mogelijk is dat dus niet het enige zwakke punt van die kleur.
Een auto wordt niet meer gemaakt om lang mee te gaan, ze ontwerpen die dingen dat ze 10 jaar meegaan en dat men daarna weer een nieuwe koopt.nero355 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:37:
[...]
Steenslag is sowieso iets wat bij alle Fiat/Alfa/Maserati/Lancia/Ferrari auto's uit het FCA tijdperk voor komt, ongeacht de kleur. Lak is zacht en dan is het gewoon gevoeliger voor schade.Loei123 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 08:18:
[...]
Toen ik jaren terug rondkeek naar een MiTo en ik wat google onderzoek deed naar waar op te letten, werd wel gewezen op de zwakte van de rode i.v.m. steenslag.
In het algemeen valt het mij sowieso op dat auto's met een rode kleur sowieso veel sneller verkleuren of afbladderen, praktisch van elk merk wel.
Denk dat het ook een kwestie is van lak goed onderhouden. Niet door de wasstraat gaan maar met de hand wassen. 1 of 2 keer per jaar goed reinigen met klei en daarna in de wax doet al veel goeds voor de levensduur van het lakwerk.
Is het niet juist dat de lak hard en daardoor broos is? Zachte lak zou de impact juist absorberen en hooguit een putje achterlaten.Tux3.14 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:51:
[...]
Lak is zacht en dan is het gewoon gevoeliger voor schade.
Is dat rood nog erger dan de Blue Tornado? Bij de MiTo hier bladdert het op de bumper aardig af, zit de motorkap vol witte pitten en laat de lak boven de ruit nu los. Bumper is vervangen, is door iemand anders al kapot gereden, uiteraard zonder briefje. Motorkap vind ik ook niet zo zorgwekkend maar de rand boven de ruit wel. In principe zou een lakstift al wel wat moeten doen, maar vrees wat voor het resultaat.Loei123 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 08:18:
[...]
Toen ik jaren terug rondkeek naar een MiTo en ik wat google onderzoek deed naar waar op te letten, werd wel gewezen op de zwakte van de rode i.v.m. steenslag.
Sowieso verdient de hele auto een goede TLC. Links is hij eens herspoten maar zijn de plakranden van tape nog op het dak en motorkap te zien. Na 12 jaar zit hij logischerwijs vol swirls en helaas sprong er laatst ook nog eens een houten paaltje tegen de deur.
Je zou kunnen stellen dat het een 12 jaar oude auto is, dus boeiend. Maar een Alfa was de meisjesdroom van mijn vriendin en elke keer dat ik er mee rijd krijg ik spijt dat ik bij mijn vorige leaser voor een veel modernere VW ging ipv een toch al gedateerde Giulietta. Volop emozione dus
Is ook mijn gedachte gang. Maar toch is het kennelijk andersom. Ik kan me een aflevering van Top Gear herinneren dat Italiaanse auto's na een trip en wat rondjes scheuren op een circuit meer schade had dan bijvoorbeeld een Audi R8. Weet zo niet meer welke aflevering dat was.Homeland schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:11:
[...]
Is het niet juist dat de lak hard en daardoor broos is? Zachte lak zou de impact juist absorberen en hooguit een putje achterlaten.
Ik zie ook regelmatig in detail video's terug komen dat polijsten bij een Italiaan wat meer aandacht vereist dan een auto met harde lak omdat het relatief 'makkelijk' is om er laagje af te polijsten. Als je 'm te lang er op houd dan polijst je er onnodig teveel 'clear coat' af. Voordeel is wel als je dit onder de knie hebt dat het bij een Italiaan sneller gedaan is dan bij een auto met een harde laksoort