Gaat weer lekker met Alfa.. Pa zijn Brera had kuren. Kreeg vorige week een telefoontje dat ze met de Brera waren gestrand aan de afrit van de snelweg. ANWB was na een uurtje daar, conclusie: gesprongen koelwaterslang tussen schutbord en de kachel. Daar zit een snelkoppeling die van ellende was gebroken. Half internet staat er vol mee, bekende 939 kwaal. Monteur had gelukkig een universele koppeling bij zich en na een uurtje pielen konden ze verder. Had nog wel de tip gegeven om in de loop van de week het systeem nog eens te onluchten.
Nou heeft de Brera daar drie ontluchtingsschroefjes voor in de koelslangen zitten. Van die geweldig stevige schroefjes van hoogwaardig Italiaans plastic

Je raadt het al, de eerste brak af en de tweede viel op de bodemplaat. Tuynder gebeld, niet los leverbaar. Alleen de complete koelslang voor €180,-.

OK, doe die maar dan, want met een gat in je koelslang is het ook zo lastig rijden. Levertijd? "Die staan al een jaar in back-order, verwacht ze niet meer binnen." Baas, Maresia en ATS vd Wiel gebeld, helemaal niks. Onderdelenlijn, ook niets. Zelfs op de bekende UK shops en Ebay is niets meer te krijgen.

Alternatief, kit en een M6 schroef, dichtzetten en nooit meer openmaken... Nou hou ik niet van dat soort halve oplossingen. Uiteindelijk aluminium schroeven op maat en passende O ringen op de Ali besteld en vandaag was het binnen. Kapje open en binnen 5 minuten weer gefixt, beter dan oem durf ik te stellen.
Met de kap open viel me meteen een scheur in de luchtslang op. Ja hoor, de bekende Alfa-flex-stukken. Die zijn al sinds de 155 van typische Alfakwaliteit. Volgens mij zijn ze gemaakt van draagarmrubbers.

Tegen Pa gezegd, rij ff langs de dealer, die hebben ze vast liggen. Nou, niet dus. Luchtslang heeft 2 maanden levertijd. Tuynder maar gebeld, die kon ook niets leveren en had ook weinig hoop dat ze ooit nog gaan komen. Rondje internet en ook dat levert niets op, zelfs geen sloper die zo'n ding op de plank heeft liggen. Zo erg dat er zelfs op het forum van Alfaowner mensen vragen wie er nog wat weet te liggen...
Ik ga binnenkort de diameters meten en bij Biesheuvel een paar siliconen slangen bestellen. Wat een drama is dit zeg. Brera is amper 10 jaar uit productie en de gangbare kritische onderdelen zijn al niet meer te krijgen. Ik denk dat op deze manier de laatste generaties heel snel uit het straatbeeld gaan verdwijnen. Ga ook 3x nadenken of we de Brera nog voor een Giulia gaan vervangen of dat er ook daar na 40 jaar een einde aan het Alfatijdperk komt.
Gelukkig hebben we de 916 Spider nog.