Alfa Romeo, post hier pics van Alfa [Deel 31] Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 107 ... 118 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
ParaDroid2 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 17:29:
Nu ik er over nadenk, het klinkt precies als de vacuümpompen die we op het werk gebruiken. Ik had jouw filmpjes wel gezien, maar niet direct als hetzelfde herkend. Heb verder ook geen problemen ofzo.

Edit: bij het nog eens luisteren lijkt het geluid bij jou echt hoger in frequentie te zijn, meer met het geluid van de motor samen te gaan. Kan natuurlijk ook de kwaliteit van de microfoon zijn.
Is de microfoon gok ik, deze telefoon is sowieso aan het sterven. Soms stereo opnemen soms niet :/
Geluid van jouw filmpjes triggerde mij meteen in ieder geval, klinkt echt nagenoeg hetzelfde.

Ik heb verder ook geen problemen, vermogen en turbo druk is gewoon goed maar vind het geluid gewoon raar. Weet alleen echt niet wat het is. Dacht eerst ook echt cilinder, drijfstang of krukas... Nu ben ik daar niet zo zeker meer van.
Zit verder weinig daar... Waterpomp en oliepomp en olie koeler maar wel bijzonder dat die zon geluid gaan maken.

[ Voor 4% gewijzigd door ArcticWolf op 24-09-2022 17:38 ]

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17:39
Maar voor zover ik teruglees is het bij jou wel snelheids/toerenafhankelijk, nietwaar? Bij mij (zie edit) dus niet, het is altijd aanwezig. Elders zag ik ook al mensen de hoge druk toevoer van de brandstof noemen, wat i.c.m. het geluid van een vacuümpomp enigszins logisch klinkt. Eventueel bel ik de garage even, dit zou, mocht het wat zijn, onder een jaar BOVAG garantie moeten vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
ParaDroid2 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 17:39:
Maar voor zover ik teruglees is het bij jou wel snelheids/toerenafhankelijk, nietwaar? Bij mij (zie edit) dus niet, het is altijd aanwezig. Elders zag ik ook al mensen de hoge druk toevoer van de brandstof noemen, wat i.c.m. het geluid van een vacuümpomp enigszins logisch klinkt. Eventueel bel ik de garage even, dit zou, mocht het wat zijn, onder een jaar BOVAG garantie moeten vallen.
Boven de 3000 a 4000 toeren hoor je het niet nee. Hoor je het bij jouw wel dan? Vind dat altijd wel lastig om te onderscheiden.
Vacuümpomp zit achterop meen ik? En te hoge brandstofdruk maakt meestal een sissend geluid naar mijn ervaring.

Anders de auto's maar eens naast elkaar zetten :P

[ Voor 3% gewijzigd door ArcticWolf op 24-09-2022 17:43 ]

• ParaDroid2
Ik meen het altijd te horen, maar ik zal eens kijken of ik het ook boven de 3000-4000 toeren hoor. In ieder geval is het wel duidelijk aanwezig op een koude en warme motor hoor.

Wat ik in ieder geval doe is het eens naar mijn garage mailen, kijken wat ze zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ParaDroid2
ArcticWolf schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 17:43:
[...]
Anders de auto's maar eens naast elkaar zetten :P
Dat is zeker mogelijk :p

Ik kan niet helemaal vinden waar de vacuümpomp zit, maar het lijkt wel voorin te zitten. Ik zal in ieder geval mijn bevindingen melden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Specht schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:15:
[...]

Is te duur als stadsauto.
Bovendien vind ik de Mito ook best lelijk, als ik in die klasse iets zou moeten kiezen wordt het eerder een Punto Evo of een Fiesta MK6.
Tweede auto hier is een Punto Evo 1.4 MA turbo. Erg fijn ding en behoorlijk rap met 140 PK. Behalve de normale onderhoudsbeurten eigenlijk nooit wat aan gehad. MiTo vonden we destijds weinig bieden t.o.v. de Punto. En ik vind de Punto er ook een stuk beter uitzien.

de betaler vervuilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaDroid2
Ik heb nog even een video gemaakt (met een losse, hopelijk betere microfoon die bij het rooster voor de auto stond), waarbij ik de motor film en ondertussen tot ~4000 rpm ga. Het geluid lijkt niet echt afhankelijk van de toeren te zijn:

Edit: gek genoeg lijkt het geluid het sterkst aanwezig halverwege de auto.

[ Voor 10% gewijzigd door ParaDroid2 op 25-09-2022 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
ParaDroid2 schreef op zondag 25 september 2022 @ 14:26:
Ik heb nog even een video gemaakt (met een losse, hopelijk betere microfoon die bij het rooster voor de auto stond), waarbij ik de motor film en ondertussen tot ~4000 rpm ga. Het geluid lijkt niet echt afhankelijk van de toeren te zijn:

[YouTube: Geluid Giulietta 4]

Edit: gek genoeg lijkt het geluid het sterkst aanwezig halverwege de auto.
Klinkt inderdaad wel anders dan bij mij... Die van mij doet het nu ook met koud start. Heb het vermoeden dat het toch bij een krukas lager vandaan komt. Als de compressie morgen goed is dan laat ik dat checken. Krukas lager vervangen is kut maar nog altijd beter dan het hele blok eruit :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:44

Polycom

Poes van goud

Over 2 maanden is het tijd om de distributieriem van mijn Giulietta (2016, 82.XXX km) te laten vervangen. In het kader van 'als je dan toch bezig bent', hebben jullie advies om dan gelijk nog andere zaken aan te laten pakken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:07
Bij distributie zou ik eigenlijk altijd gelijk de waterpomp (evt spanrollen) meenemen (aangezien je dan toch zo goed als het blok er uit hebt hangen)
Vergeet niet je mulitair filter te reinigen (als je toch bezig bent) en meteen maar nieuwe olie erin ?
Kleine moeite is ook om de direct de bougies en luchtfilter mee te nemen (dus eigenlijk meteen een grote beurt gewoon doen)

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Polycom schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:25:
Over 2 maanden is het tijd om de distributieriem van mijn Giulietta (2016, 82.XXX km) te laten vervangen. In het kader van 'als je dan toch bezig bent', hebben jullie advies om dan gelijk nog andere zaken aan te laten pakken?
Waterpomp en nokkenas verstellers (volgens mij zou dat laatste standaard moeten gebeuren).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Polycom schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:25:
Deze twee :
DonJunior schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:45:
Bij distributie zou ik eigenlijk altijd gelijk de waterpomp (evt spanrollen) meenemen (aangezien je dan toch zo goed als het blok er uit hebt hangen)
GEWOON ALTIJD VERVANGEN !!!

* nero355 heeft een prima werkende betrouwbare auto zien overlijden omdat iemand zo nodig moest besparen op de riemspanner bij de laatste wissel van de distributie... :| ;w

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:59
nero355 schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:27:
[...]

Deze twee :

[...]

GEWOON ALTIJD VERVANGEN !!!

* nero355 heeft een prima werkende betrouwbare auto zien overlijden omdat iemand zo nodig moest besparen op de riemspanner bij de laatste wissel van de distributie... :| ;w
Mijn vaste onderhoudsmonteur weigert zelfs enkel de riem te vervangen. Het is alles of niets, puur om dit soort ellende te voorkomen. Zonde om te besparen op die laatste paar euro’s.

Ik heb trouwens gelijk alle koelvloeistof dr ook maar laten uitlopen en verversen.
Los van dat; ik zou alles pakken wat je tegen komt wat aan vervanging toe is, zoals verrotte klemmen/schroefjes/plastic meuk, slangetjes waar de eerste scheuren inkomen etc.

[ Voor 19% gewijzigd door Tux3.14 op 26-09-2022 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:40
ArcticWolf schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:55:
[...]

Waterpomp en nokkenas verstellers (volgens mij zou dat laatste standaard moeten gebeuren).
Ik ben nog geen garage tegengekomen die een distributieriem zonder waterpomp vervangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Erg slecht nieuws helaas :/

Vandaag is VMT bezig geweest met de diagnose.

Cilinder 1 bekrast en beschadigd; nog 8 bar compressie (vreemd genoeg)
Cilinder 2 niet bekrast; 7 bar compressie...
Cilinder 3 niet bekrast; 5,5 bar compressie (hoe dan).
Cilinder 4 niet bekrast; 11 bar compressie

Het klop geluid is waarschijnlijk een klepstoter, komt in ieder geval uit de kop. Maar het kon ook een kromme klep zijn.
Wat mij betreft is het hele blok afgeschreven :X
Loei123 schreef op maandag 26 september 2022 @ 18:09:
[...]

Ik ben nog geen garage tegengekomen die een distributieriem zonder waterpomp vervangt.
Je moet eens weten hoe vaak dat voorkomt.

[ Voor 21% gewijzigd door ArcticWolf op 26-09-2022 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
@ArcticWolf Shit man.. zonde zeg. Wel bijzonder dat cilinder 1 bekrast is.. maar nog wel meer compressie levert dan 2 en 3.
Wat is eigenlijk normaal in dit blok, 11 bar (dat wat cilinder 4 geeft?)

Kan het zijn dat de zuigerveren gewoon gaar zijn van cilinder 3 en dat daardoor de compressie gaar is.
Hoe dan ook zonde allemaal ..

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
DonJunior schreef op maandag 26 september 2022 @ 19:48:
@ArcticWolf Shit man.. zonde zeg. Wel bijzonder dat cilinder 1 bekrast is.. maar nog wel meer compressie levert dan 2 en 3.
Wat is eigenlijk normaal in dit blok, 11 bar (dat wat cilinder 4 geeft?)

Kan het zijn dat de zuigerveren gewoon gaar zijn van cilinder 3 en dat daardoor de compressie gaar is.
Hoe dan ook zonde allemaal ..
Volgens mij is alles boven de 10 bar (ca. 150 psi) prima te noemen, alles daaronder is gewoon shit...

Ze dachten al aan oververhitting vanwege wat aparte schade in cilinder 1, wat dus overeenkomt met wat ik al dacht vanwege het kapot gaan van de fanweerstand.
Kan best zijn dat bij cilinder 2 en 3 de zuigerveren zijn gesneuveld en dat cilinder 1 mazzel heeft gehad omdat die bougie kapot is gegaan en daarom minder warm is geworden. Maar dat door de hitte of door de bougie elektrode (die door de cilinder is geklapt) toch wat krassen heeft veroorzaakt.

Maar de lage druk in cilinder 3 kan ook betekenen dat er een klep open staat, of krom is of dat er klepstoter naar de klote is... of alles tegelijk }:O

Linksom of rechtsom is het blok goed kapot en reviseren kost ca. 3800 euro excl. btw, wat ik dus niet ga doen... levertijd van de zuigers is ca. 10 weken.

Maat van mij heeft nu een blok gevonden in Duitsland met 2000km erop (das praktisch nieuw), die wil ik woensdag of vrijdag gaan ophalen als het even kan. Alleen nog vervoer regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Loei123 schreef op maandag 26 september 2022 @ 18:09:
[...]

Watrpomp nam ik bij mijn Busso om de riemwissel mee, tenzij deze lekt.

de betaler vervuilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

ArcticWolf schreef op maandag 26 september 2022 @ 21:40:
[...]

Volgens mij is alles boven de 10 bar (ca. 150 psi) prima te noemen, alles daaronder is gewoon shit...

Ze dachten al aan oververhitting vanwege wat aparte schade in cilinder 1, wat dus overeenkomt met wat ik al dacht vanwege het kapot gaan van de fanweerstand.
Kan best zijn dat bij cilinder 2 en 3 de zuigerveren zijn gesneuveld en dat cilinder 1 mazzel heeft gehad omdat die bougie kapot is gegaan en daarom minder warm is geworden. Maar dat door de hitte of door de bougie elektrode (die door de cilinder is geklapt) toch wat krassen heeft veroorzaakt.

Maar de lage druk in cilinder 3 kan ook betekenen dat er een klep open staat, of krom is of dat er klepstoter naar de klote is... of alles tegelijk }:O

Linksom of rechtsom is het blok goed kapot en reviseren kost ca. 3800 euro excl. btw, wat ik dus niet ga doen... levertijd van de zuigers is ca. 10 weken.

Maat van mij heeft nu een blok gevonden in Duitsland met 2000km erop (das praktisch nieuw), die wil ik woensdag of vrijdag gaan ophalen als het even kan. Alleen nog vervoer regelen.
Dat klinkt wel heel erg stuk, kan me echt niet voorstellen dat het alleen van warmlopen door een defecte weerstand komt. Als er gewoon genoeg olie en koelvloeistof in zit moet dat blok best wat kunnen hebben. Zo belangrijk is die fan nou ook weer niet

Ik zou hem eerst open halen en uitzoeken wat de oorzaak is voordat je een nieuwe erin schroeft.

de betaler vervuilt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
GA!S schreef op maandag 26 september 2022 @ 21:53:
[...]

Dat klinkt wel heel erg stuk, kan me echt niet voorstellen dat het alleen van warmlopen door een defecte weerstand komt. Als er gewoon genoeg olie en koelvloeistof in zit moet dat blok best wat kunnen hebben. Zo belangrijk is die fan nou ook weer niet

Ik zou hem eerst open halen en uitzoeken wat de oorzaak is voordat je een nieuwe erin schroeft.
Hij is over de 130C heen gegaan... 120C is nog enigszins veilig, daarboven echt niet en de olie die erin zat was ook niet denderend. En die aluminium blokken van de laatste decennia zijn echt niet meer wat het geweest is. Allemaal besparen op materiaal etc...
M'n 2L turbo blok van die OPC die ik had was een stuk groter en zelfs die was echt fragiel op de koeling. Die had zelfs olie squirters in de onderkant van het blok om de koeling te garanderen (en die had 2 fans; 1 voor normaal gebruik en 1 speed fan voor nood)

Maar goed, kan al zijn dat het blok helemaal afgetrapt was voordat het in deze auto kwam... geen idee wat er met deze auto gebeurd is verder.
Buitenkant, onderkant, lak en interieur zien er ansich prima uit

[ Voor 12% gewijzigd door ArcticWolf op 26-09-2022 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
@ArcticWolf.. je moet alleen je onderschrift nog even bijwerken. Ik denk dat een -1 hier beter op zijn plaats is :+ ;w

*sowieso

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
DonJunior schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 07:54:
@ArcticWolf.. je moet alleen je onderschrift nog even bijwerken. Ik denk dat een -1 hier beter op zijn plaats is :+ ;w
Haha nou m'n 1pk doet het nog heel goed hoor ;)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JbG1kjo.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door ArcticWolf op 27-09-2022 08:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tux3.14
ArcticWolf schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 08:27:
[...]

[Afbeelding]
Nu snap ik je onderschrift pas :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
Tux3.14 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 08:35:
[...]

Nu snap ik je onderschrift pas :+
Zijn avatar had die hint nog niet duidelijk gemaakt bij je? ;)

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tux3.14
DonJunior schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 08:38:
[...]

Zijn avatar had die hint nog niet duidelijk gemaakt bij je? ;)
Neuh :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:40
ArcticWolf schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 08:27:
[...]

[Afbeelding]
Betaal je daar inmiddels al wegenbelasting voor i.v.m. uitstoot en zaken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Loei123 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 08:58:
[...]

Betaal je daar inmiddels al wegenbelasting voor i.v.m. uitstoot en zaken?
Indirect wel, direct nog niet; https://www.deomgevingsad...et-de-omgevingsadviseurs/
En de paardenmest valt wel weer onder de meststoffenwetgeving, daar betaal je dan wel weer voor.

Maar goed, een paard kost onderhand meer dan m'n hypotheek (even gechargeerd) ook vanwege de energiecrisis en de slechte zomer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tux3.14
ArcticWolf schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:29:
[...]

Indirect wel, direct nog niet; https://www.deomgevingsad...et-de-omgevingsadviseurs/
En de paardenmest valt wel weer onder de meststoffenwetgeving, daar betaal je dan wel weer voor.

Maar goed, een paard kost onderhand meer dan m'n hypotheek (even gechargeerd) ook vanwege de energiecrisis en de slechte zomer.
Paarden is al booming business voor de overheid/belastingdienst. Alleen via de BTW harken ze al meer dan een miljard elk jaar binnen.

In mijn beleving hebben we trouwens een goede zomer gehad, los van de droogte :P

[ Voor 6% gewijzigd door Tux3.14 op 27-09-2022 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Tux3.14 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:18:
[...]

Paarden is al booming business voor de overheid/belastingdienst. Alleen via de BTW harken ze al meer dan een miljard elk jaar binnen.

In mijn beleving hebben we trouwens een goede zomer gehad, los van de droogte :P
Alleen voor de boeren niet... slecht gras, veel moeten bijvoeren en dus extra hooi inkopen, terwijl het hooi al duurder was door de droogte.
Niet mogen sproeien vanwege het water te kort etc..

1 januari gaat het stalgeld waarschijnlijk weer omhoog.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DonJunior
@ArcticWolf Tenzij je paard een Italiaans volbloed is, galopperen we redelijk offtopic zo.
Misschien weer even terug in het zadel .. :+

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tux3.14
DonJunior schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:49:
@ArcticWolf Tenzij je paard een Italiaans volbloed is, galopperen we redelijk offtopic zo.
Misschien weer even terug in het zadel .. :+
Iemand nog meer problemen met zijn Alfa hier? :+
Misschien een idee om te melden wat er wel degelijk is en goed gaat bij Alfa's? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __1337__
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-06 14:30
Tux3.14 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:57:
[...]

Iemand nog meer problemen met zijn Alfa hier? :+
Misschien een idee om te melden wat er wel degelijk is en goed gaat bij Alfa's? :P
Ik rij al +10 jaar Alfa's met Busso's. Eigenlijk relatief weinig gezeik op achterstallig onderhoud na bij sommige aankopen. Maar qua betrouwbaarheid/robuustheid nooit wat te klagen...... verbruik daar en tegen :o . Maar dat is een bewuste keus :+.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
@DonJunior ze is een Nederlandse volbloed ;)

[ Voor 91% gewijzigd door ArcticWolf op 07-10-2022 10:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ParaDroid2
Volgens mij is de Giulietta in België verkocht met 163 pk i.p.v. 170 pk. Weet niet zeker of het precies hetzelfde blok verder is. edit: daar lijkt het wel op, hij is daar iets lager gezet omdat dat gunstiger is voor de belastingsysteem daar.

Gisteren bij de garage voor het geluid, probleem is dat het voornamelijk bij een koude motor te horen is en dat wordt lastig als ik er een uur naartoe moest rijden. Volgende week laat ik hem dus even daar achter zodat ze hem bij koude motor kunnen beluisteren. Ze hoorden bij warme motor in ieder geval niets geks.

[ Voor 11% gewijzigd door ParaDroid2 op 27-09-2022 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
...

[ Voor 99% gewijzigd door ArcticWolf op 07-10-2022 10:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tux3.14
ArcticWolf schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:18:
Hmm misschien weet iemand dit... Er ligt vreemd genoeg toch een 955A8000 blok in maar die correspondeert met 163pk terwijl de auto het vermogen van een 170pk heeft (qua 0 tot 100 cijfers en topsnelheid).
Dus ik denk dat de ecu gechipt is, maar ik was dus op zoek naar een 940A2000 blok en heb er 2 gevonden maar is dat niet gewoon hetzelfde blok als de 955A8000?
Er zit een C636 handbak op voor de rest.

@DonJunior ze is een Nederlandse volbloed ;)
Of het dezelfde blokken zijn weet ik niet. Misschien een ander productie jaartal oid, of dat er een update is doorgevoerd zodat ze aan nieuwe regelgevingen voldoen oid?

Het aantal PK's zou ik niet al teveel op uit doen. Dat word toch grotendeels door de ECU mapping bepaald. Kan maar zo zijn dat als je er een blok in lepelt uit een 163 PK auto dat de ECU er 170pk uit perst.
Alfa googelt wel vaker met cijfers als het aan komt op het aantal PK's. Er zijn rollenbank tests wat 180+ PK aangeeft bij de 1.4 Multiair, zonder dat de gechipt oid zijn.
Ik zou trouwens sowieso een ECU mapping doen bij het vervangen van een blok.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
...

[ Voor 99% gewijzigd door ArcticWolf op 07-10-2022 10:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tux3.14
ArcticWolf schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:03:
[...]

Ja zag net ook een 955A8000 blok met 180pk te koop staan... Wat een chaos met die nummers }:O ik ga in ieder geval achter een 955 blok aan, dan hoef ik die ecu niet te vervangen. Ga hem wel laten mappen idd, wie weet zat daar ook iets niet helemaal goed.
Gelijk langs Squadra gaan dus :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

__1337__ schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:01:
Ik rij al +10 jaar Alfa's met Busso's.
Hoeveel/Welke modellen en zo ?? :)
Eigenlijk relatief weinig gezeik op achterstallig onderhoud na bij sommige aankopen. Maar qua betrouwbaarheid/robuustheid nooit wat te klagen
Ik ben eigenlijk wel heel erg benieuwd naar jouw ervaring(en) eerlijk gezegd, want naar aanleiding van meerdere reacties in dit topic ben ik ze toch wel een beetje eng gaan vinden...

Als ik dingen lees zoals :
- Reserve onderdelen amper aan te komen!
- ECU die gefrituurd kan worden, want ergens boven een spruitstuk/uitlaat gedeelte ?!

Dan is dat best wel effe schrikken! -O-
verbruik daar en tegen :o . Maar dat is een bewuste keus :+
Ik zeg altijd : "Dat is een kwestie van willen!" >:) :P :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
nero355 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:19:
[...]

[...]

Ik ben eigenlijk wel heel erg benieuwd naar jouw ervaring(en) eerlijk gezegd, want naar aanleiding van meerdere reacties in dit topic ben ik ze toch wel een beetje eng gaan vinden...

- ECU die gefrituurd kan worden, want ergens boven een spruitstuk/uitlaat gedeelte ?!

[...]

ECU verhaal heb ik vaker gehoord / gelezen. Wat ik heb begrepen is op een creatieve manier een stalen schild oid aanbrengen en 'job done'. En zo zijn er wel meer mods wat toegepast moet worden op Alfa's met een Busso blok. Zoals een Q2 sparediff op een 147 :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LVGH
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-06 19:38
[...]

[...]

[...]

Klopt allebei. Het ECU-probleem is specifiek voor de 3.2, de computer zit aan het inlaatspruitstuk en gaat kapot door de trillingen en warmte. Als je geluk hebt is het te repareren, dat was bij mij zo (naar Engeland moeten sturen). Nieuwe ECU's zijn niet meer te krijgen, gebruikte ECU's kosten >1000€ en zijn ook tijdbommen. Aan onderdelen komen is een groot probleem dus je kunt er niet op rekenen dat je de auto kunt gebruiken wanneer je wilt. De Busso's kunnen veel aan maar geen misbruik. Aan alle auto's van 20 jaar en ouder gaat wel een hoop kapot, Alfa's zijn geen uitzondering. Dit wordt versterkt door het feit dat ze zo snel afschreven en dan in handen komen van mensen die geen geld hebben voor onderhoud. Elektronicaproblemen en roest zijn ze ook niet vreemd. Er zijn niet zoveel mensen die een auto kopen van 5-10k en er dan geen probleem mee hebben om er elk jaar 2-3k aan uit te geven. Als je achterstallig onderhoud moet wegwerken en dit laat doen dan ben je natuurlijk helemaal zo een duizendje of 6 kwijt. Onderhoud is ook duur omdat de onderdelen die je nog wel kunt vinden schreeuwend duur zijn en je nergens bij kunt door het grote blok voorin.

Ik heb zelf een GTV 3.0 24V (fase 2 CF2) en een GT 3.2. Beide met noodzakelijke upgrades aan onderstel (Q2) en iets minder noodzakelijke upgrades aan de uitlaatlijn. :9 Aangezien de GTA's inmiddels meer dan het dubbele kosten zijn dit nog wel betaalbare keuzes. Maar niet te lang meer wachten.

[ Voor 3% gewijzigd door LVGH op 27-09-2022 16:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LVGH
Nog even een toevoeging: de Busso vergoedt voor mij (bijna) alles maar ik zou zelf echt nooit een van deze types willen met een viercilinder omdat dat voor mij al die moeite en kosten niet waard zou zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door LVGH op 27-09-2022 16:13 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-06 14:55

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

De auto voor het eerst gepoetst paar weken geleden met een DA polisher. Ik was verbaast hoeveel beschadigingen ik aan de deuren heb kunnen wegpoetsen. Aan elke kan t bleef er 1 stipje over die ik nog moet herstellen. Motorkap is andere koek als het gaat om steenslag. Die laat ik wellicht overspuiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/77gB_908ElxFL5RMtIk2UUoZOyM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/14OalZdfgL32HJdTHUh4M0Ag.jpg?f=fotoalbum_large

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaDroid2
Nog een klein vraagje, ik heb bij mijn Giulietta heel erg het gevoel alsof het geluid van de muziek niet gecentreerd zit; dat wil zeggen, sommige frequenties klinken links harder dan rechts (maar niet alle, waardoor het ook niet op te lossen is door in Uconnect de zooi iets verder naar rechts te zetten). Iemand die dit herkent? En verder, de loudness blijft elke keer maar aan gaan, ook al staat deze uit. Is deze gewoon uit te forceren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tux3.14
Zuluman schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:29:
De auto voor het eerst gepoetst paar weken geleden met een DA polisher. Ik was verbaast hoeveel beschadigingen ik aan de deuren heb kunnen wegpoetsen. Aan elke kan t bleef er 1 stipje over die ik nog moet herstellen. Motorkap is andere koek als het gaat om steenslag. Die laat ik wellicht overspuiten.

[Afbeelding]
Dit vraagt om meer foto's O+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

LVGH schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:07:
[...]
Klopt allebei. [...]

. :9 Aangezien de GTA's inmiddels meer dan het dubbele kosten zijn dit nog wel betaalbare keuzes. Maar niet te lang meer wachten.
Precies dat. Ik heb de GT 3.2 als daily weten te rekken tot 2018 en 320.000 km. Toen zat ik versnellingsbakken te reviseren en was het voor mij wel klaar. Beschikbaarheid van onderdelen is geen garantie, net als de kennis en kunde bij Alfa specialisten om ze enigzins betaalbaar op de weg te houden. Ik heb nog gekeken naar een andere GT 3.2 of GTA, maar ook een beetje goede koets vinden was een steeds grotere uitdaging. Ik heb een maand of 6 gezocht en in die periode was er letterlijk niet één GT te vinden zonder dorpelschade. De GTA's zijn nog een generatie ouder en vaak van nog discutabelere afkomst...

Ik heb toen na ca 25 jaar met pijn in het hart afscheid genomen van Alfa als daily en de A5 uit Duitsland gehaald. Inmiddels die verwisseld voor de RS5 en is dat qua beleving weer minstens zo leuk als de Busso. Dat ik zelfs nu nog regelmatig naar de betere GTA's zit te kijken zegt wel iets over de aantrekkingskracht van die Alfa V6...

de betaler vervuilt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __1337__
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-06 14:30
[...]

Tja, 3x 916 waarvan 2x een 3.0 24v, 1x een V6 TB, 166 3.2, 147 GTA, 156 2.5 V6, eigenlijk alles wel met een Busso. Nu een GT 3.2 uit Zwitserland en een QP 5 voor de hobby.

Ik heb heel eerlijk nog nooit een ECU kapot gehad. Niet specifiek een 3.2 probleem, eigenlijk alle Busso's na 2002/2003 (de CF3 variant) hebben de ECU boven de cats hangen van het spruitstuk. 3.2 wordt wel heter en heeft dus eerder kans op frituren, maar uiteindelijk hebben al die V6en dat dus. Ik heb het heel eerlijk nog nooit meegemaakt. Die ecu's zijn wel erg gevoelig voor lage accuspanning i.c.m. doorstarten/accubooster. Maar heel eerlijk heb ik nog nooit een defecte ECU gehad (geen graadmeter). Net als dat ik nog nooit een kapot diff heb gehad. Ook een beetje hoe je er mee om gaat. Sommigen rijden bij elke busso die ze hebben wel een diff stuk. Onderdelen is wel lastiger. Had laatst vocht in mijn linkerachterlicht. Nieuw niet meer te krijgen, rechts dan weer wel. Snap jij het? Vervolgens 2e hands een setje gevonden. Je moet het vooral van de 2e hands/NOS voorraden hebben bij de juiste adresjes. Die weet ik ondertussen wel te vinden en dan is het eigenlijk goed te doen.

• ArcticWolf
  • Niet online
...

[ Voor 98% gewijzigd door ArcticWolf op 07-10-2022 10:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
ArcticWolf schreef op woensdag 28 september 2022 @ 21:13:
Zit even heel lomp te denken... maar de auto rijdt en je merkt voorlopig weinig iets van de motorschade. Kwam er dus vandaag achter dat de turbo en airco compressor ook einde levensduur zijn.. heb dus echt een lemming gekocht, geen idee of ik deze nog wel wil houden.
Als ik hem nou probeer in te ruilen voor een 1750TBi... (met trekhaak of course)... maar wat zijn de aandachtspunten van die motor waar ik dan op moet letten bij de koop?

Te koop zetten met defecte motor kan altijd nog...
Te koop zetten in onderdelen kan ook nog. Misschien levert je auto met verrotte motor iets van 2K op. Maar in onderdelen wellicht een stuk meer. Deftige velgen met goede bandjes kan al zo 750€ opleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
...

[ Voor 140% gewijzigd door ArcticWolf op 07-10-2022 10:48 ]

• nero355

nero355

ArcticWolf schreef op woensdag 28 september 2022 @ 21:13:
Kwam er dus vandaag achter dat de turbo en airco compressor ook einde levensduur zijn.. heb dus echt een lemming gekocht, geen idee of ik deze nog wel wil houden.
Dat is minder, maar die twee kan je zelf met een beetje geluk redelijk makkelijk reviseren als het moet dus denk daar nog effe over na! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
nero355 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 23:57:
[...]

Dat is minder, maar die twee kan je zelf met een beetje geluk redelijk makkelijk reviseren als het moet dus denk daar nog effe over na! ;)
Yes dat wel... Maar deze motor is niet te reviseren in ieder geval niet op korte termijn.
En ze kunnen ook geen andere motor vinden. Kreeg sowieso al een kostenplaatje van 5500 euro te horen mochten ze een (complete) motor vinden...
Zelf doen zou wat goedkoper zijn maar dan moet ik wel een motor vinden :')
Dus valt weinig over na te denken, ik ga niet weken wachten op een motor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:16

fynrd1

Fooled by Randomness

ArcticWolf schreef op donderdag 29 september 2022 @ 06:38:
[...]

Yes dat wel... Maar deze motor is niet te reviseren in ieder geval niet op korte termijn.
En ze kunnen ook geen andere motor vinden. Kreeg sowieso al een kostenplaatje van 5500 euro te horen mochten ze een (complete) motor vinden...
Zelf doen zou wat goedkoper zijn maar dan moet ik wel een motor vinden :')
Dus valt weinig over na te denken, ik ga niet weken wachten op een motor.
De overweging die je kan maken, is wat is de auto waard zonder revisie, en wat is hij waard met revisie. Dat je hem niet meer wil rijden snap ik wel, uiteindelijk heeft een auto met een bepaalde km-stand en leeftijd op zijn tijd zijn gebreken. Plezier en liefde voor een auto zal nog een enige motivator kunnen zijn... Ontbreekt die, dan kijken wat financieel gunstiger is kwa verkoop en die keuze maken. Als je hem repareert, en hem vervolgens blijft rijden, zal de auto je op den duur verder leegtrekken, want je hebt namelijk al minimaal 5,5K uitgegeven aan die auto boven op de aanschaf..

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
fynrd1 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 09:32:
[...]

De overweging die je kan maken, is wat is de auto waard zonder revisie, en wat is hij waard met revisie. Dat je hem niet meer wil rijden snap ik wel, uiteindelijk heeft een auto met een bepaalde km-stand en leeftijd op zijn tijd zijn gebreken. Plezier en liefde voor een auto zal nog een enige motivator kunnen zijn... Ontbreekt die, dan kijken wat financieel gunstiger is kwa verkoop en die keuze maken. Als je hem repareert, en hem vervolgens blijft rijden, zal de auto je op den duur verder leegtrekken, want je hebt namelijk al minimaal 5,5K uitgegeven aan die auto boven op de aanschaf..
Sprak net een andere Alfa specialist, die probeert actief mee te denken en ging ook even bij zijn contacten in het buitenland kijken voor een andere motor.
Verkopen zonder motor zal tussen de 1500 en 2000 euro opleveren }:O
Met "nieuwe" motor zal hij rond de 10 a 11 waard zijn.

Verkopen zonder motor of in onderdelen is volgens mij geen optie op dit moment.

Auto rijdt nog echt heel fijn (zitten nieuwe banden, remmen, draagarmen en stabilisatie stangetjes) en geen elektrische storingen.
Enige optie lijkt mij een andere motor en door blijven rijden (of daarna verkopen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
ArcticWolf schreef op donderdag 29 september 2022 @ 09:51:
[...]

Sprak net een andere Alfa specialist, die probeert actief mee te denken en ging ook even bij zijn contacten in het buitenland kijken voor een andere motor.
Verkopen zonder motor zal tussen de 1500 en 2000 euro opleveren }:O
Met "nieuwe" motor zal hij rond de 10 a 11 waard zijn.

Verkopen zonder motor of in onderdelen is volgens mij geen optie op dit moment.

Auto rijdt nog echt heel fijn (zitten nieuwe banden, remmen, draagarmen en stabilisatie stangetjes) en geen elektrische storingen.
Enige optie lijkt mij een andere motor en door blijven rijden (of daarna verkopen).
En zelf reviseren is geen optie? De motor is nu toch al stuk :P Lijkt mij wel gaaf om een keer zoiets te doen.
Word natuurlijk wel lastig als je heel erg afhankelijk bent van jou auto. Je bent zo wat avonden/zaterdagen verder als je nog nooit eerder een motor uit elkaar hebt gehaald.

Of je moet even tijdelijk een wegwerp auto van 300 euro op MP kopen oid.

[ Voor 3% gewijzigd door Tux3.14 op 29-09-2022 10:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Tux3.14 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:53:
[...]

En zelf reviseren is geen optie? De motor is nu toch al stuk :P Lijkt mij wel gaaf om een keer zoiets te doen.
Word natuurlijk wel lastig als je heel erg afhankelijk bent van jou auto. Je bent zo wat avonden/zaterdagen verder als je nog nooit eerder een motor uit elkaar hebt gehaald.

Of je moet even tijdelijk een wegwerp auto van 300 euro op MP kopen oid.
Heb ik wel aan gedacht inderdaad, of in ieder geval zelf de motor wissel te doen. M'n garage is groot genoeg om alles bij mij thuis te doen en er zit een auto onderdelen zaak om de hoek.

Reviseren van deze motor is een grote onbekende omdat het niet helemaal duidelijk is wat er kapot in de cilinderkop.

Ben niet heel afhankelijk van m'n auto heb een OV kaart van mijn werk en heb een fiets, alleen kan nu tijdelijk m'n trailer niet trekken dan... maar goed, m'n paard vermaakt zich wel op stal :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
ArcticWolf schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:00:
[...]

Reviseren van deze motor is een grote onbekende omdat het niet helemaal duidelijk is wat er kapot in de cilinderkop.
Maar met reviseren zie je toch juist wat er precies stuk is? :P Ik bedoel, je moet 'm toch helemaal uit elkaar slopen.

• ArcticWolf
  • Niet online
Tux3.14 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:26:
[...]

Maar met reviseren zie je toch juist wat er precies stuk is? :P Ik bedoel, je moet 'm toch helemaal uit elkaar slopen.
Dat is zo, maar goed levertijd van de overmaat zuigers is 10 a 14 weken... dat is niet echt grappig meer :P ik weet 100% zeker dat die nodig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
ArcticWolf schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:33:
[...]

Dat is zo, maar goed levertijd van de overmaat zuigers is 10 a 14 weken... dat is niet echt grappig meer :P ik weet 100% zeker dat die nodig zijn.
Alvast bestellen dus :+

• ArcticWolf
  • Niet online
Ja dat werkt natuurlijk niet :P blok moet eerst gehoond worden en daarna kan je de zuigers pas bestellen.

Komt het blok trouwens via de boven of onderkant eruit? Als ik het zo snel via de bovenkant maar je weet het niet met Alfa O-)

[ Voor 20% gewijzigd door ArcticWolf op 29-09-2022 12:46 ]

• Tux3.14
ArcticWolf schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:24:
[...]

Ja dat werkt natuurlijk niet :P blok moet eerst gehoond worden en daarna kan je de zuigers pas bestellen.

Komt het blok trouwens via de boven of onderkant eruit? Als ik het zo snel via de bovenkant maar je weet het niet met Alfa O-)
Ik heb zelf een Diesel Giulietta. Maar zal ongetwijfeld niet heel veel anders zijn hoe de benzine versies zijn gemonteerd. Anyway; een tijdje terug toen ik de voorbumper en nog wat spul er af had liggen had ik het idee dat hij er boven uitgetild moest worden.
Hopelijk is het nooit nodig :P Volgend jaar nog een jaar mee rijden, en dan wellicht een Giulia.

• ArcticWolf
  • Niet online
Tux3.14 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:18:
[...]

Ik heb zelf een Diesel Giulietta. Maar zal ongetwijfeld niet heel veel anders zijn hoe de benzine versies zijn gemonteerd. Anyway; een tijdje terug toen ik de voorbumper en nog wat spul er af had liggen had ik het idee dat hij er boven uitgetild moest worden.
Hopelijk is het nooit nodig :P Volgend jaar nog een jaar mee rijden, en dan wellicht een Giulia.
Hoop het ook voor je ;)

Maar inderdaad, had dat idee ook. Achterste steun los, versnellingsbak eraf, linker motorsteun los en dan kantelen en naar boven.

• nero355

nero355

ArcticWolf schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:00:
Heb ik wel aan gedacht inderdaad, of in ieder geval zelf de motor wissel te doen.
M'n garage is groot genoeg om alles bij mij thuis te doen en er zit een auto onderdelen zaak om de hoek.
:o Waar wacht je dan nog op :?
ArcticWolf schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:33:
Dat is zo, maar goed levertijd van de overmaat zuigers is 10 a 14 weken... dat is niet echt grappig meer :P
ik weet 100% zeker dat die nodig zijn.
Gauw luisteren naar
:Y :P

Als een oude collega van mij zijn A4 1.6je uit het jaar kruik kon reviseren voor de deur dan kan jij het ook! ;)
Hij heeft het zelfs twee keer moeten doen, omdat na de eerste keer de koelslang losraakte ergens in Duitsland midden op de Autobahn :-(

Dus rustig en secuur te werk gaan straks! :Y)

• ArcticWolf
  • Niet online
...

[ Voor 118% gewijzigd door ArcticWolf op 09-10-2022 19:53 ]

• nero355

nero355

ArcticWolf schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:26:
Duitsers zijn blijkbaar nogal moeilijk als je geen Duits spreekt... Krijg steeds 0 antwoord op de 3 advertenties die er zijn.
Dan doe je lekker wat al die Duitsers/Portugezen/en alle andere Engels spreken weigeraars tegen ons altijd zeggen als ze weer eens iets op een forum dumpen in hun eigen taal : Google Translate gebruiken!
Weten zij ook eens hoe het is om halfbakken vertalingen te lezen! >:) :D

Of je straft ze voor het niet meewerken en gunt ze de verkoop niet : Kan ook! }) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
nero355 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:31:
[...]

Dan doe je lekker wat al die Duitsers/Portugezen/en alle andere Engels spreken weigeraars tegen ons altijd zeggen als ze weer eens iets op een forum dumpen in hun eigen taal : Google Translate gebruiken!
Weten zij ook eens hoe het is om halfbakken vertalingen te lezen! >:) :D

Of je straft ze voor het niet meewerken en gunt ze de verkoop niet : Kan ook! }) :+
Dat heb ik gedaan, alleen ze willen dat je belt :')

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Zo, ff wat anders. De Punto heeft al een tijdje last van wegvallen van het geluid. Alleen de subwoofer blijft het doen. Zijn meerdere klachten over te vinden online, maar nooit een goede oplossing gevonden.

Afbeeldingslocatie: https://lm002.gais.nl/var2/Punto/delphi_06.jpg

Alles al geprobeerd, HU gewisseld (en de EEPROM gecloned) versterker verwisseld en de hele kabelboom nagekeken. Niets te vinden en alles lijkt te werken.

Afbeeldingslocatie: https://lm002.gais.nl/var2/Punto/punto_amp.jpg

Eindelijk maar eens dat ding opgengeschroeft en gaan uitzoeken hoe hij in elkaar zit. Lekker schema's zoeken en in eLearn de connector uitpluizen. Met de multimeter en een PSU aan de slag, blijkt het relais vast te hangen. Klikt wel, maar schakelt niet... GRRRRR

[ Voor 4% gewijzigd door GA!S op 30-09-2022 18:21 ]

de betaler vervuilt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
GA!S schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 17:09:
Zo, ff wat anders. De Punto heeft al een tijdje last van wegvallen van het geluid. Alleen de subwoofer blijft het doen. Zijn meerdere klachten over te vinden online, maar nooit een goede oplossing gevonden.

[Afbeelding]

Alles al geprobeerd, HU gewisseld (en de EEPROM gecloned) versterker verwisseld en de hele kabelboom nagekeken. Niets te vinden en alles lijkt te werken.

[Afbeelding]

Eindelijk maar eens dat ding opgengeschroeft en gaan uitzoeken hoe hij in elkaar zit. Lekker schema's zoeken en in eLearn de connector uitpluizen. Met de multimeter en een PSU aan de slag, blijkt het relais vast te hangen. Klikt wel, maar schakelt niet... GRRRRR
Die herken ik. Punto Evo? :) Die van mij had destijds ook issues met het herkennen van mijn Bluetooth dongle via de AUX ingang aan de achterkant, toen ook los geschroefd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-06 22:15
GA!S schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 17:09:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

GRRRRR want het relais is stuk of GRRRRR want je hebt 3 dagen van je leven hieraan verloren?! :+

dat relais is makkelijk te fixen iig. IC doorgefikt lijkt me dan minder :P

Goed bezig knul! :Y) Mooi uitgeplozen en gedocumenteerd/getekend. Nu op internet zetten dan heeft de community ook nog wat aan die verloren uurtjes O+

[ Voor 6% gewijzigd door Alfa Novanta op 30-09-2022 23:25 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJunior
@GA!S Wat vet. Dit is waarom ik op Tweakers doen. Mensen die niet te bang zijn en gewoon alles open schroeven en het onderzoeken.

*sowieso

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Grrrrr, want ik heb dus versterkers lopen wisselen met het idee dat hoogstens één van de twee kapot zou zijn. Ik had meteen die versterker open moeten schroeven en niet ervan uit gaan dat de versterker werkt omdat hij "klik" zegt. Ik heb twee radios en twee versterkers, maar beide versterkers hebben dus hetzelfde probleem.

En maak van 3 dagen maar 3 jaar af en aan zoeken. Tweede versterker heeft een jaar probleemloos gewerkt, toen kwam het probleem terug. Geluid valt soms weg, alleen de sub blijft aan. Ik heb heel lang gedacht dat er kortsluiting in een kabelboom naar de speakers zat, waardoor de versterker zichzelf zou uitzetten als een soort beveiliging. Dat is alleen heel moeilijk uitsluiten omdat de Punto met het Interscope audiosysteem een andere kabelboom heeft en je niet de speakers direct op de radio kan aansluiten. Heb het hele electrische schema van de Punto doorgenomen en in de stekker van de versterker de input doorgelust naar de speakers. Toen werkte. alles weer en had ik eindelijk de kabelboom uitgesloten als oorzaak.

Ik heb nu 5 relais besteld op Amazon, kan ik ze beide fixen.

#obsessief... :)

de betaler vervuilt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

DonJunior schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 07:09:
@GA!S Wat vet. Dit is waarom ik op Tweakers doen. Mensen die niet te bang zijn en gewoon alles open schroeven en het onderzoeken.
Tja, ik kan er zo slecht tegen dat repareren tegenwoordig neerkomt op complete units vervangen. Er zit voor nog geen 2 tientjes aan componenten in die klasse D versterker, maar bij Fiat betaal je daar een paar 100 euro voor. Ook gebruikt zijn ze minimaal 100 euro, wat gewoon absurd is voor een 4x20W versterkertje.

de betaler vervuilt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

GA!S schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 10:26:
Tja, ik kan er zo slecht tegen dat repareren tegenwoordig neerkomt op complete units vervangen. Er zit voor nog geen 2 tientjes aan componenten in die klasse D versterker, maar bij Fiat betaal je daar een paar 100 euro voor. Ook gebruikt zijn ze minimaal 100 euro, wat gewoon absurd is voor een 4x20W versterkertje.
Dat soort gezeik heb je met alle auto's helaas... -O-

All-in-One Radio/NAV unit voor een Chrysler 300C die gemiddeld € 450 a € 600 tweedehands kost en nieuw minimaal het dubbele! :| :F

Vervolgens vind je een of andere maffe vent op Marktplaats die dezelfde unit gerepareerd voor € 100 a € 150 verkoopt en hoef je alleen nog maar een code erbij te zoeken om die unit te unlocken voor € 15 of zo en KLAAR!!! :D

Maar dan moet je dus wel net als jij meerdere maanden lang allerlei "advertentiewebsites" afstruinen en je kans afwachten... :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fheerens
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:39

fheerens

ir.

ParaDroid2 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 17:41:
Nog een klein vraagje, ik heb bij mijn Giulietta heel erg het gevoel alsof het geluid van de muziek niet gecentreerd zit; dat wil zeggen, sommige frequenties klinken links harder dan rechts (maar niet alle, waardoor het ook niet op te lossen is door in Uconnect de zooi iets verder naar rechts te zetten). Iemand die dit herkent? En verder, de loudness blijft elke keer maar aan gaan, ook al staat deze uit. Is deze gewoon uit te forceren?
Heb eenzelfde geluid onbalans probleem gehad in mijn Giulietta. De kabels in de scharnierende deur delen zijn, hoe toevallig, net als de achterklep scharnierende kabel delen. Ofwel, na 100x open/dicht gaan de kabels langzaam achteruit. Komende maanden de linker voordeur kabelboom repareren, helaas geen mooi setje voor zoals bij de achterklep. Maar dan de soldeerbout er maar op ;)
Loudness probleem nog niet eerder gehoord, maar heb zelf een Android head-unit geplaatst.

In AvE we trust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Iemand enig idee waar ik Alfa Romeo / Brembo decals voor remklauwen kan krijgen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LVGH
ArcticWolf schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:22:
Iemand enig idee waar ik Alfa Romeo / Brembo decals voor remklauwen kan krijgen?
Ik heb ze (in 2018) hier gekocht toen ik mijn remklauwen liet opknappen: https://www.cheapstickers...w-stickerset/#description

Daarna wel blanke lak erover. Anders blijven ze niet lang zitten denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
LVGH schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:46:
[...]

Ik heb ze (in 2018) hier gekocht toen ik mijn remklauwen liet opknappen: https://www.cheapstickers...w-stickerset/#description

Thx, zie dat ze ook een hele remklauw kit hebben. Moet deze sowieso compleet opknappen dus dat is wel zo handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

LVGH schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:46:

ArcticWolf schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:03:
Thx, zie dat ze ook een hele remklauw kit hebben. Moet deze sowieso compleet opknappen dus dat is wel zo handig.
De eigenaar van die webshop kwam ik vroeger weleens tegen op allerlei meetings dus als je iets zoekt dat er niet tussen staat dan zou je hem gewoon kunnen e-mailen of bellen en vragen of die dat kan regelen en dan komt het vast wel goed! ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJunior
ArcticWolf schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:22:
Brembo lijkt geen probleem te zijn, als ik zoek via Google kom ik verschillende bedrijven tegen die deze leveren.
https://www.google.com/search?q=Brembo+decals

Eenzelfde soort zoekterm voor "Alfa Romeo Caliper decals" levert ook wel wat op, oa:
https://alfastyling.com/p...igh-temp-resistant-4x80mm
(worldwide shipping)

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaDroid2
fheerens schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 01:59:
[...]

Heb eenzelfde geluid onbalans probleem gehad in mijn Giulietta. De kabels in de scharnierende deur delen zijn, hoe toevallig, net als de achterklep scharnierende kabel delen. Ofwel, na 100x open/dicht gaan de kabels langzaam achteruit. Komende maanden de linker voordeur kabelboom repareren, helaas geen mooi setje voor zoals bij de achterklep. Maar dan de soldeerbout er maar op ;)
Loudness probleem nog niet eerder gehoord, maar heb zelf een Android head-unit geplaatst.
Ik moet er maar een keer naar kijken, maar ik heb op het moment ook een beetje last van een verstopt gehoor, dus dat vertroebelt de boel ook een beetje haha. Ik had gisteren een Panda te leen (om de garage even te laten luisteren naar het motorgeluid) en dat was echt wel een heel stuk zieliger qua geluid.

Een Android head-unit staat ook wel weer op de planning, dat had ik in mijn Corsa ook, maar voorlopig heb ik het budget nog niet ervoor en ik wil dat samen laten doen met nieuwe speakers/een heel nieuwe audiosysteem.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
M'n nieuwe aanwinst, een 1750 TBi O+

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Zh86XPfl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4SzZstpl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/AQ7RsqZl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/apXoLqtl.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16:49
heeft ie al een chipkuur gehad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
@ArcticWolf wat gaaf!! Gefeliciteerd!

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-06 09:46
Rijdt er toevallig iemand een giulia 2.0 die gechipped is? Zo ja, ik vindt de automatische versnellingsbak af en toe een beetje lomp rijden. voornamelijk als ik rustig aan doe. Niet wereldschokkend, maar ook niet zo vloeiend als ik zou willen. Is dat nu normaal bij de giulia, heeft dat met het chippen te maken, of is er wellicht iets aan de hand met de bak?

Afgezien van dat....wat een racemonster :)

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Technofreakz schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 05:55:
[...]
heeft ie al een chipkuur gehad?
Hij is gechipt, ik weet alleen niet hoe.. lijkt eerder een eco map op te zitten dan een performance map. Vermogenscurve loopt smooth (geen dipjes) in alle versnellingen alleen boven de 4500 rpm voel je echt het vermogen van de motor en de rev limiter zit op 6000 rpm (vreemd genoeg).

Gister de olie ververst (en filter... wat een draak van een plek), stom genoeg 1 liter teveel ingegooid dus mag dat morgen weer eruit halen :X en nog een kvs lek(je) gemaakt.

Bij wie kan ik het beste langs gaan voor een goede mapping?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paul-s83
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:20
Volgens het Club Alfa Romeo forum hebben de meeste leden daar succes gehad met een kuurtje van HS Corse: https://shop.hs-corse.nl/...ware-alfa-giulietta-euro5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Gefeliciteerd, dat lijkt me de beste keuze. Andere ingeruild of fixen en dan verkopen?

de betaler vervuilt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Kon het niet laten en heb nieuwe schijven en blokken (Brembo HC) besteld + lak / stikkers voor de klauwen.

Vandaag even het gas open getrokken op de A30 en auto rijdt echt fijn, ligt strak op de weg, heb alleen het idee dat de schijven krom zijn (en de standaard schijven/blokken zijn toch minder dan een Brembo setje).

Tbc...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

OEM is prima spul, dat maakt echt geen verschil. Schijven ga je sowieso op straat niks van merken en als je betere blokken wil moet je aan Ferodo racing of CL denken voordat je het over een upgrade hebt. En kromme schijven merk je direct, dan trilt je stuur uit je handen als je bij 80 km/h op de rem gaat.

Over het verschil tussen OEM en after-market heb ik nog wel een mooi voorbeeld uit eerste hand...Gisteren een nieuwe set OEM schijven op de RS5 gezet omdat de after-market Zimmermann formula Z schijven al na 4 maanden en 5.000 km zijn gaan trillen. Die Formula Z zijn zogenaamd "high performance" schijven, 365mm diameter en 350,- per stuk... Geen verschil met de OEM schijven in remkracht, wel in kwaliteit blijkbaar.

Nu op aanraden van een Audi specialist maar gewoon OEM schijven gekocht. Hij vertelde me dat bij de RS en R8 ze uitsluitend OEM monteren omdat de kwaliteit gewoon een stuk beter is dan wat je als particulier after-market kunt kopen. Was voor de Zimmermanns gegaan omdat ze voor de A5 de OEM schijven maken, maar voor de RS is SHW de OEM leverancier. Uit pure frustratie meteen de upgrade schijven van de R8 genomen, die zijn net ff lichter en hebben een betere warmteafdracht. Ze remmen er verder geen meter beter van. >:)

Afbeeldingslocatie: https://lm002.gais.nl/var2/RS5/RS5-56.jpg

de betaler vervuilt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
GA!S schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 22:19:
OEM is prima spul, dat maakt echt geen verschil. Schijven ga je sowieso op straat niks van merken en als je betere blokken wil moet je aan Ferodo racing of CL denken voordat je het over een upgrade hebt. En kromme schijven merk je direct, dan trilt je stuur uit je handen als je bij 80 km/h op de rem gaat.

Over het verschil tussen OEM en after-market heb ik nog wel een mooi voorbeeld uit eerste hand...Gisteren een nieuwe set OEM schijven op de RS5 gezet omdat de after-market Zimmermann formula Z schijven al na 4 maanden en 5.000 km zijn gaan trillen. Die Formula Z zijn zogenaamd "high performance" schijven, 365mm diameter en 350,- per stuk... Geen verschil met de OEM schijven in remkracht, wel in kwaliteit blijkbaar.

Nu op aanraden van een Audi specialist maar gewoon OEM schijven gekocht. Hij vertelde me dat bij de RS en R8 ze uitsluitend OEM monteren omdat de kwaliteit gewoon een stuk beter is dan wat je als particulier after-market kunt kopen. Was voor de Zimmermanns gegaan omdat ze voor de A5 de OEM schijven maken, maar voor de RS is SHW de OEM leverancier. Uit pure frustratie meteen de upgrade schijven van de R8 genomen, die zijn net ff lichter en hebben een betere warmteafdracht. Ze remmen er verder geen meter beter van. >:)

[Afbeelding]
Stuur trilt voornamelijk bij remmen tussen de 180 en 100, daaronder vrijwel niet. Ik kan niks anders bedenken wat trillingen veroorzaakt met remmen, maar in principe zou die bij kromme schijven altijd moeten trillen. Maar goed, heb dit soort vage klachten wel vaker gehad... nieuwe remmenrij erop en het was weg.

Ik heb altijd wel goede ervaring met die HC schijven van Brembo gehad, misschien dat Audi standaard al HC schijven heeft? (lijkt mij van wel eigenlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
Mooie wagen hoor! O+ Veel plezier er mee.

Is ie een keer overgespoten? De kleur wit onder de motorkap lijkt een iets andere tint te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

ArcticWolf schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 08:50:
[...]

Stuur trilt voornamelijk bij remmen tussen de 180 en 100, daaronder vrijwel niet. Ik kan niks anders bedenken wat trillingen veroorzaakt met remmen, maar in principe zou die bij kromme schijven altijd moeten trillen. Maar goed, heb dit soort vage klachten wel vaker gehad... nieuwe remmenrij erop en het was weg.

Ik heb altijd wel goede ervaring met die HC schijven van Brembo gehad, misschien dat Audi standaard al HC schijven heeft? (lijkt mij van wel eigenlijk).
Bij dat soort snelheden kan een gammel draagarmrubber of speling op de wielnaaf ook dat soort trillingen veroorzaken. Maar nieuwe schijven en blokken kan nooit kwaad, blijven toch slijtageonderdelen.

de betaler vervuilt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
GA!S schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:30:
[...]

Bij dat soort snelheden kan een gammel draagarmrubber of speling op de wielnaaf ook dat soort trillingen veroorzaken. Maar nieuwe schijven en blokken kan nooit kwaad, blijven toch slijtageonderdelen.
Deze heeft paarse PU bussen }:O stuiter stuiter. Kan wel serieus hard over drempels heen. Voorste rubber is wel standaard, maar denk niet dat die trillingen kan veroorzaken, maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Ik laat het weten als ik de remmen heb opgeknapt, ga de klauwen ook verven.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UJf2ckBl.jpeg

En een Novitec schroefset:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6sPnSR0l.jpeg

@Tux3.14
Dat zou best wel eens kunnen, zit ook nagenoeg geen steenslag op. Bumper heeft ook een iets andere tint, maar dat heeft kunststof altijd wel. Interieur is ook als nieuw, dus lijkt wel goed voor gezorgd te zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door ArcticWolf op 10-10-2022 11:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:44

Polycom

Poes van goud

Wel tof dat je het aandurft om zo’n auto te kopen, zeker na de problemen die je eerder hebt gehad! Ik hoop dat je er veel plezier aan hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

GA!S schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 22:19:
OEM is prima spul, dat maakt echt geen verschil. Schijven ga je sowieso op straat niks van merken en als je betere blokken wil moet je aan Ferodo racing of CL denken voordat je het over een upgrade hebt.
Performance Friction 07 t/m 01 is wel een leuke optie als je voornamelijk Track Days doet :)

Ik geloof dat de 01 variant in de Rally wordt toegepast dus als dat je ding is dan komt het daarmee wel goed! :D
En kromme schijven merk je direct, dan trilt je stuur uit je handen als je bij 80 km/h op de rem gaat.
Bij mij was het altijd voornamelijk als je licht remt op de snelweg en werd de boel eigenlijk altijd krom door filerijden tijdens woon <> werk verkeer... :|
Heb je niet gewoon een te harde compound voor die schijven gebruikt :?
Nu op aanraden van een Audi specialist maar gewoon OEM schijven gekocht.
Hij vertelde me dat bij de RS en R8 ze uitsluitend OEM monteren omdat de kwaliteit gewoon een stuk beter is dan wat je als particulier after-market kunt kopen. Was voor de Zimmermanns gegaan omdat ze voor de A5 de OEM schijven maken, maar voor de RS is SHW de OEM leverancier. Uit pure frustratie meteen de upgrade schijven van de R8 genomen, die zijn net ff lichter en hebben een betere warmteafdracht. Ze remmen er verder geen meter beter van. >:)

[Afbeelding]
Die zijn extra verhard als het goed is aan de zwarte laag rondom te zien : Hadden mijn Brembo schijven ook :)
ArcticWolf schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 08:50:
Stuur trilt voornamelijk bij remmen tussen de 180 en 100, daaronder vrijwel niet. Ik kan niks anders bedenken wat trillingen veroorzaakt met remmen, maar in principe zou die bij kromme schijven altijd moeten trillen.
Maar goed, heb dit soort vage klachten wel vaker gehad... nieuwe remmenrij erop en het was weg.
Maar als je de oorzaak niet aanpakt ben je 20.000 Km. later weer wat €€€ lichter... :-(
In combinatie met welke compound/brakepads ?!
GA!S schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:30:
Eigenlijk alles wat brak kan zijn aan je ophanging is mijn ervaring... :/
ArcticWolf schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:16:
Deze heeft paarse PU bussen }:O stuiter stuiter. Kan wel serieus hard over drempels heen.
Voorste rubber is wel standaard, maar denk niet dat die trillingen kan veroorzaken, maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Met dat soort dingen knoeien wordt ook alleen maar aangeraden als je Track Days doet : Voor straatgebruik is dat allemaal te stug en te hard! ;)
Ik ga de klauwen ook verven.
NICE!!! d:)b
En een Novitec schroefset:
[Afbeelding]
Hopelijk niet versleten... :X

En check of die om de zoveel tijd iets van onderhoud nodig heeft! ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
nero355 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:58:
[...]

Maar als je de oorzaak niet aanpakt ben je 20.000 Km. later weer wat €€€ lichter... :-(
De oorzaak is dat mensen hun voet op de rem houden voor het verkeerslicht. Als de schijven een beetje heet zijn trekken ze zo krom.
Of niet voldoende laten afkoelen als je hebt lopen trappen en de auto stil zetten.
[...]

Xtra pads van Brembo, die ook voorgeschreven worden door Brembo bij HC en geperforeerde schijven.
[...]

Eigenlijk alles wat brak kan zijn aan je ophanging is mijn ervaring... :/
We gaan het meemaken :+
[...]

Met dat soort dingen knoeien wordt ook alleen maar aangeraden als je Track Days doet : Voor straatgebruik is dat allemaal te stug en te hard! ;)
Eens, heb toevallig de vorige eigenaar gevonden op fb (Alfa forum) Die heeft deze ingeruild voor een Giulia. Maar gezien het gemiddelde verbruik op de B teller reed hij niet met een zware voet (gemiddeld 1 op 10).
[...]

NICE!!! d:)b

[...]

Hopelijk niet versleten... :X

En check of die om de zoveel tijd iets van onderhoud nodig heeft! ;)
Dat is een goeie idd, zal er eens naar kijken.
Polycom schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:33:
Wel tof dat je het aandurft om zo’n auto te kopen, zeker na de problemen die je eerder hebt gehad! Ik hoop dat je er veel plezier aan hebt!
Thx!
Het blijft inderdaad echt een hele grote gok (alweer). Heb wel even goed gekeken of deze auto niet pluimt bij vollast en of het vermogen goed opgebouwd wordt in alle versnellingen.
Verder is vorig jaar de turbo vervangen. Dus dat vond ik dan wel weer een teken dat de eigenaar wel serieus is bezig geweest met de auto, maar je weet het nooit zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

nero355 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:58:
[...]

Heb je niet gewoon een te harde compound voor die schijven gebruikt :?

[...]

Die zijn extra verhard als het goed is aan de zwarte laag rondom te zien : Hadden mijn Brembo schijven ook :)

[...]

[...]

Ik had de Zimmermanns in combinatie met standaard Ferodo Premier pads, dat is gewoon de standaard aftermarket set van Ferodo, niets geks of sportiefs aan. Ik heb gevraagd aan de leverancier hoe het zit met garantie en of ze de schijven willen terugnemen voor onderzoek. Als het probleem in montage of verkeerd gebruik zit, pech voor mij dan zijn de kosten voor mij. Zit het probleem in de schijven, dan pech voor de leverancier en is het garantie.

Helaas wilde de leverancier geen enkele vorm van garantie accepteren omdat de schijven gemonteerd waren. Lijkt me logisch, daar zijn ze voor. 8)7 Zijn redenering was dat als het een fabricagefout is dan had je het direct gemerkt en niet na een paar 1000 km. Volgens de leverancier heb ik te hard geremd of zijn ze nat geworden. Dat mogen ze dan wel op de doos zetten, dan had ik ze niet gekocht. /sarcasme...

Allemaal leuk een aardig, maar volgens mij werkt dat niet zo bij verkoop aan particulieren, ik mag verwachten dan bij normaal gebruik ze langer meegaan, ongeacht of het probleem nou al vanaf montage in de schijf zit, of na een paar 1000 km. Lang verhaal kort, over en weer gezeik, ze zijn niet bereid om de schijven voor onderzoek in te nemen en ik heb mijn rechtsbijstand ingeschakeld en ze aansprakelijk gesteld voor een set ondeugdelijke schijven + blokken.

Ondertussen was ik het zat, setje SHW schijven en bijpassende Zimmermann blokken bij een bekende RS specialist in Duitsland besteld. Met een meetklok de speling op de naven nagemeten en nog eens extra goed schoon gemaakt. Ik kan verder niets vinden wat er mis kan zijn, ga er nog steeds van uit dat die schijven gewoon niet deugen.

de betaler vervuilt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
@GA!S Ik heb die verhalen over Zimmermann schijven ook gehoord, blijkbaar trekken die heel snel krom. Ik heb destijds op m'n OPC ook Zimmerman overwogen met Ferodo blokken alleen dat werd mij echt afgeraden. Gewoon de standaard Brembo schijven met Ferodo was de betere combinatie zei men, of alles compleet Ferodo.
Heb ook nog een blauwe maandag een setje EBC schijven en red stuff blokken gehad, die waren na 15km al krom, maar probeer het maar eens te bewijzen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

GA!S schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 00:35:
Ik had de Zimmermanns in combinatie met standaard Ferodo Premier pads, dat is gewoon de standaard aftermarket set van Ferodo, niets geks of sportiefs aan.
Ik ken die specifieke set niet, maar het klinkt een beetje als het verhaal dat ik te horen kreeg wat betreft de Performance Friction remblokken uit de Z-Rated en .11 Serie die zogenaamd OK waren voor straatgebruik : Dus niet! Veel te hard voor dagelijks gebruik! }:| :F

Ik zou daarom altijd voor iets zo standaard mogelijk kiezen dat "lekker zacht voor je remschijven is" :)

Een andere optie is uiteraard iets dat lekker goedkoop is en je makkelijk wat vaker kan wisselen zonder je verder zorgen te maken over de kosten of dat het alweer gebeurt, maar dat is helaas niet altijd mogelijk...
Ik heb gevraagd aan de leverancier hoe het zit met garantie en of ze de schijven willen terugnemen voor onderzoek. Als het probleem in montage of verkeerd gebruik zit, pech voor mij dan zijn de kosten voor mij. Zit het probleem in de schijven, dan pech voor de leverancier en is het garantie.

Helaas wilde de leverancier geen enkele vorm van garantie accepteren omdat de schijven gemonteerd waren. Lijkt me logisch, daar zijn ze voor. 8)7 Zijn redenering was dat als het een fabricagefout is dan had je het direct gemerkt en niet na een paar 1000 km. Volgens de leverancier heb ik te hard geremd of zijn ze nat geworden. Dat mogen ze dan wel op de doos zetten, dan had ik ze niet gekocht. /sarcasme...

Allemaal leuk een aardig, maar volgens mij werkt dat niet zo bij verkoop aan particulieren, ik mag verwachten dan bij normaal gebruik ze langer meegaan, ongeacht of het probleem nou al vanaf montage in de schijf zit, of na een paar 1000 km. Lang verhaal kort, over en weer gezeik, ze zijn niet bereid om de schijven voor onderzoek in te nemen en ik heb mijn rechtsbijstand ingeschakeld en ze aansprakelijk gesteld voor een set ondeugdelijke schijven + blokken.

Ondertussen was ik het zat, setje SHW schijven en bijpassende Zimmermann blokken bij een bekende RS specialist in Duitsland besteld. Met een meetklok de speling op de naven nagemeten en nog eens extra goed schoon gemaakt. Ik kan verder niets vinden wat er mis kan zijn, ga er nog steeds van uit dat die schijven gewoon niet deugen.
"Het verkoopt toch wel dus ik kan het gedeelte Klantenservice wel doorstrepen!" types verdienen dan ook zo behandeld te worden! })

Goed gedaan! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

nero355 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 20:42:
[...]

Ik zou daarom altijd voor iets zo standaard mogelijk kiezen dat "lekker zacht voor je remschijven is" :)

Een andere optie is uiteraard iets dat lekker goedkoop is en je makkelijk wat vaker kan wisselen zonder je verder zorgen te maken over de kosten of dat het alweer gebeurt, maar dat is helaas niet altijd mogelijk...
Het eerste dus, het tweede is in mijn geval onmogelijk. Alleen Zimmermann en ABS leveren aftermarket 365mm schijven en de goedkoopste is 350 per stuk via de grote webshops.

de betaler vervuilt

Pagina: 1 ... 107 ... 118 Laatste