Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Mijn Stora lijkt ineens leeg. Geen file meer op te vinden. Ik vrees dat ik al mijn foto's kwijt ben... :-(
Het lijkt geen fysiek probleem te zijn met de harddisks. Die draaien beide nog gewoon lijkt het.

Ik heb 2x seagate van 1 TB in RAID in de stora geschakeld.

Wat moet ik doen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste
ik heb een Stora en ben mijn paswoord als admin kwijt .
Ik ben dus voorlopig niet meer in de mogelijkheid om in te loggen ...
iemand tips ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:46

Pixeltje

Woo-woohoo!

Verwijderd schreef op maandag 14 november 2011 @ 10:17:
Hallo,

Mijn Stora lijkt ineens leeg. Geen file meer op te vinden. Ik vrees dat ik al mijn foto's kwijt ben... :-(
Het lijkt geen fysiek probleem te zijn met de harddisks. Die draaien beide nog gewoon lijkt het.

Ik heb 2x seagate van 1 TB in RAID in de stora geschakeld.

Wat moet ik doen???
Kijk eens in de log, zie je iets geks?

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pixeltje schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 21:47:
[...]

Kijk eens in de log, zie je iets geks?
@Pixeltje: Uhh, log????? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex3
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-09 14:22
Verwijderd schreef op maandag 14 november 2011 @ 21:25:
ik heb een Stora en ben mijn paswoord als admin kwijt.
Zie ftp://downloads.netgear.c...n/UM/Stora_UM_20Apr10.pdf pagina 34.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaBuzzzzz schreef op woensdag 02 november 2011 @ 21:43:
[...]

:) dies leuk.....maareh werkt het nu? Op mijn PS50B850 (voormalig topmodel) zit een erg brakke DLNA implementatie. MKV's doen het 60% wel en de rest niet, maar de instellingen zijn nauwelijks aan te passen. Modden van de FW met SamyGO is niet echt een oplossing voor deze tv. Welke heb jij en zou je verslag kunnen doen van wat er werkt en hoe goed etc?
Het werkt nu! Ik download uitsluitend mkv's eigenlijk en tot dusver doen ze het allemaal op mijn Samsung UE32C6740 met de nieuwste firmware. :Y

Onlangs ook Subliminal geinstalleerd en ik ben helemaal fan! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

In mijn NV+ zit een logfunctie, die bijhoud wat er allemaal gebeurd met het ding, wellicht vind je daar de oorzaak van de ellende ;)

Inloggen via IPadres van je router inclusief /admin en dan even zoeken naar het logboek..

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHorsie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:01
Verwijderd schreef op zondag 13 november 2011 @ 20:21:
Leuk hoor, mijn NAS is nu bezig met het volgende :@.

Configuratie: RAID-niveau X-RAID2, 6 schijven
Status: Opnieuw synchroniseren 1% voltooien, Tijd tot voltooiing 261 hr 24 min, Snelheid 2039 KB/sec

Zonder aanwijsbare reden, zonder dat er werd aangegeven dat er een schijf niet goed zou zijn, zuch :-(
Is dit iets?

nieuws: Winkels verkopen Samsung-schijven met corrupte firmware

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Gerard v.d. Horst,

de schijven zijn van na die tijd.
Volgens Samsung zijn de schijven van Februari 2011 en later verlost van deze corrupte firmware.
Echter blijkt dat de schijven die ibood leverde bij deze NAS niet op de compatibilitylist staan.
Nu heb ik dus een probleem aangezien ibood dus niet zelf contact op wil nemen met Netgear.
Toen de ibood beschikbaar was, was er een produktexpert op het forum van Netgear Benelux die keer op keer melde dat de schijven compatible waren.
En nu blijkt dus van niet en levert netgear geen support, en ibood zegt stuur maar op dan krijg je je geld terug.
Maar ja dat gaat dus niet werken aangezien er al kweenie hoeveel data van mezelf op staat en ik die kwijt ben.

Ik heb nu een lijntje lopen bij consuwijzer, hopelijk kunnen zij mij wat meer tips geven. Hoe nu verder.
Ik vraag me eigenlijk af want er zijn hier meer tweakers die die ibood hebben gekocht of die dat ook eens na kunnen kijken?

Groet David.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb onlangs mijn netwerk vervangen en na veel gestoei mijn NAS weer erin kunnen hangen zonder dat er blokkeringen optraden. Ik heb mijn NAS leeg gemaakt (fabrieksinstelling) en nu kan ik ineens geen Torrent meer aanzetten en de Squeezebox scherm blijft leeg (leeg venster). Ook het uploaden van updates gaat fout, Na een hele lange tijd krijg ik de foutmelding "Uploaden van lokaal bestand is mislukt"

Wie kan mij helpen? Ik heb een ReadyNAS Duo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:13

sjaool

Every life should have 9 cats

Verwijderd schreef op maandag 21 november 2011 @ 17:15:
Echter blijkt dat de schijven die ibood leverde bij deze NAS niet op de compatibilitylist staan.
Vreemd want die van mij (Samsung Spinpoint F4 HD204UI) staan gewoon op de compatibility lijst.

btw mijn ReadyNAS Ultra 6 draait perfect en doet alles zoals het zou moeten. Ik heb er SABNZB, Couchpotato en Sickbeard op draaien en dat werkt vlekkeloos. Ook worden elke week netjes de consistency check en scrubbing uitgevoerd.

[ Voor 24% gewijzigd door sjaool op 21-11-2011 19:39 ]

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ sjaool

Van de site van iBood: Type harddisk: Samsung ECOGreen 2TB (HD204UI)

http://nl-nl.forum.ibood....ed_storage_met_6tb_3x2tb/

Deze staan niet op de Compatibilitylist van de Ultra 6.

Ook worden elke week netjes de consistency check en scrubbing uitgevoerd.

Hoe kan je zien dat dit gebeurd? Hoe kan je dit instellen?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2011 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

Er is maar één soort HD204UI en die staat gewoon op de compatibllitylijst. Dat iBood hem Samsung ECOGreen noemt doet hier niets aan af.

De consistencycheck en scrubbing stel je in ReadyNAS Frontview in onder Volumes > Volume-instellingen > Volumeonderhoud.
Je krijgt hier, als je dat ingesteld hebt, netjes een e-mail van of je kunt het nalezen onder Status > Logboeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sjaool schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 19:17:
Er is maar één soort HD204UI en die staat gewoon op de compatibllitylijst. Dat iBood hem Samsung ECOGreen noemt doet hier niets aan af.

De consistencycheck en scrubbing stel je in ReadyNAS Frontview in onder Volumes > Volume-instellingen > Volumeonderhoud.
Je krijgt hier, als je dat ingesteld hebt, netjes een e-mail van of je kunt het nalezen onder Status > Logboeken.
Hartelijk voor je reactie!
De Nas heeft inmiddels beide gedaan en zal ook beide blijven doen in de toekomst.
Tevens kan ik met de info die jij me geeft Netgear voor de oren slaan.
Wederom dank :) :*) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Gister in Utrecht kennelijk een stroomstoring geweest (wekkers knipperen, wasmachine van slag, enzo :P) waardoor ook mijn NAS is utigevallen. Ik vond het raar dat het ding uitstond toen ik thuis kwam van werk en heb 'm dus aangezet. Direct toen het ding online was kreeg ik een mailtje met daarin de tekst:

code:
1
2
3
4
5
6
7
Reallocated sector count has increased in the last day.

Disk  2:
 Previous count: 0
 Current count: 6

Growing SMART errors indicate a disk that may fail soon.  If the errors continue to increase, you should be prepared to replace the disk.

Vond ik al vreemd en enigzins zorgwekkend, maar door drukte niets mee kunnen doen. Toen het apparaat vanmorgen weer opstartte (elke ochtend om 7 uur aan en 's avonds om 23.00 uur uit) kreeg ik weer een mailtje:
code:
1
2
3
4
5
6
7
Reallocated sector count has increased in the last day.

Disk  2:
 Previous count: 6
 Current count: 7

Growing SMART errors indicate a disk that may fail soon.  If the errors continue to increase, you should be prepared to replace the disk.

Wat nu? Is disk 2 echt stervende, of is het ding gewoon van slag door de stroomuitval? Hoe kan ik controleren wat de smartstatus is van mijn schijven? (kan in de frontview niets vinden wat uitgebreider is dan "OK")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex3
Smartstatus is te vinden in Frontview onder Status, tabblad Status.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Smartstatus geeft inderdaad aan dat het aantal reallocated sectors gegroeid is van 0 naar 6 en daarna van 6 naar 7, maar sindsdien is er niets meer veranderd. Ik denk dat de NAS op het moment van de stroomuitval dus aan het schrijven was naar die sectoren en dat die nu niet meer gebruikt kunnen worden..

Op zich niet zo'n ramp maar ik hoop dat het aantal nu dus blijft steken op 7, dan hoef ik me geen zorgen te maken. Als er toch weer nieuwe counts bijkomen kan ik waarschijnlijk een schijf vervangen :( 2TB dingen zijn duur tegewoordig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe NAS, dankzij gepruts met de firmware van mijn oude NAS (met dank aan de firma Qnap).
De keuze is nog niet helemaal gemaakt, maar ik neig toch erg naar een Netgear ReadyNas Ultra 2 (hoewel een Synology DS211 ook een hele goede optie is/lijkt).

Ik heb het hele forum zo'n beetje doorgelezen, maar vraag me nog het volgende af:
Er is keuze om de schijven te installeren met "FlexRAID" (wat gewoon RAID is, als ik het goed begrijp) en X-RAID2 (volgende de documentatie is X-RAID niet beschikbaar voor de Ultra2).
Maar is het, in geval van nood, nog mogelijk om een schijf in een PC te stoppen en uit te lezen als deze in X-RAID2 is geïnstalleerd?
Ik kom daar niet uit, ook niet met de site van Netgear.

Verder heb ik 2 harddisks liggen: WD15EARS, 1,5 TB Western Digitals. De "grote broer" ervan (WD20EARS, 2 TB) staat wel op de HCL, de 1,5 TB niet... Gaan die schijven nog wel werken in de Netgear ReadyNAS? Zo niet dan zal ik toch voor de Synology moeten gaan, aangezien die deze schijven wel op de HCL hebben staan. Op het forum van Netgear kon ik niks over deze schijven vinden.

Overigens: ik wil absoluut geen Qnap meer, gezien het feit dat ze een niet-werkende firmware hebben verspreid en vervolgens hun klanten laten barsten. Hoe is de support bij Netgear? Ik las van 1 persoon wat kritiek erop, maar hoe zijn de ervaringen?

[ Voor 16% gewijzigd door Pietervs op 04-12-2011 18:10 ]

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Pietervs schreef op zondag 04 december 2011 @ 18:08:

Ik heb het hele forum zo'n beetje doorgelezen, maar vraag me nog het volgende af:
Er is keuze om de schijven te installeren met "FlexRAID" (wat gewoon RAID is, als ik het goed begrijp) en X-RAID2 (volgende de documentatie is X-RAID niet beschikbaar voor de Ultra2).
Maar is het, in geval van nood, nog mogelijk om een schijf in een PC te stoppen en uit te lezen als deze in X-RAID2 is geïnstalleerd?
Ik kom daar niet uit, ook niet met de site van Netgear.
Nee. In principe niet. Hoewel je met een 2-bay NAS kan mirroren is de kans dat je dat doet niet zo groot, aangezien je dan maar de capaciteit van 1 schijf kan benutten. Als je gaat stripen worden je twee schijven als 1 groot volume gezien en staat je data dus verspreid over die twee schijven. Mocht er een crashen ben je alle data kwijt. Dat is overigens niet alleen bij netgear, dat is gewoon het principe striping..
Verder heb ik 2 harddisks liggen: WD15EARS, 1,5 TB Western Digitals. De "grote broer" ervan (WD20EARS, 2 TB) staat wel op de HCL, de 1,5 TB niet... Gaan die schijven nog wel werken in de Netgear ReadyNAS? Zo niet dan zal ik toch voor de Synology moeten gaan, aangezien die deze schijven wel op de HCL hebben staan. Op het forum van Netgear kon ik niks over deze schijven vinden.
Ik denk dat die schijf het prima gaat doen, en als je er geen topics over kunt vinden zijn er waarschijnlijk ook geen problemen mee ;) Persoonlijk zou ik 't zonder meer niet doen en twee gelijke schijven kopen. Nu heb je de pech dat de prijzen voor schijven erg gestegen zijn de afgelopen tijd, maar misschien is het nog even uit te houden met je Qnap tot de pijzen weer gedaald zijn? Als je nog even hebt zou ik sowieso wachten en een Readynas ultra 4 kopen; je kunt beginnen met twee schijven en die uitbreiden naar gelang je dataopslag dat nodig heeft, maar het grote voordeel van meer dan 2 schijven is dat je kunt gaan werken met meer redundant raid-modi, bijvoorbeeld raid 5, waarbij je dus minder kans loopt door 1 defecte schijf meteen al je data te verliezen.
Overigens: ik wil absoluut geen Qnap meer, gezien het feit dat ze een niet-werkende firmware hebben verspreid en vervolgens hun klanten laten barsten. Hoe is de support bij Netgear? Ik las van 1 persoon wat kritiek erop, maar hoe zijn de ervaringen?
Netgear support is prima. Heb er vooralsnog alleen maar goede dingen van gezien en over gehoord; zeker als je registreert op readynas.com heb je vaak binnen 24 uur antwoord op je vraag van een andere user of van een van de netgear techheads die daar rondhobbelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Pixeltje schreef op zondag 04 december 2011 @ 21:19:
[...]

Nee. In principe niet. Hoewel je met een 2-bay NAS kan mirroren is de kans dat je dat doet niet zo groot, aangezien je dan maar de capaciteit van 1 schijf kan benutten. Als je gaat stripen worden je twee schijven als 1 groot volume gezien en staat je data dus verspreid over die twee schijven. Mocht er een crashen ben je alle data kwijt. Dat is overigens niet alleen bij netgear, dat is gewoon het principe striping..
De principes achter RAID-0 en 1 zijn mij bekend. Maar het gaat mij juist om de X-RAID versies die NetGear zelf "verzonnen" heeft: die zijn natuurlijk niet "standaard"...Vandaar mijn vragen daarover. :)
Met de Qnap is het me nog wel gelukt om een schijf van mijn overleden NAS in Windows te plaatsen en uit te lezen (inderdaad, nu heb ik meteen ook een backup, wat ik natuurlijk al veel eerder had moeten regelen... 8)7 )
Ik denk dat die schijf het prima gaat doen, en als je er geen topics over kunt vinden zijn er waarschijnlijk ook geen problemen mee ;) Persoonlijk zou ik 't zonder meer niet doen en twee gelijke schijven kopen. Nu heb je de pech dat de prijzen voor schijven erg gestegen zijn de afgelopen tijd, maar misschien is het nog even uit te houden met je Qnap tot de pijzen weer gedaald zijn? Als je nog even hebt zou ik sowieso wachten en een Readynas ultra 4 kopen; je kunt beginnen met twee schijven en die uitbreiden naar gelang je dataopslag dat nodig heeft, maar het grote voordeel van meer dan 2 schijven is dat je kunt gaan werken met meer redundant raid-modi, bijvoorbeeld raid 5, waarbij je dus minder kans loopt door 1 defecte schijf meteen al je data te verliezen.
Ik ga er eigenlijk ook vanuit dat de schijven het gaan doen. Maar ja, met 15 jaar ervaring in de ICT heb ik (door schade en schande) geleerd: "assumption is the mother of all f*ck-ups"...
In die zin heb je gelijk dat het misschien beter is om meteen nieuwe schijven te kopen. Maar ja, dan ben ik weer 300 euro verder... :'(
Verder met de Qnap is geen optie: die is overleden dankzij een foute firmware van Qnap (de data heb ik gelukkig nog veilig kunnen stellen). Dus een paar weken hou ik het wel uit zonder NAS, maar het moet geen situatie van maanden worden.
Netgear support is prima. Heb er vooralsnog alleen maar goede dingen van gezien en over gehoord; zeker als je registreert op readynas.com heb je vaak binnen 24 uur antwoord op je vraag van een andere user of van een van de netgear techheads die daar rondhobbelen.
Hoe belangrijk en goed de community ook is, ik wil eigenlijk bij problemen rechtstreeks de helpdesk (nog liever: de engineers) aan kunnen spreken van de leverancier. Want vaak zijn de adviezen van "collega-gebruikers" natuurlijk erg goed, maar soms is het toch handiger als er een techneut van de fabrikant iets verstandigs roept over een probleem... ;)

Dank voor je antwoord Pixel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Pietervs schreef op maandag 05 december 2011 @ 10:59:
De principes achter RAID-0 en 1 zijn mij bekend. Maar het gaat mij juist om de X-RAID versies die NetGear zelf "verzonnen" heeft: die zijn natuurlijk niet "standaard"...Vandaar mijn vragen daarover. :)
Met de Qnap is het me nog wel gelukt om een schijf van mijn overleden NAS in Windows te plaatsen en uit te lezen (inderdaad, nu heb ik meteen ook een backup, wat ik natuurlijk al veel eerder had moeten regelen... 8)7 )
Hmhm, maar x-raid(2) is niets anders dan de standaard raid-regels met als enige verschil dat je array flexibel is; je kunt schijven toevoegen zonder de array opnieuwe te bouwen. Je array wordt uitgebreid met behoud van data. Meer verschil is er niet.
Ik ga er eigenlijk ook vanuit dat de schijven het gaan doen. Maar ja, met 15 jaar ervaring in de ICT heb ik (door schade en schande) geleerd: "assumption is the mother of all f*ck-ups"...
Waar, maar als je nergens problemen ziet met deze schijf dan is het meer een educated guess dan een aanname ;)
In die zin heb je gelijk dat het misschien beter is om meteen nieuwe schijven te kopen. Maar ja, dan ben ik weer 300 euro verder... :'(
Verder met de Qnap is geen optie: die is overleden dankzij een foute firmware van Qnap (de data heb ik gelukkig nog veilig kunnen stellen). Dus een paar weken hou ik het wel uit zonder NAS, maar het moet geen situatie van maanden worden.
Tja.. misschien kun je via V&A een identieke schijf vinden? Anders of toch wachten of gewoon proberen.
Hoe belangrijk en goed de community ook is, ik wil eigenlijk bij problemen rechtstreeks de helpdesk (nog liever: de engineers) aan kunnen spreken van de leverancier. Want vaak zijn de adviezen van "collega-gebruikers" natuurlijk erg goed, maar soms is het toch handiger als er een techneut van de fabrikant iets verstandigs roept over een probleem... ;)

Dank voor je antwoord Pixel!
Ook de helpdesk van Netgear is snel en netjes. Heb er voor verschillende producten contact mee gehad, onder andere voor mn NV+, waarbij ze me netjes en snel hielpen. Ook voor een router, die na aankoop hier op V&A ziggo-branded bleek (had de verkoper niet gemeld) met de helpdesk geprobeerd om een oplossing te zoeken om het ding toch te kunnen updaten. Niet gelukt maar wel uitvoerig bijgestaan door de servicedesk.Terwijl ze wisten dat het om een tweedehands (wel nieuw, maargoed) aangekocht product ging die ISP branded was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Pixeltje schreef op maandag 05 december 2011 @ 11:55:
[...]

Hmhm, maar x-raid(2) is niets anders dan de standaard raid-regels met als enige verschil dat je array flexibel is; je kunt schijven toevoegen zonder de array opnieuwe te bouwen. Je array wordt uitgebreid met behoud van data. Meer verschil is er niet.
Kijk, en DAT wilde ik dus weten :)
Waar, maar als je nergens problemen ziet met deze schijf dan is het meer een educated guess dan een aanname ;)
Heb je gelijk in!
Ook de helpdesk van Netgear is snel en netjes. Heb er voor verschillende producten contact mee gehad, onder andere voor mn NV+, waarbij ze me netjes en snel hielpen. Ook voor een router, die na aankoop hier op V&A ziggo-branded bleek (had de verkoper niet gemeld) met de helpdesk geprobeerd om een oplossing te zoeken om het ding toch te kunnen updaten. Niet gelukt maar wel uitvoerig bijgestaan door de servicedesk.Terwijl ze wisten dat het om een tweedehands (wel nieuw, maargoed) aangekocht product ging die ISP branded was.
Ok, goed om te weten!

Dank voor je hulp Pixel, ik weet een stuk meer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Laatst online: 16:30

nwagenaar

God, root. What's the differen

Mensen die op dit moment hun SPARC (Duo, NV+, etc) gebaseerd ReadyNAS hebben geüpgrade naar Radiator 4.1.8 en last hebben van performance-issues, op dit moment is 4.1.9-T2 (beta) beschikbaar.

Door de slechte performance in 4.1.8 ben ik teruggegaan naar Radiator 4.1.7, maar zo te zien hebben ze dit probleem opgelost in de nieuwe firmware:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
NAS performance tester 1.3 http://www.808.dk/?nastester
Running warmup...
Running a 400MB file write on drive I: 5 times...
Iteration 1:     21,67 MB/sec
Iteration 2:     23,97 MB/sec
Iteration 3:     22,57 MB/sec
Iteration 4:     22,88 MB/sec
Iteration 5:     23,55 MB/sec
------------------------------
Average (W):     22,93 MB/sec
Running a 400MB file read on drive I: 5 times...
Iteration 1:     45,28 MB/sec
Iteration 2:     46,55 MB/sec
Iteration 3:     45,56 MB/sec
Iteration 4:     45,23 MB/sec
Iteration 5:     45,63 MB/sec
Average (R):     45,65 MB/sec

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:17
Hmm belabberd was me echter nooit zo opgevallen.
Firmware 1.4.8 NV+
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
Running warmup...
Running a 400MB file write on drive U: 5 times...
Iteration 1:     22,1 MB/sec
Iteration 2:     22,1 MB/sec
Iteration 3:     22,05 MB/sec
Iteration 4:     21,98 MB/sec
Iteration 5:     22,03 MB/sec
Average (W):     22,05 MB/sec
Running a 400MB file read on drive U: 5 times...
Iteration 1:     20,24 MB/sec
Iteration 2:     19,48 MB/sec
Iteration 3:     18,3 MB/sec
Iteration 4:     18,56 MB/sec
Iteration 5:     19,63 MB/sec
Average (R):     19,24 MB/sec

[ Voor 3% gewijzigd door leonbong op 06-12-2011 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ben benieuwd.. haal hier nog steeds maar schrijf EN leessnelheden van 5-6 MB/s. Lijkt erop dat er ergens een 100mbps kabeltje tussenzit, maar ook met nieuwe CAT6 kabels geen verschil..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garfield
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-09 20:13
De nieuwe firmware helpt zeker, voor de upgrade haalde ik 14MB met schrijven en 24MB met lezen, nu ik 4.1.9T2 heb geinstalleerd:

Running a 400MB file write on drive Z: 5 times...
Iteration 1: 10,46 MB/sec
Iteration 2: 20,48 MB/sec
Iteration 3: 19,87 MB/sec
Iteration 4: 19,87 MB/sec
Iteration 5: 19,96 MB/sec
Average (W): 18,13 MB/sec
Running a 400MB file read on drive Z: 5 times...
Iteration 1: 49,17 MB/sec
Iteration 2: 49 MB/sec
Iteration 3: 48,45 MB/sec
Iteration 4: 47,69 MB/sec
Iteration 5: 48,35 MB/sec
Average (R): 48,53 MB/sec

Dit is op een NV+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Garfield schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 20:13:
De nieuwe firmware helpt zeker, voor de upgrade haalde ik 14MB met schrijven en 24MB met lezen, nu ik 4.1.9T2 heb geinstalleerd:

Running a 400MB file write on drive Z: 5 times...
Iteration 1: 10,46 MB/sec
Iteration 2: 20,48 MB/sec
Iteration 3: 19,87 MB/sec
Iteration 4: 19,87 MB/sec
Iteration 5: 19,96 MB/sec
Average (W): 18,13 MB/sec
Running a 400MB file read on drive Z: 5 times...
Iteration 1: 49,17 MB/sec
Iteration 2: 49 MB/sec
Iteration 3: 48,45 MB/sec
Iteration 4: 47,69 MB/sec
Iteration 5: 48,35 MB/sec
Average (R): 48,53 MB/sec

Dit is op een NV+
Hoe is die NAS aangesloten op je netwerk dan? Ik wordt er zo langzamerhand echt diep ongelukkig van.. fatsoenlijk film streamen wil hier niet omdat de snelheid teveel fluctueert en te laag ligt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garfield
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-09 20:13
Pixeltje schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 20:44:
[...]

Hoe is die NAS aangesloten op je netwerk dan? Ik wordt er zo langzamerhand echt diep ongelukkig van.. fatsoenlijk film streamen wil hier niet omdat de snelheid teveel fluctueert en te laag ligt..
Ik zit op Gbit LAN, heb geen enkele add-on aanstaan en heb volledige gegevensjournaals uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Garfield schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 23:13:
[...]

Ik zit op Gbit LAN, heb geen enkele add-on aanstaan en heb volledige gegevensjournaals uitgeschakeld.
Daar vanavond toch nog maar eens naar kijken dan. Even naar de winkel en maar even twee cat6 kabels halen (misschien ligt het aan mn zelfgeknepen connectors..) en meteen effe een crosscable, kan ik zien wat er gebeurd zonder het netwerk ertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Met een crosscable de nas direct aan m'n mbp gehangen en het resultaat; gemiddeld 12 MB/s. Al beter, maar nog steeds beroerd. De snelheden waar mee geadverteerd wordt liggen toch zeker twee tot drie keer zo hoog en ik weet niet meer waar ik het in moet zoeken; volledige gegevensjournals staan uit, verder geen gekke dingen draaien behalve de firefly media server en de vier schijven die erin zitten zijn wellicht niet de snelste maar 40MB/s moeten ze zeker aankunnen.

Iemand wellicht nog een idee? Ik zit er nu aan te denken om mijn router te vervangen (kennelijk is die toch een beperkende factor) maar twijfel, want ik weet niet of de snelheidswinst echt de moeite waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Heb je op de NAS en je PC jumboframes ingeschakeld.
Blijkt toch veel uit te maken.
Bij mij is het opvallend dat lezen langzamer is dan schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:24

Grin

Ride si sapis.

Topicstarter
leonbong schreef op donderdag 08 december 2011 @ 09:58:
Heb je op de NAS en je PC jumboframes ingeschakeld.
Blijkt toch veel uit te maken.
Bij mij is het opvallend dat lezen langzamer is dan schrijven.
Jumboframes geven een verschil van 5-6Megabyte/seconde op mijn Ultra's, echt niet meer.
FYI, een NV+ gaat in de praktijk echt geen 40megabyte/seconde schrijven, dat is terrein van de Ultra 4.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Als je hierboven leest zie je dat ik en garfield +/- 20mb/sec schrijven halen. Pixeltje haalt echter 10 mb/sec dan is 6mb/sec extra een hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

leonbong schreef op donderdag 08 december 2011 @ 10:52:
Als je hierboven leest zie je dat ik en garfield +/- 20mb/sec schrijven halen. Pixeltje haalt echter 10 mb/sec dan is 6mb/sec extra een hoop.
True story, maar jumbo frames op de NAS staan uit.. op mn mac weet ik eigenlijk niet waar ik het aan of uit kan zetten, maar heb er nooit aangezeten en ga er dus van uit dat ze uitgeschakeld zijn. Overigens was de performance vanaf een windows PC ook om te janken (ongeveer hetzelfde) dus kan vrij zeker uitsluiten dat het aan de computers ligt. Mac van m'n huisgenoot heeft zelfde problemen.

Kan me voorstellen dat de router een beperkende factor is, maar n netgear wnr3500 heeft gewoon Gbit ethernet en 300mbps wifi, dus zelfs met extreme overhead gerekend moet ik daar gewoon 20 MB/s mee kunnen halen.

Aangezien performance via crosscable ook maar 12MB/s is vermoed ik een probleem met/in de NAS, maar geen idee hoe ik dat zou kunnen uitsluiten.

Edit: Nu lees ik via deze link http://home.bott.ca/webserver/?p=363 dat je over Wifi N maar 5-6 MB/s kan verwachten.

Waarom is de snelheid zo laag? Wifi N (zoals mijn router het serveert) is 300mbps, bij mijn weten dus theoretisch maximum van 30MB/s. Zelfs als je daar een derde overhead af zou halen, hou je nog 20MB/s over..

[ Voor 21% gewijzigd door Pixeltje op 08-12-2011 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skumke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-01 12:45
Pixeltje schreef op donderdag 08 december 2011 @ 07:27:
Met een crosscable de nas direct aan m'n mbp gehangen en het resultaat; gemiddeld 12 MB/s.
Welke versie van RAIDiator gebruik je? Sommigen hebben met RAIDiator 4.1.8 last van prestatieproblemen.

Waarmee meet je de snelheid? Je schrijft "gemiddeld 12 MB/s", bedoel je lezen of schrijven?

(Je hebt overigens geen crossover-kabel nodig om de ReadyNAS direct op je computer aan te sluiten, dat kan ook met een gewone kabel, zie FAQ).
volledige gegevensjournals staan uit
Voor de goede orde: voor een prestatieverbetering moet je de optie Journaals uitschakelen aanvinken, Volledige gegevensjournaals uitschakelen staat volgens mij standaard aangevinkt. (Frontview > Systeem > Prestaties).
Pixeltje schreef op donderdag 08 december 2011 @ 12:53:
[...]
True story, maar jumbo frames op de NAS staan uit.. op mn mac weet ik eigenlijk niet waar ik het aan of uit kan zetten, maar heb er nooit aangezeten en ga er dus van uit dat ze uitgeschakeld zijn.
Als je jumbo frames aanzet dan kán dit betere prestaties opleveren. In Frontview > Netwerk > Interfaces moet je Jumbo frames inschakelen aanvinken en op je Mac kies je bij Systeemvoorkeuren > Netwerk > kies Ethernet in linker kolom > Geavanceerd > Ethernet > MTU voor Jumbo (9000) (dit is onder Mac OS X 10.6). Het is de moeite waard om dit eens te proberen.

(Bron: How to optimize the ReadyNAS performance).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

skumke schreef op donderdag 08 december 2011 @ 14:53:
[...]

Welke versie van RAIDiator gebruik je? Sommigen hebben met RAIDiator 4.1.8 last van prestatieproblemen.
De nieuwste.. dat is nu 4.1.9 T2 beta. Eerder inderdaad 4.1.8 maar er is geen verschil..
Waarmee meet je de snelheid? Je schrijft "gemiddeld 12 MB/s", bedoel je lezen of schrijven?
Via iStat pro in dashboard en in activiteitenweergave bij netwerk..
(Je hebt overigens geen crossover-kabel nodig om de ReadyNAS direct op je computer aan te sluiten, dat kan ook met een gewone kabel, zie FAQ).
Dat wist ik niet, maar zou in principe niet uit mogen maken toch?
[...]

Voor de goede orde: voor een prestatieverbetering moet je de optie Journaals uitschakelen aanvinken, Volledige gegevensjournaals uitschakelen staat volgens mij standaard aangevinkt. (Frontview > Systeem > Prestaties).

Als je jumbo frames aanzet dan kán dit betere prestaties opleveren. In Frontview > Netwerk > Interfaces moet je Jumbo frames inschakelen aanvinken en op je Mac kies je bij Systeemvoorkeuren > Netwerk > kies Ethernet in linker kolom > Geavanceerd > Ethernet > MTU voor Jumbo (9000) (dit is onder Mac OS X 10.6). Het is de moeite waard om dit eens te proberen.

(Bron: How to optimize the ReadyNAS performance).
Die standaard aangevinkt staat, is inderdaad nog aangevinkt en dus uitgeschakeld, die andere staat inmiddels weer aan omdat we de laatste tijd nogal wat stroomstoringen hebben, dus voor de zekerheid even aangezet, maar verschil was niet denderend als ik het me goed herinner. Zal vanavond nog eens proberen.

Bedankt voor de tips, ik ga vanavond weer even aan de slag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Oke, Heb net een nieuwe Cat 6 gold-plated-shielded ethernetkabel gehaald, jumboframes voor ethernet aan en alle journalling uitgezet. Haal dan schrijfsnelheden van ongeveer 20MB/s (gemiddeld 18 denk ik) en leessnelheden van tussen 23 en 25 MB/s.

Pixeltje blij.

UTP kabel eruit, wifi aan, schrijfsnelheid: 7-8MB/s, Lezen ongeveer 12MB/s.

Pixeltje niet meer blij.

Even gekeken; de wifiverbinding van de mbp ondersteunt kennelijk geen Jumboframes (kan wel handmatig een waarde opgeven maar die moet tussen 1250 en 1500 MTU liggen). Conclusie: De router is niet optimaal (want kabel zonder jumbo frames was al 16 MB/s) en wifi op de mbp is niet optimaal (want geen JF mogelijk)..

Iemand misschien toch een tip om jumbo frames te forceren via wifi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skumke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-01 12:45
Pixeltje schreef op donderdag 08 december 2011 @ 15:24:
[...]

Dat wist ik niet, maar zou in principe niet uit mogen maken toch?
Voor de snelheid maakt het niet uit of je een crossover-kabel of een gewone kabel gebruikt.
Pixeltje schreef op donderdag 08 december 2011 @ 21:02:
UTP kabel eruit, wifi aan, schrijfsnelheid: 7-8MB/s, Lezen ongeveer 12MB/s.
Ik kan het mis hebben, maar dit zijn toch prima waardes? Wat voor snelheid verwacht je te kunnen halen via wifi?
Even gekeken; de wifiverbinding van de mbp ondersteunt kennelijk geen Jumboframes (kan wel handmatig een waarde opgeven maar die moet tussen 1250 en 1500 MTU liggen). Conclusie: De router is niet optimaal (want kabel zonder jumbo frames was al 16 MB/s) en wifi op de mbp is niet optimaal (want geen JF mogelijk)..

Iemand misschien toch een tip om jumbo frames te forceren via wifi?
Jumbo frames zijn alleen van toepassing op (gigabit)ethernet, dus bedraad..

• GHorsie
Pietervs schreef op zondag 04 december 2011 @ 18:08:
[...]
Ik zou het niet doen... Ze staan inderdaad niet op de HCL en ze gaan ook problemen opleveren. Nou moet ik wel zeggen dat er momenteel nieuwere firmware is dan ik had toen ik die schijven erin gedaan heb. Ik heb 4 van die schijven uiteindelijk terug gegeven aan de winkel en andere schijven gehaald die wel op de HCL stonden.

De problemen die ik had: SLOW en het oplopen van één van de SMART error-tellers. Volgens mij was dat iets met TLER/IDLE o.i.d.

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

skumke schreef op donderdag 08 december 2011 @ 22:32:
Ik kan het mis hebben, maar dit zijn toch prima waardes? Wat voor snelheid verwacht je te kunnen halen via wifi?
Meer.. eigenlijk.. mijn wifiverbinding is 300mbps, dus in theorie maximaal 30MB/s. Waarom kan ik die niet benaderen? 12MB/s is nog acceptabel, maar hij valt ook vaak genoeg terug naar 6 of 7 MB/s, dat is minder dan een kwart van de theoretische snelheid. Nu begrijp ik wel dat ik niet volle bak met 30MB/s kan schrijven naar die NAS, maar een nette 20 (zoals via een draadje wel lukt) moet toch haalbaar zijn?

De NAS is overduidelijk de bottleneck als ik 'm via een draadje aan m'n computer knoop; die gigabit verbinding heeft veel hogere througput naar andere devices als het moet, en ik snap ook wel dat die SPARC processor het druk genoeg heeft als er met 20MB/s geschreven wordt; ding moet ook alle parity berekeningen maken want de readynas heeft voor zover ik weet geen dedicated RAID controller. Als die snelheden via LAN mogelijk zijn, waarom dan niet via Wifi?
[...]

Jumbo frames zijn alleen van toepassing op (gigabit)ethernet, dus bedraad..
fair enough, wist ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Als je direct via een kabel 20mb/sec haalt en via WIFI 8mb/sec niet dan ligt dat toch echt aan je WIFI.
Die 300mbs hangt van een heleboel factoren af.

Je nas ziet geen onderscheid maken tussen kabel of wifi. Dus je WIFI (router/accespunt) kan de 20mb/sec niet aan.

[ Voor 29% gewijzigd door leonbong op 16-12-2011 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

leonbong schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 09:58:
Als je direct via een kabel 20mb/sec haalt en via WIFI 8mb/sec niet dan ligt dat toch echt aan je WIFI.
Die 300mbs hangt van een heleboel factoren af.

Je nas ziet geen onderscheid maken tussen kabel of wifi. Dus je WIFI (router/accespunt) kan de 20mb/sec niet aan.
Daar was ik al bang voor. Kan even niet aan een nadere router komen, maar zit te azen op de nieuwe wndr4000 van netgear. Eens kijken of ik die voordelig op de kop kan tikken, dan kan de wndr3500 met pensioen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Laatst online: 16:30

nwagenaar

God, root. What's the differen

Pixeltje schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 10:01:
[...]
Daar was ik al bang voor. Kan even niet aan een nadere router komen, maar zit te azen op de nieuwe wndr4000 van netgear. Eens kijken of ik die voordelig op de kop kan tikken, dan kan de wndr3500 met pensioen.
Niet om het één of ander, staar je niet blind op die 300N: je wireless snelheid is redelijk normaal (misschien zelfs wel heel erg goed). Een nieuwe router of Accesspoint gaat dat probleem echt niet verhelpen en de theoretische 300Mbps zal je echt nooit halen (maximaal 100Mbps en dat is in optimale toestand).

Simpelweg: Wil je performance? Dan moet je overstappen op een wired netwerk. Wireless is van teveel factoren afhankelijk.

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

nwagenaar schreef op vrijdag 16 december 2011 @ 12:46:
[...]

Niet om het één of ander, staar je niet blind op die 300N: je wireless snelheid is redelijk normaal (misschien zelfs wel heel erg goed). Een nieuwe router of Accesspoint gaat dat probleem echt niet verhelpen en de theoretische 300Mbps zal je echt nooit halen (maximaal 100Mbps en dat is in optimale toestand).

Simpelweg: Wil je performance? Dan moet je overstappen op een wired netwerk. Wireless is van teveel factoren afhankelijk.
Waarom? De router staat redelijk dichtbij de laptops, maximale afstand is 5 meter, en er zit nauwelijks beton in de weg. Overigens veranderd de snelheid niet als ik de laptop nog dichter bij de router zet, maar vraag me toch af waarom ik die 300mbps niet zou kunnen halen. (of zelfs maar 70% ervan oid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 08:13
Wireless overhead, Half Duplex, TCP/IP stack overhead, andere signalen, andere apparatuur etc etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Al testen van routers bevestigen het beeld dat 802.11n misschien max 100mbs halen echt niet meer.
De techniek kan dat gewoon niet dat is gewoon een feit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

alles is terug gezet.
Sunny

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2011 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Jammer, dan moet ik toch maar naar een bedraad netwerk. Is niet zo handig om kabels te trekken alleen voor m'n nas eigenlijk, zeker niet omdat we hier geen vaste desktops hebben maar alleen laptops..

Misschien gewoon 1 kabeltje trekken voor als er een keer grote hoeveelheden data overgaan en voor de rest maar genoegen nemen met 8MB/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ik heb op mijn tweede PC de gigabit verbinding gefixt deze deed alleen nog maar 100mbit/sec.
Nieuwe Intel PCIe Gigabit adapter erin en voila van 8MB/sec naar 23MB/sec.
Netgear NV+
Running warmup...
Running a 400MB file write on drive W: 5 times...
Iteration 1: 23,61 MB/sec
Iteration 2: 23,52 MB/sec
Iteration 3: 23,53 MB/sec
Iteration 4: 23,41 MB/sec
Iteration 5: 23,55 MB/sec
Average (W): 23,52 MB/sec
Running a 400MB file read on drive W: 5 times...
Iteration 1: 18,62 MB/sec
Iteration 2: 16,15 MB/sec
Iteration 3: 14,87 MB/sec
Iteration 4: 16,46 MB/sec
Iteration 5: 15,43 MB/sec
Average (R): 16,31 MB/sec

Blijft overigens vreemd dat schrijven hoger is dan lezen.
Tussen twee PC's haal ik overigens gewoon 70MB/sec.

Misschien toch maar eens zelfbouw NAS maken.

@Pixeltje
Kan je niet gewoon een lange kabel in router steken en deze alleen afrollen als je de hogere snelheid nodig hebt. Dit is natuurlijk niet ideaal.

[ Voor 10% gewijzigd door leonbong op 21-12-2011 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

leonbong schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 20:10:

@Pixeltje
Kan je niet gewoon een lange kabel in router steken en deze alleen afrollen als je de hogere snelheid nodig hebt. Dit is natuurlijk niet ideaal.
Nee, werken met twee klapkoffers hier en zou dan die kabel dus ergens in het zich moeten laten slingeren om allebei de laptops aan de nas te kunnen knopen.. Ik denk dat ik zonder meer voor een andere router ga, en in mijn nieuwe huis een meer permanente oplossing ga zoeken. Wordt dan waarschijnlijk iets van zelfbouw, ten eerste omdat het me meer mogelijkheden biedt met betrekking tot services (de NV+ is, ook met 1GB ram, niet de snelste NAS :+ ) en ten tweede kan ik het ding dan ook inzetten als HTPC. De readynas kan wel bestanden hosten maar ze niet spelen, dus zit nu met allemaal apparaten die ik in een zelfbouwoplossing kan combineren tot 1 PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisik
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
(overleden)
Hallo heren,

Heb het topic beetje doorgelezen en kwam met een aantal vragen voor de Ultra 4.
Hier had ik al een topic gemaakt :
Netgear NAS RND4000 NV+ of RNDU4000 Ultra

Enkel heb ik wat vragen over de ultra 4.
Kan je hiermee ook instellen wanneer hij moet downloaden met torrents/nieuwsgroepen en welke tijden?
Wat zijn zoal de snelheden wat jullie halen met kopieren en lezen?

Ik heb hier nog een krakkemikkig 54Mb signaal staan, dus vraag me af of dat genoeg is.
Heb iig wel genoeg dekking (Staan 3 routers) maar vraag mij af of dit voldoende is om bestanden vanaf de NAS op mijn computer af te spelen zoals films/tv series.

Alvast bedankt
Dennis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Dennisik schreef op woensdag 21 december 2011 @ 02:10:
Kan je hiermee ook instellen wanneer hij moet downloaden met torrents/nieuwsgroepen en welke tijden?
Tijden kan je niet instellen. Maar hij is wel zo slim dat bittorrent een lage prioriteit heeft. De nas schroeft dus bittorrentverkeer terug als de NAS andere dingen moet doen.
Wat zijn zoal de snelheden wat jullie halen met kopieren en lezen?
Snelheden NV+ zie boven. Ik haal +/- 20MB/sec voor lezen en schrijven.
De UItra4 is een stuk sneller.
Ik heb hier nog een krakkemikkig 54Mb signaal staan, dus vraag me af of dat genoeg is.
Heb iig wel genoeg dekking (Staan 3 routers) maar vraag mij af of dit voldoende is om bestanden vanaf de NAS op mijn computer af te spelen zoals films/tv series.
Moeilijk te zeggen ik red het niet altijd 54Mbit draadloos, maar dat ligt niet aan de NV+ maar het wireless gebeuren.
Ligt een beetje aan bandbreedte van de film.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisik
  • Niet online
(overleden)
leonbong schreef op woensdag 21 december 2011 @ 09:55:
[...]

Tijden kan je niet instellen. Maar hij is wel zo slim dat bittorrent een lage prioriteit heeft. De nas schroeft dus bittorrentverkeer terug als de NAS andere dingen moet doen.

[...]

Snelheden NV+ zie boven. Ik haal +/- 20MB/sec voor lezen en schrijven.
De UItra4 is een stuk sneller.

[...]

Moeilijk te zeggen ik red het niet altijd 54Mbit draadloos, maar dat ligt niet aan de NV+ maar het wireless gebeuren.
Ligt een beetje aan bandbreedte van de film.
Hhm, toch wel een beetje jammer dat ik tijden niet kan instellen betreft downloaden. Kan mij wel iets herinneren dat, dat in het programma zelf wel kan. Geen idee of dat op de SABnzb versie op de RNDU4000 kan doen.

Snelheden rond de 20mb zijn opzich netjes, al betwijfel ik of ik dat haal.

Ik heb hier films van rond de 700mb of 8gig (Blu ray) Meeste HD films zijn wel blu ray iso bestanden, dus die moet ik eerst mounten via daemon tools en dan afspelen met powerdvd. Kan dit over het netwerk?

Nog een vraag. Als ik hem koop en stop er eerst 1 WD20EARS in 2TB word die automatisch dan geformatteerd? Anders moet ik ergens 900gig even vandaan toveren. :+

Voor de rest nog mensen die zo'n Ready Nas Ultra 4 hebben. Wat zijn jullie meningen erover? Ik heb al aardig wat rond gelezen, en het merendeel is vrij positief erover. Ik weet niet of jullie nog andere opties hebben kwa zelfde specs en prijs range. Ik ben die nog niet tegen gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Dennisik schreef op woensdag 21 december 2011 @ 16:56:
[...]

Hhm, toch wel een beetje jammer dat ik tijden niet kan instellen betreft downloaden. Kan mij wel iets herinneren dat, dat in het programma zelf wel kan. Geen idee of dat op de SABnzb versie op de RNDU4000 kan doen.

Snelheden rond de 20mb zijn opzich netjes, al betwijfel ik of ik dat haal.

Ik heb hier films van rond de 700mb of 8gig (Blu ray) Meeste HD films zijn wel blu ray iso bestanden, dus die moet ik eerst mounten via daemon tools en dan afspelen met powerdvd. Kan dit over het netwerk?

Nog een vraag. Als ik hem koop en stop er eerst 1 WD20EARS in 2TB word die automatisch dan geformatteerd? Anders moet ik ergens 900gig even vandaan toveren. :+

Voor de rest nog mensen die zo'n Ready Nas Ultra 4 hebben. Wat zijn jullie meningen erover? Ik heb al aardig wat rond gelezen, en het merendeel is vrij positief erover. Ik weet niet of jullie nog andere opties hebben kwa zelfde specs en prijs range. Ik ben die nog niet tegen gekomen.
Alle data die op de schijf staat die je in de NAS prikt ben je kwijt. De NAS gebruikt een bestandssysteem wat jij waarschijnlijk niet gebruikt (namelijk EXT3 of 4, jij hebt het over daemon tools en powerdvd dus je gebruikt windows?). De schijf wordt dus geformatteerd naar het juiste systeem en daarbij raak je al je data kwijt die op de schijf staat. Overigens is dat eigenlijk voor alle raid-arrays zo. Ik ken geen raid-systeem waarbij je een schijf met data kunt toevoegen aan de array en de data op de schijf kunt behouden.

Lang verhaal kort: als er data op de schijf staat raak je die kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisik
  • Niet online
(overleden)
Pixeltje schreef op woensdag 21 december 2011 @ 21:26:
[...]

Alle data die op de schijf staat die je in de NAS prikt ben je kwijt. De NAS gebruikt een bestandssysteem wat jij waarschijnlijk niet gebruikt (namelijk EXT3 of 4, jij hebt het over daemon tools en powerdvd dus je gebruikt windows?). De schijf wordt dus geformatteerd naar het juiste systeem en daarbij raak je al je data kwijt die op de schijf staat. Overigens is dat eigenlijk voor alle raid-arrays zo. Ik ken geen raid-systeem waarbij je een schijf met data kunt toevoegen aan de array en de data op de schijf kunt behouden.

Lang verhaal kort: als er data op de schijf staat raak je die kwijt.
Dat is jammer de bammer. Ik had inderdaad al gelezen dat hij gebruik maakt van EXT3. Ik gebruik hier inderdaad Windows. Dan zal ik even ergens 900GB van moeten halen om te zorgen dat ik deze data niet kwijt raak.

Nog een korte vraag, ondersteund de RNDU4000 JBOD? Op de site van de fabrikant kan ik dat niet terug vinden, enkel op wat andere verkoop sites wel. Neem aan van wel?

Bedankt iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Dennisik schreef op woensdag 21 december 2011 @ 21:39:
[...]

Dat is jammer de bammer. Ik had inderdaad al gelezen dat hij gebruik maakt van EXT3. Ik gebruik hier inderdaad Windows. Dan zal ik even ergens 900GB van moeten halen om te zorgen dat ik deze data niet kwijt raak.

Nog een korte vraag, ondersteund de RNDU4000 JBOD? Op de site van de fabrikant kan ik dat niet terug vinden, enkel op wat andere verkoop sites wel. Neem aan van wel?

Bedankt iig!
Ja.

Weet alleen niet of je de NAS dan 1) gepresenteerd krijgt als 4 lossen schijven of 2) als één met de grootte van die vier schijven. Voordeel is wel dat als er een schijf uitvalt, je de data van de andere drie nog hebt, maar in het geval van optie 2 kun je niet bepalen welke data waar komt ;)

Ik heb hier Raid 5 draaien voor de redundancy. Als er een disk failt (en er is op dit moment een schijf aan het sterven) hou ik mijn data gewoon..

[ Voor 30% gewijzigd door Pixeltje op 21-12-2011 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisik
  • Niet online
(overleden)
Pixeltje schreef op woensdag 21 december 2011 @ 21:41:
[...]

Ja.

Weet alleen niet of je de NAS dan 1) gepresenteerd krijgt als 4 lossen schijven of 2) als één met de grootte van die vier schijven. Voordeel is wel dat als er een schijf uitvalt, je de data van de andere drie nog hebt, maar in het geval van optie 2 kun je niet bepalen welke data waar komt ;)

Ik heb hier Raid 5 draaien voor de redundancy. Als er een disk failt (en er is op dit moment een schijf aan het sterven) hou ik mijn data gewoon..
Doel op lange termijn is ook RAID 5 (4x WD20EARS) heb er nu al 1 liggen. Helaas zijn de prijzen nu nog iets te hoog om er 3 stuks te halen, en nodig heb ik het ook nog niet. Heb nu totaal 6HD's liggen, merendeel zal in de NAS gaan en zal ze verloop van tijd vervangen voor de WD Hd's.

Ik krijg hem ook nog een week te leen en zal er dan even snel een 300GB schijfje in prikken om te kijken hoe die het doet voor lezen/schrijven/streamen en dergelijke. Als dat goed bevalt ga ik hem kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Dennisik schreef op woensdag 21 december 2011 @ 21:47:
[...]

Doel op lange termijn is ook RAID 5 (4x WD20EARS) heb er nu al 1 liggen. Helaas zijn de prijzen nu nog iets te hoog om er 3 stuks te halen, en nodig heb ik het ook nog niet. Heb nu totaal 6HD's liggen, merendeel zal in de NAS gaan en zal ze verloop van tijd vervangen voor de WD Hd's.

Ik krijg hem ook nog een week te leen en zal er dan even snel een 300GB schijfje in prikken om te kijken hoe die het doet voor lezen/schrijven/streamen en dergelijke. Als dat goed bevalt ga ik hem kopen :)
Ik zou beginnen met raid 5. Desnoods met 4 verschillende schijven. Waarom? Omdat als je van JBOD naar Raid 5 gaat, je een nieuwe array gaat maken en dus al je data kwijt raakt. Je kunt door x-raid2 raid-5 (x-raid is van netgear) gewoon je schijven groter maken als je dat wilt; als je raid-5 array is opgebouwd er een schijf uittrekken, een grotere in de plaats prikken en je data wordt gerebuild. (wel een voor een doen! :P) Geen verlies en toch meer ruimte. Doe dat voor alle schijven die je wilt vervangen in de loop van een periode, en je hebt 4 gelijke schijven.

Als je nu eerst met JBOD gaat prutsen en je wil daarna een keer over moet je nog veel meer data opslaan ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisik
  • Niet online
(overleden)
Pixeltje schreef op woensdag 21 december 2011 @ 21:59:
[...]

Ik zou beginnen met raid 5. Desnoods met 4 verschillende schijven. Waarom? Omdat als je van JBOD naar Raid 5 gaat, je een nieuwe array gaat maken en dus al je data kwijt raakt. Je kunt door x-raid2 raid-5 (x-raid is van netgear) gewoon je schijven groter maken als je dat wilt; als je raid-5 array is opgebouwd er een schijf uittrekken, een grotere in de plaats prikken en je data wordt gerebuild. (wel een voor een doen! :P) Geen verlies en toch meer ruimte. Doe dat voor alle schijven die je wilt vervangen in de loop van een periode, en je hebt 4 gelijke schijven.

Als je nu eerst met JBOD gaat prutsen en je wil daarna een keer over moet je nog veel meer data opslaan ergens.
Probleem is dat al mijn HD's van verschillende grootte zijn. Ik heb thuis staan.
- 1x750gb (PC)
- 1x2TB (PC)
- 1x1TB (PC)
- 2x300gb. (1 in PC)

Als ik de 4 grootste erin gooi, kom ik uit op 4x300gb. Of ik gooi de 3 grootste erin dat is dan 3x750gb. Op RAID 5 komt dat nog steeds uit op 1500GB dan verlies ik 2,2TB. Beiden is eigenlijk geen optie, verlies zo veel te veel ruimte.

Ik denk dat als ik het 1 voor 1 doe geen probleem in zie. Max totale grootte die ik nu heb is circa 4TB
Als ik er dan 2TB bij koop, kan ik die erbij prikken en er RAID 1 van maken koop ik er nog 1 bij kan ik er RAID 5 van maken. Data die nu op de HD's hierboven zijn kan ik kopiëren naar de nieuwe HD's als ik die heb gemaakt in RAID 5.

Enkel is de vraag. Geeft JBOD aan als 1 HD's dat zou een probleem geven, en als ik eerst 1x2TB erin heb zitten en gooi er 2TB bij en maak er RAID 1 van. Formatteert hij dan de 1ste schijf weer opnieuw?

Enige nadeel is dat ik dan die 2TB eigenlijk voor 'niks' koop. Want ik moet wel X-RAID gebruiken om mijn data te behouden. Ik kan niet van 1 naar 3 HD's gaan zonder data te verliezen. Dan zal ik wss eerst JBOD gebruiken met de 3 HD's. Als ik nieuwe HD's koop haal ik alles op de 2TB na eruit en maak ik er X-RAID van.
1TB, 750GB kan ik eruit halen met data (Als JBOD niet 1 HD is) en dan die kopieren als de RAID 5 klaar is.
Eerst 1x WD20EARS = JBOD
2de HD = RAID 1
3de HD = RAID 5
4de HD = '' ''

Rest van de HD's (1TB, 750GB) zal ik dan weer in de Pc gooien of verkopen.
Geen idee wat ik er mee zal doen.

[ Voor 14% gewijzigd door Dennisik op 21-12-2011 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisik
  • Niet online
(overleden)
Met RAID 0 kan ik ook niet werken, want dan weet ik niet waar welke data staat.

Kak :')

Nu maar hopen dat JBOD gewoon los staat van elkaar ipv 1 cluster. Dan kan ik het gene hierboven doen, anders heb ik alsnog het probleem.

• Blindfold
  • Laatst online: 04-07 17:08

Blindfold

Donde estan los conejos?

Dennisik schreef op woensdag 21 december 2011 @ 22:26:
[...]

Probleem is dat al mijn HD's van verschillende grootte zijn. Ik heb thuis staan.
- 1x750gb (PC)
- 1x2TB (PC)
- 1x1TB (PC)
- 2x300gb. (1 in PC)

Als ik de 4 grootste erin gooi, kom ik uit op 4x300gb. Of ik gooi de 3 grootste erin dat is dan 3x750gb. Op RAID 5 komt dat nog steeds uit op 1500GB dan verlies ik 2,2TB. Beiden is eigenlijk geen optie, verlies zo veel te veel ruimte.
Xraid2 maakt toch een extra raid set als je grotere schijven erin zet (vertical expansion)?
Dus in jouw voorbeeld met 1 keer 300, 1 keer 750, 1 keer 1 TB en 1 keer 2TB
(300*) 300 parity
(300) + (450*)) 750GB schijf 300 data, 450 voor parity
(300) + (450) + (250*) 1TB schijf 300 data, 450 data 250 parity
300 + 450 +250 +1TB = 2TB schijf 300 data + 450 data + 250 data 1TB unallocated
In totaal zou je dan op 2050GB kunnen komen en verlies je dus eigenlijk alleen die 1TB van je 2TB schijf. Als je dan nog 1 keer 2TB doet ipv die van 300, dan pakt ie die 1 TB meteen weer mee en heb je maar 250 verlies (verschil tussen 750 en 1TB disk)

[ Voor 7% gewijzigd door Blindfold op 22-12-2011 00:20 ]

• Dennisik
  • Niet online
(overleden)
Mmh, ik ga nog maar eens kijken wat handig is en wat niet.

Ben er al achter gekomen dat JBOD = 1 cluster, dus daar heb ik ook niks aan.
Want dan weet ik nog steeds niet welke data waar staat.

Denk dat ik nog maar even wacht totdat ik 3x2TB tot mijn beschikking heb, helaas :')
Heb nu ook te weinig ruimte om alle 4 de schijven te formatteren aangezien er 3TB aan tv series/films/muziek op staat.

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Dennisik schreef op donderdag 22 december 2011 @ 00:20:

Denk dat ik nog maar even wacht totdat ik 3x2TB tot mijn beschikking heb, helaas :')
Heb nu ook te weinig ruimte om alle 4 de schijven te formatteren aangezien er 3TB aan tv series/films/muziek op staat.
Ik zou inderdaad zorgen dat je óf doet wat blindfold zegt, óf even wacht tot de prijzen weer schappelijk zijn en je 3 2TB schijven kunt kopen. (of beginnen met 2 extra.. met 3 schijven kun je ook Raid-5 maken :) ).

Nog een belangrijke: Zorg dat je harde schijven op de HCL van netgear staan.. de apparaatjes zijn er nogal gevoelig voor.

• leonbong
Dennisik schreef op woensdag 21 december 2011 @ 22:26:
[...]

- 1x750gb (PC)
- 1x2TB (PC)
- 1x1TB (PC)
- 2x300gb. (1 in PC)
Dit kan je gebruiken voor je raid5 systeem maar dan is het belangrijk dat je als eerste de kleinste schijf erin stopt.
Bijvoorbeeld:
1) 750GB
2) 1TB
3) 2TB
Dit resulteert in opslagruimte van (3*750) - 750 = 1500GB daarnaast wordt er automatisch nog opslagruimte gecreëerd van de loze ruimte van de disk 2 en 3 (2*250) - 250 = 250GB.
Als je dan later de 750GB vervangt door 1TB dan groeit de opslagruimte automatisch naar 2TB

[ Voor 9% gewijzigd door leonbong op 22-12-2011 09:45 ]

• Blindfold

Blindfold

Donde estan los conejos?

Dennisik schreef op donderdag 22 december 2011 @ 00:20:

Als je achteraf de kleinere schijven voor grotere gaat vervangen, dan wordt je array vanzelf vergroot, dus dat kun je achteraf altijd nog doen zonder dataverlies.

• Blindfold

Blindfold

Donde estan los conejos?

Opmerking over post die al is aangepast, dus loos.

[ Voor 89% gewijzigd door Blindfold op 22-12-2011 12:30 ]

• leonbong
Weg

[ Voor 50% gewijzigd door leonbong op 22-12-2011 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat ik rutorrent niet helemaal lekker geinstalleerd kreeg heb ik via http://readynasxtras.com/ rtorrent + rutorrent binnetje aangeschaft (gemak dient immers de mens), maar het werkt nog niet helemaal lekker... Ik zit nu nog met een aantal dingetjes die ik niet opgelost krijgt.
  • Ik heb ook Flexget geinstalleerd, maar wanneer ik de torrents in de watchfolder gooi en de Autotools plugin van rutorrent probeert ze in te laden, krijgen worden mijn torrents enkel hernoemd naar <torrentnaam>.torrent.fail. Wanneer ik handmatig alle rechten toeken (chmod 777 <bestandsnaam>) en ik hernoem 'm weer naar .torrent gaat het wel goed... Ik krijg het niet voor elkaar.
  • Hij gooit de torrents bij het inladen direct uit m'n watchfolder. Niet gek, want anders blijft hij natuurlijk torrents inladen, maar de ellende is wel dat als ik een keer m'n NAS reset, ik al m'n ingeladen torrents kwijt ben. Is daar iets op te verzinnen?
Kan iemand mij helpen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben niet zo slim geweest en heb via Ibood een ultra2 gekocht zonder mij eerst te verdiepen. Ik ben hem vandaag pas gaan installeren en loop al vrij snel tegen de volgende vraag aan waar ik geen antwoord op kan vinden. Kan ik de Raid uitschakelen? Ik wil 1 schijf als backup voor privévideo/foto en voor videoprojecten gebruiken (handmatig bestanden kopiëren). De andere wil ik gebruiken om muziek en film te downloaden en af te spelen op mijn tv. Kan ik die Raid uitschakelen (en hoe) of heb ik een miskoop gedaan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 20:56
Ja, dat kan. Dat heet Flexraid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisik
  • Niet online
(overleden)
Pixeltje schreef op donderdag 22 december 2011 @ 08:21:
[...]

Ik zou inderdaad zorgen dat je óf doet wat blindfold zegt, óf even wacht tot de prijzen weer schappelijk zijn en je 3 2TB schijven kunt kopen. (of beginnen met 2 extra.. met 3 schijven kun je ook Raid-5 maken :) ).

Nog een belangrijke: Zorg dat je harde schijven op de HCL van netgear staan.. de apparaatjes zijn er nogal gevoelig voor.
De WD20EARS staan op de lijst als het goed is, stond wel een kleine side note tussen dat hij niet ondersteund werd. Maar volgens mij is dat hedendaags al opgelost.
leonbong schreef op donderdag 22 december 2011 @ 09:41:
[...]

Dit kan je gebruiken voor je raid5 systeem maar dan is het belangrijk dat je als eerste de kleinste schijf erin stopt.
Bijvoorbeeld:
1) 750GB
2) 1TB
3) 2TB
Dit resulteert in opslagruimte van (3*750) - 750 = 1500GB daarnaast wordt er automatisch nog opslagruimte gecreëerd van de loze ruimte van de disk 2 en 3 (2*250) - 250 = 250GB.
Als je dan later de 750GB vervangt door 1TB dan groeit de opslagruimte automatisch naar 2TB
Probleem is alleen dan dat ik te weinig andere opslag mediums heb om de data die nu op deze harddisk staan te vervangen. Ik wacht even totdat de WD20EARS weer normaal geprijsd zijn, dan koop ik er 2 icm met de Ultra 4.

Zit nu zelfs te twijfelen of 4x2TB (5,5TB na RAID5) wel genoeg is. Net even 30 min op spotnet gekeken, en weer 80GB aan HD films, gaat enorm hard zo :P

Kan er ook 3TB schijven in doen, al zijn die nog 2x zo duur als de 2TB schijven helaas. Kan er nog naar kijken als ik hem daadwerkelijk ga kopen. Wie weet dat de prijzen nog wat lager worden gezien de 4TB schijven er ook al zijn.

Denk dat ik gewoon 4x WD20EARS erin gooi, en dan eventueel nog 4TB in de computer zelf. Kom ik uit op een opslag van net geen 10TB moet denk voldoende zijn voor de komende jaren hoop ik.

Anders zorg ik gewoon dat ik snel afstudeer, baan heb gevonden in de netwerkbeheer branche en daardoor een oud server rack kan meenemen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex3
Volgens Western Digital zelf is de WD20EARS niet geschikt voor een raid-systeem:
http://wdc.custhelp.com/a...TkyMS9zaWQvaDNrNTN3TWs%3D
http://community.wdc.com/...onsiderations/td-p/120704

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eddos schreef op zondag 25 december 2011 @ 11:37:
Ja, dat kan. Dat heet Flexraid.
Dank je, ga ik induiken.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik heb sinds 2 dagen hier een Netgear ReadyNAS NV+ en nu probeer ik daar NZBGet op te krijgen. Ik kan alleen geen goede PHP add-on vinden voor de sparc architectuur die een beetje recent is. Kan iemand mij misschien helpen hiermee? :)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• mr_derk
  • Laatst online: 15:38
ik heb inmiddels sabnzbd draaien (op de readynas ), maar nog niet helemaal tevreden.

Ik wil graag de downloads kunnen opvragen in OSX, heb AFP aangezet voor de share 'media' en ingesteld dat de gedownloade bestanden 777 rechten krijgen. Ik krijg alleen de mappen te zien van gedownloade bestanden, de bestanden ziet OSX niet. Ik zie ze wel als ik met SSH inlog op de NAS. Iemand een idee?

Ook heb ik geprobeerd een symlink aan te maken van /c/.sabnzbd/downloads/complete naar /c/downloads/ maar daar eigenlijk hetzelfde verhaal, wel mappen niet de bestanden.

Wel zuur trouwens dat die paden in sabnzbd allemaal relatief zijn ten opzichte van /c/.sabnzbd.

• sjaool

sjaool

Dit zijn mijn mappen en dat werkt zonder problemen. Of het voor de Mac ook zo werkt durf ik niet te zeggen.
Bij mij staat alles opgeslagen op /c/media.

code:
1
2
3
4
5
Tijdelijke download map: /c/media/Downloads/Incomplete
Map voor verwerkte downloads: /c/media/Downloads/Complete
Toegangsrechten voor verwerkte downloads: 0777
Bewaakte map: /c/media/Downloads/Nzb
Map met email sjablonen: /c/media/Downloads/Templates

Misschien kun je er wat mee.

• mr_derk
  • Laatst online: 15:38
sjaool schreef op donderdag 29 december 2011 @ 19:43:
Dit zijn mijn mappen en dat werkt zonder problemen. Of het voor de Mac ook zo werkt durf ik niet te zeggen.
Bij mij staat alles opgeslagen op /c/media.

code:
1
2
3
4
5
Tijdelijke download map: /c/media/Downloads/Incomplete
Map voor verwerkte downloads: /c/media/Downloads/Complete
Toegangsrechten voor verwerkte downloads: 0777
Bewaakte map: /c/media/Downloads/Nzb
Map met email sjablonen: /c/media/Downloads/Templates

Misschien kun je er wat mee.
AFP en symlinks gaan blijkbaar niet samen. Ik heb het opgelost door een 'naverwerkingscript' te maken in python. Dit script verplaatst de gedownloade files als nog naar /c/downloads.

Ik heb nu dus mijn downloads waar ik ze hebben wil, en kan ze ook met AFP benaderen.

Jouw oplossing is handiger :+

[ Voor 49% gewijzigd door mr_derk op 29-12-2011 20:06 ]

• sjaool

sjaool

Als het maar werkt. ;)

In ieder geval geen SSH nodig om bij mijn files te kunnen komen. :)

[ Voor 61% gewijzigd door sjaool op 29-12-2011 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Mijn Netgear RND2000 draait al een tijdje naar tevredenheid in X-Raid2 met elk 2TB (is dus 2TB effectief). Ik vraag me 2 dingen af:
* hoe kan ik testen of de data op beide disks klopt?
* is het mogelijk één disk eruit te halen, lege 2TB erin te doen, volle kopieert data naar lege? Ik wil nl. ook een offsite back up.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ja dat kan je moet dan alleen in het systeem aangeven dat hij moet herstellen en dan vult hij vanzelf de lege schijf.
De schijf die je eruit gehaald hebt kun je later eventueel uitlezen met een willekeurig linux systeem.

Dit geldt natuurlijk alleen als je gebruik maakt van x-raid in raid1 stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
X-Raid2 zoals ik al zei. http://www.readynas.com/?p=656 Zoals ik het gifje intepreteeer:

Schijf 1 + 2 kopieren elkaar.
Ik haal 2 eruit, plaats een lege 3.
3 wordt gevuld vanaf 1.
Ik plaats 2 terug.

Aan de andere kant, dat is dan niet incrementeel. Bestaat er ook een (incrementele) backupoptie voor de hele schijf via de USBpoort?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polo306
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-09 13:04
Kan iemand mij uit de brand helpen?
ik heb een zyxel modem/router van telfort gehad en daar kon ik de readynas duo meteen herkennen met de radiator software..HIer werk ik al een tijdje mee.Ik ben ook meer gaan downloaden waardoor ik al snel aan UPC kwam met een 50 mb pakket.Ik heb nu een Thomson modem/router? gekregen en heb de huis pc en de readynas weer in poort 1 en 2 gestoken.
Mijn pc herkende wel dat ik een andere manier van internetten kreeg en moest herstart worden.
Ik kan nu op geen mogelijkheid de readynas benaderen.
Radiator herkent hem wel maar mag het niet installeren??
Weet iemand wat er nou fout is gegaan? Of wat ik moet doen.
Als mn hulp meer info wil plaats ik dit graag,.
alvast bedankt ;(

edit:
helaas..achterkant zit een reset knop op.30 sec vasthouden en hij komt in de factory reset..
helaas ook een formatteer stand :(
daarna werd ie wel herkend in mn netwerk..
ik heb een witte thomson met 4 utp 2x telefoon en 2 wifi antennes

[ Voor 14% gewijzigd door polo306 op 31-12-2011 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Welk ding heb je precies gekregen van UPC.
Ik zelf heb ook een thomson modem maar die heeft maar één poort zit geen router in.
Mijn vader heeft ook UPC maar die heeft een cisco modem/router met wireless erin ofwel er zijn heel veel types van UPC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisik
  • Niet online
(overleden)
Mmh ik dacht dat het kon. Ook op de Netgear site staat dat het kon.

Andere mensen die WD20EARS in hun NAS hebben zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bijlvdj
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-04-2024
hou ik heb ook de netgear ultra 2 aangeschaft aanbieding nou kijk ik bij verschillende winkels en wat zie ik daar de 1 zegt wel bittorent en de ander niet wat is waar, en kun je deze ultra 2 ook de taalinstelling in het nederlands zetten(vindt ik zelf wel lekker).

maar kan deze nog niet aansluiten ben nog op zoek naar een setje schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-09 20:14

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Hulp nodig:

Ik heb een RNDU6000 (dat ding van iBood) die niet doet wat ik wil, of beter gezegd: wel doet wat ik niet wil.

Ik heb eens bij system de maintenance aangezet zodat hij elke week scanned op fouten in het filesysteem en gaat scrubben. Nu vond ik elke week wel wat veel en zette ik hem op 1x per maand... maar hij bleef het gewoon elke week scannen. Toen zette ik alle scans maar uit, maar hij blijft toch elke week scannen...

Hoe kan ik dit verhelpen??

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHorsie
Tijgert schreef op zondag 01 januari 2012 @ 15:25:
Hulp nodig:

Ik heb een RNDU6000 (dat ding van iBood) die niet doet wat ik wil, of beter gezegd: wel doet wat ik niet wil.

Ik heb eens bij system de maintenance aangezet zodat hij elke week scanned op fouten in het filesysteem en gaat scrubben. Nu vond ik elke week wel wat veel en zette ik hem op 1x per maand... maar hij bleef het gewoon elke week scannen. Toen zette ik alle scans maar uit, maar hij blijft toch elke week scannen...

Wachten totdat de nieuwe firmware gereleased wordt. Dit is een bekend probleem dat sinds versie 4.2.19 is geintroduceerd.

Zie ook: http://www.readynas.com/forum/viewtopic.php?f=51&t=57193

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-09 20:14

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Oh.. dit is inderdaad erg behulpzaam!
Is het wel verstandig om naar een Beta firmware te upgraden?
Mijn UltraNAS IS mijn backup en storage in 1... daar wil ik niet mee rotzooien :-/

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Topicstarter
Tijgert schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 00:52:
[...]

Mijn UltraNAS IS mijn backup en storage in 1... daar wil ik niet mee rotzooien :-/
NIET DOEN!
Er zitten zelfs nog wel eens bugs in released firmware, laat staan de beta!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 08:13
Tijgert schreef op zondag 01 januari 2012 @ 15:25:
Hulp nodig:

Herkenbaar probleem, fout zit denk ik in de firmware.
Ik heb het ook en telkens gaat de nas dan C resyncen, met 6 2 TB disks duurt dat wel even.
Het is wachten op een nieuwe fw., ben ik bang...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ik heb net contact gehad met 4launch, en ze accepteren mijn RMA aanvraag voor een van de schijven. De afgelopen maand is de reallocated sector-count gegroeid van 0 naar 6, naar 7, naar 13 en afgelopen week zelfs tegen de 40. Schijf is aan het sterven dus, wat eventueel nog een deel van de lage schrijfsnelheden kan verklaren die ik via Gbit ervaar.

Vanavond de schijf uit de nas trekken en opsturen dus, ben erg blij met mn RMA want ik heb de schijf oorspronkelijk niet gekocht (heb m overgenomen van een Tweaker) dus de schijven staan ook niet op mijn account bij 4launch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisik
  • Niet online
(overleden)
http://www.readynas.com/?p=3690

Hierin staat toch gewoon dat de Ready nas Ultra 4000 compatible is met de WD20EARS.

Mits je juiste firmware versie gebruikt, maar die stamt uit Oktober 2010 dus schat van wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHorsie
Tijgert schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 00:52:
[...]

Zoals Grin zegt: NIET DOEN !!!

Zeker niet als je er maar één hebt. Ik ben altijd blij dat er mensen zijn die een extra NAS hebben (of gewoon lef hebben :) ) om die beta versies te testen.

Vaak gaat het wel goed, maar ik ga, tenzij ik een groot probleem heb die door die firmware opgelost wordt, geen beta firmware installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Gerard v.d. Horst schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 18:26:
[...]

Zoals Grin zegt: NIET DOEN !!!

Zeker niet als je er maar één hebt. Ik ben altijd blij dat er mensen zijn die een extra NAS hebben (of gewoon lef hebben :) ) om die beta versies te testen.

Vaak gaat het wel goed, maar ik ga, tenzij ik een groot probleem heb die door die firmware opgelost wordt, geen beta firmware installeren.
Heb vooralsnog nooit problemen gehad met de betafirmware hoor, de fundamentele functies worden getest voor de update wordt vrijgegeven, hoogstens dat je een keer snelheidsverlies hebt oid. Blijft een "gok" natuurlijk, ivm beta enzo, maar zeker in het geval van de "lion" update vond ik het te verantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Topicstarter
Pixeltje schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 21:02:
[...]
de fundamentele functies worden getest voor de update wordt vrijgegeven, hoogstens dat je een keer snelheidsverlies hebt oid.
[...]
Ik wil je graag gelijk geven -daar het gaat niet om- maar dat (mijn quote van Pixeltje) is pertinent onwaar. Dit is een stevige bewering dus ga ik deze onderbouwen.Even voor de duidelijkheid, ik heb het over firmware voor je NAS, niet over Netgear's OS software (RAIDiator).
Laat ik mij beperken tot de final releases, dus bugs in release firmware. Dan heb ik het nog niet eens over beta! Want daar zitten die bugs dus ook in, plus nog andere minor(?) issues.
4.2.8
A problem introduced in RAIDiator 4.2.8 that can cause a drive on the ReadyNAS NVX and 2100 platforms to hang, causing a failure condition, and we urge you to apply 4.2.9 update to avoid hitting this condition.

4.2.18
The RAIDiator 4.2.18 (x86) has been pulled due to the fact that any AFP-enabled share will inadvertently obtain guest access, allowing anyone on the LAN access to your AFP-enabled shares. If you have updated to 4.2.18, you can go through each of the AFP-enabled shares and disable guest access to close this security hole. In the meantime, we are preparing a 4.2.19 beta release that fixes this hole as well as provide OS X Lion compatibility. We apologize for any inconvenience.

Dat vind ik serieuze problemen die ik niet verwacht in public beta firmware, laat staan in final firmware! Dan moet je -als Netgear- de ogen uit je kop schamen; foei! :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Grin schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 00:30:
[...]

Ik wil je graag gelijk geven -daar het gaat niet om- maar dat (mijn quote van Pixeltje) is pertinent onwaar. Dit is een stevige bewering dus ga ik deze onderbouwen.Even voor de duidelijkheid, ik heb het over firmware voor je NAS, niet over Netgear's OS software (RAIDiator).
Laat ik mij beperken tot de final releases, dus bugs in release firmware. Dan heb ik het nog niet eens over beta! Want daar zitten die bugs dus ook in, plus nog andere minor(?) issues.
4.2.8
A problem introduced in RAIDiator 4.2.8 that can cause a drive on the ReadyNAS NVX and 2100 platforms to hang, causing a failure condition, and we urge you to apply 4.2.9 update to avoid hitting this condition.

4.2.18
The RAIDiator 4.2.18 (x86) has been pulled due to the fact that any AFP-enabled share will inadvertently obtain guest access, allowing anyone on the LAN access to your AFP-enabled shares. If you have updated to 4.2.18, you can go through each of the AFP-enabled shares and disable guest access to close this security hole. In the meantime, we are preparing a 4.2.19 beta release that fixes this hole as well as provide OS X Lion compatibility. We apologize for any inconvenience.

Dat vind ik serieuze problemen die ik niet verwacht in public beta firmware, laat staan in final firmware! Dan moet je -als Netgear- de ogen uit je kop schamen; foei! :(
Oke, je hebt gelijk.. ik wist dat er in de Sparc-beta voor de NV+ inderdaad een fuckup zat met de guest-acces, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik alle opties doorloop voordat ik het ding opengooi voor het netwerk, dus ik had die optie inderdaad al uitgeschakeld en er verder niet meer aan gedacht. Ik zie de NAS ook meer als hobbyobject, waarschijnlijk mede omdat wij er maar met zijn tweeën gebruik van maken voor het grootste deel van de tijd.

* Pixeltje ziet punt, accepteert slaperigheid en gaat weer naar winterslaap :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dag mensen.

Ik ben nog een beginneling wat NAS-sen betreft en kan voor mijn problemen geen support vinden bij Netgear of op het Netgear forum.

Ik heb een een ReadyNas Ultra 4 met 2x2TB Samsung (van ibood). Met V4.2.19 firmware.
Via een XP pro-64 machine kan ik op c:\ kijken en zie daar o.a. de share mappen backup en media.
Nu heb ik op c ook een map MEDIA aangemaakt. Deze is geen share.
Vanaf een 7-Ultimate 64 machine zie ik alleen de shares en kan ik niet op c:\ komen.
Waar kan dat aan liggen?
Hoe kan ik snel data van uit de map c:\MEDIA naar de share map media kopiëren. Ik zie de MEDIA map die op c staat niet terug in de browser bij de backup utility in frontview...
Vie de verkenner doet hij het via de PC (stronttraag).
Wat nog gekker is. Ik heb ook ook een share genaamd test aangemaakt maar op merkwaardige wijze is hier dezelfde data in gekomen als in de share media.
Als ik via de XP machine vanuit de verkenner data delete uit de media share verdwijnt dezelfde data ook uit de test share.
Word het tijd om de NAS te resetten?

Graag lees ik jullie advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex3
Dan is het bestandssysteem in de war. Op de NV+ heb ik wel eens een oneindig recursieve map gehad... Resetten is niet nodig, alleen het bestandssysteem laten controleren. Dat gebeurde in dit geval vanzelf na een reboot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coase
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:24
Iemand een idee voor het volgend probleem ?

Ik heb een 1000 tal rar's staan in een map op de readynas ultra 6 (ibood ding) in formaat bestandsnaam.part001, bestandsnaam.part002, ... enz
Kan ik deze op één of andere manier laten unrarren? Met winrar vanuit mijn pc duurt het een eeuwigheid aangezien dit niet lokaal gebeurt op de nas zelf. Is er een bepaalde tool die dit kan verwezenlijken? (unrarren lokaal) Explorer & extplorer & phpnavigator hebben helaas de optie niet. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blindfold

Blindfold

Donde estan los conejos?

coase schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 18:10:
Iemand een idee voor het volgend probleem ?

Ik heb een 1000 tal rar's staan in een map op de readynas ultra 6 (ibood ding) in formaat bestandsnaam.part001, bestandsnaam.part002, ... enz
Kan ik deze op één of andere manier laten unrarren? Met winrar vanuit mijn pc duurt het een eeuwigheid aangezien dit niet lokaal gebeurt op de nas zelf. Is er een bepaalde tool die dit kan verwezenlijken? (unrarren lokaal) Explorer & extplorer & phpnavigator hebben helaas de optie niet. :(
via putty via een sessie naar je nas toe en dan kun je met unrar alles uitpakken, maar dan is wat linux kennis wel handig en je moet root toegang hebben
Pagina: 1 ... 8 ... 13 Laatste