Ik heb sinds vorige week een probleem met mijn Readynas RNDU6000
Dit systeem heb ik al een aantal jaar draaien met 3 Western Digital Red 2TB schijven zonder problemen.
Sinds vorige week heb ik gemerkt dat de shares niet langer meer benaderbaar en ook niet meer zichtbaar zijn op de client pc's (windows 10 en windows 7)
Hierdoor ben ik even op onderzoek gegaan, maar ik kan de vinger niet leggen op wat nu precies de hoofdoorzaak is:
- Shares niet langer meer benaderbaar vanaf een client pc (win 10 en win 7)
Ik dacht dat de cifs service misschien vast gelopen was en heb deze via de webinterface afgevinkt bij de standaard bestandprotocollen. Ik heb de NAS gereboot, en CIFS terug aangevinkt. Helaas krijg ik de CIFS nu niet meer aangevinkt. Na het aanvinken en op toepassen drukken, staat het vinkje terug uit. Het lijkt alsof de instelling niet wordt opgeslagen.
Mijn vermoeden ging dan uit naar de browser. Helaas noch in Firefox (41.0.2) als in Internet Explorer (11) als in Chrome (v.46) slaag ik er in de cifs service terug aan te zetten.
Vervolgens heb ik geprobeerd van de beschikbare shares te raadplegen via
https://192.168.1.2/shares
en krijg ik de foutmeldig "Momenteel geen shares beschikbaar"
Via de adminpagina heb ik dan geprobeerd de shares te bekijken of de shares nog wel bestanden.
Hier kreeg ik de foutmelding dat het volume XRAID 2 met 3 schijven onbruikbaar is
Na een paar keer refreshen, krijg ik plots dan wel de configuratie:
- RAID-niveau X-RAID2, 3 schijven
- Status: Redundant
Na een paar keer te wisselen van browser en de admin pagina kreeg ik plots de melding "Systeemfout. Neem contact op met de klantendienst". Deze NAS is al een aantal jaar oud en al lang niet meer onder garantie. Veel hulp moet ik daar ook niet van verwachten.
Via RAIDar krijg ik te zien dat mijn systeem 'Healthy' is en dat er 3 schijven in zitten.
Via Putty is de nas niet bereikbaar.
Wat kan ik doen om verder te gaan bepalen wat de kern het van het probleem is, zonder het nog erger te maken?
- Kan ik de schijven een voor een uit de nas halen en via western digital diagnose tools testen? (rekening houdend met het feit dat dit een XRAID schijf is)
- Waarom is het volledige volume niet bereikbaar? Ik ging er van uit de XRAID redundant was zodat bij het falen van 1 schijf je data ten minste nog bereikbaar was.
- Ik heb geen enkele melding dat een schijf defect is of defect aan het raken was.
- 3 schijven in 1 klap defect is wel heel sterk.
- Waarom geraak ik niet met Putty op de nas, terwijl de webadmin pagina het wel lijkt te doen?