Anoniem: 566595

Ik heb al een paar jaar een readynas Duo. Het lijkt er nu op dat mijn enige schijf dood is gegaan.

Nu wil ik er graag 2 schijven van 1 TB in stoppen. Ik heb de compability list (http://kb.netgear.com/app/answers/detail/a_id/20641) gezien, maar ik vraag me af of deze schijven nog van deze tijd zijn.

Ik zie bijvoorbeeld Caviar Green WD10EARS in de lijst. Klopt het dat dit pricewatch: WD Green SATA 3 Gb/s, 1TB model is?

Of hebben jullie een goede tip wat betreft goede schijven :)

• Travee
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:48
Laat maar, ben voorzien :) Heb een oude ReadyNAS DUO gekocht.

[ Voor 98% gewijzigd door Travee op 12-09-2014 23:32 ]

• bigpapa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06-05 22:15
NAS duo RND2000 v2.

Hoe moet ik het netwerk instellen om van buitenaf deze benaderbaar te maken. Zodat ik een ander toegang geeft om er wat af te halen.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-05 23:39
Ik zou dat toch willen afraden, je moet je NAS dan openzetten voor de hele buitenwereld (eventueel via FTP).
Als het eenmalig is kun je misschien beter voor iets als Dropbox, Google Drive of OneDrive kiezen.

My favorite programming language is solder.

• bigpapa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06-05 22:15
Puch-Maxi schreef op woensdag 24 september 2014 @ 14:15:
Ik zou dat toch willen afraden, je moet je NAS dan openzetten voor de hele buitenwereld (eventueel via FTP).
Als het eenmalig is kun je misschien beter voor iets als Dropbox, Google Drive of OneDrive kiezen.
Bedankt. Ik weet wat je bedoeld.
Maar dit kan ik toch gewoon doen. Staan alleen maar films op. Ik neem aan dat je kan specificeren wie wat en waar.
En toch ook aan of uit zetten.
Dus hoe moet ik het aanpakken.

• Rincewind
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:11

Rincewind

Take me in your arms tonight

Ik heb al een tijdje geleden een Netgear Readynas NV+ inclusief 4 1Tb schijven op de kop kunnen tikken. Effectief dus 3Tb aan ruimte. Het is de SPARC-versie dus al een oud beestje. Het geheugen is uitgebreid naar 1Gb. Op de NAS heb ik SabNZBd geïnstalleerd en op zich loopt de software wel maar..... er wordt gedownload met een snelheid van enkele honderden Kb/s i.p.v de te verwachten 3.5Mb/s. In dezelfde kast staat namelijk ook mijn oude (zelfbouw)-NAS en die haalt makkelijk die downloadsnelheid. Beide NAS-sen zitten aan dezelfde (Netgear)-router.

Iemand een idee waarom deze download zo traag is?

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-05 23:39
bigpapa schreef op woensdag 24 september 2014 @ 14:22:
[...]
Bedankt. Ik weet wat je bedoeld.
Maar dit kan ik toch gewoon doen. Staan alleen maar films op. Ik neem aan dat je kan specificeren wie wat en waar.
En toch ook aan of uit zetten.
Dus hoe moet ik het aanpakken.
De FTP-server inschakelen via de Webinterface. Vervolgens de FTP-poorten (20,21) openzetten en klaar is Klara!

My favorite programming language is solder.

• Blindfold
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-05 05:23

Blindfold

Donde estan los conejos?

Rincewind schreef op woensdag 24 september 2014 @ 15:03:
Ik heb al een tijdje geleden een Netgear Readynas NV+ inclusief 4 1Tb schijven op de kop kunnen tikken. Effectief dus 3Tb aan ruimte. Het is de SPARC-versie dus al een oud beestje. Het geheugen is uitgebreid naar 1Gb. Op de NAS heb ik SabNZBd geïnstalleerd en op zich loopt de software wel maar..... er wordt gedownload met een snelheid van enkele honderden Kb/s i.p.v de te verwachten 3.5Mb/s. In dezelfde kast staat namelijk ook mijn oude (zelfbouw)-NAS en die haalt makkelijk die downloadsnelheid. Beide NAS-sen zitten aan dezelfde (Netgear)-router.

Iemand een idee waarom deze download zo traag is?
Sabnzbd is best zwaar. Helemaal als je encryptie aanzet. NZBget schijnt een stuk lichter te zijn

• Rincewind
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:11

Rincewind

Take me in your arms tonight

Blindfold schreef op woensdag 24 september 2014 @ 20:38:
[...]

Sabnzbd is best zwaar. Helemaal als je encryptie aanzet. NZBget schijnt een stuk lichter te zijn
Klopt. Maar ik heb het alleen over het downloaden. Niet PAR-ren danwel unrarren. Wel via SSL... Ik had ook een bittorrent-client op dat ding gezet en ook die haalde maar zo'n 150 Kb/s... Downloads moeten toch sneller kunnen dan dat?

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blindfold

Blindfold

Donde estan los conejos?

Zelfs bij alleen downloaden kan het nog best zwaar zijn. Je download eigenlijk allemaal artikelen die je usenet client samenvoegt tot een rar file. Het samenvoegen in combinatie met downloaden (en dan met ssl ook nog decrypten) kan het allemaal een stuk trager maken. Voor Torrents gebruik ik Transmission en die haalt makkelijk 5-7Mbyte/sec (maar da's wel een I86 based Nas).
Als je een terminal sessie naar je nas kunt maken, dan zou je met wget een bestand van 100MB ofzo (je kunt bij providers testbestanden vinden) kunnen downloaden en kijken welke snelheid je daar haalt. Als het daar ook erg traag gaat, dan is er netwerktechnisch waarschijnlijk iets niet in orde. Als het daar wel snel gaat, dan is de kans een stuk groter dat het een cpu issue is bij downloaden via SAB (of Torrents).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zork
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-05 15:12
Ik gebruik Transmission als torrent client op de Readynas RN102. Heeft iemand een idee hoe het verkeer naar buiten anoniem te maken? Ik heb een abo bij privateinternetaccess. Bijvoorbeeld een vpn client voor de readynas zou uitkomst bieden, maar ik kan daar niets over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-05 22:53
Zo... Eerst OS4 de deur uit gedaan, nu ook OS6 de deur uit gedaan.

Ik ben overgestapt op XPenology.
Synology DSM software op mijn Netgear ReadyNAS Pro 6 :)
Moet heel eerlijk bekennen dat mij dit bijzonder goed bevalt.

Voor de mensen met een NetGear NAS met x86 processor en het ook eens willen proberen:
http://xpenology.com/forum/viewtopic.php?f=15&t=2565

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-05 11:06

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Phew.. da's een hoop stappen.. ik heb al moeite met linux spellen, laat staan al die commando's blind uitvoeren...

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 456614

Ik heb nog altijd spijt dat ik ooit een netgear readynas ( ultra2) heb gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blindfold

Blindfold

Donde estan los conejos?

Anoniem: 456614 schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 11:33:
Als je niet erg thuis bent in Linux, dan kun je beter een Synology kopen. Die is veel makkelijker in gebruik. De netgear Ultra (6 in mijn geval) doet alles wat ik van hem nodig heb en ik heb er aanzienlijk minder voor betaald, maar ik moet regelmatig via Linux dingen installeren / bijwerken.
Als Netgear nou net zulke goede support/software zou hebben als de hardware, dan zou het een gouden combo zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Goed onderbouwd ook..

Want?

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:31

Sebazzz

3dp

renedis schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 22:59:
Voor de mensen met een NetGear NAS met x86 processor en het ook eens willen proberen:
http://xpenology.com/forum/viewtopic.php?f=15&t=2565
Ik vraag mij af of dit ook op een NVS x86 NAS werkt, want ReadyNAS OS 6 kan om een of andere reden niet daarop.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 456614

Als Netgear nou net zulke goede support/software zou hebben als de hardware, dan zou het een gouden combo zijn.

Dat is het hem nou juist, apps die echt nuttig zijn moet je betalen of je kan ze niet installeren zoals
Officiële os6 , apps die niet goed werken, readynas forum, zie je door de bomen het bos niet meer.
Hier ook al zo'n actief forum, dit in tegenstelling tot andere merken.
Kortom als ik dit van te voren geweten had.....ik denk een Synology.
En inderdaad ik ben niet thuis in linux, moet dat dan met een nas?
Ik had hem gekocht omdat Squeezbox ondersteund werd, en voor mijn mediaplayer,en dat werkte gelijk goed, maar de rest was een doffe ellende, waarom alles zo moeilijk maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:56
Ik heb mijn Ultra 6 'gewonnen' in een iBood Box, dus ik heb geen bewuste keuze gemaakt voor Netgear. Ik ben blij met de mogelijkheden die ik daardoor gekregen heb, zoals torrents downloaden zonder dat mijn pc aan hoeft te staan, centrale opslag in het netwerk en backups van mijn data. Prima hardware en erg stabiel. In die zin ben ik tevreden met het apparaat. Dat neemt niet weg dat ik Tabbie wel begrijp: de UI is achterhaald en niet gebruiksvriendelijk, de Netgear-addons werken slecht of helemaal niet, interessante add-ons zijn vaak betaald en bovendien heb je kennis van Linux nodig om het allemaal op een prettige manier in te richten. En dan komt er een betere UI die blijkbaar kán werken op mijn apparaat, maar moet je je in allerlei bochten wringen om dat te laten werken zonder enige support van Netgear.

Voor sommige mensen vast een leuke uitdaging en geen probleem, andere mensen geven de voorkeur aan een intuïtieve UI en gebruiksvriendelijke add-ons. En andere merken laten zien dat dat ook gewoon kan. Als ik op dit moment moet kiezen voor nieuwe netwerkapparatuur, dan zou ik op basis van mijn ervaringen met deze NAS en eerder een router en een mediaplayer van Netgear nooit meer voor Netgear kiezen. Prima hardware, maar de software is voor een kneus als ik niet gebruiksvriendelijk genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Rincewind schreef op donderdag 25 september 2014 @ 11:02:
[...]
Klopt. Maar ik heb het alleen over het downloaden. Niet PAR-ren danwel unrarren. Wel via SSL... Ik had ook een bittorrent-client op dat ding gezet en ook die haalde maar zo'n 150 Kb/s... Downloads moeten toch sneller kunnen dan dat?
Helaas, ook ik heb dit beestje gehad maar er was niet veel meer uit te persen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Ik heb een Ultra 6 die ik als backups NAS gebruik voor mijn onlangs aangeschafte (super deal) RN516.
Beide met 6x 6TB's erin in X-Raid..
Ik gebruik het als vervanging voor al mijn systeemschijven zodat al mijn bestanden world wide toegankelijk zijn en thuis ook via alle apparatuur zonder dat mijn hoofd PC aan hoeft te staan.

Ik gebruik geen apps o.i.d omdat dat zonde is van zo'n hoop dure schijven, daar gebruik ik een NUC voor met een SSD, lekker alles remote adminnen en gewoon Windhoos er op.

Dat ik van Linux de ballen weet biijt me dus niet, maar ik begrijp wel dat Synology qua niet-NAS applicaties de beste is.

Having said that, ik wou de nieuwe 1815+ hebben eigenlijk, maar die bestond twee maanden geleden niet.
Ben wel erg blij en onder de indruk van die RN516 want OS6 werkt goed en de i3 is poepie snel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerritjuh
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05 16:19
Voor diegene die hun ReadyNAS willen voorzien van XPEnology en daarbij hun ventilatoren onder controle willen krijgen, ik heb een uitgebreide instructie beschreven op http://xpenology.com/foru...15&t=2565&start=30#p26696

Het installeren van XPEnology zelf is overigens niet zo heel erg moeilijk, ik had het, als Linux noob, heel snel door en draaiend op zowel de ReadyNAS Pro 4 en een HP N54L (die ik speciaal heb aangeschaft voor de ReadyNAS ergernissen).

"If it ain't broke, don't fix it!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kansloze
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-04 13:04
Ik heb een ReadyNAS Duo V2. maar door verandering van andere modem heb ik nu een ander IP adres. Ook kan ik mijn NAS niet meer zien in mijn netwerken en de Dash is niet meer toegankelijk. Heeft iemand een idee hoe ik dat kan oplossen zonder al mijn data kwijt te zijn die er nu op staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blindfold

Blindfold

Donde estan los conejos?

kansloze schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 11:13:
Ik heb een ReadyNAS Duo V2. maar door verandering van andere modem heb ik nu een ander IP adres. Ook kan ik mijn NAS niet meer zien in mijn netwerken en de Dash is niet meer toegankelijk. Heeft iemand een idee hoe ik dat kan oplossen zonder al mijn data kwijt te zijn die er nu op staan?
Als je raidiator software op je laptop/pc installeert, dan zoekt ie naar NAS apparaten op je netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kansloze
Blindfold schreef op zondag 23 november 2014 @ 09:31:
[...]

Als je raidiator software op je laptop/pc installeert, dan zoekt ie naar NAS apparaten op je netwerk.
Dat heb ik gedaan maar dan wilt het niet installeren. Ik word dan geleid naar een internet pagina maar dan kan er niet verbonden worden.Iets met IP adres. Maar hoe kan ik dat nu wijzigen als ik niet bij mijn NAS kan komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blindfold

Blindfold

Donde estan los conejos?

kansloze schreef op zondag 23 november 2014 @ 14:08:
[...]

Dat heb ik gedaan maar dan wilt het niet installeren. Ik word dan geleid naar een internet pagina maar dan kan er niet verbonden worden.Iets met IP adres. Maar hoe kan ik dat nu wijzigen als ik niet bij mijn NAS kan komen?
Vreemd. De Raidiator software zou je gewoon moeten kunnen installeren, zelfs als je geen NAS hebt. Hij vindt hoogstens niets op je netwerk.
Het enige wat ik kan bedenken is dat je ooit een handmatig ip adres hebt ingesteld op je NAS en hij nu dus nog steeds dat IP adres heeft en je modem geeft nu een andere reeks uit en daarom zie je de NAS niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kansloze
Blindfold schreef op zondag 23 november 2014 @ 15:16:
[...]

Vreemd. De Raidiator software zou je gewoon moeten kunnen installeren, zelfs als je geen NAS hebt. Hij vindt hoogstens niets op je netwerk.
Het enige wat ik kan bedenken is dat je ooit een handmatig ip adres hebt ingesteld op je NAS en hij nu dus nog steeds dat IP adres heeft en je modem geeft nu een andere reeks uit en daarom zie je de NAS niet.
Het programma Raidar wilt wel installeren en de NAS ziet hij ook maar als ik dan de NAS wilt installeren dan wilt dat niet lukken. Heb het even met knipprogramma een afbeelding gemaakt. Weet alleen niet hoe ik dat hier krijg. Ik moet een URL invoeren maar die heb ik denk ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-05 10:53

sjaool

Every life should have 9 cats

Even uploaden naar www.tinypic.com en de code die je dan krijgt hier plakken.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kansloze
Dan moet het volgens mij zo worden:
http://nl.tinypic.com/r/29krwwl/8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blindfold

Blindfold

Donde estan los conejos?

Ok. Hij ziet dus je NAS. Als je in de browser 192.168.100.120/admin intikt. Wat krijg je dan?
Als je al bepaalde shares op je NAS had, dan zou je die ook moeten kunnen zien door bij start \\192.168.100.120 in te tikken (en dan enter) en kijken wat je dan krijgt (als het goed is een venster met alle shares op je NAS die open staan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kansloze
Als ik dat intikt dan krijg ik de pagina je die erachter ziet. Deze pagina kan niet worden weergegeven.Ook staan er shares op (alleen maar series en films). Het liefst zou ik die natuurlijk willen bewaren maar als het echt niet anders kan dan moet het maar eraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blindfold

Blindfold

Donde estan los conejos?

Wat krijg je als je het ip adres bij start intikt met \\ ervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kansloze
Blindfold schreef op maandag 24 november 2014 @ 00:03:
Wat krijg je als je het ip adres bij start intikt met \\ ervoor?
Ook dat heb ik geprobeerd maar dat wilt niet werken. Word er een beetje radeloos van :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blindfold

Blindfold

Donde estan los conejos?

wat is je eigen ip adres?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kansloze
Kan ik dat zomaar hier neerzetten wat mijn ip adres is? Is dat niet een beetje gevaarlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blindfold

Blindfold

Donde estan los conejos?

Intern ip adres kan niemand wat mee en dat is wat hier belangrijk is. Je externe ip adres zou ik inderdaad niet zomaar delen (maar heel verstandig dat je er even naar vraagt. Vertrouw nooit zomaar mensen op een forum).
Maar waar het om gaat is dat het ip adres van je laptop in dezelfde reeks zit als je NAS. Volgens je plaatje is het adres van je NAS 192.168.100.120.
Je laptop zou dan iets moeten hebben van: 192.168.100.xx. (je hoeft het getal op xx niet te noemen, als de eerste 3 getallen maar kloppen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yetitthebouncer
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-02 13:54
Probleem met ReadyNas ultra 4 - NAS lijkt vol - kan vanuit Win8 PC niks meer op zetten.

Ik heb een Ultra 4 met de laatste firmware, maar krijg ik onder windows 8 de melding dat de NAS bijna vol zit?? Ik heb 4x3TB in Raid 5 draaien, waarmee er 8,3TB overblijft.

Zoals je ziet zit de NAS voor 47% vol maar toch krijg ik de melding vanuit mijn desktop dat hij bijna vol zit. Met Raidar staat alles op groen. wel krijg ik per e-mail al geruime tijd van een (klein) aantal uncorrectable errors;
Detected increasing uncorrectable errors[31] on disk 2 [WDC WD30EZRX-00MMMB0, WD-WCAWZ0776202]. This often indicates an impending failure. Please be prepared to replace this disk to maintain data redundancy.

Ik heb geen idee waarom de NAS vol lijkt te zijn, wat er mis kan zijn, enige suggesties?

Hostnaam: *********
Model: ReadyNAS Ultra 4
Serieel: *********
Firmware: RAIDiator 4.2.27
Geheugen: 1024 MB [DDR2]
IPv4-adres: 1: 192.168.***.***
IPv4-adres: 2: Niet verbonden
Volume C: Online, RAID-niveau 5, 4 schijven, 47% van 8326 GB gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blindfold

Blindfold

Donde estan los conejos?

kun je wel dingen downloaden op je NAS zonder problemen? (Torrents, ofzo vanf je NAS zelf dus niet vanaf je Windows PC)

[ Voor 23% gewijzigd door Blindfold op 01-12-2014 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fernanzano
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-10-2024
Ik heb onlangs een RND2000 V2 gekregen waarvan ik graag het geheugen wil uitbreiden.
Echter is er geen geheugen compatibiliteitslijst meer. Dit omdat Netgear dat niet meer ondersteund.
Ik weet dat er DDR3 in gaat maar ik weet niet wat de maximale hoeveelheid geheugen is wat de NAS accepteert en op welke snelheid bijv. 1600Mhz of 1333Mhz.

Kan iemand mij hiermee helpen?

Edit:

Nevermind :P specs klopten niet. Zit ddr1 in pc-3200 400Mhz 256MB.
Denk niet dat ik dat nog ga uitbreiden.

[ Voor 13% gewijzigd door Fernanzano op 03-12-2014 14:32 . Reden: gevonden. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

@Yeti:
Als de disk nu gaat al bokken zou ik hem vast vervangen voordat een andere disk problemen geeft.
Raid 5 met twee rotte schijven is EOA (end of array).

Staat de Snapshot functie wel uit? Maand-snapshots worden nl niet gewist... (althans, in OS6, wie weet doet OS4 dat ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaBuzzzzz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-12-2022
IK heb een Ultra 4 waar ik een cloud op wil draaien (of iig remot acces) readycloud ondersteunt dit model niet dus ik zit vast aan het oudere Netgear remote. Installatie gaat prima, locale LAN connecties ook. Vanaf de werk locatie vanwaar ik er bij wil connect de client en als ik snel ben kan ik een share openen. daarna verbreekt de verbinding en dat blijft jojo-en......ik heb poort 6300 geforward op de locale Tele2 modem en zelfs even helemaal open gezet. Het blijft Jojo-en.

De client pc is een mini Voyo met window 8.1. Ik snap niet waartoe een connectie aan/uit kan gaan. suggesties welkom (ook voor een eenvoudig alternatief)

Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegieles
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-02-2024
Officieel ondersteund jouw ultra 4 geen readycloud, maar onofficieel wel:
http://www.readynas.com/forum/viewtopic.php?t=70133

Een ander alternatief is om een vpn op tezetten. Dit heb ik ook gedaan. PPTP vpn naar me router, dan kan je verbinden met je nas alsof je lokaal op je LAN zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:47

Pierre

Van nature lui!

Gisteren kreeg ik de melding op mijn Netgear ReadyNAS Ultra 4 dat er een disk aan het overlijden is, ik heb 4 disks in een raid 5 configuratie.

Uiteraard ga ik hem vervangen, alleen ik weet niet of er nu data verlies gaat optreden als ik de disk eruit trek en de nieuwe er voor in de plaats steek.

Graag advies

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegieles
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-02-2024
Bij raid 5 kan je gewoon de disk vervangen. Vervolgens gaat de nas de disk weer synchroniseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaBuzzzzz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-12-2022
aegieles schreef op maandag 04 mei 2015 @ 09:29:
Officieel ondersteund jouw ultra 4 geen readycloud, maar onofficieel wel:
http://www.readynas.com/forum/viewtopic.php?t=70133

Een ander alternatief is om een vpn op tezetten. Dit heb ik ook gedaan. PPTP vpn naar me router, dan kan je verbinden met je nas alsof je lokaal op je LAN zit.
Hmzzz, das nog een idee. Nee de readycloud wordt niet ondersteunt. Ik had ondertussen ook op kantoor 6300 open gezet en heb een paar dagen keurig connectie gehad. het lijkt wel dat er maar 1 node ingelogd kan/mag zijn met het account. Zal straks thuis de client uitzetten en dan op de zaak weer proberen onder andere de tutorial volgen die je linkt. Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120539

Dag medetweakers,
onlangs kon ik voor relatief weinig (volledig legaal, inclusief factuur) een ReadyNAS Ultra 6 overnemen (deze dus)vanuit een over-voorraad. Het apparaat is helemaal nieuw.
Is al een wat ouder model natuurlijk, maar op zich dus prima bruikbaar als NAS. Hij is nu binnen, en ziet er oerdegelijk uit.
En toen bedacht ik me ineens: wat ga ik er in hemelsnaam mee doen... :P
Voor de 'normale' zaken heb ik een Windows Hyper-V servertje draaien waarop ik mijn dingen doe, en daar wil ik niet van af. Daar draait ook een fileserver op. Eerste wat ik nu dus kon verzinnen is om de nu lokale storage in de NAS te zetten, en te benaderen via iScsi. (alle functionele VM's zijn in mijn geval Windows based)

Als er ergens een goede plek is waar mensen mij kunnen overtuigen van het nut van deze NAS voor eigen dan is het hier wel. ;)
Dus ik hoor het graag: waarvoor zetten jullie je NAS in, en waarvoor is dat beter dan via een ouderwetse fileserver?

Alvast bedankt voor de reacties.

Dave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Anoniem: 120539 schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 16:54:
en waarvoor is dat beter dan via een ouderwetse fileserver?
Stroomverbruik. Mijn NAS (een Netgear RN104) draait Debian, en doet taken als mailserver, sambaserver, webserver enzo. Het verbruik ligt meestal op 8W. Kom daar maar eens om bij een PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mijzelf schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 17:24:
[...]
Stroomverbruik. Mijn NAS (een Netgear RN104) draait Debian, en doet taken als mailserver, sambaserver, webserver enzo. Het verbruik ligt meestal op 8W. Kom daar maar eens om bij een PC.
Tja. Mijn servertje verbruikt idle ook nog maar een watt of 15. De Ultra 6 schijnt op 33 watt te zitten.
En dan ga ik hem er ook nog eens naast gebruiken, dus dat argument gaat in mijn geval niet echt op.
Wel bedankt voor je reactie natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

Anoniem: 120539 schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 16:54:
En toen bedacht ik me ineens: wat ga ik er in hemelsnaam mee doen... :P
Ik heb op de mijne Couchpotato, Sickbeard, SabNZBD, Plex (voor transcoding van het signaal is de RNDU6000 helaas wat te langzaam) enz. draaien. En het is natuurlijk mijn backup voor belangrijke bestanden. Het ding is echt als een tank gebouwd.

Mocht je nog andere ideeën willen opdoen voor wat je ermee kunt, kun je even op https://rnxtras.com/ rondsnuffelen. Misschien zit daar iets bij dat je overtuigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Sjaool: thanks, ook voor de link.
Voorlopig ga ik er toch maar gewoon even mee spelen; verkopen kan altijd nog.

Edit: nu weer een paar uur later:

In de start van dit topic staat een paar keer hoe belangrijk het wel niet is om de HCL te volgen. Nu is mijn NAS wel nieuw, maar uit een oude voorraad en heeft Netgear de support al op de Ultra 6 al lang gestopt.
In de HCL staan dus vooral oude schijven, en als ik uit ga van de pricewatch zijn alleen de onderstaande modellen nog enigszins acceptabel verkrijgbaar in de 2/3/4 TB range:
  • Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB - €68
  • Seagate Desktop HDD ST3000DM001, 3TB - €92
  • WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB - €112
  • WD Black SATA 6 Gb/s WD2002FAEX, 2TB - €114
  • WD Red SATA 6 Gb/s WD20EFRX, 2TB - €89
  • Seagate NAS HDD, 2TB - €83
Als support (want geen) toch geen issue is, zijn er nog andere aanraders qua HDD om in een Ultra 6 te gebruiken? (Waarbij ik hem vooralsnog niet vol ga stoppen; ik verwacht te beginnen met 3x3 of 4x2 in Raid 5.)

Alvast bedankt voor jullie slimme opmerkingen weer. ;)

Dave

[ Voor 79% gewijzigd door Anoniem: 120539 op 08-10-2015 15:58 . Reden: inmiddels mee gespeeld / prijzen toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Heeft iemand van de iBood aanbieidng zo'n EDA500 uitbreiding over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wellicht al eerder vernoemd hier, en wellicht niet meer helemaal actueel:
The Definitive Guide to the ReadyNAS Ultra Series:
http://www.readynas.com/?page_id=3962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 225757

Anoniem: 120539 schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 11:53:
@Sjaool: thanks, ook voor de link.
Voorlopig ga ik er toch maar gewoon even mee spelen; verkopen kan altijd nog.

Edit: nu weer een paar uur later:

In de start van dit topic staat een paar keer hoe belangrijk het wel niet is om de HCL te volgen. Nu is mijn NAS wel nieuw, maar uit een oude voorraad en heeft Netgear de support al op de Ultra 6 al lang gestopt.
In de HCL staan dus vooral oude schijven, en als ik uit ga van de pricewatch zijn alleen de onderstaande modellen nog enigszins acceptabel verkrijgbaar in de 2/3/4 TB range:
  • Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB - €68
  • Seagate Desktop HDD ST3000DM001, 3TB - €92
  • WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB - €112
  • WD Black SATA 6 Gb/s WD2002FAEX, 2TB - €114
  • WD Red SATA 6 Gb/s WD20EFRX, 2TB - €89
  • Seagate NAS HDD, 2TB - €83
Als support (want geen) toch geen issue is, zijn er nog andere aanraders qua HDD om in een Ultra 6 te gebruiken? (Waarbij ik hem vooralsnog niet vol ga stoppen; ik verwacht te beginnen met 3x3 of 4x2 in Raid 5.)

Alvast bedankt voor jullie slimme opmerkingen weer. ;)

Dave
Ik heb er WD RED's van 4 en 6 TB in zitten. Geen probleem.
Nooit naar die HCL gekeken trouwens ...

Inmiddels de meeste ook ge-upgrade naar OS 6.3.5 (gebaseerd op Debian Wheezy, is een stuk makkelijker tweaken dan Etch). Als je upgrade, check eerst het Netgear forum. 6.4.0 schijnt nog wat bugjes te hebben. Realiseer je ook dat 6.x met BTRFS werkt ipv EXT3/4.

Voor RAID 6 moet je trouwens effe een omweg nemen, werkt niet ootb met x-raid. Stappenplan ook te vinden op NG forum.

Heb 4 x Ultra 2, 1 x NVX, 1 x Ultra 4, 2 x Ultra 6, 1 x Pro BE (6 bay). ('k Krijg jaarlijks een kerstkaart van Essent ;) )
Meeste draait op 6.3.5, sommige met aangepaste kernel tbv HDHomerun. 2 Ultra 2's draaien helemaal geen Netgear OS maar 'native' Wheezy en Elastix (PBX).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 225757 schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 21:45:
[...]
Inmiddels de meeste ook ge-upgrade naar OS 6.3.5 (gebaseerd op Debian Wheezy, is een stuk makkelijker tweaken dan Etch). Als je upgrade, check eerst het Netgear forum. 6.4.0 schijnt nog wat bugjes te hebben. Realiseer je ook dat 6.x met BTRFS werkt ipv EXT3/4.
Is 6.3.5 niet alleen voor ARM?

Verdere update: inmiddels besloten hem te houden en 3x4TB Seagate disks gekocht van een modelnummer dat ongeveer lijkt op een kleinere disk die wel gesupport wordt...
(overigens gekocht als externe USB 3 HD's en bij thuiskomst ontmanteld!)

Valt wel tegen dat gebruik van domain-accounts niet kan. Via iSCSI geen probleem natuurlijk; ik wilde echter file-server data naar de NAS verplaatsen. Dat gaat nu wel met media, maar wil ik niet voor alle data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinoBe
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-05 18:36
Ik heb sinds vorige week een probleem met mijn Readynas RNDU6000
Dit systeem heb ik al een aantal jaar draaien met 3 Western Digital Red 2TB schijven zonder problemen.

Sinds vorige week heb ik gemerkt dat de shares niet langer meer benaderbaar en ook niet meer zichtbaar zijn op de client pc's (windows 10 en windows 7)
Hierdoor ben ik even op onderzoek gegaan, maar ik kan de vinger niet leggen op wat nu precies de hoofdoorzaak is:

- Shares niet langer meer benaderbaar vanaf een client pc (win 10 en win 7)

Ik dacht dat de cifs service misschien vast gelopen was en heb deze via de webinterface afgevinkt bij de standaard bestandprotocollen. Ik heb de NAS gereboot, en CIFS terug aangevinkt. Helaas krijg ik de CIFS nu niet meer aangevinkt. Na het aanvinken en op toepassen drukken, staat het vinkje terug uit. Het lijkt alsof de instelling niet wordt opgeslagen.

Mijn vermoeden ging dan uit naar de browser. Helaas noch in Firefox (41.0.2) als in Internet Explorer (11) als in Chrome (v.46) slaag ik er in de cifs service terug aan te zetten.

Vervolgens heb ik geprobeerd van de beschikbare shares te raadplegen via https://192.168.1.2/shares
en krijg ik de foutmeldig "Momenteel geen shares beschikbaar"

Via de adminpagina heb ik dan geprobeerd de shares te bekijken of de shares nog wel bestanden.
Hier kreeg ik de foutmelding dat het volume XRAID 2 met 3 schijven onbruikbaar is

Na een paar keer refreshen, krijg ik plots dan wel de configuratie:
- RAID-niveau X-RAID2, 3 schijven
- Status: Redundant

Na een paar keer te wisselen van browser en de admin pagina kreeg ik plots de melding "Systeemfout. Neem contact op met de klantendienst". Deze NAS is al een aantal jaar oud en al lang niet meer onder garantie. Veel hulp moet ik daar ook niet van verwachten.

Via RAIDar krijg ik te zien dat mijn systeem 'Healthy' is en dat er 3 schijven in zitten.

Via Putty is de nas niet bereikbaar.

Wat kan ik doen om verder te gaan bepalen wat de kern het van het probleem is, zonder het nog erger te maken?

- Kan ik de schijven een voor een uit de nas halen en via western digital diagnose tools testen? (rekening houdend met het feit dat dit een XRAID schijf is)
- Waarom is het volledige volume niet bereikbaar? Ik ging er van uit de XRAID redundant was zodat bij het falen van 1 schijf je data ten minste nog bereikbaar was.
- Ik heb geen enkele melding dat een schijf defect is of defect aan het raken was.
- 3 schijven in 1 klap defect is wel heel sterk.
- Waarom geraak ik niet met Putty op de nas, terwijl de webadmin pagina het wel lijkt te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:49
Netgear inschakelen hun support is erg goed zelfs buiten garantie is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinoBe
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-05 18:36
Er zijn blijkbaar vergelijkbare problemen opgedoken met mensen die Crashplan op hun NAS draaien. De logs worden blijkbaar naar de os partitie geschreven en die loopt vol....

Ik heb ook Crashplan draaien op mijn NAS....
vanavond eens nagaan of dat het probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steenbok
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-05 13:23
Ik heb laatst een ReadyNAS rn202 gekocht. Inloggen via de webinterface is geen probleem. Ik heb er ook sabnzbd op geinstalleerd. Nu zou ik graag de bestanden op de nas verplaatsen naar mijn computer. Dit kan wel via de filemanager op de nas, alleen niet met folders. Het lukt niet om een lokale netwerkverbinding te maken met de harde schijf van de nas. Bij mijn vorige nas (qnap ts-459 pro) was dat geen probleem. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blindfold

Blindfold

Donde estan los conejos?

steenbok schreef op zondag 20 december 2015 @ 14:48:
Ik heb laatst een ReadyNAS rn202 gekocht. Inloggen via de webinterface is geen probleem. Ik heb er ook sabnzbd op geinstalleerd. Nu zou ik graag de bestanden op de nas verplaatsen naar mijn computer. Dit kan wel via de filemanager op de nas, alleen niet met folders. Het lukt niet om een lokale netwerkverbinding te maken met de harde schijf van de nas. Bij mijn vorige nas (qnap ts-459 pro) was dat geen probleem. :|
Hoe staan je shares ingesteld in Frontview?
Ik heb voor m'n media folder een CIFS en NFS share en daar staat alles in en die kan ik in windows mappen naar een schijfletter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Vraagje:

Ik heb een ReadyNas Ultra 6 (RNDU6000) met een schijf op positie 6 die om de paar maanden 'dood gaat'. De NAS geeft een fout en zegt dat de schijf dood is en vervangen moet worden.
Dan zet ik hem uit en weer aan en presto, alles werkt weer en de SMART is gewoon schoon...
Dat doet hij al een tijdje zo.

Nu wil ik gaan troubleshooten om te zien of het nou toch de schijf is of wellicht (die positie in) de NAS die problemen geeft.

Mijn vraag is:
Kan ik zomaar de schijf van positie 6 met die van (bijvoorbeeld) positie 1 omruilen en vice versa met behoud van het volume?
Zo ja, dan verwacht ik over een paar maanden dat of positie 6 weer een fout geeft wat dan aangeeft dat de NAS zelf problemen heeft, of anders positie 1 waardoor de schijf toch iffy is.

Kan ik dit dus doen met behoud van het volume?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blindfold

Blindfold

Donde estan los conejos?

Afhankelijk van de redundancy die je hebt ingesteld. Als je 2 schijven hebt als reduncancy, dan zou het moeten kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Ik denk dat jij denkt dat ik beide schijven tegelijk wil vervangen voor nieuwe schijven, dat is niet zo.

Ik wil de schijven op positie 1 en 6 met ELKAAR verwisselen, niet beide tegelijk voor nieuwe schijven. Als dit kan zonder het volume dood te maken (omdat hij wel gewoon de 6 juiste schijven ziet ook al zitten ze op een andere plek) dan kan ik daarmee troubleshooten of volgende keer de schijf stuk is of de NAS kuren heeft.
Heeft de NAS kuren dan zal positie 6 weer dood verklaart worden waar nu een andere schijf zit en weet ik dat de NAS vervangen moet worden. Is de schijf toch slecht aan het worden dan zal positie 1 (waar nu de schijf van eerst positie 6 zit) nu dood verklaart worden.

Nogmaals: kan dit?

(p.s. een dood volume heb ik liever niet omdat het dupliceren van de backup NAS nogal wat tijd kost, niet omdat de data dan risico loopt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blindfold

Blindfold

Donde estan los conejos?

Ja, ik snap wat je bedoelt, maar de NAS slaat redundancy informatie op de positie die hij daarvoor heeft ingesteld. Dus stel dat jij nu 1 schijf hebt ingesteld als redundancy. Op het moment dat jij 1 en 6 wisselt, dan wil hij die beide opnieuw gaan opbouwen en dat kan niet, want hij heeft alleen de info om 1 schijf opnieuw op te bouwen en gaat dit dus niet lukken.
Hij ziet volgens mij niet zelf dat 1 en 6 nu omgewisseld zijn en dat hij dat gewoon de locatie "omwisselt en herkent dat de correcte schijven er nog steeds inzitten in andere volgorde." Het is juist belangrijk als je bijv de schijven zou overhangen naar een identieke NAS dat de volgorde hetzelfde blijft om je bestaande raid array niet door elkaar te halen.
Met extra schijven zou het juist makkelijk zijn, want dan verwissel je er gewoon 1 en nadat hij klaar is met opbouwen verwissel je de andere, maar volgens mij is juist het hele idee dat je de bestaande schijven wilt gebruiken om je bay 6 te testen.
Tijgert schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 23:25:
Ik denk dat jij denkt dat ik beide schijven tegelijk wil vervangen voor nieuwe schijven, dat is niet zo.

Ik wil de schijven op positie 1 en 6 met ELKAAR verwisselen, niet beide tegelijk voor nieuwe schijven. Als dit kan zonder het volume dood te maken (omdat hij wel gewoon de 6 juiste schijven ziet ook al zitten ze op een andere plek) dan kan ik daarmee troubleshooten of volgende keer de schijf stuk is of de NAS kuren heeft.
Heeft de NAS kuren dan zal positie 6 weer dood verklaart worden waar nu een andere schijf zit en weet ik dat de NAS vervangen moet worden. Is de schijf toch slecht aan het worden dan zal positie 1 (waar nu de schijf van eerst positie 6 zit) nu dood verklaart worden.

Nogmaals: kan dit?

(p.s. een dood volume heb ik liever niet omdat het dupliceren van de backup NAS nogal wat tijd kost, niet omdat de data dan risico loopt.)

[ Voor 11% gewijzigd door Blindfold op 22-01-2016 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Ah, je snapte het wel 😊
Inderdaad, ziet hij wel of niet dat alle delen van de array gewoon aanwezig zijn, al dan niet op dezelfde plaats.
Helaas zeg je het niet stellig overtuigd dat het niet kan gebaseerd op kennis en/of ervaring ->'volgens mij'. Hetgeen mij weer niet helemaal dit plan uit mijn hoofd praat.

Maar gezien het gebrek aan reactie (buiten jou om) denk ik dat ik het maar gewoon moet gaan testen...

Edit:
Na gelukkig een last ditch effort toch nog een linkje gevonden dat expliciet zegt de volgorde hetzelfde te houden.
Wel raar dat deze info zo moeilijk te vinden is...

[ Voor 26% gewijzigd door Tijgert op 22-01-2016 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blindfold

Blindfold

Donde estan los conejos?

Tijgert schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 12:18:
Ah, je snapte het wel 😊
Inderdaad, ziet hij wel of niet dat alle delen van de array gewoon aanwezig zijn, al dan niet op dezelfde plaats.
Helaas zeg je het niet stellig overtuigd dat het niet kan gebaseerd op kennis en/of ervaring ->'volgens mij'. Hetgeen mij weer niet helemaal dit plan uit mijn hoofd praat.

Maar gezien het gebrek aan reactie (buiten jou om) denk ik dat ik het maar gewoon moet gaan testen...

Edit:
Na gelukkig een last ditch effort toch nog een linkje gevonden dat expliciet zegt de volgorde hetzelfde te houden.
Wel raar dat deze info zo moeilijk te vinden is...
Phew. Gelukkig op tijd gevonden voordat je het was gaan proberen ;)
Ik zeg meestal volgens mij, zodat mensen nooit voor 100% op mij afgaan. Ik kan me natuurlijk ook vergissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 736543

Ik heb een Readynas NV+ die ik een paar jaar geleden 2e hands heb gekocht.
Een paar dagen geleden wilde ik mijn hele netwerk even opnieuw opstaren; PC's uit, NAS uit, router uit, niets bijzonders, heb ik wel vaker gedaan.
Alleen start de NAS nu helemaal niet meer op, hij doet echt helemaal niets meer, niet eens een lichtje o.i.d.
Ik heb al geprobeerd de stroomkabel te vervangen, ander stopcontact, dit maakt niets uit.
Is er iemand met een tip?

De NAS is al een paar jaar oud dus vervangen is eventueel wel een optie, maar is er een mogelijkheid om de data er nog af te halen buiten de NAS om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blindfold

Blindfold

Donde estan los conejos?

Anoniem: 736543 schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 21:58:
Ik heb een Readynas NV+ die ik een paar jaar geleden 2e hands heb gekocht.
Een paar dagen geleden wilde ik mijn hele netwerk even opnieuw opstaren; PC's uit, NAS uit, router uit, niets bijzonders, heb ik wel vaker gedaan.
Alleen start de NAS nu helemaal niet meer op, hij doet echt helemaal niets meer, niet eens een lichtje o.i.d.
Ik heb al geprobeerd de stroomkabel te vervangen, ander stopcontact, dit maakt niets uit.
Is er iemand met een tip?

De NAS is al een paar jaar oud dus vervangen is eventueel wel een optie, maar is er een mogelijkheid om de data er nog af te halen buiten de NAS om?
Voor zover ik weet kun je de data alleen eraf halen als ze in identieke volgorde in een andere dezelfde NAS worden gezet. Ik weet niet of een andere Netgear NAS (bijv de Ultra) dezelfde RAID Array kan herkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• he3763
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb een readynas 102, laatste firmware en heb hem gewoon standaard ingericht met 2*3Tb XRAID schijven. Ik heb een aantal standaard algemene shares zoals afbeeldingen, boeken, muziek etc. en daarnaast voor alle familieleden op het netwerk een home share onder hun eigen voornaam die gelijk is aan hun windows loginnnaam.

Dit werkt eigenlijk allemaal prima, met uitzondering van 1 gebruiker. Bij haar is een probleem met de root van haar home directory, die is voor haar namelijk readonly. Subfolders zijn wel normaal read/write. Als ik via windows (10) explorer ook de rechten op die folder bekijk dan zie ik bij de Owner rechten staan dat er alleen rechten zijn op de subfolders. Als ik dit wil aanpassen (onder haar gebruikersnaam via windows) krijg ik een rechtenmelding, dat dit niet mag maar dat dit via unix/root moet gebeuren. Ik heb geen idee hoe en wanneer dit probleem ontstaan is, maar een paar maanden geleden was dit nog niet het geval.

Mijn vraag is nu, hoe ik dit het makkelijkste kan oplossen. In de NAS interface zie ik geen optie om de rechten op een home share volledig te resetten (wel voor de andere shares). Ik kan wel via telnet/putty als root inloggen op de NAS, maar ik spreek (nog) niet zo goed unix, dus ik weet niet precies wat ik dan zou moeten doen (iets met chmod), zonder de rechten compleet te vernaggelen. Tips zijn dus welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blindfold

Blindfold

Donde estan los conejos?

he3763 schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 13:43:
Ik heb een readynas 102, laatste firmware en heb hem gewoon standaard ingericht met 2*3Tb XRAID schijven. Ik heb een aantal standaard algemene shares zoals afbeeldingen, boeken, muziek etc. en daarnaast voor alle familieleden op het netwerk een home share onder hun eigen voornaam die gelijk is aan hun windows loginnnaam.

Dit werkt eigenlijk allemaal prima, met uitzondering van 1 gebruiker. Bij haar is een probleem met de root van haar home directory, die is voor haar namelijk readonly. Subfolders zijn wel normaal read/write. Als ik via windows (10) explorer ook de rechten op die folder bekijk dan zie ik bij de Owner rechten staan dat er alleen rechten zijn op de subfolders. Als ik dit wil aanpassen (onder haar gebruikersnaam via windows) krijg ik een rechtenmelding, dat dit niet mag maar dat dit via unix/root moet gebeuren. Ik heb geen idee hoe en wanneer dit probleem ontstaan is, maar een paar maanden geleden was dit nog niet het geval.

Mijn vraag is nu, hoe ik dit het makkelijkste kan oplossen. In de NAS interface zie ik geen optie om de rechten op een home share volledig te resetten (wel voor de andere shares). Ik kan wel via telnet/putty als root inloggen op de NAS, maar ik spreek (nog) niet zo goed unix, dus ik weet niet precies wat ik dan zou moeten doen (iets met chmod), zonder de rechten compleet te vernaggelen. Tips zijn dus welkom.
als je de mapnaam weet (/home/usernaam waarschijnlijk), dan kun je hem helemaal open gooien met het commando:
chmod 777 /home/usernaam (even voor jouw beeld. de 777 stelt de soort rechten voor 1e getal voor de owner van de map, 2e getal voor de groepsrechten op de map en 3e voor de rest. 4 is leesrechten, 2 is schrijfrechten en 1 is uitvoer rechten, dus 7 is 4+2+1 en zijn dus alle rechten).
eventueel kun je het ook al oplossen door de owner van de map naar de correcte user te zetten, dan hoef je hem niet eens helemaal open te gooien. Dat commando is
chown usernaam:groepsnaam /home/usernaam

Mocht je nog twijfelen, dan kun je ook nog het command ls -ld /home/usernaam doen en dan krijg je iets van
drwxr-xr-x 2 userownernaam groepsownernaam 4096 2014-06-16 21:27 map naam
te zien en kun je dat hier posten voor advies. Eventueel ls -l /home als je daar geen resultaat op krijgt (dan zou het kunnen dat de map niet bestaat, maar aangezien de gebruiker wel subfolders ziet, lijkt me dat niet waarschijnlijk).

[ Voor 14% gewijzigd door Blindfold op 16-02-2016 15:02 . Reden: typo's en uitleg chmod ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• he3763
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Bedankt. Ik heb ervoor gekozen om de owner goed te zetten dat leek mij het netst. Deze stond op root. Na het goedzetten werkte het weer prima. Ga me toch maar eens wat meer verdiepen in die unix users :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:39

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Vraagje: ik heb nu een zelfbouw nas/server staan maar wil daarvan af, ding zuipt teveel dus ben ik al ee ntijd aan't kijken naar NASsen maar vind ze wat duur, nu kwam ik goedkoop een readynas ultra 6 (RNDU6000) tegen is dat een goed idee en wat zou jij er aangeven?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:49
Tja wat vind je zuinig idle slurpt de NAS nog 60W
http://www.storagereview....s_ultra_6_review_rndu6000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

Nope, in idle neemt hij 33 Watt en dat is bij bezetting alle zes de bays.Bij de idle van 68 Watt draaien de HDD's nog.
They list an average active rate of 74W, and idle rate of 68W, and a rate of 33W with the disks spun down.
Ik heb de Netgear RNDU6000 nu zo'n zes jaar 24 uur per dag draaien maar heb om heel eerlijk te zijn deze waardes nog nooit zelf gemeten. Dus ik weet niet wat het werkelijke verbruik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blindfold

Blindfold

Donde estan los conejos?

Damic schreef op zondag 03 april 2016 @ 16:06:
Vraagje: ik heb nu een zelfbouw nas/server staan maar wil daarvan af, ding zuipt teveel dus ben ik al ee ntijd aan't kijken naar NASsen maar vind ze wat duur, nu kwam ik goedkoop een readynas ultra 6 (RNDU6000) tegen is dat een goed idee en wat zou jij er aangeven?
Ik heb ooit deze NAS gehaald bij een Ibood aanbieding. Qua hardware geen klachten. Qua software en support is het best kut. Netgear besloot om deze serie niet meer te upgraden en community support is minimaal en vaak moet je addons betalen of zelf gaan knutselen op Linux. Gelukkig ben ik wel een knutselaar en heb ik alles aan de praat en omdat ie nog niet kapot is vervang ik hem nog niet, maar mijn volgende NAS wordt zeker geen Netgear (waarschijnlijk een Synology).
Qua je zuinig verhaal. Hij verbruikt ongetwijfeld minder dan een zelfbouw NAS, maar hoeveel precies? Geen idee. Vast minder dan m'n airco die al te vaak aanstaat, dus daar maak ik me niet zo'n zorgen om 8)

[ Voor 11% gewijzigd door Blindfold op 04-04-2016 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:39

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Owkee bedankt voor de replies, netgear dan maar aan de kant schuiven.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmus
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-11-2021
Blindfold schreef op maandag 04 april 2016 @ 18:02:
[...]

Ik heb ooit deze NAS gehaald bij een Ibood aanbieding. Qua hardware geen klachten. Qua software en support is het best kut. Netgear besloot om deze serie niet meer te upgraden en community support is minimaal en vaak moet je addons betalen of zelf gaan knutselen op Linux. Gelukkig ben ik wel een knutselaar en heb ik alles aan de praat en omdat ie nog niet kapot is vervang ik hem nog niet, maar mijn volgende NAS wordt zeker geen Netgear (waarschijnlijk een Synology).
Qua je zuinig verhaal. Hij verbruikt ongetwijfeld minder dan een zelfbouw NAS, maar hoeveel precies? Geen idee. Vast minder dan m'n airco die al te vaak aanstaat, dus daar maak ik me niet zo'n zorgen om 8)
Ik heb die van mij een paar maanden geleden omgezet naar OS6 en heb nog geen enkel probleem gevonden...

Was behoorlijk simpel:
https://www.mylesgray.com...raidiator-4-2-x-to-6-2-x/

Op het netgear forum is ook nog wel het een en ander te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

Ik zou de mijne best willen omzetten naar OS6 maar ik heb niet zo even 6TB liggen voor een backup. Of blijft de data zoals films, foto's en documenten wel staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmus
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-11-2021
sjaool schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 13:08:
Ik zou de mijne best willen omzetten naar OS6 maar ik heb niet zo even 6TB liggen voor een backup. Of blijft de data zoals films, foto's en documenten wel staan?
Geloof het niet (zo staat het ook in de handleiding), maar het was voor mij ook wel een mooie aanleiding om een hoop meuk eraf te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

Helaas staat er op mijn NAS geen meuk. Het is allemaal spul dat toch wel bewaard moet blijven. Ik heb niet voor niks dat ding aangeschaf. :D Maar goed hij doet nog steeds alles wat hij moet doen dus er is geen noodzaak. Zo af en toe krijg ik zelfs nog een firmware-update door van Netgear. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blindfold

Blindfold

Donde estan los conejos?

Tijmus schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 09:28:
[...]

Ik heb die van mij een paar maanden geleden omgezet naar OS6 en heb nog geen enkel probleem gevonden...

Was behoorlijk simpel:
https://www.mylesgray.com...raidiator-4-2-x-to-6-2-x/

Op het netgear forum is ook nog wel het een en ander te vinden.
Ja. Ik heb er inderdaad over nagedacht om dit ook te doen, maar een beetje hetzelfde als Sjaool. Ik heb teveel data om ergens even tijdelijk kwijt te kunnen, dus als ik er echt niet meer tegen kan, heb ik gelijk een goed excuus om een Synology 416 ofzo te halen met 4x6TB erin :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

sjaool schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 14:17:
Helaas staat er op mijn NAS geen meuk. Het is allemaal spul dat toch wel bewaard moet blijven. Ik heb niet voor niks dat ding aangeschaf. :D Maar goed hij doet nog steeds alles wat hij moet doen dus er is geen noodzaak. Zo af en toe krijg ik zelfs nog een firmware-update door van Netgear. ;)
Reken je niet rijk hè, een NAS is GEEN Back-up. Met een dode array ben je alsnog al je belangrijke spulletjes kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

Tijgert schreef op woensdag 06 april 2016 @ 11:23:
[...]

Reken je niet rijk hè, een NAS is GEEN Back-up. Met een dode array ben je alsnog al je belangrijke spulletjes kwijt.
De belangrijkste dingen staan ook nog ergens los opgeslagen. ;)
Plus, hij staat als mirror ingesteld en niet als stripe. Maar goed, de hardware kan er ook nog een keer mee ophouden en dan ben ik inderdaad nog verder van huis.

[ Voor 21% gewijzigd door sjaool op 06-04-2016 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Ik had een keer een el cheapo nasje met twee schijven gemirrored.
Wat denk je? Kromme volt ofzo, beide schijven kadoek met al mijn foto's.
Koste me 1500 gulden om het weer terug te halen...

Trust me, aparte schijven los van electriek of anders off site, anders loop je altijd risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blindfold

Blindfold

Donde estan los conejos?

Tijgert schreef op woensdag 06 april 2016 @ 11:23:
[...]

Nee, m'n echt belangrijke dingen staan sowieso ook in de cloud, maar ik wil ook niet m'n hele mediaverzameling even opruimen, of tijdelijk ergens anders stallen. Maar als die spontaan crashed, dan overleef ik dat ook nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Zelf ben ik daardoor wel heel Doom denkend geworden en mijn hele media verzameling van 6 x 6TB staat los van electra EN gemirrored... ja, 12 x 6TB dus.
Veilig voor alles behalve inbraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpion303
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Tijgert schreef op woensdag 06 april 2016 @ 18:24:
Zelf ben ik daardoor wel heel Doom denkend geworden en mijn hele media verzameling van 6 x 6TB staat los van electra EN gemirrored... ja, 12 x 6TB dus.
Veilig voor alles behalve inbraak.
.. en voor brand..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Crap... dan maar eens off-site overwegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:25
Zijn hier mensen die sickbeard en sabnzbd gebruiken?

Ik kan hiervan de webinterface niet meer benaderen. Ook een herstart van zowel sickbeard als sabnzbd of de nas werkt hiervoor niet.

Volgens mij kan ik ook niet 1 2 3 in de logging kijken vanuit de readynas of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blindfold

Blindfold

Donde estan los conejos?

prekz schreef op woensdag 13 april 2016 @ 08:41:
Zijn hier mensen die sickbeard en sabnzbd gebruiken?

Ik kan hiervan de webinterface niet meer benaderen. Ook een herstart van zowel sickbeard als sabnzbd of de nas werkt hiervoor niet.

Volgens mij kan ik ook niet 1 2 3 in de logging kijken vanuit de readynas of wel?
Hoe bedoel je vanuit de readynas? Via de webinterface niet nee, maar via ssh kun je alles wat je moet hebben uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 762421

Hallo, ik ben op zoek naar een manier om media van mijn ReadyNAS 104 te streamen over het internet.

Is dit mogelijk zonder gebruik te maken van speciale apps waar je voor moet bijbetalen (Plex?), die misschien wat veiliger zijn dan SMB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:22

Geckoo

Good news, everyone!

Crap crap crap...
Mijn vertrouwde nasjes laat mijn shares niet meer zien...
pricewatch: Netgear ReadyNAS NV+ RND4450 2TB

Ik heb vorige week een diskfailure gehad (slot #3) nieuwe gebruikte hdd erin, array netjes gerebuild. Paar dagen later doen mijn shares het niet. Pingen en de admin interface worden wel getoond.

Enig idee wat hier de rede van kan zijn?

[Edit]

Hij had een reboot nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door Geckoo op 25-05-2016 07:09 ]

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:22

Geckoo

Good news, everyone!

Ik heb bij het wijzigen van mijn instellen op de nas (volgens mij bij beveliging -> beveiligingsmodus van share naar gebruiker gezet.) een instelling veranderd en die krijg ik nu niet meer terug.
Hij vraagt nu telkens om een gebruikersnaam/wachtwoord maar ik heb de beveleiliging weer terug gezet op Share waar dit volgens mij niet nodig is.
Doe ik nog wat fout? Of heb ik hem nu gesloopt?

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

• Hotmailer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-05 16:54
Nu had ik gisterenochtend bemerkt dat mijn ReadyNAS Ultra 2, na een stroomstoring in de omgeving (en daardoor een koude herstart kreeg), een nieuwe firmware update had gekregen, te weten RAIDiator-x86 versie 4.2.30, dit terwijl deze volgens de website al weer sinds september van dit jaar is uitgegeven.
En ik kijk toch minstens 1x per maand via de Controleren op update knop via de NAS systeem instellingen.

[/quote]
Bug Fixes and Enhancements

Fixed Badlock (CVE-2016-2118).
Various security SSL fixes.
[quote]

Toch goed om te weten dat deze oude NAS serie nog steeds wordt ondersteund door Netgear.

Offtopic: Overigens had ik deze firmware ook doorgegeven aan Tweakers en deze was gisteren ook geplaatst maar om de e.o.a. reden weer verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank!in
  • Laatst online: 20:43
Ik ben sinds kort trotse eigenaar van een Netgear RDD516. Ik had wat karma opgespaard :P en daardoor kon ik deze voor een heeeel schappelijk prijsje overnemen.
Normaal gesproken lees ik me altijd goed in van te voren voordat ik over ga tot aanschaf, maar deze NAS kon ik niet laten schieten.

Daarom de vraag hebben jullie goede websites/guides of tips om te beginnen met ReadyNAS? 0 ervaring met een NAS hier, alleen een beetje gestoeid met een Raspberry waarvan ik een NAS heb gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Frank!in schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 21:35:
Ik ben sinds kort trotse eigenaar van een Netgear RDD516. Ik had wat karma opgespaard :P en daardoor kon ik deze voor een heeeel schappelijk prijsje overnemen.
Normaal gesproken lees ik me altijd goed in van te voren voordat ik over ga tot aanschaf, maar deze NAS kon ik niet laten schieten.

Daarom de vraag hebben jullie goede websites/guides of tips om te beginnen met ReadyNAS? 0 ervaring met een NAS hier, alleen een beetje gestoeid met een Raspberry waarvan ik een NAS heb gebouwd.
Wat is het verschil tussen een ReadyData en een ReadyNas? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank!in
  • Laatst online: 20:43
Dan moet je niet bij mij wezen, want ik heb er (nog) geen kaas van gegeten :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvhater
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-03 00:42
de Readydata draait Readydata OS ipv ReadyNAS OS
Vanaf FW 1.4.4 geen signed drives meer nodig maar wel 512n drives (en die worden steeds zeldzamer)

Ik ben zelf op zoek naar een hack om de RDD516 om te flashen naar een RN516 (dezelfde HW maar 16GB ram ipv 4GB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qfp
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-05-2023

qfp

Na een verhuizing heb ik mijn Ready NAS Duo weer opgestart.

Mijn Laptop en PC werken inmiddels op Win10 en nu kan ik de shares niet meer mappen (bv Z: schijf) in explorer. Ik krijg de melding dat Win10 SMB-2 of hoger vereist en de NAS DUO SMB 1 heeft. Wat moet ik doen. Ik kan de NAS wel via ftp bereiken, maar voor bstandsvergelijking is gewoon mappen noodzakelijk. Frontview is gewoon te bereiken.

Wat moet ik doen om de mappen in mijn explorer te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vet-smurf
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:06
Na vorig jaar april de RNDU2000 uit gezet te hebben om mee te verhuizen naar onze tijdelijke woonunit ivm bouw nieuw huis, vandaag de NAS toch maar weer eens opgestart om er weer wat fotos heen te sturen om ze niet alleen op de laptop te houden.

Ik heb al verschillende trucjes uit moeten halen een paar jaar geleden om op deze windows 10 laptop uberhaupt nog via de windows explorer bij de bestanden te kunnen maar dat lukt in elk geval nog.

Bij het opstarten van de NAS is schijf 1 direct in recovery gegaan.
Logboek zegt me:
Sun Apr 11 16:27:05 CEST 2021 Reallocated sector count has increased in the last day. Disk 1: Previous count: 1334 Current count: 1410 Growing SMART errors indicate a disk that may fail soon. If the errors continue to increase, you should be prepared to replace the disk.
Sun Apr 11 16:18:38 CEST 2021 System is up.
Sun Apr 11 16:12:22 CEST 2021 Detected increasing ATA errors on disk 1[Hitachi HDS5C3020ALA632, ML0220F3107L4D] 46 times in the past 30 days. This often indicates an impending failure. Please be prepared to replace this disk to maintain data redundancy.
Sun Apr 11 16:11:28 CEST 2021 Reallocated sector count has increased in the last day. Disk 1: Previous count: 1057 Current count: 1334 ATA error count has increased in the last day. Disk 1: Previous count: 28 Current count: 45 Growing SMART errors indicate a disk that may fail soon. If the errors continue to increase, you should be prepared to replace the disk.

Dus dat gaat waarschijnlijk geen lange termijn oplossing meer zijn.
Nu komt de vraag wat is nu slim om te doen, er zijn natuurlijk verschillende opties.
Nieuwe nas kopen (synology? lijkt voor de hand te liggen) + 2 nieuwe schijven, 1 nieuwe schijf + 1 oude schijf erin, opstarten, wachten op tot sync klaar is, 2de nieuwe schijf erin. Done?
Of is de oude disk HDS5C3020ALA632 niet compatible met de Synology?

Is zou ik beter eerst alles naar een externe hdd kunnen zetten en deze dan weer syncen met een nieuwe setup?

Of een nieuwe hdd in de oude Netgear, sync, 2de erin, en dan pas over op een nieuwe setup?

Het liefst zou ik nog even wachten met het aanschaffen van een compleet nieuwe NAS/server/setup ivm nieuw huis, waarin onderandere Niko Home control II in komt, wat zonnenpanelen, slimme meter, etc etc dus wellicht kan dat de keuze voor een andere "NAS" nog beinvloeden, maar hoe alles er exact uit komt te zien ligt nog niet vast.

Niet zeker of het relevant is maar zet het er toch bij:
SMART-informatie voor Schijf 1

Model: Hitachi HDS5C3020ALA632
Serieel: ML0220F3107L4D
Firmware: ML6OA580
SMART-kenmerk
Frequentie onbewerkte leesfouten 24051712
Throughput Performance 95
Tijd voor draaisnelheid vergroten 383
Aantal starts/stops 39
Aantal opnieuw toegewezen sectoren 1487
Frequentie zoekfouten 0
Zoektijdprestaties 28
Uren voeding aan 78564
Aantal keren draaisnelheid opnieuw proberen 0
Aantal keren uit- en weer inschakelen 39
Aantal keren intrekken bij uitschakelen 106
Aantal keren laadcyclus 106
Temperatuur in graden Celsius 34
Aantal keren opnieuw toegewezen 2328
Huidige sector in afwachting 8
Offline onherstelbaar 0
Aantal UDMA CRC-fouten 0
Aantal ATA-fouten 45

SMART-informatie voor Schijf 2

Model: Hitachi HDS5C3020ALA632
Serieel: ML0220F30ZZX2D
Firmware: ML6OA580
SMART-kenmerk
Frequentie onbewerkte leesfouten 0
Throughput Performance 97
Tijd voor draaisnelheid vergroten 393
Aantal starts/stops 39
Aantal opnieuw toegewezen sectoren 0
Frequentie zoekfouten 0
Zoektijdprestaties 29
Uren voeding aan 78564
Aantal keren draaisnelheid opnieuw proberen 0
Aantal keren uit- en weer inschakelen 39
Aantal keren intrekken bij uitschakelen 111
Aantal keren laadcyclus 111
Temperatuur in graden Celsius 33
Aantal keren opnieuw toegewezen 0
Huidige sector in afwachting 0
Offline onherstelbaar 0
Aantal UDMA CRC-fouten 0
Aantal ATA-fouten 0

Vast bedankt voor eventuele input hoe dit het beste aan te vliegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-03 10:32
Halo allemaal, ik zie dat dit topic al wat oud is maar kan er niet in terug vinden waar ik naar op zoek ben!
Ik heb een NetGear NAS model RN21400 met 4 slots waarvan 2 gevuld.
Nu wil ik onze mobiele telefoons automatisch iedere week een backup laten maken naar de NAS.
Wat voor app/software heb ik daarvoor nodig op onze mobiele telefoons en op de NAS?
En natuurlijk als dat mogelijk is hoe de setup moet zijn.

Alvast bedankt, Manado
Pagina: 1 ... 12 13 Laatste