Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-06 14:32

Grin

Ride si sapis.

Topicstarter
Het grote Netgear NAS topic
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~zuiderv/Netgear/logo-netgear.gif

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~zuiderv/Netgear/storage_main_category_large218-4393.jpg

Netgear is met zijn NAS systemen al geruime tijd erg populair in de pricewatch, tot mijn verbazing was er nog geen centraal topic om ervaringen te delen. Netgear maakt niet alleen NAS/opslagsystemen maar ook diverse andere producten, dit topic zal zich hoofdzakelijk richten op hun NAS systemen.

HARDWARE COMPATABILITY LIST:

Het kan niet vaak genoeg benadrukt worden:
GEBRUIK HARDWARE DIE IS VERMELD OP DE HARDWARE COMPATABILITY LIST! <--das een linkje :)
Andere apparatuur werkt meestal wel maar dat is NIET gegarandeerd! Het kan dus zijn dat bv. je ATA error count onverklaarbaar oploopt of dat je NAS je UPS niet herkend of etc. etc. enz. enz....
Daarnaast heeft Netgear het volgende support beleid, quote: WARNING: Be sure to use only drives recommended in the compatibility list, otherwise, NETGEAR Technical Support can and will deny support.
Er staat voldoende goedkope/dure/enterprise hardware/randapparatuur op de HCL, er zijn weinig (geen?) redenen om je niet aan de HCL te houden! Een gewaarschuwd mensch....... ;)

Overzicht belangrijkste producten:

Een overzicht van Netgear consumer NAS systemen is hier te vinden.
De Netgear NAS systemen zijn onderverdeeld in een aantal series, te weten:

Consumer NAS
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~zuiderv/Netgear/stora_productimage_large18-7995.png
- Stora reeks
- MS2000 is zonder HDD
- De MS2110 is met 1 * 1TB HDD
- De MS2105 is met 1 * 500GB HDD
- De MS2120 is met 1 * 2TB HDD

Ze delen de volgende specificaties:
# IT3107 network storage processor
# 256 MB PC2700 DDR-SDRAM SO-DIMM
# X-RAID™ automatic volume expansion

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~zuiderv/Netgear/duo.png
- DUO reeks
- RND2000 is zonder HDD
- De RND2110 is met 1 * 1TB HDD
- De RND2150 is met 1 * 500GB HDD

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~zuiderv/Netgear/NVP.png
- NV+
NV+ (RND4000/RND4210/RND4220/RND4410):
- De RND4000 is zonder HDD
- De RND4210 is met 2 * 1TB HDD's
- De RND4220 is met 2 * 2TB HDD's
- De RND4410 is met 4 * 1TB HDD's

Con-/prosumer NAS
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~zuiderv/Netgear/ultra_series.jpg
- Ultra reeks
Ultra 2 (Plus):
# 1.8 GHz Intel® Atom™ single-core (1.8 GHz Intel® Atom™ dual-core)
# 1GB DDR3 SODIMM
# X-RAID2™ automatic volume expansion

Ultra 4 (Plus):
# 1.6 GHz Intel® Atom™ single-core (1.6 GHz Intel® Atom™ dual-core)
# 1GB DDR2 SODIMM

Ultra 6 (Plus):
# 1.6 GHz Intel® Atom™ dual-core (1.8 GHz Intel® Pentium™ multi-core)
# 1GB DDR2 DIMM

Prosumer NAS
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~zuiderv/Netgear/rndx4xxx_productimage_large18-5502.png
- NVX reeks
NVX (RNDX4000/RNDX4210/RNDX4250/RNDX4410/RNDX4420):
- De RNDX4000 is zonder HDD
- De RNDX4210 is met 2 * 1TB HDD's
- De RNDX4250 is met 2 * 500GB HDD's
- De RNDX4410 is met 4 * 1TB HDD's
- De RNDX4420 is met 4 * 2TB HDD's

# Intel® advanced embedded processor
# 1 GB DDR2 SODIMM

Prosumer/professional NAS
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~zuiderv/Netgear/pro_series.jpg
- Pro reeks
Pro 2 (2210/2220):
# 1.8 GHz Intel Atom Dual Core Processor
# 1 GB DDR2 SODIMM
# Capaciteit van 2TB of 4TB
# X-RAID2 automatic online expansion for single volumes

Pro 4 (4410/4420):
# 1.66 GHz Intel Atom Dual Core Processor
# 1 GB DDR2 SODIMM
# Capaciteit van 4TB of 8TB

Pro 6 (6310-200/6610-200/6620-200):
# 2.8 GHz Intel Pentium Dual Core Processor
# 1 GB DDR2 DIMM
# Capaciteit van 3TB (6310-200), 6TB (6610-200) of 12TB (6620-200)

Racksystemen: professional/enterprise NAS
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~zuiderv/Netgear/readynas3200_productimage_large18-8054.png
- 1500 series
- 2100 series
- 3100 series
- 3200 series,
- 4200 series

Vergelijk hardware/functies/software:

Een vergelijk van de blangrijkste eigenschappen/kenmerken en functies
- Netgear pro-/consumer NAS .
- Netgear Professional/enterprise NAS

Software:

De Netgear NAS systemen worden met RAIDar geleverd. Met dit programma beheer je jouw NAS.
Voor een snelle how-to, klik hier.

De firmware draagt de naam RAIDiator.
Features en bugfixes kan je hier of hier vinden.

Technologie:

Netgear heeft een eigen soort RAID wat ze X-RAID of X-RAID2 noemen.
Een uitleg van X-RAID en een animatie van X-RAID2

Links:

NL Website Netgear
Website Netgear
Netgear ReadyNAS Community
Netgear Nieuws
Stora reeks community

Reviews:

Van recent --> ouder:
Ultra 4
Stora
NVX
PRO peformance retest
PRO

Pricewatch:

Op volgorde van populariteit:
Netgear ReadyNAS Duo RND2000
Netgear ReadyNAS NV+ RND4000
Netgear Stora MS2000
Netgear ULTRA4
Netgear ULTRA6

Tot slot:
Op- en/of aanmerkingen op deze topicstart? Geef ze door via DM.

[ Voor 40% gewijzigd door Grin op 23-02-2011 15:01 . Reden: Update HCL warning :) ]

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Topicstarter
Ik claim de eerste post ff.
Dank gaat naar SysRq, ik heb het eea gekopieerd van het Synology topic :)

Ik zal de startpost uitbreiden wanneer ik (weer/meer) tijd/zin heb O-)

[ Voor 26% gewijzigd door Grin op 11-01-2011 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecomonist
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-11-2024

Ecomonist

Niet dislectysch

Ik ben me aan het orienteren op de RND4000 maar de beschikbaarheid is dramatisch. Zijn ze dat ding officieus aan het uitfaseren? Hij staat nog wel tussen het assortiment op de site van Netgear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:56
Verander je topic titel even in Netgear NAS topic.
Netgear doet meer dan alleen NAS zoals switches,routers wireless controllers etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Topicstarter
tlpeter schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 11:34:
Verander je topic titel even in Netgear NAS topic.
Netgear doet meer dan alleen NAS zoals switches,routers wireless controllers etc.
Lijkt me toch duidelijk gezien het in het "Opslagmedia & I/O Controllers" topic staat. Qnap en Synology doen ook meer dan alleen NAS, deze topics vermelden ook niet dat het specifiek over NAS gaat. Maar het is an sich een goede suggestie, ga/heb het aangepast.
Hmmm...lijk d'r op dat ik het niet kan aanpassen, is er een MOD die deze nobele taak op zich wil nemen? "Het grote Netgear NAS topic" lijkt mij een goede titel. Alvast bedankt. _/-\o_
Ecomonist schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 11:27:
Ik ben me aan het orienteren op de RND4000 maar de beschikbaarheid is dramatisch. Zijn ze dat ding officieus aan het uitfaseren? Hij staat nog wel tussen het assortiment op de site van Netgear.
Hij is -op de dag precies- nu 3 jaar lang vermeld in de pricewatch. Het lijkt er volgens mij op dat ze hem langzaam vervangen door andere modellen. De Ultra 4 lijkt mij de aangewezen opvolger van de NV+.

Over de Ultra 4 gesproken, deze heb ik sinds gisteren draaien. Kan er nog niet veel over zeggen anders dan dat de setup een eitje was. Het bouwen van de X-RAID2 array duurde ~7 uren.
Nu even rustig de manual/forum doorlezen en kijken wat er allemaal (niet) kan. B)

[ Voor 6% gewijzigd door Grin op 13-01-2011 11:57 . Reden: Kan topic title niet aanpassen. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Laatst online: 20:56
[quote]Grin schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 11:50:
[...]

Lijkt me toch duidelijk gezien het in het "Opslagmedia & I/O Controllers" topic staat. Qnap en Synology doen ook meer dan alleen NAS, deze topics vermelden ook niet dat het specifiek over NAS gaat. Maar het is an sich een goede suggestie, ga/heb het aangepast.
Hmmm...lijk d'r op dat ik het niet kan aanpassen, is er een MOD die deze nobele taak op zich wil nemen? "Het grote Netgear NAS topic" lijkt mij een goede titel. Alvast bedankt. _/-\o_

[...]
Heb je opzich gelijk in maar als je kijkt bij actieve topics dan zie je sneller dat het om een NAS gaat.
Ik vergeet altijd te kijken in wel gedeelte het topic staat.
Ook nu is me dit gebeurd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchieveZot
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-06 11:41
misschien nog iets om toe te voegen aan de startpost?

http://www.openstora.com/

site met instructies om de Stora MS2000 te "hacken/modden"

PSN: SchieveZot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:50

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Even een paar lettertjes aan de topic titel toegevoegd. ;) (NAS)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:10
RND2000 bezitter meldt zich :)

Wat zijn de ervaringen van mensen hier met het downloaden via nieuwsgroepen?
Ik gebruik de SSL server van Eweka, en haal ~600kbyte/sec op mijn 22mbit ziggo verbinding.

Ik las op het grote ReadyNAS forum wel dat SSL vaak wat langzamer is, maar volgens mij is dat hier het probleem niet. Ik draai hem overigens gewoon stock (standaard 256mb geheugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

Weet iemand of de Ultra Plus serie ook naar Europa komt?

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Topicstarter
Wij presenteren u de: Netgear ReadyNAS Ultra 4 Plus
De Ultra (4/6) Plus versies zijn 100 Euro duurder dan de normale versies.
De Plus versies zullen -door hun dual core Atom's/Pentium's- sneller zijn met de RAID array berekeningen maar wanneer je verder geen bijzondere dingen doet met je NAS; steek die 100,- Euro in je zak en koop daar (snellere) HDD's van. Lijkt mij een betere investering.

Tot zover -heb hem nu een paar dagen- is mijn Ultra 4 meer dan snel genoeg voor wat ik d'r mee doe.

De Ultra 6 Plus zie ik nog niet staan maar deze zal ongetwijfeld naar de EU/NL komen.
Voor zover ik weet zijn al hun NAS producten in NL(webshops) verkrijgbaar (geweest).

[ Voor 41% gewijzigd door Grin op 16-01-2011 13:45 . Reden: Verhaal wat uitgebreid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbots
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-10-2022
Ecomonist schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 11:27:
Ik heb mijn NetGear RND4000 Ready NAS besteld bij Databyte op 12 december en ik heb net de melding gekregen dat hij is verstuurd.. Dit wil zeggen dat de beschikbaarheid inderdaad niet echt top is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie84
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18:12
Ah! Een Netgear NAS topic! :) Heel nice!
Ik heb toevallig al een tijdje een Netgear NAS op het oog. De Netgear ReadyNAS NVX Pioneer Edition RNDX400E. Is dat nou ongeveer dezelfde als de RND4000? Hij lijkt me op het eerste oog hetzelfde, behalve dat de laatste zilver is (is hij er ook in het zwart?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Topicstarter
Mattie84 schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 21:07:
Ah! Een Netgear NAS topic! :) Heel nice!
Ik heb toevallig al een tijdje een Netgear NAS op het oog. De Netgear ReadyNAS NVX Pioneer Edition RNDX400E. Is dat nou ongeveer dezelfde als de RND4000? Hij lijkt me op het eerste oog hetzelfde, behalve dat de laatste zilver is (is hij er ook in het zwart?).
Dat zijn 2 totaal verschillende producten, zie je ook terug in de prijs.
De NV+ (i.e. RND4000) is een nas met veel minder rekenkracht/intern geheugen dan de NVX. Daarnaast maakt de NVX gebruik van X-RAID2 ipv X-RAID. Zie voor uitleg de TS/Technologie. Voor een vergelijk van alle verschillen in hardware/functies/software:
Netgear pro-/consumer NAS verlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie84
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18:12
Grin schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 22:28:
[...]

Dat zijn 2 totaal verschillende producten, zie je ook terug in de prijs.
De NV+ (i.e. RND4000) is een nas met veel minder rekenkracht/intern geheugen dan de NVX. Daarnaast maakt de NVX gebruik van X-RAID2 ipv X-RAID. Zie voor uitleg de TS/Technologie. Voor een vergelijk van alle verschillen in hardware/functies/software:
Netgear pro-/consumer NAS verlijk
Ik heb me dus helemaal de P. lopen zoeken naar de vergelijkingen :D Thanks *sterkere lenzen aanvraagt*.
:)

edit: staat dus ook in de OP :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukje01
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:44
Eddos schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 22:50:
RND2000 bezitter meldt zich :)

Wat zijn de ervaringen van mensen hier met het downloaden via nieuwsgroepen?
Ik gebruik de SSL server van Eweka, en haal ~600kbyte/sec op mijn 22mbit ziggo verbinding.

Ik las op het grote ReadyNAS forum wel dat SSL vaak wat langzamer is, maar volgens mij is dat hier het probleem niet. Ik draai hem overigens gewoon stock (standaard 256mb geheugen)
*arme student* (cliché >:) ) heeft laast ook een ReadyNAS Dou2000 aangeschaft. Gister waren de 2x 2tb schijven binnen gekomen bij databyte. Vrijdag rij ik er ff heen. Het duurde wat langer omdat de HDD's die ik heb liggen niet op de site van Netgear stonden: Compatible Harddisks werkten die hdd's ook niet :P. Tot nu toe heb ik de ReadyNAS Dou2000 een tijdje laaten draaien, er komt wel een grafherrie uit dat ding (die fan is te luidruchtig, maar ik heb een nieuwe besteld, denk nogsteeds een herrie ding. aangezien het 21 dBa is...) Ik moest 2 weekjes wachten, de hdd's die ik heb liggen 'paste' niet. Ook de bestelling bij 4Launch klopte niet (ik mis een power suply + handboekjes en garantie boekje XD, ik heb vorige week 4launch gemaild, maandag weer. geen gehoord. Ik ga ze dus maar eens bellen. Helaas heb ik deze week nog geen tijd gehad. Negatieve rieview kan er dus wel inzitten voor 4lauch :+ )

Voor de NetGear ReadyNAS Dou2000 heb ik gekozen omdat niet bakken met geld heb (waar ik later op terug kom) en het fijne toch wel vind dat er een actieve community achter zit, je kan je Nas een beedje 'modden' zoals een stillere fan plaatsen (bij de revieuws van de T.net gebruikers staat de link, ik kan die niet zo snel vinden), of een beedje meer ram d'r bij prikken. er zit 256 mb in, maar bij een vriend kan ik 512 komen ophalen, dus dat is nooit weg :).
Het mooie vind ik nog wel, dat ik bij vrienden zit, en gewoon zelf op m'n nas kan inloggen en mijn muziek zelf afspelen, of juist school documenten 'veilig' over en neer sturen door dat de boel word geencrypt (idk welke encryptie, ik denk niet EAS (wat op dit moment het veiligste is)).
Er staat ook een optie als printserver, maar die heb ik nog niet gebruikt, deze functie intereseert me wel me wel, want mijn Canon pixma MP630 (goei ding) is een usb printer, en heeft geen wifi aan boord (wat de 640 wel heeft, maar in die tijd dat ik de printer kocht was er geen spraken van een 2de pc, of uberhaupt niet van een 2de laptop). Hopelijk wil de printer het doen en werken zoals het hoord (dubbel zijdig printen, scannen, 'normaal' printen). Dit geef ik weer in een post later deze week :).
Wat me opvalt is dat de nas erg klein is, ik heb hem naar m'n router (Netgear WNR3500) gezet, maar dat is echt klein.

foto:

Afbeeldingslocatie: http://94.100.120.110/1214800001-1214850000/1214801001-1214801100/1214801049_5_oNj4.jpeg

Ook zou deze NAS moeten kunnen steamen naar andere divices, ik heb het nog niet geprobeerd. geen tijd en onze divices hebben dat niet (behalve m'n laptop's en pc's). De nas kan uit (dat is bij elke ding maar goed xD) en ook weer aan wanneer jij het wilt, dit is dus netjes als je de nachtelijke uurtjes een beedje stroom wil besparen.

ReadyNAS Dou 2000 is verouderd, maar ik heb deze nas gekocht omdat dit mijn 'begin' van het NAS periode van mij word. Ik ben nog geen 18 dus ik heb ook geen bakken met geld (behalve voor bier :9 ) en met de ReadyNAS Dou 2000 (144 euro, bij 4launch + verzending) met 2x Seagate Barracuda 2 tb (en een klein |<|_|T fannetje: Sharkoon System Fan S602525M-3 21dB, 60x60x25 komt het toch nog uit op een goede (€144,-- + €178.60 =) €322,60 euro (euro is dubbel op zeker?) voor een 'goedkoop nas systeempje'. Ik denk dat ik 1 van de goed kopere NAS systempjes heb gebouwd (naar mijn weten, athans NAS 2tb in raid1).

Ik denk dat ik m'n pleidooi heb gehouden, ik bookmark deze topic zodat ik er in rond kan blijven neuzen.

kortsamengevat: ReadyNAS Dou 2000 is voor arme stakkers die toch stoer willen doen met een NAS :)

[ Voor 1% gewijzigd door Luukje01 op 20-01-2011 09:43 . Reden: / vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-05 14:40
Ik ben ook aan het kijken naar de ReadyNAS Duo 2000.
Wat kan ik verwachten van de "webserver" mogelijkheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:49
Mijn broer heeft een ReadyNas met 2x 2TB er in zitten.
Hoe kan ik er voor zorgen dat de nas de 2 schijfen als 1 schijf deelt dus niet 2x 2TB maar 1x 4TB

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
Dat zou hij van zichzelf al moeten doen (X-raid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Topicstarter
De NAS maakt van de -in dit geval- 2 schijven een zgn. X-RAID array. Hierdoor zal het OS deze zien als 1 schijfstation. Binnen dit X-RAID array zou je nog verschillende volumes kunnen configureren, en evt. wat kunnen spelen met de rechten op deze volumes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukje01
robbinonline schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 19:59:
Hoe kan ik er voor zorgen dat de nas de 2 schijfen als 1 schijf deelt dus niet 2x 2TB maar 1x 4TB
als het goed is zit op de nas een fuctie waar je de raid met kan instellen, ff zoeken in de install-guide. ik zou 'normaal' even kijken voor je. maar nu staat m'n nas uit, en geen hdd's dus ik kan het ff nietfixen voor je xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
Ik zal morgen avond even zijn instellingen induiken opzoek naar x raid.
Mocht ik er niet uitkomen lezen jullie dat vast wel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
Houd er wel rekening mee dat als je hier dingen gaat wijzigen de RND je array opnieuw gaat opbouwen, waardoor je je huidige data kwijt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukje01
update:

net na 4 uur reizen (start: 11:30, vlissingen -> Bergen op zoom -> Steenbergen -> Roosendaal, end: 3:30). Heb ik mijn Hdd's binnen gehad + een fan. die fan ga ik zondag inbouwen, dus daar zal weer wel in deze topic een post van zijn xD, op tijd van schrijven maakte de fan een takkeherrie. Nu is hij erg stil:$. Ik krijg vanavond van een vriend van me 512/1gb ddr geheugen. dit zal ook zondag geplaatst worden. ik vraag me af hoeveel prestatie winst 512 tov 1 gb heeft. maar dat zien we tegen die tijd wel. Ik heb foto’s toegevoegd aan deze post, helaas was m’n ‘goede’ camera de batterijen van leeg (waarom werken die stomme dingen gw niet op netspanning…), dus heb ik een gare mobiel gepakt (LG gm205), daar is de kwaliteit nu niet om over naar huis toe te schrijven… volgende keer heb ik batterijen. :P
Ik heb net de harddisks vast geschroefd, het valt me op dat bij de 2de ik met 'grof geweld' de hdd in de nas moest doen. Dit omdat het schroef je te dik was... Geen probleem, een keertje extra hard duwen en de bay valt naar binnen :D. Net de nas aangezet. zoals normaal een pokke herrie. Na 10 seconde een irritant zoompje. Dit is wanneer je de nas aan zet, en er is geen OS geïnstalleerd op 1 van de hdd’s. Na dat ik 2 hdd’s (x-Raid)had geïnstalleerd. En er was OS op geschreven (was toch nog ~400 mb ofzo), was de nas fluister stil. Dus ik kom terug op mijn eerdere bevindingen. Fan is bij mij erg stil. Als dit veranderd gaat worden, heb ik een andere klaar liggen.
Afbeeldingslocatie: http://94.100.114.102/1216500001-1216550000/1216525501-1216525600/1216525579_5_UEJT.jpeg
Afbeeldingslocatie: http://94.100.118.115/1216500001-1216550000/1216525701-1216525800/1216525706_5_eDnJ.jpeg
Afbeeldingslocatie: http://94.100.119.251/1216500001-1216550000/1216525801-1216525900/1216525862_5_o958.jpeg

Ik heb de bays in de nas gedaan en aan gezet. daarna RAIDar aangezet. tot nu toe loopt alles vlekkeloos. ik post zo meteen de screens die ik heb gemaakt van raidar. Het is te merken dat deze schijven wel werken en die ik eerst deed (andere schijven die NIET werden ondersteund) niet werkte. Zoals in mijn vorige post, schetste ik een situatie, ik als ‘arme student’ heb wel een paar hard disks liggen. (1 tb – 500 gb – 320 gb) maar er staat duidelijk op de ReadyNas.com dat alleen de hdd’s die ondersteund worden . en dit is ook zo, ik dacht namelijk eerst zien dan geloven, maar dat is dus niet. Bij die site, als daar je hdd d’r bijstaat, dan werkt het in je ReadyNas, anders is het gewoon een kansloos geval.
1ste reboot, het apperaat gaat herrie maken, en daarna stiller dan ooit. echt stil tot niet hoorbaar niveau. dus dat is netjes. voorde eerste keer kan ik nu in RAIDar op 'setup' klikken. het standaard router (van NetGear) username/password werkt niet (admin/password), helaas heb ik nog steeds geen papieren handleiding (nogsteeds geen antwoord gehad van 4launch, dus ik ga nog een keer bellen, ik betreur dat dit zo stroef loopt…). In de digitale handleiding gekeken, is het 'admin' en 'netgear1'. Nadat ik dit heb gedaan, kan ik inloggen, Voordat ik de setup in beeld krijg, en dan van pagina naar pagina gaat, dat duurt allemaal wel lang, misschien wel te lang. (ik denk dat het wel eens aan de RAM, kan liggen. Ik heb voor ‘zondag’ de boel al klaar liggen). Ik neem in deze forum post niet de installatie door, het spreek allemaal erg voor zich (tijd instellen, admin password maken enzo, kind kan de was doen). 1 min puntje: je moet eerst 'apply' drukken en dan pas 'next', (dus eerst moet je het saven en dan pas next page xD) dit werkt naar mijn zin niet lekker. Maar mensen die er niets van weten (vrienden die op m’n nas gaan kloten), kunnen dus weer minder slopen. Ja ik weet het over ‘guest access’ maar dan nog, als ik vergeet uit te loggen.
Nas 06.jpg
Ik zat net te klagen over de snelheid van de nas (verwerk snelheid). Ik denk zomaar dat dit komt doordat de nas in RAID1 aan het gaan was, want ik kon na 5 minuten al op de nas komen, maar snelheid was er totaal niet. Mijn ReadyNAS Dou heeft bijna 13 uur nodig gehad om naar Raid1 toe te gaan. (2 tb hdd’s, met een avg speed van 50 mb/s, niet erg turbo, maar ik heb alle tijd). Gisteravond (vrijdag 21-1-2010) was de nas niet super snel, maar ik kon er snel genoeg op werken, en hij speelde gister ook muziek af (toen de nas merkbaar traag was). Ik had verder geen tijd om verder te testen, dit omdat ik naar een vriend moest om op de zolder een paar banken neer te zetten. Helaas heb ik vandaag weer weinig tijd. Op tijd van schrijven (ik heb 1 gedeelte onder het installeren van de nas getypt, en de verbeteringen in de trein richting Vlissingen) zit ik in de trein naar Vlissingen voor mee te helpen van de opendag ROC Zeeland. En vanavond zal ik weer weinig tijd hebben. Ik ga naar m’n vriendin en ga daarna wat drinken :P. Maar voor de eerste harde cijfers. Ik kan maar van 1 pc write snelheid geven, want m’n andere pc heeft nog xp, en daar geeft windows alleen maar de resterende tijd aan. En zoals ik al eerder aangaf, ik had gister geen tijd voor een uitgebreide benchmark. Maar ik heb vrij weinig gemist, want de nas heeft de hele nacht aan de raid zitten te werken, dus ik kon de ReadyNas toch al niet volledig benutten. Ik heb wel een paar cijfertjes, dit ziet er netjes uit.
Na een uurtje te kloten is het genoeg geweest. Over wlan is de snelheid (gister avond) belabberd, rond de 4 mb/s, als ik daarmee 96 gb moet gaan kopieren, word t’um da nie (dialect). Dus alles via lan gedaan, ik heb nog had RJ-45 kabeltjes liggen, dus geen ramp. De nas geeft aan dat het een 1000Mbps netwerk is, en dat is netjes. Want mijn laptop en desktop beschikken van een 1 Gbps netwerk kaart, dus ‘volledige’ snelheid. Nu is het maar de vraag of het mijn router (Netgear WDR3500) het maximalen er uit haalt, want ik heb al gelezen dat m’n router Jumbo frames niet ondersteund (klopt dit? Of praat ik onzin?). Na een uur, stonden dus 2 pc’s te gelijk te koperen naar m’n nas. En de nas stond zelf ook nog Raid aan te maken. Op m’n windows 7 pc (laptop) zag ik dat ik ‘maar’ 6.61 mb/s write had naar de nas. Maar mijn desktop pc (met xp) stond zelf ook 170 gb over te schrijven (wat +200 minuten duurde :P). stel 2x 6.61 = ~13 mb/s, dat is aan de trage kant, als ik vandaag thuis ben, dan laat ik wel mijn laptop naar de nas schrijven.
Afbeeldingslocatie: http://94.100.123.182/1216500001-1216550000/1216525801-1216525900/1216525864_5_oZFk.jpeg

Ik heb tot nu toe nog geen compilatie (grr dyslexie, dus er staat een heel ander woord xD) gehad. Wel 1x dat de nas raar deed. Ik log via mijn zus haar pc op het netwerk in, ik wil connecten op de nas (dit omdat het upnp is) zie ik dat LewsNAS op het netwerk (zo noem ik m’n nas), ik klik daar op, en ik kan bij al mijn bestanden die ik er op heb gezet. Helaas werkte een muziekje afspelen nog niet. Maar ik verwacht dat de nas het toen tegen overbeladen aan zat. Ook het updaten werkte naar mijn idee niet. Ik werd wel naar het update stukje geleid, maar meer kwam er niet…
Afbeeldingslocatie: http://94.100.121.14/1216500001-1216550000/1216525901-1216526000/1216525954_5_iWJp.jpeg
Afbeeldingslocatie: http://94.100.121.69/1216500001-1216550000/1216526001-1216526100/1216526026_5_I94E.jpeg
Ik ben zelf zeer te spreken over de addons die je hebt, want bijvoorbeeld: je steld zelf in wanneer de nas uit gaat . Bij ‘inactive’ ook. Dit heb ik gedaan om een beedje stroomzuinigheid te creëren. Ook zijn er een tal van voor geïnstalleerde addons, waar ik er maar een paar van zal gaan gebruiken, dit is de bittorrent client, ReadyNas remote en de printserver optie. De bittorrent client heb ik getest, ik ben er erg over te spreken. Bijna geen vertraging (delay) met pagina’s verversen en het downloaden gaat snel. Erg snel. Je kan zelf installen of uploaden voor gaat, wanneer uploaden moet stoppen enzo. Het ziet er erg simpel uit. maar meer is ook niet nodig voor mij, torrent moet simpel in gebruik zijn, en snel. Dit is het allebei.
ReadyNas remote heb ik nog niet kunnen testen, ik wilde het vannacht testen, maar toen was ik in slaap gevallen. Helaas nu moet dat vandaag, dus ik hoop dat ik vanaf m’n school gelijk kan inloggen, zo niet. Dan kom ik te laat bij m’n vriendin, ook niet wat je wilt! Gister middag had ik ruzie met de Readynas remote – programma, dit namelijk omdat readynas-remote de hele tijd vast liept en crashte. Dit werkt lekker met windows 7, want dan krijg je ook nog popups >.<. daar ga ik vandaag voor zitten. Bij het verkoop praatje klinkt het erg goed!

Printserver, ik heb zelf een Canon Pixma mp630 (zonder wifi), ik geef even wat voor geschiedenis, ik heb ooit die printer gehaald, toen er nog geen spraken was van wlan thuis en uberhaupt een 2de pc voor mij, dus het is en super printer, alleen niet voor het netwerk. Als ik hem dus straks op de printserver zet (via de nas) ik hoop dat ik dan alle functies behoud, maar dit is de vraag. De kern functionaliteit moet de printer behouden, en dat is printen. Alles wat er bij komt, is mooi mee genomen. Dus ik bedoel: mijn printer kan ook dubbelzijdig printen en scannen, hopelijk blijft dit werken, maar dit kan ik pas zeggen als het werkt. Dus na zondag.

Ik geef morgen weer wel een update. Tot nu bevalt m’n nas.

Tot nu toe totaal overzicht:
Afbeeldingslocatie: http://94.100.114.20/1216500001-1216550000/1216526101-1216526200/1216526190_5_zmgX.jpeg

- foto's komen op de aangegeven plekken.
Gman schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 14:05:
zo ver ik weet, alles wat een webserver kan. er zijn ook addons voor te krijgen. maar het is niet lekker werken. een ReadyNas Duo 2000 staan nu niet bekent om hun snelheid, dus als je er zware app's mee ga hosten, kan je beter een klein pctje bouwen...

[ Voor 5% gewijzigd door Luukje01 op 22-01-2011 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaesve
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-05 03:04
ik heb een beetje een vaag probleem met mijn nas. ik heb, zoals de post hierboven, een ReadyNAS Duo 2000 die het een paar maanden prima deed. zo veeleisend ben ik niet, dus ik heb niet gekeken of ik de maximale snelheid van het apparaat kon benutten, maar naar mijn gevoel ging alles snel genoeg.
echter heb ik nu sinds een paar dagen dat bepaalde acties tergend traag zijn geworden. schrijven vanaf binnen het lokale netwerk gaat inneens niet veel sneller meer dan een schamele 200KB/s.. zelfs een bestand kopieeren of verplaatsen van punt A op de nas naar punt B op diezelfde nas duurt eeuwen. dit heb ik met meerdere protocollen geprobeert (cifs, ftp en html) en ook vanaf verschillende computers binnen het netwerk, maar het resultaat blijft bedroevend.

nu dacht ik direct dat er een probleem was met de schijven waardoor ik niet meer normaal naar de nas kan schrijfen. echter geeft de web interface aan dat er geen SMART errors zijn, en bovendien gaat het downloaden van torrents via de bittorrent server wel gewoon met normale snelheden.

bestanden van de nas naar mijn eigen systeem schrijven gaat overigens wel met normale snelheden.

ondertussen is ons netwerk wat aangepast, maar deze problemen deden zich hiervoor al voor. toen was de opstelling heel simpel: de nas was (en is nog steeds) direct aangesloten op de router, net als mijn en andere testsystemen (die zitten nu voor een deel achter een switch).

heeft iemand een idee wat dit kan zijn? het is nogal vervelend om een film van een paar GB te kopieeren met maar 200KBs en backups maken van grote fotocollecties gaat zo helemaal niet :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukje01
kaesve schreef op zondag 23 januari 2011 @ 00:43:
ik heb een beetje een vaag probleem met mijn nas. ik heb, zoals de post hierboven, een ReadyNAS Duo 2000 die het een paar maanden prima deed. zo veeleisend ben ik niet, dus ik heb niet gekeken of ik de maximale snelheid van het apparaat kon benutten, maar naar mijn gevoel ging alles snel genoeg.
echter heb ik nu sinds een paar dagen dat bepaalde acties tergend traag zijn geworden. schrijven vanaf binnen het lokale netwerk gaat inneens niet veel sneller meer dan een schamele 200KB/s.. zelfs een bestand kopieeren of verplaatsen van punt A op de nas naar punt B op diezelfde nas duurt eeuwen. dit heb ik met meerdere protocollen geprobeert (cifs, ftp en html) en ook vanaf verschillende computers binnen het netwerk, maar het resultaat blijft bedroevend.

nu dacht ik direct dat er een probleem was met de schijven waardoor ik niet meer normaal naar de nas kan schrijfen. echter geeft de web interface aan dat er geen SMART errors zijn, en bovendien gaat het downloaden van torrents via de bittorrent server wel gewoon met normale snelheden.

bestanden van de nas naar mijn eigen systeem schrijven gaat overigens wel met normale snelheden.

ondertussen is ons netwerk wat aangepast, maar deze problemen deden zich hiervoor al voor. toen was de opstelling heel simpel: de nas was (en is nog steeds) direct aangesloten op de router, net als mijn en andere testsystemen (die zitten nu voor een deel achter een switch).

heeft iemand een idee wat dit kan zijn? het is nogal vervelend om een film van een paar GB te kopieeren met maar 200KBs en backups maken van grote fotocollecties gaat zo helemaal niet :/
die switch d'r uit gooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaesve
de problemen had ik al in de vorige situatie en daarbij doen de problemen zich nu nog steeds voor als ik hem benader van een computer die ook direct op de router is aangelsoten. ik denk dus niet dat dat iets gaat helpen.

in ieder geval bedankt voor het meedenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjeerdoo
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-08-2020
Weet iemand of het mogelijk is om de disk usage warning aan te passen (het percentage)

Ik krijg nu een waarschuwings mailtje op het moment dat mijn ReadyNAS DUO voor 80% vol zit.
Ik heb 1.8 TB tot mijn beschikking, en krijg dus een waarschuwing; maar er is bij 80% nog 400GB vrije ruimte.....

Ik zou dit graag aanpassen naar 90% (bijvoorbeeld) maar kan hier zo 1 2 3 niets over terugvinden in de handleiding of via google

http://www.tjeerdoo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trixx
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-04 15:35

trixx

-CTU- SuiZide

kaesve schreef op zondag 23 januari 2011 @ 17:59:
de problemen had ik al in de vorige situatie en daarbij doen de problemen zich nu nog steeds voor als ik hem benader van een computer die ook direct op de router is aangelsoten. ik denk dus niet dat dat iets gaat helpen.

in ieder geval bedankt voor het meedenken :)
Je moet proberen het probleem te lokaliseren. Dus rechtstreeks aansluiten op de pc om te kijken of het daar aan ligt, wel even ook een andere utp kabeltje gebruiken en even op 2 verschillende pc's proberen. Als je dan nog steeds deze snelheid haalt weet je dat het ergens in de nas zit.

Life is like a box of chocolate, it makes you sick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaesve
ja, dat is een goed idee trixx. ik zal het van het weekend eens testen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukje01
tjeerdoo schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 14:12:
Weet iemand of het mogelijk is om de disk usage warning aan te passen (het percentage)

Ik krijg nu een waarschuwings mailtje op het moment dat mijn ReadyNAS DUO voor 80% vol zit.
Ik heb 1.8 TB tot mijn beschikking, en krijg dus een waarschuwing; maar er is bij 80% nog 400GB vrije ruimte.....

Ik zou dit graag aanpassen naar 90% (bijvoorbeeld) maar kan hier zo 1 2 3 niets over terugvinden in de handleiding of via google
ik kom, denk ik, het net tegen. (dus geen sorry voor mijn late reactie, omdat ik er niet naar gezocht heb).

kijk eens bij

beveiligingen -> gebruikers en groeps accoutns, daar zie je 'Gebruiker waarschuwen bij 80% van de qoata'

Afbeeldingslocatie: http://www.uploadplaatjes.nl/plaatjes/1/117139.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Luukje01 op 28-01-2011 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerLeonov
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-06 13:39
Mooie topic, dude, met lekker complete TS. Kudos!

Ik heb zelf een Stora MS2110. Correctie: ik had er één. Want Netgear heeft ook de tweede die ik had gekregen op laten halen wegens RMA. Dat is dan wel weer goed geregeld. Dit was het tweede exemplaar dat zonder enige vooraankondiging er mee stopte. Dat wil zeggen, hij is niet meer benaderbaar. Hij duikt nog wel op in de dhcp-clientenlijst, maar onder een andere naam (StoraRamFS), maar kan ook niet meer hard gereset worden.

Maar goed, Netgear laat hem dus halen en de vervanger zal weldra worden bezorgd. Ik zit nog wel met een vraag. Ik heb de harde schijf eruit gehaald (is ook de bedoeling) en heb hem aan mijn desktop gehangen om de data te controleren. Het blijkt overigens een Seagate Barracuda 7200.12 (1 TB). Maar de desktop kan de hdd niet lezen, wegens een incompatibele bestandsstructuur. Weten jullie misschien welke bestandsstructuur? Ik heb natuurlijk weinig vertrouwen meer in de Stora, maar kan ik hem straks wel vervangen. Superhandig dat je de hdd uit de bay kan halen, maar daar heb ik natuurlijk geen ene fluit aan als geen andere NAS hem kan lezen.

Heeft dit wellicht met de XRAID te maken en kan de ReadyNAS hem wel lezen? Any input is welcome, medeTweakerts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukje01
derbirol schreef op zaterdag 29 januari 2011 @ 09:54:
Mooie topic, dude, met lekker complete TS. Kudos!

Ik heb zelf een Stora MS2110. Correctie: ik had er één. Want Netgear heeft ook de tweede die ik had gekregen op laten halen wegens RMA. Dat is dan wel weer goed geregeld. Dit was het tweede exemplaar dat zonder enige vooraankondiging er mee stopte. Dat wil zeggen, hij is niet meer benaderbaar. Hij duikt nog wel op in de dhcp-clientenlijst, maar onder een andere naam (StoraRamFS), maar kan ook niet meer hard gereset worden.

Maar goed, Netgear laat hem dus halen en de vervanger zal weldra worden bezorgd. Ik zit nog wel met een vraag. Ik heb de harde schijf eruit gehaald (is ook de bedoeling) en heb hem aan mijn desktop gehangen om de data te controleren. Het blijkt overigens een Seagate Barracuda 7200.12 (1 TB). Maar de desktop kan de hdd niet lezen, wegens een incompatibele bestandsstructuur. Weten jullie misschien welke bestandsstructuur? Ik heb natuurlijk weinig vertrouwen meer in de Stora, maar kan ik hem straks wel vervangen. Superhandig dat je de hdd uit de bay kan halen, maar daar heb ik natuurlijk geen ene fluit aan als geen andere NAS hem kan lezen.

Heeft dit wellicht met de XRAID te maken en kan de ReadyNAS hem wel lezen? Any input is welcome, medeTweakerts.
ik weet niet het fijne d'r van. maar in 1 van de reviews (Van de duo, maar kwa soft en hardware licht dta nu niet geweldig veel uitelkaar, denk ik) staat als je readynas d'r mee ophoud, minimaal een gelijke nas moet terug kopen (of in jouw geval krijgen) dit omdat -->
Update 29-04-2010:

Ik ging mijn NAS herinrichten. Ik maakte een nieuwe map aan, daar kopieerde ik mijn foto's naartoe, Toen ik terug wou keren naar deze map was hij verdwenen. Ik had er niet zoveel opstaan maar toch bleef hij volgens "volumes" evenvol. Ik heb toen geprobeerd de hardeschijven met een linux machine uit te lezen. Hier zit echter een addertje onder het gras. De hardeschijven zijn in zogenoemd LVM. Dit houdt in dat 1 hardeschijf drie partities bevat, maar deze partities zijn op de systeempartitie na niet de openen. Met als gevolg dat je niet bij je data kan. UIteindelijk heb ik het geprobeerd via de usb-backup functie van de ReadyNAS. Buiten het feit dat ie bijna 16 uur heeft gedaan over het backuppen van 10 gig heb ik nu wel mijn foto's. Ze waren dus nog steeds op de nas aanwezig alleen was de folder gewoon niet zichtbaar (en nee ook niet als ik alle systeemmappen laat zien). Kortom, crasht je nas? Koop een nieuwe readynas want je gaat hem via de alternatieve wegen met geen mogelijkheid recoveren. Het is officieel een raid configuratie dus zou je het verder moeten proberen met raid parameters. Maar als je nas zelf is gecrasht hang je de disk in een nieuwe en je kan weer overal bij.

bron: ReadyNas Dou Review

[ Voor 32% gewijzigd door Luukje01 op 29-01-2011 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:04
Want Netgear heeft ook de tweede die ik had gekregen op laten halen wegens RMA. Dat is dan wel weer goed geregeld.
....
Maar goed, Netgear laat hem dus halen en de vervanger zal weldra worden bezorgd.
Krijg jij extra service van Netgear? Want op de website lees ik dat je het zelf moet opsturen en ook nog beide keren verzendkosten moet betalen.
(1) Return the failed product to a NETGEAR designated facility with shipping charge prepaid

Wat is trouwens het verschil tussen de stora en de duo reeks?
Ik ben namelijk van plan binnenkort een nas aan te schaffen.

[ Voor 16% gewijzigd door ditbenikecht op 30-01-2011 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuilverwerking
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-06 20:51
Gman schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 14:05:
http://www.readynas.com/?cat=64
http://www.readynas.com/?p=135

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerLeonov
ditbenikecht schreef op zondag 30 januari 2011 @ 20:20:
[...]

Krijg jij extra service van Netgear? Want op de website lees ik dat je het zelf moet opsturen en ook nog beide keren verzendkosten moet betalen.
(1) Return the failed product to a NETGEAR designated facility with shipping charge prepaid

Wat is trouwens het verschil tussen de stora en de duo reeks?
Ik ben namelijk van plan binnenkort een nas aan te schaffen.
Ik weet niet of het extra service is. Ik belde tijdens de garantieperiode voor support en kreeg te horen dat hij omgewisseld werd. En dat gaat geheel op kosten van Netgear: halen en brengen. Nogmaals, dat gedeelte is prime geregeld.

Het verschil tussen MyStora en de ReadyNAS zit hem in de software met name. Beide producten zijn weer door andere firma's geproduceerd in beginsel. Axentra hoort bij de Stora en maakt er iha toch een dumbsumer product van. Zo krijg je ook geen volledige access (o.a. geen mobile access) tot je NAS zonder dat je een premium abonnement neemt 1 a 20 dollar per jaar, allemaal via een webportal. Dat alles betekent ook dat Axentra feitelijk access tot je NAS heeft en de mogelijkheden beperkt (geen root access, bittorrent etc, tenzij je hem kraakt natuurlijk).

De ReadyNAS is toch een echte NAS waarbij je veel meer mogelijkheden tot instellen hebt. Maar dat heb ik pas uitgezocht nadat ik voor de toch mooie aanbieding voor de Stora was gevallen. Leergeld zullen we maar zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:04
Weten jullie misschien welke bestandsstructuur? Ik heb natuurlijk weinig vertrouwen meer in de Stora, maar kan ik hem straks wel vervangen. Superhandig dat je de hdd uit de bay kan halen, maar daar heb ik natuurlijk geen ene fluit aan als geen andere NAS hem kan lezen.

Kijk hier eens: http://www.openstora.com/...?title=Harddrive_Recovery

De negatieve reacties over het extra betalen ken ik. Maar ik heb het idee dat met elke nieuwe firmware update dat minder erg wordt. Zo zijn sommige betaalde functies nu gratis geworden en zijn er weer nieuwe betaalde bijgekomen.
De €80 voor de stora vind ik een mooie prijs en heb niet meer over voor een NAS. Zeker niet na het zien van de belabberde snelheden die ze halen: http://nl.hardware.info/reviews/1972/25-nas-apparaten-review

Voor prijzen boven de €200 voor een nas kun je lijkt mij beter zelf een home server in elkaar knutselen en haal je daarmee de maximale snelheid uit je gigabit netwerk. Bovendien heb je een normaal bestandssysteem als ntfs. En anders een oud systeem daarvoor gebruiken.
Energieverbruik speelt bij mij namelijk geen rol (huurbaas betaald). En glasvezelverbinding geeft mij zowel leuke down als upload snelheden.

Ik denk dat ik met de stora wel een maand kan spelen en hem daarna ga kraken.
Of toch maar een oude pc met sata poorten vinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukje01
Na een de nodige gb's over gezet te hebben. Loop ik tegen een paar kleine foutjes aan tegen de ReadyNas duo. Ik kan een map niet verwijderen of hernomen. dit was een ex-map van bittorrent, dus ik weet nog niet hoe we dit gaan op losen (iemand idee? zonodig kan ik een Printscreen plakken).

Net een paar 'benchmarks' gedaan. Niet bijzonder.
Read: Read Piek: +40 mb/s || av: 22.8 mb/s (bestand 1.34 gb, 1 Gbit netwerk)
Write: Write Piek: +30 mb/s || avg: 14.6 mb/s (bestand: film 716 mb, 1 Gbit netwerk. Lan) (JF off, m'n router ondersteund da nie)

- de nas geeft rare pieken. ik denk bij volledig read of write als dan de cpu de bottleneck is? (iemand antwoord?)

wlan overzicht komt er ook nog aan. maar dat is niet erg bijzonder. Muziek speelt vloeind (downloaden vanaf m'n nas via wlan nog niet gedaan). wirte was 2.6 mb/s. niet bijzonder snel.

Via readynas remote een klein testje gedaan. ik had een dikke 25 kb/s download (bestandje van 6.6 mb van thuis naar school laten sturen). Dit kan ook komen door mijn internet abbo (Ziggo Z1, dat is ~650 kb/s down. en ~60 kb/s up). verder met een hoge ping kan je best goed op je nas werken (ideaal om school bestanden (tekst bestanden) er op te gooien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjeerdoo
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-08-2020
Luukje01 schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 16:16:
[...]

ik kom, denk ik, het net tegen. (dus geen sorry voor mijn late reactie, omdat ik er niet naar gezocht heb).

kijk eens bij

beveiligingen -> gebruikers en groeps accoutns, daar zie je 'Gebruiker waarschuwen bij 80% van de qoata'

[afbeelding]
Wow super bedankt ! Zit wel erg verstopt die optie :/

http://www.tjeerdoo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
  • Laatst online: 01-06 17:04
Luukje01 schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 20:25:
[...]
kortsamengevat: ReadyNAS Dou 2000 is voor arme stakkers die toch stoer willen doen met een NAS :)
Nee. De ReadyNAS Duo RND2000 is een NAS voor mensen die genoeg hebben aan max 2TB opslag. Tevens is dit een goede NAS die in het zelfde rijtje staat als een Synology of QNAP. Prijs indicatie zegt niks ;)

Als iemand een een laptop van 800 kan betalen en er een neem van 400 is hij ook geen arme stakker. Hij kijkt naar wat die nodig heeft en wat niet. Bv. Waarom 8GB RAM als je alleen op internet zit en Office gebruikt. Of waarom 8TB aan opslag in je NAS als je aan 2TB voldoende hebt.
robbinonline schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 19:59:
De ReadyNAS ondersteunt deze mogelijkheid niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukje01
oké ik loop nu vast.

ik heb een vraag. in de bittorrent map (van de vast addon bittorren in m'n readynas dou) kan ik niets verwijderen of verplaatsen. waarom niet? en hoe doe ik dit veranderen?

edit: gevonden, ik moest ergens een vinkje aan zetten zodat wel kom verwijderen.

[ Voor 17% gewijzigd door Luukje01 op 04-02-2011 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
Dus ik kan niet deze 2 schijven samen voegen tot 1 schijf ?

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2011/02/06/1297005626-190.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Topicstarter
robbinonline schreef op zondag 06 februari 2011 @ 20:29:
Dus ik kan niet deze 2 schijven samen voegen tot 1 schijf ?

[afbeelding]
off-topic: samen voegen moet je samenvoegen. Wat anders denken mensen dat wij samen voegen -cement tussen stenen stoppen- en dat lijkt me hier niet het geval. :+

Euh..je hebt deze 2 schijven al samengevoegd tot 1 (X-RAID) volume, verder dan dat wil je niet samenvoegen! :)

Schijven kan je met jouw NAS alleen maar virtueel samenvoegen dmv volumes. Shares/volumes/schijven zijn totaal verschillende dingen! Jij hebt 1 volume welke bestaat uit 2 fysieke schijven. Het volume is voor het OS een plaats/ruimte waar je gegevens kan opslaan.

X-RAID (je soort volume) zit in jouw geval in een redundancy modus, d.w.z. dat het volume in een (soort) RAID1 modus staat. Wikipedia @ RAID kijk daar eens naar RAID1 EN wat dat met de beschikbare schijfruimte doet (n−1 disks). Je kan in jouw geval een share aanmaken welke je ruimte toewijst van je X-RAID volume. Je hebt dan een share...op je X-RAID volume...en je X-RAID volume bestaat uit 2 schijven.

[ Voor 17% gewijzigd door Grin op 06-02-2011 23:55 . Reden: een juiste volgorde; ik heb het niet :+ ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:37

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Naar aanleiding van een topic op de readynas site heb ik op Ebay een nieuw fannetje voor onze duo besteld en er gisteravond ingezet. De link naar dit topic stond trouwens ergens bij 1 van de reviews van de duo.

Ik heb deze fan pricewatch: Fractal Design Silent Series , 60mm gekocht en erin gezet. Er zitten van die 'rubberschroefjes' bij, die simpel werken als je eenmaal uitgezocht hebt hoe dat werkt (ik kende ze nog niet).

Ik dacht eerst dattie stuk was. Wat een stilte. Echt een aanrader dus!

(of je moet het zo willen: zo dus)

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-06 18:58
Ik heb sinds een tijdje ook een Readynas Duo.
Alleen elke keer als hij reboot of aangaat krijg ik de volgende melding:

ATA error count has increased in the last day. Disk 1: Previous count: 24 Current count: 30 ATA error count has increased in the last day. Disk 2: Previous count: 24 Current count: 30 Growing SMART errors indicate a disk that may fail soon. If the errors continue to increase, you should be prepared to replace the disk.

Waarbij de count elke keer voor beide schijven te gelijk omhoog gaat.
Het zijn 2 nieuwe WDC WD10EARS-22Y5B1 931 GB, het lijkt mij sterk dat deze allebei deze precies evenveel fouten maakt.

zijn deze hdd's echt niet goed ? of is het een loze melding die ik kan negeren ?
iemand ervaring mee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Die disks staan niet op de HCL: http://www.readynas.com/?page_id=82
Dat kan dus een probleem geven. Er staan wel EARS bij, maar met een opmerking: http://www.readynas.com/?p=3690

Advanced formatting wordt onder Linux overigens nog niet eens zo heel lang ondersteunt, vanaf kernel 2.6.31 ofzo.
Mijn readynas draait
nas-1E-81-ED:~# uname -r
2.6.17.14ReadyNAS

.. en die bejaarde versie kan snapt die 4k sectoren niet. Google hier maar eens op. (linux ears advanced formatting performance ofzo kom je vanzelf hier http://community.wdc.com/...-LINUX-WD15EARS/td-p/6395 )

(ja, ik heb hier ruzie mee gehad, ik draaide RHEL5.4 en dat was bedroevend. Met RHEL6 werkt het iets beter)

Dus: disks zijn goed, maar je duo kan er niet (goed) mee omgaan.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:29

Sebazzz

3dp

Heeft iemand wel eens een keer met de seriele poort aan de achterkant van de NAS gespeelt? (Hij zit onder een grijze sticker)

Daarnaast maakt de NAS veel lawaai, en dat is de ventilator. De NAS gebruikt maar 60W, kan die ventilator niet eruit of vervangen worden door een stiller exemplaar? Iemand daar ervaring mee?

Ik heb zelf overigens een ReadyNAS NVX.

[ Voor 6% gewijzigd door Sebazzz op 16-02-2011 22:20 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
daar had ik inderdaad even niet aangedacht om op de Diskchecklist te kijken.

Ik zie dat de Firmware die ik er vandaag in heb gezet deze 4k sector schijven moet ondersteunen, maar daarvoor een Factory Reset voor nodig is, dat doe ik liever niet.
verder kan ik niet vinden of dit nu schadelijk is voor mijn setup en/of hdd's ?

als dit wel het geval is zit er niks anders op dan een factory reset, maar anders stel ik het liever even uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reverb_
  • Laatst online: 27-05 16:55
Een paar vraagjes over de ReadyNAS Duo RND2000:

- Heeft de NAS het SMB protocol en dus als bijvoorbeeld smb://<ipadresnas> te benaderen is?? Want wil hem aan XBMC voor iOS koppelen en daar werkt SMB makkelijk bij.
- Gaat de schijf of de NAS niet in sleepmode? Wil dus dat de hardeschijf constant draait. Dit ivm bijvoorbeeld het seeden van torrents en vind het ook irritant als ik ff moet wachten voordat de bestanden accesable zijn.
Heb nu de Apple Airport Extreme en daar heb een usb hardschijf met ext voeding op aangesloten. Maar deze gaat naar verloop van tijd in de sleepmodus en dat werkt het niet echt lekker met mijn uTorrent.

[ Voor 7% gewijzigd door Reverb_ op 16-02-2011 23:13 ]

• _trickster_
Reverb_ schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 22:56:
Een paar vraagjes over de ReadyNAS Duo RND2000:

- Heeft de NAS het SMB protocol en dus als bijvoorbeeld smb://<ipadresnas> te benaderen is?? Want wil hem aan XBMC voor iOS koppelen en daar werkt SMB makkelijk bij.
- Gaat de schijf of de NAS niet in sleepmode? Wil dus dat de hardeschijf constant draait. Dit ivm bijvoorbeeld het seeden van torrents en vind het ook irritant als ik ff moet wachten voordat de bestanden accesable zijn.
Heb nu de Apple Airport Extreme en daar heb een usb hardschijf met ext voeding op aangesloten. Maar deze gaat naar verloop van tijd in de sleepmodus en dat werkt het niet echt lekker met mijn uTorrent.
Over SMB protocol: Dat wordt ondersteund en staat onder het kopje protocol onder de naam "CIFS"
Over het slapen van de hdd('s): heb ik wel een eens ergens zien staan je kan dan instellen dat de hdd's na X aantal uren slapen, maar dit staat standaard niet aan. al kan deze optie niet zo meer vinden in de nieuwste firmware , behalve dat de schijven minder snel gaan draaien.

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Topicstarter
_trickster_ schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 02:35:
[...]

Over SMB protocol: Dat wordt ondersteund en staat onder het kopje protocol onder de naam "CIFS"
Over het slapen van de hdd('s): heb ik wel een eens ergens zien staan je kan dan instellen dat de hdd's na X aantal uren slapen, maar dit staat standaard niet aan. al kan deze optie niet zo meer vinden in de nieuwste firmware , behalve dat de schijven minder snel gaan draaien.
In de laatste firmware kan je uiteraard disk spindown uit-/aanzetten. Deze optie zit onder system/power options. Disk spindown staat standaard uit omdat hiervoor een UPS wordt aangeraden. Ik heb een UPS maar heb het NAS geconfigureerd met disk spindown uit.
SMB wordt ondersteund en werkt bij mij naar behoren.
Wanneer ik bovenstaande posts/problemen lees dan kan ik maar een ding zeggen: kijk op de HARDWARE COMPATIBILITY LIST! <-- dat is een linkje naar de HCL :)
Ze maken deze lijst niet voor de :+ en er zitten ook goedkope schijven tussen, er zijn m.i. dus weinig/geen(?) excuses om je niet aan de HCL te houden.

[ Voor 20% gewijzigd door Grin op 17-02-2011 10:59 . Reden: HCL edit :) ]

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Sebazzz schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 22:19:
Heeft iemand wel eens een keer met de seriele poort aan de achterkant van de NAS gespeelt? (Hij zit onder een grijze sticker)

Daarnaast maakt de NAS veel lawaai, en dat is de ventilator. De NAS gebruikt maar 60W, kan die ventilator niet eruit of vervangen worden door een stiller exemplaar? Iemand daar ervaring mee?

Ik heb zelf overigens een ReadyNAS NVX.
Zie twee posts boven de jouwe :)
De fan kan je gewoon vervangen, schroef dat ding open, meet ff de maat en bestel een stille.

ping 127.212.23.124

• Reverb_
  • Laatst online: 27-05 16:55
_trickster_ schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 02:35:
[...]

Bedankt voor je antwoord. Dan moet dan vast wel goedkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• longstelts
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-02 12:40

longstelts

Daag

Hi,
Simpel gezegd, ik heb er de ballen verstand van, maar ben mij aan het orionteren op de markt voor een betrouwbaar en goed opslag systeem. NAS zou hier hulp kunnen bieden en al enige informatie ingewonnen. ik ben een thuisgebruiker die het erg op prijs steld dat hetgeen ik wil bewaren, ook daadwerkelijk bewaard word!! De les die ik achter de rug heb met LaCie Grand 1TB is de aanleiding hiervoor. Het ding kapte ermee na 3 maanden en al mijn zelf opgenomen muziekbestanden zijn pleite. Vandaar mijn vraag: Welk systeem is het meest geschikt voor thuis gebruik. Ik bezit een media streamer, 1 Pc en 1 flaptop. Iemand heeft mij al een Netgear RNDU 4000 aangeboden, inclusief 3 x 500MB Greenline HD's van Western Digital. Prijs: € 590,-. Is bij bedrijf. Garantie geen probleem en service is ok!!
Maar de vraag is of ik een dergelijk apparaat wel nodig heb. Volgens mij kan ik ook kiezen voor de aanbieding bij Makro waar ook een Seagate aangeboden word met Raid 1 voor € 159,-. Wie informeert mij over hetgeen het best bij mij past?
Groet,
Hans
Grin schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 13:32:
-knip- De topicstart quoten heeft geen zin.

[ Voor 88% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 20-02-2011 13:11 ]

Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

longstelts schreef op zondag 20 februari 2011 @ 10:20:
Hi,
Simpel gezegd, ik heb er de ballen verstand van, maar ben mij aan het orionteren op de markt voor een betrouwbaar en goed opslag systeem. NAS zou hier hulp kunnen bieden en al enige informatie ingewonnen. ik ben een thuisgebruiker die het erg op prijs steld dat hetgeen ik wil bewaren, ook daadwerkelijk bewaard word!! De les die ik achter de rug heb met LaCie Grand 1TB is de aanleiding hiervoor. Het ding kapte ermee na 3 maanden en al mijn zelf opgenomen muziekbestanden zijn pleite. Vandaar mijn vraag: Welk systeem is het meest geschikt voor thuis gebruik. Ik bezit een media streamer, 1 Pc en 1 flaptop. Iemand heeft mij al een Netgear RNDU 4000 aangeboden, inclusief 3 x 500MB Greenline HD's van Western Digital. Prijs: € 590,-. Is bij bedrijf. Garantie geen probleem en service is ok!!
Maar de vraag is of ik een dergelijk apparaat wel nodig heb. Volgens mij kan ik ook kiezen voor de aanbieding bij Makro waar ook een Seagate aangeboden word met Raid 1 voor € 159,-. Wie informeert mij over hetgeen het best bij mij past?
Groet,
Hans

[...]
Ik denk dat je met alle interesse die je toont - en het doel wat je voor ogen hebt - beter af bent met een online backup. Zie bijvoorbeeld hier http://www.kpn.com/zakeli...sten/opslag-en-backup.htm maar er zijn meer opties, zoals Jamby die nog iets goedkoper is. http://www.jamby.com/Home.mvc

In plaats van ineens 600 euro voor je aanbieding, of als je (bijvoorbeeld) een readynas duo koopt (+een paar fatsoenlijke disks en eventueel een ups) zo'n 300 euro ben je dan per maand 6 euro kwijt. Kan je toch 50 maanden backups maken.

Dat lijkt mij betrouwbaarder dan een linuxdoosje met interne disks waar je zelf al een negatieve ervaring mee hebt.

Aan de andere kant.. een Nas biedt veel meer dan alleen een backup, maar ik zou zelf mijn data daar niet alleen opzetten, dus ook op je pc laten staan. Maar dan nog, je huis in de brand/blikseminslag/stormvloed/inbrekers/koffie over je spullen: alsnog alles weg.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerLeonov
Tijd voor een update:

Netgear-support werkt. Voor mij althans. Ook mijn tweede defecte MyStora is opgehaald en een nieuwe is bezorgd. Alles werkt weer naar behoren en ik heb weer (voor de derde keer nu) een maandje premium. Daar hoort nu een goed werkende Transmission-torrentclient bij.

Maar juist bij zo'n functionele app komt het grote, nee enorme nadeel van de MyStora naar voren: alles op JOUW nas gebeurt onder het toeziende oog van Axentra/Netgear. Dat betekent concreet dat Axentra gewoon weet wat er op jouw nas staat en dat het zelfs weet wat jij downloadt.

En gezien het enorme respect van de VS voor privacy (zie Twitter en WikiLeaks) is dat niet bepaald wenselijk.

Als nas voor een gewone consument is de Stora een prima product. Voor een Tweaker, eentje die hem niet zelf kan kraken, is het dat niet.

Kortom: ik zet mijn drie weken oude MyStora te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Topicstarter
derbirol schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 23:15:
.......
Maar juist bij zo'n functionele app komt het grote, nee enorme nadeel van de MyStora naar voren: alles op JOUW nas gebeurt onder het toeziende oog van Axentra/Netgear. Dat betekent concreet dat Axentra gewoon weet wat er op jouw nas staat en dat het zelfs weet wat jij downloadt.
.......
Wil je dat eens uitleggen?
Hoe zien Axentra/Netgear wat jij download/wat jij op je NAS hebt staan (i.e. hoe maken ze verbinding met jouw NAS)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukje01
Grin schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 10:22:
[...]

Wil je dat eens uitleggen?
Hoe zien Axentra/Netgear wat jij download/wat jij op je NAS hebt staan (i.e. hoe maken ze verbinding met jouw NAS)?
naar mijn idee is dat Axentra/Netgear alle codes van je krijg doordat je updates draait. Maar ook ReadyNAS-Remote gaat ook via hun servers. Het klopt wat derbirol verteld. Maar als je dit tegen wil gaan kan je de boel encrypten, of gewoon een zelfbouw nas gaan gebruiken.

Maar dit is het zelfde als met google. alles wat je met google doet, slaat google ook op (zeker als je Google seach + Gmail + Google agenda gebruikt)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-06 21:17
Ik heb vandaag mijn Netgear ReadyNAS NV+ RND4000 ontvangen. En aangezet. Er zit een (test)schijf in van 250 Gb. Er verschijnt op het scherm alleen Kernel Panic. Iemand enig idee wat er aan de hand is.
Ik heb de faq van netgear al doorgenomen maar daar kom ik ook niet echt uit.

[ Voor 16% gewijzigd door chimera2 op 05-03-2011 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Hij doet het niet, of kan althans niet met die schijf opstarten.
Staat die disk op de HCL? Eerder genoemd in dit topic.

En: neem contact op met Netgear, want dit hoort niet. (kernel panic == niet goed ;))

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chimera2
Als er geen schijf in zit zegt hij error no disk (logisch). Maar als die schijf van 250gb erin zit dan zegt hij kernel panic :S( gaat lekker meteen de 1e keer booten ) en ik zal is naar die hcl lijst kijken

edit: die schijf staat er niet bij. Misschien is dat het maandag komt er een nieuwe 2tb binnen en die staat wel op de lijst. Ik houd jullie op de hoogte

edit2: Zijn er ook nog mensen die de fan vervangen hebben?

[ Voor 34% gewijzigd door chimera2 op 07-03-2011 08:03 . Reden: schijf staat er niet bij :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Topicstarter
chimera2 schreef op zondag 06 maart 2011 @ 21:43:
Als er geen schijf in zit zegt hij error no disk (logisch). Maar als die schijf van 250gb erin zit dan zegt hij kernel panic :S( gaat lekker meteen de 1e keer booten ) en ik zal is naar die hcl lijst kijken

edit: die schijf staat er niet bij. Misschien is dat het maandag komt er een nieuwe 2tb binnen en die staat wel op de lijst. Ik houd jullie op de hoogte

edit2: Zijn er ook nog mensen die de fan vervangen hebben?
"Die schijf staat er niet bij." --> problem solved.
"Zijn er ook nog mensen die de fan vervangen hebben?"
Ja, maar ik heb de stockfan weer teruggezet. Het is totaal zinloos om de fan te vervangen, de HDD's maken verweg het meeste lawaai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Grin schreef op maandag 07 maart 2011 @ 12:48:
[...]

"Die schijf staat er niet bij." --> problem solved.
"Zijn er ook nog mensen die de fan vervangen hebben?"
Ja, maar ik heb de stockfan weer teruggezet. Het is totaal zinloos om de fan te vervangen, de HDD's maken verweg het meeste lawaai.
Ik heb de fan van mijn duo vervangen - na 2 jaar, dat wel - maar nu hoor je hem niet meer. De hdd's (wd green - niet op hcl ;) ) hoor je ook eigenlijk niet. Ik heb een fractal design 60mm gekocht op ebay; superstil.

Als hij eerst aangezet werd leek het een straaljager, daarna werd het wel iets stiller, maar, nu hoor je hem helemaal niet meer.

Maar goed, de duo is geen 4000 natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door pjottum op 07-03-2011 22:13 ]

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Topicstarter
pjottum schreef op maandag 07 maart 2011 @ 22:13:
[...]

Ik heb de fan van mijn duo vervangen - na 2 jaar, dat wel - maar nu hoor je hem niet meer. De hdd's (wd green - niet op hcl ;) ) hoor je ook eigenlijk niet. Ik heb een fractal design 60mm gekocht op ebay; superstil.

Als hij eerst aangezet werd leek het een straaljager, daarna werd het wel iets stiller, maar, nu hoor je hem helemaal niet meer.

Maar goed, de duo is geen 4000 natuurlijk.
Psies. 4 HDD's maken echt meer lawaai dan de stockfan van de RND4000.
Ik heb het geprobeerd met een fan van ~20,- welke superstil zou moeten zijn en enorm veel lucht verplaatst. Maar is echt zinloos...
Ik herhaal ook nog maar eens wat ik in de openingspost GROOT en ROOD in het eerste item heb gezet, gebruik HCL hardware! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Ik heb een aantal maanden de Netgear ReadyNAS Duo RND2000, en daar ben ik erg tevreden over, met 2x WD EARS 2TB-schijven.

Helaas loop ik - nu al - tegen de situatie aan dat ik er liever 2 schijven 4TB in stop dan 2 van 2TB. :P

En die zijn er niet. :+

Ik overweeg inmiddels een extra ReadyNAS Duo aan te schaffen alleen voor audio/backup, naast de eerste die ik dan alleen voor video streaming zal gebruiken.

Maar aangezien dat dan net zoveel fysieke ruimte inneemt als met een groter apparaat, begint het toch wel te kriebelen om dan maar een 'dikkere' NAS met 4 schijven aan te schaffen.

De Netgear ReadyNAS NV+ RND4000 is ook wel zeer aantrekkelijk geprijsd.

* Ramzzz denkt nog even na.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
  • Laatst online: 01-06 17:04
Ga zelf binnenkort mijn ReadyNas te koop zetten zodra zijn vervanger is gearriveerd. Dus mocht je geinteresseerd zijn DM me ;) Dan houd ik je op de hoogte.

Ben namelijk opzoek naar meer functies zoals Sickbeard, couchpotato etc. De ReadyNas Duo is toch wel beperkt door zijn Starc platform. De NV+ heeft dit bijvoorbeeld niet omdat deze over een Intel platform beschikt.

Helaas..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-06 09:38
Ik had een vraagje..

Ik heb sinds kort een RND2000 en die werkt prima in mn netwerk. Heb er al menig data opgezet en nieuwe shares aangemaakt. (film, foto, muziek, documenten)

Alleen als ik iets wil streamen naar mn ps3 dan zie ik de nas wel als media server op mn ps3 maar niet de shares die ik aangemaaky heb. Ik heb per map DLNA aangevinkt via de setup van de NAS.
Wel zie ik shares die ik niet op mn NAS kan terug vinden. (pictures, movies, music)

Iemand enig idee wat ik fout doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daryst
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-12-2022
Ik heb gister mijn ReadyNAS RND4000 binnen gekregen zonder extra schijven. Ik had nog 2 1 TB schijven liggen van een WD MyBook die ik hier mooi voor wilde gebruiken.

In eerste instantie leek alles te werken en werden de schijven herkent, maar binnenin raidar was er een geel balletje onder "volume" te zien. Ik kon de NAS wel configureren en zag de schijven ook, maar hij gaf 0 mb aan. Beide schijven waren als Simple Volume geformateerd. Ik kon nergens vinden waar ik een volume kon instellen of in wat voor een raid setting ik deze schijven wilde zetten.

Ik opnieuw de schijven formateren, maar nu inplaats van dat ik er een simple volume van maak heb ik de partities verwijderd zodat het nu net lijkt alsof de schijf uit de winkel komt. Die er in gedaan en nu komt de NAS met de melding dat er een probleem is met het laden van de FirmWare. Ik heb de NAS terug naar factory defaults gezet en de firmware opnieuw laten installeren, maar dat helpt niet.

Kan iemand mij hierbij helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Topicstarter
Daryst schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 09:27:
Ik heb gister mijn ReadyNAS RND4000 binnen gekregen zonder extra schijven. Ik had nog 2 1 TB schijven liggen van een WD MyBook die ik hier mooi voor wilde gebruiken.

In eerste instantie leek alles te werken en werden de schijven herkent, maar binnenin raidar was er een geel balletje onder "volume" te zien. Ik kon de NAS wel configureren en zag de schijven ook, maar hij gaf 0 mb aan. Beide schijven waren als Simple Volume geformateerd. Ik kon nergens vinden waar ik een volume kon instellen of in wat voor een raid setting ik deze schijven wilde zetten.

Ik opnieuw de schijven formateren, maar nu inplaats van dat ik er een simple volume van maak heb ik de partities verwijderd zodat het nu net lijkt alsof de schijf uit de winkel komt. Die er in gedaan en nu komt de NAS met de melding dat er een probleem is met het laden van de FirmWare. Ik heb de NAS terug naar factory defaults gezet en de firmware opnieuw laten installeren, maar dat helpt niet.

Kan iemand mij hierbij helpen?
Log eens even in op je NAS. Daarmee bedoel ik, open readynas frontview via je browser.
Kijk daar in het linker menu onder volumes, en kijk wat de status is van je volume(s).
Een geel bolletje kan 1000 en 1 dingen betekenen.
Daarnaast blijf ik hameren op de Hardware Compatibility List....maar dat heb ik nu al zo vaak herhaald dat het vervelend begint te worden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbtje
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-05 13:31
Hey Leuk dit topic ik heb sinds afgelopen zaterdag ook een rnd2000 heb gelijk het interne geheugen van 256 naar 1g getuned;) Nu loop ik alleen tegen 1 ding aan hoe kan ik mijn nas benaderen vanuit een andere locatie dus bijv vanaf werk inloggen op mijn nas. Ik kan dit op de 1 of andere manier niet vinden. Misschien kunnen jullie me helpen.

alvast bedankt

mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chimera2
Gister eindelijk mijn 4e en dus laatste 2 tb schijf binnen gekregen. Mijn nv+ draait als een zonnetje :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-06 13:05
Gister een ReadyNas DUO RND2150 gekregen van mijn vader. Die lag nog stof te happen op zijn kantoor. Er zit 1 500gb hd in (uiteraard gaat die vervangen worden voor 2x 2TB) maar ik heb eerst nog een probleem.

Ik heb em dus aangesloten op stroom en op het netwerk via mijn Linksys E3000 en de on-button is massief blauw. Dit zou moeten indiceren dat de ReadyNas Duo een IP adres heeft.

Maar als ik Raidar start (zowel in ubuntu als windows 7) herkent hij de readynas wel maar is het indicatielampje blauw (wat zou moeten betekenen dat ie ergens mee bezig is) en staat er booting of helemaal niets bij de extra informatie.... Ik kom iig niet in Setup.

Wat kan ik daar aan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
Hoe kan het os van mijn readynas duo herintalleren? Ik kan die handleiding niet vinden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

ECiftci schreef op zaterdag 19 maart 2011 @ 18:38:
Hoe kan het os van mijn readynas duo herintalleren? Ik kan die handleiding niet vinden :(
Toch wel 3 minuten google:
http://www.readynas.com/f...e-install_the_firmware%3F

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormzz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-06 15:58
Vanmorgen de Netgear RND4000 besteld bij Komplett. Ze hebben hem daar vandaag in de Daybreaker voor € 193,-. Toch bijna 20 euro goedkoper dan de nummer twee in de Tweakers Pricewatch.. Daarbij in de Outlet hoek op Komplett twee leuke schijven gevonden van 1TB om alvast erin te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
Het is me inmiddels gelukt. Staat nu ook een webserver op mijn nas met php-cgi, mysql en phpadm. Ik wilde eigenlijk ook python en sabnzbd installeren via apt maar dat was zo'n lijst dat ik via readynasxtra maar binnetjes heb gekocht. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Laatst online: 01:05

nwagenaar

God, root. What's the differen

*knip*

Nou, nou. Wel aardig voor elkaar blijven he. Jij gaf aan dat je niet meer op je NAS kon komen en hoe je het OS moet herinstalleren. Dus hij geeft aan dat je Google moet gebruiken en komt zelfs met een link hoe je een factory reset moet uitvoeren. Wat dat betreft heeft hij je vraag gewoon beantwoord. Wees blij dat hij een link poste, met die FAQ had jij je eigen vraag al kunnen beantwoorden ;)

Overigens had je voor SABNZBD+ gewoon een tweetal gratis addons kunnen downloaden via deze link. Persoonlijk vind ik SABNZBD+ minder presteren dan NZBGet, maar dat terzijde. Als je dan toch bezig bent met addons, download ook de Samba v3.3.7 addon omdat de originele versie wat uhm.. oud is...

Verder wil ik je adviseren om niet te upgraden naar RAIDiator v4.1.7. Die heeft gewoon issues op gebied van performance. Sinds dat ik gedowngrade ben naar v4.1.6 haal ik tenminste weer normale download waardes via NZBGet en is mijn CIFS-performance weer behoorlijk goed.

[ Voor 12% gewijzigd door Kid Jansen op 23-03-2011 11:50 ]

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
nwagenaar schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 10:32:
[...]

Nou, nou. Wel aardig voor elkaar blijven he. Jij gaf aan dat je niet meer op je NAS kon komen en hoe je het OS moet herinstalleren. Dus hij geeft aan dat je Google moet gebruiken en komt zelfs met een link hoe je een factory reset moet uitvoeren. Wat dat betreft heeft hij je vraag gewoon beantwoord. Wees blij dat hij een link poste, met die FAQ had jij je eigen vraag al kunnen beantwoorden ;)

Overigens had je voor SABNZBD+ gewoon een tweetal gratis addons kunnen downloaden via deze link. Persoonlijk vind ik SABNZBD+ minder presteren dan NZBGet, maar dat terzijde. Als je dan toch bezig bent met addons, download ook de Samba v3.3.7 addon omdat de originele versie wat uhm.. oud is...

Verder wil ik je adviseren om niet te upgraden naar RAIDiator v4.1.7. Die heeft gewoon issues op gebied van performance. Sinds dat ik gedowngrade ben naar v4.1.6 haal ik tenminste weer normale download waardes via NZBGet en is mijn CIFS-performance weer behoorlijk goed.
Ik er nooit zo goed tegen als mensen een beetje uit de hoogte gaan doen over dat er niet goed wordt gegoogled terwijl zelfs het lezen van mijn post blijkbaar te veel moeite was. Ik was immers niet opzoek naar een factoryreset. Die laat de OS gewoon intact. Als je dan zelf al niet weet maar wel van mij gaat aannemen dat ik niet goed gezocht zou hebben, wordt ik een beetje pissed,,

Er staat inmiddels al RAIDiator 1.7 op :( kan ik nog terug. Samba zal ik upgraden, thxv oor de info! Is SABNZB heel traag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Modbreak:Houd het on-topic en houd het netjes. Laat in ieder geval iedereen in hun waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

ECiftci schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 10:44:
[...]
Er staat inmiddels al RAIDiator 1.7 op :( kan ik nog terug. Samba zal ik upgraden, thxv oor de info! Is SABNZB heel traag?
Uiteraard kan je nog terug. Download dit bestand en installeer het als een reguliere update. Na de reboot draai je met 4.1.6. En in mijn geval was SABNZBD+ circa 200kb/s trager dan NZBget (1MB/s vs 1.2MB/s). Zodra je gebruik maakt van SSL zijn de verschillen veel groter (300kb/s vs 800kb/s).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasiccama
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-05 19:04
Hallo,

Ik heb net de readynas duo rnd2000 aangeschaft via een mede-Tweaker.
Alles werkt naar behoren maar ik heb toch een vraag:
Kun je op afstand ook in de bittorrent-client kijken?
Ik heb het ReadyNAS Remote al werkend maar ik kan nergens hier iets over vinden.

Iemand een idee?

Corsair 4000D | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | I7 7700K | Corsair H110i | Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB 3200MHz | MSI RTX 3060ti 8 GB | 2 x Samsung 980 500GB | 6 x Corsair ML120 fans | Corsair RM750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

Persoonlijk zou ik dan gebruik gaan maken van Transmission addon, dit installeren als een local update en voorzien van een username/wachtwoord. Vervolgens via je router een port forward doen.

Voorheen had ik Transmission extern via port 80 bereikbaar en ik vond Transmission beter werken dan de standaard Bittorrent client.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-06 12:03

mambo No5

Bad Apple?

Ik heb vanmiddag een ReadyNAS Duo nieuw aangeschaft en krijg het ding maar niet aan de praat. Het probleem is dat ik het hele apperaat niet kan benaderen en er aan de voorkant knipperende ledjes (is meestal geen goed teken) waar te nemen zijn, waar ik de betekenis in de documentatie en online niet sluitend gevonden krijg. De Duo word in de meegeleverde utility wel gezien, maar aangezien de relevante knoppen "Setup" en "Browse" grijs blijven, kom ik daar niet verder mee.

Afbeeldingslocatie: http://www.graspol.eu/jeroen/pics/helpfiles/RAIDar-1.jpg

Bovenstaande situatie blijft hetzelfde, ongeacht of ik boot met een (speciaal daarvoor nieuw gekochte) HDD er in. De HDD spint wel op, maar daarna gebeurt er (voorzover ik kan horen) niets meer aan schrijfactiviteit. De ledjes op het frontpanel knipperen in beide gevallen lang-lang-3x kort, ongeacht of de schijf er wel of niet in zit. Het device heb ik ook al via een browser proberen te benaderen op het IP dat RAIDar weergeeft, maar daar krijg ik een doodleuke "file not found" te zien.

Na wat zoeken op internet heb ik een Manual gevonden waarin uitgelegd word hoe ik een Firmware reinstall moet doen (Resetknop indrukken, Powerknop indrukken en reset 5 sec ingedrukt houden tot de HDD lampjes 1x knipperen). Volgens de manual zou de statusled "Solid Green" moeten worden, maar bij mijn exemplaar begint het geknipper van alle leds van voor af aan, nadat de HDD lampjes inderdaad 1x geknipperd hebben. Aangezien ik hierna met RAIDar nog steeds helemaal geen verbinding kon maken, heb ik een Reset to Factory Default uitgevoerd, maar na een minuutje of 2 wachten begint heel het geknipper weer van voor af aan, met als uitzondering dat de blauwe powerled nu ook aan het meeknipperen is. In beide gevallen heb ik de harde schijf er overigens niet in zitten.

Het enige wat ik nu nog zou kunnen doen is een nieuwe firmware te flashen vanaf een USB stick, maar daar ben ik eigenlijk (zeker ook gezien de disclaimer boven aan de pagina) een beetje huiverig voor en doe ik dus ook liever nog niet.

Heeft iemand wellicht een suggestie mbt wat ik nog zou kunnen proberen? De HDD (een Samsung HD204UI) word officieel niet ondersteund, maar aangezien ik de problemen heb ongeacht of dat de schijf er in zit, lijkt me dit niet het daadwerkelijke issue op dit moment. De schijf zou (als ik de berichten op het forum moet geloven) gewoon moeten werken, alleen word wel aangeraden om met firmwareversie 4.1.7 te werken...

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
Probeer het eens met een schijf die wel op de HCL staat, zou ik zeggen.
Zonder schijven (of de detectie van schijven) doet hij namelijk niets; hij gaat ook eerst een stukje van de HDD gebruiken voor het benaderbaar maken van de web-interface volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-06 12:03

mambo No5

Bad Apple?

Eddos schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 22:43:
Probeer het eens met een schijf die wel op de HCL staat, zou ik zeggen.
Zonder schijven (of de detectie van schijven) doet hij namelijk niets; hij gaat ook eerst een stukje van de HDD gebruiken voor het benaderbaar maken van de web-interface volgens mij.
Daar heb je wel een punt.. Ik zal morgen eens kijken hoe ik dat het handigste kan doen; losse SATA schijven heb ik hier niet liggen namelijk..

/edit: Eindelijk voor elkaar gekregen, de NAS draait nu en is nu (na eerst opgestart te hebben met een WD 1000FYPS die ik speciaal voor dit doeleinde opgeofferd heb; was m'n dataschijf) een raid aan het builden met de Samsung er naast. :) Meteen maar even geupdate naar 4.1.7 trouwens.

[ Voor 22% gewijzigd door mambo No5 op 28-03-2011 15:06 . Reden: toevoeging ]

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 372126

iemand ervaringen met dit apparaat?
http://www.ibood.com/nl/nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukje01
netgear readynas ultra 2 4tb, het lijkt mij de geupgrade versie van de ReadyNAS RND2000...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
Ja ziet er goed uit, mooie aanbieding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulus_01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-06 09:47
Luukje01 schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 17:43:
[...]

netgear readynas ultra 2 4tb, het lijkt mij de geupgrade versie van de ReadyNAS RND2000...
vandaag besteld op ibood....de ultra4 komt op hardware.info goed uit de test (vd 2 bay is geen review te vinden).

Hoewel niet helemaal te vergelijken (4 bay vs 2, iets andere HW) ga ik er vanuit dat deze 2 bay qua prestatie in de buurt komt (en dus behoorlijk scoort op snelheid e.d.)

Ik wilde eigenlijk maar 250,- uitgeven voor een Nas, maar nu er deze aanbieding er was, toch maar wat meer uitgegeven.

Volgens mij een apparaat met vrij veel functionaliteit tegen een scherpe prijs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:28
Ook de ibood besteld. Ik verwacht dat dit topic de komende tijd drukker gaat worden? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulus_01
Kan zomaar ;)
Ik ben nog niet echt thuis in het hele NAS gebeuren en volgens mij heeft die NAS die wij besteld hebben aardig wat add ons....het optimale eruit halen zal dus nogal wat tijd gaan kosten ;)

Denk wel dat ik een accountje op het netgear forum ga maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebbelx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06-06 15:51
Beste,

ik heb volgende vraag. Binnenkort wil ik mij een nas aanschaffen. Mijn oog viel hierbij op een ReadyNas RND4000. Ik zou hier volgende schijf willen in plaatsen:

http://komplett.be/Komple...32MB/HD204UI/default.aspx

Op deze schijf zou ik 3 folders willen plaatsen:
- Films
- Fotos
- Muziek

Wanneer deze schijf ooit volraakt wil ik zo een 2de schijf erbij plaatsen. Ik zou echter willen dat mijn fotos folder in "veiligheid" gebracht wordt via raid.

Volgende vragen:

- Welke RAID moet ik nemen ? Rekeninghoudende met het feit dat er in de verre toekomst mss uitgebreid wordt naar 8TB. In het begin moet er wsl RAID 1 gebruikt worden bij 2 schijven, maar kan je nadien dit nog veranderen wanneer je naar 3 en 4 schijf uitbreid.

- Enkel mijn Fotos folder zou moeten gebackupped worden, de films en muziek folder niet, maw als er ooit een schijf failed zou het mij niet kunnen schelen deze bestande kwijt te spelen. Is het mogelijk om aan te geven dat je enkel de fotos folder in veiligheid wil brengen en de rest niet ? Anders heb je na verloop van tijd 8TB zitten in de nas en is er "maar" 4TB echt te gebruiken door de RAID

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buran
  • Laatst online: 29-12-2024
paulus_01 schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 23:45:
[...]

vandaag besteld op ibood....de ultra4 komt op hardware.info goed uit de test (vd 2 bay is geen review te vinden).

Hoewel niet helemaal te vergelijken (4 bay vs 2, iets andere HW) ga ik er vanuit dat deze 2 bay qua prestatie in de buurt komt (en dus behoorlijk scoort op snelheid e.d.)

Ik wilde eigenlijk maar 250,- uitgeven voor een Nas, maar nu er deze aanbieding er was, toch maar wat meer uitgegeven.

Volgens mij een apparaat met vrij veel functionaliteit tegen een scherpe prijs :)
Ook ik wilde maar maximaal 250 Euro uitgeven maar deze aanbieding zag er erg goed, dus ook besteld.
Ik ben benieuwd of het wat is en zal zeker dit topic in de gaten houden.

If you can't be a good example, then you'll just have to be a horrible warning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Topicstarter
Rebbelx schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 14:09:
Beste,

ik heb volgende vraag. Binnenkort wil ik mij een nas aanschaffen. Mijn oog viel hierbij op een ReadyNas RND4000. Ik zou hier volgende schijf willen in plaatsen:

http://komplett.be/Komple...32MB/HD204UI/default.aspx
.......
Das niet slim want die schijf staat niet op de HCL...zie de openingspost voor een link naar de HCL.
.......
- Welke RAID moet ik nemen ? Rekeninghoudende met het feit dat er in de verre toekomst mss uitgebreid wordt naar 8TB. In het begin moet er wsl RAID 1 gebruikt worden bij 2 schijven, maar kan je nadien dit nog veranderen wanneer je naar 3 en 4 schijf uitbreid.
........
Hoef je niet te kiezen, standaard wordt een X-RAID array aangemaakt op de RND4000.
Dit schaalt automatisch op wanneer je er schijven bij koopt, probleemloos, t/m de door jou aangegeven 8TB.
.......
- Enkel mijn Fotos folder zou moeten gebackupped worden, de films en muziek folder niet, maw als er ooit een schijf failed zou het mij niet kunnen schelen deze bestande kwijt te spelen. Is het mogelijk om aan te geven dat je enkel de fotos folder in veiligheid wil brengen en de rest niet ? Anders heb je na verloop van tijd 8TB zitten in de nas en is er "maar" 4TB echt te gebruiken door de RAID
Nee dat kan niet/werkt niet op de manier.
Lees je even in wat RAID doet, Wikipedia/Google/etc etc enz enz.
Lees ook mijn prachtige openingspost even door (aan het begin van dit topic).
Even in het kort:
- RAID is GEEN backup!
- Even kort door de bocht, RAID modi in de RND4000 kan redundantie zijn schijf/array niveau, NIET op map niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebbelx
Grin schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 20:39:
[...]

Das niet slim want die schijf staat niet op de HCL...zie de openingspost voor een link naar de HCL.

[...]

Hoef je niet te kiezen, standaard wordt een X-RAID array aangemaakt op de RND4000.
Dit schaalt automatisch op wanneer je er schijven bij koopt, probleemloos, t/m de door jou aangegeven 8TB.

[...]

Nee dat kan niet/werkt niet op de manier.
Lees je even in wat RAID doet, Wikipedia/Google/etc etc enz enz.
Lees ook mijn prachtige openingspost even door (aan het begin van dit topic).
Even in het kort:
- RAID is GEEN backup!
- Even kort door de bocht, RAID modi in de RND4000 kan redundantie zijn schijf/array niveau, NIET op map niveau.
Bedankt voor de duidelijke info. Is het dan mogelijk om 4x2TB schijven te plaatsen in jbod mode ? Maw effectief 8terra aan opslag te hebben op deze manier...Want blijkbaar zet dit toestel meteen alles in xraid en ik wil jbod. Ik dacht gelezen te hebben dat dit toestel deze functionaliteit ondersteund ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Topicstarter
Waarom koop je dan zo'n duur apparaat?
JBOD kan je ook doen met losse schijven, oke...je hebt dan niet alles in 1 kastje...en het is niet 1 volume....maar om zo'n bedrag uit te geven aan een JBOD array...be my guest maar weet wat je andere opties zijn.
Ik heb het even opgezocht, de ondersteunde RAID modi van dit apparaat zijn: X-RAID, RAID 0, 1, 5.
JBOD gaat bij dit apparaat niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebbelx
Grin schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 23:17:
Waarom koop je dan zo'n duur apparaat?
JBOD kan je ook doen met losse schijven, oke...je hebt dan niet alles in 1 kastje...en het is niet 1 volume....maar om zo'n bedrag uit te geven aan een JBOD array...be my guest maar weet wat je andere opties zijn.
Ik heb het even opgezocht, de ondersteunde RAID modi van dit apparaat zijn: X-RAID, RAID 0, 1, 5.
JBOD gaat bij dit apparaat niet werken.
Indd, ik zou gewoon 4 schijven willen in 1 klein kastje in JBOD mode . Kan je mij een toestel aanraden tegen een degelijke prijs die deze optie heeft ?

Ik heb volgende vereisten:
- 4 schijven moeten geplaatst kunnen worden, dus 8TB aan ruimte
- Gigabit ethernet aansluiting
- Snel genoeg om data van de nas te kunnen streamen naar mijn popcorn hour media tank (zowel dvds als mkv's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulus_01
Toen ik de ibood aanbieding kocht gaf de productexpert van Netgear aan dat Netgear Jbod eigenlijk niet wil ondersteunen omdat het te onveilig zou zijn.

Waarom zou je een dure NAS kopen die enorm veel mogelijkheden heeft als je enkel video wil kunnen streamen? Zal vast wel een goedkoper alternatief voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebbelx
paulus_01 schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 11:24:
Toen ik de ibood aanbieding kocht gaf de productexpert van Netgear aan dat Netgear Jbod eigenlijk niet wil ondersteunen omdat het te onveilig zou zijn.

Waarom zou je een dure NAS kopen die enorm veel mogelijkheden heeft als je enkel video wil kunnen streamen? Zal vast wel een goedkoper alternatief voor zijn.
Kerel ik heb al 5 verschillende pcs gehad, die al jaren draaien...Nog nooit heb ik een hard drive failure gehad, ik zie dan ook niet in waarom ik raid zou moeten gebruiken. Ik vraag mij trouwens af van alle nas gebruikers hier wie er effectief al failures gehad heeft en een drive heeft moeten vervangen en echt nut heeft gehad aan raid....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 388445

Rebbelx schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 13:31:
[...]

Kerel ik heb al 5 verschillende pcs gehad, die al jaren draaien...Nog nooit heb ik een hard drive failure gehad, ik zie dan ook niet in waarom ik raid zou moeten gebruiken. Ik vraag mij trouwens af van alle nas gebruikers hier wie er effectief al failures gehad heeft en een drive heeft moeten vervangen en echt nut heeft gehad aan raid....
Zo zijn er ook lampjes in de keuken die na 10 jaar functioneren en ineens stuk gaan.

Ik ben iig een van de voorbeelden waarbij ik in 2 verschillende nasjes thuis een diskfailure heb gehad. Mijn raid setup was toen toch wel erg fijn om te hebben. Ben het met je aanname eens dat het vast niet heel vaak gebeurt, begrijp me niet verkeerd. Maar er van uit gaan dat het jouw niet zal overkomen is natuurlijk vragen of Murphy even langs wil komen :)
Pagina: 1 2 ... 13 Laatste