Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebbelx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-05 11:17
Anoniem: 388445 schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 13:40:
[...]

Zo zijn er ook lampjes in de keuken die na 10 jaar functioneren en ineens stuk gaan.

Ik ben iig een van de voorbeelden waarbij ik in 2 verschillende nasjes thuis een diskfailure heb gehad. Mijn raid setup was toen toch wel erg fijn om te hebben. Ben het met je aanname eens dat het vast niet heel vaak gebeurt, begrijp me niet verkeerd. Maar er van uit gaan dat het jouw niet zal overkomen is natuurlijk vragen of Murphy even langs wil komen :)
Inderdaad de kans bestaat op een hard drive failure maar zoals aangegeven hierboven, prefereer ik 8TB diskspace in JBOD ipv raid opstelling en een paar TB te moeten verliezen. Indien ik ooit een drive failure heb, vervang ik de schijf wel, ben ik de data kwijt, dan is dat maar zo.

Ik sta gerust open voor goedkopere alternatieven dan een nas van 300 a 400 euro. Als iemand mij een toestel kan tonen dat 8TB opslag heeft, gigabit ethernet en geschikt is om video content te streamen en bovendien goedkoper is dan de deftige nas merken mogen ze deze mij gerust weten te zeggen, ik vind er persoonlijk geen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulus_01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-04 12:00
Ik ben het wel met je eens, begrijp me niet verkeerd, ik heb ook nooit een probleem met een harde schijf gehad. Ik gaf echter enkel aan dat dat de reden was die de netgear man noemde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:37
Hallo allemaal, ik heb 2 vraagjes.

Ik wil eigenlijk de volgende 2 dingen en ik heb stad en land afgezocht maar kan het niet vinden.

1. Mijn vrouw en ik hebben beide een (windows) laptop die we ook zakelijk gebruiken. Nu wil ik graag dat beide laptop's zowel thuis als op de zaak naar de readynas backuppen en we ook kunnen restoren zonder afhankelijk te zijn van locatie. Ik heb naar Deltacopy zitten kijken maar kom er zo niet uit of dit werken gaat.

2. We hebben beide veel foto's op de laptop's staan en de thuis PC staat ook vol met foto's, is er een mogelijkheid om de "My Pictures/Mijn afbeeldingen" folder van alle 3 de machines te koppelen met 1 directory op de NAS zodat we altijd op elk systeem bij alle foto's kunnen?

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beck
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 28-04 19:13
Hallo allemaal,

Een paar dagen geleden heb ik via iBood een Readynas Ultra 2 besteld. Nu wil ik mijn muziekcollectie op m'n NAS zetten zodat ik mijn muziek via m'n stereoset kan afspelen. Nu zit ik te bekijken hoe ik dit het beste kan doen. Squeezebox en Sonos zijn oplossing die volgens mij moeten werken, maar zijn toch redelijk prijzig. Mijn vraag is dus of er andere, goedkopere, oplossingen zijn. Ik weet bijv. dat Synology via USB een audiodock met afstandsbediening aanbiedt voor ongeveer €60,- maar iets soortgelijks heb ik voor Netgear niet kunnen vinden.

Suggesties zijn welkom :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oossie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-04 22:13
Kijk even op MP daar staan de "oude" Squeezebox Classics voor niet teveel geld. Naar het schijnt nog altijd 1 van de betere.

Ik koppel zodra de NAS van iBood binnen is ook mijn Squeeze Classic erop aan. Squeeze server kun je als het goed is gelijk installeren vanuit de console.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
oossie schreef op zaterdag 02 april 2011 @ 17:53:
Kijk even op MP daar staan de "oude" Squeezebox Classics voor niet teveel geld. Naar het schijnt nog altijd 1 van de betere.

Ik koppel zodra de NAS van iBood binnen is ook mijn Squeeze Classic erop aan. Squeeze server kun je als het goed is gelijk installeren vanuit de console.
"als" je een receiver hebt met Netwerkfunctie, en DLNA dan ben je hierin toch ook 'gered' ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beck
oossie schreef op zaterdag 02 april 2011 @ 17:53:

Ik ga kijken, thanks. Mocht je nog andere oplossingen weten dan houd ik mij aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beck
HyperTrophy schreef op zaterdag 02 april 2011 @ 20:36:
[...]

"als" je een receiver hebt met Netwerkfunctie, en DLNA dan ben je hierin toch ook 'gered' ?
Die heb ik helaas niet :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Modbreak:Houd het on-topic mensen. Het is nergens voor nodig om te melden dat je ook een NAS hebt besteld en of die al is bezorgd.

De vraag van helpmepls heb ik afgesplitst naar een apart topic: Data centraal opslaan op draadloos toegankelijke NAS.

All overige off-topic berichten heb ik getrashed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulus_01
Net mijn netgear readynas ultra 2 van ibood binnen gekregen :)
Ik moet zeggen, ik ben erg blij verrast door de bouwkwaliteit, voelt enorm degelijk aan....

Time-to-play :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msjong
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 31-03-2022
Nou ik heb hem inderdaad ook binnen maar wat een drama om mee te beginnen. Ik sna wat basics, maar daar houd ook alles mee ! En wat denk je, mijn windows 7 deed het niet en mijn vriendins vista wel. Na heel veel proberen bleek he dit te zijn: http://answers.microsoft....1b-42c9-aa94-0adf1f4e2516 nog geen idee wat dat precies is maar het werkt wel. Bittorrent ge-add werkt prima en ook de remote op mijn ipad2, foto,s die ik maa worden gelojk opgeslagen. Erg leuk allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulus_01
msjong schreef op zondag 10 april 2011 @ 02:32:
Nou ik heb hem inderdaad ook binnen maar wat een drama om mee te beginnen. Ik sna wat basics, maar daar houd ook alles mee ! En wat denk je, mijn windows 7 deed het niet en mijn vriendins vista wel. Na heel veel proberen bleek he dit te zijn: http://answers.microsoft....1b-42c9-aa94-0adf1f4e2516 nog geen idee wat dat precies is maar het werkt wel. Bittorrent ge-add werkt prima en ook de remote op mijn ipad2, foto,s die ik maa worden gelojk opgeslagen. Erg leuk allemaal!
er worden daar meerdere dingen genoemd: wat was precies het probleem dan bij jou?

Op de 1 of andere vreemde manier staat de NAS wel bij mijn vriendin in de netwerklijst (win 7 starter) maar bij mij win7 hp niet. Wel kan ik eraan door networkdrives te mappen, maar is beetje omslachtig...

Andere vraag: hoe transfer ik het beste de files van een externe usb harde schijf die ik aan de nas heb gehangen, als ik dat via mijn laptop (draadloos verbonden btw) doe haal ik namelijk teleurstellende snelheden (max. 2mb/sec en als je 1TB te doen hebt, duurt dat nogal ff) ??

Nog een vraag: weliswaar off topic: mijn wifi router doet het prima, internet etc werkt goed, maar als ik na een aantal dagen probeer in te loggen op de router (192.168.1.1) dan kan ie niet gevonden worden, ff stekker uit stopcontact en dan doet ie het weer, maar liever wil ik dat ie altijd bereikbaar blijft. Iemand een idee waar het aan kan liggen (p.s. dns servers zijn goed ingesteld ;))??

Overig: super strak apparaat en de netgear UI is prima, niks mis mee.

Nu nog op zoek voor tools voor mijn android desire HD.
Voor ik het vergeet, voor alle andere leken: dyndns.org werkt superhandig om je website te kunnen hosten of webaccess te verlenen met toegang tot je router, relatief eenvoudig, denk er wel aan zowel in je router als je nas ff de instellingen goed te verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tedillac
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-02 07:46
Iemand enig idee hoe je de ReadyNAS Ultra, besteld bij iBood, moet resetten? De mijne functioneert wel, maar ik kan op geen enkele manier meer toegang krijgen via IE/Chrome enzo. Dus momenteel kan ik in de admin geen dingen aanpassen of wat dan ook:(

Wat ik tot nu toe geprobeerd hebt werkt niet. (uitzetten, reset indrukken, aanzetten etc.etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joh14vers6
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-06-2024
Heeft iemand enig idee hoe een door een Rebox 4000 HD journaled geformateerde USB drive gemount kan worden op een ReadyNAS Ultra 2?

Ik heb hem nu weer aangesl. op de Rebox 4000 om vandaar mbv de PC te kopieren naar de NAS, maar dit gaat zeer langzaam.

Systeem van Joh14vers6 Team Joh14vers6 Gear: Sony 550, HS3600, Minolta 50mm/1.7, Tamron 10-24mm, Minolta 24-105, Minolta 100-300 (D) Te koop: Sigma 10-20mm KM 18-70mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:38

Sebazzz

3dp

Vandaag is er een nieuwe firmware uitgekomen voor x86 READYNAS apparaten: http://www.readynas.com/?p=5168

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swannie
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-01 16:51
Tedillac schreef op zondag 10 april 2011 @ 16:36:
Iemand enig idee hoe je de ReadyNAS Ultra, besteld bij iBood, moet resetten? De mijne functioneert wel, maar ik kan op geen enkele manier meer toegang krijgen via IE/Chrome enzo. Dus momenteel kan ik in de admin geen dingen aanpassen of wat dan ook:(

Wat ik tot nu toe geprobeerd hebt werkt niet. (uitzetten, reset indrukken, aanzetten etc.etc.)
Ik heb zelf ook de readynas besteld bij ibood, door een verkeerde instelling kon ik de nas ook niet meer bereiken. Op de volgende link zie je hoe het resetten werkt: http://www.readynas.com/forum/viewtopic.php?f=51&t=49335

Hold down the reset button when booting, until all the lights are lit up. Press usb backup button twice until Disk 1 LED is lit. Then press reset.

Boot Menu All lights lit
Normal Power Led lit
Factory Default Disk 1 Led Lit
OS Reinstall Disk 2 Led Lit
Tech Support USB Led Lit
Skip Vol Check Power Led and Disk 1 Led Lit
Memory Test Power led and Disk 2 Led Lit
Test Disk Power Led and USB Led Lit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oossie
iemand een idee waarom ik vanuit Win7 niet op de shares kan komen?
Net nog even geprobeerd om via een eigengemaakte Share te benaderen maar dat lukt ook niet.

Overigens alles installeert zich super makkelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krypto936
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-12-2022
oossie schreef op maandag 11 april 2011 @ 20:06:
iemand een idee waarom ik vanuit Win7 niet op de shares kan komen?
Net nog even geprobeerd om via een eigengemaakte Share te benaderen maar dat lukt ook niet.

Overigens alles installeert zich super makkelijk :)
Username op NAS zelfde als windows user name? Las gister ergens iets over omdat ik het zelf ook had met twee oplossingen weet alleen nog die ik gebruikt heb en dat is de username op nas renamen en was het goed ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Mensen, voor mij is de RND2000 geschikt. Maar ik had nog een paar vraagjes.

- wat voor RAM zit erin?
- kun je ook ergens per apparaat zien welke add-ons erop kunnen draaien? Nu werkt het omgekeerd: je gaat naar een add-on en daar kun je kijken of hij geschikt is voor jouw type NAS
- hier en daar lees ik over het vervangen van de fan. Welk type fan gaat erin en is er één merk / type wat het vaakst gebruikt wordt? Kwam deze Sharkoon tegen, maar die ken ik niet.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulus_01
Ik had er ook wat last van dat mijn laptop de NAS (ultra 2) niet onder netwerk zichtbaar was. Bij mijn vriendin met WIN7 starter wel.
Ik heb alle shares als netwerk drive gemapped en dat werkt prima.

Inmiddels heb ik al wat meer geleerd mbt de NAS: ik heb de nieuwste firmware geinstalleerd, diverse add-ons geinstalleerd, waaronder readynas photos, ajaxplorer (must have!), utorrent (must have 2 :)), php (anders doet ajaxplorer het niet).
Dmv ajaxplorer is het eenvoudig om je externe harde schijf files naar je nas te kopieren, ik haalde gemiddelde 210 mbit/sec.
Ook heb ik de ftp access geconfigureerd en middels dyndns.org webtoegang tot mijn nas geregeld.

Alles werkt prima.
Nu nog ff uitvogelen waar ik een index.htm moet laten, hoe mijn router wel fatsoenlijk ports forward (tp-link wr1043nd, maar heb het idee dat ik andere firmware DD-wrt moet gaan flashen).

Grootste frustratie nu: router toegang is middels 192.168.1.1. De router doet het, wifi werkt, de nas is bereikbaar etc, etc, echter, als ik http://192.168.1.1 bezoek, krijg ik een time out, oftewel, ik kan niet in de router setup komen.
Als ik de stekker vd router uit het stopcontact trek en terug doe dan werkt het wel weer, tot 2-3 dagen erna.
Suggesties van harte welkom (ook al is het niet helemaal NAS gerelateerd, maar wel essentieel icm NAS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikster
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-04 17:22
Philos31 schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 21:44:
Hallo allemaal, ik heb 2 vraagjes.

Ik wil eigenlijk de volgende 2 dingen en ik heb stad en land afgezocht maar kan het niet vinden.

1. Mijn vrouw en ik hebben beide een (windows) laptop die we ook zakelijk gebruiken. Nu wil ik graag dat beide laptop's zowel thuis als op de zaak naar de readynas backuppen en we ook kunnen restoren zonder afhankelijk te zijn van locatie. Ik heb naar Deltacopy zitten kijken maar kom er zo niet uit of dit werken gaat.

2. We hebben beide veel foto's op de laptop's staan en de thuis PC staat ook vol met foto's, is er een mogelijkheid om de "My Pictures/Mijn afbeeldingen" folder van alle 3 de machines te koppelen met 1 directory op de NAS zodat we altijd op elk systeem bij alle foto's kunnen?
ad 1) Netgear levert je ReadyNAS Remote.Filmpje op YouTube: ReadyNAS Remote en de download en installatieinstructie staan op http://www.readynas.com/?cat=52

ad 2) Ik denk dat je zoiets wel kunt fabrieken met rsync, wat je ReadyNAS ook ondersteunt. Er zijn ook diverse 'sync'-tools in omloop die dat moeten kunnen doen, b.v. meuk: Allway Sync 11.1.37.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:55
Eusebius schreef op maandag 11 april 2011 @ 22:55:
Mensen, voor mij is de RND2000 geschikt. Maar ik had nog een paar vraagjes.

- wat voor RAM zit erin?
- kun je ook ergens per apparaat zien welke add-ons erop kunnen draaien? Nu werkt het omgekeerd: je gaat naar een add-on en daar kun je kijken of hij geschikt is voor jouw type NAS
- hier en daar lees ik over het vervangen van de fan. Welk type fan gaat erin en is er één merk / type wat het vaakst gebruikt wordt? Kwam deze Sharkoon tegen, maar die ken ik niet.
Er zit 256MB Ram in, wat voor smaak het is weet ik zo niet meer, maar de meeste vervangen het gelijk door 512MB/1G. Zelf heb ik een reepje van 512MB besteld:
pricewatch: Corsair VS512SDS400

Als vervangende fan heb ik deze besteld:
pricewatch: Fractal Design Silent Series , 60mm

Het per apparaat kunnen zien van add-ons weet ik niet, als je dat weet te achterhalen hoor ik het ook graag :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Eddos schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 11:19:
[...]

Er zit 256MB Ram in, wat voor smaak het is weet ik zo niet meer, maar de meeste vervangen het gelijk door 512MB/1G. Zelf heb ik een reepje van 512MB besteld:
pricewatch: Corsair VS512SDS400

Als vervangende fan heb ik deze besteld:
pricewatch: Fractal Design Silent Series , 60mm

Het per apparaat kunnen zien van add-ons weet ik niet, als je dat weet te achterhalen hoor ik het ook graag :-)
Hoe kun je nou reepjes bestellen als je de smaak niet weet ;-)

En ik zie dat je een 60mmfan besteld. Is dat de maat die in een Netgear RND2000 gaat? Anders moet ik ook nog het hele apparaat verbouwen :D

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:55
Ik heb de smaak destijds wel opgezocht, maar vond het niet interessant genoeg om te onthouden bedoelde ik eigenlijk :-).
Op het readynas forum staan wel community HCL's : http://www.readynas.com/forum/viewforum.php?f=110

Ik heb 512mb besteld omdat gezegd werd dat 1gb niet veel voordelen had, maar als ik opnieuw mocht bestellen zou ik wel 1gb doen denk ik. als ik nu 'top' draai trekt hij hem toch redelijk vol (80/85%).

De standaard fan is 60mm ja, vervangen stelde weinig voor. Het volume gaat er wel ernstig van naar beneden, dus dat zijn de best bestede euro's van mij de laatste tijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oossie
krypto936 schreef op maandag 11 april 2011 @ 22:23:
[...]

Username op NAS zelfde als windows user name? Las gister ergens iets over omdat ik het zelf ook had met twee oplossingen weet alleen nog die ik gebruikt heb en dat is de username op nas renamen en was het goed ;).
Yep username is indentiek het gekke is binnen Linux doet hij het wel gelijk ook met dezelfde gebruikersnaam.

De manual nog maar eens goed doornemen. Het zal wel ergens in de CIFS instelling zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-05 21:50
paulus_01 schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 09:03:
Grootste frustratie nu: router toegang is middels 192.168.1.1. De router doet het, wifi werkt, de nas is bereikbaar etc, etc, echter, als ik http://192.168.1.1 bezoek, krijg ik een time out, oftewel, ik kan niet in de router setup komen.
Als ik de stekker vd router uit het stopcontact trek en terug doe dan werkt het wel weer, tot 2-3 dagen erna.
Suggesties van harte welkom (ook al is het niet helemaal NAS gerelateerd, maar wel essentieel icm NAS).
Heb je de nas met de bijbehorende kabel verbonden? Mijn meegeleverde kabel is namelijk doa.. misschien is die van jou een beetje brak en geeft het daarom kuren met de nas? (in een eerdere post had je het ook over de nas zelf meen ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
Een domme vraag, maar als ik onder beschikbare add-ons kijk staat daar "netgear" klaar... wat "doet" het? Kan er niets over vinden, geen idee of het nodig is. Heeft dit misschien met de firmware update te maken en is het nodig om met andere add-ons aan de slag te gaan of wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
dcl! schreef op woensdag 13 april 2011 @ 00:57:
Een domme vraag, maar als ik onder beschikbare add-ons kijk staat daar "netgear" klaar... wat "doet" het? Kan er niets over vinden, geen idee of het nodig is. Heeft dit misschien met de firmware update te maken en is het nodig om met andere add-ons aan de slag te gaan of wat?
bij mij was dit die Photo addon....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
Ah, oké...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulus_01
dcl! schreef op woensdag 13 april 2011 @ 00:08:
[...]

Heb je de nas met de bijbehorende kabel verbonden? Mijn meegeleverde kabel is namelijk doa.. misschien is die van jou een beetje brak en geeft het daarom kuren met de nas? (in een eerdere post had je het ook over de nas zelf meen ik).
De nas werkt prima (meegeleverde kabel ook ;))
Het is de setup pagina van de router waar ik soms ineens niet meer in kan (terwijl de rest het wel gewoon blijft doen). Heeft dus ook niks met de nas te maken en hoort hier eigenlijk niet thuis :P

Betreft add-ons: Volgens mij was bij alleen 'readynas remote' pre-installed.
Ik heb zelf php5gd, utorrent, readynas photo, Xplorer geinstalleerd. Dat werkt prima.

Kanttekeningen:
* ik kan utorrent client maar niet in IE openen, alleen in firefox.
* Xplorer geeft soms problemen met file transfers en altijd met het verwijderen van bestanden. Denk dat ik daar de rechten nog een keer goed moet nakijken.
* readynas photos: ligt misschien aan mij, maar vind het een redelijk bagger product. Ik had gehoopt dat het me in staat zou stellen een foto album te 'hosten' of iets dergelijks, nu wordt een folder aangemaakt in c/media/pictures/readynasphotosignupusername/. De foto's die je shared, ook al staan ze allemaal in /c/media/pictures worden gekopieerd naar de folder met je username! Waarom, waarom, waarom.....?!

Voor foto's ben ik nu aan het kijken naar het bouwen van een website die ik vervolgens op mijn NAS host.

Verder heb ik denk ik alles redelijk up & running (hoewel ik me nog een beetje in de protocollen moet verdiepen); ik kan via internet (dmv dyndns) aan mijn admin pagina, Xplorer en media (allen via https, specieke poort en met login verplicht), ook host ik een website (relatief makkelijk te doen: share aanmaken die je bijv website noemt, bij standaardprotocollen van http deze share opnemen met alleen lezen (poort 80 openen in router) en login niet nodig, files van je site in c/website plaatsen en klaar ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oossie
bereiken issue vanaf Win7 ook gevonden..... de useraccount in Frontview moet een wachtwoord hebben :S
Met dan aan het readynas forum :)

Dat is op zich jammer want ik had gasttoegang aan staan, ben benieuwd of mn vriendin (waarvan ik het wachtwoord niet weet en dus niet kan invoeren) ook toegang krijgt nu vanuit Windows.
Linux gaat hier wel beter mee om, die controleert gasttoegang en dan zit je op de share. Met Win 7 lukt dat dus niet zomaar.
Verder fijn apparaat nu alleen nog de USB copy functie uitproberen, beetje data overpompen zou die via netwerk 16uur overdoen..... Dat zie ik niet zo zitten dan maar met een usb stick ff hannessen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulus_01
oossie schreef op woensdag 13 april 2011 @ 20:41:
bereiken issue vanaf Win7 ook gevonden..... de useraccount in Frontview moet een wachtwoord hebben :S
Met dan aan het readynas forum :)

Dat is op zich jammer want ik had gasttoegang aan staan, ben benieuwd of mn vriendin (waarvan ik het wachtwoord niet weet en dus niet kan invoeren) ook toegang krijgt nu vanuit Windows.
Linux gaat hier wel beter mee om, die controleert gasttoegang en dan zit je op de share. Met Win 7 lukt dat dus niet zomaar.
Verder fijn apparaat nu alleen nog de USB copy functie uitproberen, beetje data overpompen zou die via netwerk 16uur overdoen..... Dat zie ik niet zo zitten dan maar met een usb stick ff hannessen.
Het is heel eenvoudig om van externe usb schijf data over te zetten:
koppel je schijf via usb aan je nas, ga naar frontview->backup, selecteer de mappen van de usb gekoppelde schijf die je wilt transferren, selecteer een destination / map op je nas, klik die scheduled dagen uit, alle dingen daaronder ook uitvinken en dan ok. je job staat klaar, je klikt op Ga en 1 minuut later wordt er met 200mbit data verwerkt (in mijn geval)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 403539

Ik overweeg ook om een Netgear ReadyNas Duo RND2000 aan te schaffen.

Echter als ik zoek op internet kom ik de volgende types tegen:
Netgear ReadyNAS Duo RND2000
Netgear ReadyNAS Duo RND2000-100NAS
Netgear ReadyNAS Duo RND2000-100ISS
Netgear ReadyNAS Duo RND2000-100UKS

Dit zijn allemaal NAS systemen zonder harde schijven, maar wat is die extra toevoeging erachter?
Weet iemand waarvoor deze staan en wat dan de verschillen zijn?
Ik heb iedergeval al wel gezien dat de 100ISS goedkoper is dan de RND2000 (zonder toevoeging)

Maar kan deze ISS dan wel torrents, ftp e.d. ???
Ikzelf kom er niet meer uit.

Groeten,
Barry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Bestaat er ook een add-on waarbij je een cardreader kan aansluiten, waarbij kaart wordt leeggetrokken?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
Ik heb nu een overdrachtsnelheid van 17,4 MB per seconde, bij een bulk van 30GB aan bestanden, is dat snel te noemen? of kan dit beter?

ik heb iig een gigabit verbinding, dankzij alle netwerkkabels

router is Netgear WNDR3700, en Nas is Netgear Readynas 2 Ultra 4 TB
Moederbord van pc is een MSI 7519.

alles geeft verder aan dat het een gigabit verbinding is, maar voor mijn gevoel kan het sneller...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oossie
paulus_01 schreef op donderdag 14 april 2011 @ 08:56:
[...]

koppel je schijf via usb aan je nas, ga naar frontview->backup, selecteer de mappen van de usb gekoppelde schijf die je wilt transferren, selecteer een destination / map op je nas, klik die scheduled dagen uit, alle dingen daaronder ook uitvinken en dan ok. je job staat klaar, je klikt op Ga en 1 minuut later wordt er met 200mbit data verwerkt (in mijn geval)
Yep i know, en net even aandacht gegeven en dat is de beste/snelste methode.

Toegang naar de shares is ook geregeld, 1x een wachtwoord invoeren bij een user en de shares zijn bereikbaar voor iedereen. Op zich raar dat er bij een user een wachtwoord moet staan, anyweg hij doet het nu waarvoor die bedoelt is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebbelx
Na lang aarzelen toch een NAS gekocht. Het is de Netgear Stora geworden met 2x2TB drives erin. Had enkel veel opslag nodig en ga jbod mode gebruiken. 4TB aan opslag dus maw. Bedoeling is om de nas te gebruiken om via mijn popcorn A-110 films te streamen op mijn plasma tv. Ben benieuwd naar het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
HyperTrophy schreef op donderdag 14 april 2011 @ 17:34:
Ik heb nu een overdrachtsnelheid van 17,4 MB per seconde, bij een bulk van 30GB aan bestanden, is dat snel te noemen? of kan dit beter?

ik heb iig een gigabit verbinding, dankzij alle netwerkkabels

router is Netgear WNDR3700, en Nas is Netgear Readynas 2 Ultra 4 TB
Moederbord van pc is een MSI 7519.

alles geeft verder aan dat het een gigabit verbinding is, maar voor mijn gevoel kan het sneller...
Jumbo frames uitgezet, Mac adressen toegekend, verder niets gedaan

< 60MB per seconde nu... Toppie lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMuts
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-10-2023
Nu heb ik een vraag waar jullie me hopelijk mee kunnen helpen.

Ik werk in een middel klein bedrijf en we werken nu met een Freecom Network Gateway.

Maar deze heeft te weinig ethernet aansluitingen ivm uitbreiding van personeel van 3 naar 6 man.

Ik zoek eigenlijk een NAS met minstens 6 ethernet aansluitingen en als ik hier zo lees is de Netgear wel een hot item hiervoor of is deze niet geschikt voor zakelijk gebruik (als in netwerk bestanden beveiligen en data backup?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebbelx
DeMuts schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 11:30:
Nu heb ik een vraag waar jullie me hopelijk mee kunnen helpen.

Ik werk in een middel klein bedrijf en we werken nu met een Freecom Network Gateway.

Maar deze heeft te weinig ethernet aansluitingen ivm uitbreiding van personeel van 3 naar 6 man.

Ik zoek eigenlijk een NAS met minstens 6 ethernet aansluitingen en als ik hier zo lees is de Netgear wel een hot item hiervoor of is deze niet geschikt voor zakelijk gebruik (als in netwerk bestanden beveiligen en data backup?).
Een nas met 6 ethernet aansluitingen ??? Je sluit een nas gewoon op je netwerk aan met 1 ethernet aansluiting. Alle gebruikers die aangesloten zijn op dat netwerk kunnen dan werken op de nas....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMuts
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-10-2023
Rebbelx schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 11:35:
[...]

Een nas met 6 ethernet aansluitingen ??? Je sluit een nas gewoon op je netwerk aan met 1 ethernet aansluiting. Alle gebruikers die aangesloten zijn op dat netwerk kunnen dan werken op de nas....
Ik kan me misschien vergissen, de Freecom die ik had was een Netwerk harde schijf met ingebouwde router voor 3 aansluitingen, is dit geen NAS? Of kan je dit ook met een NAS creeeren door deze op een router aan te sluiten en alle computers zo contact maken met de NAS door in te loggen op de schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FCVD
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-01-2024
HyperTrophy schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 00:52:
[...]

Jumbo frames uitgezet, Mac adressen toegekend, verder niets gedaan

< 60MB per seconde nu... Toppie lijkt me?
Ik zit met hetzelfde euvel. Jumbo frames uitgezet op je pc netwerkkaart neem ik aan? MAC adressen toegekend in je router? waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
FCVD schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 11:57:
[...]

Ik zit met hetzelfde euvel. Jumbo frames uitgezet op je pc netwerkkaart neem ik aan? MAC adressen toegekend in je router? waarom?
Jumboframes uitgezet op de NAS, ik las ergens dat de Netgear WNDR3700 dit juist NIET ondersteund, dus daaorm uitgezet.

daarnaast iets gelezen over dat wanneer je met MAC adressen werkt, dit stabieler is. maar of dit voor de lan-snelheid bevorderlijk is.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulus_01
DeMuts schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 11:38:
[...]

Ik kan me misschien vergissen, de Freecom die ik had was een Netwerk harde schijf met ingebouwde router voor 3 aansluitingen, is dit geen NAS? Of kan je dit ook met een NAS creeeren door deze op een router aan te sluiten en alle computers zo contact maken met de NAS door in te loggen op de schijf?
Een netwerkschijf is geen NAS (althans, het is wel een Network Attached Storage ;)).
De NAS sluit je aan op je router, of gigabitswitch (die aan he router hangt).
Alle pc's in je netwerk hebben dan toegang tot de NAS (je kunt zelf instellen wie en wat) en je nas is te benaderen via de verkenner, onder netwerk. Je kunt ook de shares mappen als netwerkschijf.
Ook kun je je nas remote benaderen als je dit goed instelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 403539

Nogmaals:
Iemand die de verschillen hiertussen weet?

Netgear ReadyNAS Duo RND2000
Netgear ReadyNAS Duo RND2000-100NAS
Netgear ReadyNAS Duo RND2000-100ISS
Netgear ReadyNAS Duo RND2000-100UKS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
Nee, heb er ook al naar gezocht (zag dat 4launch een aanbieding had en de 100ISS versie verkoopt) maar bij netgear zelf is er niets over te vinden en de webshops zeggen er ook niets over... enige dat ik kan bedenken is dat het toevoegingen zijn voor verschillende afzetmarkten ofzo? Azie, Europa etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:23
Volgens forum netgear zijn het pakketten bedoeldt voor verschillende landen binnen de EU.

ISS Eurostekker
UKS Engelse stekker VK.
FSS Benelux Spanje en Frankrijk

Zie hier

Nu was mijn NV+ gewoon voorzien van een brits en euro aansluitsnoer.

PS Ik had dit wel binnen 5min op google gevonden.

[ Voor 42% gewijzigd door leonbong op 15-04-2011 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FCVD
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-01-2024
HyperTrophy schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 13:23:
[...]

Jumboframes uitgezet op de NAS, ik las ergens dat de Netgear WNDR3700 dit juist NIET ondersteund, dus daaorm uitgezet.

daarnaast iets gelezen over dat wanneer je met MAC adressen werkt, dit stabieler is. maar of dit voor de lan-snelheid bevorderlijk is.....
Jumbo frames stonden al uit op mijn NAS en netwerkkaart.....vreemd. Nog ff de instellingen van de WDR3700 doorgelopen, maar kon daar ook niks vreemds vinden. Had ook al een reservering aangemaakt voor de NAS op de router, dus dat kan het ook niet meer zijn.

Heeft iemand nog andere opties? bekabeling is cat5e overigens (50cm kabel). OS is Windows 7 HP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
Ik gebruik trouwens cat6, of dat wat uitmaakt tov cat5e...?

kan ik trouwens nog iets aanpassen, ik heb nu de 2 in mirror staan, maar denk straks ruimte te kort te hebben qua media, kan ik dat ook nog omzetten, zegmaar naar 1x 4TB?

[ Voor 59% gewijzigd door HyperTrophy op 15-04-2011 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
Na een eerste Time Machine back up was de nas vervolgens niet meer zichtbaar voor TM. Na een hoop gevogel en uiteindelijk zowel mac als nas opnieuw opgestart, werkt het nu "vanzelf". Echter ben nu dus steeds ingelogd als readyNAS (de standaard gebruikersnaam voor TM).

Ik kan natuurlijk voor "verbreek" kiezen en dan inloggen onder mijn eigen usernaam, maar dan doet TM het natuurlijk weer niet meer...

Kan dit nou echt niet simpeler? Hoe kan ik zowel de gebruiker readyNAS (tbv TM) ingelogd laten en toch ook aanloggen als user om mijn eigen mappen te zien?

EDIT: ben er al uit, via menu recente onderdelen>servers en dan gebruikersmap aanklikken kan ik alsnog als aanloggen. Mooi. Maar ik heb toch het gevoel dat ik nog iets (logisch) mis hier?

[ Voor 14% gewijzigd door dcl! op 16-04-2011 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beck
paulus_01 schreef op donderdag 14 april 2011 @ 08:56:
[...]

Jammergenoeg blijkt dit niet altijd even makkelijk te gaan. Ik heb een externe usb schijf welke geformatteerd is als Mac OS X Extended. Nu schijnt de ReadyNAS Ultra 2 niet overweg te kunnen met dit filesystem (zie ook dit topic op het readynas forum) en kopiëren via USB lijkt voor mij dus geen optie te zijn. Ik denk dat ik de boel dus maar via het netwerk ga kopiëren. Suggesties om dit op een meer handige/snelle manier te doen zijn welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
Eusebius schreef op donderdag 14 april 2011 @ 15:39:
Bestaat er ook een add-on waarbij je een cardreader kan aansluiten, waarbij kaart wordt leeggetrokken?
Geen add-on voor nodig.
Sluit je kaarreader aan, maak een backup taakje in frontview wat je van je kaart wilt hebben en waar je het heen wilt hebben. Vink alle dagen uit.
Sla je backup job op en selecteer dan bij Back-upknop instellen je zojuist aangemaaktje backup job.

Zodra je je kaartje wilt leegtrekken een volgende keer sluit je de cardreader aan, drukt op de backup knop (op de voorkant van je nas) en je kaart word leeggezogen.

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Philos31 schreef op zondag 17 april 2011 @ 10:15:
[...]

Geen add-on voor nodig.
Sluit je kaarreader aan, maak een backup taakje in frontview wat je van je kaart wilt hebben en waar je het heen wilt hebben. Vink alle dagen uit.
Sla je backup job op en selecteer dan bij Back-upknop instellen je zojuist aangemaaktje backup job.

Zodra je je kaartje wilt leegtrekken een volgende keer sluit je de cardreader aan, drukt op de backup knop (op de voorkant van je nas) en je kaart word leeggezogen.
Ah, bedankt. Dat is een werkwijze die je even moet weten ;-) Als je dit doet, kun je de backupknop niet meer voor iets anders gebruiken? Ik heb nl verschillende soorten kaarten (verschillende camera's) en het zou mooi zijn als mijn telefoon ook wordt leeggetrokken als je hem aansluit. Daar staan de foto's in een mapje..
Met andere woorden, kan de NAS verschillende devices detecteren en onthouden bij welke wat moet gebeuren? Dat zou ideaal zijn.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
Eusebius schreef op maandag 18 april 2011 @ 11:46:
[...]

Ah, bedankt. Dat is een werkwijze die je even moet weten ;-) Als je dit doet, kun je de backupknop niet meer voor iets anders gebruiken? Ik heb nl verschillende soorten kaarten (verschillende camera's) en het zou mooi zijn als mijn telefoon ook wordt leeggetrokken als je hem aansluit. Daar staan de foto's in een mapje..
Met andere woorden, kan de NAS verschillende devices detecteren en onthouden bij welke wat moet gebeuren? Dat zou ideaal zijn.
als alle mapjes van de verschillende toestellen andere namen hebben,... zou je dat niet tot redding zijn?

gewoon aangeven dat bestanden uit map x, naar map Y gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
Ik loop nog steeds vast met simpele handelingen.

Als ik (windows xp nu) ben aangelogd als gebruiker X. Hoe meld ik me dan weer af, zodat ik opnieuw kan aanloggen maar nu admin of andere gebruiker.

de bestanden die sabnzbd heeft aangemaakt zijn blijkbaar alleen als admin te openen, maar dan moet ik wel van gebruiker kunnen wisselen zonder de computer opnieuw op te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swannie
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-01 16:51
dcl! schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 22:48:
Ik loop nog steeds vast met simpele handelingen.

Als ik (windows xp nu) ben aangelogd als gebruiker X. Hoe meld ik me dan weer af, zodat ik opnieuw kan aanloggen maar nu admin of andere gebruiker.

de bestanden die sabnzbd heeft aangemaakt zijn blijkbaar alleen als admin te openen, maar dan moet ik wel van gebruiker kunnen wisselen zonder de computer opnieuw op te starten.
Ik weet zo niet hoe ik je XP probleem op kan lossen, maar je kan de bestanden die door sabnzbd worden gedownload ook door andere gebruikers laten openen. Bij het instellingen scherm van sabnzbd kan je je folder waar de downloads in worden geplaatst aanpassen (begin hierbij met /c/). Verder kan je hier ook de rechten instellen, als je deze instelt op bijvoorbeeld "755" kan je er ook met andere gebruikers bij. Het getal geeft aan welke rechten iedereen op de download map heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
Voor iedereen met een ultra2 ultra2 plus of pro 2 mochten jullie last hebben dat de NAS af en toe crashed er is een nieuwe firmware uit (een beta) die dit probleem verhelpt.
In de laatste firmware waren ze even vergeten om een temperatuur sensor uit te lezen.
Mijne was al 3 keer gecrashed voor ik er achter kwam.

http://www.readynas.com/forum/viewtopic.php?f=51&t=52310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Hoe kan deze NAS nou te warm worden er kunnen maar twee schijven in.
Ik heb zelf een Readynas NV+ (4-schijven) deze is een permanent vliegtuig zelfs met schijven uit. Hij wordt daardoor ook nooit heet. (1800 rpm minimum)

Ik had zelf de aanbieding op Ibood laten lopen achteraf spijt maar toe uiteindelijk toch maar een NV+ gekocht. Is eigenlijk een DUO maar dan met 4 schijven, snelheid is stuk minder maar voor mijn doel is dat niet erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
Schijven worden ook niet te warm, die blijven zo rond de 40 graden.
Temp 1 werd niet uigelezen (processor?) en die mag max 80 graden worden, mijn fan draaide eigenlijk altijd rond de 900 toeren. Nu na de update draait hij 1200 toeren en bij load iets sneller dus er is wel iets veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
leonbong schreef op woensdag 20 april 2011 @ 16:56:
... Ik heb zelf een Readynas NV+ (4-schijven) deze is een permanent vliegtuig zelfs met schijven uit. ...
Heb je de fan al vervangen? Je bent niet de eerste die dit meldt.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
swannie schreef op woensdag 20 april 2011 @ 09:55:
[...]

Ik weet zo niet hoe ik je XP probleem op kan lossen, maar je kan de bestanden die door sabnzbd worden gedownload ook door andere gebruikers laten openen. Bij het instellingen scherm van sabnzbd kan je je folder waar de downloads in worden geplaatst aanpassen (begin hierbij met /c/). Verder kan je hier ook de rechten instellen, als je deze instelt op bijvoorbeeld "755" kan je er ook met andere gebruikers bij. Het getal geeft aan welke rechten iedereen op de download map heeft.
Super bedankt voor deze tips! Ik ga ermee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@Lennert
Nee ik heb de fan niet vervangen, ik ben het ook niet van plan aangezien hij op een plaats staat waar het niet uit maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:38

Sebazzz

3dp

Bij mijn ReadyNAS NVX Pioneer heb ik ook de fan vervangen. Dit lijkt de garantie niet te schaden aangezien de garantiesticker elders op de NAS zit, op een ander component. Het ding is lekker makkelijk uit elkaar te halen - en dat valt op, de bouw kwaliteit is erg goed. Je hebt gewoon een standaard 80 mm fan nodig met een driepins molexaansluiting (zonder PWM dus). Mijn NAS is wel iets van ~10 graden warmer maar nog zeer goed binnen de marges (46 en 38 graden voor de CPU en harddisks). Hij is nu bijna onhoorbaar.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Bij de NV+ is de werkwijze ook gewoon in de handleiding beschreven.
Bij de latere modellen hebben ze het uit de handleiding verwijderd aangezien ze te veel mensen hadden die daardoor hun nas kapot maakten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GloriX
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Mijn "Ibood" Netgear ultra 2 is vannacht ook voor het eerst gecrashed, het lijkt niet heel erg, blijkbaar gaat er iets mis met het uitlezen van de CPU temperatuur. De nieuwe beta firmware fixed dat blijkbaar. Hoewel ik moet zeggen dat hij wel lekker stil was als de fan op 800rpm draait!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
Met de nieuwe firmware na kalibreren loopt mijn ultra 2 ook nog steeds op 800rpm.
Alleen als de load een beetje omhoog gaat zoals bij sabnzbd download en uitpakken gaat hij naar de 1200 op een gegeven moment maar het verschil in geluid hoor ik bijna niet.

Ben erg blij dat het probleem is gefixed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Sebazzz schreef op woensdag 20 april 2011 @ 21:14:
Bij mijn ReadyNAS NVX Pioneer heb ik ook de fan vervangen. Dit lijkt de garantie niet te schaden aangezien de garantiesticker elders op de NAS zit, op een ander component. Het ding is lekker makkelijk uit elkaar te halen - en dat valt op, de bouw kwaliteit is erg goed. Je hebt gewoon een standaard 80 mm fan nodig met een driepins molexaansluiting (zonder PWM dus). Mijn NAS is wel iets van ~10 graden warmer maar nog zeer goed binnen de marges (46 en 38 graden voor de CPU en harddisks). Hij is nu bijna onhoorbaar.
Voor iedereen die de fan (ventilator als iemand op dit woord zoekt ;) ) gaat vervangen: let op de afmetingen. Ik had eerst gekeken naar de RND2000 en al een 60mm in het winkelwagentje gedaan. Toen ben ik toch overgestapt naar de Ultra2. Op het aller aller allerlaatste moment zag ik dat de afmeting van de fan in de Ultra2 80mm is.

De maten staan in deze vergelijkingstabel PDF (via http://www.readynas.com/?cat=49)

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasiccama
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-12-2024
Hallo,

Ik heb de Netgear ReadyNAS Duo RND2000.
Heb de fan al vervangen en het geheugen opgewaardeerd naar 1 GB maar wil nu graag een extra HD plaatsen.

Er zit nu één Samsung HD103UJ in en wil er dus een tweede bij plaatsen.
Mijn doel is deze als backup te gebruiken op de huidige, kan dit?
Of werkt het X-RAID zo dat alles wordt uitgebreid naar 2 TB...

Moet ik alles dan ook nog backuppen, want Netgear geeft aan van niet, maar ja...

Ik heb al wat 'gegoogled' maar kom er niet echt uit.

Hoop dat iemand mij kan adviseren wat te doen.

Corsair 4000D | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | I7 7700K | Corsair H110i | Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB 3200MHz | MSI RTX 3060ti 8 GB | 2 x Samsung 980 500GB | 6 x Corsair ML120 fans | Corsair RM750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
In principe wordt het automatisch RAID-1 behalve als je echt specifiek aangeeft dat je dit niet wilt.

PS RAID is geen backup, zelf heb ik een externe disk die ik regelmatig aan de usb-poort hang en druk ik op de backup-knop. (Vanuit gaande dat je programma hebt ingesteld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasiccama
leonbong schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 08:57:
In principe wordt het automatisch RAID-1 behalve als je echt specifiek aangeeft dat je dit niet wilt.

PS RAID is geen backup, zelf heb ik een externe disk die ik regelmatig aan de usb-poort hang en druk ik op de backup-knop. (Vanuit gaande dat je programma hebt ingesteld)
Bedankt voor je snelle reactie :)

Oké, dat is ook nog een optie.
Ik zal de backup gewoon via een externe HD laten lopen.

Ik kan dus de nieuwe HD plaatsen en deze wordt automatisch geïnstalleerd, toch.

Corsair 4000D | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | I7 7700K | Corsair H110i | Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB 3200MHz | MSI RTX 3060ti 8 GB | 2 x Samsung 980 500GB | 6 x Corsair ML120 fans | Corsair RM750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
leonbong schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 08:57:

Waarom is RAID-1 geen backup? Als disk 1 kapot gaat, staat het nog op disk 2. Dat noem ik een backup.

Het is daarentegen wel slim om een versie buitenshuis te bewaren (brand, diefstal). Dat doe ik door een 3e disk mee te geven aan een vriend die ergens anders woont. Om de 6 maanden laat ik die syncen met disk 1/2

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukje01
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:21
Eusebius schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 10:11:
[...]

Waarom is RAID-1 geen backup? Als disk 1 kapot gaat, staat het nog op disk 2. Dat noem ik een backup.

Het is daarentegen wel slim om een versie buitenshuis te bewaren (brand, diefstal). Dat doe ik door een 3e disk mee te geven aan een vriend die ergens anders woont. Om de 6 maanden laat ik die syncen met disk 1/2
het is geen back up. een back up betekent dat er extern een kopie van gemaakt word. dus dmv een externe hardeschijf. Raid1 is puur als 1 hdd crashed op een 2de terug te vallen, dus een erg hoge bedrijfszekerheid. maar als je nas crashed (dus hardware van je nas) dan is wel je hdd's met de informatie naar de balle.

voor meer informatie ga je natuurlijk naar wikipedia :D. Back-up, erg duidelijk verteld wat back up is (daarstaat ook in de 1ste zin al wat back up is). en dan natuurlijk Raid 1 (ik zie duidelijk verschillen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasiccama
Mijn bedoeling was/is om die Raid 1 te gebruiken, dus een kopie, met de intentie dat mocht er 1 HDD defect raken dan kan ik terugvallen op de tweede.
Daarnaast maak ik dan een backup naar een externe harde schijf, mocht de NAS defect raken.

Dit kan dus gewoon, maar kan ik de nieuwe HDD er gewoon bij plaatsen en de NAS regelt verder alles?
Er staat natuurlijk nu van alles op mijn huidige HDD die al in de NAS zit en die gegevens wil ik niet kwijt raken.
Is dit veilig om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukje01
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:21
jasiccama schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 10:37:
Mijn bedoeling was/is om die Raid 1 te gebruiken, dus een kopie, met de intentie dat mocht er 1 HDD defect raken dan kan ik terugvallen op de tweede.
Daarnaast maak ik dan een backup naar een externe harde schijf, mocht de NAS defect raken.

Dit kan dus gewoon, maar kan ik de nieuwe HDD er gewoon bij plaatsen en de NAS regelt verder alles?
Er staat natuurlijk nu van alles op mijn huidige HDD die al in de NAS zit en die gegevens wil ik niet kwijt raken.
Is dit veilig om te doen.
als je nieuwe hdd in de hcl staat en de zelfde grote (dus 2x 1 tb), dan moet er weinig gebeuren.

en verder is het altijd aan te raden, om de belangrijkste bestanden te back uppen extern. (miwss wel encrypted op het internet)

[ Voor 8% gewijzigd door Luukje01 op 22-04-2011 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasiccama
Luukje01 schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 10:38:
[...]

als je nieuwe hdd in de hcl staat en de zelfde grote (dus 2x 1 tb), dan moet er weinig gebeuren.

en verder is het altijd aan te raden, om de belangrijkste bestanden te back uppen extern. (miwss wel encrypted op het internet)
Ja, ze staan in de HCL, het is de Samsung HD103UJ.
Ik heb nog geen extra externe HD om alles te backuppen dus de belangrijkste gegevens backup ik even naar mijn pc.

Bedankt voor jullie hulp, scheelt mij een hoop zoekwerk en je bent iets meer gerustgesteld als er mensen met wat meer ervaring hierin te hulp schieten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Luukje01 schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 10:20:
[...]

het is geen back up. een back up betekent dat er extern een kopie van gemaakt word. dus dmv een externe hardeschijf. Raid1 is puur als 1 hdd crashed op een 2de terug te vallen, dus een erg hoge bedrijfszekerheid. maar als je nas crashed (dus hardware van je nas) dan is wel je hdd's met de informatie naar de balle.

voor meer informatie ga je natuurlijk naar wikipedia :D. Back-up, erg duidelijk verteld wat back up is (daarstaat ook in de 1ste zin al wat back up is). en dan natuurlijk Raid 1 (ik zie duidelijk verschillen)
En zelfs volgens de definitie op wikipedia hoeft een backup zich niet extern te bevinden :-P Sterker nog, de engelse wikipedia spreekt van een classificering in online, nearline en offsite backups. Intrinsiek aan een backup is dat de data gekopieerd wordt (duh) niet waar hij staat :)

Als de hardware naar zijn grootje gaat, ben je toch niet gelijk je harde schijf kwijt? Stel dat de voeding doorbrand .. dan doe ie het gewoon niet meer, maar de schijf/ven wel.

Ik kies trouwens voor de veiligste methode: zowel een RAID1 als een externe disk. Alleen die geef ik om de zoveel maanden met een vriend mee, dus dat is behoorlijk handwerk nog.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
RAID is geen backup om het simpele feit als jij per ongeluk een bestand wist van je RAID-1 dan is hij weg op beide disks
Heb jij bijvoorbeeld een virus op je RAID data dubbel foetsie
Datacoruptie door bijvoorbeeld je tekstverwerker dan heb je ook niks meer bij RAID.
Enz.
Enz.

Met een backup kan je hem nog een oudere versie ophalen.

[ Voor 20% gewijzigd door leonbong op 22-04-2011 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasiccama
leonbong schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 16:27:
RAID is geen backup om het simpele feit als jij per ongeluk een bestand wist van je RAID-1 dan is hij weg op beide disks
Heb jij bijvoorbeeld een virus op je RAID data dubbel foetsie
Datacoruptie door bijvoorbeeld je tekstverwerker dan heb je ook niks meer bij RAID.
Enz.
Enz.

Met een backup kan je hem nog een oudere versie ophalen.
Is maar wat je verstaat onder 'backup'...
Crasht één van je HDD's in de NAS, met RAID-1, dan kun je nog altijd bij je data, op de tweede HDD.
Is ook meer 'data-beveiliging' dan 'backup' :)

Een echte backup bewaar je ergens ander, dan op de plek waar je data staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
jasiccama schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 14:20:
[...]

Crasht één van je HDD's in de NAS, met RAID-1, dan kun je nog altijd bij je data, op de tweede HDD.
Is ook meer 'data-beveiliging' dan 'backup' :)

Een echte backup bewaar je ergens ander, dan op de plek waar je data staat.
bestaat er ook een nederlands gebruikshandleiding, om Nieuwsgroepen te installeren op de readynas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
Is er iemand die naar tevredenheid de addon readynas photo gebruikt?

Ik heb het eens getest, de foto's worden wel in volledig formaat op de nas gekopieerd, maar als je met de via mail toegestuurde link naar de nas gaat, dan zijn de foto's op geen enkele manier op volledig formaat te zien of te downloaden... nogal waardeloze add on dus.

Bovendien werkt de link na een paar dagen ook niet meer? (webadres zou niet bereikbaar zijn, nas staat gewoon aan en kan er bij en alles, lijkt dus puur aan deze addon/programma te liggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tedillac
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-02 07:46
Beste Tweakers,

Zoals vele heb ik laatst via iBood de ReadyNas Ultra 2 gekocht. Na een tijdje is deze rare dingen gaan vertonen. Zo kwam het nogal eens voor dat ik wel remote in de torrent app kon komen maar niet meer in de setup en shares folder omgeving kon komen. (enkel in shared via RAIDiator) nu is het echter zo erg geworden dat als de ReadyNas aan gaat hij uren lang blijft blazen als een dolle, boven mijn pc uit (amd1090T met 7 koelers, forse videokaart en speciale cpukoeler (niet stil dus!)) Naast dit eindeloos blazen gaan de lampjes op de nas ook niet meer branden en is hij niet meer te vinden via RAIDiator.

Iemand een idee waar dit in kan zitten, of zal ik gewoon pech hebben en een defect hebben gekregen?

Alvast bedankt voor eventuele reacties op deze vraag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Dat is leuk: wil ik mijn Ultra2fan vervangen, klusje had ik uitgesteld tot zondag. Blijkt ie niet 80mm te zijn -O- Morgen maar eens nazoeken dan ..

Wat zijn jullie ervaringen met X-Raid2? Als ik het goed begrijp iets van Netgear. Vooral het feit dat je later grotere HDD's kunt toevoegen, spreekt me wel aan.

[ Voor 35% gewijzigd door Eusebius op 25-04-2011 00:58 ]

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
Ted-Vlemmings, schijnt dat sommige erg warm worden na de laatste fw update. Om dit te verhelpen is er een nieuwe (beta) update. Een en ander staat op het netgear forum. Zelf heb ik de beta fw er nog niet opgezet, omdat ik gelukkig (nog?) geen last heb van dit probleem, maar anderen zeggen dat de nieuwere fw inderdaad het probleem lijkt te verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
jasiccama schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 14:20:
[...]

We kunnen wel gaan discussieren over definities maar de algemeen geaccepteerde stelling in ICT-land is dat RAID geen backup is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude
  • Laatst online: 19:49

ThaDude

Hang Loose

Sinds een week ben ik in het bezit van eenReadynas duo. Grappig apparaat :) Al beetje lopen klooien, webserver erop, nzbget etc.

Nu zit er in de ReadyNas een streamer en je kunt Twonky als betaalde optie installeren.

Gebruikt iemand Twonky ook? Snap niet afgezien van wat meer opties wat het voor voordelen heeft tov de standaard interne streamer van readynas duo. ik stream trouwens naar een PS3.

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Gister wilde ik mijn data van mijn oude server (XPbak, 300gb) naar de Netgear (Ultra 2, 2TB in X-raid2) overpompen met xcopy. Op de netgear had ik extra ruimte gebruikt terwijl sommige folders gewoon leeg waren. Eén folder (met subfolders) was van 94gb naar 149 gegaan .. :? :?

Kortom, xcopy via een standaard netwerkverbinding (da's via //<servernaam>, protocolnaam CIFS?) werkt niet. Tenminste in mijn geval is het niet betrouwbaar genoeg. Ik heb ook geen zin om de PC open te schroeven en één disk eraan te hangen.
Is het niet goed kopieren van zoveel data herkenbaar voor anderen? Kan ik beter bv FTP gebruiken?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude
  • Laatst online: 19:49

ThaDude

Hang Loose

@Lennart wel eens gedacht aan robocopy?

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
leonbong schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 11:05:
[...]

We kunnen wel gaan discussieren over definities maar de algemeen geaccepteerde stelling in ICT-land is dat RAID geen backup is.
Ik backup mijn hele nas offsite naar Crashplan. Ongelimiteerd voor 4 jaar onder 100 euro. (2 euro per maand dus)
Pakketje instaleren op de (x86) Readynas was wel even klooien maar het loopt nu lekker.
Mocht ik nu een disaster krijgen (diefstal/overstroming/brand) dan is mijn data tenminste nog safe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gidion76
  • Laatst online: 26-02 09:58
Ik heb sinds kort een (Ibood) NETGEAR ReadyNAS Ultra 2 en krijg de ReadyNAS Remote functie niet werkend.

Heb de stappen uit de guide http://www.readynas.com/?p=1435 (How to setup remote access with ReadyNAS Remote) uitgevoerd.

In de Windows File Explorer zie ik de ReadyNAS entry niet.
De folder "C:\Users\<gebruiker>\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Network Shortcuts\ReadyNAS Shares" blijft de map leeg.

De networkdrives zijn te mappen, maar via ReadyNAS Remote wil maar niet.

Meerdere gebruikers aangemaakt/toegevoegd/verwijderd/etc..

ReadyNASRemote.exe in de firewall/anti-virus (G-data) als uitzondering toegevoegd.
In het logboek van de firewall staan geen geblokkeerde verbindingen.

Verschillende troubleshooting en setup guides doorgelezen en uitgeprobeerd:
http://www.leafnetworks.net/support.html
http://www.readynas.com/?page_id=2545 (ReadyNAS Remote FAQ)
http://www.readynas.com/d..._troublshooting_guide.pdf
http://www.readynas.com/d...manual_config_adapter.pdf
http://www.readynas.com/d..._Advanced_Setup_Guide.pdf

Ben de wanhoop nabij. Iemand een suggestie in de goede richting ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitedevil1988
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:56
Hallo tweakers,

Ik heb nu 2 dagen een Netgear NV+ nas met 2 x 750Gb schijven in raid 1. alleen nu haal ik ongeveer maar 10MB per seconden bij het overpompen van data.
Alles is verbonden via een gigabyte switch. Me pc heeft ook een Gb netwerk aansluiting. Nas geeft dit ook netjes aan.

Nu lees ik op verschillende forums dat je toch al snel tussen de 50MB á 60MB moet kunnen halen? Iemand ervaring hiermee om dit optimaal in te stellen?

Mvg WD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
gidion76 schreef op donderdag 28 april 2011 @ 18:16:
Ik heb sinds kort een (Ibood) NETGEAR ReadyNAS Ultra 2 en krijg de ReadyNAS Remote functie niet werkend.

Heb de stappen uit de guide http://www.readynas.com/?p=1435 (How to setup remote access with ReadyNAS Remote) uitgevoerd.

In de Windows File Explorer zie ik de ReadyNAS entry niet.
De folder "C:\Users\<gebruiker>\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Network Shortcuts\ReadyNAS Shares" blijft de map leeg.

De networkdrives zijn te mappen, maar via ReadyNAS Remote wil maar niet.

Meerdere gebruikers aangemaakt/toegevoegd/verwijderd/etc..

ReadyNASRemote.exe in de firewall/anti-virus (G-data) als uitzondering toegevoegd.
In het logboek van de firewall staan geen geblokkeerde verbindingen.

Verschillende troubleshooting en setup guides doorgelezen en uitgeprobeerd:
http://www.leafnetworks.net/support.html
http://www.readynas.com/?page_id=2545 (ReadyNAS Remote FAQ)
http://www.readynas.com/d..._troublshooting_guide.pdf
http://www.readynas.com/d...manual_config_adapter.pdf
http://www.readynas.com/d..._Advanced_Setup_Guide.pdf

Ben de wanhoop nabij. Iemand een suggestie in de goede richting ?
Welke firmware draai je?
Geeft remote wel aan dat je nas online is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bladerdiblabla
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-12-2021
Nou heb ik dit hele topic doorgeploegd omdat ik in eerste instantie dacht aan een 4000 nv+. Die is verreweg het goedkoopst. Ik wil hem gaan gebruiken om te streamen naar de PS3 en om met ISCSI datastores aan te maken voor mijn esx. De specs van deze NAS zijn echter een stuk minder dan van bv de QNAP 219P+. Hoe belangrijk is dat nou eigenlijk? Een veel snellere proc en meer RAM? Of staat dat alleen maar stoer? D QNAP (of de synology) kunnen veel meer. Die hebben ook een e-SATA aansluiting, wat is dat waard dan? Als ik er een USB disk aan hang en ik laat 's nachts een backup draaien, wat kan het mij dan schelen of het een uur langer duurt. Of zijn daar andere voordelen aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gidion76
Philos31 schreef op donderdag 28 april 2011 @ 20:21:
[...]

Welke firmware draai je?
Geeft remote wel aan dat je nas online is?
RAIDiator 4.2.16
RAIDar-4.3.1
ReadyNAS Remote in Frontview v1.0.9.51

De ReadyNAS Remote geeft in Frontview bij Add-ons > Geinstalleerd een groen licht in de rechterbovenhoek.

Gebruikt ReadyNAS Remote Version 1.6.5.11 op PC met Windows Vista SP2 home en laptop met Windows XP SP3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
Je hebt wel op je nas de users toegevoegd bij "manage readynas remote" en wat zie je als je pc apllicatie connect? zie je dat je nas online komt op een gegeven moment?

Wat ik heb gedaan is shares gemapt op naam, dus niet op ip adres maar \\naam-van-mn-nas\media
Als dan je nas via remote online is kun je die shares gewoon gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
whitedevil1988 schreef op donderdag 28 april 2011 @ 19:16:
Hallo tweakers,

Ik heb nu 2 dagen een Netgear NV+ nas met 2 x 750Gb schijven in raid 1. alleen nu haal ik ongeveer maar 10MB per seconden bij het overpompen van data.
Alles is verbonden via een gigabyte switch. Me pc heeft ook een Gb netwerk aansluiting. Nas geeft dit ook netjes aan.

Nu lees ik op verschillende forums dat je toch al snel tussen de 50MB á 60MB moet kunnen halen? Iemand ervaring hiermee om dit optimaal in te stellen?

Mvg WD
Mijn NV+ komt niet verder dan een 30 á 35MB/sec. Het is dan ook eigenlijk een oud beestje wat je gekocht hebt. Het ontwerp/spec van de NV/NV+ stamt uit 2006

Ik heb hem ook recent gekocht en wist dat hij niet zo snel is. Ik dacht eerst maar eens kijken of een NAS mij uberhaubt bevalt voordat ik er één koop van 500. Ik wou wel perse een netgear en er zijn genoeg mensen tevreden met een duo. Een Duo heeft dezelfde hardwarespecs alleen dan met 2 bays.

[ Voor 16% gewijzigd door leonbong op 29-04-2011 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gidion76
Philos31 schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 10:46:
Je hebt wel op je nas de users toegevoegd bij "manage readynas remote" en wat zie je als je pc apllicatie connect? zie je dat je nas online komt op een gegeven moment?

Wat ik heb gedaan is shares gemapt op naam, dus niet op ip adres maar \\naam-van-mn-nas\media
Als dan je nas via remote online is kun je die shares gewoon gebruiken.
De users heb ik toegevoegd aan "manage readynas remote" in https://<IP NAS>/REMOTE/ en zijn te zien in https://remote.readynas.com/.
Maar wat ik me wel realiseer, is dat ik ReadyNAS Remote probeer op mijn eigen netwerk thuis.
Is er een ander resultaat als ik op een externe verbinding zit en ReadyNAS Remote gebruik ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco111
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15-03 18:24
Hallo,

ik heb een readynas duo gekocht, maar ik kom er nog niet helemaal uit hoe je bij je bestanden kan zonder de remote software bijvoorbeeld op school.
of is dat niet mogelijk?

Groetjes Remco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:21

mambo No5

Bad Apple?

remco111 schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 19:59:
Hallo,

ik heb een readynas duo gekocht, maar ik kom er nog niet helemaal uit hoe je bij je bestanden kan zonder de remote software bijvoorbeeld op school.
of is dat niet mogelijk?

Groetjes Remco
Dat kan via de webinterface. Deze kan je benaderen (indien geactiveerd) door stomweg 't ip van je NAs in je browser in te tikken als je lokaal bent en evt in je router een poort door te verwijzen naar 't ip van je nas zodat je ook extern via een browser naar binnnen kan. :)

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco111
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15-03 18:24
mambo No5 schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 20:51:
[...]

Dat kan via de webinterface. Deze kan je benaderen (indien geactiveerd) door stomweg 't ip van je NAs in je browser in te tikken als je lokaal bent en evt in je router een poort door te verwijzen naar 't ip van je nas zodat je ook extern via een browser naar binnnen kan. :)
kan je er dan ook bestanden opzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
enig idee hoe ik weer via admin kan benaderen?

via Netwerk Map in verkenner is het geen probleem.
maar als ik vanuit Raidar naar Install ga of IP adres intyp, dan gebeurd er niets...
Pagina: 1 2 ... 13 Laatste