Netgear NAS RND4000 NV+ of RNDU4000 Ultra

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisik
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
(overleden)
Hallo Heren en Dames,

Ik heb me zover ik dat kan zeggen al aardig in verdiept in NAS systemen.

Ik heb wat rond zitten lezen en er zijn mij 2 opgevallen.
1. Netgear ReadyNAS NV+ RND4000 (Goedkoopste 180)
2. Netgear ReadyNAS Ultra RNDU 4000 (Goedkoopste 330)

Eerste twijfel is: simpele NAS of uitgebreide NAS.
Kan een iomega nas kopen 1TB 89 euro, doet wat hij moet doen.
Streamen naar tv via DLNA, ftp en backup.
Dit zijn eigenlijk de daadwerkelijke eisen.

Maar als IT'er zijnde zie ik graag wat meer opties.
Vandaar dat ik sterk neig om een uitgebreide nas te kopen. Met de volgende opties:
NZB/Torrent/Hot swappable/raid 5/6 en dat hebben beiden hierboven.

Ik twijfel alleen zeer welke ik zou moeten kopen.
Het is een aardig prijs verschil. Ik wil met beiden ze op den duur volstoppen met 4x2TB (RAID 5) zodat ik vanaf de NAS media kan afspelen op mijn computer en/of tv. Ik kijk vrij veel tv series, dus dat word wel dagelijks gebruikt en moet ook soepel werken. (Via een draadloos 54MB signaal, eventueel kan dit naar 300Mb geupgrade worden)

Ik zag dat de Ultra een Atom 1,66GHz processor heeft en dat terwijl de NV+ een processor heeft geklokt op 0,28GHz een wereld van verschil. Buiten dat heeft de Ultra 1GB ram, en de NV+ 256MB.

Voor de rest zijn ze beiden geschikt voor nieuwsgroepen (NZBget en SABNZB volgens mij) en zijn ze geschikt voor de eisen hierboven.

Welke raden jullie mij aan van de 2 hierboven of misschien wel een heel ander model?

Alvast bedankt,
Dennis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisik
  • Niet online
(overleden)
Mensen die een Ready Nas Ultra 4 hebben? Ervaringen ermee?

Denk dat ik hem ga kopen de Ultra 4, lees er veel positieve dingen over.
Gelukkig kan ik hem via mijn werk 1 week lenen, dan kan ik hem helemaal uit proberen.
Nu nog zorgen dat ik er hem kan meenemen voor een leuke prijs en dan koop ik hem.

Of zijn er andere NAS apparaten met dezelfde specs en zelfde prijs range die jullie eerder aanraden?
Ik ben ze eerlijk gezegd nog niet tegengekomen.

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:24

Grin

Ride si sapis.

Het korte advies, laat de NV+ in de schappen liggen!!!
Het uitgebreidere advies/uitleg volgt nu :)
Ik heb een Ultra 4 en 6 en heb een collega met een NV+. De Ultra serie is een totaal ander systeem dan de NV+, de processor van de NV+ is naar huidige maatstaven te zwak, het is een sterk verouderd model. Helemaal voor extra taken (torrent, NZB, etc.) schiet de NV+ hopeloos tekort, X-RAID1 volume (variant op RAID 5) aanmaken is een proces van dagen. Zelfs de Ultra 4 vind ik niet zo geschikt voor 2+ extra taken, pas de Ultra 6 -heeft een dual core processor- doet dit fatsoenlijk. Als ik jou was zou ik de NV+ niet eens overwegen, je zult zeker teleurgesteld worden tenzij je een NAS zoekt voor lichte back-up doeleinden.

De Ultra 4 is een fijne moderne (x64) machine die zonder moeite 1080p met DTS-HD Master Audio kan streamen en 1-2 extra taken kan uitvoeren. Met het verhaal dat jij hierboven schetst, voldoet de Ultra 4 aan jouw eisen en wensen. Wanneer jij jouw NAS als home servertje wilt gebruiken en meer dan 2 zware taken naast het streamen uitvoert, ga dan voor de Ultra 4 Plus of de Ultra 6. Succes! Bij vragen lees ik het wel :)

Voor verder info zie mijn OP @ Het grote Netgear NAS topic

[ Voor 17% gewijzigd door Grin op 22-12-2011 10:49 . Reden: Edit: + Stukje over Ultra 4 ]

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisik
  • Niet online
(overleden)
Daar was ik inderdaad ook al achter gekomen, het verschil tussen de NV+ en de Ultra is gewoon te groot om niet wat meer uit te geven en voor de Ultra te gaan.

Helaas heb ik wat onvoorziene problemen met RAID configuraties waar ik even niet aan dacht, dus moet de aankoop even uitstellen tot zomer wanneer de prijzen voor de HDD's weer normaal zijn.

Wel ga ik hem nog een week lenen denk ik begin Januari, puur om te kijken hoe die bevalt. Mochten mensen geïnteresseerd zijn kan ik hier dan een kleine review neerzetten.

Thanks iig! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Grin schreef op donderdag 22 december 2011 @ 10:30:
Het korte advies, laat de NV+ in de schappen liggen!!!
Bij mijn weten hangt het ervan af of je die eerste of de tweede versie koopt. De NV+ v2 is vrij nieuw en komt beter mee met de Ultra-serie dan de drie jaar oude NV+ v1. ;)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-09 21:51
Dennisik schreef op zondag 25 december 2011 @ 16:02:
Wel ga ik hem nog een week lenen denk ik begin Januari, puur om te kijken hoe die bevalt. Mochten mensen geïnteresseerd zijn kan ik hier dan een kleine review neerzetten.
*bumb*
Is er al iets getest?
Ben van plan de Ultra 4 te kopen, incl 2x2TB schijf, zodat ik even vooruit kan en later nieuwe schijven kan toevoegen als ze weer normaal geprijsd zijn.
Ben zoals jij ook van plan veel media erop te zetten, te streamen naar mijn Philips 47pfl7666h en ook te laten downloaden dmv NZB's

Krijg helaas diverse dingen te horen, zowel positief als negatief. Dus lees graag ook jou bevindingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:02
Waarom niet zelf pctje bouwen? Ik heb net een openmediavault installatie gemaakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
Hoe zit dat dan met verbruik/kosten?
Heb verder geen ervaring met servers/nas/HDD-pc...

Wil er zo min mogelijk naar om moeten kijken, af en toe een download (doe dat nu ook zeer weinig) en altijd toegang via mijn PC en laptop bij mijn docs en foto's en altijd toegang tot mijn films zonder eerst mijn pc +server software aan te zetten (huidige situatie, PC met PS3 media server)

IS het handig om deze discussie voort te zetten in dit topic? Of een nieuw draadje aanmaken?
(Ben ondertussen druk op zoek naar info over de Ultra4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisik
  • Niet online
(overleden)
RedRayMann schreef op zaterdag 25 februari 2012 @ 17:29:
[...]

*bumb*
Is er al iets getest?
Ben van plan de Ultra 4 te kopen, incl 2x2TB schijf, zodat ik even vooruit kan en later nieuwe schijven kan toevoegen als ze weer normaal geprijsd zijn.
Ben zoals jij ook van plan veel media erop te zetten, te streamen naar mijn Philips 47pfl7666h en ook te laten downloaden dmv NZB's

Krijg helaas diverse dingen te horen, zowel positief als negatief. Dus lees graag ook jou bevindingen...
Helaas niet aan testen gekomen.

Ben voor een zelfbouw pc gegaan, en die bevalt meer dan prima.
Mogelijkheden te over, keuze teveel laat staan het zelf uitzoeken ervan.

Enige nadeel is dat het tijd kost, maar die investeer ik er graag in.
Het gene wat je eruit haalt is vele malen beter dan een standaard NAS.
Als je niks spannendst doet of geen tijd erin wil steken lijkt mij nog steeds de Ultra een hele goeie.
Zo niet, zelf maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
Tnx voor je antwoord! Succes met je project!
Pagina: 1