LaFleche schreef op maandag 05 september 2011 @ 09:16:
[...]
Ik blijf het maar herhalen voor mensen die op het punt staan dit 'topmodel' aan te schaffen... lees dit en andere forums goed door. Er zijn best wel veel issues met deze serie Panasonics.
- 'permanente' retentie (ik zie op de groene break-in slides zwarte schaduwen die ik niet weg krijg)
Ik ben nog nooit een avondje lekker break in slides gaan kijken. Waarom zoek je in godsnaam naar problemen op egaal groene slides? Ga lekker tv kijken joh, daar is die tv voor. Als je er met normaal kijken ook last van hebt, heb je recht om te klagen, maar bewust zoeken naar logo's op beelden die een normaal mens nooit ziet... Tsja.
- groene veeg (heb ik ook maar ik zie het met normaal kijken niet)
Je hebt het ook maar ziet het niet

Of zie je het alleen als je erop let en in een specifieke situatie die het aan het licht brengt? Ik verwijs weer naar mijn eerdere opmerking: ga gewoon tv kijken ipv zoeken naar problemen. Dat is echt een probleem van de huidige tijd dat mensen iets lezen op internet, er naar gaan zoeken en dan gaan klagen. Op fotografiegebied had je dat een tijd terug met objectieven die niet helemaal 100% correct focussen op datgene waar je op richt, maar een centimeter te ver naar voren of achteren: in de praktijk niet echt een probleem, maar horden fotografen maakten foto's van focus charts.
- (pas 'ontdekt') 'schaduwen'/vegen: Voorbeeld: een trailer op BR gaat vaak vooraf door een warning met witte letters op een hardgroene achtergrond. Die witte letters geven een streperige schaduw geheel van links naar rechts.
Dat doet mijn G20 ook heel soms, ik stoor me er niet aan. Ik denk dat je moet accepteren dat iedere tv, hoe duur ook, zijn beperkingen heeft die komen door de gekozen techniek. Had je een lcd gehad, dan had je wellicht last van clouding, een slechte kijkhoek, input lag, niet-egale achtergrondverlichting, halo's, dynamische backlight... Geen enkele techniek is heilig en 100% perfect.
- flikkeren van witte/heldere vlakken.
Had mijn G20 ook in het begin, ging na een paar weken/maanden over door "inslijten" van het paneel.
Vervolgens mag je dit toestel niet (lang) gebruiken met computerbeelden, 4:3 (ivm zwarte balken) en logo's (dus zo'n beetje alle zenders) om inbranden te voorkomen. Het zelfde geldt natuurlijk ook voor speelfilms met zwarte balken boven/onder (aspect ratio 2:35 : 1).... dus eigenlijk is normaal gebruiken niet toegestaan.
Absolute onzin. Ik let totaal niet op logo's van zenders en computerbeelden, het enige wat je moet doen is je gezonde verstand gebruiken. Zo heb ik mijn HTPC zo ingesteld dat hij na 1 minuut geen actie een zwart scherm geeft, waardoor ik nooit per ongeluk een menu kan laten inbranden (naja, 't is meer retentie dan). Je kunt gerust een spelletje spelen, ook met een HUD die permanent in beeld is, zolang je daarna maar niet een egaal groen vlak in beeld toont, zul je geen retentie zien.
Ik heb mijn G20 nu bijna een jaar en er is eigenlijk maar een ding waar ik me een beetje aan stoor en waar ik wellicht Panasonic nog 's voor bel: hij zoemt een beetje, vooral bij felle beelden. Ik hoor het gelukkig alleen als het helemaal stil is in huis (en het geluid van de film dus ook uitstaat), maar hij deed dat in het begin niet.
Wat een k*t toestel. Ik beschouw het echt als de miskoop van 2011. Bezint eer ge begint en laat je niet verleiden door de demo in de winkel. Het beeld is op zich fantastisch totdat -uiteraard pas thuis en dus te laat- je op je gemakje goed en langduriger gaat kijken (en luisteren).
Vervelend om te lezen, maar nogmaals: dit zijn dingen die bekend zijn en ze zijn inherent aan de gekozen techniek. Plasma is niet perfect, het heeft ook nadelen en dat zijn deze. Het is aan ieder om uit te zoeken of de voordelen opwegen tegen de nadelen of niet. Overigens kun je bij veel zaken je tv binnen een x-aantal dagen retourneren of ruilen voor een ander model.